Sotaruno Xenia

Sotaruno

Hortoilen ympäri itä-ukrainalaista metsää

ympärillä kuolemaa ja epätoivoa.

Pataljoonamme on lyöty –

ilmassa leijuu savua ja tuhkaa,

ja taivaanrannassa kuulen vielä

tykistön jyrähtelyt, jotka repivät tämän maan.

Haavoittuneiden tuska

vihollinen vaanii, kuolema tai vankeus.

Maa jalkojeni alla on raskas,

ei enää pelkkää mustaa multaa,

vaan hauta taistelutovereille

olen haavoittunut ja kylmissäni

jokainen askel raskas kuin lyijy.

Jumalani, syntienikö tähden minä tänne jouduin?

Sormeni puristavat asettani,

vaikka panokset ovat loppuneet.

Ajattelen Suomea

järviä, jotka jäätyvät sydäntalvella,

ja saunoja, joiden lämmöstä puhuin sinulle

ensimmäisenä iltanamme yhdessä.

epätoivoivo valtaa mielen, lausun viimeisen

rukouksen ja odotan kuoleman armoa

vuodan verta ja lyyhistyn sateessa

katseeni kääntyy taivasta kohti –

pilvet repeävät hetkeksi,

ja tähdet muistuttavat, etten ole yksin.

Mielessäni välähtävät kasvosi,

ensimmäisen kerran, kun näin sinut.

se Kiovan keväinen ilta,

auringonlasku värjäsi sillat kullalla.

Seisoit siellä – huivi tuulessa,

katseessasi rohkeus, jota en osannut

odottaa keskeltä sodan raunioita.

ja Sanasi kaikuvat hiljaisuudessa:

"Ei tarvitse olla surullinen, kevät kyllä tulee."

Ajatus sinusta kantaa minut eteenpäin,

kuin lupaus, että valo voittaa aina.

Ystävät löytävät minut,

hiljaisessa yössä kuulen heidän äänensä.

Omien sotilaiden kädet nostavat minut maasta,

ja jossain kaukana kuulen sinun hennon äänesi:

"Selvisikö hän?"

Sinä haet minut sidontapaikalta,

kätesi, jotka kerran pitelivät maalausvälineitä,

ovat nyt tottuneet sitomaan haavoja.

Matka yli Puolan rajan tuntuu pitkältä,

mutta sinun vierelläsi olen turvassa

Herään aamun kajossa,

valonsäteet suodattuvat vaatimattoman huoneen

ikkunasta,

ja näen sinun slaavilaiset kasvosi –

kauniit ja väsyneet, mutta elossa.

Silitän vaaleita, keväältä tuoksuvia hiuksiasi,

Yön kauhut ovat vihdoin poissa,

mutta sieluuni on piirtynyt muisto

kylmistä juoksuhaudoista, miinoitetuista teistä

ja niistä ystävistä, jotka jäivät Donetskin tasangoille.

istutamme yhdessä omenapuun,

ensimmäisen yhteisen keväämme kunniaksi.

Sen juuria kaivaessani

näen hetken edessäni kaiken:

palavat kerrostalot,

kadut täynnä sirpaleita,

lapset, jotka pakenivat ilman vanhempia

keskustelemme

Sinä naurat, kun kerron puun kasvavan liian hitaasti,

ja otat käteni omiisi.

"Anna sille aikaa, kuten annoit meille", sanot.

Omenapuu kantaa jonain päivänä hedelmää, sen oksilla riippuu lupaus toivosta ja tulevaisuudesta, meistä kahdesta ja Ukrainan vapaudesta.

2

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hieno runokertomus. Voisi menestyä suorasanaisenakin - tosin silloin sitä kuvailtaisiin runolliseksi ja sanottaisiin, että voisi toimia runonakin. Vähän siltä väliltä, proosarunoa.

      Rakkaustarinan yhdistäminen sotaisaan runoon toimii virkistävästi, runo ei lyyhisty sodanraskaisiin mielenmaisemiin.

      • Anonyymi

        Kiitos palautteesta 🙏☀️


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe