Rakkaat ystävät ja vihamiehet! On taas se aika vuodesta: Jumalan lapseksitulon aika! Mutta älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle joulurauhaa. En minä ole tullut tuomaan joulurauhaa, vaan joulusotaa. Sillä onhan oikein ja paikallaan, että jouluisin näytämme taivaan merkit joulun vihollisille, joulunvieton vastustajille, jouluevankeliumin kieltäjille ja muille pimeydessä vaeltajille.
Tänä jouluna tahtoisin musertaa antiikin eetoksen, koko kreikkalais-roomalaisen siveysopin. Se näet on se pimeys, johon joulun valo loistaa. Puhun sinusta, sinä sydämetön Seneca, ja sinusta, sinä kyyneletön Cicero, puhun teistä, te stoalaiset ihmiskivet ja kovat miehet, antiikin ihanteen ruumiillistumat ja "humanismin" perustajat.
Joulu on tunnetusti lasten juhla, ja syystä: joulu on parasta, mitä lapsille on koskaan tapahtunut. Kun Jumala tuli ihmiseksi, hän tuli lapseksi, ja kun hän tuli lapseksi, lapsi tuli ihmiseksi. Sekin on joulun sanoma: lapsi ei ole keskeneräinen.
Niin Jeesus antoi Senecalle ja Cicerolle köniin: syntymällä. Muuta ei tarvittu. Lapsi antaa köniin koville miehille. Se on Jeesuksen tapaista. Kun Jeesus antaa köniin, hän itse on ainoa, jonka verta vuodatetaan.
Kaikki antiikin kovat miehet, jotka uskoivat aborttiin, lapsensurmaan, lasten heitteillejättöön ja pitivät lapsen kuoleman suremista naismaisena ja koville miehille sopimattomana, koska lapsi ei ollut vielä ihminen – kaikille heille Jeesus antoi köniin tekemällä lapsesta uuden ihanteen: lapsi on valmis, aikuinen on keskeneräinen, tulkaa siis lasten kaltaisiksi, ensimmäiset viimeisiksi. Joulu on lasten vallankumous.
Mistä tunnistaa kristityksi naamioituneen kovan miehen? Hänen lempijakeensa Uudessa testamentissa on Matt. 10:34: "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."
Kovaa miestä harmittaa, ettei hän ole enää ihanteen ruumiillistuma. Hän ei tahdo tulla lasten kaltaiseksi. Päinvastoin, hän tahtoo tehdä Jeesuksestakin kovan miehen, ja sitä varten hänen täytyy kaivaa evankeliumeista ne harvat ja harvinaiset – mutta sitäkin kallisarvoisemmat! – jakeet, joissa Jeesus käyttää kovien miesten kieltä. "Te kyykäärmeitten sikiöt", kova mies siteeraa ja heristää nyrkkiä, ja kun häntä moititaan herjaajaksi ja vihapuhujaksi, hän vetoaa Jeesukseen: Jeesuskin oli kova mies, joka heilutti ruoskaa kuin roomalainen paterfamilias ja orjapiiskuri ikään.
Kova mies ei usko, että Jeesus pärjää ilman hänen nyrkinheristelyään. Jeesus tarvitsee kovan miehen miekkaa.
Kristinusko oli kreikkalaisille hulluutta – sen kova mies tietää, koska se lukee Raamatussa. "Kreikkalaiset olivat ajattelijoiden kansa", kova mies selittää. "Kristinusko ei ollut kyllin filosofista heidän makuunsa, siksi se oli heille hulluutta."
Ei suinkaan, ei se siksi ollut heille hulluutta. Se oli heille hulluutta siksi, että siinä lapsi suistaa valtaistuimelta kreikkalaisen vapaan miehen, joka siihen asti oli hallinnut maailmaa. Mutta sitä kova mies ei tahdo kuulla, koska hänkin tahtoisi kerran istua valtaistuimella.
Näissä sotaisissa merkeissä rauhallista joulua kaikille. Muistakaahan maltti viinan kanssa, varsinkin jos vietätte joulua lasten seurassa.
Joulusodan julistus: Jeesus antaa Senecalle ja Cicerolle kunnolla köniin
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4748481Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1195820Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2554762Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli584615Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s654119Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1603930SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1713749- 901698
- 961221
- 47859