Lutherin oppia ku vertaa vanhoillisten oppiin ni selväksi tulee että KAUKANA Lutherista ovat! Eli sekin on höpöpuhetta että lestadiolaiset muka on niitä TODELLISIA luterilaisia. Siteeraavat tunnustuskirjoja aina omaan korvasyyhyyn vaan vaikka ei oppia hyväksy.
Tsekatkaas tämä esim:
https://youtu.be/9BzZ30ww6nE?feature=shared
Lestadiolaiset ei ole luterilaisia!
39
293
Vastaukset
- Anonyymi
No on kyllä tosiaan erilainen oppi. Mitenköhän tätä ei koskaan kerrota ryllä, aina vaan annetaan ymmärtää että me olemme Lutherin seuraajia vaikka selvästi asia ei ole noin.
- Anonyymi
No aivan sama on esikoislesadiolaisilla, joita ehkä saamasi opetuksen perusteella pidän pahempina kuin julkijumalattomia metsänperkeleitä?
Lutheriin vedotaan, mutta oppi on täysin erilainen, koska seurakuntaoppi sanoo, että vain tämä yksi lestadiolaisjoukko on oikea, kaikki muut lestadiolaisejoukot, joita on monia, ovat menossa helvettiin tai tulijärveen, riippuen vähän missä joukossa tuota "totuuttta" saarnataan? Anonyymi kirjoitti:
No aivan sama on esikoislesadiolaisilla, joita ehkä saamasi opetuksen perusteella pidän pahempina kuin julkijumalattomia metsänperkeleitä?
Lutheriin vedotaan, mutta oppi on täysin erilainen, koska seurakuntaoppi sanoo, että vain tämä yksi lestadiolaisjoukko on oikea, kaikki muut lestadiolaisejoukot, joita on monia, ovat menossa helvettiin tai tulijärveen, riippuen vähän missä joukossa tuota "totuuttta" saarnataan?Samassa suossa on sekä vanhoilliset että esikoiset.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Samassa suossa on sekä vanhoilliset että esikoiset.
taidat ite polkea sitä suota urakalla
- Anonyymi
ei ookkaan koska ovat niitä oikeita luterilainen homo papin virka ei ole pätevä
Oikeista niillä ei ole tietoakaan eikä papin viran pätevyyteen vaikuta seksuaalinen suuntautuminen mitenkään.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Oikeista niillä ei ole tietoakaan eikä papin viran pätevyyteen vaikuta seksuaalinen suuntautuminen mitenkään.
sen verran vaikuttaa mitä homolla on korvien välissä
- Anonyymi
omapa on harhasi tosin luther uskon oppihistorian on kaukana korvessa kun se on joku muu kun ihminen uskon alottaja
- Anonyymi
Lutherin opetuksia Ehtoollisesta ja Kasteesta:
tunnustuskirjat/ik/5osa.html
" "Tämä on minun ruumiini ja vereni, teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi." Se voidaan lyhyesti lausua näin: menemme ehtoolliselle ottaaksemme siinä vastaan aarteen, jonka välityksellä ja jossa me saamme syntien anteeksiantamuksen. Miksi näin tapahtuu? Siksi, että nuo sanat ovat siinä ja antavat sen meille. Kristus näet käskee minun syödä ja juoda sitä varten, että omistaisin sakramentin ja että se hyödyttäisi minua varmana panttina ja merkkinä, ja vielä enemmän: juuri sen hän on minun hyväkseni asettanut syntiäni, kuolemaani ja kaikkea onnettomuuttani vastaan."
"Jälleen tässä asiassa nyrjähtävät nuo riivastelijamme suurine oppeineen ja älyineen. He huutavat ja pauhaavat: "Miten leipä ja viini voivat antaa synnit anteeksi ja vahvistaa uskoa?" Tottahan he ovat kuulleet ja tietävät, että me emme suinkaan väitä leivän ja viinin sellaisenaan sitä tekevän, vaan että sen tekee leipä ja viini, joka on Kristuksen ruumis ja veri ja johon sana on yhdistynyt. Juuri se eikä mikään muu, näin me opetamme, on se aarre, jonka välityksellä anteeksiantamus on meille hankittu. Eikä sitä saata omaksemme mikään muu kuin juuri tämä sana: "Teidän edestänne annettu ja vuodatettu". Sillä siinä sinulla on molemmat: että se on Kristuksen ruumis ja veri ja että se on sinun omaksesi annettu aarre ja lahja. Kristuksen ruumis taas ei voi milloinkaan olla turha ja vailla vaikutusta, niin ettei se saisi mitään aikaan eikä siitä olisi mitään hyötyä. Mutta miten suuri tämä aarre itsessään onkin, se on kuitenkin suljettava sanaan ja meille ojennettava. Muutoin emme voisi tietää siitä mitään emmekä osaisi sitä etsiä."
