Moro!
Alkoi tuossa reilu kuukausi sitten lumien sulattua lenkkeily kiinnostamaan. Olen nyt juossut ja pelaillut eri pallopelejä 3-4 kertaa viikossa. Lenkit ovat olleet varsin kevyitä n.20-30 minuutin pituisia kestoltaan. Ruokavaliotakin muutin terveellisempään ja kevyempään suuntaan ja olen saanut noin 7 kiloa painoa pudotettua. Nyt 184/88.
Joskus kolmisen vuotta sitten juoksua harrastava ystäväni laati minulle harjoitteluohjelman, jossa oli kaikenlaisia intervalliharjoituksia, mäkijuoksua ja sitten ihan tavallisia lenkkejä ym.. En juurikaan muista suoritusten määrää/kestoa, joten jos joku juoksutietoinen henkilö voisi heittää pientä vinkkiä harjoitusohjelmani luomiseen, olisin erittäin KIITOLLINEN!
Tavoite olisi loppukesästä pystyä juoksemaan sekä lyhyttä -että pitkää matkaa. (1500m - 5000m - 10000m - puolimaraton) Toisin sanoen pystyä parantamaan molemmissa tasaisesti aikajuoksujen ennätystä. Ensisijaisena (lähiviikkojen) tavoitteena minulla kuitenkin on painon pudottaminen ihannepainooni eli noin 82 kiloon ja peruskunnon parantaminen.
-JAY-
Harjoitusohjelma? (Juoksu)
17
3553
Vastaukset
- juoksija
www.juoksija-lehti.fi
- sundance kid
Moi!
katso ohjeita vaikka osoitteesta http://www.juoksija-lehti.fi/index1.htm; Timo Vuorimaan artikkeli marathonharjoittelusta. Vaikka et tähtäisikään marathonille niin artikkelista löytyy jokatpauksessa hyödyllistä tietoa. Suosi myös muita liikuntalajeja; uintia kuntosalia, jumppia spinnigiä jne. tai joukkuelajeja. Juoksu on etenkin, ylipainoisena tyly laji; älä anna periksi. Kunto kohenee nopeasti ja löydät uusia ulottuvuuksia kestävyysjuoksusta ja -lajeista. Treeni-intoa!- Jay
Juu, olinkin aikaisemmin jo tuolla käynyt, mutten ollut scrollannut ko. sivua ihan alas asti, josta löytyikin jonkinasteinen treeniohjelma :-) Ajattelin tehdä noiden mukaan nyt, mutta jättää Sunnuntaina tehtävän pitkän lenkin, ja tehdä sen sijasta jonkinlaisia vetoja 1000*3 parin minuutin palautuksella tms.. jotta saisi vauhtikestävyyttäkin hieman juoksuun, kun nuo ovat maratonille valmistavia harjoituksia.. Olisiko tällainen asiallinen ohjelma? (hieman viikottaisia muutoksia) Sykkeet 70-80% maksimista = 140-165
Ma LEPO
Ti 30 min
Ke LEPO
To 35 min
Pe LEPO
La 20 min
Su 3*1000m TAI 4*800m , 3min palautuksella. - sundance kid
Jay kirjoitti:
Juu, olinkin aikaisemmin jo tuolla käynyt, mutten ollut scrollannut ko. sivua ihan alas asti, josta löytyikin jonkinasteinen treeniohjelma :-) Ajattelin tehdä noiden mukaan nyt, mutta jättää Sunnuntaina tehtävän pitkän lenkin, ja tehdä sen sijasta jonkinlaisia vetoja 1000*3 parin minuutin palautuksella tms.. jotta saisi vauhtikestävyyttäkin hieman juoksuun, kun nuo ovat maratonille valmistavia harjoituksia.. Olisiko tällainen asiallinen ohjelma? (hieman viikottaisia muutoksia) Sykkeet 70-80% maksimista = 140-165
Ma LEPO
Ti 30 min
Ke LEPO
To 35 min
Pe LEPO
La 20 min
Su 3*1000m TAI 4*800m , 3min palautuksella.Moi!
Treeniohjelman sisältö on riippuvainen pelkistetysti terveydentilastasi, tavoitteistasi ja nykyisestä kuntotasostasi. Jos olet terve ja aikaisemmin urheilua harrastanut ja haluat päästä hyvään juoksukuntoon ota ohjelmaasi 30 min - 1.00 kestäviä tasavauhtisia ja vauhtileikittelyn omaisia harjoitteita (esim 3 päivänä). Voisit parantaa vauhtikestävyyttä aluksi vetojen sijasta esimerkiksi 5-10 km mittaisilla vauhtikestävyysjuoksuilla jos peruskuntosi on ok. Kerran viikossa voisit juosta peruskestävyyslenkin esimerkiksi 1.30. Jos et pysty juoksemaan koko lenkkiä niin sitten väliiin reipasta kävelyä. Kovempitehoisia esim. tonnin vetoja kannattaa ottaa, kun peruskestävyyspohja on kunnossa. Siitä se juoksemisen riemu vasta alkaakin. Jos olet epävarma terveydentilastasi käy lääkärintarkastuksessa ennen treenin aloittamista ja heikko kuntoisena aloita matalemmilla sykkeillä. Kunto kyllä nousee nopeasti ja motivaatio säilyy paremmin. Tuo monipuolisuutta harjoituksiin mainostamillani salitreeneillä,uinnilla, jumpilla ja spinningharjoitteilla.Monipuolisuus vähentää vammautumisriskiä ja antaa uutta intoa kunnon kohennukseen.
Viikko voisi olla vaikka seuraavanlainen:
MA: Lepo
TI: juoksua 30-45 min vauhtileikittely (tässä voisi olla myös esim 30-45 min vauhtikestävyysjuoksu)
KE: Kuntopiiri, jumppa, uinti, spinning, rullauistelu tms.
TO: Lepo
PE: juoksua 30-1.0h tasvauhtinen
LA: keksi itse
SU: pitkä lenkki 1.0-1.30 - Jay
sundance kid kirjoitti:
Moi!
Treeniohjelman sisältö on riippuvainen pelkistetysti terveydentilastasi, tavoitteistasi ja nykyisestä kuntotasostasi. Jos olet terve ja aikaisemmin urheilua harrastanut ja haluat päästä hyvään juoksukuntoon ota ohjelmaasi 30 min - 1.00 kestäviä tasavauhtisia ja vauhtileikittelyn omaisia harjoitteita (esim 3 päivänä). Voisit parantaa vauhtikestävyyttä aluksi vetojen sijasta esimerkiksi 5-10 km mittaisilla vauhtikestävyysjuoksuilla jos peruskuntosi on ok. Kerran viikossa voisit juosta peruskestävyyslenkin esimerkiksi 1.30. Jos et pysty juoksemaan koko lenkkiä niin sitten väliiin reipasta kävelyä. Kovempitehoisia esim. tonnin vetoja kannattaa ottaa, kun peruskestävyyspohja on kunnossa. Siitä se juoksemisen riemu vasta alkaakin. Jos olet epävarma terveydentilastasi käy lääkärintarkastuksessa ennen treenin aloittamista ja heikko kuntoisena aloita matalemmilla sykkeillä. Kunto kyllä nousee nopeasti ja motivaatio säilyy paremmin. Tuo monipuolisuutta harjoituksiin mainostamillani salitreeneillä,uinnilla, jumpilla ja spinningharjoitteilla.Monipuolisuus vähentää vammautumisriskiä ja antaa uutta intoa kunnon kohennukseen.
TI: juoksua 30-45 min vauhtileikittely (tässä voisi olla myös esim 30-45 min vauhtikestävyysjuoksu)
SU: pitkä lenkki 1.0-1.30Tottakai monipuolisuutta löytyy - itseasiassa olen pelaillut tennistä ja salibandyakin lenkkeilyn ohella viimeisen reilun kuukauden, ja tuntuu, että peruskunto alkaa olla jo ihan kohdillaan. Lisäksi teen päivittäin ihan kotona punnerruksia ja vatsalihasliikkeitä - salilla saatan käydä kerran-pari kuukaudessa, kun tuota lihasmassaa on muutenkin ihan tarpeeksi ja salikortit maksavat turhan paljon työttömälle opiskelijalle ;)
Tuo vauhtileikittely terminä on meikäläiselle hieman kummallinen, mitä sillä tarkoitetaan? Kiihdytyksiä, pomppimista, kävelyä, kevyttä juoksua sekoiteltuna tms..? - Jay
sundance kid kirjoitti:
Moi!
SU: pitkä lenkki 1.0-1.30Kärsin lättäjaloista ja niiden takia en juurikaan pysty yli 30 minuutin lenkkiä tekemään (ehkä maksimissaan 40-45min). Hiihto, laskettelu ja luistelu ovat täyttä myrkkyä meikäläisen jaloille. Itseasiassa olin nuorempana piirinmestari lyhyillä matkoilla 100-200m, joten mieluummin jotain keskipitää matkaa muutenkin juoksen kuin tunnin lenkkejä :) Toisaalta nekin menisivät, jos jalat eivät vaivaisi.
- sundance kid
Jay kirjoitti:
Kärsin lättäjaloista ja niiden takia en juurikaan pysty yli 30 minuutin lenkkiä tekemään (ehkä maksimissaan 40-45min). Hiihto, laskettelu ja luistelu ovat täyttä myrkkyä meikäläisen jaloille. Itseasiassa olin nuorempana piirinmestari lyhyillä matkoilla 100-200m, joten mieluummin jotain keskipitää matkaa muutenkin juoksen kuin tunnin lenkkejä :) Toisaalta nekin menisivät, jos jalat eivät vaivaisi.
Moikka Jay!
Vauhtileikittely tarkoittaa pelkistetysti sitä, että juokset lenkeillä eri vauhdeilla eri mittaisia pätkiä: muutamasta sadasta metristä aina kilometrin reippaimpiin pätkiin. Sanoit, että lättäjalat ovat ongelma. Lättäjalassa jalan holvi on matala tavallisesti siitä seuraa nk.ylipronaatiota. Tämä voi aiheuttaa useita rasitusvammoja. Kiinnittä huomiota jalkaasi hyvin sopivan kenkätyypin valintaan: suhteellisen jämerä välipohja tai liikettä ohjaavat kengät:
Brooks Addiction
Puma Cell Complete MC
Saucony Grid Sovereign
Saucony Grid Stabil
Reebok Azrek
Itselläni ei ole lättäjalkaa, mutta hieman pronaatiota. Sopivin kenkä on ollut Asics DS trainer. Katso lisätietoja noista Axun sivuista: http://koti.mbnet.fi/~axu/juoksu/. Erinomainen juoksun nettisaitti.
Jalkaongelmien välttämiseksi monipuolisuus on kohdallasi valttia. Uinti, pyöräily ja rullaluistelu sauvojen kera tai ilman niitä ovat hyviä lajeja. Juoksu onnistuu helpommin, kun saat painoa vähemmäksi.
ei muuta kun radalle! - Jay
sundance kid kirjoitti:
Moikka Jay!
Vauhtileikittely tarkoittaa pelkistetysti sitä, että juokset lenkeillä eri vauhdeilla eri mittaisia pätkiä: muutamasta sadasta metristä aina kilometrin reippaimpiin pätkiin. Sanoit, että lättäjalat ovat ongelma. Lättäjalassa jalan holvi on matala tavallisesti siitä seuraa nk.ylipronaatiota. Tämä voi aiheuttaa useita rasitusvammoja. Kiinnittä huomiota jalkaasi hyvin sopivan kenkätyypin valintaan: suhteellisen jämerä välipohja tai liikettä ohjaavat kengät:
Brooks Addiction
Puma Cell Complete MC
Saucony Grid Sovereign
Saucony Grid Stabil
Reebok Azrek
Itselläni ei ole lättäjalkaa, mutta hieman pronaatiota. Sopivin kenkä on ollut Asics DS trainer. Katso lisätietoja noista Axun sivuista: http://koti.mbnet.fi/~axu/juoksu/. Erinomainen juoksun nettisaitti.
Jalkaongelmien välttämiseksi monipuolisuus on kohdallasi valttia. Uinti, pyöräily ja rullaluistelu sauvojen kera tai ilman niitä ovat hyviä lajeja. Juoksu onnistuu helpommin, kun saat painoa vähemmäksi.
ei muuta kun radalle!Juu.. Täytynee tehdä sitten ihan kunnon satsaus, että saa kunnon lenkkarit. Mulla yleensä menee vuosi ennenkuin jalat sopeutuvat noihin ~ 200-300mk:n lenkkareihin, mitä olen aikaisemmin ostellut. Se tunne mikä tulee, kun esim. hiihtää/rullaluistelee pari minuuttia, on kuin jalanpohjat kuolisivat.. kamala tuska.
Kiitoksia vinkeistä! - Kuntoilija
Jay kirjoitti:
Ma LEPO
Ti 30 min
Ke LEPO
To 35 min
Pe LEPO
La 20 min
Su 3*1000m TAI 4*800m , 3min palautuksella.Mihin tässä ohjelmassa ovat pitkät lenkit jääneet?
Pitää olla ainakin 1 pitkä lenkki viikossa jotta saisi kestävyyttä.
Ja ei kai nyt sentään noin paljon lepoa tarvitse...? Itse liikun 6 päivää viikossa ja yhden lepopäivän olen itselleni luvannut. Olen myös painoa pudottamassa. Ja lihaskuntoa kasvattamassa.
Mutta hyvää kesää ja antoisia harjoitteluhetkiä :) - Jay
Kuntoilija kirjoitti:
Mihin tässä ohjelmassa ovat pitkät lenkit jääneet?
Pitää olla ainakin 1 pitkä lenkki viikossa jotta saisi kestävyyttä.
Ja ei kai nyt sentään noin paljon lepoa tarvitse...? Itse liikun 6 päivää viikossa ja yhden lepopäivän olen itselleni luvannut. Olen myös painoa pudottamassa. Ja lihaskuntoa kasvattamassa.
Mutta hyvää kesää ja antoisia harjoitteluhetkiä :)On mulla nyt pitkiäkin lenkkejä ohjelmassani, jonka olen suunnitellut kesäkuun loppuun asti. Tosin kovin pitkiä lenkkejä en ala tekemään jalkavaivojeni vuoksi. Ajattelin maksimissaan sellaisen reilun tunnin lenkin vetäistä, kunhan kunto edellyttää yli 10 kilsan lenkkejä. Tuo oli vain ihan hatusta vedetty ohjelma. Tällä viikolla ohjelmani on seuraavanlainen:
Ma LEPO
Ti 5.5km - 35min
Ke Kuntosali
To 6.0km - 37:40min
Pe LEPO
La Salibandy 1h
Su 7.0km - ??.??min
Lepopäiviä pidän 1-2 kertaa viikossa - Kuntoilija
Jay kirjoitti:
On mulla nyt pitkiäkin lenkkejä ohjelmassani, jonka olen suunnitellut kesäkuun loppuun asti. Tosin kovin pitkiä lenkkejä en ala tekemään jalkavaivojeni vuoksi. Ajattelin maksimissaan sellaisen reilun tunnin lenkin vetäistä, kunhan kunto edellyttää yli 10 kilsan lenkkejä. Tuo oli vain ihan hatusta vedetty ohjelma. Tällä viikolla ohjelmani on seuraavanlainen:
Ma LEPO
Ti 5.5km - 35min
Ke Kuntosali
To 6.0km - 37:40min
Pe LEPO
La Salibandy 1h
Su 7.0km - ??.??min
Lepopäiviä pidän 1-2 kertaa viikossaJoo no nyt tuo ohjelma näytti jo paremmalta :)
Toivottavasti kunto kohenee ja jalka ei vaivaa!
- Jay
Niin. Nyt alkaa jo juoksu maistumaan. Tuntuu, että ei millään malttaisi lopettaa juoksua, kun lenkki päättyy. Onko järkeä / kannattavaa parina päivänä viikossa ottaa parikin lenkkiä samana päivänä?
-JAY-- Kuntoilija
No tietysti sitä kannattaa jos vaan jaksaa :)
Esim. viikonloppuna (jos on vapaata) heräät ajoissa ja syöt hyvin. Aamulenkille siinä 10 nurkilla, mutta muista että ruoan jälkeen tunti sulattelua! Tulee muuten ylös juoksun aikana...
Seuraavan lenkki sitten myöhemmin iltapäivällä.
Hyvää jatkoa ja toivottavasti juoksu maistuu vieläkin paremmalta :)
- Jay
Painotavoitteeni olen jo tavoittanut :) Vähän turhan nopeaakin ehkä, kun en ole oikein osannut nostaa ruokamääriä vaikka olenkin harjoitellut varsin ahkerasti. Tässä viimeisten viikkojen juoksentelut (olen myös tennistä ja fudista pelaillut pari-kolme kertaa viikossa).
4.6. TV kovaa 5.0 0:30:00
5.6. Lepo
6.6. TV kevyt 7.0 0:46:00
7.6. Lepo
8.6. TV kovaa 10.0 0:58:30
9.6. TV kevyt 4.7 0:31:20
10.6. TV kevyt 5.8 0:41:10
11.6. Lepo
12.6. TV kevyt 6.7 0:47:30
13.6. TV kovaa 2.0 0:11:00
14.6. TV kevyt 4.7 0:30:10
15.6. TV kevyt 6.1 0:37:10
16.6. TV pitkä 9.8 1:02:30
17.6. Lepo
18.6. TV kevyt 6.5 0:42:00
19.6. TV kevyt 4.3 0:28:30
20.6. TV kovaa 3.7 0:18:30
21.6. TV kevyt 5.4 0:35:10
22.6. Lepo
23.6. TV pitkä 11.9 1:13:50
24.6. TV kevyt 5.2 0:34:00
25.6. TV kevyt 7.1 0:45:00
26.6. Lepo
27.6. TV kevyt 7.1 0:45:40
Toivottavasti en polta itseäni loppuun, mutta kilometrimäärää on tarkoitus nostaa tavoitteena paikallinen mj-kilpailu syyskuussa :)) - Jay
Useamman kirjan materiaali ja sykemittariharjoittelun tuomat kokemukset ovat viisastuttaneet meikäläistä. Tämän viikon ohjelma:
Ti 5km Reipas - 26:00
Ke 8km Kevyt
To 6*400m@1:40 VR
Pe 6km Kevyt
La 5km Verryttely
Su 13km Kevyt
Kisaan syksyllä!- Tommi
Tuohan näyttää jo ihan urheilijan harjoitusohjelmalta, jossa on mukana kaikki kestävyysharjoituksen peruselementit. Yksi pitkä lenkki, yksi vauhtikestävyys ja yksi maksimikestävyys. Hyvä.
En tiedä miten olet rytmittänyt harjoittelusi viikkotasolla vai oletko ollenkkaan? Kehittymisen kannalta olisi hyvä pitää kevyempää viikkoa väliin. Perusrytmitys on 3:1, jossa kolmen kovemman viikon jälkeen tulee yksi kevyt. Kilometrimäärissä tuota voisi kuvata viikkotasolla näin esimerkiksi näin: 30-35-40-20-32-37-42-20-... Huomaa nousujohteisuus koko ajan. Kilpailujen lähestyessä kannattaa lisätä lepoviikkojen määrää muuttamalla suhteen 2:1. Tällöin voivat kovat viikot olla entistä kovempia, koska levon osuus on suurempi. Aivan kisojen läheisyydessä harjoitusmääriä tietenkin sitten pudotetaan. - Jay
Tommi kirjoitti:
Tuohan näyttää jo ihan urheilijan harjoitusohjelmalta, jossa on mukana kaikki kestävyysharjoituksen peruselementit. Yksi pitkä lenkki, yksi vauhtikestävyys ja yksi maksimikestävyys. Hyvä.
En tiedä miten olet rytmittänyt harjoittelusi viikkotasolla vai oletko ollenkkaan? Kehittymisen kannalta olisi hyvä pitää kevyempää viikkoa väliin. Perusrytmitys on 3:1, jossa kolmen kovemman viikon jälkeen tulee yksi kevyt. Kilometrimäärissä tuota voisi kuvata viikkotasolla näin esimerkiksi näin: 30-35-40-20-32-37-42-20-... Huomaa nousujohteisuus koko ajan. Kilpailujen lähestyessä kannattaa lisätä lepoviikkojen määrää muuttamalla suhteen 2:1. Tällöin voivat kovat viikot olla entistä kovempia, koska levon osuus on suurempi. Aivan kisojen läheisyydessä harjoitusmääriä tietenkin sitten pudotetaan.Moi.
Juu, 3:1 viikkorytmitystä on tarkoitus noudattaa, jolloin jätän intervalliharjoituksen (ehkä myös tempojuoksun) pois -> n. 60% edellisen viikon kilometrimäärästä. Pitäisi lähteä kohta verryttelyn kautta reippaalle vitoselle taas, morjens! :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1183693Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801371GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521313- 831222
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351182Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291110- 601087
- 55940
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39912- 67898