kohtaa luusereita, hyväpalkkaisia johtotason hölöjä myös ja näin lomilla..Menin "tuttavani" kanssa Viroon kylpylään muutamaksi päiväksi; olemme tunteneet toisemme n. 5 vuotta. Oli hoitoja ja uimis-, poreallasta, kuntosalia -kaikkia, mitä itse käytin miten vain ajallisesti pystyin. Matkakumppanini makasi huoneessamme lähes koko loman ajan viinasta sekaisin, ainoa aika selkäasennosta oli, hakeminen viinaa ja varsinkin 80% lähistön kaupasta, askel kevyenä. Vielä olisi katkaisuhoidolla mahdollisuuksia pelastaa ahkeran läheseläkeikäisen....Mikä minä auttamaan. Tuntuuko tutulta?
Alkoholismi ei vain
17
1462
Vastaukset
- Angi.......
Tosi huono kaveri..
- rapander
Menköön tämä heinäkuu vielä näin, mutta sitten alkaa ennenäkemättömät
nenänvalkaisuviikot, meinaan lääkäri antaa pari vuotta enää jatkolisenssiä
tällä menolla.
Muija on luvannu tulla takas, jos olen 182 vrk ilman viinan tippaakaan.
Ette tajua miten ikävä minulla on sitä!- Pirre*
surku juttu, kun vaimo jätti, mutta se motiivi juonnin lopettamiseen on tultava kyllä omasta oivalluksesta, alotus on yleensä aina pahan muijjan syytä....
Joko sie olet ensimmäisen selvän päivän elänyt tuosta määräajasta...? :)
Sulla on raskas tie edessä...onnea elämääsi ja taisteluusi! - Angi.......
Sun tulee ikävä.. ?
Hyviä päätöksiä on aina hyvä tehdä joskus tulevaisuudessa.;)) Ei ihan vielä... Ylihuomenna... Sitten kun...
Olen läheltä yhden ihmisen tuhoutumista voimatta häntä yrityksistäni huolimatta auttaa.
Hän maksoi kamalan hinnan omasta heikkoudestaan. Ensin meni työ, sitten meni terveys ja viimeksi perhekin. Kun viinakrampin jälkeen murtui kallo, loppui kai elämisenarvoinen elämäkin - niin hän ainakin itse sanoi. Meni mm.tasapainoaisti, kielitaito ja kunnollinen kommunikointikyky, tilalle tulivat pelot siitä mitä itselle tapahtuu, kun alkoholistin epilepsiakohtaus voi yllättää missä tahansa. Tuli muutamia kertoja ryöstetyksi ja katui lopun elämäänsä, muttei kuitenkaan kyennyt lopettamaan juomistaan. Toisaalta ei halunnut enää elää, mutta pelkäsi kuolemaakin. Kuoli lopuksi yksin kotonaan, kun pohjukaissuoli ratkesi.
Onko sinun tulevaisuudenkuvasi samanlainen?
Sitä en sinulle toivo. - Älä siis enää odota, vaan ryhdy toimeen. Hae apua, jos et yksin selviä. Jos ensimmäinen auttaja ei ole oikea sinulle, jatka etsimistä.
Parempaa loppukesää;))- anki
optimisti-orvokki kirjoitti:
Hyviä päätöksiä on aina hyvä tehdä joskus tulevaisuudessa.;)) Ei ihan vielä... Ylihuomenna... Sitten kun...
Olen läheltä yhden ihmisen tuhoutumista voimatta häntä yrityksistäni huolimatta auttaa.
Hän maksoi kamalan hinnan omasta heikkoudestaan. Ensin meni työ, sitten meni terveys ja viimeksi perhekin. Kun viinakrampin jälkeen murtui kallo, loppui kai elämisenarvoinen elämäkin - niin hän ainakin itse sanoi. Meni mm.tasapainoaisti, kielitaito ja kunnollinen kommunikointikyky, tilalle tulivat pelot siitä mitä itselle tapahtuu, kun alkoholistin epilepsiakohtaus voi yllättää missä tahansa. Tuli muutamia kertoja ryöstetyksi ja katui lopun elämäänsä, muttei kuitenkaan kyennyt lopettamaan juomistaan. Toisaalta ei halunnut enää elää, mutta pelkäsi kuolemaakin. Kuoli lopuksi yksin kotonaan, kun pohjukaissuoli ratkesi.
Onko sinun tulevaisuudenkuvasi samanlainen?
