Minulla aloitettiin statiini

Anonyymi-ap

LDL ei ole ollut minulla mitenkään korkea, mutta diabeetikoilla on tiukemmat kolesterolin vaatimukset. Kakkostyypin diabetes on ollut minulla 18 vuotta. LDL on ollut joskus alle 2:kin, mutta usein 2,1–2,4. Yleislääkärien mielestä ne ovat loistavan hyviä arvoja, mutta kardiologi ehdotti minulle kuitenkin statiinin aloitusta, jotta pääsisin tiukkaan diabeetikoille asetettuun tavoitearvoon, joka on alle 1,8.

Rosuvastatiinin annos on minulla pienin mahdollinen 5 mg/vrk, joka tuskin tulee aiheuttamaan sivuvaikutuksia.

Alunperin kävin kardiologin luona sydämeeni tulleen eteislepatuksen takia (eri asia kuin eteisvärinä, joskin hoito on samansuuntaista). Sitä ei aiota korjata, koska minulla on alttius saada se uudestaan, jolloin oireet saattvat uudella kerralla olla vähemmän mukavat (lepatus ei häiritse minua nyt, tuskin edes huomaan sitä). Veren ”ohennuslääkkeet” lopuksi elämää, koska läpätys lisää aivoihin kulkeutuvien hyytymien vaaraa.

12

327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

Minulla on suojana kaksi diabeteslääkettä, ja pitkäsokeri on ollut ennen statiinin aloitusta n. 41:ssä, joka on aika hyvä arvo.

– AP

• Anonyymi

Pääset varmasti tavoitearvoihin ottamalla rosuvastatiinin joka toinen päivä tai vaikka kolme kertaa viikossa ton 5 mg. 5 mg päivittäin on jo melkoisen iso annos ja jo tarpeeksi aiheuttamaan ikäviä haittavaikutuksia.

• Rousuvastatiinin minimiannos on tuo 5 mg per päivä ja statiinit ovat yleensä hyvin siedettyjä.

LDL-kolesteroli on erinomainen jos se on alle 1.4 mmol/l. Minulla se oli viimeksi 1.3 mmol/l ja tuo ruokavaliolla jossa on varsin vähän tyydyttynyttä rasvaa sekä 20 mg simvastatiinia per päivä.

• Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

Rousuvastatiinin minimiannos on tuo 5 mg per päivä ja statiinit ovat yleensä hyvin siedettyjä.

LDL-kolesteroli on erinomainen jos se on alle 1.4 mmol/l. Minulla se oli viimeksi 1.3 mmol/l ja tuo ruokavaliolla jossa on varsin vähän tyydyttynyttä rasvaa sekä 20 mg simvastatiinia per päivä.

Tuo 20 mg simvastatiinia on noin suunilleen ekvalentti tuolle 5 mg rosuvastatiinille, mutta rosuvastatiinissa on huomattavasti pitempi puoliintumisaika, jolloin sen vaihtoehtoinen annostelu voi olla tarpeellista. Itse olen saanut LDL-kolesterolin tiputettua 2.2 mmol/l -> 1.8 mmol/l muutamassa viikossa syömällä 2,5 mg rosuvastatiinia kolmesti viikossa (ma, ke, pe). Mulla olisi kans tavoite saada LDL tuonne diabeetikoiden tavoitearvoihin, mutta olen hieman eri mieltä tästä lääkäreiden kanssa. Se, onko LDL 1.4 vai 1.8 ei ole lopulta ihan hirveäan suurta merkitystä, kun jatkuva matala-asteinen tulehdus on kuitenkin se pahin ongelma meillä diabeetikoilla. LDL-suojaa myös verisuonia ja hermostoa, sekä osallistuu hormoonisynteesiin ja solujen jakautumiseen, joten sen matalalle ajaminen voi johtaa ongelmiin. Mitä matalampi, sen parempi -väittämä on valitettavan tuttu lääkäreiden suusta ja tämä on usein vain opittua markkinointipuhetta myyntiedustajilta kuin tiukkaa lääketieteellistä dataa.

Ongelmallista noissa statiineissa on myös se, että ne tuppaavat vaikuttamaan myös hyvien rasvojen synteesiin ja omallakin kohdalla HDL tipahti 1.78 mmol/l - 1.40 mmol/l lääkkeen aloittamisen myötä. D-vitamiini ja Q10-lisä ovat myös usein tarpeen, koska ainakin jälkimmäisen synteesiin nuo tutkitusti vaikuttavat negatiivisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo 20 mg simvastatiinia on noin suunilleen ekvalentti tuolle 5 mg rosuvastatiinille, mutta rosuvastatiinissa on huomattavasti pitempi puoliintumisaika, jolloin sen vaihtoehtoinen annostelu voi olla tarpeellista. Itse olen saanut LDL-kolesterolin tiputettua 2.2 mmol/l -> 1.8 mmol/l muutamassa viikossa syömällä 2,5 mg rosuvastatiinia kolmesti viikossa (ma, ke, pe). Mulla olisi kans tavoite saada LDL tuonne diabeetikoiden tavoitearvoihin, mutta olen hieman eri mieltä tästä lääkäreiden kanssa. Se, onko LDL 1.4 vai 1.8 ei ole lopulta ihan hirveäan suurta merkitystä, kun jatkuva matala-asteinen tulehdus on kuitenkin se pahin ongelma meillä diabeetikoilla. LDL-suojaa myös verisuonia ja hermostoa, sekä osallistuu hormoonisynteesiin ja solujen jakautumiseen, joten sen matalalle ajaminen voi johtaa ongelmiin. Mitä matalampi, sen parempi -väittämä on valitettavan tuttu lääkäreiden suusta ja tämä on usein vain opittua markkinointipuhetta myyntiedustajilta kuin tiukkaa lääketieteellistä dataa.

Ongelmallista noissa statiineissa on myös se, että ne tuppaavat vaikuttamaan myös hyvien rasvojen synteesiin ja omallakin kohdalla HDL tipahti 1.78 mmol/l - 1.40 mmol/l lääkkeen aloittamisen myötä. D-vitamiini ja Q10-lisä ovat myös usein tarpeen, koska ainakin jälkimmäisen synteesiin nuo tutkitusti vaikuttavat negatiivisesti.

Tulehdusarvoja voi mittauttaa labrassa, ja minulla on kahtena mitattuna kertana arvot olleet alle 0,3:n, joten diabetekseni tuskin johtuu elimistön tulehdustilasta. Diabeteksen puhkeamisen aikaan painoin 160 kg. – AP

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulehdusarvoja voi mittauttaa labrassa, ja minulla on kahtena mitattuna kertana arvot olleet alle 0,3:n, joten diabetekseni tuskin johtuu elimistön tulehdustilasta. Diabeteksen puhkeamisen aikaan painoin 160 kg. – AP

Ei normaali CRP näytä matala-asteista tulehdusta. Sitä edes harvemmin mitataan julkisella puolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei normaali CRP näytä matala-asteista tulehdusta. Sitä edes harvemmin mitataan julkisella puolella.

Tarkoitin herkkää CRP:tä, joka on minulla ollut molemmilla mitatuilla kerroilla alle 0,3 mg/l. Parempi mittauttaa se omakustanteisesti yksityisellä kuin miettiä että varmasti minulla tulehdus jyllää nyt verisuonissani kun syön sitä tai tätä. –AP

• Anonyymi
      • Anonyymi

Diabeetikoilla tuo asia on hieman kinkkisempi.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elina Hytönen on myös rokotekriittinen.

https://www.elinahytonen.fi/2022/05/liikakuolleisuuden-varsinainen-syy/

Wikipedian mukaan hän on näköjään lähes 9-kymppinen ja kirjallisuuskriitikko Toini Havun tytär.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Elina_Hytönen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      4974
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      86
      1762
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      288
      1622
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1574
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      256
      1448
    6. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      135
      1207
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1180
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1129
    9. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      69
      1111
    10. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1064
    Aihe