Viidesläisyys ulos kirkosta

Anonyymi-ap

Martti Luther: ”Vapaa ratkaisu on syntiinlankeemuksen jälkeen vain pelkkä nimitys; tehdessään voitavansa se tekee kuolemansynnin.” (Kirjasta Sidottu ratkaisuvalta s. 341)

Herää kysymys: Mitä viidesläisyys tekee luterilaisessa kirkossa?

39

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00002
      UUSI

Mitä libersslit tekevät evlut kirkossa kun eivät edes enää tunnusta sen oppia?

Viidesläiset ovat luterilaisia ja uskovat kuten luterilaiset.

• Anonyymi00003
      UUSI

Viidesläiset ovat kirkossa toteuttamassa luterilaista oppia.

• Anonyymi00004
        UUSI

Viideslaiset tunnustavat vielä sitä perinteistä luterilaisuutta, mille pohjalle luterilainen kirkko on rakennettu. Tietenkin painotuseroja on, mutta pääpiirteittäin.

• Anonyymi00005
        UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Viideslaiset tunnustavat vielä sitä perinteistä luterilaisuutta, mille pohjalle luterilainen kirkko on rakennettu. Tietenkin painotuseroja on, mutta pääpiirteittäin.

Liberaalit ovat tuoneet vieraan opin kirkkoon.
        Heidän pitäisi lähteä.

• UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Liberaalit ovat tuoneet vieraan opin kirkkoon.
        Heidän pitäisi lähteä.

Kristinuskonharha ei kuulu tänne sen enempää kuin muhammadanisminharhakaan.

• Anonyymi00006
      UUSI

Viidesläiset, eli herätysliikkeet ovat kirkon selkäranka, mikäli he lähtevät ulos kirkosta, se kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
      Ap on ilmeisesti näitä liberaaleja, jotka ovat ITSE kirkkoa hajoittavaa toimintaa, suoranainen syöpä.

https://raamattuajassamme.fi/viides-heratysliike/

• Anonyymi00007
      UUSI
      • Anonyymi00008
        UUSI

Viidesläisyys on hyvin lähellä vapaakirkollista dogmatiikkaa ratkaisu -vaatimuksineen. Kirkossa heitä pitää vain kirkolta saamansa rahoitus.

• Anonyymi00011
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Viidesläisyys on hyvin lähellä vapaakirkollista dogmatiikkaa ratkaisu -vaatimuksineen. Kirkossa heitä pitää vain kirkolta saamansa rahoitus.

Mitäpä, jos et valehtelisi, tästä "ratkaisusta " olet kaiketi ennenkin höpissyt joutavia.
        Mikäli et tiennyt, kirkko ahneuksissaan jätti kahdelta herätys/ lähetysjärjestöltä rahallisen tuen pois, syynä virkakysymys.

Tästähän sitten alkaakin liberaalikirkon alamäki ja se tullee hajoamaan, niin pääset sinäkin kaivamaan kuvettasi paljon enemmän, kirkkojen ylläpitoon.
        Ei pitäisi olla iloinen, mutta nyt kyllä olen ja syynä on kaltaisesi kirkon hajoittaja/ liberaali.

• Anonyymi00034
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Minä olen ollut vuosia viidennen herätysliikkeen lähellä enkä ole koskaan nähnyt mitään "vapaakirkollista dogmatiikkaa ratkaisu -vaatimuksineen". Väitteesi on siis valehtelua, joka ei kuulu kristityn puheisiin. Viidesläisyys on nimenomaan osa kirkkoa "sisältäpäin" ja rakentaa kirkkoa ja piristää seurakunnan toimintaa aktiivien maallikkojenkin avulla, esimerkiksi avustajia, kerhonpitäjiä, tukihenkilöitä, diakonia-avustajia jne jne. Itsekin olen ottanut pieniä vastuutehtäviä, vaikka en olekaan viidesläinen alunperin, mutta nostan hattua heille, ahkerille seurakuntalaisille.

k_v

• Anonyymi00009
      UUSI

Viidesläisetkään eivät ole täydellisiä edes luterilaisuudessa, mutta lähinnä terveitä ja selvästi uskonvanhurskauden asialla. Ääriluterilaiset ovat lakihenkisiä, farisealaisuuden kannattajia, vaikkakin perinteitä ylläpitäviä ja liberaaliuden torjujia

• Anonyymi00010
        UUSI

Augsburgin tunnustus on luterilainen uskontunnustus ja ohjeellinen kirkolle, sen papeille ja piispoille johon he pappislupauksessaan ovat sitoutuneet.

* Eikö viidesläisyydelle tyypillinen vaatimus henkilökohtaisen uskonratkaisun välttämättömyydestä ole ristiriidassa niin uskon syntymistä koskevan 5. artiklan kuin sidottua ratkaisuvaltaa koskevan 18. artiklan kanssa?

• Anonyymi00012
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Augsburgin tunnustus on luterilainen uskontunnustus ja ohjeellinen kirkolle, sen papeille ja piispoille johon he pappislupauksessaan ovat sitoutuneet.

* Eikö viidesläisyydelle tyypillinen vaatimus henkilökohtaisen uskonratkaisun välttämättömyydestä ole ristiriidassa niin uskon syntymistä koskevan 5. artiklan kuin sidottua ratkaisuvaltaa koskevan 18. artiklan kanssa?

" Eikö viidesläisyydelle tyypillinen vaatimus henkilökohtaisen uskonratkaisun välttämättömyydestä ole ristiriidassa niin uskon syntymistä koskevan 5. artiklan kuin sidottua ratkaisuvaltaa koskevan 18. artiklan kanssa?"

Luulen, ettei monikaan viidesläinen ole lukenut Lutterin Sidottua ratkaisuvaltaa. Ainakaan he eivät opeta sen mukaan. Kun itse luin sen yli 40 vuotta sitten, se aiheutti jonkin sortin uskonkriisin huomatessani, ettemme ihan niin luterilaisia olekaan kuin mitä me viidesläiset mainostimme.

Nykyään olen jättänyt viidesläisyyden taakseni ja myös tunnustuksellisen uskonnon sen kaikissa muodoissa. Epäily ja kyseenalaistaminen taisi alkaa Sidotusta ratkaisuvallasta, ja se prosessi oli pitkä.

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Ei välttämättä, koska käytännössä jokainen joka uskoo tekee väistämättä jonkinlaisen ratkaisun ja useita kääntymyksiä vaelluksensa aikana ja jotka eivät tee, eivät enää tai alkujaankaan usko.
        Kasvatus on epäonnistunut, kun ei ole velvollisuutta osallistua ja maailmallisuus houkuttelee ja saa saaliikseen, samoin muut uskonnot ja lahkot. Kaikki on kerrottu Raamatussa eikä koskaan kaikki kastetut ole uskoneet jne. Oikea, pelastava usko alkaa olla yhä harvinaisempaa. On vain yksi Oikea uskon Kohde tekoineen eikä se ole edes Raamattu sinänsä.

• Anonyymi00014
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Ei välttämättä, koska käytännössä jokainen joka uskoo tekee väistämättä jonkinlaisen ratkaisun ja useita kääntymyksiä vaelluksensa aikana ja jotka eivät tee, eivät enää tai alkujaankaan usko.
        Kasvatus on epäonnistunut, kun ei ole velvollisuutta osallistua ja maailmallisuus houkuttelee ja saa saaliikseen, samoin muut uskonnot ja lahkot. Kaikki on kerrottu Raamatussa eikä koskaan kaikki kastetut ole uskoneet jne. Oikea, pelastava usko alkaa olla yhä harvinaisempaa. On vain yksi Oikea uskon Kohde tekoineen eikä se ole edes Raamattu sinänsä.

Vain Raamatusta saat tietoa Jumalasta ha siitä mitä Hän ihmisiltä odottaa.
        Et voi uskis jos et tunne uskosi kohdetta.

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

" Eikö viidesläisyydelle tyypillinen vaatimus henkilökohtaisen uskonratkaisun välttämättömyydestä ole ristiriidassa niin uskon syntymistä koskevan 5. artiklan kuin sidottua ratkaisuvaltaa koskevan 18. artiklan kanssa?"

Luulen, ettei monikaan viidesläinen ole lukenut Lutterin Sidottua ratkaisuvaltaa. Ainakaan he eivät opeta sen mukaan. Kun itse luin sen yli 40 vuotta sitten, se aiheutti jonkin sortin uskonkriisin huomatessani, ettemme ihan niin luterilaisia olekaan kuin mitä me viidesläiset mainostimme.

Nykyään olen jättänyt viidesläisyyden taakseni ja myös tunnustuksellisen uskonnon sen kaikissa muodoissa. Epäily ja kyseenalaistaminen taisi alkaa Sidotusta ratkaisuvallasta, ja se prosessi oli pitkä.

Tää on juuri sitä "uskoa", joka on ankkuroituneena Lutheriin, eli hän on tällaisten ihmisten jumala.
        Totuus kuitenkin on, että Luther oli erehtyvä ihminen, Katolilainen pappismunkki, joka puhdisti Kat. kirkon epäkohdista anekauppa j n e...
        Luther ei perustanut luterilaista kirkkoa, vaan sen tekivät muut Melanchton j n e..

Myös kaikki toiset kirkkoisät ovat ihmisiä, eivät jumalia kenellekään.
        Tällaisesta sidotusta ratkaisuvallasta höpöttävät, eivät tunne krstinuskon ydintä, eli Jeesusta, Jumalan poikaa.

• Anonyymi00016
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Tää on juuri sitä "uskoa", joka on ankkuroituneena Lutheriin, eli hän on tällaisten ihmisten jumala.
        Totuus kuitenkin on, että Luther oli erehtyvä ihminen, Katolilainen pappismunkki, joka puhdisti Kat. kirkon epäkohdista anekauppa j n e...
        Luther ei perustanut luterilaista kirkkoa, vaan sen tekivät muut Melanchton j n e..

Myös kaikki toiset kirkkoisät ovat ihmisiä, eivät jumalia kenellekään.
        Tällaisesta sidotusta ratkaisuvallasta höpöttävät, eivät tunne krstinuskon ydintä, eli Jeesusta, Jumalan poikaa.

Mutta jokaisen on ihan itse ratkaistava uskoani ja elääkö uskonsa mukaan,

• Anonyymi00017
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Minä en ole koskaan tehnyt uskoni suhteen mitään ratkaisua. Niin kauas lapsuuteeni kuin muistan olen rukoillut Jumalaa johon olen oppinut uskomaan. Vanhempanakaan se ei ole minnekään hävinnyt. Kriittisyys on kyllä lisääntynyt. Onhan maailmassa monenlaista uskon nimissä tapahtuvaa huijaamista ja huijareita. He vievät rahasi ja pahimmassa tapauksessa mielenterveytesikin.

• Anonyymi00018
        UUSI
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Minä en ole koskaan tehnyt uskoni suhteen mitään ratkaisua. Niin kauas lapsuuteeni kuin muistan olen rukoillut Jumalaa johon olen oppinut uskomaan. Vanhempanakaan se ei ole minnekään hävinnyt. Kriittisyys on kyllä lisääntynyt. Onhan maailmassa monenlaista uskon nimissä tapahtuvaa huijaamista ja huijareita. He vievät rahasi ja pahimmassa tapauksessa mielenterveytesikin.

Et olekaan uudestisyntynyt,

• Anonyymi00019
        UUSI
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Vielä kerran, tää höpötys "ratkaisusta" on pahatahtoista leimaamista niistä ihmisistä, jotka tulevat vanhemmalla iällä uskoon.
        Kaikkihan eivät ole siinä asemassa, että olisivat kasvaneet uskoon, kristityssä kodissa, tämähän olisikin ideaali kaikille ihmisille, mutta, mutta...

Paljon on niitä, jotka tulevat herätykseen ja sitä kautta uskoon.
        Oletko siis mustasukkainen heille, jotka kuitenkin tulevat uskoon, vaikka näiden Se Löytyi- kampanjoitten kautta ?
        Minusta kristitty iloitsee kaikista tuhlaajapojista ja - tytöistä, jotka tulevat ristin juurelle.

• Anonyymi00020
        UUSI
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Vielä kerran, tää höpötys "ratkaisusta" on pahatahtoista leimaamista niistä ihmisistä, jotka tulevat vanhemmalla iällä uskoon.
        Kaikkihan eivät ole siinä asemassa, että olisivat kasvaneet uskoon, kristityssä kodissa, tämähän olisikin ideaali kaikille ihmisille, mutta, mutta...

