Lutherin oppia ku vertaa vanhoillisten oppiin ni selväksi tulee että KAUKANA Lutherista ovat! Eli sekin on höpöpuhetta että lestadiolaiset muka on niitä TODELLISIA luterilaisia. Siteeraavat tunnustuskirjoja aina omaan korvasyyhyyn vaan vaikka ei oppia hyväksy.
Tsekatkaas tämä esim:
https://youtu.be/9BzZ30ww6nE?feature=shared
Lestadiolaiset ei ole luterilaisia!
78
734
Vastaukset
- Anonyymi
No on kyllä tosiaan erilainen oppi. Mitenköhän tätä ei koskaan kerrota ryllä, aina vaan annetaan ymmärtää että me olemme Lutherin seuraajia vaikka selvästi asia ei ole noin.
- Anonyymi
No aivan sama on esikoislesadiolaisilla, joita ehkä saamasi opetuksen perusteella pidän pahempina kuin julkijumalattomia metsänperkeleitä?
Lutheriin vedotaan, mutta oppi on täysin erilainen, koska seurakuntaoppi sanoo, että vain tämä yksi lestadiolaisjoukko on oikea, kaikki muut lestadiolaisejoukot, joita on monia, ovat menossa helvettiin tai tulijärveen, riippuen vähän missä joukossa tuota "totuuttta" saarnataan? Anonyymi kirjoitti:
No aivan sama on esikoislesadiolaisilla, joita ehkä saamasi opetuksen perusteella pidän pahempina kuin julkijumalattomia metsänperkeleitä?
Lutheriin vedotaan, mutta oppi on täysin erilainen, koska seurakuntaoppi sanoo, että vain tämä yksi lestadiolaisjoukko on oikea, kaikki muut lestadiolaisejoukot, joita on monia, ovat menossa helvettiin tai tulijärveen, riippuen vähän missä joukossa tuota "totuuttta" saarnataan?Samassa suossa on sekä vanhoilliset että esikoiset.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Samassa suossa on sekä vanhoilliset että esikoiset.
taidat ite polkea sitä suota urakalla
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Samassa suossa on sekä vanhoilliset että esikoiset.
Juuso tuntuu eksyneen. Eksynyt on menettänyt suunnan sekä paikan tajun.
' Anonyymi kirjoitti:
Juuso tuntuu eksyneen. Eksynyt on menettänyt suunnan sekä paikan tajun.
'Ei kyllä minä täällä Vantaalla asustelen.
- Anonyymi
Leevi oli helevetin mustasukkainen mies, kun laati vain kieltoja lestoille.
- Anonyymi
ei ookkaan koska ovat niitä oikeita luterilainen homo papin virka ei ole pätevä
Oikeista niillä ei ole tietoakaan eikä papin viran pätevyyteen vaikuta seksuaalinen suuntautuminen mitenkään.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Oikeista niillä ei ole tietoakaan eikä papin viran pätevyyteen vaikuta seksuaalinen suuntautuminen mitenkään.
sen verran vaikuttaa mitä homolla on korvien välissä
- Anonyymi
omapa on harhasi tosin luther uskon oppihistorian on kaukana korvessa kun se on joku muu kun ihminen uskon alottaja
- Anonyymi
Lutherin opetuksia Ehtoollisesta ja Kasteesta:
tunnustuskirjat/ik/5osa.html
" "Tämä on minun ruumiini ja vereni, teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi." Se voidaan lyhyesti lausua näin: menemme ehtoolliselle ottaaksemme siinä vastaan aarteen, jonka välityksellä ja jossa me saamme syntien anteeksiantamuksen. Miksi näin tapahtuu? Siksi, että nuo sanat ovat siinä ja antavat sen meille. Kristus näet käskee minun syödä ja juoda sitä varten, että omistaisin sakramentin ja että se hyödyttäisi minua varmana panttina ja merkkinä, ja vielä enemmän: juuri sen hän on minun hyväkseni asettanut syntiäni, kuolemaani ja kaikkea onnettomuuttani vastaan."
"Jälleen tässä asiassa nyrjähtävät nuo riivastelijamme suurine oppeineen ja älyineen. He huutavat ja pauhaavat: "Miten leipä ja viini voivat antaa synnit anteeksi ja vahvistaa uskoa?" Tottahan he ovat kuulleet ja tietävät, että me emme suinkaan väitä leivän ja viinin sellaisenaan sitä tekevän, vaan että sen tekee leipä ja viini, joka on Kristuksen ruumis ja veri ja johon sana on yhdistynyt. Juuri se eikä mikään muu, näin me opetamme, on se aarre, jonka välityksellä anteeksiantamus on meille hankittu. Eikä sitä saata omaksemme mikään muu kuin juuri tämä sana: "Teidän edestänne annettu ja vuodatettu". Sillä siinä sinulla on molemmat: että se on Kristuksen ruumis ja veri ja että se on sinun omaksesi annettu aarre ja lahja. Kristuksen ruumis taas ei voi milloinkaan olla turha ja vailla vaikutusta, niin ettei se saisi mitään aikaan eikä siitä olisi mitään hyötyä. Mutta miten suuri tämä aarre itsessään onkin, se on kuitenkin suljettava sanaan ja meille ojennettava. Muutoin emme voisi tietää siitä mitään emmekä osaisi sitä etsiä."
KASTEESTA:
https://www.tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html
tunnustuskirjat/ik/4osa.html
"Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa"
Luther opettaa, että kun Herra Jeesus otetaan uskolla vastaan siellä on syntien anteeksiantamus
SRK oppi korostaa että ehtoollisessa ei saa syntejä anteeksi. Eivät he saakkaan kun epäuskoisena ottavat ehtoollisen vastaan.
Lukekaapas srk myrkyn nielleet mitä Ehtoollisen halventamisesta sanotaan Uudessa Testamentissa. - Anonyymi
niin mitäs muuta se munkki onkaan kirjoittanut, hohoijaa!
miksi te seutraatte tuon paavin munkin sepustuksia, miksi, eikö siitä pääse irti vai mikä on syy !? - Anonyymi
Kuka määrittelee, mitä se ns. aito luterilaisuus on? Eikö nämä kaikki lahkot ja lohkot muutu ajan saatossa. Niin on aina ollut ja niin on aina oleva, että jokainen seurakunta muuttuu ajan tyrskyissä jollain tapaa, vaikka he eivät sitä itse huomaa. Aika ajoin näitä joukkoja hajaantuu, kun jengi huomaa, että tässähän on menty väärään. Mutta siinä onkin eksyneelle helevetin vaikea paikka valita, minkä joukon mukana lähtee. Joku voi saivarrella, että ei sitä joukkoja seurailla, vaan Kristusta. Mutta missä on konkreettinen Kristus? Jokainen ryhmittymä ja yksittäiset kristityt uskovat eri tavoin Kristukseen siten, että ulkopuolinen voisi luulla Kristuksia olevan useitakin. Niin paljon kuin nämä eri ryhmittymien Kristukset eroavatkin toisistaan.
Jokaisen kristityn, kuten myös sinun, on ymmärrettävä se tosiasia, että kaikki olemme eksyneet ja joutuneet hemmetin kauas Kristuksesta. Me emme siis kukaan voi tietää, kuka on oikeammassa, kuin toinen. Ja nimet, kuten katolilaisuus, luterilaisuus, kalvinismi, ortodoksilaisuus jne eivät auta mitään. Ihmisten keksimiä järjestelmiä kaikki. Todellinen Kristus on jossain, mistä emme enää tiedä mitään, koska olemme eksyneitä. Mutta tähän sisältyy lohdullinen ajatus: ei meidän tarvikaan tietää.
Armon täytyisi olla riittävän suuri, että me pelastumme. Sitähän varten Jeesus meille annettiin. Älkäämme lukeko vastauksia edes Raamatusta. Sitäki on muokkailtu aikojen saatossa aikamoisesti. Aitoa kirjoitetussa muodossa olevaa Jumalan Sanaa ei meillä enää ole. Toisaalta, mihimpä sitä tarvitsisimmekaan. Lopettakaamme siis turhat palvomismenot ja alkakaamme elää meille kuuluvaa elämää. Jeesus kyllä on luvannut viedä meidät itse kenetkin aikanaan Taivaan kotiin!Jaahans, nyt tuli kyllä säkillinen "lohdullista" roskaa mikä ei ketään lämmitä eikä ole edes totta: paljon asioita voidaan tietää.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Jaahans, nyt tuli kyllä säkillinen "lohdullista" roskaa mikä ei ketään lämmitä eikä ole edes totta: paljon asioita voidaan tietää.
Milloin sunsta on tullu noin yli mielinen :(
- Anonyymi
Jos lestat ei olisi evlut kirkossa, jäsenmäärä olisi miinuksella
- Anonyymi
ei lessuja ole kuin 100 000.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei lessuja ole kuin 100 000.
Väärin. Nykyisin kaikki lestadiolaissuunnat yhteen laskettuna todellinen määrä on alle 100 000. Niin paljon ollut luopumusta. Vanhoillislestadiolaisista on lähtenyt valtavasti porukkaa. Osa vaihtanut toiseen suuntaukseen ja osa luopunu uskostaan kokonaan. Esikoislestadiolaisuudessa sama juttu. Lisäksi esikoisuus hajaantui tässä ihan lähiaikoina ja tässä repeämisessäkin moni luopui lestadiolaisuudesta. Rauhansanalaisia on vajaa 10 000. Sen sijaan lestadiolaistaustaisia on nykyään satoja tuhansia. Eli entisiä lestadiolaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Nykyisin kaikki lestadiolaissuunnat yhteen laskettuna todellinen määrä on alle 100 000. Niin paljon ollut luopumusta. Vanhoillislestadiolaisista on lähtenyt valtavasti porukkaa. Osa vaihtanut toiseen suuntaukseen ja osa luopunu uskostaan kokonaan. Esikoislestadiolaisuudessa sama juttu. Lisäksi esikoisuus hajaantui tässä ihan lähiaikoina ja tässä repeämisessäkin moni luopui lestadiolaisuudesta. Rauhansanalaisia on vajaa 10 000. Sen sijaan lestadiolaistaustaisia on nykyään satoja tuhansia. Eli entisiä lestadiolaisia.
No ei niitä kyllä paljo alle 100 000 ole.Yksistään jos kahtoo vanhoillislestadiolaisten joulutervehdyksiä.Päiwämiesliite.
- Anonyymi
Apostolisen uskontunnustuksen selityksessä Luther opettaa: ”Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa.” (Iso katekismus.)
https://srk.fi/fi/nain-me-uskomme/hengen-luoma-ykseys/- Anonyymi
Kaikki muu Lutherin tuotanto en epälutheriaista.
Joo tuo kohta siteerataan videolla, mutta Luther sanoo paljon muutakin ja tuo yksin ei todellakaan lämmitä yhtään vl-näkökulmasta. Katso tuo video.
- Anonyymi
Luther voi siteraata uskonasioita ja Raamattua niin paljon kuin paholainenkin.
- Anonyymi
Aikanaanaan lutterin porukan rikokset yritettiin vierittää Erasmus rotterdamilaisen niskoille kun se yritti pysyä Raamatun mukaisessa uskossa
Luterilaisuuden liikkeen päästessä vauhtiin alkoi syntyä yhteiskunnallisia levottomuuksia, joita Erasmus kammoksui ja jotka Lutherkin olisi halunnut välttää. Näihin kuuluivat muun muassa talonpoikaissota, anabaptistien aikaansaamat levottomuudet Saksassa ja Alankomaissa, ikonoklasmi sekä muita radikaaleja liikkeitä. Erasmus katsoi, että jos nämä olivat uudistuksen seuraukset, hän oli tehnyt oikein pysyessään sen ulkopuolella. Katolisessa kirkossa häntä kuitenkin syytettiin koko "tragedian" aiheuttajaksi.
Tässä huomaa et lutter oli katolisen kirkon oppi poika ja Erasmus oli kristityy kun ne pantiin hänen syyksi
Johtopäätös: Luterilaisuus ei ole kristinusko- Anonyymi
Johtopäätöksesi on väärä. Luterilaisuus on yksi kristinuskon lukuisista muodoista. Kristinuskossa uskotaan, että Jeesus lunasti syntein päästön ristinkuolemassaan. Ne kristillisiksi seurakunniksi itseään nimittävät joukot eivät ole kristinuskoisia, jotka tähän eivät usko. Esimerkiksi Jehovan todistajat eivät ole kristinuskoisia.
Kristillisiä joukkoja on useita erilaisia ryhmittymiä. Esimerkiksi karismaattiset suunnat mm. hellunatalaisuus, sitten kalvinistit, luterilaiset, anglikaanit, katoliset, ortodoksit yms.
Kaikki kristilliset ryhmät eivät ole oikeassa, eivätkä toteuta uskoaan Kristuksen mielen mukaisesti. Esimerkiksi katolisuus ja ortodoksisuus on nykyisin pitkälti harhassa. Aidointa uskoa voi löytää sekä karismaattisista suunnista, sekä lestadiolaisseurakunnista. Kalvinisteissa ja babtisteissakin on oikealla polulla kulkevia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johtopäätöksesi on väärä. Luterilaisuus on yksi kristinuskon lukuisista muodoista. Kristinuskossa uskotaan, että Jeesus lunasti syntein päästön ristinkuolemassaan. Ne kristillisiksi seurakunniksi itseään nimittävät joukot eivät ole kristinuskoisia, jotka tähän eivät usko. Esimerkiksi Jehovan todistajat eivät ole kristinuskoisia.
Kristillisiä joukkoja on useita erilaisia ryhmittymiä. Esimerkiksi karismaattiset suunnat mm. hellunatalaisuus, sitten kalvinistit, luterilaiset, anglikaanit, katoliset, ortodoksit yms.
Kaikki kristilliset ryhmät eivät ole oikeassa, eivätkä toteuta uskoaan Kristuksen mielen mukaisesti. Esimerkiksi katolisuus ja ortodoksisuus on nykyisin pitkälti harhassa. Aidointa uskoa voi löytää sekä karismaattisista suunnista, sekä lestadiolaisseurakunnista. Kalvinisteissa ja babtisteissakin on oikealla polulla kulkevia.Raamatun mukaan Jeesuksen omia on kaikilla poluilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun mukaan Jeesuksen omia on kaikilla poluilla.
Rakkaani, älkää kaikkia henkiä uskoko, vaan käyttäkää hengen erottelukykyä, ovatko ne Jumalasta,
koska maailmaan on lähtenyt monia valheen profeettoja.
Tämän kautta te tunnistatte Jumalan hengen; jokainen henki, joka tunnustaa, että Jeshua on se lihaksi
tullut Messias, se on Jumalasta.
Ja jokainen henki, joka ei tunnusta, että Jeshua on tullut lihassa, se ei ole Jumalasta, vaan tällainen on
sen valheen messiaasta, josta te olette kuulleetkin, että hän tulee, ja se on tästä maailmasta.
Mutta te olette Jumalasta, lapset, ja olette voittaneet nämä, koska hän, joka teissä on, on suurempi kuin
hän, joka on maailmassa.
Ja ne ovat maailmasta. Tämän tähden ne puhuvat maailmasta, ja maailma kuulee heitä.
Mutta me olemme Jumalasta, ja hän, joka tuntee Jumalan, kuulee meitä, ja sellainen, joka ei ole
Jumalasta, ei kuule meitä. Tämän kautta me ymmärrämme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
- Anonyymi
Surullista, että oot joutunut noin syvälle eksyksiin 😥
Tunsin sut ennen raittiisti uskomassa olevana, mutta nyt olet antanut vihollosen pettää ja viedä sinut syvälle synnin pimeyteen. Olet tuudittautunut väärään rauhaan. Valitettavaa on se, ettei siellä ole pelastusta. Vielä on armon aika, kannattaa tehdä parannus ja käydä meidän kanssa matkaa tekemään! 🙏🏼- Anonyymi
Vaikka kirjoitit sanomasi aloittajalle, en voi olla muutamalla sanalla kommentoimatta.
Sanonta ”olla raittiisti uskomassa” kuulostaa aidosti vanhoillislestadiolaiselta sanonnalta. Valitettavasti se merkitsee vain sitä, että tällöin ihminen uskoo kritiikittömästi kaiken seurakunnastaan ulos tulevan sanottavan, vaikka Raamatussa on selkeitä neuvoja koetella kaikkia oppeja ja opetuksia.
Arvioit myös aloittajan sielun tilaa arvellen hänen tarpovan syvällä ”synnin pimeydessä”. Ei kuulosta sekään ihan oikeudenmukaiselta.
Arvioit, että aloittaja on ”väärässä rauhassa” vailla pelastusta. Mihin perustat arviosi?
Alustuksen liitteenä olevalla videolla on tuotu esiin oikein luterilaisista tunnustuskirjoista kohtia puhtaasta evankeliumista ja sakramenteista, joissa evankeliumia aineeseen yhdistettynä myös julistetaan.
Kristikunta on valitettavasti jakautunut erilaisiin kuppikuntiin, mutta itse uskon perusta on sama kaikissa seurakunnissa, missä ”evankeliumi julistetaan puhtaasti, ja sakramentit toimitetaan oikein”.
(NE) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka kirjoitit sanomasi aloittajalle, en voi olla muutamalla sanalla kommentoimatta.
Sanonta ”olla raittiisti uskomassa” kuulostaa aidosti vanhoillislestadiolaiselta sanonnalta. Valitettavasti se merkitsee vain sitä, että tällöin ihminen uskoo kritiikittömästi kaiken seurakunnastaan ulos tulevan sanottavan, vaikka Raamatussa on selkeitä neuvoja koetella kaikkia oppeja ja opetuksia.
Arvioit myös aloittajan sielun tilaa arvellen hänen tarpovan syvällä ”synnin pimeydessä”. Ei kuulosta sekään ihan oikeudenmukaiselta.
Arvioit, että aloittaja on ”väärässä rauhassa” vailla pelastusta. Mihin perustat arviosi?
Alustuksen liitteenä olevalla videolla on tuotu esiin oikein luterilaisista tunnustuskirjoista kohtia puhtaasta evankeliumista ja sakramenteista, joissa evankeliumia aineeseen yhdistettynä myös julistetaan.
Kristikunta on valitettavasti jakautunut erilaisiin kuppikuntiin, mutta itse uskon perusta on sama kaikissa seurakunnissa, missä ”evankeliumi julistetaan puhtaasti, ja sakramentit toimitetaan oikein”.
(NE)sinun sanomana tietysti mutta harvapa lesta joutuu koettelee uskoaan siksipä ne ei ymmärrä sitä miksi joku on jotakin ne elää kuplassa ja epäilevällä tuomaalla ei ole tilaa mikä surullista mikä taas heijastaa niitten syntisyyttä jota ne ei enää itse ne tarttee ite taluttajaa
- Anonyymi
Aloittaja kertoo videon lopulla, "me saadaan synnit anteeksi uskomalla kristukseen". Kulostaa oudolta oikotieltä, jos siteerataan Lutherin näkemystä asiasta.
#. Mitä nyt lopuksi tulee tuohon syntien anteeksiantamisen voimaan, niin tiesivät fariseukset hyvin kyllä, että se oli Jumalan työ, joka ainoastaan Jumalalle kuului; sentähden he pitivät Kristusta Jumalan pilkkaajana, joka, vaikka oli ihminen, tahtoi syntiä antaa anteeksi. Nyt löytyy kaksi tapaa, joilla syntiä annetaan anteeksi: ensimmäinen on se, kun synti ajetaan pois sydämmestä ja siihen vuodatetaan armoa, tämän tekee yksin Jumala: toinen on se, kun julistetaan syntein anteeksiantamus; tämän tekee myös toinen ihminen toiselle. Mutta Kristus tekee tässä molemmat osat. Hän antaa Hengen sisällisesti sydämmeen; ulkonaisesti julistaa Hän sen sanalla. Tämä jälkimmäinen on nyt anteeksiantaminen sanalla, se on julistaminen ja julkinen saarna siitä anteeksiantamisesta, joka sisällisesti on tapahtunut.#Miten tämä liittyy aiheeseen, eli siihen että onko Luther samaa mieltä kasteesta ja sakramenteista ylipäänsä ku lestadiolaiset?
Luther kyllä allekirjoittaa mun näkemyksen tuosta että synnit saa anteeksi uskomalla Kristukseen, koska mun näkemys ei tarkoita sitä, että synninpäästössä ei saada syntejä anteeksi, päinvastoin, synninpäästö on ihan hyvä minusta. Mun pointti oli kritisoida vllien hokemaa: "Uskotaan vain synnit anteeksi", jolle ei löydy Raamatusta tukea ja tuommosena hokemana se ei tarkota yhtään mitään, koska syntejä ei uskota anteeksi, ne saadaan anteeksi uskon kautta Kristukseen ja synninpäästössä.
Ylipäänsä, mä en missään kohtaa väittäny videolla että oisin ite Lutherin kanssa samaa mieltä, koska en ole sen kanssa kaikesta samaa mieltä, eli siinäkin mielessä tämä on ihan sivuseikka.
Kommentoippa nyt sitä miksi Luther ja lestadiolaiset on niin eri mieltä keskenään kasteesta ja myös ehtoollisesta?- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Miten tämä liittyy aiheeseen, eli siihen että onko Luther samaa mieltä kasteesta ja sakramenteista ylipäänsä ku lestadiolaiset?
Luther kyllä allekirjoittaa mun näkemyksen tuosta että synnit saa anteeksi uskomalla Kristukseen, koska mun näkemys ei tarkoita sitä, että synninpäästössä ei saada syntejä anteeksi, päinvastoin, synninpäästö on ihan hyvä minusta. Mun pointti oli kritisoida vllien hokemaa: "Uskotaan vain synnit anteeksi", jolle ei löydy Raamatusta tukea ja tuommosena hokemana se ei tarkota yhtään mitään, koska syntejä ei uskota anteeksi, ne saadaan anteeksi uskon kautta Kristukseen ja synninpäästössä.
Ylipäänsä, mä en missään kohtaa väittäny videolla että oisin ite Lutherin kanssa samaa mieltä, koska en ole sen kanssa kaikesta samaa mieltä, eli siinäkin mielessä tämä on ihan sivuseikka.
Kommentoippa nyt sitä miksi Luther ja lestadiolaiset on niin eri mieltä keskenään kasteesta ja myös ehtoollisesta?Ensinnäkään ei ole kysymys Lutherin ja lestadiolaisten erimielisyydestä vaan sinun rakentamasta vastakkainasettelusta henkilökohtaisen tulkintasi mukaan. En tunne lestadiolaisuutta niin hyvin että alkaisin kommentoimaan.
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäkään ei ole kysymys Lutherin ja lestadiolaisten erimielisyydestä vaan sinun rakentamasta vastakkainasettelusta henkilökohtaisen tulkintasi mukaan. En tunne lestadiolaisuutta niin hyvin että alkaisin kommentoimaan.
Jos et tunne lestadiolaisuutta niin miten sitten osaat sanoa että kyse on pelkästään mun rakentamasta vastakkainasettelusta? Lestadiolaiset sanoo ettei syntejä saa anteeksi sakramenteissa ja Luther sanoo että saa. Ei se ole mitään tulkintaa, se on selvää suomenkieltä.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Jos et tunne lestadiolaisuutta niin miten sitten osaat sanoa että kyse on pelkästään mun rakentamasta vastakkainasettelusta? Lestadiolaiset sanoo ettei syntejä saa anteeksi sakramenteissa ja Luther sanoo että saa. Ei se ole mitään tulkintaa, se on selvää suomenkieltä.
Saahan ne synnit anteeksi mut ei kuollu mitään toiselle julista
- Anonyymi
Milloin lienevät siteeranneet tunnustuskirjoja, en ole pahemmin kuullut. Oikeus on kuitenkin saarnata. Jos tunnustuskirjoissa lukee, että ihminen tulee Jumalan lapseksi vasta kasteessa, niin tunnustuskirjat erehtyvät. Joko Luther ei ole aatellut, tai sitten on kirjoitusten uusijat muutelleet niitä mieleisekseen.
- Anonyymi
Kova ja kuiva sieluntila jos meistä pois pöllähtäisi! Evankeliumin työssä täytyy huomioida ihminen humanistiselta kannaltaan, hänen tunteensakin. Jeesuskin lähestyi lempeästi vertauksin. Kovaa tekstiä hän puhui vain fariseuksille.
- Anonyymi
Maksavatko lestadiolaiset edes kirkollisverojakaan?
- Anonyymi
&&&
Mun pointti oli kritisoida vllien hokemaa: "Uskotaan vain synnit anteeksi", jolle ei löydy Raamatusta tukea ja tuommosena hokemana se ei tarkota yhtään mitään, koska syntejä ei uskota anteeksi, ne saadaan anteeksi uskon kautta Kristukseen ja synninpäästössä.
&&&
Ehh...
Just sama asia. Juuri tuota tuo hokema tarkoittaa - että Kristuksen evankeliumissa annetaan meille synnit anteeksi kun sen uskolla omistamme.Harmillista vaan että kun kysyy että mitä se tarkottaa se syntien uskominen anteeksi ni siihen ei välttämättä saa mitään kovin järjellistä vastausta. Mutta samaa mieltä, että sitähän sillä yritetään tarkottaa, mutta mun mielestä nämä yksinkertaistukset on vääristänyt paljon vl-uskoa. Ei tarvi ku uskoa vaan synnit anteeksi, riittää jos haluaa uskoa jne., nuohan ei pidä edes paikkaansa.
- Anonyymi
Ihmettelen miksi ylipätään haluaa olla.Masinoi aikamoisen kansan murhan.
- Anonyymi
Yhtään kommenttia ei ole lestadiolaisilta tullut jossa osoitettaisiin että Juuso on väärässä. Miksi?
- Anonyymi
EI täällä kirjoittele lestadiolaiset ja vaikka heitä muutama olisikin, niin eivät yleensä ota kantaa oppi riitoihin yms.
- Anonyymi
Taitaa lestadiolaiset trollit laittaa kaikenlaista roskaa tänne palstalle että nämä keskustelunavaukset menis pois silmistä eikä tarttis ottaa kantaa tosiasioihin.
- Anonyymi
Onneksi minun toivoni ei ole missään lutherissa.Kalja-juopppo missä ole mitään pelastusta.
- Anonyymi
Lähenpänä minusta vl:t ovat Lutheria kuin puhdasoppiset luterilaiset(mm.Lhpk)
- Anonyymi
Lukekaapa täältä mitä Luther puhuu syntien anteeksisaamisesta, etenkin kaksi viimeistä kappaletta, kuulostaako tutulta?
https://www.angelfire.com/poetry/luther/sa.htmlJoo minäkin olen monesta asiasta Lutherin kanssa mutta se ei tee minusta luterilaista. Selitä mulle sensijaan, miksi vllät on eri mieltä sakramenteista, jotka on ihan supertärkeet luterilaisuudessa ja Lutherille? Minäkin voin siteerata tänne vaikka mitä mistä Luther on samaa mieltä minun kanssa, mutta se ei auta yhtään sitä olenko luterilainen vai ei. Onko lestadiolaiset sitten muslimeitakin kun te uskotte samoin ku profeetta Muhammad että Jumala on yksi? Naurettavaa.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Joo minäkin olen monesta asiasta Lutherin kanssa mutta se ei tee minusta luterilaista. Selitä mulle sensijaan, miksi vllät on eri mieltä sakramenteista, jotka on ihan supertärkeet luterilaisuudessa ja Lutherille? Minäkin voin siteerata tänne vaikka mitä mistä Luther on samaa mieltä minun kanssa, mutta se ei auta yhtään sitä olenko luterilainen vai ei. Onko lestadiolaiset sitten muslimeitakin kun te uskotte samoin ku profeetta Muhammad että Jumala on yksi? Naurettavaa.
Juuso saa nauraa oppeineen yllin kyllin.
Anonyymi kirjoitti:
Juuso saa nauraa oppeineen yllin kyllin.
Kerroppa sinä nyt että miksi lestadiolaiset on luterilaisia vaikka ne ei täytä edes Lutherin vähimmäiskriteereitä?
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Kerroppa sinä nyt että miksi lestadiolaiset on luterilaisia vaikka ne ei täytä edes Lutherin vähimmäiskriteereitä?
Kopin oppi on puulla päähän lyöty
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Joo minäkin olen monesta asiasta Lutherin kanssa mutta se ei tee minusta luterilaista. Selitä mulle sensijaan, miksi vllät on eri mieltä sakramenteista, jotka on ihan supertärkeet luterilaisuudessa ja Lutherille? Minäkin voin siteerata tänne vaikka mitä mistä Luther on samaa mieltä minun kanssa, mutta se ei auta yhtään sitä olenko luterilainen vai ei. Onko lestadiolaiset sitten muslimeitakin kun te uskotte samoin ku profeetta Muhammad että Jumala on yksi? Naurettavaa.
no jeesus oli profeetta mutta lutter ei kieltänyt sen kuninkuutta jonka muslimit tekee
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Kerroppa sinä nyt että miksi lestadiolaiset on luterilaisia vaikka ne ei täytä edes Lutherin vähimmäiskriteereitä?
Vaikea sanoa lutter kelpuutti kaikki joukkoonsa tarvitaanko muita todisteita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea sanoa lutter kelpuutti kaikki joukkoonsa tarvitaanko muita todisteita
Katharina Von Bora ainakin sanoi Lutherille, kun Luther oli suositellut erästä teologia Katharinalle sulhaseksi, ettei hän huoli, ettei se ole oikeassa hengessä. Hän huolii vain Lutherin. Ja niin kait myöhemmin selvisi että tämä teologi ei todellakaan ollut samassa hengessä Lutherin kanssa.
Kirja Katharina Von Bora, kannattaa lukea. Anonyymi kirjoitti:
Katharina Von Bora ainakin sanoi Lutherille, kun Luther oli suositellut erästä teologia Katharinalle sulhaseksi, ettei hän huoli, ettei se ole oikeassa hengessä. Hän huolii vain Lutherin. Ja niin kait myöhemmin selvisi että tämä teologi ei todellakaan ollut samassa hengessä Lutherin kanssa.
Kirja Katharina Von Bora, kannattaa lukea.En minäkään ajattele että kaikki on oikeassa hengessä, eihän tuo nyt mitään todista.
- Anonyymi
Ei tainnu lutteri olla lestadiolainen :o
- Anonyymi
luterilaisista tulee varmaan lain neljännen ja viidennen jälkeen pedofiilejä
Tähän odotamme vielä vlliltä vastausta:
"Kerroppa sinä nyt että miksi lestadiolaiset on luterilaisia vaikka ne ei täytä edes Lutherin vähimmäiskriteereitä?"- Anonyymi
En tiedä paljoa Lutherista, mutta eikö Luther ole tunnettu nimenomaan siitä että hän kiisti sakramenttien vaikuttavan ilman uskoa, eli paavin ex opere operato.
No niin, jos siis sakramentti vaatii uskoa niin koko tätä sun suuri kiistanaihe on verrattavissa hellaraiden (hypoteeettiseen) väittelyyn mikäli Pyhä Henki saadaan laskeutuessa veteen vai siitä noustessa.
Turha kinastelua. Jos uskolla ottaa vastaan sanan niin siinä saa synnit anteeksi ja kelvollinen nauttimaan sakramentit.
Ei Luther olisi sallinut lapsikastetta jos ajatus olisi että uskomalla kasteeseen (ja sen ottamalla) ihminen tulisi vanhurskautetuksi. Ei niin, sellaista uskoa lapsella ei ole mutta lapsella on synnit anteeksi ja siksi kelvollinen kasteelle.
En oo lukenut Lutheria mutta rohkenen väittää että häneltä löytyy tämä oppi.
Tunnustuskirjat ovat kompromissejä.. marian neitsyys, lain kolmas käyttö jne... niissä ei välttämättä ole juuri Lutherin henkilökohtainen näkemys.- Anonyymi
Lutter olla saannu kuolla ukkosmyrskyssä jos olisin ollut paikalla se ei olis päässyt elävänä kotiin sen kirjallisuutta on länsimaiset persereiät käyttänyt hyväkseen säälittä omiin irvokkaisiin tarkotuksiin pysykää katolisessa kirkossa paavi jakaa ehtoollista luterilaiskatollinen kirkko vois olla nykyluterilainen kirkko
- Anonyymi
kirjoitti kaikki humalassa ja irvisteli kadulla ihmisille ja hymyili maireesti hoito kokouksissa
Sakramentti vaatii uskoa myös "paavilla", eli siitä ei todellakaan ole kyse. Kaikki tietää että vllät opettaa että sakramenteissa ei saa syntejä anteeksi, oli usko tai ei.
Sensijaan että spekuloit, osoita Lutherin kirjoituksilla se että sakramenteissa ei saa syntejä anteeksi.
Tunnustuskirjoista en edes ottanut mun videoon mukaan yksimielisyyden ohjetta siksi koska tiesin että alkaa se verhoilu heti lain kolmannesta käytöstä (mainitsen tämän videolla) eli se ei liity myöskään mitenkään tähän. Ongelma vllillä on nimenomaan se, että jos me uskotaan näin mutta Luther sanoi näin ja näin ni ei voi olla niin että Luther oikeasti uskoi noin, sen täytyy olla vain väärennös jne. Hohhoijjaa, kaikki tietää kyllä mitä Luther oikeasti opetti.
Luther uskoi esimerkiksi, että sakramentin toimittajalla ei ole väliä, sakramentti on pätevä sanan vuoksi. Eli silloin juurikin on niin, että Jumalaton ihminen joka tahtoo uskoa Kristukseen, saa kasteessa synnit anteeksi kun ottaa sen, huolimatta siitä oliko kasteen toimittaja uskovainen vai ei. Siihen keskusteluun on turha lähteä vaatiiko sakramentti uskoa vai ei, kukaan ei ole koskaan kristikunnassa opettanut että sakramentti kuuluu epäuskoisille. Katolisessa kirkossa ei tänä päivänäkään anneta sakramentteja, ei edes synninpäästöä ulkopuolisille.
Eli asia on hyvin yksinkertainen: uskoiko Luther että sakramenteissa voi saada synnit anteeksi? Vastaus on joko kyllä tai ei. Jos vastaus on ei, niin osoita että Luther ei uskonut niin, minä oon jo videossa osoittanut että Luther johdonmukaisesti opetti noin. Ja tottakai sana on olennainen sakramenteissa. Vllät ei vain usko että sana vaikuttaa ellei ihmisellä joka sakramentin toimittaa ole Pyhää Henkeä. No Lutherhan opettaa että sakramentti on pätevä vaikka sen jakaisi piru itse. Ja vllät itsekin opettaa että sakramentti on pätevä jakajasta riippumatta. Luther kuitenkin on sitä mieltä että kaste antaa synnit anteeksi huolimatta siitä kuka kasteen toimittaa, tästä vllät ei ole samaa mieltä juuri siksi että syntejä ei teidän mielestä voi antaa anteeksi kukaan muu kuin se jolla on Pyhä Henki.
Ei riitä että tulet spekuloimaan ja olet varma ilman että tiedät asiasta mitään, että Luther ei voinut ajatella niin tai näin.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lutter olla saannu kuolla ukkosmyrskyssä jos olisin ollut paikalla se ei olis päässyt elävänä kotiin sen kirjallisuutta on länsimaiset persereiät käyttänyt hyväkseen säälittä omiin irvokkaisiin tarkotuksiin pysykää katolisessa kirkossa paavi jakaa ehtoollista luterilaiskatollinen kirkko vois olla nykyluterilainen kirkko
Oli se kumminkin piru kun kaato kateellisen kirkon mut pavelle ei mahtanut mitään
JuusoLehtola kirjoitti:
Sakramentti vaatii uskoa myös "paavilla", eli siitä ei todellakaan ole kyse. Kaikki tietää että vllät opettaa että sakramenteissa ei saa syntejä anteeksi, oli usko tai ei.
Sensijaan että spekuloit, osoita Lutherin kirjoituksilla se että sakramenteissa ei saa syntejä anteeksi.
Tunnustuskirjoista en edes ottanut mun videoon mukaan yksimielisyyden ohjetta siksi koska tiesin että alkaa se verhoilu heti lain kolmannesta käytöstä (mainitsen tämän videolla) eli se ei liity myöskään mitenkään tähän. Ongelma vllillä on nimenomaan se, että jos me uskotaan näin mutta Luther sanoi näin ja näin ni ei voi olla niin että Luther oikeasti uskoi noin, sen täytyy olla vain väärennös jne. Hohhoijjaa, kaikki tietää kyllä mitä Luther oikeasti opetti.
Luther uskoi esimerkiksi, että sakramentin toimittajalla ei ole väliä, sakramentti on pätevä sanan vuoksi. Eli silloin juurikin on niin, että Jumalaton ihminen joka tahtoo uskoa Kristukseen, saa kasteessa synnit anteeksi kun ottaa sen, huolimatta siitä oliko kasteen toimittaja uskovainen vai ei. Siihen keskusteluun on turha lähteä vaatiiko sakramentti uskoa vai ei, kukaan ei ole koskaan kristikunnassa opettanut että sakramentti kuuluu epäuskoisille. Katolisessa kirkossa ei tänä päivänäkään anneta sakramentteja, ei edes synninpäästöä ulkopuolisille.
Eli asia on hyvin yksinkertainen: uskoiko Luther että sakramenteissa voi saada synnit anteeksi? Vastaus on joko kyllä tai ei. Jos vastaus on ei, niin osoita että Luther ei uskonut niin, minä oon jo videossa osoittanut että Luther johdonmukaisesti opetti noin. Ja tottakai sana on olennainen sakramenteissa. Vllät ei vain usko että sana vaikuttaa ellei ihmisellä joka sakramentin toimittaa ole Pyhää Henkeä. No Lutherhan opettaa että sakramentti on pätevä vaikka sen jakaisi piru itse. Ja vllät itsekin opettaa että sakramentti on pätevä jakajasta riippumatta. Luther kuitenkin on sitä mieltä että kaste antaa synnit anteeksi huolimatta siitä kuka kasteen toimittaa, tästä vllät ei ole samaa mieltä juuri siksi että syntejä ei teidän mielestä voi antaa anteeksi kukaan muu kuin se jolla on Pyhä Henki.
Ei riitä että tulet spekuloimaan ja olet varma ilman että tiedät asiasta mitään, että Luther ei voinut ajatella niin tai näin.Tuo että sakramentin pätevyys eli kyky antaa synnit anteeksi riippuu sen toimittajan sieluntilasta on donatolainen harhaoppi jonka Luther myös itse hylkäsi ja niin myös vanhoillislestadiolaiset.
Eli saako sakramenteissa synnit anteeksi Lutherin mukaan vai ei, huolimatta niiden toimittajan sieluntilasta, kunhan vastaanottaja uskoo Kristukseen (vaikkei ole saanut lestadiolaisilta synninpäästöä?)?
- Anonyymi
Ei kai VL koskaan niin ole ajatellut etteikö sakramentti, jossa Jumalan sana on aineessa, olisi pätevä vaikka sitä jakais itse Piru tai Paavi .
Itsekin tunnut sanovan ettei sakramentti vanhurskauta, siinä ei tapahdu uudestisyntymistä, koska se vaatii jo olemassaolevaa uskoa eli että on uudestisynnytty "totuuden sanan kautta".
Uskon vahvistus on sitä että uskovainen saa uutta uskallusta lottaa armoon. Mutta jos ajattelee että lankesin syntiin, käyn ehtoollisella (ei rippi isän kautta) että saan sen anteeksi, niin yrittää vilpistellä Jumalan Hengen edessä. Oikea, myös Lutherin (ja luultavasti myös sinun) käsitys on tämä: lankesin syntiin, käyn armolähteen luona pesemässä jalkani. Tunnustan syntini ja uskon synnin päästön.
Jos tästä ollaan samaa mieltä, niin mistä kiista. Saako ehtoollisessa sellaista anteeksi josta en ole tietoinen? Saa.Kyllä Luther opetti juuri niin että kasteessa uudestisyntyy eli saa synnit anteeksi ja elävän uskon jos ei ennen kastetta ole sitä saanut (sekin on mahdollista). Eli en todellakaan sano ettei sakramentissa (kaste) voi uudestisyntyä. Se että uskoo evankeliumin ei tarkoita sitä että on jo saanut elävän uskon.
Kaste on aina ehto sille että voi ottaa vastaan ehtoollisen, eli ehtoollista ei kukaan lähtökohtaisesti nauti ilman että olisi uudestisyntynyt, siksi ehtoollisen kohdalla ei ole niin relevanttia puhua uudestisyntymisestä. Kaikkialla aina ennen reformaatiota on kristikunnassa uskottu niin että kasteessa uudestisyntyy. Lähtökohtaisesti ehtoollinen nautitaan aina elävässä uskossa, eli että on synnit anteeksi.
Mutta: Kyllä ehtoollisessa saa synnit anteeksi, vaikka esim katolinen kirkko opettaa että vakavat synnit pitäisi ripissä hoidella ennenku ottaa vastaan ehtoollisen tai sen ottaa vastaan tuomiokseen, mutta hätätilanteessa rippi ei ole pakollinen, koska ehtoollisessa saa kaikki synnit anteeksi sikäli että katuu (eikä kykene valmistautumaan ripittäytymällä, joka tulisi tehdä ottaen huomioon sakramentin arvokkuus). Ja näin opettaa myös luterilainen kirkko.
Eli lievät synnit saa anteeksi katolisen opin mukaisesti tunnustamalla ne Jumalalle suoraan, mutta myös ehtoollisessa, eli niistä ei ole tarvis ripittäytyä mutta kaikesta tietoisesta synnistä täytyy Jumalan edessä parannus tehdä, tiedostamattomille ei voi mitn. Epäilen että vllätkään joka pikku risauksesta tekee rippiä.
Mutta todellakaan ei ole sama sakramenttioppi Lutherilla kuin vllillä. Lutherin ja vllien ero on nimenomaan tämä: vllät on donatolaisia eli kasteessa ei saa syntejä anteeksi aikuinen jos kastetta ei toimita uskovainen, mutta Luther on sitä mieltä että kyllä saa. Eli sakramentti saa voimansa sanasta, ei sen toimittavan henkilön sieluntilasta.
- Anonyymi
On ne luterilaisia puhujat sanoo seuroissa uskon oppi-isämme ellei peräti esi isä meillä kristityillä on juuret maailman alussa sillo ku maailma luotiin tapahtu syntiin lankeemus myöhäisrenesanssi ei ole uskonto eikä edusta millään tavalla kristillisiä arkkitehtuuria
- Anonyymi
Meidän seurakunnassa on lesta pappi, ja kirkko on Suomen evlut
- Anonyymi
Kasteessa ei saa syntejä anteeksi vaikka sen toimittais Kristus itse. Mitään Donatialaisia olla.
Sillä ei ole väliä mitä mieltä sinä olet (vaikka oletkin väärässä). Aihe on että onko Luther samaa mieltä lestadiolaisten kanssa ja pitäisikö hän lestadiolaisia oikeana joukkona ja vastaus on että EI.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Sillä ei ole väliä mitä mieltä sinä olet (vaikka oletkin väärässä). Aihe on että onko Luther samaa mieltä lestadiolaisten kanssa ja pitäisikö hän lestadiolaisia oikeana joukkona ja vastaus on että EI.
Sillä ei ole mitään merkitystä mitä miemtä joku munkki o n jos jumalalta kysytään.
Taivaan portilla ei luterilaisuus paina mitään, olki on kevyttä. - Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Sillä ei ole väliä mitä mieltä sinä olet (vaikka oletkin väärässä). Aihe on että onko Luther samaa mieltä lestadiolaisten kanssa ja pitäisikö hän lestadiolaisia oikeana joukkona ja vastaus on että EI.
Kyllä Luther tässä joukossa tänään kilvoittelisi. Saara äidille kuulisisena, niin kuin Aabraham ja Isak olivat seurakuntaäidille kuuliaiset.
Löytyy ihan VL saarnoja Martin kynästä. Ja tosin muutakin. Raamatulla niitä srvioidaan. Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Luther tässä joukossa tänään kilvoittelisi. Saara äidille kuulisisena, niin kuin Aabraham ja Isak olivat seurakuntaäidille kuuliaiset.
Löytyy ihan VL saarnoja Martin kynästä. Ja tosin muutakin. Raamatulla niitä srvioidaan.Tästä on jo vaikea sanoa oletko trolli vai et, mutta vastaan niinkuin et olisi.
Martin kynästä löytyy kyllä ihan samanlaisia saarnoja mitä kuulee katolisessa kirkossakin, eli sun kommentti ei auta tätä vllien epätoivoista tilannetta suhteessa luterilaisuuteen kyllä mitenkään.
Lutherin mielestä vllät on lahkolaisia ja riivastelijoita, koska ne ei usko että sakramenteissa saa synnit anteeksi (voit itse tarkistaa tämän isosta katekismuksesta).
- Anonyymi
===Kyllä Luther opetti juuri niin että kasteessa uudestisyntyy eli saa synnit anteeksi ja elävän uskon jos ei ennen kastetta ole sitä saanut (sekin on mahdollista)===
No sit en ihmettele että sitä kerettiläisenä pidettiin 😇 - Anonyymi
oishan se komiaa kun vaihtaistte lutherin Jeesukseen. Luther sitä ja Luther tätä......
Aina vaan Luther ...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005027513- 2302630
- 262571
- 1601897
- 1141758
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?31479Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p01357- 761173
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621158IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41145