Mikä laki ja pykälä velvoittaa tai oikeuttaa työkkärin tapaamiset?

Anonyymi-ap

En millään onnistu löytämään tätä lainkohtaa. Löytääkö joku muu? Jos tätä kohtaa ei löydy, niin voi kieltäytyä tapaamisista ja pyytää etäpalvelua.

54

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juuri noin

    • Anonyymi

      Jaa että oikein laki tai pykälä.
      Faktahan on se ettei työkkärin kanssa tarvitse olla missään tekemisissä kun laki ei sitä määrää.
      En minäkään ole ollut 2v missään tekemisissä kun lopetin työt tai jos oikein ajatellaan niin en ole ollut työkkärin kanssa tekemisissä yli 30 vuoteen.
      Pitää myös muistaa ettei kelalla tai muillakaan ole mitään velvollisuuksia maksaa mitään jos ei ole missään tekemisissä työkkärin kanssa.
      Työttömyyskorvaukset ei ole kansalaisoikeus, ne saa vain jos pelaa työppkärin kanssa.

      Mutta kuten kirjoitin pakko ei ole ja jos ei ole muita tulonlähteitä niin voi tulla kylmä ja nälkä.

      • Anonyymi

        Työkkärissä työnhakijana pitää olla, mutta laki ei määrää työtöntä menemään tapaamiseen, vaan työtön voi sanoa että asia hoidetaan etäyhteyksin. Ja laki ei myöskään anna työkkärille oikeutta olla se taho joka velvoittaa työtöntä tulemaan tapaamiselle, vaan työtön määrää millä toteutuksella häntä palvellaan. Nythän sen määrää työkkäri. Laki ei todellakaan anna heille tässäkään asiassa määräysvaltaa.

        Käsittääkseni työttömät haluaa hoitaa asiat muuten kuin tapaamisessa ja siihen heillä on oikeus, joka kannattaa käyttää.


      • Anonyymi

        Niin ja Kelalla on velvollisuus maksaa perus ja täydentäviä toimeentulotukia, vaikka toimeentulotuen saaja ei ole työkkärin kanssa missään tekemisissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkkärissä työnhakijana pitää olla, mutta laki ei määrää työtöntä menemään tapaamiseen, vaan työtön voi sanoa että asia hoidetaan etäyhteyksin. Ja laki ei myöskään anna työkkärille oikeutta olla se taho joka velvoittaa työtöntä tulemaan tapaamiselle, vaan työtön määrää millä toteutuksella häntä palvellaan. Nythän sen määrää työkkäri. Laki ei todellakaan anna heille tässäkään asiassa määräysvaltaa.

        Käsittääkseni työttömät haluaa hoitaa asiat muuten kuin tapaamisessa ja siihen heillä on oikeus, joka kannattaa käyttää.

        Missä lain pykälässä lukee että työkkärissä pitää olla työnhakijana?
        Jos olet vapaaehtoisesti hakeutunut työkkärin kirjoille niin olet silloin sitoutunut heidän ehtoihin.
        Kumma kun haluat vain hyvät puolet sopimuksesta mutta heti kun aletaan jotain vaatimaan niin alat protestoimaan.
        Mutta vielä kerran, ei ole pakko kuulua työkkärin työnhakijajoukkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä lain pykälässä lukee että työkkärissä pitää olla työnhakijana?
        Jos olet vapaaehtoisesti hakeutunut työkkärin kirjoille niin olet silloin sitoutunut heidän ehtoihin.
        Kumma kun haluat vain hyvät puolet sopimuksesta mutta heti kun aletaan jotain vaatimaan niin alat protestoimaan.
        Mutta vielä kerran, ei ole pakko kuulua työkkärin työnhakijajoukkoon.

        Ei ole, mutta silloin saa pienempää toimeentulotukea. Toisaalta se ei ole merkittävästi pienempi ja sen saa sitten toista kautta nimittäin täydentävänä toimeentulotukena tai asumistukena.

        Niin. Mitä siitä hyötyy jos menee tapaamiseen, vaikka osaa itsekin asiat hoitaa? Ei työkkärissä kannata olla asiakkuudessa, ellei siitä saa jotain hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja Kelalla on velvollisuus maksaa perus ja täydentäviä toimeentulotukia, vaikka toimeentulotuen saaja ei ole työkkärin kanssa missään tekemisissä.

        Kela kyllä edellyttää, että on työnhakijana jos on työtön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja Kelalla on velvollisuus maksaa perus ja täydentäviä toimeentulotukia, vaikka toimeentulotuen saaja ei ole työkkärin kanssa missään tekemisissä.

        Olen samaa mieltä että Kelan on elätettävä ihmiset jos ei työtäkään anneta vaikka kuinka hakisi!


    • Anonyymi

      Vai oikein kapinaa pukkaa kun kuvitteelet ettei ole velvoitteita jos ei heti jostain lakitekstiä löydy?
      Heittäydy vaan selalleen itkupotkuravarilla niin kyllä se siitä...

      Jos ja kun kieltäydyt tapaamisista kieltäydytään hyväksymästä työnhakusi perusteet koska et suostu työnhakusuunitelman tekemiseen ja sen ylläpitoon.

      Tiesithän sen säännön että kenenkään ei ole pakko olla työnhakijana, se on vapaaehtoinen!

      • Anonyymi

        Mitähän kapinaa on todeta faktat?


    • Anonyymi

      Juu, kieltäydy tosiaankin niin on yhteiskunnalla yksi asennevamainen turhake vähemmän elätettävänä

      • Anonyymi

        Mikä asennevamma se on jos osaa hoitaa asiansa itse? Jos sinulla on vaikka ehyet housut jalassa, niin vietkö ne ompelimoon ja näet vaivaa ja maksat turhasta?

        Taidat olla niitä tyhmiä jotka on joka järjestelmän kirjoilla, vaikka ei tarvitsisi?

        Jos sinuun kohdistetaan julkista valtaa, niin siihen pitää löytyä perusteet. Ja nyt ei löydy. Aloittaja tarkoittaa sitä! Kaiken pitää perustus lakiin eli lain oikeutukseen ja velvoitukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä asennevamma se on jos osaa hoitaa asiansa itse? Jos sinulla on vaikka ehyet housut jalassa, niin vietkö ne ompelimoon ja näet vaivaa ja maksat turhasta?

        Taidat olla niitä tyhmiä jotka on joka järjestelmän kirjoilla, vaikka ei tarvitsisi?

        Jos sinuun kohdistetaan julkista valtaa, niin siihen pitää löytyä perusteet. Ja nyt ei löydy. Aloittaja tarkoittaa sitä! Kaiken pitää perustus lakiin eli lain oikeutukseen ja velvoitukseen.

        Se laki pitää osata lukea ja tulkita oikein eikä oman mielensä mukaan, niinkuin useat täällä tuntuvat tekevän


    • Anonyymi

      Hyvää itsenäisyyspäivää vaan sullekkin.

