" EIKÄ YHTÄÄ YSTÄVÄÄ "

Anonyymi-ap

Kuinka me suomalaset voimme olla näin yksinäisiä ?

223

1458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nyyyyyyyyh,,,,,,,,
      kumpa osais selittää ! ?

• Anonyymi

Eihän me olla yksinäisiä, kun rajan takaiset pitävät huolen,
        että täällä on värikästä keskustelua!
        Huvittavaa ja naurattavaa!
        Seuraa saa, vaikka ei edes etsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AI niinkö, en vaan ole huomannu,

sen olen huomannu
        että kun kuljen kaupungilla
        ihmiset ovet ystäväälisä hymyilevät ystävällisesti kuin tuntiakseen,

minä olen tyhmä ,

olen iloinen kuitenki ihmisten ystävällisyydestä
        mutta
        aiana vaan yhtä ykisinäinen,
        en osaa luoda ihmissuhteita,

olenkohan koskaan osannukkaa,
        joksu epäilen, nyyyyh,
        jostai syystä nyt vain mieli on matalalla
        eikä yhtään ystävää,
        kaikki on kadonneet jonnekki, tai kuollee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sen olen huomannu

minä olen tyhmä ,

mutta

joksu epäilen, nyyyyh,
        eikä yhtään ystävää,

miksi olen niin pinnallinen, aina ystävällinen kaikille,
        mutta

kuka osaa selittää,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sen olen huomannu

minä olen tyhmä ,

mutta

joksu epäilen, nyyyyh,
        eikä yhtään ystävää,

Tuo on nykyään monen ihmisen tilanne sitä on ihan yksin . Ja sanovat jotka ovat vanhempia että pahemmaksi menee kun ikää tulee ..
        Minun kaikki ystäväni kuolivat Koronan aikana. Ja niitä oli monia. Ja kaikista paras kaverini kuoli viimeksi , hänen kuolemansa n ollut minulle todella raskas , kaipaus on suuri eikä meinaa mennä ohitse ollenkaan . Niin että en olisi nuorena uskonut että,vanhuus on yksinäisyyttä täynnä,. Kun ihan hiljattain elivät kaikki ystävät . Mutta nyt on vaan keksittävä jotain mielekästä jotka vie pois ajatukset siisti painostamasta hiljaisuudesta. Mikä on ajankohtaista . Yritetään ja ollaan .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

miksi olen niin pinnallinen, aina ystävällinen kaikille,
        mutta

kuka osaa selittää,

Onko se pinnallisuutta että on ystävällinen. minusta ei ole. Siihen on kasvatettu jomlaosesta asti että ystävällisyys kuuluu asiaan kun ollaan muiden ihmisten kanssa tekmisissä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai jaaaaaa, en tiennykkää,,,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on nykyään monen ihmisen tilanne sitä on ihan yksin . Ja sanovat jotka ovat vanhempia että pahemmaksi menee kun ikää tulee ..
        Minun kaikki ystäväni kuolivat Koronan aikana. Ja niitä oli monia. Ja kaikista paras kaverini kuoli viimeksi , hänen kuolemansa n ollut minulle todella raskas , kaipaus on suuri eikä meinaa mennä ohitse ollenkaan . Niin että en olisi nuorena uskonut että,vanhuus on yksinäisyyttä täynnä,. Kun ihan hiljattain elivät kaikki ystävät . Mutta nyt on vaan keksittävä jotain mielekästä jotka vie pois ajatukset siisti painostamasta hiljaisuudesta. Mikä on ajankohtaista . Yritetään ja ollaan .

Mä itken sun kaverina yksinäisyytä
        en minäkää ikinä oliai uakonu että vanhana on näin vaikeeta
        ja näin yksin,
        nyt ole koko yön itkeny miksi taivaan isä ei hae mua pois kun mulla on näin vaikketa,

ei mulla muuten ole vaikeeta vaan olen niin yksin,
        koko ajan kyllä ajatus maailmaasnai itken ja marisen taivaan isäälle näitä maanpäälisiä vaikeuksia ja ikävääni.

heräsin rikä unikaa enään tule,

joten tulin tälle koneelle itkemään ikävääni,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko se pinnallisuutta että on ystävällinen. minusta ei ole. Siihen on kasvatettu jomlaosesta asti että ystävällisyys kuuluu asiaan kun ollaan muiden ihmisten kanssa tekmisissä .

niin se taitaa ollaki,
        mua aikonaan on työkaverit sanoneet kiltiksi ihmiseksi, ehkä olenki, aikoinaan kun olin viisitoista vuotias ja ensimmäiseesä työpaikassa niin se omista sanoi että olen liian kiltti ihminen ja että maailma on pha , opi pitämään puoliasi,

omasta mielestäni ole osannu pitää myös puolini,
        mutta joskus vaivaa noi sanonnat,

osain minä aikoinaan riidellä puolisoniki kanssa yli viisikymmentä vuotta,

kyllä siinä piti osata pitää myös pulensa
        vaikka joskus tuntui että sydänki märkänee niitten vääryyksien kanssa joita joutui joskus kokemaan,

siitä hulimatta hän oli elämäni tärkein ihminen, hän koli alzhaimeriin, nyyh,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja näin yksin,
        nyt ole koko yön itkeny miksi taivaan isä ei hae mua pois kun mulla on näin vaikketa,

koko ajan kyllä ajatus maailmaasnai itken ja marisen taivaan isäälle näitä maanpäälisiä vaikeuksia ja ikävääni.

Silloin kun ei saa tarpeeksi unta niin sekin tekee mielialan matalaksi .
        Minulla myös on niitä kolmen aikaan yöllä heräämisiä aina joskus ja sitten päivä pilalla.
        Kun ei halua mennä nukkumaan keski päivällä pelossa että seuraavakin yö menee pilalle

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja näin yksin,

Osa syy vanhusten yksinäisyyteen saattaa olla , että suku ja lapset ovat muuttaneet kauas olosuhteen pakosta. Eräs jo poistunut tuttava aneli kerran, että tulisin käymään, kun oli niin yksinäinen. Hän joutui viettämään vanhuutensa kaukana sukulaisistaan ja nuoruutensa kotiseudulta. Nyt surettaa, kun en osannut eläytyä hänen tilanteeseensa.

• Anonyymi

Pinnallisuuus taitaa olla suomalaisten perisynti !

• Anonyymi

Eikös ne amerikkalaiset ole sitä lajia, small talkkia höpistään, sanotaan kaikenlaista, puhutaan tyhjänpäiväisiä, suomalainen sanoo kun on asiaa.
        Vaimo; sanoisitko et rakastat mua?
        Mies; sanoin sen jo kerran, kerron jos tilanne muuttuu...

• Anonyymi

Tutustukaa amerikkalaisiin niin tiedätte mitä pinnallisuus on !
      Ei suomalainen yleensä ole kovinkaan pinnallinen,
      vaikka sellaisia ihmisiä meissäkin on.

Kohteliaisuus ja ystävällisyys tuntemattomillekin kuuluu hyviin tapoihin,
      ei sitä pidä sekottaa pinnallisuuteen.
      Asiallisuus on vähimmäisvaatimus käyttäytymisessä.

On töykeitäkin, on tylyjä, yhtä monenlaisia kuin meitä ihmisiäkin,
      Jos joku on töykeä siitä ei itseensä kannata ottaa.
      Se on sen ihmisen oma piirre ja ehkä vain joku tilapäinen olotila ihmisellä.
      Ei aina ole "hyvä päivä".

Mutta nyt unohdin otsikon aiheen, anteeksi vain !

Kai se vain on elämänkierto sellainen, että jotkut jäävät viimeiseksi yksin
      eikä jaksa enää tutustua uusiin ihmisiin, kun on vanha ja väsynyt,
      vaikka kuinka kaipaisi kaveria !

Kunpa joku tulisi soittamaan ovikelloa !
      Ettei tarvitsisi sitä kaverin etsimisvaihetta ......
      Unelmia vain - tiedänhän minä, ettei kukaan tule enää.

• Anonyymi

Ei sekää kiva ole jos outo ihminen tulee soittamaanovikelloa, höh,,,
        mä en uskalla edes avata ovea ,

jos jollaki on asiaa soittakoon ensin puhelimella että on tulossa,

en aukase ove tuntemattomille,
        siitähän on varotettu jopa julkisuudessaki,

• Anonyymi

Uni katosi silmistä ja kello on vasta neljän kieppeillä
      minä täällä yksin koitan selviytyä aamuun,

koitan jotenki aikaani kulutta

ei tee edes mieli syödä mitään,
      jotenki on oksettava olotila,
      keitä sitten kahvit jossai klo 8 kieppeillä ,

• Anonyymi

Mitä se ystävä oikein tarkoittaa kun vähän epäilen etten tarvitse sellaista ollenkaan. Yhden ihmisen kanssa keskustelen lapsenlapsista, toisen kanssa sairaudesta, joka hänelläkin on eli vertaistukea. Esim. minulle ontuu hammaskalusto, josta keskustelen samaa ongelmaa potevan kanssa. Jäsensäryt josta toisen samaa potevan kanssa. Siihen ei sitten sekoiteta mitään muita huolia.
      Yhden kanssa parisuhteesta, yhden kanssa liikunnata, yhden kanssa uskosta, yhden kanssa politiikasta. Juuri silloin ei tule pinnallisuutta kun valitsee sellaisen vastakeskustelijan jolla on sama asia tällä hetkellä mielen päällä.
      En tarvitse sellaista jonka kanssa voin keskustella kaikista. Enkä usko että kukaan jaksaa olla sellaisen ystävä, joka pajattaa kaikki yksinäisyydessään haalitut huolet samalle ihmiselle. Eli minulle riittää varsin hyvin tuttavat joita tapaan kaupassa, kirjastossa ja taphtumissa. Ja siinä "tämän kunkin yhteisen ongelman" jälkeen keskustelemme ihan muusta, kevyesti vaikka kaupan tarjouksista, säästä tai lisääntyvistä syksyn merkeistä.

• Anonyymi

Olen juuri samanlainen-en ole ikinä tarvinnut yhtään ns sydänystävää. Juttelen extempore ihmisten kanssa, mieluuusti tuntemattomien. Olo on aina kevyttä , kiitollista ja onnellistakin usein. Kiitos Taivaan Isälle. Tällainen olen ollut aina.

• Anonyymi

Valikoitua ystävyyttäkö pidät yllä, minulle sellainen olisi kuin myrkkyä, jos ihminen puhuisi aina samasta vaivasta.
      En moiti.
      Itselleni riittää yksi hyvä, luotettava ystävä jonka kanssa voi jakaa kaikki asiat, jotka yleensä jaetaan keskusteluissa.
      Aina ei ole edes asiaa, kunhan kysytään mitä kuuluu ja toivotetaan hyvää päivän tai illan jatkoa.
      Erään viisaan miehen sanotaan todenneen, että ei ole olemassa täysin rehellistä ystävää. Sillä ystävällä on toinenkin hyvä ystävä jolle kakki kerrotaan,
      niin hänelläkin.
      Hän oli hakenut patenttia jollekin keksinnölleen kertoi sen ystävläle ja ystävä haki patenttia samalle keksinnölle, koska hän oli siitä kaiken tiedon jakanut sille ystävälle! Pieni muutos, sama juttu!
      Älä ole täysin varma edes itsestäsi täysin luotettavana ystävänä, koska joku päivä sinulla on toinen luotettava ystävä ja ihan vain huomaamattasi lipsautat toisen juttuja sille toiselle!
      Totta on. En luota kaikkein tärkeimpiä asioitani yhdellekään ystävälle.
      Perheen sisällä asioista keskustellaan, mutta sieltäkin ne jotenkin aina jonnekkin vuotavat. ??

• Anonyymi

Sinulla toimii hyvin tuo yhden ystävän periaate. Minulla ei, koska jutun aiheita on monta.
        En juttele lapsenlapsista henkilön kanssa, jolla niitä ei ole kun taas yhdessä nauramme lastenlasten oivalluksille sellaisen kanssa jolla niitä on.
        En puhu yksineläjän iloista enkä ongelmista vakaassa parisuhteessa elävälle.
        Inhoan itse sellaista joka kertoo kaikki sairautensa, itse käytän tätä aihetta vain jos uutta on ilmennyt. Esm. suun ongelmat ovat hyvin monimutkaiset ja on yksi samantyyppistä ongelmaa poteva. Tuskin kiinnostaisi jotain helmihammasta tai sellaista jolla on jo kauan ollut tekarit.
        Jäsensäryt ovat määrätyissä paikossa, niistä keskustelen sellaisen kanssa joka on saanut avun juuri tällaiseen, seuraamme yhdessä minun tautini kehitystä.
        En kertakaikkiaan jaksa kuunnella jonkun pitkää sairaskertomusta. Olen uskonnollisessa ryhmässä, siellä yksi kertoo 15 min. alusta omista ja lapsensa sairaudesta vieden aikaa pääasialta, se on minusta lähes raivostuttavaa. Ja joka tapaamiskerta sama juttu.
        Käyn tansseissa silloin tällöin, niistä keskutelen kahden ihmisen kanssa, jotka itsekin käyvät, tuskin kiinnostaisi uskonnollista, vakaasti pitkässä parisuhteessa olevaa sakkia.
        Politiikasta puhun oikeastaan vain siskon kanssa. Ja lapsuuden ajoista. Muisteloita, hyviä ja huonoja. Perinnölliset kaksi sairautta pidämme mielessä ja seuraamme itseämme.
        Talousasioista (olen piskuinen piensijoittaja) puhun muutaman miehen kanssa kirjastossa.
        Ei tällainen valikointi ole valikointia itsekkäistä syystä vaan hienotunteisuutta kuuntelijaa ja keskustelijaa kohtaan.
        Liikunnan iloista ja monipuolisuudesta en keskustele pyörätuolipotilaan kanssa, hänelle vein mustikoita ja pelaamme aliasta, siinä hän on loistava.

• Anonyymi

"Erään viisaan miehen sanotaan todenneen, että ei ole olemassa täysin rehellistä ystävää."

Koska ei ole olemassa täysin rehellistä ihmistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Erään viisaan miehen sanotaan todenneen, että ei ole olemassa täysin rehellistä ystävää."

Se eräs mies oli hyvin kyyninen, ja se on epäviisasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

--"Erään viisaan miehen sanotaan todenneen, että ei ole olemassa täysin rehellistä ystävää."

Koska ei ole olemassa täysin rehellistä ihmistä.--

Juuri siitä syystä ei kannata luottaa edes itseensä.
        Jonain päivänä tuleekin mieleen keksiä kuinka saa muille pahan mielen.
        Milläs sitten ottaa pahat sanat takaisin?'
        Tikari osui jo!

• Anonyymi

Mun paras ystävä oli oma puoliso,
        sille saattoi kertoa kaiken ja hän osasi aina lohduttaa ,
        vaikka tietenki koko elämän mittaiseen avioliittoon kuuluu koko elämän kirjo
        hyvine ja pahoine päivineen, hän oli tärkein ihminen elämässäni, kunnes kuolema erotti,
        vei pois,

tietenki oli sitten lapsuuden ystäviä mutta maailma vei neki eri paikkakunnalle,

nyt olen vanha ja yksin kaikki kuolleet ympäriltäni,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla toimii hyvin tuo yhden ystävän periaate. Minulla ei, koska jutun aiheita on monta.
        En juttele lapsenlapsista henkilön kanssa, jolla niitä ei ole kun taas yhdessä nauramme lastenlasten oivalluksille sellaisen kanssa jolla niitä on.
        Inhoan itse sellaista joka kertoo kaikki sairautensa, itse käytän tätä aihetta vain jos uutta on ilmennyt. Esm. suun ongelmat ovat hyvin monimutkaiset ja on yksi samantyyppistä ongelmaa poteva. Tuskin kiinnostaisi jotain helmihammasta tai sellaista jolla on jo kauan ollut tekarit.
        Jäsensäryt ovat määrätyissä paikossa, niistä keskustelen sellaisen kanssa joka on saanut avun juuri tällaiseen, seuraamme yhdessä minun tautini kehitystä.
        En kertakaikkiaan jaksa kuunnella jonkun pitkää sairaskertomusta. Olen uskonnollisessa ryhmässä, siellä yksi kertoo 15 min. alusta omista ja lapsensa sairaudesta vieden aikaa pääasialta, se on minusta lähes raivostuttavaa. Ja joka tapaamiskerta sama juttu.
        Käyn tansseissa silloin tällöin, niistä keskutelen kahden ihmisen kanssa, jotka itsekin käyvät, tuskin kiinnostaisi uskonnollista, vakaasti pitkässä parisuhteessa olevaa sakkia.
        Politiikasta puhun oikeastaan vain siskon kanssa. Ja lapsuuden ajoista. Muisteloita, hyviä ja huonoja. Perinnölliset kaksi sairautta pidämme mielessä ja seuraamme itseämme.
        Talousasioista (olen piskuinen piensijoittaja) puhun muutaman miehen kanssa kirjastossa.
        Ei tällainen valikointi ole valikointia itsekkäistä syystä vaan hienotunteisuutta kuuntelijaa ja keskustelijaa kohtaan.
        Liikunnan iloista ja monipuolisuudesta en keskustele pyörätuolipotilaan kanssa, hänelle vein mustikoita ja pelaamme aliasta, siinä hän on loistava.

Miksi pitäisi lastenlapset piilottaa maton alle sellaisen seurassa , jolla niitä ei ole? Kyllähän se monissa herättää kateutta ja katkeruutta, kun ei itselle ole sitä onnea suotu. Mutta kaikki eivät voi saada kaikkea. Ystävä iloitsee toisenkin onnesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi pitäisi lastenlapset piilottaa maton alle sellaisen seurassa , jolla niitä ei ole? Kyllähän se monissa herättää kateutta ja katkeruutta, kun ei itselle ole sitä onnea suotu. Mutta kaikki eivät voi saada kaikkea. Ystävä iloitsee toisenkin onnesta.

Eihän lapsenlapsia tarvitse piilottaa. Minulla ei niitä ole, enkä ole kateellinen, ja olen ihmetellyt kun vaikuttaa, että sellaista yleisesti luullaan. Ei lastenlasten puuttuminen tee elämästä huonoa.

• Anonyymi

Minä olin uskollinen ystävä ystävälleni nuoruuden aikana eräälle ystävälleni autoin häntä hänen toivottomassa tilanteessaan ja jopa perheenkin kärsi joskus kun istuin hönen luonaan.
        Tänään hän on unohtanut kaiken sen auttamisen , kun tarvitsin apua yhteen asiaan niin ei käynyt. Silloin päätin että tästä lähtien ollaankin vaan tuttavia ei muuta .joten ihan oikein tuo ettei voi luottaa edes ns ystäväänkään aina vaikka itse olisi ollut se ystävä jota itselleni haluaisin . Olin siis hyvin naivi . Surullista sinönsä kun auttaa Sydämmestä toista ja kun itse tarvitse apua saa tyhjää.
        No kukin tyylillään ihmisiä tulee ja menee kullakin oma kohtalonsa . Joskus aurinko paistaa kyllä risukasaankin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis inhoat sellaista joka kertoo kaikki sairautensa .
        Se on sille joka kertoo oikein tärkeä asia . Joten minä annan kertoa koska tiedän että kertominen vähentää stressiä siltä joka kertoo . Joten kullakin tarinansa .
        Joten kun pidän ihmisestä niin pidän hänestä myös vikoineen kaikkineen .
        En haluaisi olla se kylmä tyyppi joka keskeyttää ihmisen joka kertoo sairaudestaan sillä , pohjalla kerronnassa on pelko että sairaus on vakavaa ja hän tuntee tarvetta siitä kertoa.
        Min taas en pysy mukana kun aletaan keskustelemaan urheilusta. Ja tuloksista millä ajalla joku on juossut jonkin matkan , ja kuka teki maalin jalkapallossa, ja kuka on NHL llän kirjoissa jne
        Mutta se vaan todistaa erilaisuuksia ihmisissä ja heidän kiinnostus alueeltaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun paras ystävä oli oma puoliso,
        sille saattoi kertoa kaiken ja hän osasi aina lohduttaa ,
        vaikka tietenki koko elämän mittaiseen avioliittoon kuuluu koko elämän kirjo
        hyvine ja pahoine päivineen, hän oli tärkein ihminen elämässäni, kunnes kuolema erotti,
        vei pois,

tietenki oli sitten lapsuuden ystäviä mutta maailma vei neki eri paikkakunnalle,

nyt olen vanha ja yksin kaikki kuolleet ympäriltäni,

Salaisia asioita ei kerrota sille parhaalle ystävällekkään esim hoitoalalla on vaitiolo velvollisuus ja niistä asioista ei kerrota edes omalle puolisolle, ja vaitiolo velvollisuus on elin ikäinen . Jotain kun sattuu vaikka suuri onnettomuus ja sairaalaan viedään potilaita niin on olemassa ihmisiä jotka ilkevät kysyä onko se ja se sairaalassa ja miten on käynyt , siis sellaisia kysymyksiä ei normaali ihminen tee hoitohenkilökunnalle . Eikä niistä kerrota kotonakaan
        Sama koskee poliisia , yksi poliisi oli kertonut äidilleen asioita ja kun äidistä tuli dementti niin muisti ne jutu kirkkaasti ja kertoi joka puolella . Seuraukset eivt olleet mieluisat.
        Siis koskaan ei kysellä. Ihmisiltä mitään jos työ on sillä ihmisellä sellaista että siinä on vaitiolo velvollisuus , oli miten läheinen tahansa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on sille joka kertoo oikein tärkeä asia . Joten minä annan kertoa koska tiedän että kertominen vähentää stressiä siltä joka kertoo . Joten kullakin tarinansa .
        En haluaisi olla se kylmä tyyppi joka keskeyttää ihmisen joka kertoo sairaudestaan sillä , pohjalla kerronnassa on pelko että sairaus on vakavaa ja hän tuntee tarvetta siitä kertoa.
        Min taas en pysy mukana kun aletaan keskustelemaan urheilusta. Ja tuloksista millä ajalla joku on juossut jonkin matkan , ja kuka teki maalin jalkapallossa, ja kuka on NHL llän kirjoissa jne

Kyllä aina kuuntelen tavallaan myötäelän toisen huolia,
        aina ei ole sen enempää siihen sanottavaa
        kuuntelu on usein parasta läheiselle,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä kateudesta mutta ei heitä kiinnosta tippaakaan meidän pikku pallerot hauskoine sutkautuksineen ja kärrynpyörävideot kännykästä. Niin minä olen huomannut joskus kun olen jonkun jutun kertonut. Siksi en enää ota puheeksi heidän kanssaan kun muitankin asioita on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, Inhoan ihmistä joka kerta tavatessa kertoo samat sairautensa ja lisäksi miehensä ja poikansa/tyttärensä sairaudet. En jaksa kuunnella, mutta luojankiitos sellaisia ihmisiä kuin sinä on olemassa.
        Kilpailu ei kiinnosta minua, siinä olen samaa mieltä eikä urheilu yleensä. Sen sijaan itselle sopivat liikesarjat ja venytykset, jotka pitävät liikuntakykyisenä, ehkäisevät käsiä puutumasta ja lonkkaa kolottamasta, niitä kokemuksia sama potevien kanssa jaan, eniten tällä hetkellä siskon kanssa. Samat vaivat - samat elintavat - perityt geenit.

• Anonyymi

Tässä eräänä päivänä kun tunsin yksinäisyyttä, muistin laulun sanat Jeesus parhain ystäväni... Ripustin jälleen kaulaani kauniin, pienen kultaisen ristin. Kun näen sen peilissä kaulallani tai voin hypistellä sitä, se aivan kuin konkretisoi uskoni. Vaikka en ole ortodoksi, huvittuneena kuvittelin, että se on minulle melkein kuin ikoni :) Mutta yksinäisyys helpottui.

• Anonyymi

Kaunis ajatus.
        Minulla on usein rippiristi kaulassa, kun en muuten käytä mitään koruja.
        Joka sen huomaa, tietää heti minusta jotain,

• Anonyymi

Yksin asun ja elän, mutta en koe olevani yksinäinen vaikka ystäviäkään ei ole kuin yksi ja hänkin asuu niin kaukana että nähdään vain kerran pari vuodessa ja muuna aikana pidetään yhteyttä sähköpostilla ja kiireellisimmät viestillä tai soittaen. Muutama kaveri joiden kanssa tekemisissä lähinnä facebookin välityksellä. Yksin käyn tapahtumissa ja yleensä reissuillakin, viikon päästä taas mää- matkalle pariksi päiväksi että pääsee hetkeksi pois kotoo :))

t. hiukan nuorempi palstavierailija

• Anonyymi

Täällä toinen yksin matkaava, vanhakin jo, mutta vielä on virtaa ja uusi auto.
        Ystävistä viis, puhutaan sille joka kuuntelee, ja kun ei olla sen parempia tuttuja, ei liiku juorujakaan ;)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä toinen yksin matkaava, vanhakin jo, mutta vielä on virtaa ja uusi auto.
        Ystävistä viis, puhutaan sille joka kuuntelee, ja kun ei olla sen parempia tuttuja, ei liiku juorujakaan ;)

Mulla ei ees sitä autoo vaan julkisilla kuljen ja reissuille kuskaa matkatoimiston bussi jossa yleensä juttuseuraa mennen tullen.

• Anonyymi

Asun ja elän yksin, en haluaisi asua kenenkään kanssa. Joskus jutustelen torilla tai kaupassa jonkun tutun kanssa mutta paljon päiviä kun ei yhtään kanssakäymistä kenenkään kanssa. Käyn aamu ja iltalenkillä, teen pihatöitä, marjastan , pyöräilen, talvella uimassa.
        Teen ruokani ja leivon.
        Näin jo monia vuosia eläkeläisenä.
        Täytyy myöntää että pelottaa se päivä kun en pysty nousemaan sängystä ja en ole enää itsenäinen. Toivon kuoleman tulevan pian ja sitten ei mitään huolia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asun ja elän yksin, en haluaisi asua kenenkään kanssa. Joskus jutustelen torilla tai kaupassa jonkun tutun kanssa mutta paljon päiviä kun ei yhtään kanssakäymistä kenenkään kanssa. Käyn aamu ja iltalenkillä, teen pihatöitä, marjastan , pyöräilen, talvella uimassa.
        Teen ruokani ja leivon.
        Näin jo monia vuosia eläkeläisenä.
        Täytyy myöntää että pelottaa se päivä kun en pysty nousemaan sängystä ja en ole enää itsenäinen. Toivon kuoleman tulevan pian ja sitten ei mitään huolia.

Minä toivon että saisin lähteä suorilta jaloilta kesken askeleen niinkuin isäni lähti.

• Anonyymi

Kun on ujo tyyppi niin ei oikein osaa etsiä kun ei tiedä mistä ja miten niitä ystöviä lytätä. Nuorena niitä vaan oli aina , vaan kaikki ovat kuolleet .
      Tapasin kerran oikein miellyttävän pariskunnan ,olivat todella suloisia toinen toisensa vieressä , meillä oli kiva keskustelu ja pidin heistä heti.
      Vaan ei sitten sen jälkeen ole ollut mitään yhteyttä . Sitä suren , vaan en oikein ole ilmeisesti sellainen joka valitaan ystäväksi.
      Oletko ollut yhteydessä vaikkaterveys sisareen siitä miten tunnet , ja hän voisi ohjata asioita eteenpäin että pääsisit yksinäisyydestä

• Anonyymi

Varmasti olet sellainen, joka valitaan ystäväksi, mutta ihmisillä ei ole
        "tuntosarvia", että he noteeraisivat, että joku kaipaisi ystävää.
        Pariskunnat ovat onnellisia toisistaan eivätkä vielä tiedä minkälaista
        elämä sitten sille, joka jää yksin.

• Anonyymi

Ilmeisesti kun ihminen tulee vanhaksi
      uusia ihmissuhteita ei enään noinvain haluakkaa,
      eikä tavallaan osakkaa eneään suuremmin solmiakkaan ystävyys-suhteita

hyvän-päivän tuttavat on minusta riittävä
      joita tapaa esm. samoissa harrastuspiirissä missä itsekki kulkee,

sen olen huomannu jos jotaki vaki tuttavaa ei näy pitkiin aikoihin siellä
      niin silloin jopa ikävöi ja kyselee onko joku kuullu hänestä kuinka voi kun ei ole näkyny,

• Anonyymi

Ainakin minä haluaisin läheisen ystävän, jonka kanssa voi puhua henkilökohtaisista
        asioistaan. Se ahdistaa, kun ei voi koskaan puhua. Ei minulle riitä hyvänpäivän tuttavat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin minä haluaisin läheisen ystävän, jonka kanssa voi puhua henkilökohtaisista
        asioistaan. Se ahdistaa, kun ei voi koskaan puhua. Ei minulle riitä hyvänpäivän tuttavat.

Me ollaan niin erilaisia,
        mulla oli aviolliito nuoruuden rakkaus läpi elämän yli viisikymmentä vuotta kunnes kuolema erotti,

joskus kyseleen, erottaako kuolema, höh, kun on jälkeläiset ja niitten jälkeläiset olemassa,

tavallan ei erota koska se oma puoliso elää muistoissa jokatapauksessa hautaan asti,
        vaikka olis jo uusiki puoliso,
        näin luulen,

mä en ole halunnukkaa uutta puolisoa, en ole sekuntiakaan edes etsiny,

mutta kaverita kyllä haluisin kun kaikki entiset ovat kuolleet,
        ja jälkeläiset on eri juttu kuin puhekaverit suurinpiirtein saman ikästen kanssa

eikä niitä uusia puhe-kavereita taatusti tulekaan
        koska itse en osaa enkä oikeestaan haluakkaan tuntemattomista uusia kavereita,
        mutta
        jos joku menneisyydestä olis vielä elossa niin semmosen kanssa voisi olla puhekaveriki vielä. ,,,,,, ehkä,,,,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Me ollaan niin erilaisia,
        mulla oli aviolliito nuoruuden rakkaus läpi elämän yli viisikymmentä vuotta kunnes kuolema erotti,

joskus kyseleen, erottaako kuolema, höh, kun on jälkeläiset ja niitten jälkeläiset olemassa,

tavallan ei erota koska se oma puoliso elää muistoissa jokatapauksessa hautaan asti,
        vaikka olis jo uusiki puoliso,
        näin luulen,

mä en ole halunnukkaa uutta puolisoa, en ole sekuntiakaan edes etsiny,

mutta kaverita kyllä haluisin kun kaikki entiset ovat kuolleet,
        ja jälkeläiset on eri juttu kuin puhekaverit suurinpiirtein saman ikästen kanssa

eikä niitä uusia puhe-kavereita taatusti tulekaan
        koska itse en osaa enkä oikeestaan haluakkaan tuntemattomista uusia kavereita,
        mutta
        jos joku menneisyydestä olis vielä elossa niin semmosen kanssa voisi olla puhekaveriki vielä. ,,,,,, ehkä,,,,,,

Yksi ystävä tekisi elämästä paljon paremman. Se vaikuttaisi todella paljon
        henkiseen hyvinvointiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi ystävä tekisi elämästä paljon paremman. Se vaikuttaisi todella paljon
        henkiseen hyvinvointiin.

Olen rekisteröimätön, minulla ei ole sähköpostiakaan.
        Tänne ei voi laittaa osoitetta ja puhelin numeroa, että otappa yhteyttä.
        Olisi niin kiva keskustella jonkun samoissa ajatuksissa olevan ihmisen kanssa, mutta on pakko turvautua face of face tekniikkaan.
        Hymyillään kun kadulla tavataan.
        Laitan kukan napinläpeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisi niin kiva keskustella jonkun samoissa ajatuksissa olevan ihmisen kanssa, mutta on pakko turvautua face of face tekniikkaan.

Hymyillään kun tavataan !

tuleva ystäväni !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kainuun Petolintu asialla - face of face HAHHAHHAHAHAHHHHAAAA

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kainuun Petolintu asialla - face of face HAHHAHHAHAHAHHHHAAAA

heh heh heeee,,,,,, hauskaa olla pittää

vaikka sydän märkänis ,,,,,,

tietenki meillä on huumoria ja hauskanpitoa
        huumori hymykuopassa,

eihän tietenkään kukaan tänne oikeesti kutsuja laita,
        eikä varsinkaan minkäänlaisia oikeita yhteystietojaan,

mutta
        pidetään hauskaa ja nauretaan välillä,

tiesithän

nauru pidentää ikää,
        nauraminen on hyväksi meille kaikille vanhoille kuiville korpuille,

eiks vaan,,,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

heh heh heeee,,,,,, hauskaa olla pittää

vaikka sydän märkänis ,,,,,,

tietenki meillä on huumoria ja hauskanpitoa
        huumori hymykuopassa,

eihän tietenkään kukaan tänne oikeesti kutsuja laita,
        eikä varsinkaan minkäänlaisia oikeita yhteystietojaan,

mutta
        pidetään hauskaa ja nauretaan välillä,

tiesithän

nauru pidentää ikää,
        nauraminen on hyväksi meille kaikille vanhoille kuiville korpuille,

eiks vaan,,,,,

Liian harvoin on naurunaihetta eikä yksinnauramisessa ole samaa iloa kuin
        porukassa. Porukassa on naurukin hauskempaa, vapauttavampaa.
        Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, mutta on hyvä nauraa yksinkin jos aihetta joskus on, muuten raskas elämä yksinäisyydessä menee vielä raskaammaksi.
        Huumori keventää oloa edes hetkellisesti.

Mille te yksinänne nauratte ? Mistä te keksitte naurunaiheita ?
        Telkkariohjelmista vai radiosta vai mistä ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, mutta on hyvä nauraa yksinkin jos aihetta joskus on, muuten raskas elämä yksinäisyydessä menee vielä raskaammaksi.

Olet oikeassa ei yksin ollenkaa naurata,
        päinvastoin murhetta kantaa ja tympeetä oloa,
        vaikka tietääki että nauru paranaa,
        ei yksin viitti alkaa nauramaan,

kyllä porukassa nauraminen on kaksinkertainen ilo kuten sanoit,

mä koitan keksiä kaikenlaista joko käsitöitä vaikka nyt on alkanu käsityötki tympimään,
        nyt pistän maate sohvalle ja nurkkasilmällä tiirilen tv:tä jos pysyn hereillä, usein nukahdan kun menen köllötteleen,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä monesti nauru purskahtaa ihan näitä nettisivuja surfaillessa ja juttuja lukiessa. Monesti nauran myös kun facebookissa katson jotain hauskaa lyhytvideota. Yksin asujalle parhainta huvia jokaiseen päivään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katson joskus telkusta pilailuohjelmia että tulisi kerran kk edes naurettua ääneen
        Joskus myös hyvä kirja tuo iloa

• Anonyymi

Kohta meillä vamhuksilla on paljonki ystäviä
      kun pidämme häyä yllä

haloooo , mekin olemme vielä olemassa,

yhteiskunta herää meidätki huomaamaan,
      näin uskoisin !

• Anonyymi

A-studio tuolla nyt taas,

siellä ne taas jauhaa yhtä ja samaa,

omituista että yksi sana saa koko eduskunnan ihan seksi,
      kaikki jauhaa yhtä ja samaa monta päivää
      eikä asia siitä muutu yhtään miksikää
      elämä jatkuu ja yhden asian jauhaminen jatkuu, jatkuuu jatkuuu jatkuuu,

lopetasivat tuon jauhamisen ja keskittyisivät oikeisiin asioihin.

• Anonyymi

Täällä on yks iloinen mummeli. Ei miul oo sydänystäviä. Tuttaville soitan ,jos huvittaa ja juttelen kenen kans haluan.
      En ole lainkaan yksinäinen.

• Anonyymi

et vielä
        mutt kun aika kuluu
        ja sairaudet iskee, lisääntyy
        myös lähipiiri kuolee
        jäät aivan yksin ympäsristöösi,
        tuleppa sitten kertomaan tuntuuko ett on jotenki tullu yksinäiseksi,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

et vielä
        mutt kun aika kuluu
        ja sairaudet iskee, lisääntyy
        myös lähipiiri kuolee
        jäät aivan yksin ympäsristöösi,
        tuleppa sitten kertomaan tuntuuko ett on jotenki tullu yksinäiseksi,

Sama tuli mieleen.
        Jotkut ihmiset väheksyvät muitten tuntemuksia ja jopa yksinäisyyttä niin kauan
        kuin itsellä on suht'hyvin !
        Ollaan niin kopeita ja "iloisia", kun on joku turvana vielä, tuttavia ja terveyttä on.
        Vasta sitten ehkä alkaa ymmärtää muita, kun joutuu samaan asemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama tuli mieleen.
        Ollaan niin kopeita ja "iloisia", kun on joku turvana vielä, tuttavia ja terveyttä on.

Entäpä ,jos on sellainen tyyppi, että aina on viihtynyt omissa oloissaan tai työelämässä kun oli ja nyt käy harrastuksessa ei kaipaa niitä ”ystäviä” . Juttelen kyllä helposti niitä näitä kenen kanssa vain jos huvittaa.
        Aina olen ollut tällainen,eikä aika käy nytkään vanhana pitkäksi.
        Olen kyllä iloinen useimmiten . Mottoni on elää ja antaa muidenkin elää.
        Negatiivisia maailman uutisia en jatkuvasti kuuntele m vaikka olenkin kartalla . Ei minua huoleta sodat tai ilmaston muutokset. Ei pikku ihminen niille mitään voi. Ihana olla tämmöinen.
        Ja mielestäni jokainen saa olla omanlaisensa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama tuli mieleen.

Niin se on, silloin kun ihminen on vielä terve
        jaksaa touhuta ja mennä vielä minnevaan ja harrastaa,

ja viettää aikaa soppail reissilaan

ei silloin ihminen koe edes yksinäisyyttä ,
        mutta kun kunto romahtaa ja puhekaverit kuolee ym läheiset kuolee,

jopa entinen aktiivinen ihminenki alkaa tuntea yksinäisyyttä,
        kun esteenä on huono terveys ja voimat hukassa
        eikä jaksa mitään enään samoin kuin ennen.

näin se vaan on.

• Anonyymi

Edes yksi ystävä.

Mietin ystäviäni, niitä on paljon, mutta kaikkien kanssa ei pidetä tiivistä yhteyttä, joskus juhliin kutsutaan puolin ja toisin.

Olen aina ollut yksin viihtyvä.
      Yksi ystävä on tärkeä, kun on hätä , häneen voi ottaa yhteyttä vaikka keskellä yötä.

• Anonyymi

Yksinäinen ihminen tuntee helposti itsensä merkityksettömäksi
      ja hyödyttömäksi, koska ihminen saa merkityksensä muitten ihmisten kautta.
      Yksinäiseltä puuttuu ihmiselle tärkeä tunne - yhteenkuuluvuus.
      Se, että kuuluu johonkin yhteisöön on turvallisuuden tunnetta antava
      kiinnekohta elämässä. Yksinäiseltä puuttuu se kiinnekohta.
      Yksinäinen haluaa olla osa jotakin yhteisöä, vaikka kuinka pientä.
      Yksikin ihminen voi olla se yhteisö yksinäiselle.

Ilman mitään on kuin olisi kaikkien unohtama merkityksetön ihminen,
      joka on turhan panttina tässä maailmassa.
      Pitkä yksinäisyys on henkisesti musertavaa.

• Anonyymi

Niitten, joilla on edes tuttuja on helppo sanoa: "Viihdyn hyvin yksinkin".
      Silloin yksinolo on vapaaehtoista. On aivan eri asia olla pakosta yksin.

• Anonyymi

Ihmisellä on tarve puhua ja tulla kuulluksi myös omista henkilökohtaisista
      asioistaan, mietteistään ja ongelmistaan pysyäkseen mieleltään
      terveenä.
      Kenen kanssa yksinäinen puhuu ?
      Älä vain sano, että soita johonkin "palvelevaan puhelimeen".
      Se on persoonatonta kommunikointia.
      Se ei ole sama kuin ystävä tai hyvä tuttu.

• Anonyymi

Jos tahtoo ystävän, pitää olla aktiivinen ja ottaa kontaktia, eikä surkutella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tahtoo ystävän, pitää olla aktiivinen ja ottaa kontaktia, eikä surkutella.

Et oikein ymmärtänyt tekstejä. Ne ovat faktoja, eivät valituksia.
        Kyllä sen jokainen tajuaa, että pitäisi olla aktiivinen ! Kaikilla ei vain kunto riitä
        enää sosiaaliseen elämään. Pystyisitkö vielä oppimaan ajattelemaan vähän
        laajemmin ?

• Anonyymi

Voihan tässä palstalla puhua arkisista asioista, päivän tapahtumista ja muusta yleisestä elämän kulusta.
        Henkilökohtaisia tietojahan ei täällä turvallisuus syystä kerrota.
        Mutta keskustellaan tässä, ole täällä hetken ja kuuntelen, voimme vaikka löytää yhteisen aiheen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et oikein ymmärtänyt tekstejä. Ne ovat faktoja, eivät valituksia.
        Kyllä sen jokainen tajuaa, että pitäisi olla aktiivinen ! Kaikilla ei vain kunto riitä
        enää sosiaaliseen elämään. Pystyisitkö vielä oppimaan ajattelemaan vähän
        laajemmin ?

No, ei tuossa mainita mitään ettei 'kunto riitä', siksi kehoitin aktiivisuuteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, ei tuossa mainita mitään ettei 'kunto riitä', siksi kehoitin aktiivisuuteen.

Pitääkö sinulle erikseen kaikki selittää ? Etkö muuten osaa ajatella,
        että näillä vuosikymmenillä ihmisten kunto voi olla hyvinkin erilainen.
        Katsos, niillä joilla fyysinen kunto on heikennyt voi pää toimia paremmin
        kuin sinulla, joka pysyt vielä liikkumaan paremmin.

• Anonyymi

Tuo on totta. Siihen minulla ei juurikaan ollut mahdollisuuksia parisuhteessa ollessani aikoinaan. Minä kerroin, mutta vastaanottaja ei pystynyt niitä mitenkään käsittelemään. Oli kuin olisin aina hakannut päätäni seinään. Siksi minä pidin työnteosta minulle kahden tärkeän ihmisen kanssa, koska siellä minua kuultiin ja ymmärrettiin.

• Anonyymi

Vanha kansa saattoi sanoa: "Oikein tuli suu hyvänmakuseks, kun sai haastelle
      siun kanssas".

Asioista haastelu, vuorovaikutus, ruuokki ja hoitaa mieltä.
      Toisen kanssa voi jakaa iloisai kuulumisiaan ja taakkaansa.
      Olisi tärkeää, että jokaisella olisi joku kenen kanssa jutella.

Yksinäisyyttä on se, ettei löydy kuulijaa eikä ketään kiinnosta.
      Yksinäisellä voi olla tunne, että jos nyt kuolisin kukaan tuskin huomaisi.
      Se on joskus tottakin. Yksinäisiä vanhuksia löydetään joskus aikojen päästä
      asunnostaan menehtyneenä.

• Anonyymi

Kaikilla ihmisillä p i t ä i s i olla se hyvä ystävä,
        se voisi olla vaikka naapuri
        ei haittais jos hyviä kavereita olisi useampiaki,
        mtta ainaki se yski hyvä ystävä pitäisi / pitää olla,

on suuri suru jos kaikki entiset hyvät kaverit kuolee ympäriltä kuten nyt minultaki,
        onneksi on omat jälkeläiset olemassa hihin koidan luoda hyvä kaveri suhteen,

on se kumma,
        kuitenki sude jälkeläisiin on erilainen kuin jos on niitä omia hyyviä kavereita,
        kuinkahan tuon ilmiön selittää,
        tai kuka sen osaa selittää, miksi,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

on suuri suru jos kaikki entiset hyvät kaverit kuolee ympäriltä kuten nyt minultaki,

on se kumma,
        kuitenki sude jälkeläisiin on erilainen kuin jos on niitä omia hyyviä kavereita,

harmi vaan vanhana ihminen usein jää ihan yksin elämään loppu elämäänsä, minkäs sillekkään voi, jos näin käy,
        toiset ihmiset saa kuolla nurempina toisten on elettävä hyvinki vanhoiksi,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

on se kumma,

Ihminen kaipaa ikäistään omaa ystävää.
        Nuorempi sukulainen on nuorempi sukulainen,
        voi hän ystäväkin olla,
        mutta nuorten kanssa ei ole tasavertainen.
        Nuoremmat sukulaiset suhtautuvat vanhaan erilailla.
        Vanha on vähän niinkuin "suojeltava" yksilö,
        jonka kanssa ei puhuta niistä asioista, joista vanha haluaisi puhua.

Mukavaa se olisi jos saisi tuntea itsensä suojelluksi,
        mutta vanha haluaa myös ikäisensä ystävän tai kaverin
        ilman pientä "holhouksen" tunnetta.

Vanhatkin voivat pitää huolta toisistaan eli "suojella",
        mutta sellaisessa suhteessa vanha on henkisesti tasavertainen.
        Ei vanha ajattele toisesta vanhasta, että tuo on jo niin vanha,
        ettei se muuta tarvitse kuin huolehtijaa.
        Vanhat keskenään tietävät, että ollaan mekin oltu nuoria ja meneviä
        ja nyt ollaan tässä iässä ja edelleen meissä elää myös se nuori minä
        ja kaikki ikäkerrokset muistissamme.

Vanhat ymmärtävät toistensa elämää ja sielunelämää - parhaassa tapauksessa.
        Nuoremmat eivät ole meitä nähneet nuorena.
        He tuntevat vain sen ikääntyneemmän ihmisen.

Tämä on vaikea asia selittää ymmärrettävästi.
        Mahdoinko ollenkaan onnistua siinä ?

Minulta kysyi pikkupoika: "Oletko sinä aina ollut vanha ?"
        Ei hän ollut minua nähnyt kuin vanhana.

Se kysymys ehkä kertoo jotain nuorempienkien käsityksistä meistä iäkkäistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen kaipaa ikäistään omaa ystävää.
        Nuorempi sukulainen on nuorempi sukulainen,
        voi hän ystäväkin olla,
        mutta nuorten kanssa ei ole tasavertainen.
        Nuoremmat sukulaiset suhtautuvat vanhaan erilailla.
        Vanha on vähän niinkuin "suojeltava" yksilö,
        jonka kanssa ei puhuta niistä asioista, joista vanha haluaisi puhua.

Mukavaa se olisi jos saisi tuntea itsensä suojelluksi,
        mutta vanha haluaa myös ikäisensä ystävän tai kaverin
        ilman pientä "holhouksen" tunnetta.

Vanhatkin voivat pitää huolta toisistaan eli "suojella",
        mutta sellaisessa suhteessa vanha on henkisesti tasavertainen.
        Ei vanha ajattele toisesta vanhasta, että tuo on jo niin vanha,
        ettei se muuta tarvitse kuin huolehtijaa.
        Vanhat keskenään tietävät, että ollaan mekin oltu nuoria ja meneviä
        ja nyt ollaan tässä iässä ja edelleen meissä elää myös se nuori minä
        ja kaikki ikäkerrokset muistissamme.

Vanhat ymmärtävät toistensa elämää ja sielunelämää - parhaassa tapauksessa.
        Nuoremmat eivät ole meitä nähneet nuorena.
        He tuntevat vain sen ikääntyneemmän ihmisen.

Tämä on vaikea asia selittää ymmärrettävästi.
        Mahdoinko ollenkaan onnistua siinä ?

Minulta kysyi pikkupoika: "Oletko sinä aina ollut vanha ?"
        Ei hän ollut minua nähnyt kuin vanhana.

Se kysymys ehkä kertoo jotain nuorempienkien käsityksistä meistä iäkkäistä.

Noin se on,

kaikkein paras olisi jos se ystävä olisi entinen jo vuosien takinen vaikka entinen työkaveri tai lapsuuden ystävä mutta kun neki kaikki on jo manan mailla tai eri paikkakunalla,

vanhuksena ihminen jää ihan yksin jos elää vanhaksi ja kaikki muut kuolee ympäriltä, nuoret jälkeläiset ei korvaa saman ikäistä ystävää.
        nuoret on nuoria ja he suhtautuvat meihin vanhuksiin eri tavoin kuin saman ikäiset kaverit tai oma puoliso jos olis vielä elossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noin se on,

kaikkein paras olisi jos se ystävä olisi entinen jo vuosien takinen vaikka entinen työkaveri tai lapsuuden ystävä mutta kun neki kaikki on jo manan mailla tai eri paikkakunalla,

vanhuksena ihminen jää ihan yksin jos elää vanhaksi ja kaikki muut kuolee ympäriltä, nuoret jälkeläiset ei korvaa saman ikäistä ystävää.
        nuoret on nuoria ja he suhtautuvat meihin vanhuksiin eri tavoin kuin saman ikäiset kaverit tai oma puoliso jos olis vielä elossa.

Jotkut on läheisriippuvaisia, kokoajan pitää olla joku jolle höpöttää, itse olen introverttiin taipuvainen, pidän mukavsta seurasta, mutta en jaksa tuntitolkulla sitä, on pakko saada omaa rauhaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut on läheisriippuvaisia, kokoajan pitää olla joku jolle höpöttää, itse olen introverttiin taipuvainen, pidän mukavsta seurasta, mutta en jaksa tuntitolkulla sitä, on pakko saada omaa rauhaa.

Samoin,

joskus jossaki testissä minullekki tuli toi introvertti persoona,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on sosiaalinen ja seurallinen ihminen ei se tarkoita samaa kuin läheisriippuvainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on sosiaalinen ja seurallinen ihminen ei se tarkoita samaa kuin läheisriippuvainen.

Väitettiinkö tuossa niin? Ei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väitettiinkö tuossa niin? Ei.

Kyllä väitettiin:
        "Jotkut on läheisriippuvaisia, kokoajan pitää olla joku jolle höpöttää,"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä väitettiin:
        "Jotkut on läheisriippuvaisia, kokoajan pitää olla joku jolle höpöttää,"

Näet omiasi, käy optikolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näet omiasi, käy optikolla.

Otsa nyt silmä käteen ja kelaa taaksepäin ja lue kommentti:

Anonyymi
        2025-09-05 07:51:18
        UUSI

"Jotkut on läheisriippuvaisia, kokoajan pitää olla joku jolle höpöttää, itse olen introverttiin taipuvainen, pidän mukavsta seurasta, mutta en jaksa tuntitolkulla sitä, on pakko saada omaa rauhaa."

1

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otsa nyt silmä käteen ja kelaa taaksepäin ja lue kommentti:

Anonyymi
        2025-09-05 07:51:18
        UUSI

"Jotkut on läheisriippuvaisia, kokoajan pitää olla joku jolle höpöttää, itse olen introverttiin taipuvainen, pidän mukavsta seurasta, mutta en jaksa tuntitolkulla sitä, on pakko saada omaa rauhaa."

1

Missä kohtaa siinä lukee "sosiaalinen ja seurallinen" ?
        Älä väitä omia tulkintojasi muiden kirjoittamiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä kohtaa siinä lukee "sosiaalinen ja seurallinen" ?
        Älä väitä omia tulkintojasi muiden kirjoittamiksi.

Ootko ihan pöljä ? Sinulle on vastattu, että "Jos ihminen on sosiaalinen
        ja seurallinen ei se tarkoita, että hän on läheisriippuvainen".

Höpöttäjä on sosiaalinen ja seurallinen. Tuppisuu ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ootko ihan pöljä ? Sinulle on vastattu, että "Jos ihminen on sosiaalinen
        ja seurallinen ei se tarkoita, että hän on läheisriippuvainen".

Höpöttäjä on sosiaalinen ja seurallinen. Tuppisuu ei ole.

Älä ilkeile tuntemattomille.

• Anonyymi

Nuoret kai luulevat, että kun pää on harmaantunut älli on lähtenyt päästä
      ja alkavat kohdella meitä lapsena, vaikka lapseksi on meillä vaara
      tullakin - ei sen puoleen . . .

• Anonyymi

Älkääpäs nyt hiiltykö...on sovittelulause jota opettaja kivasti käytti villiintyneeseen oppilaslaumaansa.

Olin tuolla terkkarin jonossa.
      Siellä oli oman rollaattorinsa kanssa 93 vuotias rouva. Liikkui ripeästi ja oli pirteämpi kuin moni nuorempi siinä joukossa. Juttelimme niitä näitä, kun sattui olemaan parivuotias vilkas tyttökin äitinsä kanssa. Emme toki tuttuja keskenämme, mutta ajankuluksi siinä elämän poluista ja nykyisestä nettiin pakottamisesta. Mummo sanoi omistavansa vanhan simpukkapuhelimen ja sillä pärjää.
      Sitten tuli sisään pyörätuolissa 94 vuotias mummo, tyttärensä kuljettamana.
      Pirteä mummo, jutteli kaksivuotiaalla kuin omalla lapsellensa, iloa lapset tuottivat, se toinenkin joka itki kun piti mennä lääkärille. Oli vertailun aihe.
      Kaksi parivuotiasta, kaksi ikääntyneempää, meitä vähän nuorempia ja nuoria äitejä, nuoria neitejä ja muutama iäkäs pariskuntakin.
      Pariskunnat istuivat hiljaa. Heillä on kotona puhekaveri, seurueessa ovat kaksin.

Niin kai se on. Yksinäiset ovat valmiit keskustelemaan ja puhumaan jopa lapsille jotka tulevat uteliaasti kysymään oletko sinäkin tullut lääkäriin, niin minäkin.

• Anonyymi

niiiiiin kipee vanha ja yksin,

• Anonyymi

Tänään ei ole ollut niin kipeä päivä,
        mutta yksinäinen kyllä.
        Voi tätä yksinolon lohduttomuutta.
        Se ei ole valitus, se on toteamus vaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tänään ei ole ollut niin kipeä päivä,
        mutta yksinäinen kyllä.
        Voi tätä yksinolon lohduttomuutta.
        Se ei ole valitus, se on toteamus vaan.

Mitä me voitaisiin keksiä ettei olis näin yksin ja näin tympeetä tämä vanhan ihmisen loppuelämä,

väkisin mieli maassa mataa,

tein tyhmyyden, menin lääkäriin, nyt saa vain kärsiä
        -- ne keksi että mulla on muka jotain vakavaa hoidettavaa,
        ei ole , eikä olis ollu
        olisivat vain antaneet jotain sienirasvaa
        nyt ne keksi ruveta leikkeleen
        nyt sitä vasta sairaaksi tulee,
        kyllä ( minä ) vanha ihminen sitten osaan tehdä tyhmyyksiä,

voi kun luoja pelastas pois kitumasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä me voitaisiin keksiä ettei olis näin yksin ja näin tympeetä tämä vanhan ihmisen loppuelämä,

ei ole , eikä olis ollu

Hyvä kysymys, mikä olisi sellainen paikka missä voisi tutustua yksinäisiin ihmisiin. Minä kaipaan yhteyttä uusiin ihmisiin, olisi mukavaa rupatella ja laittaa vaikka ruokaa yhdessä. Tehdä sellaisia arkisia asioita yhdessä ja käydä vaikka kävelyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä kysymys, mikä olisi sellainen paikka missä voisi tutustua yksinäisiin ihmisiin. Minä kaipaan yhteyttä uusiin ihmisiin, olisi mukavaa rupatella ja laittaa vaikka ruokaa yhdessä. Tehdä sellaisia arkisia asioita yhdessä ja käydä vaikka kävelyllä.

Tutustumispaikkoja on vain nuorille. Vanhoille on seurakunnissa jotain harvoin
        ja palvelutaloissa. Ei vedä kumpikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei ole , eikä olis ollu

Olen onnellinen, jos saat apua !!!

• Anonyymi

Tuulella ei ole ystävää !

Ilmari

• Anonyymi

Kaikki on niin ilkeitä tai sitten ruinaavat seksiä, rahaa, ruokaa, tietoja.. Parempi olla yksin.

• Anonyymi

sinulla on liian vilkas mielikuvitus,

• Anonyymi

Ketkä kaikki ? Voi kun joku ruinaiskin seksiä !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketkä kaikki ? Voi kun joku ruinaiskin seksiä !

Jos vanhus alkais seksin kanssa huseaamaan
        niin siinä käy huonosti,
        mummelista tlisi nymfomaani ja sitten kun papalla ei seisikkaa kuikas siinä sitten käsisi, tosi huonosti
        vanhan ihmisen on paras unohtaa seksi hurjastelut kun siitä ei taatusti tule enään mitään, ja seksi elämä kuuluu nuoruuteen ja terviyteen, ei enään vanhusten elämään,
        unohtakaa koko touhu j akeksittykää muuhun, toisten halamiiseen ja passaamiseen,

• Anonyymi

Voi taivahan vallat. Ei ole kyllä ihan normaali jos pyytää seksia, rahaa, huokaa ja tietoja. Ei kinulta ainakaan koskaan ole kukaan noita pyytänyt. Millainen tuttavapiiri sinulla oikein on??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos vanhus alkais seksin kanssa huseaamaan
        niin siinä käy huonosti,
        mummelista tlisi nymfomaani ja sitten kun papalla ei seisikkaa kuikas siinä sitten käsisi, tosi huonosti
        vanhan ihmisen on paras unohtaa seksi hurjastelut kun siitä ei taatusti tule enään mitään, ja seksi elämä kuuluu nuoruuteen ja terviyteen, ei enään vanhusten elämään,
        unohtakaa koko touhu j akeksittykää muuhun, toisten halamiiseen ja passaamiseen,

Minua tanssitti vuosi sitten kesällä eläkeläisten päivätansseissa palvelutalossa asuva reilu 85 vuotias papparainen joka oli menettänyt vaimonsa muutama kuukausi aiemmin. Kovasti tuntui olevan uutta naista vailla ja minullekin suorin sanoin selitti miten tarviis uuden yhtä ihanan naisen joka ottais joka päivä sui**n niinkuin vaimo teki. Olisi vielä pitänyt hänen kanssa lähteä tanssin jälkeen kahvillle keskustelemaan asiasta. No, en lähtenyt edes kahville.

t. hiukan nuorempi palstavierailija.

• Anonyymi

Voisiko yksinäinen etsiä oman paikkakunnan palveluista
      kerhoja ja muita vanhemmille ihmisille tarjottuja ilmaispalveluja,
      joihin voi mennä mukaan milloin jaksaa ja haluaa.

Omalla paikkakunnallani on eläkejärjestöjen viikottaisia tapaamisia, he järjestävät retkiä ja tapahtumia, mm. päivätansseja.
      On isoja tiloja joihin voi poiketa vaikka joka päivä.
      Osalla on lounaskin, pienellä hinnalla.

Eläkkeellä on liikaa aikaa, se passivoi, ellei tunne halua olla muiden seurassa.

• Anonyymi

Onko ne viikottaiset tapaamiset kaikille vai vain kyseisen tapahtuman järjestävän eläkeläisyhdistyksen jäsenille?
        Meillä on ainoastaan eläkeläisyhdistyksen järjestämät päivätanssit ja karaoketanssit sellaiset jotka on kaikille.
        Itse en ole missään yhdistyksessä enkä halua olla, riittää yksi huono kokemus eräästä yhdistyksestä eläkkeelle jäämiseni alkuajalta. Piiri pieni pyöri.

• Anonyymi

Vanhan ihmisen on vaikeeta etsiä noin uusia harrastuspiirejä
        kun kunto on heikko,
        kaikenlainen jaksaminen on hankalaa,
        jaksaa ehkä vain istua,
        ja onko lähes yhdeksänkymppisellä mitään puhuttavaa tuntemattomien ihmisten kanssa,
        voi olla että näin huonokuntoinen vanhus voi tuntea ittensä tunkeilijaksi uusiin
        piireihin siis haarstuksiin,
        yksin jääneen vanhuksen on korkea kynnys hakeutua kerhoihin ,
        mikä neuvoksi meille surkeille yksin jääneille vanhoille ihmisille,
        entisille aktivisteille,

• Anonyymi

Ei ole mitään iäkkäitten kerhoja. Eipä ole nuoremmillekaan.

• Anonyymi

Missä paikkakunnalla ? Muutan heti sinne.

• Anonyymi

Minulla on omissa oloissani ihan liikaakin puuhaa. Enkä kaipaa ihmisseuraa kuin hyvin harvoin. Pääasiassa tämä netti riittää. Täällä voin jutella eri ihmisten kanssa tai sitten mennä omiin puuhiini.

• Anonyymi

Olin vähän sukuloimassa ja huomasin, että en kaipaa koko aikaista puhekaveria.
        Kiva on tavata ja jutella, mutta minä todella kaipasin hetken yksioloa jo pienellä reissulla.
        Suku on suku ja hyvät suhteet, mutta se utelu ja kysely, miksi ja kuka, mitä ja koska?
        Ihanaa olla kotona taas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin vähän sukuloimassa ja huomasin, että en kaipaa koko aikaista puhekaveria.
        Kiva on tavata ja jutella, mutta minä todella kaipasin hetken yksioloa jo pienellä reissulla.
        Suku on suku ja hyvät suhteet, mutta se utelu ja kysely, miksi ja kuka, mitä ja koska?
        Ihanaa olla kotona taas.

Ihminen, jolla on mahdollisuus tavata muita on ihan eri tilanteessa kuin se,
        jolla ei ole ketään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen, jolla on mahdollisuus tavata muita on ihan eri tilanteessa kuin se,
        jolla ei ole ketään.

Kiitos kommentista.

Vastaukseni oli edelliselle kirjoittajalle, joka sanoi: - enkä kaipaa ihmisseuraa kuin
        hyvin harvoin.
        En osannut muotoilla vastaustani kaikkiin täällä kirjoittaneisiin kohdistuvana.
        Vastasin yhdelle.,

• Anonyymi

Tämäpä juuri. Ensin täällä valitetaan,kun on niin yksinäistä ja sit kunnkäydään jossakin ,niin sama valitus ,kun on semmosta ja tämmöstä

Mihinkään ei olla tyytyväisiä,vali,vali ,vali,,,,,

• Anonyymi

Sinä olet valivali-mestari, joka et arvosta muitten mielipiteitä.

• Anonyymi

Ei vanha ihminen koko aikaa kaipaa seuraa,

vain kun on jotain tärkeää puhuttavaa ja kenties kysyttävää miten esm. jonkin asian kanssa toimitaan,
      siis ihminen tarvitsee toista ihmistä selvitäkseen arjen toiminnalisista asioistakin joskus yksikeen pohdiskelu ei aina riitä vai tieto taitoa oliski,
      siis
      aina joskus on toisen ihmisen läsnäolo melkein jopa elämän jatkumiselle tärekä asia. ja apu.

ihan yksin ihmisen on paha olla ja elää,
      siksi meille yksinjääneille on viranomiset joskus se pelastava enkeli asioittemme selvittelyssä.

• Anonyymi

Ei pelkkä viranomainen riitä, että ihminen pysyisi henkisesti terveenä.
        Yksinäisyys "syö" ihmisen henkisiä voimavaroja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pelkkä viranomainen riitä, että ihminen pysyisi henkisesti terveenä.
        Yksinäisyys "syö" ihmisen henkisiä voimavaroja.

jooo tiedetään, mutta mitä on tehtävissä ,
        voidaan tehdä

yksin jääneitten
        kauan eläneen vanhan ihmisen on vaikeeta alottaa uutta elämää uusien ihmisten kanssa,
        vai onko sittenkään, ????????????????

olisko sittenki vanhusten laitoshoito suomen vanhuksille ratkaisu,
        se tarkottaisi
        paluttaa vanhainkodit taksi yhteiskuntaamme,

yksin jääneitä kohta avuttomia vanhuksia on paljon suomessa ,
        todella paljon,
        ja ongelmat suuria valtion taloudessa,

hymmmmm, vaikeeta on ja tulee toistaiseksi olemaan......

• Anonyymi

Yksinäinen on yksinäinen myös tuhannen ihmisen keskellä, jos hän on päättänyt tulla toimeen ilman muita ihmisiä, eikä osaa lähestyä ketään.
      Mökkinsä yksin kuolleita yhdistää joskus se, että eivät halua olla yhteydessä edes naapureihinsa.

Muistatteko tosi kertomuksen, kun postinkantaja tarkkaili yksin asuvaa vanhusta joka päivä, näkyykö mökistä valot nouseeko savupiipusta savua, ja kun huomasi, että yhtenä aamuna ei elonmerkkiä näkynyt meni ja tapasi vanhuksen huonokuntoisena. En muista kuinka hän pääsi sisälle, mutta jostain sekin tarina lehdistä löytynee.
      Oli yksi joka huolehti.
      Yksi joka katsoi asiakseen pitää huolta, vaikka vanhus halusi olla yksin.

Yksi hyvä lähellä asuva ihminen on yhtä tärkeä kuin moni kaukana oleva muka ystävä.

• Anonyymi

Iloa ja virkistystä elämään!
      Näillä palstoilla on usein aika ankea, jopa synkkä tunnelma. Kaivataan vaihtelua. Olen itse koko eläkkeellä olon ajan ollut yksineläjä, joten tunnistan sen hyvät ja huonot puolet. Itse en kärsi yksinolosta ollenkaan. Aika vierii liiankin nopeaan. Illalla huomaa. miten paljon jäi taas tekemättä.
      Olen aina tarvinnut kuitenkin iloa harmaaseen arkeen. Yksi lähde on vuosia ollut komiikka. Tykästyin Youtubessa mm koomikko Ismo Leikolan lyhyisiin esityksiin, joita katsoessa suu menee väkisin virneeseen. Yksinkertaisista asioista mies saa irti vaikka mitä. Ehkä tekin tunnette niitä. Kuuluisin niistä lienee "No niin". Hänellä sketsejä on paljon,; äkkiseltään tulee mieleen vaikka "Kellojen siirtely" tai "Passiivinen kansa" ym ym.
      Joskus katselin myös Jopet show:ta tv:stä (nytkin taas uusinnassa),mutta niistä meni jotenkin maku, kun ne pyörivät aivan liikaa alkoholin (tai alapään) ympärillä, tyyliin: ilo ilman viinaa on teeskentelyä.
      Iloisia hetkiä kaikille toivoo

Saara.

• Anonyymi

Joo, samaa mieltä; turha mökötys pois, ollaan sit haurassa naama lintas! Tuubia myös katselen, sieltä löytää kaikenlaista, huvia ja hauskaa, hyödyllistä ja vaikka mitä.
        p.s. miksi Saara nauroi? noku Herra sitä koetteli....!

• Anonyymi

Stand up koomikot on tylsintä huumoria mitä tiedän. Pakolla keksittyä huumoria.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä. Livenä joskus vuosia sitten yritin käydä katsomassa, mutta ei naurattanut ei. Lienenkö sitten itse niin tylsä ja tosikko

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan niitä eri tasoisia, kyllä hyviäkin löytyy. Entäs tv-sarjat joissa on taustanaurut mukana, ne Pulmuset, yms? Jos taustanauru otettaisiin niistä pois, osaisiko kukaan enää nauraa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan niitä eri tasoisia, kyllä hyviäkin löytyy. Entäs tv-sarjat joissa on taustanaurut mukana, ne Pulmuset, yms? Jos taustanauru otettaisiin niistä pois, osaisiko kukaan enää nauraa?

En ole näitä valmiiksi naurettuja vuosiin katsonut, ei kiinnosta Posset ja Putoukset yms hömppä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole näitä valmiiksi naurettuja vuosiin katsonut, ei kiinnosta Posset ja Putoukset yms hömppä.

Putouksen ym vastaavat voi poistaa kokonaan TV: ohjelmistosta
        ne on pelkkää katsojien kiusaa,
        niilläki kavilla voisi olla jotainoikeesti hyvää ohjelmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Stand up "huumori" tökkii pahasti. Ei kiinnosta yhtään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Ei voi tylsempiä ohjelmia olla. Samat naamatkin lähes
        jokaisessa.

• Anonyymi

Juutuubet ei kiinnosta yhtään.

• Anonyymi

Olen kovaa vauhtia toipumassa leikkauksesta,

eikä yhtää ystävää ,

nooh paranen itsekseni ja jos oikein hyvään kuntoon
      niin sitten kyllä vauhtiaki taas piisaa !

• Anonyymi

Voi sinua ! Toivotan sinulle hyvää ja nopeaa paranemista !!!
        Kyllä olisi mukavaa jos joku olisi kanssasi ja hellisi sinua !
        Miten se vanha laulu meni ?
        Nalle karhu sairastaa
        häntä hellikäämme ?

Minä sairastelin talvella 2,5 kuukautta yksin
        korkeaa kuumetta kahteen otteeseen, flunssia, ehkä korona ym.
        Oli tosi orpo olo.
        Kuumehoureissani itkinkin jo yksin,
        oli niin surkea olo,
        kun ei kukaan edes soittanut.
        Ajattelin,
        että ei ole hääppöstä olla vanha, sairas ja vähien tuttujensakin unohtama.
        Olisin voinut olla vaikka kuolleena pari kuukautta.
        Ei ketään kiinnostanut olemassaoloni.
        Olisin tarvinnut vähän apuakin,
        mutta kun ei ole ketään 200 kilometriä lähempänä
        eikä enää ketään läheistä.
        Toivon pääseväni pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi sinua ! Toivotan sinulle hyvää ja nopeaa paranemista !!!
        Kyllä olisi mukavaa jos joku olisi kanssasi ja hellisi sinua !
        Miten se vanha laulu meni ?
        Nalle karhu sairastaa
        häntä hellikäämme ?

Minä sairastelin talvella 2,5 kuukautta yksin
        korkeaa kuumetta kahteen otteeseen, flunssia, ehkä korona ym.
        Oli tosi orpo olo.
        Kuumehoureissani itkinkin jo yksin,
        oli niin surkea olo,
        kun ei kukaan edes soittanut.
        Ajattelin,
        että ei ole hääppöstä olla vanha, sairas ja vähien tuttujensakin unohtama.
        Olisin voinut olla vaikka kuolleena pari kuukautta.
        Ei ketään kiinnostanut olemassaoloni.
        Olisin tarvinnut vähän apuakin,
        mutta kun ei ole ketään 200 kilometriä lähempänä
        eikä enää ketään läheistä.
        Toivon pääseväni pois.

Kyllä vakavaksi vie jos uskaltaa edes miettiä,
        vanhus ja sairaus, huono yhdistelmä,

kaikenlaiset toiminnot vaikeutuu voimat heikkenee,
        usein tarvis ulkopuolista apua,
        mutta
        suomen vanhan ajan ihmiset
        olemme jo lapsuudessamme kasvattu ajattelemaan
        itse pitää pärjätä,
        olettaisin enemistöllä vanhuksilla on suuri kynnys pyytää ulkopuolista apua,
        -- olen jokseenki varma asiasta,
        jokatapaksessa elämä ei voi enään jatkua montakaa vuotta
        korkeentaan kymmenen
        ja se elämässä on lyhyt aika,
        silloin olen noin sata vuotias,
        en usko että edes kymmentä vuotta enään elän ,
        elän ne vuodet mitkä luoja suo
        siihen asti kirjoitelaan kuulumisia niin kauan kuin vielä pystymme ,
        sillä sekin taito voi yllättäin kadota jos huonosti käy,

hyvää illan jatkoa,
        eletään kiusallaki sata vuotiaiksi ,
        kirjoitellaan kuulumisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä vakavaksi vie jos uskaltaa edes miettiä,
        vanhus ja sairaus, huono yhdistelmä,

kaikenlaiset toiminnot vaikeutuu voimat heikkenee,
        usein tarvis ulkopuolista apua,
        mutta
        suomen vanhan ajan ihmiset
        olemme jo lapsuudessamme kasvattu ajattelemaan
        itse pitää pärjätä,
        olettaisin enemistöllä vanhuksilla on suuri kynnys pyytää ulkopuolista apua,
        -- olen jokseenki varma asiasta,
        jokatapaksessa elämä ei voi enään jatkua montakaa vuotta
        korkeentaan kymmenen
        ja se elämässä on lyhyt aika,
        silloin olen noin sata vuotias,
        en usko että edes kymmentä vuotta enään elän ,
        elän ne vuodet mitkä luoja suo
        siihen asti kirjoitelaan kuulumisia niin kauan kuin vielä pystymme ,
        sillä sekin taito voi yllättäin kadota jos huonosti käy,

hyvää illan jatkoa,
        eletään kiusallaki sata vuotiaiksi ,
        kirjoitellaan kuulumisia.

Minulla ei ole mitään odotuksia elämäni pituudesta, koska tiedän, että se voi
        päättyä ihan milloin vain. On yllättävää, että olen elänyt näinkin kauan.
        Joka toinen 70 vuotta täyttänyt ei näe edes 80 vuotispäiväänsä.

Kaikki läheiseni, ystäväni ja tuttavani ovat jo manan mailla.
        Miksi minä olen tänne yksin jäänyt ? Ei minusta ole kellekään mitään
        iloa eikä hyötyä, koska en ketään enää edes tunne eikä elämäni anna
        minulle itsellenikään mitään ilonaihetta. Totean vain. Tämä ei ollut valitus.

Jotenkin yrittää saada päivät kulumaan. Toimintakyky ja voimat ovat
        niin paljon heikenneet, ettei elämästä saa enää mitään irti.

Kerran luin jonkun rohvessorin kirjoituksen miten vanhenemiseen tulisi
        valmistautua. Outo kirjoitus, koska ei yhtään voi tietää mitä on tulossa.
        Vanheneminen on suuri yllätys. Ei siihen voi valmistautua kuin korkeintaan
        teoriassa eikä teoria vastaa todellisuutta yhtään.
        Joitain käytännön asioita voi järjestellä etukäteen, muttei niistäkään voi
        tietää mihin pitäisi valmistautua.
        Se tulee mikä tulee, moni asia tulee odottamatta, vaikka olisi kuinka yrittänyt
        "valmistautua".
        Sitä paitsi ei voi tietää, että on se, joka jää yksin viimeisenä.

Parastahan sitä aina toivoo, että terveyttä säilyisi elämän loppuun asti sen verran,
        että pärjäisi.

Joku on sarkastisesti sanonut, että "Elämän on sarja kärsimyksiä".
        Vanhuus ainakin voi olla, vaikkei suinkaan kaikille.
        Jotkut onnekkaat saavat olla suht'terveitä.
        Se mahdollistaa paljon asioita, jotka tekevät elämästä iäkkäänäkin
        elämisen arvoista.

Höpötellään taas ! Kuulumisiin ! Hyvää yötä !

• Anonyymi

Parempi on olla ilman ystäviä , nehän tuovat vain velvollisuuksia .

• Anonyymi

Totta tuoki,
        anteeksi pyydän, itse olen lyöny vuosi kymmenet jo laimin suhteessa ystäviini,
        jotenki vaan minusta on kai tullu itsekäs, ajattelen kyllä kaikkia heitä,
        mutta todellisuudessa suurin osa heitä on jo manan mailla ja elossa voi olla vielä yksi mutta jutut ei enään onnistu,
        elämä on lopumista
        lopulta ihminen on ihan yksin,

kuten aforismi sanoo:

" yksin ooot sinä ihminen
        yksin keskellä kaiken
        yksin tänne sä syntyvä ooot
        yksin lähtevä ooot " omin sanoin sanottuna , heh,

• Anonyymi

Voi hyvänen aika !
        En ajattele ollenkaan noin !
        Mikään ei voi tuntua velvollisuudelta, kun on ystävä kysymyksessä.
        Ystävistä on pelkkää iloa.
        Jos jotain pikku harmia olisi se kannattaa ohittaa
        ja antaa arvo sille kaikelle hyvällä, mitä ystävältä saa.

Nykyisin olen ystävätön. Kaipaan heitä paljon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi hyvänen aika !
        En ajattele ollenkaan noin !
        Mikään ei voi tuntua velvollisuudelta, kun on ystävä kysymyksessä.
        Ystävistä on pelkkää iloa.
        Jos jotain pikku harmia olisi se kannattaa ohittaa
        ja antaa arvo sille kaikelle hyvällä, mitä ystävältä saa.

Nykyisin olen ystävätön. Kaipaan heitä paljon.

Minulla oli kaksi erittäin hyvää ystävää joiden kanssa voi jakaa ilot ja surut, puhua rakkaudesta, surusta ja kaikesta siltä väliltä.
        Toinen heistä kuoli ihan yllättäen, muistelen häntä melko usein, koska tiedän kuinka vaikeita vuosia hän oli jo pitkän ajan elänyt, huolehtien muista enemmän kuin itsestänsä.
        Toisen muistihäiriöt veivät hänet omaan maailmaansa ja nyt hän ei tunne minua, asuukin nyt kauempana kuin ennen.

Nytkin on ystäviä, mutta noita kahta kaipaan siitä huolimatta.
        On kuin minulta olisi joku rakkausnippu kadonnut heidän menetyksessään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla oli kaksi erittäin hyvää ystävää joiden kanssa voi jakaa ilot ja surut, puhua rakkaudesta, surusta ja kaikesta siltä väliltä.
        Toinen heistä kuoli ihan yllättäen, muistelen häntä melko usein, koska tiedän kuinka vaikeita vuosia hän oli jo pitkän ajan elänyt, huolehtien muista enemmän kuin itsestänsä.
        Toisen muistihäiriöt veivät hänet omaan maailmaansa ja nyt hän ei tunne minua, asuukin nyt kauempana kuin ennen.

Nytkin on ystäviä, mutta noita kahta kaipaan siitä huolimatta.
        On kuin minulta olisi joku rakkausnippu kadonnut heidän menetyksessään.

Minäki kaipaan niitä lapsuuteni ystäviä,
        aikuisenaki he oli maailman ihanimpia ihmisiä ,
        molemmilla oli perheet kaukan eripaikkakunnilla
        kuten myös itselläni
        joten elämä eroti meidät toisistamme,
        muutaman kerran näin pitkä elämämme aikana heitä
        he olivat edeleen yhtä ihana ja rakastettavia ihmisiä vahuksenaki,
        ikuinen kaipaus on heitä ajatellessa,
        lapsuuden ystävät ei kai vanhukselta unohdu koskaan,

tietenki on ollu myös hyviä työkavereita joita voi kyllä myös ystäviksi sanoa,
        mutta ne oli aikuiselämän aikaisia ystäviä ja meidätki sittemmin elämä erotti
        kun päästiin eläkkeelle ja meki muutettiin paikkakuntaa kauas muualle.

eämä on pelkää luopumisen tuskaa !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäki kaipaan niitä lapsuuteni ystäviä,
        aikuisenaki he oli maailman ihanimpia ihmisiä ,
        molemmilla oli perheet kaukan eripaikkakunnilla
        kuten myös itselläni
        joten elämä eroti meidät toisistamme,
        muutaman kerran näin pitkä elämämme aikana heitä
        he olivat edeleen yhtä ihana ja rakastettavia ihmisiä vahuksenaki,
        ikuinen kaipaus on heitä ajatellessa,
        lapsuuden ystävät ei kai vanhukselta unohdu koskaan,

tietenki on ollu myös hyviä työkavereita joita voi kyllä myös ystäviksi sanoa,
        mutta ne oli aikuiselämän aikaisia ystäviä ja meidätki sittemmin elämä erotti
        kun päästiin eläkkeelle ja meki muutettiin paikkakuntaa kauas muualle.

eämä on pelkää luopumisen tuskaa !

Loppuvaiheessa se on luopumista. Vähitellen kaikesta. Ja sitten elämästämme.
        Antaisin pois vuosia elämästäni jos saisin puolisoni takaisin.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Paljon puhuva laulu,
        kertoo kaiken tärkeimmän ihmisen elämästä,

• Paloma.se01

Minulla on yksi ystävä, tosi läheinen, tuntenut hänet jo yli 50 vuotta ja jakanut monet ilot ja surut hänen kanssaan ja hänen kanssaan pidämme piene aamupalaverin joka aamu mesessä. Emme ole nähneet ainakaan kahteen vuoteen, mutta "puhumme" joka päivä, kerromme säästä, päivän ohjelmasta, suunnittelemme ruokalistoja, puhumme perheasioita, kommentoimme uutisi, maailmanmenoa. Kuulumisia.

• Anonyymi

Jaatteko kaiken, niin sanotusti?

• Emme toki.
        Ei tulisi mieleenikään.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Emme toki.
        Ei tulisi mieleenikään.

Erikoista joka aamu puhua ystävän kanssa. Oletteko jotenkin riippuvaisia toisistanne? Vaikuttaa aika oudolta, kuin pakkomielteeltä. Sinullahan on aviomies, tykkäisitkö jos hän joka ikinen päivä juttelisi mesessä kaverinsa kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erikoista joka aamu puhua ystävän kanssa. Oletteko jotenkin riippuvaisia toisistanne? Vaikuttaa aika oudolta, kuin pakkomielteeltä. Sinullahan on aviomies, tykkäisitkö jos hän joka ikinen päivä juttelisi mesessä kaverinsa kanssa.

Terveillä tyypeillä "aviomies" ei ole mikään este seurustella muitten ihmisten kanssa. Mikä lienee oma ongelmasi?

• Anonyymi kirjoitti:

Terveillä tyypeillä "aviomies" ei ole mikään este seurustella muitten ihmisten kanssa. Mikä lienee oma ongelmasi?

Meillä on kummallakin aviomies. Puhumme myös heidän kanssaan, koko päivän. :)
        Minulla on koko joukko ystäviä, tuttuja, kavereita ja sitten siskot ja muut sukulaiset joiden kanssa pidän jatkuvaa yhteyttä. Nykyisin etupäässä netin ja puhelimen kautta, mutta seuraamme toistemme elämää kevyesti, olemme tietoisia mitä on menossa.
        Minusta tämä on normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Meillä on kummallakin aviomies. Puhumme myös heidän kanssaan, koko päivän. :)
        Minulla on koko joukko ystäviä, tuttuja, kavereita ja sitten siskot ja muut sukulaiset joiden kanssa pidän jatkuvaa yhteyttä. Nykyisin etupäässä netin ja puhelimen kautta, mutta seuraamme toistemme elämää kevyesti, olemme tietoisia mitä on menossa.
        Minusta tämä on normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä.

