Uskovaiset uskovat että jumala on luonut kaiken.
Naurettava ajatus.
Siellä on sivilisaatioita rajaton määrä.
On varmaan jumalia ja Jumalan omaisuuskansoja. Niinkuin täällä meidän maailmassa
Ihminen mielikuvitus keksii kaikenlaista hullua niinkuin jumalat ja Jeesukset.
Universum on ääretön
154
652
Vastaukset
- Anonyymi
Uskovaisille on kovin suppea ja ummehtunut maailman kuva joissa ei huomioida luonnonlakeja ja maailmankaikkeuden rajattomuutta .
- Anonyymi
Mutta ateistien mielikuvitus se vasta keksii kaikenlaista, ja tyhmästi luulee, että kaikki on syntynyt tyhjästä ja kehittyisi ITSESTÄÄN tällaiseksi nerokkaaksi maailmankaikkeudeksi, kuin mitä näemme ympärillämme.
Kuitenkaan he eivät usko, että kadulla liikkuva auto olisi kehittynyt itsestään.
"Ihminen mielikuvitus keksii kaikenlaista hullua niinkuin jumalat ja Jeesukset." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ateistien mielikuvitus se vasta keksii kaikenlaista, ja tyhmästi luulee, että kaikki on syntynyt tyhjästä ja kehittyisi ITSESTÄÄN tällaiseksi nerokkaaksi maailmankaikkeudeksi, kuin mitä näemme ympärillämme.
Kuitenkaan he eivät usko, että kadulla liikkuva auto olisi kehittynyt itsestään.
"Ihminen mielikuvitus keksii kaikenlaista hullua niinkuin jumalat ja Jeesukset."Ei mitään tyhjästä synny. Mutta elämää oli ensin merissä..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään tyhjästä synny. Mutta elämää oli ensin merissä..
"Ei mitään tyhjästä synny."
Paitsi esim maailmankaikkeus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi esim maailmankaikkeus.Miksi kuvittelet että se on syntynyt tyhjästä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kuvittelet että se on syntynyt tyhjästä?
Minkä pohjalta se olisi voinut syntyä. Miten naturalistisen maailmankuvan voi ajatella, että jotain on ollut luonnollisesti olemassa aina ilman alkupistettä ja jos alkupisteeseen mennään, se olisi syntynyt tyhjästä? Eikö ole epäluonnollista, että jotain on syntynyt tyhjästä tai on ollut olemassa aina?
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään tyhjästä synny. Mutta elämää oli ensin merissä..
Mistä se meri ilmestyi ?
Monkki kirjoitti:
Mistä se meri ilmestyi ?
Kaikki on jostain alkanut. Maa on ollut, mutta elämää maan päälle alkoi tulla elämää kun otsonikerros vahvistui.
- Anonyymi
Kerroppa mikä luonnonlaki rakentaa elävän olennon perus yksikön, solun ? Solu on kuin kaupunki, jossa on tehtaita, logistiikkaa, infrafruktuureja, kuljetus palveluja, viestintä, korjaus palvelut jne.... Näitä kaikkia yhdistää kokonaisvaltainen data, joka ohjaa solun toimia myös ulospäin, eliön biljooniin soluihin. Tekikö luonnon lait sattumalta supertietokoneen ohjaamaan jokaista biljoonaa solua.? Kuka/mikä määräsi suunnan pyrkiä kohti solua ? Voisitko älylläsi valaista suppeaa ja ummehtunutta hihhulia, kun en ymmärrä.
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi esim maailmankaikkeus.Niin ja kukaan laitauskovainen ei ole koskaan selitänyt mistä se jumala sitten on tullut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi esim maailmankaikkeus.Nyky tietämyksen mukaanmaailmankaikkeus on syntynyt äärettömän pienestä ja kuumasta energia keskittymästä. Ja kuten tiedetään, energia muuttuu aineeksi ja päinvastoin. Ja sitten tullaan siihen olettamukseen jota tietämättömät tarjoilevat, että tapahtui räjähdys jossain tilassa. Se tila oli, ja on juuri se pieni piste, joka alkoi syystä x nopeasti laajenemaan. Eli ei tapahtunut mitään räjähdystä. Ja siihen se tieto alusta sitten jääkin. Hourupäät toki höpisevät jostain jumalasta joka loi kaiken : )
- Anonyymi
"Uskovaiset uskovat että jumala on luonut kaiken."
Me Jeesuksessa elävät uskovat emme vain ajattele että Jumala on kaikkeuden luonut vaan uskomme että koko universumin olemassa ja kaikkien asioiden olemassaolo on sitä Jumalaa. Tämähän tulee tulee esiin Jumalan persoonanimessä mikä on Jahve, joka voidaan kääntää hebreasta suomeksi myös sanoilla "Minä olen se olemassaolo"!
Jumala on siis se olemassaolo, kaikkeus mitä näemme tässä jokapäiväisessä elämässä ympärillämme ja universumin viimeisetkin galaksit joista James Webb ottaa paraikaa kuvia.
Eli jos haluaa ajatella onko Jumala olemassa, niin katselee vain sisimpäänsä tai ympärilleen ja päättelee olenko minä olemassa, onko tuo ympärilläni oleva todellisuus olemassa - jos tulet päätelmään että olet olemassa niin myös Jumala on olemassa. Mot- Anonyymi
Kultaseni, tämä ei ole MOT. Tämä on perusteeton päätelmä, puhdas looginen virhepäätelmä. Se johtuu perusteettomasta oletuksesta.
1. Minä olen olemassa.
2. Universumi on olemassa.
josta seuraa
3. Jumala on olemassa.
Väärin.
Henkilökohtaisesta olemassaolon varmuudesta (minä olen) ja ulkoisen todellisuuden varmuudesta (universumi on=) hypätään suoraan Jumalan olemassaoloon ilman mitään loogista siltaa, joka sitoo nämä asiast yhteen. Jotta väite pitäisi, tarvittaisiin lisäpremissejä, jotka osoittavat, että minun olemassaoloni/universumin olemassaolo on välttämätön ehto tai seuraus Jumalan olemassaolosta, tai että se todistaa Jumalan olemassaolon. Tällaisia premisssejä ei ole annettu.
Käytännössä väitteesi on vain, että sinä pidät universumia Jumalana, joka ei ole varsinaisesti edes kristinuskon oppien mukaista vaan puhdasta panteismia (=Kaikki on Jumalaa.). Suosittelen tilalle jotain idän uskontoa, kuten vedalaisuutta. Se on filosofisesti kestävämmällä pohjalla perustelujen puolesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kultaseni, tämä ei ole MOT. Tämä on perusteeton päätelmä, puhdas looginen virhepäätelmä. Se johtuu perusteettomasta oletuksesta.
1. Minä olen olemassa.
josta seuraa
3. Jumala on olemassa.
Väärin.
Henkilökohtaisesta olemassaolon varmuudesta (minä olen) ja ulkoisen todellisuuden varmuudesta (universumi on=) hypätään suoraan Jumalan olemassaoloon ilman mitään loogista siltaa, joka sitoo nämä asiast yhteen. Jotta väite pitäisi, tarvittaisiin lisäpremissejä, jotka osoittavat, että minun olemassaoloni/universumin olemassaolo on välttämätön ehto tai seuraus Jumalan olemassaolosta, tai että se todistaa Jumalan olemassaolon. Tällaisia premisssejä ei ole annettu.
Käytännössä väitteesi on vain, että sinä pidät universumia Jumalana, joka ei ole varsinaisesti edes kristinuskon oppien mukaista vaan puhdasta panteismia (=Kaikki on Jumalaa.). Suosittelen tilalle jotain idän uskontoa, kuten vedalaisuutta. Se on filosofisesti kestävämmällä pohjalla perustelujen puolesta."Henkilökohtaisesta olemassaolon varmuudesta (minä olen) ja ulkoisen todellisuuden varmuudesta (universumi on=) hypätään suoraan Jumalan olemassaoloon ..."
Olet oikeassa koska Jumalan persoonanimi todistaa näin, kaiken olemassaolo on sitä Jumalaa. Täytyy ajatella kaikkeuden Luojan eli Jumalan näkökulmasta eikä mistään ihmisidioottien rajallisesta näkökulmasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Henkilökohtaisesta olemassaolon varmuudesta (minä olen) ja ulkoisen todellisuuden varmuudesta (universumi on=) hypätään suoraan Jumalan olemassaoloon ..."
Olet oikeassa koska Jumalan persoonanimi todistaa näin, kaiken olemassaolo on sitä Jumalaa. Täytyy ajatella kaikkeuden Luojan eli Jumalan näkökulmasta eikä mistään ihmisidioottien rajallisesta näkökulmasta.Tehdään näin, se on varmasti parempi ratkaisu tässä tapauksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Minä olen olemassa.
josta seuraa
3. Jumala on olemassa.
Väärin.
Käytännössä väitteesi on vain, että sinä pidät universumia Jumalana, joka ei ole varsinaisesti edes kristinuskon oppien mukaista vaan puhdasta panteismia (=Kaikki on Jumalaa.). Suosittelen tilalle jotain idän uskontoa, kuten vedalaisuutta. Se on filosofisesti kestävämmällä pohjalla perustelujen puolesta.Onko kaikki jumalaa mikä on siis panteismiä?
Tässä nyt tulee olla tarkka, kaikki ei ole Jumalaa vaan kaiken olemassaolo on Jumalaa, Jumalan persoonanimi tuo tämän esiin että olemassaolo että siis jotain on olemassa on sitä Jumalaa.
Kaikki ei ole Jumalaa sillä on myös Saatana mikä ei ole nyt osa Jumalaa vaikka Saatanan olemassaolo on ollut osa Jumalaa. Saatana teki rajun pesäeron Jahvesta mikä kostautuu nyt näkyvällä tavalla ihmiskunnalle mikä on Saanan hallitsemaa kuten mediasta päivittäinen lukea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Minä olen olemassa.
josta seuraa
3. Jumala on olemassa.
Väärin.
Käytännössä väitteesi on vain, että sinä pidät universumia Jumalana, joka ei ole varsinaisesti edes kristinuskon oppien mukaista vaan puhdasta panteismia (=Kaikki on Jumalaa.). Suosittelen tilalle jotain idän uskontoa, kuten vedalaisuutta. Se on filosofisesti kestävämmällä pohjalla perustelujen puolesta.He sanoivat: "Ei ole olemassa mitään sellaista entiteettiä, joka olisi samanaikaisesti läsnä kaikkialla universumissa ja jolla olisi yhtenäinen tietoisuus".
Higgsin kenttä vain nauroi, ja katseli, kuinka fotonit entangeloivat menemään niin että lomittuneet polarisaatiotilat vain pöllysivät. Anonyymi kirjoitti:
1. Minä olen olemassa.
josta seuraa
3. Jumala on olemassa.
Väärin.
Käytännössä väitteesi on vain, että sinä pidät universumia Jumalana, joka ei ole varsinaisesti edes kristinuskon oppien mukaista vaan puhdasta panteismia (=Kaikki on Jumalaa.). Suosittelen tilalle jotain idän uskontoa, kuten vedalaisuutta. Se on filosofisesti kestävämmällä pohjalla perustelujen puolesta.Juu näin juuri. Ei pelkkä "ajateltu olento" tee mitään "olemassa olevaksi". Tuo on se vanha filosofinen väite, joka nyt kumouttu ties kuinka monta kertaa. Senhän perusteella sitten esim kenttauri olisi todella olemassa. Tai metsän keijut ja peikot.
- Anonyymi
Sinun päätelmä ei ole totuus millään tavalla.
Ennen oli tapana keksiä kaikki jonkun Jumalan syyksi.
torre3 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko kaikki jumalaa mikä on siis panteismiä?
Tässä nyt tulee olla tarkka, kaikki ei ole Jumalaa vaan kaiken olemassaolo on Jumalaa, Jumalan persoonanimi tuo tämän esiin että olemassaolo että siis jotain on olemassa on sitä Jumalaa.
Kaikki ei ole Jumalaa sillä on myös Saatana mikä ei ole nyt osa Jumalaa vaikka Saatanan olemassaolo on ollut osa Jumalaa. Saatana teki rajun pesäeron Jahvesta mikä kostautuu nyt näkyvällä tavalla ihmiskunnalle mikä on Saanan hallitsemaa kuten mediasta päivittäinen lukea."Tässä nyt tulee olla tarkka, kaikki ei ole Jumalaa vaan kaiken olemassaolo on Jumalaa, Jumalan persoonanimi tuo tämän esiin että olemassaolo että siis jotain on olemassa on sitä Jumalaa."
Tulee tosiaan erottaa mitä tarkoittaa "olemassaolo" ja kaikkien asioiden olemassaolo!
Ymmärrän että tämä on vaikeaa mutta se että on jotain olemassa on yhtä kuin Jahve ja se mitä on olemassa ei ole jumaluutta koska Paholainen sotki kaiken ennen aikojen alkua.
Mitä tarkoittaa sitten termi "aikojen alku"? Tämä taasen tarkoittaa luomisprosessia missä mm. luotiin aika ja mitä sitten aika on niin se on liikettä eri tasoilla. - Anonyymi
Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:
Juu näin juuri. Ei pelkkä "ajateltu olento" tee mitään "olemassa olevaksi". Tuo on se vanha filosofinen väite, joka nyt kumouttu ties kuinka monta kertaa. Senhän perusteella sitten esim kenttauri olisi todella olemassa. Tai metsän keijut ja peikot.
Totuus voi olla jopa taruakin ihmeellisempää. Lue Kirjaa. Voit vielä noissa lihoissa kasvaakin.
Nääs, kun et sinäkään voi Jumalaa kumota. Vaikka kuinka repisit hiuksiasi ja hyppisit tasajalkaa.
Sinä nyt sekoitat tuonpuoleisen ja kaiken materian keskenään. Jopa aika röyhkeästi.
Kaikella kunnioituksella. Paljonko muuten on yhdestä pois yksi? Siinäpä vanhaa filosofiaa. Paljonko? Anonyymi kirjoitti:
Totuus voi olla jopa taruakin ihmeellisempää. Lue Kirjaa. Voit vielä noissa lihoissa kasvaakin.
Nääs, kun et sinäkään voi Jumalaa kumota. Vaikka kuinka repisit hiuksiasi ja hyppisit tasajalkaa.
Sinä nyt sekoitat tuonpuoleisen ja kaiken materian keskenään. Jopa aika röyhkeästi.
Kaikella kunnioituksella. Paljonko muuten on yhdestä pois yksi? Siinäpä vanhaa filosofiaa. Paljonko?Kuule lueppas nyt tuosta:
"Eräs tunnettu todistus on Anselm Canterburylaisen esittämä ontologinen todistus. Ontologisessa todistuksessa päättely etenee seuraavasti:
Ihmisellä voi olla ajatus olennosta, jota suurempaa ei voi ajatella.
Oletetaan, että tämä olento on olemassa ainoastaan ajatuksena ihmisen mielessä.
Olemassaolo todellisuudessa on suurempaa kuin olemassaolo ainoastaan mielessä.
Voidaan siis ajatella olentoa joka on suurempi kuin olento jota suurempaa ei voi ajatella: olentoa, joka on olemassa myös todellisuudessa.
Ei voi olla olentoa joka on suurempi kuin olento, jota suurempaa ihminen ei voi ajatella.
Siksi olennon jota suurempaa ei voida ajatella täytyy olla olemassa myös todellisuudessa.
Charles Hartshorne on kehittänyt edelleen ontologista todistusta. Hartshornen mukaan vaikka olemassaoloa ei voida pitää ominaisuutena, välttämätöntä olemassaoloa voidaan. Siispä jos Jumala todella on suurin mahdollinen olento, hänellä täytyy olla ominaisuutenaan välttämätön olemassaolo, sillä jos hän ei olisi välttämättä olemassa oleva, olisi hän kontingentti eli ei-välttämätön, ja silloin taas olisi oltava jotain suurempaa, välttämättä olemassaoloa. Myös Kurt Gödel, Norman Malcolm ja Alvin Plantinga ovat esittäneet uusia versioita ontologisesta todistuksesta.
Arvostelu
Anselmin todistuksen suurimpana ongelmana on se, että se pitää olemassaoloa olion ominaisuutena. Tunnetuimpana Immanuel Kant totesi, että olemassaolo ei ole ominaisuus. Hänen käyttämänsä vertauksen mukaan voimme kuvitella sata taaleria, joilla voi (kuvittelussa) olla kaikki samat ominaisuudet kuin sadalla todellisella taalerilla ilman, että niiden silti tarvitsisi olla olemassa. Aivan samoin voimme hänen mukaansa kuvitella Jumalalle mitä tahansa ominaisuuksia ilman, että niistä voitaisiin päätellä hänen olevan olemassa.
Anselmin kiistakumppani munkki Gaunilo pyrki osoittamaan, että todistuksella voidaan todistaa lähes mitä tahansa kuviteltavissa olevaa myös olemassa olevaksi: voimme kuvitella jonkin esineen, joka täydellisimpänä mahdollisimpanakin mutta kuitenkin ilman olemassaoloa, on vähemmän täydellinen kuin sama esine olemassa olevana.
Nykyisten arvostelijoiden mukaan minkään muun kuin käsitteen olemassaoloa ei voida todistaa pelkällä päättelyllä. Olemassaolo voidaan todistaa vain sellaisilla menetelmillä, jotka ovat ainakin osittain kokemusperäiset."
PS. Oliko sulla muuta....- Anonyymi
Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:
Kuule lueppas nyt tuosta:
"Eräs tunnettu todistus on Anselm Canterburylaisen esittämä ontologinen todistus. Ontologisessa todistuksessa päättely etenee seuraavasti:
Ihmisellä voi olla ajatus olennosta, jota suurempaa ei voi ajatella.
Oletetaan, että tämä olento on olemassa ainoastaan ajatuksena ihmisen mielessä.
Olemassaolo todellisuudessa on suurempaa kuin olemassaolo ainoastaan mielessä.
