Nyt olen ihan yksin

Yle areena MOT.
Surullista katsottavaa.

89

800

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muista, että MOT-ohjelma on ohjelma, joka "värittää" ja suurentelee kaikki aiheet. Onhan se YLEn paskaa.

• Tämä jakso vanhustenhoidon nykypäivästä ei todellakaan ole paskaa. Saaahan sitä yrittää laittaa päänsä pensaaseen kunnes kalikka osuu omaan nilkkaan.

• Anonyymi

Ehkä vain sulla on sitä tuotetta korvaisi välisessä tilassa, jos et ymmärtänyt, mistä on kyse.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Tämä jakso vanhustenhoidon nykypäivästä ei todellakaan ole paskaa. Saaahan sitä yrittää laittaa päänsä pensaaseen kunnes kalikka osuu omaan nilkkaan.

"Nyt olen yksin".
        Otsikointi ehkä kaipausi tarkennusta, dillä siitä saa täysin väärän mielikuvan.

Tuosta vanhustenhoidosta sen verran, että minä tiedän ja näen sen tänäkin päivänä. Minä hoidin omaiseni hänen kotonaan, työni ja oman kotini ohella. Olin muuten aika poikki, mutta minä myös taistelin "tuulimyllyjen" kanssa, kirosin ja tappelin, enkä hyväksynyt kaikkea paskaa, mitä hänelle tarjottiin. Hän sai hyvän hoitopaikan, todella hyvän. Aika aikaansa kutakin ja se väistämätön tapahtui, jonka näin omin silmin jo paria vuotta aiemmin. Kuolema vapautti.
        Mutta tuo "yksin", missä on omat lapset? Ei kaikki voi asua 500-1000 km päässä "en pääse" -selityksin. Veikkaan, että syy on enemmänkin siinä, ettei viitsitä hoitaa esim niitä omia vanhempia, "mulla on tärkeää menoa, en ehdi". Tiedätkö, että tämä on todella tätä päivää. Valitettavaa. Toki on myös vanhuksia, joilla ei ole lapsia, mutta on vähemmän.

• Anonyymi kirjoitti:

"Nyt olen yksin".
        Otsikointi ehkä kaipausi tarkennusta, dillä siitä saa täysin väärän mielikuvan.

Tuosta vanhustenhoidosta sen verran, että minä tiedän ja näen sen tänäkin päivänä. Minä hoidin omaiseni hänen kotonaan, työni ja oman kotini ohella. Olin muuten aika poikki, mutta minä myös taistelin "tuulimyllyjen" kanssa, kirosin ja tappelin, enkä hyväksynyt kaikkea paskaa, mitä hänelle tarjottiin. Hän sai hyvän hoitopaikan, todella hyvän. Aika aikaansa kutakin ja se väistämätön tapahtui, jonka näin omin silmin jo paria vuotta aiemmin. Kuolema vapautti.
        Mutta tuo "yksin", missä on omat lapset? Ei kaikki voi asua 500-1000 km päässä "en pääse" -selityksin. Veikkaan, että syy on enemmänkin siinä, ettei viitsitä hoitaa esim niitä omia vanhempia, "mulla on tärkeää menoa, en ehdi". Tiedätkö, että tämä on todella tätä päivää. Valitettavaa. Toki on myös vanhuksia, joilla ei ole lapsia, mutta on vähemmän.

Sinä tiedät ja näet?

Eli mielestäsi nykyiseen kaikkein raihinaisimpien vanhusten heitteillejättöön ovat syynä viitsimättömät omaiset? Jos niitä nyt ylipäätään on. Aika kapea-alainen näkökulma.

• Anonyymi

Hallitus haluaa säästää vanhuksista tänä vuonna 150 mijoonaa euroa. Hallitus on perseestä, ei MOT.

• Anonyymi

Viihdyn ihan yksin.

Terveisin,
      Pertti Introvertti

• Anonyymi

Kuinka paljon tässä maassa on eläkeläisiä? Kuinka monta tyyppiä hallituksessa on? Miksi iso joukko ei saa niille jauhoja suuhun? Meteliä ja melskausta mediaan ja muuallekin. Jollakin hallitus tulee herättää.

• Anonyymi

Tilastotietojen mukaan vuoden 2023 lopussa asui Suomessa 1 567 592 eläkkeen saajaa
        Vuoden 2024 luvut tullenevat esille huhti-toukokuulla.
        Yli 65 vuotiaita oli Suomen 5,6 miljoonan väkiluvusta yli 23% vuonna 2023.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tilastotietojen mukaan vuoden 2023 lopussa asui Suomessa 1 567 592 eläkkeen saajaa
        Vuoden 2024 luvut tullenevat esille huhti-toukokuulla.
        Yli 65 vuotiaita oli Suomen 5,6 miljoonan väkiluvusta yli 23% vuonna 2023.

Jestas sentään. Ja tuon kokoinen sakki on hipihiljaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tilastojen mukaan Suomen varakkain sakki, etuoikeutettu porukka monessakin asiassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Tilastojen mukaan Suomen varakkain sakki, etuoikeutettu porukka monessakin asiassa.

Mainitseppas joku noista tilastoista.

• Anonyymi kirjoitti:

Nämä raihinaiset joita MOT:n ohjelma koski eivät jaksa enää valittaa. Heidät on jätetty heitteille.

• Mikä olisi sinun osuutesi tässä metelissä ja melskauksessa?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Mikä olisi sinun osuutesi tässä metelissä ja melskauksessa?

Kannatan kovasti ja tuen takuulla.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Nämä raihinaiset joita MOT:n ohjelma koski eivät jaksa enää valittaa. Heidät on jätetty heitteille.

Heistä täytyy kertoa enemmän kuin yhdessä ohjelmassa. Kertojina ne, he ja me, jotka vielä jaksamme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osa on varakasta sakkia, mutta eivät todellakaan kaikki. Ota läpyt pois ohimoiltasi, näet selkeämmin ja opit ymmärtämään paremmin. Ehkä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kannatan kovasti ja tuen takuulla.

Mutta osallistutko?

• Anonyymi kirjoitti:

Heistä täytyy kertoa enemmän kuin yhdessä ohjelmassa. Kertojina ne, he ja me, jotka vielä jaksamme.

Ei tämä ohjelma ole ainoa jossa tästä asiasta kerrotaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Rahakaan eivtuo yksinäiselle turvaa jos sitä ei kukaan auta järjestämään.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Mutta osallistutko?

Jooo-jooo, jos se on mahdollista.

• Anonyymi kirjoitti:

Jooo-jooo, jos se on mahdollista.

No mikä estää😊?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän niillä varakkailla eläkeläisillä ole hätäpäivää, heillä on varaa ostaa kaikki palvelut yksityisiltä palveluntarjoajilta.

• Anonyymi

Onhan vanhustenhoito paljon parempi kun vaikka 50 vuotta sitten.
      Mutta nyt on tullut iäkkäiden yksinäisyys.
      Mitä vanhemmaksi elää, sen yksinäisempi olet.
      Ikätoverit kuolee pois, eikä vanhana uusia tuttavuuksia tule. Näin usea vanhus on sanonut.
      Ei siihen yhteikunnalla ole mahdollista vaikuttaa..
      Menee vapaaehtoistyön puolelle., mutta siinäkin ongelmansa.
      Maailma ei ole kirkasotsaisia varten. Hyväksikäyttäjiä on joka asiassa.
      Oisko jokin ikäryhmä suomi24 malliin, että 80vuodesta ylöspäin, varmaan enempi yhteistä, kun että kaikki eläkkeelläolevat yhdessä.70 kymppisillä luulisi olevan enemmän seuraa.
      K kotton

• Kolmannen sektorin avustuksiakin ja sitä kautta toimintaa leikataan rankalla kädellä.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Kolmannen sektorin avustuksiakin ja sitä kautta toimintaa leikataan rankalla kädellä.

Tilannetta pahentaa tämän päivän yliromantisoitu käsitys, jos iäkkäämpi nainen ja mies käyvät yhdessä tapahtumissa, aletaan puhua seurustelusta.
        Siitä juorusta ei muuten pääse eroon, kun lopettaa tapailut.
        Muutamassa paikassa kävin joulunaikaan, ja siinä kuullut, että "ne on kuule pitkiä ne päivät".
        Nämä ei olleet omaisia.
        Ei minulla ole ratkaisua..
        Ei yhteiskunnan rahat riitä.
        Ongelma on enempi tolpillaan olevien eläkeläisten ratkaistava, kun itse ollaan kuitenkin kohtapuoliin vastaavassa tilanteessa..
        K kotton

• Anonyymi kirjoitti:

Tilannetta pahentaa tämän päivän yliromantisoitu käsitys, jos iäkkäämpi nainen ja mies käyvät yhdessä tapahtumissa, aletaan puhua seurustelusta.
        Siitä juorusta ei muuten pääse eroon, kun lopettaa tapailut.
        Muutamassa paikassa kävin joulunaikaan, ja siinä kuullut, että "ne on kuule pitkiä ne päivät".
        Nämä ei olleet omaisia.
        Ei minulla ole ratkaisua..
        Ei yhteiskunnan rahat riitä.
        Ongelma on enempi tolpillaan olevien eläkeläisten ratkaistava, kun itse ollaan kuitenkin kohtapuoliin vastaavassa tilanteessa..
        K kotton

Miksi välittää ihmisten puheista kun kyseessä on oma elämä ja hyvinvointi.

Kyllä yhteiskunnasta pitää löytyä rahaa ja muitakin resursseja huolehtia kaikkein hauraimmista. Heitteillejättö ei ole vaihtoehto.

Täällä lisää
        Ikääntyneiden oikeudet
        Ihmisoikeuskeskus.fi

• Anonyymi

Nuorikin voi olla yksinäinen. Katsoin Areenasta vanhan dokumentin "Tiikeriä etsimässä", joka kertoo nuoresta CP-vammaisesta naisesta, joka kärsii ihmissuhteiden puutteesta. Myös surullista katsottavaa.

• Iäkkäiden suuresta määrästä suhteessa syntyvyyteen, tutkija Osmo Soinivaara huomautti huomautti 80-luvulla miten tässä tulee käymään riippuu kuinka taloutta hoidetaan. En muista puhuiko Soinivaara silloin maahanmuuton tarpeellisuudesta, nyt se on tosiasiaa ettemme tule toimeen ilman sitä, nimittäin hoitajia saamme maahanmuuton kautta, työvoimaa talouden kasvuun. Kielen taito tulee ajan kanssa, kieli ongelma poistuu viimeistään seuraavan maahanmuuttajatausten sukupolven myötä.
      Sote ja talous riippuvaisia toisistaan, terveydenhuoltomme ei kestä näin huonoa talouden hoitoa kuin mitä nyt on meneillään.
      Lähiomaiset, muutamat kaverit hoksanneet saman minkä minä, kaverit ja lähiomaisten määrä huvennu, mitä vanhemmaksi elät sen yksinäisemmäksi tulet. Läheisin sisarus mulle on pirteä 85-vuotias, niin pirteä että sanoo käyvän nuorempien vanhusten seurana. Heillä joilla lapsia tukena saavat olla iki onnellisia.

• Anonyymi

Ei se ”hoitajapula” nyt noinkaan mene, kun suomalaisia hoitajia on työttöminä ja lisää pistetään pihalle, kun halutaan ”säästää”!

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se ”hoitajapula” nyt noinkaan mene, kun suomalaisia hoitajia on työttöminä ja lisää pistetään pihalle, kun halutaan ”säästää”!

Ei hoitajia juurikaan laiteta pihalle vaan hoitopaikkoja keskitetään suurempin keskuksiin. Hoitajan tulee valita siirtyykö niihin vai tekeekö oman ratkaisunsa

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Ei hoitajia juurikaan laiteta pihalle vaan hoitopaikkoja keskitetään suurempin keskuksiin. Hoitajan tulee valita siirtyykö niihin vai tekeekö oman ratkaisunsa

Kuinka suuri sen ”keskityksen” täytyy olla, mihin työttömiä ja poispotkittuja sijoitetaan?

• Anonyymi kirjoitti:

Kuinka suuri sen ”keskityksen” täytyy olla, mihin työttömiä ja poispotkittuja sijoitetaan?

Otappas ihan itse selvää mitä hyvinvointialueilla tapahtuu.

• Anonyymi

Olipa kammottava ohjelma, itse olen noin vanha tai vanhempi kuin noi oli,
      en haluais elää enään päivääkää, mutt ku en keksi miten kuolisin äkkiä pois,
      kyllä INHOTTI KAATOA DOKUMENTTIA;
      HYI HELEKUTTI
      ittsekki olen jo tommonen
      en kestä tätä vanhan idiootin elämää enään päivääkää,
      jos joku titeää miten tai mistä saiasi tappavan myrkky pillerin sen saman jonka sakasalaiset nielsi heti jos jouuivat vangiksi
      ne kuoli heti,
      joten kyllä niitä myrkkyjä on olemassa ne vaan salataan meiltä,

vanhuksen elämä on HELVETTIÄ loppuelämä maanpäällä, mä en tahdo enää elää päivääkää.

• Anonyymi

Se, että vanhus on yksin on jotenkin ymmärrettävämpää kuin se , että nuori kokee olevansa yksin ja osaton.

On erikoista, että toisilla vanhuksilla on kavereita ja tekemistä riittämiin ja toiset taas nyhjöttävät kotona ja kertovat, ettei ole ketään eikä mitään.

Jollaine on sukset poikki sukulaisten kanssa ja ompa sellaisiakin vanhuksia, jotka ovat oikeasti ilkeitä.

En väitä, että yksinäisyys johtuu itsestä mutta kaipa sille itse voisi tehdä jotain?!

• Anonyymi

Pitkäikäinen vanhuus on yksinäisyyttä ja tarpeettomuuden tunnetta. Ihminen vaan nykyisin elää ihannoidun pitkäniän, vaikka ei millään mittareilla kannattaisi.

