Miksi Jt pitävät kiinni vuodesta 607 eaa., vaikka historioitsijat sanovat Jerusalemin tuhoksi 587 eaa.?
607 vai 586
12
359
Vastaukset
- Anonyymi
No kaiketi joku laskelma sitä edellyttää.
- Anonyymi
Sellaista se vartiotornihypnoosi teettää.
- Anonyymi
Anonyymi-ap 2025-07-20 14:30:01
"Miksi Jt pitävät kiinni vuodesta 607 eaa., vaikka historioitsijat sanovat Jerusalemin tuhoksi 587 eaa.?"
Alkujaan haluttiin maailmanloppu vuodeksi 1914, koska sitä ennen olisi ja oli kiva kerätä kolehtia.
587 Nebukadnessar tuhosi Jerusalemin.
Tuo vartiotornille sopivampi vuosi 607 aiheuttaa sitten vastaavan muutoksen tuon Nebukadnessarin hallintoaikaankin.
Nebukadnessar II; vallassa n. 605 eaa.–562 eaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nebukadressar_II
Nebukadnessar hallitsi kuninkaana 43 vuotta (624–582 eaa.)
https://www.jw.org/fi/kirjasto/kirjat/Raamatun-ymmärtämisen-opas/Nebukadnessar-Nebukadressar/- Anonyymi
" Miksi Jt pitävät kiinni vuodesta 607 eaa., vaikka historioitsijat sanovat Jerusalemin tuhoksi 587 eaa.?"
Tuo väärä vuosi tarkoitti saattaa laskelman päättymään vuoteen 1914, joka selitettiin maailmanlopun vuodeksi.
Ja väärä 607 ei siis riittänyt, piti Nebukadnessarin hallintoaika myös tehdä vääräksi.
Mitä väärää vielä ?
No itse maailmanloppu -sana. jt:t opetettiin nostamaan nenäänsä noin 5 astetta ja selittämään että muut uskonnot puhuvat maailmanlopusta, ei se lopu, vaan asioiten järjestelmät päättyvät.
Niin, ja tuo asioitten järjestelmä sitten julistettiin uuden valon johdosta epäkurantiksi lahkoslangiksi sekin. Ei siis jäänyt mitään muuta jäljelle, kun että nämä kaikki ovat kiellettyjä puheenaiheita, joista langetetaan vähintään mököttämistuomio.
- Anonyymi
Jos tarkistaa JT. tilastoja, niin Sakarjan kirja on noin vuodelta 520 eaa.
Sakarja mainitsee ensimmäisessä ja seitsemännessäluvussa, että silloin oli lähes 70 vuotta surtu Temppelin hävitystä ja pakoa Egyptiin Nebukadnessaria karkuun.
Tempplin hävitys ei siis voinut olla silloin kuin JT väittää.
Temppeli hävitettiin 576 eaa ja uusi temppeli vihittiin 516 eaa. Siis temppeli oli raunioina 70 vuotta.
Osa kansasta oli jo palannut silloin ja oli asettunut asumaan Israelin maahan vuoden 537 Kyyroksen käskyn mukaan.
Daniel rukoili Dareioksen ensimmäisenä vuotena (520 eaa) että Jumala katsoisi temppelinsä puoleen, jotta se saataisiin uudelleen rakennetuksi (luku 9).
Daniel ei rukoillut kansalle vapautusta, koska monet olivat jo siinä vaiheessa vapaasti muuttaneet takaisin isiensä maahan.
On korkea aika ymmärtää, että vankeutta ei oikeastaan ollutkaan, israelilaiset saivat asua vapaasti , kunhan eivät palanneet ennen vuotta 537. Siksi sen pituutta ei voi vuosissa laskea, se oli eri henkilöille eri pitkä, toisille vuodesta 576 vuoteen 537, toiset vasta palasivat vaikka Serbbaabelin mukana vuoden 456 eaa paikkella.
70 vuotta oli se aika, minkä temppeli oli raunioina. - Anonyymi
Anonyymi-ap 2025-07-20 14:30:01
"Miksi Jt pitävät kiinni vuodesta 607 eaa., vaikka historioitsijat sanovat Jerusalemin tuhoksi 587 eaa.?"
Tähän siteeraan lyhyeksi kommentiksi:
Vt-seuran omalla materiaalilla voidaan osoittaa Vt-seuran:
- Puhuneen/kirjoittaneen Jehovan nimissä.
- Esittäneen tekstinsä Jehovan henkeyttämäksi.
- Esiintyneen Jehovan voideltuna profeettana.
Noiden ominaisuukisen katteeksi Vt-seuralla on tuloksena esittää lukuisa joukko vääriä ennustuksia, itse asiassa aivan jokaikinen Vt-seuran ennustus on ollut jullikka. Sen lisäksi voidaan osoittaa Vt-seuran peittelevän mokiaan valehtelemalla menneisyydestään. - Anonyymi
JT perustaa aikalaskelmansa Nebukadnessarin uneen suuresta puusta.
Raamattu ei puhu tästä kaukaisen tulevaisuuden ennusteena, vaan sanoo: "Tämä kaikki kohtasi kuningar Nebukadnessaria" Dan.4:25
Ei sanallakaan sanota, että tämä koskisi muiden tulevaisuutta, ainoastaan sitä, että kuningas sai olla mielisairaana seitsemän vuotta, kunnes tunnusti Taivan kuninkaan suuruuden.
Sentähden myös 1914 on vuosi, jota ei ole ennustettu. Ne on niin tyhmiä.
- Anonyymi
No jos tosissaan on kiinnostunut asiasta, voi mennä osoitteeseen jw.org ja laittaa hakuruutuun vaikkapa 587 niin tulee perustelut miksi todistajat näin ymmärtävät asian.
- Anonyymi
Entinen hallintoelimen jäsen Raymond Franz kertoo muistelmissaan, että 607eaa.-käsityksen virheellisyys tuotiin esille myös hallintoelimessä, mutta vuoteen 1914 johtavan laskutoimituksen perustekijänä tuota virhettä ei voida korjata ennenkuin vuodesta 1914 JT-teologiassa ollaan halukkaita luopumaan.
70 vuoden ajanjaksoja on kaksi. Vuonna 609ekr Babylon voitti Assyrian joukot Harranin taistelussa ja nousi näin maailmanvallaksi, pysyen asemassaan 70 vuotta kunnes joutui Kyyroksen valloittamaksi 539ekr. Jerusalem taas autioitettiin ja sen temppeli tuhottiin vuonna 586ekr ja temppelin jälleenrakennus saatettiin päätökseen vuonna 516ekr eli 70 vuotta myöhemmin.
Jehovan todistajat tunnustavat, että juutalaiset paastosivat Jerusalemin tuhoamisen vuoksi ja että seuraava tapahtui Dareioksen neljäntenä hallitusvuotena marraskuussa 518eaa, eli 70 vuotta vuoden 587eaa jälkeen (mutta jo 90 vuotta vuoden 607eaa. jälkeen!):
Sak. 7:1-5 "Kuningas Dareioksen neljäntenä hallitusvuotena, yhdeksännen kuukauden eli kislev-kuun neljäntenä päivänä, tuli Herran sana Sakarjalle. Betelistä oli lähetetty Sar-Eser ja Regem-Melek sekä joitakin muita miehiä uhraamaan Herralle ja rukoilemaan häneltä armoa. Heidän tuli kysyä papeilta, jotka palvelivat Herran Sebaotin temppelissä, sekä profeetoilta näin: 'Pitääkö Betelissä edelleenkin viettää katumus- ja paastopäivää viidennessä kuussa, niin kuin on tehty jo monet vuodet?' Silloin minulle tuli tämä Herran Sebaotin sana: 'Sano koko kansalle ja papeille näin: - Te olette kyllä paastonneet ja pitäneet valittajaisia viidennessä ja seitsemännessä kuussa jo seitsemänkymmenen vuoden ajan. Mutta oletteko paastonneet minun kunniakseni?
Erinomainen tutkielma Jehovan todistajien 607eaa. opista: http://www.geocities.com/valaisija/h_607.htm
Kun Jerusalem temppeleineen oli täydellisesti tuhottu vuonna 586 eaa. ja temppelin jälleenrakentaminen oli päättymässä 70 vuotta myöhemmin (temppelipalvonta pääsi jatkumaan 515 eaa.) juutalaisten viettäessä paastoa koko tuon ajan, niin enkeli kysyi Jumalalta:
Sakarja:
1:12 Ja Herran enkeli lausui ja sanoi: "Herra Sebaot, kuinka kauan sinä viivyt etkä armahda Jerusalemia ja Juudan kaupunkeja, joille olet ollut vihainen nämä seitsemänkymmentä vuotta?"
Yksikään Jehovan todistaja ei ole osannut kertoa, mitä oli tuolloin 70 vuotta aikaissemmin tapahtunut niin, että Jumalan katsottiin olleen suutuksissa juutalaisille.
Jehovan todistajat eivät sitä osaa kertoa, mutta raamattu sen selkeästi kertoo - kunhan sitä Jehovan todistajat ja muutkin hihhulit vain älysivät lukea- Anonyymi
En saa linkkiä auki!
- Anonyymi
2kun. 24:13; 2. aik. 36:7, 10) 586 eaa. Kuningas Nebukadressar II ryösti Temppelin kolmannen kerran, minkä jälkeen hän tuhosi sen ja vei kaikki sen aarteet
2.Kuningasten kirja: 24:13 Ja hän vei pois sieltä kaikki Herran temppelin ja kuninkaan linnan aarteet, ja hän rikkoi kaikki kultakalut, jotka Israelin kuningas Salomo oli teettänyt Herran temppeliin. Tapahtui, niinkuin Herra oli puhunut
2.Aikakirja: 36:7 Nebukadnessar vei Herran temppelin kaluja Baabeliin ja pani ne temppeliinsä Baabelissa
2.Aikakirja:
36:10 Vuoden vaihteessa kuningas Nebukadnessar lähetti noutamaan hänet Baabeliin, hänet ynnä Herran temppelin kallisarvoiset kalut. Ja hän teki hänen veljensä Sidkian Juudan ja Jerusalemin kuninkaaksi
kertoo Baabelin viimeisen kuninkaan kuolemasta ja tuhosta. Hänelle ei suotu kuninkaallisia hautajaisia ja ”lepoa isiensä tykönä”, sillä hänen ruumiinsa häpäistiin ja heitettiin kauas pois sheolista (Jes. 14:9-20).
Jes. 14:4 sinä virität tämän pilkkalaulun Baabelin kuninkaasta ja sanot: "Kuinka on käskijästä tullut loppu, tullut loppu ahdistuksesta!
Sidkia oli Juudan viimeinen kuningas ennen Babylonin pakkosiirtolaisuutta. Nebukadnessar II risti hänet Sidkiaksi ja asetti Juudan valtaistuimelle. Sidkia ryhtyi kapinaan Babyloniaa vastaan Egyptin ja Tyyron tukeen luottaen 589 eaa. paikkeilla. Babylonialaiset valloittivat jälleen kerran koko Juudan ja aloittivat Jerusalemin piirityksen. Jeremia yritti neuvoa kuningasta antautumaan, mutta tämä pysyi kovana. Lopulta kaupungin puolustus murtui. Sidkia perheineen yritti paeta, mutta he jäivät kiinni. Sidkia vietiin Babyloniin, jossa hän kuoli. Jerusalem vallattiin ja tuhottiin maan tasalle. Sitten pääosa juutalaisista vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sidkia
"589 eaa. paikkeilla" - ilmoittaa epätarkkuutta, oikea vuosi 587 ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..2156520Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1024934Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1144677"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste383179Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1002847En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.642283Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen
Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?1331767- 661749
odotatko vielä viestiä minulta...
Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan1391684- 571517