Apostolien tekojen uskottavuus?

Anonyymi-ap

Ilmestyskirja varoittaa apostolien tekojen tarinoista....

Ilm. 2:2

"Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi. Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi.

49

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
      14 Eikä ihme; sillä itse Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
      15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.

• Anonyymi00002

Pian varoittaa myös Jeesuksesta sekä jopa Jumalasta.

Ei harhaopeilla ole mitään rajaa mitä niihin korvasyyhyssä oikein ymmärretään.

• Anonyymi00008

Ei kukaan varoita oikeasta Jeesuksesta ja Jumalasta.

• Anonyymi00003

. Joh. 4:1

Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja.

• Anonyymi00004

Matt.24: 24

Jeesus: "Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan."

• Anonyymi00005

Matt. 24:5

Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia. [1. Joh. 2:18, 4:1]

Mark. 13:6

Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä se olen', ja eksyttävät monia.

• Anonyymi00006

Niin jos joku esittää että Paavali on valehtelija sekä murhamies vielä kääntymyksen jälkeen, niin se tosiaan pitää koetella onko sellainen väärä opettaja, että laskeeko vain omiaan vai onko se Jumalasta lähtöisin että Jumalan sana olisi valhetta ja Jumalan apostolit murhamiehiä.

Joskin maailma on nyt sotaisa, mutta ei silti Jumala lähetä ihmisiä murhaamaan eikä tappamaan, vaan se on paholaisen työtä eikä siitä pidä tehdä kunniallista tappamista Jumalan nimeen.

• Anonyymi00007

Evankeliumia on julistettu 2000 vuotta.

Eksytyksistä ei ole juurikaan puhuttu mitään.

Jeesuksen puheista 1/3 on varoituksia hänen nimissään tapahtuvasta eksytyksestä.

Luuk. 21:8

Niin hän sanoi: "Katsokaa, ettei teitä eksytetä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen se', ja: 'Aika on lähellä'. Mutta älkää menkö heidän perässään.

• Anonyymi00009

Kyllä jokainen tajuaa että Paavalin herjaaja on eksyttäjä.

Ei tarvitse erikseen varoittaa.

• Anonyymi00010

Ilm. 2:2

"Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi. Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka SANOVAT ITSEÄÄN APOSTOLEIKSI vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi.

Jeesuksella oli vain 12 oikeata apostolia.

Oikeita apostolin virkoja oli vain 12 kpl. (Apt.1:25)

Ilm. 21:14

Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä,
      Karitsan kahdentoista apostolin nimet.

• Anonyymi00011

Eikä se jatkuva "Jeesus" -nimen hokeminenkaan takaa oikeata uskoa.

Matt.7
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

1. Joh. 3:4

Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

• Anonyymi00012

Eikä Jeesus kehota ketään juomaan myrkkyä tai pistättämäään itseään käärmeillä, vaikka sellaistakin puhetta on hänen suuhunsa jälkikäteen laitettu.

9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä.
      Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.

• Anonyymi00013

Jeesus ja hänen kanssaan kulkeneet apostolit puhuivat Aramean kielen Galilean murretta. Pitäisi löytää niitä tekstejä, ne ovat kaikista varmempia dokumentteja, mitä alunperin on puhuttu.

• Anonyymi00014

Vanhan testamentin kielenä heprea säilyi tietysti pyhissä kirjoituksissa, mutta puhekielenä aramea korvasi heprean.

– Heprea kuoli puhuttuna kielenä suurimmasta osasta Palestiinaa noin 200 eKr., professori emeritus Tapani Harviainen kertoo.

Jeesus puhui professori emeritus Tapani Harviaisen mukaan epäilemättä arameaa, aikansa Palestiinan yleisintä puhuttua kieltä. Niin antaa ymmärtää myös Raamattu, sillä monet Jeesuksen tunnetuista fraaseista, kuten ristiinnaulitun kysymys ”Eeli, Eeli, lama sabaktani?”, ovat nimenomaan arameaa.

Pietari paljastui Jeesuksen seuraajaksi, koska puhui Aramean kielen Galilean murretta, kiellettettyään tuntemasta koko Jeesusta.

• Anonyymi00015

Moni kikkailee tuhansien vuosien perästä yksittäisillä kreikankielen sanoilla, vaikka kreikankieli on jo tulkintaa siitä, mitä alunperin joku on aramean kielen galilean murteen sanoilla tarkoittanut silloisen kontekstin vallitessa.

• Anonyymi00016

Korintossa ollessaan Paavali kirjoitti kirjettä Roomaan. Kuriiri vei kirjeen perille.

Room.3:7 Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?

Jesuiitat ottivat tuon periaatteen omaksi tunnuslauseekseen: Tarkoitus pyhittää keinot!

• Anonyymi00017

Korintossa Paavali julisti itsensä apostoliksi ja Juutalaisten nasiiriksi.

1. Kor. 9:2

Jos eivät muut pidäkään minua apostolina, teidän apostolinne ainakin olen.

Ap. t. 18:18

Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.]

• Anonyymi00018

Uuden testamentin laatijoilla oli satoja erilaisia kirjoituksia, mistä he valitsivat aineiston, mistä Uusi testamentti laadittiin Kreikkalaisten käännyttämiseksi.

Esim. Jeesuksesta tehtiin Jumala, vaikka hän itse sanoi olevansa Jumalan poika. Jumala on eri Persoona.

Kreikkalaiset kun pitivät itse kaikkia omia suurmiehiään Jumalan poikina, niin Jeesus ei olisi erottunut heistä ollenkaan.

• Anonyymi00019

Mark. 10:18

Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.

Hepr. 1:5

Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?

Hepr. 5:5

Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

• Anonyymi00020

Jännä, että ne ketkä eniten halventavat Jumalan sanaa, myös kovin innokkaasti korostavat lakia, lain piirtoja. Ensin halvennetaan Raamattu ja sitten laki onkin yllättäen sellainen että sitä ei kukaan ole sotkenut eikä lisäillyt siihen omiaan.

• Anonyymi00021

Raamatussa on erilaisia kirjoituksia. Ei ne kaikki lauseet ole "Jumalan sanaa", kuten usein hoetaan.

Käärme saa puhua paratiisissa ihan vapaasti valheita ja eksyttää ihmiset perisyntiin, josta ihmiset kärsivät vieläkin.

• Anonyymi00022

Jumalan itsensä kirjoittamat sanat ovat kivitauluihin kirjoitetut sanat,
      laintaulut, mitkä palautuu uuteen Jerusalemiin.

Hepr. 9:4

Siellä oli kultainen suitsutusalttari ja liitonarkku, joka oli kauttaaltaan kullalla päällystetty. Arkussa oli kultainen, mannaa sisältävä astia ja Aaronin sauva, joka puhkesi lehteen, sekä liiton taulut. [2. Moos. 16:33, 25:10,16, 30:1; 4. Moos. 17:25]

Sen lisäksi Jeesus viittaa Raamattuun kirjoitetuista Jumalan lainkäskyjen sanoista "piirto", mitkä ovat ikuisesti voimassa, niin kauan kuin maa ja taivas on ja pysyy.

Matt. 5:18

Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

• Anonyymi00023

Sananl. 28:9

Joka sulkee korvansa Herran lailta, sen rukouskin on Herralle kauhistus.

• Anonyymi00024

Jeesus ja Aabraham kehottavat uskomaan Mooseksen kirjoituksiin.

Luuk. 16:31

Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

Joh. 5:46

Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.

• Anonyymi00025

Jeesus kertoi kaikki mahdolliset totuudet hänen kanssaan eläneille oikeille
      12 apostoleille.

Mitä sen jälkeen siihen on lisätty jotain muuta, se on pahasta.

Joh. 15:15

En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.

• Anonyymi00026

Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

Oikeiden 12 apostoleiden nimet löytyvät Raamatusta,
        Apt.1 -kohdalta.

• Anonyymi00027

Jeesus antoi maan päällä oikeille apostoleilleen suustaan omaa Pyhää Henkeään,
      mikä on sitä Totuuden Henkeä, koska Jeesuksesta käytetty nimi on Totuus.

Siihen Henkilahjaan liittyi erityisiä voimatekoja, mitä he tekivät maan päällä eläissään.

Joh. 20:22

Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki !
      23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.

• Anonyymi00028

Lahkolaisten paha tapa on napsia noita jakeita ja väittää, että ne koskevat heitä. Jättävät vaan kertomatta alkuperäisten jakeiden kontekstin. Kuka puhuu ja kenelle puhuu, missä tilanteessa ja mitä varten.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Lahkolaisten paha tapa on napsia noita jakeita ja väittää, että ne koskevat heitä. Jättävät vaan kertomatta alkuperäisten jakeiden kontekstin. Kuka puhuu ja kenelle puhuu, missä tilanteessa ja mitä varten.

Tässä oli kyse Paavalin herjaamisesta.

Hän ei ollut noiden 12 joukossa.

• Anonyymi00030

Ilm. 22:15

Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.

• Anonyymi00031

Ei kannata tosiaan olla sotahullu.

• Anonyymi00040
        UUSI
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Ei kannata tosiaan olla sotahullu.

Raamatussa puhutaan tuhansia vuosista vanhoista kulttuureista ja asioista ja konteksteista, joita nykyajan ihmisen on vaikea edes käsittää.

Entisajan profeetoilla oli monenlaisia tehtäviä. Ei ne mitään pelkkiä ennustajia olleet.

1. Kun. 19:17

Ja on tapahtuva näin: joka välttää Hasaelin miekan, sen surmaa Jeehu, ja joka välttää Jeehun miekan, sen surmaa Elisa.

• Anonyymi00032

Apostolien teot olisi todella lyhyt kaunokirjallinen tuote mikäli siitä poistettaisiin Paavalin osuus ja uusi testamentti olisi myös melko suppea jos Paavalin kirjeet jäisi pois Raamatusta. Pietari ja muut opetuslapset oli kalastajia joten heillä ei välttämättä ollut edes kirjoitustaito hallinnassa. Ilmestyskirjaa nyt voi kuka tahansa tulkita oman ymmärryksen mukaan joten senkin sisältö on vähän niin ja näin, tulkintoja on niin monenlaisia. Kolmessa evankeliumissa on samoja lähteitä käytetty joten ei sinne paljon tekstiä jäisi ilman Paavalin henkilökohtaisia kirjeitä. Liekkö tuo ilmestyskirja viittaa apostolin tekoihin kuitenkaan.

• Anonyymi00033

Näilläkin sivuilla näkyy olevan noita valheapostoleja joiden juttuihin ei kannata takertua.

• Anonyymi00034
      UUSI

Ei se alkuseurakunta mikään puhtoinen paikka ollut. Antikristukset saivat sen nopeasti valtaansa. Yksi pariskuntakin tapettiin talokaupan rahojen saamiseksi heiltä.
      Syy laitettiin Pyhän Hengen ja Jeesuksen piikkiin ja täydestä meni.

1. Joh. 2:18

Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.

• Anonyymi00035
      UUSI

Paavali repi ja hajotti seurakuntia omilla uusilla opeillaan, ei yhdistänyt.

1. Kor. 1:12

Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen".
      [Keefas on Pietarin arameankielinen nimi.]

Luuk. 11:23

Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.

• Anonyymi00039
        UUSI

• Anonyymi00036
      UUSI

Sen ajan hyväksytty tapa oli kirjoitta kirjeitä toisten nimissä.

Wikipedia
      Muuttuneet olosuhteet vaativat lisäopastusta ja niinpä Paavalin nimissä laadittiin uusia teoksia. Tätä kirjallisuutta kutsutaan Paavalin koulukunnan kirjallisuudeksi eli deuteropaavalilaiseksi kirjallisuudeksi. Antiikin aikana toisen nimissä julkaiseminen eli pseudepigrafia oli täysin hyväksyttävää eikä se vaikuttanut tekstin arvovaltaan. Todennäköisesti lukijat usein tiesivät, että kyse ei ollut aidoista historiallisista teksteistä. Niitä luettiin mikäli tekstin kirjoittajaksi mainittiin arvovaltainen henkilö, ja mikäli teksti oli vakuuttavaa.[35]

Esim.Markuksen evankeliumin loppu on täysin tuntemattoman henkilön kirjoitus, mikä on sinne satojen vuosien perästä lisätty kirkolliskokouksessa.

Asiasta on huomautus -92 käännöksen kohdassa Mark.16:9

9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [16:9--20: Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.]

Jeesuksen viimeiset oikeat sanat on tallessa Matteuksen evankeliumin lopussa. Matt.28:16-20

• Anonyymi00037
      UUSI

Juudaksen tilalle valitaan Mattias
      Apt.1: 15 Eräänä päivänä, kun opetuslapsia oli koolla noin satakaksikymmentä,
      Pietari nousi puhumaan.

Juudaksen tilalle uudeksi 12. Karitsan apostoliksi valittiin Mattias, ei Paavalia, kuten usein opetetaan. Apt.1:26

Paavalin käyttämä "apostolin" -status perustuu hänen omiin puheisiinsa, joilla ei ole niitä vaadittavia kahta tai kolmea luotettavaa todistajiaa.

"Sillä jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla"

• Anonyymi00038
        UUSI

Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]

• Anonyymi00041
      UUSI

Jeesus ei lukenut Uutta Testamenttia ollenkaan.

Luuk. 4:16

Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.

Ja koko sana "testamentti" on harhaajohtava.

Ei Jumala ole kuollut, eikä mitään testamentteja tehnyt, ei vanhempia eikä uudempia.

1. Tim. 6:16

Hän yksin on kuolematon, hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä. Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen on kunnia ja ikuinen valta. Aamen.

• Anonyymi00042
      UUSI

Eikä se "sanan vastaanottaminen" mitään uskoontuloa tarkoita, vaan asioiden tutkimista, pitääkö kaikki paikkansa.

Ap. t. 17:11

Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

• Anonyymi00043
        UUSI

1. Joh. 4:1

Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

• Anonyymi00044
      UUSI

Apostolien tekojen kirja ei ole enää yhtä täsmällistä kielellisesti kuin monet muut Raamatun kirjat.

Apostolien tekojen kirja on puhekielen ilmaisuja, lyhenteitä, huudahduksia, lauseenjäseniä puuttuu, sanajärjestys voi olla virheellinen jne.

Alkuvaiheiden oletuksia, väärinkäsityksiä jne. asioita on pidetty oikeana tms.ilmenee.

• Anonyymi00045
      UUSI

Esim. Korintossa Paavali teki ns. sijaiskasteita eläville ihmisille heidän kuolleitten omaistensa ja tuttaviensa puolesta.

Mormonit ottivat sen tavan omakseen tekemällä ns. Mormonikasteita, lahkokasteita.

1. Kor. 15:29

Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?

• Anonyymi00046
      UUSI

Missä on Jeesuksen evankeliumi, entä Marian kertomus?

• Anonyymi00047
        UUSI

Jeesuksen syntymästä kertoo vain Matteus ja Luukas.

Markuksen puheet alkaa vasta Johannes Kastajan ajoista.

Johannes ei käytä muiden tarinoita ollenkaan omassa evankeliumissaan.

Paavali tekeytyi Korintossa apostoliksi ja nasiiriksi. Pelasi kaksilla korteilla.

Ap. t. 18:18

Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.]

Paavali meni niin pitkälle, että väitti jopa Jumalaa valheiden levittäjäksi.

2. Tess. 2:11

Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.

• Anonyymi00048
      UUSI

Room. 3:7

Paavali: "Sillä jos Jumalan totuus tulee MINUN VALHEENI KAUTTA selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?

• Anonyymi00049
        UUSI

On arvioitu, että Paavalin puheista 80 % on ihan kelvollista opetusta, mutta sinne sekaan on laitettu 20 % valheita.

Ei ne viisaat Juutalaiset siihen aikaankaan Paavalin uusia oppeja purematta nielaisseet.

Ap. t. 17:11

Juutalaiset olivat täällä avarakatseisempia kuin Tessalonikassa. He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7502
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2936
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1776
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1404
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1153
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      75
      842
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      745
    Aihe