Mitä kokemuksia: Sotetaksi - Taxidatan toiminta

Anonyymi-ap

Mulla on ollut pari viikkoo sotekyytipalvelu (1. koskaan mikä tullu mukisematta). Maksaa se tietty vähän veroista mutta halpaa kuin mikä tässä kaupungissa verrattuna syrjäkylien kuskauksiin. Kyllä tämä on aika luxusta, kun joku voi asua ties missä missä korvessa ja sotetaksi kuskaa palveluihin, kaverille ym. yleensä 18 matkaa/kk tai jopa enemmän!
Mulla on se 18 ja periaatteessa alue koko Loimaa mutta kyllä se käytännössä on kaupunki vaan, kun ei täällä muuten ole juuri nähtävää enkä tunne kyliltä ketään missä kävisin. Jaaniin no on Kertunmäki ja Alastarocircuit - ekassa jo kävin ja katsotaan nyt tokaa syksymmällä. Golfi ei suju/ei pysty kuin putti mutta en mä sitä vaan viitsi.

Sitten otsikkoon...
Mä siis tiedän käytännössä vain tämän uuden systeemin, mutta jo on tullut sellaista, että vanha olisi varmaan ollut parempi.
Soittaen on yleensä päässyt läpi lyhyellä odotuksella ja kaikki mennyt sujuvasti. Taksi on tullut "heti"-tilauksella vartin sisällä mennen ja tullen sekä "klo xx:xx"-kutsulla 5 min. tarkkuudella yhtä kertaa lukuunottamatta eli aikas mukavasti siis

Mutta sitten tekstarit ja ns. toivetaksi tai paremminkin sopimustaksi esim. sillon jos tietty kellonaika johonkin.
Mä menin erääseen paikkaan toivetaksilla, jossa itse sovitaan kuski ja aika, mikä sitten ilmotetaan Taxidataan, ja he välittää viralliset kyydit tälle kys. taksille.
Samalla kertaa on myös se mitä en ymmärrä: asiakkaan pitää kysyä sopimustaksilta yksittäisen taksin nro ja kertoo Taxidatalle tilauksen yhteydessä!? Mitä ihmettä, eihän Taxidata ohjaa Loimaan takseja ts. miksi se ei voi olla niin Taxidata välittää tiedon kys. firmalle ja sieltä tulee se auto mikä tulee?! Hankalaa... Kyllä vanha systeemi parempi eli soitto suoraan autolijalle ja "maksu" kortilla.

Tekstareilla oon pistänyt muutaman. Kauemmin kestää mennä läpi kuin puhelut.
Kerran ihme pelleilyä, kun kerroin paikkakunnaksi Loimaan ja sanoin meneväni Prismaan: Oliko se Loimaan Prisma?... no mikä muukaan vai käykö täältä joku vaikka Turussa Prismassa taksilla!

Tänään pistin tekstarilla ja vain menon enkä paluuta niin ei tartte kelloo katsoo eikä suotta pistää puskuria. Jos taksin missaa, matka käytetty eli etukäteen ei kannata varailla ellei ole suht varma, että ehtiin taksiin - onneksi täällä sentään kuskit malttaa odottaa eikä käy ovella kääntymässä.

Mutta sitten se paluuviesti. Kutakuinkin "Ja nyt olis paluukyydin vuoro. Heti saa tulla hakeen. Apteekin viereinen sisäänkäynti." Tervehdykset, kiitokset, pakolliset tiedot oli jo menoviestissä. Kestää kestää ja lopulta mä soitin. Viesti oli ns. ignoonattu, kun se on epämuodollinen. Eihän näin nyt voi toimia ihan jo siksi, kun asiakas ei tiedä onko viesti vaan jonossa odottamassa tai muutenkaan!!!
Mä kysyin heiltä viime viikolla lukeeko nää viestit ihmeen vai tekoäly ja käykö epämuodolliset viestit esim. just noin paluukyydissä. Ihminen lukee ja siis kyllä sopii, sanottin. Näin myös tein seuraavana päivänä ja hyvin meni homma.
Tekoälypä ei muuten ymmärrä mikä on paluu kyyti: että lähtö ja määränpää on käänteiset!

Nii eikös ittu stana tänään joku neropatti sanonut,että pitää olla täsmälliset viestit eli ensin tervehdys, sitten nimi, nouto jne, ei me mihinkään epämääräisiin viesteihen vastata! Sitten hän keski väittää, että viestit poistetaan heti. Sanoin, että
tämähän ei voi pitää edes paikkaansa kun mä oon kerran jo toiminut kys. tavalla. Tai sitten vesti on tuntien päästä sattunut menee samalle henkilölle jolla vielä älyttömän hyvä muisti - tuskin?. Viestin poistuminen ei edes vahingossa ole mikää veruke tollasessa isossa puljussa varsinkaan: on "roskakorit" ym. palautusta, saa jopa operaattorin viestikeskuksesta pyydettyä. Konsteja on, asenne ratkaisee.
Ei minä itsekään poista mitään suoraan ikuisesti, vaan käytännössä roskiksen kautta.

