Onhan selvää, että pennut puree, mutta miten tämän saisi lopettamaan sen. Pentu puree aivan mahdottomasti, varsinkin kasvoista. Ei ole mukavaa kun pentu kuuden aikaan aamulla iskee naskalihampaansa silmään, korvaan, kaulaan, poskeen ym. Jos jollain sattuu olemaan edes jonkinlainen keino niin mielelläni kuulen sen.
Pentu puree!!
44
7980
Vastaukset
- Maya
Mulla on sama homma. Pentu puree aivan täysiä käsistä, jaloista, kasvoista.... Oon yrittäny huutaa sille, kiljaista, suihkepullolla sumuttaa, näpäyttää.... Mutta kaikesta se vaan innostuu enemmän. En tiedä mitä pitäs tehdä.
- kuule
noi keinot tosiaan auttaa.
Kun se tulee ja iskee ne piikkihampaat kiinni niin tee kuin koira:
Niskasta kunnon ote,ei siis turkista vaan nahasta,ärähdä vaikka lisäksi,sano ei ja siirrä pentu sivuun.
Iso koirakin pennulle tekisi samalla tavalla ja kyllä se mulla on aina toiminut.Se ei satu pentuun vaan on just sitä koirien kieltä ja on lopettamiskäsky.
Kun pentu tekee koiruuksia niin niskasta se aikuinen sen taltuttaa.
Jos ei ensimmäinen ote auta,ota lujemmin kiinni.Löysässä niskanahassa ei varmasti satu. - Minttu
kuule kirjoitti:
Niskasta kunnon ote,ei siis turkista vaan nahasta,ärähdä vaikka lisäksi,sano ei ja siirrä pentu sivuun.
Iso koirakin pennulle tekisi samalla tavalla ja kyllä se mulla on aina toiminut.Se ei satu pentuun vaan on just sitä koirien kieltä ja on lopettamiskäsky.
Jos ei ensimmäinen ote auta,ota lujemmin kiinni.Löysässä niskanahassa ei varmasti satu.Meillä ainakin puree vieläkin välillä pottuvarpaisiin ja käsiin.. mut ku laitat vähän Vademecumia käsiin ja siihen mihin puree ni jo loppuu... meillä on sitä muutamas maton hapsus ja koira kiertää matot lattian kautta... Toimii
- muoriska
ei saa antaa purra. Silloin kun puree liian lujaa, on laitettava stoppi: miten se pentu muuten tietää, miten kovaa saa/ ei saa purra???
Yleensäkään en ymmärrä, miksi niin kamalasti pelätään että että pentuun "ei vaan satu", kun oma emäkin käyttää pentuun tosi lujia otteita kurinpalautuksessa.
En suinkaan ole sanomassa, että pitää koiraa pahoinpidellä... Vaan kyllä sille on se kuri laitettava ihan vaikka väkisin: ehkä ei niinkään pidä ajatella mitään tiettyä koulutusohjelmaa tai filosofiaa, lähestymistapaa tai trendiä. Ainoastaan ajatella, mitä saa ja mitä ei.
Ja kun laitamme koiranpennun kuriin, niin että se ei pure liian lujasti, niin teemme ainoastaan sille palveluksen; myöhemmin kostautuu, jos ei ole ajoissa kuriin laitettu. Sitten on taas uusi pitovaikeuskoira.
Niskasta kiinni ja kunnon tömähdys selälleen. Sitten kurkusta kiinni jos edellinen ei auta. Avokämmenellä läimäys. Sanomalehdellä pläjäys.
Siis ihan mitä vaan, kunhan rehellisesti ja SELVÄSTI osoitatte, että edellä ilmennyt käytös ei ole hyväksyttyä. Rehellisesti ja niin selvästi, että epäilykselle ei jää sijaa.
Koirien maailma on ihmisten maailmaa yksinkertaisempi. Kuitenkin suurin puute ihmislastenkin kasvatuksessa nykyään on tämä selvien sääntöjen ja kurin puute. Saa siinä ihmetellä, miksi lapsi ei tottele 12-vuotiaana, jos sitä ei ole laitettu kuriin kaksivuotiaana.. - Anonyymi
kuule kirjoitti:
Jos ei ensimmäinen ote auta,ota lujemmin kiinni.Löysässä niskanahassa ei varmasti satu.No ei tehoa yhtään mikään niskanahasta höykyttäminen ja EI-sanan sanominen, eihän se edes tiedä, mitä se tarkoittaa, se on ihmisen kieltosana. Meillä pentu hyökkää vaan entistä raivoisammin käteen ym. Onneksi meillä ei pääse vielä sänkäyyn. Tuohonhan tarvitsisi jo häkin, jos pentu käy kasvoihin kiinni! Jenkeillä onkin crate-training aina kaikille koirille. Tuossahan menee näkö, jos hyökkää yöllä silmiin.
- Anonyymi
muoriska kirjoitti:
ei saa antaa purra. Silloin kun puree liian lujaa, on laitettava stoppi: miten se pentu muuten tietää, miten kovaa saa/ ei saa purra???
Yleensäkään en ymmärrä, miksi niin kamalasti pelätään että että pentuun "ei vaan satu", kun oma emäkin käyttää pentuun tosi lujia otteita kurinpalautuksessa.
En suinkaan ole sanomassa, että pitää koiraa pahoinpidellä... Vaan kyllä sille on se kuri laitettava ihan vaikka väkisin: ehkä ei niinkään pidä ajatella mitään tiettyä koulutusohjelmaa tai filosofiaa, lähestymistapaa tai trendiä. Ainoastaan ajatella, mitä saa ja mitä ei.
Ja kun laitamme koiranpennun kuriin, niin että se ei pure liian lujasti, niin teemme ainoastaan sille palveluksen; myöhemmin kostautuu, jos ei ole ajoissa kuriin laitettu. Sitten on taas uusi pitovaikeuskoira.
Niskasta kiinni ja kunnon tömähdys selälleen. Sitten kurkusta kiinni jos edellinen ei auta. Avokämmenellä läimäys. Sanomalehdellä pläjäys.
Siis ihan mitä vaan, kunhan rehellisesti ja SELVÄSTI osoitatte, että edellä ilmennyt käytös ei ole hyväksyttyä. Rehellisesti ja niin selvästi, että epäilykselle ei jää sijaa.
Koirien maailma on ihmisten maailmaa yksinkertaisempi. Kuitenkin suurin puute ihmislastenkin kasvatuksessa nykyään on tämä selvien sääntöjen ja kurin puute. Saa siinä ihmetellä, miksi lapsi ei tottele 12-vuotiaana, jos sitä ei ole laitettu kuriin kaksivuotiaana..Vähän samoilla linjoilla. Itse sain usein tukkapöllyä ja pari kertaa koivuvitsastakin pakaralle. Ei kovaa, mutta vihloihan se. Siihen jäi pienten serkkujen kiusaaminen meikäläiseltä. En ole saanut yhtään mitään traumoja noista.
Eläinkunnassahan on aika hurjan näköistä menoa, esim. koirapuistossa voi katsella, kun kaksi isoa koiraa painii ja hampaat näkyy joka välissä sekä kuola roiskuu. Emokoira saattaa samoin hökyttää pentua, jos se puree emoa liian kovaa yms.
Onhan se taito osata käyttää noita keinoja maltilla, mutta tottahan tuo on, kun katsoo nyky-yhteiskuntaa. Opettajat ovat helisemässä, vaan eipä ollut mun aikana. Mutta mitä nyt sitten halutaan? Sehän on valintakysymys. Varmaan mennään nykyisellään, ekaluokkalaisten kanssa keskustellaan, "mikä sua nyt kiinnostaisi?". Ei voida ottaa kännyköitä pois, opettaja erotetaan, jos puuttuu lapsen kalapuikkojen viskomiseen. Hohhoijaa. Ihmiset ovat tyhmentyneet tooooodella paljon!
Ja niille, ketkä kommentoivat, että haluan karttakeppi-iskut takaisin, en halua. Auktoriteetit haluan takaisin opettajille, eikä ne tule jokaisen kanssa yksilöllisesti neuvottelemalla. Koulussa on yhteiset säännöt, joita noudatetaan. Koulussa kasvatetaan massoja, sen mukaan toiminta. Yksityiskouluissa voi olla vaikka kymmenen opettajaa yhtä kullannuppua varten neuvottelemassa, mikä nyt käy minäkin päivänä ja kenen kanssa en halua olla samassa pienryhmässä jne.
- disney
Meillä aivan sama juttu! 12-viikkoinen pentumme on purrut naskaleillaan meidän kädet ja varpaat aivan täyteen pieniä haavoja - tuntuu, ettei mikään kielto tms. tehoa. Olemme kokeilleet kiljaisua, huomiotta jättämistä, jämäkkää EI-kieltoa, suihkupulloa yms...Eivät tehoa, kun pentu sille päälle sattuu. Jonkin verran on alkanut uskomaan minua, kun olen enemmän viettänyt aikaa pennun kanssa kuin mieheni. Mieheni kanssa tilanne on aivan mahdoton. Pentu roikkuu sukissa/varpaissa ja housunpunteissa aina kun mieheni liikkuu asunnossa. Tuntuu, että pentu alkaa kohta hallitsemaan koko elämää, kun mies ei voi enää vapaasti liikkua kotonaan! Mitä tehdä...
- lellu1960
..se aikanaan loppuu,kun pentu vähän kasvaa.Nuo konstit, joita luettelit on ihan hyviä.Voi myös kokeilla,että ottaa pentua poskista kiinni ja hiukan puristaa poskia hampaita vasten ja samalla tiukka EI.Pennun voi myös laittaa vähäksi aikaa "jäähylle" toiseen huoneeseen ja kun päästää sen sieltä sitten pois,olla kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan.
- ...
ihan sama rilanne ja kaikki kiellot on pennulle tietysti leikkiä.Sumutinpullo on toimiva keksintö mutta vain hetkeksi,pitäis koko ajan kuljea pullo kädessä.Heti kun pullo häviää näkyvistä hampaat ilmestyvät kehiin.
Pitääkin kokeilla tota vademecumia jos se vaikka tepsis.Uskon kyllä vakaasti siihen että kun hampaat on vaihtunu niin tilanne helpottaa. - SE VAAN ON
Pentu puree niin kauan kun hampaat vaihtuvat (sen jälkeen tuhoaa huonekaluja ym, koska energia ei lopu hampaiden vaihtumiseen).
Siihen asti kannattaa PEUKALOLLA painasta kielen alta etusormella leuan alta tukien, jotta pentu pikkusen vihgahtaa (ymmärtää silloin, että suu tekee nyt jotain EI SALLITTUA).
TÄMÄ ON VIIMEINEN KEINO.
Sitä ennen ollaan pentu PYSÄYTETTY esim. napakalla otteella niskanahasta ja KATSOMALLA SILMIIN ja sanotaan EI samalla.
Tämä on tehty monta kertaa ja katsottu koiran eleistä, onko yhtään tajunnut mitä tarkoitetaan vai jatkaako vaan riekkumistaan.
Kun (pentu)koira tajuaa ja kunnioittaa/tottelee käskyä se menee vähän hämilleen ja kysyy silmillään: "Mitä sä tarkoitit? SILLOIN PALJON KEHUJA JA RAKKAUTTA = palkkio, jotta pentu tajuaa tehneensä oikein. Vain näin se oppii lauman jäseneksi ja löytää turvallisen oman paikkansa laumasta.
Jos vielä jatkaa riekkumistaan niin sitten se "kielen/leuanaluspainallus".
Väsynyt riekkuja/purijapentu laitetaan päiväunille, nälkäiselle annetaan ruokaa jne. Se on sama, kun ihmispennuillekin tehdään :). Kaikki koiranpennun omistajat ovat nyt siis "äitejä".
Tsemppiä kaikille!
HYVÄitsetuntoisen, hyvätapaisen, iloisen koiran kasvattamiseen tarvitaan paljon AIKAA, leikkiä, rakkautta, kuria, hyvää ruokaa ja liikuntaa!
Terv. 3 murkkuikäisen ihmispennun
ja yhden sakemannikoiran äiti- kokemusta...
... puremisesta, mutta 5 kk:n ikäinen pentumme uskoo jo suihkupulloa kiitettävästi. Mutta silti vielä pohdituttaa mikä on ns. "pentupuremista" ja mistä pitäisi olla huolissaan. Esimerkiksi remmiä laitettaessa tai poisotettaessa, lelua tai maasta löytynyttä roskaa suusta poisotettaessa pentu puree niin että jäljet jää ja tulee verta. Lapsille tosi kivuliasta - aikuinen nyt kestää itkemättäkin. Vieraiden saapuminen ja kohtaaminen on myös ongelmallista kun pitää huomauttaa että pentu saattaa purra. Pitäisikö kulkea suihkupullon kanssa lenkilläkin? Suihkupullo muuten auttaa myös kohtaamistilanteissa sekä autojen , pyörien ym. perään ryntäämisessä ja haukkumisessa. Ja vielä onko muilla neuvoja miten hoidamme kahden viikon kuluttua tulevat juhlat, joissa isompi vierasryhmä saapuu kotiimme. Tylsää jos koira haukkuu ja puree vieraat heti kättelyssä. No tämän me tietenkin estämme pitämällä koirasta kiinni, mutta hyviä vinkkejä tilanteeseen ???
- kuule
kokemusta... kirjoitti:
... puremisesta, mutta 5 kk:n ikäinen pentumme uskoo jo suihkupulloa kiitettävästi. Mutta silti vielä pohdituttaa mikä on ns. "pentupuremista" ja mistä pitäisi olla huolissaan. Esimerkiksi remmiä laitettaessa tai poisotettaessa, lelua tai maasta löytynyttä roskaa suusta poisotettaessa pentu puree niin että jäljet jää ja tulee verta. Lapsille tosi kivuliasta - aikuinen nyt kestää itkemättäkin. Vieraiden saapuminen ja kohtaaminen on myös ongelmallista kun pitää huomauttaa että pentu saattaa purra. Pitäisikö kulkea suihkupullon kanssa lenkilläkin? Suihkupullo muuten auttaa myös kohtaamistilanteissa sekä autojen , pyörien ym. perään ryntäämisessä ja haukkumisessa. Ja vielä onko muilla neuvoja miten hoidamme kahden viikon kuluttua tulevat juhlat, joissa isompi vierasryhmä saapuu kotiimme. Tylsää jos koira haukkuu ja puree vieraat heti kättelyssä. No tämän me tietenkin estämme pitämällä koirasta kiinni, mutta hyviä vinkkejä tilanteeseen ???
nyt sitä alkaisit laittamaan sitä pentua omalle paikalleen,pomottaa nyt turhaan.
Sen niskaotteen ja jyrkän ein otat nyt käyttöön niin se huomaa viimeinkin olevansa alin laumassa.
Tuon ikäinen osaa jo leikkipuremisen ja jos verille puree niin se on tahallista.
Kun se puree niin nappaa lujasti niskanahasta ote ja kiellä matalalla äänellä,murahdat sen ein,ei mitään kiljumista.
Jos puree uudestaan niin otat lujemmin kiinni.Jos päästät otteen liian aikaisin niin koira on voittanut ja puree jatkossakin.Kun on jo noin iso niin hermostuu todennäköisesti melkolailla ja varmasti yrittää käydä käteen kiinni,älä anna periksi vaan pidät sen otteen,vasta kun rentoutuu niin päästät irti.
Jos nyt alat kouluttamaan niin on tosi hyvät mahikset siihen että juhlien aikaan sulla on koira jo tavoilla.
Nyt jos ei ota puremista pois niin se peeveli puree myös isona kun on huomannut että on hyvä keino saada tahtonsa läpi ja määräillä ihmisiä. - tehneet...
kuule kirjoitti:
nyt sitä alkaisit laittamaan sitä pentua omalle paikalleen,pomottaa nyt turhaan.
Sen niskaotteen ja jyrkän ein otat nyt käyttöön niin se huomaa viimeinkin olevansa alin laumassa.
Tuon ikäinen osaa jo leikkipuremisen ja jos verille puree niin se on tahallista.
Kun se puree niin nappaa lujasti niskanahasta ote ja kiellä matalalla äänellä,murahdat sen ein,ei mitään kiljumista.
Jos puree uudestaan niin otat lujemmin kiinni.Jos päästät otteen liian aikaisin niin koira on voittanut ja puree jatkossakin.Kun on jo noin iso niin hermostuu todennäköisesti melkolailla ja varmasti yrittää käydä käteen kiinni,älä anna periksi vaan pidät sen otteen,vasta kun rentoutuu niin päästät irti.
Jos nyt alat kouluttamaan niin on tosi hyvät mahikset siihen että juhlien aikaan sulla on koira jo tavoilla.
Nyt jos ei ota puremista pois niin se peeveli puree myös isona kun on huomannut että on hyvä keino saada tahtonsa läpi ja määräillä ihmisiä.... ja siitä murisee ja yrittää rimpuilla ja purra kahta kovemmin. ainoastaan suohkupullon näyttäminen auttaa. Puhuin tästä mm. eläinlääkärille sekä kouluttajalle ja he sanoivat että maahan painaminen tai niskasta kiinni pitäminen (alistaminen) saattaa vaan lisätä aggressiivisuutta - en todellakaan nyt tiedä miten toimisin kun neuvoja saan kahdenlaisia.
- kuule
tehneet... kirjoitti:
... ja siitä murisee ja yrittää rimpuilla ja purra kahta kovemmin. ainoastaan suohkupullon näyttäminen auttaa. Puhuin tästä mm. eläinlääkärille sekä kouluttajalle ja he sanoivat että maahan painaminen tai niskasta kiinni pitäminen (alistaminen) saattaa vaan lisätä aggressiivisuutta - en todellakaan nyt tiedä miten toimisin kun neuvoja saan kahdenlaisia.
rimppuilee ja puree niin pidä lujemmin kiinni,kiristä otetta ja ärähdä sille,näytä että olet se pomo.
Ei se suihkupullo voi olla koiran pomo,ei missään nimessä.
Minä siksi näin neuvon kun oon saanut nuo purijat talttumaan ihan aina tuolla konstilla.Myös aikuiset purijat.
Oon joskus tuollaisen sun koirasi ikäisen pennun kanssa joutunut vääntämään pitkään kun ei millään antanut periksi mutta kun minä en antanut periksi niin oli tasan viimeinen kerta kun yritti ihmistä purra.Löysäsin otetta,koira ranteessa kiinni,uudestaan lujempi ote ja ärisin sitä eitä sille.Minä voitin ja koirasta tuli tosi fiksu.
Se ei lisää agressiivisuutta jos se ei voita sua sillä räyhäämisellä.Jos annat periksi niin pilaat hyvän yrityksen.
Aikuinen koira ei ikinä anna tuollaisen juipitteluikäisen voittaa vaan pitää sen otteen kunnes pentu antautuu.Sama keino toimii myös koiran ja ihmisen välillä.
Tiedätkö että noi kouluttajatkaan eivät oo puolueettomia vaan omaa käsitystään tarjoavat,
niinkuin nyt minäkin,mutta oon niin kauan tätä tapaa viimeisenä keinona toimivasti käyttänyt että uskallan puolustaa kantaani. - "äiti"
kuule kirjoitti:
rimppuilee ja puree niin pidä lujemmin kiinni,kiristä otetta ja ärähdä sille,näytä että olet se pomo.
Ei se suihkupullo voi olla koiran pomo,ei missään nimessä.
Minä siksi näin neuvon kun oon saanut nuo purijat talttumaan ihan aina tuolla konstilla.Myös aikuiset purijat.
Oon joskus tuollaisen sun koirasi ikäisen pennun kanssa joutunut vääntämään pitkään kun ei millään antanut periksi mutta kun minä en antanut periksi niin oli tasan viimeinen kerta kun yritti ihmistä purra.Löysäsin otetta,koira ranteessa kiinni,uudestaan lujempi ote ja ärisin sitä eitä sille.Minä voitin ja koirasta tuli tosi fiksu.
Se ei lisää agressiivisuutta jos se ei voita sua sillä räyhäämisellä.Jos annat periksi niin pilaat hyvän yrityksen.
Aikuinen koira ei ikinä anna tuollaisen juipitteluikäisen voittaa vaan pitää sen otteen kunnes pentu antautuu.Sama keino toimii myös koiran ja ihmisen välillä.
Tiedätkö että noi kouluttajatkaan eivät oo puolueettomia vaan omaa käsitystään tarjoavat,
niinkuin nyt minäkin,mutta oon niin kauan tätä tapaa viimeisenä keinona toimivasti käyttänyt että uskallan puolustaa kantaani.Olen kyllä samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, että periksi et saa antaa ja SINUN on nyt voitettava ottelut, jos meinaat olla lauman johtaja. KOIRAN ON ALISTUTTAVA ja kunnioitettava johtajaansa.
Minullakin on tekemistä vielä koiramme (1.5 V) kanssa vaan olen ollut kotona sen kanssa ja ymärrämme toisiamme pienistä eleistä ja tottelee esim hesan keskustassa kävellessämme käskyjäni, joita kuiskaan "hänelle". Keskittyy vaan siis minuun esim. kaupunkireissuillamme.
Mieheni on pari kertaa kovemmalla otteella "alistanut", kun sana ei ole mennyt perille. Häntä siis koira vähän jumaloiden kunnioittaa :). Minä olen emäntä, joka kuiskauksella ohjaa... vaan kyllä joudun myös napakasti käskemäänkin esim. tavatessamme muita koiria kun "kiihko" herää päälle.
NYT siis rakkaudella taistelet laumanjohtajuuden ja näytät sille paikan (=sinun jälkeesi)ja kun sen olet tehnyt niin koirasi tuntee olonsa turvalliseksi ja olet sen POMO/RAKASihminen lopun eläämääsi.
Minun kotiäitinä ei sitä ole tarvinnut tehdä, koska koiramme on "kasvanut minuun kiinni=leimautunut" pikku hiljaa ja luottaa minuun. Kun ensimmäisen kerran murahti minulle pienenä, kun annoin herkkuluun niin laitoin hanskat käteen ja otin luun pois. Sitä sitten yhdessä katseltiin ja annoin sen takaisin, joten oppi luottamaan minuun, etten vie häneltä pois omaansa :)
Nyt rakennatte luottamuksenne! - vielä
"äiti" kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, että periksi et saa antaa ja SINUN on nyt voitettava ottelut, jos meinaat olla lauman johtaja. KOIRAN ON ALISTUTTAVA ja kunnioitettava johtajaansa.
Minullakin on tekemistä vielä koiramme (1.5 V) kanssa vaan olen ollut kotona sen kanssa ja ymärrämme toisiamme pienistä eleistä ja tottelee esim hesan keskustassa kävellessämme käskyjäni, joita kuiskaan "hänelle". Keskittyy vaan siis minuun esim. kaupunkireissuillamme.
Mieheni on pari kertaa kovemmalla otteella "alistanut", kun sana ei ole mennyt perille. Häntä siis koira vähän jumaloiden kunnioittaa :). Minä olen emäntä, joka kuiskauksella ohjaa... vaan kyllä joudun myös napakasti käskemäänkin esim. tavatessamme muita koiria kun "kiihko" herää päälle.
NYT siis rakkaudella taistelet laumanjohtajuuden ja näytät sille paikan (=sinun jälkeesi)ja kun sen olet tehnyt niin koirasi tuntee olonsa turvalliseksi ja olet sen POMO/RAKASihminen lopun eläämääsi.
Minun kotiäitinä ei sitä ole tarvinnut tehdä, koska koiramme on "kasvanut minuun kiinni=leimautunut" pikku hiljaa ja luottaa minuun. Kun ensimmäisen kerran murahti minulle pienenä, kun annoin herkkuluun niin laitoin hanskat käteen ja otin luun pois. Sitä sitten yhdessä katseltiin ja annoin sen takaisin, joten oppi luottamaan minuun, etten vie häneltä pois omaansa :)
Nyt rakennatte luottamuksenne!KORJAUS:
siis "...koira kunnioittaa ja rakastaa sinua lopun SEN elämää..." heh - dansku
tehneet... kirjoitti:
... ja siitä murisee ja yrittää rimpuilla ja purra kahta kovemmin. ainoastaan suohkupullon näyttäminen auttaa. Puhuin tästä mm. eläinlääkärille sekä kouluttajalle ja he sanoivat että maahan painaminen tai niskasta kiinni pitäminen (alistaminen) saattaa vaan lisätä aggressiivisuutta - en todellakaan nyt tiedä miten toimisin kun neuvoja saan kahdenlaisia.
kun kuritat pentua niska otteella niin paina se maahan ja laita toinen käsi kurkulle. vastaa samaa kuin toisen koiran hampaat kurkulla. Toimii meillä, ennen kuristusotetta pisti vastaan ihan hulluna ja yritti purra kaikin voimin, mut ku laittaa käden siihen kaulalle ja hiukan painaa niin loppu tosi nopeestisätkiminen ja on ihan rentona...
- Näin meillä
Meidän walesinspringerspanieli näykki kanssa kovasti. Niskasta puistelu, alistaminen selälleen, poskista kiinniottaminen ja puhuttelu, suihkepullo, mikään ei auttanut. Sitten kokeiltiin eristämistä: aina kun pentu riehaantui ja alkoi näykkimään, tiukka kielto, jos ei tehonnut, pentu eri huoneeseen tai pentuaidan taa. Siellä se hetken vinku ja jos ei huomioinut, rauhoittui pian. Sitten kun oli rauhoittunut(2-10min), päästettiin pois ja kehuttiin. Saattoi joskus olla hetken hieman "loukkaantunut" mutta ei näykkinyt vähään aikaan. Hampaiden lähdön aikaan näykkiminen oli pahinta, väheni nopesti sen jälkeen. Puruluut yms. auttoivat myös. Sillä oli kerrankin lattialla 8(!) eri lajin purukapistusta, joista joku kelpasi aina. Se eristäminen auttoi ylettömään riehumiseenkin(sohva-nojatuoli-keittiö-olohuone-makuuhuone-eteinen -reittiä 10 kertaa 30km/h vauhdilla).
Spanielit ovat niin sosiaalisia, että eristäminen on niille erittäin tehokas rangaistus. Toisaalta ne ovat niin herkkiä, että fyysinen rangaistus(esim. kova puistelu, läpsiminen) saattaa vaikeuttaa tulevaisuuden yhteistyötä, esim. metsästystä, jossa tarvitaan luottamusta puolin ja toisin. Pelolla ei saada aikaiseksi mitään hyvää. Ei millään rodulla.
Rankaisemisen kanssa on oltava tarkkana, vahinkoa saa aikaiseksi helpolla. Parhaiten osaa neuvoa ko. rodun KOKENUT kasvattaja. Jos taas kyseessä sekarotuinen, emon omistajalta voi yrittää kysyä, periytyväthän monet ominaisuudet. Tai voi yrittää järkeillä alkuperärotujen kautta, esim. jos koira on pystykorvasekoitus, se on aivan erilainen kuin mastiffi-sekoitus jne.
Meillä näykkiminen oli aina silloin vähäisempää, kun koira oli saanut leikkiä muiden koirien kanssa. Varsinkin aikuiset koirat opettavat pennulle mitä hampailla saa tehdä ja mitä ei.
Johdonmukaisuudella, määrätietoisuudella ja suurella kärsivällisyydellä ongelma ratkeaa varmasti. - Noppa
Meidän tollerivauva puri ihan mahdottomasti siihen asti, kun hampaat vaihtui. Ei auttanu kiellot vaikka miten olisi sen tehnyt. Ei hyvällä eikä pahalla. Yritettiin tarjota luita ja leluja käsien tilalle, mutta ei kelvannut. Kepin pätkä osoittautu aika hyväksi korvikkeekksi käsille, mutta kyllähän siitä sotkua sisälle tuli, kun puri keppiä.
Mut pureminen loppui siihen, kun hampaat vaihtu. Tosin vieläkin oikein innostuessaan (nyt 5,5kk) saattaa käsi jäädä hampaiden väliin, mutta tiukka ei riittää kielloksi, jolloin lopettaa.
Kärsivällisyyttä tarvitaan! - ...
Komentamista, niskasta kiinni ottamista, näpsäytystä kuonolle, pepulle lyöntiä...mutta koiralle se tuntuu olevan leikkiä..kovempaa en halua tehdä..kun nytkin jo tuntuu hirveältä näpsäyttää koiraa...en tiedä mitä tehdä..täytyy kai vain toivoa että hampaiden vaihtuessa tämä loppuu...
- kuule
hyvä ainakaan noita läpsimisiä harrastaa,kuono on hiivatin herkkä kohta joten sen kannattaa jättää rauhaan.
Ootko ihan tosissas sitä kunnollista niskaotetta treenannut,oikein kunnolla niskanahka kouran sisälle,reilu puristus,jopa vähän ravistusta ja tiukka kielto.Ärähdät sen kiellon kuin murahtaisit sille.
Älä käytä monia konsteja vaan yhtä ja samaa niin vaikuttaa tehokkaammin.
Se niskaote ei satuta vaan pistää nöyryyttä sen turren kaaleen. - ...
kuule kirjoitti:
hyvä ainakaan noita läpsimisiä harrastaa,kuono on hiivatin herkkä kohta joten sen kannattaa jättää rauhaan.
Ootko ihan tosissas sitä kunnollista niskaotetta treenannut,oikein kunnolla niskanahka kouran sisälle,reilu puristus,jopa vähän ravistusta ja tiukka kielto.Ärähdät sen kiellon kuin murahtaisit sille.
Älä käytä monia konsteja vaan yhtä ja samaa niin vaikuttaa tehokkaammin.
Se niskaote ei satuta vaan pistää nöyryyttä sen turren kaaleen.olen muutaman kerran kokeillut..en nosta niskasta mutta otan kiinni...enää en viitsi sitä tehdä, kun pentu ulvahti aina..kuin se sattuisi...täytyy toiset konstit keksiä...
- tosiaan
... kirjoitti:
olen muutaman kerran kokeillut..en nosta niskasta mutta otan kiinni...enää en viitsi sitä tehdä, kun pentu ulvahti aina..kuin se sattuisi...täytyy toiset konstit keksiä...
se ainoa tehoava konsti käyttämättä mutta älä ihmettele kun ei koirasi tottele.Olisit vaan ollut jämäkkä.Ei se koiraan satu vaan olisit saattanut saada kurin sille.
Ei liika pehmoilu oo hyväksi.Pian se puree aina ja joka kerta kun ei saa tahtoaan läpi.Jos suhun saa sattua kun se puree niin miksi ei koira saisi tuntea myös nahoissaan omia virheitään. - ...
tosiaan kirjoitti:
se ainoa tehoava konsti käyttämättä mutta älä ihmettele kun ei koirasi tottele.Olisit vaan ollut jämäkkä.Ei se koiraan satu vaan olisit saattanut saada kurin sille.
Ei liika pehmoilu oo hyväksi.Pian se puree aina ja joka kerta kun ei saa tahtoaan läpi.Jos suhun saa sattua kun se puree niin miksi ei koira saisi tuntea myös nahoissaan omia virheitään.minun luonteeni vaan on sellainen, että eläintä en halua satuttaa...kyllä aina löytyy toinen keino..pakko löytyä...teen melkein oikeastaan aina sillä tavalla, että nostan pennun pois sängystä ja torun..täytyy katsoa tepsiikö se ollenkaan...
- ehdottomasti
aina kun pentu puree peukku alaleuan sisäpuolelle,loput kännystä leuan alle pidät kiinni(et tietenkään purista hullun lailla vaan sen verran että ote pitää)ja heti tiukka EI PURE!!!.On sen verran epämieluisaa pennulle että pureminen loppuu suht koht nopsaan.Muista samalla ohjata toiminta sallittuun pureskeluun,luut,lelut tms.Kun alkaa jäytämään niitä pikku kehut.Läpsiminen,repiminen ja kaikenlainen turkista repiminen lisää vain riekkumista,ja muutenkin ei oikeanlaista kasvattamista.Selvät kiellot ja käskyt ja aina samallalailla johdonmukaisesti,ja aina välillä ei tietenkään usko(kokeilee vuosien varrella takuuvarmasti)voit tehostaa häjyllä ilmeellä ja murinalla,kyllä tehoo kyllä kyllä kyllä
- pittää
otteessa jonkin aikaa,sen verran että itse huomaat,että pennun on ikävä olla,älä päästä heti irti vaikka rimpuileekin(ihan n.5-10 sekkaa riittää).Eli siis pureskelusta seuraa puruasastolle epämielyttävä kokemus seuraus oppii pureskelemaan sallittuja tavaroita.Äläkä anna sitten koskaan perix,tai nyt saat purra kenkää kun en jaksa kieltää,huomenna et sitte saa.Eli aina johdonmukaisesti samalla tavalla kaikissa asioissa.
- Sami
Väkivallalla ja pakotteilla ette saa aikaan mitään hyvää.
Koira- ja susi-laumassa käytetään äärimmäisen harvoin väkivaltaa. Koirat ovat mestareita eleillä tulkitsemaan ja ratkaisemaan ongelmia ilmaan minkäänlaista fyysistä kosketusta. Myytti elää edelleen kovassa, että koira pitää alistaa. Koirat eivät alista koskaan toista koiraa, vaan toinen koira alistuu (mikäli alistuu). Koiraa ei voi alistaa väkisin.
Myytti, että emot rankaisevat kurittamalla pentua niskasta. Tämä ei pidä paikkaansa. Itse asiassa koirat ovat erittäin huolehtivia, ymmärtäväisiä ja sallivia kun pentu on pieni 0kk - 5kk, pennuille sallitaan moni sellainen asia joita ei sallita aikuisille koirille. Koirat eivät ikinä ravista pentujaan niskasta.
Suosittelen lukemaan kirjan:
Turid Rugaas: Rauhoittavat signaalit
Meillä on noin puolen vuoden ikäinen pentu. Aluksi luovutusikäisenä (8 viikoa) puri koko ajan käsiä lahkeita ja olisi purrut kasvojakin jos ei olisi väistänyt/estänyt. Tällä hetkellä n. 6kk ongelma on lähes kokonaan hävinnyt. Aluksi tietämättömyytäni tein kuten moni teistä, eli yritin rangaista koiraa 'alistamalla' koiran väkisin, mutta lopputuloksena oli se että koira vain vauhkoontui enemmän ja pahensi tilannetta. Tietysti näin kävi, koska tein väärin. Kiellä sanomalla normaalilla äänensävyllä 'ei' ja siirrä huomio esim. koiran leluun ja sen jälkeen erittäin positiivisella äänensävyllä kehut koiraa. TAI mikäli koira puree, niin huomio pois. Nouse ylös, kädet kroppaan kiinni ja käännä koiralle selkäsi. Käytä näitä aina kuin koira puree. Ennemmin tai myöhemmin tuloksia alkaa syntymään. Tarvitaan pitkäjännitteisyytä ja ymmärrystä, niinkuin emokin tekee. Mikäli koiraa esim. rangaistaan puremisesta lyömällä sitä remmillä, niin pureminen saattaa loppua, mutta samalla koira alkaa pelkäämään sinua ja koirasi menettää luottamuksen sinuun hyvänä 'vanhempana' ja hyvänä 'johtajana'. Koiran ja ihmisen välinen suhde ei pitäisi perustua pelkoon.
Muita hyviä kirjoja, joita löytyy kirjastosta:
Tuire Kaimio: Pennun kasvatus
Turid Rugaas: Vetämättä paras
Ymmärrystä, pentu on pieni lapsi, joka harjoittelee elämistä ihmisten joukossa, ei se pahuuttaan sinua pure.
-Sami- kuinka fiksua
antaa puremisesta palkkioksi se lelu,hieno oivallus.
Noin se palkitaan just siitä mitä se EI saisi tehdä. - Sami
kuinka fiksua kirjoitti:
Noin se palkitaan just siitä mitä se EI saisi tehdä.Ei palkkioksi vaan ohjataan koira puremaan oikeaa esinettä, eli lelua, josta koiraa saa palkinnoksi omistajan huomion. Mikäli pentu puree eikä osaa 'ei' sanaa vielä TAI pentu käy liian ylikierroksilla, niin sitten sanotaan tavallisella äänellä 'ei' ja sitten huomio pois. Kädet kroppaan kiinni noustaan ylös ja käännetään selkä koiralle.
Miten itse estät koiran puremisen. Pakotteella? Väkivallalla? Kerro, niin minä kerron mitä siitä todellisuudessa seuraa.
Edelleen loppuun sanon, että koiran ja ihmisen välinen suhde ei pitäisi perustua pelkoon.
-Sami - LUKEMAAN
kuinka fiksua kirjoitti:
Noin se palkitaan just siitä mitä se EI saisi tehdä.ei palkita vaan ohjataan sallittuun tomintaan,josta (sallitusta)seuraa palkinto. Voihan Wee että täällä palstoilta löytyy sitten tyhmiä kiertokoulun käyneitä runkkuja kun ei edes osata lukea
- jos..
LUKEMAAN kirjoitti:
ei palkita vaan ohjataan sallittuun tomintaan,josta (sallitusta)seuraa palkinto. Voihan Wee että täällä palstoilta löytyy sitten tyhmiä kiertokoulun käyneitä runkkuja kun ei edes osata lukea
se koira sillä koiran päättelykyvyllään kuitenkin johdattelee näin:
Hampaat tuohon tyyppiin,lelu mulle,tämähän on hyvä homma.
Ei se koira tajua sun psykologiaa. - Sami
jos.. kirjoitti:
se koira sillä koiran päättelykyvyllään kuitenkin johdattelee näin:
Hampaat tuohon tyyppiin,lelu mulle,tämähän on hyvä homma.
Ei se koira tajua sun psykologiaa.Ainakin oma koirani tajusi. Kuten aijemmin kerroin, niin ainakin omalla koiralla pureminen on lähes loppunut. Suunta on siis oikea. Päivä päivältä kohti parempaa, samalla säilyttäen 'hyvä tyyppi' suhteen koiraani.
Käyttämäni keinot eivät liity millään tavalla psykologiaan.
Voitko kertoa miten itse ohjaat koiraasi olemaan purematta?
(Vastaan mielelläni muillekkin epäilijöille/tiedon haluisille)
-Sami - kuule
Sami kirjoitti:
Ainakin oma koirani tajusi. Kuten aijemmin kerroin, niin ainakin omalla koiralla pureminen on lähes loppunut. Suunta on siis oikea. Päivä päivältä kohti parempaa, samalla säilyttäen 'hyvä tyyppi' suhteen koiraani.
Käyttämäni keinot eivät liity millään tavalla psykologiaan.
Voitko kertoa miten itse ohjaat koiraasi olemaan purematta?
(Vastaan mielelläni muillekkin epäilijöille/tiedon haluisille)
-Samiopettanut vuosien mittaan aika monta koiranpentua olemaan purematta ja en ikinä o sitä vaihtokauppaa harrastanut niiden kanssa.
Toki olen tehnyt yleensä töitä ihan alusta asti sen pennun kanssa tavoille opettamisessa ja pureminen on ollut kiellettyä ekasta päivästä asti.
Se on jämäkkä ei-murahdus ja ellei tehoa niin niskanahasta puristus ja sama ei.Ei mitään kiljahteluja,läpsimisiä,vaihtajaisia.
Johdonmukaisuutta alusta asti niin taatusti onnistuu.
Hyvä ihminen,psykologiaahan se koiran koulutus on oikeastaan ihan kokonaan.Menee sinne koiran pään sisälle ja ajattelee samoin niin onnistuu ihan hyvin.
Ei koira neuvotteluja ymmärrä,ei kaupankäyntiä,ei politiikkaa.
Mulle vain on suuri ihmetyksen aihe että miksi te päästätte sen homman karkaaman PIENEN PENNUN kanssa käsistä noin.
Eri asia olisi jos kyse olis aikuisen pilatun koiran ihmisten tavoille opettamisesta. - sami
kuule kirjoitti:
opettanut vuosien mittaan aika monta koiranpentua olemaan purematta ja en ikinä o sitä vaihtokauppaa harrastanut niiden kanssa.
Toki olen tehnyt yleensä töitä ihan alusta asti sen pennun kanssa tavoille opettamisessa ja pureminen on ollut kiellettyä ekasta päivästä asti.
Se on jämäkkä ei-murahdus ja ellei tehoa niin niskanahasta puristus ja sama ei.Ei mitään kiljahteluja,läpsimisiä,vaihtajaisia.
Johdonmukaisuutta alusta asti niin taatusti onnistuu.
Hyvä ihminen,psykologiaahan se koiran koulutus on oikeastaan ihan kokonaan.Menee sinne koiran pään sisälle ja ajattelee samoin niin onnistuu ihan hyvin.
Ei koira neuvotteluja ymmärrä,ei kaupankäyntiä,ei politiikkaa.
Mulle vain on suuri ihmetyksen aihe että miksi te päästätte sen homman karkaaman PIENEN PENNUN kanssa käsistä noin.
Eri asia olisi jos kyse olis aikuisen pilatun koiran ihmisten tavoille opettamisesta.Korjaa jos olen väärässä. Löysin seuraavan määreen psykologiasta.
"Psyko-psykha tarkoittaa tiede logos-logia tairkoittaa järki eli psykologia tarkoittaa mielenjärkeä."
Miten 'mielenjärki' tai jollakin tavalla siihen pyrkiminen liittyy koiran ohjaamiseen haluttuun toimintaan?
>Menee sinne koiran pään sisälle ja ajattelee >samoin niin onnistuu ihan hyvin.
Totta.
>Ei koira neuvotteluja ymmärrä,ei kaupankäyntiä,ei >politiikkaa.
Totta.
>Se on jämäkkä ei-murahdus ja ellei tehoa niin >niskanahasta puristus ja sama ei.
Tuotatko kipua lapsellesikin, jos se tekee jotain väärin sinun mielestäsi?
-Sami - kuule
sami kirjoitti:
Korjaa jos olen väärässä. Löysin seuraavan määreen psykologiasta.
"Psyko-psykha tarkoittaa tiede logos-logia tairkoittaa järki eli psykologia tarkoittaa mielenjärkeä."
Miten 'mielenjärki' tai jollakin tavalla siihen pyrkiminen liittyy koiran ohjaamiseen haluttuun toimintaan?
>Menee sinne koiran pään sisälle ja ajattelee >samoin niin onnistuu ihan hyvin.
Totta.
>Ei koira neuvotteluja ymmärrä,ei kaupankäyntiä,ei >politiikkaa.
Totta.
>Se on jämäkkä ei-murahdus ja ellei tehoa niin >niskanahasta puristus ja sama ei.
Tuotatko kipua lapsellesikin, jos se tekee jotain väärin sinun mielestäsi?
-Samituossa sitä kipua koiralle tuottaa?
Usko nyt että se ei satu siihen koiraan jos sitä niskasta ottaa vaan se näyttää koiralle että sulla on se valta ja voima.
Ei se koira silloin oo onnellinen lauman jäsen joka tietää oman paikkansa jos omistaja ei ole sen pomo vaan "hyvä jätkä" joka on vain samanarvoinen kaveri. - sami
kuule kirjoitti:
tuossa sitä kipua koiralle tuottaa?
Usko nyt että se ei satu siihen koiraan jos sitä niskasta ottaa vaan se näyttää koiralle että sulla on se valta ja voima.
Ei se koira silloin oo onnellinen lauman jäsen joka tietää oman paikkansa jos omistaja ei ole sen pomo vaan "hyvä jätkä" joka on vain samanarvoinen kaveri.>mikä tuossa sitä kipua koiralle tuottaa?
Voin tulla ottamaan sinua niskasta kiinni ja ravistaa. Katsotaan tunnetko kipua? Tälläinen opetusmetodi perustuu pelkoo. Koira lopettaa tietyn asian koska se pelkää, että otat sitä niskasta kiinni uudestaan ja aiheutat sille epämiellyttävän olon. Se ei lisää koiran arvostusta sinuun.
>Usko nyt että se ei satu siihen koiraan jos sitä >niskasta ottaa vaan se näyttää koiralle että sulla >on se valta ja voima.
Johtajuus ansaitaan. Sitä ei voi väkisin ottaa itselleen.
Tälläinen tapa, että koira yrittää parhaansa mukaan totella tai muuten se saa kepistä päähän ei ole johtajuutta. Se onnistuu helposti meiltä kaikilta.
>Ei se koira silloin oo onnellinen lauman jäsen >joka tietää oman paikkansa jos omistaja ei ole >sen pomo vaan "hyvä jätkä" joka on vain >samanarvoinen kaveri.
On mahdollista olla hyvä 'johtaja' ja 'hyvä jätkä'. Johtaja voi ja pitäisikin olla myös 'hyvä jätkä', johtajan arvoinen tyyppi jota voi kunnioittaa. Ei meillä saa tehdä mitä vaan. Pennulla on tietyt rajat, joista pidän järjestelmällisesti kiinni. Kysymyshän on vain siitä, että miten näitä rajoja ylläpidetään ja miten pennulle kerrotaan nämä rajat.
-Sami - issu56
Meillä pentu tulee ensi viikolla 9vkoa, eikä ole edes yrittänyt purra! Sen kanssa ei liioin hösötetä liikoja, vaan saa leluillaa leikkiä ihan omiin nimiin. Pihalle ja takaisin sisälle se kannetaan ja silloinhan sillä olis mitä parhaimmat mahdollisuudet puremiseen, mutta pusuja se vain antaa häntä iloisesti heiluen. Kyllä sitä ihan omaalaisjärkeä tulisi käyttää pennun kanssa huomattavasti enemmän, kuin mitä nyt näyttää olevan tapana! Vaikka lukisi tusinan verran kirjoja, niin niiden ehjeet eivät välttämättä ihan sellaisinaan toimi jokaiseen pentuun/koiraan! Eikä koiraa tosiaankaan tarvitse alistaa, sillä koirasta kyllä todellakin paistaa niin selvästi, millaisen kohtelun on saanut. Alistettu koira ei mene omistajansa luokse iloisesti häntä heiluen!!
- kuule
sami kirjoitti:
>mikä tuossa sitä kipua koiralle tuottaa?
Voin tulla ottamaan sinua niskasta kiinni ja ravistaa. Katsotaan tunnetko kipua? Tälläinen opetusmetodi perustuu pelkoo. Koira lopettaa tietyn asian koska se pelkää, että otat sitä niskasta kiinni uudestaan ja aiheutat sille epämiellyttävän olon. Se ei lisää koiran arvostusta sinuun.
>Usko nyt että se ei satu siihen koiraan jos sitä >niskasta ottaa vaan se näyttää koiralle että sulla >on se valta ja voima.
Johtajuus ansaitaan. Sitä ei voi väkisin ottaa itselleen.
Tälläinen tapa, että koira yrittää parhaansa mukaan totella tai muuten se saa kepistä päähän ei ole johtajuutta. Se onnistuu helposti meiltä kaikilta.
>Ei se koira silloin oo onnellinen lauman jäsen >joka tietää oman paikkansa jos omistaja ei ole >sen pomo vaan "hyvä jätkä" joka on vain >samanarvoinen kaveri.
On mahdollista olla hyvä 'johtaja' ja 'hyvä jätkä'. Johtaja voi ja pitäisikin olla myös 'hyvä jätkä', johtajan arvoinen tyyppi jota voi kunnioittaa. Ei meillä saa tehdä mitä vaan. Pennulla on tietyt rajat, joista pidän järjestelmällisesti kiinni. Kysymyshän on vain siitä, että miten näitä rajoja ylläpidetään ja miten pennulle kerrotaan nämä rajat.
-Saminyt aivan väärin sen mitä ajan takaa,sitä pentua ei RAVISTELLA.Mistä tuollaista oot saanut päähäsi.
Mikäs hemmetin heitto tuo oli että minä keppiä koirilleni antaisin.
Minä en ole ikinä näiden vuosien aikana lyönyt yhtään ainoaa koiraani.
Nämä mun koirani ovat aina mua kunnioittaneet ja aina myös iloinneet mun nähdessään.Ei ikinä pelkoa siitä voiko tulla.
Se koira ei todellakaan mua pelkää jos otan sitä niskasta kiinni ja siirrän pois puremasta.
Se ei ole väkivaltaa missään nimessä.
Seuraa nyt hyvä mies kuinka koirat toisiaan kohtelevat.
Kyllä ne aikuiset sen pennun niskasta siirtävät pois kimpustaan eikä siinä mitään traumoja synny. - ihan kannetaan
issu56 kirjoitti:
Meillä pentu tulee ensi viikolla 9vkoa, eikä ole edes yrittänyt purra! Sen kanssa ei liioin hösötetä liikoja, vaan saa leluillaa leikkiä ihan omiin nimiin. Pihalle ja takaisin sisälle se kannetaan ja silloinhan sillä olis mitä parhaimmat mahdollisuudet puremiseen, mutta pusuja se vain antaa häntä iloisesti heiluen. Kyllä sitä ihan omaalaisjärkeä tulisi käyttää pennun kanssa huomattavasti enemmän, kuin mitä nyt näyttää olevan tapana! Vaikka lukisi tusinan verran kirjoja, niin niiden ehjeet eivät välttämättä ihan sellaisinaan toimi jokaiseen pentuun/koiraan! Eikä koiraa tosiaankaan tarvitse alistaa, sillä koirasta kyllä todellakin paistaa niin selvästi, millaisen kohtelun on saanut. Alistettu koira ei mene omistajansa luokse iloisesti häntä heiluen!!
nuin iäkäs pentu ulos ja sissään,kyllä ne meillä kotiin tultuaan 8viikkoisina ovat ihan itte ulos ja sisään rampanneet ,ai niin mutta nythan olikin kyseessä kultainen mössöpullansyöjälelliikki.
- Sami
kuule kirjoitti:
nyt aivan väärin sen mitä ajan takaa,sitä pentua ei RAVISTELLA.Mistä tuollaista oot saanut päähäsi.
Mikäs hemmetin heitto tuo oli että minä keppiä koirilleni antaisin.
Minä en ole ikinä näiden vuosien aikana lyönyt yhtään ainoaa koiraani.
Nämä mun koirani ovat aina mua kunnioittaneet ja aina myös iloinneet mun nähdessään.Ei ikinä pelkoa siitä voiko tulla.
Se koira ei todellakaan mua pelkää jos otan sitä niskasta kiinni ja siirrän pois puremasta.
Se ei ole väkivaltaa missään nimessä.
Seuraa nyt hyvä mies kuinka koirat toisiaan kohtelevat.
Kyllä ne aikuiset sen pennun niskasta siirtävät pois kimpustaan eikä siinä mitään traumoja synny.Alunperin oli pakko kirjoittaa tänne, koska mielestäni jotkut täällä kirjoitetut koiran koulutusneuvot, eivät ole koiran koulutusta vaan pahoinpitelyä. Koiran koulutuksessa ei mielestäni pitäisi koskaan joutua käyttämään kivun tuottamista koiralle. Jo ihan siitä syystä, että siitä ei ole muuta kuin haittaa loppujen lopuksi.
Taisin siis ymmärtää sinut hieman väärin. Et kuulu tähän kastiin. Hyvä niin.
Toivotan sinulle mukavia hetkiä koirien parissa.
-Sami - Sami
ihan kannetaan kirjoitti:
nuin iäkäs pentu ulos ja sissään,kyllä ne meillä kotiin tultuaan 8viikkoisina ovat ihan itte ulos ja sisään rampanneet ,ai niin mutta nythan olikin kyseessä kultainen mössöpullansyöjälelliikki.
Mikäköhän oli tämänkin viestin tarkoitus?
Esim. jos asuu kerrostalossa, niin pentu pitää kantaa ulos, koska pennun ei ole hyvä kävellä rappusia.
>nythan olikin kyseessä kultainen >mössöpullansyöjälelliikki.
? Mitä ihmettä ?
-Sami - Molossi
Sami kirjoitti:
Mikäköhän oli tämänkin viestin tarkoitus?
Esim. jos asuu kerrostalossa, niin pentu pitää kantaa ulos, koska pennun ei ole hyvä kävellä rappusia.
>nythan olikin kyseessä kultainen >mössöpullansyöjälelliikki.
? Mitä ihmettä ?
-SamiSami , on eri tapoja opettaa koiria ja kasvattaa.
Eri metodeilla voi saada niin hyvää kuin huonoa aikaiseksi , riippuen käyttäjästä .
Itse olen kanssasi aivan samoilla linjoilla , ja joitain vuosia on kokemuksia kerätty ;) .
Sekin auttaisi paljon , jos ihmiset OPETTAISIVAT KUNNOLLA koirilleen EI - sanan merkityksen . Koirille vaan hoetaan tuota sanaa , ja sitten kun ei toimi , niin otetaan järeämmät aseet , kun käämit menee ( en nyt puhu mistään väkivallasta ...) .Moni ihminen ei ole tullut ajatelleeksi sitä , varsinkin pennun kohdalla , että se ei välttämättä tajuakaan mitä siltä vaaditaan , kun se ei ymmärrä kunnolla tuota kieltosanaa ( eli lopettamaan EI - toivottua toimintaa ).
Ja tuosta niskaan tarttumisesta , niin minä en ole koskaan nähnyt koirien , omien tai tuttujen rankaisevan tottelemattomia nuoria tarttumalla niskasta . Ilmeisesti olen jotain missannut tai sitten en ... Sen mitä minä olen nähnyt , niin jos rauhoittavat eleet ei auta (tai vanhempi koira ei ole niissä kovin taidokas ja aktiivinen ) ja vanhemmalta menee " käämit
" , niin se päästää melkoisen rähähdyksen ja louskauttaa leukojaan ( ei siis tartu kiinni ) , joskus tuuppasee nuoremman kumoon.
Niskasta tarttumisen olen ainoastaan nähnyt , kun emä on kantanut hieman pentulaatikossa " eksynyttä " pikkupentua parempaan talteen :O).
No taas kerran , konstit on monet ja jokainen valitkoon linjansa ...
Minä nyt jo laiskuutenikin puolesta käytän komennoissani mieluummin tuota henkistä puolta ... :=)
Ja ei millään pahalla ketään kohtaan , mutta illan parhaat naurut sain tuosta , että koira puree , kun tietää saavansa palkkioksi lelun, kuten täällä joku ounasteli...
Mistähän minä löytäisin moisen viisaan Rintintinin itselleni :O) - Sami
Molossi kirjoitti:
Sami , on eri tapoja opettaa koiria ja kasvattaa.
Eri metodeilla voi saada niin hyvää kuin huonoa aikaiseksi , riippuen käyttäjästä .
Itse olen kanssasi aivan samoilla linjoilla , ja joitain vuosia on kokemuksia kerätty ;) .
Sekin auttaisi paljon , jos ihmiset OPETTAISIVAT KUNNOLLA koirilleen EI - sanan merkityksen . Koirille vaan hoetaan tuota sanaa , ja sitten kun ei toimi , niin otetaan järeämmät aseet , kun käämit menee ( en nyt puhu mistään väkivallasta ...) .Moni ihminen ei ole tullut ajatelleeksi sitä , varsinkin pennun kohdalla , että se ei välttämättä tajuakaan mitä siltä vaaditaan , kun se ei ymmärrä kunnolla tuota kieltosanaa ( eli lopettamaan EI - toivottua toimintaa ).
Ja tuosta niskaan tarttumisesta , niin minä en ole koskaan nähnyt koirien , omien tai tuttujen rankaisevan tottelemattomia nuoria tarttumalla niskasta . Ilmeisesti olen jotain missannut tai sitten en ... Sen mitä minä olen nähnyt , niin jos rauhoittavat eleet ei auta (tai vanhempi koira ei ole niissä kovin taidokas ja aktiivinen ) ja vanhemmalta menee " käämit
" , niin se päästää melkoisen rähähdyksen ja louskauttaa leukojaan ( ei siis tartu kiinni ) , joskus tuuppasee nuoremman kumoon.
Niskasta tarttumisen olen ainoastaan nähnyt , kun emä on kantanut hieman pentulaatikossa " eksynyttä " pikkupentua parempaan talteen :O).
No taas kerran , konstit on monet ja jokainen valitkoon linjansa ...
Minä nyt jo laiskuutenikin puolesta käytän komennoissani mieluummin tuota henkistä puolta ... :=)
Ja ei millään pahalla ketään kohtaan , mutta illan parhaat naurut sain tuosta , että koira puree , kun tietää saavansa palkkioksi lelun, kuten täällä joku ounasteli...
Mistähän minä löytäisin moisen viisaan Rintintinin itselleni :O)Molossi, oli oikein mukava lukea kommenttisi.
>Sami , on eri tapoja opettaa koiria ja kasvattaa.
>Eri metodeilla voi saada niin hyvää kuin huonoa >aikaiseksi , riippuen käyttäjästä .
Olet aivan oikeassa. Lähinnä olen tässä yrittänyt painottaa sitä että koiraa voi MYÖS kasvattaa ilman kivun tuottamista/pahoinpitelyä jne. 'pehmeillä arvoilla' ja näin on mahdollista saadaan vielä jopa parempi tulos. En usko kuitenkaan että väkivallalla/pahoinpitelyllä saadaan koskaan mitään hyvää aikaiseksi.
>Sekin auttaisi paljon , jos ihmiset OPETTAISIVAT >KUNNOLLA koirilleen EI - sanan merkityksen .
Erittäin hyvä pointti. Koiralta ei voi vaatia, mitään mitä se ei varmasti ymmärrä/osaa. Hoen tätä usein itselleni, ja monesti huomaan että koirani tekisi varmasti asian, mutta se ei tajua mitä yritän hänelle sanoa niin eleillä tai sanoillani. Tällöin tarvitaan lisää harjoituksia.
>Ja tuosta niskaan tarttumisesta , niin minä en >ole koskaan nähnyt koirien , omien tai tuttujen >rankaisevan tottelemattomia nuoria tarttumalla >niskasta .
Näinhän se menee, mutta myytti istuu lujassa.
>Ja ei millään pahalla ketään kohtaan , mutta >illan parhaat naurut sain tuosta , että koira >puree , kun tietää saavansa palkkioksi lelun, >kuten täällä joku ounasteli...
:)
-Sami - jaa
Sami kirjoitti:
Molossi, oli oikein mukava lukea kommenttisi.
>Sami , on eri tapoja opettaa koiria ja kasvattaa.
>Eri metodeilla voi saada niin hyvää kuin huonoa >aikaiseksi , riippuen käyttäjästä .
Olet aivan oikeassa. Lähinnä olen tässä yrittänyt painottaa sitä että koiraa voi MYÖS kasvattaa ilman kivun tuottamista/pahoinpitelyä jne. 'pehmeillä arvoilla' ja näin on mahdollista saadaan vielä jopa parempi tulos. En usko kuitenkaan että väkivallalla/pahoinpitelyllä saadaan koskaan mitään hyvää aikaiseksi.
>Sekin auttaisi paljon , jos ihmiset OPETTAISIVAT >KUNNOLLA koirilleen EI - sanan merkityksen .
Erittäin hyvä pointti. Koiralta ei voi vaatia, mitään mitä se ei varmasti ymmärrä/osaa. Hoen tätä usein itselleni, ja monesti huomaan että koirani tekisi varmasti asian, mutta se ei tajua mitä yritän hänelle sanoa niin eleillä tai sanoillani. Tällöin tarvitaan lisää harjoituksia.
>Ja tuosta niskaan tarttumisesta , niin minä en >ole koskaan nähnyt koirien , omien tai tuttujen >rankaisevan tottelemattomia nuoria tarttumalla >niskasta .
Näinhän se menee, mutta myytti istuu lujassa.
>Ja ei millään pahalla ketään kohtaan , mutta >illan parhaat naurut sain tuosta , että koira >puree , kun tietää saavansa palkkioksi lelun, >kuten täällä joku ounasteli...
:)
-Samiolen kovasti lueskellut koira-aiheisia foorumeita valmistautuakseni tulevaan. :)
Tämä on ensimmäinen oma koirani joten kaikki on aika uutta.
Uskon että näin etukäteen on viisainta päättä mitä metodeja tulen tulevaisuudessa käyttämän "koiran koulimisen kanssa" ja uskon että Samin mainitsema tyyli sopisi minun makuuni parhaiten. Syntyykö sillä todella tuloksia vai tulenko kasvattamaan ongelmakoiran? Onko jotain sivustoja joista saisin lisätietoa tuosta koulutuksesta? Toimiiko tämä tyyli jos perheessä on pieniä lapsia, ei nimittäin ole aikaa odotella kärsivällisesti että koira lopettaa ei toivotun käyttäytymisen kun pureminen sattuu lapsiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2241958Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse551227Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801065Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17998TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15940- 46855
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89854- 70802
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42784