Sitä en sinulle toivo. - Älä siis enää odota, vaan ryhdy toimeen. Hae apua, jos et yksin selviä. Jos ensimmäinen auttaja ei ole oikea sinulle, jatka etsimistä.
Parempaa loppukesää;))Kysymys kuuluu?
Miten alkoholistia voi auttaa?
Auttaako häntä jatkamaan juomista vai lopettamaan juomisensa?
Eihän häntä voi auttaa? Voidaan toimia mahdollistajina, eli autetaan, että hän voi juoda.
Hoivataan ja hyysätään häntä. Valehdellaan hänen puolestaan kun hän ei kykene töihin. Kaadetaan mäkeen ja piilotellaan hänen viinojaan. Uhataan jättää hänet jos ei lopeta. Kuvitellaan että nyt hän on lopettanut jos on kolme kuukautta ollut juomatta, kunnes....
Ehkä kysymyksen kuuluisi olla että, missä hoidetaan alkoholisteja? Hoidetaan heidät terveiksi eli kokonaan eroon alkoholista, pillereistä, jotka luokitellaan huumeiksi kuten esim. diapam ja kaikki muut pami sekä keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet ja sitten huumeet. Kuka tietää sellaisen paikan?
Hoitopaikkoja tai pitäisikö sanoa huoltopaikkoja on suomi täynnä. Jotka toimivat mahdollistajina ja auttavat alkoholistia siinä, ettei hänen tarvitse lopettaa juomista kokonaan. Hehän ovat siellä vain katkolla ja hoidattavat itsensä parempaan kuntoon jotta jaksavat taas juoda, käyttää päihteitä. Näinhän toimii läheisetkin, eli mihin me tarvitsemme noita huoltopaikkoja? - anki
Pirre* kirjoitti:
surku juttu, kun vaimo jätti, mutta se motiivi juonnin lopettamiseen on tultava kyllä omasta oivalluksesta, alotus on yleensä aina pahan muijjan syytä....
Joko sie olet ensimmäisen selvän päivän elänyt tuosta määräajasta...? :)
Sulla on raskas tie edessä...onnea elämääsi ja taisteluusi!Onneksi olkoon jos vaimo jätti. Sinulla on mahdollisuus selvitä. Kunhan juot ensin juomattomat viinasi, ehkä työpaikkasi, asuntosi, terveytesi, ihmissuhteesi
Sinun on selvittävä omillasi ja otettava aivan itse vastuu elämästäsi ja tekemisistäsi.
Voihan käydä niinkin huonosti että juot itsesi ns. sillan alle ja kassiporukkojen joukkoon.
Huonosti olisi kuitenkin käynyt. Saapahan vaimo nyt elää parempaa elämää ja lapset jos niitä on. Heidän ei tarvitse katsella sinua juovaa, itsesäälissä rypevää ihmistä.
Useimmiten käy kuitenkin lopuksi hyvin. Eli lopetat juomisen, kun vaimo lähtee, kunhan enin huuma haihtuu.
- lienee mahdottomuus
...hoitaa katkaisun -tai sairaalan avulla. Se on inhottavin kansansairaus, joka koskettaa tasapuolisesti kaikkia ihmisryhmiä.
Paradoksaalista kyllä alkoholismiin saa tehokasta apua, jos juomari itse haluaa laittaa "korkit kiinnni".
Entisillä juopoilla on oma yhteisönsä, joka on saanut hyviä tuloksia aikaan. Tässä yhteystietoja; Suomen AA-toimisto, puh. 09-8387 040 taikka AA:n Auttava puhelin, 09-750 200.
Soittaa voi nimettömänä ja vastaajat ovat itse kokeneet alkoholismin.- jenkaten
Aina kannattaa yrittää.Ei alkoholismiin ole lää-
kettä keksitty,jos olisi,ei maailmassa olisi al-
koholi ongelmaa.Kyllä jokainen juoppo on riesansa
itse hankkinut.Itsestä on myös lähdettävä halu
raitistumiseen.Yleensä on niin,kun holisti on niin henkisesti kuin ruumiillisestikin,kerta
kaikkiaan niin lopussa,että alkaa olla jo niin
sanotusti polkunsa päässä.Silloin hän alkaa olla
kypsä AA kerhoon.Mutta on monelle AA kerhon ri-
ma kova paikka ylitettäväksi.Sillä siinä on juo-
pon nöyrryttävä tunnustamaan,että on voimaton
kuningas alkoholin edessä.Tunnetustihan juoppo ei
ole nöyrä missään.Kun hän tunnustaa heikkoutensa,
silloin voi sanoa,nyt alkoi ystävän tie pohjalta
ylös päin.Siihen saakka holistin tie on ollut
"tuskien tie."Toivotan onnea! - suorasuu
jenkaten kirjoitti:
raitistumiseen.Yleensä on niin,kun holisti on niin henkisesti kuin ruumiillisestikin,kerta
"tuskien tie."Toivotan onnea!Oot jumalattoman yksinkertaanen ihiminen. Meinaakkos selvitä elämästä hengis?
Parempi lyhyt railakas hauska elämä kuin tuallaanen hymistelty ylipitkää kirutus. - jenkaten
suorasuu kirjoitti:
Oot jumalattoman yksinkertaanen ihiminen. Meinaakkos selvitä elämästä hengis?
Parempi lyhyt railakas hauska elämä kuin tuallaanen hymistelty ylipitkää kirutus.Jos se elämä on niin loistokasta sinusta,mistä
tässä ketjussa on ollut puhe.Terve menoa kokei-
lemaan.Jos Hesan rannoilla pyörit,niin kun annat
vinkin,tulen neuvomaan sinulle ruoka paikat.
Tapa on sellainen,humalassa saat olla joka päi-
vä,vaikka sinulla ei olisi lantin lanttia.Mutta
ruokaa et saa.Se sinun on etsittävä itse.Ellei
tyyli ole muuttunut viimeisen kahdenkymmenen vuo-
den aikana.
Kirjotin jutun sen tähden,koska olen itse sen
kokenut.Minusta se oli enemmän helvetti kuin tai-
vas.Alkuun se tietenkin on toisin päin.
Voihan se olla että olen yksin kertainen,kun ha-
lusin sieltä pois.Käy ihmeessä kokeilemassa.Onhan
siellä sen verran mukavuuksiakin,että huollon
puolesta yleensä on täisauna. - suorasuu
jenkaten kirjoitti:
Jos se elämä on niin loistokasta sinusta,mistä
den aikana.
puolesta yleensä on täisauna.jotta viiniä voi käyttää ruakajuamana. Olutta en suuhuni pistä, on niin häjyn makuusta.
Viskinaukku pakkasel on paikallansa.
Töissä käyn ja laskuni maksan. Enkä lintsaa. Humalas en tykkää olla eikä mulloo patolookisen alakoholistin keenejä. Mutta tuikku murheeseen, esimes perjantai-iltana viikonlopun alkaes, on torellinen nautinto. Ja ansaittu sellaanen. - jenkaten
suorasuu kirjoitti:
jotta viiniä voi käyttää ruakajuamana. Olutta en suuhuni pistä, on niin häjyn makuusta.
Viskinaukku pakkasel on paikallansa.
Töissä käyn ja laskuni maksan. Enkä lintsaa. Humalas en tykkää olla eikä mulloo patolookisen alakoholistin keenejä. Mutta tuikku murheeseen, esimes perjantai-iltana viikonlopun alkaes, on torellinen nautinto. Ja ansaittu sellaanen.Ota sinä voan paukkujas.Se viin ov varmasti iha
oekee ruoka juoma,ku sattuu olemaa voa ruokoo.
Em minäkää kaljoo juo,enkä mittää kahvii väkeväm-pöö,haesoovattii nii pahale ku kolli roato.
Ite oun minäkii laskun maksana.Veleka miehet
outtelj sen aekoo ku juopottelin,sitte tulivat
ruojat kyselemmää,jotta mahankoha minä tuntee
heitä.Enhä minä oes välittänä hieroo uutta tutta-
vuutta niihe velekamiehii kansa,mutta ku ne halus,nii maksonpaha ne vanahat velat
poes.Ja ku sen maksu homman opin,nii oun maksana
uuvvettii velat.
Töessä oun olluna minäkii,lintsoominen on minule
tääsin vieras asija.En lintsana juomisessakkaa.
Alakoholisti ee tarvvii keenejä juomissee,se
riittää kuv vua ee viina lopu keske.
Minullae on nyt eläkkeelä olluna nii kiire,jotta
ee ou kerenä paljo murheita tulemaa.Mäne tiijä
sitte ku nämä kiireet loppuu,nii sittäkö ne mur-
heet alakaa.Nyttii tulj kiire saanan lämmitykseen.
Ee ku illa jatkoo! - anki
jenkaten kirjoitti:
"tuskien tie."Toivotan onnea!Miksi hävetä hoitoon menoa?
Eikö tulisi pikemminkin hävetä sitä, kun konttaa humalassa ojan pohjalla, ajaa kännissä autoa, menee kännissä työmaalle, tanssii ilkosillaan ravintolassa, pissaa ja oksentaa yleisillä paikoilla mihin sattuu, tappalee, haastaa riitaa, itkee, käy vieraissa jne.. Nämä näin lievemmästä päästä.
MIKÄ ONNI JUOPOLLE. KAIKKIA EI AAMULLA MUISTA.
Eihän sellaista voi kai hävetä, jota ei kerran muista. Jos olisi joku selväjärkinen ihminen, niin hän videoisi näitä kömmähdyksiä ja näyttäisi ne sitten krapula aamuna juopolle, eiköhän hoitoon meno tuntuisi sittenkin pienemmältä häpeältä. - mkk
jenkaten kirjoitti:
Jos se elämä on niin loistokasta sinusta,mistä
den aikana.
puolesta yleensä on täisauna.Hesan rannoilla pyöriville nuo huoltopaikat ovat suunnattu, mutta tarvitseeko niitä olla satoja näin pienessä maassa.
Kokemusta on itselläni. Tiedän mistä juomisessa on kysymys.
On todella vaikea löytää apua omaan juomiseen jos haluaa sen lopettaa. Ei ole montaakaan paikkaa, joka hoitaisi alkolismin terveeksi tai tajoaisi alkoholistille mahdollisuuden uudenlaiseen elämään. Ei se, että huolto- ja katkaisupaikat kehoittavat vähentämään juomista, johda mihinkään. Sekin on koettu.
Päihderiippuvuudesta voi toipua ainoastaan, kun lopettaa kokonaan aineitten käytön.
Näinhän se on kaikkien riippuvuuksien kanssa. Riippuvuudesta ei koskaan parane, kun se kerran on ollut. - mkk
Kannattaa valita sellainen hoitopaikka, jonka tavoite on juomisen lopettaminen kokonaan. Mikään muu ei voi tulla kysymykseen, koska kaikki muut ovat turhia. Ei juomari pysty vähentään tai juomaan kohtuudella.
Pitäisi hoitaa alkoholiriippuvuutta. Riippuvuus viinaan pitää alkoholistia kiinni viinassa ja kaikki muu elämä muotoutuu sen ympärille.
AA - on yksi tapa, joka soveltuisi laitoshoitojakson jälkeen, koska se on vapaaehtoinen niin sitä tarvittaisiin ensin laitosjakso, jossa suoritetaan juomarin motivointi lopettamiseen.
- amkk
Läheinen et ole ainut. Jokaisessa suvussa on juoppoja. Se voi olla äiti, isä, sisko, veli, täti, setä jne..
Juoppo ei tahallaan halua pilata toisten elämää saati sitten omaansa. Koska hänellä on vahva riippuvuus yleensä viinaan, voi olla myöskin huumeet ja huumeen kaltaiset lääkkeet. Se kaikki on juomisen seurausta. Hän tekee asioita, joita selvinpäin ei tekisi. Onhan hän selvinpäin lähes samanlainen kuin muutkin ihmiset. Sanon lähes, koska selvinpäin hän koettaa mielistellä ja hyvitellä juomisen aiheuttamia asioita.
Läheiset koettavat saada elämän toimimaan normaalisti, mutta eivät onnistu siinä vaan sairastuvat itse. Tästä käytetään sanaa läheisriippuvuus, eli heille tulee vääränlainen elämisen malli ja sen myötä vääränlainen elämä.
Kannattaa katkaista tällainen tuhoisa elämä ja samalla ottaa etäisyyttä juovaan ihmiseen. Asettaa hänelle tiukat ehdot ja rajat. Jos juot juo muualla.
Kukaan muu ei pysty lopettamaan toisen juomista, kuin juova itse.
Hän juo juuri niin kauan, kuin sitä itse haluaa.
Alkoholisti on sairas ihminen joka tarvitsee apua (hoitolaitos) mutta kaikkein surullisinta on se että, läheiset ovat vieläpä sairaampia. He käyttäytyvät kuin juova ihminen, mutta he tekevät sen selvin päin. Miettikää ihmeessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1621374
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä40965Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38705- 14620
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28612- 35604
Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver19580Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30567Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17553