Voidaan siis ajatella olentoa joka on suurempi kuin olento jota suurempaa ei voi ajatella: olentoa, joka on olemassa myös todellisuudessa.
Ei voi olla olentoa joka on suurempi kuin olento, jota suurempaa ihminen ei voi ajatella.
Siksi olennon jota suurempaa ei voida ajatella täytyy olla olemassa myös todellisuudessa.
Charles Hartshorne on kehittänyt edelleen ontologista todistusta. Hartshornen mukaan vaikka olemassaoloa ei voida pitää ominaisuutena, välttämätöntä olemassaoloa voidaan. Siispä jos Jumala todella on suurin mahdollinen olento, hänellä täytyy olla ominaisuutenaan välttämätön olemassaolo, sillä jos hän ei olisi välttämättä olemassa oleva, olisi hän kontingentti eli ei-välttämätön, ja silloin taas olisi oltava jotain suurempaa, välttämättä olemassaoloa. Myös Kurt Gödel, Norman Malcolm ja Alvin Plantinga ovat esittäneet uusia versioita ontologisesta todistuksesta.
Arvostelu
Anselmin todistuksen suurimpana ongelmana on se, että se pitää olemassaoloa olion ominaisuutena. Tunnetuimpana Immanuel Kant totesi, että olemassaolo ei ole ominaisuus. Hänen käyttämänsä vertauksen mukaan voimme kuvitella sata taaleria, joilla voi (kuvittelussa) olla kaikki samat ominaisuudet kuin sadalla todellisella taalerilla ilman, että niiden silti tarvitsisi olla olemassa. Aivan samoin voimme hänen mukaansa kuvitella Jumalalle mitä tahansa ominaisuuksia ilman, että niistä voitaisiin päätellä hänen olevan olemassa.
Anselmin kiistakumppani munkki Gaunilo pyrki osoittamaan, että todistuksella voidaan todistaa lähes mitä tahansa kuviteltavissa olevaa myös olemassa olevaksi: voimme kuvitella jonkin esineen, joka täydellisimpänä mahdollisimpanakin mutta kuitenkin ilman olemassaoloa, on vähemmän täydellinen kuin sama esine olemassa olevana.
Nykyisten arvostelijoiden mukaan minkään muun kuin käsitteen olemassaoloa ei voida todistaa pelkällä päättelyllä. Olemassaolo voidaan todistaa vain sellaisilla menetelmillä, jotka ovat ainakin osittain kokemusperäiset."
PS. Oliko sulla muuta....Mieluimmin JK, kuin PS.
Jumala, kun ei ole olento. Siinä menee jo saappaat vääriin jalkoihin. Ja toinen kärki osoittaa eri suuntaan, kuin toinen.
Siinä olet kyllä oikeassa, tai sinun lukemasi viisaat kirjoituksiensa kanssa, että olemassaoloa ei kenties pysty todistamaan pelkällä päättelyllä.
Ja se seikka on hyvinkin totta, että olemassaolo voidaan todentaa kokemusperäisillä menetelmillä. Ei toki millään ihmisten keksimillä mittareilla, eikä teknologisilla välineillä ja vaikkapa koneilla.
Otetaanpa vertaus. Sinulle annetaan lahjapaketti käteen. Voit vaan arvuutella mitä se pitää sisällään. Voi helistellä sitä tai puristella käsissäsi. On se sitten kova paketti tai pehmeämpi. Kuitenkin tiedät ja näet, mitä lahja pitää sisällään, kun avaat lahjapaketin.
Siispä onko jo elämä itsessään lahja? En provosoidu sanoistasi. Oliko mulla muuta.
- Anonyymi
Totuus: ei ole muita sivilisaatioita kuin se mikä on maapallolla, ja Jahve on sen Jumala.
- Anonyymi
Kumpi on oikeassa, sinä vai aloittaja ?
- Anonyymi
Sinä uskot varmaan siihenkin että maapallo on litteä pannukakku 🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä uskot varmaan siihen että sinulla on hyvä huumorintaju 🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin.. harva tuohon uskoo, mutta silti yllättävän moni.
- Anonyymi
Hullu sanoo sydänmessään ei ole Jumalaa.
- Anonyymi
Mutta ajatteleva ei usko persoonalliseen inhimillisiä piirteitä omaavan jumalaan. Vanhaan ukkopn kota pitää palvella ja jos ei palvele joutuu tulijärveen💩
- Anonyymi
Tämä nykyihmisen hulluus paljastuu sitten kun Jeesus ilmestyy näkyvällä tavalla taas kerran ja siinä prosessissa ihan kaikki menee uusiksi, mm. tieteellinen tieto kokee melkoisen läpivalaisun.
- Anonyymi
tilanne, kokonaisuus, kaikkeus, se voi olla suppea, laaja, tai siltä väliltä.. mielikuvitusta voi käyttää. ja se "todellisuus" voi silti olla mitä vain....
- Anonyymi
Nykytiedon mukaan havaittavissa olevassa universumissa on 2 triljoonaa galaksia.
Mutta se rakastava, julma ja mustasukkainen luoja Jumala vaan vartioi sinnikkäästi tuossa litteän maan taivaankannen pilvenreunalla omaksi kuvakseen luomansa kädellisen ihmisapina tekemisiä ja ajatuksia?- Anonyymi
Tämä tuo esiin Jumalan suuruuden!
Hän loi tuosta vaan muutaman miljardia galakseja joissa muutama sata miljoonaa tähteä ja joissa muutama planeetta ihan tuosta vaan hihastaan nykäisten ja ...
Silti huolehtii mitättömästä pölyhiukkasesta miksi maapalloa ja ihmistä luonnehtii. Anonyymi kirjoitti:
Tämä tuo esiin Jumalan suuruuden!
Hän loi tuosta vaan muutaman miljardia galakseja joissa muutama sata miljoonaa tähteä ja joissa muutama planeetta ihan tuosta vaan hihastaan nykäisten ja ...
Silti huolehtii mitättömästä pölyhiukkasesta miksi maapalloa ja ihmistä luonnehtii.Raamatussa ei tuosta kerro. Puita ja eläimiä loi.
- Anonyymi
Nykytiedon mukaan ei tiedetä galaksien määrää.
- AnonyymiUUSI
torre3 kirjoitti:
Raamatussa ei tuosta kerro. Puita ja eläimiä loi.
Et tunne Rasmattua.
- Anonyymi
ArtoTTT
Ja ääretön universumi tietysti pomppasi esille tyhjästä....- Anonyymi
No, ei tietenkään vaan ihmisten homostelusta sairaalloisen kiinnostunut Taika-Jim loi sen ihmesauvaansa heilauttamalla. Duh?
- Anonyymi
Väärin:
Universumi muodossa tai toisessa(1) on ikuinen.
1: nykyinen maailmankaikkeus on yksi muoto joka on alkanut "big bang" seurauksena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin:
Universumi muodossa tai toisessa(1) on ikuinen.
1: nykyinen maailmankaikkeus on yksi muoto joka on alkanut "big bang" seurauksena.ArtoTTT
#1: nykyinen maailmankaikkeus on yksi muoto joka on alkanut "big bang" seurauksena.#
Koehan on pystyttävä laboratorio-oloissa toistamaan, odotamme siis labrassa tyhjiöputken ääressä uuden alkuräjähdyksen ja maailmankaikkeuden syntymistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
#1: nykyinen maailmankaikkeus on yksi muoto joka on alkanut "big bang" seurauksena.#
Koehan on pystyttävä laboratorio-oloissa toistamaan, odotamme siis labrassa tyhjiöputken ääressä uuden alkuräjähdyksen ja maailmankaikkeuden syntymistä.Sama pätee varmasti Taika-Jimiinkin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ArtoTTT
Koehan on pystyttävä laboratorio-oloissa toistamaan, odotamme siis labrassa tyhjiöputken ääressä uuden alkuräjähdyksen ja maailmankaikkeuden syntymistä."Koehan on pystyttävä laboratorio-oloissa toistamaan, odotamme siis labrassa tyhjiöputken ääressä uuden alkuräjähdyksen ja maailmankaikkeuden syntymistä."
Oletko kuullut ikinä sellaisesta käsitteestä kuin "aihetodiste" ?
ps. testataan heti maailmankaikkeuden syntyä laboratorissa kunhan sopiva laboratoria saadaan aikaiseksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Koehan on pystyttävä laboratorio-oloissa toistamaan, odotamme siis labrassa tyhjiöputken ääressä uuden alkuräjähdyksen ja maailmankaikkeuden syntymistä."
Oletko kuullut ikinä sellaisesta käsitteestä kuin "aihetodiste" ?
ps. testataan heti maailmankaikkeuden syntyä laboratorissa kunhan sopiva laboratoria saadaan aikaiseksiTietääkseni alkuräjähdystä ei ole vielä testattu labrassa??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietääkseni alkuräjähdystä ei ole vielä testattu labrassa??
On yritetty, mutta se labra lensi taivaan tuuliin.
Anonyymi kirjoitti:
On yritetty, mutta se labra lensi taivaan tuuliin.
Luominen, että "tulkoon".sitä ja tätä.