      • Anonyymi

        Mitähän itsenäisyyttä on olla järjestelmän pelinappulana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän itsenäisyyttä on olla järjestelmän pelinappulana?

        Ei se olekaan mitään itsenäisyyttä. Huuda natsit apuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän itsenäisyyttä on olla järjestelmän pelinappulana?

        se tuo määrättyjä etuisuuksia toisin kuin jääräpäinen ja vastaanhangoitteleva itsepäisyys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se olekaan mitään itsenäisyyttä. Huuda natsit apuun.

        mene sinä vaikka kadulle istumaan ja kirkumaan, jos se toisi sitten paremmin apua


    • Anonyymi

      Vai kaikki pitäisi olla kirjattuna lakiin ja jos ei ole niin mitään sellaista ei tarvitse noudattaa. Melkoista viisautta ja sivistystä siis ilmassa jälleen kerran. Onko kaikki Persut yhtä "viisaita"?

      • Anonyymi

        Tuleeko sinulle jotenkin turvallinen olo kun olet joka virkakoneiston rattaissa?

        Ei kaikki ihmisten toiminta tai käytännöt tarvitse olla kirjattuna lakiin, mutta viranomaisten velvoittavien toimien täytyy perustua lakiin. Tämä oikeusvaltion periaate varmistaa, että viranomaisten toimet ovat oikeudenmukaisia, ennakoitavia ja eivät kuormita järjestelmää tarpeettomasti.

        On tärkeää, että yhteiskunnan resursseja käytetään vastuullisesti ja tehokkaasti. Jos työnhakija pitää itsensä aktiivisena ja tekee parhaansa työllistyäkseen, hän voi välttää tarpeettomat viranomaiskontaktit, jotka eivät välttämättä edistä hänen työllistymistään. Jokainen turha asiakkuus TE-palveluissa kuormittaa järjestelmää ja vie resursseja niiltä, jotka todella tarvitsevat apua esimerkiksi pitkäaikaistyöttömyyden tai muiden merkittävien työllistymisesteiden vuoksi.

        Sen sijaan on järkevää käyttää TE-palveluita vain silloin, kun se aidosti tukee omaa työllistymistä tai tilanteen selvittämistä. Tämä auttaa varmistamaan, että yhteiskunnan tarjoamat palvelut kohdistuvat oikein ja ovat hyödyksi kaikille. Vastuullinen toiminta työnhakijana ei siis tarkoita vain oman etunsa ajamista, vaan myös järjestelmän kuormituksen minimoimista – mikä lopulta palvelee koko yhteiskuntaa.


      • Anonyymi

        Sanoppas yksikin sellainen asia jota ei ole kirjattuna lakiin, siltä osalta saako niin tehdä vai ekö saa, mikä on laillista ja mikä keillettyä. Sun lista jää aika lyhyeksi, koska kaikki mahdolliset asiat lähestulkoon on kirjattuna lakiin, puolesta tai vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoppas yksikin sellainen asia jota ei ole kirjattuna lakiin, siltä osalta saako niin tehdä vai ekö saa, mikä on laillista ja mikä keillettyä. Sun lista jää aika lyhyeksi, koska kaikki mahdolliset asiat lähestulkoon on kirjattuna lakiin, puolesta tai vastaan.

        Niin. Ja tässä ei ole lakiin kirjattu ainakaan puolesta. Mitä jankutat turhasta asiasta, josta et selvästi edes ymmärrä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Ja tässä ei ole lakiin kirjattu ainakaan puolesta. Mitä jankutat turhasta asiasta, josta et selvästi edes ymmärrä?

        Mitä itse jankutat, lopeta te -palvelujen asiakkuus ja velvoitteet jos se kerran on noin ylitsepääsemätöntä. Ihme kitisijöitä täällä....


    • Anonyymi

      Asiakas päättää!

      Työnhakijan velvollisuudet ja oikeudet Suomessa perustuvat työttömyysturvalakiin (1290/2002) ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettuun lakiin (916/2012). Näissä laeissa säädetään työnhakijan ja TE-toimiston välisestä suhteesta, mutta laki ei anna työvoimaviranomaiselle avointa oikeutta määrätä turhia tai systemaattisia tapaamisia.

      Kasvotusten tapaaminen – Mitä laki sanoo?

      1. Työttömyysturvalaki (1290/2002)
      Työttömyysturvalain 2 luvun 1 § asettaa työnhakijalle velvollisuuden pitää työnhakunsa voimassa ja osallistua työllistymissuunnitelman laatimiseen sekä tarkistamiseen. Tämä velvoite ei kuitenkaan yksiselitteisesti tarkoita, että työnhakijan olisi osallistuttava fyysisesti kasvotusten tapahtuvaan tapaamiseen. Laissa ei erikseen säädetä, että tällaiset tapaamiset olisivat pakollisia, vaan tavoitteena on, että työnhakijan tilanne voidaan arvioida ja suunnitelma päivittää asianmukaisesti.
      2. Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta (916/2012)
      Tämän lain 4 luvun 1 § velvoittaa työnhakijan noudattamaan TE-toimiston ohjeita ja osallistumaan työllistymistä edistäviin toimiin. Fyysisestä läsnäolosta ei kuitenkaan ole säädetty mitään pakottavaa. Lain lähtökohtana on, että palvelut järjestetään joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti työnhakijan tarpeet huomioiden. Työnhakijalla on oikeus odottaa, että TE-toimiston tarjoamat palvelut ovat tarkoituksenmukaisia ja edistävät aidosti hänen työllistymistään.

      Tarpeettomien tapaamisten oikeutuksen puuttuminen

      TE-toimistolla ei ole oikeutta määrätä työnhakijaa osallistumaan kasvotusten tapaamisiin rutiininomaisesti, turhaan tai ilman perusteltua syytä. Kasvotusten tapahtuvaa tapaamista voidaan perustella vain silloin, kun se on työnhakijan tilanteen arvioinnin kannalta ehdottoman tarpeellista. Tämä tulee perustella tapauskohtaisesti, ja työnhakijalla on oikeus esittää perusteltu pyyntö vaihtoehtoisesta tavoittamistavasta, kuten etäyhteyden käytöstä.

      Työnhakijan oikeudet kieltäytyä tarpeettomista tapaamisista

      Jos TE-toimisto ehdottaa kasvotusten tapaamista, työnhakijalla on oikeus pyytää tapaamisen järjestämistä etänä, erityisesti jos:
      • tapaaminen ei edistä työnhakijan työllistymistä,
      • välimatka, matkakustannukset tai muut käytännön esteet tekevät läsnäolosta kohtuuttoman,
      • tapaamisen tarkoitus voidaan saavuttaa yhtä hyvin sähköisesti.

      TE-toimiston on tällaisissa tilanteissa tarjottava työnhakijalle vaihtoehtoinen tapa hoitaa asia. Työnhakijan kieltäytyminen kasvotusten tapaamisesta ei saa johtaa automaattisesti työttömyysetuuden katkaisemiseen, ellei tapaamisen välttäminen osoita laiminlyöntiä yhteistyövelvollisuudessa.

      Johtopäätös

      Työnhakijan velvollisuus noudattaa TE-toimiston ohjeita ja osallistua työllistymistä edistäviin palveluihin ei tarkoita, että hänet voitaisiin velvoittaa tarpeettomiin tai systemaattisiin tapaamisiin fyysisesti paikan päällä. Työnhakijan oikeuksia suojataan lailla, ja TE-toimiston tulee tarjota joustavia ja tarkoituksenmukaisia palveluita. Työnhakijan tilanne voidaan useimmissa tapauksissa arvioida sähköisin tai etäyhteyksin, eikä kasvotusten tapaaminen ole lähtökohtaisesti pakollista, ellei sen välttämättömyyttä voida perustella. Työnhakijalla on oikeus odottaa, että kaikki toimenpiteet edistävät konkreettisesti hänen työllistymistään ilman tarpeetonta byrokratiaa.

      • Anonyymi

        Laki julkisesta yritys- ja työvoimapalvelusta korvataan ensi vuoden alusta lailla työvoimapalveluiden järjestämisestä. Käytännössä sama laki, mutta muutettu työllisyyspalveluille, jotka aloittaa 1.1.2025. Tässä uudessa laissa sanotaan tapaamisista.

        31 §
        Alkuhaastattelun järjestäminen

        Työvoimaviranomainen järjestää työnhakijalle alkuhaastattelun tai täydentävän työnhakukeskustelun viiden arkipäivän kuluessa työnhaun alkamisesta. Jos työnhakijalle järjestetään täydentävä työnhakukeskustelu, alkuhaastattelu on järjestettävä viipymättä tämän jälkeen.

        Uusi alkuhaastattelu järjestetään vain, jos työnhaun päättymisestä on kulunut vähintään kuusi kuukautta ja henkilö rekisteröidään uudelleen työnhakijaksi.

        Alkuhaastattelu järjestetään työvoimaviranomaisen toimipisteessä tai muussa asiointipisteessä, ellei muu järjestämistapa ole tarkoituksenmukaisempi painavasta syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki julkisesta yritys- ja työvoimapalvelusta korvataan ensi vuoden alusta lailla työvoimapalveluiden järjestämisestä. Käytännössä sama laki, mutta muutettu työllisyyspalveluille, jotka aloittaa 1.1.2025. Tässä uudessa laissa sanotaan tapaamisista.

        31 §
        Alkuhaastattelun järjestäminen

        Työvoimaviranomainen järjestää työnhakijalle alkuhaastattelun tai täydentävän työnhakukeskustelun viiden arkipäivän kuluessa työnhaun alkamisesta. Jos työnhakijalle järjestetään täydentävä työnhakukeskustelu, alkuhaastattelu on järjestettävä viipymättä tämän jälkeen.

        Uusi alkuhaastattelu järjestetään vain, jos työnhaun päättymisestä on kulunut vähintään kuusi kuukautta ja henkilö rekisteröidään uudelleen työnhakijaksi.

        Alkuhaastattelu järjestetään työvoimaviranomaisen toimipisteessä tai muussa asiointipisteessä, ellei muu järjestämistapa ole tarkoituksenmukaisempi painavasta syystä.

        Eli alkuhaastattelu on paikan päällä. Ellei ole painava syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli alkuhaastattelu on paikan päällä. Ellei ole painava syy.

        Sama laki, 32 §

        Työnhakukeskustelu ja täydentävä työnhakukeskustelu järjestetään työnhakijan palvelutarve ja olosuhteet huomioon ottaen tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.

        Työnhakukeskustelua ja 1 momentin 1 ja 3 kohdassa tarkoitettua täydentävää työnhakukeskustelua ei järjestetä, jos työnhakijan työnhaku on päättymässä kuukauden kuluessa. Jos työnhakija on lomautettu, 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuja täydentäviä työnhakukeskusteluja järjestetään vain työnhakijan pyynnöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama laki, 32 §

        Työnhakukeskustelu ja täydentävä työnhakukeskustelu järjestetään työnhakijan palvelutarve ja olosuhteet huomioon ottaen tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.

        Työnhakukeskustelua ja 1 momentin 1 ja 3 kohdassa tarkoitettua täydentävää työnhakukeskustelua ei järjestetä, jos työnhakijan työnhaku on päättymässä kuukauden kuluessa. Jos työnhakija on lomautettu, 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuja täydentäviä työnhakukeskusteluja järjestetään vain työnhakijan pyynnöstä.

        Käytännön ohjeet löytyvät lain soveltamisohjeesta.

        Vanhaan lakiin oli tehty soveltamisohje, joka löytyy netistä.
        TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN OHJE
        JULKISESTA TYÖVOIMA- JA YRITYSPALVELUSTA
        ANNETUN LAIN JA ASETUKSEN SOVELTAMISESTA

        https://finlex.fi/data/normit/49517/01_JTYPL-soveltamisohje_2023.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännön ohjeet löytyvät lain soveltamisohjeesta.

        Vanhaan lakiin oli tehty soveltamisohje, joka löytyy netistä.
        TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN OHJE
        JULKISESTA TYÖVOIMA- JA YRITYSPALVELUSTA
        ANNETUN LAIN JA ASETUKSEN SOVELTAMISESTA

        https://finlex.fi/data/normit/49517/01_JTYPL-soveltamisohje_2023.pdf

        Soveltamisohje

        Alkuhaastattelu on järjestettävä kaikille työnhakijoille pääsääntöisesti kasvokkain paikan päällä, eli
        henkilökohtaisena tapaamisena TE-toimiston toimipaikassa.


        TE-toimisto voi poiketa pääsääntöisestä järjestämistavasta, mikäli muu järjestämistapa on tarkoituksenmukaisempi painavasta syystä työnhakijan tilanne huomioon ottaen. Muussa järjestämistavassa
        huomioon otettavia seikkoja ovat ainakin työnhakijan työttömyyden tai lomautuksen tiedossa oleva
        päättyminen, alustavan palvelutarvearvion mukainen vähäinen palvelutarve sekä poikkeuksellisenpitkä asiointimatka.



        Työnhakijan työssäolo voidaan ottaa huomioon alkuhaastattelun järjestämistavassa esimerkiksi silloin, jos henkilö ilmoittautuu työnhakijaksi vielä ollessaan työssä tai koulutuksessa, eikä työn tai
        opintojen takia pääse paikalle TE-toimiston toimipaikkaan.

        Vastaavasti voidaan toimia työllistymistä tukeviin palveluihin osallistuvien työnhakijoiden kanssa, jos palveluun osallistuminen estää paikalle pääsemisen.


        Alkuhaastattelujen järjestämisestä paikan päällä voidaan poiketa myös esimerkiksi turvallisuussyistä tai julkisten työvoimapalvelujen ruuhkautuessa tilapäisesti. Turvallisuussyynä voidaan pitää esimerkiksi laajalle levinnyttä vakavaa tartuntatautia, joka vaikeuttaa huomattavasti TE-toimiston lakisääteistä toimintaa, tai mahdollisia uhkaavia asiakastilanteita.