KASTEESTA:
https://www.tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html
tunnustuskirjat/ik/4osa.html
"Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa"
Luther opettaa, että kun Herra Jeesus otetaan uskolla vastaan siellä on syntien anteeksiantamus
SRK oppi korostaa että ehtoollisessa ei saa syntejä anteeksi. Eivät he saakkaan kun epäuskoisena ottavat ehtoollisen vastaan.
Lukekaapas srk myrkyn nielleet mitä Ehtoollisen halventamisesta sanotaan Uudessa Testamentissa. - Anonyymi
niin mitäs muuta se munkki onkaan kirjoittanut, hohoijaa!
miksi te seutraatte tuon paavin munkin sepustuksia, miksi, eikö siitä pääse irti vai mikä on syy !? - Anonyymi
Kuka määrittelee, mitä se ns. aito luterilaisuus on? Eikö nämä kaikki lahkot ja lohkot muutu ajan saatossa. Niin on aina ollut ja niin on aina oleva, että jokainen seurakunta muuttuu ajan tyrskyissä jollain tapaa, vaikka he eivät sitä itse huomaa. Aika ajoin näitä joukkoja hajaantuu, kun jengi huomaa, että tässähän on menty väärään. Mutta siinä onkin eksyneelle helevetin vaikea paikka valita, minkä joukon mukana lähtee. Joku voi saivarrella, että ei sitä joukkoja seurailla, vaan Kristusta. Mutta missä on konkreettinen Kristus? Jokainen ryhmittymä ja yksittäiset kristityt uskovat eri tavoin Kristukseen siten, että ulkopuolinen voisi luulla Kristuksia olevan useitakin. Niin paljon kuin nämä eri ryhmittymien Kristukset eroavatkin toisistaan.
Jokaisen kristityn, kuten myös sinun, on ymmärrettävä se tosiasia, että kaikki olemme eksyneet ja joutuneet hemmetin kauas Kristuksesta. Me emme siis kukaan voi tietää, kuka on oikeammassa, kuin toinen. Ja nimet, kuten katolilaisuus, luterilaisuus, kalvinismi, ortodoksilaisuus jne eivät auta mitään. Ihmisten keksimiä järjestelmiä kaikki. Todellinen Kristus on jossain, mistä emme enää tiedä mitään, koska olemme eksyneitä. Mutta tähän sisältyy lohdullinen ajatus: ei meidän tarvikaan tietää.
Armon täytyisi olla riittävän suuri, että me pelastumme. Sitähän varten Jeesus meille annettiin. Älkäämme lukeko vastauksia edes Raamatusta. Sitäki on muokkailtu aikojen saatossa aikamoisesti. Aitoa kirjoitetussa muodossa olevaa Jumalan Sanaa ei meillä enää ole. Toisaalta, mihimpä sitä tarvitsisimmekaan. Lopettakaamme siis turhat palvomismenot ja alkakaamme elää meille kuuluvaa elämää. Jeesus kyllä on luvannut viedä meidät itse kenetkin aikanaan Taivaan kotiin!Jaahans, nyt tuli kyllä säkillinen "lohdullista" roskaa mikä ei ketään lämmitä eikä ole edes totta: paljon asioita voidaan tietää.
- Anonyymi
Jos lestat ei olisi evlut kirkossa, jäsenmäärä olisi miinuksella
- Anonyymi
ei lessuja ole kuin 100 000.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
ei lessuja ole kuin 100 000.
