Teinien kasvissyönti.

Heidi

Oon just sellanen "kasvissyöjä", mitä lähes kaikki tuntuu "mollaavan", "Ethän sä oo kasvissyöjä, jos syöt kuitenki jotain lihaa". En oo syönyt punasta lihaa lähes seittemään vuoteen // Nyt oon koht 16-vuotias. ALuks se tais olla huomionkerjäämistä mutsilta (tai jtk, tuli vaan tunne et nyt mä haluun ruveta..) --> ja aluks en syöny mitään lihaa. Mun "idolini", meiän lastehoitaja Laura, oli just sellanen "kasvissyöjä" kun mitä mä oon nyt. Laura oli ainut ihmine, joka sai mun päätä edes vähän kääntymään ja mä sit suostuin jatkamaan kalan, kanan ja kalkkunan syöntiä, mut jättämään punaisen lihan pois. Mutsin liharuuatkaan ei ollu kovin maittavia.. ;DD "Tapeltiin" tästä kauan mutsin kans, mut lopulta se anto periks, onneks. :) Oon ollu lähes puolet mun koko elämästä tällä ruokavaliolla, eikä oo pätkääkää harmittanu. Se on terveellistä ja on mun mielestä hyvä, että syön edes jotaki lihaa! En mäkään pidä siitä, että sanon itseäni "kasvissyöjäksi", mutta en mä sentäs koko ruokainenkaa oo. Semivegetaristi on uusin sana minkä opin, ja täst lähtien kutsun itseäni sillä nimellä, koska se on lähinnä ruokavaliotani ja en oo varsinaisesti "kasvissyöjä".
Tässä hommassa oikeesti ärsyttää ihmiset, jotka alottaa "kasvissyönnin", koulussa jne, mutta mäkissä ne vetää lihahampparia hyvällä ruokahalulla koska niiden mielestä ne on parempia. ARGH! Se on niiin wannabe- hommaa että kaljuunnun kohta sen takia! Eli jos rupeatte, niin olkaa sit kans, ei sen takia, että kasvisruuat on parempia koulussa tai sen takia, että saisitte kavereiltanne huomiota. Mä aion olla loppu elämäni syömättä punaista lihaa ja ehkä joskus myöhemmin jätän kaiken lihan pois.

-Kommentoikaas ihmiset.

152

7114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jepari

      Mulla on kaveri, Heidi nimeltään, joka on kans kasvissyöjä. Se alotti sen joskus kuusvuotiaana mun tietääkseni... tai sillon se ei syöny mitään lihaa, mut kananmunia, liivatetta ja maitoa kyllä. Seuraavaks se lopetti kananmunien syönnin ja nyt vajaa vuos sitten ei enää liivatekaan maistunut. (Tosin Heidi on sortunut liivatteeseen pari kertaa, mikä on hyvä piikittelyn aihe x) ) Mutta kyseinen kaveri lopetti lihansyönnin ihan sen takia, kun ei siitä pitänyt. Sitten periaatteesta jätti loputkin pois... vaikka maitoa juo vielä, koska ei syö edes tofuruokia tai mitään.

      Mutta sitten on tullut enemmän ja vähemmän niitä "wannabekasvissyöjäteinejä" vuoden aikana. Tai ehkä noudattavat kasvisruokavaliota nyt muuallakin kuin koulussa, mutta luulen, että se on ohimenevää ja huomiontavoittelua. Ja ehkä lukion loputtua jää tuo kasvistelu viimeistään pois. (Eihän sitä varmasti voi tietää, mutta veikkaisin näin.)

      Itse inhoan lähes kaikkia kasvisruokia, niin en ole edes ajatellut rupeavani vegeksi. Periaate tietty sekin varmaan... x)

      • Heidi

        Harvemmin mä ketään säikyttelen, mutta toi toinen Heidi sai mut saamaan sätkyn. Huh.


      • Heidi

        Luulen että en lopeta tätä ruokavaliota opiskelunkaan aikana. :DD


    • poika 20+

      typerää toi teinien kasvis syönti höpötys! liha on sitä varten että sitä syödään! mutta en ymmärrä tota muoti juttua! pikku sisko oli kans kasvis syöjä sitte se varmaa unohti sen ku vaan jatko lihan syöntiä! kyllä mä vähä kyselin että joko meni ohi se villitys!? Typerää, ja mistäköhän seki johtuu että vaan tytöt on kasvissyöjiä? Voi kun teille joku takois vaik lekalla päähän järkeä! åpojat tajuaa oman parhaansa!

      • nitara

        Kasvissyönti ihan oma asia,mun kaverikin on kasvissyöjä,ei mitään lihaa jne...osaat aika hyvin yhdyssanat poika 20 :D


      • asian.
        nitara kirjoitti:

        Kasvissyönti ihan oma asia,mun kaverikin on kasvissyöjä,ei mitään lihaa jne...osaat aika hyvin yhdyssanat poika 20 :D

        kui tenki vaikkaonki jotain yhdys sana virheitä kin... mutta eipäs täälä mitään yli oppilas aineita kirjoitetakkaa n... =)


      • Heidi.

        Hoh! Kummaa. Jos on ollut 9-10 vuotiaasta tähän ikään asti ja luokitellaan teini ääliöks? NO käyhän se niinkin, jos sen ikäset on jo teinejä. :DD Pissis-teini en kyllä ole.


      • Heidi

        On niitä poikiakin..


      • h-eid-i
        asian. kirjoitti:

        kui tenki vaikkaonki jotain yhdys sana virheitä kin... mutta eipäs täälä mitään yli oppilas aineita kirjoitetakkaa n... =)

        Ymmärrettiin kyllä mutta silti naurattaa. :D [Voi niitä kirjotusvirheitä multakin löytyä lahjakkaan paljon. :)]


      • Normaalisyöjä
        Heidi kirjoitti:

        On niitä poikiakin..

        Ehkä 95-prosenttisesti tyttöjä.


      • vihannes
        Normaalisyöjä kirjoitti:

        Ehkä 95-prosenttisesti tyttöjä.

        Yleensä nuoret naiset (usein vielä kaupunkilaiset) on ruokatottumuksien edelläkävijöitä. Vaikkapa kevyt tuotteet, kaupunkilais tytöistä sekin tapa on levinnyt.
        Saa nähä yleistyykö kasvissyönti tässä pikkuhiljaa myös 56-vuotiaille maalaisukoille. Parempi olis.


      • vihannes

        Hyvä asenne sulla, tolleen kun suhtaudutaan kaikkeen uuten niin varmasti tää maailmaa vaan junnaa paikoillaan ja tuhoutuu tuhoutumistaan.
        Se liha tulee eläimestä, tuntevasta olennosta, onko se eläin sitä varten että se kasvatetaan tapettavaksi?
        Ja onko se sinusta oikein että ihminen ihan omien mielihalujensa takia saa tappaa eläimiä?
        Ethän säkään saa raiskata kadulla kulkevaa naista vaikka kuinka tekis mieli?

        Sun siskostas en tiedä, se kai on vaan vähän pälli.


      • tyttö
        vihannes kirjoitti:

        Yleensä nuoret naiset (usein vielä kaupunkilaiset) on ruokatottumuksien edelläkävijöitä. Vaikkapa kevyt tuotteet, kaupunkilais tytöistä sekin tapa on levinnyt.
        Saa nähä yleistyykö kasvissyönti tässä pikkuhiljaa myös 56-vuotiaille maalaisukoille. Parempi olis.

        pjärkele, possua ja siivekästä naamaan niin johan elämä koreilee, raaka jauhelihakin käy. :>


      • vihanes
        tyttö kirjoitti:

        pjärkele, possua ja siivekästä naamaan niin johan elämä koreilee, raaka jauhelihakin käy. :>

        Ja lihansyönnissä ei ole mielestäsi mitään pahaa?
        Etkä pidä negatiivisina puolina että kymmenet miljardit eläimet kärsivät? Tai että luonto saastuu? Tai että kasvihuoneilmiö kiihtyy? Tai että eroosio lisääntyy? Tai että vesi- ja ruokavarantoja käytetään hyötysuhteessa 5% takaisin lihan valmistamiseksi; ja sille ruuallekin kun voisi olla parempaakin käyttöä.
        Olet vaan tyhmä.


      • Lihansyöjä
        vihanes kirjoitti:

        Ja lihansyönnissä ei ole mielestäsi mitään pahaa?
        Etkä pidä negatiivisina puolina että kymmenet miljardit eläimet kärsivät? Tai että luonto saastuu? Tai että kasvihuoneilmiö kiihtyy? Tai että eroosio lisääntyy? Tai että vesi- ja ruokavarantoja käytetään hyötysuhteessa 5% takaisin lihan valmistamiseksi; ja sille ruuallekin kun voisi olla parempaakin käyttöä.
        Olet vaan tyhmä.

        Suomessa tuatettu liha ja muu ruoka ei ole pois muiden vesivarannoista. Eli ulkomailta tuodut kasvikset (ja muu ruoka) kuluttavat aivan hirveästi vesivarojen vähyydestä kärsiviä maita! Katsoppa hesari 5.8.2005!


      • Vihreä
        vihanes kirjoitti:

        Ja lihansyönnissä ei ole mielestäsi mitään pahaa?
        Etkä pidä negatiivisina puolina että kymmenet miljardit eläimet kärsivät? Tai että luonto saastuu? Tai että kasvihuoneilmiö kiihtyy? Tai että eroosio lisääntyy? Tai että vesi- ja ruokavarantoja käytetään hyötysuhteessa 5% takaisin lihan valmistamiseksi; ja sille ruuallekin kun voisi olla parempaakin käyttöä.
        Olet vaan tyhmä.

        Miettikää sitä että suurimmassa osassa Suomea voimme pestä itsemme puhtaalla juomavedellä! Joku ulkomaalainen pitäisi sitä aikamoisena tuhlauksena!

        Sitten on aikamoinia ihmisiä jotka ei välitä, eikä osaa arvostaa tätäkin. Yhtenä esimerkkinä vain E-pillerien syöjät (hormonipäästöt vesistöihin)!


      • Mörkö
        vihannes kirjoitti:

        Hyvä asenne sulla, tolleen kun suhtaudutaan kaikkeen uuten niin varmasti tää maailmaa vaan junnaa paikoillaan ja tuhoutuu tuhoutumistaan.
        Se liha tulee eläimestä, tuntevasta olennosta, onko se eläin sitä varten että se kasvatetaan tapettavaksi?
        Ja onko se sinusta oikein että ihminen ihan omien mielihalujensa takia saa tappaa eläimiä?
        Ethän säkään saa raiskata kadulla kulkevaa naista vaikka kuinka tekis mieli?

        Sun siskostas en tiedä, se kai on vaan vähän pälli.

        Voi elämä....... vastaus ekaan kysymykseen: Todellakin on! Komentti toiseen toteamukseen: ethän sinäkään saa työntää vegepihviä tuheroon julkisella paikalla (tämä kommentti oli täysin rinnastettavissa yhtä idioottimaiseen raiskaus kommenttiin)?


      • tyttsyli

        mä oon ainaskin kasvis (vegetaristi) syöjä, oon 15..en kerjää tod. huomioo tai mitää. on vaa ällöttävää sydä lihaa!melkein kun söis ihmistä.


      • le chien
        Vihreä kirjoitti:

        Miettikää sitä että suurimmassa osassa Suomea voimme pestä itsemme puhtaalla juomavedellä! Joku ulkomaalainen pitäisi sitä aikamoisena tuhlauksena!

        Sitten on aikamoinia ihmisiä jotka ei välitä, eikä osaa arvostaa tätäkin. Yhtenä esimerkkinä vain E-pillerien syöjät (hormonipäästöt vesistöihin)!

        Vihreä
        6.8.2005 11:32
        "Yhtenä esimerkkinä vain E-pillerien syöjät (hormonipäästöt vesistöihin)!"

        Saanko kysyä, että miten E-pillerien syönti muka vaikuttaa vesistöjen hormonipitoisuuksiin?
        Pälli, taidat nyt puhua ihan eri asioista.


      • le chien kirjoitti:

        Vihreä
        6.8.2005 11:32
        "Yhtenä esimerkkinä vain E-pillerien syöjät (hormonipäästöt vesistöihin)!"

        Saanko kysyä, että miten E-pillerien syönti muka vaikuttaa vesistöjen hormonipitoisuuksiin?
        Pälli, taidat nyt puhua ihan eri asioista.

        No vaikka siten, että ne hormonit valuvat virtsan mukana viemäriin ja siitä vesistöihin. Ei niitä ainakaan vielä saa puhdistamoissa erotettua. Tämä sitten vaikuttaa vesistöissä eläviin elikkokantoihin haitallisesti (tulee keskenmenoja ja epämuodostumia. Suurimpana ongelmana tietenkin hedelmättömyys.)

        Aiheen vierestähän tämä menee...


    • suvi-irmeli

      kunnioitan sitä että oot pysyny päätöksessäs :).

      mun yks kaveri puhuu koko ajan ryhtyvänsä kasvissyöjäks mutta aina kun on koulussa liharuokaa ja sillä on nälkä, niin lihaakin se syö nautinnolla. usein sille sanon piruuttani tästä ja se kommentoi vaan: "alotan sen vähän myöhemmin." ja tollai se o sanonu ties kuinka monta kertaa viimesen vuoden aikana.

      • h-eid-i

        [rekistöröidyin äsken tälle nickille.] Kummallista, sanoppa kaverilles että joko on tai ei. :DD Onhan koulussa kasvisvasihtoehtokin ja sitäkin voi syödä. :DDD


    • ...

      Meijän koulussa on pari teiniä, jotka ''alotti'' vegetarismin.. Mut kohta ne taas söi punasta lihaa. , Mun yks luokkalainen aina muuttaa mielipidettään, kun kaverit vaihtuu. Se ottaa mallia uusista ystävistään ja yrittää olla kuin ne. Se sai uuden ystävän, joka oli ollu pienestä pitäen kasvissyöjä. No, Se mun luokkalainen. yhtäkkiä ei halunnut syödä enää punasta lihaa, ja sano et kannattaa muidenkin olla kasvissyöjiä. Jopa kotsan tunnilla sano opettajalle et, ei syö punasta lihaa. Mut koulun ruokalassa aina söi kaikkea (esim. nakkikeittoa ja pihvejä) Mut sit kun huomautin siitä, se tokas vaan et: ''Ups, unohin.'' ja siirsi nakinpalaset lautasen reunalle. Ja Monesti kävi hampurilaisella koulun jälkeen, ja söi lihahampparin! Kun se kaveri sitten vaihtui, se ei ollu enää ''kasvissyöjä'' Järkevää?!?!

      • h-eid-i

        Järkevää, ei tosiaankaan. Mutta just tätä mä tarkotin! Hyvä, että muutkin on samaa mieltä. :)


      • ...
        h-eid-i kirjoitti:

        Järkevää, ei tosiaankaan. Mutta just tätä mä tarkotin! Hyvä, että muutkin on samaa mieltä. :)

        Taidan tuntea sut ;DDD


      • h-eid-i
        h-eid-i kirjoitti:

        Järkevää, ei tosiaankaan. Mutta just tätä mä tarkotin! Hyvä, että muutkin on samaa mieltä. :)

        Niinhän sä taidat. :DD


    • alakulon_urkupiste

      oon samaa mieltä tosta jos alkaa kasvissyöjäksi ni sit myös vapaa-ajalla on sellane,eikä vaan skolessa tai kotona.mun mielest siin ei oo mitään pahaa jos haluu alkaa kasvissyöjäksi,jokasen oma asia.yleensä aikuiset valittaa aina,et "mikäs tollane juttu nyt on?"ja "kyllähän noi teinien jutut tiedetään."siis ovathan aikuiset itsekkin teineinä kokeilleet kaikkea ja miksei myös nykyajan nuoret???

      • h-eid-i

        Oon täysin samaa mieltä kanssasi. :)


    • minimika

      jokaisen oma asia.

    • SIPPARI

      Se on liha joka puhuu ja se meitä yhdistää!!!!

      • h-eid-i

        Kaikilla omat mielipiteensä.


      • kisse00
        h-eid-i kirjoitti:

        Kaikilla omat mielipiteensä.

        Toisaalta, jos joku ryhtyy kasvissyöjäks jonkun periaatteen takia, niin, kaikki voi luulla et sekin on sellainen teini... Ei kannata mainostaa sitä, jos on kasvissyöjä, ellei joku kysy, kun luullaan heti teiniksi. Kaikilla on omat mielipiteet, mutta ei kannata kerjätä huomiota olemalla joku, jota ei oikeasti ole!!


      • h-eid-i
        kisse00 kirjoitti:

        Toisaalta, jos joku ryhtyy kasvissyöjäks jonkun periaatteen takia, niin, kaikki voi luulla et sekin on sellainen teini... Ei kannata mainostaa sitä, jos on kasvissyöjä, ellei joku kysy, kun luullaan heti teiniksi. Kaikilla on omat mielipiteet, mutta ei kannata kerjätä huomiota olemalla joku, jota ei oikeasti ole!!

        Joo, yleensä ite ilmotan tän mun ruokavalion vaan tarpeen tullen. :DD


    • Lehmä on kasvissyöjä!

      Lehmä on kasvissyöjä ja sillä on neljä mahaa!

      • h-eid-i

        Niin on. Mutta mä en silti syö sitä, eikä mulla ainakaan ole neljää mahaa [en kyllä ole lehmäkään..] :DD


      • Lehmä on kasvissyöjä!
        h-eid-i kirjoitti:

        Niin on. Mutta mä en silti syö sitä, eikä mulla ainakaan ole neljää mahaa [en kyllä ole lehmäkään..] :DD

        Vasikalle neljä mahaa kehittyy kasvissyönnin seurauksena. Synnyttyään vasikka juo vain maitoa ja kun se sitten vaihtaa kasvisravintoon niin sille alkaa kehittyä neljä mahaa!


      • devilived

        En usko, että monikaan lehmä tuntee mielihyvää maidontuotannossa. Maitoa lypsetään usein liikaa (rahankiilto silmissä, arvaan), utaretulehdukset ovat yleisiä ja vasikat, jolle luonto on maidon tarkoittanut, vieroitetaan liian aikaisin ja surmataan (yllätys yllätys) ihmisen ruoaksi. En näe mitä tekemistä tällä on kissan rapsuttamisella.


