20 vuotta työelämässä (mitä olen oppinut, mitä olen nähnyt ja mihin lopputulokseen olen päätynyt)

Anonyymi-ap

Näiden vuosien aikana olen työskennellyt kahdeksassa eri työpaikassa monella eri alalla, pohjana ammattitutkinto ja erinäisiä täydennyskoulutuksia. Kirjoitin myös ammattikoulupohjalta ylioppilaaksi, jos sen voi koulutuksena mainita. En tiedä voiko, mutta ainakin kuulostaa hyvältä ja antaa itsestäni älykkäämmän vaikutelman.

Heti kättelyssä pitää todeta, että en ole nauttinut kovinkaan monesta hetkestä työelämästä. Jonkinlainen pieni perusvitutus on ollut aina tykyttämässä ohimolohkossa. Vähän niin kuin henkisesti kivi kengässä koko ajan matkassa mukana. Ei ole pystynyt juurikaan rentoutumaan, aina joku pieni "jäykkyys" mukana. Olen tavannut matkani varrella työpaikoilla helvetin mukavia ihmisiä, mutta myös niitä kolikon toisia puolia on tullut yhtä paljon vastaan. Työ itsessään antaa elämälle paljon, mutta aika usein suomalaiset työilmapiirit ovat aika ummehtuneita. Työn sisällöllä ei itselleni juuri mitään väliä, kunhan työpaikalle on kiva mennä ja siellä viihtyy. Tietenkin palkka on myös tärkeä, mutta olen valmis tinkimään palkasta, viihtyisyyden vuoksi. Yhdestäkään työpaikasta en ole saanut potkuja, olen lähtenyt itse paremman palkan perässä, kyrsiintymisestä tai silkasta mielenkiinnosta toiseen työpaikkaan. Nykypäivänä tämä ei luultavasti onnistuisi enää. Mutta tällä metodilla itse olen selvinnyt näinkin pitkään.

Omasta mielestäni suomalainen työelämä ei eroa juurikaan peruskoulusta. Kaikki samat ilmiöt ovat hyvin similaareja ja helposti havaittavissa. Iso osa ihmisistä myös henkisesti jumissa tässä peruskoulumentaliteetissa ja ehkä eivät edes itse tiedosta sitä. Työpaikoilla vallitsee aivan samanlainen draama, laumakulttuuri, juoruilukulttuuri, kiusaaminen ja kuppikunnat mitä koulumaailmassakin. Välitunteja ei ole, mutta tupakkatauot/kahvitauot ovat ehkä korvanneet tämän. Ehkä kiusaamisesta on myös muodostunut jollain tasolla työelämässä monelle jonkinlainen ase, jolla turvataan oma tai kaverin työpaikka. Moni purkaa työstressiä tai onnetonta elämäänsä muihin kiusaamalla heitä ja hakemalla tätä kautta jotain täyttymästä sisäiselle tyhjiölle tai ehkä jonkinlaista balsamia omille henkisille haavoilleen. Joku saattaa kadehtia jotain tai loukkaantua jostain, ja tästä alkaa pahimmassa tapauksessa vuosien piina. Kun näkee samoja naamoja, kuulee samoja juttuja, samassa stressaavassa ympäristössä vuodesta toiseen, niin pienimmätkin asiat alkavat ärsyttämään.

1/2

4

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mielestäni suomalaisessa työelämässä annetaan aivan liikaa painoarvoa sosiaaliselle luovimiselle ja erinäisille suhteille. Moni saa työpaikan vaikka ei omaa minkäänlaista koulutusta, kokemusta tai edes orastavaa lupaavaa potentiaalia tehtäviinsä. Koska sattuu olemaan jonkun kaveri, sukulainen tai vaikka parisuhteessa oikean henkilön kanssa. Yksityisessä firmassa ymmärrän tämän käytöksen. Mutta kun puhutaan yhtiöistä, jonne "ei omistajat" alkavat luovimaan ystäviään, sukulaisiaan, ties ketä niin ne työt vaan kasaantuvat ennen pitkää muiden tehtäväksi. Se työkuorman jakautuminen muodostuu täysin vääräksi. Lisäksi se dynamiikka on ihan vinksahtanut. Alkaa muodostumaan jonkinlainen asetelma, että toiset tulevat työpaikalle viettämään keskenään aikaa ja tapaamaan kavereita. Ja toiset raatamaan orjina peräsuoli pitkänä.

Rohkenen argumentoida, että parhaiten nykypäivän työelämässä pärjäävät yksilöt, jotka eivät häpeä yhtään mitään. Mitä enemmän kehtaa, sen paremmin pärjää. Pohjaton katteeton itseluottamus on myös erittäin tärkeä ja liittyy vahvasti edellä mainittuun.

Itse työ ja sen osaaminen on vähän niin kuin menettänyt monessa työpaikassa merkityksensä. Jonkun kuppikunnan jäsenyys on tärkeämpää. On melkein tärkeämpää olla pidetty ja osa jotain porukkaa, kuin on osata tehdä työnsä, johon sinut on alun perin palkattu. Loppupeleissä ahkeruudella ja osaamisella saavuttaa vain lisää töitä tehtäväksi. Tavallaan ahkeruudesta rangaistaan lisätöillä ja oletetaan että kykenet tekemään aina vain enemmän töitä (samalla rahalla luonnollisesti). Parhaimmat hommat jaetaan monessa paikassa palkintona ns. "yhtiön miehille" tai joillekin ns. oikean sosiaalisen suhteen omaaville henkilöille. Pätevin niitä harvoin saa, ei eroa juurikaan valtakunnan politiikasta.

Helvetinmoinen eriarvoisuus on ehkä se silmiinpistävin seikka, johon työelämässä heti törmää ja jota on vaikea olla huomaamatta. Työn ohessa saa seurata niitä, jotka eivät joudu tekemään samassa asemassa yhtään mitään. Sanoisin että 80% ihmisistä myy ammattitaitoaan/osaamistaan ja 20% mielistelyä/epätoivoa. Se 20% näkyy kokonaiskuvassa erittäin paljon. Sille tunnutaan myös antavan enemmän painoarvoa. Ei ole tavatonta, että moni on valmis tekemään mitä tahansa näyttääkseen hyvältä tai turvatakseen oman työpaikkansa. Omaa selkäänsä saa vahtia koko ajan työn ohessa.

Voin vain kuvitella miten paljon huonommaksi Suomen työelämä tulee menemään tulevaisuudessa, kun katsoo tuulia jotka nyt puhaltavat. Paremmaksi se ainakaan tule muuttumaan. Selkeä muutos on ollut havaittavissa koko 2000-luvun. Koko ajan pitäisi tehdä enemmän vähemmällä rahalla. Inhimillisyyden rippeetkin alkavat menemään touhusta.

Lopuksi argumentoin, että suurin osa ihmisistä palaa työelämässä loppuun muiden ihmisten takia. Eriarvoisuuden, vääryyden ja henkisen kuormituksen takia, ei niinkään työn fyysisen rasituksen.

2/2

• Anonyymi

Juurikin näin työelämässä ja itselläni on työkokemusta jo ysärin alusta saakka, jo silloin laman jälkeen alkoi tämä alamäki joka siis vain pahenee jatkossakin eikä loppua näy... Moni on irtautunut työelämästä kokonaan jos vain on mahdollisuus tullut esim. perintö, sairauseläke, varallisuutta palon yms.

Ei kukaan tuollaista paskaa enää jaksa.

• Anonyymi

Aika samaan lopputulokseen olen tullut.

• Mitä aloitukseen tulee, olen myös itse monella alalla ja monessa työpaikassa ollut. Koen tässä mielessä jakavani aloittajan lähtökohdat ja kenties joitain hänen kokemuksiaankin.

On selvää, että työpaikoilla, kuten kaikissa sosiaalisen toiminnan ympäristöissä on nokkimisjärjestys. Näissä sosiaalisen toiminnan ympäristöissä ytimenä ovat yksilö ja yksilöt, ihmiset. Ja ihan pienestä pitäen jotkut näistä ihmisistä ovat muihin verrattuna äänekkäämpiä, vaativat enemmän huomiota, hellyyttä, ravintoa ja kaikkea muuta mahdollista. Ihminen, vaikka tavoille oppiikin, ei hän aikuisena paljoakaan eroa siitä, mikä hän oli hiekkalaatikolla potkiessaan muiden hiekkakakkuja nurin ja vetäessään letistä punatukkaista tyttöä, josta ei taatusti ollut kiinnostunut, eikä missään tapauksessa halunnut hänen huomiotaan.

Ihmisillä on luonteenpiirteet ja temperamentti, siis tapa ja keinot, millä hän reagoi ympäristöön. On laajemman populaation selviytymisen kannalta edullista, ettemme kaikki reagoi samalla tavalla samanlaiseen ärsykkeeseen. Jos varoitetaan menemästä veteen, tietty osuus populaatiosta menee veteen ja hukkuu, mutta heistä saattaa yksi selviytyä ja opettaa muut uimaan. Toisaalta, suurin osa populaatiosta kuitenkin tyytyy siihen, että ei mennä veteen, koska niin määrätään.

Mitä työelämään tulee, en koskaan nuorempana kokenut olevani osa työyhteisöä. Minua ei juuri kiinnostanut tutustua kehenkään. Työ oli työtä. Minä opiskelin työn ulkopuolella enemmän taikka vähemmän jatkuvasti ja olin kaikissa työpaikoissani ikäänkuin vain siirtyäkseni sieltä jonnekin muualle. Nyt, kun opiskelut ovat vuosia sitten päättyneet ja arkityö alkanut, voin vihdoin verrata kiertolaisen kokemuksia sellaiseen, joka on tullut jäädäkseen.

Työpaikkakiusaamisesta olen kuullut, nälvimistä nähnyt ja itse kokenutkin, mutta en suuremmassa määrin. Jos olisin kokenut, olisin luultavasti jättänyt työni sillä hetkellä ja etsinyt uuden.

Nykyisessä työpaikassani, johon kaikki muutkin ovat tulleet jäädäkseen, on hämmästyttävän vähän mitään suoranaisia konfrontaatioita. Kaikki näkemyserot ja kiistat hoidetaan ja selvitellään epäsuorasti, diplomaattisesti. Epäsopuun joutuneet puhuvat välimiesten kautta, eivät suoraan toisilleen, mikä on hyvä asia. Ongelmat on syytä kohdata, mutta ei ole mitään syytä kohdata ihmistä ongelman takana taikka sen edessä. Järkevän keskustelun voi saada aikaiseksi ainoastaan välimies ja ainoastaan epävirallisesti näkemyksiä välittäen. Näin voidaan välttää välien tulehtuminen, mikä on sosiaalisen yhteisön vaiva siinä missä yksilönkin kehossa tulehtuminen on.

Toisaalta jokaiselle pitäisi olla selvää sosiaaliset käyttäytymissäännöt ja mikä on sosiaalisesti sopivaa. Esimerkiksi oman tyttären työllistäminen julkisen sektorin työpaikkaan omaksi alaisekseen ei ole sopivaa. En ymmärrä, miten nykyaikana sellainen on edes mahdollista. No, en siinä työpaikassa kovin pitkään ollut ja muutin toiseen maakuntaan pian sen jälkeen.

Omalla kohdallani en näe loppuunpalamista, en sen enempää henkistä kuin fyysistäkään. Mutta katellaan ja haistellaan ilmaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2853
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      237
      1814
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      337
      1657
    4. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      15
      1518
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      30
      1173
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      28
      1119
    7. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      64
      1105
    8. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      64
      999
    9. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      57
      931
    10. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      874
    Aihe