Historian opetusta JT:lle

theos

Kun teillä näyttää olevan kokonaan hukassa tuo Nebukadnessarin valtaan nousun historia, niin tässä hieman opastusta tuon ajankohdan ja siihen liittyneiden tapahtumien suhteen.

Nebukadnessarin isä, Nabopolassar, oli nostanut Babylonian sotilasmahdin uuteen kukoistukseen ja noussut Assyriaa vastaan. Babylonialaiset pitivät taivaankapaleiden liikkumisesta tarkkaa kirjanpitoa ja sen avulla on voitu varmistaa, että meidän kalenterimme mukaan huhtikuussa 621 eaa. oli kuunpimennys, joka esiintyi Nabopolassarin 5. hallitusvuotena. Nabopolassarin 21. hallitusvuotena vuonna 606 eaa. hän kuoli ja hänen poikansa, Nebukadnessar nousi valtaan.

Vuonna 609 eaa. hyökäsi valtaan noussut Egyptin viimeinen suuri farao, Neko, luhistunutta Assyriaa vastaan Megiddossa. Jerusalemia hallinut Joosia päätti kuitenkin taistella Nekoa vastaan, mutta huonolla menestyksellä. Neko voitti saaden nuo alueet hallintaansa muutamaksi vuodeksi.

Valtaan noussut Nebukadnessar päätti heti 1. hallitusvuotenaan, vuonna 605 eaa., hyökätä Egyptiä vastaan. Kuuluisassa Karkemiin taistelussa Nebukadnessar löi Nekon johtamat egyptiläisjoukot ja nosti samalla Babylonian kiistatomaan maailmanherruuteen. (Tästä taistelusta ja Nebukadnessarin voitosta kertoo Britis Museumissa säilytettävät Babylonialaiset nuolenpääkirjoitukset.)

Jeremia:
46:2 Egyptiä vastaan: Farao Nekon, Egyptin kuninkaan, sotajoukkoa vastaan, joka oli Eufrat-virran rannalla Karkemiissa ja jonka Nebukadressar, Baabelin kuningas, voitti Juudan kuninkaan Joojakimin, Joosian pojan, neljäntenä hallitusvuotena.

Samassa yhteydessä Nebukadnessar otti valtaansa myös Jerusalemin, jota hallitsi Nekon vasallikuninkaaksi nimittämä Joojakim. Hän sai edelleenkin pitää asemansa, mutta Nebukadnessar otti pakkosiirtolasiksi Jerusalemilaiseen ylimystöön kuuluvia. (Dan.1.)

Babylonialaiset laskivat valtannousuvuotta seuraavan 1. hallitusvuoden, kun taas juutalaiset alkovat laskea noita hallitusvuosia heti valtaannoususta. Siksi Daniel babylonialaisesta näkökulmasta kirjoittaa Joojakimin 3. hallitusvuodesta.

Se, että Dan.1. todellakin kertoo tuosta ajankohdasta, on helposti varmistettavissa pienellä matemaattisella laskutomituksella (joka tosin on aina ollut hyvin vaikeaa JT:lle).

Jerusalem tuhottiin Nebukadnessarin 19. hallitusvuotena.
Tuolloin Sidkia oli hallinnut Jerusalemia 11 vuotta.
Sitä ennen oli hallitsijoina Joojakin 3 kk ja Joojakim 11 vuotta.

Joojakimin 3. vuosi on siten sama kuin Nebukadnessarin 1.vuosi (Dan.1.)


JT:n selittelykirjallisuudessa on erilainen käsitys asiasta, joka perustuu tuohon heikkoon laskutaitoon ja Ison Omenan poikien hatusta vedettäviin oppiarpajaisiin.


Tässä sitten lisää tapahtumien ajankohtia ja hallitusvuosia:

Kyyros valloitti Babylonin 539 eaa., ja tuolloin Babylonin kuninkaana oli Nabonidus. Tästä voimme laskemme taaksepäin kuninkaiden hallinta-ajat seuraavasti:
Nabonidus 17 vuotta alkaen 539 eaa.
Labashi-Marduk alle vuosi
Neriglissar 4 vuotta
Evil-Merodak 2 vuotta
Nebukadnessar 43 vuotta eli tulemme vuoteen 605 eaa. ja näin ollen 19. hallitusvuosi eli Jerusalemin hävitys olisi 587/6 eaa.

37

2389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • theos

      On toinenkin kuunpimennyksen vuosi, joka todistaa Nebukadnessarin 1. hallitusvuoden osuneen vuodeksi 605 eaa.

      Se tapahtui (heinäkuun 4. pnä) 568 eaa. Nebukadnessarin 37. hallitusvuotena, mikä antaa jälleen luvun 605 eaa. (568 37 = 605, E. Thiele, "A Chronology of the Hebrew Kings", 1977, S. 69). Tämän johdosta tri Thiele sanookin: "Ei mikään antiikin historian päivämäärä ole varmemmin vahvistettu kuin 605, Nebukadnessarin hallituskauden alku," (Thiele, emt., s.69).

    • kyrillos

      Historian tapahtumien ajoittamisessa on se ainainen ongelma että kun jonkun tapahtuman eksaktia ajoitusta joudutaan jostakin syystä muuttamaan niin se vaikuttaa useisiin muihin ajoitettuihin tapahtumiin.
      On valittava muutama varmimmin ajoitettu ja sovitettava ne toisiinsa, kun yksikin niistä muuttuu menee kaavio uusiksi. Sen jälkeen kaaviossa muuttuvat em. varmimpiin sidotut muut tapahtumat.
      Eroja on jo matemaattisessa ajattelussa ja suuria eroja eri kalenterijärjestelmissä.
      Jonkun tapahtuman ajoittaminen jonkun tietyn hallitsijan tiettyy hallitusvuoteen on sekin epämääräinen koska on ensin päätettävä minä vuonna missäkin kalenterissa kyseinen hallitsija on alkanut hallita.

      Lopputulos: Kun puhutaan 2000-3000 v. vanhoista tapahtumista on tarkkuus parhaimmillaan 10-20 v.
      Ei liene viisasta takertua muutaman vuoden heittoihin.

      • theos

        >>Lopputulos: Kun puhutaan 2000-3000 v. vanhoista tapahtumista on tarkkuus parhaimmillaan 10-20 v.
        Ei liene viisasta takertua muutaman vuoden heittoihin.


      • kyrillos
        theos kirjoitti:

        >>Lopputulos: Kun puhutaan 2000-3000 v. vanhoista tapahtumista on tarkkuus parhaimmillaan 10-20 v.
        Ei liene viisasta takertua muutaman vuoden heittoihin.

        ei valitettavasti naura tutkijat, on nimittäin niin
        että hankalimmissa tapauksissa on mainittuun 10-20 v. epätarkuuteen lisättävä yksi nolla perään.

        heittoa saattaa olla hyvinkin 200 v. joissakin hankalissa ajoituksissa.

        en tiedä kutsumastasi JT "järjenkäytöstä" paljoa, mutta sanoisin että saattaa olla oikein tai väärin kumpi tahansa ajoitus, mainisemasi tai JT:n ajoitus

        kummatkin perustuvat (kai) johonkin tutkijoiden keskuudessa yleisesti hyväksyttyyn kaavioon (saattaa olla väärä se kaaviokin)

        vaikeata on


      • theos
        kyrillos kirjoitti:

        ei valitettavasti naura tutkijat, on nimittäin niin
        että hankalimmissa tapauksissa on mainittuun 10-20 v. epätarkuuteen lisättävä yksi nolla perään.

        heittoa saattaa olla hyvinkin 200 v. joissakin hankalissa ajoituksissa.

        en tiedä kutsumastasi JT "järjenkäytöstä" paljoa, mutta sanoisin että saattaa olla oikein tai väärin kumpi tahansa ajoitus, mainisemasi tai JT:n ajoitus

        kummatkin perustuvat (kai) johonkin tutkijoiden keskuudessa yleisesti hyväksyttyyn kaavioon (saattaa olla väärä se kaaviokin)

        vaikeata on

        Esitä yksi ainoa (=1) todiste eli lausunto tai linkki jollekkin sivulle, josta löytyy vahvistus tuolle mielipiteellesi.

        Jos et osaa viitata yhdenkään alan ammattilaisen (historioitsijan/arkeologin) käsitykseen, kannattaa siinä tapauksessa olla noilla mielipiteillä aivan hiljaa.


      • valaistuja
        kyrillos kirjoitti:

        ei valitettavasti naura tutkijat, on nimittäin niin
        että hankalimmissa tapauksissa on mainittuun 10-20 v. epätarkuuteen lisättävä yksi nolla perään.

        heittoa saattaa olla hyvinkin 200 v. joissakin hankalissa ajoituksissa.

        en tiedä kutsumastasi JT "järjenkäytöstä" paljoa, mutta sanoisin että saattaa olla oikein tai väärin kumpi tahansa ajoitus, mainisemasi tai JT:n ajoitus

        kummatkin perustuvat (kai) johonkin tutkijoiden keskuudessa yleisesti hyväksyttyyn kaavioon (saattaa olla väärä se kaaviokin)

        vaikeata on

        >>kummatkin perustuvat (kai) johonkin tutkijoiden keskuudessa yleisesti hyväksyttyyn kaavioon

        JT:ien 607eaa hommeli ei perustu mihinkään muuhun kuin hatusta vetämiseen.

        Mene kirjastoosi ja katso tietosanakirjat niin yhdessäkään ei puhuta tai edes vihjata vuodesta 607eaa Jerusalemin hävityksen vuotena.


      • kyrillos
        theos kirjoitti:

        Esitä yksi ainoa (=1) todiste eli lausunto tai linkki jollekkin sivulle, josta löytyy vahvistus tuolle mielipiteellesi.

        Jos et osaa viitata yhdenkään alan ammattilaisen (historioitsijan/arkeologin) käsitykseen, kannattaa siinä tapauksessa olla noilla mielipiteillä aivan hiljaa.

        valitettavasti todisteet ovat kovin puutteellisia ja tulkinnanvaraisia. juuri siksi tuo ajoituksen verkko on kovin vaikea pitää kasassa, jos toisesta kohtaa on pakko kiristää niin repeää verkko toisesta kohtaa.

        tämä on juuri se vaikeus jonka tutkijat myöntävät.

        lienee viisasta jättää ajoituksen vekkoa vähän löysälle jotta näille toisistaan poikkeaville tulkinnoille jäisi vähän tilaa ja todeta että molemmat ajoitukset, sekä nimimerkillä theos kirjoittavan että niin kutsuttujen ison omenan poikien ajoitukset ovat suunnilleen oikean suuntaisia. sen tarkemmin en lähtisi ajoittamaan NOIN 2500 v. sitten tapahtuneita asioita.

        itsekin historiaa opiskelleena ja myös british museumissa ja kairon museossa vierailleena sanoisin
        että historian ajoitusverkko on jatkuvasti muutoksessa, riippuen siitä mistä suunnasta asiaa ollaan katsomassa ja mitä tietyillä ajoituksen kiinnekohdilla tahdotaan todistaa.

        minua eivät nuo vanhan historian edes 50 vuoden tarkkuudella ajoitetut kiinnekohdat vakuuta. muuttuvia tekijöitä on liian paljon.

        historian tuntemuksesi on kuitenkin sinänsä kiitettävää.


      • kyrillos
        theos kirjoitti:

        Esitä yksi ainoa (=1) todiste eli lausunto tai linkki jollekkin sivulle, josta löytyy vahvistus tuolle mielipiteellesi.

        Jos et osaa viitata yhdenkään alan ammattilaisen (historioitsijan/arkeologin) käsitykseen, kannattaa siinä tapauksessa olla noilla mielipiteillä aivan hiljaa.

        jos sidotaan verkkoa ed. vuosisadalta taaksepäin niin jo hyvin pian muodostuu verkkoon suuria aukkoja

        I maailmansodan syttyminen v. 1914 jKr

        kristinuskon saapuminen suomeen n. 500 - 1100 jKr
        (aukko satoja vuosia)

        Kristuksen syntymä 7 eKr - 4 jKr
        (aukko 10 vuotta ja lienee yksi kirjoitetun vanhan historian tarkimmin ajoitettuja tapahtumia)

        Kyyros(Suuri) valloittaa babylonin n.550 - 530 eKr

        Babylonia valloittaa Assyrian n. 640 - 600 eKr

        Heettiläiset valloittavat Babyl.n. 1620 - 1550 eKr

        Nämä ovat niitä kiinnekohtia joiden varaan ajoituksen verkko rakentuu. Näihinkin on jätettävä
        "löysää" koska muutoin verkko kiristyy muualta.


      • theos
        kyrillos kirjoitti:

        jos sidotaan verkkoa ed. vuosisadalta taaksepäin niin jo hyvin pian muodostuu verkkoon suuria aukkoja

        I maailmansodan syttyminen v. 1914 jKr

        kristinuskon saapuminen suomeen n. 500 - 1100 jKr
        (aukko satoja vuosia)

        Kristuksen syntymä 7 eKr - 4 jKr
        (aukko 10 vuotta ja lienee yksi kirjoitetun vanhan historian tarkimmin ajoitettuja tapahtumia)

        Kyyros(Suuri) valloittaa babylonin n.550 - 530 eKr

        Babylonia valloittaa Assyrian n. 640 - 600 eKr

        Heettiläiset valloittavat Babyl.n. 1620 - 1550 eKr

        Nämä ovat niitä kiinnekohtia joiden varaan ajoituksen verkko rakentuu. Näihinkin on jätettävä
        "löysää" koska muutoin verkko kiristyy muualta.

        ...sen verran naivilla alueella, etten viitsi jatkaa keskustelua aihesta pidempään. Vinkkinä annan: lukeminen kannattaa aina ja sitä voit aluksi harrastaa vaikka kirjastossa.


    • theos

      No pieni tarkenus lienee paikallan tuon Nabopolassarin ja hänen poikansa vallanvaihdon suhteen (saivartelun varalta).

      Nabopolassar oli kuolemaisillaan vuona 606 eaa., jolloin valtaan nousi hänen poikansa Nebukadnessar. Todellisudessa Nabopolassar kuoli vasta vuoden 605 eaa. puolella. Isä ja poika 'hallitsivat' siis rinakkain tuon vajaan vuoden ajan.

    • theos

      Jehovan todistajien oma tapa lakea aikojen kulua on suorastaan hupaisaa katsottavaa. Se mm. on sitä usein puhumaani raamatun raiskaamista.

      JT:n oma selittelykirjallisuus kertoo pakkosiirtolaisuuden alkamisesta:

      >>vasta runsaat kymmenen vuotta myöhemmin, 617 eaa., ensimmäiset Jerusalemista otetut vangit vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniin. Nebukadnessar hyökkäsi tuota kapinallista kaupunkia vastaan ja vei pois väestön yläluokan, mm. kuningas Jojakinin ja hänen äitinsä ja Hesekielin... Nebukadnessar valtasi Jerusalemin lopullisesti vuonna 607 eaa., puolitoista vuotta kestäneen piirityksen jälkeen

    • theos

      Jehovan todistajien tapa laatia Ainoan Oikean Totuuden kronologioita tulee kaikessa koomisuudessaan esille tässä laskelmassa, jonka pohjalta (osittain) on päädytty siihen loputulokseen ja tarkuuteen, että Aadam luotiin lokakussa (!) 4.026 eaa.

      ***
      Aadamin luomisesta Setin syntymään 130 vuotta
      Siitä Enosin syntymään 105 vuotta
      Siitä Kenanin syntymään 90 vuotta
      Siitä Mahalalelin syntymään 70 vuotta
      Siitä Jaredin syntymään 65 vuotta
      Siitä Hanokin syntymään 162 vuotta
      Siitä Metusalahin syntymään 65 vuotta
      Siitä Lemekin syntymään 187 vuotta
      Siitä Nooan syntymään 182 vuotta
      Siitä vedenpaisumukseen 600 vuotta
      Yhteensä 1656 vuotta

      Vuodesta 2370 eaa. Abrahamin kanssa tehtyyn liittoon. Tämän jakson ajanlasku voidaan esittää pääpiirteissään seuraavasti:
      Vedenpaisumuksen alkamisesta
      Arpaksadin syntymään 2 vuotta
      Siitä Selahin syntymään 35 vuotta
      Siitä Eberin syntymään 30 vuotta
      Siitä Pelegin syntymään 34 vuotta
      Siitä Reun syntymään 30 vuotta
      Siitä Serugin syntymään 32 vuotta
      Siitä Nahorin syntymään 30 vuotta
      Siitä Terahin syntymään 29 vuotta
      Siitä Terahin kuolemaan, jolloin
      Abraham oli 75-vuotias 205 vuotta
      Yhteensä 427 vuotta
      ***

      Tuonlaskentakaavan ideana on se, että kun raamatussa on kerrottu A:n olleen 30 vuotias saadessaan B:n, niin se on aina tapahtunut ko. henkilön syntymäpäivänä.
      Tuon logiikan mukaan mm. Nooan pojat Seem, Haam ja Jaafet olivat kolmosia, sillä raamattu kertoo Nooan olleen 500 vuoden vanha saadessaan heidät.

      Koska raamattu ei missään opeta tuollaista syntymäpäivänä synnyttämisen oppia, se tarkoittaa käytännössä sitä, että jokaisen henkilön ollessa joitain kuukausia vanhempi saadessaan tuon lapsensa tuo kalenteriin siirrettävä kuukausien määrä aiheuttaa useiden vuosien heiton tuohon JT-kronologiaan.


      -Aadam luotiin lokakuussa 4.026 eaa. ja ihmisen luomisesta tuli 6.000 vuotta täyteen lokakuussa 1975.-
      HEH HEH.... kuinka tuollaisen soopaan voi kukaan täysijärkinen ihminen uskoa?

      • heh

        ..omaavat "Jehovan puhtaat palvojat" ovat aika viluissaan noista faktoista, heidän kronologiaoppinsa ovat yhtä hömppää. Kyllähän sen tajuaa jokainen.

        Veikkaanpa, että syy miksi eivät saa enää käännynnäisiä esim. Suomessa, on se, että tutkisteluoppilaat käyvät internetissä tsekkailemassa mille pohjalle opit pohjaavat ja siihen loppuu selityskirjallisuuden tutkiminen.. :)


    • theos

      Lainaus JT kirjallisuudesta:
      ***
      Koska Raamattu osoittaa vuoden 2370 eaa. maailmanlaajuisen vedenpaisumuksen ajankohdaksi, Egyptin historian on täytynyt alkaa sen jälkeen. Edellä esitetyt egyptiläiseen ajanlaskuun liittyvät ongelmat ovat epäilemättä syynä niiden nykyhistorioitsijoiden ilmoittamiin lukuihin, jotka sanovat Egyptin historian ulottuvan aina vuoteen 3000 eaa. saakka.
      ***

      Egyptiläisen ajanlaskuun liittyvä ongelma koskee 200-luvulla eaa. elänyttä egyptiläistä pappia/historioitsijaa Manethoa, joka on laatinut perusteet (Egyptiläisen historiankirjoituksen pohjalta) nykyisinkin käytetyille faraoiden hallinta-ajoille eli dynastioille.
      JT:t lainaavat vuodelta 1928(!) kirjoitettua T. Nicklinin kirjaa, jossa tuota Manethon luotettavuutta on kritisoitu (ilman kunnolisia perusteluja).

      Jehovan todistajat unohtavat mielellään mm. ne kymmenet hautalöydöt, jotka on tuonkin kirjan kirjoittamisen jälkeen tehty ja joiden avulla on Manethonin laatimaa kronologia voitu sekä varmentaa, että täsmentää.

      JT:lle tyypillisen tapaan tässäkin asiassa kieltäydytään uskomasta faktoja ja mikä surullisinta... omaa vastakkaista mielipidettä/oppia Egyptin kronologian 'virheellisyydestä' ei kyetä millään lailla perustelemaan tai esittämän oikeampaa versiota sen tilalle.

      Olisi mielenkiintoista kuulla edes yhden kerran (olen asiaa lukuisia kertoja kysynyt eri JT:lta) vaikkapa se, milloin heidän mielestään on Kheopsin pyramidi rakennettu.

      Taitaa olla kuitenkin turha toivo odottaa selitystä tai vastausta nytkään.

    • Jari-Jt

      >>>
      Babylonialaiset laskivat valtannousuvuotta seuraavan 1. hallitusvuoden, kun taas juutalaiset alkovat laskea noita hallitusvuosia heti valtaannoususta. Siksi Daniel babylonialaisesta näkökulmasta kirjoittaa Joojakimin 3. hallitusvuodesta.

      • theos

        Tiedän, että et halua luottaa sanomisiini. Luota edes omiin sanomisiisi = theos on aina oikeassa. ;)

        Lainaan tähän lyhyesti omaa kirjallisuuttanne. Ehkä se saa sinut paremin uskomaan kirjoittamaani:

        " Lopulta Jerusalemin muuri murrettiin 607 eaa., 9. tammuskuuta (kesä-heinäkuu) Sidkian hallituskauden 11. vuonna (Nebukadnessarin 19. vuonna, jos lasketaan hänen valtaantulonsa vuodesta, eli hänen 18. hallitusvuotenaan)."


        Mitä tulee toivomukseesi tuota aikaa koskevan tarkemman kronologian laatimisesta, niin saatanpa senkin tehdä vaikkapa sinua ilahduuttaakseni.


      • Jari-Jt
        theos kirjoitti:

        Tiedän, että et halua luottaa sanomisiini. Luota edes omiin sanomisiisi = theos on aina oikeassa. ;)

        Lainaan tähän lyhyesti omaa kirjallisuuttanne. Ehkä se saa sinut paremin uskomaan kirjoittamaani:

        " Lopulta Jerusalemin muuri murrettiin 607 eaa., 9. tammuskuuta (kesä-heinäkuu) Sidkian hallituskauden 11. vuonna (Nebukadnessarin 19. vuonna, jos lasketaan hänen valtaantulonsa vuodesta, eli hänen 18. hallitusvuotenaan)."


        Mitä tulee toivomukseesi tuota aikaa koskevan tarkemman kronologian laatimisesta, niin saatanpa senkin tehdä vaikkapa sinua ilahduuttaakseni.

        Minähän vain sanoin miten Juutalaiset laskivat hallitsijoidensa hallituskausia.

        Lainkaan en ottanut kantaa siihen miten ja miksi Vartiotornissa asiaa on ilmaistu tai laskeskeltu.

        Ihan vielä varmuuden vuoksi tähdennän: Juutalaiset laskivat hallitsijoidensa ensimmäisen hallitusvuoden olleen ensimmäinen virkaanastumista seuraava kokonainen vuosi.


    • Kahden vaiheilla

      >>>Kuuluisassa Karkemiin taistelussa Nebukadnessar löi Nekon johtamat egyptiläisjoukot ja nosti samalla Babylonian kiistatomaan maailmanherruuteen.

      Toiset väittävät, että Babylonian maailmanvalta alkoi 609 eaa. ja toiset taas, että vuonna 605 eaa. Kummat nyt sitten lopulta ovat oikeassa?

      • Emeritus-Corrector

        Minä ainakin olen esittänyt ajatuksen siitä, että Babylonin maailmanvalta voidaan katsoa alkaneeksi vuonna 609 eKr, mutta tarkennukseksi sanon, että VAIN SILLÄ EHDOLLA, että Jer.25 luvussa mainittu 70 vuotisjakso on kirjaimellisesti 70 vuotta, ei siis 69 tahi 71 vuotta tms. Kirjaimellisen tulkinnan (70 vuotta) mukaan päästään vuodesta 539 eKr. vuoteen 609 eKr. jolloin siihen asti maailmanhallitsijan roolissa olleen Assyrian jäänös antautui.

        Minusta tuo maailmanhallitsijan roolin alkamisen ajankohta on hankala koska eri tahot saattavat nähdä eri selkkaukset Babylonin herruuden alkupisteelle. Mutta kuten sanoin tuo 609 eKr. perustuu sille reunaehdolle että Jeremian mainitsema 70 vuotisjakso olisi kirjaimellisesti tulkittava. Ei tuo ainakaan hullulta kuulosta ja se olisi sopusoinnussa Raamatun tekstin ja mallisen historian kanssa.

        -Corrector-


      • Kahden vaiheilla
        Emeritus-Corrector kirjoitti:

        Minä ainakin olen esittänyt ajatuksen siitä, että Babylonin maailmanvalta voidaan katsoa alkaneeksi vuonna 609 eKr, mutta tarkennukseksi sanon, että VAIN SILLÄ EHDOLLA, että Jer.25 luvussa mainittu 70 vuotisjakso on kirjaimellisesti 70 vuotta, ei siis 69 tahi 71 vuotta tms. Kirjaimellisen tulkinnan (70 vuotta) mukaan päästään vuodesta 539 eKr. vuoteen 609 eKr. jolloin siihen asti maailmanhallitsijan roolissa olleen Assyrian jäänös antautui.

        Minusta tuo maailmanhallitsijan roolin alkamisen ajankohta on hankala koska eri tahot saattavat nähdä eri selkkaukset Babylonin herruuden alkupisteelle. Mutta kuten sanoin tuo 609 eKr. perustuu sille reunaehdolle että Jeremian mainitsema 70 vuotisjakso olisi kirjaimellisesti tulkittava. Ei tuo ainakaan hullulta kuulosta ja se olisi sopusoinnussa Raamatun tekstin ja mallisen historian kanssa.

        -Corrector-

        >>>Minä ainakin olen esittänyt ajatuksen siitä, että Babylonin maailmanvalta voidaan katsoa alkaneeksi vuonna 609 eKr, mutta tarkennukseksi sanon, että VAIN SILLÄ EHDOLLA, että Jer.25 luvussa mainittu 70 vuotisjakso on kirjaimellisesti 70 vuotta, ei siis 69 tahi 71 vuotta tms.

        Tuo ei kuulosta kovin vakuuttavalta, että eri taho sanoo toista ja toinen taas toista. Se saa minut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että nuo 70 vuotta alkoivat 607 eaa. Jerusalemin hävityksen yhteydessä.

        Ja kun sinun kanssasi asiasta keskustelin, niin totean sen, että eräs Jt onnistui antamaan aika hyvän selonteon Jeremian 25:12:sta ja uskon saaneeni siitä kohdasta vihdoinkin vakuuttavan selityksen.


      • kiinnostunut..?
        Kahden vaiheilla kirjoitti:

        >>>Minä ainakin olen esittänyt ajatuksen siitä, että Babylonin maailmanvalta voidaan katsoa alkaneeksi vuonna 609 eKr, mutta tarkennukseksi sanon, että VAIN SILLÄ EHDOLLA, että Jer.25 luvussa mainittu 70 vuotisjakso on kirjaimellisesti 70 vuotta, ei siis 69 tahi 71 vuotta tms.

        Tuo ei kuulosta kovin vakuuttavalta, että eri taho sanoo toista ja toinen taas toista. Se saa minut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että nuo 70 vuotta alkoivat 607 eaa. Jerusalemin hävityksen yhteydessä.

        Ja kun sinun kanssasi asiasta keskustelin, niin totean sen, että eräs Jt onnistui antamaan aika hyvän selonteon Jeremian 25:12:sta ja uskon saaneeni siitä kohdasta vihdoinkin vakuuttavan selityksen.

        >>Jeremian 25:12:sta

        Osaatko sinä muuten sanoa keitä olivat nuo 9. jakeen "kaikki ympärillä olevat kansat" ja 11. jakeen "kansat" joiden oli määrä palvella Babylonin kuningasta 70 vuotta?

        Voisiko sinun mielestäsi olla niin, että siinä tarkoitettiin, että jotkin muutkin kansat kuin vain juutalaiset palvelisivat 70 vuotta Babylonin kuningasta?



        Jeremia 25.
        9. niin katso, minä lähetän sanan, minä nostan kaikki pohjanpuolen kansanheimot, sanoo Herra, sanan Nebukadressarille, Baabelin kuninkaalle, palvelijalleni, ja tuon heidät tätä maata ja sen asukkaita vastaan ja kaikkia näitä ympärillä olevia kansoja vastaan. Ja nämä minä vihin tuhon omiksi ja teen heidät kauhistukseksi, ivan vihellykseksi ja ikuisiksi raunioiksi.
        11. Niin koko tämä maa tulee raunioiksi, autioksi, ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä vuotta.
        12. Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on täyttynyt, niin minä kostan Baabelin kuninkaalle ja sille kansalle, sanoo Herra, heidän pahat tekonsa, kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi


      • Uteliaisuus heräsi
        Kahden vaiheilla kirjoitti:

        >>>Minä ainakin olen esittänyt ajatuksen siitä, että Babylonin maailmanvalta voidaan katsoa alkaneeksi vuonna 609 eKr, mutta tarkennukseksi sanon, että VAIN SILLÄ EHDOLLA, että Jer.25 luvussa mainittu 70 vuotisjakso on kirjaimellisesti 70 vuotta, ei siis 69 tahi 71 vuotta tms.

        Tuo ei kuulosta kovin vakuuttavalta, että eri taho sanoo toista ja toinen taas toista. Se saa minut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että nuo 70 vuotta alkoivat 607 eaa. Jerusalemin hävityksen yhteydessä.

        Ja kun sinun kanssasi asiasta keskustelin, niin totean sen, että eräs Jt onnistui antamaan aika hyvän selonteon Jeremian 25:12:sta ja uskon saaneeni siitä kohdasta vihdoinkin vakuuttavan selityksen.

        "että eräs Jt onnistui antamaan aika hyvän selonteon Jeremian 25:12:sta ja uskon saaneeni siitä kohdasta vihdoinkin vakuuttavan selityksen."

        Kerro ihmeessä millä perusteella 70 vuotta jatkuisi kaksi vuotta sen jälkeen kun Jumala kosti Baabelin kuninkaalle, vaikka Jer.25:12 osoittaa että ko. jakso täyttyi ensin ja vasta sen jälkeen tuli koston vuoro.

        Tuossa vielä tuo Jeremia 25:12: "Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on täyttynyt, niin minä kostan Baabelin kuninkaalle ja sille kansalle, sanoo Herra, heidän pahat tekonsa, kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi."


      • theos

        Ei ole olemassa mitään tarkkaa virallista vuotta Babylonian maailman herruuteen nousemiselle. Se on hieman kuin veteen piirretty viiva.


      • uteliasjokaonjotainlukenut
        Uteliaisuus heräsi kirjoitti:

        "että eräs Jt onnistui antamaan aika hyvän selonteon Jeremian 25:12:sta ja uskon saaneeni siitä kohdasta vihdoinkin vakuuttavan selityksen."

        Kerro ihmeessä millä perusteella 70 vuotta jatkuisi kaksi vuotta sen jälkeen kun Jumala kosti Baabelin kuninkaalle, vaikka Jer.25:12 osoittaa että ko. jakso täyttyi ensin ja vasta sen jälkeen tuli koston vuoro.

        Tuossa vielä tuo Jeremia 25:12: "Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on täyttynyt, niin minä kostan Baabelin kuninkaalle ja sille kansalle, sanoo Herra, heidän pahat tekonsa, kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi."

        "...minä kostan Baabelin kuninkaalle ja sille kansalle, sanoo Herra, heidän pahat tekonsa, kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi."

        Kuka esim. hallitsi Baabelia Belsassarin kuoltua. Baabelihan ei oitis tuhoutunut Kyyroksen vallattua sen.


      • Kahden vaiheilla
        kiinnostunut..? kirjoitti:

        >>Jeremian 25:12:sta

        Osaatko sinä muuten sanoa keitä olivat nuo 9. jakeen "kaikki ympärillä olevat kansat" ja 11. jakeen "kansat" joiden oli määrä palvella Babylonin kuningasta 70 vuotta?

        Voisiko sinun mielestäsi olla niin, että siinä tarkoitettiin, että jotkin muutkin kansat kuin vain juutalaiset palvelisivat 70 vuotta Babylonin kuningasta?



        Jeremia 25.
        9. niin katso, minä lähetän sanan, minä nostan kaikki pohjanpuolen kansanheimot, sanoo Herra, sanan Nebukadressarille, Baabelin kuninkaalle, palvelijalleni, ja tuon heidät tätä maata ja sen asukkaita vastaan ja kaikkia näitä ympärillä olevia kansoja vastaan. Ja nämä minä vihin tuhon omiksi ja teen heidät kauhistukseksi, ivan vihellykseksi ja ikuisiksi raunioiksi.
        11. Niin koko tämä maa tulee raunioiksi, autioksi, ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä vuotta.
        12. Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on täyttynyt, niin minä kostan Baabelin kuninkaalle ja sille kansalle, sanoo Herra, heidän pahat tekonsa, kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi

        >>>Osaatko sinä muuten sanoa keitä olivat nuo 9. jakeen "kaikki ympärillä olevat kansat" ja 11. jakeen "kansat" joiden oli määrä palvella Babylonin kuningasta 70 vuotta?

        Itse käsitän sen tarkoittavan ainoastaan Juudan ja ja Israelin asukkaita, sillä jakeiden tekstiyhteys osoittaa, että kyse oli ainoastaan juutalaisiin kohdistuvasta tuomiosta.

        >>>Voisiko sinun mielestäsi olla niin, että siinä tarkoitettiin, että jotkin muutkin kansat kuin vain juutalaiset palvelisivat 70 vuotta Babylonin kuningasta?

        Sekin on mahdollista, enkä sitä suoranaisesti kielläkkään, sillä en katso tuon yksityiskohdan olevan kovin merkityksellinen.

        Kun Jeremia sanoo jakeessa 11 ensin, että koko maa tulee raunioiksi, autioksi, ja heti perään, että nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä. Eli mielestäni on hyvin järkevää ajatella, että tuo 70 vuoden palvelusaika alkoi vasta silloin, kun koko maasta tuli lopullisesti autiona oleva rauniokasa, eli siis samana vuonna, jolloin Jerusalemin hävitys tapahtui Babylonialaisten toimesta. Ennen tuota tapahtumaa juutalaiset eivät olleet vielä täysin babylonialaisten alaisuudessa, sillä heillä oli Jerusalemin hävitykseen asti oma kuningas. Vasta sitten kun tuo kuningas oli syösty vallasta, Babylonian mahti oli täysin kiistaton, Jehovan tuomio oli pantu täytäntöön ja sen jälkeen KAIKKI kansat palvelivat Baabelin kuningasta 70 vuotta.


      • Emeritus-Corrector
        Kahden vaiheilla kirjoitti:

        >>>Osaatko sinä muuten sanoa keitä olivat nuo 9. jakeen "kaikki ympärillä olevat kansat" ja 11. jakeen "kansat" joiden oli määrä palvella Babylonin kuningasta 70 vuotta?

        Itse käsitän sen tarkoittavan ainoastaan Juudan ja ja Israelin asukkaita, sillä jakeiden tekstiyhteys osoittaa, että kyse oli ainoastaan juutalaisiin kohdistuvasta tuomiosta.

        >>>Voisiko sinun mielestäsi olla niin, että siinä tarkoitettiin, että jotkin muutkin kansat kuin vain juutalaiset palvelisivat 70 vuotta Babylonin kuningasta?

        Sekin on mahdollista, enkä sitä suoranaisesti kielläkkään, sillä en katso tuon yksityiskohdan olevan kovin merkityksellinen.

        Kun Jeremia sanoo jakeessa 11 ensin, että koko maa tulee raunioiksi, autioksi, ja heti perään, että nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä. Eli mielestäni on hyvin järkevää ajatella, että tuo 70 vuoden palvelusaika alkoi vasta silloin, kun koko maasta tuli lopullisesti autiona oleva rauniokasa, eli siis samana vuonna, jolloin Jerusalemin hävitys tapahtui Babylonialaisten toimesta. Ennen tuota tapahtumaa juutalaiset eivät olleet vielä täysin babylonialaisten alaisuudessa, sillä heillä oli Jerusalemin hävitykseen asti oma kuningas. Vasta sitten kun tuo kuningas oli syösty vallasta, Babylonian mahti oli täysin kiistaton, Jehovan tuomio oli pantu täytäntöön ja sen jälkeen KAIKKI kansat palvelivat Baabelin kuningasta 70 vuotta.

        Tervehdys "Kahden vaiheilla,

        lainaan tähän aluksi otteen aiempana olevasta kirjoituksesta, jossa sinulta kysyttiin:
        >>>Osaatko sinä muuten sanoa keitä olivat nuo 9. jakeen "kaikki ympärillä olevat kansat" ja 11. jakeen "kansat" joiden oli määrä palvella Babylonin kuningasta 70 vuotta?
        "Niin koko tämä maa tulee raunioiksi, autioksi, ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä vuotta. Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on täyttynyt, niin minä kostan Baabelin kuninkaalle ja sille kansalle, sanoo Herra, heidän pahat tekonsa, kostan kaldealaisten maalle ja teen sen ikuiseksi erämaaksi. Ja minä tuotan sen maan ylitse kaikki sanani, jotka minä olen puhunut sitä vastaan, kaiken, mitä tähän kirjaan on kirjoitettu, mitä Jeremia on ennustanut kaikkia niitä kansoja vastaan. Sillä hekin joutuvat palvelemaan monia kansoja ja suuria kuninkaita, ja minä maksan heille heidän tekojensa ja kättensä töiden mukaan."Sillä näin sanoi Herra, Israelin Jumala, minulle: "Ota tämä vihan viinin malja minun kädestäni ja juota sillä kaikki kansat, joiden tykö minä sinut lähetän. He juovat ja horjuvat ja tulevat mielettömiksi miekan edessä, jonka minä lähetän heidän keskellensä."Ja minä otin maljan Herran kädestä ja juotin kaikkia kansoja, joiden tykö Herra minut lähetti:Jerusalemia ja Juudan kaupunkeja, sen kuninkaita ja ruhtinaita, tehdäkseni heidät raunioiksi, kauhistukseksi, ivan vihellykseksi ja kiroukseksi, niinkuin tänä päivänä tapahtuu;
        19 faraota, Egyptin kuningasta, ja hänen palvelijoitansa ja ruhtinaitansa ja koko hänen kansaansa;
        20 kaikkea sekakansaa ja kaikkia Uusin maan kuninkaita ja kaikkia filistealaisten maan kuninkaita ja Askelonia ja Gassaa ja Ekronia ja Asdodin tähteitä;
        21 Edomia, Mooabia ja ammonilaisia;
        22 kaikkia Tyyron kuninkaita ja kaikkia Siidonin kuninkaita ja rantamaan kuninkaita, jotka ovat meren tuolla puolen;
        23 Dedania, Teemaa ja Buusia ja kaikkia päälaen ympäriltä kerittyjä;
        24 kaikkia Arabian kuninkaita ja kaikkia sekakansan kuninkaita, jotka asuvat erämaassa;
        25 kaikkia Simrin kuninkaita ja kaikkia Eelamin kuninkaita ja kaikkia Meedian kuninkaita;
        26 kaikkia pohjanpuolen kuninkaita, läheisiä ja kaukaisia, toista toisensa jälkeen, ja kaikkia maan valtakuntia, mitä maan päällä on. Ja heidän jälkeensä on Seesakin kuningas juova.
        27 "Sano heille: Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Juokaa ja juopukaa, oksentakaa ja kaatukaa, älkääkä enää nousko, -miekan edessä, jonka minä lähetän teidän keskellenne.
        28 Mutta jos he eivät tahdo ottaa maljaa sinun kädestäsi ja juoda, niin sano heille: Näin sanoo Herra Sebaot: Teidän täytyy juoda.
        29 Sillä katso, siitä kaupungista alkaen, joka on otettu minun nimiini, minä alotan onnettomuuden tuottamisen; ja tekö jäisitte rankaisematta! Te ette jää rankaisematta, sillä minä kutsun miekan kaikkia maan asukkaita vastaan, sanoo Herra Sebaot.
        30 Mutta sinä, ennusta heille kaikki nämä sanat ja sano heille: Herra ärjyy korkeudesta, antaa äänensä kaikua pyhästä asunnostansa. Hän ärjyy väkevästi yli laitumensa. Hän nostaa kuin viinikuurnan polkijat huudon kaikkia maan asukkaita vastaan.
        31 Pauhina käy maan ääriin asti, sillä Herralla on riita-asia kansoja vastaan, hän käy oikeutta kaiken lihan kanssa: jumalattomat hän antaa miekalle alttiiksi, sanoo Herra.
        32 Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, onnettomuus kulkee kansasta kansaan, ja suuri myrsky nousee maan perimmäisistä ääristä.
        33 Ja Herran surmaamia on oleva sinä päivänä maan äärestä maan ääreen. Ei heille pidetä valittajaisia, ei heitä koota eikä haudata; he tulevat maan lannaksi.
        34 Parkukaa, te paimenet, ja huutakaa, vieriskelkää tuhassa, te lauman valtiaat; sillä aika on tullut teidän joutua teurastettaviksi. Te hajoatte pirstoiksi, te kaadutte niinkuin kallisarvoinen astia.
        35 Mennyt on paimenilta pakopaikka ja pelastus lauman valtiailta.
        36 Kuule paimenten huutoa, lauman valtiaitten valitusta! Sillä Herra hävittää heidän laumansa;
        37 heidän rauhaisat laitumensa ovat tuhoutuneet Herran vihan hehkusta.
        38 Hän on lähtenyt niinkuin nuori leijona pensaikostaan: heidän maansa on tullut autioksi hävittäjän vihan hehkusta, Herran vihan hehkusta."

        Tuossa oli yhteenveto 'niistä kansoista' eikö niin?

        Sitäpaitsi Israelin pohjoiset sukukunnat olivat kohdanneet 'puolinelsoninsa' jo paljon aikaisemmin, vai mitä?

        -Corrector-


    • theos

      Kovin on vähäiseksi jäänyt Ainoan Oikean Totuuden uskon puolustaminen!

      Luulisi JT:n olevan hanakampia puolustamaan tulessa palamatonta ja helposti puolustettavaa 'totuuttaan'. Mutta eipä niin käy nyt kuten ei yleensä milloinkaan muulloinkaan, kun vastassa on henkilö joka tuntee raamatun opetukset.

      JT vetäytyy keskustelusta kommentilla 'en halua kiistellä'. Kyse ei todellisuudessa ole kiistelystä. Kyse on JT:n kyvyttömyydestä osoittaa harhaoppisuuttaan siksi kaikkialla mainostamakseen 'totuudeksi'.

      Usein mietin itsekseni sitä, voiko uskovainen ihminen todellakin olla niin sokea ja typerä, että on valmis kieltämään tosiasiat ja faktat valehdellen itselleen kaiken olevan hyvin. Itsensä pettäminen on suurin typeryys, mitä ihminen voi elämässään tehdä.

      Miten joku amerikkalainen reilu sata vuotta sitten perustettu lahko voi aivopestä jäsenensä niin hyväuskoisiksi hölmöiksi, että vaikka he näkevät tuon lahkonsa muuttaneen oppejaan tuon tuosta koko olemassaolonsa ajan ja suoltavan jatkuvasti ennustuksia, lupauksia ja uhkakuvia, jotka eivät ole milloinkaan toteutuneet, niin siitäkin huolimatta tuon lahkon johtajien sanaan luotetaan edellen yhtä sokeasti. Suorastaan herkkäuskoisesti.

      Vai onko Jehovan todistajat niin yksinkertaisia ihmisiä, että ovat valmiita uhraamaan elämänsä lahkolleen vain siksi, kun siihen kenties kuuluu mukavan tuntuisia ihmisiä. Ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa kaikkia muita ihmisiä parempia ja ainutlaatuisempia.

      Se vanha sanontahan kuuluu: 'Uskossa on hyvä elää, sanoi lapamato'. Harhauskossa eläminen on kuitenkin silkkaa typeryyttä. Ja tietoisesti tehtynä hulluutta.


      SINÄ JT!
      Mieti edes sitä, millaisen omaisuuden tuo lahkosi on keränyt itselleen näiden 100 vuoden aikana. Mieti sitä, miksi tuo lahkosi ei julkista omaisuuttaan koskevia tietoja. Miksi se ei kerro, ketkä omistavat osakkeet, jotka antavat todellisen määräysvallan (hallintoelimelänne se on vain muodollisesti paitsi niden osakkaiden osalta, jotka siihen kuuluvat) ja omistusoikeuden koko lahkon omaisuuteen.

      Niistä nenäsi, nosta lökäpöksysi, ole kuin mies ja kysy edes kerran itseltäsi, MIKSI?

      • Kahden vaiheilla

        >>>Luulisi JT:n olevan hanakampia puolustamaan tulessa palamatonta ja helposti puolustettavaa 'totuuttaan'.

        Ehkä ovat huomanneet, että sinun tapauksessasi tuo uskon puolustaminen ei hirveästi hyödytä. Vaikka he antaisivat kuinka pitävät perustelut uskolleen, niin väärässä he kuitenkin sinun mielestäsi ovat.

        Se, miksi itse en näin ulkopuolisena enää tästä asiasta juurikaan keskustella, on se että selkeitä Raamatunkohtia käytetään väärin omien tulkintojen pönkittämiseksi. Yhtenä esimerkkinä Jehovan todistajien vastustajien Raamatun raiskaamisesta (anteeksi plagiointi) voisin mainita sen, että heidän mukaansa 70 vuoden autioitus saadaan jollain ilveellä väännettyä 50 vuoden autioitukseksi. Tämä, jos mikä, on todellista Raamatun raiskaamista, enkä yhtään ihmettele, ettei heitä kiinnosta teidänlaistenne kanssa asiasta keskustella, koska ette osaa kunnioittaa sitä, mitä Raamattu opettaa.


      • yx jt.
        Kahden vaiheilla kirjoitti:

        >>>Luulisi JT:n olevan hanakampia puolustamaan tulessa palamatonta ja helposti puolustettavaa 'totuuttaan'.

        Ehkä ovat huomanneet, että sinun tapauksessasi tuo uskon puolustaminen ei hirveästi hyödytä. Vaikka he antaisivat kuinka pitävät perustelut uskolleen, niin väärässä he kuitenkin sinun mielestäsi ovat.

        Se, miksi itse en näin ulkopuolisena enää tästä asiasta juurikaan keskustella, on se että selkeitä Raamatunkohtia käytetään väärin omien tulkintojen pönkittämiseksi. Yhtenä esimerkkinä Jehovan todistajien vastustajien Raamatun raiskaamisesta (anteeksi plagiointi) voisin mainita sen, että heidän mukaansa 70 vuoden autioitus saadaan jollain ilveellä väännettyä 50 vuoden autioitukseksi. Tämä, jos mikä, on todellista Raamatun raiskaamista, enkä yhtään ihmettele, ettei heitä kiinnosta teidänlaistenne kanssa asiasta keskustella, koska ette osaa kunnioittaa sitä, mitä Raamattu opettaa.

        Mä olen jt ja käyn aina joskus lukemassa juttuja täällä. Musta Theos tekee tosi pahoja kysymyksiä ja esittää vielä Raamatusta kohtia ajatustensa tueksi. Mä olen varovasti kysellyt mm. faijalta noita samoja juttuja ja aina tuntuu menevän sormi suuhun selitysten kans. Tai sitten ne on tosi noloja muuten. Musta täällä pitäisi noihin kaikkin juttuihin vastailla - jos kykenee. Eri asia on sitte tieteskin, jos ei osata vastailla. Sekin on aika huolestuttava juttu.


      • Kahden vaiheilla
        yx jt. kirjoitti:

        Mä olen jt ja käyn aina joskus lukemassa juttuja täällä. Musta Theos tekee tosi pahoja kysymyksiä ja esittää vielä Raamatusta kohtia ajatustensa tueksi. Mä olen varovasti kysellyt mm. faijalta noita samoja juttuja ja aina tuntuu menevän sormi suuhun selitysten kans. Tai sitten ne on tosi noloja muuten. Musta täällä pitäisi noihin kaikkin juttuihin vastailla - jos kykenee. Eri asia on sitte tieteskin, jos ei osata vastailla. Sekin on aika huolestuttava juttu.

        Pointtini olikin se, että theokselle ei kelpaa mikään hänen näkemyksistään eriävä selitys, vaan se on aina väärin, vaikka kyseessä olisi miten järkeenkäypä selitys tahansa. Toki asiallisiin kysymyksiin on syytä vastailla, jos kysyjä todella haluaa asiasta keskustella, mutta jos asenne on sellainen kuten theoksella, että "esitänpä nyt tässä kysymyksen, antakaa jonkinlainen selitys, mutta selittäkää sitten mitä tahansa, niin väärässä olette kuitenkin", ei ihme, ettei vastausintoa hirveästi löydy.

        Tämä 607/587-kiista ei ole edes mitenkään erityisen vaikea asia ainakaan minulle selittää, harvat tosin minua uskovat, mutta se on sitten heidän ongelmansa. Ja minusta Vartiotorni-Seuran selitys tuosta asiasta on kaikista selkein ja totuudenmukaisin.


      • tohinatheoss

        "SINÄ JT!
        Mieti edes sitä, millaisen omaisuuden tuo lahkosi on keränyt itselleen näiden 100 vuoden aikana. Mieti sitä, miksi tuo lahkosi ei julkista omaisuuttaan koskevia tietoja. Miksi se ei kerro, ketkä omistavat osakkeet, jotka antavat todellisen määräysvallan (hallintoelimelänne se on vain muodollisesti paitsi niden osakkaiden osalta, jotka siihen kuuluvat) ja omistusoikeuden koko lahkon omaisuuteen. "

        Kuvittele millaiset rikkaudet on kristikunnan kirkot ahmineet ja edelleen ahmivat, mutta eivät anna vastineeksi muuta kuin hengellisesti tyhjän vatsan, ja hengelliseen janoon kuolleen kansan. Mutta tuon kristikunta, kolminaisuutta tunnustavan, porton loppu tulee pian!


    • -linus-

      Sanoit:
      "Joojakimin 3. vuosi on siten sama kuin Nebukadnessarin 1.vuosi"

      Valitettavasti teit klassisen 1 vuoden virheen järjestysluvuissa.
      Tässä sinulle rautalankamalli hallitusvuosista :)

      Vasemmalla Juudan hallitsija nimi ja hänen hallitusvuotensa.
      Oikealla N(ebukadnessar):n varsinainen hallitusvuosi / hallitusvuosi valtaannousuvuosi mukaan laskettuna.

      Sidkia 11   N 18/19
      Sidkia 10   N 17/18
      Sidkia 9   N 16/17
      Sidkia 8   N 15/16
      Sidkia 7   N 14/15
      Sidkia 6   N 13/14
      Sidkia 5   N 12/13
      Sidkia 4   N 11/12
      Sidkia 3   N 10/11
      Sidkia 2   N 9/10
      Sidkia 1   N 8/9
      (Jojakin 3kk   N 7/8)
      Jojakim 11   N 7/8
      Jojakim 10   N 6/7
      Jojakim 9   N 5/6
      Jojakim 8   N 4/5
      Jojakim 7   N 3/4
      Jojakim 6   N 2/3
      Jojakim 5   N 1/2
      Jojakim 4   N 0/1

      Mikä siis oli Nebukadnessarin valtaanousuvuosi ja mikä hänen 1. varsinainen hallitusvuotensa, kun käytämme Jojakimin vuosina?

      Miten tämä sopii opetukseesi Nebukadnessarin suorittamasta pakkosiirtolaisuudesta valtaannousuvuotenaan ja Jojakimin varsinaisena 3. hallitusvuonna(, eikä hänen viimeisenä vasallikuninkuudenvuotenaan ja varsinaisena 11 vuotena, jonka jälkeen pian Jojakin otettiin vangiksi (2Ku 24:12))?

      Historia kertoo hänen taistelleen Nekon kanssa Karkemiissa valtaannousuvuotenaan. Jeremia siis puhui tässä hänen valtaanousuvuodestaan. (Hän vaihtaa tyyliä luvussa 52. kerronnan vaihtuessa yleiseen katsaukseen pakkosiirtolaisuusvuosista.)

      Juutalainen historioitsija Josephus toteaa, että samana vuonna, jolloin Karkemiin taistelu käytiin, Nebukadnessar valloitti koko Syyria-Palestiinan "paitsi Juudeaa". - Antiquities of the Jews X, vi, 1

      Kun muuten tajuat, että Danielin näkökulmaan vaikutti se että hän kirjoitti sen Babylonista, ei ole vaikeaa ymmärtää hänen tarkoittaneen Jojakimin vasallikuninkuutta Nebukadnessarin alaisuudessa eikä tietenkään Egyptin Nekon alaisuudessa. 3 vuoden vasallikuninkuus Nebukadnessarin alaisuudessa päättyi Jojakimin kapinaan ja siitä johtaneeseen vallasta syöksemiseen (2. Kuninkaiden kirja 24:1; Dan 1:1 vrt. 2. Aikakirja 36:5-)

      • Emeritus-Corrector

        http://www.turvapaikka.fi/thread.php?forumid=3&threadid=85

        Väite kuuluu seuraavasti: "Jerusalemin hävitys tapahtui v. 587/6 eKr." ja se voidaan todistaa kätevästi näin:

        Leikkaa ruutupaperista seuraavanlaiset liuskat:
        2 liuskaa joissa on 11 ruutua (Jojakim ja Sidkia)
        1 liuska, jossa on 19 ruutua (Nebukadnessar)
        1 liuska, jossa on 70 ruutua (Paastoaika)

        Tummenna seuraavat ruudut liuskoista:
        - Joojakimin liuskasta 3. ja 11. ruutu
        - Sidkian liuskasta 9. ja 11. ruutu
        - Nebukadnessarin liuskasta 8. 17. ja 19. ruutu

        (1) Lue Raamatusta Dan.1:1 ja Dan.2:1.
        Nebukadnessar alkoi hallita Jojakimin kolmantena hallitusvuonna.

        (2) Aseta siis liuskat siten, että Nebukadnessarin liuskan alkupää lähtee Joojakimin
        kolmannen ruudun puoliväin tai loppupuolen kohdalta.

        (3) Lue Raamatusta 2.Kun.23: 36 ja 24:1,6,8,12,18. Nämä jakeet kertovat,
        että Joojakim hallitsi 11 vuotta[ 10-11 vuotta],
        sen jälkeen Joojakin hallitsi 3 kk Nebukadnessarin 8:ntena hallitusvuonna,
        ja sen jälkeen Sidkia hallitsi 11 vuotta[10-11 vuotta Jerusalemin tuhoon asti].

        (4) Aseta nyt Sidkian liuska alkamaan Nebukadnessarin 8:nnen ruudun kohdalta ruudun loppuosasta.

        (5) Lue 2.Kun.25:1,2,8 ->,25.
        Kun katsot liuskoja niin huomaat, että Sidkian 11. vuosi ja Nebukadnessarin 19. vuosi
        ovat riittävän hyvin kohdakkain ja 5. ja 7. kuukausi osuvat molempien liuskojen
        viimeiseen ruutuun.

        Jerusalemin hävityksen muistoksi (5.kk) ja Gedaljan salamurhan muistoksi (7.kk)
        juutalaiset viettivät paastoa joka kesti 70 vuotta.

        (6) Aseta Paastoliuska alkaamaan Sidkian ja Nebukadnessarin liuskojen viimeisen ruudun
        puolivälistä.

        (7) Lue Sakarja 7:1-6.
        Sakarjan kirjan tapahtumat ajoitetaan Jehovan todistajien Uuden Maailman käännöksen mukaan
        ajalle 520-518 eKr. joten kun lasketaan taaksepäin 70 vuotta Jerusalemin
        lopulliseen hävitykseen 5:ssä kuussa, niin tullaan vuoteen 588- 590 eKr.

        Nykytiedon mukaan Jerusalem hävitettiin vuonna 586/7 eKr.
        Tätä näkemystä näyttävät tukevan sekä Raamatunkirjoitukset ja tunnettu maallinen historia.

        Nämä oikeinasetetut paperiliuskat auttavat pysymään kärryillä, olemaan selvillä siitä, mitä milloinkin on oikeasti tapahtunut. Jerusalemin hävityksiähän oli useita ja ilman selkeää visuaalista esitystapaa monille erilaisille, keskenään ristiriitaisille näkemyksille on helppo löytää näennäisiä perusteita. Mutta kun nuo liuskat on asetettu kohdakkain, niin siihen on sitten helppoa lisätä merkintöjä erilaisista historiallista tapahtumista ja kas kummaa, kokonaiskuvan luominen on helppoa ja tulos luotettava. Raamatun luettavuus helpottuu huomattavasti tältä osin.

        Miksi Jehovan todistajien keskeinen oppi - sukupolvioppi - meni kiville?
        Jehovan todistajien opit pakanainajoista ja lopun ajoista ja sukupolviopeista
        ovat ymmärrettävästi menneet pieleen kerta toisensa jälkeen jo pelkästään sen takia, koska Jehovan todistajat ovat ajoittaneet tuon Jerusalemin tuhon ajankohdan väärin. Toinen huomionarvoinen asia on se, että olisiko tuollaista sovellusta/opinkappaletta pitänyt tehdä ensinkään? Mielestäni ei, koska siinä mentiin pahasti 'yli kirjoitusten'ja syyllistyttiin 'väärään profetointiin'. Olisi tärkeämpää pitää mielessä Herran päivä eikä Herran päivämäärä.


      • raamattu/1992/2Piet.3
        Emeritus-Corrector kirjoitti:

        http://www.turvapaikka.fi/thread.php?forumid=3&threadid=85

        Väite kuuluu seuraavasti: "Jerusalemin hävitys tapahtui v. 587/6 eKr." ja se voidaan todistaa kätevästi näin:

        Leikkaa ruutupaperista seuraavanlaiset liuskat:
        2 liuskaa joissa on 11 ruutua (Jojakim ja Sidkia)
        1 liuska, jossa on 19 ruutua (Nebukadnessar)
        1 liuska, jossa on 70 ruutua (Paastoaika)

        Tummenna seuraavat ruudut liuskoista:
        - Joojakimin liuskasta 3. ja 11. ruutu
        - Sidkian liuskasta 9. ja 11. ruutu
        - Nebukadnessarin liuskasta 8. 17. ja 19. ruutu

        (1) Lue Raamatusta Dan.1:1 ja Dan.2:1.
        Nebukadnessar alkoi hallita Jojakimin kolmantena hallitusvuonna.

        (2) Aseta siis liuskat siten, että Nebukadnessarin liuskan alkupää lähtee Joojakimin
        kolmannen ruudun puoliväin tai loppupuolen kohdalta.

        (3) Lue Raamatusta 2.Kun.23: 36 ja 24:1,6,8,12,18. Nämä jakeet kertovat,
        että Joojakim hallitsi 11 vuotta[ 10-11 vuotta],
        sen jälkeen Joojakin hallitsi 3 kk Nebukadnessarin 8:ntena hallitusvuonna,
        ja sen jälkeen Sidkia hallitsi 11 vuotta[10-11 vuotta Jerusalemin tuhoon asti].

        (4) Aseta nyt Sidkian liuska alkamaan Nebukadnessarin 8:nnen ruudun kohdalta ruudun loppuosasta.

        (5) Lue 2.Kun.25:1,2,8 ->,25.
        Kun katsot liuskoja niin huomaat, että Sidkian 11. vuosi ja Nebukadnessarin 19. vuosi
        ovat riittävän hyvin kohdakkain ja 5. ja 7. kuukausi osuvat molempien liuskojen
        viimeiseen ruutuun.

        Jerusalemin hävityksen muistoksi (5.kk) ja Gedaljan salamurhan muistoksi (7.kk)
        juutalaiset viettivät paastoa joka kesti 70 vuotta.

        (6) Aseta Paastoliuska alkaamaan Sidkian ja Nebukadnessarin liuskojen viimeisen ruudun
        puolivälistä.

        (7) Lue Sakarja 7:1-6.
        Sakarjan kirjan tapahtumat ajoitetaan Jehovan todistajien Uuden Maailman käännöksen mukaan
        ajalle 520-518 eKr. joten kun lasketaan taaksepäin 70 vuotta Jerusalemin
        lopulliseen hävitykseen 5:ssä kuussa, niin tullaan vuoteen 588- 590 eKr.

        Nykytiedon mukaan Jerusalem hävitettiin vuonna 586/7 eKr.
        Tätä näkemystä näyttävät tukevan sekä Raamatunkirjoitukset ja tunnettu maallinen historia.

        Nämä oikeinasetetut paperiliuskat auttavat pysymään kärryillä, olemaan selvillä siitä, mitä milloinkin on oikeasti tapahtunut. Jerusalemin hävityksiähän oli useita ja ilman selkeää visuaalista esitystapaa monille erilaisille, keskenään ristiriitaisille näkemyksille on helppo löytää näennäisiä perusteita. Mutta kun nuo liuskat on asetettu kohdakkain, niin siihen on sitten helppoa lisätä merkintöjä erilaisista historiallista tapahtumista ja kas kummaa, kokonaiskuvan luominen on helppoa ja tulos luotettava. Raamatun luettavuus helpottuu huomattavasti tältä osin.

        Miksi Jehovan todistajien keskeinen oppi - sukupolvioppi - meni kiville?
        Jehovan todistajien opit pakanainajoista ja lopun ajoista ja sukupolviopeista
        ovat ymmärrettävästi menneet pieleen kerta toisensa jälkeen jo pelkästään sen takia, koska Jehovan todistajat ovat ajoittaneet tuon Jerusalemin tuhon ajankohdan väärin. Toinen huomionarvoinen asia on se, että olisiko tuollaista sovellusta/opinkappaletta pitänyt tehdä ensinkään? Mielestäni ei, koska siinä mentiin pahasti 'yli kirjoitusten'ja syyllistyttiin 'väärään profetointiin'. Olisi tärkeämpää pitää mielessä Herran päivä eikä Herran päivämäärä.

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Piet.3.html
        >>1 Rakkaat ystävät! Tämä on jo toinen kirje, jonka teille kirjoitan. Molemmissa olen herätellyt ja muistuttanut teitä, joiden ajatukset ovat vilpittömiä, 2 pitämään mielessänne pyhien profeettojen ennalta lausumat sanat sekä apostoleilta saamanne Herran ja Vapahtajan käskyn.

        3 Erityisesti tietäkää, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka ovat omien himojensa vietävinä. 4 He sanovat pilkaten: "Onko hän muka tullut, niin kuin lupasi? Isämme ovat nukkuneet pois, ja kaikki on entisellään, niin kuin on ollut maailman luomisesta asti." 5 Tieten tahtoen he unohtavat, että jo aikojen alussa olivat olemassa taivaat ja maa, jotka Jumalan sana vedestä ja vedellä loi ja jotka se piti koossa. 6 Vedellä ja sanalla sen ajan maailma myös hävitettiin vedenpaisumuksessa. 7 Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan.

        8 Mutta älkää te, rakkaat ystävät, unohtako tätä: Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä. 9 Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä. Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät.

        10 Herran päivä tulee kuin varas.


      • Paitsi
        raamattu/1992/2Piet.3 kirjoitti:

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Piet.3.html
        >>1 Rakkaat ystävät! Tämä on jo toinen kirje, jonka teille kirjoitan. Molemmissa olen herätellyt ja muistuttanut teitä, joiden ajatukset ovat vilpittömiä, 2 pitämään mielessänne pyhien profeettojen ennalta lausumat sanat sekä apostoleilta saamanne Herran ja Vapahtajan käskyn.

        3 Erityisesti tietäkää, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka ovat omien himojensa vietävinä. 4 He sanovat pilkaten: "Onko hän muka tullut, niin kuin lupasi? Isämme ovat nukkuneet pois, ja kaikki on entisellään, niin kuin on ollut maailman luomisesta asti." 5 Tieten tahtoen he unohtavat, että jo aikojen alussa olivat olemassa taivaat ja maa, jotka Jumalan sana vedestä ja vedellä loi ja jotka se piti koossa. 6 Vedellä ja sanalla sen ajan maailma myös hävitettiin vedenpaisumuksessa. 7 Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan.

        8 Mutta älkää te, rakkaat ystävät, unohtako tätä: Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä. 9 Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä. Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät.

        10 Herran päivä tulee kuin varas.

        Kuka on pilkannut Herran sanaa? paitsi esim. jehnut tietysti.


      • tiedätkö?
        Paitsi kirjoitti:

        Kuka on pilkannut Herran sanaa? paitsi esim. jehnut tietysti.

        Vastaus:

        3 Erityisesti tietäkää, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka ovat omien himojensa vietävinä. 4 He sanovat pilkaten: "Onko hän muka tullut, niin kuin lupasi? Isämme ovat nukkuneet pois, ja kaikki on entisellään, niin kuin on ollut maailman luomisesta asti."


      • theos

        >>Valitettavasti teit klassisen 1 vuoden virheen järjestysluvuissa.
        Tässä sinulle rautalankamalli hallitusvuosista :)>Vasemmalla Juudan hallitsija nimi ja hänen hallitusvuotensa.
        Oikealla N(ebukadnessar):n varsinainen hallitusvuosi / hallitusvuosi valtaannousuvuosi mukaan laskettuna.

        Sidkia 11 N 18/19>Kun muuten tajuat, että Danielin näkökulmaan vaikutti se että hän kirjoitti sen Babylonista, ei ole vaikeaa ymmärtää hänen tarkoittaneen Jojakimin vasallikuninkuutta Nebukadnessarin alaisuudessa eikä tietenkään Egyptin Nekon alaisuudessa. 3 vuoden vasallikuninkuus Nebukadnessarin alaisuudessa päättyi Jojakimin kapinaan ja siitä johtaneeseen vallasta syöksemiseen (2. Kuninkaiden kirja 24:1; Dan 1:1 vrt. 2. Aikakirja 36:5-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      346
      6919
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      68
      5960
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      194
      5436
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      83
      4248
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      50
      3441
    6. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      66
      3395
    7. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      6
      3383
    8. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      46
      3291
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      37
      3074
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      12
      2297
    Aihe