Paljon on niitä, jotka tulevat herätykseen ja sitä kautta uskoon.
        Oletko siis mustasukkainen heille, jotka kuitenkin tulevat uskoon, vaikka näiden Se Löytyi- kampanjoitten kautta ?
        Minusta kristitty iloitsee kaikista tuhlaajapojista ja - tytöistä, jotka tulevat ristin juurelle.

Minä kävin Se löytyi -kampanjan aikana helluntaiseurakunnassa. Huomasivat että kokoukseen oli tullut vieras ja saarnaaja tulikin jutustelemaan kanssani, Hän esitti vakiokysymyksen minullekin : Olenko uskossa? Kerroin uskovani Jumalaan ja olevani luterilainen. Hän kimpaantui kovasti siitä ja alkoi haukkumaan luterilaisia. Ymmärsin että kysymyksessä olikin kampanja johonkin uskonlahkoon käännyttämiseksi.

• Anonyymi00021
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Minä kävin Se löytyi -kampanjan aikana helluntaiseurakunnassa. Huomasivat että kokoukseen oli tullut vieras ja saarnaaja tulikin jutustelemaan kanssani, Hän esitti vakiokysymyksen minullekin : Olenko uskossa? Kerroin uskovani Jumalaan ja olevani luterilainen. Hän kimpaantui kovasti siitä ja alkoi haukkumaan luterilaisia. Ymmärsin että kysymyksessä olikin kampanja johonkin uskonlahkoon käännyttämiseksi.

Jos noin on niin kerro toki hänen nimensä.

• UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Yhä vaan jaksat tätä samaa, jopa ilmeistä valhetta levittää täällä.
        Se löytyi- kampanjassa oli mukana varmaan enemmän luterilaisia seurakuntia, mutta myös vapaita suuntia, mutta mitä sitten.
        Sinä joka näitä kirjoittelet, et ole kristitty, vaan pahantahtoinen trolli.
        Etkä osaa varmaan edes hävetä.

• Anonyymi00022
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Oikein ymmärsit

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Helluntailaisuudessa lapsi ei voi olla uskossa ja sama ajatus on ollut myös viidesläisyydessä. Tästä ei kuitenkaan puhuta koska se viimeistään paljastaisi ettei liike edusta luterilaisuutta.

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Helluntailaisuudessa lapsi ei voi olla uskossa ja sama ajatus on ollut myös viidesläisyydessä. Tästä ei kuitenkaan puhuta koska se viimeistään paljastaisi ettei liike edusta luterilaisuutta.

Sairas pääsi tuottaa noita älyttömyyksiä.

• Anonyymi00026
        UUSI
        uskova.mies kirjoitti:

Yhä vaan jaksat tätä samaa, jopa ilmeistä valhetta levittää täällä.
        Se löytyi- kampanjassa oli mukana varmaan enemmän luterilaisia seurakuntia, mutta myös vapaita suuntia, mutta mitä sitten.
        Sinä joka näitä kirjoittelet, et ole kristitty, vaan pahantahtoinen trolli.
        Etkä osaa varmaan edes hävetä.

Näissä "luterilaisissa" seurakunnissa jotka osallistuivat Se löytyi -kampanjaan oli viidesläinen kirkkoherra.

• Anonyymi00027
        UUSI
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Näissä "luterilaisissa" seurakunnissa jotka osallistuivat Se löytyi -kampanjaan oli viidesläinen kirkkoherra.

Eli uskovainen.

• Anonyymi00028
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Et olekaan uudestisyntynyt,

Siksikö en ole SINUN MIELESTÄSI uudestisyntynyt koska olen ollut uskossa pienestä lapsesta lähtien?

• Anonyymi00030
        UUSI
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Siksikö en ole SINUN MIELESTÄSI uudestisyntynyt koska olen ollut uskossa pienestä lapsesta lähtien?

Mitä se uskossa olemisesi tarkoittaa?

• Anonyymi00031
        UUSI
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Siellä oli varmasti monia kirkon pappeja, vaikka ovatkin viidesläisiä, niin mitä sitten ?
        Minudta on vaan hienoa, että tuohon osallistui yhteiskristillistä porukkaa.

• Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Mitä se uskossa olemisesi tarkoittaa?

Mm. tätä:

Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen,
        taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.

Lisäksi luterilaisena pidän
        Augsburgin tunnustusta erittäin tärkeänä

• Anonyymi00036
        UUSI
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Mm. tätä:

Minä uskon Jumalaan,
        Isään, Kaikkivaltiaaseen,
        taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,
        Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
        joka sikisi Pyhästä Hengestä,
        syntyi neitsyt Mariasta,
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.

Lisäksi luterilaisena pidän
        Augsburgin tunnustusta erittäin tärkeänä

Pelkkää liturgiaa.
        Et ole uskossa vaan luulet olevasi kun toistat muiden sanoja.

• Anonyymi00037
        UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Pelkkää liturgiaa.
        Et ole uskossa vaan luulet olevasi kun toistat muiden sanoja.

Sinäkö sen päätät kuka on oikeassa uskossa ja kuka ei? Olet tyypillinen viidesläinen/helluntailainen ja asetut Jumalankin yläpuolelle,

• Anonyymi00038
        UUSI
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Sinäkö sen päätät kuka on oikeassa uskossa ja kuka ei? Olet tyypillinen viidesläinen/helluntailainen ja asetut Jumalankin yläpuolelle,

Sinä et ole ja tiedät sen itsekin.

• Anonyymi00029
      UUSI

Aloittaja voi painua siperiaan

• UUSI

Raha puhuu.💶

• Anonyymi00033
      UUSI

Minulle luterilaisuus tarkoittaa tätä: ARMO = Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni
      Näin ne lapsetkin uskoivat jotka menivät Jeesuksen syliin ja tällä uskolla taivaan portit avautuvat myös aikuisille.

Luterilainen kristitty Jumalan armosta

• Anonyymi00035
        UUSI

Niin minäkin. Siksi erosin evlut kirkosta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen

ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?
      Maailman menoa
      160
      4693
    2. Päivi Räsäsen seksipaljastus loksauttaa Katja Ståhlin leuat! Elämäni biisi kohujakso tv:ssä!

Elämäni biisi -suosikkisarjan uusinnat ovat startanneet ja nyt vuorossa on sarjan 2. jakso v. 2019. Sinisille sohville
      Suomalaiset julkkikset
      74
      4481
    3. Muistan vuosikymmenten takaa

Toivottavasti voit hyvin ja jaksat työssäsi. Olet upea ja erinomainen ihminen, toivon kaikkea hyvää.
      Ikävä
      14
      3596
    4. Montako mitalia Suomi saa talviolympialaisista?

Nyt heittäkää veikkaus Suomen mitalisaldosta ja mistä lajeista metallilätkät tulevat. Oma veikkaukseni on 6 mitalia. -
      Maailman menoa
      137
      3193
    5. Voiko kaivattu olla liian vanha?

Tai muuten huonokuntoinen...
      Ikävä
      191
      2909
    6. Kokemuksia Rehux Oy yrityksestä työpaikkana?

Jonkin aikaa seurannut kyseistä firmaa sivusta, näyttäisi, että tälläkin hetkellä olisi peräti 3 eri roolia tai paikkaa
      Työpaikat
      40
      1855
    7. Missä näit viimeksi kaivattusi?

Menikö kohtaaminen hyvin vai ujousko esti lähestymästä?
      Ikävä
      74
      1604
    8. Kenen joukoissa Suomi seisoo maailmalla, jos SDP voittaa seuraavat vaalit?

SDP on ainoa pohjoismainen sosialidemokraattinen puolue, joka edelleen kuuluu Sosialistiseen internationaaliin. Sitä ka
      Maailman menoa
      62
      1535
    9. Jos mies oikeasti haluaa sinut

Hän ei ota riskiä että menettäisi sinut. Ei pienintäkään. Mies ei jätä vastaamatta viesteihin eikä pidä sinua epätietois
      Ikävä
      121
      1311
    10. IS: Riitta Väisänen kärsii ikävästä vaivasta - Vaipparalli ja 40 antibioottikuuria takana...

71-vuotias Riitta Väisänen on kertonut tuoreista terveysongelmistaan. Väisänen on kertonut julkisuudessa jo aiemmin vaih
      Terveys
      19
      1212
    Aihe