    • hömp.pä

      itekki oon jättäny ruokavaliostani pois punasen lihan, mutta syön kanaa, kalaa ja kalkkunaa koska ymmärrän, etten sais niitten sisältämiä ravintoaineta tarpeeks muista ruuista. enkä todellakaan jättäny punaista lihaa pois minkään periaatteen takia, että "haluan olla kasvissyöjä". ei. sehän vaa osottaa ihmisen tyhmyyden jos jättää jonkin TÄRKEEN ruoka-aineen pois eikä korvaa sitä millään. hox että tätä vois kutsua just siks teinien tietämättömyydeks..tai mitä lie.. mutta, ite oon noudattanu nykyistä ruokavaliota vasta jotain päälle vuoden(oon 17), ja aikoinaan alotin sen sen takia, että halusin alkaa syödä terveellisemmin. pizzaa syön tosi harvoin ja hampurilaisia ym pikaruokia, joista ees pidä niitten epäterveellisyyden takia, syön ehkä kerran vuodessa. tuntuu, että kasvissyöjiä katsotaan vähä "kieroon" ehkä sen takia, ettei suurikaan osa ihmisistä tiedä niitten ruokavaliosta paljoakaa. :D

      • h-eid-i

        Samaa mieltä, mutta kyllä mä sillon tällöin syon kanahampurilaisen, eikä sen epäterveellisyys tee yhtään pahaa, kun se on muuten niin NAMIa. :DD Jatka vaan tuolla ruokavaliolla. ;)


    • Nokare

      mä olen ollu kans kohta 8vuotta syömättä punasta lihaa... mä en kerjänny sillä huomioo, eikä mulla oo lihan syöjiä vastaan mitään, mut en vaan pidä punsen lihan mausta... ei koulun kasvisruoat oo ollu mitään herkkua, mut aina sen epämääräsen sotkun on kurkustansa alas saanu... mut mun raudan saantini muusta ruokavaliosta,(ku en kerta syö punastalihaa) karkas ns. käsistä, mun laski hemoglobiini 98 ja laihduin n. 10 kg puolessa vuodessa ku ruoka lakkas maistumasta ja väsytti vaan alhasen hemoglobiinin takia... nyt oon käyny keskustelemassa lääkäreitten kans, ruokavaliostani... oon sairastellu koko ajan ja syön puolen vuoden rauta kuuria... eli, ei vaan pidä tehä samaa virhettä ku minä, pitää kanan ja kalan lisäks syödä, soijaa ja tofua, jotka on molemmat herkkua...
      sit mä olen saanu kans tuomion, että mun pitäis ruveta syömään punasta lihaa, et saisin itteni kuntoon.. :( mut toivottavasti et tee samanlaista virhettä ku minä tein... kasvissyönti kannatta!!

      • h-eid-i

        Huh. Yritän välttää tuota... "Kasvissyönti" ja kasvissyönti kannattaa. tää sama tarina on monessa muussakin paikassa täällä. yhteiskunta--> eläintensuojelu, sit joku kasvissyönti homma jonka juuresharja on kirjottanu. Siellä on keskustelun aiheena miksi "kasvissyöjät" syövät kanaa ja kalaa mutta ei punaista lihaa, onhan sekin lihaa. Mielenkiintoista, kävin itsekkin kommentoimassa... :DDD


      • h-eid-i

        Kyllä ne koulun kasvisruuat oksentamatta alas menee. :DDD


      • vihannes

        Olen kasvissyöjä ja ikää on 14-vuotta. Syön kalaa, mutta en muuta lihaa.
        Oon nyt jonkun 2-3 vuotta ollu. Eikä se missään vaiheessa mitään huomion kerjäämistä ollut. Mahto äiti ihmetellä kun tulin sille tippa linssissä selittämään tehokaataloudesta ja eläinten kärsimyksistä, 11-vuotiaana.
        Ajan myötä mielipiteet on vaan vahvistunu ja aion mä jättää kalankin pois jossain vaiheessa.
        Se vaan on väärin että jotain kasvatetaan järkyttävän huonoissa oloissa pelkästään koska ihminen on mieltynyt lihan makuun. Ja sitä pidetään vielä yleisesti hyväksyttävänä!!
        Tossa osote--> http://www.meetyourmeat.com/ joka kannattaa käydä kattomassa.

        Ja se että joku ihminen joka syö lihaa väittää olevansa eläinrakas, ärh mitä sontaa.
        Ei kukaan tapa mitään mitä rakastaa!


      • vihannes
        vihannes kirjoitti:

        Olen kasvissyöjä ja ikää on 14-vuotta. Syön kalaa, mutta en muuta lihaa.
        Oon nyt jonkun 2-3 vuotta ollu. Eikä se missään vaiheessa mitään huomion kerjäämistä ollut. Mahto äiti ihmetellä kun tulin sille tippa linssissä selittämään tehokaataloudesta ja eläinten kärsimyksistä, 11-vuotiaana.
        Ajan myötä mielipiteet on vaan vahvistunu ja aion mä jättää kalankin pois jossain vaiheessa.
        Se vaan on väärin että jotain kasvatetaan järkyttävän huonoissa oloissa pelkästään koska ihminen on mieltynyt lihan makuun. Ja sitä pidetään vielä yleisesti hyväksyttävänä!!
        Tossa osote--> http://www.meetyourmeat.com/ joka kannattaa käydä kattomassa.

        Ja se että joku ihminen joka syö lihaa väittää olevansa eläinrakas, ärh mitä sontaa.
        Ei kukaan tapa mitään mitä rakastaa!

        Ei ton edellisen viestin pitäny tohon kohti tulla, noh. kai mun asiani silti ymmärrettiin.


    • Neiti 18v.

      Noniin, en tiedä onko muslimien lisäksi muita jotka elävät pelkästään sianlihattomalla ruokavaliolla, mutta täältä löytyy yksi sellainen (oon ollut nyt about 6kk syömättä sianlihaa.)

      Miksi? Noh, sika ei oo mielestäni kovin "puhdasta lihaa", (kuten kana tai nauta, jotka syövät jyviä ja heinää). Emme tarkalleen tiedä mitä sioille syötetään ruuaksi, mutta pääasiassa ne kuitenkin syövät ihmisten jätteitä. Ja jos ihminen on sitä mitä hän syö niin miksi sika ei olisi?

      Kun miettii niin sianliha on oikeastaan aika ällöttävän näköistä, eikä maistu hyvälle muuten kuin voimakkaiden mausteiden kera jotka peittävät "läskisen" maun. Lisäksi Raamatussa ihmisiä neuvotaan olemaan syömättä sianlihaa, koska sika on saastainen eläin. No kun miettii miltä sika näyttää/elehtii niin voisi melkein yhtyä ajatukseen, vaikka ei mulla sinänsä oo mitään karjaeläimiä vastaan, älkää nyt loukkaantuko possujen ystävät =)

      Mutta mutta...Harva ihminen on varmaan koskaan edes kyseenalaistanut sianlihaa ruokana, sitä on vain totuttu syömään yleisesti.
      En koskaan yritä saada muita ihmisiä olemaan syömättä sitä, mutta jokaisen kannattaisi edes miettiä onko se nyt niin kovin kannattavaa. Se voi olla vain vaikeaa näin kesällä, kun makkara valtaa grillit =)

      • Sika syö viljaa!

        Sika syö rehuviljaa! Sekä myös (ihmis) ruuantähteitä
        jos niitä on tarjolla (mutta pääasiassa rehuviljaa).


      • h-eid-i

        Noh, käyhän se noinkin. :) Ja sitä läskiä siitä sitten kans löytyy.. :|


      • myös

        Sianlihaa en syö minäkään, mutta syyt ovat aivan toiset liittyen sikojen tuotanto-oloihin ja käsittelyyn.

        Mutta korjailen tietojasi eläinten rehuista. Sika syö kyllä melkein mitä vain, jos sitä sille annetaan. Samoin tekee siipikarja, eli broilerit ovat vähintään yhtä kaikkiruokaisia kuin siatkin. Myös naudat syövät ruoantähteitä, kuten perunoita, vanhoja leipiä ja omenankuoria, jos niitä niille annetaan. Kymmeniä vuosia sitten, kun yhdellä tilalla oli vähemmän eläimiä ja ne saivat yksilöllisempää hoitoa, niille kiikutettiin kaikki tähteet ja ne söivät niitä suurina herkkupaloina.

        Nykyään kun esim. sikoja on satoja - tuhansia, broilereita tuhansia - kymmeniä tuhansia ja nautoja kymmeniä - satoja yhdellä tilalla, ei ruoantähteitä käytetä käytännössä enää ollenkaan rehuna. Suurien eläinmäärien ruokinta perustuu yhä enemmän teolliseen rehuun. Etenkin sikojen ja siipikarjan rehu on tasalaatuista "jauhoa", jossa on kaikki "hutut ja vellit" sekaisin tai sioilla usein myös velliä, jossa rehuun on lisätty vettä. Naudat märehtijöinä syövät tietenkin myös nurmirehua teollisen rehun ja/tai viljan lisäksi.


      • Sunny

        En nyt ihan ymmärrä tuota jätejuttua. Juu, ainakin joillekin sioille syötetään ihmisten jätteitä, vaikkapa sinunkin jätteitä.. Eli sika on saastainen, jos se syö sitä mitä ihmisetkin? Sun pointti vähän hukku..

        Niin, ja mun mielestä sika maistuu oikein hyvälle, eilä todellakaan kaipaa paljoa mausteita.

        VT:ssa kyllä käsketään olla syömättä sianlihaa, mutta tuo kumotaan UT:ssa. Ei kannata perustella väitteitään Raamatulla, jos ei tiedä siitä mitään.

        Ja niin, harva ihminen on kyseenalaistanut sianlihaa ruokana, koska siihen ei vaan yksinkertaisesti ole mitään syytä.


    • VampireBoy

      En oikein ymmärrä, että mistä ihmeen syystä ihmiset alkavat vegetaristeiksi tms.?
      Tarkoitukseni ei missään nimessä ole dissata ketään tai väitellä, ihan vaan mielenkiinnosta kysyn!
      Itse syön lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita, mutta koska minulla todettiin ihan lähiaikoina kala-allergia, joudun jättämään kaiken kalaan liittyvän syömättä. Se taas tuottaa uskomattoman paljon harmia ja v**utusta,
      koska aiemmin lempiruokiini kuului savulohi yms, ja enää en voi siihenkään koskea.
      Siispä ihmettelen kasvissyöjäksi ryhtymisessä sitä, että jätättekö lihan syömisen pois vaan jonkun periaatteen takia ja kärsitte siitä, vai ettekö ylipäätään pidä lihatuotteista??
      En voisi kuvitellakaan esim. kahvinjuonnin lopettamista vaikka siihen olisi hyväkin syy, koska ajattelisin sitä jatkuvasti ja katuisin sitä päätöstä koko ajan..?

      • h-eid-i

        Riippuu ihan täysin ihmisestä, kaikilla on omat perustelunsa ja syyt tähän.


      • vege2,5v

        Hei!

        Voisin kertoa omalta osaltani hieman syitä siihen miksi olen vege. Olen ollut nyt 2,5 vuotta kasvissyöjä (kalaa syön harvoin, mut en ikinä kanaa tms) ja ikää on pian 19. Alun perin mun kasvissyönti lähti ihan siitä, että aloin syödä vakkaristi kasvisruokaa koulussa, koska pidin siitä enemmän kuin liharuuasta. Sitten homma meni siihen, että en enää vain pystynyt syömään lihaa, siitä tuli niin paha olo (tunsin tekeväni jotain niin väärää kun olaa ja voi), että halusin vain itkeä ja oksentaa. Ja koska tuollainen fyysinen ja henkinen pahoinvointikohtaus monta kertaa päivässä olis ollut liian ylivoimaista, liha jäi ikään kuin luonnostaan pois. Nyt myöhemmin olen löytänyt myös kunnolliset perustelut kasvissyöjänä olemiseen (kts jutun loppu), ja tunnen toimivani eettisesti oikein jättämällä eläimet rauhaan.

        Kun kysyit "VampireBoy", että "kärsimmekö" me lihan syömisen pois jättämisestä, vai emmekö vain pidä lihasta, minun on hieman vaikea vastata. Minä pidin lihasta ennen kun sen syömisestä alkoi tulla paha olo, mutta kertaakaan minun ei ole enää tehnyt mieli lihaa, ja ajatuskin lihan syömisestä tekee pahaa (välillä myös kalan syömisestä, mutta sitä syön vain terveydellisistä syistä). Eli ei todellakaan tee mieli lihaa, joten siitä on helppo pidättäytyä.

        Niin ja siitä haluaisin vielä tässä sanoa, että mielestäni "koulukasvissyönnissä" ei ole mitään pahaa, jos ei väitä muille syövänsä aina niin (koska valehtelu on rumaa :P). Mielestäni on sitä parempi, mitä vähemmän lihaa tässä maailmassa syödään, joten jokainen joka vähentää liharavinnon kulutusta edes vähän (eli vaikka vain koulussa), tekee paljon hyvää tälle maailmalle.

        Ja jos jollekin on vielä epäselvää, miksi me kasvissyöjät (ainakin osa meistä) pitää lihansyömistä eettisesti vääränä, niin tässä muutama syy (lähde: http://www.vegaaniliitto.fi/kolme.html):

        1)Vuosittain maailmassa teurastetaan tuhansia miljoonia eläimiä, Suomessa yli 50 miljoonaa. Eläimet elävät yleensä ahtaissa ja virikkeettömissä oloissa, ja kuljetus teurastamolle aiheuttaa usein stressiä ja joskus suoranaisia fyysisisiä vammoja.
        2) Lihansyönti moninkertaistaa ihmisen luonnolle aiheuttaman kuormituksen. Nykyisten ylisuurten ihmismäärien ruokkiminen karjatalouden tuotteilla edellyttää monin verroin suurempia eläinmääriä kuin mitä metsissä ja niityillä luonnostaan vaeltelisi.
        3) Karjatalous on merkittävänä osasyynä happamaan laskeumaan, eroosioon, kasvihuoneilmiön voimistumiseen, sekä vesien saastumiseen ja pohjavesien ehtymiseen. Koneistetussa maataloudessa lihantuotanto kuluttaa tuotettua kaloria kohti monin verroin enemmän fossiilisia polttoaineita kuin kasvisten kasvattaminen. Varsinkin pohjoisilla alueilla myös riittävän lämmön ja suojan taakaavien eläinsuojien rakentaminen ja ylläpito lisäävät energiankulutusta. Osa maapallon viljelymaasta on keinokastelualueilla, missä veden saanti on niukkaa; kasvissyöjän ravinnon kasvattamiseen tarvitaan vain murto-osa siitä vesimäärästä, mikä kuluu lihansyöjän ruoan tuottamiseen.
        4) Sademetsien, maapallon keuhkojen, ja tärkeän lämpötilan ja kosteuden säätelijän, kaataminen laidunmaaksi lihakarjalle on ehkä tunnetuin esimerkki karjatalouden tuhoisista vaikutuksista.
        5)YK:n ruoka- ja maatalousjärjestön FAO:n mukaan noin 800 miljoonaa ihmistä kärsii aliravitsemuksesta. Jos kaikki ihmiset olisivat kasvissyöjiä ja ruoka jaettaisiin oikeudenmukaisesti, kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää. Saman kalori- tai proteiinimäärän tuottaminen eläinkunnan tuotteina vaatii keskimäärin kymmenen kertaa suuremman maa-alueen kuin mikä kasvikunnan tuotteita tuotettaessa olisi tarpeen. Suuri osa maailman viljelykelpoisesta maa-alasta on laidunmaana tai kasvaa karjanrehua. Kasvisten kierrättäminen eläinten ruoansulatuksen kautta on ravinnon ja luonnonvarojen tuhlausta.


      • h-eid-i
        vege2,5v kirjoitti:

        Hei!

        Voisin kertoa omalta osaltani hieman syitä siihen miksi olen vege. Olen ollut nyt 2,5 vuotta kasvissyöjä (kalaa syön harvoin, mut en ikinä kanaa tms) ja ikää on pian 19. Alun perin mun kasvissyönti lähti ihan siitä, että aloin syödä vakkaristi kasvisruokaa koulussa, koska pidin siitä enemmän kuin liharuuasta. Sitten homma meni siihen, että en enää vain pystynyt syömään lihaa, siitä tuli niin paha olo (tunsin tekeväni jotain niin väärää kun olaa ja voi), että halusin vain itkeä ja oksentaa. Ja koska tuollainen fyysinen ja henkinen pahoinvointikohtaus monta kertaa päivässä olis ollut liian ylivoimaista, liha jäi ikään kuin luonnostaan pois. Nyt myöhemmin olen löytänyt myös kunnolliset perustelut kasvissyöjänä olemiseen (kts jutun loppu), ja tunnen toimivani eettisesti oikein jättämällä eläimet rauhaan.

        Kun kysyit "VampireBoy", että "kärsimmekö" me lihan syömisen pois jättämisestä, vai emmekö vain pidä lihasta, minun on hieman vaikea vastata. Minä pidin lihasta ennen kun sen syömisestä alkoi tulla paha olo, mutta kertaakaan minun ei ole enää tehnyt mieli lihaa, ja ajatuskin lihan syömisestä tekee pahaa (välillä myös kalan syömisestä, mutta sitä syön vain terveydellisistä syistä). Eli ei todellakaan tee mieli lihaa, joten siitä on helppo pidättäytyä.

        Niin ja siitä haluaisin vielä tässä sanoa, että mielestäni "koulukasvissyönnissä" ei ole mitään pahaa, jos ei väitä muille syövänsä aina niin (koska valehtelu on rumaa :P). Mielestäni on sitä parempi, mitä vähemmän lihaa tässä maailmassa syödään, joten jokainen joka vähentää liharavinnon kulutusta edes vähän (eli vaikka vain koulussa), tekee paljon hyvää tälle maailmalle.

        Ja jos jollekin on vielä epäselvää, miksi me kasvissyöjät (ainakin osa meistä) pitää lihansyömistä eettisesti vääränä, niin tässä muutama syy (lähde: http://www.vegaaniliitto.fi/kolme.html):

        1)Vuosittain maailmassa teurastetaan tuhansia miljoonia eläimiä, Suomessa yli 50 miljoonaa. Eläimet elävät yleensä ahtaissa ja virikkeettömissä oloissa, ja kuljetus teurastamolle aiheuttaa usein stressiä ja joskus suoranaisia fyysisisiä vammoja.
        2) Lihansyönti moninkertaistaa ihmisen luonnolle aiheuttaman kuormituksen. Nykyisten ylisuurten ihmismäärien ruokkiminen karjatalouden tuotteilla edellyttää monin verroin suurempia eläinmääriä kuin mitä metsissä ja niityillä luonnostaan vaeltelisi.
        3) Karjatalous on merkittävänä osasyynä happamaan laskeumaan, eroosioon, kasvihuoneilmiön voimistumiseen, sekä vesien saastumiseen ja pohjavesien ehtymiseen. Koneistetussa maataloudessa lihantuotanto kuluttaa tuotettua kaloria kohti monin verroin enemmän fossiilisia polttoaineita kuin kasvisten kasvattaminen. Varsinkin pohjoisilla alueilla myös riittävän lämmön ja suojan taakaavien eläinsuojien rakentaminen ja ylläpito lisäävät energiankulutusta. Osa maapallon viljelymaasta on keinokastelualueilla, missä veden saanti on niukkaa; kasvissyöjän ravinnon kasvattamiseen tarvitaan vain murto-osa siitä vesimäärästä, mikä kuluu lihansyöjän ruoan tuottamiseen.
        4) Sademetsien, maapallon keuhkojen, ja tärkeän lämpötilan ja kosteuden säätelijän, kaataminen laidunmaaksi lihakarjalle on ehkä tunnetuin esimerkki karjatalouden tuhoisista vaikutuksista.
        5)YK:n ruoka- ja maatalousjärjestön FAO:n mukaan noin 800 miljoonaa ihmistä kärsii aliravitsemuksesta. Jos kaikki ihmiset olisivat kasvissyöjiä ja ruoka jaettaisiin oikeudenmukaisesti, kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää. Saman kalori- tai proteiinimäärän tuottaminen eläinkunnan tuotteina vaatii keskimäärin kymmenen kertaa suuremman maa-alueen kuin mikä kasvikunnan tuotteita tuotettaessa olisi tarpeen. Suuri osa maailman viljelykelpoisesta maa-alasta on laidunmaana tai kasvaa karjanrehua. Kasvisten kierrättäminen eläinten ruoansulatuksen kautta on ravinnon ja luonnonvarojen tuhlausta.

        Joku osaa oikeasti perustella kanstaansa. ;) Mulla noi asiat ei tullu niin vahvasti, mutta kyllä nekin jonkun (hiukan) verran vaikutti. On se surullista, mutta ei se tappaminen tästä ruokavaliosta huolimatta vähene, ku kuitenkin niin moni muu syö lihaa....


      • vege2,5v
        h-eid-i kirjoitti:

        Joku osaa oikeasti perustella kanstaansa. ;) Mulla noi asiat ei tullu niin vahvasti, mutta kyllä nekin jonkun (hiukan) verran vaikutti. On se surullista, mutta ei se tappaminen tästä ruokavaliosta huolimatta vähene, ku kuitenkin niin moni muu syö lihaa....

        Maailmassa on varmasti tuhansia kasvissyöjiä (tai miljoonia peräti?), ja jos heistä jokainen ajattelisi, että "ei se tappaminen tästä ruokavaliosta huolimatta vähene, ku kuitenkin niin moni muu syö lihaa...." ja lopettaisi kasvissyönnin, niin kyllä sitten tuotanto varmasti kasvaisi entisestään. Eikä vain se eläinten tappaminen, vaan myös ne elinolosuhteet.

        Kasvissyönti on musta vähän samanlaista kannanottoa kun äänestäminen. Eihän yksi ääni näy missään, mutta silti en ainakaan itse jättäisi äänestämättä. Eikä yksi kasvissyöjä ehkä maailmaa pelasta, mutta sadattuhannet saavat jo jotain aikaan. :)


      • h-eid-i
        vege2,5v kirjoitti:

        Maailmassa on varmasti tuhansia kasvissyöjiä (tai miljoonia peräti?), ja jos heistä jokainen ajattelisi, että "ei se tappaminen tästä ruokavaliosta huolimatta vähene, ku kuitenkin niin moni muu syö lihaa...." ja lopettaisi kasvissyönnin, niin kyllä sitten tuotanto varmasti kasvaisi entisestään. Eikä vain se eläinten tappaminen, vaan myös ne elinolosuhteet.

        Kasvissyönti on musta vähän samanlaista kannanottoa kun äänestäminen. Eihän yksi ääni näy missään, mutta silti en ainakaan itse jättäisi äänestämättä. Eikä yksi kasvissyöjä ehkä maailmaa pelasta, mutta sadattuhannet saavat jo jotain aikaan. :)

        ELi tällä ruokavaliolla jaketaan. :P


      • Tietoa täältä jostakin ...
        vege2,5v kirjoitti:

        Hei!

        Voisin kertoa omalta osaltani hieman syitä siihen miksi olen vege. Olen ollut nyt 2,5 vuotta kasvissyöjä (kalaa syön harvoin, mut en ikinä kanaa tms) ja ikää on pian 19. Alun perin mun kasvissyönti lähti ihan siitä, että aloin syödä vakkaristi kasvisruokaa koulussa, koska pidin siitä enemmän kuin liharuuasta. Sitten homma meni siihen, että en enää vain pystynyt syömään lihaa, siitä tuli niin paha olo (tunsin tekeväni jotain niin väärää kun olaa ja voi), että halusin vain itkeä ja oksentaa. Ja koska tuollainen fyysinen ja henkinen pahoinvointikohtaus monta kertaa päivässä olis ollut liian ylivoimaista, liha jäi ikään kuin luonnostaan pois. Nyt myöhemmin olen löytänyt myös kunnolliset perustelut kasvissyöjänä olemiseen (kts jutun loppu), ja tunnen toimivani eettisesti oikein jättämällä eläimet rauhaan.

        Kun kysyit "VampireBoy", että "kärsimmekö" me lihan syömisen pois jättämisestä, vai emmekö vain pidä lihasta, minun on hieman vaikea vastata. Minä pidin lihasta ennen kun sen syömisestä alkoi tulla paha olo, mutta kertaakaan minun ei ole enää tehnyt mieli lihaa, ja ajatuskin lihan syömisestä tekee pahaa (välillä myös kalan syömisestä, mutta sitä syön vain terveydellisistä syistä). Eli ei todellakaan tee mieli lihaa, joten siitä on helppo pidättäytyä.

        Niin ja siitä haluaisin vielä tässä sanoa, että mielestäni "koulukasvissyönnissä" ei ole mitään pahaa, jos ei väitä muille syövänsä aina niin (koska valehtelu on rumaa :P). Mielestäni on sitä parempi, mitä vähemmän lihaa tässä maailmassa syödään, joten jokainen joka vähentää liharavinnon kulutusta edes vähän (eli vaikka vain koulussa), tekee paljon hyvää tälle maailmalle.

        Ja jos jollekin on vielä epäselvää, miksi me kasvissyöjät (ainakin osa meistä) pitää lihansyömistä eettisesti vääränä, niin tässä muutama syy (lähde: http://www.vegaaniliitto.fi/kolme.html):

        1)Vuosittain maailmassa teurastetaan tuhansia miljoonia eläimiä, Suomessa yli 50 miljoonaa. Eläimet elävät yleensä ahtaissa ja virikkeettömissä oloissa, ja kuljetus teurastamolle aiheuttaa usein stressiä ja joskus suoranaisia fyysisisiä vammoja.
        2) Lihansyönti moninkertaistaa ihmisen luonnolle aiheuttaman kuormituksen. Nykyisten ylisuurten ihmismäärien ruokkiminen karjatalouden tuotteilla edellyttää monin verroin suurempia eläinmääriä kuin mitä metsissä ja niityillä luonnostaan vaeltelisi.
        3) Karjatalous on merkittävänä osasyynä happamaan laskeumaan, eroosioon, kasvihuoneilmiön voimistumiseen, sekä vesien saastumiseen ja pohjavesien ehtymiseen. Koneistetussa maataloudessa lihantuotanto kuluttaa tuotettua kaloria kohti monin verroin enemmän fossiilisia polttoaineita kuin kasvisten kasvattaminen. Varsinkin pohjoisilla alueilla myös riittävän lämmön ja suojan taakaavien eläinsuojien rakentaminen ja ylläpito lisäävät energiankulutusta. Osa maapallon viljelymaasta on keinokastelualueilla, missä veden saanti on niukkaa; kasvissyöjän ravinnon kasvattamiseen tarvitaan vain murto-osa siitä vesimäärästä, mikä kuluu lihansyöjän ruoan tuottamiseen.
        4) Sademetsien, maapallon keuhkojen, ja tärkeän lämpötilan ja kosteuden säätelijän, kaataminen laidunmaaksi lihakarjalle on ehkä tunnetuin esimerkki karjatalouden tuhoisista vaikutuksista.
        5)YK:n ruoka- ja maatalousjärjestön FAO:n mukaan noin 800 miljoonaa ihmistä kärsii aliravitsemuksesta. Jos kaikki ihmiset olisivat kasvissyöjiä ja ruoka jaettaisiin oikeudenmukaisesti, kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää. Saman kalori- tai proteiinimäärän tuottaminen eläinkunnan tuotteina vaatii keskimäärin kymmenen kertaa suuremman maa-alueen kuin mikä kasvikunnan tuotteita tuotettaessa olisi tarpeen. Suuri osa maailman viljelykelpoisesta maa-alasta on laidunmaana tai kasvaa karjanrehua. Kasvisten kierrättäminen eläinten ruoansulatuksen kautta on ravinnon ja luonnonvarojen tuhlausta.

        Puolitotuuksien sijaan faktaa:

        Eläinsuojia ei lämmitetä! Eli jotkut eläinsuojat (Suomessakin) ovat sellaisia missä on vain kolme seinää (Asia on helppo tarkistaa pienellä vaivannäöllä jos viitsisit ottaa asiasta selvää!) Ja tälläisissäkin tiloissa eläimet viihtyvät hyvin.

        Kasvien kierrättäminen eläinten ruuan sulatuksen kautta on hyvin järkevää! Mietippä vaikka vain (maassa kasvavaa)ruohoa! Et sinä sitä syö! Mutta märehtijälle se on mitä parasta ravintoa!

        Eli sellainen Suomalainen joka välittää maapallosta syö Suomalaista ruokaa myös liharuokaa. Se on eettisesti paljon parempi ratkaisu Suomalaiselle kuin (ulkomailta tuotu) kasvisruoka!

        Huomaa että painotan sanoja Suomalainen, Suomalaista, Suomalaiselle jne.


        Ihan yleisesti ottaen mietippä mitä joku x-liitto ajaa takaa. Millaisia asiota se kertoo. Miten se niitä kertoo (mitä puolia se haluaa painottaa ja miksi)?

        PS Jätin tarkemmat omat perusteluni pois jotta sinä voisit miettiä mitkä ne voisivat olla ja ottaa niistä selvää (Eli millä perusteella minun tekstini on faktaa! Ja mitä minä väitän! Mitähän asioita nuo eivät huomio!).


      • vege2,5v
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Puolitotuuksien sijaan faktaa:

        Eläinsuojia ei lämmitetä! Eli jotkut eläinsuojat (Suomessakin) ovat sellaisia missä on vain kolme seinää (Asia on helppo tarkistaa pienellä vaivannäöllä jos viitsisit ottaa asiasta selvää!) Ja tälläisissäkin tiloissa eläimet viihtyvät hyvin.

        Kasvien kierrättäminen eläinten ruuan sulatuksen kautta on hyvin järkevää! Mietippä vaikka vain (maassa kasvavaa)ruohoa! Et sinä sitä syö! Mutta märehtijälle se on mitä parasta ravintoa!

        Eli sellainen Suomalainen joka välittää maapallosta syö Suomalaista ruokaa myös liharuokaa. Se on eettisesti paljon parempi ratkaisu Suomalaiselle kuin (ulkomailta tuotu) kasvisruoka!

        Huomaa että painotan sanoja Suomalainen, Suomalaista, Suomalaiselle jne.


        Ihan yleisesti ottaen mietippä mitä joku x-liitto ajaa takaa. Millaisia asiota se kertoo. Miten se niitä kertoo (mitä puolia se haluaa painottaa ja miksi)?

        PS Jätin tarkemmat omat perusteluni pois jotta sinä voisit miettiä mitkä ne voisivat olla ja ottaa niistä selvää (Eli millä perusteella minun tekstini on faktaa! Ja mitä minä väitän! Mitähän asioita nuo eivät huomio!).

        Voi voi. Olen niin erimieltä kanssasi, että vielä on pakko tähän vastata. Ja väitteeni olivat kyllä ihan faktaa, eivät minkäänlaisia puolitotuuksia.

        "Eläinsuojia ei lämmitetä! Eli jotkut eläinsuojat (Suomessakin) ovat sellaisia missä on vain kolme seinää (Asia on helppo tarkistaa pienellä vaivannäöllä jos viitsisit ottaa asiasta selvää!) Ja tälläisissäkin tiloissa eläimet viihtyvät hyvin."
        Jaahas, jä nämä eläimet jotka asuvat sitten talvella -20 asteen pakkasessa, viihtyvät varmaan todella hyvin. Herääpä hetkeksi, ei taida possujen ja lehmien "turkki" olla tarpeeksi paksu lämpötilasn mennessä reilusti nollan alapuolelle. Jos tälläisiä mestoja tiedät, olisi syytä ottaa yhteys eläinsuojeluviranomaisiin.

        "Kasvien kierrättäminen eläinten ruuan sulatuksen kautta on hyvin järkevää! Mietippä vaikka vain (maassa kasvavaa)ruohoa! Et sinä sitä syö! Mutta märehtijälle se on mitä parasta ravintoa!"
        Kyllähän sitä ruohoa riittäisikin, mutta kun ne eläimet syövät kyllä paljon muutakin kuin pelkkää ruohoa. Kuten itse sanot "Asia on helppo tarkistaa pienellä vaivannäöllä jos viitsisit ottaa asiasta selvää!

        "Eli sellainen Suomalainen joka välittää maapallosta syö Suomalaista ruokaa myös liharuokaa. Se on eettisesti paljon parempi ratkaisu Suomalaiselle kuin (ulkomailta tuotu) kasvisruoka!"
        Mistäköhän päättelit, että syömäni kasvisruoka olisi ulkomailta???? Samalla tavalla kun Suomessa tuotetaan liharavintoa, niin tuotetaan myös kasvisravintoa. Syömäni porkkanat,perunat, tomaatit, kurkut jne ovat lähes aina Suomesta peräisin.

        "Ihan yleisesti ottaen mietippä mitä joku x-liitto ajaa takaa. Millaisia asiota se kertoo. Miten se niitä kertoo (mitä puolia se haluaa painottaa ja miksi)? PS Jätin tarkemmat omat perusteluni pois jotta sinä voisit miettiä mitkä ne voisivat olla ja ottaa niistä selvää (Eli millä perusteella minun tekstini on faktaa! Ja mitä minä väitän! Mitähän asioita nuo eivät huomio!). "
        Jäin miettimään kantaasi, mutta jättäessäsi omat perustelusi pois, minulle jäi epäselväksi sinun syysi suhtautua kasvissyöntiin noin kyynisesti. Jätit myös huomioimatta monet hyvin perustellut syyt kasvissyöntiin, joten luepa listani uudestaan läpi ja mieti vielä kerran. Jos haluat perustella lihansyönnin "oikeutta" niin siitä vaan, mutta tee se sitten edes kunnolla. Laitapa hieman faktatietoa lähdeluetteloineen, kiitos.


      • vege2,5v
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Puolitotuuksien sijaan faktaa:

        Eläinsuojia ei lämmitetä! Eli jotkut eläinsuojat (Suomessakin) ovat sellaisia missä on vain kolme seinää (Asia on helppo tarkistaa pienellä vaivannäöllä jos viitsisit ottaa asiasta selvää!) Ja tälläisissäkin tiloissa eläimet viihtyvät hyvin.

        Kasvien kierrättäminen eläinten ruuan sulatuksen kautta on hyvin järkevää! Mietippä vaikka vain (maassa kasvavaa)ruohoa! Et sinä sitä syö! Mutta märehtijälle se on mitä parasta ravintoa!

        Eli sellainen Suomalainen joka välittää maapallosta syö Suomalaista ruokaa myös liharuokaa. Se on eettisesti paljon parempi ratkaisu Suomalaiselle kuin (ulkomailta tuotu) kasvisruoka!

        Huomaa että painotan sanoja Suomalainen, Suomalaista, Suomalaiselle jne.


        Ihan yleisesti ottaen mietippä mitä joku x-liitto ajaa takaa. Millaisia asiota se kertoo. Miten se niitä kertoo (mitä puolia se haluaa painottaa ja miksi)?

        PS Jätin tarkemmat omat perusteluni pois jotta sinä voisit miettiä mitkä ne voisivat olla ja ottaa niistä selvää (Eli millä perusteella minun tekstini on faktaa! Ja mitä minä väitän! Mitähän asioita nuo eivät huomio!).

        tässä vielä lisää perusteluja lähteittäin, kun niin olet epäileväinen:

        http://www.yle.fi/ekoisti/ark98/30-01.htm#2

        On todettu, että kasvisravinto kuluttaa vähemmän resursseja kuin liharavinto. 50% koko maapallon viljasadosta menee rehukäyttöön, ja kuitenkin vain kymmenesosa kotieläimille syötetyn kasvisravinnon energiasta tulee lihana ruokapöytiimme.

        http://www.nicehouse.fi/martat/kasvisruokaa/kurssi/kasvisruoka_kiinnostaa/syita.html
        Suuri osa kehitysmaiden rehuviljan ja soijan tuotannosta menee kehittyneiden maiden eläinrehuksi. Maapallon viljelypinta-alaa pitäisi nykyistä enemmän käyttää kasviproteiinien tuottamiseen. Näin voitaisiin taata maapallon väestön tasaisempi proteiinien saanti. Elintasomaiden lihankulutus vähentää jatkuvasti köyhimpien maiden väestön ravinnonsaantia. Moni kasvissyöjä haluaakin omalta osaltaan edesauttaa maapallon ravintoaineiden tasaisempaa jakautumista luopumalla lihatuotteiden kuluttamisesta.
        Eläinproteiini katsotaan tuhlaukseksi, kun kasviproteiinien tuottaminen on tehokkaampaa.

        http://www.vihrealiitto.fi/ruoka.shtml#8
        Vihreät tunnustavat, että kasvisravinto ja kasvisyönti eri muodoissaan on hyvä tapa ratkaista monta ruokaan ja sen tuotantoon liittyvää ongelmaa. Kasvisruokavalio vähentää elintasosairauksien, kuten sydän- ja verisuonitautien, eräiden syöpälajien sekä diabeteksen riskiä.
        Saman energia- tai valkuaismäärän tuottaminen eläinkunnan tuotteina vaatii moninkertaisen määrän luonnonvaroja verrattuna kasvikunnan tuotteiden tuotantoon. Kasvissyönti vähentää ihmisen vesistöille ja muille luonnolle aiheuttamaa kuormitusta.

        http://www.edu.fi/teemat/keke/ruoka/kriisi.html
        Ruoantuotannon tehottomuus johtuu mm. ravinnon pitkistä kuljetusetäisyyksistä sekä painopisteen siirtymisestä eläinperäiseen ravintoon. Eläinperäinen ruoka kuluttaa moninkertaisesti energiaa kasviperäiseen verrattuna, sillä kasvisten tuottaminen vaatii vain kymmenesosan siitä energiasta, mikä kuluu lihan tuottamiseen.


      • Tietoa täältä jostakin ...
        vege2,5v kirjoitti:

        Voi voi. Olen niin erimieltä kanssasi, että vielä on pakko tähän vastata. Ja väitteeni olivat kyllä ihan faktaa, eivät minkäänlaisia puolitotuuksia.

        "Eläinsuojia ei lämmitetä! Eli jotkut eläinsuojat (Suomessakin) ovat sellaisia missä on vain kolme seinää (Asia on helppo tarkistaa pienellä vaivannäöllä jos viitsisit ottaa asiasta selvää!) Ja tälläisissäkin tiloissa eläimet viihtyvät hyvin."
        Jaahas, jä nämä eläimet jotka asuvat sitten talvella -20 asteen pakkasessa, viihtyvät varmaan todella hyvin. Herääpä hetkeksi, ei taida possujen ja lehmien "turkki" olla tarpeeksi paksu lämpötilasn mennessä reilusti nollan alapuolelle. Jos tälläisiä mestoja tiedät, olisi syytä ottaa yhteys eläinsuojeluviranomaisiin.

        "Kasvien kierrättäminen eläinten ruuan sulatuksen kautta on hyvin järkevää! Mietippä vaikka vain (maassa kasvavaa)ruohoa! Et sinä sitä syö! Mutta märehtijälle se on mitä parasta ravintoa!"
        Kyllähän sitä ruohoa riittäisikin, mutta kun ne eläimet syövät kyllä paljon muutakin kuin pelkkää ruohoa. Kuten itse sanot "Asia on helppo tarkistaa pienellä vaivannäöllä jos viitsisit ottaa asiasta selvää!

        "Eli sellainen Suomalainen joka välittää maapallosta syö Suomalaista ruokaa myös liharuokaa. Se on eettisesti paljon parempi ratkaisu Suomalaiselle kuin (ulkomailta tuotu) kasvisruoka!"
        Mistäköhän päättelit, että syömäni kasvisruoka olisi ulkomailta???? Samalla tavalla kun Suomessa tuotetaan liharavintoa, niin tuotetaan myös kasvisravintoa. Syömäni porkkanat,perunat, tomaatit, kurkut jne ovat lähes aina Suomesta peräisin.

        "Ihan yleisesti ottaen mietippä mitä joku x-liitto ajaa takaa. Millaisia asiota se kertoo. Miten se niitä kertoo (mitä puolia se haluaa painottaa ja miksi)? PS Jätin tarkemmat omat perusteluni pois jotta sinä voisit miettiä mitkä ne voisivat olla ja ottaa niistä selvää (Eli millä perusteella minun tekstini on faktaa! Ja mitä minä väitän! Mitähän asioita nuo eivät huomio!). "
        Jäin miettimään kantaasi, mutta jättäessäsi omat perustelusi pois, minulle jäi epäselväksi sinun syysi suhtautua kasvissyöntiin noin kyynisesti. Jätit myös huomioimatta monet hyvin perustellut syyt kasvissyöntiin, joten luepa listani uudestaan läpi ja mieti vielä kerran. Jos haluat perustella lihansyönnin "oikeutta" niin siitä vaan, mutta tee se sitten edes kunnolla. Laitapa hieman faktatietoa lähdeluetteloineen, kiitos.

        Nämä käsitykset sinulla ovat hukassa (pääosilta)! Eli olet väärässä näissä kohdissa (tai et näe asiaa oikealla tavalla. Et tiedä asioiden todellista tilaa)! PS Muista katsoa myös seuraavan kohdan vastaukseni!

        (Ja Mieti vasta sitten)


      • Tietoa täältä jostakin ...
        vege2,5v kirjoitti:

        tässä vielä lisää perusteluja lähteittäin, kun niin olet epäileväinen:

        http://www.yle.fi/ekoisti/ark98/30-01.htm#2

        On todettu, että kasvisravinto kuluttaa vähemmän resursseja kuin liharavinto. 50% koko maapallon viljasadosta menee rehukäyttöön, ja kuitenkin vain kymmenesosa kotieläimille syötetyn kasvisravinnon energiasta tulee lihana ruokapöytiimme.

        http://www.nicehouse.fi/martat/kasvisruokaa/kurssi/kasvisruoka_kiinnostaa/syita.html
        Suuri osa kehitysmaiden rehuviljan ja soijan tuotannosta menee kehittyneiden maiden eläinrehuksi. Maapallon viljelypinta-alaa pitäisi nykyistä enemmän käyttää kasviproteiinien tuottamiseen. Näin voitaisiin taata maapallon väestön tasaisempi proteiinien saanti. Elintasomaiden lihankulutus vähentää jatkuvasti köyhimpien maiden väestön ravinnonsaantia. Moni kasvissyöjä haluaakin omalta osaltaan edesauttaa maapallon ravintoaineiden tasaisempaa jakautumista luopumalla lihatuotteiden kuluttamisesta.
        Eläinproteiini katsotaan tuhlaukseksi, kun kasviproteiinien tuottaminen on tehokkaampaa.

        http://www.vihrealiitto.fi/ruoka.shtml#8
        Vihreät tunnustavat, että kasvisravinto ja kasvisyönti eri muodoissaan on hyvä tapa ratkaista monta ruokaan ja sen tuotantoon liittyvää ongelmaa. Kasvisruokavalio vähentää elintasosairauksien, kuten sydän- ja verisuonitautien, eräiden syöpälajien sekä diabeteksen riskiä.
        Saman energia- tai valkuaismäärän tuottaminen eläinkunnan tuotteina vaatii moninkertaisen määrän luonnonvaroja verrattuna kasvikunnan tuotteiden tuotantoon. Kasvissyönti vähentää ihmisen vesistöille ja muille luonnolle aiheuttamaa kuormitusta.

        http://www.edu.fi/teemat/keke/ruoka/kriisi.html
        Ruoantuotannon tehottomuus johtuu mm. ravinnon pitkistä kuljetusetäisyyksistä sekä painopisteen siirtymisestä eläinperäiseen ravintoon. Eläinperäinen ruoka kuluttaa moninkertaisesti energiaa kasviperäiseen verrattuna, sillä kasvisten tuottaminen vaatii vain kymmenesosan siitä energiasta, mikä kuluu lihan tuottamiseen.

        Nämä ovat faktaa kaikki! Eli olen samaa mieltä kanssasi. En ole näitä asiota vastaan väittänytkään (ei ainakaan tarkoitus ollut)! Mutta lueppa vielä ylempi vastaukseni! Tajuatko mitä ajan takaa?


      • Tietoa täältä jostakin ...
        vege2,5v kirjoitti:

        tässä vielä lisää perusteluja lähteittäin, kun niin olet epäileväinen:

        http://www.yle.fi/ekoisti/ark98/30-01.htm#2

        On todettu, että kasvisravinto kuluttaa vähemmän resursseja kuin liharavinto. 50% koko maapallon viljasadosta menee rehukäyttöön, ja kuitenkin vain kymmenesosa kotieläimille syötetyn kasvisravinnon energiasta tulee lihana ruokapöytiimme.

        http://www.nicehouse.fi/martat/kasvisruokaa/kurssi/kasvisruoka_kiinnostaa/syita.html
        Suuri osa kehitysmaiden rehuviljan ja soijan tuotannosta menee kehittyneiden maiden eläinrehuksi. Maapallon viljelypinta-alaa pitäisi nykyistä enemmän käyttää kasviproteiinien tuottamiseen. Näin voitaisiin taata maapallon väestön tasaisempi proteiinien saanti. Elintasomaiden lihankulutus vähentää jatkuvasti köyhimpien maiden väestön ravinnonsaantia. Moni kasvissyöjä haluaakin omalta osaltaan edesauttaa maapallon ravintoaineiden tasaisempaa jakautumista luopumalla lihatuotteiden kuluttamisesta.
        Eläinproteiini katsotaan tuhlaukseksi, kun kasviproteiinien tuottaminen on tehokkaampaa.

        http://www.vihrealiitto.fi/ruoka.shtml#8
        Vihreät tunnustavat, että kasvisravinto ja kasvisyönti eri muodoissaan on hyvä tapa ratkaista monta ruokaan ja sen tuotantoon liittyvää ongelmaa. Kasvisruokavalio vähentää elintasosairauksien, kuten sydän- ja verisuonitautien, eräiden syöpälajien sekä diabeteksen riskiä.
        Saman energia- tai valkuaismäärän tuottaminen eläinkunnan tuotteina vaatii moninkertaisen määrän luonnonvaroja verrattuna kasvikunnan tuotteiden tuotantoon. Kasvissyönti vähentää ihmisen vesistöille ja muille luonnolle aiheuttamaa kuormitusta.

        http://www.edu.fi/teemat/keke/ruoka/kriisi.html
        Ruoantuotannon tehottomuus johtuu mm. ravinnon pitkistä kuljetusetäisyyksistä sekä painopisteen siirtymisestä eläinperäiseen ravintoon. Eläinperäinen ruoka kuluttaa moninkertaisesti energiaa kasviperäiseen verrattuna, sillä kasvisten tuottaminen vaatii vain kymmenesosan siitä energiasta, mikä kuluu lihan tuottamiseen.

        Niin yhteenverona tähän mennessä olen saanut sellaisen käsityksen että tietosi on aika yksipuolista!


      • Ykspuoleistako?
        vege2,5v kirjoitti:

        Voi voi. Olen niin erimieltä kanssasi, että vielä on pakko tähän vastata. Ja väitteeni olivat kyllä ihan faktaa, eivät minkäänlaisia puolitotuuksia.

        "Eläinsuojia ei lämmitetä! Eli jotkut eläinsuojat (Suomessakin) ovat sellaisia missä on vain kolme seinää (Asia on helppo tarkistaa pienellä vaivannäöllä jos viitsisit ottaa asiasta selvää!) Ja tälläisissäkin tiloissa eläimet viihtyvät hyvin."
        Jaahas, jä nämä eläimet jotka asuvat sitten talvella -20 asteen pakkasessa, viihtyvät varmaan todella hyvin. Herääpä hetkeksi, ei taida possujen ja lehmien "turkki" olla tarpeeksi paksu lämpötilasn mennessä reilusti nollan alapuolelle. Jos tälläisiä mestoja tiedät, olisi syytä ottaa yhteys eläinsuojeluviranomaisiin.

        "Kasvien kierrättäminen eläinten ruuan sulatuksen kautta on hyvin järkevää! Mietippä vaikka vain (maassa kasvavaa)ruohoa! Et sinä sitä syö! Mutta märehtijälle se on mitä parasta ravintoa!"
        Kyllähän sitä ruohoa riittäisikin, mutta kun ne eläimet syövät kyllä paljon muutakin kuin pelkkää ruohoa. Kuten itse sanot "Asia on helppo tarkistaa pienellä vaivannäöllä jos viitsisit ottaa asiasta selvää!

        "Eli sellainen Suomalainen joka välittää maapallosta syö Suomalaista ruokaa myös liharuokaa. Se on eettisesti paljon parempi ratkaisu Suomalaiselle kuin (ulkomailta tuotu) kasvisruoka!"
        Mistäköhän päättelit, että syömäni kasvisruoka olisi ulkomailta???? Samalla tavalla kun Suomessa tuotetaan liharavintoa, niin tuotetaan myös kasvisravintoa. Syömäni porkkanat,perunat, tomaatit, kurkut jne ovat lähes aina Suomesta peräisin.

        "Ihan yleisesti ottaen mietippä mitä joku x-liitto ajaa takaa. Millaisia asiota se kertoo. Miten se niitä kertoo (mitä puolia se haluaa painottaa ja miksi)? PS Jätin tarkemmat omat perusteluni pois jotta sinä voisit miettiä mitkä ne voisivat olla ja ottaa niistä selvää (Eli millä perusteella minun tekstini on faktaa! Ja mitä minä väitän! Mitähän asioita nuo eivät huomio!). "
        Jäin miettimään kantaasi, mutta jättäessäsi omat perustelusi pois, minulle jäi epäselväksi sinun syysi suhtautua kasvissyöntiin noin kyynisesti. Jätit myös huomioimatta monet hyvin perustellut syyt kasvissyöntiin, joten luepa listani uudestaan läpi ja mieti vielä kerran. Jos haluat perustella lihansyönnin "oikeutta" niin siitä vaan, mutta tee se sitten edes kunnolla. Laitapa hieman faktatietoa lähdeluetteloineen, kiitos.

        Tiedäthän eläimen joka on nimeltään Hirvi. Hirviä löytyy esim. Suomesta (Hirvi on nähtävissä esim Ähtärin eläintarhassa!). Hirvi tarvitsee aika paljon energiaa jotta se pysyy mm lämpimänä (talvella). Hirviä on Suomessa paljon. Voidaan todeta että se energia mitä tämä määrä hirviä tarvitsee lämpimänä pysymiseen vastaa yhtä voimalaitosta! Hirven "turkki" on suurinpiirtein samanlainen kuin lehmän joten sillä on sitten kai aika epämiellyttävät olosuhteet!

        Koska hirviä on aika paljon ne kaikkiaan tarvitsevat hyvin suuren määrän ravintoa! Hirvien ravintomäärän tuottamiseen tarvitaan hyvin paljon pinta-alaa. Tämän kokoisella pinta-alalla pystyttäisiin tuottamaan paljon ihmisravintoa jolla voitaisiin syöttää monta nälkää näkevää!


      • Tykkimies
        vege2,5v kirjoitti:

        Hei!

        Voisin kertoa omalta osaltani hieman syitä siihen miksi olen vege. Olen ollut nyt 2,5 vuotta kasvissyöjä (kalaa syön harvoin, mut en ikinä kanaa tms) ja ikää on pian 19. Alun perin mun kasvissyönti lähti ihan siitä, että aloin syödä vakkaristi kasvisruokaa koulussa, koska pidin siitä enemmän kuin liharuuasta. Sitten homma meni siihen, että en enää vain pystynyt syömään lihaa, siitä tuli niin paha olo (tunsin tekeväni jotain niin väärää kun olaa ja voi), että halusin vain itkeä ja oksentaa. Ja koska tuollainen fyysinen ja henkinen pahoinvointikohtaus monta kertaa päivässä olis ollut liian ylivoimaista, liha jäi ikään kuin luonnostaan pois. Nyt myöhemmin olen löytänyt myös kunnolliset perustelut kasvissyöjänä olemiseen (kts jutun loppu), ja tunnen toimivani eettisesti oikein jättämällä eläimet rauhaan.

        Kun kysyit "VampireBoy", että "kärsimmekö" me lihan syömisen pois jättämisestä, vai emmekö vain pidä lihasta, minun on hieman vaikea vastata. Minä pidin lihasta ennen kun sen syömisestä alkoi tulla paha olo, mutta kertaakaan minun ei ole enää tehnyt mieli lihaa, ja ajatuskin lihan syömisestä tekee pahaa (välillä myös kalan syömisestä, mutta sitä syön vain terveydellisistä syistä). Eli ei todellakaan tee mieli lihaa, joten siitä on helppo pidättäytyä.

        Niin ja siitä haluaisin vielä tässä sanoa, että mielestäni "koulukasvissyönnissä" ei ole mitään pahaa, jos ei väitä muille syövänsä aina niin (koska valehtelu on rumaa :P). Mielestäni on sitä parempi, mitä vähemmän lihaa tässä maailmassa syödään, joten jokainen joka vähentää liharavinnon kulutusta edes vähän (eli vaikka vain koulussa), tekee paljon hyvää tälle maailmalle.

        Ja jos jollekin on vielä epäselvää, miksi me kasvissyöjät (ainakin osa meistä) pitää lihansyömistä eettisesti vääränä, niin tässä muutama syy (lähde: http://www.vegaaniliitto.fi/kolme.html):

        1)Vuosittain maailmassa teurastetaan tuhansia miljoonia eläimiä, Suomessa yli 50 miljoonaa. Eläimet elävät yleensä ahtaissa ja virikkeettömissä oloissa, ja kuljetus teurastamolle aiheuttaa usein stressiä ja joskus suoranaisia fyysisisiä vammoja.
        2) Lihansyönti moninkertaistaa ihmisen luonnolle aiheuttaman kuormituksen. Nykyisten ylisuurten ihmismäärien ruokkiminen karjatalouden tuotteilla edellyttää monin verroin suurempia eläinmääriä kuin mitä metsissä ja niityillä luonnostaan vaeltelisi.
        3) Karjatalous on merkittävänä osasyynä happamaan laskeumaan, eroosioon, kasvihuoneilmiön voimistumiseen, sekä vesien saastumiseen ja pohjavesien ehtymiseen. Koneistetussa maataloudessa lihantuotanto kuluttaa tuotettua kaloria kohti monin verroin enemmän fossiilisia polttoaineita kuin kasvisten kasvattaminen. Varsinkin pohjoisilla alueilla myös riittävän lämmön ja suojan taakaavien eläinsuojien rakentaminen ja ylläpito lisäävät energiankulutusta. Osa maapallon viljelymaasta on keinokastelualueilla, missä veden saanti on niukkaa; kasvissyöjän ravinnon kasvattamiseen tarvitaan vain murto-osa siitä vesimäärästä, mikä kuluu lihansyöjän ruoan tuottamiseen.
        4) Sademetsien, maapallon keuhkojen, ja tärkeän lämpötilan ja kosteuden säätelijän, kaataminen laidunmaaksi lihakarjalle on ehkä tunnetuin esimerkki karjatalouden tuhoisista vaikutuksista.
        5)YK:n ruoka- ja maatalousjärjestön FAO:n mukaan noin 800 miljoonaa ihmistä kärsii aliravitsemuksesta. Jos kaikki ihmiset olisivat kasvissyöjiä ja ruoka jaettaisiin oikeudenmukaisesti, kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää. Saman kalori- tai proteiinimäärän tuottaminen eläinkunnan tuotteina vaatii keskimäärin kymmenen kertaa suuremman maa-alueen kuin mikä kasvikunnan tuotteita tuotettaessa olisi tarpeen. Suuri osa maailman viljelykelpoisesta maa-alasta on laidunmaana tai kasvaa karjanrehua. Kasvisten kierrättäminen eläinten ruoansulatuksen kautta on ravinnon ja luonnonvarojen tuhlausta.

        Ensinnäkin moni maa-alue esim vain meidän Suomen maassa kelpaa ainoastaan heinän viljelyyn joka on eläinten ravintoa. Tavallinen vilja menestyisi tällaisilla maa-alueilla erittäin huonosti.

        Euroopassa on viljasta suuri ylituotanto, mutta ylimääräistä viljaa ei jaeta köyhiin maihin vaan se hävitetään joten mitä hyötyä olisi, jos kaikki esim Euroopassa alkaisivat syömään kasviksia?

        Ainoa oikea ratkaisu on, että maapallon väkiluvun kasvu saadaan pysähtymään ja vieläpä kääntämään se hitaaseen laskuun, jolloin kohtuullinen elintaso voidaan tulevaisuudessa helpommin saavuttaa kaikille.


    • Puutosoireita

      Onhan se jo aikaa sitten todettu että kasvissyöjille tulee puutosoireita joita ei sitten voi myöhemmin enään korjata millään. Harmittaa vain noiden alaikäisten kasvissyöjien puolesta että mitähän ne mahtaa ajatella silloin kun oireet tulevat esiin. Asiahan on niin että kaikkia asioita ei enään pystytä korjaamaan vaikka kuinka haluaisi!

      • h-eid-i

        tule ikinä mitään oireita.


      • Tietoa on!
        h-eid-i kirjoitti:

        tule ikinä mitään oireita.

        Jos ei saa kaikkia tarvitsemiaan ravinteita niin tule puutosoireita! Oletko keskustellut kotitalousopettajan/terkkarin kanssa ruokavaliostasi. Mitä ravinteita se sisältää ja mitä puuttuu. (Joidenkin ravinteiden liika annos on myrkyllistä)!


      • h-eid-i
        Tietoa on! kirjoitti:

        Jos ei saa kaikkia tarvitsemiaan ravinteita niin tule puutosoireita! Oletko keskustellut kotitalousopettajan/terkkarin kanssa ruokavaliostasi. Mitä ravinteita se sisältää ja mitä puuttuu. (Joidenkin ravinteiden liika annos on myrkyllistä)!

        Niin oli keskustelu terkkarin kanssa. Ja kotsan ope kans kyseli jotain.


      • Tietoan on!
        h-eid-i kirjoitti:

        Niin oli keskustelu terkkarin kanssa. Ja kotsan ope kans kyseli jotain.

        Normaalit ihmiset saavat B12-vitamiineja eläinkunnan tuotteista mistä sinä saat?


      • vege2,5v
        Tietoan on! kirjoitti:

        Normaalit ihmiset saavat B12-vitamiineja eläinkunnan tuotteista mistä sinä saat?

        Hei!
        Jos ei ole vegaani, ja esimerkiksi siis juo maitoa, niin jo 1,5 lasillista maitoa riittää päivässä, jotta ihminen saa tarpeeksi B12-vitamiinia. Että ei siihen kovin paljon lihaa tarvita. Ja käsittääkseni tällä ei ole kovin montaa vegaania vielä keskustelussa pyörinyt. Ja vegaanit sitten napsivat tuota B12-vitamiinia pillereinä purkista.


      • voiv

        mitenhän intialaiset hindut ovat sitten eläneet satoja vuosia kasvissyöjinä?

        kunhan osaa käyttää MONIPUOLISESTI luonnon antimia niin ei mitään puutoksia tule. on vain terveempi.


    • Tietoa täältä jostakin ...

      Myönnettäköön että otsikko on vähän samalla tyylillä kuin ns "keltaisissa lehdissä". Oikeampi olisi Mietippä tätä!

      Mutta asiaan "vegen" kannattaisi mennä nyt ulos katsomaan että löytääkö hän vihreätä ruohoa! Heidän kannattaa kiertää hyvin monilla paikkakunnilla että varmasti saavat saman kuvan kuin me muutkin (eli ruohoa on ylenmäärin Suomessa). Mietippä miten vähän sitä hyödynnetään (eli ruoho on märehtijän kuten lehmän perusruokaa). Tämän jälkeen voit miettiä miksi hyödynnämme sitä niin vähän. Meillähän on vaikka kuinka paljon märehtijän ruokaa josta saisimme esim. lihaa! (Niin se on jo ratkaistu jo esiisiemme aikoihin sitten miten se säilyy talven yli.)

      Niin "sokea vege" löytää vihreätä ruohoa miltä paikkakunnalta tahansa Suomesta. Jos itse ei löydä niin kyllä aika pienellä korvauksella opastajia löytyy (kertomaan missä kasvaa ruohoa)!

      • vihannes

        Miksi ihmeessä se ruoho pitäis välttämättä johonkin hyödyntää? Eikö se voi vaan olla? Pitääkö sinusta ihmisen valjastaa kaikki mitä maapallolta löytyy omaan käyttöönäsä?
        Viestisi on täyttä hevonpaskaa.
        Onko oikein että joku elävä ja tunteva olento joutuu kärvistelemään järkyttävän hunoissa oloissa ja sittens e tapetaan ihan vaan koska ihminen on niin mieltynyt lihan makuun? Ei sitä lihaa oikeiasti tarvita, kaikki ne ravintoaineet (b12 vitamminia lukuunottamatta) mitä on lihassa pystyy korvaamaan kasvikunnan tuotteilla.
        Eikä ne elukat pelkällä ruoholla elä, kehitysmaissa elelevät ihmiset kärsii siitä lihantuotannosta. Kehitysmaissa tuotettu vilja ei meekkään nälkään nääntyvien lapsien suihin, vaan se myydään halvalla lihakarjan ruuaksi. Surullista.

        Ja sitten vielä pari osotetta jotka kannattaa käydä kattomassa ennenkun tulet inttämään vastaan.
        http://www.meetyourmeat.com/
        http://www.animalia.fi/kasvissyonti/miksi.htm
        http://www.animalia.fi/kohteet/maatalous/maataloudenelaimet.htm


      • Normaalisyöjä
        vihannes kirjoitti:

        Miksi ihmeessä se ruoho pitäis välttämättä johonkin hyödyntää? Eikö se voi vaan olla? Pitääkö sinusta ihmisen valjastaa kaikki mitä maapallolta löytyy omaan käyttöönäsä?
        Viestisi on täyttä hevonpaskaa.
        Onko oikein että joku elävä ja tunteva olento joutuu kärvistelemään järkyttävän hunoissa oloissa ja sittens e tapetaan ihan vaan koska ihminen on niin mieltynyt lihan makuun? Ei sitä lihaa oikeiasti tarvita, kaikki ne ravintoaineet (b12 vitamminia lukuunottamatta) mitä on lihassa pystyy korvaamaan kasvikunnan tuotteilla.
        Eikä ne elukat pelkällä ruoholla elä, kehitysmaissa elelevät ihmiset kärsii siitä lihantuotannosta. Kehitysmaissa tuotettu vilja ei meekkään nälkään nääntyvien lapsien suihin, vaan se myydään halvalla lihakarjan ruuaksi. Surullista.

        Ja sitten vielä pari osotetta jotka kannattaa käydä kattomassa ennenkun tulet inttämään vastaan.
        http://www.meetyourmeat.com/
        http://www.animalia.fi/kasvissyonti/miksi.htm
        http://www.animalia.fi/kohteet/maatalous/maataloudenelaimet.htm

        Mutta entä B12-vitamiini? Mistä te kasvissyöjät saatte tätä tärkeää vitamiinia? Ette mistään.


      • vihannes
        Normaalisyöjä kirjoitti:

        Mutta entä B12-vitamiini? Mistä te kasvissyöjät saatte tätä tärkeää vitamiinia? Ette mistään.

        Onko se varmasti tärkeä (paino sanalla tärkeä) vitamiini? Itse en tiedä, kun kalaa syön niin ei ole ollut tarvetta selvittää.
        Saahan sitä purkista, vitamiinitableteista siis.


      • vihannes
        vihannes kirjoitti:

        Onko se varmasti tärkeä (paino sanalla tärkeä) vitamiini? Itse en tiedä, kun kalaa syön niin ei ole ollut tarvetta selvittää.
        Saahan sitä purkista, vitamiinitableteista siis.

        "B-12 on välttämätön veren punasolujen ja hermosolujen kehitykselle", eli siis kalasta en luovu ennen kun kasvaminen loppuu.


      • Älä yksipuolista asioita!
        vihannes kirjoitti:

        Miksi ihmeessä se ruoho pitäis välttämättä johonkin hyödyntää? Eikö se voi vaan olla? Pitääkö sinusta ihmisen valjastaa kaikki mitä maapallolta löytyy omaan käyttöönäsä?
        Viestisi on täyttä hevonpaskaa.
        Onko oikein että joku elävä ja tunteva olento joutuu kärvistelemään järkyttävän hunoissa oloissa ja sittens e tapetaan ihan vaan koska ihminen on niin mieltynyt lihan makuun? Ei sitä lihaa oikeiasti tarvita, kaikki ne ravintoaineet (b12 vitamminia lukuunottamatta) mitä on lihassa pystyy korvaamaan kasvikunnan tuotteilla.
        Eikä ne elukat pelkällä ruoholla elä, kehitysmaissa elelevät ihmiset kärsii siitä lihantuotannosta. Kehitysmaissa tuotettu vilja ei meekkään nälkään nääntyvien lapsien suihin, vaan se myydään halvalla lihakarjan ruuaksi. Surullista.

        Ja sitten vielä pari osotetta jotka kannattaa käydä kattomassa ennenkun tulet inttämään vastaan.
        http://www.meetyourmeat.com/
        http://www.animalia.fi/kasvissyonti/miksi.htm
        http://www.animalia.fi/kohteet/maatalous/maataloudenelaimet.htm

        Faktaa sinulle:
        - Suomalainen naudanlihantuotanto ei ole pois kehitysmailta!
        - Ulkomaisten kasvisten, vihannesten, hedelmien (ja lihakin) jne tuonti on pois (kallimpi hinta) kehitysmailta!
        - Tupakointi (tupakka-) ja huumeviljelmät aiheuttavat myös nälänhätää (unohdettu fakta)!
        ...


      • vihannes
        Älä yksipuolista asioita! kirjoitti:

        Faktaa sinulle:
        - Suomalainen naudanlihantuotanto ei ole pois kehitysmailta!
        - Ulkomaisten kasvisten, vihannesten, hedelmien (ja lihakin) jne tuonti on pois (kallimpi hinta) kehitysmailta!
        - Tupakointi (tupakka-) ja huumeviljelmät aiheuttavat myös nälänhätää (unohdettu fakta)!
        ...

        (Mä en nyt puhunut todellakaan pelkästä naudanlihan tuotannosta.)
        Kyllä niille eläimille vaan tuodaan rehua ulkomailta, myös kehitysmaista. Ja lisäksi melko monet suomalaiset syö paljon ulkomaalaista lihaa.
        Suurin osa kasviksista joita syön on suomalaisia tai vähintäänkin eurooppalaisia.
        Ja kun muutan pois kotoa, niin myös luomu ja reilun kaupa tuotteita. Vanhemmat ei niitä suostu ostamaan kun ne on kalliimpia.
        Ja tiedän kyllä noi tupakka- ja huumeviljelmien haitat varsin hyvin. Ja tupakkaa en polta enkä käytä huumeita myöskään.

        Jätit viestistäsi pois kaiken eläinten oloihin ja kärsimyksiin liittyvän, voitko syödä lihaa puhtaalla omatunnolla kun tiedät kuinka ne eläimet kärsivät?


      • Ich
        vihannes kirjoitti:

        Onko se varmasti tärkeä (paino sanalla tärkeä) vitamiini? Itse en tiedä, kun kalaa syön niin ei ole ollut tarvetta selvittää.
        Saahan sitä purkista, vitamiinitableteista siis.

        Tohtori Jean Mayer, Harwardin ravinto-opin professori, on sanonut asiasta näin: "Monet ovat melko itsepäisesti vakuuttaneet minulle - ja joskus melko pahansuopaan sävyyn - että he ja heidän lapsensa ovat eläneet puhtaalla kasvisravinnolla vuosikaudet ilman minkäänlaisia haittavaikutuksia. Mutta - toistan - vie monta vuotta ennen kuin B-12-vitamiinin puute tulee näkyviin. Ja kun se ilmenee, on myöhäistä tehdä sille mitään."


      • Älä yksipuolista asioita!
        vihannes kirjoitti:

        (Mä en nyt puhunut todellakaan pelkästä naudanlihan tuotannosta.)
        Kyllä niille eläimille vaan tuodaan rehua ulkomailta, myös kehitysmaista. Ja lisäksi melko monet suomalaiset syö paljon ulkomaalaista lihaa.
        Suurin osa kasviksista joita syön on suomalaisia tai vähintäänkin eurooppalaisia.
        Ja kun muutan pois kotoa, niin myös luomu ja reilun kaupa tuotteita. Vanhemmat ei niitä suostu ostamaan kun ne on kalliimpia.
        Ja tiedän kyllä noi tupakka- ja huumeviljelmien haitat varsin hyvin. Ja tupakkaa en polta enkä käytä huumeita myöskään.

        Jätit viestistäsi pois kaiken eläinten oloihin ja kärsimyksiin liittyvän, voitko syödä lihaa puhtaalla omatunnolla kun tiedät kuinka ne eläimet kärsivät?

        Miksi väität (tai annat sen kuvan) että esim. Suomalaisesta luomulihan tuotannossa muut maat jotenkin kärsisi! Kun asia ei ole näin. Kerro minulle joku fakta tästä (luulo ei ole fakta). Miten muka eläimet kärsivät mihin tämä väite perustuu (kun kyse on Suomessa tuotetussa lihassa)! Luitko muuten tuon hirvijutun ("Vegefaktaa") vähän ylempänä (mietippä sitä).

        Totta jutussasi oli että ravintoloissa on aika usein Etelä-Amerikkalaista lihaa! Mutta kuluttuja tunnistaa suomalaisen lihan: "Hyvää Suomesta"-merkistä.


      • vihannes
        Älä yksipuolista asioita! kirjoitti:

        Miksi väität (tai annat sen kuvan) että esim. Suomalaisesta luomulihan tuotannossa muut maat jotenkin kärsisi! Kun asia ei ole näin. Kerro minulle joku fakta tästä (luulo ei ole fakta). Miten muka eläimet kärsivät mihin tämä väite perustuu (kun kyse on Suomessa tuotetussa lihassa)! Luitko muuten tuon hirvijutun ("Vegefaktaa") vähän ylempänä (mietippä sitä).

        Totta jutussasi oli että ravintoloissa on aika usein Etelä-Amerikkalaista lihaa! Mutta kuluttuja tunnistaa suomalaisen lihan: "Hyvää Suomesta"-merkistä.

        En puhunut siitä luomulihasta misään vaiheessa.
        Katso tuo linkki: http://www.animalia.fi/kohteet/maatalous/maataloudenelaimet.htm


      • Älä yksipuolista asioita!
        vihannes kirjoitti:

        En puhunut siitä luomulihasta misään vaiheessa.
        Katso tuo linkki: http://www.animalia.fi/kohteet/maatalous/maataloudenelaimet.htm

        Väittäisin että osittain virheellistä (vanhahkoa) tietoa. Mitähän kyseinen järjestö kirjoittaisi kissoista ja koirista (tai ihmisistä esim. Suomalaisissa hoitolaitoksissa taikka täällä kirjoittavien "vegejen" antamasta "vääristävästä" informaatiosta...) (eli on yksipuolinen näkemys asiasta, lähinnä kärjistävä)?

        He ovat oikeassa että eläinystävälliset muutokset jatkuvat kotieläinten kasvatuksessa jos kuluttajat niin haluavat (Eli jos kuluttajat ostavat luomua kuten luomulihaa) !


      • Lihansyöjä myöskin!
        vihannes kirjoitti:

        En puhunut siitä luomulihasta misään vaiheessa.
        Katso tuo linkki: http://www.animalia.fi/kohteet/maatalous/maataloudenelaimet.htm

        On poliisillakin aseet ja sähköiskun antama lamautin. Ja on totta että ainakin ulkomailla poliisi ampuu syyttömiä (Lontoo, pommiepäily). Mutta se miksi poliisilla on ase johtuu siitä että poliisin pitää varautua pahimpaan. Aivan samasta syystä teuraseläinten käsittelijällä pitää olla välineet joilla varaudutaan pahimpaan. Useampi satakiloinen eläin pystyy pelkällä painollaan, puskemalla, potkimalla tappamaan ihmisen jos se niin päättää!


      • vege2,5v
        Normaalisyöjä kirjoitti:

        Mutta entä B12-vitamiini? Mistä te kasvissyöjät saatte tätä tärkeää vitamiinia? Ette mistään.

        Hei!
        Jos ei ole vegaani, ja esimerkiksi siis juo maitoa, niin jo 1,5 lasillista maitoa riittää päivässä, jotta ihminen saa tarpeeksi B12-vitamiinia. Että ei siihen kovin paljon lihaa/kalaa tarvita. Ja vegaanit sitten napsivat tuota B12-vitamiinia pillereinä purkista.


    • mietteliäs...

      mikäs siinä punaises lihas on huonoa/pahaa kun kaikki jättävät sen pois, mut silti vetää kalaa ja kanaa? mielestäni punainen liha maistuu muutenkin paremmalta kuin kala/kana mutta tämähän oli vain minun mielipide. onko punainen liha jotenkin vaarallisempaa?

      itse tykkään syödä tasaisesti, yleensä puolet lautasesta on pottua ja salaattia, riippuen toki salaatista. ihmettelen koulussa, että miksi esim. köksän opettajat haluavat oppilaiden syövän paljo salaattia, mutta silti koulussa tarjotaan jotain b-luokan pupunruokaa. tekisivät kunnon salaattia, jossa on (HUOM!) jotain makuakin, niin olen varma että salaatin kulutus nousee.

      ei salaatti pahaa oo jos se on hyvin tehty.

      • vähän

        Monet jättävät punaisen lihan pois, koska ne eläimet, joista punaista lihaa saa, ovat niiiiiiin söpöjä, kun taas kanan ja kalan arvostus on nollassa: eihän niitä ole yhtään houkuttelevaa silittää.

        Jotkut tietävät myös terveydellisiä faktoja liittyen lähinnä lihan rasvaisuuteen ja rasvan laatuun. On myös todettu, että punaisen lihan myoglobiini saattaa lisätä syövän vaaraa. Ym.

        Mutta toisaalta kyllähän mistä tahansa löydetään mitä tahansa kun vaan etsitään. Ei kaikkea voi ottaa huomioon, sillä emmehän kohta muuten voisi syödä mitään. Kaikenlaisen lihan käyttöä pitäisi kuitenkin kaikkien vähentää terveydellisistä, ekologisista ja eettisistä syistä.


      • teini86
        vähän kirjoitti:

        Monet jättävät punaisen lihan pois, koska ne eläimet, joista punaista lihaa saa, ovat niiiiiiin söpöjä, kun taas kanan ja kalan arvostus on nollassa: eihän niitä ole yhtään houkuttelevaa silittää.

        Jotkut tietävät myös terveydellisiä faktoja liittyen lähinnä lihan rasvaisuuteen ja rasvan laatuun. On myös todettu, että punaisen lihan myoglobiini saattaa lisätä syövän vaaraa. Ym.

        Mutta toisaalta kyllähän mistä tahansa löydetään mitä tahansa kun vaan etsitään. Ei kaikkea voi ottaa huomioon, sillä emmehän kohta muuten voisi syödä mitään. Kaikenlaisen lihan käyttöä pitäisi kuitenkin kaikkien vähentää terveydellisistä, ekologisista ja eettisistä syistä.

        Muistan joskus ihan innolla kun halusin ryhtyä semivegaaniksi.Oikein urakalla ulisin,että minusta tulee sellainen noh ei ole tullut vieläkään..


      • Punainen liha kuluu "r...
        vähän kirjoitti:

        Monet jättävät punaisen lihan pois, koska ne eläimet, joista punaista lihaa saa, ovat niiiiiiin söpöjä, kun taas kanan ja kalan arvostus on nollassa: eihän niitä ole yhtään houkuttelevaa silittää.

        Jotkut tietävät myös terveydellisiä faktoja liittyen lähinnä lihan rasvaisuuteen ja rasvan laatuun. On myös todettu, että punaisen lihan myoglobiini saattaa lisätä syövän vaaraa. Ym.

        Mutta toisaalta kyllähän mistä tahansa löydetään mitä tahansa kun vaan etsitään. Ei kaikkea voi ottaa huomioon, sillä emmehän kohta muuten voisi syödä mitään. Kaikenlaisen lihan käyttöä pitäisi kuitenkin kaikkien vähentää terveydellisistä, ekologisista ja eettisistä syistä.

        Punainen liha kuluu "ruokaympyrään" eli ruokasuosituksiin!


      • vihannes
        Punainen liha kuluu "r... kirjoitti:

        Punainen liha kuluu "ruokaympyrään" eli ruokasuosituksiin!

        Niin, se kuuluu ruoka suosituksiin (paino sanalla suosituksiin), mutta sen voi myös korvata muulla.


      • h-eid-i
        vihannes kirjoitti:

        Niin, se kuuluu ruoka suosituksiin (paino sanalla suosituksiin), mutta sen voi myös korvata muulla.

        Voi korvata lihan muulla, eikähän kaikennäköiset vitamiinit kans. :P


      • -------------
        vihannes kirjoitti:

        Niin, se kuuluu ruoka suosituksiin (paino sanalla suosituksiin), mutta sen voi myös korvata muulla.

        Nuo ruokasuositukset pohjautuvat parhaaseen mahdolliseen tietoon mitä tällä hetkellä on saatavissa! Kaikki muu on huononpaan suuntaan (Eli ne ei ota kaikkia asioita huomioon ja ovat "muoti-ilmiöitä" tmv.)


      • Keltainenkuu
        h-eid-i kirjoitti:

        Voi korvata lihan muulla, eikähän kaikennäköiset vitamiinit kans. :P

        Miten paljon yleensä tiedät mitä sinun pitäisi syödä? Miksi annat kuvan että hallitset asian (ja todennäköisesti tietämättäsi "huijaat" vielä muitakin)!


      • vihannes
        ------------- kirjoitti:

        Nuo ruokasuositukset pohjautuvat parhaaseen mahdolliseen tietoon mitä tällä hetkellä on saatavissa! Kaikki muu on huononpaan suuntaan (Eli ne ei ota kaikkia asioita huomioon ja ovat "muoti-ilmiöitä" tmv.)

        Onko sillä muka jotain väliä jos ei syö suosituksien mukaan, jos tietää millä voi korvata sen lihaosion? Eikö suosituuksissa pitäisi lukea että "joka aterialla on syötävä lihaa, tai jotain sen korvaavaa tuotetta"? Kunhan siitä saa ne samat ravintoaineet.


      • vihannes
        Keltainenkuu kirjoitti:

        Miten paljon yleensä tiedät mitä sinun pitäisi syödä? Miksi annat kuvan että hallitset asian (ja todennäköisesti tietämättäsi "huijaat" vielä muitakin)!

        No hyviä "lihankorvikkeita" on mm. soijatuotteet (=tofu, soijarouhe), sienet, palkokasvit, pinaatti, pähkinät....


      • Lihansyöjä
        vihannes kirjoitti:

        No hyviä "lihankorvikkeita" on mm. soijatuotteet (=tofu, soijarouhe), sienet, palkokasvit, pinaatti, pähkinät....

        Lihassa on paljonproteiinia (mitä myös kehonrakentajan ja urheilijat tarvitsee) sekä myös yllä mainituissa tuotteissa!


      • vihannes
        Lihansyöjä kirjoitti:

        Lihassa on paljonproteiinia (mitä myös kehonrakentajan ja urheilijat tarvitsee) sekä myös yllä mainituissa tuotteissa!

        Niin, eli siis ne korvaavat lihan siltä osin. Pinaatissa on rautaa, mitä myös on lihassa ja d-vitamiinia mitä saa lihassa melko paljon on myös kalassa (kala on kyllä lihaa) ja vaikka porkkanoissa.


      • vihannes
        vihannes kirjoitti:

        Niin, eli siis ne korvaavat lihan siltä osin. Pinaatissa on rautaa, mitä myös on lihassa ja d-vitamiinia mitä saa lihassa melko paljon on myös kalassa (kala on kyllä lihaa) ja vaikka porkkanoissa.

        Niin tässä vegaaneille suunnattu ruokapyramidi http://www.vegaaniliitto.fi/pyramidi.html
        Melko samanlainen kun tavallinenkin, mutta kaikki eläinperäiset tuotteet puuttuvat-


      • Punainen liha kuluu "r... kirjoitti:

        Punainen liha kuluu "ruokaympyrään" eli ruokasuosituksiin!

        syövät kalaa,kanaa,kananmunia ja tietty kasviksia mutteivät punaista lihaa!


      • on..
        Lihansyöjä kirjoitti:

        Lihassa on paljonproteiinia (mitä myös kehonrakentajan ja urheilijat tarvitsee) sekä myös yllä mainituissa tuotteissa!

        moni järkevä kehonrakentaja on kasvissyöjä. he eivät tahdo elimistöönsä kuolleita soluja ja tyydyttyneitä rasvahappoja. kolesterolia.
        kivempi rakentaa lihaksiaan elävällä proteiinilla.


    • lakto-ovovegetaristi tai jo...

      Minuaki tympii älyttömästi semmoset huomionhakijat, jotka ei kuiteskaa pysy päätöksessään, siis kun en näe mitään syytä ruveta kasvissyöjäks ellei halua omistautua sille tai jotain:) Myös tympii se, että ihmiset höpisee siitä miten hyviä ruokia minullaki on koulussa ja että miten he ovat kateellisia.. se tosissaan suututtaa, koska huonommilla ruuilla tässä ollaan kuin että jos söisin lihaa ja sitä tulee muistuteltua kaverille. itteeni ei kyllä hetkauta ihmiset jotka rupee kasvissyöjiks sen takia että haluavat laihtua tai olla jotenki erikoisia.
      Ite rupesin periaatteen takia kasvissyöjäks (jos tähän nyt laittaisin selityksen tolle "lakto-ovolle": lakton kaikki käsitti, mutta siis syön kalaa. kanaa tai kalkkunaa en syö) koska en halua syödä lihaa. pidin paljon mummon jauhelihapihveistä esim. ja lihasta (eli siitä ei kiinni) mutten halua syödä ketään kultaista eläintä:) nyt jos jotakuta kuvottaa, joka ei ole kasvissyöjä, niin suotakoon teille:) Jotenki se alko siitä kun oli nimikkovasikat ja nehän tietty vietiin teuraaks niin kuin kaikki lehmäressut ajallaan..se sai aikaan päätöksen.
      Päätöksessäni pysyn aina. Ihan hyvin pystyy elämään ilman punaista lihaa ja kanaa. Kunnioitan kaikkien mielipiteitä siis lihansyöjienkin. Tuossa jonkimoine selostus omasta kasvissyöjän aika nuoresta elämästä vielä. oon ollu siis about kolme vuotta kasvissyöjä. Minä oon onnellisessa asemassa siinä määrin, kun aattelen sinua, että hyvät sapuskat oon saanu kotona siis:)
      Hyvät jatkot sulleki Heidi! oli mielenkiintosta lukee kommentteja yms.
      ps. en syö liivatettakaan enkä oo sortunu siihen, koska periaatteessani pysyn.
      ikää 14, eikä tämä oo mitää teinien ?ihkumeininkii?

      • vihannes

        Pescovegetaristi tai jotain sinnepäin. itse olen samanlainen, siis syön kalaa, mutta en muuta lihaa.
        Olen muuten myös saman ikäne ja ollu yhtä kauan kasvissyöjä, hassua.


      • on........
        vihannes kirjoitti:

        Pescovegetaristi tai jotain sinnepäin. itse olen samanlainen, siis syön kalaa, mutta en muuta lihaa.
        Olen muuten myös saman ikäne ja ollu yhtä kauan kasvissyöjä, hassua.

        ....1kg päivässä paistettua lehmän lantaa. se sisältää mm. heinää ja se on hyvää mä oon dungaveteristi ja syön siis lantaa pelkästää!!! kukaa ei kärsI!!


      • totta tosiaan..
        vihannes kirjoitti:

        Pescovegetaristi tai jotain sinnepäin. itse olen samanlainen, siis syön kalaa, mutta en muuta lihaa.
        Olen muuten myös saman ikäne ja ollu yhtä kauan kasvissyöjä, hassua.

        Nyt kun rupesin miettimään niin oonhan minä ollu kuiteski yli kolme vuotta pescona. Ihmisiä on paljon maailmassa:) eli meitäkin. mitenkäs on kotsantunneilla luonnistunu touhu? hyvin ainaski itelläni, mutta kiinnostus heräs miten muualla. Tarkotan lähinnä sitä, että ootko joutunu laittamaan samaan vuokaan toiselle puolelle kasvisruokaa ja toiselle paris liharuokaa? mitenkä kotsanope suhtautunu koko touhuun?
        Terkkarihan sinulleki paasas siitä ettei sopis ruveta kasvissyöjäks, eikö? se on jääny eniten hampaankoloon kun ala-asteella sillä tavalla, muuten on ollu ihan hyvä suhtautuminen. siskoki pesco ja hyvin elely menee..


      • vihannes
        totta tosiaan.. kirjoitti:

        Nyt kun rupesin miettimään niin oonhan minä ollu kuiteski yli kolme vuotta pescona. Ihmisiä on paljon maailmassa:) eli meitäkin. mitenkäs on kotsantunneilla luonnistunu touhu? hyvin ainaski itelläni, mutta kiinnostus heräs miten muualla. Tarkotan lähinnä sitä, että ootko joutunu laittamaan samaan vuokaan toiselle puolelle kasvisruokaa ja toiselle paris liharuokaa? mitenkä kotsanope suhtautunu koko touhuun?
        Terkkarihan sinulleki paasas siitä ettei sopis ruveta kasvissyöjäks, eikö? se on jääny eniten hampaankoloon kun ala-asteella sillä tavalla, muuten on ollu ihan hyvä suhtautuminen. siskoki pesco ja hyvin elely menee..

        No mä oon aika paljon joutumu tekemään ruokiani yksin, mutta siitä ansaitsi sitten 9 todistukseen, kun ihan hyvin ne onnistu.
        Ei oo ollu tota että samassa vuuassa olis liha- ja kasvisruuat, mua inhottais se.
        Köksän ope on ihan positiivisesti suhtautunu, on se kyselly että tiiänkö varmasti mitän teen ja muuta.
        Se on itekkin kasvissyöjä, niin oon käsittäny ainakin.
        Terkkarin sain melko helposti vakuutettua, kun olin opetellu suurin piirtein ulkoa semmosen vihkosen jossa oli asiaa kasvissyönnistä..:P


      • minä vaan
        vihannes kirjoitti:

        No mä oon aika paljon joutumu tekemään ruokiani yksin, mutta siitä ansaitsi sitten 9 todistukseen, kun ihan hyvin ne onnistu.
        Ei oo ollu tota että samassa vuuassa olis liha- ja kasvisruuat, mua inhottais se.
        Köksän ope on ihan positiivisesti suhtautunu, on se kyselly että tiiänkö varmasti mitän teen ja muuta.
        Se on itekkin kasvissyöjä, niin oon käsittäny ainakin.
        Terkkarin sain melko helposti vakuutettua, kun olin opetellu suurin piirtein ulkoa semmosen vihkosen jossa oli asiaa kasvissyönnistä..:P

        Itekki sain ysin. Tykkään puuhailla keittiössä yms. eipä nyt muuta.


      • Tietoa täältä jostakin ...

        Jos kerran pidät lihasta niin mikset syö sitä? Lihan syöminen on mitä luonnollisin asia (Kissakin syö lihaa luonnostaan jne). Ja kun kysessä on Suomalainen luomuliha niin tiedät että se on eettisesti mitä mainion ruoka (Pelkkä kasvissyönti on paljon huonompi valinta)!


      • vihannes
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Jos kerran pidät lihasta niin mikset syö sitä? Lihan syöminen on mitä luonnollisin asia (Kissakin syö lihaa luonnostaan jne). Ja kun kysessä on Suomalainen luomuliha niin tiedät että se on eettisesti mitä mainion ruoka (Pelkkä kasvissyönti on paljon huonompi valinta)!

        Miks ei mies saa raiskata kadulla kävelevää naista vaikka kuinka tekee mieli? Paritteluhan on maailman luonnollisin asia.
        Kissa on lihansyöjä, ihminen on sekasyöjä, siinä on vissi ero. Ihminen selviää ilman lihaa ninn miksi sitä pitäisi välttämäät syödä?
        Kasvissyönti on huomattavasti eettisempää kuin lihansyöminen, vaikka olisi kuinka luomulihaa.


      • Paskatytta
        vihannes kirjoitti:

        Miks ei mies saa raiskata kadulla kävelevää naista vaikka kuinka tekee mieli? Paritteluhan on maailman luonnollisin asia.
        Kissa on lihansyöjä, ihminen on sekasyöjä, siinä on vissi ero. Ihminen selviää ilman lihaa ninn miksi sitä pitäisi välttämäät syödä?
        Kasvissyönti on huomattavasti eettisempää kuin lihansyöminen, vaikka olisi kuinka luomulihaa.

        Syökää paskaa, eipähän kärsi KUKAAN. Ei edes kasvi, koska sehän on kuollut ajat sitten.


      • vihannes
        Paskatytta kirjoitti:

        Syökää paskaa, eipähän kärsi KUKAAN. Ei edes kasvi, koska sehän on kuollut ajat sitten.

        Sä vaan olet niin helvetillisen huono.


      • mutta siitäki huolimatta.
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Jos kerran pidät lihasta niin mikset syö sitä? Lihan syöminen on mitä luonnollisin asia (Kissakin syö lihaa luonnostaan jne). Ja kun kysessä on Suomalainen luomuliha niin tiedät että se on eettisesti mitä mainion ruoka (Pelkkä kasvissyönti on paljon huonompi valinta)!

        En syö lihaa koska se ei ole mielestäni oikein. Eritoten sen takia että minulla on parempi olla kun tiedän etten ainakaan minä ole niitä joiden takia eläimiä tapetaan..omalta osalta tehty päätös, joka tuntuu hyvälle. Mielestäni ei ole mitään pahaa jättää lihaa syömättä, minkä takia oliskaan? en vähättele ihmisiä jotka syö lihaa/katso nenänvarttani pitkin (ainakaan erityisemmin) koska lihaa on syöty iät ja ajat, eikä jotkut halua jättää sitä pois ruokavaliostaan, Mutta omalta kohalta voin määrätä asioista. Olkoot vaikka kuinka hyvin koheltu eläintä, silti en halua syödä sitä. Kannatan ehdottomasti eettistä kohtelua karjataloudessaki, mutten senkään perusteella rupee syömään lihaa. Kerroppa minkä takia kasvissyönti on paljon huonompi valinta..jos viitsisit, olis kiva tietää mielipiteesees perustelua. en kyllä ymmärrä ihmisten ajattelua kasvissyöjistä.. ihmisiä mekin ollaan, ei vaan syödä lihaa.


      • Tietoa täältä jostakin ...
        vihannes kirjoitti:

        Miks ei mies saa raiskata kadulla kävelevää naista vaikka kuinka tekee mieli? Paritteluhan on maailman luonnollisin asia.
        Kissa on lihansyöjä, ihminen on sekasyöjä, siinä on vissi ero. Ihminen selviää ilman lihaa ninn miksi sitä pitäisi välttämäät syödä?
        Kasvissyönti on huomattavasti eettisempää kuin lihansyöminen, vaikka olisi kuinka luomulihaa.

        Joudut korvaamaan lihan ravintoaineet valtaosin ulkomailta tuoduilta (tarkoitan lähinnä soijaa, tiedän että esim. herneitä kasvatetaan Suomessa) kasviksilla joiden tuotantotavoista sinulla on tuskin mitään tietoa! Mitähän mieltä olet esim kasviengeenimanipuloinnista? Entäpä lannoistustasosta ja ns kasvinsuojelusta (Nämähän pitäisi olla kasvissyöjien ykköspuheenaiheita)! Esim. Suomalaista luomutuotantoa tarkastetaan erityisemmin kuin muuta maataloutta! Tietänet myös sen että jokainen ulkomailta tänne tuotu ravintoerä on pois nälkäänäkeviltä. Ja tänne tuodaan ne parhaat erät joten heikkolaatuisimmat jäävät kehitysmaihin (maksukyky)!

        Ota myös huomioon ympäristövaikutukset. Tälläkin hetkellä lampaat ja naudat tekevät arvokasta työtä perinnebiotooppien eteen. Esim. tätä nykyä mm Suomen Luonnonsuojeluliitto on joutunut ihmisvoimin talkoilla pitämään niittyjä yllä kun eläimiä ei ole riittävästi nykyään niiden hoitoon (ennen vanhaan oli). Ja on hyvä asia että nuo eläimet syödään (kasvattaja saa rahaa niiden ylläpitoon) ettei niitä jouduta käsittelemään teurasjätteinä (kustannuksia).


      • Paska on hyvä ravinne!
        Paskatytta kirjoitti:

        Syökää paskaa, eipähän kärsi KUKAAN. Ei edes kasvi, koska sehän on kuollut ajat sitten.

        Jotkut eläimet (lähinnä kasvissyöjät) kuten jänikset syövät ulosteitaansa (eli kahteen kertaan). Paska on myös hyvä ravinne ruuantuotantoon. Ja sitähän hyödynnetään ravinteena kasvintuotannossa (Suomessa)!


      • Lihansyöjä
        mutta siitäki huolimatta. kirjoitti:

        En syö lihaa koska se ei ole mielestäni oikein. Eritoten sen takia että minulla on parempi olla kun tiedän etten ainakaan minä ole niitä joiden takia eläimiä tapetaan..omalta osalta tehty päätös, joka tuntuu hyvälle. Mielestäni ei ole mitään pahaa jättää lihaa syömättä, minkä takia oliskaan? en vähättele ihmisiä jotka syö lihaa/katso nenänvarttani pitkin (ainakaan erityisemmin) koska lihaa on syöty iät ja ajat, eikä jotkut halua jättää sitä pois ruokavaliostaan, Mutta omalta kohalta voin määrätä asioista. Olkoot vaikka kuinka hyvin koheltu eläintä, silti en halua syödä sitä. Kannatan ehdottomasti eettistä kohtelua karjataloudessaki, mutten senkään perusteella rupee syömään lihaa. Kerroppa minkä takia kasvissyönti on paljon huonompi valinta..jos viitsisit, olis kiva tietää mielipiteesees perustelua. en kyllä ymmärrä ihmisten ajattelua kasvissyöjistä.. ihmisiä mekin ollaan, ei vaan syödä lihaa.

        Tärkeitä on kokonaisnäkemys asiasta. Suomessa tuotettu ja syöty liha on paras ratkaisu ruokailuun! Näissä asioissa on otettava paikalliset olosuhteet huomioon. Jotkut (näkemykset) katsovat maailman laatuista keskiarvoa mutta se on vain keskiarvo. Täällä on esitetty erittäin hyviä huomioita asioista lueppa ne vielä kerran uudestaan!


      • pysyn päätöksessäni
        Lihansyöjä kirjoitti:

        Tärkeitä on kokonaisnäkemys asiasta. Suomessa tuotettu ja syöty liha on paras ratkaisu ruokailuun! Näissä asioissa on otettava paikalliset olosuhteet huomioon. Jotkut (näkemykset) katsovat maailman laatuista keskiarvoa mutta se on vain keskiarvo. Täällä on esitetty erittäin hyviä huomioita asioista lueppa ne vielä kerran uudestaan!

        Minkä takia ees yrität vaihtaa elämäntapaani?
        Kuten oon jo kertonu, niin en katso ketään lihan syöjää pahalla silmällä (ellei käyttäydytä idioottimaisesti) enkä ylpeile tällä. Miksi siis minut pitäisi käännyttää?
        Olen päättäny tämän ja aion pysyä päätöksessäni.
        Maalaisjuuret minulla ja sukulaiset maalla..olen syöny hyvillä mielin lihaa ja arvostan suomalaista ruokaa, mutta kun päätin joskus aikoinaan tästä, niin en pyörrä sitä. Ja nyt kun on ollu puhetta että ulkomaisia kasviksii vaan kasvissyöjät syö, niin eihän se pidä paikkaansa, ainakaan yleisesti katottuna: suomalaista tietysti suosin ja eiköhän kaikki/suurin osa. Mikä ihme se on, että jos on kasvissyöjä niin sen katsotaan olevan hyökkäys suomalaista ruokaa kohtaan:)? sitä se ei nimenomaan ole..enkä ole näitä soijan kuluttajia, syön muuten tavallista suomalaista ruokaa, mutta liha puuttuu siitä. olen aina pitäny suomalaisesta ruuasta, enkä aio muuttaa sitä mihinkään. Turhaa yleistetään kasvissyöjissäki, että ne syöpi soijahommeleita, ituja ja ties mitä, joita tuotetaan ulkomailla ja SEN TAKIA katsotaan meidän protestoivan suomalaista ruokaa/hyökkäävän sitä vastaan...eijeijei. Minulla on vankka käsitys siitä että suomalaiset kohtelevat eläimiä hyvin, ja näinhän se on: En maailman laatuisen keskiarvon takia ole kasvissyöjä, vaan sen takia etten HALUA syödä lehmiä. ei sen kummempaa:)
        oletko muuten maanviljelijä/maito-/lihakarjan tuottaja? Te koette turhaan uhkana kasvissyöjät, ainakin minut..jotkut on ehkä "uhka", mutta hyvät ihmiset, älkää nyt "panikoiko"..
        En aio lukea mitään huomioita, kosken aio ruveta taas lihansyöjäksi. Älkää kokeko minua uhkana. Ihmisiä mekin ollaan, suomalaisia/suomalaisen ruuan kannattajia.ainakin minä. :)


      • Lihansyöjä myöskin
        pysyn päätöksessäni kirjoitti:

        Minkä takia ees yrität vaihtaa elämäntapaani?
        Kuten oon jo kertonu, niin en katso ketään lihan syöjää pahalla silmällä (ellei käyttäydytä idioottimaisesti) enkä ylpeile tällä. Miksi siis minut pitäisi käännyttää?
        Olen päättäny tämän ja aion pysyä päätöksessäni.
        Maalaisjuuret minulla ja sukulaiset maalla..olen syöny hyvillä mielin lihaa ja arvostan suomalaista ruokaa, mutta kun päätin joskus aikoinaan tästä, niin en pyörrä sitä. Ja nyt kun on ollu puhetta että ulkomaisia kasviksii vaan kasvissyöjät syö, niin eihän se pidä paikkaansa, ainakaan yleisesti katottuna: suomalaista tietysti suosin ja eiköhän kaikki/suurin osa. Mikä ihme se on, että jos on kasvissyöjä niin sen katsotaan olevan hyökkäys suomalaista ruokaa kohtaan:)? sitä se ei nimenomaan ole..enkä ole näitä soijan kuluttajia, syön muuten tavallista suomalaista ruokaa, mutta liha puuttuu siitä. olen aina pitäny suomalaisesta ruuasta, enkä aio muuttaa sitä mihinkään. Turhaa yleistetään kasvissyöjissäki, että ne syöpi soijahommeleita, ituja ja ties mitä, joita tuotetaan ulkomailla ja SEN TAKIA katsotaan meidän protestoivan suomalaista ruokaa/hyökkäävän sitä vastaan...eijeijei. Minulla on vankka käsitys siitä että suomalaiset kohtelevat eläimiä hyvin, ja näinhän se on: En maailman laatuisen keskiarvon takia ole kasvissyöjä, vaan sen takia etten HALUA syödä lehmiä. ei sen kummempaa:)
        oletko muuten maanviljelijä/maito-/lihakarjan tuottaja? Te koette turhaan uhkana kasvissyöjät, ainakin minut..jotkut on ehkä "uhka", mutta hyvät ihmiset, älkää nyt "panikoiko"..
        En aio lukea mitään huomioita, kosken aio ruveta taas lihansyöjäksi. Älkää kokeko minua uhkana. Ihmisiä mekin ollaan, suomalaisia/suomalaisen ruuan kannattajia.ainakin minä. :)

        Jos ei naudan liha kiinnosta niin tarjolla on myös lammasta , sikaa ja kanaa. Lisäksi Suomessa kasvatetaan eksoottisempiakin eläimiä lihantuotantoon!


      • Tietoa täältä jostakin ...
        pysyn päätöksessäni kirjoitti:

        Minkä takia ees yrität vaihtaa elämäntapaani?
        Kuten oon jo kertonu, niin en katso ketään lihan syöjää pahalla silmällä (ellei käyttäydytä idioottimaisesti) enkä ylpeile tällä. Miksi siis minut pitäisi käännyttää?
        Olen päättäny tämän ja aion pysyä päätöksessäni.
        Maalaisjuuret minulla ja sukulaiset maalla..olen syöny hyvillä mielin lihaa ja arvostan suomalaista ruokaa, mutta kun päätin joskus aikoinaan tästä, niin en pyörrä sitä. Ja nyt kun on ollu puhetta että ulkomaisia kasviksii vaan kasvissyöjät syö, niin eihän se pidä paikkaansa, ainakaan yleisesti katottuna: suomalaista tietysti suosin ja eiköhän kaikki/suurin osa. Mikä ihme se on, että jos on kasvissyöjä niin sen katsotaan olevan hyökkäys suomalaista ruokaa kohtaan:)? sitä se ei nimenomaan ole..enkä ole näitä soijan kuluttajia, syön muuten tavallista suomalaista ruokaa, mutta liha puuttuu siitä. olen aina pitäny suomalaisesta ruuasta, enkä aio muuttaa sitä mihinkään. Turhaa yleistetään kasvissyöjissäki, että ne syöpi soijahommeleita, ituja ja ties mitä, joita tuotetaan ulkomailla ja SEN TAKIA katsotaan meidän protestoivan suomalaista ruokaa/hyökkäävän sitä vastaan...eijeijei. Minulla on vankka käsitys siitä että suomalaiset kohtelevat eläimiä hyvin, ja näinhän se on: En maailman laatuisen keskiarvon takia ole kasvissyöjä, vaan sen takia etten HALUA syödä lehmiä. ei sen kummempaa:)
        oletko muuten maanviljelijä/maito-/lihakarjan tuottaja? Te koette turhaan uhkana kasvissyöjät, ainakin minut..jotkut on ehkä "uhka", mutta hyvät ihmiset, älkää nyt "panikoiko"..
        En aio lukea mitään huomioita, kosken aio ruveta taas lihansyöjäksi. Älkää kokeko minua uhkana. Ihmisiä mekin ollaan, suomalaisia/suomalaisen ruuan kannattajia.ainakin minä. :)

        Eli kun tapaat (nuoren) kasvissyöjän niin olisi hyvä selvittää häneltä tunteeko hän sen ruokavalion heikkoudet, mahdolliset puutosoireet jne. Lisäksi hänen pitää tietää se ettei pelkkä kasvisten syönti ole mitenkään paras ratkaisu!


      • vege2,5v
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Eli kun tapaat (nuoren) kasvissyöjän niin olisi hyvä selvittää häneltä tunteeko hän sen ruokavalion heikkoudet, mahdolliset puutosoireet jne. Lisäksi hänen pitää tietää se ettei pelkkä kasvisten syönti ole mitenkään paras ratkaisu!

        Kasvisruokavaliossa ei ole mitään "heikkouksia" eikä puutosoireita tule jos osaa syödä oikein. Syömällä riittävästi tofua/palkokasveja/papuja jne, kasvissyöjä saa tarvitsemansa proteiinit. Ja B12-vitamiinia saa maidosta. Ja hyvin harva todella syö"pelkkiä kasviksia", suurin osa täydentää ruokavaliotaan maidolla ja kananmunilla, jotkut jopa kalalla. Ei siinä mitään puutoksia tule. Itse olen ainakin ollut paljon terveempi, voinut paremmin jne jättäessäni lihan pois. Minulle kasvissyönti on Se Oikea Ratkaisu. :)


      • devilived
        vege2,5v kirjoitti:

        Kasvisruokavaliossa ei ole mitään "heikkouksia" eikä puutosoireita tule jos osaa syödä oikein. Syömällä riittävästi tofua/palkokasveja/papuja jne, kasvissyöjä saa tarvitsemansa proteiinit. Ja B12-vitamiinia saa maidosta. Ja hyvin harva todella syö"pelkkiä kasviksia", suurin osa täydentää ruokavaliotaan maidolla ja kananmunilla, jotkut jopa kalalla. Ei siinä mitään puutoksia tule. Itse olen ainakin ollut paljon terveempi, voinut paremmin jne jättäessäni lihan pois. Minulle kasvissyönti on Se Oikea Ratkaisu. :)

        Itse olen 15-vuotias vegaani (ei mitään lihaa, eläinperäisi lisäaineita, maitoa, kananmunaa jne.) ja pärjännyt oikein hyvin ilman minkäänlaisia "puutosoireita". B12 on ainoa vitamiini, jota hankin silloin tällöin vitamiiniliuoksena, kaiken muun tarvittavan saan ruokavaliostani. Urheilen paljon ja olen normaalipainoinen ja hyvässä kunnossa.


      • Tietoa täältä jostakin ...
        devilived kirjoitti:

        Itse olen 15-vuotias vegaani (ei mitään lihaa, eläinperäisi lisäaineita, maitoa, kananmunaa jne.) ja pärjännyt oikein hyvin ilman minkäänlaisia "puutosoireita". B12 on ainoa vitamiini, jota hankin silloin tällöin vitamiiniliuoksena, kaiken muun tarvittavan saan ruokavaliostani. Urheilen paljon ja olen normaalipainoinen ja hyvässä kunnossa.

        Suomessa suomalainen eläinperäinen ruoka ruokasuositusten mukaan syötynä on parasta mahdollista ruokaa sekä eettisesti että luonnon kannalta! Tätä seikkaa ei ole kukaan vielä pystynyt kumoamaan!


      • devilived
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Suomessa suomalainen eläinperäinen ruoka ruokasuositusten mukaan syötynä on parasta mahdollista ruokaa sekä eettisesti että luonnon kannalta! Tätä seikkaa ei ole kukaan vielä pystynyt kumoamaan!

        Minun periaatteeni on, että emme ole yhtään ylempänä kuin muut eläinlajit eikä meillä ole oikeutta käyttää niitä hyödyksi vain syödäksemme, kun emme edes tarvitse lihaa elääkseemme. En siis näe mitään oikeutta lihansyöntiin, Suomessa tai missään muussakaan maassa.


      • Entäpä kanssa ihmiset
        devilived kirjoitti:

        Minun periaatteeni on, että emme ole yhtään ylempänä kuin muut eläinlajit eikä meillä ole oikeutta käyttää niitä hyödyksi vain syödäksemme, kun emme edes tarvitse lihaa elääkseemme. En siis näe mitään oikeutta lihansyöntiin, Suomessa tai missään muussakaan maassa.

        Osa ihmisistä näkee nälkää siksi että kasvissyöjät ostavat ulkomailta tuotuja kasviksia. Oman ravintotarpeen tyydyttämiseksi. Se ei ole ainakaan inhimillistä!


      • Kysymys1
        devilived kirjoitti:

        Minun periaatteeni on, että emme ole yhtään ylempänä kuin muut eläinlajit eikä meillä ole oikeutta käyttää niitä hyödyksi vain syödäksemme, kun emme edes tarvitse lihaa elääkseemme. En siis näe mitään oikeutta lihansyöntiin, Suomessa tai missään muussakaan maassa.

        Arvostako esim. torakoita. Entäpä ihmisessä olevia loisia / taudin aiheuttajia? Missä menee raja sillä eläimiä on aikalailla ja on vaikea kuvitella että arvosta niitä todellakin!


      • devilived
        Entäpä kanssa ihmiset kirjoitti:

        Osa ihmisistä näkee nälkää siksi että kasvissyöjät ostavat ulkomailta tuotuja kasviksia. Oman ravintotarpeen tyydyttämiseksi. Se ei ole ainakaan inhimillistä!

        Suuri osa ihmisistä näkee nälkää siksi, että esim. kehitysmaissa kasvatetusta viljasta käytetään teuraseläinten ruokkimiseen ja 100 kilolla viljaa saadaan aikaan 10 kiloa lihaan hyvinvointimaissa? Se ei TODELLAKAAN ole inhimillistä!


      • devilived
        Kysymys1 kirjoitti:

        Arvostako esim. torakoita. Entäpä ihmisessä olevia loisia / taudin aiheuttajia? Missä menee raja sillä eläimiä on aikalailla ja on vaikea kuvitella että arvosta niitä todellakin!

        Arvostan torakoita ja hyönteisiä yhtä lailla elävinä olentoina. On aika kaukaahaettua, jos yrittää kumota vegaanin periaatteita vetoamalla esim. bakteereiden oikeuksiin.


      • Tietoa täältä jostakin ...
        devilived kirjoitti:

        Suuri osa ihmisistä näkee nälkää siksi, että esim. kehitysmaissa kasvatetusta viljasta käytetään teuraseläinten ruokkimiseen ja 100 kilolla viljaa saadaan aikaan 10 kiloa lihaan hyvinvointimaissa? Se ei TODELLAKAAN ole inhimillistä!

        Lukisit edes koko tämän viestiketjun läpi ja miettisit.

        Tässä lyhyt yhteenveto: Suomessa tuotettu liha ei ole poissa kehitysmaiden ruoasta. Vertaa puhtaan juomaveden käyttöä Suomessa pesemiseen! Sehän kuulostaa aivan hurjalta!


      • Kukkaistyttö
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Joudut korvaamaan lihan ravintoaineet valtaosin ulkomailta tuoduilta (tarkoitan lähinnä soijaa, tiedän että esim. herneitä kasvatetaan Suomessa) kasviksilla joiden tuotantotavoista sinulla on tuskin mitään tietoa! Mitähän mieltä olet esim kasviengeenimanipuloinnista? Entäpä lannoistustasosta ja ns kasvinsuojelusta (Nämähän pitäisi olla kasvissyöjien ykköspuheenaiheita)! Esim. Suomalaista luomutuotantoa tarkastetaan erityisemmin kuin muuta maataloutta! Tietänet myös sen että jokainen ulkomailta tänne tuotu ravintoerä on pois nälkäänäkeviltä. Ja tänne tuodaan ne parhaat erät joten heikkolaatuisimmat jäävät kehitysmaihin (maksukyky)!

        Ota myös huomioon ympäristövaikutukset. Tälläkin hetkellä lampaat ja naudat tekevät arvokasta työtä perinnebiotooppien eteen. Esim. tätä nykyä mm Suomen Luonnonsuojeluliitto on joutunut ihmisvoimin talkoilla pitämään niittyjä yllä kun eläimiä ei ole riittävästi nykyään niiden hoitoon (ennen vanhaan oli). Ja on hyvä asia että nuo eläimet syödään (kasvattaja saa rahaa niiden ylläpitoon) ettei niitä jouduta käsittelemään teurasjätteinä (kustannuksia).

        "Joudut korvaamaan lihan ravintoaineet valtaosin ulkomailta tuoduilta (tarkoitan lähinnä soijaa, tiedän että esim. herneitä kasvatetaan Suomessa) kasviksilla joiden tuotantotavoista sinulla on tuskin mitään tietoa!"

        Kerron sinulle uuden sanan jonka voit lisätä varastoosi:fennovegetaristi. Fennovegetaristi syö suomalaista kasvisruokaa! Silloin liha korvataan kuivatuilla herneillä, hernerouheella, härkäpavuilla, hampunsiemenillä, sienillä jne. Ja se jos mikä on eettisesti kaikkein parasta. Vinkki:riisin voi korvata ohra- tai ruissuurimoilla.

        Vielä ekologisempi vaihtoehto on fregaani, joka syö kauppojen poisheittämää ruokaa.

        Itse olen varmaan lähinnä fennovegetaristia. (Haluaisin mielelläni kokeilla dyykkaustakin mutta toivoisin että minulla olisi seurana joku joka on hankkinut aikaisemminkin ruokaa niin.. Ehkä vielä jonain päivänä. :) Ostan torilta luomua. Porkkanat, perunat, sipulit, paprikat, kurkut, kaalit, marjat jne. ja syön siis suomalaista ruokaa pääpiirteissään. Ulkomaisista ostan joskus banaania (reilun kaupan) ja ruotsalaisia kauramaitoja ja- kermoja yms.

        Kasvisruokavalion hyötyjä:

        niukasti kolestrolia, rasvaa ja suolaa
        runsaasti suoja-aineita, vitamiinejä ja hivennäisaineita
        helppoa, hyvää, kaunista ja värikästä
        ( hyvä omatunto [henk. kohtanen, mutta varmasti pätee useilla])
        proteiinia kasvissyöjä saa ravinnostaan juuri sopivasti
        paljon kuituja
        kasvisruokavalio vähentää elintasosairauksien, kuten sydän- ja verisuonitautien, syövän sekä diabeteksen riskiä.
        kasvissyönti vähentää ihmisen luonnolle aiheuttamaa kuormitusta vähentämällä "välisuita"

        PS: olen 17-vuotias opiskelija (en asu vanhempien luona).


      • devilived
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Lukisit edes koko tämän viestiketjun läpi ja miettisit.

        Tässä lyhyt yhteenveto: Suomessa tuotettu liha ei ole poissa kehitysmaiden ruoasta. Vertaa puhtaan juomaveden käyttöä Suomessa pesemiseen! Sehän kuulostaa aivan hurjalta!

        ...minun pointtini ja syyni kieltäytyä lihansyönnistä on se, että se aiheuttaa eläimille kärsimystä. En yksinkertaisesti ole sitä mieltä, että meillä on oikeus kasvattaa niitä luonottomissa oloissa ja tappaa ne omaksi ruoaksemme, VAIKKA IHMINEN PÄRJÄÄ VARSIN HYVIN KASVISRUOALLA.


      • Kukkaistyttö
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Lukisit edes koko tämän viestiketjun läpi ja miettisit.

        Tässä lyhyt yhteenveto: Suomessa tuotettu liha ei ole poissa kehitysmaiden ruoasta. Vertaa puhtaan juomaveden käyttöä Suomessa pesemiseen! Sehän kuulostaa aivan hurjalta!

        "Kysymys ei ole siitä, että ajattelevatko ne, vaan:kärsivätkö ne?"

        "Minusta meidän pitää juhlia sitä ihmistä, joka keksi ensimmäisenä, että syöminen ei ole vain ravitsemusta vaan nautinnon taidetta - mutta emme voi juhlia toisen kärsimystä ja tehdä siitä teollisuutta."


      • Kysymys1
        devilived kirjoitti:

        ...minun pointtini ja syyni kieltäytyä lihansyönnistä on se, että se aiheuttaa eläimille kärsimystä. En yksinkertaisesti ole sitä mieltä, että meillä on oikeus kasvattaa niitä luonottomissa oloissa ja tappaa ne omaksi ruoaksemme, VAIKKA IHMINEN PÄRJÄÄ VARSIN HYVIN KASVISRUOALLA.

        Mitä tarkoittanet eläinten kärsimyksellä?

        Sitäkö että joku pitää koiraa tai kissaa kotona?

        Sitäkö että kissa tappaa ja leikkii "kuolemaan tuomitulla" hiirellä!

        Sitäkö että eläin tainnutetaan (nopeasti ilman kipuja) eli teurastetaan (Suomessa)?


      • Kysymys1
        devilived kirjoitti:

        Arvostan torakoita ja hyönteisiä yhtä lailla elävinä olentoina. On aika kaukaahaettua, jos yrittää kumota vegaanin periaatteita vetoamalla esim. bakteereiden oikeuksiin.

        Jos saat vaikka täitartunnan niin tapatko ne?


      • devilived
        Kysymys1 kirjoitti:

        Mitä tarkoittanet eläinten kärsimyksellä?

        Sitäkö että joku pitää koiraa tai kissaa kotona?

        Sitäkö että kissa tappaa ja leikkii "kuolemaan tuomitulla" hiirellä!

        Sitäkö että eläin tainnutetaan (nopeasti ilman kipuja) eli teurastetaan (Suomessa)?

        Tarkoitan sitä, että eläimet elävät surkeissa oloissa.

        Tarkoitan sitä, että niille ei koskaan anneta mahdollisuuttaa vapaaseen elämään vaan ne syntyvät ja kuolevat laitosmaisissa oloissa muutaman vuoden ikäisinä.

        Tarkoitan sitä, että ne kuolevat vain päätyäkseen meidän lautasellemme-

        VAIKKA IHMINEN EI TARVITSE LIHAA ELÄÄKSEEN. Tämän pointin tunnut koko ajan "unohtavan".


      • devilived
        Kysymys1 kirjoitti:

        Jos saat vaikka täitartunnan niin tapatko ne?

        Juuri näitä naurettavia syitä kumota vegaanin periaatteet. "Sähän tapat pieneliöitä kun hengität!" "Jos sä saat kihomatoja/täitä, säkö annat niiden elää vai?"
        Vegaani kunnioittaa eläviä olentoja, mutta se ei tarkoita täydellistä typeryyttä. Minun ei tarvitse antaa paarmojen syödä puolta lihastani tai kaikenmaailman hyönteisten asua kropassani, vaikka kieltäydyn lihansyönnistä.


      • Kysymys1
        devilived kirjoitti:

        Tarkoitan sitä, että eläimet elävät surkeissa oloissa.

        Tarkoitan sitä, että niille ei koskaan anneta mahdollisuuttaa vapaaseen elämään vaan ne syntyvät ja kuolevat laitosmaisissa oloissa muutaman vuoden ikäisinä.

        Tarkoitan sitä, että ne kuolevat vain päätyäkseen meidän lautasellemme-

        VAIKKA IHMINEN EI TARVITSE LIHAA ELÄÄKSEEN. Tämän pointin tunnut koko ajan "unohtavan".

        Tuon mukaan mm lemmikkieläimet kärsivät! Mietippä vaikka akvaarioita, marsuja, häkkilintuja, kotikissoja, koiria jne. Nehän elävät "laitosmaisissa" olosuhteissa!


      • devilived
        Kysymys1 kirjoitti:

        Tuon mukaan mm lemmikkieläimet kärsivät! Mietippä vaikka akvaarioita, marsuja, häkkilintuja, kotikissoja, koiria jne. Nehän elävät "laitosmaisissa" olosuhteissa!

        Tutustupa ensin esim. broilerin rintapaloiksi päätyvän kanan elämään ja oloihin missä se elää, ennenkuin vertaat näitä eläimiä koiriin.


      • Tietoa täältä jostakin ...
        devilived kirjoitti:

        Tarkoitan sitä, että eläimet elävät surkeissa oloissa.

        Tarkoitan sitä, että niille ei koskaan anneta mahdollisuuttaa vapaaseen elämään vaan ne syntyvät ja kuolevat laitosmaisissa oloissa muutaman vuoden ikäisinä.

        Tarkoitan sitä, että ne kuolevat vain päätyäkseen meidän lautasellemme-

        VAIKKA IHMINEN EI TARVITSE LIHAA ELÄÄKSEEN. Tämän pointin tunnut koko ajan "unohtavan".

        Väite että suomalaisen on hyvä syödä kotimaista lihaa! Ei ole ristiriidassa esim sen väitteen kanssa että IHMINEN EI TARVITSE LIHAA ELÄÄKSEEN!
        Vaan se kertoo mikä on parasta meille jotka asuvat Suomessa! Eli jos vähänkään välität itsestäsi, kehitysmaiden ihmisistä ja luonnosta niin täydennät ruokavaliotasi kotimaisella lihalla (Tämä näkemyksen perustelut ovat jo monilta osilta mainittu tässä viestiketjussa ja mikään seikka ei niitä ole tähän asti vielä kumonnut)!


      • devilived
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Väite että suomalaisen on hyvä syödä kotimaista lihaa! Ei ole ristiriidassa esim sen väitteen kanssa että IHMINEN EI TARVITSE LIHAA ELÄÄKSEEN!
        Vaan se kertoo mikä on parasta meille jotka asuvat Suomessa! Eli jos vähänkään välität itsestäsi, kehitysmaiden ihmisistä ja luonnosta niin täydennät ruokavaliotasi kotimaisella lihalla (Tämä näkemyksen perustelut ovat jo monilta osilta mainittu tässä viestiketjussa ja mikään seikka ei niitä ole tähän asti vielä kumonnut)!

        Minä en katso, että olen velvollinen kumoamaan sinun väitteitäsi. Ainoa pointtini on se, että lihateollisuus on kaukana inhimillisestä, se on julmaa ja perustuu meidän mielihaluihimme. Parasta meille, jotka asuvat Suomessa? Kuka ajattelee näiden eläinten parasta? Jos välitän itsestäni, valitsen kasvisruokavalion, koska se on kymmeniä kertoja terveellisempi. Jos välitän luonnosta, valitsen kasvisruokavalion, koska lihakarjalle tarvitaan jatkuvasti lisää laiduntilaa ja sitä verotetaan muutenkin herkästä luonnosta muissa maissa. Jos välitän muista olennoista, valitsen kasvisruokavalion, koska mielestäni ei tule koskaan olemaan oikein tappaa muita eläviä olentoja vain siksi, että meitä SATTUU HUVITTAMAAN syödä liharuokiamme. Ja uskokaa pois, minä välitän.


      • I)hmettelijä!
        devilived kirjoitti:

        Juuri näitä naurettavia syitä kumota vegaanin periaatteet. "Sähän tapat pieneliöitä kun hengität!" "Jos sä saat kihomatoja/täitä, säkö annat niiden elää vai?"
        Vegaani kunnioittaa eläviä olentoja, mutta se ei tarkoita täydellistä typeryyttä. Minun ei tarvitse antaa paarmojen syödä puolta lihastani tai kaikenmaailman hyönteisten asua kropassani, vaikka kieltäydyn lihansyönnistä.

        Entäpä etana saako sen syödä, entäpä muut pieneliöt, niiden munat ja toukat?
        Entäpä voiko etanan (esim kasvimaalla), hiiren yms tappaa ?


      • Tietoa täältä jostakin ..
        Kukkaistyttö kirjoitti:

        "Joudut korvaamaan lihan ravintoaineet valtaosin ulkomailta tuoduilta (tarkoitan lähinnä soijaa, tiedän että esim. herneitä kasvatetaan Suomessa) kasviksilla joiden tuotantotavoista sinulla on tuskin mitään tietoa!"

        Kerron sinulle uuden sanan jonka voit lisätä varastoosi:fennovegetaristi. Fennovegetaristi syö suomalaista kasvisruokaa! Silloin liha korvataan kuivatuilla herneillä, hernerouheella, härkäpavuilla, hampunsiemenillä, sienillä jne. Ja se jos mikä on eettisesti kaikkein parasta. Vinkki:riisin voi korvata ohra- tai ruissuurimoilla.

        Vielä ekologisempi vaihtoehto on fregaani, joka syö kauppojen poisheittämää ruokaa.

        Itse olen varmaan lähinnä fennovegetaristia. (Haluaisin mielelläni kokeilla dyykkaustakin mutta toivoisin että minulla olisi seurana joku joka on hankkinut aikaisemminkin ruokaa niin.. Ehkä vielä jonain päivänä. :) Ostan torilta luomua. Porkkanat, perunat, sipulit, paprikat, kurkut, kaalit, marjat jne. ja syön siis suomalaista ruokaa pääpiirteissään. Ulkomaisista ostan joskus banaania (reilun kaupan) ja ruotsalaisia kauramaitoja ja- kermoja yms.

        Kasvisruokavalion hyötyjä:

        niukasti kolestrolia, rasvaa ja suolaa
        runsaasti suoja-aineita, vitamiinejä ja hivennäisaineita
        helppoa, hyvää, kaunista ja värikästä
        ( hyvä omatunto [henk. kohtanen, mutta varmasti pätee useilla])
        proteiinia kasvissyöjä saa ravinnostaan juuri sopivasti
        paljon kuituja
        kasvisruokavalio vähentää elintasosairauksien, kuten sydän- ja verisuonitautien, syövän sekä diabeteksen riskiä.
        kasvissyönti vähentää ihmisen luonnolle aiheuttamaa kuormitusta vähentämällä "välisuita"

        PS: olen 17-vuotias opiskelija (en asu vanhempien luona).

        Eli kotimainen liha Suomalaisten ruokasuositusten mukaan syötynä on paras ratkaisu. Parempi kuin pelkkä kasvisruokailu (Tämähän asia on ollut tämän viestiketjun idea).
        http://www.finfood.fi/finfood/ff.nsf/0/7E12895F2BB33D33C225696F003C428A?OpenDocument

        Niin tarkistappa oma ruokailusi B12-vitaamiinien osalta (koskee myös kaikkia muita pelkkää kavisruokavaliota käyttäviä ). Lueppa mitä sen puutosoireet ovat!


      • Tietoa täältä jostakin ...
        Tietoa täältä jostakin ... kirjoitti:

        Väite että suomalaisen on hyvä syödä kotimaista lihaa! Ei ole ristiriidassa esim sen väitteen kanssa että IHMINEN EI TARVITSE LIHAA ELÄÄKSEEN!
        Vaan se kertoo mikä on parasta meille jotka asuvat Suomessa! Eli jos vähänkään välität itsestäsi, kehitysmaiden ihmisistä ja luonnosta niin täydennät ruokavaliotasi kotimaisella lihalla (Tämä näkemyksen perustelut ovat jo monilta osilta mainittu tässä viestiketjussa ja mikään seikka ei niitä ole tähän asti vielä kumonnut)!

        Kun kyse on Suomalaisesta luomulihan tuotannosta niin "kuvitelmasi" eivät ole totuuden mukaisia. Muuten koska olet käynyt luomulihan tai luomumaidon tuotantotilalla? Itse olen käynyt sellaisella tilalla.

        Vaikuttaa siltä että sekoitat ulkomaat tähän keskusteluun!


      • Lukija .
        Kysymys1 kirjoitti:

        Tuon mukaan mm lemmikkieläimet kärsivät! Mietippä vaikka akvaarioita, marsuja, häkkilintuja, kotikissoja, koiria jne. Nehän elävät "laitosmaisissa" olosuhteissa!

        Niin sitten maidon juonti on hyväksyttävää. Lehmähän tuntee mielihyvää (oksitosiini) antamalla maitoa (vrt kissan leuan alta rapsuttelu).


      • devilived
        I)hmettelijä! kirjoitti:

        Entäpä etana saako sen syödä, entäpä muut pieneliöt, niiden munat ja toukat?
        Entäpä voiko etanan (esim kasvimaalla), hiiren yms tappaa ?

        Ei, etanaa, munia ja toukkia ei saa syödä, koska kieltäydyn eläinten syömisestä. Itse henkilökohtaisesti en halua tappaa mitään eläviä olentoja kasvimaan vuoksi, mutta mielipiteitä on toki monia.


    • devilived

      Olen jo monta kertaa tällä palstalla tehnyt selväksi, että eläinten olot eivät ole minulle pääasia, vaikka ne usein ovatkin suht kamalat. Millä perustelet, että esim. luomukanojen olot olisivat erityisen hyvät? Lain pohjalta? Näissä asioissa laki on hyvin harvoin inhimillinen. Mutta kuten olen monta kertaa sanonut, minulle merkitsee ainoastaan se, että vastustan koko systeemiä joka kohtelee eläintä tavarana joka tapetaan täysin syyttä (jotta saisimme syödä lihaa vain makumieltymystemme vuoksi, enkä minä katso makumieltymyksiä riittäväksi syyksi tappamiseen)

      • Tietoa täältä jostain ...

        Luomueläinten pitää noudattaa luomuohjeita joiden mukaan niiden pitää voida toteuttaa lajille ominaisia tarpeita (ja tätähän valvotaan sillä luomutarkastukset ovat muiden tarkastusten lisäksi). Vertaa tilannetta vaikka kaupungissa oleviin lemmikkieläimiin (Aika harva niistä pystyy omalle lajilleen tyypillisiä tarpeita tyydyttämään).


      • devilived
        Tietoa täältä jostain ... kirjoitti:

        Luomueläinten pitää noudattaa luomuohjeita joiden mukaan niiden pitää voida toteuttaa lajille ominaisia tarpeita (ja tätähän valvotaan sillä luomutarkastukset ovat muiden tarkastusten lisäksi). Vertaa tilannetta vaikka kaupungissa oleviin lemmikkieläimiin (Aika harva niistä pystyy omalle lajilleen tyypillisiä tarpeita tyydyttämään).

        ...että on mahdollista vertailla esim. kotikissan ja luomuoloissa elävän kanan oloja? Alan väsyä tähän väittelyyn lemmikeistä ja luomueläimistä. Itse en suostuisi lihansyöntiin, vaikka eläinten olot olisivat todella HYVÄT (tällä hetkellä hyvät olot mitataan lain luomupykälien mukaan, ja laki on hyvin harvoin inhimillinen) Itse olen eri mieltä koko siitä ajatuksesta että ihmisellä on oikeus käyttää hyväkseen muita lajeja ja kohdella niitä tavaroita, ja olen tätä prosessia vastaan. On todella omituista jos se häiritsee muita ihmisiä.


    • Tietoa täältä jostakin ...

      Aika usein näissä keskusyeluissa unohdetaan että viljelymaakin tarvitsee vaihtelua. Nurmen viljely ja laidunnus (nurmi parantaa maan rakennetta) on hyvä keino hoitaa tätä puolta (samalla saadaan lihaa)! Eli ideana on kiertoviljely jolloin pystytään pitämään myös erilaiset tuholaiset aisoissa ja saadaan suurempi sato ilman että käytetään mahdottomia määriä erilaisia ravinteita.

    • vanhus

      nimim. Lukija sanoo:

      (viestin hierarkia oli liian syvä, vastaan tähän)

      "Niin sitten maidon juonti on hyväksyttävää. Lehmähän tuntee mielihyvää (oksitosiini) antamalla maitoa (vrt kissan leuan alta rapsuttelu)."

      tunteeko lehmä mielihyvää kun siltä vieroitetaan oma vasikka?

      lehmien tilanne ihmisillä kuvattuna:

      naiset laitetaan raskaiksi yksi toisensa jälkeen. syntynyt vauva otetaan viikon sisällä pois äidiltä. äidin tuottama rintamaito pumpataan koneilla pois, jotta voitaisiin juottaa sillä jotain toista nisäkästä.
      pahimmassa tapauksessa vauva kasvatetaan pimeässä tilassa korvikemaidolla, jotta siitä saataisiin mahdollisimman valkeaa lihaa eliitille syötäväksi.

      saako nainen tästä mielihyvää?
      saako lehmä? lehmä ei ehkä ilmaise tunteitaan sanoin tai ilmein, mutta olipa aika kun nainen ei saanut puhua kuin puhuteltaessa..

      lisäksi mikään muu nisäkäs ei täysi-ikäisenä juo maitoa. eikä varsinkaan toisen lajin tuottamaa maitoa!

    • kisse00

      Heidii, Sulla on iiso keskustelu ;)) Onnea mansikalle :D

      • Jouasfndjknsgdg

        Tunkekaa hipit porkkana perseeseen ja painukaa vittuun


      • wefewrg324t32
        Jouasfndjknsgdg kirjoitti:

        Tunkekaa hipit porkkana perseeseen ja painukaa vittuun

        Semi-vegetaristi ei ole mikään kasvissyöjä. Olet sekasyöjä. Jos juot maito, et ole kasvissyöjä, maito ei ole kasvis.
        Tekeekö se vegetaristititteli sinusta sen parempaa ihmistä? Syöt mitän syöt, et ehkä punaista lihaa, mutta kaiken maailma semit ja pescot eivät ole mitään kasvissyöjiä.

        Ylläolevalle. Tule tänne niin saat korvillesi pentu, jos ei ole järkevää sanottavaa niin mene leikkimään hiekkalaatikolle.

        Niin ja tiedoksi ihmiset, LIIVATE ON LUUJAUHOA, tehty naudan tai sian luista keittämällä. Ja silti ns. "kasvissyöjät" (ovo-laktopaskailijat) syövät liivatteella höystettyjä sapuskoja!

        Jos syöt vain kasvisravintoa, olet kasvissyöjä, jos syöt muuta, et ole. Onko se niin vaikea tajuta?


    • Anonyymi

      Ite oon ollut kasvissyöjä pienestä asti eli 18 vuotta. Äiti älys asian onneks ite 18-vuotiaana ja lopetti eettisistä syistä lihansyönnin mikä on tällä hetkellä myös yks mun periaatteista. Pienenä kaikista kavereista (varsinkin melkeenpä kaikki pojista) sano aina, että kasvisruoka on ihan täyttä pa*kaa ja yläasteella yks poika sano mulle päin naamaa, että "jos ei pysty lihaa syömään, ei oo oikeus elääkkään" ja se hieman tuntu :D En oo tästä asiasta viittinyt hirveemmin lähteä paasaamaan, koska muut ajattelis et "taas se vegaani siellä ylistää kuinka hän on parempi kun muut" tai että "siellä se kertoo kuinka hän pelastaa maailman". Mun mielestä jokaisen syöminen on henkilökohtainen asia eikä siihen pitäis puuttuu millään tavalla (eriasia jos syö liian vähän yms.). Ja se että jotkut ei tykkää kasvisruosta voi myös johtua siitä, että sitä ei oo osattu laittaa.

    • Anonyymi

      Vuosien saatossa asia on kääntynyt päälaelleen. Ihmisiä, jotka haluaa elää sekasyöjänä, koska ihminen on luontaisesti sekasyöjä, mollataan.

    • Anonyymi

      Hyvähän vaan niille vegaaneille. Ekologisempaa. Kunhan ette tuputa sitä veganismia koko ajan muille.

    • Anonyymi

      Osalle kasvissyöjistä ja varsinkin vegaaneista tuo ideologia nousee päähän todella pahasti. Porukka on kuin tulisilla hiililä, jos joku uskaltaa olla heidän päätöksestään eri mieltä. Itselleni on aivan sama, että mitä kukakin syö, mutta tehkää se palvelus, että ette ole tuputtamassa omaa ideologiaanne väkisin muille. Siinä voi jollakin vaikka palaa hermot. Aiemmalla työpaikalla yksi henkilö muisti kyllä turhankin monessa tilanteessa mainita olevansa vegaani. Tämä tietty ärsytti monia, onneksi ymmärsi lähteä muualle töihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe