Teksti otettu täältä:
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Katkelma luennosta
Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
Millaista rukouksen pitäisi olla?
Srila Govinda Maharaj: Tämä on luonnollista, koska tämä on bhaktan asenne: koettelemusten ja vaikeuksien aikana Krishna on hänen ainoa turvapaikkansa. Mutta rukous... (Srila Govinda Maharaj siteerasi jakeita englanniksi, niiden merkitys on seuraava:) ”Anna meille jokapäiväinen leipämme, pidä meistä huolta rakkaudella ja anna meille kaikki, mikä tekee tästä maailmasta niin kauniin”. Rukous ei saa olla tällaista. Rukouksen ainoana tarkoituksena tulisi olla — pyytää antaumuksellista omistautumista Krishnalle. Mutta jos meillä on suuria vaikeuksia, on myös luonnollista kääntyä Krishnan puoleen. Mutta bhaktan pyyntö on ensisijaisesti antaumuksen pyyntö.
Anna minulle tämä, niin teen tuota
38
324
Vastaukset
- Anonyymi00001
(Srila Govinda Maharaj siteerasi jakeita englanniksi, niiden merkitys on seuraava:) ”Anna meille jokapäiväinen leipämme, pidä meistä huolta rakkaudella ja anna meille kaikki, mikä tekee tästä maailmasta niin kauniin”. Rukous ei saa olla tällaista.
- Anonyymi00002
Jatkamme nyt, mutta jo otamme muitakin aiheita mukaan.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Jatkamme nyt, mutta jo otamme muitakin aiheita mukaan.
“anna meille jokapäiväinen leipämme” -tyyppinen rukous ei ole korkein rukouksen muoto, koska se keskittyy ihmisen omaan hyvinvointiin
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
“anna meille jokapäiväinen leipämme” -tyyppinen rukous ei ole korkein rukouksen muoto, koska se keskittyy ihmisen omaan hyvinvointiin
Rukous ei ole “vaihtokauppa” (anna minulle tämä, niin teen tuota), vaan: yhteyden rakentamista.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Rukous ei ole “vaihtokauppa” (anna minulle tämä, niin teen tuota), vaan: yhteyden rakentamista.
Bhakta ei siis pyri saamaan Jumalaa palvelemaan itseään, vaan päinvastoin: Jumala ei ole väline ihmisen toiveiden täyttämiseen.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Bhakta ei siis pyri saamaan Jumalaa palvelemaan itseään, vaan päinvastoin: Jumala ei ole väline ihmisen toiveiden täyttämiseen.
Rukous ei ole “vaihtokauppa” (anna minulle tämä, niin teen tuota) - sellainen rukous asettaa Jumalan palvelijan asemaan.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Rukous ei ole “vaihtokauppa” (anna minulle tämä, niin teen tuota) - sellainen rukous asettaa Jumalan palvelijan asemaan.
Maya on illuusio, joka saa ihmisen samaistumaan kehoon ja egoon
Maya saa meidät uskomaan, että: tarvitsemme lisää materiaa ollaksemme onnellisia
Jumala on “toiveiden toteuttaja”. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Maya on illuusio, joka saa ihmisen samaistumaan kehoon ja egoon
Maya saa meidät uskomaan, että: tarvitsemme lisää materiaa ollaksemme onnellisia
Jumala on “toiveiden toteuttaja”.Tällöin rukous muuttuu: egokeskeiseksi (“anna minulle”) - tällainen rukous on vielä Mayan piirissä.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Tällöin rukous muuttuu: egokeskeiseksi (“anna minulle”) - tällainen rukous on vielä Mayan piirissä.
Onko aineellinen rukous täysin väärin?
Ei täysin. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Onko aineellinen rukous täysin väärin?
Ei täysin.Mutta se on alin taso.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Mutta se on alin taso.
Anna minulle tämä, niin teen tuota - tämä ei ole rukous vaan Jumalan asettamista palvelukseen itselleen, tämä on Jumalan hyväksikäyttöä.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Anna minulle tämä, niin teen tuota - tämä ei ole rukous vaan Jumalan asettamista palvelukseen itselleen, tämä on Jumalan hyväksikäyttöä.
Kun pyydämme: “anna minulle tämä ja tuo” - asetamme Jumalan palvelijaksi.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kun pyydämme: “anna minulle tämä ja tuo” - asetamme Jumalan palvelijaksi.
Sallittu vaikeuksissa, mutta ei ihanne.
Vaikeuksissa sallittu. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Sallittu vaikeuksissa, mutta ei ihanne.
Vaikeuksissa sallittu.Kristinuskossa keskeinen rukousesimerkki on niin sanottu Isä meidän -rukous, jonka Jeesus Kristus opetti. Siinä esiintyy pyyntö: “anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme”. Tämä on juuri se kohta, jota Srila Govinda Maharaj kommentoi kriittisesti. Gaudiya-näkökulmasta tällainen pyyntö voi vaikuttaa vielä aineelliselta, koska siinä pyydetään ylläpitoa.
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Kristinuskossa keskeinen rukousesimerkki on niin sanottu Isä meidän -rukous, jonka Jeesus Kristus opetti. Siinä esiintyy pyyntö: “anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme”. Tämä on juuri se kohta, jota Srila Govinda Maharaj kommentoi kriittisesti. Gaudiya-näkökulmasta tällainen pyyntö voi vaikuttaa vielä aineelliselta, koska siinä pyydetään ylläpitoa.
Egokeskeinen rukous
Pyyntö “anna meille jokapäiväinen leipämme” keskittyy ihmisen tarpeisiin → alhaisin rukouksen taso.
Tällainen pyyntö sijoittaa Jumalan palvelijan asemaan ja on Mayan (illuusioiden) piirissä. - Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Egokeskeinen rukous
Pyyntö “anna meille jokapäiväinen leipämme” keskittyy ihmisen tarpeisiin → alhaisin rukouksen taso.
Tällainen pyyntö sijoittaa Jumalan palvelijan asemaan ja on Mayan (illuusioiden) piirissä.Anna minulle tämä, niin teen tuota” on alin rukouksen taso ja asetaa Jumalan palvelijaksi ihmisen tahtoon.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Anna minulle tämä, niin teen tuota” on alin rukouksen taso ja asetaa Jumalan palvelijaksi ihmisen tahtoon.
Pieni lapsi yleensä luottaa vanhempiinsa, koska kokemus opettaa: “Isä huolehtii meistä.”
Jos lapsi tietäisi varmasti, että huolenpito on jatkuvaa, pyyntö olisi enemmän tietoista egokeskeistä toimintaa, ei välttämätöntä tarvetta. - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Pieni lapsi yleensä luottaa vanhempiinsa, koska kokemus opettaa: “Isä huolehtii meistä.”
Jos lapsi tietäisi varmasti, että huolenpito on jatkuvaa, pyyntö olisi enemmän tietoista egokeskeistä toimintaa, ei välttämätöntä tarvetta.Ihanteellinen rukous ei pyydä aineellista turvaa, koska Jumala on jo kaikkitietävä ja huolehtii kaikesta.
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ihanteellinen rukous ei pyydä aineellista turvaa, koska Jumala on jo kaikkitietävä ja huolehtii kaikesta.
Jos joku kärsii, se on usein oman tai edellisten tekojen seuraus, ei Jumalan rangaistus.
Kärsimystä ei pidä liikaa valittaa tai kiinnittää siihen liikaa huomiota. Se on osa materiaalisia kokeita, jotka opettavat. - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Jos joku kärsii, se on usein oman tai edellisten tekojen seuraus, ei Jumalan rangaistus.
Kärsimystä ei pidä liikaa valittaa tai kiinnittää siihen liikaa huomiota. Se on osa materiaalisia kokeita, jotka opettavat.Kärsimys on karman seuraus ja luonnollinen osa elämää. Valittaminen on turhaa, sillä se ei muuta tilannetta. Kärsimys on osa oppimisprosessia.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Kärsimys on karman seuraus ja luonnollinen osa elämää. Valittaminen on turhaa, sillä se ei muuta tilannetta. Kärsimys on osa oppimisprosessia.
Ajan mittaan kaikki menee ohi, olivatpa kärsimykset pieniä tai suuria. Myös ilo menee ohi. Tämä auttaa suhtautumaan vaikeuksiin että kärsimys on vain osa elämän oppimisprosessia, eikä pysyvä tila.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Ajan mittaan kaikki menee ohi, olivatpa kärsimykset pieniä tai suuria. Myös ilo menee ohi. Tämä auttaa suhtautumaan vaikeuksiin että kärsimys on vain osa elämän oppimisprosessia, eikä pysyvä tila.
Kärsimys ja ilo tulee ja menee; kaikki on ohimenevää,
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kärsimys ja ilo tulee ja menee; kaikki on ohimenevää,
Kaikki on ohimenevää – sekä kärsimys että ilo.
- Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Kaikki on ohimenevää – sekä kärsimys että ilo.
Minä laitan sinulle kynttilän kirkossa, minä sinä anna minulle talo Rivieralla.
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Minä laitan sinulle kynttilän kirkossa, minä sinä anna minulle talo Rivieralla.
Kynttilä kirkossa – pieni, harras teko.
Talo Rivieralla – valtava, materiaa pursuava toive.
Yhdessä ne muodostavat täydellisen egokeskeisen rukouksen yhdistelmän:
Teen sinulle pienen palveluksen (kynttilä) – ja vastineeksi haluan jättimäisen palkinnon (Rivieran talon)! - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Kynttilä kirkossa – pieni, harras teko.
Talo Rivieralla – valtava, materiaa pursuava toive.
Yhdessä ne muodostavat täydellisen egokeskeisen rukouksen yhdistelmän:
Teen sinulle pienen palveluksen (kynttilä) – ja vastineeksi haluan jättimäisen palkinnon (Rivieran talon)!Tämä ei ole rukous, vaan epätäydellinen bisnes: yrittää saada Jumala palvelemaan omaa etua.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Tämä ei ole rukous, vaan epätäydellinen bisnes: yrittää saada Jumala palvelemaan omaa etua.
Tällainen asenne on alin rukouksen taso ja humoristisesti: Jumala vain hymyilee, koska Jumala ei ole pankki tai kauppakumppani.
- Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Tällainen asenne on alin rukouksen taso ja humoristisesti: Jumala vain hymyilee, koska Jumala ei ole pankki tai kauppakumppani.
Koko tilanne näyttää kuin materiaalisesti laskelmoitu sopimus, mutta hengen näkökulmasta se on täysin nurinkurinen.
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Koko tilanne näyttää kuin materiaalisesti laskelmoitu sopimus, mutta hengen näkökulmasta se on täysin nurinkurinen.
Mitä enemmän yrität vaihtaa jotain pientä suuriksi materiaalisiksi eduiksi, sitä koomisemmaksi tilanne käy: se on kuin yrittäisit myydä hiekan kultana Jumalalle, ja silti odottaa Häneltä palkintoa.
- Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Mitä enemmän yrität vaihtaa jotain pientä suuriksi materiaalisiksi eduiksi, sitä koomisemmaksi tilanne käy: se on kuin yrittäisit myydä hiekan kultana Jumalalle, ja silti odottaa Häneltä palkintoa.
vaihtokauppa Jumalan kanssa on hengellisesti absurdi.
- Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
vaihtokauppa Jumalan kanssa on hengellisesti absurdi.
Toinen ääripää: pelko, ettei joutuisi ikuisen kidutuksen alaiseksi.
- Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
Ääripää-ajattelu. Tämä on täydellinen ääripää: koko palveleminen ja rukous perustuu puhtaasti pelkoon.
- Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Ääripää-ajattelu. Tämä on täydellinen ääripää: koko palveleminen ja rukous perustuu puhtaasti pelkoon.
Jumala vain hymyilee ja ajattelee:
“Tuo tyyppi yrittää ostaa "pelastuksen" kauppakassilla.” - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Jumala vain hymyilee ja ajattelee:
“Tuo tyyppi yrittää ostaa "pelastuksen" kauppakassilla.”Ääripää: pelkää helvettiä, kynttilä kädessä ja Rivieran kartta toisessa – mutta Jumala ei ole pankki, eikä "pelastus" ole kaupankäyntiä!
- Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
Ääripää: pelkää helvettiä, kynttilä kädessä ja Rivieran kartta toisessa – mutta Jumala ei ole pankki, eikä "pelastus" ole kaupankäyntiä!
Vaikka mitään sellaista, mistä pelastua, ei edes ole olemassa; keksitty idea, ainoa, josta pelastua, on oma tietämättömyys.
- Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Vaikka mitään sellaista, mistä pelastua, ei edes ole olemassa; keksitty idea, ainoa, josta pelastua, on oma tietämättömyys.
Tässä ajatuksessa “ikuisen kidutuksen pelko” ja muut ääripäät ovat materiaalisen maailman illuusioita (Maya).
Todellista pelastusta ei ole ulkoisista olosuhteista – kaikki “pelastuksen” muodot ovat ihmisen mielikuvituksen tuotetta. - Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Tässä ajatuksessa “ikuisen kidutuksen pelko” ja muut ääripäät ovat materiaalisen maailman illuusioita (Maya).
Todellista pelastusta ei ole ulkoisista olosuhteista – kaikki “pelastuksen” muodot ovat ihmisen mielikuvituksen tuotetta.Tietämättömyys (ajatus, että tarvitsee pelastua ulkoisista olosuhteista) on se, mikä pitää ihmisen kiinni illuusiossa.
Kun tietämättömyys poistuu, suhde Jumalaan ja todellinen ymmärrys syntyy automaattisesti. - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Tietämättömyys (ajatus, että tarvitsee pelastua ulkoisista olosuhteista) on se, mikä pitää ihmisen kiinni illuusiossa.
Kun tietämättömyys poistuu, suhde Jumalaan ja todellinen ymmärrys syntyy automaattisesti.Todellinen pelastus ei tule ulkoisista asioista – se tulee oman tietämättömyyden hälventämisestä ja sydämen puhtaudesta.
Kaikki ääripäät, pelot ja materiaalinen laskelmoiminen ovat vain komediallisia oppitunteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2853538Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell221958Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.441616- 841461
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.821151- 1431149
- 811054
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.93957Kannattaa ymmärtää se asia
että mitään stalkkausta tai hakkerointia ei tapahdu. Oikeasti kannattaa tutkituttaa päänsä.210821Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.61757