Mikä sinua ärsyttää ihmisten kielenkäytössä?
Minua suorastaan raivostuttaa tuo makeilevan typerä sana "oikein" tervehdittäessä ja kiitettäessä.; oikein hyvää päivää, oikein paljon kiitoksia, oikein hyvää yötä, yhtä hyvin kuin ilmaisu kiitos paljon."
Riittää kiitos, päivää, iltaa, mutta kyllä hyvää yöltä..
Pelkäätkö sinäkin ilmaisukykysi riittämättömyyttä paikkaanalla sitä. sanoilla oikein ja paljon?
"kiitos oikein paljon"
126
617
Vastaukset
- Anonyymi
No. Elämä on.
- Anonyymi
Hölmö
- Anonyymi
Se on in nykyään
Muoti
En oo koskaan niien perrää
- Anonyymi
Minua niinku ärsyttää niinku tällainen niinku puhetapa.
- Anonyymi
Eipä ärsytä juuri mitään. Ehkä vähän ne ihmiset, joita ärsyttää kaikki.
Ei saa toivottaa edes oikein hyvää iltaa, sekin ottaa niuhoa päähän.- Anonyymi
Anon. 22:26:15 : Kaipa sitten ostat kaupastakin oikein rukiista leipää, ajat oikein punaisella autolla ja mies/naisystäväsi on oikein kärttyisä ja päälle päätteeksi oikein vanha.
Ei ihme että olet oikein ärtyis' - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anon. 22:26:15 : Kaipa sitten ostat kaupastakin oikein rukiista leipää, ajat oikein punaisella autolla ja mies/naisystäväsi on oikein kärttyisä ja päälle päätteeksi oikein vanha.
Ei ihme että olet oikein ärtyis'Sillä oikein sanalla vahvistetaan sanomaa.
Siis ei vaan hyvää iltaa, vaan oikein hyvää iltaa . En ole koskaan edes ajatellut tuollaistakaan asiaa . Kiva että on ihmisiä jotka panevat merkille pikku vivahduksia elämästä jotka ovat olemassa , mutta joita sanotaan ilman että edes ajatellaan sanan merkitystä . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ihme että olet oikein ärtyis'Nyt meni asian sivuun. Tajusitko itse ?
- Anonyymi
Siis kiitollisuutta ei saa osittaa muuten kun lyhyesti sanottuna kiitos , ettei vaan tee mitään väärin,
Itse ainakinaion jatkaa sanomalla oikein paljon koska siten Laitila että ole todella kiitollinen .
Jokaisella omat tapansa , joten annetaan olla , sellaisia kun ollaan. Kun sydämmestään on kiitollinen jostain niin se on oikein paljon.
- Anonyymi
"Hyvää päivänjatkoa" jaksaa ärsyttää, aina.
Samoin se, että kaikki on "sika" -jotain. - Anonyymi
"Kiitos paljon."
Kai se kohta hyväksytään virallisesti kieleemme, kuten "alkaa kiittämään."
Mkr.- Anonyymi
Tuo muotohan on jo hyväksytty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo muotohan on jo hyväksytty.
Niin on. Juurihan sen sanoin.
En kyllä ole huomannut, että "kiitos paljon" olisi hyväksytty kirjakieleemme.
Ketä voisi kertoa, aletaanko hyväksymään tuo kiittelymuoto.
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on. Juurihan sen sanoin.
En kyllä ole huomannut, että "kiitos paljon" olisi hyväksytty kirjakieleemme.
Ketä voisi kertoa, aletaanko hyväksymään tuo kiittelymuoto.
Mkr.Ärsyttää suunnattomasti, kun käytetään sanaa ketä, kuka sanan asemasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ärsyttää suunnattomasti, kun käytetään sanaa ketä, kuka sanan asemasta.
Siis ”ketä kiinnostaa asia”. Vai sanotaanko se sitten että” kuka kiinnostaa ”ettei vaan sanota väärin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis ”ketä kiinnostaa asia”. Vai sanotaanko se sitten että” kuka kiinnostaa ”ettei vaan sanota väärin
Oikein sanottuna: Kuka voisi kertoa....
Väärin: ketä voisi kertoa..
Oikein: Ketä kiinnostaa asia Anonyymi kirjoitti:
Ärsyttää suunnattomasti, kun käytetään sanaa ketä, kuka sanan asemasta.
Ketä-sanaa käytetän lounais-Suomessa päin. Ihan tavallista puhekieltä.
Käsittääkseni ei sen enenpää oikein, kun väärinkään.
Minulla oli yksi työkaveri, joka käytti ketä-sanaa.
Kuulostihan se aluksi vähän oudolta, mutta siihenkin tottui.- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Ketä-sanaa käytetän lounais-Suomessa päin. Ihan tavallista puhekieltä.
Käsittääkseni ei sen enenpää oikein, kun väärinkään.
Minulla oli yksi työkaveri, joka käytti ketä-sanaa.
Kuulostihan se aluksi vähän oudolta, mutta siihenkin tottui.Kieliopillisesti väärin, paha juttu, jos virheiseen tottuu sen sijaan, että korjaisi sanonnan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kieliopillisesti väärin, paha juttu, jos virheiseen tottuu sen sijaan, että korjaisi sanonnan.
Ei kai murteita ole tarkoitus korjata kenenkään puheista 'kieliopillisesti oikeiksi'. Sehän olisi pahimmillaan toisen mitätöimistä.
Anonyymi kirjoitti:
Kieliopillisesti väärin, paha juttu, jos virheiseen tottuu sen sijaan, että korjaisi sanonnan.
Kävinpä tuota tuumaamaan ja vilkaisin tuonne kielitoimiston sivuille.
Ei siellä sitä vääräksikään sanottu.
https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/pronominit-kuka-keta/- Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Kävinpä tuota tuumaamaan ja vilkaisin tuonne kielitoimiston sivuille.
Ei siellä sitä vääräksikään sanottu.
https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/pronominit-kuka-keta/Kyse onkin siitä, että nominatiivissa ketä on väärin, esim. ketä tuolla on , po. kuka tuolla on. Partitiivissa on oikein ” ketä tarkoitat”.
- Anonyymi
Ärsyttää kun joku kysyy joltakin ja tämä aloittaa: hyvä kysymys.
Ärsyttää kun nyt toimittaja sanoo osallistujalle, Kiva kun olet täällä. Aina sama vastaus: Kiva olla täällä. Eikö voisi vaihdella vaikka että Kiitos kun tykkäät että olen tällä. tai Tää tuo kivaa vaihtelua.- Anonyymi
Se kuuluu sosiaalisiin koodeihin siis kohteliaisuuteen. Mitä heidän tulisi sanoa mielestäsi .
- Anonyymi
Jos minä sanon että on kiva olla täällä , nii; tarkoitan sitä todella. Muuten en sanoisi
- Anonyymi
Entä jos kysymys on todella hyvä ja sopiva alku mielenkiintoiselle keskustelulle.
Miksi sanontatavat halutaan kokea turhaksi sanahelinäksi? Voihan keskustelukumppani olla ihan asiallinen ja myönteinen.
- Anonyymi
Ulkomaiden kielistä ja tervehdyksistähän noita "paljon kiitoksia" ja muita tulee. Siellä ne ovat arkipäivää.
Monet ovat maailmalla matkustaneet töitä tekemässä, ja lomailemassa. Itselläkin ulkomaiden pitkien komennusten jälkeen jäi puheeseen "outouksia."- Anonyymi
"Paljon kiitoksia" on kieliopillisesti oikein. "Kiitos paljon" ei ole.
- Anonyymi
Vielen gute nacht.
- Anonyymi
"Kuten jo aiemmin olen sanonut...."
Joka toinen aloitus.- Anonyymi
"Kirjoitan tänne esimmäistä kertaa, kun ette viime kerrallakaan vastanneet"
- Anonyymi
Saisi olla leviämättä enempää tuo NIIN.
Kiitos niin paljon! Rakastan sua niin paljon!
Thank you so much! I love you so much!- Anonyymi
Aika köyhä ilmaisu ilman niin sanaa tuo rakkaus tunnustus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika köyhä ilmaisu ilman niin sanaa tuo rakkaus tunnustus
Miten paljon se NIIN on?
- Anonyymi
Niinku oikein hyvää huomenta, hienostelija!
- Anonyymi
Olen huomannut että ihmiset jotka käyttävät sanaa ”hienosteleva” toisesta ihmisestä ovat hyvin rajoittuneita , ja moni ei edes ymmärrä että eri ihmiset asuvat ehkä toisenlaisissa olosuhteissa mitä tämä joka sanoo että hienostellaan.
Olen sen huomannut monessa asiassa. Esim jos sanoo että menee lounaalle, niin sekin on jonkun mielestä hienostelua . Tai muita sosiaalisia koodeja käytetään omalla tavallaan eri maissa. Siis ei pitäisi yrittää rajoittaa toisten ihmisten tapoja vertaamalla omiinsa.
Moni jolla on koulutus omaa sanoja joita ei aina ymmärrä , vaikka ne sanojalle on ihan vaan jokapäiväistä elämää.
Eikä hön ole siis mikään hienostelija
Siis ihmiset ovat erilaisia, murteet ovat myös yksi asia , joita olen huomannut . Esim miksi suomalainen ei osaa sanoa D kirjainta vaan vääntää sen R tai T kirjaimiksi, sillä kaikkihan sentään ovat koulua käyneet. Samoin laitetaan kirjain G sinne missä tulee olla K ja päinvastoin .sanovat psygolog , eikä kuten se on , siis psykolog .
Moni sanoo väärin sanan migreeni myös siis k kirjain g sijasta , ja jotkut jopa kääntävät sen aina vaan ihmeellisemmäksi mirkleeni , siis miksi.
Sana sinänsä ,on yksinkertaisen helppo vaan sitä ei osata silti. Aakkoset opetettiin jo eka luokalla kaikille.
Sitten on joka ammatti kunnalla omat sanontansa. Siis jos potilas vaikka tulee vastaanotolle niin hänet huudetaan omalla nimellä sisälle, mutta kun sitten joutuu akuutti leikkaukseen niin kirurginteam sanoo että akuutilta soitettiin että On umpisuoli tulossa leikkaukseen siis siinä vaiheessa ihminen muuttuu diagnoosikseen. Se on aika huvittavaa sinönsä jos alkaa ajattelemaan , siis leikkaus salin henkilökunnalle ihan jokapäiväistä nja ymmärtävät toisiaan samalla kun se on suoja ihmisen identiteetille . Kieli on aina elävää ja todella mielenkiintoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen huomannut että ihmiset jotka käyttävät sanaa ”hienosteleva” toisesta ihmisestä ovat hyvin rajoittuneita , ja moni ei edes ymmärrä että eri ihmiset asuvat ehkä toisenlaisissa olosuhteissa mitä tämä joka sanoo että hienostellaan.
Olen sen huomannut monessa asiassa. Esim jos sanoo että menee lounaalle, niin sekin on jonkun mielestä hienostelua . Tai muita sosiaalisia koodeja käytetään omalla tavallaan eri maissa. Siis ei pitäisi yrittää rajoittaa toisten ihmisten tapoja vertaamalla omiinsa.
Moni jolla on koulutus omaa sanoja joita ei aina ymmärrä , vaikka ne sanojalle on ihan vaan jokapäiväistä elämää.
Eikä hön ole siis mikään hienostelija
Siis ihmiset ovat erilaisia, murteet ovat myös yksi asia , joita olen huomannut . Esim miksi suomalainen ei osaa sanoa D kirjainta vaan vääntää sen R tai T kirjaimiksi, sillä kaikkihan sentään ovat koulua käyneet. Samoin laitetaan kirjain G sinne missä tulee olla K ja päinvastoin .sanovat psygolog , eikä kuten se on , siis psykolog .
Moni sanoo väärin sanan migreeni myös siis k kirjain g sijasta , ja jotkut jopa kääntävät sen aina vaan ihmeellisemmäksi mirkleeni , siis miksi.
Sana sinänsä ,on yksinkertaisen helppo vaan sitä ei osata silti. Aakkoset opetettiin jo eka luokalla kaikille.
Sitten on joka ammatti kunnalla omat sanontansa. Siis jos potilas vaikka tulee vastaanotolle niin hänet huudetaan omalla nimellä sisälle, mutta kun sitten joutuu akuutti leikkaukseen niin kirurginteam sanoo että akuutilta soitettiin että On umpisuoli tulossa leikkaukseen siis siinä vaiheessa ihminen muuttuu diagnoosikseen. Se on aika huvittavaa sinönsä jos alkaa ajattelemaan , siis leikkaus salin henkilökunnalle ihan jokapäiväistä nja ymmärtävät toisiaan samalla kun se on suoja ihmisen identiteetille . Kieli on aina elävää ja todella mielenkiintoista.En ole ikinä tavannut ketään joka nimittäisi muita hienosteleviksi.
Työpaikallani nimitettiin aamiaistaukoa lounastauoksi, joten ainakin meidän porukoissa sana oli täysin ymmärrettävä.
- Anonyymi
Moneen yhteyteen sopii hycin ilmaisu Danten Jumalallisen komedian 13 luvusta .Se kuuluu italiaksi:
Parla, e sie breve e arguto! (Suomeksi hieman selventäen: Puhu ja ole puheessasi lyhyt ja nokkela.)
On myuös sanonta Detto breve e arguto (Sanottu lyhyesti ja nokkelasti.)
Sama pätee kirjoittamiseenkin..
Siinäpä sopiva ohje jopa puhelimen käyttöön.
Täydennykseksi:
(Dante Alighieri - kuten valistuneemmat arvon lukijat hyvin tietänevät - oli vuonna 1321 kuollut italialainen kirjailija, oppinut ja poliitikko, joka tuli kuuluisaksi teoksellaan Divvina comedia, suomeksi Junalallinen näytelmä.)"junalallinen": fe de errata lue"junalastillinen" vai oliko se aivan "jumalainen"
terv.
kielipoliisin aputyttö- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
"junalallinen": fe de errata lue"junalastillinen" vai oliko se aivan "jumalainen"
terv.
kielipoliisin aputyttöEtelä,Pohjanmaalla ennen oli kumma sanonta jos jotain oli paljon niinsanottiin jumalaton .saatii jumalattomasti perunoita tänä syksynä
Jollakin oli jumalatoon talo . Joku itki niin jumalattomasti , ja paras oli kun uusi pappi tuli pitäjään , ja oli pahasti ylipainoinen niin sanoivat ” oli kuulkaa jumalatoon tua uusi pappi.
Siis sanan merkitys oli niin tapana ettei siinä huomattu aina että sanonnat olivat aika koomisia Anonyymi kirjoitti:
Etelä,Pohjanmaalla ennen oli kumma sanonta jos jotain oli paljon niinsanottiin jumalaton .saatii jumalattomasti perunoita tänä syksynä
Jollakin oli jumalatoon talo . Joku itki niin jumalattomasti , ja paras oli kun uusi pappi tuli pitäjään , ja oli pahasti ylipainoinen niin sanoivat ” oli kuulkaa jumalatoon tua uusi pappi.
Siis sanan merkitys oli niin tapana ettei siinä huomattu aina että sanonnat olivat aika koomisiaÄitini suku on etelä-Pohjanmaalta, hän käytti tuota ´´jumalatonta´´ monissa yhteyksissä.
Esim. ei saaanut pitää ´´jumalatonta menoo,´´ muksut, kun välillä villintyi.- Anonyymi
Mitä tulee puhelimen käyttöön niin kahdella ystävällä on usein oma tapansa jutella vähän tai kauan luke siihen säännöt laittaa . On ihmisiä joiden kanssa voi pitkäkin puhelu olla juuri heille sopiva , taas toisia jotka sanovat asiansa ja sen jälkeen lopetetaan puhelu.
Lyhyt ja nokkela kommunikointi mei ole aina se optimaalinen . - Anonyymi
Eliaana kirjoitti:
Äitini suku on etelä-Pohjanmaalta, hän käytti tuota ´´jumalatonta´´ monissa yhteyksissä.
Esim. ei saaanut pitää ´´jumalatonta menoo,´´ muksut, kun välillä villintyi.Minun äitini myös, ja itsekkin olen asunut siellä muutaman vuoden, muuten ihana murre sinänsä , ja vieläkin jos puhun vaikka puhelimessa sukulaisten kanssa, jotka asuvat Etelä-Pohjanmaalla , heidän murrettaan vaikka en tietysti ihan kaikkea osaa. Siellä sanottiin myös jos joku oli kertonut jonkun asian niin hän ”toimitti sen minulle ”
Hämeessä taas sanotaan että” hän kertoi asian minulle, ” toimittamisesta ei siellä ollut puhuminen .
Jos jonkun sukunimi oli Dalkvist niin sanoivat raalkvisti
Ja autokin tankattiin Riisselillä .😂😂 Anonyymi kirjoitti:
Minun äitini myös, ja itsekkin olen asunut siellä muutaman vuoden, muuten ihana murre sinänsä , ja vieläkin jos puhun vaikka puhelimessa sukulaisten kanssa, jotka asuvat Etelä-Pohjanmaalla , heidän murrettaan vaikka en tietysti ihan kaikkea osaa. Siellä sanottiin myös jos joku oli kertonut jonkun asian niin hän ”toimitti sen minulle ”
Hämeessä taas sanotaan että” hän kertoi asian minulle, ” toimittamisesta ei siellä ollut puhuminen .
Ja autokin tankattiin Riisselillä .😂😂Joo, äitikin käytti tuota ´´toimitti´.muotoa.
Kerran töissä yksi työkaveri käytti jotain murresanaa ja siitä tuli juttua. Selvisi, että hänelläkin on Pohjanmaalla juuria.
Siinä kun juteltiin kysyin yhtä hauskaa sanaa, jota täällä ei kuule ja hän tunsi sanan.
Sen jäkeen pitkän aikaa milloin toisiamme katsottiin, meitä nauratti.
Muut jo ihmettelivät, mitä on meneillään.
Tuo sana on ´´iikanmaakanen´´ eli joku joku juttu on konstikas, erikoinen.- Anonyymi
Meillä on kirjahyllyssä Danten kirjoittama "Helvetti".
Kirjan välissä säilytän kaikkia seteleitä.
Kun joskun tulee miettineeksi, että missä helvetissä ne rahat on, niin löytyvät helposti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etelä,Pohjanmaalla ennen oli kumma sanonta jos jotain oli paljon niinsanottiin jumalaton .saatii jumalattomasti perunoita tänä syksynä
Siis sanan merkitys oli niin tapana ettei siinä huomattu aina että sanonnat olivat aika koomisiaKäytettiin pohjanmaalla myös sanontaa Voi ristus. Siitähän on vitsikin.
E-pohjalainen heräsi aamulla, olo oli tavallinen. Tokaisi: mikä ristus on ku ei yhtää ahista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun äitini myös, ja itsekkin olen asunut siellä muutaman vuoden, muuten ihana murre sinänsä , ja vieläkin jos puhun vaikka puhelimessa sukulaisten kanssa, jotka asuvat Etelä-Pohjanmaalla , heidän murrettaan vaikka en tietysti ihan kaikkea osaa. Siellä sanottiin myös jos joku oli kertonut jonkun asian niin hän ”toimitti sen minulle ”
Ja autokin tankattiin Riisselillä .😂😂Ja neljäkymmentäluvulla hätistettiin koiperhosia reeretillä. Oikeammin DDT.
- Anonyymi
Mitä "kiitos oikein paljon" tarkoittaa?
Onko suomalaisen opeteltava virheellinen äidinkieli ollakseen sivistynyt?Kai se tarkoittaa "oikein paljon kiitoksia" :)
Kieli on jatkuvassa muutostilassa ei kannata jähmettyä hyväksymään vain yksi ainoa, lapsuudessa ehkä opittu tapa sanoa asioita.
Minua ei oikeastaan ärsytä yhtään mikään. paitsi ehkä ihan pikkuisen jos joku toistaa koko qjan jotain merkityksetöntä täytesanaa.
Mutku...jos elämässä ei tapahdu kauheesti mitään kinnostavaa niin pienetkin asiat alkavat tuntua harmittavan suurilta. Pilkunviilaaminen, kielipoliisit, lillukanvarsiin kompasteleminen on useinmerkki siitä, että on tosi mälsää.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kai se tarkoittaa "oikein paljon kiitoksia" :)
Kieli on jatkuvassa muutostilassa ei kannata jähmettyä hyväksymään vain yksi ainoa, lapsuudessa ehkä opittu tapa sanoa asioita.
Minua ei oikeastaan ärsytä yhtään mikään. paitsi ehkä ihan pikkuisen jos joku toistaa koko qjan jotain merkityksetöntä täytesanaa.
Mutku...jos elämässä ei tapahdu kauheesti mitään kinnostavaa niin pienetkin asiat alkavat tuntua harmittavan suurilta. Pilkunviilaaminen, kielipoliisit, lillukanvarsiin kompasteleminen on useinmerkki siitä, että on tosi mälsää.Sinulla tuntuu oleva tositosi mälsää, koska vähänväliä valitat palstan tasosta.
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla tuntuu oleva tositosi mälsää, koska vähänväliä valitat palstan tasosta.
Ei ole mälsää.
Aurinko paistaa ja tasokin aina välillä nousee, kun on posittivista porukkaa linjalla.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ei ole mälsää.
Aurinko paistaa ja tasokin aina välillä nousee, kun on posittivista porukkaa linjalla.Sinun ”palstalomasi” jatkuu yhä🤣
Anonyymi kirjoitti:
Sinun ”palstalomasi” jatkuu yhä🤣
Pidän välipäiviä aivan oman aikatauluni mukaisesti. Ennakolta ilmoittamatta, jälkeenpäin selittelemättä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Mutku...jos elämässä ei tapahdu kauheesti mitään kinnostavaa niin pienetkin asiat alkavat tuntua harmittavan suurilta. Pilkunviilaaminen, kielipoliisit, lillukanvarsiin kompasteleminen on useinmerkki siitä, että on tosi mälsää.Ihan niin kieli muuttuu ajan mukana ja jos lukee vaikka sata vuotta vanhoja asia paperita niin toisinaan ei ymmärrä mitä jokin saha tarkoittaa.m
Muistan kun lapsia muutti etelä Suomesta Pohjanmaalle. Ja puhuin Hämeen murreta ja satuin sanomaan josta. Asiasta että se on ” mälsää”, niin pikkusielut sanoivat että luulen olevani ” hianua” ( hienoa) oli se vaikeaa opetella se uusi murre, tänään se on minulle se ihanin murre , koska rakastan murteita , vaikka niitä ei oikein joka paikassa voi käyttää, esim jos joku opettelee uutta kieltä niin siinä on tärkeää että on se sivistysana joka opetetaan .niin oppii oikein. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Pidän välipäiviä aivan oman aikatauluni mukaisesti. Ennakolta ilmoittamatta, jälkeenpäin selittelemättä.
Taasko tuli sitä metafooraa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan niin kieli muuttuu ajan mukana ja jos lukee vaikka sata vuotta vanhoja asia paperita niin toisinaan ei ymmärrä mitä jokin saha tarkoittaa.m
Muistan kun lapsia muutti etelä Suomesta Pohjanmaalle. Ja puhuin Hämeen murreta ja satuin sanomaan josta. Asiasta että se on ” mälsää”, niin pikkusielut sanoivat että luulen olevani ” hianua” ( hienoa) oli se vaikeaa opetella se uusi murre, tänään se on minulle se ihanin murre , koska rakastan murteita , vaikka niitä ei oikein joka paikassa voi käyttää, esim jos joku opettelee uutta kieltä niin siinä on tärkeää että on se sivistysana joka opetetaan .niin oppii oikein."esim jos joku opettelee uutta kieltä niin siinä on tärkeää että on se sivistysana joka opetetaan .niin oppii oikein."
Mitähän nyt tarkoitat tuolla? - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Mutku...jos elämässä ei tapahdu kauheesti mitään kinnostavaa niin pienetkin asiat alkavat tuntua harmittavan suurilta. Pilkunviilaaminen, kielipoliisit, lillukanvarsiin kompasteleminen on useinmerkki siitä, että on tosi mälsää.Sanon tämän, koska sinä et voi tätä sanoa joutumatta ryöpytykseen:
Osa suomalaisista on umpimielisiä juntteja. Luonteva ystävällisyys ja kohteliaat
tavat puuttuvat suurelta osalta suomalaisia. Sen huomaa erikoisesti aina kun
palaa Suomeen ulkomailta.
Suomalaiselle umpimieliselle juntille on myös ihan kamalaa jos joku käyttää
yleisessä käytössä olevia "sivistyssanoja". Sellaista ihmistä juntit pitävät
hienostelijana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanon tämän, koska sinä et voi tätä sanoa joutumatta ryöpytykseen:
Osa suomalaisista on umpimielisiä juntteja. Luonteva ystävällisyys ja kohteliaat
hienostelijana.Tekstisi kertoo sinusta kaiken.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla tuntuu oleva tositosi mälsää, koska vähänväliä valitat palstan tasosta.
Onko se jotenkin sinulle valittamista kun sanotaan miten asiat usein ovat .älä väännä rautalankaa taas omilla kierroksillasi, niinhän se on että monet pitävät ainoastaan sitä, oikeana mitä itse puhuvat , ja jos joku puhuu toisin niin sanotaan että muka hienostele
, siis , ei hyväksytä mitään muuta kun kotikylän sanoja . Näkeehän se esim muoti asioissakin jos joku pukeutuu muodin mukaisesti niin saa kuulla olevansa hienostelija koska pikku kylässä puetaan muka aina oikein. Sama ruuan kanssa ei siis saa laittaa mitään muuta kun sitä mitä pikku kyläläinen on oppinut syömään silloin on hienostelija saa kuulle että luulee olevansa jokin
Siis kukaan ei koskaan luule olevansa mitään, vaan tietää, itse kuka on, siitä ei pikkukylän tapoihin pinttynyt ihmisen ei tiedä mitään. Joten olen nähnyt usein käytettävän sanaa hienostelu. Juuri tälläisissä yhteyksissä , ja miksi ei muka saisi edes sanoa totuutta vaikka se on tieteellisesti todettu asia, että ihminen joka yrittää rajoittaa toisen ihmisen elämää sanomalla mikä on oikein on jossain menettänyt tietoisuuden siitä, että muutkin ihmiset elävät omien tapojensa mukaisesti joita ovat koonneet maailmalta. . He eivät luule että ovat jotakin, he tietävät että ovat jotakin siinä ero. Joten älä sitten taas tätäkin käännä muuksi mitä se on , siis en kirjoita vihalla ainoastaan asia kannalla - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Miksi pitää ensinkään ilmoittaa pitävänsä välipäiviä? Ei tämä sentään työmaa tai päiväkirja ole. Tai on se kyllä muutamalle tyypille.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Mutku...jos elämässä ei tapahdu kauheesti mitään kinnostavaa niin pienetkin asiat alkavat tuntua harmittavan suurilta. Pilkunviilaaminen, kielipoliisit, lillukanvarsiin kompasteleminen on useinmerkki siitä, että on tosi mälsää.Mälsä on kyllä joku lantalais sana navetan takaa. Mutta jotenkin sopii sinun suuhusi.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Mutku...jos elämässä ei tapahdu kauheesti mitään kinnostavaa niin pienetkin asiat alkavat tuntua harmittavan suurilta. Pilkunviilaaminen, kielipoliisit, lillukanvarsiin kompasteleminen on useinmerkki siitä, että on tosi mälsää.Sana-ammattilaisen tulisi todella tietää kieliopin säännöt. Ei äidinkieleen voi hyväksyä virheellisisiä sanontoja tai sijamuotoja modernismin nimissä Meillä vaalitaan oikeaa puhekieltä ja siitä olkaamme kiitolliset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hienostelijana.Munkähän takia Suomi on monasti äänestetty maailman onnellisimmaksi maaksi, jos me muka ollaan tuollaisia? Muissa maissa on siis suurin osa teeskennetelijöitä, ei aidosti onnellisia ja ystävällisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se jotenkin sinulle valittamista kun sanotaan miten asiat usein ovat .älä väännä rautalankaa taas omilla kierroksillasi, niinhän se on että monet pitävät ainoastaan sitä, oikeana mitä itse puhuvat , ja jos joku puhuu toisin niin sanotaan että muka hienostele
, siis , ei hyväksytä mitään muuta kun kotikylän sanoja . Näkeehän se esim muoti asioissakin jos joku pukeutuu muodin mukaisesti niin saa kuulla olevansa hienostelija koska pikku kylässä puetaan muka aina oikein. Sama ruuan kanssa ei siis saa laittaa mitään muuta kun sitä mitä pikku kyläläinen on oppinut syömään silloin on hienostelija saa kuulle että luulee olevansa jokin
Siis kukaan ei koskaan luule olevansa mitään, vaan tietää, itse kuka on, siitä ei pikkukylän tapoihin pinttynyt ihmisen ei tiedä mitään. Joten olen nähnyt usein käytettävän sanaa hienostelu. Juuri tälläisissä yhteyksissä , ja miksi ei muka saisi edes sanoa totuutta vaikka se on tieteellisesti todettu asia, että ihminen joka yrittää rajoittaa toisen ihmisen elämää sanomalla mikä on oikein on jossain menettänyt tietoisuuden siitä, että muutkin ihmiset elävät omien tapojensa mukaisesti joita ovat koonneet maailmalta. . He eivät luule että ovat jotakin, he tietävät että ovat jotakin siinä ero. Joten älä sitten taas tätäkin käännä muuksi mitä se on , siis en kirjoita vihalla ainoastaan asia kannallaKenenkä elämää tässä nyt yritetään rajoittaa? Vähän vaan pilkataan tuota paskantärkeyttä , kun on ihan ulkomailla isossa kaupungissa asuttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sana-ammattilaisen tulisi todella tietää kieliopin säännöt. Ei äidinkieleen voi hyväksyä virheellisisiä sanontoja tai sijamuotoja modernismin nimissä Meillä vaalitaan oikeaa puhekieltä ja siitä olkaamme kiitolliset.
Niin näyttää että vaalitaan 😂😂😂😂😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hienostelijana.” Tavat puuttuvat suurelta osalta suomalaisia”, näin laukoo rasistisesti paloman lakeija. Onneksi idolisi ei asu Suomessa ja toivottavasti sinäkin muutat sinne idolisi sivistyneitten kohteliaitten maahan. Miksette pysy siellä paloman fasessa vaan änkeätte tänne junttien pariin parjaamaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mälsä on kyllä joku lantalais sana navetan takaa. Mutta jotenkin sopii sinun suuhusi.
Pitäisikö olla mölsä sitten . Suomessa on murteita ja ne rikastuttavat ihmisiä, minun lempimurteita ovat Etelä-Pohjanmaa, Savon Karjalan ja Hämeen murre.
Sitten on joku murre jossa aina sanotaan met ei tietty , met ei saatu. Sitä murretta vieroksun. Mutta kieli on elävää ja pääasia että ymmärtää toisiaan . Monet käyttävät lemmikeistäkin nimitystä hän , koulussa opetettiin että eläimet ovat se ja ihmiset hän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hienostelijana.Osa suomalaisista on yllättävän töykeitä ja he pitävät sitä normaalina
käytöksenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sana-ammattilaisen tulisi todella tietää kieliopin säännöt. Ei äidinkieleen voi hyväksyä virheellisisiä sanontoja tai sijamuotoja modernismin nimissä Meillä vaalitaan oikeaa puhekieltä ja siitä olkaamme kiitolliset.
Ei puhekieli noudata aina kieliopin sääntöjä eikä sen tarvitsekaan.
Paasatkoot papit pöntöistään "puhekieltä", koska heidän on pakko,
muut ihmiset puhuvat elävällä kielellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenenkä elämää tässä nyt yritetään rajoittaa? Vähän vaan pilkataan tuota paskantärkeyttä , kun on ihan ulkomailla isossa kaupungissa asuttu.
Kade olet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Tavat puuttuvat suurelta osalta suomalaisia”, näin laukoo rasistisesti paloman lakeija. Onneksi idolisi ei asu Suomessa ja toivottavasti sinäkin muutat sinne idolisi sivistyneitten kohteliaitten maahan. Miksette pysy siellä paloman fasessa vaan änkeätte tänne junttien pariin parjaamaan?
Miksi te juntit haluatte tuoda junttiutenne esiin ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekstisi kertoo sinusta kaiken.
Et sinä sitä ymmärrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vaan eksyy eikä se maailmaa kaada.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Munkähän takia Suomi on monasti äänestetty maailman onnellisimmaksi maaksi, jos me muka ollaan tuollaisia? Muissa maissa on siis suurin osa teeskennetelijöitä, ei aidosti onnellisia ja ystävällisiä.
Moni suomalainen on silmänpalvoja ja teeskentelijä. Sen pitää aina yrittää
antaa todellista parempi kuva Suomesta ja lisäksi moni suomalainen on alemmuudentuntoinen (eikä syyttä). Sen pitää aina muistaa kysyä ulkomaalaiselta
(jos osaa) mitä mieltä olet Suomesta ja sitten se odottaa ylitsevuotavia kehumisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Tavat puuttuvat suurelta osalta suomalaisia”, näin laukoo rasistisesti paloman lakeija. Onneksi idolisi ei asu Suomessa ja toivottavasti sinäkin muutat sinne idolisi sivistyneitten kohteliaitten maahan. Miksette pysy siellä paloman fasessa vaan änkeätte tänne junttien pariin parjaamaan?
Mitä rasistista siinä on ? Sehän on totuus vain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistäs me juntit niitä tapoja opittaisi, kun asutaan täällä Tuhannen Mulkun Poukamassa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mälsä on kyllä joku lantalais sana navetan takaa. Mutta jotenkin sopii sinun suuhusi.
"Mälsä on kyllä" aivan hemmetin hyvä sana kuvaamaan laistasi kommentoijaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan niin kieli muuttuu ajan mukana ja jos lukee vaikka sata vuotta vanhoja asia paperita niin toisinaan ei ymmärrä mitä jokin saha tarkoittaa.m
Muistan kun lapsia muutti etelä Suomesta Pohjanmaalle. Ja puhuin Hämeen murreta ja satuin sanomaan josta. Asiasta että se on ” mälsää”, niin pikkusielut sanoivat että luulen olevani ” hianua” ( hienoa) oli se vaikeaa opetella se uusi murre, tänään se on minulle se ihanin murre , koska rakastan murteita , vaikka niitä ei oikein joka paikassa voi käyttää, esim jos joku opettelee uutta kieltä niin siinä on tärkeää että on se sivistysana joka opetetaan .niin oppii oikein.Lapsena muutin Länsi-Suomeen toiselta puolen maata.
Murre oli opittava nopeasti, sillä muuten olin niin pal ylppi, kun vallan puhusin kirjakiält.
mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää ensinkään ilmoittaa pitävänsä välipäiviä? Ei tämä sentään työmaa tai päiväkirja ole. Tai on se kyllä muutamalle tyypille.
Älä ota turhia huolia.
Anonyymi kirjoitti:
Lapsena muutin Länsi-Suomeen toiselta puolen maata.
Murre oli opittava nopeasti, sillä muuten olin niin pal ylppi, kun vallan puhusin kirjakiält.
mkr.Viime keväänä löysin vanhalta kotitilalta suulista vanhan pienen salkun.
Sen sisällä oli vuodelta 1909 vaarini avioiittolupa. Oli rajantakainen siksi varmaan pitkä selostus.
Kyllä oli työlästä sen lukeminen. Joitain sanoja jäi, mitä en millään selvittänyt.
- Anonyymi
Miksi vastaa..e kiitokseen typerästi "ole hyvä,,"?.
Esim. "Kiitos käynnistä", vastaus: "Ole hyvä"- Anonyymi
No en tuohon kyllä vastaisi sanalla ole hyvä, vaan sanoisin että oli kiva tavata
- Anonyymi
Kestääkö jää?
Kyllä kestää!
Kiitos!
Ei kestä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No en tuohon kyllä vastaisi sanalla ole hyvä, vaan sanoisin että oli kiva tavata
Kaikki eivät vastaa kuten sinä. Kestitsin tuttavaa kesämökillä monta päivää, laitoin ruuat ja lämmitin iltaisin saunan. Kun hän lähti sanoin, "kiitos käynnistä" ja hän vastasi "ole hyvä."
Eli ymmärsin, että hän oli tehnyt minulle palveluksen ja hyvän työn, kun passuutti itseään alkeellisella mökilläni. Toista kutsua en esittänyt.
- Anonyymi
Typerää on sanoa HUOMENTA AAMUUN , koks aamu ja huomen on sama asia. Sama kuin sanoisi AAMUA AAMUUN:
- Anonyymi
Tattis pitiful.
- Anonyymi
Aamun paras!
- Anonyymi
Joku arvosteli paljon käytettyä toivotusta Hyvää päivän-/Illanjatkoa.Sehän on vastine ranskan Bonne journée/ soirée -toivotuksille..
Vastaavaa ilmaisua käytetään myös suomenruotsissa God fortsättning för dagen
Kuinka voitaisiin toisella tavalla ilnaista se, mitä' tuolla Hyvää ...jatkoa ilmaisulla halutaan toivottaa?
Perinteinen suomalainen ilmaisuhan on Hyvästi! Sen sävy lienee nykyään kuitenkin:Tämän jälkeen ei enää tapailla.- Anonyymi
Miksi sen kanssan täytyy ylipäänsä sanoa mitään, kun asiakas vaihtuu?
Ei liene hänellekään kovin miellyttävää toisaa hyvää päivänjatkoa satoja kertoja päivässä.
Aivan tarpeetonta. Jos jotain tahtoo sanoa, niin sanokoon vaikka, että nähdään taas. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sen kanssan täytyy ylipäänsä sanoa mitään, kun asiakas vaihtuu?
Ei liene hänellekään kovin miellyttävää toisaa hyvää päivänjatkoa satoja kertoja päivässä.
Aivan tarpeetonta. Jos jotain tahtoo sanoa, niin sanokoon vaikka, että nähdään taas.Mitään hyvää ei siis saa kellekään toivottaa. Pitäisikö olla yrmeä tuppisuu
niinkuin sinäkin ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään hyvää ei siis saa kellekään toivottaa. Pitäisikö olla yrmeä tuppisuu
niinkuin sinäkin ?Näin kassalla työskennelleenä, kyllä se oli pakkopullaa. Molemmin puolin.
Väkinäistä, todellisuudessahan on aivan sama, onko asiakkaan jatkopäivä hyvä tai huono. Amerikkalaista hömppää. - Anonyymi
Ja sana näkemiin tarkoittaa että pian taas nähdään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin kassalla työskennelleenä, kyllä se oli pakkopullaa. Molemmin puolin.
Väkinäistä, todellisuudessahan on aivan sama, onko asiakkaan jatkopäivä hyvä tai huono. Amerikkalaista hömppää.Yrmeälle se on pakkopullaa.
- Anonyymi
Yritän pysyä arkisessa ilmaisussa ja kuittaan tuon kiitoksen lauseella "kiitoksia paljon tai ainakin sen verran, että riittää"!
- Anonyymi
Raivostuttaa ?
Ja käytät sanaa makeileva . Jossain kai ymmärrät että kohteliaat ihmiset käyttävät sanontoja , ei se mitenkään makeilevaa mielestäni ole , ihan vaan hyviin tapoihin kuuluvaa..
Ennemmin. Minua ärsyttää kun ihmiset puhuvat ja joka kolmas sana on se tietty ( naisen sukupuoli elin)
Ja vielä naiset itsekkin sitä käyttävät alentamalla itseään .
Kun ihminen on jotakuinkin hyvin kasvatettu niin ei käytä sellaisia sanoja puhuessaan . Niin että jos joku sanoo ” oikein paljon kiitos” niin se merkitsee että hän on todella mielissään asiasta mistä kiittelee.
Ennemmin voisi ehkä ärsyyntyä niistä alentavista sanoista mitä suolletaan joka keskusteluun . Lasten vanhemmat ovat vastuussa opettamaan lapsensa hyville tavoille , sanoisinko”, oikein hyville tavoille”
Epäluuloinen ihminen jotenkin aina tulkitsee sananalla ”makeileva” asian , koska ei ole tottunut ja saanut kasvatusta miten ollaan kohteliaita . Kaikki positiivisuus on eräille makeilua. - Anonyymi
Aina, kun tulee ulkomailta Suomeen huomaa, että suurella osalla väestöstä
puuttuu luonteva kohteliaisuus ja ystävällisyys muita ihmisiä kohtaan.
