Perukirjan laatiminen

Laaditteko itse perukirjan tekemisen?
Vai viettekö ammattilaiselle?
Meillä tehdään se itse.

234

1417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varattoman perunkirjoitus onnistuu ohjeitten mukaan.

      • Entä jos ei ole varaton?


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Entä jos ei ole varaton?

        Oikeusaputoimistosta saa apua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oikeusaputoimistosta saa apua.

        Olen itse teettänyt siellä edesmenneen mieheni perukirjan.
        Sitä ehdotin, mutta pesänhoitaja haluaa tehdä sen itse.


    • Anonyymi

      Ensin perunkirjoitus varallisuudesta, sen jälkeen perinnön jako jos taitoa riittää, yleisesti ei riitä.

      • Varallisuus on pankkitilillä. Siitä pois hautajaiskulut. Ja loput palvelukotimaksut.
        Loput jakoon.
        Missä on vaikeus?


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Varallisuus on pankkitilillä. Siitä pois hautajaiskulut. Ja loput palvelukotimaksut.
        Loput jakoon.
        Missä on vaikeus?

        Vaikeuden muodostavat mahdolliset riitaisat omaiset.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeuden muodostavat mahdolliset riitaisat omaiset.
        Siili

        Ei ole tälläkertaa riitaisia omaisia.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Varallisuus on pankkitilillä. Siitä pois hautajaiskulut. Ja loput palvelukotimaksut.
        Loput jakoon.
        Missä on vaikeus?

        Olisit heti kertonut, että on "vain" rahaa tilillä, ei muuta. No ongelma syntyy, jos joku perinnön saajista keksii jotain vai oletko ainoa, jonka jätit kertomatta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisit heti kertonut, että on "vain" rahaa tilillä, ei muuta. No ongelma syntyy, jos joku perinnön saajista keksii jotain vai oletko ainoa, jonka jätit kertomatta.

        Leski70
        2024-10-12 14:00:56
        Varallisuus on pankkitilillä. Siitä pois hautajaiskulut. Ja loput palvelukotimaksut.
        Loput jakoon.
        Missä on vaikeus
        Olen kertonut sen 12.10.24

        " No ongelma syntyy, jos joku perinnön saajista keksii jotain vai oletko ainoa, jonka jätit kertomatta."

        Tämä lause on käsittämätön?


    • Anonyymi

      Meillä tehty sisaren perunkirjoitus, perinnönjakoa tehty kait jo vuosi, pitäisi valmistua ennen vuoden loppua.

    • Anonyymi

      Olen tehnyt monia perukirjoja ja toiminut uskottuna miehenä sukulaiille ja naapureille ...

      Numeroiden kirjoitus paperille ei ole vaikeaa, niitä on 10 sorttia

      Eli ei vaikeuksia jos ei omista paljon mitään

      Perukirjan taitava kuten minä tekee sellaisen, että perijän verot minimoidaan eli tasapainoillaan perintöveron ja myyntivoittoveron välillä

      • Anonyymi

        Minä otin ne asiat juristin kanssa kaksi kertaa sama juristi , niin tietää ettei tee mitään virheitä mitä sitten korjailla vuosien päästä , kuten niin monelle käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä otin ne asiat juristin kanssa kaksi kertaa sama juristi , niin tietää ettei tee mitään virheitä mitä sitten korjailla vuosien päästä , kuten niin monelle käy.

        Juristi ei osaa optimoida veroja alas
        Laki ei auta siinä mikä on asunnon auton maapalan ... perukirja-arvo

        Sijoittaja kannattaa valita perukirjantekijäksi


      • Ei verojen kanssa ole mitään taiteilemista. Ei ole miljoonaperontöä tulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä otin ne asiat juristin kanssa kaksi kertaa sama juristi , niin tietää ettei tee mitään virheitä mitä sitten korjailla vuosien päästä , kuten niin monelle käy.

        Ei tarvita juristia.
        Ei ole mitään irtainta omaisuutta, ei lapsia, ei vaimoa.
        Pankkitilillä on rahat.
        Mitä olikin ne on myyty
        Hoivakodin yksiö on tyhjennetty.


      • Anonyymi

        Juurikin noin.


    • Anonyymi

      Tilanteen näyttäessä uhkaavalle teimme kaikki mieleen tulleet testamentit ja tahdot itse ja hankimme niihin tuttavapariskunnan allekirjoitukset.
      Parikymmentä vuotta myöhemmin, pankin vaihdon yhteydessä, kävimme läpi em. dokumentit jolloin pankin juristi kysäisi haluamme edunvalvojan nimeämiseksi. Varmistimme pojaltamme hänen suostumuksensa ja hoidimme senkin.
      Itse tekemissämme ei ollut huomauttamista.

    • Toinen perunkirjoitus perinnönjako lyhyen ajan sisällä menossa, vanhimman siskon tytär tuomari joka hoitaa juttujamme. Testamentti tai ilman perinnönjaossa omaisuuden realisoiminen, myynti käypään hintaan.

    • Anonyymi

      On siistimpää kun asianajalla teettää. Niin mie tein.

      • Jos ei välitä.paljonko maksaa.


    • Anonyymi

      Tuolla vero.fi sivustolla lukee että täytyy myös tehdä sukuselvitys perunkirjoitusta varten.
      Sukuselvitys perunkirjoitukseen
      Sukuselvitys, josta käy ilmi vainajan perilliset, voi koostua useista eri todistuksista.
      Tarvitset vähintään vainajasta sukuselvityksen 15. ikävuodesta lähtien aina kuolinpäivään asti.

      • Anonyymi

        Perillisten virkatodistukset.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perillisten virkatodistukset.
        Siili

        Niitäkin on pitänyt.
        Muistan kauan sitten, eräs sukulainen jota emme tienneet olevan olemassa oli kuollut, johonkin paperiin piti kaikkien sisarusten laittaa allekirjoitus, että perintö eteni, ei meille asti.


      • Katkeamaton ketju 15 ikävuodesta lähtien.
        Nykyään taitaa saada digikeskuksesta.
        Vainajalla ei ole perillisiä.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Katkeamaton ketju 15 ikävuodesta lähtien.
        Nykyään taitaa saada digikeskuksesta.
        Vainajalla ei ole perillisiä.

        Ni kuka ne vainajan tilillä olevat rahat perii?
        Siili


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Niitäkin on pitänyt.
        Muistan kauan sitten, eräs sukulainen jota emme tienneet olevan olemassa oli kuollut, johonkin paperiin piti kaikkien sisarusten laittaa allekirjoitus, että perintö eteni, ei meille asti.

        Meillä äitini jälkeen meidän kahden sisaruksen virkatodistukset digistä ja yhden suomen ortodoksisen kirkon keskusrekisteristä.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä äitini jälkeen meidän kahden sisaruksen virkatodistukset digistä ja yhden suomen ortodoksisen kirkon keskusrekisteristä.
        Siili

        Yhdeksän henkisestä sisarus parvessamme on neljän viiden vuoden sisällä viisi haudattu, viimeiden vajaa kuukausi sitten, kaikki minua vanhempia. Raaka totuus tähän tyydyttävä.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Yhdeksän henkisestä sisarus parvessamme on neljän viiden vuoden sisällä viisi haudattu, viimeiden vajaa kuukausi sitten, kaikki minua vanhempia. Raaka totuus tähän tyydyttävä.

        Sellaistahan elämä on synnytään ja kuollaan kun aika on. Vanhempien ihmisten kohdalla kuolema luonnollisempaa, nuorten ja lasten kohdalla ei niinkään.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ni kuka ne vainajan tilillä olevat rahat perii?
        Siili

        Mitäs luulisit? Minä tietty koko potin😛


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sellaistahan elämä on synnytään ja kuollaan kun aika on. Vanhempien ihmisten kohdalla kuolema luonnollisempaa, nuorten ja lasten kohdalla ei niinkään.
        Siili

        Tämä olikin oiva vastaus kysymykseen.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Tämä olikin oiva vastaus kysymykseen.

        Vastasin Pertikille.
        Siili


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Mitäs luulisit? Minä tietty koko potin😛

        Eli olet perillinen, älyätkö😆. Sanoit että ei ole perillisiä.
        Siili


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Niitäkin on pitänyt.
        Muistan kauan sitten, eräs sukulainen jota emme tienneet olevan olemassa oli kuollut, johonkin paperiin piti kaikkien sisarusten laittaa allekirjoitus, että perintö eteni, ei meille asti.

        Äitini täti ja miehensä kuolivat melko peräkkäin kymmeniä vuosia sitten. Lapseton nuukasti pienellä maatilallaan elellyt pariskunta, omaisuus miljoona markka-aikaan. Sukulaisten selvittelyissä meni tosi kauan ja heitä oli amerikassa asti. Siihen aikaan vielä serkutkin laskettiin perillisiksi. Nykyään ei.

        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Äitini täti ja miehensä kuolivat melko peräkkäin kymmeniä vuosia sitten. Lapseton nuukasti pienellä maatilallaan elellyt pariskunta, omaisuus miljoona markka-aikaan. Sukulaisten selvittelyissä meni tosi kauan ja heitä oli amerikassa asti. Siihen aikaan vielä serkutkin laskettiin perillisiksi. Nykyään ei.

        Siili

        Kaukaisempien lapsettomien perinnön jakaminen ilman testamenttia, selvitys voi viedä aikaa tapaus kohtaisesti.
        Mun vanhin veli vaimoineen kuolivat koronaan kuukauden sisällä eikä ollut lapsia. Sanoivat eläessään aikovat testamentata omaisuutensa hyväntekeväisyydelle, Kun miljoona asuntoa pengottiin löytyi luonnos hahmotelma testamentista millä ei ollut merkitystä, pankkitilillä oli yli 300 000 euroa. Jakoon meni, nyt käsittelyssä siskon kuolin pesä eikä hänelläkään lapsia, en tarvitse euroakaan ei ole käyttöä, tyttärellä on.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Kaukaisempien lapsettomien perinnön jakaminen ilman testamenttia, selvitys voi viedä aikaa tapaus kohtaisesti.
        Mun vanhin veli vaimoineen kuolivat koronaan kuukauden sisällä eikä ollut lapsia. Sanoivat eläessään aikovat testamentata omaisuutensa hyväntekeväisyydelle, Kun miljoona asuntoa pengottiin löytyi luonnos hahmotelma testamentista millä ei ollut merkitystä, pankkitilillä oli yli 300 000 euroa. Jakoon meni, nyt käsittelyssä siskon kuolin pesä eikä hänelläkään lapsia, en tarvitse euroakaan ei ole käyttöä, tyttärellä on.

        Monet taitaakin luopua perinnöstä lastensa hyväksi. Mikä ihan fiksua.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monet taitaakin luopua perinnöstä lastensa hyväksi. Mikä ihan fiksua.
        Siili

        Näin on, nuorempana terveenä olisi ajatellu vähän toisin, nyt tarvitsen vain perustarpeet.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Näin on, nuorempana terveenä olisi ajatellu vähän toisin, nyt tarvitsen vain perustarpeet.

        Juu jos itsellä sen verran et vanhuuden turva.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli olet perillinen, älyätkö😆. Sanoit että ei ole perillisiä.
        Siili

        Tarkoitin että ei ole rintaperillisiä.
        Ellei sitten löydy, kun pengotaan vanhoja virkatodistuksia.

        Kun vanhempamme ovat kuolleet, perijöitä ovat sisarukset.
        Yksi sisar on kuollut. Hånen lapsensa ovat perijöitä.


      • Anonyymi

        Rintaperillisiä on vain yksi ja perintöä ei ole tarvinnut kerätä. Jälkeeni jää vain irtain mitä vuokra-asunnossani on ja henk koht tavarat. Lapselleni ei juuri jää selvitettävää. Rahallista arvoa vanhoilla tavaroillani ei ole. Jos nyt kuolisin niin ehkä käsityötarvikkeista jokusen euron saisi kun myy


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rintaperillisiä on vain yksi ja perintöä ei ole tarvinnut kerätä. Jälkeeni jää vain irtain mitä vuokra-asunnossani on ja henk koht tavarat. Lapselleni ei juuri jää selvitettävää. Rahallista arvoa vanhoilla tavaroillani ei ole. Jos nyt kuolisin niin ehkä käsityötarvikkeista jokusen euron saisi kun myy

        Minulla on tavallaan samanlainen tilanne.
        Paitsi ei ole rintaperillistä.

        Maksoin uuteen kämppään takuuvuokran.
        Siinä on arkkurahaa omaisille.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Kaukaisempien lapsettomien perinnön jakaminen ilman testamenttia, selvitys voi viedä aikaa tapaus kohtaisesti.
        Mun vanhin veli vaimoineen kuolivat koronaan kuukauden sisällä eikä ollut lapsia. Sanoivat eläessään aikovat testamentata omaisuutensa hyväntekeväisyydelle, Kun miljoona asuntoa pengottiin löytyi luonnos hahmotelma testamentista millä ei ollut merkitystä, pankkitilillä oli yli 300 000 euroa. Jakoon meni, nyt käsittelyssä siskon kuolin pesä eikä hänelläkään lapsia, en tarvitse euroakaan ei ole käyttöä, tyttärellä on.

        "nyt käsittelyssä siskon kuolin pesä eikä hänelläkään lapsia, en tarvitse euroakaan ei ole käyttöä, tyttärellä on."
        Jos häneltä ei löydy voimassa olevaa testamenttia niin kannattaahan se perintö ottaa vastaan ja maksaa siitä muodostuva perintövero ja sen jälkeen auttaa lastasi eri tavoin.
        Jos kuitenkin haluat luopua perintöosuudestasi lapsesi hyväksi niin digi ja väestövirasto ilmoittaa näin:
        Jos haluat erikseen määrätä henkilöt, keille perintösi menee, kyse on lahjasta eikä perinnöstä luopumisesta.
        Ei tuo lahjaverokaan niin hirveän suuri ole rintaperilliselle.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Minulla on tavallaan samanlainen tilanne.
        Paitsi ei ole rintaperillistä.

        Maksoin uuteen kämppään takuuvuokran.
        Siinä on arkkurahaa omaisille.

        Minulla myös takuuvuokra jemmassa vuokranantajalla (yksityinen), tosin ei mitenkään iso summa kun vain kk vuokran määrä 8,5 kk takaa kun sopimus tehtiin. Toiselle tilille säästän arkku- ja krematoriorahat, tuhkat ei mene hautausmaalle eikä muistomerkkejä mihinkään.


    • Anonyymi

      Tehtiin itse. Oli rivitaloasunto ja pankissa rahat. Yksi osti sen asunnon sijoitusasunnoksi. Huomioitiin hänet sen suhteen rahanjaossa muiden perillisten kesken. Meitä lapsia vain oli perimässä ja yhden kuolleen sisaruksen lapset. Osattiin.

      • Ei siia ole vaikea, hyvä juttu


      • Anonyymi

        Oliko hyvä sijoitus? Asunto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko hyvä sijoitus? Asunto

        Siitä lähtien on koko ajan ollut vuokrattuna joten varmaan hyvä.


    • Anonyymi

      Teetimme perukirjan HOK-Elanto oikeustoimistossa kolme vuotta sitten.
      Yksinkertainen perunkirjoitus maksoi vähän yli 500 euroa.
      Se oli hyvä ratkaisu.
      Ei se ensikertalaiselle niin yksinkertaista ole.

      • Anonyymi

        Luitko ajatuksella perukirjan? Moni ei

        Mitä siinä oli sellaista, jota et olisi osannut?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luitko ajatuksella perukirjan? Moni ei

        Mitä siinä oli sellaista, jota et olisi osannut?

        On aika helppo tehdä, kun asiaa on vähän.


    • Anonyymi

      kun puoliso kuoli otin ammati tuomarin tekemään perunkirjat ja omaisuuden jako,

      liian suuri juttu itsensä tehtävälski se kun pitää olla lainmukaan oikein tehty koska verottajaki vaatii tarkat tiedot,
      ja perilliset vaatii oikeutensa toteutumisen oikein.

      • Anonyymi

        Verottaja ei välitä muotoseikoista kunhan numerot ovat ok Luitko ajatuksella perukirjan? Moni ei

        Mitä siinä oli sellaista, jota et olisi osannut?


      • Oikeusaputoimisto auttoi köyhää leskeä.
        Teki simppelin perukirjan ilmaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verottaja ei välitä muotoseikoista kunhan numerot ovat ok Luitko ajatuksella perukirjan? Moni ei

        Mitä siinä oli sellaista, jota et olisi osannut?

        on ne vaikeita asioita
        pitää juosta jos jonkilaisissa toimistoissa hakemassa kaiken maailman papereita,

        vaikka ammati ihminen teki niin minulle oli koko touhu aivan liian raskasta
        kyllä on raskasta jälkeenjääville omaisille,

        ei vanha ihminen semmosia enään jaksa eikä osaa itte tehdä.


    • Äidillä oli pankin jotain plus pisteitä niin paljon että kattoi perunkirjoituskulut pankin lakimiehen toimesta ja jäi ylikin. Nämä pulssaarahat olisi muuten menneet pankin hyväksi.
      Miehen jälkeen oli tuttu kiinteistönvälittäjä.
      Ei se vaikeaa olisi tehdä itsekään, mutta näin sujui hyvin.

      • Tämä ketju meni nyt sitten rehentelemiseksi. Miljoonat vaan vaihtoivat omistajaa.
        Kysymykseni koski perukirjan tekoa itse.
        Vain pari kirjoittajaa kirjoitti asiaa.

        Tämä oli tässä.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Tämä ketju meni nyt sitten rehentelemiseksi. Miljoonat vaan vaihtoivat omistajaa.
        Kysymykseni koski perukirjan tekoa itse.
        Vain pari kirjoittajaa kirjoitti asiaa.

        Tämä oli tässä.

        No hän on hyvä vaan😄.
        Siili


      • Leski70 kirjoitti:

        Tämä ketju meni nyt sitten rehentelemiseksi. Miljoonat vaan vaihtoivat omistajaa.
        Kysymykseni koski perukirjan tekoa itse.
        Vain pari kirjoittajaa kirjoitti asiaa.

        Tämä oli tässä.

        Niinpä niin. Ei ollut kuin tavallisen kaivostyöläisen lesken perunkirjoituksesta.
        Jotain vähän perivätkin, mutta mamma oli hyvin tarkka taloudenhoitaja.
        Mikä sinua kalvaa minun suhteeni. En ole koskaan kirjoittanut sinusta ilkeästi.
        Olen tyytyväinen eläkeläinen, ei ole kummoinen eläke, mutta pärjään sillä.
        Nyt muistan pysytellä poissa ketjuistasi.


      • liekko kirjoitti:

        Niinpä niin. Ei ollut kuin tavallisen kaivostyöläisen lesken perunkirjoituksesta.
        Jotain vähän perivätkin, mutta mamma oli hyvin tarkka taloudenhoitaja.
        Mikä sinua kalvaa minun suhteeni. En ole koskaan kirjoittanut sinusta ilkeästi.
        Olen tyytyväinen eläkeläinen, ei ole kummoinen eläke, mutta pärjään sillä.
        Nyt muistan pysytellä poissa ketjuistasi.

        Mistä päättelit että tekstini koski sinua?


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Mistä päättelit että tekstini koski sinua?

        Täältä sivusta totean, että sinähän vastasit liekon kommenttiin.

        Kai ymmärrät, miten ketju toimii?

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täältä sivusta totean, että sinähän vastasit liekon kommenttiin.

        Kai ymmärrät, miten ketju toimii?

        kylmätotuus

        Kommentoin ketjun miljonäärejä.
        Mentiin niinkuin sivupoluille aloituksen kanssa.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Kommentoin ketjun miljonäärejä.
        Mentiin niinkuin sivupoluille aloituksen kanssa.

        Ketjun lopussa on kohta -Kommentoi aloitusta-, sinne sinun olisi pitänyt kommenttisi laittaa.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun lopussa on kohta -Kommentoi aloitusta-, sinne sinun olisi pitänyt kommenttisi laittaa.

        kylmätotuus

        Laitan ketjussani mihin haluan huomautukseni.
        Pysyköön jokainen ikäistensä ketjussa.
        Eikä kitise olemattomia.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Laitan ketjussani mihin haluan huomautukseni.
        Pysyköön jokainen ikäistensä ketjussa.
        Eikä kitise olemattomia.

        Älä nyt kiukuttele, kun laitoit kommenttisi väärään paikkaan.
        Ihminen on erehtyväinen.

        Komentelusi on turhaa, kun kukaan ei ota sitä kuitenkaan tosissaan.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      "Tämä ketju meni nyt sitten rehentelemiseksi. Miljoonat vaan vaihtoivat "

      Kato kun tää porukka on työväeluokkaista, niin ei ne osaa kertoa, oliko niillä joku ongelma ja mitä ne oppi vaikka perunkirjoituksesta, vaan ne

      kertoo, että hyvin meni, ei olla tyhmiä, kun maksettiin muutama satanen tuomarille ja kyllä me osattiin, eli siis täysturhaa höpötystä

      ( vieras ulkopuolinen tuomari ei osaa neuvoa ottamaan kulukuitteja, matkakuluja ... huomioon ja arvioimaan perintöosien arvoja niin, että vero on pienin mahdollinen. Tärkeä osa verosta lankeaa ehkä vasta vuosien päästä myyntivoitoista ... jne)

      • Tämä on se oikeanlainen mielipide.
        Tuomarit ovat nostettu korkealle jalustalle.
        Me tavalliset tallaajat kun emme mukamas ymmärrä mistään mitään.

        Nykyään netistä voi tilata kaikkea mahdollista.

        Juuri tilasin kirkolta virkatodistuksen itselleni perukirjaa varten.

        Pitää tilata myös vainajaa varten digistä 15 ikävuodesta lähtien virkatodistukset.
        Siihen menee jonkinverran aikaa.

        Samoin tilataan hautakiveen nimi tutusta paikasta.
        Vanhempieni nimien lisäksi tulee nyt heidän poikansa nimi.
        Kivi haetaan, nimi laitetaan, tuodaan takaisin. Firman puolesta
        Pdf lasku

        Papille täytyy soittaa, että kirkkoon kuulumaton saa siunauksen kappelissa.
        Ja hautausluvan kirkkomaalle.
        Maksu sähköpostiin tai paperilasku

        Arkku hautaustoimistosta. Ja kuljetusten tilaus.
        Lasku sähköposti tai paperilasku

        Uurna itse tehtynä.
        Muistotilaisuuden tarjoilut itsetehtynä.
        Paikka vuokrataan. Lasku siitä
        Ei lehteen kuolinilmoitusta

        Ei luulisi näiden yhteenlaskeminen perukirjaa varten tuottavan tuskaa.
        Tulot ovat valmiina pankkitilillä.
        Perikunta on selvillä.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Tämä on se oikeanlainen mielipide.
        Tuomarit ovat nostettu korkealle jalustalle.
        Me tavalliset tallaajat kun emme mukamas ymmärrä mistään mitään.

        Nykyään netistä voi tilata kaikkea mahdollista.

        Juuri tilasin kirkolta virkatodistuksen itselleni perukirjaa varten.

        Pitää tilata myös vainajaa varten digistä 15 ikävuodesta lähtien virkatodistukset.
        Siihen menee jonkinverran aikaa.

        Samoin tilataan hautakiveen nimi tutusta paikasta.
        Vanhempieni nimien lisäksi tulee nyt heidän poikansa nimi.
        Kivi haetaan, nimi laitetaan, tuodaan takaisin. Firman puolesta
        Pdf lasku

        Papille täytyy soittaa, että kirkkoon kuulumaton saa siunauksen kappelissa.
        Ja hautausluvan kirkkomaalle.
        Maksu sähköpostiin tai paperilasku

        Arkku hautaustoimistosta. Ja kuljetusten tilaus.
        Lasku sähköposti tai paperilasku

        Uurna itse tehtynä.
        Muistotilaisuuden tarjoilut itsetehtynä.
        Paikka vuokrataan. Lasku siitä
        Ei lehteen kuolinilmoitusta

        Ei luulisi näiden yhteenlaskeminen perukirjaa varten tuottavan tuskaa.
        Tulot ovat valmiina pankkitilillä.
        Perikunta on selvillä.

        Aloituksissasi Lesken on jännä piirre se että jos esim kysyt jotain tai teet keskustelunavauksen# SINÄ päätät mikä on se "oikeanlainen mielipide".

        Kitiset täällä kun politikoidaan. Kun kirjoitetaan muusta aloituksessasi häädät herkimpien kirjoitukset omilla kommenteillasi. Huvittavaa ylimielistä ja lapsellistakin määräilyä kommenteista mutta porsultahan blogeinesi menemään. Kommentoin haluamallani tavalla edelleen jos ylipäätään kommentoin.

        Siili


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Tämä on se oikeanlainen mielipide.
        Tuomarit ovat nostettu korkealle jalustalle.
        Me tavalliset tallaajat kun emme mukamas ymmärrä mistään mitään.

        Nykyään netistä voi tilata kaikkea mahdollista.

        Juuri tilasin kirkolta virkatodistuksen itselleni perukirjaa varten.

        Pitää tilata myös vainajaa varten digistä 15 ikävuodesta lähtien virkatodistukset.
        Siihen menee jonkinverran aikaa.

        Samoin tilataan hautakiveen nimi tutusta paikasta.
        Vanhempieni nimien lisäksi tulee nyt heidän poikansa nimi.
        Kivi haetaan, nimi laitetaan, tuodaan takaisin. Firman puolesta
        Pdf lasku

        Papille täytyy soittaa, että kirkkoon kuulumaton saa siunauksen kappelissa.
        Ja hautausluvan kirkkomaalle.
        Maksu sähköpostiin tai paperilasku

        Arkku hautaustoimistosta. Ja kuljetusten tilaus.
        Lasku sähköposti tai paperilasku

        Uurna itse tehtynä.
        Muistotilaisuuden tarjoilut itsetehtynä.
        Paikka vuokrataan. Lasku siitä
        Ei lehteen kuolinilmoitusta

        Ei luulisi näiden yhteenlaskeminen perukirjaa varten tuottavan tuskaa.
        Tulot ovat valmiina pankkitilillä.
        Perikunta on selvillä.

        Suomi.fi sivuilta löytyy ohjeistusta:

        Miten toimin?
        Läheisen kuolema

        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi.fi sivuilta löytyy ohjeistusta:

        Miten toimin?
        Läheisen kuolema

        Siili

        Ja täältä:
        Ensiohje vainajan omaisille
        Hautajaiset.fi
        Suomen hautaustoimistojen liitto ry

        Siili


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Tämä on se oikeanlainen mielipide.
        Tuomarit ovat nostettu korkealle jalustalle.
        Me tavalliset tallaajat kun emme mukamas ymmärrä mistään mitään.

        Nykyään netistä voi tilata kaikkea mahdollista.

        Juuri tilasin kirkolta virkatodistuksen itselleni perukirjaa varten.

        Pitää tilata myös vainajaa varten digistä 15 ikävuodesta lähtien virkatodistukset.
        Siihen menee jonkinverran aikaa.

        Samoin tilataan hautakiveen nimi tutusta paikasta.
        Vanhempieni nimien lisäksi tulee nyt heidän poikansa nimi.
        Kivi haetaan, nimi laitetaan, tuodaan takaisin. Firman puolesta
        Pdf lasku

        Papille täytyy soittaa, että kirkkoon kuulumaton saa siunauksen kappelissa.
        Ja hautausluvan kirkkomaalle.
        Maksu sähköpostiin tai paperilasku

        Arkku hautaustoimistosta. Ja kuljetusten tilaus.
        Lasku sähköposti tai paperilasku

        Uurna itse tehtynä.
        Muistotilaisuuden tarjoilut itsetehtynä.
        Paikka vuokrataan. Lasku siitä
        Ei lehteen kuolinilmoitusta

        Ei luulisi näiden yhteenlaskeminen perukirjaa varten tuottavan tuskaa.
        Tulot ovat valmiina pankkitilillä.
        Perikunta on selvillä.

        Hautausluvan saat lääkäriltä joka vainajaa on viimeksi hoitanut. Se tarvitaan kuului vainaja kirkkoon tai ei.

        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hautausluvan saat lääkäriltä joka vainajaa on viimeksi hoitanut. Se tarvitaan kuului vainaja kirkkoon tai ei.

        Siili

        Mikä tärkeä tieto. En ole ikinä.kuullutkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksissasi Lesken on jännä piirre se että jos esim kysyt jotain tai teet keskustelunavauksen# SINÄ päätät mikä on se "oikeanlainen mielipide".

        Kitiset täällä kun politikoidaan. Kun kirjoitetaan muusta aloituksessasi häädät herkimpien kirjoitukset omilla kommenteillasi. Huvittavaa ylimielistä ja lapsellistakin määräilyä kommenteista mutta porsultahan blogeinesi menemään. Kommentoin haluamallani tavalla edelleen jos ylipäätään kommentoin.

        Siili

        Toivottavasti häivyt ikäisiisi.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Toivottavasti häivyt ikäisiisi.

        Minä kirjoitan missä haluan.
        Siili


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Mikä tärkeä tieto. En ole ikinä.kuullutkaan.

        Ihme räkytystä 70vee.
        Siilo


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihme räkytystä 70vee.
        Siilo

        Siilo siilo, mikä se on. Joku junttijuttu.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Siilo siilo, mikä se on. Joku junttijuttu.

        Sinähän sen älykkönä tiedät ;).
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä kirjoitan missä haluan.
        Siili

        Noin minutkin häädettiin 60+ palstalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomi.fi sivuilta löytyy ohjeistusta:

        Miten toimin?
        Läheisen kuolema

        Siili

        Äitini kuoli 2020.
        On vielä hyvässä muistissa, miten kaikki hoitui.
        Edunvalvoja lopetti työt heti, kun äitini oli nukkunut pois.
        Omaiset järjestivät kaiken.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Noin minutkin häädettiin 60 palstalta.

        Jotkut luulee voivansa häätää muita kirjoittajia jos kirjoitukset ei passaa omaan pirtaan. Kannattaa jättää omaan arvoonsa.
        Siili


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Äitini kuoli 2020.
        On vielä hyvässä muistissa, miten kaikki hoitui.
        Edunvalvoja lopetti työt heti, kun äitini oli nukkunut pois.
        Omaiset järjestivät kaiken.

        Miksi ylipäätään teit tämän aloituksen, vaikka kaikki perukirjaan liittyvät asiat tuntuvat olevan tiedosssi?

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ylipäätään teit tämän aloituksen, vaikka kaikki perukirjaan liittyvät asiat tuntuvat olevan tiedosssi?

        kylmätotuus

        Ajattelin lähinnä, jos on jotain uutta tullut kuvioon viimeisen 4. vuoden aikana


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Ajattelin lähinnä, jos on jotain uutta tullut kuvioon viimeisen 4. vuoden aikana

        Tieto olisi löytynyt netistä.

        kylmätotuus


    • Sivusta seurannu perunkirjoitusta perinnönjakoa omasta takaa ammattilainen, normaalia pesän selvitystä, omaisuuden realisointia ei mitään ihmeellistä. Tapauskohtaisesti perinnön jaossa mennee helposti vuosi hyvän lopputuloksen saamiseksi.

    • Anonyymi

      Me otimme koko paketin hautausjärjestelyistä lähtien hautaustoimiston kautta. Minä sain valtakirjan muilta sisaruksilta olla kuolinpesän asioidenhoitaja. Olin myös äitini virallinen maistraatin määräämä ja hyväksymä edunvalvoja.

      Itsellä ei aiemmin kokemusta
      perunkirjan teosta joten halusimme ammattilaisen avuksi. Tosin
      yksinkertainen tapaus ja osakkaat
      yksimielisiä asioista. Kaikkea
      omaisuutta ei ole vielä jaettu.
      Kuolinpesä on olemassa.

      Vaikka ns. Helppo tapaus on siinä järjestämisessä monenlaista viilaamista ennen kun perunkirja on valmis lähetettäväksi verottajalle. Kokemus tuokin. Minua ainakin auttoi surutyössä kun sai purkaa suruaan konkreettisiin toimiin.

      Siili

    • Anonyymi

      Veisin ja on vietykin ammattilaisille. Ainakin tulee oikein ja kaikki huomioitua. Toki maksaa, vainajanhan ne rahat oli. Toki jos varaton niin pitäähän sekin järjestyä. Tilanteen mukaan toimitaan.

      • Vainaja oli ympärivuorokautisessa tehostetusssa palvelukodissa, yli 7 vuotta.Palvelumaksut menivät eläkkeen mukaan. Pankkitilillä oleviin rahoihin ei koskettu.
        Toimin epävirallisena edunvalvojana kokoajan.
        Hain virallista edunvalvojaa heinäkuussa -23
        Saimme sen syyskuussa -24
        Mitään hän ei ehtinyt tekemään.
        Tuli noutaja väliin.
        Kuoleman jälkeen virallinem edunvalvoja ei tee mitään.
        Omaiset hoitavat.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Vainaja oli ympärivuorokautisessa tehostetusssa palvelukodissa, yli 7 vuotta.Palvelumaksut menivät eläkkeen mukaan. Pankkitilillä oleviin rahoihin ei koskettu.
        Toimin epävirallisena edunvalvojana kokoajan.
        Hain virallista edunvalvojaa heinäkuussa -23
        Saimme sen syyskuussa -24
        Mitään hän ei ehtinyt tekemään.
        Tuli noutaja väliin.
        Kuoleman jälkeen virallinem edunvalvoja ei tee mitään.
        Omaiset hoitavat.

        Ok.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Vainaja oli ympärivuorokautisessa tehostetusssa palvelukodissa, yli 7 vuotta.Palvelumaksut menivät eläkkeen mukaan. Pankkitilillä oleviin rahoihin ei koskettu.
        Toimin epävirallisena edunvalvojana kokoajan.
        Hain virallista edunvalvojaa heinäkuussa -23
        Saimme sen syyskuussa -24
        Mitään hän ei ehtinyt tekemään.
        Tuli noutaja väliin.
        Kuoleman jälkeen virallinem edunvalvoja ei tee mitään.
        Omaiset hoitavat.

        Epävirallista edunvalvojaa ei ole olemassakaan
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Epävirallista edunvalvojaa ei ole olemassakaan
        Siili

        Olin läheinen luotettava henkilö, joka hoisi sellaisia asioita, joita henkilö ei itse pystynyt rajoitteidensa takia hoitamaan.

        Fyysinen toimintakyky oli heikentynyt, mutta hän ymmärsi asioiden merkityksen.

        Olin enkeli maantiellä


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Olin läheinen luotettava henkilö, joka hoisi sellaisia asioita, joita henkilö ei itse pystynyt rajoitteidensa takia hoitamaan.

        Fyysinen toimintakyky oli heikentynyt, mutta hän ymmärsi asioiden merkityksen.

        Olin enkeli maantiellä

        No se saatoit olla mutta et edunvalvoja edes epävirallinen.
        Siili


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Vainaja oli ympärivuorokautisessa tehostetusssa palvelukodissa, yli 7 vuotta.Palvelumaksut menivät eläkkeen mukaan. Pankkitilillä oleviin rahoihin ei koskettu.
        Toimin epävirallisena edunvalvojana kokoajan.
        Hain virallista edunvalvojaa heinäkuussa -23
        Saimme sen syyskuussa -24
        Mitään hän ei ehtinyt tekemään.
        Tuli noutaja väliin.
        Kuoleman jälkeen virallinem edunvalvoja ei tee mitään.
        Omaiset hoitavat.

        No erikoisen pitkään vainajaa pitivät tehostetussa palveluasumisessa :D.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        No se saatoit olla mutta et edunvalvoja edes epävirallinen.
        Siili

        Nimike on väärä.
        Olin koiranvirassa oleva ilmainen idiootti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No erikoisen pitkään vainajaa pitivät tehostetussa palveluasumisessa :D.
        Siili

        Tosi paha virhe. Täytyy skarpata tuota kirjoittamista.

        Asukas asui yli 7 vuotta hoivassa.
        Siitä vainajana 1 vrk omassa asunnossaan.

        Nyt kylmiössä, vainajana.
        Lääkäri todennut kuolleeksi.
        Meniköhän nyt ymmärrettävään muotoon.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Vainaja oli ympärivuorokautisessa tehostetusssa palvelukodissa, yli 7 vuotta.Palvelumaksut menivät eläkkeen mukaan. Pankkitilillä oleviin rahoihin ei koskettu.
        Toimin epävirallisena edunvalvojana kokoajan.
        Hain virallista edunvalvojaa heinäkuussa -23
        Saimme sen syyskuussa -24
        Mitään hän ei ehtinyt tekemään.
        Tuli noutaja väliin.
        Kuoleman jälkeen virallinem edunvalvoja ei tee mitään.
        Omaiset hoitavat.

        Eikös sitä edunvalvöjaa hakenut veljesi, etkä sinä?

        Virallien edunvalvoja voi olla paikalla, kun perukirja tehdään tarkistamassa, että se tehdään oikein.

        Kirjoitit, että perukirjan tekeminen sujuu sopuisasti sisarustesi kanssa.
        Kun ruokatarjoilusta jo tuli riita, niin epäilenpä sovun säilymistä perukirjan teossa.

        Nimimerkin vaihtaminen ei luonnettasi muuta.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös sitä edunvalvöjaa hakenut veljesi, etkä sinä?

        Virallien edunvalvoja voi olla paikalla, kun perukirja tehdään tarkistamassa, että se tehdään oikein.

        Kirjoitit, että perukirjan tekeminen sujuu sopuisasti sisarustesi kanssa.
        Kun ruokatarjoilusta jo tuli riita, niin epäilenpä sovun säilymistä perukirjan teossa.

        Nimimerkin vaihtaminen ei luonnettasi muuta.

        kylmätotuus

        Mitenkä virallinen edunvalvoja voi olla paikalla, kun hänen tehtävänsä loppuvat päämiehensä kuolemaan.

        Perukirjan tekemisessä ei ole sisaruksista mukana kuin asioiden hoitaja.
        Perikunta on hänet valtuuttanut.
        Hänellä taas on kaksi uskottua miestä.
        Me muut ollaan taustalla.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Nimike on väärä.
        Olin koiranvirassa oleva ilmainen idiootti.

        Kylläpä kirjoitat kauniisti veljesi auttamisesta.

        kylmätotuus


      • Anonyymi

        Rahat ovat perikunnan, millä asiat hoidetaan.

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä kirjoitat kauniisti veljesi auttamisesta.

        kylmätotuus

        Totuus koskettaa.

        Leski70


    • Anonyymi

      Virallisen edunvalvojan ( meidän tapauksessa minun) pitää tehdä digille
      Päätöstili edunvalvonnan päättyessä.
      Miten lie teillä kun edunvalvoja vasta määrättiin.
      Siili

    • Anonyymi

      Kyllä tuon edunvalvojan on tehtävä loppuselvitys, koska oli kuolinhetkellä olemassa.

      Puhut virkatodistuksista, mutta se on sukuselvitys ja maksaa muistaakseen 55 euroa/lärvi. Kuolleen vanhemmista, kuolleen sisaruksista jne. Virkatodistus on elossaolotodistus, ellei kuulu kirkkoon.

      Mutta se, kenelle se annetaan - onkin eri asia. Nykyinen tietosuojalaki kun suojelee, ettei toisen henkilön tietoja saa, ei pankista eikä mistään.

      Millä oikeudella pystyt näitä asioita hoitamaan, esim. pankin kanssa, ellet ole oikea edunvalvoja, sitä ihmettelen?

      Hautaustoimisto tai pankki tekee tuon muutamalla satasella.

      • Edunvalvojan tehtävä ei ehtinyt alkaa, eivät edes ehtineet tiliä avata.

        Heidän työnsä loppui kuolemaan.

        Laskut annettiin minulle.
        Samoin pankin saldotodistus.
        Pankissa oli veljeni kirjoittama valtakirja minulle.
        Hoisin 3 kertaa suoramaksuja, kun laskutus muuttui.
        Edunvalvoja ei ole pakollinen hoivakodin asukkaalle.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Edunvalvojan tehtävä ei ehtinyt alkaa, eivät edes ehtineet tiliä avata.

        Heidän työnsä loppui kuolemaan.

        Laskut annettiin minulle.
        Samoin pankin saldotodistus.
        Pankissa oli veljeni kirjoittama valtakirja minulle.
        Hoisin 3 kertaa suoramaksuja, kun laskutus muuttui.
        Edunvalvoja ei ole pakollinen hoivakodin asukkaalle.

        Edunvalvoja ei ole pakollinen mutta sinä ja veljesi yhdessä sen haitte ja veljesi jostain syystä halusi.
        Siili


      • Anonyymi

        Edunvalvojuus loppuu kun päämies kuolee. Sen jälkeen kuolinpesän osakkaiden tulee keskuudestaan päättää ja allekirjoituksellaan valtuuttaa joku osakkaista hoitamaan virallisia asioita.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edunvalvoja ei ole pakollinen mutta sinä ja veljesi yhdessä sen haitte ja veljesi jostain syystä halusi.
        Siili

        Kenties veljen asioita pitkin hampain hoitanut enkeli olikin musta ja siksi veli halusi virallisen edunvalvojan.

        kylmätotuus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Edunvalvoja ei ole pakollinen mutta sinä ja veljesi yhdessä sen haitte ja veljesi jostain syystä halusi.
        Siili

        Näin tapahtui.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Edunvalvojuus loppuu kun päämies kuolee. Sen jälkeen kuolinpesän osakkaiden tulee keskuudestaan päättää ja allekirjoituksellaan valtuuttaa joku osakkaista hoitamaan virallisia asioita.
        Siili

        Näin toimitaan. Tämä asia on selvä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kenties veljen asioita pitkin hampain hoitanut enkeli olikin musta ja siksi veli halusi virallisen edunvalvojan.

        kylmätotuus

        Musta enkeli oli ilmainen.
        Ja äärettömän uupunut.

        Toin sen joskus julki.
        Oinasmies on äärettömän pihi.

        Hän tiesi tasan tarkkaan että nyt täytyy maksaa asioiden hoitamisesta.
        Perintö ja autorahat alkavat huveta.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Edunvalvojan tehtävä ei ehtinyt alkaa, eivät edes ehtineet tiliä avata.

        Heidän työnsä loppui kuolemaan.

        Laskut annettiin minulle.
        Samoin pankin saldotodistus.
        Pankissa oli veljeni kirjoittama valtakirja minulle.
        Hoisin 3 kertaa suoramaksuja, kun laskutus muuttui.
        Edunvalvoja ei ole pakollinen hoivakodin asukkaalle.

        Perikunta ei kuitenkaan ollut valinnut sinua asioidenn hoitajaksi ja silti sait laskut ja saldot?
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perikunta ei kuitenkaan ollut valinnut sinua asioidenn hoitajaksi ja silti sait laskut ja saldot?
        Siili

        Kun kuolema on tullut pankin tietoon, lukitsee pankki vainajan verkkopalvelutunnukset, irtisanoo kortit ja poistaa mahdolliset tilin käyttöoikeudet. Kuolinpesän osakas voi toimittaa laskuja pankkiin maksettavaksi. Eri pankeilla eri käytänteitä.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perikunta ei kuitenkaan ollut valinnut sinua asioidenn hoitajaksi ja silti sait laskut ja saldot?
        Siili

        Perikunnan pesähoitaja oli ilmoittanut nimeni, osoitteeni ja sähköpostini edunvalvojalle.

        Johtuen siitå, että asun nyt keskustassa.

        Hain paperit,laskut edunvalvojalta ja ilmoitin pesänhoitajan osoitteen hänelle.

        Että minulle ei enää mitään postia.
        No häneltä sitä tuskin tuleekaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun kuolema on tullut pankin tietoon, lukitsee pankki vainajan verkkopalvelutunnukset, irtisanoo kortit ja poistaa mahdolliset tilin käyttöoikeudet. Kuolinpesän osakas voi toimittaa laskuja pankkiin maksettavaksi. Eri pankeilla eri käytänteitä.
        Siili

        Edunvalvonta alkoi syyskuun lopulla. Ainoa mitä he tekivät, tekivät sittenkin jotain.
        Sulkivat tilin ja kortin käyttöoikeuden.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Edunvalvonta alkoi syyskuun lopulla. Ainoa mitä he tekivät, tekivät sittenkin jotain.
        Sulkivat tilin ja kortin käyttöoikeuden.

        Oliko sinulla käyttö-oikeus hänen korttiinsa vai oliko hänellä ylipäätään korttia?
        Siili


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Perikunnan pesähoitaja oli ilmoittanut nimeni, osoitteeni ja sähköpostini edunvalvojalle.

        Johtuen siitå, että asun nyt keskustassa.

        Hain paperit,laskut edunvalvojalta ja ilmoitin pesänhoitajan osoitteen hänelle.

        Että minulle ei enää mitään postia.
        No häneltä sitä tuskin tuleekaan.

        Miksi se edunvalvojalle ilmoitettiin kun edunvalvontaa ei oltu edes vielä aloitettu? Aikamoista sählinkiä.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko sinulla käyttö-oikeus hänen korttiinsa vai oliko hänellä ylipäätään korttia?
        Siili

        Hän sai vain itse käyttää korttiaan.
        Kenelläkään muulla ei ollut käyttöoikeutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se edunvalvojalle ilmoitettiin kun edunvalvontaa ei oltu edes vielä aloitettu? Aikamoista sählinkiä.
        Siili

        Siksi, kun edunvalvonta alkoi syyskuussa, tai piti alkaa.
        Laskut menivät edunvalvojalle.
        Hänen piti aloittaa hommansa.
        Veli kuoli.

        Tuleva pesänhoitaja päätti ilmoittaa nimeni, osoitteeni ja sähköpostisoitteeni edunvalvojalle, koska asun lähellä.
        En tiennyt tätä.

        Hän oli tekemässä minusta juoksuflikkaa.

        Hain paperit edunvalvojalta ja annoin pesänhoitajan osoitteen ja puhelinnumeron.
        Ja että minulle ei enää mitään postia.

        Laitoin kuvakaappaukset pesänhoitajalle.

        Hän tehköön mitä parhaaksi näkee.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Siksi, kun edunvalvonta alkoi syyskuussa, tai piti alkaa.
        Laskut menivät edunvalvojalle.
        Hänen piti aloittaa hommansa.
        Veli kuoli.

        Tuleva pesänhoitaja päätti ilmoittaa nimeni, osoitteeni ja sähköpostisoitteeni edunvalvojalle, koska asun lähellä.
        En tiennyt tätä.

        Hän oli tekemässä minusta juoksuflikkaa.

        Hain paperit edunvalvojalta ja annoin pesänhoitajan osoitteen ja puhelinnumeron.
        Ja että minulle ei enää mitään postia.

        Laitoin kuvakaappaukset pesänhoitajalle.

        Hän tehköön mitä parhaaksi näkee.

        Oikea sekametelisoppa jos ei sitten satua koko keissi. Jos totta suosittelen kääntymään lämpimästi ulkopuolisen asiantuntijan puoleen perunkirjan laatimisessa ja perinnön jaossa.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea sekametelisoppa jos ei sitten satua koko keissi. Jos totta suosittelen kääntymään lämpimästi ulkopuolisen asiantuntijan puoleen perunkirjan laatimisessa ja perinnön jaossa.
        Siili

        Tässä yksi "soppa", jonka kylmis on kirjoittanut:

        "Kirjoitit, että perukirjan tekeminen sujuu sopuisasti sisarustesi kanssa.
        Kun ruokatarjoilusta jo tuli riita, niin epäilenpä sovun säilymistä perukirjan teossa."

        Näyttää siltä, että kylmis ei edes tiedä mikä on perukirja. Eihän sen tekemisestä voi tulla riitaa, kun siinähän vaan luetellaan vainajan omaisuus.

        Onko tuo ruokatarjoilusta maininta taas jotain juoruamista, jostakin vanhasta ketjusta?


      • Anonyymi

        Valtakirjalla saa tietoa ja virkatodistuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea sekametelisoppa jos ei sitten satua koko keissi. Jos totta suosittelen kääntymään lämpimästi ulkopuolisen asiantuntijan puoleen perunkirjan laatimisessa ja perinnön jaossa.
        Siili

        Perukirjan tekeminen on onnistunut tähänkin asti ilman plus70,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oikea sekametelisoppa jos ei sitten satua koko keissi. Jos totta suosittelen kääntymään lämpimästi ulkopuolisen asiantuntijan puoleen perunkirjan laatimisessa ja perinnön jaossa.
        Siili

        Suosittelullani ei ole mitään merkitystä.
        Hän hoitaa homman omalla tavallaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä yksi "soppa", jonka kylmis on kirjoittanut:

        "Kirjoitit, että perukirjan tekeminen sujuu sopuisasti sisarustesi kanssa.
        Kun ruokatarjoilusta jo tuli riita, niin epäilenpä sovun säilymistä perukirjan teossa."

        Näyttää siltä, että kylmis ei edes tiedä mikä on perukirja. Eihän sen tekemisestä voi tulla riitaa, kun siinähän vaan luetellaan vainajan omaisuus.

        Onko tuo ruokatarjoilusta maininta taas jotain juoruamista, jostakin vanhasta ketjusta?

        Perukirjan tekee yksi omainen.
        Voin antaa sähköpostilla jotain tietoja, jos tarve vaatii.

        Tuota ruokatarjoilua en nyt muista.
        Tässä tapauksessa omainen tekee itse tarjottavat pienelle osanottajajoukolle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valtakirjalla saa tietoa ja virkatodistuksia.

        Tilaa virkatodistukset
        Kaikki virkatodistukset, sukuselvitykset ja elossaolotodistukset vainajasta sekä kuolinpesän lakimääräisistä osakkaista yhdellä tilauksella kaikista suomalaisista rekistereistä.
        Netistä saa kaikki


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Perukirjan tekee yksi omainen.
        Voin antaa sähköpostilla jotain tietoja, jos tarve vaatii.

        Tuota ruokatarjoilua en nyt muista.
        Tässä tapauksessa omainen tekee itse tarjottavat pienelle osanottajajoukolle.

        Eikö sinulla kuolinpesän osakkaana ole mitään sananvaltaa? Vaikka laskut ja saldot sinulle osoitettiin edunvalvojalta?
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinulla kuolinpesän osakkaana ole mitään sananvaltaa? Vaikka laskut ja saldot sinulle osoitettiin edunvalvojalta?
        Siili

        Mitä hemmetin valtaa sinä nyt ajat takaa?

        Et näytä tietävän sinäkään mikä on perukirja.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Perukirjan tekee yksi omainen.
        Voin antaa sähköpostilla jotain tietoja, jos tarve vaatii.

        Tuota ruokatarjoilua en nyt muista.
        Tässä tapauksessa omainen tekee itse tarjottavat pienelle osanottajajoukolle.

        Biittasikohan ruokatarjoilumaininta johonkin toiseen nimimerkkiin?
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biittasikohan ruokatarjoilumaininta johonkin toiseen nimimerkkiin?
        Siili

        Siis viittasikohan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biittasikohan ruokatarjoilumaininta johonkin toiseen nimimerkkiin?
        Siili

        Voi herranjestas...taas sekoilua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi herranjestas...taas sekoilua

        Miten niin sekoilua. Et taida edes ymmärtää mitä tarkoitan.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin sekoilua. Et taida edes ymmärtää mitä tarkoitan.
        Siili

        Kyllä minä ymmärrän, koska lesken vastasi minun kommenttiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hemmetin valtaa sinä nyt ajat takaa?

        Et näytä tietävän sinäkään mikä on perukirja.

        No "pesänhoitajako" teillä yksin laatii perukirjan? Ja muilla kuolinpesän osakkailla ei ole siinä mitään osuutta tai sananvaltaa. Meillä kuolinpesän osakkaat eli me sisarukset osallistuimme siihen kaikki, jaettiin tehtävät jotka hautaustoimiston henkilö meille osoitti. Vaikka minut valtakirjalla valittiin asioiden hoitajaksi.
        Perinnönjaon suoritimme sitten perukirjan valmistuttua keskenämme.
        Mutta kukin tavallaan
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No "pesänhoitajako" teillä yksin laatii perukirjan? Ja muilla kuolinpesän osakkailla ei ole siinä mitään osuutta tai sananvaltaa. Meillä kuolinpesän osakkaat eli me sisarukset osallistuimme siihen kaikki, jaettiin tehtävät jotka hautaustoimiston henkilö meille osoitti. Vaikka minut valtakirjalla valittiin asioiden hoitajaksi.
        Perinnönjaon suoritimme sitten perukirjan valmistuttua keskenämme.
        Mutta kukin tavallaan
        Siili

        Kysymys olikin sanasta "valtaa" tai nyt kun kirjoitat sananvaltaa...

        Kumpaakaan valtaa ei oikein pysty esittämään, kun perukirjaa tehdään, jossa luetellaan vainajan omaisuus, eikä muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän, koska lesken vastasi minun kommenttiini.

        Et ymmärtänyt sillä minä vastasin tähän Lesken kommenttiin:
        "Tuota ruokatarjoilua en nyt muista.
        Tässä tapauksessa omainen tekee itse tarjottavat pienelle osanottajajoukolle."
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän, koska lesken vastasi minun kommenttiini.

        Kyse siis ei ole kommentoijan nikistä vaan ihan jostain muusta johon viitattiin jota et ymmärtänyt.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys olikin sanasta "valtaa" tai nyt kun kirjoitat sananvaltaa...

        Kumpaakaan valtaa ei oikein pysty esittämään, kun perukirjaa tehdään, jossa luetellaan vainajan omaisuus, eikä muuta.

        Teillä ei sitten pystynyt meillä pystyi. Jokainen kantoi kortensa kekoon käyttämällä kuolinpesän osakkaana valtaa/ sananvaltaa.

        Minun mielestäni perukirjan tekoon tarvitaan pikkasen muutakin kuin omaisuusluettelo.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä ei sitten pystynyt meillä pystyi. Jokainen kantoi kortensa kekoon käyttämällä kuolinpesän osakkaana valtaa/ sananvaltaa.

        Minun mielestäni perukirjan tekoon tarvitaan pikkasen muutakin kuin omaisuusluettelo.
        Siili

        Kerro mitä muuta siihen perunkirjaan tulee?

        Kerro myös, mitä valtaa/sananvaltaa siihen itse käytit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro mitä muuta siihen perunkirjaan tulee?

        Kerro myös, mitä valtaa/sananvaltaa siihen itse käytit?

        Kuten aiemmin kerroin, otimme avuksi hautaustoimiston asiantuntemuksen. Sieltä saimme tietää mitä perunkirjan tulee sisältää. Siltä pohjalta aloimme sisarteni kanssa yhdessä kerätä niitä tietoja sen lisäksi että minut valtuutettiin olemaan kuolinpesän asioiden hoitaja.

        En jaksa nähdä vaivaa alkaa niitä perunkirjaan kuuluvia asioita kirjoittamaan saat ihan ite ottaa siitä selvää mitä se juuri teidän tapauksessanne tarkoittaa.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten aiemmin kerroin, otimme avuksi hautaustoimiston asiantuntemuksen. Sieltä saimme tietää mitä perunkirjan tulee sisältää. Siltä pohjalta aloimme sisarteni kanssa yhdessä kerätä niitä tietoja sen lisäksi että minut valtuutettiin olemaan kuolinpesän asioiden hoitaja.

        En jaksa nähdä vaivaa alkaa niitä perunkirjaan kuuluvia asioita kirjoittamaan saat ihan ite ottaa siitä selvää mitä se juuri teidän tapauksessanne tarkoittaa.
        Siili

        Heh, itselläni on tässä perukirja neljän vuoden takaa ja siinä on vain lueteltu vainajan omaisuus ja velat ja luonnollisesti henkilöiden nimet.

        eli siis nuo PERUKIRJASSA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, itselläni on tässä perukirja neljän vuoden takaa ja siinä on vain lueteltu vainajan omaisuus ja velat ja luonnollisesti henkilöiden nimet.

        eli siis nuo PERUKIRJASSA.

        "Perukirjaan otettavat liitteet vaihtelevat tilanteen mukaan, eikä mitään yksiselitteistä listaa siitä, mitä asiakirjoja perukirjaan on tarpeen liittää voida esittää. Lähtökohtana onkin, että perukirjaan liitetään kaikki asiakirjat, joita tarvitaan pesän tilan selville saamiseksi."

        Jospa teidän tapauksessanne omaisuusluettelo ja kuolinpesän osakkaiden tiedot riittivät.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinulla kuolinpesän osakkaana ole mitään sananvaltaa? Vaikka laskut ja saldot sinulle osoitettiin edunvalvojalta?
        Siili

        En minä mitään sananvaltaa halua.
        Valittu henkilö hoitaa kaiken.
        Ehdotin oikeusaputoimistoa
        Hän tehköön miten haluaa


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        En minä mitään sananvaltaa halua.
        Valittu henkilö hoitaa kaiken.
        Ehdotin oikeusaputoimistoa
        Hän tehköön miten haluaa

        Se sopi teille. Me halusimme tehdä ja toimia yhdessä. Vaikka minä olin valtuutettu asioidenhoitaja ja pesän ilmoittaja infosin koko ajan muita ja he minua mitä milloinkin tehtiin. Mutta meitä olikin vain kolme.
        Siili


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heh, itselläni on tässä perukirja neljän vuoden takaa ja siinä on vain lueteltu vainajan omaisuus ja velat ja luonnollisesti henkilöiden nimet.

        eli siis nuo PERUKIRJASSA.

        Sama täällä. Luettelo on samanlainen
        Neljän vuoden takainen perukirja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biittasikohan ruokatarjoilumaininta johonkin toiseen nimimerkkiin?
        Siili

        Lesken70 ruokatarjoilusta syntyneestä riidasta kertoi.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        En minä mitään sananvaltaa halua.
        Valittu henkilö hoitaa kaiken.
        Ehdotin oikeusaputoimistoa
        Hän tehköön miten haluaa

        Sinäkö et muka halua mitään sananvaltaa? Tuota et usko itsekään, enkä minä.

        kylmätotuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edunvalvoja ei ole pakollinen mutta sinä ja veljesi yhdessä sen haitte ja veljesi jostain syystä halusi.
        Siili

        Johtuen siitä, että en päässyt tileille hoitamaan asioita.
        Enkä halunnut edunvalvojaksi.

        Nyt oli rahatilanne eri omaisellani kun alussa.
        Oli varaa palkata edunvalvoja.

        Lesken70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko sinulla käyttö-oikeus hänen korttiinsa vai oliko hänellä ylipäätään korttia?
        Siili

        Olen kirjoittanut moneen kertaan tuosta kortista.

        Tarjosit siihen mitä mielikuvituksellisimpia asiakasnumeroita ym.

        Tuo korttiasia ei ole oikein vahvuusaluettasi.

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä yksi "soppa", jonka kylmis on kirjoittanut:

        "Kirjoitit, että perukirjan tekeminen sujuu sopuisasti sisarustesi kanssa.
        Kun ruokatarjoilusta jo tuli riita, niin epäilenpä sovun säilymistä perukirjan teossa."

        Näyttää siltä, että kylmis ei edes tiedä mikä on perukirja. Eihän sen tekemisestä voi tulla riitaa, kun siinähän vaan luetellaan vainajan omaisuus.

        Onko tuo ruokatarjoilusta maininta taas jotain juoruamista, jostakin vanhasta ketjusta?

        Perukirja asia on kahden uskotun, lukeneen, miehen ja pesänhoitajan kauppa.
        Heillä on homma hanskassa.

        Kylmis heitti tuon ruokajutun tuohon, niinkuin tapoihinsa kuuluu kaivaa kaikki nega esiin.

        Olen kasvissyöjä ja siitä tuli sisarelta sanomista.
        Kun ei liharuoat kelpaa.

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtakirjalla saa tietoa ja virkatodistuksia.

        Ei tarvita valtakirjoja.
        Virkatodistukset voi tilata netistä

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinulla kuolinpesän osakkaana ole mitään sananvaltaa? Vaikka laskut ja saldot sinulle osoitettiin edunvalvojalta?
        Siili

        Mitä sananvaltaa minulla pitäisi olla lakisääteisesessä paperissa?

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biittasikohan ruokatarjoilumaininta johonkin toiseen nimimerkkiin?
        Siili

        Mitä ihmettä?
        Biittasiko mihin?

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No "pesänhoitajako" teillä yksin laatii perukirjan? Ja muilla kuolinpesän osakkailla ei ole siinä mitään osuutta tai sananvaltaa. Meillä kuolinpesän osakkaat eli me sisarukset osallistuimme siihen kaikki, jaettiin tehtävät jotka hautaustoimiston henkilö meille osoitti. Vaikka minut valtakirjalla valittiin asioiden hoitajaksi.
        Perinnönjaon suoritimme sitten perukirjan valmistuttua keskenämme.
        Mutta kukin tavallaan
        Siili

        Pesänhoitaja, uskotut, korkeasti koulutetut miehet yhdessä sen laativat.
        Virkatodistusten, tulojen, menojen mukaan.
        Sehän on vainajan viimeinen veroilmoitus

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö et muka halua mitään sananvaltaa? Tuota et usko itsekään, enkä minä.

        kylmätotuus

        Miten ihmeessä voisin vaikuttaa nimiin, tuloihin, laskuihin.

        Mieti nyt hiukan, mitä kirjoitat

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä?
        Biittasiko mihin?

        Leski70

        Siili korjasi kirjoitusvirheensä, joten turhaan virheestä enää nälvit.

        Jos tarttuisin jokaiseen kirjoitusvirheeseesi, niin en muuta ennättäisi tehdäkään.

        Ilkeile vasta sitten, kun itse et kirjoitusvirhettä tee.

        kylmätotuus


    • Anonyymi

      Sivulla iloisesti sekoitetaan perunkirjoitus ja perinnönjako...perunkirjoitus on lakisääteinen tapahtuma jossa on oltava se uskottu mieskin paikalla jne.
      Perunkirjoituksen ja sen vahvistamisen seurauksena syntyy perikunta jonka osakkaat sitten voivat alkaa riidellä perinnöstä...

      • Anonyymi

        Meillä ei mitään uskottua henkilöä ollut. Itse me sisarrukset teimme sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei mitään uskottua henkilöä ollut. Itse me sisarrukset teimme sen.

        Eikö ollut, laki kuitenkin sanoo että perunkirjoituksen toimittaa kaksi uskottua miestä...että hyvinpä se sitten teillä meni...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei mitään uskottua henkilöä ollut. Itse me sisarrukset teimme sen.

        Meillä tekee yksi sisar. Olkoot sitten vapasehtoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ollut, laki kuitenkin sanoo että perunkirjoituksen toimittaa kaksi uskottua miestä...että hyvinpä se sitten teillä meni...

        "Lainsäädäntö ei aseta vaatimusta siiitä, etä uskotun miehen pitäisi olla pesän ulkopuolinen henkilö. Periaatteessa myös kuolinpesän oikeustoimikelpoinen osakas voi toimia samalla uskottuna miehenä. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lainsäädäntö ei aseta vaatimusta siiitä, etä uskotun miehen pitäisi olla pesän ulkopuolinen henkilö. Periaatteessa myös kuolinpesän oikeustoimikelpoinen osakas voi toimia samalla uskottuna miehenä. "

        En väittänyt mitään siitä kuka voi ja kuka ei, väitän ainoastaan että uskotut miehet on oltava!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En väittänyt mitään siitä kuka voi ja kuka ei, väitän ainoastaan että uskotut miehet on oltava!

        Näinhän se meni:

        "Meillä ei mitään uskottua henkilöä ollut. Itse me sisarrukset teimme sen."

        "Eikö ollut, laki kuitenkin sanoo että perunkirjoituksen toimittaa kaksi uskottua miestä...että hyvinpä se sitten teillä meni..."


      • Anonyymi kirjoitti:

        En väittänyt mitään siitä kuka voi ja kuka ei, väitän ainoastaan että uskotut miehet on oltava!

        Ei niiden tarvitse olla miehiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se meni:

        "Meillä ei mitään uskottua henkilöä ollut. Itse me sisarrukset teimme sen."

        "Eikö ollut, laki kuitenkin sanoo että perunkirjoituksen toimittaa kaksi uskottua miestä...että hyvinpä se sitten teillä meni..."

        Edelleen kuuluu olla uskotut miehet paikalla.
        Heidän nimensä tulee perukirjaan.

        Niin, he ovat nykyään uskotut henkilöt.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Ei niiden tarvitse olla miehiä.

        Pitäisikö sekin nykyisin olla uskottu henkilö?
        Siili


    • Anonyymi

      Ongelma ei ole perunkirjoitus, tarkoitus keskustella kaunis ilma tänään, satu meni saunaan jne.

      • Anonyymi

        Mikä on ongelmasi?


      • Anonyymi

        Tämä ketju on jo aikapäiviä mennyt pelleilyksi.
        Jatkan joutessani spedeilyä.

        Leski70


    • Anonyymi

      Ei kannata tehdä itse. Voi mennä peruuttamattomasti pieleen. Lisäksi, kannattaa ainakin laittaa ehtolauseke, että "perintöverot maksetaan kuolinpesästä", vaikka näyttää siltä, että verottaja ei lue noita ilmoituksia, sillä perintöveroa "ennakkoperittiin" niiltä osakkailta veronpalautuksesta, joilla oli jotain palautettavaa esim. ansiotuloveroista. No, perintöveron maksun jälkeen verottaja on sitten edelleen "piikissä" veronpalautuksen verran.

      • Anonyymi

        Pitääkö vääntää rautalangasta?

        Perukirja ei ole sama, kuin omaisuuden jako. Aloituksessa on kyse perukirjan tekemisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö vääntää rautalangasta?

        Perukirja ei ole sama, kuin omaisuuden jako. Aloituksessa on kyse perukirjan tekemisestä.

        Mutta myös perukirjan teossa asioita voi mennä mönkään, voidaan jättää epähuomiossa tai jopa tarkoituksella vaikka edesmenneen omaisuutta (auto, vene, käteinen raha tyynyn alla ja tileillä yms.) ilmoittamatta ja asia paljastuu vasta myöhemmin ja siitäkös hauskaa seuraa...


      • Anonyymi

        Äläpäs anna virheellistä tietoa:
        Kuolinpesä ei maksa Suomessa perintöveroa. Mahdollinen perintövero määrätään Suomessa perillisille, testamentinsaajille ja lähisukulaisille vakuutuskorvausten edunsaajina.

        Perintövero on myös henkilökohtainen, joten jokainen vastaa vain omasta perintöverostaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpäs anna virheellistä tietoa:
        Kuolinpesä ei maksa Suomessa perintöveroa. Mahdollinen perintövero määrätään Suomessa perillisille, testamentinsaajille ja lähisukulaisille vakuutuskorvausten edunsaajina.

        Perintövero on myös henkilökohtainen, joten jokainen vastaa vain omasta perintöverostaan.

        Kyllä. Meilläkin jokaisen kuolinpesän jäsenen piti iloittaa saamansa perintö verottajalle erikseen.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Meilläkin jokaisen kuolinpesän jäsenen piti iloittaa saamansa perintö verottajalle erikseen.
        Siili

        Meillä meni kaikkien tiedot yhdessä verottajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä meni kaikkien tiedot yhdessä verottajalle.

        lisään: eli siis meiltä meni verottajalle omaisuudenjaosta selvitys verottajalle ja siitä he sitten näkivät, keitä verotetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpäs anna virheellistä tietoa:
        Kuolinpesä ei maksa Suomessa perintöveroa. Mahdollinen perintövero määrätään Suomessa perillisille, testamentinsaajille ja lähisukulaisille vakuutuskorvausten edunsaajina.

        Perintövero on myös henkilökohtainen, joten jokainen vastaa vain omasta perintöverostaan.

        Niinpä, ei sitä perikuntaa enää edes ole jos perinnönjako on suoritettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lisään: eli siis meiltä meni verottajalle omaisuudenjaosta selvitys verottajalle ja siitä he sitten näkivät, keitä verotetaan.

        Mutta kun omaisuutta ei jaeta perukirjalla, sivun aiheena on perukirja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lisään: eli siis meiltä meni verottajalle omaisuudenjaosta selvitys verottajalle ja siitä he sitten näkivät, keitä verotetaan.