Jos vanhus kotiinsa kuolee, niin sinne kuolee, minne kuolla on halunnutkin!

• Anonyymi kirjoitti:

Pitkäikäinen vanhuus on yksinäisyyttä ja tarpeettomuuden tunnetta. Ihminen vaan nykyisin elää ihannoidun pitkäniän, vaikka ei millään mittareilla kannattaisi.

Kyse lieneekin elämän laadusta ennen kuolemaa.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Miten vanhusten määrä kehittyy tulevaisuudessa? 10 vuoden, 15 vuoden päästä?

• Anonyymi kirjoitti:

Kehittyy miten hyvänsä se ei oikeuta jättämään ketään heitteille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No kai heitä sitten on paljon?! Kyhjötääkö jokainen yksinänsä kotonaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuonna 2040 yli 75-vuotiaita tulee olemaan n. 1milj.

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Vuonna 2040 yli 75-vuotiaita tulee olemaan n. 1milj.

kylmätotuus

Kyllä. Ja tähän tulevaisuuteen valmistaudutaan kotihoitoa# ympärivuorokautista hoitoa ja kolmatta sektoria kurjistamalla.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Pitäisikö yhteiskunnan kustantaa jokaiselle palvelija kotiin? Eikä sekään edes riittäisi, sillä harva kaipaa elämäänsä näitä ulkopuolisia, läheisiä ja ystäviä he kaipaa, eikä se paremmaksi muutu kun kotoota muuttavat ja paikan saavat laitoksesta, huononee yleensä, sillä omaisten stressi vähenee ja käyvät harvemmin silloin ja siellä se viimeinenkin toimintakyky lähtee kun kaikki tehdään puolesta. Todellisuus tässäkin on omaisten kokema stressi ja se piti saada pois keinolla millä hyvänsä.

• Anonyymi kirjoitti:

Pitäisikö yhteiskunnan kustantaa jokaiselle palvelija kotiin? Eikä sekään edes riittäisi, sillä harva kaipaa elämäänsä näitä ulkopuolisia, läheisiä ja ystäviä he kaipaa, eikä se paremmaksi muutu kun kotoota muuttavat ja paikan saavat laitoksesta, huononee yleensä, sillä omaisten stressi vähenee ja käyvät harvemmin silloin ja siellä se viimeinenkin toimintakyky lähtee kun kaikki tehdään puolesta. Todellisuus tässäkin on omaisten kokema stressi ja se piti saada pois keinolla millä hyvänsä.

Palvelija kotiin?
        Ehkä kuitenkin on kyse siitä että kun ihminen vanhenee ja raihinaistuu ja voimat ja toimintakyky heikkenee hänelle mahdollistetaan inhimillinen ja ihmisarvoinen elämä.

• Anonyymi

Ohjelmassa käsiteltiin kotonaan yksin asuvan muistisairaan vanhuksen tilannetta.
      Lääkärin ja omaisen mukaan hän ei pärjää omassa kodissaan kotipalveluidenkaan avulla, vaan kuuluisi ympärivuorokautisen palveluhoidon piiriin.
      Paikkaa palvelukodeissa ei hänelle kuitenkaan ole ja hän jää jonoon odottelemaan, josko sellainen vapautuisi.

Näitä muistisairaita yksin asuvia vanhuksia on maassamme jonossa yli 2000.
      Minun mielestäni heidät on jätetty heitteille ja heidän ihmisarvonsa on tuhottu.

Hallitus leikkaa tänä vuonna vanhuspalveluista 140milj.€. Sekin on osoitus arvovalinnoista.

kylmätotuus

• Anonyymi

Tällainen asia tuli mieleen dokkarista, että miksi eivät myy asuntoa ja hanki muistisairaalle paikkaa kalliimpaan yksikköön, vaikkapa kokonaan toiselle paikkakunnalle, ellei omalta paikkakunnalta sellaista löydy?
      Omaisuus lihoiksi ja vanhuksen käyttöön, jos sitä on.
      Ymmärsin, että asuivat omissa asunnoissaan.

• Omistusasuntoa ei lasketa omaisuudeksi määritettäessä hoivapaikan maksuja toisin kuin vanhuksen tilillä olevat rahat. Näin ainakin toistaiseksi.

• Anonyymi

Yksityiset hoitavat ns. parempikuntoiset. Kun vanhuksesta tulee hoidettava, niin potkivat yhteiskunnan hoitoon.
        Tuttava ihmetteli käytäntöä, kun omaiselle valittu yksityinen hoitopaikka vaihtui lennossa kunnalliseen, kun hoidosta tuli haastavampaa.
        Näin on toimittu jo vuosikymmeniä.

• Anonyymi

Ongelma on siinäkin kuka pystyy muistisairaan asunnon myymään. Ei kai ne lapset sitä voi ilman valtakirjaa myydä. Pitänee olla jo ennen muistisairautta tehtynä paperit asioiden hoidosta. Voiko muistisairaalla allekirjoituttaa kauppakirjat jos hän ei ymmärrä mitä tapahtuu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksityiset hoitavat ns. parempikuntoiset. Kun vanhuksesta tulee hoidettava, niin potkivat yhteiskunnan hoitoon.
        Tuttava ihmetteli käytäntöä, kun omaiselle valittu yksityinen hoitopaikka vaihtui lennossa kunnalliseen, kun hoidosta tuli haastavampaa.

Niin? Näin pitääkin olla.
        Jos saa kämpästä vaikka 200 000 euroa, niin kyllä sillä muutaman vuoden maksaa.
        Ruoat, siivous, erilaiset hoidot jne.

Se pitää vain tehdä, kun on vielä voimissaan, jotta ehtii myös palveluista nauttiakin.
        Voisikohan demekin hieman hidastua näin?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Omistusasuntoa ei lasketa omaisuudeksi määritettäessä hoivapaikan maksuja toisin kuin vanhuksen tilillä olevat rahat. Näin ainakin toistaiseksi.

Näinhän sen kuuluukin mennä, minne 90 -vuotias vielä säästää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksityiset noukkivat rusinat pullasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se pitää vain tehdä, kun on vielä voimissaan, jotta ehtii myös palveluista nauttiakin.

Näin juuri, mutta kuka myy kämppänsä vielä, kun on ”hyväkuntoinen”? Itsenikin pitäisi asiaa tältä kannalta harkita aivarina ja syöpiksenä.
        Mutta, mutta! En olisi koskaan asuntoa pystynyt ostamaan ilman lasteni takausta. Että katson asunnon olevan heidän. Maksoin sen kyllä, mutta olisihan vuokra-asunnostakin vuokran maksanut. Maksoin vain omistusasunnosta omaisuutta kartuttaakseni. En kylläkään itselleni.
        Siinä se ristiriita! Eikä palveluasuntoja ole haluamallani paikallakaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paljonko ajattelet kuukausimaksun olevan erilaisissa palvelu- ja hoivakodeissa, jos itse pitää maksaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paljonko ajattelet kuukausimaksun olevan erilaisissa palvelu- ja hoivakodeissa, jos itse pitää maksaa?

Veikkaan, että 2000-5000 euroa/kk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kauanko maksat hoidosta, jos myyt asuntosi 200 000€lla?

• Anonyymi kirjoitti:

Näin juuri, mutta kuka myy kämppänsä vielä, kun on ”hyväkuntoinen”? Itsenikin pitäisi asiaa tältä kannalta harkita aivarina ja syöpiksenä.
        Mutta, mutta! En olisi koskaan asuntoa pystynyt ostamaan ilman lasteni takausta. Että katson asunnon olevan heidän. Maksoin sen kyllä, mutta olisihan vuokra-asunnostakin vuokran maksanut. Maksoin vain omistusasunnosta omaisuutta kartuttaakseni. En kylläkään itselleni.
        Siinä se ristiriita! Eikä palveluasuntoja ole haluamallani paikallakaan!

Sekin aika vielä tulee.että omaisuus pitää realisoida ennen kuin kunta tulee hätiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

4500-6000€ sanottiin tossa ohjelmassa

• Anonyymi

Sen siitä saa, kun tyhmät äänestävät persuja ja kokkareita.

• Anonyymi

Päihteistä ja huumaavista yrteistä apua ongelmiin. Niistä tulee hyvä olo.

• Anonyymi

Ihan yksin. Voi voi kun se ukko kuoli . Ei ole ketään omaishoitajaksi ja jos olisikin kuka nyt ilmaiseksi duunia tekee.voi voi

• Suomessa on runsaat 350 000 omais- ja läheishoitajaa. Heistä 50 000 on tehnyt sopimuksen kunnan kanssa. Näistä sopimusomaishoitajista noin 70 prosenttia on naisia.
        Omaishoitajat.fi

• Anonyymi
    • Hesarin mielipide sivun juttu, olisiko Seniorineuvolalle käyttöä olisiko se lisänä sosiaalineuvonnalle joita on olemassa luulisin, joka olisi aktiivisempi hoitamaan tilanteita loppuun asti.
      Eikös terveydenhuollossa ole sosiaali palvelua, en ole koskaan joutunut akuutti tilanteeseen, varmaan saattaa itse kukin joutua mistä apu.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010960018.html

• Anonyymi

Vielä 80-luvulla oli stadissa vanhustenneuvoloita.
        Tää on vaan tätä ”kehittämistä”! Samaa piiriä vaan pyöritetään ja aina muka ”keksitään” uudestaan uutena ja ihmeellisenä.

Just oli juttua kuinka paljon esihenkilöillä kuluu aikaa henkilökunnan rekrytointia hoitaessaan ja siihenkin haetaan taas jotain ratkaisua😂 Vielä 80-90-luvuilla oli erikseen työhönottajat. Taas ollaan ”kehittämässä” pyörää uudestaan. Kuka näitä jaksaa nauramatta katsella😂

• Anonyymi kirjoitti:

Tää on vaan tätä ”kehittämistä”! Samaa piiriä vaan pyöritetään ja aina muka ”keksitään” uudestaan uutena ja ihmeellisenä.

Just oli juttua kuinka paljon esihenkilöillä kuluu aikaa henkilökunnan rekrytointia hoitaessaan ja siihenkin haetaan taas jotain ratkaisua😂 Vielä 80-90-luvuilla oli erikseen työhönottajat. Taas ollaan ”kehittämässä” pyörää uudestaan. Kuka näitä jaksaa nauramatta katsella😂

Entä kun tehdään vanhuushoivan säästöjä vähentämällä henkilökuntaa.
        Säästöä tulee monet tekee palkatonta hoivatyötä, ympärivuorokautisten hoivapaikkojen vähentämisellä voi olla yllättäviä vaikutuksia myös työllisyyteen, kun omaiset ottavat hoitovastuun läheisistään.
        Hoivapaikkojen vähentäminen sillä voi olla kuormittava vaikutus sairaaloitten päivystykseen.

Eli tehdyt päätökset, niillä on vaikutus jossain muualla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kukaan , tosiaan kun ei voida edes puhua suomea vaan leikkauksista puhutaan kannustuksena ja kehittämisenä yms. ei hyvinvointivaltio näin hoida vanhuksiaan .

• Pertikki kirjoitti:

Entä kun tehdään vanhuushoivan säästöjä vähentämällä henkilökuntaa.
        Säästöä tulee monet tekee palkatonta hoivatyötä, ympärivuorokautisten hoivapaikkojen vähentämisellä voi olla yllättäviä vaikutuksia myös työllisyyteen, kun omaiset ottavat hoitovastuun läheisistään.
        Hoivapaikkojen vähentäminen sillä voi olla kuormittava vaikutus sairaaloitten päivystykseen.

Eli tehdyt päätökset, niillä on vaikutus jossain muualla.

Eläkeläisiä houkutellaan pidentämään työuriaan samalla kun vanhempiensa hoitopaikkoja kurjistetaan. Miten voidaan olettaa kenenkään olemaan työssä ja samanaikaisesti hoitamaan ikä-ihmistä joka vaatii ympärivuorokautisen hoidon.

• Kun ihminen eläköityy suht hyväkuntoisena hän ei välttämättä halua että hänen elämäänsä sekaantuu mikään sosiaalineuvola koska hän ei koe ehkä sille.tarvetta. Jossain kunnissa neuvolastavotetaan yhteys silloin kun ihminen täyttää 70v ja tällöin kartoitetaan palveluiden tarve.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Kun ihminen eläköityy suht hyväkuntoisena hän ei välttämättä halua että hänen elämäänsä sekaantuu mikään sosiaalineuvola koska hän ei koe ehkä sille.tarvetta. Jossain kunnissa neuvolastavotetaan yhteys silloin kun ihminen täyttää 70v ja tällöin kartoitetaan palveluiden tarve.

Kyllä yhtydenottoon voi lisätä 10 vuotta.
        Seitenkymppiset on vielä hyvässä kunnossa.
        Ne, jotka ei ole ottavat itse yhteyttä.
        Itsellä ko. Raja alkaa lähestyä, enkä tarvii kun ajokortin uusimista.
        Turhaa byrokratiaa seitenkymppisillä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä yhtydenottoon voi lisätä 10 vuotta.
        Seitenkymppiset on vielä hyvässä kunnossa.
        Ne, jotka ei ole ottavat itse yhteyttä.
        Itsellä ko. Raja alkaa lähestyä, enkä tarvii kun ajokortin uusimista.
        Turhaa byrokratiaa seitenkymppisillä.

Välttämättä kaikki tarvitsevat eivät itse osaa ottaa yhteyttä ja heitä varten on ihan hyvä olla olemassa esim. 70-vuotisneuvola jossa kartoitetaan mahdollisten palveluiden tarve ja annettaisiin infoa mihin ottaa yhteyttä kun palveluille tulee tarvetta.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Välttämättä kaikki tarvitsevat eivät itse osaa ottaa yhteyttä ja heitä varten on ihan hyvä olla olemassa esim. 70-vuotisneuvola jossa kartoitetaan mahdollisten palveluiden tarve ja annettaisiin infoa mihin ottaa yhteyttä kun palveluille tulee tarvetta.

Niin, mutta tuossa kuviossa menee hukkaan voimavaroja sellaisilta, jotka todella tarvitsee.
        Hullulta tuntuu, jos joku ensi syksynä alkaa kartoitella minulle "hoitosuunnitelmaa.
        Ei tuu kuuloonkaa.
        K kotton

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, mutta tuossa kuviossa menee hukkaan voimavaroja sellaisilta, jotka todella tarvitsee.
        Hullulta tuntuu, jos joku ensi syksynä alkaa kartoitella minulle "hoitosuunnitelmaa.
        Ei tuu kuuloonkaa.
        K kotton

Ei kai sitä "hoitosuunnitelmaa"😁
        Yhteydenotto tarpeesta ja siihenhän voi vastata että ei kiitos nyt ja sillä selvä.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Ei nykyisin ole varsinaisia neuvoloita, jotka toimivat silloin niinkuin lastenneuvolat. Nykyisin on ns. Seniori-info, mutta ei vastaa neuvolaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei nykyisin ole varsinaisia neuvoloita, jotka toimivat silloin niinkuin lastenneuvolat. Nykyisin on ns. Seniori-info, mutta ei vastaa neuvolaa.

Meidän hyvinvointialueella kyllä toimii ikäneuvola johon kutsutaan viimeistään 68-vuotiaana.

• Siili25 kirjoitti:

Meidän hyvinvointialueella kyllä toimii ikäneuvola johon kutsutaan viimeistään 68-vuotiaana.

Ja näyttää olevan myös ainakin Helsingissä ja Turussa. Lisäksi on yhteisiä hankkeita kolmannen sektorin ja ikäneuoloiden kesken.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Eläkeläisiä houkutellaan pidentämään työuriaan samalla kun vanhempiensa hoitopaikkoja kurjistetaan. Miten voidaan olettaa kenenkään olemaan työssä ja samanaikaisesti hoitamaan ikä-ihmistä joka vaatii ympärivuorokautisen hoidon.

Eikö se ole jo monta kertaa todettu homma, että päättäjämme eivät ole tietoisia siitä, mitä ruohonjuurella tapahtuu. Eikä kai oikein mistään muustakaan. Asioita ja aiheita on niiin paljon, että suurin osa menee ohi, kun eivät mitään ihmeihmisiä ole he(kään).

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö se ole jo monta kertaa todettu homma, että päättäjämme eivät ole tietoisia siitä, mitä ruohonjuurella tapahtuu. Eikä kai oikein mistään muustakaan. Asioita ja aiheita on niiin paljon, että suurin osa menee ohi, kun eivät mitään ihmeihmisiä ole he(kään).

Tarkoitatko että saa päättää asioista jousta ei tiedä kuulematta asiantuntijoita ja tämänon okay koska eivät ole ihmeihmisiä?

Sen verran pitää olla tietoa päätösten pohjaksi että mitä päätös raihinaisimpien elämässä tarkoittaa.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Tarkoitatko että saa päättää asioista jousta ei tiedä kuulematta asiantuntijoita ja tämänon okay koska eivät ole ihmeihmisiä?

Sen verran pitää olla tietoa päätösten pohjaksi että mitä päätös raihinaisimpien elämässä tarkoittaa.

No tuntuuko sinusta siltä, että sitä tietoa on ja / tai on ollut esim. hoivapaikkoja vähennettäessä ja monessa muussakin jutussa ja aiheessa. Minusta ei, jos paikkoja on vähennetty jo pitkään ja kaikki tietävät, että ikääntyvien määrä kasvaa koko ajan.

• Anonyymi kirjoitti:

No tuntuuko sinusta siltä, että sitä tietoa on ja / tai on ollut esim. hoivapaikkoja vähennettäessä ja monessa muussakin jutussa ja aiheessa. Minusta ei, jos paikkoja on vähennetty jo pitkään ja kaikki tietävät, että ikääntyvien määrä kasvaa koko ajan.

En tiedä onko kyse tietämättömyydestä vai siitä että tuijotetaan vain euromääriä ja säästöjä välittämättä siitä mitä nämä säästöt tarkoittavat esimerkiksi kaikkein raihinaisimpien ja heidän omaistensa arjessa. Nähdäänkö nämä ikäihmiset vain kulueränä jolla ei ole ihmisarvoa.

Kuitenkin esim. Orpo jaksaa höpistä näitä vakiolauseitaan että kaikista pidetään huolta. Teot ja höpinät näyttävät olevan kuitenkin pahasti ristiriidassa. Vannotaan kotihoidon nimeen. Kuitenkin samaan aikaan myös kotihoitoa saa entistä harvempi vaikka tarvitsijoiden määrä lisääntymässä.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

En tiedä onko kyse tietämättömyydestä vai siitä että tuijotetaan vain euromääriä ja säästöjä välittämättä siitä mitä nämä säästöt tarkoittavat esimerkiksi kaikkein raihinaisimpien ja heidän omaistensa arjessa. Nähdäänkö nämä ikäihmiset vain kulueränä jolla ei ole ihmisarvoa.

Kuitenkin esim. Orpo jaksaa höpistä näitä vakiolauseitaan että kaikista pidetään huolta. Teot ja höpinät näyttävät olevan kuitenkin pahasti ristiriidassa. Vannotaan kotihoidon nimeen. Kuitenkin samaan aikaan myös kotihoitoa saa entistä harvempi vaikka tarvitsijoiden määrä lisääntymässä.

No niiinpä. Miksi jotkut pitävät päättäjiämme viisaina, fiksuina, osaavina ja taitavina. Se ei näy eikä kuulu mitenkään mistään. Kommentissa kertomasi on aika yksinkertainen perusjuttu, jos se ei ole hanskassa ja onnistunut, miten käy vaikeampien aiheiden.

• Lueskelin vanhuksista Hesarin arkistosta, kaikkein pöyristyttävin nämä demetoituneet muistisairaat jotka ei pääse ympärivuorokautisen valvontaan.

" Kinnusen äiti asuu yksin rivitalo kaksiossa, tyttärelle tuli soitto kodinhoitajalta 600 km päähän, koska ovi hälyttänyt eikä muisti sairasta näkynyt missään. Äiti löytyi sitten naapurin pihasta haravoimassa ilman kenkiä ja monta kaulaliinaa kaulassa.
      Eikä ensimmäinen kerta kun etsitty milloin mistäkin, mutta valvottua hoitopaikkaa ei löytynyt.

Äidilläni oli vähän sama juttu aivoinfarktin jälkeen, joku oli käynyt arvioimassa kyllä pirteä äitinne pärjää kotona, pärjäsi kun ei päässy karkaamaan. Palkkasimme henkilön joka kävi monta kertaa katsomassa että homma pelaa, meni hyvin vuoden parin, sitten vaan ei pärjänny.

• Ongelma onkin vaikea muistisairaus, sairaudentunnottomuus ja vikkelät jalat. Siinä ei auta robotit eikä ruoka-annostelijat kun muistisairas ei ymmärrä ohjeita. Saatikka käyttää turvaranneketta. Ja nämä eivät pääse ajoissa ympärivuorokautiseen hoitoon.

• Anonyymi

Hallitus leikkaa tänävuonna 140 miljoonaa vanhusten hoidosta. Mitenkähän se parantaa tilannetta? Hallitus saa kyytiä seuraavissa vaaleissa.

• No eikös siinä käy niin että ketään ei jätetä ja kaikki pidetään kyydissä?

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

No eikös siinä käy niin että ketään ei jätetä ja kaikki pidetään kyydissä?

Ai hallituksessa vai vanhustenhuollossa? Hah.

• Anonyymi kirjoitti:

Ai hallituksessa vai vanhustenhuollossa? Hah.

Onkohan tuo vähän hallituksen mahdollistamat jutut vanhustenhuoltoon. Et hyvin menee mutta menkööt.

• Anonyymi
        Siili25 kirjoitti:

Onkohan tuo vähän hallituksen mahdollistamat jutut vanhustenhuoltoon. Et hyvin menee mutta menkööt.

Anteeksi, että en ymmärrä, mitä meinaat.

• Anonyymi

Katsoin ohjelman.Olin itse kotihoidossa olen löytänyt ihmisen lattialta,onneksi maton olo käärityt ympärilleen.Kun iäkäs ihminen kaatuu ei pääse ylös.Kyllä sydän syrjällään katsellut ihmisiä jotka ei kotiin enää kuulu.Ei pärjää.Joskus kun oli aikaa kävin vuorossani ohi kulkiessa uudestaan katsomassa asiakasta jolla jotain ongelmaa.Polkupyötällä liikuin.Kesäaika.Yksi muukin asia ihmetyttää,miksi iäkkäät pumpataan täyteen lääkkeitä,ymmärrän sairauden hoidon mutta ne muut.Ei ketään nukuta jos ei ulkona käy ,ei liiku..Istuu makaa?!Sitten alkaa kompuroidakkin.Lääkärit määrää joskus ihan turhia lääkkeitä.Sama laitoksessa,nyt ehkä tuli vähän uudistusta lääkkeitä vähennettiin?Itse yli 60nen ja omista lääkkeistä sanoisin toinen voi kumota toisen vaikutuksen hoidetaan oiretta..ei ite sairautta sanoi polin lääkäri??

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      101
      1620
    2. 210
      1497
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1000
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      979
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      54
      797
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      755
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      715
    8. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      712
    9. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      54
      702
    10. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      696
    Aihe