Ei tuota hullukaan usko. On- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Luominen, että "tulkoon".sitä ja tätä.
Ei tuota hullukaan usko. On…mutta viisas uskoo.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Tai aivoton uskoo.
OIet aivoton ToIio.
Anonyymi kirjoitti:
OIet aivoton ToIio.
Voin olla. En kuitenkaan usko että mitään tulee sanomalla "tulkoon".
- AnonyymiUUSI
torre3 kirjoitti:
Voin olla. En kuitenkaan usko että mitään tulee sanomalla "tulkoon".
OIet tosiaan aivoton ToIIo.
- Anonyymi
Laulun sanoin: Valot pimeyksien reunoilla
Ovat toisinaan himmeitä ja harvassa
Sulla on sisälläs valtameren kokoinen voima
Jonka sä voit oppaaksesi valjastaa
Tää on pelkkä tyhjä kuori
Joka sun pitää täyttää
Tää on valoista kirkkain tää on loputon yö
Tää on sydämen lyönti tää on ajattomuus... - Anonyymi
Pidä varasi pyörivät kiekot ovat taivaalla ja he eivät ota kaikkia mukaan täältä
- Anonyymi
Lyökää päätä seinään.Taivaalla on pyöriviä kiekkoja jotka jättävät apinat tänne ja vievät älykkäät mennessään
- Anonyymi
Ei hätää. Vilkutamme sinulle ikkunasta jäähyväisiksi.
- Anonyymi
Hullua on päätyä lopulta kadotukseen omien olettamustensa ja jääräpäisyytensä takia.
Jumalalla on paljon parempaa tarjolla, kunhan vain tekee parannuksen synneistään ja ottaa vastaan pelastuksen.
Lopulta se koko universumikin salaisuuksineen avataan ihmissilmille, koska "hän hävittää verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat", sanoo Jesajan kirja 25:7. Silloin näemme kaiken saman kuin Jumala.
Mutta sitä on maltettava odottaa, kunnes Jumala paljastaa salaisuudet. Eikä niiden näkeminen ilahduta niitä, jotka päätyvät kadotukseen. Siellä olevat ovat ikuisessa vankikuopassa, mitään hyvää näkemättä ja kokematta.- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Raamatussa näkee mitä Jumalalla on tarjolla. Kuolemaa.
Sinulta on aika moni sivu jäänyt lukematta.
Raamattua ei voi lukea pläräämällä ja hyppimällä. Jos niin tekee, ei saa asioista oikeaa kuvaa, eikä Jumalakaan avaa kirjoituksia, jos niitä vain plärää summamutikassa.
Raamattu on ennen muuta hengellinen kirja. Sen alusta loppuun kulkee punainen lanka, joka löytyy ja avautuu, kun Raamattua lukee järjestelmällisesti ja sillä mielellä, että haluaa löytää totuuden eli sen punaisen langan. - Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Raamatussa näkee mitä Jumalalla on tarjolla. Kuolemaa.
Olet varmaan lukenut sitä Mustaa Raamattua?
Anonyymi kirjoitti:
Olet varmaan lukenut sitä Mustaa Raamattua?
Vuoden 1933 kirkkoraamattua. Jos kyseinen Jumala tulisi vastaan, niin olisi parasta mennä kadun toiselle puolelle.
Anonyymi kirjoitti:
Raamattua ei voi lukea pläräämällä ja hyppimällä. Jos niin tekee, ei saa asioista oikeaa kuvaa, eikä Jumalakaan avaa kirjoituksia, jos niitä vain plärää summamutikassa.
Raamattu on ennen muuta hengellinen kirja. Sen alusta loppuun kulkee punainen lanka, joka löytyy ja avautuu, kun Raamattua lukee järjestelmällisesti ja sillä mielellä, että haluaa löytää totuuden eli sen punaisen langan.Minä luin Raamattua ihan järjestelmällisesti ja tein siitä muistiinpanoja. Kun keräsi samat asiat samaan laariin, niin sai kuvan kaikesta.
Ensiksi Raamatusta putosi pyhyys. Totuus löytyi.- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Vuoden 1933 kirkkoraamattua. Jos kyseinen Jumala tulisi vastaan, niin olisi parasta mennä kadun toiselle puolelle.
Et kestäisi sitä kirkkautta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu on ennen muuta hengellinen kirja. Sen alusta loppuun kulkee punainen lanka, joka löytyy ja avautuu, kun Raamattua lukee järjestelmällisesti ja sillä mielellä, että haluaa löytää totuuden eli sen punaisen langan.Raamattu on kokoelma muinaisia tarinoita lähi-idän alueelta. Ja ne tarinat ovat kasvattaneet mittojaan jokaisen kertojan mielikuvituksen mukaan kunnes ne on vihdoin tallennettu kirjoittamalla. Ja kukin kirjoittaja tahollaan on lisännyt tarinaan omat mausteensa. Eli ensimmäistäkään tarinaa ei ole kirjoittanut yksikään tarinan aikalainen. Eli tyyliin Kalevala. Ja on vielä huomioitava muinais hebrea/kreikka moninaisine käännösvirheineen ja erilaisine tulkintoineen. Lisäksi ei ole yhtä ja ainoata raamattua vaan jokaisella uskontokunnalla on oma versionsa kirjasta. Tämä on faktaa jota uskovainen ei vaan kykene sulattamaan. Ei tarvitse kuin tarkastella evankeliumia, ja mietttiä miksi niiden kirjoittajat tarjoilevat monissa kohdin erilaisia versioita aiheesta.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
En jaksa pahuutta.
OIet täynnä Pahuutta.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Minä luin Raamattua ihan järjestelmällisesti ja tein siitä muistiinpanoja. Kun keräsi samat asiat samaan laariin, niin sai kuvan kaikesta.
Ensiksi Raamatusta putosi pyhyys. Totuus löytyi.Kuutiokin se on taas Iihonut lisää.
- AnonyymiUUSI
torre3 kirjoitti:
Kuutio Iukee sitä pöntöllä.
Mitään ei silti tartu kunmallakaan ToIIolla päähän. - AnonyymiUUSI
torre3 kirjoitti:
En suinkaan. Nyt vaan on rahapula.
OIet Pahuuden ruumiillistuma.
Anonyymi kirjoitti:
OIet Pahuuden ruumiillistuma.
Miten olet päätynyt tuollaiseen tulokseen?
Mitä asioita olet ottanut huomioon?
- Anonyymi
Kuulin juuri profetian, että Jumala olisi tässä marraskuussa antamassa ihmiskunnalle jonkun merkin. Näkyy kuulemma jokin tuli taivaalla.
Jäämme odottamaan, tapahtuuko tällaista.- Anonyymi
Oletko juovuksissa? Nyt on lokakuu!
- Anonyymi
Taivaalla vaeltaa Maata kohti kappale, joka on ties mikä - joidenkin mukaan komeetta, joidenkin mukaan "avaruusmuukalaisten" luotain.
Myös aurinko "röyhtäilee", purkauksia riittää Maan suuntaan.
Mahdollisuus siihen, että taivaalla nähdään jotain hämmästyttävää tai pelottavaakin, kuten tulta, on ihan varteenotettava asia jo pelkästään näiden asiotten kautta.
Myös Raamatun Joelin kirjassa Herra lupaa: "Minä annan näkyä ihmeitä TAIVAALLA ja maassa: verta ja TULTA ja savupatsaita".
- Anonyymi
jeesus kantoi 2 000 vuotta mutta vuonna 2012 kaikki yhtäkkiä muuttui
- Anonyymi
Kirkkoa ei voida lopettaa, koska valtiolla ei ole mitään korvattava laitosta
Valtio on yksinkertaisesti paha ja köyhät jäävät hoitamatta, ennen kun kirkko hoiti heitä.
Korkeasti oppineen strategia, että "jos olet köyhä, niin olet tyhmä ja olet ansainut sen!"- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Purra vie minulta kansaneläkkeen. Siitä on koitunut jatkuvaa harmia.
Riittääkö se kuitenkin vielä viinaan?
Anonyymi kirjoitti:
Riittääkö se kuitenkin vielä viinaan?
Purra vei Suomen tilin loppuun.. Tammikuussa tuli viimeisen kerran rahaa.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Purra vie minulta kansaneläkkeen. Siitä on koitunut jatkuvaa harmia.
Viinaan ja mässäykseen sinulla Iaiskurilla silti riittää aina rahaa.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Purra vei Suomen tilin loppuun.. Tammikuussa tuli viimeisen kerran rahaa.
Hienoa!
Hyvä Purra!
🤓 Anonyymi kirjoitti:
Viinaan ja mässäykseen sinulla Iaiskurilla silti riittää aina rahaa.
Paino on pudonnut niin paljon, ettei jaksa kovin paljon syödä..
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Purra sai puolueen kannatuksen putoamaan. Hyvä Purra!
Et seuraa uutisia.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Paino on pudonnut niin paljon, ettei jaksa kovin paljon syödä..
Eipä näy missään.
Ja viina maistuu siellä päivittäin - Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Purra sai puolueen kannatuksen putoamaan. Hyvä Purra!