        Muu järjestämistapa voi olla esimerkiksi puhelimitse tai etäyhteydellä järjestettävä alkuhaastattelu.

        Lomautettujen alkuhaastattelu voidaan lähtökohtaisesti järjestää esimerkiksi puhelimitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soveltamisohje

        Alkuhaastattelu on järjestettävä kaikille työnhakijoille pääsääntöisesti kasvokkain paikan päällä, eli
        henkilökohtaisena tapaamisena TE-toimiston toimipaikassa.


        TE-toimisto voi poiketa pääsääntöisestä järjestämistavasta, mikäli muu järjestämistapa on tarkoituksenmukaisempi painavasta syystä työnhakijan tilanne huomioon ottaen. Muussa järjestämistavassa
        huomioon otettavia seikkoja ovat ainakin työnhakijan työttömyyden tai lomautuksen tiedossa oleva
        päättyminen, alustavan palvelutarvearvion mukainen vähäinen palvelutarve sekä poikkeuksellisenpitkä asiointimatka.



        Työnhakijan työssäolo voidaan ottaa huomioon alkuhaastattelun järjestämistavassa esimerkiksi silloin, jos henkilö ilmoittautuu työnhakijaksi vielä ollessaan työssä tai koulutuksessa, eikä työn tai
        opintojen takia pääse paikalle TE-toimiston toimipaikkaan.

        Vastaavasti voidaan toimia työllistymistä tukeviin palveluihin osallistuvien työnhakijoiden kanssa, jos palveluun osallistuminen estää paikalle pääsemisen.


        Alkuhaastattelujen järjestämisestä paikan päällä voidaan poiketa myös esimerkiksi turvallisuussyistä tai julkisten työvoimapalvelujen ruuhkautuessa tilapäisesti. Turvallisuussyynä voidaan pitää esimerkiksi laajalle levinnyttä vakavaa tartuntatautia, joka vaikeuttaa huomattavasti TE-toimiston lakisääteistä toimintaa, tai mahdollisia uhkaavia asiakastilanteita.


        Muu järjestämistapa voi olla esimerkiksi puhelimitse tai etäyhteydellä järjestettävä alkuhaastattelu.

        Lomautettujen alkuhaastattelu voidaan lähtökohtaisesti järjestää esimerkiksi puhelimitse.

        Yllä on hyvä esimerkki siitä, miten laki on selvä- vain painavasta syystä muu kuin tapaaminen kasvokkain.

        Työkkärin soveltamisohje taas määrää esim. lomautetut suoraan puhelinhaastatteluun. Eli vedetään hommat läpi sieltä, mistä aita on matalin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllä on hyvä esimerkki siitä, miten laki on selvä- vain painavasta syystä muu kuin tapaaminen kasvokkain.

        Työkkärin soveltamisohje taas määrää esim. lomautetut suoraan puhelinhaastatteluun. Eli vedetään hommat läpi sieltä, mistä aita on matalin.

        Työnhaku keskustelut 3 kk välein

        Kolmen kuukauden välein järjestettävä työnhakukeskustelu toteutetaan kulloinkin tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.

        Erityistä huomiota järjestämisessä tulee kiinnittää työnhakijan palvelutarpeeseen ja työnhakijan toiveeseen järjestämistavasta. TE-toimisto järjestää työnhakukeskustelut paikan päällä TE-toimiston tiloissa taikka esimerkiksi työpaikalla tai oppilaitoksessa.


        Järjestämistä ei ole rajattu TE-toimiston omistamiin tai vuokraamiin tiloihin, vaan keskustelu voidaan järjestää esimer-
        kiksi työpaikan tai oppilaitoksen tarjoamissa tiloissa, mikäli se on tarkoituksenmukaista.

        Jos työnhakukeskustelu järjestetään muualla kuin TE-toimiston tiloissa, on huolehdittava salassapitovelvollisuudesta ja tietoturvasta. Keskustelut voidaan järjestää myös esimerkiksi puhelimitse tai videoyhteydellä.


        Esimerkki: Alkuhaastattelu on järjestetty 9.5.2022 ja työnhakija on aloittanut osa-aikatyön 18.5.2022. Työnhakukeskustelu järjestetään 9.8.2022, sillä alkuhaastattelusta on
        kulunut kolme kuukautta. Työnhakijan seuraava työnhakukeskustelu olisi 9.11.2022, sillä edellisestä työnhakukeskustelusta on kulunut kolme kuukautta.


        Työnhakukeskustelujen järjestämisestä ja työllistymissuunnitelman päivittämisestä työnhakuvelvol-
        lisuuden osalta kolmen kuukauden välein tulee huolehtia myös monialaiseen yhteispalveluun ohjattujen asiakkaiden osalta.

        TYP-lain 4 §:n 2 momentin mukaan TE-toimiston on huolehdittava työllistymissuunnitelman tarkistamisesta työttömän palvelutarpeen edellyttämällä tavalla, kuitenkin vähintään kolmen kuukauden välein, sekä ellei se asiakkaan tilanne huomioon ottaen ole ilmeisen tarpeetonta, työttömän sitä erikseen pyytäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnhaku keskustelut 3 kk välein

        Kolmen kuukauden välein järjestettävä työnhakukeskustelu toteutetaan kulloinkin tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.

        Erityistä huomiota järjestämisessä tulee kiinnittää työnhakijan palvelutarpeeseen ja työnhakijan toiveeseen järjestämistavasta. TE-toimisto järjestää työnhakukeskustelut paikan päällä TE-toimiston tiloissa taikka esimerkiksi työpaikalla tai oppilaitoksessa.


        Järjestämistä ei ole rajattu TE-toimiston omistamiin tai vuokraamiin tiloihin, vaan keskustelu voidaan järjestää esimer-
        kiksi työpaikan tai oppilaitoksen tarjoamissa tiloissa, mikäli se on tarkoituksenmukaista.

        Jos työnhakukeskustelu järjestetään muualla kuin TE-toimiston tiloissa, on huolehdittava salassapitovelvollisuudesta ja tietoturvasta. Keskustelut voidaan järjestää myös esimerkiksi puhelimitse tai videoyhteydellä.


        Esimerkki: Alkuhaastattelu on järjestetty 9.5.2022 ja työnhakija on aloittanut osa-aikatyön 18.5.2022. Työnhakukeskustelu järjestetään 9.8.2022, sillä alkuhaastattelusta on
        kulunut kolme kuukautta. Työnhakijan seuraava työnhakukeskustelu olisi 9.11.2022, sillä edellisestä työnhakukeskustelusta on kulunut kolme kuukautta.


        Työnhakukeskustelujen järjestämisestä ja työllistymissuunnitelman päivittämisestä työnhakuvelvol-
        lisuuden osalta kolmen kuukauden välein tulee huolehtia myös monialaiseen yhteispalveluun ohjattujen asiakkaiden osalta.

        TYP-lain 4 §:n 2 momentin mukaan TE-toimiston on huolehdittava työllistymissuunnitelman tarkistamisesta työttömän palvelutarpeen edellyttämällä tavalla, kuitenkin vähintään kolmen kuukauden välein, sekä ellei se asiakkaan tilanne huomioon ottaen ole ilmeisen tarpeetonta, työttömän sitä erikseen pyytäessä.

        Eli työnhaku keskusteluissa voi varsinkin esittää toiveita. Tosin samaa turhaa pastanjauhantaahan nämä kaikki on. Eli periaatteessa voi esittää toiveita, mutta niitä ei ehkä huomioida. Tosin luulisi työkkärin väelle olevan mukavampi kotisohvalla maaten tehdä töitä kuin lähteä tapaamiseen toimistolle.

        Ohje:

        "Erityistä huomiota järjestämisessä tulee kiinnittää työnhakijan palvelutarpeeseen ja työnhakijan toiveeseen järjestämistavasta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki julkisesta yritys- ja työvoimapalvelusta korvataan ensi vuoden alusta lailla työvoimapalveluiden järjestämisestä. Käytännössä sama laki, mutta muutettu työllisyyspalveluille, jotka aloittaa 1.1.2025. Tässä uudessa laissa sanotaan tapaamisista.

        31 §
        Alkuhaastattelun järjestäminen

        Työvoimaviranomainen järjestää työnhakijalle alkuhaastattelun tai täydentävän työnhakukeskustelun viiden arkipäivän kuluessa työnhaun alkamisesta. Jos työnhakijalle järjestetään täydentävä työnhakukeskustelu, alkuhaastattelu on järjestettävä viipymättä tämän jälkeen.

        Uusi alkuhaastattelu järjestetään vain, jos työnhaun päättymisestä on kulunut vähintään kuusi kuukautta ja henkilö rekisteröidään uudelleen työnhakijaksi.

        Alkuhaastattelu järjestetään työvoimaviranomaisen toimipisteessä tai muussa asiointipisteessä, ellei muu järjestämistapa ole tarkoituksenmukaisempi painavasta syystä.

        Millä perusteella on tähän asti sitten velvoitettu?

        “painava syy” tarkoittaa myös sitä, että asiakkaan tilanne ei edellytä alkuhaastattelun järjestämistä paikan päällä. Lain sanamuoto jättää harkinnanvaraa järjestämistavalle, ja työvoimaviranomaisen tulee arvioida, mikä on tarkoituksenmukaisin tapa hoitaa haastattelu.

        Esimerkkejä tilanteista, joissa asiakkaan tilanne ei edellytä fyysistä paikallaoloa:

        1. Asiakas on täysin työkykyinen ja tilanteensa on selkeä:
        Jos työnhakija on esimerkiksi kokenut työnhakija, jolla ei ole monimutkaisia työllistymisesteitä, alkuhaastattelun voi olla tarkoituksenmukaisempaa toteuttaa etäyhteydellä.
        2. Digitaaliset ratkaisut riittävät:
        Jos haastattelu voidaan tehokkaasti hoitaa puhelimitse tai videoyhteydellä ilman, että asiakkaan työllistymistä edistävät toimet kärsivät, fyysinen tapaaminen ei ole tarpeen.
        3. Ei erityisiä palvelutarpeita:
        Mikäli työnhakijan tilanteessa ei ole sellaisia erityispiirteitä (kuten terveysongelmia, puutteellista kielitaitoa tai vaikeaa elämäntilannetta), jotka vaatisivat läsnäolotapaamista, etäyhteys voi olla perusteltu.

        Viranomaisen vastuu

        Työvoimaviranomaisen tehtävänä on arvioida, mikä tapa palvelee parhaiten työnhakijaa ja on samalla resurssien käytön kannalta perusteltu. Mikäli asiakkaan tilanteen selvittämiseen riittää etäyhteys, sitä voidaan käyttää perustellusti.

        Pykälä siis antaa joustavuutta tapaamisen järjestämiseen, mutta vaatii viranomaiselta asianmukaiset perustelut, miksi fyysistä tapaamista ei tarvita.

        Eli vaatikaa aina perustelut päätökselle! Mihin lakiin perustuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli alkuhaastattelu on paikan päällä. Ellei ole painava syy.

        Painava syy on esimerkiksi se kun se ei ole tarpeen .

        Vaatikaa aina perustelut päätökselle. Mihin lakiin ja pykälään päätös perustuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännön ohjeet löytyvät lain soveltamisohjeesta.

        Vanhaan lakiin oli tehty soveltamisohje, joka löytyy netistä.
        TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN OHJE
        JULKISESTA TYÖVOIMA- JA YRITYSPALVELUSTA
        ANNETUN LAIN JA ASETUKSEN SOVELTAMISESTA

        https://finlex.fi/data/normit/49517/01_JTYPL-soveltamisohje_2023.pdf

        Soveltamisohje ei ole sitova. Ei mene lain edelle . Ohje on ohje!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soveltamisohje

        Alkuhaastattelu on järjestettävä kaikille työnhakijoille pääsääntöisesti kasvokkain paikan päällä, eli
        henkilökohtaisena tapaamisena TE-toimiston toimipaikassa.


        TE-toimisto voi poiketa pääsääntöisestä järjestämistavasta, mikäli muu järjestämistapa on tarkoituksenmukaisempi painavasta syystä työnhakijan tilanne huomioon ottaen. Muussa järjestämistavassa
        huomioon otettavia seikkoja ovat ainakin työnhakijan työttömyyden tai lomautuksen tiedossa oleva
        päättyminen, alustavan palvelutarvearvion mukainen vähäinen palvelutarve sekä poikkeuksellisenpitkä asiointimatka.



        Työnhakijan työssäolo voidaan ottaa huomioon alkuhaastattelun järjestämistavassa esimerkiksi silloin, jos henkilö ilmoittautuu työnhakijaksi vielä ollessaan työssä tai koulutuksessa, eikä työn tai
        opintojen takia pääse paikalle TE-toimiston toimipaikkaan.

        Vastaavasti voidaan toimia työllistymistä tukeviin palveluihin osallistuvien työnhakijoiden kanssa, jos palveluun osallistuminen estää paikalle pääsemisen.


        Alkuhaastattelujen järjestämisestä paikan päällä voidaan poiketa myös esimerkiksi turvallisuussyistä tai julkisten työvoimapalvelujen ruuhkautuessa tilapäisesti. Turvallisuussyynä voidaan pitää esimerkiksi laajalle levinnyttä vakavaa tartuntatautia, joka vaikeuttaa huomattavasti TE-toimiston lakisääteistä toimintaa, tai mahdollisia uhkaavia asiakastilanteita.


        Muu järjestämistapa voi olla esimerkiksi puhelimitse tai etäyhteydellä järjestettävä alkuhaastattelu.

        Lomautettujen alkuhaastattelu voidaan lähtökohtaisesti järjestää esimerkiksi puhelimitse.

        Soveltamistaoaohje ei ole laki, vaan ohje, jolla ei ole mitään merkitystä. Lain mukaan toimitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllä on hyvä esimerkki siitä, miten laki on selvä- vain painavasta syystä muu kuin tapaaminen kasvokkain.

        Työkkärin soveltamisohje taas määrää esim. lomautetut suoraan puhelinhaastatteluun. Eli vedetään hommat läpi sieltä, mistä aita on matalin.

        Laki ei todellakaan ole selvä. Työvoimaviranlmaisella on vastuu tehdä oikea arvio mikä tapa riittää. Ei viranomaisetkaan ihan mielivaltaisesti saa toimia .

        ”painava syy” voi tarkoittaa myös sitä, että asiakkaan tilanne ei edellytä alkuhaastattelun järjestämistä paikan päällä. Lain sanamuoto jättää harkinnanvaraa järjestämistavalle, ja työvoimaviranomaisen tulee arvioida, mikä on tarkoituksenmukaisin tapa hoitaa haastattelu.

        Esimerkkejä tilanteista, joissa asiakkaan tilanne ei edellytä fyysistä paikallaoloa:

        1. Asiakas on täysin työkykyinen ja tilanteensa on selkeä:
        Jos työnhakija on esimerkiksi kokenut työnhakija, jolla ei ole monimutkaisia työllistymisesteitä, alkuhaastattelun voi olla tarkoituksenmukaisempaa toteuttaa etäyhteydellä.
        2. Digitaaliset ratkaisut riittävät:
        Jos haastattelu voidaan tehokkaasti hoitaa puhelimitse tai videoyhteydellä ilman, että asiakkaan työllistymistä edistävät toimet kärsivät, fyysinen tapaaminen ei ole tarpeen.
        3. Ei erityisiä palvelutarpeita:
        Mikäli työnhakijan tilanteessa ei ole sellaisia erityispiirteitä (kuten terveysongelmia, puutteellista kielitaitoa tai vaikeaa elämäntilannetta), jotka vaatisivat läsnäolotapaamista, etäyhteys voi olla perusteltu.

        Viranomaisen vastuu

        Työvoimaviranomaisen tehtävänä on arvioida, mikä tapa palvelee parhaiten työnhakijaa ja on samalla resurssien käytön kannalta perusteltu. Mikäli asiakkaan tilanteen selvittämiseen riittää etäyhteys, sitä voidaan käyttää perustellusti.

        Pykälä siis antaa joustavuutta tapaamisen järjestämiseen, mutta vaatii viranomaiselta asianmukaiset perustelut, miksi fyysistä tapaamista ei tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli työnhaku keskusteluissa voi varsinkin esittää toiveita. Tosin samaa turhaa pastanjauhantaahan nämä kaikki on. Eli periaatteessa voi esittää toiveita, mutta niitä ei ehkä huomioida. Tosin luulisi työkkärin väelle olevan mukavampi kotisohvalla maaten tehdä töitä kuin lähteä tapaamiseen toimistolle.

        Ohje:

        "Erityistä huomiota järjestämisessä tulee kiinnittää työnhakijan palvelutarpeeseen ja työnhakijan toiveeseen järjestämistavasta."

        Kyllä ne toiveet on pakko huomioida.

        ”painava syy” tarkoittaa myös sitä, että asiakkaan tilanne ei edellytä alkuhaastattelun järjestämistä paikan päällä. Lain sanamuoto jättää harkinnanvaraa järjestämistavalle, ja työvoimaviranomaisen tulee arvioida, mikä on tarkoituksenmukaisin tapa hoitaa haastattelu.

        Esimerkkejä tilanteista, joissa asiakkaan tilanne ei edellytä fyysistä paikallaoloa:

        1. Asiakas on täysin työkykyinen ja tilanteensa on selkeä:
        Jos työnhakija on esimerkiksi kokenut työnhakija, jolla ei ole monimutkaisia työllistymisesteitä, alkuhaastattelun voi olla tarkoituksenmukaisempaa toteuttaa etäyhteydellä.
        2. Digitaaliset ratkaisut riittävät:
        Jos haastattelu voidaan tehokkaasti hoitaa puhelimitse tai videoyhteydellä ilman, että asiakkaan työllistymistä edistävät toimet kärsivät, fyysinen tapaaminen ei ole tarpeen.
        3. Ei erityisiä palvelutarpeita:
        Mikäli työnhakijan tilanteessa ei ole sellaisia erityispiirteitä (kuten terveysongelmia, puutteellista kielitaitoa tai vaikeaa elämäntilannetta), jotka vaatisivat läsnäolotapaamista, etäyhteys voi olla perusteltu.

        Viranomaisen vastuu

        Työvoimaviranomaisen tehtävänä on arvioida, mikä tapa palvelee parhaiten työnhakijaa ja on samalla resurssien käytön kannalta perusteltu. Mikäli asiakkaan tilanteen selvittämiseen riittää etäyhteys, sitä voidaan käyttää perustellusti.

        Pykälä siis antaa joustavuutta tapaamisen järjestämiseen, mutta vaatii viranomaiselta asianmukaiset perustelut, miksi fyysistä tapaamista ei tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnhaku keskustelut 3 kk välein

        Kolmen kuukauden välein järjestettävä työnhakukeskustelu toteutetaan kulloinkin tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.

        Erityistä huomiota järjestämisessä tulee kiinnittää työnhakijan palvelutarpeeseen ja työnhakijan toiveeseen järjestämistavasta. TE-toimisto järjestää työnhakukeskustelut paikan päällä TE-toimiston tiloissa taikka esimerkiksi työpaikalla tai oppilaitoksessa.


        Järjestämistä ei ole rajattu TE-toimiston omistamiin tai vuokraamiin tiloihin, vaan keskustelu voidaan järjestää esimer-
        kiksi työpaikan tai oppilaitoksen tarjoamissa tiloissa, mikäli se on tarkoituksenmukaista.

        Jos työnhakukeskustelu järjestetään muualla kuin TE-toimiston tiloissa, on huolehdittava salassapitovelvollisuudesta ja tietoturvasta. Keskustelut voidaan järjestää myös esimerkiksi puhelimitse tai videoyhteydellä.


        Esimerkki: Alkuhaastattelu on järjestetty 9.5.2022 ja työnhakija on aloittanut osa-aikatyön 18.5.2022. Työnhakukeskustelu järjestetään 9.8.2022, sillä alkuhaastattelusta on
        kulunut kolme kuukautta. Työnhakijan seuraava työnhakukeskustelu olisi 9.11.2022, sillä edellisestä työnhakukeskustelusta on kulunut kolme kuukautta.


        Työnhakukeskustelujen järjestämisestä ja työllistymissuunnitelman päivittämisestä työnhakuvelvol-
        lisuuden osalta kolmen kuukauden välein tulee huolehtia myös monialaiseen yhteispalveluun ohjattujen asiakkaiden osalta.

        TYP-lain 4 §:n 2 momentin mukaan TE-toimiston on huolehdittava työllistymissuunnitelman tarkistamisesta työttömän palvelutarpeen edellyttämällä tavalla, kuitenkin vähintään kolmen kuukauden välein, sekä ellei se asiakkaan tilanne huomioon ottaen ole ilmeisen tarpeetonta, työttömän sitä erikseen pyytäessä.

        Säästäkö noissa keskustellaan?Töistä tuskin kun ei niitä missään ole.


    • Anonyymi

      Mikään laki ei määrää. Ei ole pakko tehdä töitäkään.

      • Anonyymi

        Juu ei määrää ei.
        Laki ei myöskään määrittele että yhteiksunnan tulee turvata mukava elintaso.
        Itse en ole enään työelämässä vaikken ole vielä eläkeiässä.
        En ole myöskään työkkarin listoilla.
        En hae työllistämistukea, asumistukea, toimeentulotukse tms.
        Olen kotona omien säästöjen ja sijoitusten turvaamana.
        Laki ei velvoita minua osallistumaan mihinkään, ei edes äänestämään jos en halua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ei määrää ei.
        Laki ei myöskään määrittele että yhteiksunnan tulee turvata mukava elintaso.
        Itse en ole enään työelämässä vaikken ole vielä eläkeiässä.
        En ole myöskään työkkarin listoilla.
        En hae työllistämistukea, asumistukea, toimeentulotukse tms.
        Olen kotona omien säästöjen ja sijoitusten turvaamana.
        Laki ei velvoita minua osallistumaan mihinkään, ei edes äänestämään jos en halua.

        "Laki ei myöskään määrittele että yhteiksunnan tulee turvata mukava elintaso."
        Kyllä määrittää. Ihmettelen mutta ei silti ihmetytä miten noin elukkamaisia ihmisiä on olemassa että vihjaa siitä että työttömät suomalaiset pitäisi jättää pakkaseen kuolemaan, ihminen kuitenkin kun on eläin, tarkemmin ihmisapinoiden lahkoon kuuluva otus nimeltään homosapiens.

        Koitahan ymmärtää että ei työttömistä edes 70% ole työttömänä omasta tahdostaan. Suuri osa työttömistä on myös maahanmuuttajia joita tänne työttömiksi haalitaan, sitä "työperäistä maahanmuuttoa"

        Etsi vaikka Jumalaa elämääsi niin voisi tuollaiset patiat helpottaa, ja löydät inhimillisen moraalin, käsityksen oikeasta ja väärästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Laki ei myöskään määrittele että yhteiksunnan tulee turvata mukava elintaso."
        Kyllä määrittää. Ihmettelen mutta ei silti ihmetytä miten noin elukkamaisia ihmisiä on olemassa että vihjaa siitä että työttömät suomalaiset pitäisi jättää pakkaseen kuolemaan, ihminen kuitenkin kun on eläin, tarkemmin ihmisapinoiden lahkoon kuuluva otus nimeltään homosapiens.

        Koitahan ymmärtää että ei työttömistä edes 70% ole työttömänä omasta tahdostaan. Suuri osa työttömistä on myös maahanmuuttajia joita tänne työttömiksi haalitaan, sitä "työperäistä maahanmuuttoa"

        Etsi vaikka Jumalaa elämääsi niin voisi tuollaiset patiat helpottaa, ja löydät inhimillisen moraalin, käsityksen oikeasta ja väärästä.

        Yhteiskunta ei ole velvollinen kustantamaan mukavaa elämää.
        Yhteiskunta on velvollinen kustantamaan ihmisarvoisen elämän, mitä se onkaan on tulkinta asia mutta mukavaa elämää on yhteiskunnan loisena turha haikailla.

        Myös sinun järjenjuoksussa on parantamisen varaa, sulla on vain kaksi vaihtoehtoa joko mukava elämä tai talvipakkasessa kuoleminen.
        Oletko koskaan ajatellut että jos oikein tiukille vedetään niin parakkimajoitus ja soppatykkiruokailu ja käytetyt vaatteet ja kengät, ne on minimivaatimus.
        Ei tarvitse 2000€ iphonea, nettiyhteyksiä, läppäreitä, merkkivaatteita yms.
        Asumisen tasokin on nykyään täysin ylimitoitettua, parakkimajoitus riittää vallan hyvin.
        Ps. olen itse ollut parakkimajoituksessa ja yhteiskeittiössä hoidettiin ruokailut, jos työssäkäyvälle sopii tuollainen miksi työttömälle ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteiskunta ei ole velvollinen kustantamaan mukavaa elämää.
        Yhteiskunta on velvollinen kustantamaan ihmisarvoisen elämän, mitä se onkaan on tulkinta asia mutta mukavaa elämää on yhteiskunnan loisena turha haikailla.

        Myös sinun järjenjuoksussa on parantamisen varaa, sulla on vain kaksi vaihtoehtoa joko mukava elämä tai talvipakkasessa kuoleminen.
        Oletko koskaan ajatellut että jos oikein tiukille vedetään niin parakkimajoitus ja soppatykkiruokailu ja käytetyt vaatteet ja kengät, ne on minimivaatimus.
        Ei tarvitse 2000€ iphonea, nettiyhteyksiä, läppäreitä, merkkivaatteita yms.
        Asumisen tasokin on nykyään täysin ylimitoitettua, parakkimajoitus riittää vallan hyvin.
        Ps. olen itse ollut parakkimajoituksessa ja yhteiskeittiössä hoidettiin ruokailut, jos työssäkäyvälle sopii tuollainen miksi työttömälle ei?

        Mihin sinä olet rahasi hölmöillyt jos työssäkäyvänä olet ollut parakkimajoituksessa?

        Ootko sinä niitä joita tässä kylässäkin on, että pitää paikallisessa bubissa viettää koko vapaa aika?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin sinä olet rahasi hölmöillyt jos työssäkäyvänä olet ollut parakkimajoituksessa?

        Ootko sinä niitä joita tässä kylässäkin on, että pitää paikallisessa bubissa viettää koko vapaa aika?

        Reissuhommissa norjan telakalla ns. pirunsaarella.
        Kyllä oli oma asunto mutta 2 viikkoa pirunsaarella töissä ja parakkimajoitus.
        12 tuntisia työpäiviä, yö ja päivävuoro, myös viikonloppuisin.
        Sitten viikko vapaata.
        Joten olen elänyt parakkimajoituksessa ja se on sellaista mitä voisi pitää amjoitusmuotona jos loisii muiden kustannuksella, tulee muuten halu päästä elämässä eteenpäin.


    • Anonyymi

      Hakekaa korvauksia ennen 1.1.2025 järjestetyistä tapaamisista ja sen jälkeenkin silloin jos tapaaminen on tarpeeton.

    • Anonyymi

      ”Alkuhaastattelun järjestäminen
      Työvoimaviranomainen järjestää työnhakijalle alkuhaastattelun tai täydentävän työnhakukeskustelun viiden arkipäivän kuluessa työnhaun alkamisesta. Jos työnhakijalle järjestetään täydentävä työnhakukeskustelu, alkuhaastattelu on järjestettävä viipymättä tämän jälkeen.

      Uusi alkuhaastattelu järjestetään vain, jos työnhaun päättymisestä on kulunut vähintään kuusi kuukautta ja henkilö rekisteröidään uudelleen työnhakijaksi.

      Alkuhaastattelu järjestetään työvoimaviranomaisen toimipisteessä tai muussa asiointipisteessä, ellei muu järjestämistapa ole tarkoituksenmukaisempi painavasta syystä.”


      Asiakas voi vaikuttaa siihen, pidetäänkö tapaaminen fyysisesti paikan päällä vai ei, mutta lopullinen päätös on työvoimaviranomaisen harkinnassa. Jos asiakas pystyy esittämään perusteluita, miksi fyysinen tapaaminen on tarpeeton, viranomaisen on otettava nämä näkökohdat huomioon päätöksenteossa. Tällaisissa tapauksissa tulee arvioida, onko jokin muu järjestämistapa (esim. etäyhteys) tarkoituksenmukaisempi.

      Miten asiakas voi perustella tapaamisen tarpeettomuutta?

      1. Selkeä ja yksinkertainen tilanne:
      • Jos asiakkaan työnhakutilanne on selkeä eikä hän tarvitse laajempaa tukea tai ohjausta, hän voi perustella, että asioiden hoitaminen etänä on riittävä.
      • Esimerkki: “Työnhakuni on aktiivista, ja tilanteeni ei vaadi henkilökohtaista keskustelua toimipisteessä.”
      2. Etäyhteyden mahdollisuudet:
      • Jos asiakas pystyy vakuuttamaan, että asia hoituu yhtä hyvin puhelimitse tai videoyhteydellä, hän voi pyytää tätä vaihtoehtoa.
      • Esimerkki: “Minulla on toimiva tietokone ja kyky osallistua etähaastatteluun, joten fyysinen tapaaminen ei ole välttämätöntä.”
      3. Käytännön esteet:
      • Jos asiakkaalla on vaikeuksia päästä paikalle (esim. pitkät välimatkat, liikkumisrajoitteet), hän voi vedota näihin syihin.
      • Esimerkki: “Matka toimipisteeseen vie kohtuuttomasti aikaa ja resursseja, joten ehdotan etäyhteyttä.”
      4. Ajankäytön ja resurssien tehokkuus:
      • Asiakas voi perustella, että etäyhteys säästäisi aikaa ja resursseja ilman, että palvelun laatu kärsii.
      • Esimerkki: “Etätapaaminen säästää sekä minun että viranomaisen aikaa ja on tarkoituksenmukaisempi tilanteessani.”

      Voiko viranomainen silti velvoittaa asiakkaan paikalle?

      Työvoimaviranomainen voi päättää, että fyysinen tapaaminen on tarpeen esimerkiksi seuraavista syistä:
      • Asiakkaan tilanteen ymmärtäminen vaatii henkilökohtaista kohtaamista (esim. monimutkainen työllistymiseste).
      • Lain tai viranomaiskäytännön mukaiset syyt edellyttävät tietyn tyyppistä keskustelua kasvokkain.
      • Asiakas ei kykene perustelemaan riittävän painavasti, miksi fyysinen tapaaminen ei ole tarpeen.

      Yhteenveto

      Asiakkaan perustelut voivat vaikuttaa siihen, miten tapaaminen järjestetään. Jos asiakas esittää uskottavat syyt tapaamisen tarpeettomuudelle ja pystyy ehdottamaan toimivaa vaihtoehtoa, viranomaisen on otettava nämä perustelut huomioon. Lopullinen päätös jää kuitenkin viranomaiselle, joka arvioi, mikä on lain ja tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisin ratkaisu.

      En usko että virkailija laittaa pahakseen jos asiat hoidetaan etänä. Tietää hänkin mikä toimii ja mikä ei.

    • Anonyymi

      Kyllähän etäpalvelukin onnistuu, jos siitä sovitaan. Jos saat päivärahaa, olet velvollinen tiettyihin toimintoihin ja myös työkkärin asiakkuus sitä edellyttää.

      Jos et ole työkk'rin asiakas, et tietenkään ole velvollinen tapaamisiinkaan.

      • Anonyymi

        Aika erikoista vääntämistä.

        Tuollahan kerrotaan suoraan, että tapaamiseen pitää olla hyvät perustelut työkkäriltä. Kaikkia ei voi tavata vain jotta siitä syntyy työtä julkiselle sektorille ja tilavuokraajille sun muille, kun turha kusiaispesä pyörii .

        Keksitään ihmisille byrokratiaa ja velvoitteita, jotta eivät ehdi itse edes ajattelemaan ja olemaan kriittisiä.


    • Anonyymi

      Jos haisee aina tuoreelle viinalle, niin kannattaa pysyä kaukana työkkäristä.

      • Anonyymi

        Miksi? Jos olet aikuinen ihminen, niin sen kun juot viinaa ja haiset. Ei se ihmisestä tee sen huonompaa. Ja lisäksi alkoholismin huomaa kyllä puhelimessakin, eikä se naamasta näy. Eikä muutkaan ongelmat. Itseasiassa ongelmaihmiset osaa hyvin peitellä, eikä työkkärillä ole ammattitaitoa sitä huomata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Jos olet aikuinen ihminen, niin sen kun juot viinaa ja haiset. Ei se ihmisestä tee sen huonompaa. Ja lisäksi alkoholismin huomaa kyllä puhelimessakin, eikä se naamasta näy. Eikä muutkaan ongelmat. Itseasiassa ongelmaihmiset osaa hyvin peitellä, eikä työkkärillä ole ammattitaitoa sitä huomata.

        Kun juo viinaa ja haisee se tekee ihmisestä huonomman :D
        Mutta mitäpä tuota peittelemään, silloin ainakin saa parhaat tuet kun on deeku tai nisti.
        Mitä huonommin sulla menee (huom. Itse aiheutetut riippuvuudet esim.) sitä enemmän saat kaikkia etuuksia, pääset jopa asuntohakemuksissa jonon kärkipäähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun juo viinaa ja haisee se tekee ihmisestä huonomman :D
        Mutta mitäpä tuota peittelemään, silloin ainakin saa parhaat tuet kun on deeku tai nisti.
        Mitä huonommin sulla menee (huom. Itse aiheutetut riippuvuudet esim.) sitä enemmän saat kaikkia etuuksia, pääset jopa asuntohakemuksissa jonon kärkipäähän.

        Ei pidä paikkaansa. Mitä jos henki haisee muuten vain paskalle, saako parempaa kohtelua .


    • Anonyymi

      Enää ei siis kannata mennä tapaamiseen, ellei usko siitä hyötyvänsä? Työtön päättää tyylin. Hyvä hyvä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      110
      2393
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      2101
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      56
      1657
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      56
      1595
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      155
      1560
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1456
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      148
      1394
    8. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      112
      1190
    9. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1186
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      26
      1148
    Aihe