Ulkomailla on hyödyllistä käydä oppimassa hyviä tapoja, jos ei ole
Suomessa omaksunut niitä.- Anonyymi
Ei niitä täällä opi, kun kohtelias käytös, ystävällisyys ja avunanto on halveksittavaa alistamista.
Tervehtiminen ja kiitos on karsittu pois käytöstavoista. - Anonyymi
Ihan totta , käväisin katsomassa serkkujani muutama vuosi sitten joka on vanhapoika ei oltu nähty varmaan 40:vuoteen ja innoissani halasin häntä niinkuin meilläpäin aina tehdään, oli niin ihana nähdä häntä huomasin heti että hän oli halista kiusaantunut, olimme parhaat ystävät lapsena. Joten hyvin muuten meni vierailu vaan jotenkin ajattelin että miten hänen elämänsä on ollut kun ystävällinen halaus häntä, nolotti .
Siis hän eli aina vaan siinä tunteita kieltämään olevassa maailmassa , ja minä sitten taas ihan toisin . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan totta , käväisin katsomassa serkkujani muutama vuosi sitten joka on vanhapoika ei oltu nähty varmaan 40:vuoteen ja innoissani halasin häntä niinkuin meilläpäin aina tehdään, oli niin ihana nähdä häntä huomasin heti että hän oli halista kiusaantunut, olimme parhaat ystävät lapsena. Joten hyvin muuten meni vierailu vaan jotenkin ajattelin että miten hänen elämänsä on ollut kun ystävällinen halaus häntä, nolotti .
Siis hän eli aina vaan siinä tunteita kieltämään olevassa maailmassa , ja minä sitten taas ihan toisin .Serkkusi taitaa olla moderni ihminen, joka haluaa kehorauhaa. Jokaisella on itsemääräämisoikeus kehoonsa.
Älä tule introvertin iholle! - Anonyymi
Joululahja vihje, ” tynnyrissä kasvanut tyttö ” varmaan hyvää lukemista niille jotka ihan voivat samaistua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Serkkusi taitaa olla moderni ihminen, joka haluaa kehorauhaa. Jokaisella on itsemääräämisoikeus kehoonsa.
Älä tule introvertin iholle!Moderni hän ei ole tippakaan hyvinkin vanhan aikainen , vanhan aikaiset ajatukset esine lasten kasvatuksesta , niin että vitsaa pitäis antaa kun kiukuttelevat siinä ei varmaan ajateltu pahemmasti , ei tullut mieleen että lapsenkin keho on hänen etekkin kun ei serkulla edes ole omia lapsia mutta kovat on mielipiteet. Tottakai en halaillut häntä lähtiessä sanoin vaan sen kuivan hyvästelyn yhdellä sanalla että en järkyttäisi toisen maailma missä koskaan ei ole ollut minkäänlaisia tunteiden ilmaisuja . Ollaan erilaisi mutta kyllä keskustelut sujuu kun annan hänen valita aiheet .keskinäinen ystävyys on törkeä ja silloin voi itse joustaa kun näkee että toinen ei sellaiseen pysty. Että silleen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä täällä opi, kun kohtelias käytös, ystävällisyys ja avunanto on halveksittavaa alistamista.
Tervehtiminen ja kiitos on karsittu pois käytöstavoista.Täytyy pitää oma päänsä ja käyttäytyä kohteliaasti, vaikka juntit
kohteliaisuutta väheksyvätkin.
Jos ei vanhemmiltaan ole oppinut voi aina lainata kirjastosta "Käytöksen
kultaisen kirjan". Se pätee vieläkin. Tai voi ottaa mallia kohteliaista ja ystävällisesti
käyttäytyvistä ihmisistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Serkkusi taitaa olla moderni ihminen, joka haluaa kehorauhaa. Jokaisella on itsemääräämisoikeus kehoonsa.
Älä tule introvertin iholle!On vaikea oppia näyttämään tunteitaan jos ei ole lapsena tai nuorena saanut halailuja.
Jo joutui armas aica
ja Suwi suloinen
Joll canist caiken paican
Caunista cuckainen
Nyt armas Auring meitä
Taas lähte lähemmäks
Hän kuolleet hauto heitä
jäll teke eläväx
Ne nijtyn cuckat corjat
ja Laiho laxosa
Nijn ylpiät Yrtti tarhat
Puut wehriät werasa
Ne meillen muistuttawat
Suurt hywytt´ Jumalan
jong caick ain nähdä saawat
Juur ymbär wuoden ain.
Näin se on, kieli muuttuu.
Tuon olen joskus kopioinut netistä. Taisi olla Agricolan kirjoittama.Kieli muuttuu, mutta kirjakielellä pitää olla kuitenkin normit, jotta se säilyisi kaikille ymmärrettävänä´ja virallisena kielenä . Sanasto vaihtuu nopeasti, mutta rakenteet säilyvät. Puhutulle kielelle ei tietenkään aseteta tiukkoja sääntöjä, mutta siinäkin kielenkäyttöympäristön huomioonottaminen on asiallista ja omankin edun mukaista.
Suomensukuisissa kielissä eräs erikoisuus on verbin mukautuminen subjektiin, kuten mies menee ja miehet menevät, mutta puhekielessä miehet menee. Kiitos paljon on oikeastaan erikoistapaus, toisessa järjestyksessä sanottaisiin paljon kiitoksia - en ainakaan minä ole kuullut koskaan paljon kiitos. Tuo oikein on siinä tarpeeton, mutta sillä halutaan kiitollisuuden astetta korostaa. Onhan meillä näitä vanhvistussanoja muitakin, kuten : hyvin, sangen, erittäin, kovin, varsin, perin, ylen. Uutena on tullut puhekieleen tosi, ja sitten tietenkin sika, mega , hyper, super ja mitä kaikkea . Sanotaan myös tuhannet kiitokset tai kiitos tuhannesti. Tuon viimeisen tapaisia voikin sitten kehitellä erityylisiä, kuten kiitos pirusti. Lyhyt ja ytimekäs on suurkiitos ja sitähän voi mukailla vaikka jättikiitokseksi ja erityiskiitokseksi.
Mainoksissa vihlaisee kielikorvaa, miten Biltemasta saa vaikka ja mitä. Miksi siinä on tuo ja? Onko siihen sekoitettu samaa tarkoittava sitä ja tätä tai sitä sun tätä? Mistähän muuten tuo sun tuossa välissä tulee , yleensähän se on lyhennetty sinusta?- Anonyymi
Ihan niin , kielioppi jonka mukaan myös opetellaan jotain muuta kieltä on siis se peruskieli.
Ja sen oppii koulussa.äminullamilimystövä joka ei osannut kielioppia ollenkaan. Vaan puhui kotikylänsä murretta alusta loppuun , ja oli vihainen jos häntä ei ymmärretty. Siis sanoja joita tavallisen ihmisen oli todella vaikea ymmärtää .
Mustan kun hän oli ollut kampaajalla ja sanoi että otti”: permamentin” sanoin ettei se ole oikein vaan se on permanentti , suutahti eikä ottanut sanaa käyttöönsä hön sanoi niin kuolemaansa asti.
Sana peruuttaa oli hänelle pöröttämistä ja jos joku oli eronnut miehestään niin oli elävän leski jne sain oppia paljon sanoja häneltä mitä en koskaan ollut kuullut missään . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan niin , kielioppi jonka mukaan myös opetellaan jotain muuta kieltä on siis se peruskieli.
Ja sen oppii koulussa.äminullamilimystövä joka ei osannut kielioppia ollenkaan. Vaan puhui kotikylänsä murretta alusta loppuun , ja oli vihainen jos häntä ei ymmärretty. Siis sanoja joita tavallisen ihmisen oli todella vaikea ymmärtää .
Mustan kun hän oli ollut kampaajalla ja sanoi että otti”: permamentin” sanoin ettei se ole oikein vaan se on permanentti , suutahti eikä ottanut sanaa käyttöönsä hön sanoi niin kuolemaansa asti.
Sana peruuttaa oli hänelle pöröttämistä ja jos joku oli eronnut miehestään niin oli elävän leski jne sain oppia paljon sanoja häneltä mitä en koskaan ollut kuullut missään .En edes jaksa. korjata kun kone laittaa ihan omia sanojaan , vaikka miten korjaan niin kun painaa tekstin lähtöön niin sanat muuttuu .
Eilen lähetin tekstarin lapsen lapselle jolla oli ollut flunssa ja kirjoitin” oletko tervehtynyt jo ”, niin teksisaä luki, ” oletko terveyskeskus jo . ”
Korjasin tekstin ja luin että se on oikein ja kun lähetin menemään niin eikö siellä lukenut taas se terveyskeskus. . Joskus ei hyväksy yhdyssanaa vaan eroittaa sen, ja kun korjaan niin vähän päästä taas on erottanut.
Toisinaan toisinpäin että kaksi erillistä sanaa laittaa yhteen . Vaikka ne eivät kuulu yhteen .
Harmittaa . Mutta jos kirjoitan E mailin niin tätä ei tapahdu koskaan siellä lukee kuten kirjoitankin , vaikka asetuksien pitäisi olla samat - Anonyymi
Nykykieltä: "....kielenkäyttöympäristön huomioonottaminen on asiallista....."
Pitää painaa mieleen, millaisessa "kielenkäyttöympäristössä" kulloinkin on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykykieltä: "....kielenkäyttöympäristön huomioonottaminen on asiallista....."
Pitää painaa mieleen, millaisessa "kielenkäyttöympäristössä" kulloinkin on.No onhan se eri ympäristö , kun selvittää asiaansa vaikka verovirastossa kuin jutustelee kaverien kanssa vapaa ajalla.
- Anonyymi
Joo. Vaikka mitä, ei siihen JA kuulu.
- Anonyymi
Älkää marisko jonninjoutavista. Minun sekkuni on kuuromykkä.
Hän olisi onnellinen, kun kykenisi puhumaan vaikkei oikein menisikään.- Anonyymi
Sitä suuremmalla syyllä puhekykyisten pitää kehittää ja vaalia kykyään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä suuremmalla syyllä puhekykyisten pitää kehittää ja vaalia kykyään.
Mitä jos opettelisitte viittomakieltä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos opettelisitte viittomakieltä ?
Viittomakieliolisi onnen omiaan tälläkin palstalla.
- Anonyymi
Sanonta ( Minä haluan ) on kurjinta mitä ihminen voi itsestään tuoda esille .
- Anonyymi
Muistikuvani mukaan Timo Soini aloitti ykkösaamun keskusteluohjelman aina "Oikein hyvää huomenta" ja jatkoi vielä "koko Suomeen." Nykyisin saman tyylin on omaksunut myös Arno Ahosniemi aamu-tv:ssä. Ei se mitään, mutta silloin tuntuu pahalta, kun aamu-uutisissa on juuri näytetty verisiä lähikuvia Gazasta. Sanat eivät oikein istu tilanteeseen. Tämä on toistunut monta kertaa.
Saara.- Anonyymi
Radiossa oli aikoinaan sellainen ohjelma kuin Metsäradio.
Se alkoi aina samalla tavalla: "Huomenta metsien miehet".
Kun sitten oli ollut ryyppyreissulla ja avasi radion, niin sieltä kuului iloinen ääni:
"Huomenta metsien miehet. taas on viikko vierähtänyt!" - Anonyymi
Sitä eivät haastateltavat ehkä nähneet valmistautuessaan itse ohjelmaan.
- Anonyymi
En huolehtisi ilmaisukyvystäni yhtään, jos ärsyyntyisin aloittajan lailla jostain noin turhasta raivostumiseen asti. Laajenna hyvä ihminen piiriäsi, ettei pää poksahda lopullisesti.
- Anonyymi
Hyvin tehty aloitus. Avartaa aloittajan lisäksi lukijoiden ja kommentoijien näkemyksiä tässä "piirissä".
Laajuutta vuorokaudessa yli 100 kommenttia 👍
- Anonyymi
Mä lisään kielenkäyttööni amerikan sanoja. Se näet
sopii niin hyvin kieleemme Sana ihan...on iskostunut ilmaisuihimme. Se kuitenkin jättää ilmaisun vajaavaiseksi. Ihan kiva ihan hyvä siis jotain puuttuu.
Muurari oli saanut takkaurakan tehtyä, katseli ylpeänä työnsä jälkeä. Isäntä tuli pirttiin näki takkan ja sanoi. Ihan hyvä. Johon muurari. No, mitä vikaa siinä on?- Anonyymi
"Ja" sanan käyttö turhaan, usein pilkun tilalla.
Kaunis ja avara koti. Öö, siis yksi on kaunis ja toinen on avara? "Iso ja juuri uusittu sali", siis kaksi, joista toinen iso ja toinen uusittu?
Ruotsin kielessä käytetään ja-sanaa, mutta nyt meilläkin. Moni muukin ärsyttää, esim. mainoksissa sanojen virheellinen vääntely, josta tulee hetkellisiä muotijuttuja. "Vaikka ja mitä", yök. Saa vastareaktion aikaan, kierrän kaukaa nuo kaupat. - Anonyymi
Onneksi ei ole noin niuhoja ystäviä ja tuttuja. Se on ihan kiva.
- Anonyymi
tuleen, meneen, hakeen, enään ym. mitä murretta tämä jota usein käytetään
- Anonyymi
Hämeen murretta.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268