Tuli vähän turhan pitkästi. mut laitoin kerralla oikeastaan kaiken asian tiimoilta, mutta siis mieltä ootte sotetaksin käyttäjät

lajijasuris

27

925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

...jäi pois tuoton toivetaksiin liittyen ... Mä päätinkin lähteä pois tuntia ennen kuin olin ennakkoon ilmottanut. Tämäkin pitää ilmoittaa myös Taxidatalle siitäkin huolimatta, että toivetaksin kanssa asiakas on suoraan yhteydessä autoijaan. Älytöntä, matkahan on jo taxidatan tiedossa ja kuski kai sen ajan tarttee eikä he!
      Isoveli Varhaa tahtoo kytätä ihan kaikkea vai Taxidata tekee pikkukiusaa...?

lajijasuris

• Anonyymi

Kuka näitä matkoja saa. Vammaiset vaan vai

• Anonyymi

En tiedä varmaksi vaikka hainkin, saako kenties muutkin kuin liikuntarajoitteiset, vanhukset ja kevat (vaikka pystyis käveleen/pyöräileen) kai ihan automaattisesti, kun heille muutenkin on extra-palvelut. Tuskin saa pelkästään pienillä tuloilla ainakaan. Kriteereistä ei ollut kuin pari sivua ympäripyöreetä Varhan sivuilla eikä muutamilla muilla nettisivuilla paljon enempää. Tuloraja myös on, ja yksinasuvalla se tais olla max. n. 1300€/kk, brutto mutta varoista en ole nähnyt mitään eli ei väliä?!

Taitaa olla jollain tavoin salaiset nuo soveltamisohjeet, mutta voisin kuvitella, että pitäisi olla avoimesti kaikkien saatavilla netissä. Virkakunta kovin pyrkii salaineen, vaikka meillä on aika avoimuutta painottava laki liittyen asiakirjoihin ja viranomaispäätöksiiin.

lajijasuris

• Anonyymi

Pistetääs vähän gallupia, kun tätä paljon käytetään. Kauheesti haukutaan julkisrahoitteisia palveluita mites tämän kanssa.

Itsellä on nyt takana suunnilleen 100 matkaa ja isossa kuvassa olen tosi tyytyväinen sekä välityskeskuksen vastausnopeuteen ja palveluun että kyytien saatavuuten ja kuskien toimintaan 👌
      Ihan satunnaisesti on kestänyt saada yhteyttä puhelimella ja tekstarilla. Nouto on on ollut vain pari kertaa myöhässä, vaikkei palveluun sinänsä sisälly normaalia aikalupausta, vaan jos ei ole autoa vapaana se on voi voi. Mutta siis hyvin oon saanut autoo, vaikka kaikki ajoni toistaiseksi pätkiä kaupungissa. Toinen myöhästyminen johtui juoksutapahtumasta ja toinen sattui tänään: kyyti oli jo kuitattu mutta se vapautui 5 min. jälkeen, kun olisi pitänyt jo olla kaupalla mua noutamassa! Ehkä tuli joku parempi kyyti, mutta noin ei saisi toki tehdä. Isompia odottelematta (n. 10 min.) soitin välityskeskukseen, kun myöhästymisiä ei käytännössä satu ja niin se intutio meni taaskin kohdalleen. Omavastuiden laskutuksen aloitus venyi tosi pitkälle mutta nyt se jo rullaa.

lajijasuris

• Anonyymi

Toivetaksi on hyvä. Nyt Varha sekoilee senkin kanssa. Laskusekoilu riittäisi. On hyvä, saa valita sopivan auto. Kannattaa vastata kyselyyn.
        https://www.varha.fi/fi/ajankohtaista/varha-selvittaa-asiakkaiden-toivetaksipilotin-kokemuksia-kyselylla

Myöhästymiset johtuvat taksidatan toiminnasta, kertoi kuski. Ongelma on kuulemma, ettei taksidatalla välittäjät tajua takseista mitään. Ne ei käsitä mitä liikenteessä ja takseissa tapahtuu. välittävat vain tilauksia. Tilaus tulee niin myöhään kuskille, ettei ehdi ajamaan paikalle ajoissa, sanoo kuski

• Anonyymi

Ompas sulla paljon taksimatkoja. Itse en käytä taksia muulloin kun sit kun joudun menee tyksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ompas sulla paljon taksimatkoja. Itse en käytä taksia muulloin kun sit kun joudun menee tyksiin.

Eiku sä käytät sillon Kela-taksia, kun taas tätä Sote-taksia (Sote-kyytiä) ei edes saa niihin käyttää, vaan kaikenlaiseen asioitiin ja vapaa-ajan matkoihin).

Onhan niitä jo tullut mut ei sentään 100 ole, vaan se on suunnilleen tämän vuoden maksimimäärä heinäkuusta alkaen, jotka tuskin tulee kaikki käytettyä. En mä ole käyny mm. kuin lähinnä kaupassa n. 2 krt/vk (eli 4 matkaa), apteekissa, kirjastossa, parissa museossa, kerran Kertunmäellä, pesisotteluissa. Mulla on alueena vain Loimaa ja kun kerran kaupungissa asun, niin en sen kummemmin käy missään. Kylillä ei juuri tapahtumia enkä tunne sieltä ketään missä kävisin. Itse maksetaan aina 3,5€/matka eli 7€ eestaas.

Ennen oli kai mahdollisuus kulkee 50 km säteellä asuinpaikasta mutta laki kuulemma muuttui. Jotkut saa kyytejä Turkuun ja Tampereelle, jos on erityinen peruste. Mulle sanottiin, että se on käytännössä vanhempien tai sisarusten luona käynti. Säästetään ja onhan tämä kallispalvelu yhteiskunnalle, kun taksimatka maksaa n. 2€/km

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivetaksi on hyvä. Nyt Varha sekoilee senkin kanssa. Laskusekoilu riittäisi. On hyvä, saa valita sopivan auto. Kannattaa vastata kyselyyn.
        https://www.varha.fi/fi/ajankohtaista/varha-selvittaa-asiakkaiden-toivetaksipilotin-kokemuksia-kyselylla

Myöhästymiset johtuvat taksidatan toiminnasta, kertoi kuski. Ongelma on kuulemma, ettei taksidatalla välittäjät tajua takseista mitään. Ne ei käsitä mitä liikenteessä ja takseissa tapahtuu. välittävat vain tilauksia. Tilaus tulee niin myöhään kuskille, ettei ehdi ajamaan paikalle ajoissa, sanoo kuski

Mä taas pidän toivetaksia vähän hankalana käyttää, kun pitää taksifirmaan ensin soittaa, onko vapaata autoo ja auton nro. Turhanakin, kun kaupungissa matkat lyhyitä ja auton saa hyvin. Toista se on jossain Virttaalla ja Orisuolla, saa ainakin odottaa ellei ota toivetaksia.
        Mulle sinänsä käy kaikki autot ja kuskit, mutta pari autoo on missä istutaan mulle vähän liian matalalla mutta menettelee

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiku sä käytät sillon Kela-taksia, kun taas tätä Sote-taksia (Sote-kyytiä) ei edes saa niihin käyttää, vaan kaikenlaiseen asioitiin ja vapaa-ajan matkoihin).

Onhan niitä jo tullut mut ei sentään 100 ole, vaan se on suunnilleen tämän vuoden maksimimäärä heinäkuusta alkaen, jotka tuskin tulee kaikki käytettyä. En mä ole käyny mm. kuin lähinnä kaupassa n. 2 krt/vk (eli 4 matkaa), apteekissa, kirjastossa, parissa museossa, kerran Kertunmäellä, pesisotteluissa. Mulla on alueena vain Loimaa ja kun kerran kaupungissa asun, niin en sen kummemmin käy missään. Kylillä ei juuri tapahtumia enkä tunne sieltä ketään missä kävisin. Itse maksetaan aina 3,5€/matka eli 7€ eestaas.

Ennen oli kai mahdollisuus kulkee 50 km säteellä asuinpaikasta mutta laki kuulemma muuttui. Jotkut saa kyytejä Turkuun ja Tampereelle, jos on erityinen peruste. Mulle sanottiin, että se on käytännössä vanhempien tai sisarusten luona käynti. Säästetään ja onhan tämä kallispalvelu yhteiskunnalle, kun taksimatka maksaa n. 2€/km

lajijasuris

Ketä ne "jotkut" sitten mahtaa olla, kun melkoisen invalisoitunut pitää olla ettei junaan pääse ja molemmissa päissä sitten taksilla. Joskus aniharvoin voi olla joku pelkojuttu.
        Luulen heidän olevan enimmäkseen kehityshäiriöisiä, kun niillä on mitä moninaisimpia (teko)syitä ettei julkisia liikennevälineitä voi tai tartte käyttää ja heillä on oman erillislain takia paremmat edut kuin muilla vajaakuntoisilla.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Myöhästymiset johtuvat taksidatan toiminnasta, kertoi kuski. Ongelma on kuulemma, ettei taksidatalla välittäjät tajua takseista mitään. Ne ei käsitä mitä liikenteessä ja takseissa tapahtuu. välittävat vain tilauksia. Tilaus tulee niin myöhään kuskille, ettei ehdi ajamaan paikalle ajoissa, sanoo kuski"...

Onpa ikävää ja outoa omien kokemusten valossa. Sä taidat asua muualla kuin kaupungissa tai lähellä sitä. Nyt useamman kymmenen heti-noudon jälkeen voi todeta, että tulee auto vartin sisällä, jopa parissa minuutissa. Ennakkotilaukset 1-1,5h päähän tulleet kaikki ajoissa, paitsi ne em. 2, ja monta kertaa olleet täällä 5-10 min. ennen odottamassa. Muutamia kertoja sama kuski hoitanut paluun usein myös 1-1,5h päästä menosta kuitannut sen jo menomatkalla.

Mä olen ajatellut, että tieto autoille välittyy aina samalla, kun itsekin saan vahvistuksen ja ennakkotilauksissakin se on tullut aina vartissa. Mutta onko sitten näin? Kaupungista ajaa melkei joka kolkkaan puolessa tunnissa, niin jos tilaa auton 30-60 min ennen kuin menee, nii luulis useimmiten tulevan ajallaan - jos vaan sopivia vapaita autoja on.

Mutta siis ilmeisesti sun toivetaksis on puhunut mitä on...? Luuulisi senkin toimivan samoin. Se voi olla sitten ettei toivetaksi jatku enää tämän kokeilun jälkeen, jos kauheesti huonoja kokemuksia. En tunne kyliltä ketää, joten en tiedä yhtään mitä kokemuksia siellä on.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Myöhästymiset johtuvat taksidatan toiminnasta, kertoi kuski. Ongelma on kuulemma, ettei taksidatalla välittäjät tajua takseista mitään. Ne ei käsitä mitä liikenteessä ja takseissa tapahtuu. välittävat vain tilauksia. Tilaus tulee niin myöhään kuskille, ettei ehdi ajamaan paikalle ajoissa, sanoo kuski"...

Onpa ikävää ja outoa omien kokemusten valossa. Sä taidat asua muualla kuin kaupungissa tai lähellä sitä. Nyt useamman kymmenen heti-noudon jälkeen voi todeta, että tulee auto vartin sisällä, jopa parissa minuutissa. Ennakkotilaukset 1-1,5h päähän tulleet kaikki ajoissa, paitsi ne em. 2, ja monta kertaa olleet täällä 5-10 min. ennen odottamassa. Muutamia kertoja sama kuski hoitanut paluun usein myös 1-1,5h päästä menosta kuitannut sen jo menomatkalla.

Mä olen ajatellut, että tieto autoille välittyy aina samalla, kun itsekin saan vahvistuksen ja ennakkotilauksissakin se on tullut aina vartissa. Mutta onko sitten näin? Kaupungista ajaa melkei joka kolkkaan puolessa tunnissa, niin jos tilaa auton 30-60 min ennen kuin menee, nii luulis useimmiten tulevan ajallaan - jos vaan sopivia vapaita autoja on.

