Todellisuus ei tue yrityksen markkinointiväitteitä "aina luonnollista" ja "aina rehellistä"
Brändi korostaa iskulauseissaan luonnollisuutta ja rehellisyyttä, mutta kun aletaan katsoa tarkemmin tuotteiden ainesosaluetteloa (INCI), sanat eivät enää vastaa todellisuutta. Väitteet "aina luonnollista" ja "aina rehellistä" kuulostavat hienoilta, mutta ovat käytännössä harhaanjohtavia uuden EU:n viherpesudirektiivin mukaan.
"Aina luonnollista" – ei pidä paikkaansa
Tosiasiassa tuotteissa on kyllä paljon luonnollista alkuperää olevia aineita, mutta mukana on myös selvästi muokattuja tai käsiteltyjä ainesosia, joita ei voi tiukassa mielessä kutsua luonnollisiksi.
Esimerkiksi:
Sodium hyaluronate – fermentoitu hyaluronihapon johdannainen
Sodium levulinate, sodium anisate, sodium phytate – kemiallisesti muokattuja säilöntäaineita
Lysolecithin, pullulan, sclerotium gum – bioteknologian avulla valmistettuja
Tocopherol – prosessoitu E-vitamiini
Nämä eivät täytä kriteerejä "aina luonnolliselle" aineelle, vaan ovat luonnollista alkuperää olevia, mutta laboratoriossa muokattuja, mikä on eri asia. Kun markkinoinnissa sanotaan "aina luonnollista", mutta mukana on muokattuja ainesosia, mennään harhaanjohtavan viestinnän puolelle.
EU-direktiivin mukaan tällaiset yleistykset eivät ole sallittuja, ellei niiden tueksi ole selkeää ja tarkasti dokumentoitua näyttöä. Ilman prosenttilukuja ja selityksiä, "aina luonnollista" ei yksinkertaisesti ole hyväksyttävä väite.
"Aina rehellistä" – mutta ei kerrota kaikkea?
Rehellisyyden korostaminen on erityisen ongelmallista silloin, kun viestinnässä ei avoimesti kerrota, että osa käytetyistä aineista on muokattuja tai valmistettu bioteknologisesti. Jos 70–90 % ainesosista on luonnollisia, mutta loput eivät, eikä tätä kerrota kuluttajalle, väite rehellisyydestä ontuu pahasti.
Kun brändi lupaa liikaa, se syö omaa uskottavuuttaan. "Aina luonnollista" ja "aina rehellistä" ovat niin ehdottomia väitteitä, ettei niitä voi pitää totena jokaisen tuotteen kohdalla, ei varsinkaan, jos edes yksi ainesosa ei täytä tiukkaa luonnollisuuden määritelmää.
Jos brändi haluaa profiloitua avoimuuden ja luonnollisuuden edelläkävijänä, se ei voi sivuuttaa näitä faktoja. Kuluttajat osaavat lukea INCI-listoja, ja ristiriidat markkinointipuheen ja todellisuuden välillä huomataan nopeasti. Kun se tapahtuu, rehellisyydestä ei jää paljon jäljelle.
Flow cosmeticsin markkinointiväitteet harhaanjohtavia
Anonyymi-ap
0
127
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.567835Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m675921Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,635405Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot515313Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1084642Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1082349Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e41241Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol41195Kohta taas mesikämmeneen
Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa371036Olin ihan varma että sä olet se oikea
Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko471022