Kylläpä sinulla onkin päivässä monta tuntia, kun tuollaisen ystävämäärän lisäksi ehdit pitää huolta palstaystävistä ja jopa vastustajista. Eikös teillä sen miehesi kanssa ole ihan eri nukkuma ja valvomis ajat, unissanneko puhutte keskenänne ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kylläpä sinulla onkin päivässä monta tuntia, kun tuollaisen ystävämäärän lisäksi ehdit pitää huolta palstaystävistä ja jopa vastustajista. Eikös teillä sen miehesi kanssa ole ihan eri nukkuma ja valvomis ajat, unissanneko puhutte keskenänne ?

Mikä hlvt sinua riivaa? Voisitko hoidella vain oman ongelmasi.

• Anonyymi

Aviomies puhui jätkäsaunassa, että hän ei lainaa enää vasaraakaan naapurin rakennukselle, kun sitä ei saa kerjäämättä takaisin.
      Jätkät nauraa ja ilkkuu, "kuinkahan käy jos lainaat akkaasi."
      Mies istuu tyynenä ja sanoo, " se ei anna vieraille ja tulee itse takaisin."
      Mutta kuinkas jos te annatte akkanne minulle lainaan.
      " no, et taida jättää panematta" on jätkien vastaus.

Kaikkea ei voi jakaa!

• Anonyymi

Minulla ei ole koskaan ollut ns ” sydänystävää”, tai mitä ne nyt ovatkaan monilla. Ei ole ollut mitään tarvetta sellaiselle koskaan, eikä ole edelleenkään.
      En tunne milloinkaan itseäni yksinäiseksi. Olemme olleet 54 v naimisissa.
      Ylä ja alamäessä kiitän ja rukoilen Jumalaa. En kuulu mihinkään uskonlahkoinntms ”piiri pieni pyörii”.
      Elän tällä hetkellä onnellista vanhuutta. Olen ollut onnellinen yleisesti ottaen läpi elämän, vaikka on ollut ympärillä sairautta ja itselläkin, muttei mitään ylitsepääsemätöntä.
      Rauha on sydämessä. Sitä ei voi itse valita.

• Anonyymi

Sen no. "voi itse valita". Ja täytyykin, kukaan muu ei sitä sulle - eikä kenellekään - anna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen no. "voi itse valita". Ja täytyykin, kukaan muu ei sitä sulle - eikä kenellekään - anna.

Tarkoitin, rauhaa sydämessä-ei voi itse valita. Ymmärrätkö?

• Anonyymi

Et tietenkään tunne itseäsi yksinäiseksi. Sinullahan on elämänkumppani !!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitin, rauhaa sydämessä-ei voi itse valita. Ymmärrätkö?

En. Juuri sen voi aivan itse valita. Vai kuka sen sulle antaa? Vai onko Rauha vaimosi.

• Anonyymi

Sellaista demokraattia ei tosiaan olekaan.

• Anonyymi

Mutta yksinäisyys on kurjaa, sanokaa mitä vain te, joilla on vielä
      elämänkumppani ja ystäviä ja vain hihkutte onnellisuuttanne,
      pystymättä asettumaan yksinäisen asemaan.

• Anonyymi

Vastaukset on joskus hiukan erikoisia.
        Laitan esimerkin.
        Jos aihe olisi vaikka köyhyys ja nälkä
        niin olisi hölmöä tulla kehumaan,
        ettei minulla vaan ole nälkä !
        Mätän tässä juuri kaviaaria ja juon shampanjaa päälle.

• Anonyymi

Aikoinaan kun olin nuori ja työelämässä, mä usein tunsin surua joitaki YKSINÄISIÄ nuoria naisia tunsin tosi kipeetä sääliä että voi voi voi miten noin vaikea tilanne nuoreilla kaunilla naisilla voi olle ettei ole ainuttakaa ystävää,
        me tiesimme kaikki että hänellä oli suhde varattuun mieheen ja sen aikainen yhteiskuntamme ainaki sillä paikkalunnalla oli hiukan liian arvosteleva , usein huomasin kuinka se nuori kaunis nainen kärsi elämän tilanteestaan,
        en lopulta koskaan tullu tietoiseksi kuinka hänen elämänsä rakentui myöhemmin,
        varsinki jos nuori joutuu yksinäiseksi se on tosi paha jauttu hänelle,

nyt vanhuksena kun kaikki minunki tärkeät ihmiset ovat kuolleet
        olen tuntenu pienen vilauksen tunteesta yksinäisyys,
        vaikka tavallaan en ole
        koska minulla on jälkeläiset jälkeläisineen, ja on jopa yksi ystäväki vielä elossa,

mutta vanhuus on elämäni vaikeinta aikaa koska terveys rajottaa ihan kaikkea hauskaa tekemistä ja menoja,

katsotaan kuinka tämä loppu elämä muodostuu, vielä olen kuitenki omatoiminen, itse hoidan kaikki asiasi , jospa suunnittelen kaikenlaista uutta jos raha riittää, jos ei riitä enköhän keksi mennä pankin pakeille,
        jotta asiat etenee vaikka vanha olenki, aina jotain pitää tehdä ja rakentaa niin kauan kuin henki pihisee ja ajatus juoksee !

• Aloittajalle:
      pyydän anteeksi, jos pahoitin mielesi kertomalla omasta tilanteestani ja siitä miten elämääni tuo sisältöä juuri tämä yksi ystävä jonka olentuntenut nuoresta naisesta lähtien, joka onkuinsisar minulle ja jonka kanssa juttelemme messengerissä joka aamu hetken ennen kuin lähdemme kumpikin töillemme.

Me jotka elämme parisuhteessa (minulla on lisäksi miehen aikamiespoika asumassa meillä) emme tietenkään voi täysin ymmärtää miltä tuntuu kun ei ole ketäänkenenkään kanssa rupatella. Omat yksinäiset vuoteni sen jälkeen kun lapset muuttivat omiin koteihinsa ja enne kuin tapasin nykyisin mieheni olivat työntäyteisiä ja illat kuluivat lähinnä chattaillessa ympäri maailmaa virtuaaliajassa ja telkkaria katsellessa.

Minulle netin ja somen tarjoamat mahdollisuudet pitää yhteyttä muihin ihmisiin olivat aivan ratkaisevaa laatua niinä vuosina.

Tarkoitus ei ollut tulla kehuskelemaan omilla ystävyyssuhteillani, vaikka halusinkin kertoa siitä, miten tärkeää ihmiselle onolla vaikkapa vain yksi hyvä ystävä, voi olla sukulainen, serkku, lapsuudenystävä tai ihan vainnaapurikin, joka jaksaa kuunnella asioitasi ja jolle voi kertoa "lähes" kaiken. Aina välillä kun juttelemme ystävän kanssa ja kun hän sanoo asioita jotka ärsyttävät tai tuntuvat hölmöiltä ajattelen lopuksi että on kyllä hyvä että olet olemassa, ei sillä väliä vaikka välillä vähän toistat itseäsi tai sanot jotain täysin hölmöä, rakastan sinua kaikesta huolimatta.

Ethän pahastu siitä että yleistän yksinäisyyden teemaa ikoskemaan muidenkin kokemuksia yksinäisyydestä?

• Anonyymi

"juttelemme messengerissä joka aamu hetken ennen kuin lähdemme kumpikin töillemme."

Onko sinulla todellakin noin säännöllinen elämä, jotta voi joka aamu jutella saman henkilön kanssa.
        Onko siis elosi ollut vain pelkkää työtä ja kotona oloa?

Jotenkin tulee taas tunne, että liioittelet tuota "joka aamu" puhelua.

• Anonyymi kirjoitti:

"juttelemme messengerissä joka aamu hetken ennen kuin lähdemme kumpikin töillemme."

Onko sinulla todellakin noin säännöllinen elämä, jotta voi joka aamu jutella saman henkilön kanssa.
        Onko siis elosi ollut vain pelkkää työtä ja kotona oloa?

Jotenkin tulee taas tunne, että liioittelet tuota "joka aamu" puhelua.

Joka aamu, ainakin parin, kolmen vuoden ajan ellei pitempääkin. Joskus vain muutaman sanan, joskus pitempään. Joskus on sattunut että toinen ei ole ilmestynyt meseen kymmeneen mennessä, silloin soitetaan ja kysytään oletko sairaana vai onko jotain tapahtunut.

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

Joka aamu, ainakin parin, kolmen vuoden ajan ellei pitempääkin. Joskus vain muutaman sanan, joskus pitempään. Joskus on sattunut että toinen ei ole ilmestynyt meseen kymmeneen mennessä, silloin soitetaan ja kysytään oletko sairaana vai onko jotain tapahtunut.

"Minulla on yksi ystävä, tosi läheinen, tuntenut hänet jo yli 50 vuotta ja jakanut monet ilot ja surut hänen kanssaan ja hänen kanssaan pidämme piene aamupalaverin joka aamu mesessä. "
        50 vuotta aamupalaveri saman ystävän kanssa. Teillä on jo kultahääpäivä! Onnittelut!

• Anonyymi

Minun paras ystäväni soitti eilen.
      Oli käynyt haudoilla
      kertoi omia kuulumisia
      edellisen kerran juttelimme
      kun soitin hänelle sunnuntaina.

Ei ystävyytemme tarvitse aikatauluja.
      Soitetaan, kun siltä tuntuu,
      tai on joku asia, tai avun tarve.

• Anonyymi

Et ole alottajan mieltä pahoittanu
      millä tavalla,

ehkä joku muu kirjoittaja palstalla on sen vaikutelman antanu
      ehkä kärkkäällä lausunnoillaan,

itse koen nämä jutut juttutuokioiksi,
      keskustelut tuo esiin erilaisten ihmisten kokemuksia
      eletystä elämästä ja mielipiteitä julki,

ihmiset ovat yksilöitä
      mielipiteitä ja elämän kokemusksia on yhtä paljon kuin on ihmistäki
      on myös eriäviä näkemyksiä elämästä,

kiva on lukea muitten elämän kokemusksia ja mielipiteitä ,
      en loukkaanu,

ollen vanhus lähes ysikymppinen , jääny yksin , puoliso kuollu,
      meidän perhe lapsineen on menneisyyttä ,

uusia ystävyys suhteita en ole halunnu edes etsiny
      enkä rakentaa,

mulle riittää
      yksi ystävä meneisyydestä on vielä elossa,
      ja jälkeläiset perheineen ,

olen toistaiseksi omatoiminen
      pärjänny vielä täysin yksin,
      siivoojan olen kerran vuodessa palkannu.

kirjoitelaan kuulumisia.

• Anonyymi

Voi sinä onnellinen !
        Minun näkökulmastani olet onnellinen.
        Voi kun minullakin olisi yksi ystävä menneisyydestä vielä elossa.
        Tututkin on häipyneet kuka minnekin.

Joskus mietin mitä tälle tilanteelle voisi tehdä,
        mutta en saa koskaan vastausta,
        niinpä jatkan taas alistuneena elämääni päivä kerrallaan yksin.

Joskus tulee vastaan joku "moikka-tuttu", jonka kanssa vaihdetaan
        ne olemattomat "kaunis sää" jorinat.
        Niistä ei voimia saa, mutta on ne tyhjää parempi.

Olen varovasti joskus ehdottanut mentäisiinkö vaikka kahville juttelemaan,
        mutta ei ole ottanut tulta.
        Onko se niin, ettei suomalainen halua tarttua tarjottuun tutustumisehdotukseen ?
        Saa hiukan käsityksen, ettei suomalainen tarvitse uusia ystäviä.

Itse olen sosiaalinen henkilö ja ottaisi aina ehdotukset vastaan ilomielin,
        riippumatta siitä olisinko yksinäinen vai en.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi sinä onnellinen !
        Minun näkökulmastani olet onnellinen.
        Voi kun minullakin olisi yksi ystävä menneisyydestä vielä elossa.
        Tututkin on häipyneet kuka minnekin.

Joskus mietin mitä tälle tilanteelle voisi tehdä,
        mutta en saa koskaan vastausta,
        niinpä jatkan taas alistuneena elämääni päivä kerrallaan yksin.

Joskus tulee vastaan joku "moikka-tuttu", jonka kanssa vaihdetaan
        ne olemattomat "kaunis sää" jorinat.
        Niistä ei voimia saa, mutta on ne tyhjää parempi.

Olen varovasti joskus ehdottanut mentäisiinkö vaikka kahville juttelemaan,
        mutta ei ole ottanut tulta.
        Onko se niin, ettei suomalainen halua tarttua tarjottuun tutustumisehdotukseen ?
        Saa hiukan käsityksen, ettei suomalainen tarvitse uusia ystäviä.

Itse olen sosiaalinen henkilö ja ottaisi aina ehdotukset vastaan ilomielin,
        riippumatta siitä olisinko yksinäinen vai en.

Olen kokenut josksu samaa. Mikähän siinä on, että joillakin suomalaisilla ei pelaa
        ollenkaan hoksottimet tarttua tarjottuun tilaisuuteen. Eräskin vastasi kutsuun:
        "Minulla on kahvia kotona !"
        Olisin tarjonnut, mutta nuijille en tarjoa. En edes halua tutustua niihin.
        Parempi yksin kuin huonon kaverin seurassa.

• Anonyymi

Kysyit, ” mikähän siinä on”. Minäpä kerron nätisti. Itse olen juuri tuollainen oman tien kulkija ollut aina ja olen edelleen. Ei nappaa, jos joku sanoo,että lähdetäänpä kahville tai mennään yhdessä kävelemään tai ihan mitä vaan vastaavaa.
      Läheisten kanssa kyllä käymme. Olen ihan onnellinen näin.Jokainen on omanlaisensa ja niin on hyvä.

• Anonyymi

Hyvähän sulla kun on läheiset.

• Anonyymi

Onko meillä Suomessa kulttuuri erilainen ? Pitäydytään omissa porukoissa.
      Ei tule mieleenkään antaa itselleen mahdollisuutta tutustua uusiin ihmisiin,
      vaikka tarjolla olisi.

• Kyllä kulttuurierot ovat suuret verrattuina esim. latinokulttuureihin, joissa vanhukset ovat osa perhettä tai jos asuvat laitoksessa niin mieluimmin mahdollisimman lähellä ja joka sunnuntai käydään porukalla tapaamassa. Italiassakin nonnot ja nonnat ovat rakastettuja ja arvostettuja perheenjäseniä, vaikka asuisivatkin omillaan.

Ihan vain anekdoottina kerron, että joskus kuusikymppisenä kun chattailin ahkerasti latinojen kanssa niin minutkin "adoptoitiin" virtuaaliperheeseen, olin muistaakseni 26 tytär ja meillä oli mukavaa, vähän kuin kahvipirtissä aikoinaan täällä, keksittiin juttuja, vietettiin häitä ja hautajaisia, syntymäpäiviä ja ristittiin vauvoja, ihan vaan virtuaalisesti. Isä ja äiti olivat molemmat meksikolaisia, me tyttäret (olimme kaikki tyttäriä) olimme kaikista latinoamerikan maista, Puerto Ricosta, ja Espanjasta, oli nainoa finlandesa porukassa :)

Tutustuminen uusiin ihmisiin ei ole kovinkaan helppoa enää viimeisillä vuosikymmenillä, oikeassa elämässä. Päinvastoi, kavereita ja tuttuja lähtee tuonilmaisiin vähän väliä. Itseänikinon alkanut jo vaivaamaan vuosien väheneminen, ihmisten väheneminen sukuni riveissä ja jopa sanojen väheneminen.

• Anonyymi

Luulempa
        nuorena ihminen hankkii ystävät joihin pitää yhteyttä yllä ja joitten kanssa menee rientoihin , kuten tasnseihin ym haarastuksiin,

nuorena ihminen hakeutuu toisten nuorten joukkoon,
        niin tein itse ja kaikki tuntemani ihmiset ,
        oli kaikenlaista rientoa tansseja ja nuorisoseuran kaikenlaisia kerhoja

aikuistuessamme mentiin naimisiin
        lapsia syntyi vuoden välein ja työelämä molemilla painoi pääle ,
        alussa meillä on muutana saman ikäinen ysävä pariskunta joitten kanssa kyläiltiin jos aikaa oli
        mutta
        pikkuhiljaa elämän melskeissä vierilut jäi ja lähinnä minäki pidin omista vanhemmistani huolta töitteni lisäksi,
        tilasin kotipalvelut heille tarpeen mukaan ja käytin lääkärissä olin kavrina lääkäri reissuilla,
        käin joskus myös yöllä vanhaa issäni katsomassa jos hänellä oli jokin hätä,
        vein sairaalanki tarvittaessa,

niin se elämä meni menojaan , vuodet vieri,
        vierailut jäi
        lapset lenti pesästä ,

kun kahden jäätiin puolison kanssa matkailtiin paljon kotimaassa ja lomilla ulkomailla,
        yhteydenpito sukulisiinki meni puhelimen vvälityksellä
        joskus ohi mennessään kävivät kylässä
        kaikki asui kaukana eri paikkakunnilla, vierailut oli satunnaisia,

vanhuksena kun puoliso kuoli jäin yksin
        en ole haluunnu sen kummenpia kavereita , olen viihtyny ihan yksin,
        mulle riitti harrastukset jossa näin naama tuttuja ,

niin elämä on karsinu kaikki ystävät / kaverit vähitelle mananmaille,
        puhekaveritki vähentyneet
        on sentään jääny jälkeläiset
        ja yksi meneisyyden ystävä on elossa,
        ne riittää kunnes itse muutan manan maille,
        ikuisuuteen ,
        eipä sitä väsyny sairas vanhus enään jaksisikaan suuremmin ystäviä,
        hyvä kun yksikseen selviää päivästä toiseen,
        ja saahan kotipalvelusta vahus apua jos oikein huonoon kuntoon tulee, "

kuinka te toiset jaksatte, " ystävienne kanssa "
        jos ja kun teillä niitä vielä on ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulempa
        nuorena ihminen hankkii ystävät joihin pitää yhteyttä yllä ja joitten kanssa menee rientoihin , kuten tasnseihin ym haarastuksiin,

alussa meillä on muutana saman ikäinen ysävä pariskunta joitten kanssa kyläiltiin jos aikaa oli
        mutta
        pikkuhiljaa elämän melskeissä vierilut jäi ja lähinnä minäki pidin omista vanhemmistani huolta töitteni lisäksi,
        tilasin kotipalvelut heille tarpeen mukaan ja käytin lääkärissä olin kavrina lääkäri reissuilla,

vierailut jäi
        lapset lenti pesästä ,

kun kahden jäätiin puolison kanssa matkailtiin paljon kotimaassa ja lomilla ulkomailla,

ikuisuuteen ,

Minulla on niin paljon lapsia, lastenlapsia ja lastenlastenlapsia perheineen, siinä on ystävyyttä ja rakkautta yllin kyllin. En muita kaipaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on niin paljon lapsia, lastenlapsia ja lastenlastenlapsia perheineen, siinä on ystävyyttä ja rakkautta yllin kyllin. En muita kaipaa.

Sinua on luoja siunannu,

uskompa , hyville ihmisille syntyy paljon lapsia,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulempa

mutta

vierailut jäi
        lapset lenti pesästä ,

ikuisuuteen ,

Minä jaksaisin ystäviä jos olisi. Vanhojen ystävien kanssa oli leppoisaa ja rentoa,
        mutta ketään ei ole enää elossa. Olen surullinen siitäkin.
        Lapset ovat edesmenneen puolisoni ja ulkomaille lähteneet.
        Katselen sadetta ikkunasta ja puitten lehtien putoamista ja valtava
        surumielisyys valtaa mieleni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinua on luoja siunannu,

uskompa , hyville ihmisille syntyy paljon lapsia,

"uskompa , hyville ihmisille syntyy paljon lapsia"

Anteeksi vain, mutta tuo ei ollut oikein kivasti sanottu.
        Ei lapsiluku kerro siitä onko ihminen hyvä vai paha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä jaksaisin ystäviä jos olisi. Vanhojen ystävien kanssa oli leppoisaa ja rentoa,
        mutta ketään ei ole enää elossa. Olen surullinen siitäkin.
        Lapset ovat edesmenneen puolisoni ja ulkomaille lähteneet.
        Katselen sadetta ikkunasta ja puitten lehtien putoamista ja valtava
        surumielisyys valtaa mieleni.

Samoja tunteita on minullaki,
        " eikä yhtää ystävää, "
        on minulla yksi ystävä , tuhanne kilometrin päässä ,
        yhtä vanhoja olemme,

sman ikäset ihmiset on parhaita ystäväviä,

• Anonyymi
      • Anonyymi

KELLE MÄ SOITAN ?

kuka kertois sen

kuka osaa neuvoa

nytki yksin, eikä uni tule !

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

KELLE MÄ SOITAN ?

kuka kertois sen

kuka osaa neuvoa

nytki yksin, eikä uni tule !

Sama vika "rahikaisella" päivällä ja yön yksinäisyydessä. Ei ole ketään.

• Anonyymi

"Eikä yhtään ystävää", sanoo aloituksen otsikko.
      Miten te määritätte ystävän/ystävyyden?
      Minulle ystävyys olisi sitä, että on 100 % luottamus. Ettei tarvitse erikseen mainita, että "älä kerro kenellekään", "ei puhuta tästä muille".
      Kaiken voisi jakaa.

Jouduin vuosikymmeniä sitten pettymään pahasti. Pidin ystävänä henkilöä, jolla ammattinsakin puolesta oli vaitiolovelvollisuus. Olin järkyttynyt, kun sain tietää hänen pettäneen luottamukseni.
      Tuo tapahtuma vaikutti ihmissuhteisiini tulevaisuudessa. En enää koskaan uskoutunut kenellekään "sydänjuuria myöten".
      En kaipaa ystävyyttä en ystävää. Katkerako? En tunne olevani.

• Anonyymi

Totta on, aina jokaisen parhaana ja luotettavimpana pitämällä ystävällä on
        toinenkin ystävä, joka on luotettava, ja senkin kanssa jaetaan kaikki tiedot muista luotetuista ystävistä.
        Jopa niin, että nimikin tulee esiin, mutta totuus unohtuu, ja usein asioihin liittyy ihan outoja asioita.
        Niin tekee outo ystäväni, puhuu asiani kaikille joita tapaa ystävistään, en jaa salaisuuksiani.
        Hänet tiedetään, aina joku hampaissa!

Ystävyyttä se ei ole, mutta tuttavuuskin riittää juoruilevalle.
        Keksii, jos ei ole tapahtunut uutta.
        Kaikesta voi puhua, kun pitää salaisimmat asiat yksityisiä, itkee vaikka salaa surujaan, se voi olla naurettavaa sen ystävän katsomana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta on, aina jokaisen parhaana ja luotettavimpana pitämällä ystävällä on
        toinenkin ystävä, joka on luotettava, ja senkin kanssa jaetaan kaikki tiedot muista luotetuista ystävistä.
        Jopa niin, että nimikin tulee esiin, mutta totuus unohtuu, ja usein asioihin liittyy ihan outoja asioita.
        Niin tekee outo ystäväni, puhuu asiani kaikille joita tapaa ystävistään, en jaa salaisuuksiani.
        Hänet tiedetään, aina joku hampaissa!

Ystävyyttä se ei ole, mutta tuttavuuskin riittää juoruilevalle.
        Keksii, jos ei ole tapahtunut uutta.
        Kaikesta voi puhua, kun pitää salaisimmat asiat yksityisiä, itkee vaikka salaa surujaan, se voi olla naurettavaa sen ystävän katsomana.

Noin juuri. Olen joskus jollekin "uskoutujalle" sanonut, että älä mainitse nimeä. Minusta on kiusallista kuunnella kenenkään henkilökohtaisia, sisimpiä asioita. Jopa työpaikalla kahvipöydässä henkilön selän takana.
        Eipä enää tarvitsekaan, kun on ympyrät pienentyneet ja tuttavatkin "hyvän päivän tuttuja".

• Anonyymi

"Minulle ystävyys olisi sitä, että on 100 % luottamus."

Jaaha, kenen kanssa ??? Tarvitaan IHMINENKIN.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Minulle ystävyys olisi sitä, että on 100 % luottamus."

Jaaha, kenen kanssa ??? Tarvitaan IHMINENKIN.

"Miten te määritätte ystävän/ystävyyden?
        Minulle ystävyys olisi sitä, että on 100 % luottamus."

"YSTÄVYYS OLISI"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Miten te määritätte ystävän/ystävyyden?
        Minulle ystävyys olisi sitä, että on 100 % luottamus."

"YSTÄVYYS OLISI"

niin minullekki,

ystävät ovat luotettavia,

ystävän jos menetän ei mulle mitään jää, on elämä niin vaikeaa ilman ystävää,,,, näin se vaan on,,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

niin minullekki,

ystävät ovat luotettavia,

ystävän jos menetän ei mulle mitään jää, on elämä niin vaikeaa ilman ystävää,,,, näin se vaan on,,,,

Onnea jos sinulla on vielä ystävä elävässä elämässä.
        Minulla ei kuin nettikamut. Hyvä niinkin. Kiitos kamut !

• Anonyymi

Ei oikeaa ystävyyttä ole tarpeen määritellä, se on osa elämää ja
      jos sitä ei olisi, olisi kuin toinen kenkä olisi kadoksissa.

• Anonyymi

joooo, tota olenki miettiny,
        entä jos se viimenenki ystävä kuolee, kuinkas meille sitten käy ?????????

ihan hirvittää ajatuski,,,,,,,,,,,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joooo, tota olenki miettiny,
        entä jos se viimenenki ystävä kuolee, kuinkas meille sitten käy ?????????

ihan hirvittää ajatuski,,,,,,,,,,,,,

Minulla menehtyi viimeinen ystävä 10 vuotta sitten.
        Samoin puoliso vuosia sitten.
        Tutut ovat muuttaneet ties minne.
        Voin sanoa, että elämä on sen jälkeen ollut karua.
        Saa taistella pysyäkseen henkisesti pinnalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla menehtyi viimeinen ystävä 10 vuotta sitten.
        Samoin puoliso vuosia sitten.
        Tutut ovat muuttaneet ties minne.
        Voin sanoa, että elämä on sen jälkeen ollut karua.
        Saa taistella pysyäkseen henkisesti pinnalla.

Sinulle jaksamista,

tietääkseni seurakunnasta saa yksinäinenki ihminen tukea jos haluaa, sinne kai pitäisi vaan itse hakeutua tai ottaa puh. yhteys,

• Anonyymi

Miksi olemme yksinäisiä?

Ymmärrän samasta syystä yksin jääneitä, leskiähän tässä iässä alkaa olla jokaisen ystäväpiirissä.
      Yksin jääneet Covid-19 eristetyt vanhat ihmiset, eivät voineet liikkua ilman maskeja, ja kaiken aikaa lietsottiin pelkoa kansan keskuuteen.
      En poistunut kotoa montakaan kertaa ihmisjoukkoihin.
      Lenkkeilin yksin, harvoin kukaan vastaantulija vastasi maskinsa takaa.
      Yksi mies sanoi kerran, että kun meinaa henkikin mennä näitten naamareitten läpi hengittäisä, niin ei huvita huomenia huutaa tien toiselle puolelle.

Maski huurtui kun sen kanssa pakkasessa kulki ja hengitys oli raskasta.
      Ihmiset eristettiin koteihinsa.
      Jäikö meille päälle se tunne, että paras ja turvallisin paikka on koti.
      Omista ystävistäni moni on kuollut tuon kuluneen 5 vuoden aikana.

Uusia ei löydy, kun tanssiminenkin loppui.
      nyt ei enää ole rohkeutta moikkailla vieraita ihmisiä ja tunkea SAMALLE PENKILLE BUSSISSA, SAADAKSEEN PUHUA JONKUN IHMISEN KANSSA.

Siksikö olemme yksinäisiä?
      Minulla se on iso kynnys, ei ole enää seuranhaku ja ystävyys helppoa.

• Anonyymi

Mun kunto romahti sen gorona vouhotuksen takia,
        enkä ole toipunu siitä ollenkaan, päinvasoin joka päivä menee kunto takapakkia, nyt olen ihan poikki, kuoleman portilla kai,
        hirveen kipee jokapaikasta maha erikoisestai,
        koha alan huutamaan vaan en kestä tä vanhuuden vaikeutta ja saiautta.
        olis joku konsti jolla pääsis pois ikuisiksi ajoiksi näistä vaivoista.
        miksi jumala antaa vanhan ihmisen kitumalla kuolla.
        en ymmärrä.

• Anonyymi

Joku jää aina viimeiseksi vanhaksi, mutta miksi kukaan nuoremmista
      ei muista KOSKAAN ??????
      Kun on niitä paaponut, hoitanut ja kannustanut ja auttanut luulisi,
      että viisi minuuttia löytyisi joskus aikaa edes soittaa.
      Enkä puhu nyt lapsistani, vaan lapsenlapsien ikäisistä, aikuistumassa olevista
      tai aikuisista.
      Yhtä hyvin vähän nuoremmat tutut voivat olla välinpitämättömiä,
      kun itsellä on seuraa ja terveyttä ei ajatella muita yhtään.
      Minusta ihmiset ovat itsekkäitäkin.

• Anonyymi

Jos / kun olet vanha ja sulla on aikaa, niiin miksi et itse pidä yhteyksiä yllä. Älä ole itsekäs.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos / kun olet vanha ja sulla on aikaa, niiin miksi et itse pidä yhteyksiä yllä. Älä ole itsekäs.

Ehkä ei huvita yrittää jos ei kukaan vastaa eikä soita takaisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä ei huvita yrittää jos ei kukaan vastaa eikä soita takaisin.

Sitten täytyy etsiä ja hakea seuraa muualta.

• Anonyymi

-
      Kyllä me tairetaan olla ihan itse itsekkäitä, emme enään v i i t s i tutustua uusiin ihmisiin
      ja kun entiset ovat kuoleet
      millää ei enään ole oikestaan merkitystä, varsinki me vanhukset olemme itse jo huonokuntosia ja tiedämme tasan tarkaan että elämä tekee loppuaan,
      ollaan vaan hyvillään jos jälkeläiset ovat vielä terveitä ja voivat hyvin,
      heidän pitää ja tulee selviytyä elämästään vielä meidän kuoleman jälkeenki, ja heilläki on omat huolensa, ja vastuunsa vielä elämästään ja omista jälkeläisistään,
      lopetetaan marinat ja ollaan tyytyväisiä ja kiitollisaia vaan kun olemme saaneet näin vanhaksi elää,

mä olenki
      hyväksyn yksin olemisen ja tulevan kuolemani,
      kolema on tervetllut ja luonnollinen tapahtuma sitten kun se tulee.

• Anonyymi

Ei se ole viitsimisestä kiinni, tiedät varmaan itsekin ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole viitsimisestä kiinni, tiedät varmaan itsekin ?

Väitän vahvasti
        on itsestä ja viittsimisestä kiinni
        että on yksin ja h a l u a a k i olla yksin,

usein olen miettiny kun on ollu " niitä rakkauksia ja ihania tunteitaki paljon elämän aikana "
        " mahdollisuksia "
        pitkä elämän varrella löytää uusi / uusiaki kavereita,
        EN ole halunnu , olen teny analyysiä itseni kanssa hyvin syvällisesti ,

minulle todellisuudessa oli tärekä VAIN oma puoliso,

pitkä elämän varrella kun tuli nähtyä elämän hyvät ja huonot puolet
        koko elämän kirjo
        koko ihmisen elämä on IHMISEN KASVAMISTA IHMISENÄ ihmisyyteen,
        ihmisen täytyy nähdä ja kokea kaikki ,
        jotta kehittyy ihmisenä ja tietää mikä on itselle tärekää
        ihmisen pitää oppia elämään itsensä kanssa ,
        ja hyväksyä elämä semmosena kuin se kunkin kohdalle tulee,
        joskus se on hyvinki kirjavaa ja vaikeeta, tai yleensä niin onki.

nyt olen vanhus
        valmis lähtemään ikisuuteen sitten kun luojani sen katsoo ajankohtaiseksi kohdalleni ,
        voihan olla että näen vielä sata votispäiväni,
        joka ei kuitenkaan ole toiveeni.

• Anonyymi

Jokaisessa maassa on omat yksinäisensä. Nyt on parempia mahiksia purkaa ahdistavaa yksinäisyyttään.
      Nettihäiriköt ovat monella jokapäiväistä nettikäyntiä odottamassa. En voi ymmärtää noita pikku nettipomoja!

• Anonyymi

Jotain sanoakseni,
        me ihmiset olemme kovin erilaisia,
        elämän tilanteet poikkeaa kovastikki toisistaan,
        myös terveys vaihtelee rajusti, jotkut vanhukset ovat pirteita sata vuotiaaksi asti, jokust sairastuu jo huomattavasti norempana,
        ihmisen fyysinen terveys voi aiheuttaa ärtyisyyttä
        pinna palaa herkemmin,

myös mielipiteet asioista poikkeaa rajustikki toisistaan

kuten demokrattisessa yhteiskunnassamme olemme saaneet nähdä ja kokea
        vastakkain asettelu esm . politiikassaki on jyrkkää,
        ristiriidat ja eriävät mielipiteen tulee julki

myös näillä palstoillaki aiheuttaa " kränää "

sori ooooon hoooooono selittäjä, tämä tästä tälläkertaa,

• Anonyymi

Jooo ja ikävä mulla siltiki josks on vaikka tykkäänki asua yksin ,

mistähän johtuu
      osaako kukaan selittää ?

• Anonyymi

Tottakai ihmisellä on joskus ikävä, vaikka tykkäisikin asua yksin.
        Eikö olis kumma juttu, jos ei koskaan ikävöisi ketään eikä mitään ?
        Silloinhan olisi tunteeton.

En haluaisi asua yksin, olen tuntenut suurta turvattomuutta ja ikävää aina
        sen jälkeen kun yksin jäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai ihmisellä on joskus ikävä, vaikka tykkäisikin asua yksin.
        Eikö olis kumma juttu, jos ei koskaan ikävöisi ketään eikä mitään ?
        Silloinhan olisi tunteeton.

En haluaisi asua yksin, olen tuntenut suurta turvattomuutta ja ikävää aina
        sen jälkeen kun yksin jäin.

Mistähän se johtuu, että koet turvattomuutta kun jäit ksin,

mä tunne enemmänki oloni turvalliseksi kun asun yksin,

yksi riitti mulle,
        noruuden rakkaus,
        kesti yli viisikymmentä vuotta,
        kunnes kuolema erotti, niinkuin pappi sanoi vihkikaavassa,

vanhan ihmisen on hyvä elää yksin,
        niin kauan kuin pärjää omatoimisena,

minulla ei ole minkäänlaisia pelkoja,

kuolema on mun paras kaveri sitten kun se tulee mua noutamaan,

mielelläni kuolen yksin,
        mua ei tarvi pitää kädestä kiinni ja voivotella

olen jo hyvästelly jälkeenjäävät rakkaani ja sanonu pois menoani ei tarvitse surra

olen sanonu ei saa riidellä perinnönjako tilanteessa,
        vaan rehellisesti se joka hoitaa kuolin pesän
        ottaa kulukorvaukset
        sillä perinnönjaossa on aina paljon kuluja ennen kuin vainaja saadaan hautaan,

jälkeen jäävä omaisuus pitää panna kaikkien kanssa tasan,

tämmönen on mun testamentti jälkeläisilleni,

toden näköisesti en kuole kuitenkaan vielä muutamaan vuoteen,
        joudun kitumaan ehkä vuoden tai luoja tietää paremmin mun pois lähtöni ,

minulla on luoja aina kaverina joten en ole koskaan täysin yksin, vaikka en lojaani näe mutta tiedostan sen läsnä olon aina ja kaikkialla,

voisitko sinäki saada luojsi kaveriksi sinuakaa yksin olo ei enään pelottais,

nyt nkkumaan
        huomenna on parempi päivä,
        kirjoitelaan,

luoja olkoon kanssai,

• Anonyymi

kurjaa on kun puoliso menehtyi. Kuinka siitä yli pääsee…

• Anonyymi

Elämä jatkuu vaan,
        siihen on pakko tottua ettei puoliso tule enään kotiin,

mun puoliso kuoli jo vuosia sitten , mutta aina hän on mielessä, ja elämä jatkuu vaikka häntä ei enään ole,

niin se vaan menee ,

• Anonyymi

Tuntuu, ettei millään. Suruntuska on niin raskas jos on ollut läheinen ja rakastava
        liitto.

• Anonyymi

Elämällä. Elää kun on pakko, vaikka ei tahtoisikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuntuu, ettei millään. Suruntuska on niin raskas jos on ollut läheinen ja rakastava
        liitto.

Mun avioliitto kesti 55 vuotta , oli nuoruuden rakkateni ,
        kunnes kolema vei vakavan sairauden seurauksena,

meidä avioliitto koko kaiken elämän kirjon hyvine ja pahoine päivineen,
        siis ihan kaiken mitä ikinä ihminen voi elämässään kokea,

kaikesta holimatta puolisoni oli minulle elämäni tärkein ihminen,
        ja niin olin minäki hänelle, sen hänki osasi silti näyttää sen
        taistelun tiimellyksistä huolimatta ihan hautaan asti, en tiedä voiko sitä sanoa rakkaudeksi vai kiintymykseksi vai yhteen-kasvamiseksi, me olimme siis yhtä vaikka välillä elämä oli kuin taistevat metsot konsanaan,

kysynki sinulta
        kun noin kovasti keht ja rakastit puolisoasi että voiko elämä olla pelkkää auvoista ihanuutta, ilman ristiiitoja ilman mustaskkaisutta, ilman syrjä hyppyjä,

minun mielestäni EI voi olla ,
        mutta KAIKESTA EÄMÄN TAISTELISTA HUOLIMATTA
        OMA PUOLISO VOI OLLA SE AINOA KAIKKEIN TÄRKEIN IHMINEN MAAILMASSA ,

näin minä koen oman elämäni ja polisoni,
        lapsetki jää sen tärkeyden toiselle sijalle , oma puoliso on ja OLI se tärkein ihminen
        minulle mun elämässä ja avioliitossa,
        syrjähypyistä huolimatta,

ei syrjähypyt kaada aviolittoa, jos ollaan rehellisiä toisilleen ja tärekys järsjestys on molemmille selvä ,

vasti ikkään oli ohjelma aiheesta TV:ssä , siinäki tuli julki
        jokaisessa avioliitossa on myös omat saisuutensa,
        se kuuluu normaaliin ihmiselämään. näin se vaan on !

mutta aina OMA PUOLISO ON SE EÄLÄMÄN TÄRKEIN IHMIEN
        kunnes kuolema erottaa ,
        näin olen kokenu oman elämäni,

• Anonyymi

Ei kiinnosta pätkääkään muut, hyvä kun saan olla rauhassa.

• Anonyymi

joooo, en minäkää enään jaksa muita,

hyvä kun jaksaa i t s e ä ä n

jaksaa elää itsensä kanssa

minussa ittessä on ihan tarpeeksi vaivaa ihan itellekki,

aivan kauheeta,
        kun
        WC.ssa reissutki ovat niiiin hittaita ja työläitä
        suihkssa käynti ihan HIRVeetä ei jaksasis,

syöminen ihan kuheeta mikään ei maistu hyvälle,

sängyn petaaminen ihan kauheen työlästä,
        siivoomisen olenki jo lopettan EN jaksa,

kn lähtee pakollisille asioilleen VOI KAUHEETA kun on työlästä pukea ja laittaa naamansa suht-koht siistiksi, ettei suupielissä roiku piimää pahemmin,

miten voi ihminen olla itseleen niiiiiiiin työläs
        miten sitä enne ehti kaikkea, käydä töissä, laittaa lapsi lauma kouluun ja niile aamupalat ja koulun jälkeen jääkaappiin valmiit välipalat että jaksavat odottaa kun tulen töistä niille laittamaan ruokaa,
        entä mien sitä joka ikinen viikko jaksoi tehdä suursiivouksen kn nyt ei jaksa edes kerran vodessakaan enään siivota kunnolla,

kertokaa
        miksi vanhan himisen elämä muttuu näin vaikeaksi ennekin henkensä heittää,

kiitos tiedosta , jos joku jakssaa kertoa totuuksia vanhuudesta .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joooo, en minäkää enään jaksa muita,

hyvä kun jaksaa i t s e ä ä n

jaksaa elää itsensä kanssa

minussa ittessä on ihan tarpeeksi vaivaa ihan itellekki,

aivan kauheeta,
        kun
        WC.ssa reissutki ovat niiiin hittaita ja työläitä
        suihkssa käynti ihan HIRVeetä ei jaksasis,

syöminen ihan kuheeta mikään ei maistu hyvälle,

sängyn petaaminen ihan kauheen työlästä,
        siivoomisen olenki jo lopettan EN jaksa,

kn lähtee pakollisille asioilleen VOI KAUHEETA kun on työlästä pukea ja laittaa naamansa suht-koht siistiksi, ettei suupielissä roiku piimää pahemmin,

miten voi ihminen olla itseleen niiiiiiiin työläs
        miten sitä enne ehti kaikkea, käydä töissä, laittaa lapsi lauma kouluun ja niile aamupalat ja koulun jälkeen jääkaappiin valmiit välipalat että jaksavat odottaa kun tulen töistä niille laittamaan ruokaa,
        entä mien sitä joka ikinen viikko jaksoi tehdä suursiivouksen kn nyt ei jaksa edes kerran vodessakaan enään siivota kunnolla,

kertokaa
        miksi vanhan himisen elämä muttuu näin vaikeaksi ennekin henkensä heittää,

kiitos tiedosta , jos joku jakssaa kertoa totuuksia vanhuudesta .

jooo ja vahuuden vaikeuksista,,,,

• Anonyymi

Vanhankodit on palautettava yhteiskuntaamme !

Nykyisin niitä kutsutaa palvelutaloiksi,

mielestäni ei ole sama asia,

vanhaunkodit on kuin koti

niissä pidetään vanhuksista huolta kaikin tavoin,

eläkeitten pitää riittää kaikille vanhuksille vanhainkodin palvelitten saamiseen !

• Anonyymi

Kyllä rahaa on, mutta laitaoikeistohallitus jakaa sen rahaeliitille, jolla on jo
        rahaa kuin roskaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä rahaa on, mutta laitaoikeistohallitus jakaa sen rahaeliitille, jolla on jo
        rahaa kuin roskaa.

hymmmmm jooooo, tietenki joskus ihmettelee esm. palkkojen suuria eroavaisuuksia,

sitä ei vaan tämmönen tavallinen tollukka ( itsekki ihmetelen )
        koskaan ymmärrä miksi
        ei muka voida laskea koko kansalle toimeen tulo niin että kaikki tulee kohtuulisen hyvin toimeen,
        tietenki ehtona pitäisi olla täys työllisyys kuten oli kekkosenki aikakaudella,

eikä tämmösiä älyttömyyksien suuria eroja rahan jaossa koskaa hyväksytäisi,

uskoisin
        koko kansakunta voisi paremmin , olisi vauraampi
        eikä valtio olisi noin velkaantunu kuin nykyisin on
        jopa konkurssissa kuten tällähetkellä on.

• Anonyymi

Mitä sitä vanha ihminen ystävillä enään tekiskää kun ei kuitenkaan jaksa enään mitään
      ei jaksa enään edes itseäänkää,
      parree olla yksin ja kuolla pois, kumpa kuoliski
      kauheeta sitäki on oottaa huono kuntosena.

• Anonyymi

Tuolla välillä joku puhui, ettei enää jaksa laitaa naamaa kelvolliseksi ulos lähtöön.
      Voi pojat.
      Se on helppoa, kun vetää housut jalkaan, lenkkarit jalkaan, joku sään mukainen paltoo päälle , lippis tai myssy päähän ja menoksi.

Jos ei ole menossa seuraa hakemaan tai pikatreffeille.
      Kuka mun naamaa tarkastelis, ruokakaupassa.

Kattova enemmänki mitä ostan ja millä maksan.

• Anonyymi

Onhan se kauheeta, kun naiset varsinki aina koitetaan laittaa naamaki järjestykseen että kehtais näyttäytyä ihmisten ilmoilla,
        mä ooon piiiiitkään harkinnu meneväni kosmetologille, katattamaan kesto värin kulmiin,
        mutta en kertakaikkiaan saa aikaseksi, joksus kun aattelen lähtö, sitten tulee ongelma mistä semmosen kometogin löytää,
        toistaiseksi itse koitan vetää viiruja kulmiin,
        kun luoja on antanu mulle vain viti-valkoset kulmakarvat, kuten trumpillaki on ihan saman laiset,
        pikkusen harmittaa,

• Anonyymi

Hesarissa on yleisökirjoitus, jossa äiti valittaa kun kukaan ei ole hänen lapsensa kanssa. Ja sitten kirjoituksia siitä että lapsi saa valita kenen kanssa haluaa olla vaikka toiset jäisivät ypöyksin. Toiset syyttivät päiväkotihekilöä tai äitiä kun ei ole opettanut lapselleen ihmissuhdetaitoja.
      Siinä äiti kasvattaa lasta yksinäisyyteen, joka hyvinkin voi jatkua vanhuusikään asti.
      Lapsena tai nuorena olin yksinäinen asuessani harvaan asutulla alueella. Kun muutin työn perässä tiheään asutulle seudulle, liityin eri ryhmiin. En alkanut pohtia saanko ystäviä vain en. Sen jälkeen olen niin jatkanut. On ryhmistä sitten löytynyt läheisempiä, joiden kanssa on kahdestaan jonnekin menty tai illalla soiteltu, mutta ei välttämättä niinkään tarvitse olla. Riittää kun on päivällä keskustelu- tai helpossa tuolijumpparyhmässä. Siellä lörpötellään päivän polttavia asioita pinnallisesti. Sitten on kotona ihan mukava olla yksin. Ei tarvitse miettiä, haluaako joku olla ystäväni ja tavata vai ei. En lainkaan pohdi tykkääkö joku minusta vai ei.

• Anonyymi

onhan se kauheeta kun lapsillaki on nykyisin niin vaikeeta ja koulukiusaamista, ressukat joutuu kärsimään, miksi maailma on menny näin pahaksi,
        itse vietin lapsuuteni maalla ei siellä kukaan kiusannu ketään,
        kaikki leikki toistensa kanssa, ja hauskaa oli,

• Anonyymi

Älä syytä äitiä. Ei ole hänen vikansa. Ei ole äidin vika, jos lapsi on ujo.
        Kirjoitus oli todella koskettava.
        Lapsi kysyy miksi minulle ei kukaan sano "moi".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä syytä äitiä. Ei ole hänen vikansa. Ei ole äidin vika, jos lapsi on ujo.
        Kirjoitus oli todella koskettava.
        Lapsi kysyy miksi minulle ei kukaan sano "moi".

Jos minua 07:21:32 tarkoitat niin en syytä, mutta äiti voisi tehdä asialle jotakin. Sen sijaan että jää murehtimaan, jos kukaan ei lastaan tervehdi, voisi kannustaa lasta menemään menemään ryhmiin mukaan. Siellä oppii nopeasti ryhmässä olon taidon eikä sen koommin tarvitse miettiä ettei ole kavereita.
        Oli oma lapsi aikanaan, katseli pihalla alta kulmainen vähän junttina muiden leikkimistä. Tuli yksin kotiin hiljaisena muttei valittanut. Ehdotin ratsastusta ja hän meni sinne, löysi ystäviksi sekä toiset lapset että hevoset. Jatkoi lätkään, jossa pidettiin pirskeitä. Nyt käy salibändissä ja toimiin lastensa jalkapallossa valmentajana. Ei ole ollut kavereista puutetta enää lähimpään 30 vuoteen. On sitten ne pari ns. sydänystävääkin muista pelaajista löytynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos minua 07:21:32 tarkoitat niin en syytä, mutta äiti voisi tehdä asialle jotakin. Sen sijaan että jää murehtimaan, jos kukaan ei lastaan tervehdi, voisi kannustaa lasta menemään menemään ryhmiin mukaan. Siellä oppii nopeasti ryhmässä olon taidon eikä sen koommin tarvitse miettiä ettei ole kavereita.
        Oli oma lapsi aikanaan, katseli pihalla alta kulmainen vähän junttina muiden leikkimistä. Tuli yksin kotiin hiljaisena muttei valittanut. Ehdotin ratsastusta ja hän meni sinne, löysi ystäviksi sekä toiset lapset että hevoset. Jatkoi lätkään, jossa pidettiin pirskeitä. Nyt käy salibändissä ja toimiin lastensa jalkapallossa valmentajana. Ei ole ollut kavereista puutetta enää lähimpään 30 vuoteen. On sitten ne pari ns. sydänystävääkin muista pelaajista löytynyt.

Kyllä sinä ja sinun lapsesi olette eteviä.

• Anonyymi

Jos muut eivät edes lasta tervehdi mihin hän rohkenee tunkea itseään
      mukaan ?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      153
      11028
    2. Ikävä sinua mies

Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      47
      4275
    3. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      65
      4002
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      195
      3653
    5. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      101
      3476
    6. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      101
      3330
    7. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      73
      1980
    8. Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?

Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis
      Maajussille morsian
      16
      1295
    9. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      155
      998
    10. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      269
      947
    Aihe