Mutta siis ilmeisesti sun toivetaksis on puhunut mitä on...? Luuulisi senkin toimivan samoin. Se voi olla sitten ettei toivetaksi jatku enää tämän kokeilun jälkeen, jos kauheesti huonoja kokemuksia. En tunne kyliltä ketää, joten en tiedä yhtään mitä kokemuksia siellä on.

lajijasuris

En kirjoita toivetaksis. Tilaus menee kuskeille sillo kun välittäjä sen lähettää. Myöhästyminen on aina taksidatan syy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En kirjoita toivetaksis. Tilaus menee kuskeille sillo kun välittäjä sen lähettää. Myöhästyminen on aina taksidatan syy.

Asia selvä, taxidataa arvostellut ei siis ollut toivetaksi-kuskisi? Mä vaan oletin, mutta einse nyt niin oleellinen.

Toki tilaus menee silloin, kun keskus välittää. On outoa, että jatkuvasti menee niin myöhään, että kuskeilla on vaikeuksia ehtiä ajoissa. Onkohan palautetta annettu ja jos niin eikö ole välitetty? Kuten kirjoitin, oman kokemukseni mukaan tämä ei päde, ja että paluukyytejä on välitetty jopa 1,5 tuntia ennakkoon kuljettajille. Mikä sitten on koko totuus ja miten homma pelaa syrjäkylillä? Semmonen tulee heti mieleen, että Taxidatalla ajatellaan liikaa Turun näkövinkkelistä ja unohdetaan/ei välitetä maaseudun pitkistä etäisyyksistä.

Jos kauheesti on ongelmia, Varhan pitää löytää joku toinen taksioperaattori tai sitten palataan takaisin vanhaan, perinteiseen taksin tilaamiseen.

lajijasuris

• Anonyymi

Onkos tää taksi jota käytät siis kaikille asukkaille mahdollinen ,kun en oo tällästä kuullutkaan.

• Anonyymi

Ei, vaan se taas on kutsutaksi/palvelutaksi (käyttänyt myös vähän aiemmn). Siinä on vaan yksi aika, yksi meno ja paluu tiistaisin ja perjantaisin yleensä välillä 9.30-12.00. Maksaa 3€/suunta tässä kaupungissa ja ihan jokainen voi vapaasti käyttää. On tuo sote-taksi (eri nimellä) ollut jo en tiedä miten kauan ja kutsutaksikin mutta kela-taksi on vasta muutaman vuoden vanha.

Kela-taksin saa helpostikin käytännössä kaikki, jos pitää johonkin hoitoon mennä eikä julkisella voi mennä syystä tai toisesta. Minä ainakin tiedän paljon tapauksia, kun on kuljettu taksilla, vaikka hyvin olis voinu kulkee bussilla ja hiukan kävellen. Sote-taksissaa pitää hakea ja tarvitaan lääkärinlausunto yms. sekä pitää olla riittävän pienet tulot, mutta tietääkseni varoja ei huomioida mikä on älytöntä.

Pistänpä mäkin maajussi-kommentin: miks sellanen saa sote-taksin joka on pelloista myytyään saanut useita satoja tuhansia ja on tahallaan alivakuuttanut itsensä, kun höveli myel-järjestelmä mahdollisti, jota järjestelmää tuetaan verovaroista + tietysti viljelytuet vaikka harrasteviljelijöille

lajijasuris

• Anonyymi

Se on varmaankin vain maanviljelijöille. Hehän tarvitsevat yhteiskunnan tukia koko elämänsä ajan. Tuskin maanviljelijä kykenee menemään edes kauppaan, ilman tukea ja avustusta. Ehkä taksinkuljettaja maksaa maanviljelijän ostoksetkin, kun he ovat tottuneet elämään muiden avustusrahoilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on varmaankin vain maanviljelijöille. Hehän tarvitsevat yhteiskunnan tukia koko elämänsä ajan. Tuskin maanviljelijä kykenee menemään edes kauppaan, ilman tukea ja avustusta. Ehkä taksinkuljettaja maksaa maanviljelijän ostoksetkin, kun he ovat tottuneet elämään muiden avustusrahoilla.

Ihan totta. Mutta on heissä rautaisia koulutettuja (agrologi tai agronomi) ammattilaisia nykyään kenties jo enemmistö ja suurtilalliset tukien vastineeksi kuitenkin tuottavat oikeesti paljon, sillä he tuottavat suurimman osan ruoantuotannosta. Se ei ole realistinen vaihtoehto, että kaikki tänne tuotaisiin ja hinnat noususi sillon - tukia ne ulkomaillakin saavat paljon. Huoltovarmuudella kaikkea liikaa perustellaan, sillä kriittisiä on polttoaineet ja varaosat, emmekä todellakaan ole läheskään omavaraisia niiden suhteen.
        Nämä oikeat ammattilaiset ainakin maksavat myös jo kunnon myel-maksua. Mela (eläkelaitos) käsittääkseni valvoo paremmin, että vakuttukset vastaa todellista toimintaa.

lajijasuris

• Anonyymi00019

Kyllä. Loimaan bolliisi kuskaa tarvittaessa ihan kenet tahansa pahnoille lepäämään.

• Anonyymi00017

Vieläkin oppii uutta näistä kuljetuksista, taas tänään. Mä tilaan s-kaupat kautta yleensä kerran kuussa isomman satsin kaikkee mitä suinkin voi, ja sitten täydennän kuun mittaan viikoittain. Mul on ollu vakikuski mut hällä on aika paljon työkiireitä ja voi päivät yllättäen venyä, ja nyt kun mulla tuo sotekyyti on niin aattelin käyttää noidenkin hakuu. Joillain muulla on liian pieni auto, toimintarajoitetta, ei ehditä, ei vaan huvita jne.

Periaatteessa kai pitäisi olla asiakkaan itse kyydissä. Joo näin olen joskus tehnytkin, kun oon mennyt kävellen/taksilla Prismaan muilla asioilla. Mutta kun mulle on jo vaikeeta ottaa ne laatikot ehjänä lokerosta. Tänään olin kotona enkä ja noudot on haettava 0.5-1 tunnin aikaikkunassa ja tilaus on tehtävä edellisenä päivänä, usein tätäkin ennen. Mun menemisiin vaikuttaa keli, kesällä lämpö ja kosteus, miltä tuntuu jalat ja selkä sekä tietyt lantionpohjan ajoittain hyvin hankalat ongelmat mitä ei nii vain ennustella eli se kyytikää aina auta, peruinhan kutsutaksejakin monta.Nää viimeisimmät se pääsyy onkin kotona möllöttämiselle ja eläkkeelle.

Ei siis saisi edes ruokakauppaostoksiin antamalla koodin noutoon, vaan pitäisi mennä itse istuun autoon ja käyttää meno-paluu, kun koodilla jäisi paluu pois? Ymmärrän kyllä eikä olekaan tarkoituksenmukaista tollasta käyttää postitilausten hakuun eikä varsinkaan jatkuvasti, kun näillä operaattoreilla on kotiinkuljetus. S-kaupat -tilauksiin kyllä on mutta ei täällä. Kyllä on taas jonkun eläkeikää ja digi-palveluita vähemnmän lähestyvän juristi tai sosionomi tantan pilkunviilaustyylistä laintulkintaa mikä ei edusta tätä aikaa ja lain henkeä. Periaate ennen kaikkea kun kyse on toimintarajoitteisen asioinnin helpottamisesta ja ylipäänsä lain tarkoituksen toteutuksesta. Onko ohjeet sitten Varhan vai esim. STM:n, en tiedä.

lajijasuris

• Anonyymi00018

Posti pakettien kuljetus on yleensä ihan vaan mukavuus palvelu niinku ruoan wolttaus nykytyyliin vaikka vähän "masentaisi" ja joku kalja pitäisi kumminkin hakee. Sama juttu verkko-ostokset ruokakaupassa. Kun ihmisillä on rahaa ja kun digiaika mahdollistaa. Mä käyn kaupassa mut ostan vähemmän niin kassalla parempi näin

Sen sijaan sosiaalihuoltoain ja vammaispalvelulain sekä joidenkin lajien esitöiden (joihin tulkintoja tekevien pitää perehtyä!) näkökulmasta pidän suorastaan naurettavan rinnastaa johonkin kuriiripalveluun tai siihen verrattavan niinku Postipakettien kohdalla. Tämä on pikkujuttu mutta paljon tullut noita autistityylisiä laintulkintoja vastaan.

Eihän noita vähiä matkoja ole fiksua käyttäkää semmosiin missä muu kuljetus jos ei pakko, kun matkat on tarkoitettu mm. paitsi kauppa-asioihin niin esim.syömään tai kahville parturi, kirjasto,hieroja,urheilu, kulttuuri, harrastus peräisin matkoihin sekä sosiaalisten suhteiden ylläpitoon ja jopa työhön. Mutku ne on arjen helpottamiseksi ja varsin vapaan harkinnan mukaan

lajijasuris

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Posti pakettien kuljetus on yleensä ihan vaan mukavuus palvelu niinku ruoan wolttaus nykytyyliin vaikka vähän "masentaisi" ja joku kalja pitäisi kumminkin hakee. Sama juttu verkko-ostokset ruokakaupassa. Kun ihmisillä on rahaa ja kun digiaika mahdollistaa. Mä käyn kaupassa mut ostan vähemmän niin kassalla parempi näin

Sen sijaan sosiaalihuoltoain ja vammaispalvelulain sekä joidenkin lajien esitöiden (joihin tulkintoja tekevien pitää perehtyä!) näkökulmasta pidän suorastaan naurettavan rinnastaa johonkin kuriiripalveluun tai siihen verrattavan niinku Postipakettien kohdalla. Tämä on pikkujuttu mutta paljon tullut noita autistityylisiä laintulkintoja vastaan.

Eihän noita vähiä matkoja ole fiksua käyttäkää semmosiin missä muu kuljetus jos ei pakko, kun matkat on tarkoitettu mm. paitsi kauppa-asioihin niin esim.syömään tai kahville parturi, kirjasto,hieroja,urheilu, kulttuuri, harrastus peräisin matkoihin sekä sosiaalisten suhteiden ylläpitoon ja jopa työhön. Mutku ne on arjen helpottamiseksi ja varsin vapaan harkinnan mukaan

lajijasuris

... voi helkatti miten paljon tullu kännykällä virheitä, kun ei oikein näe eikä saa zoomattua!

Muut jokainen varmasti ymmärtää mitä tarkoitan enkä korjaa mutta "...vammaispalvelulain ja joidenkin näiden lakien esitöiden..."

Matkan on tarkoitettu varsin vapaaseen käyttöön arjen helpottamiseksi ja ns. virkistykseksi pääsääntöisesti oman kunnan tai isomman naapurikunnan alueella. Noita virkistysjuttuja tosin Loimaalla on vähänlaisesti tarjonnan suhteen, paitsi ehkä kokoonsa nähde ihan ok.

lajijasuris

• Anonyymi00022

...jatkan vielä tätä melkein yksinpuhelua...

Joo, kun on vähän periaatteenkin ihminen, niin mä pistin Varhalle kyselyä eli perusteluja sille tulkinnalle, että kategorisesti vain ja ainoastaan henkilökuljetus sallittaisiin.

Nähdäkseni tällaista ehdonta määräystä ei ole, vaan puhutaan asiointi-ja virkistystarpeiden hoitamisesta kuljetus palvelun avulla ja VPL 29§ 1. mom. 6. alamom. (tjsp) mukaan sallitaan joustaviakin ratkaisuja. Toisekseen lakiin kun ei pidä eikä voikaan kirjata kaikkea, vaan tulkintojen pitää mm. elää myös ajassa eli tässä tapauksessa huomioida digipalvelujen kehitys.

Onko Varhalla edes toimivaltaa tehdä moisia rajauksia ja miksi tuollaisia edes pitää säädellä ja eiköhän kaikki ehdottomat rajaukset pitäisi olla päätökseen liitteenä tai Varhan nettisivuilla. Nyt on vain kielto olla käyttämästä Kelataksiin rinnasteisia matkoja missä ei olisi edes järkeä ellei vähäisiä. Jos sitten asiakas käyttäisi, pitää ymmärtää, sen olevan muusta pois, onhan tuokin asiointimatka. Vähän sama, kun kytättäisiin ostatko tuilla ruokaa ja maksatko vuokrat ja muut. Noihin saa vissiin harkinnanvaraista päälle mutta näitä matkoja on aina enimmäismäärä eli ei Varha edes säästä tekemällä jotain rajauksia

Se on selvää, että on väärin jos joku asiakas pistää taksin kuljettaa paljon esim. vinted- tai tori-tavaraa, mutta jos, ne pitää käsitellä tapauskohtaisesti. Tällöinhän käytännössä olisi valehdeltu jo hakemusvaiheessa. Sitäpaitsi tollanen olis aika kaukaa haettua, kun saadakseen sotetaksin, pitää olla hyvin pienituloinen toimintarajoitteen lisäksi. Ei mulla ainakaan ole varaa shoppailla kuin satunnaisesti, enkä kyllä tykkääkään.
      Näen tässä sellaisen vaaran, että sääntely eli tulkinnat kiristyy pikkuhiljaa tyyliin ei elokuvissa tartte käydä niitä näkee kotona tai kaverilla. Mutta on siis enimmäismäärä kuljetuksia.

Jos en Varhalta saa mieluisia eli hyvin perusteltuja vastauksia, niin olisihan se kiinnostavaa saada esim. Eduskunnan Oikeusasiamiehen kanta tähän. Muutamat järjestöt on kannelleet sotetaksin toiminnasta, ja eräs syy just huono tiedotus ja EOM antoi Varhalle moitteita. MInulla on vahva visio, että olen oikeilla jäljillä, ja eräs sos.juttu on taannoin kääntynyt edukseni. Pitäisi vain jaksaa tehdä pikkuse parempaa tekstiä, kuin tänne S24 tai sossule. Sitten näissä tulee aina vähän se mietittäväksi Mitä jos kostetaan eli viranomaiset rikkoo Yhdenvetaisuuslain 16§ Vastatoimien kiellosta

lajijasuris

• Anonyymi00023

...ei tietenkään visio vaan intuitio

Perhana jokos se kiekko alkoikin, hyvä Leijonat👍

lajijasuris

• Anonyymi00024

...ja vielä yksi mikä jäi pois...

Nähdäkseni kuljetuspalveluitakin pitäisi käsitellä henk.koht. tarpeen mukaan eli ei yksin määrä vaan myös muut ehdot. Simppeli esimerkki: katson hyötyväni enemmän verkko-ostosta ja koodilla kotiintuonti, koska mm. huono käsi ja cauda sekä vaihteleva fatiikki ja em. liittyvä kassapaniikki (joskin myös sos.ahd. mutta sitä on täällä, ei esim. Forssan tai Turun isoissakaan kaupoissa ollu) kuin esim. joku pariskunta, jossa toinen on normi ja toinen rullaaja, mutta jos jaksamisen silti yleensä hyvin stabiili. En nyt lähde tarkemmin erittelemään mutta olen hakemusvaiheessa hyvin yksityiskohtaisesti selvittänyt miksei edes Kutsutaksin kaltainen palvelu oleva sopiva itselle. Jotkut kai saa vähemmän matkoja ku yleensä mutta heidän varmaan katsotaa pärjäävän kutsutaksin kanssa. Viimeisen päälle viety henkilökohtaistaminen vaatisi jokaisen asiakkaan ehtojen ilmoittamisen välityskeskukseen mikä on käytännössä mahdoton urakka minkä ymmärrän enkä itse vaadi tällaista.

Mutta vielä kerta kiellon päälle... ettei ole tolkun hiventäkään, ja tuskin lainsäätäjän tahto kieltää yksikin kuljetus ilman hlöä per kk, ja taksi hakisi mun kotoo, mä annan kuskille koodin kaupan ovella ja hän hakee laatikot, jotka mulla menisi rikki, ja eikun takas kotiin ja oon koko ajan istunut autossa. Nää on näitä digin tuomia uutuuksia, joita joku soveltamisohjeita kirjoittevana eläkeikää lähestyvä tantta tai äijänkäppänä voi olla täysin tietämätön

Ja lopuksi sotetaksista niin mä oon ollu kauhean tyytyväinen. Kun mulla 7/25 alkoi niin alkuun välityskeskykseen sai jonottaa tai tekstarivastausta odottaa kauan, mutta ykskään auto ei ole jäänyt tulematta, kaikki ajallaan (paitsi yksi , sekin pakottava syy myöh.), heti-tilauksella tullu yleensaä vartin sisällä eikä nopeemmin voi odottaa tai tarvis, kuskit olleet mukavia ja palvelualttiita. En kaipaa mitään toivetaksejakaan, no kaupungissa asun, niin tässä ainakin on aina joku auto, ei sen puoleen. Ehkä sitte kun meen pesistä katsoon tai jos tulee joku sopiva konsertti muualle kuin pieneen taidetalon kopperoon yms iltajuttua, kun ihan päivisin ei ainakaan toivetakseja tartte ja W:n autot kyl taitaa käytännössä ajaa melkein vanhaan malliin, tuskin nyt öitä myöten mut joka päiväaamusta iltaan.

lajijasuris

• Anonyymi00025

Tosta Sotaksista semmosta, että mä oon kuullu Varhan ottaneen joiltain pois kaikki ja joiltain vähennetty. Vähän uskomattomalta tuntuu, kun saamisehdot on aika tiukat eli pitää olla oikeita rajotteita eikä vaan jotain "masennusta" eli ei joskus huvita tehdä jotain.
      Tietääkö joku miksi on vähennetty?
      Laki ainakin muuttui jonkin verran ja kenties tällä merkitystä. Ehkä kaikki ei ole "ymmärtäneet" käyttää matkoja vaan jäänyt käyttämättä tai käyty pelkästään kaupassa. Sillon ei ainakaan tarvi vakiomäärää matkaa, vaan pitäisi olla muutakin. Onhan täällä noitakin, joiden mukaan kaikki muu on turhaa kuin kaupassa käynti tai käydä ruokaa ahmimassa.

Hakemusvaiheessahan kerrotaan mihin käyttäisi palvelua ja varha ymmärtääkseni seuraa jossain määrin noita matkoja laskutuksen yhteydessä, ja jos tässä huomataan pelkkää ykspuolista käyttöö, varmaan vähenee matkat? Käsitääkseni omavastuu-laskun ohessa pitäisi olla matkaerittely, mutta enpä ole nähnyt, enkä kyllä kaipaakaan.

Yrittäkää ihmiset aina lukee ja ymmärtää teitä koskevat etuuksien yms. lait ja asetukset. Monesti on ihan turhaa kitinää ja vänkäämistä, kun luettas mitä pykälät kertoo. Aina ei tarvi olla asiantuntija, vaan on myös paljon simppeliä helposti ymmärrettävää, kun vaan viitsittäs ottaa selvää, ja sekin käy helposti netissä.

Mistään kunnon filunkitouhusta en ole kuullut tai lukenut, paitsi se jonku paikalliisen kuskin väärä asiakkaan kortin käyttö. Sillon kai kuskit otti aina kortit haltuun kyydin ajaksi. Outoa! Livahtiko ihmiset helposti kyydistä maksamatta,joskin harvemmin ainakaan liikuntarajoitteset tommosta tekis mutta kenties kevat sitten?
      Myös ennen Varhaa tehtiin sitä, kun kuskit pysty tilaan asiakkaan puolesta kaikki matkat, niin lukuisat taksikuskit ympäri maan tilas tyhjiä matkoja eli muka mentiin kuvitteellinen asiakaskuljetus A:sta B:hen ja rahaa tuli. Aikamoista!
      Noi taksikuskien filungit on kai eräs syy miksi korteista luovuttiin. Itse ainakin pidän välityskeskusta parempana, yksi soitto/tekstari ja aina tulee vapaa auto

lajijasuris

• Anonyymi00026

No lopulta vastattiin paitsi ettei vastattu kuin se mitä tiesin (turhaa siis) mutta kun kysyin nimenomaan perusteluja Varhan tulkinnalle miksi asiointitarpeen hoitamisen ehdoton edellytys on aina henkilön kuljetus. Virkistystoiminnan osalta asia toki on ihan selvä.
        Toisekseen ylipäänsä se kaikki muu säätely ja yksittäisten matkojen vahtinen ym. Miksi vaikka aluerajaukset. Laki sallisi kai budjettimenettelynkin eli lasketaan vuodelle könttäsumma ja asiakas käyttää mihin matkoihin käyttää. Kävisi mulle (monivajakille vielä) mutta kun ei sovi suurimmalle osalle kun ei osata jaksotaa eikä ns. numerohahmotusta, niin ei sitten kellekään, saadaan näennäistasapuolista.

Vähän huono vertaus mutta kumminkin toimeentulotukea on maksettu vuosikaudet hyvin avokätisesti terveillekin ihmisille ja huomattavan iso osa pitkäaikaistyöttömistä yms. asuu suurkaupunkien kalliissa asunnoissa, vaikka niihinkin voitas laittaa tukikatto ja jos ei pärjää stadissa, jokainen voi vapaasti muuttaa. Kyllä käytännössä kaikki päällepäin terveet työtä saa kunhan kouluttautuu (varsinkin huippiosaajat) ja kunhan on joustava työn suhteen ja valmis muuttaan ym. Minunkin umpisurkealla cv:llä olisin saanut finanssikriisin jälkimainingeissa työtä mm. Keravalta, Kuusamosta ja eräästä kolmannesta tai oikeastaan sainkin, mutta sioinä tuli terveysjuttuja. Eka oli tavallaan niin turha, mun mun oli pakko kieltäytyä ajaan autolla aamuyöllä pimeessä, se on liian vaarallista - muille. Ei ennen työn alkua on myrkkyä työnantajille. Hyvät paperit ja itsekehu ei riitä, vaan pitää olla muuten oikea asenne, dynaamisuutta, paineensietoa, resilienssiä ym.

Kyllä toi sotetaksikin pitäisi pistää uusiksi siltä osin että korpikuljetukset loppuu esim. tämän vuosikymmenen aikana ja jatkossa maksetaan matkat enintään 10 km kuntakeskuksesta eikä mitään matkoja rättikauppaan Turkuun niinku täältä Loimaaltakin kuulemma on menty. Uskomatonta ja miksi taksi eestaas kun junakin menee! Mulla on vain Loimaa eli käytännössä kaupunkin mutta joillain on Loimaa&Huittinen ja kuulemma suurella osalla turkulaisista Turku&lähikunnat (vaikka Turussa oikeastaan kaikkim itään ihminen tarvii?)

"Se mikä ei ole oikeus ja kohtuus, älköön olko lakikaan" Se taisi olla antiikin Rooman kuuluisa poliitikko, lakimies ja oikeusfilosofi Cicero, joka noin totesi. Näin se vähän on nytkin, mutta en minä jaksa ruveta mitään kirjeitä rustaan eoam:lle, samaan syssyyn muutama muukin juttu, mutta ne on sittenkin liian pieniä sellaseen, kun olisi tuntien ehkä päivienkin juttu pohtia hyvää muotoilua, vaikka nyt onkin vähän untuvikon tavoin juridiikkaa käsittävät aivot (onpa ihan erään OTT:kin toteamaa), kun näissähän ei omat mielipiteet sinänsä ratkaise. Noi järjestöjenkin tekemät kantelut oli sittenkin aika pieniä, mutta heillä on juristit, joille homma läpihuutojuttu.

Onhan toi silti isossa kuvassa tosi hyvä ja toimiva palvelu. Tän vuoden aikana sitten näkee, miten eri tavoin tulee hyödynnettyä, mutta se on selvää että isommissa kaupungeissa olisi enemmän vaihtoehtoja, kun ei mitkään bingot ja muut ihmisahtaudet kiinnosta. Ihmisiä voi olla mutta ei aina samoja naamoja, kunhan on tilaa ympärillä.

Eipä tää aihen näimmä juuri ketään kiinnostanu, vaikka käyttäjiä on paljon, joten ilmeisesti ollaan aika tyytyväisi sotetaksiin sitten. Mutta kyllä tästäkin napsaistaan ensi hallituskaudella, joistain sossurahoista se 10 mrd on pakko ottaa...

lajijasuris

• Anonyymi00027

Voipi olla ettei ihan nykyisellään jatku meno syksyn jälkeen, kun Taxidatan kanssa tehty sopimus päättyy. Kuulin yhdeltä ei-loimaalaiselta miten paljon on tyytymättömyyttä taksinkuljettajien saamasta saattajakorvauksesta vietäessä tai noudettaessa esim. osastolta. Käytännössä kuulemma ilmaista työtä, ja hän oli varma ettei nykymeno jatku. Se on kai lähinnä Taxidatan ja kuljetusyrittäjien välinen asia, ja heillä on vissiin joku Woltin tyylinen sopimus. Käytännössä silti tuskin asiakkaalle näkyy isoa muutosta, jossei muuta niin ehkä Varha alkaa itse hoitaa kyytivälityksen

Kyllähän siitä pitäs asianmukainen korvaus saada, mutta ehkä vois olla oma saattaja, jos ei pysty kävelee, kelaan, tai edes sähköpyörätuolilla menee. Mä on Turussa ja vissiin Hämeenlinnassakin mennyt kävellen jopa ruumiiden ohi, muuten on viety semmosella junalla, on vedetty sänkyä mönkijällä, ei siis ole ollut aveceja paitsi sitten jos menty osastolta leikkaussaliin

Jos pitää osastollekin saattaa niin täytyy olla aika syvästi keva tai dementoitunut ja kyllä semmosella pitäs olla saattaja, ja mielellään omainen jos mahdollista. Varha on tavallaan ulkoistanut omia töitä taksifirmoille mikä on väärin!

lajijasuris

• Anonyymi00028

Taksitoiminta on alihankintaketjutettu mm. Kelan ja hyvinvointialueiden sekä kuntien viranomaisten toimesta. Alustayhtiöt, joita vanhan sanontojen mukaan välitysyhtiöiksikin kutsutaan, harjoittavat julkisen sektorin tuella alipalkkausta ja työsyrjintää valtakunnallisesti. Alihankkijat eli taksiyritykset eivät noudata työlainsäädäntöjä, työaikalakeja, eikä muitakaan velvoitteita. Rikollisuuteen kannustavan järjestelmän on luonut julkinen sektori, jolla on viranomaisen toimintaan ja hankintalakiin liittyvä vastuu koko ketjusta alihankkijoineen.

Suomessa tämä on virkailijoille pelkkä vitsi. Toiminta on samanlaista kuin välitysyhtiö Woltilla. 
Korkein hallinto-oikeus (KHO) on linjannut, että ruokaa kuljettavat kuskit ovat työntekijöitä, eivät itsenäisiä yrittäjiä. Valtaosa Wolt-kuskeista työskentelee siitä huolimatta yhä yrittäjinä, samoin kuin taksialalla. 

Miten se voi olla mahdollista, että toiminta voi jatkua oikeuden päätöksen vastaisesti laittomana? 
https://yle.fi/a/74-20163392

Tilanne on sama taksialalla. Julkinen sektori ja välitysyhtiöt ketjuttavat ajot lain vastaisilla alihankintaketjuilla ja kuljettajat toimivat valeyrittäjinä työsuhteen tunnusmerkit täyttäen. Lisäksi taksialalla rikotaan kaikkia työn tekemiseen liittyviä lakeja, joka päivä valtakunnallisesti. Kaikki taksien välitysyhtiöt toimivat samoin kuin Wolt, Foodora, Uber ja Bolt eli KHO:n päätöstä rikkoen. 

Viranomaiset eivät noudata edes Woltin kohdalla korkeimman oikeusasteen päätöstä

Se on viesti jokaiselle kansalaiselle; Suomessa ei ole ainuttakaan syytä noudattaa mitään lakeja.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      91
      4143
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      221
      1639
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      76
      1420
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1120
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1050
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      329
      1046
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      49
      1019
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      136
      959
    9. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      86
      929
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      98
      919
    Aihe