Onko kuvassa Hämeenkadun ajoradan ylittävässä kohdassa suojatie, vai pelkkä ylityspaikka? Oleellinen seikka tietää, että väistääkö ratikka jalankulkijoita vai jalankulkijat ratikkaa, kun liikennevalot eivät ole toiminnassa.
https://maps.app.goo.gl/b3T9c81ezZ5h18Fo7
Kun katsoo kohtaa, niin suojatien tiemaalaus puuttuu kohdasta. Sen perusteella voisi kuvitella kohdan olevan ylityspaikka, eikä suojatie. Nyt on kuitenkin niin, että suojatie on olemassa myös pelkästään suojatie liikennemerkkienkin perusteella ja suojatie liikennemerkit näyttäisivät kohdassa kuitenkin olevan.
Tieliikennelain 2 § sanotaan seuraavaa suojatien määritelmästä. Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.
Tuo TAI sana tekee sen, että jompikumpi riittää kohdassa, että kyseessä on suojatie, mutta mitä suunnittelijat ovat mahtaneet tarkoittaa?
Ylityspaikka on eri asia, kuin suojatie
65
594
Vastaukset
- Anonyymi
Jos ei ole liikennemerkkiä (en tiedä onko) ja kun ajoradassa ei ole maalauksia, on vain pyörätiessä, niin kävelijä väistää.
- Anonyymi
Haaste on nimenomaan se, että niitä suojatien liikennemerkkejä on.
- Anonyymi
Suojatiehän siinä on ja vielä liikennevaloin varustettu.
- Anonyymi
Liikennevalot eivät kohtaa suojatieksi kuitenkaan tee. Kannattaa lukea tämä artikkeli aiheesta.
Harva tietää, miten ylityspaikka eroaa suojatiestä
https://yle.fi/a/74-20047450 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikennevalot eivät kohtaa suojatieksi kuitenkaan tee. Kannattaa lukea tämä artikkeli aiheesta.
Harva tietää, miten ylityspaikka eroaa suojatiestä
https://yle.fi/a/74-20047450Suojatie se on. Jalankulkijan oikeudet on turvattu liikennevaloilla. Ylityspaikka ei ole koskaan varustettu liikennevaloilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatie se on. Jalankulkijan oikeudet on turvattu liikennevaloilla. Ylityspaikka ei ole koskaan varustettu liikennevaloilla.
Tässä on kuva pääkaupunkiseudulta. Liikennevalot on tässäkin tapauksessa. Ei ole suojatie, sillä suojatieraidoitus sekä suojatien liikennemerkit puuttuvat.
https://postimg.cc/hJyLD6fG - Anonyymi
^ Tuo tuossa heti yläpuolella, on ylityspaikka.
- Anonyymi
Kolminkertainen suojatie huuto ylityspaikalle
- Anonyymi
Pohjois-Haagassa otetussa kuvassa ajoradan ylittää suojatie, mutta Raide-Jokerin kiskojen kohdalla on ylityspaikka.
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/ar_1.5,c_fill,g_faces,h_800,w_1200/dpr_1.0/q_auto:eco/f_auto/fl_lossy/v1692445618/39-115925564e0a783598ee- Anonyymi
Tässä on kuva paremmin suunnitellusta kohdasta.
https://maps.app.goo.gl/LaFeMG1K9c3TdYug8
Suojatien liikennemerkit eivät tuollaisessa kohdassa sekoitu ylityspaikan kanssa, kun ovat hammastettu eri kohtiin. Ylityspaikkaa ylittävä jalankulkija väistää ajoneuvoja/ratikkaa.
- Anonyymi
Suojatie on se tie, jolla jalankulkijat ja pyöräilijät kulkevat. Tien ylityspaikka on seepran raidat.
- Anonyymi
Olet pihalla, kuin lumiukko. Suojatie on ajoradan ylityspaikka, jossa on "seepra raidoitus" tai suojatien liikennemerkki. Jalkakäytävä, pyörätie, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tai Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain, on se väylä, jolla jalankulkijat (ja osin pyöräilijät) kulkevat.
Suojatie
- Suojateillä tien ja radan yli kulkevat suojatiemerkinnät.
- Auto ja ratikka väistävät suojatiellä jalankulkijaa.
Ylityspaikka
- Ylityspaikan kohdalla ei ole suojatiemerkintöjä.
- Ylityspaikalla jalankulkija väistää ratikkaa ja muuta liikennettä.
Ole tarkkana, sillä raskas raitiovaunu ei pysty äkkipysähdyksiin.
- Anonyymi
Selvä ylityspaikka eli jalankulkija väistää ratikkaa. Suojatietä on tuossa kohdassa vain pyöräkaistan kohdalla, eli siinä kohdassa pyöräilijä väistää jalankulkijaa.
- Anonyymi
Mutta kohdassa näkyy suojatie liikennemerkit. Suojatie on olemassa ilman "seepraraidoituksen" tiemaalausta tiessä, jos kohdassa on suojatie liikennemerkit. Vaarallisesti suunniteltu kohta, jos oikeasti on tarkoitettu, että ajoradan ja raiteiden kohdalla ei ole suojatietä.
Tieliikennelaissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien TAI raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa. - Anonyymi
Tieliikennelaissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.
Riittää siis että on joko liikennemerkki tai tiemerkintä (tai molemmat), niin kohdassa on suojatie. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kohdassa näkyy suojatie liikennemerkit. Suojatie on olemassa ilman "seepraraidoituksen" tiemaalausta tiessä, jos kohdassa on suojatie liikennemerkit. Vaarallisesti suunniteltu kohta, jos oikeasti on tarkoitettu, että ajoradan ja raiteiden kohdalla ei ole suojatietä.
Tieliikennelaissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien TAI raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.Suojatien merkki on tuossa vain toisella puolella katua. Jos kyseessä suojatie, merkki on suojatien molemmissa päissä. Jos sinulla on ajokortti, mene kiireesti palauttamaan se poliisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatien merkki on tuossa vain toisella puolella katua. Jos kyseessä suojatie, merkki on suojatien molemmissa päissä. Jos sinulla on ajokortti, mene kiireesti palauttamaan se poliisille.
Jalankulkija ei tarvitse ajokorttia. Hän katsoo, että on suojatien liikennemerkki ja toimii sen mukaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatien merkki on tuossa vain toisella puolella katua. Jos kyseessä suojatie, merkki on suojatien molemmissa päissä. Jos sinulla on ajokortti, mene kiireesti palauttamaan se poliisille.
Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä 379/2020
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2020/379
"E1 Suojatie.
Merkkiä käytetään joko yhdessä suojatien tiemerkinnän L3 kanssa tai yksin. Merkkiä käytetään aina, jos suojatien yhteydessä on merkillä B7 osoitettu pyöräilijän tienylityspaikka. Samassa pylväässä merkki E1 sijoitetaan merkin B7 yläpuolelle. Milloin tien nopeusrajoitus on yli 50 kilometriä tunnissa, suojatie tulee varustaa liikennevaloin. Jos suojatie osoitetaan sekä tiemerkinnöin että liikennemerkein, ainakin yksi merkki sijoitetaan suojatiemerkinnän L3 kohdalle tai enintään 2,0 metriä ennen suojatien tai sen yhteydessä olevan pyörätien jatkeen tiemerkinnän L4 etureunaa. Ajoradan ulkopuolelle sijoitetun merkin lähimmän reunan etäisyys ajoradan reunasta saa olla enintään 2,0 metriä. Mikäli näkemät ovat suojatien kohdalla erittäin hyvät, merkki voidaan poikkeuksellisesti sijoittaa sivusuunnassa kauemmaksikin, kuitenkin enintään 4,0 metrin etäisyydelle ajoradan reunasta. Mikäli tulosuunnassa on kaksi tai useampia ajokaistoja, merkki on sijoitettava tulosuunnan tai ajoradan molemmille puolille tai ajoradan yläpuolelle. Merkin tulee näkyä tien kumpaankin suuntaan. Myös merkin peilikuvaa voidaan käyttää." - Anonyymi
E1 Suojatie
"Merkillä osoitetaan paikka, jossa on noudatettava suojatietä koskevia liikennesääntöjä. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle. Jollei tiemerkinnällä L3 muuta osoiteta, osoittaa merkin paikka ajosuunnassa suojatien etureunan."
Tieliikennelaki 729/2018
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkija ei tarvitse ajokorttia. Hän katsoo, että on suojatien liikennemerkki ja toimii sen mukaisesti.
Eli tässä kävelee ratikan alle, vaikka jalankulkijalla väistämisvelvollisuus.
https://maps.app.goo.gl/D1vtBbRCL3Gaawzp7 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tässä kävelee ratikan alle, vaikka jalankulkijalla väistämisvelvollisuus.
https://maps.app.goo.gl/D1vtBbRCL3Gaawzp7On todellakin vaaran paikka, että on suojatien liikennemerkit laitettu, että voi syntyä väärinymmärrys. Suojatie on olemassa jo pelkästään niiden liikennemerkkien perusteella, vaikka suojatie raidoitus puuttuu.
Ylempänä mainittu esimerkki paremmasta suunnittelusta ottaa huomioon asian ja ylityspaikka ei ole kohtisuoraan suojatien edessä, eikä samanlaista väärinymmärryksen vaaraa synny. Tässä vielä kuva vähän eri kulmasta kyseisestä tapauksesta.
https://i.postimg.cc/Pf24tyVt/suojatie-ja-ylityspaikka.jpg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tässä kävelee ratikan alle, vaikka jalankulkijalla väistämisvelvollisuus.
https://maps.app.goo.gl/D1vtBbRCL3Gaawzp7Talvella ei lumen alta näe tiemaalauksia, eli ovatko siinä sellaiset vai ei. Suunnittelijat eivät aina muista ottaa huomioon Suomen talven ja lumiset olosuhteet. Talvella näkyy ainoastaan liikennemerkit.
- Anonyymi
Kulkuneuvo väistää aina jalankulkijaa.
Yliajooikeutta ei ole.
Se, että pystyikö väistämään, ratkaistaan oikeudessa.- Anonyymi
Älä valehtele. Oikea termi on muuten ajoneuvo. Ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jalankulkijoita kohtaan suojateiden kohdalla. Jos ei ole suojatie, niin ei ajoradan ajoneuvoilla ole mitään sellaista väistämisvelvollisuutta osoitettu. Päälle ei toki saa tahallaan ajaa muualla, mutta voi voi, jos jalankulkija kävelee ajoradalle varomatta jossakin kohdassa, jossa ei ole suojatietä.
Suojateiden kohdalla väistämisvelvollisuus on tieliikennelaissa nimeltään esteetön kulku. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä valehtele. Oikea termi on muuten ajoneuvo. Ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jalankulkijoita kohtaan suojateiden kohdalla. Jos ei ole suojatie, niin ei ajoradan ajoneuvoilla ole mitään sellaista väistämisvelvollisuutta osoitettu. Päälle ei toki saa tahallaan ajaa muualla, mutta voi voi, jos jalankulkija kävelee ajoradalle varomatta jossakin kohdassa, jossa ei ole suojatietä.
Suojateiden kohdalla väistämisvelvollisuus on tieliikennelaissa nimeltään esteetön kulku. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.Ymmärsit mutta et tajunnut..
Yliajooikeutta ei ole. Oikeudessa määtitellään lopputulema. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärsit mutta et tajunnut..
Yliajooikeutta ei ole. Oikeudessa määtitellään lopputulema.Luetun ymmärtäminen hoi. Tuollahan lukee selvästi: "Päälle ei toki saa tahallaan ajaa muualla". Tajuttu siis on. Jalankulkija on ajoradalla kulkiessa (sen ylittäessä) kuitenkin vieraileva tähti ja jalankulkijan paikka ajoradalla on määritelty, eli oikeudessa määriteltävä lopputulema ottaa asian varmasti huomioon. Suojatie on sitten asia erikseen, kuten on mainittu.
"13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta."
"16 §
Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen hoi. Tuollahan lukee selvästi: "Päälle ei toki saa tahallaan ajaa muualla". Tajuttu siis on. Jalankulkija on ajoradalla kulkiessa (sen ylittäessä) kuitenkin vieraileva tähti ja jalankulkijan paikka ajoradalla on määritelty, eli oikeudessa määriteltävä lopputulema ottaa asian varmasti huomioon. Suojatie on sitten asia erikseen, kuten on mainittu.
"13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta."
"16 §
Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."Mitä horajat. Yliajooikeutta ei ole. Oli suojatie,mettätie, polku, mikä vaan.
Oikeudessa määritellään lopputulema. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä horajat. Yliajooikeutta ei ole. Oli suojatie,mettätie, polku, mikä vaan.
Oikeudessa määritellään lopputulema.Puhutaan ajoradan ylittämisestä ja väistämisvelvollisuudesta, eli liikennesäännöistä. Jos on suojatie joka ylittää ajoradan, niin autoilija väistää suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Jos ei ole suojatietä kohdassa, niin jalankulkija väistää autoilijoita, kun ylittää ajoradan. Täysin päivänselvä asia. Asia selviää tieliikennelain pykälistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhutaan ajoradan ylittämisestä ja väistämisvelvollisuudesta, eli liikennesäännöistä. Jos on suojatie joka ylittää ajoradan, niin autoilija väistää suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Jos ei ole suojatietä kohdassa, niin jalankulkija väistää autoilijoita, kun ylittää ajoradan. Täysin päivänselvä asia. Asia selviää tieliikennelain pykälistä.
Autoilijan tärkein pykälä on. Ei ole yliajooikeutta.
Muut on lisämaustetta soppaan.
Autoilijan on ajoluvan saadakseen tiedettävä pykälät.
Jalankulkuun ei tarvi korttia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijan tärkein pykälä on. Ei ole yliajooikeutta.
Muut on lisämaustetta soppaan.
Autoilijan on ajoluvan saadakseen tiedettävä pykälät.
Jalankulkuun ei tarvi korttia.Sellaista pykälää ei ole olemassa. Älä keksi omiasi.
Tieliikennelaki 729/2018
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaista pykälää ei ole olemassa. Älä keksi omiasi.
Tieliikennelaki 729/2018
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729Aja sitten päälle. Oikeus ratkaisee onko yliajopykäliä vai kieltäviä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aja sitten päälle. Oikeus ratkaisee onko yliajopykäliä vai kieltäviä.
Luetun ymmärtäminen ei näköjään aina ole niin helppoa. Viittaan siihen, että on kirjoitettu ja todettu, että päälle ei toki saa tahallaan ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen ei näköjään aina ole niin helppoa. Viittaan siihen, että on kirjoitettu ja todettu, että päälle ei toki saa tahallaan ajaa.
Nonii, turha jorista suojateistä ja ylityspaikoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen ei näköjään aina ole niin helppoa. Viittaan siihen, että on kirjoitettu ja todettu, että päälle ei toki saa tahallaan ajaa.
Vahingossako saa. Ymmärränkö oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vahingossako saa. Ymmärränkö oikein.
Kyse on lähinnä siitä, että jotkut kuvittelevat, että syntyy itselle jokin oikeus rikkoa liikennesääntöjä, jos se toinenkin rikkoo sääntöjä. Jotkut kuvittelevat siis, että itselle tulee jokin "päälle ajo" oikeus kun se toinen mokaa. Päälle ei missään tilanteessa saa tietenkään ajaa, eli ei tahallaan, eikä vahingossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on lähinnä siitä, että jotkut kuvittelevat, että syntyy itselle jokin oikeus rikkoa liikennesääntöjä, jos se toinenkin rikkoo sääntöjä. Jotkut kuvittelevat siis, että itselle tulee jokin "päälle ajo" oikeus kun se toinen mokaa. Päälle ei missään tilanteessa saa tietenkään ajaa, eli ei tahallaan, eikä vahingossa.
Sori siitä.
..Lapsi oli ollut ylittämässä suojatietä, kun kuski törmäsi häneen. Kuski ei pysähtynyt...
- Anonyymi
Ylistyksestä se tuskin sanoo enempää kuten on kuultu.
- Anonyymi
Kuka sanoo? Mikä sanoo?
- Anonyymi
Onnettomuuksista 80 prosenttia suojatiellä. Viimeksi viikonloppuna auto törmäsi suojatiellä olleeseen jalankulkijaan.
Onnettomuuteen joutuvat enimmäkseen vanhukset ja lapset.
Onko sitten olemassa yliajopakko. - Anonyymi
Tässä juttua noista suojatien ja ylityspaikan yhdistelmistä.
https://teilla.blogspot.com/2023/10/giljotiini.html- Anonyymi
Hyvin on otettu kantaa haasteisiin ja sekaannuksen mahdollisuuteen.
- Anonyymi
Kannattaa katsoa tietä ylittäessä muutakin kuin se, että tien reunassa on suojatien merkki. Joka paikassa se merkki ei ole tae siitä, että suojatie jatkuu katkeamattomana ajoradan vastakkaiselle puolelle asti. Jos on epävarmuutta, väistä kaistojen välissä kulkevaa ratikkaa. Tuossakin alkuperäisessä ongelmassa suojatien merkki näyttää pätevän vain pyöräkaistan kohdalla, eli pyöräilijän pitäisi väistää jalankulkijaa, ja sen toteutumista vahvasti epäilen.
Harva pyöräilijä tietää sitä, että bussipysäkillä bussiin menevää ja bussista poistuvaa pitää väistää.- Anonyymi
Talvella ei välttämättä muuta näe, kuin ne liikennemerkit.
- Anonyymi
Tieliikennelain mukaan on kuitenkin niin, että suojatie on olemassa jo pelkästään liikennemerkkien perusteella, vaikka mitään tiemerkintää ei kohdassa edes ole. Syy tähän on tieliikennelaissa suojatien määrityksessä oleva TAI sana. Sen perusteella kumpi vaan riittää, että kohdassa kulkee suojatie.
Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.
Tuo seikka pitää huomioida, kun suunnitellaan tuollaisia ylityspaikkoja ja suojateitä, jotka ovat yhteydessä toisiinsa. Talvellakin pitää kohta ja tilanne olla täysin selkeä kulkijoille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan on kuitenkin niin, että suojatie on olemassa jo pelkästään liikennemerkkien perusteella, vaikka mitään tiemerkintää ei kohdassa edes ole. Syy tähän on tieliikennelaissa suojatien määrityksessä oleva TAI sana. Sen perusteella kumpi vaan riittää, että kohdassa kulkee suojatie.
Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.
Tuo seikka pitää huomioida, kun suunnitellaan tuollaisia ylityspaikkoja ja suojateitä, jotka ovat yhteydessä toisiinsa. Talvellakin pitää kohta ja tilanne olla täysin selkeä kulkijoille.Tuossa kohdassa suojatien merkki on vain toisella puolella katua. Meneekö se sitten niin, että kun lähtee ylittämään katua suojatien puolelta, suojatie on voimassa, ja vastaavasti kun lähtee ylittämään katua vastakkaiselta suunnalta, jossa suojatien merkkiä ei ole, niin kyseessä on ylityspaikka?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa kohdassa suojatien merkki on vain toisella puolella katua. Meneekö se sitten niin, että kun lähtee ylittämään katua suojatien puolelta, suojatie on voimassa, ja vastaavasti kun lähtee ylittämään katua vastakkaiselta suunnalta, jossa suojatien merkkiä ei ole, niin kyseessä on ylityspaikka?
Onhan keskustelussa esitetty muitakin kohtia, joissa suojatien liikennemerkkejä löytyy myös ylityspaikan molemmilta puolilta, kuten vaikkapa tämä:
https://maps.app.goo.gl/sJpBEfJaAg1HjtU29 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan keskustelussa esitetty muitakin kohtia, joissa suojatien liikennemerkkejä löytyy myös ylityspaikan molemmilta puolilta, kuten vaikkapa tämä:
https://maps.app.goo.gl/sJpBEfJaAg1HjtU29Se suojatien merkki turvaa autoilijan selustaa vain 50m matkalta: Jos suojatie on tätä kauempana, tien saa ylittää ilman suojatietä - eikä autoilijalla ole tällöin päälleajo-oikeutta.
- Anonyymi
Se nyt on AIVAN sama mitä siinä on, alle jäät jos ei puoliaa/ jaloistaa sa bauhtia.
- Anonyymi
Juu,joku saivartelee pykälistä. Hämeenkatu kokonaisuudessaan muutettävä kävelykaduksi.
- Anonyymi
Miten niin saivartelua pykälästä? Suojatie ja ylityspaikka ovat täysin eri asioita. Tähän sitten vielä se, että kun suojatie päättyy ja kohta jatkuu sen jälkeen kohtisuoraa suojatien edestä ylityspaikkana, niin saattaa syntyä vaaratilanne. Huonoa suunnittelua moinen.
- Anonyymi
^ ...ja jatkuuko se edes ylityspaikkana, kun suojatien liikennemerkki löytyy ylityspaikan molemmilta puolilta. Suunnittelija on kenties suunnitellut niin, mutta tieliikennelain mukaan tilanne onkin kenties sitten aivan toinen.
- Anonyymi
Ylitä tie,se on siinä.
- Anonyymi
Niin ylitänkin, kun on tarve päästä yli. Pointti olikin väistämissäännöt, että kuka väistää ketäkin missäkin tilanteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ylitänkin, kun on tarve päästä yli. Pointti olikin väistämissäännöt, että kuka väistää ketäkin missäkin tilanteessa.
Suurinosa ei ole tietoinen säännöistä. Tärkeintä on mennä turvallisesti yli. Suojatie on turvattominpaikka, koska autoilija ei välitä pykälistä. Ei vaikka autoilijan täytyy tietää ne, muttei tarvi ilmeisesti noudattaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurinosa ei ole tietoinen säännöistä. Tärkeintä on mennä turvallisesti yli. Suojatie on turvattominpaikka, koska autoilija ei välitä pykälistä. Ei vaikka autoilijan täytyy tietää ne, muttei tarvi ilmeisesti noudattaa.
Autoilijoiden pitää tietenkin noudattaa liikennesääntöjä, kuten kaikkien muidenkin pitää. Liikenteessä omat teot vaikuttavat myös muiden turvallisuuteen. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijoiden pitää tietenkin noudattaa liikennesääntöjä, kuten kaikkien muidenkin pitää. Liikenteessä omat teot vaikuttavat myös muiden turvallisuuteen. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.
Saivartelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saivartelua.
Ei, vaan liikennesääntöjen mukaan liikkumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, vaan liikennesääntöjen mukaan liikkumista.
Lapset ja vanhukset onnettomuksien uhreina 82.5%sti.
Suojatie on turvaton pykälineen.
Suojstien eteen on sina pakko pysähtyä, oli kulkijas tai ei.
Tämä pykälä toimisi.
Kortti pois aina rikkeestä.
Autoilijan vastuu on 100%. Aina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapset ja vanhukset onnettomuksien uhreina 82.5%sti.
Suojatie on turvaton pykälineen.
Suojstien eteen on sina pakko pysähtyä, oli kulkijas tai ei.
Tämä pykälä toimisi.
Kortti pois aina rikkeestä.
Autoilijan vastuu on 100%. Aina.Suojatie on turvaton siksi, että autoilijat tekevät siitä turvattoman. Ylityspaikka on kuitenkin eri asia, kuin suojatie.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatie on turvaton siksi, että autoilijat tekevät siitä turvattoman. Ylityspaikka on kuitenkin eri asia, kuin suojatie.
Paperilla pykälissä. Ei niin väliä. Lopputulrma sama. Yli ajetaan. Yks veen, lysti kuka rikkoi mitäkin pykälää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paperilla pykälissä. Ei niin väliä. Lopputulrma sama. Yli ajetaan. Yks veen, lysti kuka rikkoi mitäkin pykälää.
Kertoo suuresta asennevammasta, kun ei yhteiskunnan sääntöjä noudateta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoo suuresta asennevammasta, kun ei yhteiskunnan sääntöjä noudateta.
Yliajo suojatiellä - sakkoja tulee normi-kansalaisen palkalla n. 400€, mikä on minimi, jos henkilö säilyi ehjänä. Ja ylärajaa maksuille ei sitten ole: Vakuutus korvaa johonkin rajaan asti, mutta se ei ole mitenkään rajoittamassa korvausvastuun määrää.
- Anonyymi
Venäjällä suojatie on merkitty yliajopaikka.
- Anonyymi
"Luetun ymmärtäminen ei näköjään aina ole niin helppoa."
Siinä se on kiteytettynä.
Autoilijan pitää ymmärtää ja tietää, ennenkuin saa luvan.
Kävelyyn ja pyöräilyyn ei kuulu moista velvoitetta. Kaikki ei ole sulkeneet muumilaakson porttia.- Anonyymi
>> Autoilijan pitää ymmärtää ja tietää, ennen kuin saa luvan.
Joitakin liikennetilanteita joita näkee, ovat sellaisia, joiden perusteella voisi päätellä, että ajolupa on annettu heikkotasoisille yksilöille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman511858- 391489
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761395Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊911213Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1611124Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee2061057- 891036
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?73966Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s21956- 82881