Mitä kokemuksia: Sotetaksi - Taxidatan toiminta

Anonyymi-ap

Mulla on ollut pari viikkoo sotekyytipalvelu (1. koskaan mikä tullu mukisematta). Maksaa se tietty vähän veroista mutta halpaa kuin mikä tässä kaupungissa verrattuna syrjäkylien kuskauksiin. Kyllä tämä on aika luxusta, kun joku voi asua ties missä missä korvessa ja sotetaksi kuskaa palveluihin, kaverille ym. yleensä 18 matkaa/kk tai jopa enemmän!
Mulla on se 18 ja periaatteessa alue koko Loimaa mutta kyllä se käytännössä on kaupunki vaan, kun ei täällä muuten ole juuri nähtävää enkä tunne kyliltä ketään missä kävisin. Jaaniin no on Kertunmäki ja Alastarocircuit - ekassa jo kävin ja katsotaan nyt tokaa syksymmällä. Golfi ei suju/ei pysty kuin putti mutta en mä sitä vaan viitsi.

Sitten otsikkoon...
Mä siis tiedän käytännössä vain tämän uuden systeemin, mutta jo on tullut sellaista, että vanha olisi varmaan ollut parempi.
Soittaen on yleensä päässyt läpi lyhyellä odotuksella ja kaikki mennyt sujuvasti. Taksi on tullut "heti"-tilauksella vartin sisällä mennen ja tullen sekä "klo xx:xx"-kutsulla 5 min. tarkkuudella yhtä kertaa lukuunottamatta eli aikas mukavasti siis

Mutta sitten tekstarit ja ns. toivetaksi tai paremminkin sopimustaksi esim. sillon jos tietty kellonaika johonkin.
Mä menin erääseen paikkaan toivetaksilla, jossa itse sovitaan kuski ja aika, mikä sitten ilmotetaan Taxidataan, ja he välittää viralliset kyydit tälle kys. taksille.
Samalla kertaa on myös se mitä en ymmärrä: asiakkaan pitää kysyä sopimustaksilta yksittäisen taksin nro ja kertoo Taxidatalle tilauksen yhteydessä!? Mitä ihmettä, eihän Taxidata ohjaa Loimaan takseja ts. miksi se ei voi olla niin Taxidata välittää tiedon kys. firmalle ja sieltä tulee se auto mikä tulee?! Hankalaa... Kyllä vanha systeemi parempi eli soitto suoraan autolijalle ja "maksu" kortilla.

Tekstareilla oon pistänyt muutaman. Kauemmin kestää mennä läpi kuin puhelut.
Kerran ihme pelleilyä, kun kerroin paikkakunnaksi Loimaan ja sanoin meneväni Prismaan: Oliko se Loimaan Prisma?... no mikä muukaan vai käykö täältä joku vaikka Turussa Prismassa taksilla!

Tänään pistin tekstarilla ja vain menon enkä paluuta niin ei tartte kelloo katsoo eikä suotta pistää puskuria. Jos taksin missaa, matka käytetty eli etukäteen ei kannata varailla ellei ole suht varma, että ehtiin taksiin - onneksi täällä sentään kuskit malttaa odottaa eikä käy ovella kääntymässä.

Mutta sitten se paluuviesti. Kutakuinkin "Ja nyt olis paluukyydin vuoro. Heti saa tulla hakeen. Apteekin viereinen sisäänkäynti." Tervehdykset, kiitokset, pakolliset tiedot oli jo menoviestissä. Kestää kestää ja lopulta mä soitin. Viesti oli ns. ignoonattu, kun se on epämuodollinen. Eihän näin nyt voi toimia ihan jo siksi, kun asiakas ei tiedä onko viesti vaan jonossa odottamassa tai muutenkaan!!!
Mä kysyin heiltä viime viikolla lukeeko nää viestit ihmeen vai tekoäly ja käykö epämuodolliset viestit esim. just noin paluukyydissä. Ihminen lukee ja siis kyllä sopii, sanottin. Näin myös tein seuraavana päivänä ja hyvin meni homma.
Tekoälypä ei muuten ymmärrä mikä on paluu kyyti: että lähtö ja määränpää on käänteiset!