        Saattoi olla että meiltäkin meni verottajalle yksi kaavake jossa oli kaikkien osakkaiden nimet# sosturvatunnukset ja peritty summa. Kuitenkin verottaja käsitteli jokaiselle omansa.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattoi olla että meiltäkin meni verottajalle yksi kaavake jossa oli kaikkien osakkaiden nimet# sosturvatunnukset ja peritty summa. Kuitenkin verottaja käsitteli jokaiselle omansa.
        Siili

        Pakkohan se oli sinne lähettää jotta Veroviranomaiset voivat laatia perintöveron itse kullekin perijälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpäs anna virheellistä tietoa:
        Kuolinpesä ei maksa Suomessa perintöveroa. Mahdollinen perintövero määrätään Suomessa perillisille, testamentinsaajille ja lähisukulaisille vakuutuskorvausten edunsaajina.

        Perintövero on myös henkilökohtainen, joten jokainen vastaa vain omasta perintöverostaan.

        Juuri näin, vero.fi ilmoittaa myöskin tämän:
        " Perukirja on luettelo vainajan varoista ja veloista sekä perillisistä eli kuolinpesän osakkaista. Perukirja on myös veroilmoitus, jonka perusteella laskemme perintöveron jokaiselle perilliselle. Sopikaa perunkirjoitustilaisuudessa, kuka lähettää perukirjan ja sen liitteet Verohallintoon. Perukirja on annettava Verohallinnolle 1 kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta. Tarvitsemme perukirjasta vain yhden kopion."


      • Kunnallisessa hoivassa ollut henkilö.
        Ei voi olla suurta summaa jaossa
        Silloin hän olisi ollut yksityisessä hoivakodissa.
        Tiedämme kyllä reaaliteetit.


      • Anonyymi
        Leski70 kirjoitti:

        Kunnallisessa hoivassa ollut henkilö.
        Ei voi olla suurta summaa jaossa
        Silloin hän olisi ollut yksityisessä hoivakodissa.
        Tiedämme kyllä reaaliteetit.

        Entä sähkölasku, oliko se pieni ja kehuskelit sillä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkohan se oli sinne lähettää jotta Veroviranomaiset voivat laatia perintöveron itse kullekin perijälle.

        No niinniin mutta kun ekka kirjoitin että jokaiselta meni erikseen. Muistin väärin.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä sähkölasku, oliko se pieni ja kehuskelit sillä...

        Sähkölasku kuului hoivakodissa vuokraan.

        Leski70


    • Anonyymi

      Perun kirjoituseni.

      TULIKO SELVÄKSI

    • Anonyymi

      Leski70:llä joskus hyviä aloituksia, kuten tämäkin, joka kahdessa vuorokaudessa jo tuottanut yli 150 vastausta.
      Ei se taidakkaan olla päivänselvä asia tämä perukirjan tekeminen meille senioreillekaan, saati sitten nuoremmillekaan.

      • Anonyymi

        Suuri vastausmäärä ei yleensä korreloi hyvyyteen millään tavalla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri vastausmäärä ei yleensä korreloi hyvyyteen millään tavalla...

        Ainakin herätti keskustelua😁.
        Siili


      • Anonyymi

        ...taidakaan sana kirjoitetaan yhdellä k:lla...nyt en kyllä jaksaisikkaan enempää neuvvoa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...taidakaan sana kirjoitetaan yhdellä k:lla...nyt en kyllä jaksaisikkaan enempää neuvvoa...

        Höh, muuten kuka sen on määrännyt kirjoitetaanko se sana yhdellä vai kahdella koolla. Tuntuu vähän kummalle lausuaääneen se taidakaan sana yhdellä koolla, kokeileppa itse. Minulla ainakin tulee ääneen sanoessa kaksi koota väkisinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höh, muuten kuka sen on määrännyt kirjoitetaanko se sana yhdellä vai kahdella koolla. Tuntuu vähän kummalle lausuaääneen se taidakaan sana yhdellä koolla, kokeileppa itse. Minulla ainakin tulee ääneen sanoessa kaksi koota väkisinkin.

        ...sana kokeilepa kirjoitetaan yhdellä p- kirjaimella...luepa vaikka muutama kymmenentuhatta sivua suomalaisten kirjailijoiden kirjoja ja kerro mistä kirjasta löysit sanan "kokeileppa"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...sana kokeilepa kirjoitetaan yhdellä p- kirjaimella...luepa vaikka muutama kymmenentuhatta sivua suomalaisten kirjailijoiden kirjoja ja kerro mistä kirjasta löysit sanan "kokeileppa"?

        Minä olen luullut et se kirjoitetaan kokkeileppa.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höh, muuten kuka sen on määrännyt kirjoitetaanko se sana yhdellä vai kahdella koolla. Tuntuu vähän kummalle lausuaääneen se taidakaan sana yhdellä koolla, kokeileppa itse. Minulla ainakin tulee ääneen sanoessa kaksi koota väkisinkin.

        Kaksoiskonsonantti on tämän nimi, opetettiin kansakoulussa.
        Kirjoitetaan yhtenä, mutta lausutaan kahtena.


      • Anonyymi

        Ei se ollenkaan niin selvää tavalliselle tallaajalle.
        Tulee niin harvoin tehtyä.

        Eihän jotkut osaa veroilmoitustakaan täyttää ilman juristin neuvoja.

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri vastausmäärä ei yleensä korreloi hyvyyteen millään tavalla...

        Kiinnostusta riittää ja poikii joskus ihan asiallisia vastauksia.

        Leski70


    • Anonyymi

      Sen verran jokaisella järkeä, olemassa hyvät ohjeet perunkirjoituksen tekemiseen.
      Onko keltään jäänyt tekemättä kysyn vaan.

      • Anonyymi

        On jäänyt. Hyvinkin läheisiltä.

        Omaiset jättivät köyhän helsinkiläisen asukkaan perukirjan tekemättä.
        Kun ei heidän mukaansa vainajalla ollut mitään.

        Mutta olisi pitänyt.
        Vainajalla oli, velkaa

        Vuokrat olivat rästissä ja kasvoivat korkoa.
        Helsingin kaupunki laittoi perikunnalle laskun maksamattomista vuokrista korkoineen.
        Oli jäänyt muutakin maksamatta.

        Perikunnan oli pakko maksaa.

        Perukirjan kun olisivat teettäneet oikeusaputoimistossa.
        Ja velat olisivat kirjattu ylös.
        Olisivat säästäneet pitkän pennin.

        Välinpitämättömyydesta sakotetaan, aina.

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On jäänyt. Hyvinkin läheisiltä.

        Omaiset jättivät köyhän helsinkiläisen asukkaan perukirjan tekemättä.
        Kun ei heidän mukaansa vainajalla ollut mitään.

        Mutta olisi pitänyt.
        Vainajalla oli, velkaa

        Vuokrat olivat rästissä ja kasvoivat korkoa.
        Helsingin kaupunki laittoi perikunnalle laskun maksamattomista vuokrista korkoineen.
        Oli jäänyt muutakin maksamatta.

        Perikunnan oli pakko maksaa.

        Perukirjan kun olisivat teettäneet oikeusaputoimistossa.
        Ja velat olisivat kirjattu ylös.
        Olisivat säästäneet pitkän pennin.

        Välinpitämättömyydesta sakotetaan, aina.

        Leski70

        Perunkirjoitus pitää tehdä vaikka einolisi mitään omaisuutta tai velkoja.
        Siili


    • Anonyymi

      Kansa on keskimäärin yhä hämmästyttävän yksinkertaista ja ymmärtämätöntä, siksi PS on niin paljon kannatettu...

    • Anonyymi

      Aloittaja ymmärtää perukirjasta yhtä vähän kuin sähkön hinnoittelusta ja se on VÄHÄN...

      • Anonyymi

        Miksi olet noin ilkeä?
        Saatko siitä jonkun mielihyvän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olet noin ilkeä?
        Saatko siitä jonkun mielihyvän?

        Tympäisee kun yksi kyselee milloin lattialämmityksestä, milloin perukirjasta, milloin sähkölaskusta ja milloin mistäkin mutta kun hän ei kerta kaikkiaan tajua mitään mistään mitä hänelle yritetään avuliaasti kertoa ja opastaa, v_tuttaahan se jo lopulta opastajaakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tympäisee kun yksi kyselee milloin lattialämmityksestä, milloin perukirjasta, milloin sähkölaskusta ja milloin mistäkin mutta kun hän ei kerta kaikkiaan tajua mitään mistään mitä hänelle yritetään avuliaasti kertoa ja opastaa, v_tuttaahan se jo lopulta opastajaakin...

        Häiritseekö sinun iänikuisia persutuksiasi ja Purran haukkumisiasi nämä Lesken ketjun venytykset :)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tympäisee kun yksi kyselee milloin lattialämmityksestä, milloin perukirjasta, milloin sähkölaskusta ja milloin mistäkin mutta kun hän ei kerta kaikkiaan tajua mitään mistään mitä hänelle yritetään avuliaasti kertoa ja opastaa, v_tuttaahan se jo lopulta opastajaakin...

        Eihän hän kysy aloituksissaan neuvoja vaan sitten kommenteissaan neuvoo muita ja rajaa kommentteja oikeisiin ja vääriin 🤪.
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häiritseekö sinun iänikuisia persutuksiasi ja Purran haukkumisiasi nämä Lesken ketjun venytykset :)))

        Ei vaan aloittajan, miten sen nyt kauniisti sanoisi, melkoinen yksinkertaisuus..!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tympäisee kun yksi kyselee milloin lattialämmityksestä, milloin perukirjasta, milloin sähkölaskusta ja milloin mistäkin mutta kun hän ei kerta kaikkiaan tajua mitään mistään mitä hänelle yritetään avuliaasti kertoa ja opastaa, v_tuttaahan se jo lopulta opastajaakin...

        Ei hän kysy, eikä pyydä neuvoja.

        Muut täällä alkaa häneltä kyseleen ja muka opastamaan.
        Esim. tuo Siili ja kylmäkosketus vai mikä se nikki onkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän hän kysy aloituksissaan neuvoja vaan sitten kommenteissaan neuvoo muita ja rajaa kommentteja oikeisiin ja vääriin 🤪.
        Siili

        Olisiko ottanut vähän siilistä mallia:)))
        Muistan hyvin 60+ palstalta, miten siilenämä teki aloituksen ja toisenkin, joissa kyseli jotain, mikä sitten ei kelvannut kuitenkaan mitä hänelle vastattiin. Oli milloin äitinsä housujen osto, milloin autoilumatka Suomessa ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän hän kysy aloituksissaan neuvoja vaan sitten kommenteissaan neuvoo muita ja rajaa kommentteja oikeisiin ja vääriin 🤪.
        Siili

        Sinä olet se, joka palstoilla kyselee aloituksissaan ja sinä olet myös se, joka aina kyselet Leskeltä.

        Sinulla ei ole mitään varaa arvostella tämän ketjun aloittajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet se, joka palstoilla kyselee aloituksissaan ja sinä olet myös se, joka aina kyselet Leskeltä.

        Sinulla ei ole mitään varaa arvostella tämän ketjun aloittajaa.

        En arvostellut vaan totesin faktat.
        Vai oletko sitä mieltä että hän esimerkiksi teki tämän aloituksen kysyäkseen neuvoja?

        Minusta voit olla ihan mitä mieltä tykkäät.

        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hän kysy, eikä pyydä neuvoja.

        Muut täällä alkaa häneltä kyseleen ja muka opastamaan.
        Esim. tuo Siili ja kylmäkosketus vai mikä se nikki onkaan.

        No eikö se juuri ole sitä keskustelua?😋
        Siili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko ottanut vähän siilistä mallia:)))
        Muistan hyvin 60 palstalta, miten siilenämä teki aloituksen ja toisenkin, joissa kyseli jotain, mikä sitten ei kelvannut kuitenkaan mitä hänelle vastattiin. Oli milloin äitinsä housujen osto, milloin autoilumatka Suomessa ...

        No kysyppä onko ottanu. Eppäilen🤣.

        Jos minä teen aloituksen jossa kysyn mielipiteitä ja kokemuksia ei kai sectarkoita sitä että minun pitää joka neuvo ottaa onkeen? Saanennihannite punnita ja harkita mikä juuri minulle voisinolla se mieluinen vaihtoehto.
        Siili


      • Anonyymi

        Ap ei tosiaankaan ymmärrä sähkön hinnoittelusta yhtikäs mitään.

        Perukirja on tylsä paperi, jos loppusaldo on miinusmerkkinen.

        Leski 70 Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häiritseekö sinun iänikuisia persutuksiasi ja Purran haukkumisiasi nämä Lesken ketjun venytykset :)))

        Kuka on Purra?

        Leski70


    • Anonyymi

      Ei hitto, ei voi olla mahdollista.

      Perunkirjoitus selviää muutamalla kommentilla, no vanhuus ei tuu yksin.

      Pertikki

      • Anonyymi

        Ei siihenkään hallituksen haukkumiseesi toki niin monta aloitusta ja kommenttia tarvitsisi.


      • Anonyymi

        Jankutetaan nyt vaihteeksi muustakin, vaikka perunkirjoituksesta ettei aina vaan niistä persuista.


    • Anonyymi

      Hallituksesta voi hyvinkin keskustella, he hoitavat meidän kaikkien asioita.

      Pertikki

      • Anonyymi

        Etkö sinä onneton osaa edes omia asioitasi hoitaa.
        Oletko joutunut hallituksen holhouksen alle ukkoparka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö sinä onneton osaa edes omia asioitasi hoitaa.
        Oletko joutunut hallituksen holhouksen alle ukkoparka.

        Minäkö, ei mitään ongelmia asioitten kanssa, ei ollu yrittäjänä eikä muualla.

        Pertikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkö, ei mitään ongelmia asioitten kanssa, ei ollu yrittäjänä eikä muualla.

        Pertikki

        "Anonyymi
        2024-10-14 19:34:00
        Tympäisee kun yksi kyselee milloin lattialämmityksestä, milloin perukirjasta, milloin sähkölaskusta ja milloin mistäkin mutta kun hän ei kerta kaikkiaan tajua mitään mistään mitä hänelle yritetään avuliaasti kertoa ja opastaa, v_tuttaahan se jo lopulta opastajaakin..."

        Nyt on kaikki kristallinkirkasta
        Lattialämmitys lämmittää ihanasti jalkoja.
        Kuivausrumpu löysi paikan, kun huoltohenkilö vähän tuunasi kylppäriä.

        Perukirja valmistuu ihan helposti ja
        ajallaan.

        Sähkön käytössä ja 7. päivän laskussa ei ole mitään ongelmaa ollutkaan.
        Kyllä Oomi osaa.

        Uudessa asunnossa on mukava asua.
        Kun muistaa ottaa aina kännyn mukaan.
        Jos hissi sattuu jymähtämään paikalleen.
        Ja liiterissä tarvitaan äppi.

        Rekisteröitymiseen ei pääse.
        Mikä neuvoksi?

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Anonyymi
        2024-10-14 19:34:00
        Tympäisee kun yksi kyselee milloin lattialämmityksestä, milloin perukirjasta, milloin sähkölaskusta ja milloin mistäkin mutta kun hän ei kerta kaikkiaan tajua mitään mistään mitä hänelle yritetään avuliaasti kertoa ja opastaa, v_tuttaahan se jo lopulta opastajaakin..."

        Nyt on kaikki kristallinkirkasta
        Lattialämmitys lämmittää ihanasti jalkoja.
        Kuivausrumpu löysi paikan, kun huoltohenkilö vähän tuunasi kylppäriä.

        Perukirja valmistuu ihan helposti ja
        ajallaan.

        Sähkön käytössä ja 7. päivän laskussa ei ole mitään ongelmaa ollutkaan.
        Kyllä Oomi osaa.

        Uudessa asunnossa on mukava asua.
        Kun muistaa ottaa aina kännyn mukaan.
        Jos hissi sattuu jymähtämään paikalleen.
        Ja liiterissä tarvitaan äppi.

        Rekisteröitymiseen ei pääse.
        Mikä neuvoksi?

        Leski70

        Nii.
        Nyky asunnoissa on suhteellisen helppo asustaa, itse mietinnässä asumisen muutos, itse joudun järjestäå niin kuin muutkin joutuvat.
        Terveydestä huolehteminen, kaikki muu hoituu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Anonyymi
        2024-10-14 19:34:00
        Tympäisee kun yksi kyselee milloin lattialämmityksestä, milloin perukirjasta, milloin sähkölaskusta ja milloin mistäkin mutta kun hän ei kerta kaikkiaan tajua mitään mistään mitä hänelle yritetään avuliaasti kertoa ja opastaa, v_tuttaahan se jo lopulta opastajaakin..."

        Nyt on kaikki kristallinkirkasta
        Lattialämmitys lämmittää ihanasti jalkoja.
        Kuivausrumpu löysi paikan, kun huoltohenkilö vähän tuunasi kylppäriä.

        Perukirja valmistuu ihan helposti ja
        ajallaan.

        Sähkön käytössä ja 7. päivän laskussa ei ole mitään ongelmaa ollutkaan.
        Kyllä Oomi osaa.

        Uudessa asunnossa on mukava asua.
        Kun muistaa ottaa aina kännyn mukaan.
        Jos hissi sattuu jymähtämään paikalleen.
        Ja liiterissä tarvitaan äppi.

        Rekisteröitymiseen ei pääse.
        Mikä neuvoksi?

        Leski70

        Kaikki on niin kristallinkirkasta mutta mikä neuvoksi, tarvis neuvoa vaikka kaikki on niin kirkasta...oi voi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Anonyymi
        2024-10-14 19:34:00
        Tympäisee kun yksi kyselee milloin lattialämmityksestä, milloin perukirjasta, milloin sähkölaskusta ja milloin mistäkin mutta kun hän ei kerta kaikkiaan tajua mitään mistään mitä hänelle yritetään avuliaasti kertoa ja opastaa, v_tuttaahan se jo lopulta opastajaakin..."

        Nyt on kaikki kristallinkirkasta
        Lattialämmitys lämmittää ihanasti jalkoja.
        Kuivausrumpu löysi paikan, kun huoltohenkilö vähän tuunasi kylppäriä.

        Perukirja valmistuu ihan helposti ja
        ajallaan.

        Sähkön käytössä ja 7. päivän laskussa ei ole mitään ongelmaa ollutkaan.
        Kyllä Oomi osaa.

        Uudessa asunnossa on mukava asua.
        Kun muistaa ottaa aina kännyn mukaan.
        Jos hissi sattuu jymähtämään paikalleen.
        Ja liiterissä tarvitaan äppi.

        Rekisteröitymiseen ei pääse.
        Mikä neuvoksi?

        Leski70

        Ei taida onnistua rekisteröinti kenelläkään, kun näkyy vain anonyymejä nikkejä.
        Jospa ne ajastaan saavat senkin toiminnon korjattua. Eilen vai toissapäivänä illasta takkuili kommenttien lähettäminenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida onnistua rekisteröinti kenelläkään, kun näkyy vain anonyymejä nikkejä.
        Jospa ne ajastaan saavat senkin toiminnon korjattua. Eilen vai toissapäivänä illasta takkuili kommenttien lähettäminenkin.

        En saanut palautelomaketta lähtemään vian selvittämiseksi.
        Laitoin sähköpostia.
        On onnetonta toimintaa jossain.

        Leski70


    • Anonyymi

      Perunkirjahan on vain omaisuus luettelo ja vainajan ja perillisten sukuselvitys kokoelma .

      • Anonyymi

        Sehän se, kirjaa omaisuuden paperille.


    • Anonyymi

      Kun meistä toinen kuukahtaa niin eiköhän jompi, kumpi pankki hoida asian juristinsa toimesta. Siinä tulee tarvitsemaan lastemme apua.
      Olemme pitäneet lapsemme tilanteen ja muutosten tasalla.
      Asioita kolmessa pankissa joista kaksi kotimaisia.
      Kiinteää omaisuutta kahdessa EU-maassa.
      Kotimaisissa pankeissa olevat tilit ja pörssijoitukset ovat selviä asioita kuten myös tallelokero sisältöineen ml. ohjeet.
      Leskeytyessään meistä kumpikaan ei ryhdy voimistelemaan asian kanssa pakollista osuutta enempää.

    • Anonyymi

      Kyllä perunkirjan itsekin tekee jos ei ole kovin monimutkaisia omistuksia. Meillä on suvussa lakimies joka on tehnyt suvun perunkirjat, joten ei ole tarvinnut itse perehtyä asiaan.

    • Anonyymi

      Kun kirjoittaa itselle tärkeästä ja arastakin asiasta niin väärinymmärryksen mahdollisuus on iso. Miten tulkitaan toisen kirjoitus. Kannattaa miettiä kirjoittaako kaikkea itselle tärkeää. Kyllä ne asiat selviää viimeistään siinä kohtaa, kun pyydetään lisätietoja tms. Myös aloittajan asia varmasti tulee oikein tehtyä, tekee sen sitten kuka tekee.

    • Anonyymi

      Hyvin tehtyä perukirjaa on mukava lukea.

      • Anonyymi

        Varsinkin jos se on reilusti plussan puolella

        Leski70


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin jos se on reilusti plussan puolella

        Leski70

        Mitä sinä sellaisesta ymmärtäisit, ethän ymmärrä mitään edes sähkölaskustasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sinä sellaisesta ymmärtäisit, ethän ymmärrä mitään edes sähkölaskustasi?

        Sen ymmärrän jos perukirja näyttää plussa-saldoa, niin minullekin saattaa jokunen ropo tipahtaa.

        Sähkölasku on niin kuin nimikin kertoo maksettsva lasku

        Lesken 70


      • Anonyymi

        Minulla on vielä pankkikirja, erikoistilaus tietty, primebanker - asiakkaille
        Siinä ei käytetä numeroita
        Vaan lukee

        Paljon rahaa

        Ja kun nostan siitä, ei taaskaan numeroita, vaan

        Nosti pikkaisen

        Näin se etenee hyvä palvelu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vielä pankkikirja, erikoistilaus tietty, primebanker - asiakkaille
        Siinä ei käytetä numeroita
        Vaan lukee

        Paljon rahaa

        Ja kun nostan siitä, ei taaskaan numeroita, vaan

        Nosti pikkaisen

        Näin se etenee hyvä palvelu

        MInulle sähkölasku on primeebankerrina, paljon primeetä kulkee pikkaisen nostettuna hyvässä palvelussa enkä tiedä mitä sähkö maksaa per jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vielä pankkikirja, erikoistilaus tietty, primebanker - asiakkaille
        Siinä ei käytetä numeroita
        Vaan lukee

        Paljon rahaa

        Ja kun nostan siitä, ei taaskaan numeroita, vaan

        Nosti pikkaisen

        Näin se etenee hyvä palvelu

        Kun pankkikirjassa ei käytetä numeroita niin miten rahasummat merkitään, onko jotain riimukirjainsysteemejä...


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe