https://kotus.fi/kuukauden-sana-maaliskuussa-2025-on-rallisuomi/
Rallisuomi on aika ihana sana; suoraan rallienglannista adoptoitu suomenkieleen. Jere Pöyhönen pärjäsi sillä hyvin viime vuonna Euroopassa, mutta kyllä suomalaiset valtiomiehet ja poliitikot ovat "rallienglantia" käyttäneet vaikka kuinka pitkään. Nyt tosin Suomella on kielitaitoinen ja sosiaalisesti kompetentti presidentti, joka käy pelaamassa golfia Trumpin kanssa ja lirkuttelee sille aselevosta Ukrainassa ja ehkä vähän kehaisee suomalaisia jäänmurtajia, joita Trump tulee tarvitsemaan, kunhan Grönlannin luonnonvaroja aletaan riistämään uusien isäntien toimesta.
Mutta palatakseni rallisuomeen: Vöyrin pojille nostan hattua:
pikkukaupungin pojat valloittamassa rohkeasti Eurooppaa maalaisruotsilla ja rallisuomella.
Kuinka monta eri versiota "bara bada bastu":sta olette kuuleet tiktokissa ja yleensä mediassa ja mikä niistä paras? Minun suosikkini on metallinen.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_7vbuTqhdM
Kuukauden sana: rallisuomi
80
563
Vastaukset
- Anonyymi
Sinä harrastat suomen kielen raiskausta käyttämällä maailman mahtavimman maan demokraattisesti valitusta presidentistä pronominia SE. Ja oman arvostetun presidenttimme asiallisesta puheesta sanaa LIRKUTTELU.
- Anonyymi
Rallisuomen klassikko on 'tuu tii tu tööti tuu', sanotaan et kauan sitten eräs jo edesmennyt, tunnettu poliitikko tilasi kaksi teetä huoneeseen nro. 32. Muistamme myös rallikuski Tommi Mäkisen, hän puhui juuri sitä rallienkkua.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ja kaikki ne tankerovitsit, joita kerrottiin, oliko se Ahti Karjalaisesta?
Ne vitsit osoittivat vain ihmisten tyhmyyden.
- Anonyymi
"Tuu tii tu tuu, tu töötituu!" (= Kaksi teetä kahdelle (huoneeseen) 32.)
Kaiken kaikkiaan myönteinen ilmiö tuo vöyriläisten valloitus , suomalaisen saunakulttuurin esiintuominen ja kotimaisten kielten rohkea käyttö maailmalla. Hiukan ihmetyttää noinkin nuorten ihmisten kömpelö suomen kielen taito ja "maalaisruotsi" , kun olen tottunut kuulemaan kaksikielisten naapureitteni ja ystävieni sujuvaa suomea ja ilmeisesti myös moitteetonta suomenruotsia.
Myönteistä on se, että vierasta kieltä uskaltaudutaan puhumaan, vaikka osaisi vain alkeet. Oma kielenopetukseni oli vielä painottunut kielioppiin ja kirjalliseen kääntämiseen, kynnys alkaa puhua syntyperäisten kielenpuhujien kanssa oli ylitettävä. Täällä asuinseudullani olen oppinut hyvin suomenruotsin, ja kyllä sitä Ruotsissakin ymmärretään. Olen lukenut koulussa pitkän saksan, siksi saksaa puhuvissa maissa on helppo jutella paikallisten kanssa, luen myös saksalaisia lehtiä päivittääkseni kielitaitoa sekä katson sakslaisia sarjoja telkkarista. Englantini on heikompaa, mutta telkkari pitää huolen siitä, että kärryillä pysyy. Varsinkin kun molemmat osapuolet puhuvat englantia vieraana kielenä, hyvin menee.
En osaa vastata kysymykseen, mikä versio kappaleesta on mieluisin, koska se ei sytytä musiikillisesti. Saunalauluista tulee mieleen herttainen Maija Konttisen kansansävelmään sanoittama "Lapsoset ketterät kotihaasta koivusta oksat taittaa. Noistapa nopsilla käsillänsä saunahan vitsat laittaa. Lauteilla saunan kotoisan taas illalla kylpy maittaa. Pehmyt on lapsista aina vihta, jos äiti on vihtomassa. Lämpöinen löyly on kotisaunan, toisin on vierahassa Jospahan säilyis äidin lapset kylmältä maailmassa." Toisen säkeistön sanoista huokuu vielä "oma maa mansikka" -ajattelu.
Tankerovitsit juontavat Ahti Karjalaiseen, joka Kenian matkalla tutustui paikalliseen eläintarhaan. Siellä oli varoitus "Animals are dangerous" ja Karjalainen kysyi , ovatko nuo kaikki eläimet tankeroita.Minusta paras versio saunalaulusta on tämä.
https://www.youtube.com/watch?v=42PcY5p4V-0- Anonyymi
Rallisuomi on ollut käytössä ehkä jo 10 vuotta.
- Anonyymi
Niinhän se on ollut. Mutta pal tulee aina opettamaan meitä ” uutuuksista”.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmänhän hän taas jauhaa tästä rallienkusta suomalaisten suussa käytettynä ja eikä ole ekakerta, kun hän siitä irvailee.
"Rallienglantiin on joko suhtauduttu suomalaisten kielitaidon puutetta irvaillen tai puhumisen vapautta korostaen. Englannin kielen ääntämisen opetusta tutkineen Elina Tergujeffin mukaan tärkeintä on, että ”viesti menee perille -- vaikka ääntäminen hieman puutteellista olisikin" Anonyymi kirjoitti:
Tai ,kuten aloituksessa lukee, Kotus, kotimaisten kielten keskus on ajastaan jäljessä, koska he sen valitsivat maaliskuuun -25 sanaksi :)).
Minulle tulee tuo uutiskirje sähköpostiin.
Minusta on mukavaa kun ne päivittävät kieltä ja seuraavat trendejä suomen kielessä.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Tai ,kuten aloituksessa lukee, Kotus, kotimaisten kielten keskus on ajastaan jäljessä, koska he sen valitsivat maaliskuuun -25 sanaksi :)).
Minulle tulee tuo uutiskirje sähköpostiin.
Minusta on mukavaa kun ne päivittävät kieltä ja seuraavat trendejä suomen kielessä.Ennen Stubbiakin on moni korkean tason poliitikko osannut kieliä ja hoitaa suhteita, ihan asia edellä eikä lirkuttamalla. Halla - aho osaa myös venäjää ja ukrainaa, kuka tahansa engläntia suoltaa.
Anonyymi kirjoitti:
Enemmänhän hän taas jauhaa tästä rallienkusta suomalaisten suussa käytettynä ja eikä ole ekakerta, kun hän siitä irvailee.
"Rallienglantiin on joko suhtauduttu suomalaisten kielitaidon puutetta irvaillen tai puhumisen vapautta korostaen. Englannin kielen ääntämisen opetusta tutkineen Elina Tergujeffin mukaan tärkeintä on, että ”viesti menee perille -- vaikka ääntäminen hieman puutteellista olisikin"Kaikki me jotka olemme joskus opettaneet englantia olemme aina olleet samaa mieltä tutkijan kanssa: kaikkein tärkeintä on että viesti menee perille.
Suomalaisten kielitaito on kaikkien näiden vuosien aikan, jotka olen asunut poissa parantunut huomattavasti ja etenkin nuoremmat sukupolvet käyttävät englantia varsin sutjakkaasti. Olen kuunnellut lähinnä miten lasteni suomalaiset serkut kommunikoivat englanniksi Tukholmanvierailullaan, miten suku Suomessa kommunikoi englanniksi serkkujensa kanssa, jotka tulevat Englannista jne ja pienellä otannalla voi sanoa että suomalainen nuorempi sukupolvi (lasten ja lastenlasten ikäiset) käyttävät englantia esteettömästi, joskin sujuvuus on hyvin vaihtelevaa ja yksilöllistä: kaikki eivät ole kielellisesti yhtä lahjakkaita.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kaikki me jotka olemme joskus opettaneet englantia olemme aina olleet samaa mieltä tutkijan kanssa: kaikkein tärkeintä on että viesti menee perille.
Suomalaisten kielitaito on kaikkien näiden vuosien aikan, jotka olen asunut poissa parantunut huomattavasti ja etenkin nuoremmat sukupolvet käyttävät englantia varsin sutjakkaasti. Olen kuunnellut lähinnä miten lasteni suomalaiset serkut kommunikoivat englanniksi Tukholmanvierailullaan, miten suku Suomessa kommunikoi englanniksi serkkujensa kanssa, jotka tulevat Englannista jne ja pienellä otannalla voi sanoa että suomalainen nuorempi sukupolvi (lasten ja lastenlasten ikäiset) käyttävät englantia esteettömästi, joskin sujuvuus on hyvin vaihtelevaa ja yksilöllistä: kaikki eivät ole kielellisesti yhtä lahjakkaita.Koska olet asiantuntija ja jopa opettajakin, niin kerrohan miten muissa maissa hallitaan englannin puhuminen, Eurooppa, Aasia, Afrikka...????
Paloma.se01 kirjoitti:
Kaikki me jotka olemme joskus opettaneet englantia olemme aina olleet samaa mieltä tutkijan kanssa: kaikkein tärkeintä on että viesti menee perille.
Suomalaisten kielitaito on kaikkien näiden vuosien aikan, jotka olen asunut poissa parantunut huomattavasti ja etenkin nuoremmat sukupolvet käyttävät englantia varsin sutjakkaasti. Olen kuunnellut lähinnä miten lasteni suomalaiset serkut kommunikoivat englanniksi Tukholmanvierailullaan, miten suku Suomessa kommunikoi englanniksi serkkujensa kanssa, jotka tulevat Englannista jne ja pienellä otannalla voi sanoa että suomalainen nuorempi sukupolvi (lasten ja lastenlasten ikäiset) käyttävät englantia esteettömästi, joskin sujuvuus on hyvin vaihtelevaa ja yksilöllistä: kaikki eivät ole kielellisesti yhtä lahjakkaita."""Kaikki me jotka olemme joskus opettaneet englantia olemme aina olleet samaa mieltä tutkijan kanssa: kaikkein tärkeintä on että viesti menee perille."""
Hähh????
Kas kummaa, kun minä olen ollut aina sitä mieltä ilman tutkijaakin tai että olisin opettanut englantia (muuten kuin ehkä värejä ja numeroita kaksivuotiaalle), että pääasia on tulla ymmärretyksi, olipa sitten kyseessä mikä kieli tahansa, eikä pelkästään englanti.Anonyymi kirjoitti:
Koska olet asiantuntija ja jopa opettajakin, niin kerrohan miten muissa maissa hallitaan englannin puhuminen, Eurooppa, Aasia, Afrikka...????
En väitä olevani asiantuntija tai edes tutkija, mutta olen kyllä opettanut englantia aikusille ylu kymmenen vuotta. mm lentoyhtiön henkilökunnalle, kenttähenkilökunnalle, lentäjille jne. (Please watch out there are crows on the runway) ja ensimmäinen asi ajonka opimme koulutuksessa oli se että viestin perille meno oli tärkeintä. Siis ääntäminen ja lauserakenne, intonaatio ja puheen rytmi kaikki tähtäävät siihen, (luonnollisestikin, kuten Tellukka jo ehätti sanomaan tämä koskee kaikkia kieliä, mutta nyt ole puhe vain englannista)
Paloma.se01 kirjoitti:
En väitä olevani asiantuntija tai edes tutkija, mutta olen kyllä opettanut englantia aikusille ylu kymmenen vuotta. mm lentoyhtiön henkilökunnalle, kenttähenkilökunnalle, lentäjille jne. (Please watch out there are crows on the runway) ja ensimmäinen asi ajonka opimme koulutuksessa oli se että viestin perille meno oli tärkeintä. Siis ääntäminen ja lauserakenne, intonaatio ja puheen rytmi kaikki tähtäävät siihen, (luonnollisestikin, kuten Tellukka jo ehätti sanomaan tämä koskee kaikkia kieliä, mutta nyt ole puhe vain englannista)
No hyvä, että viestisi kuitenkin meni perille niille opetettavillesi.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Eihän tuossa kysytty sinun työhistoriaasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuossa kysytty sinun työhistoriaasi.
Voi jumalauta kun kyllästyttää tuo ainainen irvailu ja kohde aina sama . Miksi yleensä aikuisten ihmisen on ihan pakko joka kerta kun Paloma kertoo jotain niin eikö ole haaskat heti esillä
Ja esim tuo,” Eihän tuossa kysytty ainun työhistoriaasi” siis oliko lärvinaaman ihan pakko taas huomautella, hän vastasi toiselle joka esitti jostain syystä kaksivuotiaasta jotain lapsellista teoriaa oli ilmeisesti luulossa että oli oikein nokkela taas kerran
Ja sitten samat ilkimykset julistaa muualla kristillisiä olevansa .Niinhän ne uskovat aina käyttäytyy halleluja - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Suomalaisten kielitaito on kaikkien näiden vuosien aikan, jotka olen asunut poissa parantunut huomattavasti ja etenkin nuoremmat sukupolvet käyttävät englantia varsin sutjakkaasti. Olen kuunnellut lähinnä miten lasteni suomalaiset serkut kommunikoivat englanniksi Tukholmanvierailullaan, miten suku Suomessa kommunikoi englanniksi serkkujensa kanssa, jotka tulevat Englannista jne ja pienellä otannalla voi sanoa että suomalainen nuorempi sukupolvi (lasten ja lastenlasten ikäiset) käyttävät englantia esteettömästi, joskin sujuvuus on hyvin vaihtelevaa ja yksilöllistä: kaikki eivät ole kielellisesti yhtä lahjakkaita.aAikasemmin valitit, että ne Suomen serkut puhuu liian huonoa englantia lapsenlapsillesi eivätkä oikeastaan keskustele ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi jumalauta kun kyllästyttää tuo ainainen irvailu ja kohde aina sama . Miksi yleensä aikuisten ihmisen on ihan pakko joka kerta kun Paloma kertoo jotain niin eikö ole haaskat heti esillä
Ja esim tuo,” Eihän tuossa kysytty ainun työhistoriaasi” siis oliko lärvinaaman ihan pakko taas huomautella, hän vastasi toiselle joka esitti jostain syystä kaksivuotiaasta jotain lapsellista teoriaa oli ilmeisesti luulossa että oli oikein nokkela taas kerran
Ja sitten samat ilkimykset julistaa muualla kristillisiä olevansa .Niinhän ne uskovat aina käyttäytyy hallelujaMiten yhdistät kristilliset tuohon vuodatukseesi? Omaa mielikuvitustasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten samat ilkimykset julistaa muualla kristillisiä olevansa .Niinhän ne uskovat aina käyttäytyy hallelujaMiksi jatkuvasti olet mollaamassa toisia kirjoittajia. Eikö täällä jokaisella ole oikeus kirjoittaa. Ainakin itse olet sellaista toitottanut aikaisemmin.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Eiköhän ne lentokspteenit ole korkeammin koulutettuja kuin sinä ja varmasti englantia osaavat, vaaditaan jo työpaikan saamiseen. Ehkä laukun kantajat ovat kurssillasi olleet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten yhdistät kristilliset tuohon vuodatukseesi? Omaa mielikuvitustasi.
Huvittaa , ei ole omaa mielikuvitusta aikaisemmin eräs näistä irvinaamoista kovasti selitteli kristillisiä arvoja Suomessa , oli muistaakseni jokin juttu tapeetilla jossa joku sai korvaukset kun lapsi sai kuulla uskonnollista laulua, joten se vaan huvittaa jotenkin kun ollaan puhumassa kristillisestä Suomesta samalla kun irvaillaan ihmiselle joka ei mitään pahaa ole tehnyt muuta kun kirjoittanut .Siis ollaan lyömässä maahan joka kerta kun hän kertoo jotakin . Ei siinä pahemmasti ajatella muita palstalaisia kun aletaan nälvimään , hyviä esimerkkejä nuorisolle että näin e vanhat osaa olla ilkeitä . Normaalisti sitä aina saisi kivan keskustelun aihe kun Paloma tekee aloituksen , mutta aina samat ihmiset pilaavat joka keskustelun . Jos olisivat murkku ikäisiä niin sen jotenkin ymmärtäisi vaan kun on kyse vanhoista ihmisistä niin herää kysymys miksi pilaavat joka kerta keskustelun . Ei tartte vastata , koska ne vastaukset mitä näiltä saa tiedetään jo etukäteen . Joten hyvä näin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi jatkuvasti olet mollaamassa toisia kirjoittajia. Eikö täällä jokaisella ole oikeus kirjoittaa. Ainakin itse olet sellaista toitottanut aikaisemmin.
Jatkuvasti ???????
Onko se taas mollaamista sekin kun kerron että ilkeily ja nälviminen kyllästyttää muitakin kun minua . Etenkin kun on kyse aikuisista ihmistä äåJaa että olen aikaisemminkin ollut samaa sanomassa, olisikohan silloinkin ollut kyse samasta ihmisestä jota nälvimään , olisko mahdollista ajatella että jokainen nälviminen on sitä että haluaa loukata toista ihmistä ja aliarvioida häntä, en ole mitenkään yksin siinä että tuntuu hyvin työläältä kun nettikiusataan jotain. Vaikka hän mitä sanoo niin aina samat naamat irvimässä .
Tottakai sinulla on oikeus kirjoittaa siitä ei ole kyse ! Vaan siitä että ilkeillään aina samalle ihmiselle kun hän tekee aloituksen .
Lapsia opetetaan nykyisin siitä ettei ketään saa nettikiusata , eikö saman pitäisi koskea vanhoja ihmisiäkin kai sitä nyt voi vastata normaalisti ihmiselle eikä ilkeillä hänelle . Anna olla vastaamatta, osaan ulkoa jo sen kapasiteetin mitä laatua vastaukset ovat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huvittaa , ei ole omaa mielikuvitusta aikaisemmin eräs näistä irvinaamoista kovasti selitteli kristillisiä arvoja Suomessa , oli muistaakseni jokin juttu tapeetilla jossa joku sai korvaukset kun lapsi sai kuulla uskonnollista laulua, joten se vaan huvittaa jotenkin kun ollaan puhumassa kristillisestä Suomesta samalla kun irvaillaan ihmiselle joka ei mitään pahaa ole tehnyt muuta kun kirjoittanut .Siis ollaan lyömässä maahan joka kerta kun hän kertoo jotakin . Ei siinä pahemmasti ajatella muita palstalaisia kun aletaan nälvimään , hyviä esimerkkejä nuorisolle että näin e vanhat osaa olla ilkeitä . Normaalisti sitä aina saisi kivan keskustelun aihe kun Paloma tekee aloituksen , mutta aina samat ihmiset pilaavat joka keskustelun . Jos olisivat murkku ikäisiä niin sen jotenkin ymmärtäisi vaan kun on kyse vanhoista ihmisistä niin herää kysymys miksi pilaavat joka kerta keskustelun . Ei tartte vastata , koska ne vastaukset mitä näiltä saa tiedetään jo etukäteen . Joten hyvä näin
Kyllä tuo Palomakin irvailun osaa. Muistan hänet jo 50 plus palstalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkuvasti ???????
Onko se taas mollaamista sekin kun kerron että ilkeily ja nälviminen kyllästyttää muitakin kun minua . Etenkin kun on kyse aikuisista ihmistä äåJaa että olen aikaisemminkin ollut samaa sanomassa, olisikohan silloinkin ollut kyse samasta ihmisestä jota nälvimään , olisko mahdollista ajatella että jokainen nälviminen on sitä että haluaa loukata toista ihmistä ja aliarvioida häntä, en ole mitenkään yksin siinä että tuntuu hyvin työläältä kun nettikiusataan jotain. Vaikka hän mitä sanoo niin aina samat naamat irvimässä .
Tottakai sinulla on oikeus kirjoittaa siitä ei ole kyse ! Vaan siitä että ilkeillään aina samalle ihmiselle kun hän tekee aloituksen .
Lapsia opetetaan nykyisin siitä ettei ketään saa nettikiusata , eikö saman pitäisi koskea vanhoja ihmisiäkin kai sitä nyt voi vastata normaalisti ihmiselle eikä ilkeillä hänelle . Anna olla vastaamatta, osaan ulkoa jo sen kapasiteetin mitä laatua vastaukset ovat.Missä on rallienglanti joka on ketjun aihe?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä on rallienglanti joka on ketjun aihe?
Rallisuomi on ketjun aihe!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettamaan ? Jos niin huonosti ymmärtää suomen kielen että tavallinen aloitus jostain asiasta on opettamista. Niin silloin on sääli ihmistä joka näkee asiat niin— omalla tavallaan .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Rallienglantiin on joko suhtauduttu suomalaisten kielitaidon puutetta irvaillen tai puhumisen vapautta korostaen. Englannin kielen ääntämisen opetusta tutkineen Elina Tergujeffin mukaan tärkeintä on, että ”viesti menee perille -- vaikka ääntäminen hieman puutteellista olisikin"Mutta kun se mitä hän sanoo on ihan totta . Suomalainen ääntää usein omalla korostuksella vieraat kielet .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun se mitä hän sanoo on ihan totta . Suomalainen ääntää usein omalla korostuksella vieraat kielet .
Mitenkäs vietaskielinen ääntää suomea? Onko vain suomalaisten pakko ääntää oikein vieraat kielet?
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän ne lentokspteenit ole korkeammin koulutettuja kuin sinä ja varmasti englantia osaavat, vaaditaan jo työpaikan saamiseen. Ehkä laukun kantajat ovat kurssillasi olleet.
Varmasti korkeammin koulutettuja, mutta ero oli siinä, että minä osasin englantia, mutta he eivät. Laukunkantajille ei yhtiö maksanut kielitunteja instituutissa. Ei he tarvinneet muuta kuin omaa äidinkieltään.
Ei kouluenglannilla oikein pärjännyt sielläkään vaativissa tehtävissä, kuten ei Suomessakaan.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Varmasti korkeammin koulutettuja, mutta ero oli siinä, että minä osasin englantia, mutta he eivät. Laukunkantajille ei yhtiö maksanut kielitunteja instituutissa. Ei he tarvinneet muuta kuin omaa äidinkieltään.
Ei kouluenglannilla oikein pärjännyt sielläkään vaativissa tehtävissä, kuten ei Suomessakaan.Kouluenglanti? Millä englannilla sinä opetit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun se mitä hän sanoo on ihan totta . Suomalainen ääntää usein omalla korostuksella vieraat kielet .
kuten niin moni muukin joka puhui muuta kieltä, kuin omaa äidinkieltä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ei kouluenglannilla oikein pärjännyt sielläkään vaativissa tehtävissä, kuten ei Suomessakaan.Onko sinulla englannin kielen opettajan pätevyys? Jos lentäjät eivät osanneet englantia, opetit ilmeisesti alkeita. Muuten ei vierasta kieltä opi, Ysisi olla pitkä kielikurssi, kun piti ensin kouluenglanti opiskella ja sitten korkeampi taso.
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla englannin kielen opettajan pätevyys? Jos lentäjät eivät osanneet englantia, opetit ilmeisesti alkeita. Muuten ei vierasta kieltä opi, Ysisi olla pitkä kielikurssi, kun piti ensin kouluenglanti opiskella ja sitten korkeampi taso.
Eka kirjani, joka kertoo Kolumbian vuosistani kertoo myös pätevyydestäni, opiskeluistani ja työhistoriastani. Suosittelen luettavaksi, jos asiani noin paljon kiinnostavat.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Eka kirjani, joka kertoo Kolumbian vuosistani kertoo myös pätevyydestäni, opiskeluistani ja työhistoriastani. Suosittelen luettavaksi, jos asiani noin paljon kiinnostavat.
Missähän sitä pätevyyttä, opiskeluaja työhistori
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten yhdistät kristilliset tuohon vuodatukseesi? Omaa mielikuvitustasi.
Tyypillinen "suvakki", jolle kaikki ovat kristittyjä tai persuja, jos eivät silitä pulua ja häntä itseään myötäsulkaan.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Olet vuosikaudet tuota” pätevyyttäsi” tänne yrittänyt vakuutella. No tarhatätinnä olet toiminut, se siitä pätevyydestä .Tämä ei sitäpaitsi ole työvoimatoimisto, jonne pitää tutkintotodistuksia ja työhistorioita tuputtaa.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ei kouluenglannilla oikein pärjännyt sielläkään vaativissa tehtävissä, kuten ei Suomessakaan.Taisi nämä sinun lentäjät olla lennokkien lennättäjiä.
- Anonyymi
Pokkuroimalla imeliäästi Kremlissä, syventäen suhteita ja vannomalla ystävyyttä, votkumaljoja nostellen. Kyllä on ikäluokallamme ne ajat hyvin muistissa.
- Anonyymi
Trump pani perustulliksi 10%
autojen perustulli on 25 prosenttia
euroopan unionille 20% ja Englannille 10% kiinalle 34%
TRUMPIN HALLINTO VETI HIHASTA LUKUJA JA PANI KAUHEAT TULLIT VARSINKIN KEHITYSMAILLE ilman perusteluja tietenkin
mitä köyhempi maa kambodja vietnam thaimaa .... niille pantiin jotain
40 prosentin tulleja tai jotain saa nähdä miten reagoivat
eAfrikalle 30% tulli Intialle 26% tulli
poikkeus on Brasilia jostain syystä vain
10% tulli
trumpin puhe oli aaltoileva JA TÄYNNÄ VALHEITA LUETTELI HIHASTA VEDETTYJÄ PROSENTTEJA miten USA:ta on riistetty tulleilla muissa maissa eikä niillä ole todellisuuspohjaa
meillä on nyt siis kaksi autoritääristä äänessä olevaa Trump ja Putin
jotka laukovat täysin valheellisia juttuja ja näin mennään- Anonyymi
Unohtuuko tahallisesti Venäjä?
- Anonyymi
Venäjän jätti ilman.
- Anonyymi
venäjän ainoa vientituote on jäte jota öljy-yhtiöt ostavat uusiutuviin
piliapalivaltio jos ydinase riisutaan
typerät amerikkalaiset roosevelt ja truman pudottivat Berliiniin tarkoitetun
ydinaseen Japaniin eikä oikeaan paikkaa Leningradiin ja Moskovaan
amerikkalaiset ovat ilman Trumpiakin erittäin epälluotettavia poliittisesti
ja aina olleet sitä, koska siellä elää eristäytymishalu
- Anonyymi
, sanotaan et kauan sitten eräs jo edesmennyt, tunnettu poliitikko tilasi kaksi teetä huoneeseen nro. 32.
vitsi ontuu. Ahti Karjalainen ei opiskellut koulussa englantia vaan ranskaa
Yleisesti palstapöntöt eivät täällä osaa mitään muuta kuin päivitellä
Pappa Paasio oli kaksi kertaa pääministerinä kansakoulupohjalla
eikä Kekkonen osannut juuri ollenkaan englantia
Ne on niitä hyviä aikoja ja täällä pöntöt esiintyvät tietäjinä Wikipesian avulla
Taloudesta täällä ei oikein voi puhua koska porukka lukee lehtiä ja elää sosiaalihuollolla eli eläkkeellä hyvinvontivaltiossa ILMAN että niiden omat
rahat olisivat taloudessa mukana eivät siis sijoita eivät mitään
silloin on helppo avella päätään hesarin ja ylen tahtii huuhaata
ESIM. OMASP pörssiyhtiö siis KURSSI ON LÄHTENYT PUTOAMAAN JO VUOSI SITTEN JA NYT SITTEN HESARIN TOIMITTAJA - joka kalastelee tietoja
suljetuista keskustelupalstoista taloudessa - yrittää esiintyä asiantuntijana VUODEN MYÖHÄSSÄ en ole tilaaja en pääse lukemaan eikä kiinnosta koska arvaan mitä hän kirjoittaa nyt myöhässä
https://www.hs.fi/visio/art-2000011060642.html
ei tällaisessa ympäristössä -vuosi myöhässä - ole mitään järkeä keskustella trumpin tariffeista tai taloudesta- Anonyymi
muuten siis vasemmalla oleva sydänmaa sai miljoonapalkkiot pankilta vuosittain
ja oikealla oleva kouluja käymätön turtio agrologi sai puolimiljoonaa vuosittain tai
jotain sellaista
ei ketään kiinnostaneet nurkkapankin palkkiot
- Anonyymi
Larry Lutwick trumpin käsivarsi kauppaministeri antaa haastattelun noin 15:10 suomen aikaa mutta tuskin mitään sanoo järjellistä
se varsinainen pönttö trumpjoukossa on nimeltään Peter Navarro vanha ukkeli kalifornialainen talousprofessori aivan pimeä
tuntee nimen teoria marginal
https://www.cato.org/commentary/spectacular-economic-ignorance-peter-navarro - Anonyymi
Lutwick lopetti haastattelun. Hän sekoili alusta alkaen ristiriitaan
mm. miksi Trump panee tullit Englantiin ja Australiaan vaikka USA:lle
on niille ylimääjä kaupassa
ainoa mitä hän toisti että jokaisen on perustetteva tehdas USAhan
ja kaikki tehdään roboteilla joita hoitavat etevät amerikkaliset
lukion (high school) käyneet työläiset (kai tiedätte että usassa ei käydä kouluja
ollenkaan samalla tavalla kuin Pohjoismaissa jne)
näissä on näitä ristiriitoja (kun on paljon robotteja ei ole työllisyyttä jne) jne
haastattelu eteni tätä rataa Lutnick kertoili kuin tärkeää on että heitä kohdellaan reilusti ja heidän tuotteitaan kaupassa että muut eivät tukisi teollisuuttaan ja tee esteitä usa-tavaroille eli muiden on järjesteltävä epäreilu kauppansa kuntoon
ja purettava
USAn kauppataseen alijäämä on 122,7 miljardia dollaria helmikuussa
tunnin päästä päästä pörssi aukeaa ja futuurit näyttäisivät laajaa vähintään 3 prosentin laskuavausta - Anonyymi
Ajattelin käyttää tätä hullutariffiiskua
minulla on vuodenvaihteesta asti kerättynä salkun sotakassa
ensin ajattelin että jos hallitus myisi jotain kansanosakkeita minulle
edullisesti
mutta ajattelin katsoa nyt tämän trumpin munauksen edut
mutta suomalaisiin? - Anonyymi
Aikoinaan, kun mm. autourheilijat Ari Vatanen ja Mika Häkkinen mongersivat
englantia syntyi ilmaus rallienglanti. Siitä taitaa olla jo lähes 20 vuotta. - Anonyymi
Missähän se rauhankyyhky leijailee, kun pelkkää sanasotaa ja silitystä vuoroin.
Voi aloittaja parka, Skillaninkin söikyttivät sanasodallaan.
Luulis olevan hetken sanomatta mitään, itsekehua ihan tirisee. - Anonyymi
Omanlaista enkkua kuulee arabin suusta, kun myyjä kehuu tavaran hintaa kerakevoittoisella ääntämyksellään.
Kyllä äidinkieli asettaa ansoja vieraan kielen ääntämiseen kaikissa kielissä. Helpoimmalla pääsevät kielet jotka ovat sukua toisilleen tai joiden fonetiikka (ääntämisasu) ovat lähellä toisiaan. Suomalaiselle on helpompaa ääntää esim. espanjaa kuin englantia . Germaaniset kielet taas taipuvat paremmin kesken'ään, esim. ebglanti ruotsalaisten tai saksalaisten suussa.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Kyllä äidinkieli asettaa ansoja vieraan kielen ääntämiseen kaikissa kielissä. Helpoimmalla pääsevät kielet jotka ovat sukua toisilleen tai joiden fonetiikka (ääntämisasu) ovat lähellä toisiaan. Suomalaiselle on helpompaa ääntää esim. espanjaa kuin englantia . Germaaniset kielet taas taipuvat paremmin kesken'ään, esim. ebglanti ruotsalaisten tai saksalaisten suussa.
Puhut potaskaa. Ruotsin ja saksan ääntämys on melkein sama kui kirjoitettu kieli, mutta englantia äännetään ihan eri tavoin kuin kirjoitetaan. Kielet ryhmitellään rakenteen perusteella, ääntämisellä siinä ei ole merkitystä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
On myös ihmisiä joilla ei vain ole ns. kielipäätä, itse olen aika helposti oppinut englannin ja ruotsin ilman että olisin niitä opiskellut, kun taas siskoni pänttäsi ruotsia mutta ei osaa juuri mitään kuitenkaan, ja tiedän muitakin jotka eivät vain opi vierasta kieltä.
Anonyymi kirjoitti:
On myös ihmisiä joilla ei vain ole ns. kielipäätä, itse olen aika helposti oppinut englannin ja ruotsin ilman että olisin niitä opiskellut, kun taas siskoni pänttäsi ruotsia mutta ei osaa juuri mitään kuitenkaan, ja tiedän muitakin jotka eivät vain opi vierasta kieltä.
Tämä on aivan totta.
Sanotaan että naiset ovat kielellisesti lahjakkaampia, etenkin mitä tulee ääntämiseen. Tiedä häntä...Anonyymi kirjoitti:
Puhut potaskaa. Ruotsin ja saksan ääntämys on melkein sama kui kirjoitettu kieli, mutta englantia äännetään ihan eri tavoin kuin kirjoitetaan. Kielet ryhmitellään rakenteen perusteella, ääntämisellä siinä ei ole merkitystä.
Ruotsalainen ääntää kuitenkin englantia paremmin, noin keskivertoisesti, kuin suomalainen, jos vertaa samassa ikäryhmässä. Ruotsalainen myös oppii puhutun englannin nopeammin. esim. kielikurssilla , koska hänen ei tarvitse keskittyä rakenteellisiin ja kieliopillisiin eroavaisuuksiin yhtä paljon. Tiedän, miten kielet ryhmitellään, mutta myös ääntäminen saman kieliryhmän sisällä on vähemmän vaivalloista, vaikka erojakin on. Esimerkkinä ranska, jonka ääntäminen poikkeaa todella paljon italiasta ja espanjasta, vaikkaovatkin sukulaiskieliä. Siitä huolimatta, espanjalainen oppii ääntämään ranskaa paljon helpommin kuin englantia.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ruotsalainen ääntää kuitenkin englantia paremmin, noin keskivertoisesti, kuin suomalainen, jos vertaa samassa ikäryhmässä. Ruotsalainen myös oppii puhutun englannin nopeammin. esim. kielikurssilla , koska hänen ei tarvitse keskittyä rakenteellisiin ja kieliopillisiin eroavaisuuksiin yhtä paljon. Tiedän, miten kielet ryhmitellään, mutta myös ääntäminen saman kieliryhmän sisällä on vähemmän vaivalloista, vaikka erojakin on. Esimerkkinä ranska, jonka ääntäminen poikkeaa todella paljon italiasta ja espanjasta, vaikkaovatkin sukulaiskieliä. Siitä huolimatta, espanjalainen oppii ääntämään ranskaa paljon helpommin kuin englantia.
Miten nopeasti ruosu oppii olemaan opettamatta ja pomottamatta suomalaisia suomenkielisellä palstalla?
- Anonyymi
Siinäpä näyte rauhankyyhkystä. Tulee tänne ruosuna mestaroimaan ja jos vähänkin palauttaa maan pinnalle, tulee persutusta ja luolaa. Oman tasottomuutensa siinä paljastaa.
Rallisuomi taisi olla kuitenkin se Kotimaisten kielten keskuksen maakliskuun uutuussana.
Ketkä sitä sitten käyttävät?
Voiko ensimmäisen polven maahanmuuttajien vielä kankeahkosta suomenkielestä sanoa että se on "rallisuomea"
Urheilukilpailuissa haastatellaan usein kilpailijoita, joiden kielitaito ei aina stemmaa haastattelijan kieln kanssa: esim. suomalainen , ulkomaalaistaustainen yleisurheilija, jota haastatellaan suomeksi opettelee ulkoa vastauksia kysymyksiin, mitä hän odottaa häntä kysyttävän.
Tällaista näkee usein televisiossa suurten urheilutapahtumien yhteydessä, muissakin kielissä.- Anonyymi
Maahanmuuttajat ei vaivaudu kieltä opettelemaan vaan käyttävät tulkkia. Sen heille Suomi kustantaa.
Toisenkin polven suomi on heikkoa, koska kotona sitä ei puhuta.
- Anonyymi
Kiina lätkäisi usa:lle 34 prosenti tullit tunti sitten
kaikelle tuonnille
joten usan pörssi romahtaa kahden ja puolen tunnin päästä
amerikkalaiset ovat vasta heräämässä joten heiltä ei saa kommenteja
mutta maha lyö löysälle se on varma
yli 200 vuotta vanhan sijoituspankin pääekonmistl Sveitsissä kommentoi
"On vielä aikaista tehdä lopullista arviota. Tästä on kaksi tietä: toinen, jossa (Trump) osoittaa avoimuutta sopimuksille ja vaikka meillä onkin kova alku, vastavuoroisilla tulleilla ja näillä Kiinan reaktioilla, ne osoittavat halukkuutta keskustella ja laskea tulleja tulevina kuukausina.
"Toinen tie on, että hänellä ei ole halua solmia sopimuksia, hän haluaa pitää tariffit voimassa pidemmän aikaa ja se rikkoo koneen.
"En usko, että tämä (kiinalaisen kosto) on signaali yhdelle tai toiselle. Jokainen koukistaa lihaksiaan, mutta se ei mitätöi ajatusta siitä, että he tekevät sopimuksen jossain vaiheessa. Mutta sen lisäksi meillä on oltava merkkejä siitä, että jossain vaiheessa Trump kommentoi, että hän odottaa pääsevänsä sopimukseen." - Anonyymi
Amerikkalaiset maailman kulutuskuninkaat
uskovat toivovat luulevat ... että keskuspankki korjaa
Trumpin puuhat jollain ihmelleä
eli niiden sauva on korko VOIKO PANKKI LASKEA????
TYÖLLISYYSTILANNE TULI 15:30
LÖI ARVIOT melkein KAIKKI TÖISSÄ USASSA 4,2 % TYÖTTÖMYYS nousua 0,1% viime
kuusta
TULI 228 000 maaliskuussa
UUSIA TYÖPAIKKOJA MELKEIN KAKSINKERTAIEN MÄÄRÄ OLETETTUUN (140 000)
USAn talous on kestävä mutta mielenkiinto on Trumpin puuhissa
Kiinan tariffit astuvat voimaan ensi torstaina
mahtaako pokka pitää Trumpilla neuvotella? - Anonyymi
Trump on parhaillaan matkalla
mustat autot jonossa aika pitkä jono
Floridaan Golf-klubille viettämään viikonloppua
https://www.trumpinternationalpalmbeaches.com/ - Anonyymi
Jos siis puhutaan kielistä niin suomijuntit vetävät pakkoruotsia koulussa
eivätkä osaa kieliä ja ihmettelvät miksi ovat nuijia joiden on kuunneltava Ylen ja Hesarin jne uutisia. Kun kielitaito ei riitä mihinkään
Ristiriita korostuu siten, että eteläafrikkalainen Musk voi asua missä vain vaikka Andalusiassa ja saa palveluja englanniksi suomalainen ei saa edes englanniksi suomeksi puhumattakaan
ja suomijuntti vaatii pakkoruotsia itselleen ja mustalaisilleihmisoikeuksa suomalaisten veronmaksajien laskuun aika alkeellien tyyppi on
ajatelkaa kolumbialaista katupoikaa joka puhuu espanjaa ja englantia
ja suomalaista tampereenjunttia joka puhuu suomea tamperetta
ja sillä pohjalla pitäisi lähteä opiskelemaan- Anonyymi
Ei puhunut katupoika englantia, eikä taksikuskikaan kaikkialla.
Katselin juuri karttaa, jossa oli prosentuaalisesti arvioitu Euroopan maiden kaksi/monikielisyyttä: eli prosentit kuinka moni asukkaista ei puhu muuta kuin omaa kieltään. Sen tarkemmin ei tullut ilmi miten kielitaito toisessa kielessä arvioitiin eikä kuinka hyvin sitä pitäisi osata, että vaikuttaisi tilastoon.
Suomi pärjäsi vertailussa hyvin, samoin kaikki Pohjoismaat ja Baltian maat. Suuri valtaosa asukkaista puhuu ainakin auttavasti jotain vierasta kieltä. Eniten yksikielisiä olivat ne jotka asuivat Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa, myös Saksassa, elikkä suurten valtakielien puhujat. Täysin ymmärrettävää, koska he eivät katso tarvitsevansa muuta kieltä kuin omansa.
Tässä tuli näyttöä toisesta asiasta jonka opin nuoruudessani, kun opetin englantia kolumbialaisille:
Tarve osata on opettajista parhain.- Anonyymi
joo siis enemmän et voi johtaa harhaan
kun saamelaien puhuu neljää kieltä saamea kolttasaamea ja suomea ja pakkoruotsia
hän ei pärjää missään
ja kun Musk puhuu vain yhtä kieltä englantia ja enintään rahaa
häntä palvellaan missä vain
Englantilainen kun menee Valensiaan hän saa kaiken palvelun englanniksi
suomalainen ei mitään koska osaa kolmea kieltä saamea kolttasaamea ja pakkoruotsia ja suomea - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun saamelaien puhuu neljää kieltä saamea kolttasaamea ja suomea ja pakkoruotsia
hän ei pärjää missään
suomalainen ei mitään koska osaa kolmea kieltä saamea kolttasaamea ja pakkoruotsia ja suomeaitämeren alueella on vain yksia pakkokielivaltio ja se on suomi
muissa ei ole pääkielen lisäksi pakkoturhakieltä Anonyymi kirjoitti:
hän ei pärjää missään
suomalainen ei mitään koska osaa kolmea kieltä saamea kolttasaamea ja pakkoruotsia ja suomeaPaitsi minä en puhu pärjäämisestä vaan kilitaidosta.
Ne ei aina korreloidu
Kolttasaamelaisen ei tarvitse pärjätä Nykin pörssimarkkinoilla eikä Nasdaquissa, vaan poroerotuksessa Enontekiöllä tai Inarin kevätmarkkinoilla.
Kiirunassa ollaan juuri asettamassa kaduille uusia nimikylttejä: saameksi, meäkielellä ja ruotsiksi: vaatimus on että ruotsinkielinennimi tulee viralliseksi nimeksi kaduille, koska ambulanssin, paloauton ja poliisinon osattava perille vaikka eivät osaisikaan saamea tai suomea.
Elikkä tarve, necessity, necesidad määrittelee kielitaidon kattavuuden ja arvon.
Kolumbian katupoika ei osaa englantia muuta kuin mitä on oppinut gangsteriräpistä tai filmeistä. Italiassa taksinkuljettajat pikkukaupungeissa kuten Verona tai Livorno eivät osaa englantia. Espanjassa ei juuri kukaan puhunut ymmärrettävää englantia ennen Francon kuolemaa, paitsi suurkaupungeissa ja turisitrysissä.
Nasakansan vuoristokylissä Andeilla kaikki ovat kaksikielisiä, he puhuvat omaa kieltään, nasaa plus espanjaa. He eivät tarvitse englantia, eikä ranskaa eikä kiinaa.
Jokainen lisäkieli on meriitti. Tarve määrittelee mikä se kieli on. Se että murtaa puhuessaan jotain kieltä ei ole merkki huonommuudesta, vaan paremmuudesta: puhuja on vähintäinkin kaksikielinen.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Paitsi minä en puhu pärjäämisestä vaan kilitaidosta.
Ne ei aina korreloidu
Kolttasaamelaisen ei tarvitse pärjätä Nykin pörssimarkkinoilla eikä Nasdaquissa, vaan poroerotuksessa Enontekiöllä tai Inarin kevätmarkkinoilla.
Kiirunassa ollaan juuri asettamassa kaduille uusia nimikylttejä: saameksi, meäkielellä ja ruotsiksi: vaatimus on että ruotsinkielinennimi tulee viralliseksi nimeksi kaduille, koska ambulanssin, paloauton ja poliisinon osattava perille vaikka eivät osaisikaan saamea tai suomea.
Elikkä tarve, necessity, necesidad määrittelee kielitaidon kattavuuden ja arvon.
Kolumbian katupoika ei osaa englantia muuta kuin mitä on oppinut gangsteriräpistä tai filmeistä. Italiassa taksinkuljettajat pikkukaupungeissa kuten Verona tai Livorno eivät osaa englantia. Espanjassa ei juuri kukaan puhunut ymmärrettävää englantia ennen Francon kuolemaa, paitsi suurkaupungeissa ja turisitrysissä.
Nasakansan vuoristokylissä Andeilla kaikki ovat kaksikielisiä, he puhuvat omaa kieltään, nasaa plus espanjaa. He eivät tarvitse englantia, eikä ranskaa eikä kiinaa.
Jokainen lisäkieli on meriitti. Tarve määrittelee mikä se kieli on. Se että murtaa puhuessaan jotain kieltä ei ole merkki huonommuudesta, vaan paremmuudesta: puhuja on vähintäinkin kaksikielinen.kolumbian katupoika on SATA KERTAA PAREMMASSA asemassa kun tämän palstan tädit jotka eivät osaa laajaa espanjaa eivätkö ymmärrä englantia puhuttuna
vaikka ovat jotain koulua käyneet
meriitti on aivan eri asia eikä kuulu osaamiseen koska kielen opiskelu vie liikaa aikaa
jos lukee venäjää tai pakkoruotsia on tehnty karmeasti työtä turhaan voi olla ettei ksokaan saa edes viisumia putiniaan
pakkoruotsin opettaminen on osa apartheidporlitiikkaa jota harjoitettiin etelä-Afrikassa kuin alkuasukkaat halusivat englantia ja heille opetettiin pakkoruotsina buuria eli
siis afrikaansia
jotta saataisiin syrjäytymään kansainvälisyydestä kuin meänkieliläiset
- Anonyymi
meänkielialueella saamelainen osaa saamea meänkieltä ruotsia
eikä pysty opiskelemaan Oulussa jossa olisi maailman pohjoisin
korkeatasoinen yliopisto aivan eri luokkaa kuin joku uumaja
tai aivanpelleily luulaja
ruotsindemarit tekivät turhakkeesta meänkieli kielivaihtoehdon
hajottaakseen suomenkieliset osiin ja näin tuhosi näiden opiskelumahdollisuuksia Katsomme kielitaidon merkitystä eri näkökulmista.
Tarve vs ideologia?
Henkilökohtaisesti olen satsannut kielitaitoon jo aivan nuoresta lähtien. Nyt lapseni ja lapsenlapsenikin ovat monikielisä. Eikä ne kielet ole kolttasaamea eikä kirkkovenäjää.
Mutta saamelaislapselle, joka aikoo jatkaa poronhoitoa kielet joita hän tarvitsee eivät ole espanja, englanti eikä kiina. Ranska, eikä italia eikä saksa. Vaan ruotsi, suomi ja meänkieli.- Anonyymi
Eikö se sinun monikielinen tyttösi ole myös tarhatäti? Luulisi saavan rahakkaampia hommia niin monikielisenä.
- Anonyymi
eli jos työskentelee suomenkielisessä päiväkodissa ei tarvitse muuta kielitaitoa, kuin suomen? (vertaan tuohon saamelaiseen)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se sinun monikielinen tyttösi ole myös tarhatäti? Luulisi saavan rahakkaampia hommia niin monikielisenä.
siis että on porontarhahoitaja? moni saamelainen on poronhoitaja. Kannattava
ammatti
ruotsissa poronhoitoa saa harjoittaa vain saamelainen
täysin kannattamaton ala ja valtion rahojen hukkaanheittoa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eli jos työskentelee suomenkielisessä päiväkodissa ei tarvitse muuta kielitaitoa, kuin suomen? (vertaan tuohon saamelaiseen)
juuri näin, mutta verot pitää kuitenkin maksaa että globaali eliitti pääsee globaaleihin virkoihin verorahoilla elätettäviksi
niin kuin tuo tuo .. jutta afrikkakomissaariksi urpilainen
ei semmoiset maksajat mitään hyötykielillä tee kunhan jotain solkkaavat kuraa, vasa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
juuri näin, mutta verot pitää kuitenkin maksaa että globaali eliitti pääsee globaaleihin virkoihin verorahoilla elätettäviksi
niin kuin tuo tuo .. jutta afrikkakomissaariksi urpilainen
ei semmoiset maksajat mitään hyötykielillä tee kunhan jotain solkkaavat kuraa, vasaOlet kovin kateellinen, pah.
- Anonyymi
Nythän on kyse globalisaatiosta ja valtion verorahoilla maksamasta
pakkokielipelleilystä
eikä nasakansa eristäytyneestä viidakkkoasumisesta
suomalainen ei saa mitään palvelua edes englanniksi kun ei kunnolla osaa
malagassa
mutta englantilaiset lomailijat ja asunnonostajat saavat täydellisen setin
aivan naurettavaa kun täällä panostetaan vieraisiin kieliin saameen pakkoruotsiin venäjään ja jos mihin kummaan eikä kukaan osaa mitää tosipaikan tullen
sitten on ihan eri juttu jos äiti erikoisen kielialueen vaikka vietnamilainen
kannattaa ehdottomasti opetella vietnam lapsena jne
mutta että joku raahautuisi kouluun ja kävisi pakkoruotosia tai venäjää läpi on aivan hulluutta ja tietämättömyyttä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!881978- 821790
- 521422
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481395- 1461338
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481262Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1431216Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261064- 39965
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket25962