Hienoa että sinä pataIaiska ToIIo et enää saa niin paljon yhteiskunnan rahoja.
Anonyymi kirjoitti:
Et seuraa uutisia.
Vaaleissa lähes 20 prosenttia, nyt keskimäärin 13 prosenttia.
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa että sinä pataIaiska ToIIo et enää saa niin paljon yhteiskunnan rahoja.
Kansaneläke on ihan yleinen. Minulle oli.
- AnonyymiUUSI
torre3 kirjoitti:
Vaaleissa lähes 20 prosenttia, nyt keskimäärin 13 prosenttia.
Kesästä noussut neljä prosenttia.
Mutta kun et seuraa uutisia. - AnonyymiUUSI
torre3 kirjoitti:
Kansaneläke on ihan yleinen. Minulle oli.
Sinulle ei tarvitsisi maksaa yhtään mitään.
Vaivasi olivat keksittyjä. Anonyymi kirjoitti:
Sinulle ei tarvitsisi maksaa yhtään mitään.
Vaivasi olivat keksittyjä.Mietin vaimoni kanssa onko Posti sellainen, että kannattaa terveys menettää.. Totesimme että ei olisi.
Sitten puhelinmyynti jäi siihen, että palkka oli aivan surkea.Anonyymi kirjoitti:
Kesästä noussut neljä prosenttia.
Mutta kun et seuraa uutisia.Nyt keskimäärin 13 prosenttia. Et seuraa mitä sanon.
- Anonyymi
>> Universum on ääretön... Uskovaiset uskovat että jumala on luonut kaiken. Naurettava ajatus. Siellä on sivilisaatioita rajaton määrä. <<
Universumi on ääretön ja kuitenkin sinä pistettäkin pienempi yksilö tässä universumissa uskot tietäväsi ilman tutkimistakin, mitä universumi pitää sisällään. Se vasta suurta uskoa onkin.
Oleellista ei kuitenkaan ole tietää, tai uskoa, mitä universumin muilla palloilla ehkä on tai ei ole. Oleellista on tietää, missä itse tämän elämän päättyessä on. Siihen asiaan Jumala haluaa puuttua ja siksi Hän on antanut Raamatun kirjoitukset ihmiskunnalle, että sen myös tietäisimme, mitkä ovat vaihtoehdot, kun täältä kerran pois kuolemme.- Anonyymi
Kun siirryn joskus tuonpuoleiseen aion tutkia universumia. Ajatuksen voimalla lennän katsomaa muita sivilisaatioita.
Sitten joskus palaan tänne maan päälle. Taas aloitan elämän koulun uudelta luokalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun siirryn joskus tuonpuoleiseen aion tutkia universumia. Ajatuksen voimalla lennän katsomaa muita sivilisaatioita.
Sitten joskus palaan tänne maan päälle. Taas aloitan elämän koulun uudelta luokalta.Onko sulla taivaassasi tylsää? Kun tänne on takaisin kova hinku?
Voithan ottaa 10 vuoden tirsatkin, jos väsyttää hurumykket. Tai sadan vuoden.
Ei pitäisi masentaa. Taivas. Helvetti kylläkin voi masentaa, yhtäpaljon hurumykket. Jos ei enempikin. - Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Raamatussa on satojen ihmisten ajatuksia ja kirjoituksia. Se tulee esiin Raamatusta.
Hupaisa näky tosiaan kun sinua perään ajetaan.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Raamatussa on satojen ihmisten ajatuksia ja kirjoituksia. Se tulee esiin Raamatusta.
Sellainen mielipide sinulla.
Anonyymi kirjoitti:
Sellainen mielipide sinulla.
Siitä huolimatta Raamatussa on ihmisten ajatuksia ja kirjoituksia. Ei mitään muuta.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Siitä huolimatta Raamatussa on ihmisten ajatuksia ja kirjoituksia. Ei mitään muuta.
Jatkat mielipiteilläsi.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Voit tulla tänne kuvaamaan..
Ei onnistu
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Jurvaan sitten.
Haaveissasi vain.
- Anonyymi
Emme tunne henkistä puolta Raamatun ilmoituksia enempää. Mutta materia on puhdasta energiaa. Tieteemme mukaan atomi on perus yksikkö materiassa. Sen pyörimisliike elektroneineen, antaa vaikutelman kiinteästä aineesta. Nämä partikkelit vetävät toisiaan puoleensa, keräten tyhjiössä kaikki ympärillä olevat atomit lähemmäs toisiaan, kunnes sähköinen voima pitää elektronit erossa ytimestä. Luonnon voimat rakentavat planeettoja, aurinkokuntia ja galakseja, kaikki pyörivät kiltisti asettuneilla paikoillaan. Suuret syövät pienempiä ja tekevät tyhjää ympärilleen. erääseen syrjäiseen aurinkokuntaan, teki Jumala kodin itselleen, johon Hän, jumal persoona, halusi persoonallista elämää ympärilleen, jolle voisi antaa ja saada rakkautta. Nyt juoksemme täällä kujan juoksua, jossa karsiudumme hyviin ja pahoihin. Näin Jumala antaa meidän itse valita, kuka haluaa juosta Hänen syliinsä ja kuka valitsee mieluummin pahuuden.
- Anonyymi
Näkyykö elektronit, protonit, ynnä muut mikroskoopilla? Vai onko se tieteellinen selitys atomille?
Oi Herra armahda meitä! Yhä tänään.
Koti on!
Se vaan ei ole hauta. - Anonyymi
On olemassa siis henki ja materia. Ovatko ne vastaan toisiaan? Vaiko täydentävät toistansa?
Me voimme määrittää yhden kateetin perusteella hypotenuusan pituuden, jotka voivat olla vaikka valoja tai taipuisia säteitä. Sädehän määrittää ympyrän koon?
Me voimme määrittää päätepisteen ja piirtää tuon päätepisteen kolmion mitoille, päätepisteen avulla, mutta kun se vaatii sen, että päätepiste määritetään piirtämällä, vaikka sitten kuinka kauaksi hyvänsä.
Taipuuko siis säde? Jatkuuko valo suorassa kulmassa äärimmäisyyksiin? Esimerkiksi valo. Voiko valo taipua? Oli kysymykseni sitten tieteellinen, filosofinen tai näiden yhdistelmä, tai suorastaan jumalanäkökulmasta käsin uskonnollinen. Me emme voi, emmekä saata voittaa taistelua. Me olemme vain ihmisiä. Vaikka se voisi lujille ottaa syntisiä sellaisia. Vikoinemme, erheinemme, epätäydellisyyksinemme, synteinemme.
Siinä on jo pieni, edes puolen jalan mittainen askel kohti tulevaa ja tulevaisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On olemassa siis henki ja materia. Ovatko ne vastaan toisiaan? Vaiko täydentävät toistansa?
Me voimme määrittää yhden kateetin perusteella hypotenuusan pituuden, jotka voivat olla vaikka valoja tai taipuisia säteitä. Sädehän määrittää ympyrän koon?
Me voimme määrittää päätepisteen ja piirtää tuon päätepisteen kolmion mitoille, päätepisteen avulla, mutta kun se vaatii sen, että päätepiste määritetään piirtämällä, vaikka sitten kuinka kauaksi hyvänsä.
Taipuuko siis säde? Jatkuuko valo suorassa kulmassa äärimmäisyyksiin? Esimerkiksi valo. Voiko valo taipua? Oli kysymykseni sitten tieteellinen, filosofinen tai näiden yhdistelmä, tai suorastaan jumalanäkökulmasta käsin uskonnollinen. Me emme voi, emmekä saata voittaa taistelua. Me olemme vain ihmisiä. Vaikka se voisi lujille ottaa syntisiä sellaisia. Vikoinemme, erheinemme, epätäydellisyyksinemme, synteinemme.
Siinä on jo pieni, edes puolen jalan mittainen askel kohti tulevaa ja tulevaisuutta.ja uutta maailmaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja uutta maailmaa
Niin. Siellä missä koti. Siellä on sydän. Tämä ei ole hurskastelua. Maailma on totta.
En kirjoita Raamatunlauseita. Miksi? Siksi, koska ne ovat kiellettyjä? Siksikö ettei Raamatunlauseista saa puhua ja kirjoittaa? Tai kokonaisista luvuista, koko kirjasta.
Siksi suljen suuni ja vaikenen, kuitenkaan en vaikene. Syntisiä olemme ja syntisinä aikanaan nukumme pois. Kuolemme ja olemme, kuin syksyinen keltainen lehti, joka putoaa maahan. Taas antaakseen kasvua ja elämää seuraavana kasvukautena. Idealismia?
- Anonyymi
Tottakai Jumala on luonut kaiken.On tyhmää uskoa johonkin evoluutioteoriaan.
Turhaan esität oletuksia. Raamatun mukaan "tulkoon" on luominen. Sitä tosin ei kukaan todistanut.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Turhaan esität oletuksia. Raamatun mukaan "tulkoon" on luominen. Sitä tosin ei kukaan todistanut.
Kaksi Iihavaa ToIIoa kehtasi valittaa halvasta sapuskasta.
Anonyymi kirjoitti:
Kaksi Iihavaa ToIIoa kehtasi valittaa halvasta sapuskasta.
Se on täällä täysin keskihinta, mutta ruoka ei lähellekään keskimääräistä.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Se on täällä täysin keskihinta, mutta ruoka ei lähellekään keskimääräistä.
Näytti silti maistuvan kahdelle Iihavalle.
Anonyymi kirjoitti:
Näytti silti maistuvan kahdelle Iihavalle.
En kyllä syönyt kaikkea. Vain keiton loppuun, se kun oli minulle sopiva gazpacho.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
En kyllä syönyt kaikkea. Vain keiton loppuun, se kun oli minulle sopiva gazpacho.
Suotta vaIehtelet.
Molemmat mässäsivät kaiken. Anonyymi kirjoitti:
Suotta vaIehtelet.
Molemmat mässäsivät kaiken.Minä en. En edes kotona kuin runsaan salaatin. Muu ruoka jää usein vähälle.
Sinulla se vale on verissä.- AnonyymiUUSI
torre3 kirjoitti:
Minä en. En edes kotona kuin runsaan salaatin. Muu ruoka jää usein vähälle.
Sinulla se vale on verissä.OIet aivan järkyttävä VaIehtelija.
Se toinen Iihava mässäsi kaiken. - AnonyymiUUSI
torre3 kirjoitti:
Minä en. En edes kotona kuin runsaan salaatin. Muu ruoka jää usein vähälle.
Sinulla se vale on verissä.Se toinen Iihava mässää aina kaiken.
Maistuvaa ruokaa siis Iihaville siellä. Valitus oli turhaa. Anonyymi kirjoitti:
Se toinen Iihava mässää aina kaiken.
Maistuvaa ruokaa siis Iihaville siellä. Valitus oli turhaa.Emme mene sinne enään koskaan.
- Anonyymi
Yhtään sivilisaatiota ei ole löytynyt avaruudesta. Kun tiedemiehet löytävät vettä, he alkavat haltioituneina huutamaan, että nyt löytynyt elämää avaruudesta. Tiedemiehillä on kummallinen käsitys elämästä.
- Anonyymi
Tuo on totta: " Kun tiedemiehet löytävät vettä, he alkavat haltioituneina huutamaan, että nyt löytynyt elämää avaruudesta."
Vaikka kaikki maailman alkuaineet pantaisiin samaan pakettiin, ei siitä synny elämää.
Tarvitaan ELÄMÄN ANTAJA, Luoja, joka panee kuolleeseen aineeseen elämää. Eihän ruumiskaan, joka on kuollut ja jossa on kaikki elämään tarvittavat aineet, lähde kävelemään. Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta: " Kun tiedemiehet löytävät vettä, he alkavat haltioituneina huutamaan, että nyt löytynyt elämää avaruudesta."
Vaikka kaikki maailman alkuaineet pantaisiin samaan pakettiin, ei siitä synny elämää.
Tarvitaan ELÄMÄN ANTAJA, Luoja, joka panee kuolleeseen aineeseen elämää. Eihän ruumiskaan, joka on kuollut ja jossa on kaikki elämään tarvittavat aineet, lähde kävelemään.Täällä maa on pitkän aikaa rutikuiva, mutta sateet saa maan kukoistamaan. On hienoa nähdä.
- AnonyymiUUSI
Tynnyrissä olet raukka kasvanut ja tapinreijästä maailmaa katsonut.
On silkkaa tyhmyyttä väittää että olemme yksin universumissa.
Universum on pullollaan elämän vyöhykkeellä olevia planeettoja joissa on monenlaisia sivilisaatioita.. - AnonyymiUUSI
Universumin läpimitta on reilu 90 miljardia valovuotta.
Se, että maapallolla voi olla elämää (josta merkkinä esim vapaa happi) on näkyvissä (jos on laitteet millä nähdä) n. 2,4 miljardin valovuoden säteellä maasta. Tämä pallo on n. 0,02% universumin tilavuudesta. Radioaaltoja maasta voi kuulla reilun 100 valovuoden säteellä, mikä on jo todella pieni pisara valtameressä.
Elämänmerkkien löytymistä vaikeuttaa myös se että se on neulojen etsimistä sangen suuresta heinäsuovasta. Universumissa on ainakin 2000 miljardia galaksia. Jokaisessa galaksissa on satoja miljardeja tähtiä. Tähdillä näyttää olevan keskimäärin enemmän kuin yksi planeetta. Miten käydä ne läpi? Jos JOKAINEN maaiman ihminen etsisi työnään pelkästään elämää vierailta planeetoilta ja kaikilla olisi käytettävissään huipputeleskoopit ja spektrometrit sun muut jotka 10 sekunnissa selvittäisivät onko planeetalla elämää vai ei, niin ihmiskunnalta menisi miljoonia vuosia käydä läpi kaikki planeetat.
Universumi on iso paikka. - AnonyymiUUSI
torre3 kirjoitti:
Täällä maa on pitkän aikaa rutikuiva, mutta sateet saa maan kukoistamaan. On hienoa nähdä.
OIet aivan järkyttävä näky!
Anonyymi kirjoitti:
OIet aivan järkyttävä näky!
Kiitos mielipiteestäsi. Se on toinen tänään tänään.
Se oli vastakkainen, joten olen keskimääräisen näköinen 68 vuotiaista
- Anonyymi
Mikään ei ole ääretön. Äärettömyys on filosofiaa. Tyhjyydellä ei ole kokoa, rakennetta eikö valoa, mutta ei se ole äärettömyyttä. Melle totta on vain se mikä on mahdollista havaita. Se on maailmankaikkeutemme.
- Anonyymi
On myöskin rinnakkaisuniversumit
.ja universumeita syntyy lisää.
Meidänkin Universumim laajeneminen pysähtyy joskus ja lysähtää kokoon. Puristuu energiakeskittymäksi joka räjähtää ja uusi universumi alkaa taas laajeta.
Universumin ikuista luonnonkiertokulkua. - AnonyymiUUSI
Mä olen vaan ajatellut. Kun syyspimeällä ajaa pimeällä valtatiellä, niin asfalttitien märkä pinta imee kaiken valon, mitä ajovaloista lähtee. Ilta tai yöpimeällä. Ja kun sataa edes pikkuisen valkoista, ja edelleen asfalttitie pikimusta. Kummasti auttaa havainnoimaan paremmin ja näkökin ihan kuin itsestään paranee. Onko siis kyse optisesta harhasta, vai havaitusta tosiasiasta, että valkoisillakin valoilla näkee paremmin?
Tämän voi käsitellä hyvinkin monipuolisesti. Se on kyllä totta, mitä ylempänä esitettiin, että itse aine ei ole elämää. Eikä se synny itsestään. Täytyy kyllä ihailla Luojamme työtä, vaikka sitten syysruskaa, juhannusaamua, paukkupakkasia, niin, että nurkat napsuu, kesän kauniita luonnonkukkasia. Voi miten niitä onkaan, jopa kotosuomessamme. Ja voi sitä eläimien ja kummallisten ötököitten kirjoa. Kyllä takana on korkeampi suunnittelija.
Älkäämme antako elämämme olla tyhjää. Pääasia että tiedemiehillä on töitä ja liksansa saavat. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mä olen vaan ajatellut. Kun syyspimeällä ajaa pimeällä valtatiellä, niin asfalttitien märkä pinta imee kaiken valon, mitä ajovaloista lähtee. Ilta tai yöpimeällä. Ja kun sataa edes pikkuisen valkoista, ja edelleen asfalttitie pikimusta. Kummasti auttaa havainnoimaan paremmin ja näkökin ihan kuin itsestään paranee. Onko siis kyse optisesta harhasta, vai havaitusta tosiasiasta, että valkoisillakin valoilla näkee paremmin?
Tämän voi käsitellä hyvinkin monipuolisesti. Se on kyllä totta, mitä ylempänä esitettiin, että itse aine ei ole elämää. Eikä se synny itsestään. Täytyy kyllä ihailla Luojamme työtä, vaikka sitten syysruskaa, juhannusaamua, paukkupakkasia, niin, että nurkat napsuu, kesän kauniita luonnonkukkasia. Voi miten niitä onkaan, jopa kotosuomessamme. Ja voi sitä eläimien ja kummallisten ötököitten kirjoa. Kyllä takana on korkeampi suunnittelija.
Älkäämme antako elämämme olla tyhjää. Pääasia että tiedemiehillä on töitä ja liksansa saavat.Havaitseminen vaatii työkaluja. Ja niitähän meillä on ja lisää keksimme. Maailmankaikkeutemme laajenee sen myötä. Jos se ei riitä, jos havaitsemisemme ei meille riitä, päädytään teorioihin ja jopa pelkkään uskomiseen.
Tutkijat tutkivat. He säilyttävät siten totuudenmukaisuutensa. Uskominen ja tietäminen lopettaa tutkimisen - ja usein sen totuudenmukaisuudenkin. Jos jokin on ääretön, se on tietämättömyytemme. Jos kykenee hyväksymään tietämättömyytensä, säilyttää kyvyn tutkia ja kyvyn ymmärtää.
- Anonyymi
Mistä sitä kukaan tietää,kun sitä ei pysty nykylaitteilla tutkimaan.
- AnonyymiUUSI
Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin: Miten universumi voisi olla ääretön?
Kaikki havainnot viittaavat siihen, että (ainakin nykymuotoinen) universumi on alkanut pistemmäisestä singulariteetista, joka on laajentunut ääreillisen ajan (reilu 13 miljardia vuotta) äärellistä nopeutta.
Miten mikään mikä on laajentunut äärellistä nopeutta äärellisen ajan voisi olla ääretön? Äärellinen kertaa äärellinen on äärellinen?- AnonyymiUUSI
Jos Universum laajenee koko ajan ennen lysähtämistä niin missä tilassa se Universum laajenee. ,?
- AnonyymiUUSI
Onko siis avaruuden takana jotakin? Meillä täällä maailmassa kyllä on hyvinkin paljon. Ja ihmettelee, vaikka pikkupojan lailla jotakin perhosta tai sisiliskoa. Meidän käsityskykymme on kuitenkin rajallinen, toki teoriassa voi esittää monenlaisia vaikeitakin matemaattisia yhtälöitä 13 miljardin ajan historiaa. Toki nekin ovat paljon muutakin kuin teorioita, kuitenkin keskenään sovittuja laskentamalleja. Avaruuskin näyttää päivänvalossa ihan toisenlaiselta. Paljain silmin.
Takana kuitenkin viisas suunnittelu. Hyvä aloitus kyllä ja mielenkiintoinen asia.
Nyt vähän humoria. Universum laajenee silloin, kun se odottaa lasta. Edellyttää tietysti sitä, että kaunisrouva on julistettu kilpailun voittajaksi. Ja vielä kruunattukin. Siis siunatussa tilassa laajenee. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos Universum laajenee koko ajan ennen lysähtämistä niin missä tilassa se Universum laajenee. ,?
Maailmankaikkeus on ääretön vain siinä mielessä, että sen rajaa ei voi saavuttaa. Tosin kukaan ei ole varma, onko maailmankaikkeus ääretön vai ei. Se voi olla myös äärellinen. Havainnot vain viittaavat siihen, että havaittu maailmankaikkeus on vain osa maailmankaikkeutta. Tämä johtuu siitä, että valo kulkee äärellisellä nopeudella.
Vaikka avaruuden laajuus olisikin ääretön eikä maailmankaikkeus voisi tulla enää "suuremmaksi", sen voidaan kuitenkin sanoa laajenevan, koska paikallisesti etäisyydet kohteiden välillä kasvavat. Laajetessaankin avaruus pysyy äärettömänä. Maailmankaikkeus ei laajene johonkin tilaan vaan maailmankaikkeudessa oleva tila laajenee. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei universumi laajene missään "tilassa", koska "tilaa" tai tilavuutta on vain universumin sisällä.
Ja on kaikkea muuta kuin varmaa, että universumi tulee koskaan lysähtämään kasaan. Itse asiassa ei tiedetä miten se voisi edes tapahtua. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Maailmankaikkeus on ääretön vain siinä mielessä, että sen rajaa ei voi saavuttaa. Tosin kukaan ei ole varma, onko maailmankaikkeus ääretön vai ei. Se voi olla myös äärellinen. Havainnot vain viittaavat siihen, että havaittu maailmankaikkeus on vain osa maailmankaikkeutta. Tämä johtuu siitä, että valo kulkee äärellisellä nopeudella.
Vaikka avaruuden laajuus olisikin ääretön eikä maailmankaikkeus voisi tulla enää "suuremmaksi", sen voidaan kuitenkin sanoa laajenevan, koska paikallisesti etäisyydet kohteiden välillä kasvavat. Laajetessaankin avaruus pysyy äärettömänä. Maailmankaikkeus ei laajene johonkin tilaan vaan maailmankaikkeudessa oleva tila laajenee.Kulunut vertaus siitä miten universumi voi olla tilavuudeltaan äärellinen, mutta "rajaton" on pallon pinta. Jos maapallo laajenisi jatkuvasti niin maapallon pinta-ala kasvaisi koko ajan, mutta silti missään ei olisi mitään "maapallon reunaa", jonka jälkeen alkaisi joku "tyhjyys"., jonne maapallo laajenee.
Pallon pinta on kaksiulotteinen ja sen "rajattomuus" perustuu siihen, että se on taipunut kolmannen ulottuvuuden suhteen. Vastaavasti universumin tilavuus on taipunut neljännen ulottuvuuden suhteen - ja tässä yhteydessä neljäs ulottuvuus ei ole aika. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kulunut vertaus siitä miten universumi voi olla tilavuudeltaan äärellinen, mutta "rajaton" on pallon pinta. Jos maapallo laajenisi jatkuvasti niin maapallon pinta-ala kasvaisi koko ajan, mutta silti missään ei olisi mitään "maapallon reunaa", jonka jälkeen alkaisi joku "tyhjyys"., jonne maapallo laajenee.
Pallon pinta on kaksiulotteinen ja sen "rajattomuus" perustuu siihen, että se on taipunut kolmannen ulottuvuuden suhteen. Vastaavasti universumin tilavuus on taipunut neljännen ulottuvuuden suhteen - ja tässä yhteydessä neljäs ulottuvuus ei ole aika.Havaintojen mukaan universumi on kyllä täysin laakea, ja myös kosmologiassa käytetään flat FLRW metriikkaa jossa universumi on laajeneva hypertaso, mutta ei kaareva pallon pinta eikä satula. Myös universumin tilavuuden oletetaan olevan ääretön. Matemaattisesti on myös paljon yksinkertaisempaa olettaa universumin olevan ääretön ja laakea, eikä laakean näköinen iso pallo, joten hyperpallokoordinaatistoa ei missään käytetä.
Ilmapallovertaus keksittiin 80-luvulla kun vielä oletettiin avaruuden olevan kaareva ja äärellinen (ilman että asiasta oli mitään empiiristä näyttöä), mutta nykyisin kannattaa ilmapallovertaukset vain unohtaa ja selittää että avaruus on ääretön ja silti laajeneva. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei universumi laajene missään "tilassa", koska "tilaa" tai tilavuutta on vain universumin sisällä.
Ja on kaikkea muuta kuin varmaa, että universumi tulee koskaan lysähtämään kasaan. Itse asiassa ei tiedetä miten se voisi edes tapahtua."Ja on kaikkea muuta kuin varmaa, että universumi tulee koskaan lysähtämään kasaan. Itse asiassa ei tiedetä miten se voisi edes tapahtua."
Tämän vuoden aikana konsensus on taas kääntynyt toiseen suuntaan, kun julkaistiin uusi DESI BAO DR2 havaintoaineiston tietokanta. Nykyiseen havaintodataan sopii dynaamisen pimeän aineen mallit tosi hyvin, mutta ne antavat myös universumin kohtalosta erilaisen kuvan kuin 90-luvulla kehitetty LCDM malli.
https://arxiv.org/abs/2506.24011
Tuossa esim. on laskelma, jonka mukaan universumin kokonaisikä on 33 miljardia vuotta, ja loppurysäys tulee 20 miljardin vuoden päästä. Laskelma perustuu havaintoaineistoon hyvin sopivaan dynaamisen pimeän aineen malliin. LCDM sopii aineistoon huonosti, ja ennustaa ikuisesti kiihtyvää laajenemista.
https://arxiv.org/abs/2506.21542
Tuossa on toinen tukimus, jossa on käytetty toista pimeän energian mallia, joka myös sopii hyvin havaintoaineistoon. Tuon tutkimuksen mukaan loppurysäys on parhaillaan käynnissä 81,6% todennäköisyydellä, ja alkaa vasta myöhemmin 12,2% todennäköisyydellä. Loppurysäys tulee ennemmin tai myöhemmin tapahtumaan 93,8% todennäköisyydellä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Havaintojen mukaan universumi on kyllä täysin laakea, ja myös kosmologiassa käytetään flat FLRW metriikkaa jossa universumi on laajeneva hypertaso, mutta ei kaareva pallon pinta eikä satula. Myös universumin tilavuuden oletetaan olevan ääretön. Matemaattisesti on myös paljon yksinkertaisempaa olettaa universumin olevan ääretön ja laakea, eikä laakean näköinen iso pallo, joten hyperpallokoordinaatistoa ei missään käytetä.
Ilmapallovertaus keksittiin 80-luvulla kun vielä oletettiin avaruuden olevan kaareva ja äärellinen (ilman että asiasta oli mitään empiiristä näyttöä), mutta nykyisin kannattaa ilmapallovertaukset vain unohtaa ja selittää että avaruus on ääretön ja silti laajeneva.Jos avaruus olisi ääretön, niin tilavuus ei olisi syntynyt alkuräjähdyksessä.
Olisiko silloin avaruus laajentunut jo ennen alkuräjähdystä? Jos olisi, myös aika olisi pitänyt olla olemassa ennen alkuräjähdystä eikä se olisikaan emergentti ilmiö?
Menee vaikeaksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos avaruus olisi ääretön, niin tilavuus ei olisi syntynyt alkuräjähdyksessä.
Olisiko silloin avaruus laajentunut jo ennen alkuräjähdystä? Jos olisi, myös aika olisi pitänyt olla olemassa ennen alkuräjähdystä eikä se olisikaan emergentti ilmiö?
Menee vaikeaksi.Laajeneva laakea avaruus on nimeltään de Sitter -avaruus, ja supistuva on anti-de Sitter -avaruus. Tuon uusimman tutkimuksen mukaan tällä hetkellä eletään anti-de Sitter (AdS) avaruudessa yli 80% todennäköisyydellä. Se tarkoittaa laakeaa avaruutta jonka tilavuus pienenee. Kuin tasainen venytetty kumimatto, joka alkaa taas painua kasaan pienemmäksi kumimatoksi.
Tällä hetkellä ei vielä tiedetä mitä kosmologisen horisontin ulkopuolella on, mutta AdS avaruudessa periaatteessa pitäisi ehkä 10-20 miljardin vuoden päästä tulla asiaan jo lisää selkoa ja kosmisen horisontin rajat häipyä, jolloin voidaan tietää onko galakseja lähes loputtomasti lisää horisontin ulkopuolella jotka kaikki rysähtävät yhteen pisteeseen, ja miten paljon galakseja on jonka jälkeen on vain pelkkää tyhjää avaruutta.
- AnonyymiUUSI
Mielikuvitustahan tuokin on.
- AnonyymiUUSI
Miten materia syntyi tyhjään äärettömyyteen ? Oliko Jumala asialla. Jos oli, niin kaikki on Hänen ääretöntä energiaa, minkä Hän laittoi pyörivään liikkeeseen sähkömagneettisen energian avulla ja atomin tasolla. Atomin ja elektronien välillä on valtavasti tyhjää. Samoin aurinkokunnan planeettojen välilläkin. Kaikki nämä rakentavat itse itsensä luonnonlakien voimalla. Toki äärettömästä riittää energiaa maailmankaikkeuden hallintaankin. Mutta miksi tämä kaikki ? Halusiko Jumala elämää ympärilleen, jossa elävät persoonat nauttisivat ja iloitsisivat toisistaan ? koska olemme olemassa, niin se lienee Jumalan tahto. Lihallinen soluista muodustunut elämä, ei pysty muodustumaan itsestään, missään järjellisesä ajassa, joten Jumala suunnitteli meidät. Solu on selvästi suunnittelun tulos. Supertietokoneen kapasiteetin vaativa, silminnäkymättömän perusyksikkömme toiminta monen biljoonan kaupunkimaisen solun kanssa yhteen pelaaminen, kaiken muun lisäksi, on lähes ääretöntä toimintaa.
- AnonyymiUUSI
Alkuräjähdyksessä (joka ei ollut räjähdys - kyseessä on käännösvirhe) universumin energia oli jo olemassa alkuräjähdyksen lähtöpisteessä eli singulariteetissa. Einstein kirjoitti kuuluisan kaavansa muotoon m=E/c2, jonka tarkoitus oli selvittää juurikin materiaalin alkuperä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Alkuräjähdyksessä (joka ei ollut räjähdys - kyseessä on käännösvirhe) universumin energia oli jo olemassa alkuräjähdyksen lähtöpisteessä eli singulariteetissa. Einstein kirjoitti kuuluisan kaavansa muotoon m=E/c2, jonka tarkoitus oli selvittää juurikin materiaalin alkuperä.
On avaruus sitten äärellinen tai ääretön, ei se ketään tee sen hullua hurskaammaksi.
Kuten ei sekään, jos Marsin kivistä löytyisi vettä tai jotakin muita elementtejä elämästä.
Kuka sillä tiedolla tulee yhtään hullua hurskaammaksi? Vettä on sen sijaan täällä meidän Telluksellamme ja monenkinlaista elämää. Ajattelin tämän ihan näin kansantajuisesti, kuitenkin.
On avaruus äärellinen tai ääretön, avaruuden tähdetkään eivät ole turhanpäiväisiä.
Kivi on kuitenkin kivi. Ja auringon kumma ikiliikkuja vallan ihmeellinen.
Jumalahan sen keksi, kenties loi. Paistamaan meille tänne maahankin.
Uskostahan se on kiinni, onko avaruuden takana jotakin. Uutta taivasta, uutta maata.
Taivas ainakin on "kantena päällämme."
Mielenkiintoisia asioita.
Mistä siis universumin energia on tullut ja tulee? Onko singulariteetti laskettu, yhdessä sovittu tai jokin valmis laskentamalli? Tai joidenkin olettama?
Aika vaarallisen asian Einstein kuitenkin keksi. Tosin lyijykynällä ja paperilla. Ja olihan hänkin jostakin oppinsa imenyt ja lukenut. Voiko energia tulla tyhjästä? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lemaitre itse ei käyttänyt termiä "alkuräjähdys" kun kehitti teoriansa vuonna 1931. Lemaitre käytti siitä mm. nimeä "cosmic egg theory" eli kyseessä on kosmisen alkumunan teoria.
Nimen "alkuräjähdys" (Big Bang) keksi staattisen teorian kannattaja Fred Hoyle vuonna 1949, ja sen oli tarkoitus olla halventava nimitys, jolla pilkataan kosmisen munan teoriaa.
Ehdotan että kaikki, joiden mielestä BB ei ollut räjähdys ollenkaan, alkavat käyttää teorian alkuperäistä nimeä ja ryhtyvät puhumaan kosmisesta alkumunasta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Singulariteetti on myös fysikaalinen mahdottomuus. Suhteellisuusteoria ei kuvaa alkumunan olosuhteita oikein, vaan siellä vallitsi kvanttimekaniikan lainalaisuudet.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Singulariteetti on myös fysikaalinen mahdottomuus. Suhteellisuusteoria ei kuvaa alkumunan olosuhteita oikein, vaan siellä vallitsi kvanttimekaniikan lainalaisuudet.
Mikä on tarinoiden Feniks-lintu.? Joka kuoriutuu.? Onhan näitä ihmiset ennenkin kuvailleet ja miettineet.
Minkä siis pitäisi olla ihmismäinen, jos ei toinen ihminen? Täytyykö se olla, jokin ulkopuolinen taho?
Täällähän se elämä on. jokakaikkialla. Juuri täällä Telluksella.
Monenlaista on merkillistä kysymystä ja laskemista, ja toinen toisiaan tukevista tai kritisoitavista näkemyksistä.
Mitäs se kenenkään tulee, jos on ollut alkumuna tai sanallinen ilmaisutapa asialle?
Staattinen teoria, staattinen sähkö. Hankaus-sähkö esimerkiksi.
Ja lukuisat pikkukipinät neulepaidasta. Näkyvät hyvin pimeässä huoneessa.
Räjähdys kasaavana voimana, ei sovi "logiikkaan". - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suhteellisuusteoria on matemaattinen malli siitä miten universumi toimii nyt. Se ei määrää minkälainen universumin alku on voinut tai ei ole voinut olla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suhteellisuusteoria on matemaattinen malli siitä miten universumi toimii nyt. Se ei määrää minkälainen universumin alku on voinut tai ei ole voinut olla.
Yleinen suhteellisuusteoria kuvaa maailmankaikkeuden kehitystä taaksepäin ekstrapoloituna niin, että se päätyy alkuräjähdyksen singulariteettiin, tilaan jossa tiheys ja kaarevuus kasvavat äärettömiksi. Tiedeyhteisön konsensus ei kuitenkaan ole, että tämä singulariteetti olisi todellinen fysikaalinen olio, vaan pikemminkin se nähdään merkkinä siitä, että suhteellisuusteoria menettää pätevyytensä äärimmäisissä olosuhteissa. Singulariteetti on siis enemmänkin osoitus teorian rajallisuudesta kuin kuvaus todellisuudesta. Tutkijat ovat yhtä mieltä siitä, että tarvitaan kvanttigravitaatioteoria, joka yhdistää kvanttimekaniikan ja gravitaation ja joka voisi korvata singulariteetin jollakin rajallisella ja fysikaalisesti mielekkäällä rakenteella. Eri lähestymistavat, kuten silmukkakvanttigravitaation alkuponnahdus (big bounce), säieteorian korkeampien ulottuvuuksien dynamiikka tai inflaatioteorian varhaisen laajenemisen kuvaus, tarjoavat vaihtoehtoisia näkymiä, mutta yksimielisyyttä ei ole siitä, mikä niistä on oikea. Näin ollen singulariteetti on kuin kartan reuna: se ei kerro, mitä siellä on, vaan että tarvitsemme uuden kartan ymmärtääksemme, mitä kaikkeuden alkuhetkellä todella tapahtui.
Voisivatko ne sivilisaatiot olĺa jotenkin ihmismäisiä?
- AnonyymiUUSI
Olet sinä itsekin uskovainen.. luterilainen kun olet.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.1553931Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,913316SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.932701Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.2812528Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a392276Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv1091956- 421039
- 951018
- 53889
Haapaveille jotain uutta!
Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.16840