Flow cosmeticsin markkinointiväitteet harhaanjohtavia

Anonyymi-ap

Todellisuus ei tue yrityksen markkinointiväitteitä "aina luonnollista" ja "aina rehellistä"

Brändi korostaa iskulauseissaan luonnollisuutta ja rehellisyyttä, mutta kun aletaan katsoa tarkemmin tuotteiden ainesosaluetteloa (INCI), sanat eivät enää vastaa todellisuutta. Väitteet "aina luonnollista" ja "aina rehellistä" kuulostavat hienoilta, mutta ovat käytännössä harhaanjohtavia uuden EU:n viherpesudirektiivin mukaan.

"Aina luonnollista" – ei pidä paikkaansa

Tosiasiassa tuotteissa on kyllä paljon luonnollista alkuperää olevia aineita, mutta mukana on myös selvästi muokattuja tai käsiteltyjä ainesosia, joita ei voi tiukassa mielessä kutsua luonnollisiksi.

Esimerkiksi:
Sodium hyaluronate – fermentoitu hyaluronihapon johdannainen
Sodium levulinate, sodium anisate, sodium phytate – kemiallisesti muokattuja säilöntäaineita
Lysolecithin, pullulan, sclerotium gum – bioteknologian avulla valmistettuja
Tocopherol – prosessoitu E-vitamiini

Nämä eivät täytä kriteerejä "aina luonnolliselle" aineelle, vaan ovat luonnollista alkuperää olevia, mutta laboratoriossa muokattuja, mikä on eri asia. Kun markkinoinnissa sanotaan "aina luonnollista", mutta mukana on muokattuja ainesosia, mennään harhaanjohtavan viestinnän puolelle.

EU-direktiivin mukaan tällaiset yleistykset eivät ole sallittuja, ellei niiden tueksi ole selkeää ja tarkasti dokumentoitua näyttöä. Ilman prosenttilukuja ja selityksiä, "aina luonnollista" ei yksinkertaisesti ole hyväksyttävä väite.

"Aina rehellistä" – mutta ei kerrota kaikkea?

Rehellisyyden korostaminen on erityisen ongelmallista silloin, kun viestinnässä ei avoimesti kerrota, että osa käytetyistä aineista on muokattuja tai valmistettu bioteknologisesti. Jos 70–90 % ainesosista on luonnollisia, mutta loput eivät, eikä tätä kerrota kuluttajalle, väite rehellisyydestä ontuu pahasti.

Kun brändi lupaa liikaa, se syö omaa uskottavuuttaan. "Aina luonnollista" ja "aina rehellistä" ovat niin ehdottomia väitteitä, ettei niitä voi pitää totena jokaisen tuotteen kohdalla, ei varsinkaan, jos edes yksi ainesosa ei täytä tiukkaa luonnollisuuden määritelmää.

Jos brändi haluaa profiloitua avoimuuden ja luonnollisuuden edelläkävijänä, se ei voi sivuuttaa näitä faktoja. Kuluttajat osaavat lukea INCI-listoja, ja ristiriidat markkinointipuheen ja todellisuuden välillä huomataan nopeasti. Kun se tapahtuu, rehellisyydestä ei jää paljon jäljelle.

0

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Ikävöin sinua kokoyön!

        En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
        Ikävä
        43
        3054
      2. Kova karman laki

        Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
        Hindulaisuus
        508
        1897
      3. Päivieni piristys, missä olet?

        Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
        Ikävä
        17
        1870
      4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

        jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
        Maailman menoa
        75
        1571
      5. Älä mahdollisesti ota itseesi

        En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
        Ikävä
        17
        1474
      6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

        Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
        Tunteet
        43
        1358
      7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

        Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
        Ikävä
        25
        1300
      8. Millainen kaivattusi luonne on?

        Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
        Ikävä
        90
        1289
      9. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

        Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
        Lappeenranta
        104
        1086
      10. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

        Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        103
        1083
      Aihe