Onko nykyisen kaltainen maatalous pohjolassa rahan haaskausta, olisiko siirryttävä pelkkään poronhoitoon kalastukseen ja marjanpoimintaan?
Onko maatalouden huono kannattavuus indikaatio laiskuudesta vaiko tehottomuudesta?
40
201
Vastaukset
- Anonyymi
Jos yrityksen kannattavuus on heikko on menot liian suuret tai tulot liian pienet menoihin nähden.
Suomessa lienee kannattavuus kohdallaan kun katsoo millaisilla autoilla maatalon emännät ajelee ja miten leveä on puimurin leikkuupöytä.- Anonyymi
Volkkarilla ne maatalon emännät korkeintaan ajavat. Ja sitäpaitsi vanhoilla.
- Anonyymi
Onko sinusta tekemään sama kuin jussit tekee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinusta tekemään sama kuin jussit tekee
Väitän että että et lähtisi puimaan sadan hehtaarin peltoa jollakin 60-70 luvun avopuimurilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitän että että et lähtisi puimaan sadan hehtaarin peltoa jollakin 60-70 luvun avopuimurilla.
Jossa parin metrin pöytä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jossa parin metrin pöytä
Ja väitän että et lähtisi kyntämään sitä hevosella. Olenko oikeassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai takavetoisella kaksisiipisellä traktorillakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
5 ha päivä, ennen oli miehet rautaa...hiiohoi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai takavetoisella kaksisiipisellä traktorillakaan.
2-siipinen Kvernelandin fältti sopi hyvin FORDSON Majoriin tai Superiin 60-70-luvuilla..
Varmaan Ford 4000,4600 myös.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2-siipinen Kvernelandin fältti sopi hyvin FORDSON Majoriin tai Superiin 60-70-luvuilla..
Varmaan Ford 4000,4600 myös..Kvernelandin aurat oli ökyä.Fiskarsseja ne aurat oli.Tuskin surkeampia auroja on olemassakaan.
- Anonyymi
Kyllä YLE uutisoi että ei kannata mutta ei kertonut miksi.
- Anonyymi
Me viljelijät teemme kesällä joka päivä etätyötä eli teemme työt kotona.
Talvella emme kun minä ainakin vietän talvet Teneriffalla.- Anonyymi
Minä en voi kuvitellakaan mistään Teneriffasta. Lehmät sitoo nääs
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mittakaavassa en käytä. Lomaa en ole pitänyt milloinkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusiksi. Ja lomittajaa en käytä. En käytä siksi kun siellä sellainen työvaihe jossa en luota kehenkään paitsi äärimmäisen taitavaan metsäkoneen käyttäjään. Käytän puutavaranosturia karjan ruokinnassa ja kuivikkeiden levityksessä. Se on äärimmäisen tarkkaa puuhaa sisätiloissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnea valinnallesi en ole ahne pärjään maanviljelijänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma valintasi teet jatkuvasti töitä ja tienaat valinta on sinun, minä pärjään kesän viljely tuloilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusiksi. Ja lomittajaa en käytä. En käytä siksi kun siellä sellainen työvaihe jossa en luota kehenkään paitsi äärimmäisen taitavaan metsäkoneen käyttäjään. Käytän puutavaranosturia karjan ruokinnassa ja kuivikkeiden levityksessä. Se on äärimmäisen tarkkaa puuhaa sisätiloissa.
Minä olenkin viljelijä en rohmua lisätuloja elukoilla enkä metsätuloilla. Oma on valintasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnea valinnallesi en ole ahne pärjään maanviljelijänä.
En minäkään ole mitenkään ahne ollut. Mulla 50 vuotta vanha puimuri (Fahr 600), pari sadan hepan nelikkoa (ovat mopoja nykymittapuun mukaan) joista toinen on ostettu 2001 ja toinen 2014. 990 David Brown joka on noin 55 vuotias. Mulla on pieni lihakarja nykymittapuun mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minäkään ole mitenkään ahne ollut. Mulla 50 vuotta vanha puimuri (Fahr 600), pari sadan hepan nelikkoa (ovat mopoja nykymittapuun mukaan) joista toinen on ostettu 2001 ja toinen 2014. 990 David Brown joka on noin 55 vuotias. Mulla on pieni lihakarja nykymittapuun mukaan.
Meillä olisi ollut mahdollista laittaa kolme kertaa isompi karja aikoinaan, noin 25 vuotta sitten. En lähtenyt siihen suuruudenhulluuteen mukaan johon eurostoliitto välillisesti painostaa. Äänestin ei enkä totisesti ole katunut sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turun Sanomiin kirjoittava luomutilallinen viettää talvet Floridassa, siellä on kiva ilmasto talvellakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä olisi ollut mahdollista laittaa kolme kertaa isompi karja aikoinaan, noin 25 vuotta sitten. En lähtenyt siihen suuruudenhulluuteen mukaan johon eurostoliitto välillisesti painostaa. Äänestin ei enkä totisesti ole katunut sitä.
Tehtiin vuonna 2002 pikkuinen pihatto, 30 metriä pitkä ja 15 leveä. Sillä on kapasiteetti noin 30 lehmää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turun Sanomiin kirjoittava tilallinen on talvilomalla Floridassa aina 6 kuukautta vuodessa.
- Anonyymi
Syy on siinä että kaikkitietävät punaiset eivät ole kädestä pitäen konsultoimassa jusseja kuinka pitää viljellä. Täällä palstoilla he vaan öykkää tuista.
- Anonyymi
Tottahan se on että saamme tukia, muuten emme pärjäisi, terveisin viljelijä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottahan se on että saamme tukia, muuten emme pärjäisi, terveisin viljelijä.
Marjapuskistakin saa tukea ja itämaisia poimijoita bussilasteittain. Ei tarvi olla cowboy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Marjapuskistakin saa tukea ja itämaisia poimijoita bussilasteittain. Ei tarvi olla cowboy.
Niin saa mutta ei miten se liity siihen että mekin saamme tukia, oletko heille kateellinen, minä ainakin olen kiitollinen tuista, terveisin viljelijä.
- Anonyymi
Eipä aloittajalle tietenkään hoksottimet riitä tajuamaan tuotteesta saatu onneton hinta on syy. Esm. Perunasta tuottaja saa 15-20c mutta kaupassa maksaa eurosta kahteen. Eikä tässä peruna teatterissa ole välikäsi oikeestaan.
- Anonyymi
Aloittaja on kateellinen.
- Anonyymi
Onko linkkiä asiasta mikä perunan tuottajahinta tukulle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko linkkiä asiasta mikä perunan tuottajahinta tukulle?
Se on syyskuussa ollu n. 23c kilo siis peruna.
- Anonyymi
Sairaaloiden kateellinen on kun itse ei osaa kuin joklata ylistys virsiä Putinin kunniaksi.
- Anonyymi
Se on siitäkin kiinni että ruokaa ei arvosteta riittävästi eikä siitä olla valmiita maksamaan kolmeakin kertaa enemmän jolla maatalous olisi jo melkein kannattavaa. Kun ruokaa on, arvostus on nolla. Mutta kun sitä ei ole, silloin sen arvostus voi olla korkeampi. Ihminen on sellainen kapistus että hän ei osaa arvostaa mitään niin kauan kuin sitä on. Vasta sitten kun sen menettää, arvostus nousee.
- Anonyymi
Enää ei riitä tuplahinta alkutuotteesta. Tarvitaan kolminkertainen hinta tai enemmän. Tuotantokustannukset ovat nousseet eurostoliiton aikana 3-5 kertaisiksi. Ahneet firmat osaa kyllä pitää eduistaan huolen.
- Anonyymi
Kysäsin tuosta potakan tuottaja hinnasta tekoälyltä niin se puhella pulputti aika mielenkiintoisen jutun Keski Euroopan potakka tuottaja hinnasta.. Siellä tuottaja saa kolminkertaisen hinnan.. Siellä vissiin pula perunoista.
- Anonyymi
Kauppaketjujen ahneus, ja kohtuuton määräysvalta, ota-tai-jätä -mentaliteetti, alkutuottajalle ei haluttaisi maksaa mitään, ilmaiseksi pitäisi kaikki saada että kauppaketjun sikamaisen ahneet osakkeenomistajat saisi enemmän voittoja.
Suomessa talvi haittaa aika pahasti maanviljelyä ja alkutuotantoa muutenkin, on täysin kohtuutonta syytellä "tehottomaksi" ja "laiskaksi" tällaisissa olosuhteissa. Ikuisen kesän maihin vertaaminen on täysin väärin, siellä on täysin toisenlaiset olosuhteet ympärivuotiseen viljelyyn! - Anonyymi
Puollaiset ostavat kauraa Suomesta ja maksavat enemmän kuin kukaan suomalainen ostaja, jobbaavat sitä eteenpäin.
Maatalous on siitä outo laji että ostaja sanelee hinnan, kaikilla muilla aloilla myyjä määrittelee hinnan. Jos norsunluutornissa päätetty hinta ei kelpaa, kukaan ei osta yhtään mitään.
Jos ostat maatilalle jotakin, maksat rahdin niin kuin kuuluukin, mutta jos myyt jotakin, maksat rahdin myös silloin.
Polttoaineen ja lantojen hinnat ovat kuusinkertaistuneet alle 20 vuodessa, esimerkiksi viljan hinta on laskenut EU jäsenyyden aikana noin kolmasosaan siitä mitä maksoi ennen jäsenyyttä.
Ei ole kovin toimiva yhtälö.- Anonyymi
Tuetkin nousseet rutkasti, eikö ole hyvä juttu, luulisi sun olevan kiitollinen kun tukea saat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuetkin nousseet rutkasti, eikö ole hyvä juttu, luulisi sun olevan kiitollinen kun tukea saat.
Päinvastoin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin
Ok eli et tykkää tuista, etkä ole niistä kiitollinen, miksi niitä sitten haet?
t. viljelijä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1275735
Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san3962549- 1342467
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv52053- 121293
- 581045
Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍81032- 51902
- 76815
Temusta tilaamiseen tulee muutos
Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/101805