Väärin. Nykyisin kaikki lestadiolaissuunnat yhteen laskettuna todellinen määrä on alle 100 000. Niin paljon ollut luopumusta. Vanhoillislestadiolaisista on lähtenyt valtavasti porukkaa. Osa vaihtanut toiseen suuntaukseen ja osa luopunu uskostaan kokonaan. Esikoislestadiolaisuudessa sama juttu. Lisäksi esikoisuus hajaantui tässä ihan lähiaikoina ja tässä repeämisessäkin moni luopui lestadiolaisuudesta. Rauhansanalaisia on vajaa 10 000. Sen sijaan lestadiolaistaustaisia on nykyään satoja tuhansia. Eli entisiä lestadiolaisia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Nykyisin kaikki lestadiolaissuunnat yhteen laskettuna todellinen määrä on alle 100 000. Niin paljon ollut luopumusta. Vanhoillislestadiolaisista on lähtenyt valtavasti porukkaa. Osa vaihtanut toiseen suuntaukseen ja osa luopunu uskostaan kokonaan. Esikoislestadiolaisuudessa sama juttu. Lisäksi esikoisuus hajaantui tässä ihan lähiaikoina ja tässä repeämisessäkin moni luopui lestadiolaisuudesta. Rauhansanalaisia on vajaa 10 000. Sen sijaan lestadiolaistaustaisia on nykyään satoja tuhansia. Eli entisiä lestadiolaisia.
No ei niitä kyllä paljo alle 100 000 ole.Yksistään jos kahtoo vanhoillislestadiolaisten joulutervehdyksiä.Päiwämiesliite.
- Anonyymi
Apostolisen uskontunnustuksen selityksessä Luther opettaa: ”Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa.” (Iso katekismus.)
https://srk.fi/fi/nain-me-uskomme/hengen-luoma-ykseys/- Anonyymi
Kaikki muu Lutherin tuotanto en epälutheriaista.
Joo tuo kohta siteerataan videolla, mutta Luther sanoo paljon muutakin ja tuo yksin ei todellakaan lämmitä yhtään vl-näkökulmasta. Katso tuo video.
- AnonyymiUUSI
Luther voi siteraata uskonasioita ja Raamattua niin paljon kuin paholainenkin.
- Anonyymi
Aikanaanaan lutterin porukan rikokset yritettiin vierittää Erasmus rotterdamilaisen niskoille kun se yritti pysyä Raamatun mukaisessa uskossa
Luterilaisuuden liikkeen päästessä vauhtiin alkoi syntyä yhteiskunnallisia levottomuuksia, joita Erasmus kammoksui ja jotka Lutherkin olisi halunnut välttää. Näihin kuuluivat muun muassa talonpoikaissota, anabaptistien aikaansaamat levottomuudet Saksassa ja Alankomaissa, ikonoklasmi sekä muita radikaaleja liikkeitä. Erasmus katsoi, että jos nämä olivat uudistuksen seuraukset, hän oli tehnyt oikein pysyessään sen ulkopuolella. Katolisessa kirkossa häntä kuitenkin syytettiin koko "tragedian" aiheuttajaksi.
Tässä huomaa et lutter oli katolisen kirkon oppi poika ja Erasmus oli kristityy kun ne pantiin hänen syyksi
Johtopäätös: Luterilaisuus ei ole kristinusko- AnonyymiUUSI
Johtopäätöksesi on väärä. Luterilaisuus on yksi kristinuskon lukuisista muodoista. Kristinuskossa uskotaan, että Jeesus lunasti syntein päästön ristinkuolemassaan. Ne kristillisiksi seurakunniksi itseään nimittävät joukot eivät ole kristinuskoisia, jotka tähän eivät usko. Esimerkiksi Jehovan todistajat eivät ole kristinuskoisia.
Kristillisiä joukkoja on useita erilaisia ryhmittymiä. Esimerkiksi karismaattiset suunnat mm. hellunatalaisuus, sitten kalvinistit, luterilaiset, anglikaanit, katoliset, ortodoksit yms.
Kaikki kristilliset ryhmät eivät ole oikeassa, eivätkä toteuta uskoaan Kristuksen mielen mukaisesti. Esimerkiksi katolisuus ja ortodoksisuus on nykyisin pitkälti harhassa. Aidointa uskoa voi löytää sekä karismaattisista suunnista, sekä lestadiolaisseurakunnista. Kalvinisteissa ja babtisteissakin on oikealla polulla kulkevia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Johtopäätöksesi on väärä. Luterilaisuus on yksi kristinuskon lukuisista muodoista. Kristinuskossa uskotaan, että Jeesus lunasti syntein päästön ristinkuolemassaan. Ne kristillisiksi seurakunniksi itseään nimittävät joukot eivät ole kristinuskoisia, jotka tähän eivät usko. Esimerkiksi Jehovan todistajat eivät ole kristinuskoisia.
Kristillisiä joukkoja on useita erilaisia ryhmittymiä. Esimerkiksi karismaattiset suunnat mm. hellunatalaisuus, sitten kalvinistit, luterilaiset, anglikaanit, katoliset, ortodoksit yms.
Kaikki kristilliset ryhmät eivät ole oikeassa, eivätkä toteuta uskoaan Kristuksen mielen mukaisesti. Esimerkiksi katolisuus ja ortodoksisuus on nykyisin pitkälti harhassa. Aidointa uskoa voi löytää sekä karismaattisista suunnista, sekä lestadiolaisseurakunnista. Kalvinisteissa ja babtisteissakin on oikealla polulla kulkevia.Raamatun mukaan Jeesuksen omia on kaikilla poluilla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun mukaan Jeesuksen omia on kaikilla poluilla.
Rakkaani, älkää kaikkia henkiä uskoko, vaan käyttäkää hengen erottelukykyä, ovatko ne Jumalasta,
koska maailmaan on lähtenyt monia valheen profeettoja.
Tämän kautta te tunnistatte Jumalan hengen; jokainen henki, joka tunnustaa, että Jeshua on se lihaksi
tullut Messias, se on Jumalasta.
Ja jokainen henki, joka ei tunnusta, että Jeshua on tullut lihassa, se ei ole Jumalasta, vaan tällainen on
sen valheen messiaasta, josta te olette kuulleetkin, että hän tulee, ja se on tästä maailmasta.
Mutta te olette Jumalasta, lapset, ja olette voittaneet nämä, koska hän, joka teissä on, on suurempi kuin
hän, joka on maailmassa.
Ja ne ovat maailmasta. Tämän tähden ne puhuvat maailmasta, ja maailma kuulee heitä.
Mutta me olemme Jumalasta, ja hän, joka tuntee Jumalan, kuulee meitä, ja sellainen, joka ei ole
Jumalasta, ei kuule meitä. Tämän kautta me ymmärrämme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
- AnonyymiUUSI
Surullista, että oot joutunut noin syvälle eksyksiin 😥
Tunsin sut ennen raittiisti uskomassa olevana, mutta nyt olet antanut vihollosen pettää ja viedä sinut syvälle synnin pimeyteen. Olet tuudittautunut väärään rauhaan. Valitettavaa on se, ettei siellä ole pelastusta. Vielä on armon aika, kannattaa tehdä parannus ja käydä meidän kanssa matkaa tekemään! 🙏🏼- AnonyymiUUSI
Vaikka kirjoitit sanomasi aloittajalle, en voi olla muutamalla sanalla kommentoimatta.
Sanonta ”olla raittiisti uskomassa” kuulostaa aidosti vanhoillislestadiolaiselta sanonnalta. Valitettavasti se merkitsee vain sitä, että tällöin ihminen uskoo kritiikittömästi kaiken seurakunnastaan ulos tulevan sanottavan, vaikka Raamatussa on selkeitä neuvoja koetella kaikkia oppeja ja opetuksia.
Arvioit myös aloittajan sielun tilaa arvellen hänen tarpovan syvällä ”synnin pimeydessä”. Ei kuulosta sekään ihan oikeudenmukaiselta.
Arvioit, että aloittaja on ”väärässä rauhassa” vailla pelastusta. Mihin perustat arviosi?
Alustuksen liitteenä olevalla videolla on tuotu esiin oikein luterilaisista tunnustuskirjoista kohtia puhtaasta evankeliumista ja sakramenteista, joissa evankeliumia aineeseen yhdistettynä myös julistetaan.
Kristikunta on valitettavasti jakautunut erilaisiin kuppikuntiin, mutta itse uskon perusta on sama kaikissa seurakunnissa, missä ”evankeliumi julistetaan puhtaasti, ja sakramentit toimitetaan oikein”.
(NE) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka kirjoitit sanomasi aloittajalle, en voi olla muutamalla sanalla kommentoimatta.
Sanonta ”olla raittiisti uskomassa” kuulostaa aidosti vanhoillislestadiolaiselta sanonnalta. Valitettavasti se merkitsee vain sitä, että tällöin ihminen uskoo kritiikittömästi kaiken seurakunnastaan ulos tulevan sanottavan, vaikka Raamatussa on selkeitä neuvoja koetella kaikkia oppeja ja opetuksia.
Arvioit myös aloittajan sielun tilaa arvellen hänen tarpovan syvällä ”synnin pimeydessä”. Ei kuulosta sekään ihan oikeudenmukaiselta.
Arvioit, että aloittaja on ”väärässä rauhassa” vailla pelastusta. Mihin perustat arviosi?
Alustuksen liitteenä olevalla videolla on tuotu esiin oikein luterilaisista tunnustuskirjoista kohtia puhtaasta evankeliumista ja sakramenteista, joissa evankeliumia aineeseen yhdistettynä myös julistetaan.
Kristikunta on valitettavasti jakautunut erilaisiin kuppikuntiin, mutta itse uskon perusta on sama kaikissa seurakunnissa, missä ”evankeliumi julistetaan puhtaasti, ja sakramentit toimitetaan oikein”.
(NE)sinun sanomana tietysti mutta harvapa lesta joutuu koettelee uskoaan siksipä ne ei ymmärrä sitä miksi joku on jotakin ne elää kuplassa ja epäilevällä tuomaalla ei ole tilaa mikä surullista mikä taas heijastaa niitten syntisyyttä jota ne ei enää itse ne tarttee ite taluttajaa
- AnonyymiUUSI
Aloittaja kertoo videon lopulla, "me saadaan synnit anteeksi uskomalla kristukseen". Kulostaa oudolta oikotieltä, jos siteerataan Lutherin näkemystä asiasta.
#. Mitä nyt lopuksi tulee tuohon syntien anteeksiantamisen voimaan, niin tiesivät fariseukset hyvin kyllä, että se oli Jumalan työ, joka ainoastaan Jumalalle kuului; sentähden he pitivät Kristusta Jumalan pilkkaajana, joka, vaikka oli ihminen, tahtoi syntiä antaa anteeksi. Nyt löytyy kaksi tapaa, joilla syntiä annetaan anteeksi: ensimmäinen on se, kun synti ajetaan pois sydämmestä ja siihen vuodatetaan armoa, tämän tekee yksin Jumala: toinen on se, kun julistetaan syntein anteeksiantamus; tämän tekee myös toinen ihminen toiselle. Mutta Kristus tekee tässä molemmat osat. Hän antaa Hengen sisällisesti sydämmeen; ulkonaisesti julistaa Hän sen sanalla. Tämä jälkimmäinen on nyt anteeksiantaminen sanalla, se on julistaminen ja julkinen saarna siitä anteeksiantamisesta, joka sisällisesti on tapahtunut.#Miten tämä liittyy aiheeseen, eli siihen että onko Luther samaa mieltä kasteesta ja sakramenteista ylipäänsä ku lestadiolaiset?
Luther kyllä allekirjoittaa mun näkemyksen tuosta että synnit saa anteeksi uskomalla Kristukseen, koska mun näkemys ei tarkoita sitä, että synninpäästössä ei saada syntejä anteeksi, päinvastoin, synninpäästö on ihan hyvä minusta. Mun pointti oli kritisoida vllien hokemaa: "Uskotaan vain synnit anteeksi", jolle ei löydy Raamatusta tukea ja tuommosena hokemana se ei tarkota yhtään mitään, koska syntejä ei uskota anteeksi, ne saadaan anteeksi uskon kautta Kristukseen ja synninpäästössä.
Ylipäänsä, mä en missään kohtaa väittäny videolla että oisin ite Lutherin kanssa samaa mieltä, koska en ole sen kanssa kaikesta samaa mieltä, eli siinäkin mielessä tämä on ihan sivuseikka.
Kommentoippa nyt sitä miksi Luther ja lestadiolaiset on niin eri mieltä keskenään kasteesta ja myös ehtoollisesta?- AnonyymiUUSI
JuusoLehtola kirjoitti:
Miten tämä liittyy aiheeseen, eli siihen että onko Luther samaa mieltä kasteesta ja sakramenteista ylipäänsä ku lestadiolaiset?
Luther kyllä allekirjoittaa mun näkemyksen tuosta että synnit saa anteeksi uskomalla Kristukseen, koska mun näkemys ei tarkoita sitä, että synninpäästössä ei saada syntejä anteeksi, päinvastoin, synninpäästö on ihan hyvä minusta. Mun pointti oli kritisoida vllien hokemaa: "Uskotaan vain synnit anteeksi", jolle ei löydy Raamatusta tukea ja tuommosena hokemana se ei tarkota yhtään mitään, koska syntejä ei uskota anteeksi, ne saadaan anteeksi uskon kautta Kristukseen ja synninpäästössä.
Ylipäänsä, mä en missään kohtaa väittäny videolla että oisin ite Lutherin kanssa samaa mieltä, koska en ole sen kanssa kaikesta samaa mieltä, eli siinäkin mielessä tämä on ihan sivuseikka.
Kommentoippa nyt sitä miksi Luther ja lestadiolaiset on niin eri mieltä keskenään kasteesta ja myös ehtoollisesta?Ensinnäkään ei ole kysymys Lutherin ja lestadiolaisten erimielisyydestä vaan sinun rakentamasta vastakkainasettelusta henkilökohtaisen tulkintasi mukaan. En tunne lestadiolaisuutta niin hyvin että alkaisin kommentoimaan.
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäkään ei ole kysymys Lutherin ja lestadiolaisten erimielisyydestä vaan sinun rakentamasta vastakkainasettelusta henkilökohtaisen tulkintasi mukaan. En tunne lestadiolaisuutta niin hyvin että alkaisin kommentoimaan.
Jos et tunne lestadiolaisuutta niin miten sitten osaat sanoa että kyse on pelkästään mun rakentamasta vastakkainasettelusta? Lestadiolaiset sanoo ettei syntejä saa anteeksi sakramenteissa ja Luther sanoo että saa. Ei se ole mitään tulkintaa, se on selvää suomenkieltä.
- AnonyymiUUSI
JuusoLehtola kirjoitti:
Jos et tunne lestadiolaisuutta niin miten sitten osaat sanoa että kyse on pelkästään mun rakentamasta vastakkainasettelusta? Lestadiolaiset sanoo ettei syntejä saa anteeksi sakramenteissa ja Luther sanoo että saa. Ei se ole mitään tulkintaa, se on selvää suomenkieltä.
Saahan ne synnit anteeksi mut ei kuollu mitään toiselle julista
- AnonyymiUUSI
Milloin lienevät siteeranneet tunnustuskirjoja, en ole pahemmin kuullut. Oikeus on kuitenkin saarnata. Jos tunnustuskirjoissa lukee, että ihminen tulee Jumalan lapseksi vasta kasteessa, niin tunnustuskirjat erehtyvät. Joko Luther ei ole aatellut, tai sitten on kirjoitusten uusijat muutelleet niitä mieleisekseen.
- AnonyymiUUSI
Kova ja kuiva sieluntila jos meistä pois pöllähtäisi! Evankeliumin työssä täytyy huomioida ihminen humanistiselta kannaltaan, hänen tunteensakin. Jeesuskin lähestyi lempeästi vertauksin. Kovaa tekstiä hän puhui vain fariseuksille.
- AnonyymiUUSI
Maksavatko lestadiolaiset edes kirkollisverojakaan?
- AnonyymiUUSI
&&&
Mun pointti oli kritisoida vllien hokemaa: "Uskotaan vain synnit anteeksi", jolle ei löydy Raamatusta tukea ja tuommosena hokemana se ei tarkota yhtään mitään, koska syntejä ei uskota anteeksi, ne saadaan anteeksi uskon kautta Kristukseen ja synninpäästössä.
&&&
Ehh...
Just sama asia. Juuri tuota tuo hokema tarkoittaa - että Kristuksen evankeliumissa annetaan meille synnit anteeksi kun sen uskolla omistamme.Harmillista vaan että kun kysyy että mitä se tarkottaa se syntien uskominen anteeksi ni siihen ei välttämättä saa mitään kovin järjellistä vastausta. Mutta samaa mieltä, että sitähän sillä yritetään tarkottaa, mutta mun mielestä nämä yksinkertaistukset on vääristänyt paljon vl-uskoa. Ei tarvi ku uskoa vaan synnit anteeksi, riittää jos haluaa uskoa jne., nuohan ei pidä edes paikkaansa.
- AnonyymiUUSI
Ihmettelen miksi ylipätään haluaa olla.Masinoi aikamoisen kansan murhan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2926436Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652019- 1801780
- 1191251
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä141235Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181681153Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71116Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411011RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j521009Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962