Kirjojen ystävät, luitteko Hesarista artikkelia: "Lukijoiden 100 parasta kirjaa" ?

Anonyymi-ap

Mitkä kirjat ovat suomalaisen kirjallisuuden tulevia klassikoita ?
Lukijakyselyyn vastasi 1200 lukijaa. He ehdottivat listalle yli 3000:ta kirjaa.
Ykkösijalle tuli Iida Turpeisen: "Elolliset". Asiantuntijoiden listalla se oli
vasta sijalla 16. Hesarin juttu (12,1.2025) on 3-sivuinen ja toivottavasti se
näkyisi tässä kokonaan.

https://www.hs.fi/taide/art-2000010940170.html

En ole lukenut Elollisia. Onko joku muu ja tekikö vaikutuksen ?
Toiseksi lukijoitten listalla tuli Ulla Lundgergin "Jää".
Kolmanneksi Sofi Oksasen "Puhdistus".
Loput voi lukea linkistä, jos on kiinnostunut.
Siihen on listattu 100 eniten ääniä saaneita.

42

433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miksi laittaa juttuja, mitkä ovat maksumuurin takana?

• Anonyymi

Minulle ainakin näkyy koko juttu.

• Anonyymi

parhaat kirja arvostelut palstalla saadaa Pertikiltä Palomalta ja Korpiselta
      ilman mitään maksu muuria

• Anonyymi

Korpinen on lukenut vain sen Virtahevon. Hän vain luo savipotteja kaiken aikaa.

• Anonyymi

En lue nykykirjallisuutta ollenkaan.
      Sieluni on vanhanaikainen.

Klassikkojen lyhyet kummitusjutut tuli eilen luettua ja nyt on menossa Dickensin "Uudenvuodenkellot".

• Anonyymi

Palstalla on muutama kirjallisuudella hienostelija, kuten 80-luvun misukoilla maailmankirjallisuutta, avaamattomana yöpöydällä.

• Anonyymi

Juu, ja pienessä talopahasessa jopa mediahuone.🤣🤣🤣

• Anonyymi

En lue Hesaria.
      Eihän Hesari voi tietää mitä se "suuri enemmistö lukee," vain pisteen kokoinen äänestäjämäärä, vaikkapa kirjastojen käyttäjiin verrattuna.

Hesari on aina hesari, kulttuuritoimittajilla ja heidän maullaan mitaattua!

• Anonyymi

Tämä oli lukijoitten äänestys.

• Anonyymi

Kirjastosta suuri osa HS:n lukijoista ehkä kirjansa hakee.

• Anonyymi

Lukijoitten lista 11-50

Samassa yhteydessä on mainittu "asiantuntijoitten" antama sijoitus,
      esim. Westön kirja on sijalla 38.

11. Kjell Westö: Missä kuljimme kerran (Där vi en gång gått). Suom. Katriina Savolainen. Otava, 2006. Sijalla 38.

12. Tommi Kinnunen: Neljäntienristeys. WSOY, 2014. Sijalla 65.

13. Pajtim Statovci: Bolla. Otava, 2019. Sijalla 3.

14. Anneli Kanto: Rottien pyhimys. Gummerus, 2021. Ei listalla.

15. Iida Rauma: Hävitys. Siltala, 2022. Sijalla 7.

16. Anni Kytömäki: Kultarinta. Gummerus, 2014. Sijalla 55.

17. Pajtim Statovci: Lehmä synnyttää yöllä. Otava, 2024. Sijalla 15.

18. Tommi Kinnunen: Kaarna. WSOY, 2024. Ei listalla.

19. Rosa Liksom: Väylä. Like, 2021. Ei listalla.

”Mestarillista kielenhallintaa, tekstiä olisi mahdotonta kääntää menettämättä kerronnan ydintä. Kirja itkettää, naurattaa ja riipaisee syvältä.” – Sini Kangas

20. Maria Turtschaninoff: Suomaa (Arvejord). Suom. Sirkka-Liisa Sjöblom. Tammi, 2022. Sijalla 23.

21. Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa. Siltala, 2023. Ei listalla.

22. Minna Rytisalo: Lempi. Gummerus, 2016. Ei listalla.

23. Johanna Sinisalo: Ennen päivänlaskua ei voi. Tammi, 2000. Sijalla 5.

24. Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Teos, 2012. Sijalla 40.

25. Juha Hurme: Niemi. Teos, 2017. Ei listalla.

”Koukuttavasti kirjoitettu, syvällisen kevyesti käyty läpi Suomenniemen historiaa.” – Matti Tulikoura

26. Elina Pitkäkangas: Sang. WSOY, 2022. Ei listalla.

”Kunnianhimoista fantasiaa, joka yhdistelee rohkeasti elementtejä, eikä sorru tavanomaiseen kerronnan pelastamiseen.” – Iina Rahkola

27. Riikka Pelo: Jokapäiväinen elämämme. Teos, 2013. Ei listalla.

28. Pirkko Saisio: Punainen erokirja. WSOY, 2003. Sijalla 1.

29. Saara Turunen: Rakkaudenhirviö. Tammi, 2015. Ei listalla.

30. Kari Hotakainen: Juoksuhaudantie. WSOY, 2022. Sijalla 58.

31. Markus Nummi: Käräjät. Otava, 2024. Sijalla 80.

”Markus Nummi on taitavimpia romaanikirjailijoitamme. Oli suuri ällistys, ettei tämä yltänyt Finlandia-listalle. Liekö yli 500 sivun pituus pelottanut raatilaiset? Lisäksi Nummen hämmentävä piirre on uudistuminen: edellinen teos Karkkipäivä oli huikea trilleri lastensuojelun ja sosiaalityön kipukohdista, ja tämä taas mielettömän monitasoinen historiallinen romaani kyläyhteisön jaetusta salaisuudesta, traumasta ja samalla sukellus mielen yllätyksellisyyteen. Harvoin saa lukea näin yksityiskohtaisen viimeisteltyjä teoksia, puhdasta nautintoa.” – Anni Grönroos

32. Pajtim Statovci: Kissani Jugoslavia. Otava, 2014. Sijalla 19.

33. Satu Rämö: Hildur. WSOY, 2022. Ei listalla.

34. Monika Fagerholm: Amerikkalainen tyttö (Den amerikanska flickan). Suom. Liisa Ryömä. Teos, 2004. Sjialla 2.

35. Lasse Nousiainen: Itärajatapaus. Aula & Co, 2019. Ei listalla.

”Vuotikkaan varsan kevätryntäys viheriöiville niityille ja päälle vielä hivenen lisää, ellei se ole jo liioittelua.” – Juha Karttimo

36. Rosa Liksom: Hytti nro 6. WSOY, 2011. Sijalla 13.

37. Annukka Salama: Asioita joista en tiennyt pitäväni. WSOY, 2024. Ei listalla.

”Aivan mahtava nuorten aikuisten kirja! Herätti tunteita lähes nelikymppisessäkin lukijassa.” – Jonna Forsell

38. Hanna-Riikka Kuisma: Kerrostalo. Like, 2019. Ei listalla.

39. Miki Liukkonen: O. WSOY, 2017. Sijalla 62.

40. Satu Pusa: Kadotettu lapsuus. Sun Text, 2024. Ei listalla.

41. Hanna-Riikka Kuisma: Korvaushoito. Like, 2024. Ei listalla.

”Huumemaailman järkyttävyys, mielettömyys, rikollisuus, tuska, kuolemat, toivo ja inhimillisyys kerrottuna mielenkiintoisesti romaanin muodossa.” – Pirta Sarin

42. Riikka Pulkkinen: Totta. Otava, 2010. Ei listalla.

43. Annukka Salama: Ripley – Nopea yhteys. WSOY, 2022. Ei listalla.

44. Anni Kytömäki: Mirabilis. Gummerus, 2024. Ei listalla.

45. Sirpa Kähkönen: Graniittimies. Otava, 2014. Sijalla 84.

46. Jukka Viikilä: Akvarelleja Engelin kaupungista. Gummerus, 2016. Sijalla 33.

47. Mia Kankimäki: Naiset joita ajattelen öisin. Otava, 2018. Sijalla 25.

48. Aki Ollikainen: Nälkävuosi. Siltala, 2012. Sijalla 12.

49. Pauliina Rauhala: Taivaslaulu. Gummerus, 2013. Ei listalla.

50. Joel Haahtela: Yö Whistlerin maalauksessa. Otava, 2023. Ei listalla.

• Anonyymi

Tosi paljon ristiin menevät lukijoitten ja asiantuntijoitten arviot kirjoista.
        Lukijat ovat äänestäneet Tommi Kinnusen Neljäntienristeyksen sijalle 12.
        Asiantuntijat sijalle 65.

Anneli Kanto: Rottien pyhimys on lukijoitten listalla nro 14.
        Asiantuntijat eivät ole huolineet sitä 100:n joukkoon ollenkaan.

• Anonyymi

Yhden olen noista lukenut: "36. Rosa Liksom: Hytti nro 6. WSOY, 2011. Sijalla 13."
        Senkin siksi, kun naapuri oli ostanut sen vaimolleen joululahjaksi ja ihmetteli, että noinkohan. Antoi minulle arvioitavaksi, koska olen Siperian läpi junassa 3 kertaa matkustanut.
        On ehdottomasti kehnoin kirja, mitä olen eläissäni lukenut ja niitä kirjoja on paljon!
        Nimimerkki Rosa Liksom (suomeksi: Ruusa Niinku?) on lukenut joinkun vanhan venäläisen kirjailijan matkasta ja korvannut troikan junalla. Ehdottomasti kehnointa kirjallisuutta tuo!
        Joku palkinto siitä on muka annettu, mutta palkitsijat eivät ole kirjaa lukeneet vaan palkinto annettu muista syistä, joita en ala julkisesti arvailemaan, etten saa syytettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosi paljon ristiin menevät lukijoitten ja asiantuntijoitten arviot kirjoista.
        Lukijat ovat äänestäneet Tommi Kinnusen Neljäntienristeyksen sijalle 12.
        Asiantuntijat sijalle 65.

Anneli Kanto: Rottien pyhimys on lukijoitten listalla nro 14.
        Asiantuntijat eivät ole huolineet sitä 100:n joukkoon ollenkaan.

Hanna-Riikka Kuismalta kaksi kirjaa lukijoiden suosikeissa, asiantuntijoilla 0. Lukijat kirjat kuitenkin loppupeleissä ostavat, lainaavat ja kuuntelijat.

• Anonyymi

Lukijoitten ykkönen voisi kiinnostaa:
      1. Iida Turpeinen: Elolliset. (Asiantuntijoiden listalla vasta sijalla 16.)

Esikoisromaani sukupuuttoon kuolleesta merilehmästä singahti nopeasti kansainväliseksi menestystarinaksi. Saumattomasti tiedettä fiktioon punova Elolliset voitti Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon.

”Miten joku edes osaa yhdistää eri henkilötarinoita satojen vuosien ajalta, pystyy pohjaamaan koko teoksen suurimmaksi osaksi faktaan ja tekee siitä vielä tärkeän puheen sukupuuton puolesta? Yksiä suomalaisen kirjallisuuden parhaita kirjoja viimeiseltä sadalta vuodelta.” – Camilla Roinevirta

• Anonyymi

Tykkäsin esimerkiksi Kjell Westön Rikinkeltainen taivas-kirjasta,
      vaikka hänellä onkin kehittymisen varaa.
      Kriitikkojen listalle se ei ollut päässyt ollenkaan.

• Anonyymi

Näistä sadasta kirjasta noin 25:ttä pitivät kriitikot sen arvoisina, että niistä
      voisi tulla klassikoita. Kriitikot ovat ehkä oikeassa ? Moni suosittu kirja ei
      yltäisi suomalaisen kirjallisuuden klassikkoromaaniksi ?

• Anonyymi

"Suosittuus" ei tee kirjasta klassikkoa.

Kirjaklassikkoa määritellään muun muassa näin:
        "Klassikko on jokin tärkeä ja ansioitunut teos, jota luetaan vuosikymmenestä ja jopa vuosisadasta toiseen"
        "Klassikko on teos, joka pysyy ajankohtaisena ja tärkeänä vuodesta toiseen eri puolilla maailmaa. Siinä on kaikille ihmisille yhteistä ja tärkeää sanottavaa. Klassikossa käsitellään suuria kysymyksiä siten, että se herättää tunteita ja ajatuksia"

• Anonyymi

Joku skitso poistaa aina listan 50-100 sijat. Piti kurkata sitä, mutta
      sitä ei ole.

• Anonyymi

Olen kohta saamassa loppuun yhden James Herriotin eläinkirjoista ja seuraavaksi avaan Margaret Cravenin "Kuulin pöllön kutsuvan".

• Anonyymi

Voisinpa veikata että mukana on muutamakin tämän palstan kirjailijoiden teoksia!

• Anonyymi

Onkos täällä useitakin kirjailijoita?

Paloma on kait ruotsinsuomalainen kirjailija? Muut nimimerkit, en tiedä, keitä oikeilta nimiltään ovat. Ovatko tunnettujakin?

Minulla oli koulussa ainekirjoitus 10. Olenko kirjailija?

• Anonyymi

Tuskin on anmattikirjailijoita, mutta monta hyvää kirjoittajaa on, samalla oikein miellyttäviä fiksuja tyyppejä.

• Anonyymi kirjoitti:

Paloma on kait ruotsinsuomalainen kirjailija? Muut nimimerkit, en tiedä, keitä oikeilta nimiltään ovat. Ovatko tunnettujakin?

Olen eläkeläispäivieni iloksi kirjoittanut neljä romaania, viides on kustantamolla, julkaistaan toukokuussa, Olen kääntänyt pari niistä englanninkielelle. Minut tunnetaan pienissä piireissä ruotsinsuomalaisten kirjallisuudenharrastajien keskuudessa, ja lukijapiirini on pieni, mutta uskollinen.

Täällä on varmasti monta muutakin, minua parempaa kirjoittajaa, kirjailijaa, pöytälaatikkokirjailijaa ja kirjailijaksi aikoinaan halunnutta.
        Neuvoisin, että antaa palaa vaan. Nykyään kuka tahansa voi julkaista kirjoijaan, pienellä rahalla. Jos on joskus haaveillut tekevänsä jotain "sitten kun on aikaa eläkkkeelle päästyäni", niin siitä vaan, kannattaa alkaa nyt, kun sanat ovat vielä tallella, sorminäppäryyttä riittävästi ja aistit toimivat.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Olen eläkeläispäivieni iloksi kirjoittanut neljä romaania, viides on kustantamolla, julkaistaan toukokuussa, Olen kääntänyt pari niistä englanninkielelle. Minut tunnetaan pienissä piireissä ruotsinsuomalaisten kirjallisuudenharrastajien keskuudessa, ja lukijapiirini on pieni, mutta uskollinen.

Täällä on varmasti monta muutakin, minua parempaa kirjoittajaa, kirjailijaa, pöytälaatikkokirjailijaa ja kirjailijaksi aikoinaan halunnutta.
        Neuvoisin, että antaa palaa vaan. Nykyään kuka tahansa voi julkaista kirjoijaan, pienellä rahalla. Jos on joskus haaveillut tekevänsä jotain "sitten kun on aikaa eläkkkeelle päästyäni", niin siitä vaan, kannattaa alkaa nyt, kun sanat ovat vielä tallella, sorminäppäryyttä riittävästi ja aistit toimivat.

Se kyllä on käynyt selväksi että kuka vaan voi itse maksaa tekeleensä painatuksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet hyvä kirjoittaja. Kirjaijat eivät välttämättä ole hyviä kirjoittajia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet hyvä kirjoittaja. Kirjaijat eivät välttämättä ole hyviä kirjoittajia.

Kiitos. 🙂.

• UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Vaikka ei "julkisuuteen" pyrkisi, kirjoittamista suositellaan ikäihmiseille muistakin syistä. Jo pelkkä kirjoitusprosessi on tervehdyttävä ja auttaa meitä muistamaan, keskittymään ja ajattelemaan eli selviytymään tästä elämänvaiheesta missä nyt elämme.

Lukuharrastus on siihen "ilmainen" bonus ja meidän hieno kirjastolaitos palvelee meitä kiitettävästi - mitä kaikkea sieltä nykään onkaan saatavilla ?

Tuossa kirjaluettelossa oli paljon tuttuja, Iida Turpeisen kirjasta tykkäsin ja odotan häneltä uutta..)) Annukka Salama oli yllättäen listalla. "Tuttu" tyttö, ajattelin hänen kirjoittavan vain fiktiota.
        Joku mainitsi Margaret Cravenin "Kuulin pöllön kutsuvat"-kirjan. Se oli minulle suuri elämys - muutama kymmenen vuotta sitten... Ei vanhene kolmessa vuodessa, kuten nykykirjallisuus..))

• Anonyymi
        UUSI
        demeter1 kirjoitti:

Vaikka ei "julkisuuteen" pyrkisi, kirjoittamista suositellaan ikäihmiseille muistakin syistä. Jo pelkkä kirjoitusprosessi on tervehdyttävä ja auttaa meitä muistamaan, keskittymään ja ajattelemaan eli selviytymään tästä elämänvaiheesta missä nyt elämme.

Lukuharrastus on siihen "ilmainen" bonus ja meidän hieno kirjastolaitos palvelee meitä kiitettävästi - mitä kaikkea sieltä nykään onkaan saatavilla ?

Tuossa kirjaluettelossa oli paljon tuttuja, Iida Turpeisen kirjasta tykkäsin ja odotan häneltä uutta..)) Annukka Salama oli yllättäen listalla. "Tuttu" tyttö, ajattelin hänen kirjoittavan vain fiktiota.
        Joku mainitsi Margaret Cravenin "Kuulin pöllön kutsuvat"-kirjan. Se oli minulle suuri elämys - muutama kymmenen vuotta sitten... Ei vanhene kolmessa vuodessa, kuten nykykirjallisuus..))

Yhtä sun toista meille ikäihmisille suositellaan, mutta vuorokaudessa on vain 24 tuntia ja nukkuakin pitäisi.

Itse peukutan enemmän liikkumista, kuin pylly vasten tuolia kynä tai kirja käsissä. :)

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Yhtä sun toista meille ikäihmisille suositellaan, mutta vuorokaudessa on vain 24 tuntia ja nukkuakin pitäisi.

Itse peukutan enemmän liikkumista, kuin pylly vasten tuolia kynä tai kirja käsissä. :)

Sitäkin, siis liikkumista, Ano 12.37, meille suositellaan. "Liike on lääke" - tätä on toistettu väsyksiin saakka, kuten sitäkin, että istuminen on vaarallista..))

Ajattelen kyllä, etteivät nuo kaksi sulje toisiaan pois. Just olen minäkin lenkille lähdössä ja tultuani saatan tehdä muutaman kirjauksen kalenteriini - ajankäytön seurantatarkoituksessa...))

• Anonyymi

Lainasin mielenkiinnosta lukijoitten ykkössuosikin Iida Turpeisen "Elolliset".
      Kirja on omintakeinen ja hyvin kirjoitettu, mutta ei vedä yhtään.

• Anonyymi

Vaikea uskoa, että ko. kirja on lukijoitten suosikki. Se on puuduttava.
        Minäkin pääsin alkuun. Yritin ja yritin, mutta jumiuduin sivulle 118.
        Jos ei kirja siihen mennessä ole imaissut mukaan kannattaako jatkaa ?
        Menettääkö jotain ? Onko joku lukenut/kuunnellut sen loppuun ?

• Anonyymi

Yksi kirjasta mieleen jää nyt teema on, että ihminen hävittää villin luonnon
      ja sitten ihmiset käyvät museossa katsomassa täytettyjä villieläimiä ja
      niitten luurankoja.

• Anonyymi

Aloitus saa oksentamaan kuten aina...en lue kirjoja sen perusteella mikä kirja on missäkin kilpailussa pärjännyt tms. En ylipäätään lue roskakirjallisuutta josta aloittaja poikkeuksetta aina kertoo, oman minänsä kehumista liioin koskaan toki unohtamatta...
      Luen asiakirjallisuutta, historiaa, tiedekirjallisuutta yms. sellaiset 20000 - 30000 sivullista per vuosi.

• Anonyymi

Ai oikein "oksentamaan" ? Kaikkiko aloitukset sinua oksettavat vai vain
        kirjallisuusaloitukset ? Ei sinua ole pakotettu lukemaan mitään kirjoja.
        Muista lukijoista voi olla kiva saada vinkkejä mitä lukisi. Romaaneja ilmestyy
        niin paljon, ettei kaikkiin tulee kiinnittäneeksi huomiota.
        Lista on mielenkiintoinen sikäli, että siinä on vertailu millä sijalla
        joku kirja on suuren yleisön mielestä ja millä sijalla kriitikkojen.
        Roskakirjallisuutta on yhtä hyvin asiakirjallisuudessa kuin muussakin.
        Kirjoittajia on kaikessa kirjallisuudessa eritasoisia, ei yhtä kirjallisuudennajia
        voi leimata roskakirjallisuudeksi kuin kirjallisuutta tuntematon.

Sinun kehumisesi onkin ollut täälläkin monta kertaa:
        "Luen asiakirjallisuutta, historiaa, tiedekirjallisuutta yms. sellaiset 20000 - 30000 sivullista per vuosi"

• Anonyymi

Persu ei lue. Persu oksentaa jos näkeekin kirjan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Persu ei lue. Persu oksentaa jos näkeekin kirjan.

Itse et ole lukenut edes lehtiä, sen huomaa.

• Anonyymi

Kahdests ensimmãisestä en ole edes kuullut.

• Anonyymi

Eihän enää voi tulla kirjaklassikoita, kirjoja ei lueta! Kaikki vahtaa i-padejaan ja pelaavat pelejä, suurin osa ei edes ymmärrä kunnolla tavallisiakaan sanoja.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä vielä luetaan.

• Anonyymi
      UUSI

Täällä kuunnellaan, se on kivaa ja rentouttavaa minulle.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      495
      4523
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      74
      3246
    3. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      149
      1586
    4. Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."

Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m
      Sohvaperunat
      22
      1437
    5. 17-vuotiasta lukiolaispoikaa epäillään perheenisän murhasta Pyhtäällä

Perheenisä löytyi kuolleena kotipihastaan loppuvuonna 2023 Heinlahdesta Myyrynmäeltä. Poliisi epäilee murhasta kotkalais
      Kotka
      30
      1354
    6. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      83
      1314
    7. Janne Kataja uudessa elämäntilanteessa - Vauva tuli, tyttäret jo teini-iässä: "On jo vähän..."

Janne Kataja on uudessa elämäntilanteessa, 44-vuotiaana hän tuli kolmatta kertaa isäksi. Tyttäret edellisestä liitosta
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1066
    8. Olet mun herkkä kohta

Vaikutuksesi minuun on valtava. Käsitätköhän miten paljon tunnen takiasi? Miten paljon elämäni on muuttunut sen jälkeen
      Ikävä
      59
      1019
    9. Milloin olette tavanneet ekaa kertaa?

Ap vastaa: Viime keväänä maalis/huhtikuun vaihteessa se varmaan oli.
      Ikävä
      71
      937
    10. Kaipaan ja ikävöin sua

Your📱 ends with 8.
      Ikävä
      57
      934
    Aihe