Veda-tutkija lähetti minulle videoluennon transkriptin, jota olin häneltä pyytänyt. Hän teki sen tekoälyn avulla, lähetti sen minulle sähköpostitse, ja nyt jaan sen teidän kanssanne. Luento on erittäin pitkä, mutta lähetän teille muutamia katkelmia siitä, sitä mukaa kuin käännös valmistuu. Mutta tekoäly ei osaa kääntää sanskritia lainkaan oikein. Lähetän teille muutamia katkelmia luennosta, eri paikoista.
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Luennon piti kolme vuotta sitten D. Maharaj, joka on ammatiltaan matemaatikko ja filosofi, ja lisäksi hänellä on useita yliopistotutkintoja, hän on tiedemies ja poikkeuksellisen älykäs.
LUENTO ”AMNAYA-TATTVA” — Luku 6: Tietoisuuden evoluutio
OSA 1 (Kohdat 1–9)
Lähde: Shri Bhaktivinoda Thakurin Amnaya-tattva, luku 6
Tallennuspäivä: 28. syyskuuta 2022
...
...
3. Kymmenen totuutta
[00:07:00 — 00:08:30]
Amnaya-tattvan rakenne
[00:07:00] Bhaktivinoda Thakurin Amnaya-tattva on esitys kymmenestä perustavasta totuudesta, jotka muodostavat filosofiamme perustan. Nämä kymmenen totuutta muotoili jo Shri Bhaktisiddhanta Saraswati Thakur, ja Bhaktivinoda Thakur selitti ne yksityiskohtaisesti.
Tietoisuuden evoluutiosta ja muutakin
73
223
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Mitä nämä totuudet ovat?
1. Pramāṇa
2. Prameya
...
...
jne.
Olemme nyt juuri keskivaiheilla – puhumme jivoista ja niiden aineellisesta ehdollisuudesta.- AnonyymiUUSI
4. AMNAYA JA GURU-PARAMPAR
[00:08:30 — 00:10:00]
Jatkuvuuden merkitys
[00:08:30] Amnaya on siis paramparan kautta välittyvä tieto. Parampara tarkoittaa ”peräkkäin” — ketjua, järjestystä.
[00:08:52] Shri Bhaktivinoda Thakur selittää, että tämä tieto on peräisin Krishnalta itseltään. Krishna välitti sen Brahmalle, Brahma Naradalle, Narada Vyasadevelle ja niin edelleen, aina nykypäivään asti.
[00:09:18] Ja tässä on perinteemme kauneus – emme saa tietoa jostain tyhjästä, emme jostain itsensä keksineeltä huijarilta. Ei, tämä tieto tulee katkeamattomana ketjuna Jumalalta itseltään. - AnonyymiUUSI
[00:09:42] Siksi sanotaan: evam parampara-praptam— ”tällä tavalla perimäketjun kautta saatu”. Tämä on Bhagavad-gitasta. Tällä tavalla saatu tieto on luotettavaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
[00:09:42] Siksi sanotaan: evam parampara-praptam— ”tällä tavalla perimäketjun kautta saatu”. Tämä on Bhagavad-gitasta. Tällä tavalla saatu tieto on luotettavaa.
evaṁ paramparā-prāptam imaṁ rājarṣayo viduḥ
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
evaṁ paramparā-prāptam imaṁ rājarṣayo viduḥ
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tiedättekö, Pietarissa on eräs matemaatikko nimeltä Nikolai Lobachevsky. Hän eli 1800-luvulla ja loi niin sanotun ei-euklidisen geometrian.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tiedättekö, Pietarissa on eräs matemaatikko nimeltä Nikolai Lobachevsky. Hän eli 1800-luvulla ja loi niin sanotun ei-euklidisen geometrian.
Haluaisin huomauttaa, että suomenkielisessä käännöksessä on erittäin, erittäin paljon käännösvirheitä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tiedättekö, Pietarissa on eräs matemaatikko nimeltä Nikolai Lobachevsky. Hän eli 1800-luvulla ja loi niin sanotun ei-euklidisen geometrian.
Tiedättekö, Pietarissa on eräs matemaatikko nimeltä Nikolai Lobachevsky. Hän eli 1800-luvulla ja loi niin sanotun ei-euklidisen geometrian.
[00:10:38] Mikä se on? Antiikin ajoista lähtien on ollut olemassa Eukleideksen geometria. Muistatteko koulusta? Suorat viivat eivät leikkaa toisiaan, kolmion kulmien summa on 180 astetta ja niin edelleen. Se tuntui absoluuttiselta totuudelta.
[00:11:05] Mutta Lobachevsky osoitti, että jos muutetaan yhtä postulaattia – postulaattia yhdensuuntaisista viivoista – saadaan täysin erilainen geometria. Siinä yhdensuuntaiset suorat voivat leikkautua! Kolmion kulmien summa voi olla alle 180 astetta! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tiedättekö, Pietarissa on eräs matemaatikko nimeltä Nikolai Lobachevsky. Hän eli 1800-luvulla ja loi niin sanotun ei-euklidisen geometrian.
[00:10:38] Mikä se on? Antiikin ajoista lähtien on ollut olemassa Eukleideksen geometria. Muistatteko koulusta? Suorat viivat eivät leikkaa toisiaan, kolmion kulmien summa on 180 astetta ja niin edelleen. Se tuntui absoluuttiselta totuudelta.
[00:11:05] Mutta Lobachevsky osoitti, että jos muutetaan yhtä postulaattia – postulaattia yhdensuuntaisista viivoista – saadaan täysin erilainen geometria. Siinä yhdensuuntaiset suorat voivat leikkautua! Kolmion kulmien summa voi olla alle 180 astetta!Kaksi plus kaksi ei aina ole neljä
[00:11:32] Ja mikä mielenkiintoista, Bhaktivinoda Thakur sanoo, että tällaisessa geometriassa kaksi plus kaksi voi olla viisi! Voitteko kuvitella?
