Apostoli Paavali kirjoittaa Efesolaiskirjeessä, että on vain yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5), joten kaksoiskasteen saarnaajat ovat niitä, joista on Jeremian kautta kirjoitettu: "Minä en ole lähettänyt tuollaisia profeettoja,
mutta silti he juoksevat joka suuntaan. Minä en ole puhunut heille,
mutta silti he esiintyvät minun profeettoinani."
Kun kuuntelee One Wayn kellokkaita, tulee mieleeni Jeremian kirjaan kirjoitetut sanat: "Näin sanoo Herra Sebaot: Älkää kuunnelko tuollaisia profeettoja, älkää sanoja, joita he julistavat. He pettävät teitä!Omia kuvitelmiaan he vain puhuvat, eivät minun sanojani."
One Way Missionin uskonnon harjoitus on nikolailaisten ja Bileamin oppia.
1. Bileamin oppi:
Raamatullinen viittaus: Bileamin oppi mainitaan Ilmestyskirjan 2:14:ssa: "Minulla on kuitenkin sinua vastaan muutamia asioita: sinun keskuudessasi on niitä, jotka pitävät Bileamin opetusta, joka opetti Balakia houkuttelemaan israelilaisia syntiin, niin että he söivät epäjumalille uhrattua ruokaa ja harjoittivat haureutta."
Bileamin tausta: Bileam oli israelilainen profeetta, josta kerrotaan 4. Mooseksen kirjan luvuissa 22-24. Vaikka hän aluksi näytti seuraavan Jumalan ohjausta, Bileamista tuli lopulta symboli jollekulle, joka johdattaa muita harhaan oman edun vuoksi. 4. Mooseksen kirjan 31:16:n mukaan Bileam neuvoi Moabin kuningas Balakia houkuttelemaan israelilaisia syntiin epäjumalanpalveluksen ja haureuden kautta heikentääkseen heidän hengellistä voimaansa.
Oppi selitettynä: Bileamin oppi edustaa uskon kompromissiä, jossa uskovia johdatetaan sekoittamaan Jumalan palvonta epäjumalanpalvelukseen ja moraalittomuuteen. Se symboloi sisäistä korruptiota, kannustaen uskovia hylkäämään uskollisuutensa Jumalalle aineellisen voiton tai lihallisen himon vuoksi.
2. Nikolailaisten oppi:
Raamatullinen viittaus: Nikolailaisten oppi mainitaan Ilmestyskirjan 2:6:ssa ja Ilmestyskirjan 2:15:ssä. Ilmestyskirjan 2:6:ssa Jeesus ylistää Efesoksen seurakuntaa siitä, että se vihaa nikolailaisten tapoja, joita hänkin vihaa. Ilmestyskirjan 2:15:ssä hän nuhtelee Pergamonissa olevaa seurakuntaa siitä, että sen jäsenet pitävät kiinni tästä opetuksesta.
Oppi selitettynä: Nikolailaisten opetuksia yhdistetään usein antinomianismiin – uskomukseen, että armo sallii moraalittomuuden ja eettisesti rajoittamattoman elämäntavan. Tämä oppi todennäköisesti kannusti uskovia harjoittamaan tapoja, kuten epäjumalanpalvelusta ja haureutta, kristillisen vapauden varjolla.
Käytännön vaikutukset: Nikolailaisten oppi edisti kompromissiä ympäröivien pakanallisten tapojen kanssa, viitaten siihen, että kristityt voisivat osallistua maailman tapoihin vaarantamatta uskoaan. Tämä oli vastoin uuden testamentin kautta näkyvää kutsua puhtauteen ja erottautumiseen epäjumalanpalvelusta.
Molempien oppien keskeiset kohdat:
Kompromissi maailman kanssa: Molemmat opit jakavat teeman, joka kannustaa uskovia tekemään kompromisseja sitoutumisessaan Jumalaan tapojen kanssa, jotka ovat ristiriidassa todellisten kristittyjen opetusten kanssa.
Moraalinen ja hengellinen korruptio: Bileamin oppi sisälsi ihmisten johdattamisen syntiin ulkoisten houkutusten (epäjumalanpalvelus ja moraalittomuus) kautta, kun taas nikolailaisten oppi näytti sisältävän enemmän sisäistä oikeutusta näille käyttäytymisille kristillisen vapauden varjolla.
Varoitus seurakunnille: Ilmestyskirjassa Jeesus käyttää näitä oppeja varoittaakseen seurakuntia väärän opetuksen ja tapojen vaaroista, jotka johtavat hengelliseen korruptioon.
Nykyaikainen merkitys:
Molemmat opit toimivat varoituksina kristityille tänä päivänä varoa opetuksia ja tapoja, jotka tekevät kompromisseja heidän sitoutumisessaan Jumalaan. Ne korostavat todellisen raamatullisen opetuksen ylläpitämisen tärkeyttä ja sitä, ettei sallita ulkoisten tai sisäisten vaikutusten johtaa moraaliseen tai hengelliseen rappeutumiseen.
https://www.youtube.com/watch?v=p-mMchdOITk
https://areena.yle.fi/1-1299274
https://www.youtube.com/watch?v=qaVqzfkRPbo
https://www.reddit.com/r/Christianity/comments/1gilshf/doctrine_of_the_nicolaitans_and_the_doctrine_of/?tl=fi
One Way Mission -väkevää eksytystä kaksoiskasteineen?
3
70
Vastaukset
- Anonyymi00001
One Way Missionin perustaja Tapani Suonto on niitä "antaa kaikkien kukkien kukkia"-miehiä, vaikka ei itse ole suoranaisesti homoseksuaalisuuden ainakaan julkinen harjoittaja.
1. Kor. 6:9 sanoo, että homoseksuaaliset vääryydentekijät eivät saa omakseen elävän Jumalan valtakuntaa. - Anonyymi00002
Et sitten malttanut jättää pärstääsi pois linkeistäkin. Miksi Mauno aina parjaat muita ja ratsastat muiden virheillä? Ei täydellistä seurakuntaa ole missään
- Anonyymi00003
One Way Mission -järjestön perustaja Tapani Suonto on sanonut, että hän määrittelee One Way Missionin opillisen linjan. Siis Suonto määrittelee, ei Raamattuun kirjoitettu Herran sana.
"Älkää kuunnelko tuollaisia profeettoja, älkää sanoja, joita he julistavat. He pettävät teitä! Omia kuvitelmiaan he vain puhuvat, eivät minun sanojani", sanoo Herra kaikkivaltias.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 33732670
Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa
Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?622568Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien762025- 2071777
Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?
Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes1681678- 531501
Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta
Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.981267- 1221068
Sinkkusiskoni pliis kertokaa
Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex1031031Huomioon ottaminen
Oletko osannut ottaa kaivattusi tai hänen (mahdolliset) tunteet huomioon? Oletko sivuuttanut ne tarkoituksella tai vahin31984