Ylityspaikka on eri asia, kuin suojatie

Anonyymi-ap

Onko kuvassa Hämeenkadun ajoradan ylittävässä kohdassa suojatie, vai pelkkä ylityspaikka? Oleellinen seikka tietää, että väistääkö ratikka jalankulkijoita vai jalankulkijat ratikkaa, kun liikennevalot eivät ole toiminnassa.

https://maps.app.goo.gl/b3T9c81ezZ5h18Fo7

Kun katsoo kohtaa, niin suojatien tiemaalaus puuttuu kohdasta. Sen perusteella voisi kuvitella kohdan olevan ylityspaikka, eikä suojatie. Nyt on kuitenkin niin, että suojatie on olemassa myös pelkästään suojatie liikennemerkkienkin perusteella ja suojatie liikennemerkit näyttäisivät kohdassa kuitenkin olevan.

Tieliikennelain 2 § sanotaan seuraavaa suojatien määritelmästä. Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

Tuo TAI sana tekee sen, että jompikumpi riittää kohdassa, että kyseessä on suojatie, mutta mitä suunnittelijat ovat mahtaneet tarkoittaa?

71

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ei ole liikennemerkkiä (en tiedä onko) ja kun ajoradassa ei ole maalauksia, on vain pyörätiessä, niin kävelijä väistää.

      • Anonyymi

        Haaste on nimenomaan se, että niitä suojatien liikennemerkkejä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haaste on nimenomaan se, että niitä suojatien liikennemerkkejä on.

        Tuo pitää paikkansa. Suojatie on olemassa myös pelkästään suojatien liikennemerkkien perusteella, vaikka tiemerkintää ei ole maalattu. Sama myös toisin päin, eli suojatie on olemassa pelkästään tiemerkinnän perusteella, vaikka liikennemerkkejä ei ole. Useimmiten on molemmat.


    • Anonyymi

      Suojatiehän siinä on ja vielä liikennevaloin varustettu.

      • Anonyymi

        Liikennevalot eivät kohtaa suojatieksi kuitenkaan tee. Kannattaa lukea tämä artikkeli aiheesta.

        Harva tietää, miten ylityspaikka eroaa suojatiestä
        https://yle.fi/a/74-20047450


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennevalot eivät kohtaa suojatieksi kuitenkaan tee. Kannattaa lukea tämä artikkeli aiheesta.

        Harva tietää, miten ylityspaikka eroaa suojatiestä
        https://yle.fi/a/74-20047450

        Suojatie se on. Jalankulkijan oikeudet on turvattu liikennevaloilla. Ylityspaikka ei ole koskaan varustettu liikennevaloilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatie se on. Jalankulkijan oikeudet on turvattu liikennevaloilla. Ylityspaikka ei ole koskaan varustettu liikennevaloilla.

        Tässä on kuva pääkaupunkiseudulta. Liikennevalot on tässäkin tapauksessa. Ei ole suojatie, sillä suojatieraidoitus sekä suojatien liikennemerkit puuttuvat.

        https://postimg.cc/hJyLD6fG


      • Anonyymi

        ^ Tuo tuossa heti yläpuolella, on ylityspaikka.


    • Anonyymi

      Kolminkertainen suojatie huuto ylityspaikalle

    • Anonyymi

      Pohjois-Haagassa otetussa kuvassa ajoradan ylittää suojatie, mutta Raide-Jokerin kiskojen kohdalla on ylityspaikka.

      https://images.cdn.yle.fi/image/upload/ar_1.5,c_fill,g_faces,h_800,w_1200/dpr_1.0/q_auto:eco/f_auto/fl_lossy/v1692445618/39-115925564e0a783598ee

      • Anonyymi

        Tässä on kuva paremmin suunnitellusta kohdasta.

        https://maps.app.goo.gl/LaFeMG1K9c3TdYug8

        Suojatien liikennemerkit eivät tuollaisessa kohdassa sekoitu ylityspaikan kanssa, kun ovat hammastettu eri kohtiin. Ylityspaikkaa ylittävä jalankulkija väistää ajoneuvoja/ratikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on kuva paremmin suunnitellusta kohdasta.

        https://maps.app.goo.gl/LaFeMG1K9c3TdYug8

        Suojatien liikennemerkit eivät tuollaisessa kohdassa sekoitu ylityspaikan kanssa, kun ovat hammastettu eri kohtiin. Ylityspaikkaa ylittävä jalankulkija väistää ajoneuvoja/ratikkaa.

        Tuo on esimerkki hyvästä suunnittelusta, että suojatie ei ole täysin vastakkain ylityspaikan kanssa.


    • Anonyymi

      Suojatie on se tie, jolla jalankulkijat ja pyöräilijät kulkevat. Tien ylityspaikka on seepran raidat.

      • Anonyymi

        Olet pihalla, kuin lumiukko. Suojatie on ajoradan ylityspaikka, jossa on "seepra raidoitus" tai suojatien liikennemerkki. Jalkakäytävä, pyörätie, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tai Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain, on se väylä, jolla jalankulkijat (ja osin pyöräilijät) kulkevat.

        Suojatie
        - Suojateillä tien ja radan yli kulkevat suojatiemerkinnät.
        - Auto ja ratikka väistävät suojatiellä jalankulkijaa.

        Ylityspaikka
        - Ylityspaikan kohdalla ei ole suojatiemerkintöjä.
        - Ylityspaikalla jalankulkija väistää ratikkaa ja muuta liikennettä.

        Ole tarkkana, sillä raskas raitiovaunu ei pysty äkkipysähdyksiin.


    • Anonyymi

      Selvä ylityspaikka eli jalankulkija väistää ratikkaa. Suojatietä on tuossa kohdassa vain pyöräkaistan kohdalla, eli siinä kohdassa pyöräilijä väistää jalankulkijaa.

      • Anonyymi

        Mutta kohdassa näkyy suojatie liikennemerkit. Suojatie on olemassa ilman "seepraraidoituksen" tiemaalausta tiessä, jos kohdassa on suojatie liikennemerkit. Vaarallisesti suunniteltu kohta, jos oikeasti on tarkoitettu, että ajoradan ja raiteiden kohdalla ei ole suojatietä.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien TAI raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.


      • Anonyymi

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Riittää siis että on joko liikennemerkki tai tiemerkintä (tai molemmat), niin kohdassa on suojatie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kohdassa näkyy suojatie liikennemerkit. Suojatie on olemassa ilman "seepraraidoituksen" tiemaalausta tiessä, jos kohdassa on suojatie liikennemerkit. Vaarallisesti suunniteltu kohta, jos oikeasti on tarkoitettu, että ajoradan ja raiteiden kohdalla ei ole suojatietä.

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien TAI raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Suojatien merkki on tuossa vain toisella puolella katua. Jos kyseessä suojatie, merkki on suojatien molemmissa päissä. Jos sinulla on ajokortti, mene kiireesti palauttamaan se poliisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatien merkki on tuossa vain toisella puolella katua. Jos kyseessä suojatie, merkki on suojatien molemmissa päissä. Jos sinulla on ajokortti, mene kiireesti palauttamaan se poliisille.

        Jalankulkija ei tarvitse ajokorttia. Hän katsoo, että on suojatien liikennemerkki ja toimii sen mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatien merkki on tuossa vain toisella puolella katua. Jos kyseessä suojatie, merkki on suojatien molemmissa päissä. Jos sinulla on ajokortti, mene kiireesti palauttamaan se poliisille.

        Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä 379/2020
        https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2020/379

        "E1 Suojatie.

        Merkkiä käytetään joko yhdessä suojatien tiemerkinnän L3 kanssa tai yksin. Merkkiä käytetään aina, jos suojatien yhteydessä on merkillä B7 osoitettu pyöräilijän tienylityspaikka. Samassa pylväässä merkki E1 sijoitetaan merkin B7 yläpuolelle. Milloin tien nopeusrajoitus on yli 50 kilometriä tunnissa, suojatie tulee varustaa liikennevaloin. Jos suojatie osoitetaan sekä tiemerkinnöin että liikennemerkein, ainakin yksi merkki sijoitetaan suojatiemerkinnän L3 kohdalle tai enintään 2,0 metriä ennen suojatien tai sen yhteydessä olevan pyörätien jatkeen tiemerkinnän L4 etureunaa. Ajoradan ulkopuolelle sijoitetun merkin lähimmän reunan etäisyys ajoradan reunasta saa olla enintään 2,0 metriä. Mikäli näkemät ovat suojatien kohdalla erittäin hyvät, merkki voidaan poikkeuksellisesti sijoittaa sivusuunnassa kauemmaksikin, kuitenkin enintään 4,0 metrin etäisyydelle ajoradan reunasta. Mikäli tulosuunnassa on kaksi tai useampia ajokaistoja, merkki on sijoitettava tulosuunnan tai ajoradan molemmille puolille tai ajoradan yläpuolelle. Merkin tulee näkyä tien kumpaankin suuntaan. Myös merkin peilikuvaa voidaan käyttää."


      • Anonyymi

        E1 Suojatie

        "Merkillä osoitetaan paikka, jossa on noudatettava suojatietä koskevia liikennesääntöjä. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle. Jollei tiemerkinnällä L3 muuta osoiteta, osoittaa merkin paikka ajosuunnassa suojatien etureunan."

        Tieliikennelaki 729/2018
        https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkija ei tarvitse ajokorttia. Hän katsoo, että on suojatien liikennemerkki ja toimii sen mukaisesti.

        Eli tässä kävelee ratikan alle, vaikka jalankulkijalla väistämisvelvollisuus.
        https://maps.app.goo.gl/D1vtBbRCL3Gaawzp7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tässä kävelee ratikan alle, vaikka jalankulkijalla väistämisvelvollisuus.
        https://maps.app.goo.gl/D1vtBbRCL3Gaawzp7

        On todellakin vaaran paikka, että on suojatien liikennemerkit laitettu, että voi syntyä väärinymmärrys. Suojatie on olemassa jo pelkästään niiden liikennemerkkien perusteella, vaikka suojatie raidoitus puuttuu.

        Ylempänä mainittu esimerkki paremmasta suunnittelusta ottaa huomioon asian ja ylityspaikka ei ole kohtisuoraan suojatien edessä, eikä samanlaista väärinymmärryksen vaaraa synny. Tässä vielä kuva vähän eri kulmasta kyseisestä tapauksesta.

        https://i.postimg.cc/Pf24tyVt/suojatie-ja-ylityspaikka.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tässä kävelee ratikan alle, vaikka jalankulkijalla väistämisvelvollisuus.
        https://maps.app.goo.gl/D1vtBbRCL3Gaawzp7

        Talvella ei lumen alta näe tiemaalauksia, eli ovatko siinä sellaiset vai ei. Suunnittelijat eivät aina muista ottaa huomioon Suomen talven ja lumiset olosuhteet. Talvella näkyy ainoastaan liikennemerkit.


    • Anonyymi

      Kulkuneuvo väistää aina jalankulkijaa.
      Yliajooikeutta ei ole.
      Se, että pystyikö väistämään, ratkaistaan oikeudessa.

      • Anonyymi

        Älä valehtele. Oikea termi on muuten ajoneuvo. Ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jalankulkijoita kohtaan suojateiden kohdalla. Jos ei ole suojatie, niin ei ajoradan ajoneuvoilla ole mitään sellaista väistämisvelvollisuutta osoitettu. Päälle ei toki saa tahallaan ajaa muualla, mutta voi voi, jos jalankulkija kävelee ajoradalle varomatta jossakin kohdassa, jossa ei ole suojatietä.

        Suojateiden kohdalla väistämisvelvollisuus on tieliikennelaissa nimeltään esteetön kulku. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele. Oikea termi on muuten ajoneuvo. Ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jalankulkijoita kohtaan suojateiden kohdalla. Jos ei ole suojatie, niin ei ajoradan ajoneuvoilla ole mitään sellaista väistämisvelvollisuutta osoitettu. Päälle ei toki saa tahallaan ajaa muualla, mutta voi voi, jos jalankulkija kävelee ajoradalle varomatta jossakin kohdassa, jossa ei ole suojatietä.

        Suojateiden kohdalla väistämisvelvollisuus on tieliikennelaissa nimeltään esteetön kulku. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        Ymmärsit mutta et tajunnut..
        Yliajooikeutta ei ole. Oikeudessa määtitellään lopputulema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsit mutta et tajunnut..
        Yliajooikeutta ei ole. Oikeudessa määtitellään lopputulema.

        Luetun ymmärtäminen hoi. Tuollahan lukee selvästi: "Päälle ei toki saa tahallaan ajaa muualla". Tajuttu siis on. Jalankulkija on ajoradalla kulkiessa (sen ylittäessä) kuitenkin vieraileva tähti ja jalankulkijan paikka ajoradalla on määritelty, eli oikeudessa määriteltävä lopputulema ottaa asian varmasti huomioon. Suojatie on sitten asia erikseen, kuten on mainittu.


        "13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

        Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

        Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

        Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta."


        "16 §
        Ajoradan ylittäminen

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen hoi. Tuollahan lukee selvästi: "Päälle ei toki saa tahallaan ajaa muualla". Tajuttu siis on. Jalankulkija on ajoradalla kulkiessa (sen ylittäessä) kuitenkin vieraileva tähti ja jalankulkijan paikka ajoradalla on määritelty, eli oikeudessa määriteltävä lopputulema ottaa asian varmasti huomioon. Suojatie on sitten asia erikseen, kuten on mainittu.


        "13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

        Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

        Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

        Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta."


        "16 §
        Ajoradan ylittäminen

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

        Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."

        Mitä horajat. Yliajooikeutta ei ole. Oli suojatie,mettätie, polku, mikä vaan.
        Oikeudessa määritellään lopputulema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä horajat. Yliajooikeutta ei ole. Oli suojatie,mettätie, polku, mikä vaan.
        Oikeudessa määritellään lopputulema.

        Puhutaan ajoradan ylittämisestä ja väistämisvelvollisuudesta, eli liikennesäännöistä. Jos on suojatie joka ylittää ajoradan, niin autoilija väistää suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Jos ei ole suojatietä kohdassa, niin jalankulkija väistää autoilijoita, kun ylittää ajoradan. Täysin päivänselvä asia. Asia selviää tieliikennelain pykälistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutaan ajoradan ylittämisestä ja väistämisvelvollisuudesta, eli liikennesäännöistä. Jos on suojatie joka ylittää ajoradan, niin autoilija väistää suojatietä ylittävää jalankulkijaa. Jos ei ole suojatietä kohdassa, niin jalankulkija väistää autoilijoita, kun ylittää ajoradan. Täysin päivänselvä asia. Asia selviää tieliikennelain pykälistä.

        Autoilijan tärkein pykälä on. Ei ole yliajooikeutta.
        Muut on lisämaustetta soppaan.
        Autoilijan on ajoluvan saadakseen tiedettävä pykälät.
        Jalankulkuun ei tarvi korttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijan tärkein pykälä on. Ei ole yliajooikeutta.
        Muut on lisämaustetta soppaan.
        Autoilijan on ajoluvan saadakseen tiedettävä pykälät.
        Jalankulkuun ei tarvi korttia.

        Sellaista pykälää ei ole olemassa. Älä keksi omiasi.

        Tieliikennelaki 729/2018
        https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista pykälää ei ole olemassa. Älä keksi omiasi.

        Tieliikennelaki 729/2018
        https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729

        Aja sitten päälle. Oikeus ratkaisee onko yliajopykäliä vai kieltäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja sitten päälle. Oikeus ratkaisee onko yliajopykäliä vai kieltäviä.

        Luetun ymmärtäminen ei näköjään aina ole niin helppoa. Viittaan siihen, että on kirjoitettu ja todettu, että päälle ei toki saa tahallaan ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen ei näköjään aina ole niin helppoa. Viittaan siihen, että on kirjoitettu ja todettu, että päälle ei toki saa tahallaan ajaa.

        Nonii, turha jorista suojateistä ja ylityspaikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen ei näköjään aina ole niin helppoa. Viittaan siihen, että on kirjoitettu ja todettu, että päälle ei toki saa tahallaan ajaa.

        Vahingossako saa. Ymmärränkö oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahingossako saa. Ymmärränkö oikein.

        Kyse on lähinnä siitä, että jotkut kuvittelevat, että syntyy itselle jokin oikeus rikkoa liikennesääntöjä, jos se toinenkin rikkoo sääntöjä. Jotkut kuvittelevat siis, että itselle tulee jokin "päälle ajo" oikeus kun se toinen mokaa. Päälle ei missään tilanteessa saa tietenkään ajaa, eli ei tahallaan, eikä vahingossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on lähinnä siitä, että jotkut kuvittelevat, että syntyy itselle jokin oikeus rikkoa liikennesääntöjä, jos se toinenkin rikkoo sääntöjä. Jotkut kuvittelevat siis, että itselle tulee jokin "päälle ajo" oikeus kun se toinen mokaa. Päälle ei missään tilanteessa saa tietenkään ajaa, eli ei tahallaan, eikä vahingossa.

        Sori siitä.
        ..Lapsi oli ollut ylittämässä suojatietä, kun kuski törmäsi häneen. Kuski ei pysähtynyt...


    • Anonyymi

      Ylistyksestä se tuskin sanoo enempää kuten on kuultu.

      • Anonyymi

        Kuka sanoo? Mikä sanoo?


    • Anonyymi

      Onnettomuuksista 80 prosenttia suojatiellä. Viimeksi viikonloppuna auto törmäsi suojatiellä olleeseen jalankulkijaan.
      Onnettomuuteen joutuvat enimmäkseen vanhukset ja lapset.
      Onko sitten olemassa yliajopakko.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyvin on otettu kantaa haasteisiin ja sekaannuksen mahdollisuuteen.


    • Anonyymi

      Kannattaa katsoa tietä ylittäessä muutakin kuin se, että tien reunassa on suojatien merkki. Joka paikassa se merkki ei ole tae siitä, että suojatie jatkuu katkeamattomana ajoradan vastakkaiselle puolelle asti. Jos on epävarmuutta, väistä kaistojen välissä kulkevaa ratikkaa. Tuossakin alkuperäisessä ongelmassa suojatien merkki näyttää pätevän vain pyöräkaistan kohdalla, eli pyöräilijän pitäisi väistää jalankulkijaa, ja sen toteutumista vahvasti epäilen.
      Harva pyöräilijä tietää sitä, että bussipysäkillä bussiin menevää ja bussista poistuvaa pitää väistää.

      • Anonyymi

        Talvella ei välttämättä muuta näe, kuin ne liikennemerkit.


      • Anonyymi

        Tieliikennelain mukaan on kuitenkin niin, että suojatie on olemassa jo pelkästään liikennemerkkien perusteella, vaikka mitään tiemerkintää ei kohdassa edes ole. Syy tähän on tieliikennelaissa suojatien määrityksessä oleva TAI sana. Sen perusteella kumpi vaan riittää, että kohdassa kulkee suojatie.

        Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Tuo seikka pitää huomioida, kun suunnitellaan tuollaisia ylityspaikkoja ja suojateitä, jotka ovat yhteydessä toisiinsa. Talvellakin pitää kohta ja tilanne olla täysin selkeä kulkijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain mukaan on kuitenkin niin, että suojatie on olemassa jo pelkästään liikennemerkkien perusteella, vaikka mitään tiemerkintää ei kohdassa edes ole. Syy tähän on tieliikennelaissa suojatien määrityksessä oleva TAI sana. Sen perusteella kumpi vaan riittää, että kohdassa kulkee suojatie.

        Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Tuo seikka pitää huomioida, kun suunnitellaan tuollaisia ylityspaikkoja ja suojateitä, jotka ovat yhteydessä toisiinsa. Talvellakin pitää kohta ja tilanne olla täysin selkeä kulkijoille.

        Tuossa kohdassa suojatien merkki on vain toisella puolella katua. Meneekö se sitten niin, että kun lähtee ylittämään katua suojatien puolelta, suojatie on voimassa, ja vastaavasti kun lähtee ylittämään katua vastakkaiselta suunnalta, jossa suojatien merkkiä ei ole, niin kyseessä on ylityspaikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa kohdassa suojatien merkki on vain toisella puolella katua. Meneekö se sitten niin, että kun lähtee ylittämään katua suojatien puolelta, suojatie on voimassa, ja vastaavasti kun lähtee ylittämään katua vastakkaiselta suunnalta, jossa suojatien merkkiä ei ole, niin kyseessä on ylityspaikka?

        Onhan keskustelussa esitetty muitakin kohtia, joissa suojatien liikennemerkkejä löytyy myös ylityspaikan molemmilta puolilta, kuten vaikkapa tämä:

        https://maps.app.goo.gl/sJpBEfJaAg1HjtU29


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan keskustelussa esitetty muitakin kohtia, joissa suojatien liikennemerkkejä löytyy myös ylityspaikan molemmilta puolilta, kuten vaikkapa tämä:

        https://maps.app.goo.gl/sJpBEfJaAg1HjtU29

        Se suojatien merkki turvaa autoilijan selustaa vain 50m matkalta: Jos suojatie on tätä kauempana, tien saa ylittää ilman suojatietä - eikä autoilijalla ole tällöin päälleajo-oikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se suojatien merkki turvaa autoilijan selustaa vain 50m matkalta: Jos suojatie on tätä kauempana, tien saa ylittää ilman suojatietä - eikä autoilijalla ole tällöin päälleajo-oikeutta.

        Missään tilanteessa ei koskaan ole mitään "päälle ajo" -oikeutta.


    • Anonyymi

      Se nyt on AIVAN sama mitä siinä on, alle jäät jos ei puoliaa/ jaloistaa sa bauhtia.

    • Anonyymi

      Juu,joku saivartelee pykälistä. Hämeenkatu kokonaisuudessaan muutettävä kävelykaduksi.

      • Anonyymi

        Miten niin saivartelua pykälästä? Suojatie ja ylityspaikka ovat täysin eri asioita. Tähän sitten vielä se, että kun suojatie päättyy ja kohta jatkuu sen jälkeen kohtisuoraa suojatien edestä ylityspaikkana, niin saattaa syntyä vaaratilanne. Huonoa suunnittelua moinen.


      • Anonyymi

        ^ ...ja jatkuuko se edes ylityspaikkana, kun suojatien liikennemerkki löytyy ylityspaikan molemmilta puolilta. Suunnittelija on kenties suunnitellut niin, mutta tieliikennelain mukaan tilanne onkin kenties sitten aivan toinen.


    • Anonyymi

      Ylitä tie,se on siinä.

      • Anonyymi

        Niin ylitänkin, kun on tarve päästä yli. Pointti olikin väistämissäännöt, että kuka väistää ketäkin missäkin tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ylitänkin, kun on tarve päästä yli. Pointti olikin väistämissäännöt, että kuka väistää ketäkin missäkin tilanteessa.

        Suurinosa ei ole tietoinen säännöistä. Tärkeintä on mennä turvallisesti yli. Suojatie on turvattominpaikka, koska autoilija ei välitä pykälistä. Ei vaikka autoilijan täytyy tietää ne, muttei tarvi ilmeisesti noudattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurinosa ei ole tietoinen säännöistä. Tärkeintä on mennä turvallisesti yli. Suojatie on turvattominpaikka, koska autoilija ei välitä pykälistä. Ei vaikka autoilijan täytyy tietää ne, muttei tarvi ilmeisesti noudattaa.

        Autoilijoiden pitää tietenkin noudattaa liikennesääntöjä, kuten kaikkien muidenkin pitää. Liikenteessä omat teot vaikuttavat myös muiden turvallisuuteen. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoiden pitää tietenkin noudattaa liikennesääntöjä, kuten kaikkien muidenkin pitää. Liikenteessä omat teot vaikuttavat myös muiden turvallisuuteen. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.

        Saivartelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saivartelua.

        Ei, vaan liikennesääntöjen mukaan liikkumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan liikennesääntöjen mukaan liikkumista.

        Lapset ja vanhukset onnettomuksien uhreina 82.5%sti.
        Suojatie on turvaton pykälineen.
        Suojstien eteen on sina pakko pysähtyä, oli kulkijas tai ei.
        Tämä pykälä toimisi.
        Kortti pois aina rikkeestä.
        Autoilijan vastuu on 100%. Aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset ja vanhukset onnettomuksien uhreina 82.5%sti.
        Suojatie on turvaton pykälineen.
        Suojstien eteen on sina pakko pysähtyä, oli kulkijas tai ei.
        Tämä pykälä toimisi.
        Kortti pois aina rikkeestä.
        Autoilijan vastuu on 100%. Aina.

        Suojatie on turvaton siksi, että autoilijat tekevät siitä turvattoman. Ylityspaikka on kuitenkin eri asia, kuin suojatie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatie on turvaton siksi, että autoilijat tekevät siitä turvattoman. Ylityspaikka on kuitenkin eri asia, kuin suojatie.

        Paperilla pykälissä. Ei niin väliä. Lopputulrma sama. Yli ajetaan. Yks veen, lysti kuka rikkoi mitäkin pykälää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paperilla pykälissä. Ei niin väliä. Lopputulrma sama. Yli ajetaan. Yks veen, lysti kuka rikkoi mitäkin pykälää.

        Kertoo suuresta asennevammasta, kun ei yhteiskunnan sääntöjä noudateta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoo suuresta asennevammasta, kun ei yhteiskunnan sääntöjä noudateta.

        Yliajo suojatiellä - sakkoja tulee normi-kansalaisen palkalla n. 400€, mikä on minimi, jos henkilö säilyi ehjänä. Ja ylärajaa maksuille ei sitten ole: Vakuutus korvaa johonkin rajaan asti, mutta se ei ole mitenkään rajoittamassa korvausvastuun määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset ja vanhukset onnettomuksien uhreina 82.5%sti.
        Suojatie on turvaton pykälineen.
        Suojstien eteen on sina pakko pysähtyä, oli kulkijas tai ei.
        Tämä pykälä toimisi.
        Kortti pois aina rikkeestä.
        Autoilijan vastuu on 100%. Aina.

        Autoilijat tekevät siitä suojatiestä joko turvallisen, tai turvattoman. Aloituksen aihe koskee kuitenkin sitä, että ylityspaikka on eri asia, kuin suojatie.


    • Anonyymi

      Venäjällä suojatie on merkitty yliajopaikka.

    • Anonyymi

      "Luetun ymmärtäminen ei näköjään aina ole niin helppoa."
      Siinä se on kiteytettynä.
      Autoilijan pitää ymmärtää ja tietää, ennenkuin saa luvan.
      Kävelyyn ja pyöräilyyn ei kuulu moista velvoitetta. Kaikki ei ole sulkeneet muumilaakson porttia.

      • Anonyymi

        >> Autoilijan pitää ymmärtää ja tietää, ennen kuin saa luvan.

        Joitakin liikennetilanteita joita näkee, ovat sellaisia, joiden perusteella voisi päätellä, että ajolupa on annettu heikkotasoisille yksilöille.


    • Anonyymi

      "64 §
      Raitiovaunun kuljettamista koskevat muut liikennesäännöt

      Suojatietä lähestyvällä raitiovaunulla on ajettava sellaisella nopeudella, että sen voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

      Pihakadulla tai kävelykadulla raitiovaunun nopeus on..."


      Minkä onkaan aina suojatietä, niin se on koko asian ydin.

    • Anonyymi

      Suomalaisen sutoilijan on tärkeä erottaa suojatie ja tien ylityspaikka.
      Jos tiellä on suojatien liikennemerkit, autoilija väistää jalan kulkevaa tai pyörää taluttavaa ihmistä.
      Jos liikennemerkit puuttuvat, kyseessä on ylityspaikka eikä autoilijan tarvitse väistää jalankulkijaa vaan hän voi ajaa pysähtymättä yli (Korkeimman oikeuden ennakkopäätös). Varsinkin busseilla on kireä aikataulu ja bussi täynnä kiireisiä matkustajia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      24
      4412
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

      Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      15
      4138
    3. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      229
      3789
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      27
      3058
    5. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      52
      2771
    6. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2766
    7. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      108
      2718
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      41
      2397
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      2371
    10. K-kauppa on liian kallis. Ei voi S-ryhmäläinen siirtyä tuonne asiakkaaksi

      Hintatason ero K-kauppojen ja S-markettien välillä on niin suuri, että S-market ei juurikaan menetä asiakkaitaan K-ketju
      Maailman menoa
      100
      1940
    Aihe