[00:11:48] Ajattelemme: ”Mitä hölynpölyä! Kaksi plus kaksi on neljä, piste!” Mutta ei. Tietyissä koordinaatistoissa, tietyissä olosuhteissa – se voi olla toisin.
[00:12:12] Myöhemmin Gauss Riemannja muut matemaatikot kehittivät näitä ideoita. Ja kävi ilmi, että Eukleideen geometria on vain erikoistapaus. Se toimii tasaisessa avaruudessa. Mutta avaruus, kuten selvisi, ei ole tasainen!
Johtopäätös: aineellinen tieto on rajallista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaksi plus kaksi ei aina ole neljä
[00:11:32] Ja mikä mielenkiintoista, Bhaktivinoda Thakur sanoo, että tällaisessa geometriassa kaksi plus kaksi voi olla viisi! Voitteko kuvitella?
[00:11:48] Ajattelemme: ”Mitä hölynpölyä! Kaksi plus kaksi on neljä, piste!” Mutta ei. Tietyissä koordinaatistoissa, tietyissä olosuhteissa – se voi olla toisin.
[00:12:12] Myöhemmin Gauss Riemannja muut matemaatikot kehittivät näitä ideoita. Ja kävi ilmi, että Eukleideen geometria on vain erikoistapaus. Se toimii tasaisessa avaruudessa. Mutta avaruus, kuten selvisi, ei ole tasainen!
Johtopäätös: aineellinen tieto on rajallista....
6. KRISHNA – Jumaluuden Ylin Persoonallisuus
[00:13:30 – 00:15:30]
Shri Hari Krishna – korkein todellisuus
[00:13:30] Yksi amnayan tärkeimmistä totuuksista on, että Shri Hari Krishna onJumaluuden Ylin Persoonallisuus
[00:13:48] Ei vain Jumala, ei vain Absoluutti, ei vain jokin persoonaton energia. Ei – Persoonallisuus. Ja tämä Persoonallisuus on Krishna.
[00:14:08] Srimad-Bhagavatamissa sanotaan: kṛṣṇas tu bhagavān svayam — ”Krishna on Itse Bhagavan”.
...
Krishna on kaikkien avataroiden lähde. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
...
6. KRISHNA – Jumaluuden Ylin Persoonallisuus
[00:13:30 – 00:15:30]
Shri Hari Krishna – korkein todellisuus
[00:13:30] Yksi amnayan tärkeimmistä totuuksista on, että Shri Hari Krishna onJumaluuden Ylin Persoonallisuus
[00:13:48] Ei vain Jumala, ei vain Absoluutti, ei vain jokin persoonaton energia. Ei – Persoonallisuus. Ja tämä Persoonallisuus on Krishna.
[00:14:08] Srimad-Bhagavatamissa sanotaan: kṛṣṇas tu bhagavān svayam — ”Krishna on Itse Bhagavan”.
...
Krishna on kaikkien avataroiden lähde.Ei vain Jumala, ei vain Absoluutti, ei vain jokin persoonaton energia. Ei – Persoonallisuus.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei vain Jumala, ei vain Absoluutti, ei vain jokin persoonaton energia. Ei – Persoonallisuus.
[00:14:35] Ja kaikki muut Jumalan ilmentymät – Vishnu, Narayana, erilaiset avatarit – kaikki ne ovat peräisin Krishnasta. Krishna on lähde.
[00:14:52] Tämä on erittäin tärkeä seikka. Muissa perinteissä Jumala voi olla jotain kaukaista, saavuttamatonta, abstraktia. Täällä Jumala on Persoonallisuus, johon voi olla suhde, jota voi rakastaa.
[00:15:15] Ja tämä on meidän filosofiamme erityispiirre – Jumalan persoonallinen ulottuvuus. Krishna ei ole vain universaali periaate. Hän on shaktiman, kaikkien energioiden haltija. Ja Hän on Persoonallisuus, korkein Persoonallisuus. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
[00:14:35] Ja kaikki muut Jumalan ilmentymät – Vishnu, Narayana, erilaiset avatarit – kaikki ne ovat peräisin Krishnasta. Krishna on lähde.
[00:14:52] Tämä on erittäin tärkeä seikka. Muissa perinteissä Jumala voi olla jotain kaukaista, saavuttamatonta, abstraktia. Täällä Jumala on Persoonallisuus, johon voi olla suhde, jota voi rakastaa.
[00:15:15] Ja tämä on meidän filosofiamme erityispiirre – Jumalan persoonallinen ulottuvuus. Krishna ei ole vain universaali periaate. Hän on shaktiman, kaikkien energioiden haltija. Ja Hän on Persoonallisuus, korkein Persoonallisuus....
...
9. JIVA JA MATERIAN VANKI
[00:20:30 — 00:27:00]
Jivan luonne
[00:20:30] Seuraava totuus koskee jivaa, elävää olentoa. Mikä on jiva? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
...
...
9. JIVA JA MATERIAN VANKI
[00:20:30 — 00:27:00]
Jivan luonne
[00:20:30] Seuraava totuus koskee jivaa, elävää olentoa. Mikä on jiva?vibhinnāmśa, Jumalan erillinen osanen (tai erillinen hiukkanen).
Se ei ole osanen aineellisessa merkityksessä – Jumalaa ei voi jakaa osiin. Mutta jiva on luonteeltaan samanlainen kuin Jumala – se on tietoinen, ikuinen ja täynnä autuutta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
vibhinnāmśa, Jumalan erillinen osanen (tai erillinen hiukkanen).
Se ei ole osanen aineellisessa merkityksessä – Jumalaa ei voi jakaa osiin. Mutta jiva on luonteeltaan samanlainen kuin Jumala – se on tietoinen, ikuinen ja täynnä autuutta.Samalla jiva on äärettömän pieni. Śvetāśvatara-upanisadissa sanotaan: jos hiuksen kärki jaetaan sataan osaan ja sitten jokainen näistä osista vielä sataan osaan, niin se on jivan koko. Äärettömän pieni, mutta samalla tietoinen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Samalla jiva on äärettömän pieni. Śvetāśvatara-upanisadissa sanotaan: jos hiuksen kärki jaetaan sataan osaan ja sitten jokainen näistä osista vielä sataan osaan, niin se on jivan koko. Äärettömän pieni, mutta samalla tietoinen.
Aineellisen luonnon vankina
[00:21:48] Mutta ongelmana on, että jiva on vankina. Prakritin, aineellisen luonnon, vankina. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aineellisen luonnon vankina
[00:21:48] Mutta ongelmana on, että jiva on vankina. Prakritin, aineellisen luonnon, vankina.Bhagavad-gita sanoo:
Bhagavad-gītān säkeestä 7.14.
Sanskrit (देvanāgarī)
दैवी ह्येषा गुणमयी मम माया दुरत्यया ।
मामेव ये प्रपद्यन्ते मायामेतां तरन्ति ते ॥
IAST-translitteraatio
daivī hy eṣā guṇa-mayī mama māyā duratyayā
mām eva ye prapadyante māyām etāṁ taranti te - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Bhagavad-gita sanoo:
Bhagavad-gītān säkeestä 7.14.
Sanskrit (देvanāgarī)
दैवी ह्येषा गुणमयी मम माया दुरत्यया ।
मामेव ये प्रपद्यन्ते मायामेतां तरन्ति ते ॥
IAST-translitteraatio
daivī hy eṣā guṇa-mayī mama māyā duratyayā
mām eva ye prapadyante māyām etāṁ taranti teSuomennos
“Tämä minun jumalallinen energiani, joka koostuu kolmesta gunasta, on erittäin vaikea voittaa. Mutta ne, jotka antautuvat yksinomaan minulle, ylittävät tämän māyān.” - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suomennos
“Tämä minun jumalallinen energiani, joka koostuu kolmesta gunasta, on erittäin vaikea voittaa. Mutta ne, jotka antautuvat yksinomaan minulle, ylittävät tämän māyān.”Olemme aparashaktin, Jumalan alemman energian, vaikutuksen alaisina. Se koostuu kahdeksasta elementistä: maasta, vedestä, tulesta, ilmasta, eetteristä, mielestä, älystä ja väärästä egosta. Kaikki tämä on aineellista energiaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olemme aparashaktin, Jumalan alemman energian, vaikutuksen alaisina. Se koostuu kahdeksasta elementistä: maasta, vedestä, tulesta, ilmasta, eetteristä, mielestä, älystä ja väärästä egosta. Kaikki tämä on aineellista energiaa.
Analogia Nessin viittaan
[00:23:02] Bhaktivinoda Thakur esittää mielenkiintoisen analogian. Muistatteko kreikkalaisen myytin Herakleista ja Nessistä?
[00:23:18] Kentauri Nessos, kuollessaan Herakleen nuolesta, antoi Herakleen vaimolle Deianirelle paidan, joka oli kastettu myrkytetyllä verellä. Hän sanoi: ”Jos miehesi lakkaa rakastamasta sinua, anna hänen pukeutua tähän paitaan, niin hän rakastaa jälleen vain sinua.” - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Analogia Nessin viittaan
[00:23:02] Bhaktivinoda Thakur esittää mielenkiintoisen analogian. Muistatteko kreikkalaisen myytin Herakleista ja Nessistä?
[00:23:18] Kentauri Nessos, kuollessaan Herakleen nuolesta, antoi Herakleen vaimolle Deianirelle paidan, joka oli kastettu myrkytetyllä verellä. Hän sanoi: ”Jos miehesi lakkaa rakastamasta sinua, anna hänen pukeutua tähän paitaan, niin hän rakastaa jälleen vain sinua.”Nessin viitta” = myrkyllinen lahja, joka näyttää hyvältä mutta on tuhoisa.
Tarinassa se on klassinen esimerkki pettävästä lahjasta (similar to “Troijan hevonen” symboliikassa) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nessin viitta” = myrkyllinen lahja, joka näyttää hyvältä mutta on tuhoisa.
Tarinassa se on klassinen esimerkki pettävästä lahjasta (similar to “Troijan hevonen” symboliikassa)Sama pätee myös aineelliseen kehoon. Se on kuin Nessin viitta – se on kasvanut kiinni meihin, emmekä voi sitä vain riisua. Tunnistamme itsemme sen kanssa: ”Minä olen tämä keho. Käteni, jalkani, kasvoni – se olen minä.”
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sama pätee myös aineelliseen kehoon. Se on kuin Nessin viitta – se on kasvanut kiinni meihin, emmekä voi sitä vain riisua. Tunnistamme itsemme sen kanssa: ”Minä olen tämä keho. Käteni, jalkani, kasvoni – se olen minä.”
Väärä samaistuminen
[00:24:48] Mutta se on illuusio. Me emme ole keho. Keho on vain vaate, kuori. Mutta olemme niin kiintyneitä tähän vaatteeseen, ettemme voi kuvitella itseämme ilman sitä.
[00:25:12] Kun ihminen kuolee, mitä tapahtuu? Keho jää jäljelle, mutta ihmistä ei enää ole. Mihin hän on mennyt? Keho on siinä, makaa paikallaan. Kaikki elimet ovat paikoillaan. Mutta jotain puuttuu. Mitä? Tietoisuus. Sielu.
[00:25:42] Tämä on selvä todiste siitä, että emme ole keho. Mutta mayan, illuusion, vaikutuksesta unohdamme tämän. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Väärä samaistuminen
[00:24:48] Mutta se on illuusio. Me emme ole keho. Keho on vain vaate, kuori. Mutta olemme niin kiintyneitä tähän vaatteeseen, ettemme voi kuvitella itseämme ilman sitä.
[00:25:12] Kun ihminen kuolee, mitä tapahtuu? Keho jää jäljelle, mutta ihmistä ei enää ole. Mihin hän on mennyt? Keho on siinä, makaa paikallaan. Kaikki elimet ovat paikoillaan. Mutta jotain puuttuu. Mitä? Tietoisuus. Sielu.
[00:25:42] Tämä on selvä todiste siitä, että emme ole keho. Mutta mayan, illuusion, vaikutuksesta unohdamme tämän.Jatketaan myöhemmin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jatketaan myöhemmin.
Ihmisen elämän tarkoitus
[00:26:08] Ja ihmisen elämänmuoto on annettu meille, jotta voimme ymmärtää tämän. Jotta voimme vapautua materian vankeudesta.
[00:26:28] Sanotaan: Durlabham manusam janma. – ”Ihmisen syntymä on hyvin harvinaista”. Miljoonista elämänmuodoista vain ihminen voi kysyä itseltään: ”Kuka olen? Mistä tulen? Minne olen menossa?”
[00:26:52] Eläimet eivät esitä tällaisia kysymyksiä. Ne vain syövät, nukkuvat, parittelevat ja puolustautuvat. Ja jos ihminen elää samalla tavalla, hän menettää ihmiselämän ainutlaatuisen mahdollisuuden. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisen elämän tarkoitus
[00:26:08] Ja ihmisen elämänmuoto on annettu meille, jotta voimme ymmärtää tämän. Jotta voimme vapautua materian vankeudesta.
[00:26:28] Sanotaan: Durlabham manusam janma. – ”Ihmisen syntymä on hyvin harvinaista”. Miljoonista elämänmuodoista vain ihminen voi kysyä itseltään: ”Kuka olen? Mistä tulen? Minne olen menossa?”
[00:26:52] Eläimet eivät esitä tällaisia kysymyksiä. Ne vain syövät, nukkuvat, parittelevat ja puolustautuvat. Ja jos ihminen elää samalla tavalla, hän menettää ihmiselämän ainutlaatuisen mahdollisuuden.OSAN 1 LOPPU
Jatkuu osassa 2 (kohdat 10–18)
OSAN 1 TILASTOT - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
OSAN 1 LOPPU
Jatkuu osassa 2 (kohdat 10–18)
OSAN 1 TILASTOT10. PISTE JA ÄÄRETÖN – TEKSTIN LUKEMINEN
[00:27:00 – 00:31:00]
Ääretön pieni jiva
[00:27:00] Luetaanpa, mitä Bhaktivinoda Thakur kirjoittaa. Hän puhuu jivan luonteesta ja sen suhteesta Paramatmaan.
[00:27:22] [Lukee tekstiä]
”Jiva on äärettömän pieni. Kuten Shvetashvatara-upanishadissa sanotaan: jos hiuksen kärki jaetaan sataan osaan ja sitten jokainen näistä osista vielä sataan osaan, niin se on jivan koko.”
[00:27:48] Kuvittele! Hius on jo itsessään hyvin ohut. Jaa se sataan osaan! Ja sitten jokainen osa vielä sataan! Se on yksi kymmenestuhannesosa hiuskarvan päästä. Niin pieni jiva on.
Translated with DeepL.com (free version) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
10. PISTE JA ÄÄRETÖN – TEKSTIN LUKEMINEN
[00:27:00 – 00:31:00]
Ääretön pieni jiva
[00:27:00] Luetaanpa, mitä Bhaktivinoda Thakur kirjoittaa. Hän puhuu jivan luonteesta ja sen suhteesta Paramatmaan.
[00:27:22] [Lukee tekstiä]
”Jiva on äärettömän pieni. Kuten Shvetashvatara-upanishadissa sanotaan: jos hiuksen kärki jaetaan sataan osaan ja sitten jokainen näistä osista vielä sataan osaan, niin se on jivan koko.”
[00:27:48] Kuvittele! Hius on jo itsessään hyvin ohut. Jaa se sataan osaan! Ja sitten jokainen osa vielä sataan! Se on yksi kymmenestuhannesosa hiuskarvan päästä. Niin pieni jiva on.
Translated with DeepL.com (free version)Tietoisuuden kipinä valaisee universumin
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tietoisuuden kipinä valaisee universumin
Tietoisuuden kipinä valaisee universumin
[00:28:15] Ja samalla tämä äärettömän pieni jiva omaa tietoisuuden, joka voi valaista koko universumin!
[00:28:32] Katsokaa tiedemiehiä, filosofeja, taiteilijoita – kuinka suuria asioita he luovat! Koko tämä sivilisaatio on näiden pienten jivien tietoisuuden hedelmä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tietoisuuden kipinä valaisee universumin
[00:28:15] Ja samalla tämä äärettömän pieni jiva omaa tietoisuuden, joka voi valaista koko universumin!
[00:28:32] Katsokaa tiedemiehiä, filosofeja, taiteilijoita – kuinka suuria asioita he luovat! Koko tämä sivilisaatio on näiden pienten jivien tietoisuuden hedelmä.Bhaktivinooda Thakur esittää analogian atomipommin kanssa. Pieni pala uraania – ja kuinka valtava energia vapautuu! Niin myös jiva – äärettömän pieni, mutta sen potentiaali on rajaton.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Bhaktivinooda Thakur esittää analogian atomipommin kanssa. Pieni pala uraania – ja kuinka valtava energia vapautuu! Niin myös jiva – äärettömän pieni, mutta sen potentiaali on rajaton.
Sielu on näkymätön aineellisille välineille
[00:29:22] Sielua ei voi nähdä millään mikroskoopilla. Se on aineellisen maailman kannalta transsendentaalinen.
[00:29:42] Tutkijat voivat tutkia atomeja, alkeishiukkasia, kvarkkeja – mutta he eivät löydä sielua. Sillä sielu ei ole aineellinen objekti. Se kuuluu toiseen ulottuvuuteen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sielu on näkymätön aineellisille välineille
[00:29:22] Sielua ei voi nähdä millään mikroskoopilla. Se on aineellisen maailman kannalta transsendentaalinen.
[00:29:42] Tutkijat voivat tutkia atomeja, alkeishiukkasia, kvarkkeja – mutta he eivät löydä sielua. Sillä sielu ei ole aineellinen objekti. Se kuuluu toiseen ulottuvuuteen.[00:30:08] [Jatkaa lukemista]
”Kaikki atomit ovat jivan tietoisuuden ilmentymiä. Jiva voi ilmentää rajatonta voimaa, koska hän on suorassa yhteydessä rajattomaan todellisuuteen – Paramatmaan.” - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
[00:30:08] [Jatkaa lukemista]
”Kaikki atomit ovat jivan tietoisuuden ilmentymiä. Jiva voi ilmentää rajatonta voimaa, koska hän on suorassa yhteydessä rajattomaan todellisuuteen – Paramatmaan.””Kaikki atomit ovat jivan tietoisuuden ilmentymiä. Jiva voi ilmentää rajatonta voimaa, koska hän on suorassa yhteydessä rajattomaan todellisuuteen – Paramatmaan.”
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
”Kaikki atomit ovat jivan tietoisuuden ilmentymiä. Jiva voi ilmentää rajatonta voimaa, koska hän on suorassa yhteydessä rajattomaan todellisuuteen – Paramatmaan.”
Kaksi lintua pyhällä puulla
Ja tässä Bhaktivinooda Thakur tuo esiin vedalaisen kuvan kahdesta linnusta pyhän puun oksalla.
Yksi lintu on jivatma, yksilöllinen sielu. Toinen on Paramatma, Ylisielu. He istuvat vierekkäin kuin ystävät. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaksi lintua pyhällä puulla
Ja tässä Bhaktivinooda Thakur tuo esiin vedalaisen kuvan kahdesta linnusta pyhän puun oksalla.
Yksi lintu on jivatma, yksilöllinen sielu. Toinen on Paramatma, Ylisielu. He istuvat vierekkäin kuin ystävät.11. SIELUN JA RUUMIIN TRANSENDENTTINEN YHTEYS
[00:31:00 — 00:38:00]
Descartes’n ongelma - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
11. SIELUN JA RUUMIIN TRANSENDENTTINEN YHTEYS
[00:31:00 — 00:38:00]
Descartes’n ongelma11. SIELUN JA KEHON TRANSENDENTTINEN YHTEYS
Descartes’n ongelma
[00:31:00] Nyt nousee esiin tärkeä kysymys: miten transendenttinen sielu on yhteydessä materiaaliseen kehoon?
[00:31:18] Tämä on ongelma, jonka parissa jo René Descartes kamppaili. Hän ymmärsi, että mieli ja keho ovat eri substansseja. Mutta miten ne ovat vuorovaikutuksessa?
[00:31:42] Descartes oletti, että kosketuspiste on aivoissa sijaitseva käpylisäke. Mutta tämä ei tietenkään ole ratkaisu — se vain siirtää ongelmaa eteenpäin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
11. SIELUN JA KEHON TRANSENDENTTINEN YHTEYS
Descartes’n ongelma
[00:31:00] Nyt nousee esiin tärkeä kysymys: miten transendenttinen sielu on yhteydessä materiaaliseen kehoon?
[00:31:18] Tämä on ongelma, jonka parissa jo René Descartes kamppaili. Hän ymmärsi, että mieli ja keho ovat eri substansseja. Mutta miten ne ovat vuorovaikutuksessa?
[00:31:42] Descartes oletti, että kosketuspiste on aivoissa sijaitseva käpylisäke. Mutta tämä ei tietenkään ole ratkaisu — se vain siirtää ongelmaa eteenpäin.(Molemmat ovat oikein:
käpylisäke = yleisempi termi anatomian yhteydessä
käpyrauhanen = käytetään myös, korostaa elimen rauhasluonnetta
Käännöksessäni voit halutessasi vaihtaa termin jompaankumpaan – ne ovat merkitykseltään vastaavat.) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
(Molemmat ovat oikein:
käpylisäke = yleisempi termi anatomian yhteydessä
käpyrauhanen = käytetään myös, korostaa elimen rauhasluonnetta
Käännöksessäni voit halutessasi vaihtaa termin jompaankumpaan – ne ovat merkitykseltään vastaavat.)Chitta-vāsa – väliaine
[00:32:08] Vedic-filosofia antaa toisen vastauksen. On olemassa niin kutsuttu chitta-vāsa – tietoisuuden väliaine. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Chitta-vāsa – väliaine
[00:32:08] Vedic-filosofia antaa toisen vastauksen. On olemassa niin kutsuttu chitta-vāsa – tietoisuuden väliaine.Se on ikään kuin ”rajapinta” transsendenttisen sielun ja karkean aineellisen kehon välillä. Tämän substanssin kautta sielu peittyy useilla kerroksilla.
- AnonyymiUUSI
Tähän väliin:
anskritin indriya (इन्द्रिय) tarkoittaa aistia tai aistielintä, joskus myös kykyä tai voimaa.
Perinteisesti puhutaan viidestä aistista (pañca indriyāṇi, पञ्च इन्द्रियाणि):
Pañca jñānendriyāṇi – viisi tiedon aistia
śrotra (श्रॊत्र) – kuulo
tvak / sparśa (त्वक् / स्पर्श) – tunto
cakṣus (चक्षुस्) – näkö
jihvā (जिह्वा) – maku
ghrāṇa (घ्राण) – haju - AnonyymiUUSI
11. SIELUN JA KEHON TRANSENDENTTINEN YHTEYS
Descartes’n ongelma
Nyt nousee esiin tärkeä kysymys: miten transendenttinen sielu on yhteydessä materiaaliseen kehoon?
Tämä on ongelma, jonka parissa jo René Descartes kamppaili. Hän ymmärsi, että mieli ja keho ovat eri substansseja. Mutta miten ne ovat vuorovaikutuksessa?
Descartes oletti, että kosketuspiste on aivoissa sijaitseva käpylisäke. Mutta tämä ei tietenkään ole ratkaisu — se vain siirtää ongelmaa eteenpäin.
*********************
Chitta-vāsa – väliaine
Vedic-filosofia antaa toisen vastauksen. On olemassa niin kutsuttu chitta-vāsa – tietoisuuden väliaine.
Se on ikään kuin ”rajapinta” transsendenttisen sielun ja karkean aineellisen kehon välillä. Tämän substanssin kautta sielu peittyy useilla kerroksilla.
Ensimmäinen kerros on ahankaara, väärä ego. Sitten buddhi – äly. Sitten manas – mieli. Sitten indriya – aistit. Ja lopuksi – karkea fyysinen keho. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
11. SIELUN JA KEHON TRANSENDENTTINEN YHTEYS
Descartes’n ongelma
Nyt nousee esiin tärkeä kysymys: miten transendenttinen sielu on yhteydessä materiaaliseen kehoon?
Tämä on ongelma, jonka parissa jo René Descartes kamppaili. Hän ymmärsi, että mieli ja keho ovat eri substansseja. Mutta miten ne ovat vuorovaikutuksessa?
Descartes oletti, että kosketuspiste on aivoissa sijaitseva käpylisäke. Mutta tämä ei tietenkään ole ratkaisu — se vain siirtää ongelmaa eteenpäin.
*********************
Chitta-vāsa – väliaine
Vedic-filosofia antaa toisen vastauksen. On olemassa niin kutsuttu chitta-vāsa – tietoisuuden väliaine.
Se on ikään kuin ”rajapinta” transsendenttisen sielun ja karkean aineellisen kehon välillä. Tämän substanssin kautta sielu peittyy useilla kerroksilla.
Ensimmäinen kerros on ahankaara, väärä ego. Sitten buddhi – äly. Sitten manas – mieli. Sitten indriya – aistit. Ja lopuksi – karkea fyysinen keho.Sielun kerroksellinen peite
Tuloksena on tällainen sipuli – kerros kerrokselta:
1. Sielu (jiva)
2. Väärä ego (ahankara)
3. Äly (buddhi)
4. Mieli (manas)
5. Aistit (indriyat)
6. Karkea keho (fyysinen keho)
Ja näiden yhä tiheämpien kerrosten kautta transsendenttinen tietoisuus kokee aineellisen kokemuksen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sielun kerroksellinen peite
Tuloksena on tällainen sipuli – kerros kerrokselta:
1. Sielu (jiva)
2. Väärä ego (ahankara)
3. Äly (buddhi)
4. Mieli (manas)
5. Aistit (indriyat)
6. Karkea keho (fyysinen keho)
Ja näiden yhä tiheämpien kerrosten kautta transsendenttinen tietoisuus kokee aineellisen kokemuksen.Ja näiden yhä tiheämpien kerrosten kautta transsendenttinen tietoisuus kokee aineellisen kokemuksen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja näiden yhä tiheämpien kerrosten kautta transsendenttinen tietoisuus kokee aineellisen kokemuksen.
Esimerkki kliinisestä kuolemasta
[00:34:18] Tässä on mielenkiintoinen esimerkki – kliininen kuolema. Ihminen makaa leikkauspöydällä. Sydän on pysähtynyt. Aivot eivät toimi. Kaikkien lääketieteellisten indikaattoreiden mukaan hän on kuollut.
[00:34:45] Mutta sitten hänet elvytetään, ja hän kertoo: ”Näin itseni ylhäältä. Näin, kuinka lääkärit touhusivat kehoni ympärillä. Kuulin, mitä he sanoivat.”
[00:35:12] Miten tämä on mahdollista? Jos tietoisuus on aivojen tuote, aivojen pysähtyessä tietoisuuden ei pitäisi olla olemassa. Mutta se on olemassa!
[00:35:35] Tämä todistaa, että tietoisuus on riippumaton kehosta. Sielu voi olla olemassa ja aistia, vaikka keho ei toimi. - AnonyymiUUSI
Materiaalinen etäisyys ei ole oleellista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Materiaalinen etäisyys ei ole oleellista.
Aineelliset etäisyydet eivät ole merkityksellisiä
Ja vielä yksi tärkeä seikka – Bhaktivīnodā Thākhur sanoo, että jivalle aineelliset etäisyydet ja mitat eivät ole merkityksellisiä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aineelliset etäisyydet eivät ole merkityksellisiä
Ja vielä yksi tärkeä seikka – Bhaktivīnodā Thākhur sanoo, että jivalle aineelliset etäisyydet ja mitat eivät ole merkityksellisiä.Olipa jiva elefantin, tiikerin, hyönteisen tai ihmisen kehossa — se on aina yhtä kykenevä ilmentämään voimaa ja valoa.
Miksi? Koska jiva on yhteydessä Paramaatmaan, rajattomaan todellisuuteen. Ja Paramaatma seuraa jivaa kaikkialla, tarjoten sille voimaa ja valoa.
Tämä on kuin lamppu, joka on kytketty voimalaitokseen. Lamppu on itsessään pieni, mutta se valaisee huoneen, koska se on yhteydessä voimakkaaseen energianlähteeseen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olipa jiva elefantin, tiikerin, hyönteisen tai ihmisen kehossa — se on aina yhtä kykenevä ilmentämään voimaa ja valoa.
Miksi? Koska jiva on yhteydessä Paramaatmaan, rajattomaan todellisuuteen. Ja Paramaatma seuraa jivaa kaikkialla, tarjoten sille voimaa ja valoa.
Tämä on kuin lamppu, joka on kytketty voimalaitokseen. Lamppu on itsessään pieni, mutta se valaisee huoneen, koska se on yhteydessä voimakkaaseen energianlähteeseen.Miksi? Koska jiva on yhteydessä Paramatmaan, rajattomaan todellisuuteen. Ja Paramatma seuraa jivaa kaikkialla, tarjoten sille voimaa ja valoa
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi? Koska jiva on yhteydessä Paramatmaan, rajattomaan todellisuuteen. Ja Paramatma seuraa jivaa kaikkialla, tarjoten sille voimaa ja valoa
KEHON IDENTITEETIN ILLUSIO
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
KEHON IDENTITEETIN ILLUSIO
KEHON IDENTITEETIN ILLUSIO
Materiaalinen elämä kuin uni
Bhaktivinoda Thakur vertaa materiaalista elämää kirkkaaseen uneen.
Kun nukumme ja näemme unen, kaikki tuntuu niin todelliselta! Me iloitsemme, kärsimme, pelkäämme, rakastamme — tässä unessa. Mutta kun heräämme, ymmärrämme: se oli illuusio.
Samoin on materiaalisen elämän laita. Nyt kaikki tuntuu erittäin todelliselta — suhteemme, saavutuksemme, ongelmamme. Mutta kun sielu "herää", se ymmärtää, että se oli harhaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
KEHON IDENTITEETIN ILLUSIO
Materiaalinen elämä kuin uni
Bhaktivinoda Thakur vertaa materiaalista elämää kirkkaaseen uneen.
Kun nukumme ja näemme unen, kaikki tuntuu niin todelliselta! Me iloitsemme, kärsimme, pelkäämme, rakastamme — tässä unessa. Mutta kun heräämme, ymmärrämme: se oli illuusio.
Samoin on materiaalisen elämän laita. Nyt kaikki tuntuu erittäin todelliselta — suhteemme, saavutuksemme, ongelmamme. Mutta kun sielu "herää", se ymmärtää, että se oli harhaa.Huom.
KEHON IDENTITEETIN ILLUSIO - Se tarkoittaa samaistumista fyysiseen kehoon, mikä on väärä itseidentifikaatio. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Huom.
KEHON IDENTITEETIN ILLUSIO - Se tarkoittaa samaistumista fyysiseen kehoon, mikä on väärä itseidentifikaatio.Se tarkoittaa samaistumista fyysiseen kehoon, mikä on väärä itseidentifikaatio.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
KEHON IDENTITEETIN ILLUSIO
Materiaalinen elämä kuin uni
Bhaktivinoda Thakur vertaa materiaalista elämää kirkkaaseen uneen.
Kun nukumme ja näemme unen, kaikki tuntuu niin todelliselta! Me iloitsemme, kärsimme, pelkäämme, rakastamme — tässä unessa. Mutta kun heräämme, ymmärrämme: se oli illuusio.
Samoin on materiaalisen elämän laita. Nyt kaikki tuntuu erittäin todelliselta — suhteemme, saavutuksemme, ongelmamme. Mutta kun sielu "herää", se ymmärtää, että se oli harhaa.Samoin on materiaalisen elämän laita. Nyt kaikki tuntuu erittäin todelliselta — suhteemme, saavutuksemme, ongelmamme. Mutta kun sielu "herää", se ymmärtää, että se oli harhaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Samoin on materiaalisen elämän laita. Nyt kaikki tuntuu erittäin todelliselta — suhteemme, saavutuksemme, ongelmamme. Mutta kun sielu "herää", se ymmärtää, että se oli harhaa.
Kaikki suhteet ovat väliaikaisia
Ja tässä on karu totuus, jota on vaikea hyväksyä.
Kaikki suhteemme – vanhempiin, lapsiin, ystäviin, puolisoihin – ovat väliaikaisia.
Kuoleman hetkellä menetämme heidät kaikki. Emme koskaan enää tapaa heitä SAMASSA MUODOSSA.
Keho, jota niin rakastamme ja jota hoidamme, poltetaan tai haudataan maahan.
...
...
Tämä ei ole pessimismiä – se on realismia.
Se on tosiasia, joka on ymmärrettävä, eikä vain tiedettävä teoriassa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki suhteet ovat väliaikaisia
Ja tässä on karu totuus, jota on vaikea hyväksyä.
Kaikki suhteemme – vanhempiin, lapsiin, ystäviin, puolisoihin – ovat väliaikaisia.
Kuoleman hetkellä menetämme heidät kaikki. Emme koskaan enää tapaa heitä SAMASSA MUODOSSA.
Keho, jota niin rakastamme ja jota hoidamme, poltetaan tai haudataan maahan.
...
...
Tämä ei ole pessimismiä – se on realismia.
Se on tosiasia, joka on ymmärrettävä, eikä vain tiedettävä teoriassa.Oivaltaa, ei vain tietää
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oivaltaa, ei vain tietää
Ymmärtää, ei vain tietää
Me kaikki ”tiedämme”, että kuolemme. Mutta tämä tieto on pinnallista. Elämme ikään kuin eläisimme ikuisesti.
Todellinen henkinen ymmärrys on sitä, kun tämä totuus läpäisee koko olemuksemme. Kun todella ymmärrämme kaiken aineellisen katoavaisuuden.
Ja sitten herää kysymys: mikä on ikuista? Mistä kannattaa pitää kiinni? Ja vastaus on: vain suhde Krishnan kanssa, vain sielu, vain henkinen todellisuus. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärtää, ei vain tietää
Me kaikki ”tiedämme”, että kuolemme. Mutta tämä tieto on pinnallista. Elämme ikään kuin eläisimme ikuisesti.
Todellinen henkinen ymmärrys on sitä, kun tämä totuus läpäisee koko olemuksemme. Kun todella ymmärrämme kaiken aineellisen katoavaisuuden.
Ja sitten herää kysymys: mikä on ikuista? Mistä kannattaa pitää kiinni? Ja vastaus on: vain suhde Krishnan kanssa, vain sielu, vain henkinen todellisuus.Sadhu-sanga – harjoituksen perusta
Sadhu-sanga – yhteys pyhiin ...on koko henkisen elämän perusta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sadhu-sanga – harjoituksen perusta
Sadhu-sanga – yhteys pyhiin ...on koko henkisen elämän perusta.Kaikki pyhät kirjoitukset korostavat yhä uudelleen ja uudelleen pyhien kanssa seurustelun tärkeyttä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki pyhät kirjoitukset korostavat yhä uudelleen ja uudelleen pyhien kanssa seurustelun tärkeyttä.
Jopa hetki tällaista seurustelua voi tuoda kaikki täydellisyydet.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jopa hetki tällaista seurustelua voi tuoda kaikki täydellisyydet.
Bhaktivindan Thakur sanoo, että on olemassa kaksi yhteisöä: aineellinen ja henkinen.
Aineellinen yhteisö on niiden yhteisö, jotka ovat mayan vaikutuksen alaisina. Henkinen yhteisö on daiva-varnaśrama-dharma...
Meidän on tietoisesti valittava, missä yhteisössä vietämme aikaa. Koska vuorovaikutus muokkaa tietoisuutta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Bhaktivindan Thakur sanoo, että on olemassa kaksi yhteisöä: aineellinen ja henkinen.
Aineellinen yhteisö on niiden yhteisö, jotka ovat mayan vaikutuksen alaisina. Henkinen yhteisö on daiva-varnaśrama-dharma...
Meidän on tietoisesti valittava, missä yhteisössä vietämme aikaa. Koska vuorovaikutus muokkaa tietoisuutta.Meidän on tietoisesti valittava, missä yhteisössä vietämme aikaa. Koska vuorovaikutus muokkaa tietoisuutta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Meidän on tietoisesti valittava, missä yhteisössä vietämme aikaa. Koska vuorovaikutus muokkaa tietoisuutta.
(Huomautus: valitse seurasi, jos mahdollista, valitse kenen kanssa seurustelet, jos mahdollista)
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
(Huomautus: valitse seurasi, jos mahdollista, valitse kenen kanssa seurustelet, jos mahdollista)
15. HENKISEN POLUN ESTEET
Henkinen kasvu ei tapahdu ilman kipua
Bhaktivinoda Thakur sanoo rehellisesti: henkinen kasvu ei ole pelkkää ruusuja. Siinä on myös piikkejä.
Kiintymyksistä on kivulias irrottautua. Tarvitsemme päättäväisyyttä, tukea ...
Monet bhaktat jäävät jumiin vuosikymmeniksi, koska suhtautuvat huolimattomasti yhteen asiaan — vaishnava-aparadhaan, bhakojen loukkaamiseen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
15. HENKISEN POLUN ESTEET
Henkinen kasvu ei tapahdu ilman kipua
Bhaktivinoda Thakur sanoo rehellisesti: henkinen kasvu ei ole pelkkää ruusuja. Siinä on myös piikkejä.
Kiintymyksistä on kivulias irrottautua. Tarvitsemme päättäväisyyttä, tukea ...
Monet bhaktat jäävät jumiin vuosikymmeniksi, koska suhtautuvat huolimattomasti yhteen asiaan — vaishnava-aparadhaan, bhakojen loukkaamiseen.16. TIETOISUUS ON ENSISIJASTA — ABSOLUUTTINEN IDEALISMI
[00:55:00 — 00:58:00]
Mikä on ensisijaista — materia vai tietoisuus?
[00:55:00] Ja tässä on filosofinen kysymys: mikä on ensisijaista — materia vai tietoisuus? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
15. HENKISEN POLUN ESTEET
Henkinen kasvu ei tapahdu ilman kipua
Bhaktivinoda Thakur sanoo rehellisesti: henkinen kasvu ei ole pelkkää ruusuja. Siinä on myös piikkejä.
Kiintymyksistä on kivulias irrottautua. Tarvitsemme päättäväisyyttä, tukea ...
Monet bhaktat jäävät jumiin vuosikymmeniksi, koska suhtautuvat huolimattomasti yhteen asiaan — vaishnava-aparadhaan, bhakojen loukkaamiseen.Taas tuli tärkeää informaatiota, lisää sellaista!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
16. TIETOISUUS ON ENSISIJASTA — ABSOLUUTTINEN IDEALISMI
[00:55:00 — 00:58:00]
Mikä on ensisijaista — materia vai tietoisuus?
[00:55:00] Ja tässä on filosofinen kysymys: mikä on ensisijaista — materia vai tietoisuus?Vaishnavismi opettaa: tietoisuus on ensisijaista.
Kaikki, mitä koemme, tapahtuu tietoisuudessamme. Siksi henkinen elämä on ennen kaikkea tietoisuuden puhdistamista ja ... - AnonyymiUUSI
Jīva / ātmā Sielu, ikuinen elävä olento
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jīva / ātmā Sielu, ikuinen elävä olento
Sat-saṅga Hyvien ihmisten seura; henkinen yhteisö
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sat-saṅga Hyvien ihmisten seura; henkinen yhteisö
hmisen syvimmät kysymykset — Kuka minä olen? Mikä on elämän tarkoitus? jne. — ovat universaaleja.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vaishnavismi opettaa: tietoisuus on ensisijaista.
Kaikki, mitä koemme, tapahtuu tietoisuudessamme. Siksi henkinen elämä on ennen kaikkea tietoisuuden puhdistamista ja ...Koko luomakunta on samanaikaisesti yhtä Jumalan kanssa ja silti Hänestä erillinen.
- AnonyymiUUSI
Katsokaa hindut tämä aika paha klippi https://youtu.be/uMje7SrCtPI?si=D2NxhrnMrO1qJ1TA
T exadventisti - AnonyymiUUSI
Iltaa
- AnonyymiUUSI
Iltaa sinullekin.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju524367S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam1114189Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu424100Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko673953- 853374
Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta673269IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?
16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan1523241Kun aika on oikea niin
Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �171592- 451531
Jos sulla ei olis ollut tunteita
Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?1291140