Sibeliuksen kantaatti Jordens sång

Anonyymi-ap

Sibben Jordens sång on monotoniselta virren veisuulta kuulostavaa kuoromusiikkia vailla sanottavampia kontrasteja ja tuhlailevaa musiikillisten aiheiden keksintää, eikä Sibben kantaatteja kukaan pitäne rutiinimaisuudessaan erityisen merkittävinä teoksina ja siinä missä esim. "raikkaassa luontokuvauksessaan" johdattaa Pylkkäsen Helsinki kantaatti Tuulet osassa kaupungin historiaan ja maamme laulun syntyyn, taitavassa tunnelmien ja tilanteiden maalauksessaan, kuten kritiikki toteaa, Lokki osan sivutessa kirjavassa ja kekseliäässä ilmaisussaan Menotin tyyliä, vaikka minulle jopa Ives kollaaseineen tuli mieleen modernimmassa sävelkielessä lausujineen, tyytyy Sibbe varsin tavanomaiseen ja sovinnaiseen, paljon toistoa ja kertauksia sisältävään, ambitudiltaan suppeaan ja tunnerekisteriltään hillittyyn musiikilliseen ilmaisuun ja aineiston käsittelyyn, josta eivät juurikaan mitkään intohimoiset tunteet puhu, vaan yleisvaikutelma on laimea ja sävelkulut hymnimäisiä. Schopenhauer sanoo musiikin yhteydessä tunteiden puhuvan.

5

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä missä Sibelius tyytyy vaatimattomaan hymnimäiseen melodiikkaan homofonisessa kudoksessa, melodisen mielikuvituksen ehtyessä kappaleen puolivälissä ja samaa ohutta temaattista ainesta kunnianhimottomasti "pyöritellessä", Salmenhaaran mukaan orkesterin vain säestäessä vaatimattomasti kuoroa, Pylkkänen käy aiheeseensa käsiksi paljon suuremmalla kunnianhimolla kyntensä näyttäen musiikkidramaatikon draamallinen taju ja vaisto apunaan sävelkuvausta luodessaan aidon oopperasäveltäjän tavoin omaten kyvyn maalailla vaikuttavasti tunnelmiltaan vastakkaisia tilanteita ja tapahtumia ja tarinaa taitavasti kuljettaen visionäärisesti, eikä tilapäistyön leimasta ole tietoakaan, kuten vaatimattomammilla eväillä varustetulla sibbellä, jonka säveltämäaihekaan ei liene suonut mahdollisuutta Pylkkäsen teoksen tapaiseen ilmaisuun, mutta rupeaa ihmettelemään Sibben heikkoa musiikillista luovaa kykyä Oma maa kantaatissa, jossa hänen tulisi omata taito vaikuttavaan luonnon kuvailuun, vaikka tulos on pannukakku säveltäjän yrittäessä jopa naiivia polyfoniaa.

      • Anonyymi

        Pylkkänen ja Salmenhaara. 2 musiikin suurmiestä joitten töitä ei enää muista kukaan. Siksi jotta nuo ihmiskunnan suurimmat musikilliset nerot vihdoin saisivat sen huomion jonka toki ovat ansainneet niin muokatkaamme aikoinaan Stalinin Venäjällä nimellä "Pushkin ja Gogol" julkaistun D. Harmsin kirjoittaman yksi näytöksisen näytelmän teksti.

        Paras näytelmä joka ikinä on kirjoitettu nimeltään: "Pylkkänen ja Salmenhaara".

        Pylkkänen (falls off one side of the stage, behind the curtains, and lies there quietly).
        Salmenhaara (walks in, trips over Pylkkänen and falls): Damn! I must have tripped over Pylkkänen!

        Pylkkänen (getting up): Such a headache! They wouldn't let me rest! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). Must've tripped over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Not a minute of rest! (Walks, trips over Pylkkänen and falls). Damn! Must be over Pylkkänen again.

        Pylkkänen (getting up): He is always in my way! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). This is such a headache! Must've tripped again over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Hooliganism! Vicious hooliganism! (Walks, trips over Pylkkänen and falls). Damn! Must be over Pylkkänen again!

        Pylkkänen (getting up): What a vicious harasment! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). Must've tripped over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Damn! Really, damn! (Walks, trips over Pylkkänen and falls). Over Pylkkänen!

        Pylkkänen (getting up): Headache! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). Over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Damn! (Walks, trips over Pylkkänen and falls behind the stage). Over Pylkkänen!

        Pylkkänen (getting up): Headache! (Walks off the stage).
        Pylkkänen's voice can be heard from behind the stage: "Over Salmenhaara!".

        The curtains descend.

        Voiko enää vakuuttavampaa todistusta kuin tuo näytelmä on olla siitä että kuinka merkittäviä musiikin kannalta Salmenhaara ja Puylkkänen olivat ja yhä ovat.

        Muistan kuinka noin 10 vuotta sitten eräässä kaupungissa täällä Suomessa paikallinen teatteri esitti tuon yllä olevan näytelmän ja niin siinä sitten kävi että ensin koko kaupungin asuijamisto vietti noin viikon juopotellen ja irstaillen, ja sen jälkeen he suurena joukkiona marssivat kaupungin johtajan luokse vaativat ja myös saivat ratsastajapatsaat sekä Pylkkäselle että Salmenhaaralle tuon kaupungin torille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pylkkänen ja Salmenhaara. 2 musiikin suurmiestä joitten töitä ei enää muista kukaan. Siksi jotta nuo ihmiskunnan suurimmat musikilliset nerot vihdoin saisivat sen huomion jonka toki ovat ansainneet niin muokatkaamme aikoinaan Stalinin Venäjällä nimellä "Pushkin ja Gogol" julkaistun D. Harmsin kirjoittaman yksi näytöksisen näytelmän teksti.

        Paras näytelmä joka ikinä on kirjoitettu nimeltään: "Pylkkänen ja Salmenhaara".

        Pylkkänen (falls off one side of the stage, behind the curtains, and lies there quietly).
        Salmenhaara (walks in, trips over Pylkkänen and falls): Damn! I must have tripped over Pylkkänen!

        Pylkkänen (getting up): Such a headache! They wouldn't let me rest! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). Must've tripped over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Not a minute of rest! (Walks, trips over Pylkkänen and falls). Damn! Must be over Pylkkänen again.

        Pylkkänen (getting up): He is always in my way! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). This is such a headache! Must've tripped again over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Hooliganism! Vicious hooliganism! (Walks, trips over Pylkkänen and falls). Damn! Must be over Pylkkänen again!

        Pylkkänen (getting up): What a vicious harasment! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). Must've tripped over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Damn! Really, damn! (Walks, trips over Pylkkänen and falls). Over Pylkkänen!

        Pylkkänen (getting up): Headache! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). Over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Damn! (Walks, trips over Pylkkänen and falls behind the stage). Over Pylkkänen!

        Pylkkänen (getting up): Headache! (Walks off the stage).
        Pylkkänen's voice can be heard from behind the stage: "Over Salmenhaara!".

        The curtains descend.

        Voiko enää vakuuttavampaa todistusta kuin tuo näytelmä on olla siitä että kuinka merkittäviä musiikin kannalta Salmenhaara ja Puylkkänen olivat ja yhä ovat.

        Muistan kuinka noin 10 vuotta sitten eräässä kaupungissa täällä Suomessa paikallinen teatteri esitti tuon yllä olevan näytelmän ja niin siinä sitten kävi että ensin koko kaupungin asuijamisto vietti noin viikon juopotellen ja irstaillen, ja sen jälkeen he suurena joukkiona marssivat kaupungin johtajan luokse vaativat ja myös saivat ratsastajapatsaat sekä Pylkkäselle että Salmenhaaralle tuon kaupungin torille.

        Minä muistan Pohjolan Pucciniksi kutsuttavan Pylkkäsen ja muistavat nekin, jotka ovat olleet oopperassa Marea katsomassa ja kuuntelemassa. Syystä, että Pylkkäsen tuotanto on laaja ja se sisältää lukuisien jopa kansainvälisesti, mutta myös suomessa palkittujen ja suuren menestyksen saaneiden oopperoiden lisäksi paljon jopa sinfonisia orkesteriteoksia, kuorolle-ja/tai laulusolisteille ja orkesterille kirjoitettuja teoksia, kamarimusiikkia ja lauluja, niin suurta osaa siitä ei ole levytetty tai tallennettu muillekaan formaateille, mutta hänen musiikkiaan on silti internetissä kuultavissa erilaisista musiikki arkistoista, kuten internet archivesta ja soivasta arkistosta ja taideyliopiston Taju päätteestä ja hiukan myös tuubista..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pylkkänen ja Salmenhaara. 2 musiikin suurmiestä joitten töitä ei enää muista kukaan. Siksi jotta nuo ihmiskunnan suurimmat musikilliset nerot vihdoin saisivat sen huomion jonka toki ovat ansainneet niin muokatkaamme aikoinaan Stalinin Venäjällä nimellä "Pushkin ja Gogol" julkaistun D. Harmsin kirjoittaman yksi näytöksisen näytelmän teksti.

        Paras näytelmä joka ikinä on kirjoitettu nimeltään: "Pylkkänen ja Salmenhaara".

        Pylkkänen (falls off one side of the stage, behind the curtains, and lies there quietly).
        Salmenhaara (walks in, trips over Pylkkänen and falls): Damn! I must have tripped over Pylkkänen!

        Pylkkänen (getting up): Such a headache! They wouldn't let me rest! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). Must've tripped over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Not a minute of rest! (Walks, trips over Pylkkänen and falls). Damn! Must be over Pylkkänen again.

        Pylkkänen (getting up): He is always in my way! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). This is such a headache! Must've tripped again over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Hooliganism! Vicious hooliganism! (Walks, trips over Pylkkänen and falls). Damn! Must be over Pylkkänen again!

        Pylkkänen (getting up): What a vicious harasment! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). Must've tripped over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Damn! Really, damn! (Walks, trips over Pylkkänen and falls). Over Pylkkänen!

        Pylkkänen (getting up): Headache! (Walks, trips over Salmenhaara and falls). Over Salmenhaara!

        Salmenhaara (getting up): Damn! (Walks, trips over Pylkkänen and falls behind the stage). Over Pylkkänen!

        Pylkkänen (getting up): Headache! (Walks off the stage).
        Pylkkänen's voice can be heard from behind the stage: "Over Salmenhaara!".

        The curtains descend.

        Voiko enää vakuuttavampaa todistusta kuin tuo näytelmä on olla siitä että kuinka merkittäviä musiikin kannalta Salmenhaara ja Puylkkänen olivat ja yhä ovat.

        Muistan kuinka noin 10 vuotta sitten eräässä kaupungissa täällä Suomessa paikallinen teatteri esitti tuon yllä olevan näytelmän ja niin siinä sitten kävi että ensin koko kaupungin asuijamisto vietti noin viikon juopotellen ja irstaillen, ja sen jälkeen he suurena joukkiona marssivat kaupungin johtajan luokse vaativat ja myös saivat ratsastajapatsaat sekä Pylkkäselle että Salmenhaaralle tuon kaupungin torille.

        Vaikka Pylkkänen on taitavana musiikkidramaatikkona ja melodian mestarina originellimpi luova säveltäjänero kuin Salmenhaara, jälkimmäinen kuului silti suomen johtaviin modernisteihin 1960 luvun sointikenttäajattelussaan ja serialismissaan, kunnes teki urallaan täyskäännöksen uusromantiikkaan sävellajikeskeistä funktionaalisharmonista järjestelmää suosien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka Pylkkänen on taitavana musiikkidramaatikkona ja melodian mestarina originellimpi luova säveltäjänero kuin Salmenhaara, jälkimmäinen kuului silti suomen johtaviin modernisteihin 1960 luvun sointikenttäajattelussaan ja serialismissaan, kunnes teki urallaan täyskäännöksen uusromantiikkaan sävellajikeskeistä funktionaalisharmonista järjestelmää suosien.

        Pylkkäsen tuotantoon tutustuttuani hämmästyttää hänen tekninen sujuvuutensa ja ilmaisu-ja tyylikeinojensa moninaisuus vuolaan romanttissävyisen ja laulavan melodiikan taitajasta,
        rikkaan sointiväripaletin omaavasta ranskalaista raffinemangia edustavasta impressionismia viljelevästä sävellystyylistä suuriin ja arkkitehtonista muotosuunnittelua edellyttäviin sinfonisiin muotoihin, jossa runollisen kaunis melodiikka yhdistyy taitavaan rakennesuunnitteluun motiivista kehittelyä myöten, sekä esim. vasta nyt laulutuotantoon perehtymisen myötä minulle ilmennyt taipuisuus ja mukautuminen mitä erilaisimpiin runotekstin herättämiin tunnelmiin, syvästä hartaudesta suureen ylevyyteen ja pateettisiin ja synkkiin sävyihin asti, säveltäjän tavoittaessa aidon lyyrikon tavoin runotekstin hengen, vaikka on ennen kaikkea myös pätevä oopperasäveltäjä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45159
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      121
      25963
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      323
      15654
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      163
      10782
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9697
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9311
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      84
      8456
    8. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      7923
    9. 242
      6814
    10. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      221
      6476
    Aihe