Miksi vanhoillislestadiolaisten keskuudessa esiintyy runsaasti perheväkivaltaa?

Anonyymi-ap

Muuhun väestöön verrattuna vanhoillislestadiolaisissa perheissä esiintyy tutkimuksen mukaan 14% enemmän perheväkivaltaa. Istutetaanko Herran pelko ja kuuliaisuus lapsiin nyrkillä ja remmillä?

79

784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Omasta kokemuksesta en osaa tuohon sanoa mitään. Itse olen runsaslapsisesta perheestä ja meillä ei tarvinut koskaan pelätä väkivaltaa, jos ei satunnaisia lasten välisiä kinasteluja lasketa. Kukaan ei saanut koskaan remmistä, eikä mistään muustakaan. Kuri toki oli, mutta niin oli koulussakin. Rangaistuksia ei annettu mielivaltaisesti ja nekin perusteltiin aivan, niin ku koulussakin. Naapurissa sen sijaan oli väkivaltaa erityisesti silloin, kun perheen päät otti kuppia. Sitä ei ollu kiva kattoa. Alkoholi saa monissa perheissä paljon pahaa aikaa. Toki jotku osaa ottaa kohtuudellakin ja silloin lasten ei tarvi pelätä. Meillä, ku uskovaisia oltiin, ei alkoholia käytetty lainkaan.

• Anonyymi

vanhoillislestadiolainen hyvä muut paha

• Anonyymi

Mikä tutkimus?

• Anonyymi

Se on yksi vanha tutkimus tämän vuosikymmenen alusta. Et sinä siihen linkkiä tarvitse kun et uskoisi kuitenkaan.

• Anonyymi

Valitettava tosi asia, vanhoillislestadiolaisissa perheissä on liian paljon perheväkivaltaa. Ja avun hakeminen ja vastaanottaminen on vaikeaa yhteisön luoman paineen vuoksi. Asian paljastumista suojellaan viimeiseen asti. Yhteisössä on paljon tilanteita, ettei väkivallan uhria ole autettu vaan hänelle on käännetty selkä. Jos sanoudut irti väkivallasta etkä hyväksy väkivaltaa, sinut voidaan leimata epäuskoiseksi ja henkisesti sairaaksi. Ihan vl papit ja puhujat ovat lähteneet tällaiselle henkisen ja hengellisen väkivallan tielle ja näin samalla hyväksyneet fyysisen väkivallan. Kun tämän omin silmin näkee ja hyvin läheltä elää todeksi niin ei voi muuta kuin haukkoa henkeä missä pimeydessä nämä arvon papit ja puhujat elävät. Tämä kaikki on totta! Ja uhrien kokemukset ja kärsimykset järkyttäviä. Onneksi Jumala näkee kaiken ja tietää totuuden.

• Anonyymi

Näin se menee. Kun ei itse pystytä täyttämään raamatun heille asettamia vaatimuksia,vaaditaan ne nyrkillä ja remmillä jälkikasvulta. Näin yrittää omat syyt siirtää jälkikasvun kontolle. Ollaan olevinaan niin hyviä ulospäin ja sisältä mätämunia.🤷‍♀️

• Anonyymi

Ja omaa kokemusta on. Olisin raukka ja täysin lyöty, jos en siitä suutani auki saisi. Biisit Savolainen, En enää vaikene/ valo/pisaraakaan. 🤷‍♀️

• Anonyymi

Näissä suurissa perheissä pidetään kuria väkivallalla. Näin, kun äiti sanoi lapselle, jos et tottele, kerron isälle. Lapsi totteli heti.

• Anonyymi

Kyllä istutetaan.

• Anonyymi

Minä koin helluntailaiskodissa rankkaa väkivaltaa, eikä kukaan, seurakunnassakaan auttanut tai neuvonut, vaikka pyysin apua.

• Uskonnot on saatanasta. 🔥👹🔥

• Anonyymi

Eikö Poliisi neuvonut? Ihme hommaa jos poliisi ei puutu väkivallantekoihin. Seuraavalla kerralla, mikäli sinuun kohdistuu jtn, niin keräät todisteet ja viet asuan caikka korkeimpaan oikeuteen. Jo on kumma, jos ei lopu. Lyöminen on lapsellista ja se on Väärin. Lyövät eivät ole aikuisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö Poliisi neuvonut? Ihme hommaa jos poliisi ei puutu väkivallantekoihin. Seuraavalla kerralla, mikäli sinuun kohdistuu jtn, niin keräät todisteet ja viet asuan caikka korkeimpaan oikeuteen. Jo on kumma, jos ei lopu. Lyöminen on lapsellista ja se on Väärin. Lyövät eivät ole aikuisia.

Puhuin asiasta kahdelle eri helluntailaiselle poliisille (virhe). He molemmat syyllistivät minut. Toinen väitti, etten voi todistaa asiaa ja sai minut näin vaiennettua.

• Anonyymi

Hyvä kun tästä asiasta puhutaan. On muuten monen muunkin "yskonkäsityksen" ongelma. Mies saa lyödä naista uskon varjolla tai pahoinpidellä lapsiaan, uhkailla ja käyttää väkivaltaa hallintakeinona. Jotkut naiset ovat niin ahdistuneita, että purkavat kiukun muihin, ovat inhimillisesti kateellisia niille, joita ei kotona lyödä. Jokainen lyönti vain on Rikos. Siitä pitää ilmoittaa poliisille ja poliisin pitää tutkia ja selvittää rikos ja antaa tuomio. Myös sidiaalitoimella on syytä ottaa vaikkapa "uskonveljien"twot tosissaan , eikä nämä "uskonveljet "saa uhkailla tai käyttää miehistä rai joskys naisellisys valtaa , ettei asioita selvitellä. Väkivalta on koko yhteisön ongelma. Se pitää ottaa vakavasti ja se on Väärin. Aivan turha on paeta jonkun uskonnollisen verhon taakse, että näin saa käyttäytyä. Ei, kyllä asia on niin , että pitää olla lyömätön linja. Parisuhderistiriidar ja lasten kasvatuksen haasteellisuus on yksinkertaisesti selvitettävä muilla tavoin. Rakastamista on se, ettei lyödä ketään. Raamatussa puhutaan Rakastanisen tärkeydestä. Se on Jumalan Sanaa.

• Anonyymi

vanhoillislestadiolainen lyö ei se niin paha kun muutkin uskonnot lyö.

• Anonyymi

Harva vanhoillislestadiolainen vanhempi oikeasti haluaa suuren perheen.

• Anonyymi

Joillakin saattaa mennä tavalliseen arjen elämään helposti hermot, ei kestetä vastoinkäymisiä ,xeujö osata suhtautua esimerkiksi läheisten ikääntymiseen . Joskus jopa perusasiat ovat hukassa, syöminen, ruuanlaitto, rahankäyttö. Nekin aiheuttavat riitoja perheissä joskus vanhemmat maksaneet valmiiksi kaiken.

• Anonyymi

Usein vanhemmat myös kokevat uhkana tai epämiellyttävänä sen kun asioista puhutaan suoraan, koska peili ei kestä. Itseään vanhempana on jsks vaikea katsoa peiliin.

• Anonyymi

Sellainen hlö pyritään pitämään mahdollisimman etäällä... ynnä muuta. Mutta, kun huomataankin se, että henkilö antaa taksisin jne, niin sitten syntyy mlnesti tenkkapoo.

• Anonyymi

minkä "tutkimuksen"mukaan. Jos se on lasten kurittamisen mukaan tutkittu, asia ei ole niin vakava. Kyllä muiden ihmisten elämässä on väkivaltaa.

• Anonyymi

Mies on perheen pää ja oikeus pitää muori ja muksut herran pelossa.

• Anonyymi

Minkä herran? Pitääkö tuollainen otus itseään jonain herrana? S*na on tuollaisen väkivallan herra.

Jeesus Herra taas tuomitsee väkivallan ja aivan erityisesti lapsia ja nuoria vastaan!

• Anonyymi

teho hoidon pää tavotteena on saavuttaa suunta viiva jonka vääristymä lähtee nikotuksella pois ja kahden vaiheilla arpova tieto kone suoltaa kaavoja joiden merkitys kovettaa mielen uskomaan todellisia tähti tarinoita joissa keijut ja meren neidot pääsevät ali tajuntaan rakentamaan todellisuutta jonka tuomio päivän teksti nakertaa rohkeasti tuuma tuumalta pois mielistämme jonka satu tuntien käännös apu varmasti istutti epäilemään toden tuntua jonne saapuvilla oleva maailman kuvamme pysähtyi

• Anonyymi

Mutta jotkut tietävät ettei kannata mennä naimisiin ja tehdä lapsia.

• Anonyymi

lapsen twko kone ei aiheuta pää vammoja joissa yhdistyvät diktatuuri ja mielen heittäminen menneisyyteen tuoden korvia huumaavan metelin sekoittaen pakkaa oikein kunnolla tyyli nikkarin monet kasvot vaikuttavat sielumme olevan korvattu ajatuksen poikasella jonka merkitys lähentelee konservatiivisen lempeältä huomioon ottaen masennuksen jonka epäilys tuo tullessaan

• Anonyymi

En tiedä, pitääkö avauksessa esitetty tieto paikkaansa, koska vl:ten seurakuntakäsitykseen loukkaantuneet jhmiset tavan takaa paitsi kaivelevat, myös keksivät vl:ille syntejä omaavanhurskauttaan vahvistaakseen. Tämä ei kuitenkaan ole este spekuloida asialla.

Ensinnäkin itse olen jo vanhahko, ja olen saanut piiskaa ihan laillisesti ennen kuin piiskaaminen kiellettiin lailla. En osaa edelleenkään mieltää, että olisin ollut väkivallan kohde piiskaamisessa. Se sattui vain vähän ja tiesin aina sen olevan tarkoitukseltaan kasvatuksellista. Tiedän, mitä on oikea fyysinen väkivalta ja sitä harjoitettiin koulussa epäuskoisten ikätovereiden toimesta. Verrattuna henkiseen väkivaltaan fyysinen väkivalta on kuitenkin ohimenevää ja vähemmän traumatisoivaa. Olen oppinut tätä palstaa lukemalla ymmärtämään, että luultavasti minua kiusattiin vl-lapsena sen vuoksi, että vl-seurakuntakäsitykseen "ainoista oikeista uskovaisista" loukkaantuneet väärähengelliset levittelevät vl:ista samoja panettelujuttuja suullisesti kuin nykyään mm. (ja erityisesti juuri) tällä palstalla. Siksi pidän lähinnä realistisena mahdollisuutta, että avauksessa esitetty tieto 14 % yleisemmästä perheväkivallasta on hatusta vetäisty luku, jonka ainoa tarkoitus on saada näyttämään vl-seurakuntakäsitys sadistiselta silmät kiiluen ihmisten helvettiin viskomiselta. Sadistin profiiliin näet sopisi monen muun asian ohessa perheväkivalta.

Toiseksi omat lapseni eivät ole saaneet piiskaa, koska se on laitonta. Kuitenkaan omakaan perheeni ja perhe-elämä ei ole mitään Päivämiehen kiiltokuvaperheen elämää. Jos nyt ei ole tavarat lentäneet toisten päälle, niin lokaa on lentänyt huonoina hetkinä aika reippaastikin. Sanotaan, että voin hyvin kuvitella tilanteita, joissa vl-isältä tai -äisiltä menee kuppi nurin siinä määrin, että sorrutaan jopa fyysiseen satuttamiseen. Taustalla on varmasti unettomia öitä, negatiivisia Wilma-viestejä, uusia diagnooseja, lasten jatkuvaa kovakorvaisuutta, keinottomuuden kokemuksia, vihan tunne kun näkee lapsen kurmuuttavan toista lasta tms. Kaiken kaikkiaan ison perheen vanhemmalta vaaditaan paljon tunnesäätelytaitoja. En siis hyväksy lapsen satuttamista fyysisesti enkä henkisesti, mutta ymmärrän, jos joskus kuormittunut vanhempi on sellaiseen voinut langeta olematta silti sadisti.

• Anonyymi

Minusta on erikoista, että piiskaaminen ei ole tuntunut sinulta pahalta, koska se on väkivaltaa ja lapsen alistamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta on erikoista, että piiskaaminen ei ole tuntunut sinulta pahalta, koska se on väkivaltaa ja lapsen alistamista.

Olen tuota asiaa aika paljon mietiskellyt, koska tiedän ihmisiä, jotka ajattelevat samoin kuin sinä ja jotka jopa suuttuvat kokemuksestani. Tiedän myös ikätovereita, jotka ajattelevat samoin kuin minä. Kokemukseni johtuu varmaan siitä, että sitä ei siihen aikaan pidetty väkivaltana, niin on lapsia kasvatettu tuhansia vuosia ja Raamatussakin on kohta "joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa". Olen kokenut näin, joku toinen on kokenut toisin eikä toinen voi toisen kokemuksia muuttaa millään mahtikäskyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen tuota asiaa aika paljon mietiskellyt, koska tiedän ihmisiä, jotka ajattelevat samoin kuin sinä ja jotka jopa suuttuvat kokemuksestani. Tiedän myös ikätovereita, jotka ajattelevat samoin kuin minä. Kokemukseni johtuu varmaan siitä, että sitä ei siihen aikaan pidetty väkivaltana, niin on lapsia kasvatettu tuhansia vuosia ja Raamatussakin on kohta "joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa". Olen kokenut näin, joku toinen on kokenut toisin eikä toinen voi toisen kokemuksia muuttaa millään mahtikäskyllä.

Voi olla, että olet tottunut väkivaltaan jo niin pienestä, että olet alkanut pitämään sitä oikeana. Väkivalta on aina väärin. Voisit vaikka kertoa, minkälaisissa tapauksissa sinua on kuritettu ruumiillisesti.

Minä muistan, milloin minä olen saanut ruumiillista kuritusta ja tiedän niihin syynkin.
        Ensimmäisen kerran, isäni tukisti minua, kun pelleilin siskoni ristiäisissä.
        Toisen kerran, sain remminä, kun en lähtenyt hakemaan siskolleni limukkaa kaupasta, kun hän oli sairas.

Kumpikin kerta on jäänyt mieleen ja olen tuntenut, että ne on tehty väärin perustein, koska olen varma, että puhuminen olisi kummassakin tapauksessa auttanut, siinäkin, etten lähtenyt hakemaan limukkaan siskolleni.
        Kun asiat perustelee, niin lapsi kyllä ymmärtää ja toimii oikein.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla, että olet tottunut väkivaltaan jo niin pienestä, että olet alkanut pitämään sitä oikeana. Väkivalta on aina väärin. Voisit vaikka kertoa, minkälaisissa tapauksissa sinua on kuritettu ruumiillisesti.

Minä muistan, milloin minä olen saanut ruumiillista kuritusta ja tiedän niihin syynkin.
        Toisen kerran, sain remminä, kun en lähtenyt hakemaan siskolleni limukkaa kaupasta, kun hän oli sairas.

Kumpikin kerta on jäänyt mieleen ja olen tuntenut, että ne on tehty väärin perustein, koska olen varma, että puhuminen olisi kummassakin tapauksessa auttanut, siinäkin, etten lähtenyt hakemaan limukkaan siskolleni.

monimuotoisen olemuksen tiuskiminen aiheuttaa närää jonka potentiaalinen aihio luukuttaa armottomasti sivuun kasvatus mekanismin käänteinen puoli myrkyttää mielen maltin menettäneen isännän kostyymillä jonka väri virheet pullahtelevat näkö kentässä ulos toistuvin asian haaroin konemaisesti suollettu vitsa vääntää taka puolen solmuun jonka aukinainen housun kaulus järki peräisten tosi seikkojen valossa avartaa vaikka tähden lentona huomioitu merkonomi toisin väittää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin tarkkaan en muista, että pystyisin nimetä syitä, miksi piiskaa tuli. Usein en kuitenkaan saanut, koska olin pääsääntöisesti kiltti lapsi. Koska pääosin muistikuvat eivät ole kovin negatiivisia, luultavasti aiheesta. Pari kertaa muistan kokeneeni suurta vääryyttä, koska en ollut tehnyt tekoa, josta rangaistiin. Näissäkään en muista, mistä oli kysymys, muistan vain kokemuksen, että syytöntä rangaistiin.

"Kun asiat perustelee, niin lapsi kyllä ymmärtää ja toimii oikein."

Meille siunaantunut voimakastahtoisia lapsia, johon tuo ei päde alkuunkaan. Tuosta lausahduksesta on vaimon kanssa muodostunut lentävä lause, jolla kevennetään tilanteita, jossa vaikkapa ruokapöytään kutsuttaessa kenelläkään ei eväkään värähdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin tarkkaan en muista, että pystyisin nimetä syitä, miksi piiskaa tuli. Usein en kuitenkaan saanut, koska olin pääsääntöisesti kiltti lapsi. Koska pääosin muistikuvat eivät ole kovin negatiivisia, luultavasti aiheesta. Pari kertaa muistan kokeneeni suurta vääryyttä, koska en ollut tehnyt tekoa, josta rangaistiin. Näissäkään en muista, mistä oli kysymys, muistan vain kokemuksen, että syytöntä rangaistiin.

Meille siunaantunut voimakastahtoisia lapsia, johon tuo ei päde alkuunkaan. Tuosta lausahduksesta on vaimon kanssa muodostunut lentävä lause, jolla kevennetään tilanteita, jossa vaikkapa ruokapöytään kutsuttaessa kenelläkään ei eväkään värähdä.

piiskan saaminen edellyttää ruumiin kuritusta jossa vähä pätöiset seikat tuottavat tuskaa vanhemmille joilta puuttuu konkretia havainnot lähtemättömästi mieleen painuvista haavoista jossa riistäminen tapahtuu teko nivelen ympärillä olevissa luissa joiden potentiaalinen muisto saartaa toppa takin neuloista piirtyvän kehän luihun ilmeen kanssa naulakkoon

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ristiriitaista tekstiä sinulla, olet ollut ns. kiltti lapsi ja silti saanut ruumiillista kuristusta, jota et muista.
        Kaikki lapset ovat kilttejä ja ymmärtävä, kun heidän kanssa puhutaan ja perustellaan syitä, miksi pitää toimia ohjeiden mukaan.
        Tarkoitan todellakin perustella, ehkä lapsesi tulisivat ruokapöytään helpommin syömään, kun kokeilisit perustella, miksi haluat, että olisi mukava syödä yhdessä heidän kanssa.
        (oletko antanut heille ruumiillista kuristusta ja he tuovat näin vastalauseen sinulle, kovakorvaisuudella)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ristiriitaista tekstiä sinulla, olet ollut ns. kiltti lapsi ja silti saanut ruumiillista kuristusta, jota et muista.
        Kaikki lapset ovat kilttejä ja ymmärtävä, kun heidän kanssa puhutaan ja perustellaan syitä, miksi pitää toimia ohjeiden mukaan.
        Tarkoitan todellakin perustella, ehkä lapsesi tulisivat ruokapöytään helpommin syömään, kun kokeilisit perustella, miksi haluat, että olisi mukava syödä yhdessä heidän kanssa.
        (oletko antanut heille ruumiillista kuristusta ja he tuovat näin vastalauseen sinulle, kovakorvaisuudella)

jokaisella ihmisellä on biologinen kello jonka noudattamisesta tulee pitää kiinni ei voi esim tulla muiden kanssa syömään se on henkistä väki valtaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

jokaisella ihmisellä on biologinen kello jonka noudattamisesta tulee pitää kiinni ei voi esim tulla muiden kanssa syömään se on henkistä väki valtaa

korva puusti silloin tällöin tekee ihmeitä aikaan ja sen makeuttaminen käytännössä kruunaa kaiken

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

korva puusti silloin tällöin tekee ihmeitä aikaan ja sen makeuttaminen käytännössä kruunaa kaiken

kohtalon kammoksuminen raastaa syvältä sielua ja kurimuksesta pääseminen toteutetaan niistämällä nenä ja antamalla tukan pölyttyä muinaisissa muisti kuvissa vääristyneistä ilmeistä joiden tarkoituksen hakuisuus johtaa katastrofiin jossa tuomio päivän kello tasaa tilit mestarin likvidoidessa leikkaavat henkselit joiden kuutamo kävelyllä ollut hiiri saa karvaasti kokea

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En kirjoittanut, että olisin aina ollut kiltti lapsi, vaan pääsääntöisesti. Muistan saaneeni piiskaa, mutta syitä en tarkemmin muista.

En ole kurittanut lapsiani ruumiillisesti ja perusteltu on perustelemasta päästyä. Lähes kaikki lapsettomat naiset ovat sitä mieltä, että lapset tottelevat kyllä, kun heille kauniisti puhuu. Jos heille sattuu temperamentiltaan kuuliaisia ja kilttejä lapsia tai he jäävät lapsettomiksi, he saavat elää koko elämänsä tuossa uskossaan. Loput sitten joutuvat omaksumaan toisenlaisen käsityksen asiaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En kirjoittanut, että olisin aina ollut kiltti lapsi, vaan pääsääntöisesti. Muistan saaneeni piiskaa, mutta syitä en tarkemmin muista.

En ole kurittanut lapsiani ruumiillisesti ja perusteltu on perustelemasta päästyä. Lähes kaikki lapsettomat naiset ovat sitä mieltä, että lapset tottelevat kyllä, kun heille kauniisti puhuu. Jos heille sattuu temperamentiltaan kuuliaisia ja kilttejä lapsia tai he jäävät lapsettomiksi, he saavat elää koko elämänsä tuossa uskossaan. Loput sitten joutuvat omaksumaan toisenlaisen käsityksen asiaan.

Voi puhua omasta puolesta ja meidän perheen puolesta. Kerran isä oli jostakin suuttunut minun veljilleni (2 kpl) ja suutuspäissään päätti antaa niille remmiä. Pojat juoksivat ympäri huonetta, välillä sängyn päällä ja isä huiski remmillä, en tiedä osuiko iskut ollenkaan, koska pojat juoksivat. Se oli ainoa kerta kun hän heitä kuritti ruumiillisesti ja kerran minua.
        Uskon, että isäni ymmärsi, ettei ruumiillinen kuritus ole oikein.

Uskon, että pojat olisivat ymmärtäneet sen, että olivat tehneet väärin, puhumallakin.

Kyllä väärin tehtiin, mutta niistä puhuttiin, minä jäin kiinni alakoululaisena tupakanpoltosta, siitä puhuttiin ja se jäi siihen.
        Veljeni tuli kotiin humalassa, sitäkin selvitettiin puhumalla.

Ainakin minä olen oppinut kotoani, että ongelmista puhutaan ja niitä selvitetään puhumalla. Sekin on jo ruumiillista kuritusta, että tukistetaan jo pieniä lapsia, siitä se lähtee kurittaminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi puhua omasta puolesta ja meidän perheen puolesta. Kerran isä oli jostakin suuttunut minun veljilleni (2 kpl) ja suutuspäissään päätti antaa niille remmiä. Pojat juoksivat ympäri huonetta, välillä sängyn päällä ja isä huiski remmillä, en tiedä osuiko iskut ollenkaan, koska pojat juoksivat. Se oli ainoa kerta kun hän heitä kuritti ruumiillisesti ja kerran minua.

Uskon, että pojat olisivat ymmärtäneet sen, että olivat tehneet väärin, puhumallakin.

Kyllä väärin tehtiin, mutta niistä puhuttiin, minä jäin kiinni alakoululaisena tupakanpoltosta, siitä puhuttiin ja se jäi siihen.

Ainakin minä olen oppinut kotoani, että ongelmista puhutaan ja niitä selvitetään puhumalla. Sekin on jo ruumiillista kuritusta, että tukistetaan jo pieniä lapsia, siitä se lähtee kurittaminen.

Meillä ei puhumalla yrittänytkään selvittää ja sovittaa asioita.
        Kerran sattuin kuulemaan kun isä ja äiti meistä lapsista selän takan puhu mitä me ollaan.Siis ei kyse ollut mistään positiivisesta asiasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jahtaustilanne kuulostaa maltin menetykseltä raivostuessa. Hyvin paljon mahdollista, että isäsi todella koki tehneensä väärin adrenaliinien laskettua, mutta tuollaisesta olisi tullut luultavasti rikostuomio, jos asiaa olisi tutkittu. Tukistamisestakin on linjattu, että kuuluu laittomaan ruumiilliseen kurittamiseen.

Tunnontarkkana ihmisenä en voisi tehdä asioita, joista voisi saada rikostuomion. Syy siihen, että en ole käyttänyt ruumiillista kuritusta, on sen laittomuus, ei kokemus sen vääryydestä. Olenkin sanonut omille lapsilleni, että minun lapsuudessa tällaisesta olisi vieraillut Koivuniemen Herra, mutta teiltä lähtee nyt peliaika. Jos olisin ollut aikuinen kymmeniä vuosia sitten piiskaamisen ollessa vielä laillista, olisin luultavasti kokenut vitsan käytön velvollisuudeksi. En kykene uskomaan, että Raamattu olisi tuhansia vuosia ollut väärässä vitsasta ja vasta lopun ajan ihminen olisi tullut ymmärtämään tämän asian oikein, kun päinvastoin Raamatussa puhutaan synnin ihmisen tulosta ajan lopulla. Havaintojeni mukaan nykylapset ovat yleisesti ottaen kurittomampia ja auktoriteetteja kyseenalaistavampia kuin oma ikäluokkani oli. Uskon sen olevan suorassa syy-yhteydessä ruumiillisen kurituksen loppumiseen, koska piiskan pelko hillitsi pahimpia aivopieruja tehokkaasti. Lasten kurittomuudessa näkyy yksi lopun ajan merkin täyttyminen: "Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia." (2. Tim. 3:1-2.) Tätä valtavaa muutosta muutamassa kymmenessä vuodessa olen omin silmin ollut todistamassa. Sen on pitänyt tapahtua, jotta Raamatun ennustus kävisi toteen. Ajan iltaa eletään, varjot pitenevät armon auringon painuessa hiljalleen taivaanrannan taakse.

Aiemmista keskusteluista aiheesta tiedän, että jos ajattelee ruumiillisen kurittamisen olevan Raamatun perusteella ok, mutta pidättyy siitä sen laittomuuden vuoksi, on monien mielestä jo syyllinen. Mielipiderikoksia ei kuitenkaan ole Suomessa. Ei ole tavatonta, että juuri se kiivain ruumiillista kuritusta vastaan saarnaaja syyllistyy itse rikokseen lastaan kohtaan kupin mennessä nurin lapsiperhe-elämän osoittauduttua unelmia vastaamattomaksi. Samaan aikaan minun tavoin ajatteleva voi kyetä noudattamaan lakia tässäkin asiassa vähemmän utopististen perhe-elämäodotusten vuoksi. Tiedän kokemuksesta olevani joidenkin silmissä sisältä saastainen ajatusrikollinen, kun näin ajattelen. Näin kuitenkin ajattelen enkä aio tämänkään opetuksen tuulen antaa vietellä ajatuksiani, vaikka käyttäytymistäni ko. opetus ohjaa maallisen lain määräyksenä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jahtaustilanne kuulostaa maltin menetykseltä raivostuessa. Hyvin paljon mahdollista, että isäsi todella koki tehneensä väärin adrenaliinien laskettua, mutta tuollaisesta olisi tullut luultavasti rikostuomio, jos asiaa olisi tutkittu. Tukistamisestakin on linjattu, että kuuluu laittomaan ruumiilliseen kurittamiseen.

Tunnontarkkana ihmisenä en voisi tehdä asioita, joista voisi saada rikostuomion. Syy siihen, että en ole käyttänyt ruumiillista kuritusta, on sen laittomuus, ei kokemus sen vääryydestä. Olenkin sanonut omille lapsilleni, että minun lapsuudessa tällaisesta olisi vieraillut Koivuniemen Herra, mutta teiltä lähtee nyt peliaika. Jos olisin ollut aikuinen kymmeniä vuosia sitten piiskaamisen ollessa vielä laillista, olisin luultavasti kokenut vitsan käytön velvollisuudeksi. En kykene uskomaan, että Raamattu olisi tuhansia vuosia ollut väärässä vitsasta ja vasta lopun ajan ihminen olisi tullut ymmärtämään tämän asian oikein, kun päinvastoin Raamatussa puhutaan synnin ihmisen tulosta ajan lopulla. Havaintojeni mukaan nykylapset ovat yleisesti ottaen kurittomampia ja auktoriteetteja kyseenalaistavampia kuin oma ikäluokkani oli. Uskon sen olevan suorassa syy-yhteydessä ruumiillisen kurituksen loppumiseen, koska piiskan pelko hillitsi pahimpia aivopieruja tehokkaasti. Lasten kurittomuudessa näkyy yksi lopun ajan merkin täyttyminen: "Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia." (2. Tim. 3:1-2.) Tätä valtavaa muutosta muutamassa kymmenessä vuodessa olen omin silmin ollut todistamassa. Sen on pitänyt tapahtua, jotta Raamatun ennustus kävisi toteen. Ajan iltaa eletään, varjot pitenevät armon auringon painuessa hiljalleen taivaanrannan taakse.

Aiemmista keskusteluista aiheesta tiedän, että jos ajattelee ruumiillisen kurittamisen olevan Raamatun perusteella ok, mutta pidättyy siitä sen laittomuuden vuoksi, on monien mielestä jo syyllinen. Mielipiderikoksia ei kuitenkaan ole Suomessa. Ei ole tavatonta, että juuri se kiivain ruumiillista kuritusta vastaan saarnaaja syyllistyy itse rikokseen lastaan kohtaan kupin mennessä nurin lapsiperhe-elämän osoittauduttua unelmia vastaamattomaksi. Samaan aikaan minun tavoin ajatteleva voi kyetä noudattamaan lakia tässäkin asiassa vähemmän utopististen perhe-elämäodotusten vuoksi. Tiedän kokemuksesta olevani joidenkin silmissä sisältä saastainen ajatusrikollinen, kun näin ajattelen. Näin kuitenkin ajattelen enkä aio tämänkään opetuksen tuulen antaa vietellä ajatuksiani, vaikka käyttäytymistäni ko. opetus ohjaa maallisen lain määräyksenä.

Minusta nämä Sananlaskujen kohdat opettavat väärin, ei lasta saa kurittaa, sekä henkinen, että fyysinen kurittaminen on väärin. Onneksi nykyään laki kieltää fyysisen väkivallan.
        Sananlaskut 13
        24 Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa häntä jo varhain. [Sananl. 19:18, 22:15, 23:13,14, 29:15]
        Sananlaskut 22
        15 Hulluus tarttuu helposti nuorukaiseen, mutta kunnon kuritus ajaa sen pois. [Sananl. 13:24+]
        Sananlaskut 19
        18 Kurita poikaasi, kun vielä on toivoa, varo sentään hengiltä hakkaamasta. [Sananl. 13:24+]
        Sananlaskut 23
        13 Älä jätä poikaa kurituksetta -- ei hän kuole, jos saa keppiä. [23:13,14: Sananl. 13:24+]
        14 Kun annat hänelle keppiä, pelastat hänet tuonelan tieltä.
        Sananlaskut 29
        15 Keppi ja nuhtelu antavat viisautta, kuritta kasvanut poika on äitinsä häpeä. [Sananl. 13:24+]

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta nämä Sananlaskujen kohdat opettavat väärin, ei lasta saa kurittaa, sekä henkinen, että fyysinen kurittaminen on väärin. Onneksi nykyään laki kieltää fyysisen väkivallan.
        Sananlaskut 13
        24 Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa häntä jo varhain. [Sananl. 19:18, 22:15, 23:13,14, 29:15]
        Sananlaskut 22
        15 Hulluus tarttuu helposti nuorukaiseen, mutta kunnon kuritus ajaa sen pois. [Sananl. 13:24 ]
        Sananlaskut 19
        18 Kurita poikaasi, kun vielä on toivoa, varo sentään hengiltä hakkaamasta. [Sananl. 13:24 ]
        Sananlaskut 23
        13 Älä jätä poikaa kurituksetta -- ei hän kuole, jos saa keppiä. [23:13,14: Sananl. 13:24 ]
        Sananlaskut 29
        15 Keppi ja nuhtelu antavat viisautta, kuritta kasvanut poika on äitinsä häpeä. [Sananl. 13:24 ]

joku lapsi kauppa jonossa löi vanhusta ja se sanoi lapsen äidille et se tekisi sille jotain äiti sano et sillä on vapaa kasvatus nuori mies tuli ja räkäs äitiä kasvoihin ja sanoi että niin hänelläkin on

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joku lapsi kauppa jonossa löi vanhusta ja se sanoi lapsen äidille et se tekisi sille jotain äiti sano et sillä on vapaa kasvatus nuori mies tuli ja räkäs äitiä kasvoihin ja sanoi että niin hänelläkin on

Tällä "vitsillä" haluat kait kumota sen, että raamattu opettaa väärin lapsen ruumiillisesta kurituksesta.
        Rajat pitää pitää ja se on tärkeää, että lapsi pitää aikuista auktoriteettina, mutta se pitää tapahtua ilman väkivaltaa.

Tänään kuuntelin ohjelman RadioSuomesta, jossa Liisa Keltikanga-Järvinen sanoi, että yksi ongelma lasten kasvatuksessa on, että kysytään lapselta esim. haluatko mennä nukkumaan. Lapselle kuuluu sanoa, määrätä mitä tehdään, se tuo turvallisuutta.
        Nykyään vanhemmat neuvottelevat lapsen kanssa kaikesta ja kyselevät, mitä lapsi haluaa, se ei ole oikein.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tällä "vitsillä" haluat kait kumota sen, että raamattu opettaa väärin lapsen ruumiillisesta kurituksesta.
        Rajat pitää pitää ja se on tärkeää, että lapsi pitää aikuista auktoriteettina, mutta se pitää tapahtua ilman väkivaltaa.

Tänään kuuntelin ohjelman RadioSuomesta, jossa Liisa Keltikanga-Järvinen sanoi, että yksi ongelma lasten kasvatuksessa on, että kysytään lapselta esim. haluatko mennä nukkumaan. Lapselle kuuluu sanoa, määrätä mitä tehdään, se tuo turvallisuutta.
        Nykyään vanhemmat neuvottelevat lapsen kanssa kaikesta ja kyselevät, mitä lapsi haluaa, se ei ole oikein.

kyllä se viimestään lapsi oppii kun katsoo pyssyn piippuun missä rajat menee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kyllä se viimestään lapsi oppii kun katsoo pyssyn piippuun missä rajat menee

kunnon selkä sauna säännöllisesti pitää lapsen kurissa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sananlaskut 13
        Sananlaskut 22
        15 Hulluus tarttuu helposti nuorukaiseen, mutta kunnon kuritus ajaa sen pois. [Sananl. 13:24 ]
        Sananlaskut 19
        18 Kurita poikaasi, kun vielä on toivoa, varo sentään hengiltä hakkaamasta. [Sananl. 13:24 ]
        Sananlaskut 23
        13 Älä jätä poikaa kurituksetta -- ei hän kuole, jos saa keppiä. [23:13,14: Sananl. 13:24 ]
        Sananlaskut 29
        15 Keppi ja nuhtelu antavat viisautta, kuritta kasvanut poika on äitinsä häpeä. [Sananl. 13:24 ]

Raamattu on Jumalan sanaa eikä opeta väärin. Koska Raamattu kuitenkin opettaa kuuliaisuuteen esivallalle, joka on kieltänyt ruumiillisen kurituksen, ei elävässä uskossa elävä kristitty voi hyvällä omallatunnolla kurittaa lasta vitsalla. Tämä näkemysero erottaa Raamatulle kuuliaiset kristityt Raamattua viisaammista kristityistä, vaikka lopputulos onkin sama eli vitsaa ei sovi käyttää lain ollessa tämä.

Room. 13:1 Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa.
        2 Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa.
        3 Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta.
        4 Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen.
        5 Siksi on suostuttava esivallan alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamattu on Jumalan sanaa eikä opeta väärin. Koska Raamattu kuitenkin opettaa kuuliaisuuteen esivallalle, joka on kieltänyt ruumiillisen kurituksen, ei elävässä uskossa elävä kristitty voi hyvällä omallatunnolla kurittaa lasta vitsalla. Tämä näkemysero erottaa Raamatulle kuuliaiset kristityt Raamattua viisaammista kristityistä, vaikka lopputulos onkin sama eli vitsaa ei sovi käyttää lain ollessa tämä.

Room. 13:1 Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa.
        2 Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa.
        3 Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta.
        4 Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen.
        5 Siksi on suostuttava esivallan alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta.

"Raamattu on Jumalan sanaa eikä opeta väärin. Koska Raamattu kuitenkin opettaa kuuliaisuuteen esivallalle, joka on kieltänyt ruumiillisen kurituksen, ei elävässä uskossa elävä kristitty voi hyvällä omallatunnolla kurittaa lasta vitsalla. Tämä näkemysero erottaa Raamatulle kuuliaiset kristityt Raamattua viisaammista kristityistä, vaikka lopputulos onkin sama eli vitsaa ei sovi käyttää lain ollessa tämä."

Näillä sanoilla, hyväksyt ruumiillisen kurittamisen ja annat myös esimerkkiä muille vl-vanhemmille, että se on oikein raamatun mukaan.
        Vl-ihmiset tukeutuvat ennemmin raamattuun, kuin Suomen lakiin.

Minä ymmärrän näin, että raamatussa on myös väärää opetusta, varsinkin Vanhassa Testamentissa, kuten tämä lasten kurittaminen, moniavioisuus ja on siellä paljon muutakin.
        Uudessa Testamentissa, Jeesuksen opetukset ovat niitä kaikkein tärkeimpiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Raamattu on Jumalan sanaa eikä opeta väärin. Koska Raamattu kuitenkin opettaa kuuliaisuuteen esivallalle, joka on kieltänyt ruumiillisen kurituksen, ei elävässä uskossa elävä kristitty voi hyvällä omallatunnolla kurittaa lasta vitsalla. Tämä näkemysero erottaa Raamatulle kuuliaiset kristityt Raamattua viisaammista kristityistä, vaikka lopputulos onkin sama eli vitsaa ei sovi käyttää lain ollessa tämä."

Näillä sanoilla, hyväksyt ruumiillisen kurittamisen ja annat myös esimerkkiä muille vl-vanhemmille, että se on oikein raamatun mukaan.
        Vl-ihmiset tukeutuvat ennemmin raamattuun, kuin Suomen lakiin.

Minä ymmärrän näin, että raamatussa on myös väärää opetusta, varsinkin Vanhassa Testamentissa, kuten tämä lasten kurittaminen, moniavioisuus ja on siellä paljon muutakin.
        Uudessa Testamentissa, Jeesuksen opetukset ovat niitä kaikkein tärkeimpiä.

Lain ollessa tämä en hyväksy mitään ruumiillista kurittamista. Jos laki sallisi sen, hyväksyisin vastaavan "miedon" piiskan käytön, jolla itseänikin kasvatettiin. En hyväksyisi remmiä, tuleehan noista yllä lainatuista raamatunkohdistakin ilmi, ettei kohtuuttomasti ei saa kurittaa. Lisäksi UT:ssa on kohta: "Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa" (Ef. 6:4). Raivon vallassa kuritus on juuri sitä lasten vihaan kiihotusta, josta monet muut ruumiillista kuritusta saaneet kantavat kaunaa enkä ihmettele. Jotain kertonee kurituksessa käytetystä voimasta, että minulla ei ole mitään kaunoja siitä, että sain piiskaa, kun taas monilla muilla on.

"Vl-ihmiset tukeutuvat ennemmin raamattuun, kuin Suomen lakiin."

Asia linjattiin jo 1980-luvulla ruumiillisen kurituksen kieltävän lain tullessa voimaan, että elävässä uskossa elävä kristitty on kuuliainen esivallalle myös tässä asiassa, joten tuo ei pidä tässä asiassa paikkaansa. Voin kuvitella, että vl-lääkäri voisi kieltäytyä tekemästä aborttia, vaikka laki edellyttäisi sen hoitamaan osana työtehtäviä, koska enemmän tulee kuunnella Jumalaa kuin ihmisiä. Ruumiillisen kurituksen osalta opetus on yksiselitteisesti, että jos kuritetaan, noustaan esivallan säännöksiä vastaan ja samalla itse Jumalaa vastaan, jolta esivaltaa tulee.

Myös moniavioisuus on Suomessa laitonta, joten siinäkään ei tarvitse mennä perusteluissa sen pidemmälle. Lisäksi VT:n moniavioisuus oli lakannut jo Jeesuksen aikana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lain ollessa tämä en hyväksy mitään ruumiillista kurittamista. Jos laki sallisi sen, hyväksyisin vastaavan "miedon" piiskan käytön, jolla itseänikin kasvatettiin. En hyväksyisi remmiä, tuleehan noista yllä lainatuista raamatunkohdistakin ilmi, ettei kohtuuttomasti ei saa kurittaa. Lisäksi UT:ssa on kohta: "Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa" (Ef. 6:4). Raivon vallassa kuritus on juuri sitä lasten vihaan kiihotusta, josta monet muut ruumiillista kuritusta saaneet kantavat kaunaa enkä ihmettele. Jotain kertonee kurituksessa käytetystä voimasta, että minulla ei ole mitään kaunoja siitä, että sain piiskaa, kun taas monilla muilla on.

"Vl-ihmiset tukeutuvat ennemmin raamattuun, kuin Suomen lakiin."

Asia linjattiin jo 1980-luvulla ruumiillisen kurituksen kieltävän lain tullessa voimaan, että elävässä uskossa elävä kristitty on kuuliainen esivallalle myös tässä asiassa, joten tuo ei pidä tässä asiassa paikkaansa. Voin kuvitella, että vl-lääkäri voisi kieltäytyä tekemästä aborttia, vaikka laki edellyttäisi sen hoitamaan osana työtehtäviä, koska enemmän tulee kuunnella Jumalaa kuin ihmisiä. Ruumiillisen kurituksen osalta opetus on yksiselitteisesti, että jos kuritetaan, noustaan esivallan säännöksiä vastaan ja samalla itse Jumalaa vastaan, jolta esivaltaa tulee.

Myös moniavioisuus on Suomessa laitonta, joten siinäkään ei tarvitse mennä perusteluissa sen pidemmälle. Lisäksi VT:n moniavioisuus oli lakannut jo Jeesuksen aikana.

Kyllä nuo ruumiilliset kuritukset olivat VT:ssä, Jeesus nosti lapsen ylös ja sanoi, että lapsi on suurin, Katsokaa lasta, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        Opetuslapsethan kielsivät, ettei lapsia olisi saanut tuoda Jeesuksen luo.

Ruumiillisessa kurituksessa on aina vihaa mukana. Tuskin sinäkään ihan kasvatuksellisesta syystä sitä piiskaa olet saanut, se on erikoista, kun et muista miksi piiskaa olet saanut. Saitko sitä sitten niin paljon, ettet pysty eritteleen tapahtumia, vai torjuuko alitajuntasi ne muistot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä nuo ruumiilliset kuritukset olivat VT:ssä, Jeesus nosti lapsen ylös ja sanoi, että lapsi on suurin, Katsokaa lasta, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        Opetuslapsethan kielsivät, ettei lapsia olisi saanut tuoda Jeesuksen luo.

Ruumiillisessa kurituksessa on aina vihaa mukana. Tuskin sinäkään ihan kasvatuksellisesta syystä sitä piiskaa olet saanut, se on erikoista, kun et muista miksi piiskaa olet saanut. Saitko sitä sitten niin paljon, ettet pysty eritteleen tapahtumia, vai torjuuko alitajuntasi ne muistot.

Kyllä sain kasvatuksellisista syistä, vaikka en tarkkaan muista aiheita. Spekulatiivinen "ehkä alitajuntasi torjuu" on rakenne, jota ei voi osoittaa oikeaksi eikä vääräksi. Omaan korvaani tällaiset spekulaatiot kuitenkin kuulostavat yrityksiltä yhteensovittaa muiden väärät kokemukset omaan maailmankuvaan.

Saattaa hyvinkin olla, että piiskaamisessa on ollut mukana myös vihaa eikä ole vanhemmillani ollut täysin pää coolina. Siihen pätee: "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö" (Ef. 4:26). Jos vitsankäyttö itsessään olisi synti, Raamatussa ei lukisi: joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. Nousee minullakin välillä savu korvista, kun sanon, että tänään ei tarvitse pelata, kun ei kerran sovittuja hommia tehdä eikä osata olla kähisemättä toistuvista erottamisista huolimatta. Tunteet tulevat ja menevät. Jos jättäisi rajat asettamatta aina, kun vähänkin tuntee vihaa esim. kovakorvaisuudesta, niin vähiinpä ne rajojen asettamiset jäisivät. Lopulta saatettaisiin olla tilanteessa, jossa rajat asettaa poliisi, kun vanhemmilta jäi asettamatta. Ne rajat ovat nykykasvatuksen "vitsa", joita ei voi väärissä paikoissa säästää vihaamatta lastaan.

VT:n vitsankäyttökehotuksia noudatettiin länsimaissa pitkälle 1900-luvulle asti, joten pitäisi ajatella menneet sukupolvet ryöttäsyntisiksi, jos vitsankäyttö kasvatuksessa itsessään olisi vastoin Raamatua synti. En siis edelleenkään rohkene korottaa edes kasvatustieteilijöitä Raamatun yläpuolelle, vaikka viisaita ovatkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sain kasvatuksellisista syistä, vaikka en tarkkaan muista aiheita. Spekulatiivinen "ehkä alitajuntasi torjuu" on rakenne, jota ei voi osoittaa oikeaksi eikä vääräksi. Omaan korvaani tällaiset spekulaatiot kuitenkin kuulostavat yrityksiltä yhteensovittaa muiden väärät kokemukset omaan maailmankuvaan.

Saattaa hyvinkin olla, että piiskaamisessa on ollut mukana myös vihaa eikä ole vanhemmillani ollut täysin pää coolina. Siihen pätee: "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö" (Ef. 4:26). Jos vitsankäyttö itsessään olisi synti, Raamatussa ei lukisi: joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. Nousee minullakin välillä savu korvista, kun sanon, että tänään ei tarvitse pelata, kun ei kerran sovittuja hommia tehdä eikä osata olla kähisemättä toistuvista erottamisista huolimatta. Tunteet tulevat ja menevät. Jos jättäisi rajat asettamatta aina, kun vähänkin tuntee vihaa esim. kovakorvaisuudesta, niin vähiinpä ne rajojen asettamiset jäisivät. Lopulta saatettaisiin olla tilanteessa, jossa rajat asettaa poliisi, kun vanhemmilta jäi asettamatta. Ne rajat ovat nykykasvatuksen "vitsa", joita ei voi väärissä paikoissa säästää vihaamatta lastaan.

VT:n vitsankäyttökehotuksia noudatettiin länsimaissa pitkälle 1900-luvulle asti, joten pitäisi ajatella menneet sukupolvet ryöttäsyntisiksi, jos vitsankäyttö kasvatuksessa itsessään olisi vastoin Raamatua synti. En siis edelleenkään rohkene korottaa edes kasvatustieteilijöitä Raamatun yläpuolelle, vaikka viisaita ovatkin.

Tässä asiassa emme pääse yhteisymmärrykseen, en tiedä mitä lapsesi ajattelevat sinun ajatuksista, että olisit valmis antamaan ruumiillista kuritusta heille, jos laki ei kieltäisi sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä asiassa emme pääse yhteisymmärrykseen, en tiedä mitä lapsesi ajattelevat sinun ajatuksista, että olisit valmis antamaan ruumiillista kuritusta heille, jos laki ei kieltäisi sitä.

Minä tiedän. "Hähhähhää, etpä voi!" Monet tutkimukset muuten viittaavat siihen, että miehet hyväksyvät useammin ruumiillisen kurituksen kuin naiset, mutta naiset lankeavat siihen useammin. Tämä voi johtua siitä, että naiset usein viettävät lasten kanssa enemmän aikaa kuin miehet tai sitten tunne-elämä on epätasaisempaa, joka altistaa kupin menemiselle nurin. Toisaalta vakavammissa tapauksissa tekijä on useammin mies.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä tiedän. "Hähhähhää, etpä voi!" Monet tutkimukset muuten viittaavat siihen, että miehet hyväksyvät useammin ruumiillisen kurituksen kuin naiset, mutta naiset lankeavat siihen useammin. Tämä voi johtua siitä, että naiset usein viettävät lasten kanssa enemmän aikaa kuin miehet tai sitten tunne-elämä on epätasaisempaa, joka altistaa kupin menemiselle nurin. Toisaalta vakavammissa tapauksissa tekijä on useammin mies.

Minustakin tuntuu, että äidit aika helposti tukistavat lapsiaan, jo aika pieniäkin.

Kun vihastuu niin paljon, että sellaiseen lankeaa, niin sitä asiaa pitää käydä läpi, että sellaista ei enää tee.
        Muistakaa, että keskustelu auttaa aina, jo pienet lapsetkin ymmärtävät, kun heille selittää, ettei niin saa tehdä.

• Anonyymi

Kaikki väkivalta on väärin. Oletettavasti avauksen tieto ei pidä paikkaansa, koska tunnetusti väkivalta on erittäin alkoholisidonnaista, joten alkoholia käyttävissä epäuskoisissa perheissä se lienee yleisempää. Tietenkin jos jossain vl-perheessä ei eletä opetuksen mukaisesti, vaan joku käyttää alkoholia, fyysisen väkivallan uhka on selvästi kohonnut verrattuna siihen, ettei kukaan käytä alkoholia. Väkivaltarikoksissa alkoholisidonnaisuus on 80 prosentin luokkaa.

• Anonyymi

Mitenkä kuvittelet että yhteiskunta pyöris kun 20% olisi vain selvinpäin?
        Nähtävästi keksit omasta päästä nuita juttujas.

• Anonyymi

Meidän perheessä ei ole väkivaltaa eikä pedofiliaa.

• Anonyymi

Itse luin tutkimuksen, jonka mukaan epäuskoisissa perheissä väkivallan riski on 2.7-kertainen verrattuna kristittyihin perheisiin.

• Anonyymi

eli muissa perheissä on väki valtaa 73 %

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eli muissa perheissä on väki valtaa 73 %

ja kristityissa 27 % * 0,14 eli vain noin 4 % esiintyy väkivaltaa kristityissä perheissä

• Anonyymi

Edelleen odotellaan lähdettä. Väkivaltarikoksista 80 % on alkoholisidonnaista, mikä tekee väitteestäsi erittäin kyseenalaisen. Mikäli vl:t elävät opetuksen mukaan eivätkä tämän maailman alkoholihimojen mukaan, he eivät käytä alkoholia.

Sisarusten välisiä tappeluita voi isoissa vl-perheissä olla oikeastikin enemmän kuin pienissä epäuskoisissa perheissä, koska on enemmän potentiaalisia riitakumppaneita.

• En elä (Islamin) opetuksen mukaan. Juon yksin kotona viiniä.

🍷🍷🍷🍷🍷

• Hölökyn kölökyn sitten vain. 🍷🍷🍷🍷🍷🍷😇👍

• Anonyymi

Muija on pidettävä kurissa ja Herran nuhteessa.

• Anonyymi

joku muslimi sano kerran että naisia kuuluu läpsiä jos pitää nyrkin ja hellan välissä ne rakastaa enemmän pitä vähemmän pari suhde väki valtaa sitä huonommin rakkaus pysyy

• Anonyymi

kempele keskiössä

• Anonyymi

Vieläkö lesta nuoret väittävät kaikkien muiden menevän helvettiin?

• Anonyymi

Ehkä se huono itsetunto on tullut ruumiillisesta kurituksesta. Ei se ainakaan itsetuntoa paranna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä se huono itsetunto on tullut ruumiillisesta kurituksesta. Ei se ainakaan itsetuntoa paranna.

Kuinkahan yleitä on se, että lapsia tukistetaan, jo aika pieniäkin. Se on väkivaltaa fyysiselle koskemattomuudelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinkahan yleitä on se, että lapsia tukistetaan, jo aika pieniäkin. Se on väkivaltaa fyysiselle koskemattomuudelle.

Jumala hukutti koko kansakunnat kun olivat kurittomia!
        Puhuminen ei auttanut eikä nooan veneenrakennus vaiika kertoi että tulva tulee aikanaan.

Kyllä ne vanhatpiiat on sitten mailman parhaita lasten kasvattajia, sehän on tiedetty alusta asti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Fyysisyys on kohtalaisen laaja käsite.

Ja tukistaminen on se viimenen muoto kun mikään muu ei ole auttanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä lasten tulisi jo alusta asti tulla ymmärtämään että tottelemattomuudella on seurauksensa.

Mailmalla se kuitenkin tulee vastaan ilman armoa.

• Anonyymi

Lestanuorissa en usko olevan ainuttakaan raamatullista uskovaa.
        Lestaoppeihin uskominen ei pelasta ketään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tukistaminenkin on väkivaltaa ja Suomen laissa kielletty.

Muistan, kun kerran vihastuin ja tukistin lasta, se kyllä jäi mieleen, toista kertaa en ole tehnyt niin.

• Anonyymi

Miksi ihmisiä laitetaan vankilaan, sehän on fyysistä väkivaltaa heeitä kohtaan, kyllä puhumisen pitäisi riittää !

• Anonyymi

Ja koiria pidetään lyhyessä hihnassa ja koppi on pieni ja kylmä !
      Eläinrakas ihminen nukkuu höyhenviltin alla.

Asioissa on puolia enemmän kuin lehmässä.

• Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      131
      3970
    2. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      20
      3558
    3. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      17
      3407
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3357
    5. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      61
      3254
    6. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      49
      3061
    7. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      29