Nii eikös ittu stana tänään joku neropatti sanonut,että pitää olla täsmälliset viestit eli ensin tervehdys, sitten nimi, nouto jne, ei me mihinkään epämääräisiin viesteihen vastata! Sitten hän keski väittää, että viestit poistetaan heti. Sanoin, että
tämähän ei voi pitää edes paikkaansa kun mä oon kerran jo toiminut kys. tavalla. Tai sitten vesti on tuntien päästä sattunut menee samalle henkilölle jolla vielä älyttömän hyvä muisti - tuskin?. Viestin poistuminen ei edes vahingossa ole mikää veruke tollasessa isossa puljussa varsinkaan: on "roskakorit" ym. palautusta, saa jopa operaattorin viestikeskuksesta pyydettyä. Konsteja on, asenne ratkaisee.
Ei minä itsekään poista mitään suoraan ikuisesti, vaan käytännössä roskiksen kautta.

Tuli vähän turhan pitkästi. mut laitoin kerralla oikeastaan kaiken asian tiimoilta, mutta siis mieltä ootte sotetaksin käyttäjät

lajijasuris

16

365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

...jäi pois tuoton toivetaksiin liittyen ... Mä päätinkin lähteä pois tuntia ennen kuin olin ennakkoon ilmottanut. Tämäkin pitää ilmoittaa myös Taxidatalle siitäkin huolimatta, että toivetaksin kanssa asiakas on suoraan yhteydessä autoijaan. Älytöntä, matkahan on jo taxidatan tiedossa ja kuski kai sen ajan tarttee eikä he!
      Isoveli Varhaa tahtoo kytätä ihan kaikkea vai Taxidata tekee pikkukiusaa...?

lajijasuris

• Anonyymi

Kuka näitä matkoja saa. Vammaiset vaan vai

• Anonyymi

En tiedä varmaksi vaikka hainkin, saako kenties muutkin kuin liikuntarajoitteiset, vanhukset ja kevat (vaikka pystyis käveleen/pyöräileen) kai ihan automaattisesti, kun heille muutenkin on extra-palvelut. Tuskin saa pelkästään pienillä tuloilla ainakaan. Kriteereistä ei ollut kuin pari sivua ympäripyöreetä Varhan sivuilla eikä muutamilla muilla nettisivuilla paljon enempää. Tuloraja myös on, ja yksinasuvalla se tais olla max. n. 1300€/kk, brutto mutta varoista en ole nähnyt mitään eli ei väliä?!

Taitaa olla jollain tavoin salaiset nuo soveltamisohjeet, mutta voisin kuvitella, että pitäisi olla avoimesti kaikkien saatavilla netissä. Virkakunta kovin pyrkii salaineen, vaikka meillä on aika avoimuutta painottava laki liittyen asiakirjoihin ja viranomaispäätöksiiin.

lajijasuris

• Anonyymi

Pistetääs vähän gallupia, kun tätä paljon käytetään. Kauheesti haukutaan julkisrahoitteisia palveluita mites tämän kanssa.

Itsellä on nyt takana suunnilleen 100 matkaa ja isossa kuvassa olen tosi tyytyväinen sekä välityskeskuksen vastausnopeuteen ja palveluun että kyytien saatavuuten ja kuskien toimintaan 👌
      Ihan satunnaisesti on kestänyt saada yhteyttä puhelimella ja tekstarilla. Nouto on on ollut vain pari kertaa myöhässä, vaikkei palveluun sinänsä sisälly normaalia aikalupausta, vaan jos ei ole autoa vapaana se on voi voi. Mutta siis hyvin oon saanut autoo, vaikka kaikki ajoni toistaiseksi pätkiä kaupungissa. Toinen myöhästyminen johtui juoksutapahtumasta ja toinen sattui tänään: kyyti oli jo kuitattu mutta se vapautui 5 min. jälkeen, kun olisi pitänyt jo olla kaupalla mua noutamassa! Ehkä tuli joku parempi kyyti, mutta noin ei saisi toki tehdä. Isompia odottelematta (n. 10 min.) soitin välityskeskukseen, kun myöhästymisiä ei käytännössä satu ja niin se intutio meni taaskin kohdalleen. Omavastuiden laskutuksen aloitus venyi tosi pitkälle mutta nyt se jo rullaa.

lajijasuris

• Anonyymi

Toivetaksi on hyvä. Nyt Varha sekoilee senkin kanssa. Laskusekoilu riittäisi. On hyvä, saa valita sopivan auto. Kannattaa vastata kyselyyn.
        https://www.varha.fi/fi/ajankohtaista/varha-selvittaa-asiakkaiden-toivetaksipilotin-kokemuksia-kyselylla

Myöhästymiset johtuvat taksidatan toiminnasta, kertoi kuski. Ongelma on kuulemma, ettei taksidatalla välittäjät tajua takseista mitään. Ne ei käsitä mitä liikenteessä ja takseissa tapahtuu. välittävat vain tilauksia. Tilaus tulee niin myöhään kuskille, ettei ehdi ajamaan paikalle ajoissa, sanoo kuski

• Anonyymi

Ompas sulla paljon taksimatkoja. Itse en käytä taksia muulloin kun sit kun joudun menee tyksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ompas sulla paljon taksimatkoja. Itse en käytä taksia muulloin kun sit kun joudun menee tyksiin.

Eiku sä käytät sillon Kela-taksia, kun taas tätä Sote-taksia (Sote-kyytiä) ei edes saa niihin käyttää, vaan kaikenlaiseen asioitiin ja vapaa-ajan matkoihin).

Onhan niitä jo tullut mut ei sentään 100 ole, vaan se on suunnilleen tämän vuoden maksimimäärä heinäkuusta alkaen, jotka tuskin tulee kaikki käytettyä. En mä ole käyny mm. kuin lähinnä kaupassa n. 2 krt/vk (eli 4 matkaa), apteekissa, kirjastossa, parissa museossa, kerran Kertunmäellä, pesisotteluissa. Mulla on alueena vain Loimaa ja kun kerran kaupungissa asun, niin en sen kummemmin käy missään. Kylillä ei juuri tapahtumia enkä tunne sieltä ketään missä kävisin. Itse maksetaan aina 3,5€/matka eli 7€ eestaas.

Ennen oli kai mahdollisuus kulkee 50 km säteellä asuinpaikasta mutta laki kuulemma muuttui. Jotkut saa kyytejä Turkuun ja Tampereelle, jos on erityinen peruste. Mulle sanottiin, että se on käytännössä vanhempien tai sisarusten luona käynti. Säästetään ja onhan tämä kallispalvelu yhteiskunnalle, kun taksimatka maksaa n. 2€/km

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivetaksi on hyvä. Nyt Varha sekoilee senkin kanssa. Laskusekoilu riittäisi. On hyvä, saa valita sopivan auto. Kannattaa vastata kyselyyn.
        https://www.varha.fi/fi/ajankohtaista/varha-selvittaa-asiakkaiden-toivetaksipilotin-kokemuksia-kyselylla

Myöhästymiset johtuvat taksidatan toiminnasta, kertoi kuski. Ongelma on kuulemma, ettei taksidatalla välittäjät tajua takseista mitään. Ne ei käsitä mitä liikenteessä ja takseissa tapahtuu. välittävat vain tilauksia. Tilaus tulee niin myöhään kuskille, ettei ehdi ajamaan paikalle ajoissa, sanoo kuski

Mä taas pidän toivetaksia vähän hankalana käyttää, kun pitää taksifirmaan ensin soittaa, onko vapaata autoo ja auton nro. Turhanakin, kun kaupungissa matkat lyhyitä ja auton saa hyvin. Toista se on jossain Virttaalla ja Orisuolla, saa ainakin odottaa ellei ota toivetaksia.
        Mulle sinänsä käy kaikki autot ja kuskit, mutta pari autoo on missä istutaan mulle vähän liian matalalla mutta menettelee

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiku sä käytät sillon Kela-taksia, kun taas tätä Sote-taksia (Sote-kyytiä) ei edes saa niihin käyttää, vaan kaikenlaiseen asioitiin ja vapaa-ajan matkoihin).

Onhan niitä jo tullut mut ei sentään 100 ole, vaan se on suunnilleen tämän vuoden maksimimäärä heinäkuusta alkaen, jotka tuskin tulee kaikki käytettyä. En mä ole käyny mm. kuin lähinnä kaupassa n. 2 krt/vk (eli 4 matkaa), apteekissa, kirjastossa, parissa museossa, kerran Kertunmäellä, pesisotteluissa. Mulla on alueena vain Loimaa ja kun kerran kaupungissa asun, niin en sen kummemmin käy missään. Kylillä ei juuri tapahtumia enkä tunne sieltä ketään missä kävisin. Itse maksetaan aina 3,5€/matka eli 7€ eestaas.

Ennen oli kai mahdollisuus kulkee 50 km säteellä asuinpaikasta mutta laki kuulemma muuttui. Jotkut saa kyytejä Turkuun ja Tampereelle, jos on erityinen peruste. Mulle sanottiin, että se on käytännössä vanhempien tai sisarusten luona käynti. Säästetään ja onhan tämä kallispalvelu yhteiskunnalle, kun taksimatka maksaa n. 2€/km

lajijasuris

Ketä ne "jotkut" sitten mahtaa olla, kun melkoisen invalisoitunut pitää olla ettei junaan pääse ja molemmissa päissä sitten taksilla. Joskus aniharvoin voi olla joku pelkojuttu.
        Luulen heidän olevan enimmäkseen kehityshäiriöisiä, kun niillä on mitä moninaisimpia (teko)syitä ettei julkisia liikennevälineitä voi tai tartte käyttää ja heillä on oman erillislain takia paremmat edut kuin muilla vajaakuntoisilla.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Myöhästymiset johtuvat taksidatan toiminnasta, kertoi kuski. Ongelma on kuulemma, ettei taksidatalla välittäjät tajua takseista mitään. Ne ei käsitä mitä liikenteessä ja takseissa tapahtuu. välittävat vain tilauksia. Tilaus tulee niin myöhään kuskille, ettei ehdi ajamaan paikalle ajoissa, sanoo kuski"...

Onpa ikävää ja outoa omien kokemusten valossa. Sä taidat asua muualla kuin kaupungissa tai lähellä sitä. Nyt useamman kymmenen heti-noudon jälkeen voi todeta, että tulee auto vartin sisällä, jopa parissa minuutissa. Ennakkotilaukset 1-1,5h päähän tulleet kaikki ajoissa, paitsi ne em. 2, ja monta kertaa olleet täällä 5-10 min. ennen odottamassa. Muutamia kertoja sama kuski hoitanut paluun usein myös 1-1,5h päästä menosta kuitannut sen jo menomatkalla.

Mä olen ajatellut, että tieto autoille välittyy aina samalla, kun itsekin saan vahvistuksen ja ennakkotilauksissakin se on tullut aina vartissa. Mutta onko sitten näin? Kaupungista ajaa melkei joka kolkkaan puolessa tunnissa, niin jos tilaa auton 30-60 min ennen kuin menee, nii luulis useimmiten tulevan ajallaan - jos vaan sopivia vapaita autoja on.

Mutta siis ilmeisesti sun toivetaksis on puhunut mitä on...? Luuulisi senkin toimivan samoin. Se voi olla sitten ettei toivetaksi jatku enää tämän kokeilun jälkeen, jos kauheesti huonoja kokemuksia. En tunne kyliltä ketää, joten en tiedä yhtään mitä kokemuksia siellä on.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Myöhästymiset johtuvat taksidatan toiminnasta, kertoi kuski. Ongelma on kuulemma, ettei taksidatalla välittäjät tajua takseista mitään. Ne ei käsitä mitä liikenteessä ja takseissa tapahtuu. välittävat vain tilauksia. Tilaus tulee niin myöhään kuskille, ettei ehdi ajamaan paikalle ajoissa, sanoo kuski"...

Onpa ikävää ja outoa omien kokemusten valossa. Sä taidat asua muualla kuin kaupungissa tai lähellä sitä. Nyt useamman kymmenen heti-noudon jälkeen voi todeta, että tulee auto vartin sisällä, jopa parissa minuutissa. Ennakkotilaukset 1-1,5h päähän tulleet kaikki ajoissa, paitsi ne em. 2, ja monta kertaa olleet täällä 5-10 min. ennen odottamassa. Muutamia kertoja sama kuski hoitanut paluun usein myös 1-1,5h päästä menosta kuitannut sen jo menomatkalla.

Mä olen ajatellut, että tieto autoille välittyy aina samalla, kun itsekin saan vahvistuksen ja ennakkotilauksissakin se on tullut aina vartissa. Mutta onko sitten näin? Kaupungista ajaa melkei joka kolkkaan puolessa tunnissa, niin jos tilaa auton 30-60 min ennen kuin menee, nii luulis useimmiten tulevan ajallaan - jos vaan sopivia vapaita autoja on.

Mutta siis ilmeisesti sun toivetaksis on puhunut mitä on...? Luuulisi senkin toimivan samoin. Se voi olla sitten ettei toivetaksi jatku enää tämän kokeilun jälkeen, jos kauheesti huonoja kokemuksia. En tunne kyliltä ketää, joten en tiedä yhtään mitä kokemuksia siellä on.

lajijasuris

En kirjoita toivetaksis. Tilaus menee kuskeille sillo kun välittäjä sen lähettää. Myöhästyminen on aina taksidatan syy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En kirjoita toivetaksis. Tilaus menee kuskeille sillo kun välittäjä sen lähettää. Myöhästyminen on aina taksidatan syy.

Asia selvä, taxidataa arvostellut ei siis ollut toivetaksi-kuskisi? Mä vaan oletin, mutta einse nyt niin oleellinen.

Toki tilaus menee silloin, kun keskus välittää. On outoa, että jatkuvasti menee niin myöhään, että kuskeilla on vaikeuksia ehtiä ajoissa. Onkohan palautetta annettu ja jos niin eikö ole välitetty? Kuten kirjoitin, oman kokemukseni mukaan tämä ei päde, ja että paluukyytejä on välitetty jopa 1,5 tuntia ennakkoon kuljettajille. Mikä sitten on koko totuus ja miten homma pelaa syrjäkylillä? Semmonen tulee heti mieleen, että Taxidatalla ajatellaan liikaa Turun näkövinkkelistä ja unohdetaan/ei välitetä maaseudun pitkistä etäisyyksistä.

Jos kauheesti on ongelmia, Varhan pitää löytää joku toinen taksioperaattori tai sitten palataan takaisin vanhaan, perinteiseen taksin tilaamiseen.

lajijasuris

• Anonyymi

Onkos tää taksi jota käytät siis kaikille asukkaille mahdollinen ,kun en oo tällästä kuullutkaan.

• Anonyymi

Ei, vaan se taas on kutsutaksi/palvelutaksi (käyttänyt myös vähän aiemmn). Siinä on vaan yksi aika, yksi meno ja paluu tiistaisin ja perjantaisin yleensä välillä 9.30-12.00. Maksaa 3€/suunta tässä kaupungissa ja ihan jokainen voi vapaasti käyttää. On tuo sote-taksi (eri nimellä) ollut jo en tiedä miten kauan ja kutsutaksikin mutta kela-taksi on vasta muutaman vuoden vanha.

Kela-taksin saa helpostikin käytännössä kaikki, jos pitää johonkin hoitoon mennä eikä julkisella voi mennä syystä tai toisesta. Minä ainakin tiedän paljon tapauksia, kun on kuljettu taksilla, vaikka hyvin olis voinu kulkee bussilla ja hiukan kävellen. Sote-taksissaa pitää hakea ja tarvitaan lääkärinlausunto yms. sekä pitää olla riittävän pienet tulot, mutta tietääkseni varoja ei huomioida mikä on älytöntä.

Pistänpä mäkin maajussi-kommentin: miks sellanen saa sote-taksin joka on pelloista myytyään saanut useita satoja tuhansia ja on tahallaan alivakuuttanut itsensä, kun höveli myel-järjestelmä mahdollisti, jota järjestelmää tuetaan verovaroista + tietysti viljelytuet vaikka harrasteviljelijöille

lajijasuris

• Anonyymi
        UUSI

Se on varmaankin vain maanviljelijöille. Hehän tarvitsevat yhteiskunnan tukia koko elämänsä ajan. Tuskin maanviljelijä kykenee menemään edes kauppaan, ilman tukea ja avustusta. Ehkä taksinkuljettaja maksaa maanviljelijän ostoksetkin, kun he ovat tottuneet elämään muiden avustusrahoilla.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Se on varmaankin vain maanviljelijöille. Hehän tarvitsevat yhteiskunnan tukia koko elämänsä ajan. Tuskin maanviljelijä kykenee menemään edes kauppaan, ilman tukea ja avustusta. Ehkä taksinkuljettaja maksaa maanviljelijän ostoksetkin, kun he ovat tottuneet elämään muiden avustusrahoilla.

Ihan totta. Mutta on heissä rautaisia koulutettuja (agrologi tai agronomi) ammattilaisia nykyään kenties jo enemmistö ja suurtilalliset tukien vastineeksi kuitenkin tuottavat oikeesti paljon, sillä he tuottavat suurimman osan ruoantuotannosta. Se ei ole realistinen vaihtoehto, että kaikki tänne tuotaisiin ja hinnat noususi sillon - tukia ne ulkomaillakin saavat paljon. Huoltovarmuudella kaikkea liikaa perustellaan, sillä kriittisiä on polttoaineet ja varaosat, emmekä todellakaan ole läheskään omavaraisia niiden suhteen.
        Nämä oikeat ammattilaiset ainakin maksavat myös jo kunnon myel-maksua. Mela (eläkelaitos) käsittääkseni valvoo paremmin, että vakuttukset vastaa todellista toimintaa.

lajijasuris

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe