Miksi "moi" tai "morjens"?

sarkikala

Tuli eräänä iltana tv:n ääressä mieleen että miksi monet tv-kasvot ja jopa monet meistä käyttävät sanat "moi" tai "morjens" kun tavataan tai kun lähdemme. Moi!!!!!!!

22

1564

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etiketti Eeva

jossain tapauksessa tarkoituksenmukaisempaa sanoa, että ala vetää!

• sarkikala

mutta olisin iloinen jos joku voisi kertoa meille kaikille mitä se "moi" tai "morjens" oikein tarkoittaa.

• señora lyyli

kiitos muistutuksesta;))
        mie niin totisena rupesin miettimään morjens ja moi kysymystä ja samalla avasin sinun kirjotuksen.

kippuraanhan se veti naurusta, tuli mielee ettei passaa jo aamusta alkaa kovin perinpohjaisesti miettii kaikkea. minul on vähä sellanen tapa että mään aina asian juurille asti ja mietin ja pyörittelen asiaa mielessä joka kantilta.

nyt tuli muistutus että asiaa voip pohtii ripaus huumorii mukana. kysymys mukavasti keveni.:))
        terveisin lyyli

• Kuin esim. Gut monig sör (lontoo ei taitu).
      Tai katseella murhaaminen kohdatessa.

Etelän isoista kaupungeista levinnyt muoti tuo moi.

Lahdessa tuttu jo 1960 luvulla.

• sarkikala

ja kävi ilmi että kun roomalaiset tapasivat toisensa, niin he ensiksi muistuttivat toisilleen ihmisen kuolevaisuudesta sanoen "Moriens", joka tarkoittaa "olet kuoleva". Siitä kuulemma tuli sitten myöhemmin suomen kieleen sana "Morjens", joka vääntyi muotoon "Moi". Näin selvisi eräästä vanhasta artikkelista, jonka löysin internetistä.

• Hyvät tavat kunniaan

olisikin hyvä kun miehet nostaisivat hattuaan tervehtiessään? Kaiken ikäiset miehet
      Minusta ainakin "moi" on kauhean rahvaanomainen tervehtimistapa. Etten sanoisi sivistymätön:(

• että

ollaan niin sivistyneitä että hattu päästä miehiltä

mitä sitte naisilta

tapatieto kirja käteen että näyttää sivisyneeltä

mutta ei saa olla kouluja käynyt

• Kirjakaupassa käynyt
        että kirjoitti:

mitä sitte naisilta

on muistaakseni kirja joka julkaistiin jokin aika sitten.

Kouluja käynyt ei saisi olla, jotenkin kuitenkin onnistunut oppimaan lukemisen alkeet, että se kirja olisi kädessä oikein päin...ei siis alassuin.
        Sitten toisella kädellä hattua päästä ja naiset voisivat vähän niiata tervehtiessään - ainakin kohdatessaan vanhempia herroja ja naisia.

• sarkikala
        että kirjoitti:

mitä sitte naisilta

olet siitä kun naiset saavat pitää hatun päässä kirkossa?

• señora lyyli
        sarkikala kirjoitti:

olet siitä kun naiset saavat pitää hatun päässä kirkossa?

minul on käsitys että noita tervehtimis sanoja käyttää enenpi nuoret, vähemmän vissii vanhemmat ihmiset.

mie en tervehi moi tai morjens sanoilla, tutuille jotka ite sannoo hei ,vastaan samalviisii. eläkeläisten talolla sanotaa päivää,huomenta,tai iltaa.

nyt ko selvennettii morjenssin alkuperä on parempi olla sitä käyttämättä;)))

tervehties mie nyökkään. en ennää niiaa,katson olevain sen verran vanhempi ja se kuulu nuorenpaa ikkään.

enne oli niiaamisen kanssa toisin se ol yleisenpää, vaikka pappi ol sanonu jo aamen niin mie niiasin alussa jalmarille ,jos oli kiitoksen paikka, se tuli niin luonnostaa ,ko äiti oli sen kohteliaisuuen päähän terottant;)))

sinutteleminenkin tuli ajan myötä ko hännee tutustuin.en sanont alkuaikoina esimerkiksi että tule syömään, vaan puhuin, jalmari tullee syömää.

sillo ko hää kielsi minult kansantanhun, sillo sinuttelin kiukuspäissäni,luulin sen olevan loukkaus;))) nyt minnuu huvittaa moiset, on se aika niin tehny täyen pyllähtyksen tavoissa.

jalmari sano pian, et minun pittää lopettaa niiaaminen oonhan nyt emäntä talossa.ja
        se tuntu hienolle, että hää piti minnuu niin arvossa ja oli hyväksynt minut emännäksi.

jos vaan ulkopuolelta katsoo herrasmiestä, niin aattelen hänel olevan hatun päässä ja tervehtivän hattuu nostamalla.

sellasee herrasmiehee mie ihastuin eläkeläisten talolla muutama vuos sitte,kerroinkin siitä täällä aikanaa.olin sillo ostant just uuven mazdan.

mutta hää osottautu ei herrasmieheksi kättäytymiselää. eikä hää minust muute perustannu ko kyytimiehenä:)) ko itse ei ennää ajannu autoo.

tiesinhä mie sen, eikä se mittää merkant kohan olis käyttäytyny herrasmiehen tavoin.
        jote mie aattelen herrasmiehstä ,että hänel pittää olla hattu ja keppi ,mutta myös kaunis käyttäytyminen.

se että nainen saap pittää hatun päässä kirkossa, niin se tuntuu ihan luonnolliselle, niin pittääkin olla ja miehen ottaa hattu pois,
        naisel pietää että hattu kuuluu vaatetuksee,mutta käsineet nainekin ottaa pois.
        tätä mieltä, terveisii lyyli

• sarkikala
        señora lyyli kirjoitti:

minul on käsitys että noita tervehtimis sanoja käyttää enenpi nuoret, vähemmän vissii vanhemmat ihmiset.

mie en tervehi moi tai morjens sanoilla, tutuille jotka ite sannoo hei ,vastaan samalviisii. eläkeläisten talolla sanotaa päivää,huomenta,tai iltaa.

tervehties mie nyökkään. en ennää niiaa,katson olevain sen verran vanhempi ja se kuulu nuorenpaa ikkään.

enne oli niiaamisen kanssa toisin se ol yleisenpää, vaikka pappi ol sanonu jo aamen niin mie niiasin alussa jalmarille ,jos oli kiitoksen paikka, se tuli niin luonnostaa ,ko äiti oli sen kohteliaisuuen päähän terottant;)))

sinutteleminenkin tuli ajan myötä ko hännee tutustuin.en sanont alkuaikoina esimerkiksi että tule syömään, vaan puhuin, jalmari tullee syömää.

sillo ko hää kielsi minult kansantanhun, sillo sinuttelin kiukuspäissäni,luulin sen olevan loukkaus;))) nyt minnuu huvittaa moiset, on se aika niin tehny täyen pyllähtyksen tavoissa.

jalmari sano pian, et minun pittää lopettaa niiaaminen oonhan nyt emäntä talossa.ja
        se tuntu hienolle, että hää piti minnuu niin arvossa ja oli hyväksynt minut emännäksi.

jos vaan ulkopuolelta katsoo herrasmiestä, niin aattelen hänel olevan hatun päässä ja tervehtivän hattuu nostamalla.

sellasee herrasmiehee mie ihastuin eläkeläisten talolla muutama vuos sitte,kerroinkin siitä täällä aikanaa.olin sillo ostant just uuven mazdan.

mutta hää osottautu ei herrasmieheksi kättäytymiselää. eikä hää minust muute perustannu ko kyytimiehenä:)) ko itse ei ennää ajannu autoo.

tiesinhä mie sen, eikä se mittää merkant kohan olis käyttäytyny herrasmiehen tavoin.
        jote mie aattelen herrasmiehstä ,että hänel pittää olla hattu ja keppi ,mutta myös kaunis käyttäytyminen.

se että nainen saap pittää hatun päässä kirkossa, niin se tuntuu ihan luonnolliselle, niin pittääkin olla ja miehen ottaa hattu pois,

siihen että nainen pitää hatun päässä kirkossa. Tämän jälkeen voin sen hyväksyä, jos se kerran kuuluu vaatetukseen. Voitko sinä lyyli muuten sanoa mistä se mahtaa johtua kun kirkossa on vain muutama henkilö jumalanpalveluksessa tavallisena sunnuntaina? Mutta kylläpä kirkko on täynnä esim pääsiäisenä, helluntaina ja jouluna. Sitten aivan toiseen asiaan. Entinen anoppini oli kotoisin Kivennavalta. Hänen tyttönimensä oli Hyttinen ja hänen miehensä sukunimi oli Tolppala. Tunsitko?

• kirjoittaa.
        señora lyyli kirjoitti:

Hän vastaa ystävällisesti ihan jokaiselle jonka viestiin ottaa kantaa!
        Hänellä on sitä sivistystä jota jotkut peräänkuuluttavat ja riitelevät arvoista ja arvostuksista kuin lapset hiekkalaatikolla; kun tuo sanoi noin, minä vastaan näin!!! ja pelkkää kinaamista jatkuu ja jatkúu.

Kiitos Lyyli. Sinun viestisi nostaa tämänkin ketjun asiallisuutta johon jo on heitetty piikkejä tuolta sivusta.

Piikeittä, en käytä hattua, mutta moi sanoin eilenkin noille koululaisille, he kun itse niin ensiksi sanoivat.
        Oli taas kiva pysähtyä tuolla kadulla juttelemaan ylä-asteelle siirtyvien nuorten ystävieni kanssa kun he juoksivat perääni moi huutoinensa. Olivat etsineet.. autoni kun olivat parkkipaikalla havainneet.
        Ja Moi! huudoin myös erosimme, lisänä Nähdään!

• tarkoin
        señora lyyli kirjoitti:

Kyllä lyylikin sivaltaa, rivien välistä.

• sanoo ja jatkaa --
        tarkoin kirjoitti:

ja älä kuule mitä en sanonut, sillä se on turhaa.

• señora lyyli
        sarkikala kirjoitti:

siihen että nainen pitää hatun päässä kirkossa. Tämän jälkeen voin sen hyväksyä, jos se kerran kuuluu vaatetukseen. Voitko sinä lyyli muuten sanoa mistä se mahtaa johtua kun kirkossa on vain muutama henkilö jumalanpalveluksessa tavallisena sunnuntaina? Mutta kylläpä kirkko on täynnä esim pääsiäisenä, helluntaina ja jouluna. Sitten aivan toiseen asiaan. Entinen anoppini oli kotoisin Kivennavalta. Hänen tyttönimensä oli Hyttinen ja hänen miehensä sukunimi oli Tolppala. Tunsitko?

voinha mie sannoo mielipitteeni, kirkkokansasta. luulen että ihmisil ei ole arkena ja tavallisena pyhän seutuna aikaa jumalalle.

juhlapyhät missä uskonto on osallisena ,se saap ihmiset herkistymää ja tahtomaa elämystä mitä kirkost saa.

jos pääsiäinen ois vaa keltasten tipujen ja
        pajukissojen ja kevvään tulon aikaa, eikä sil olis uskonnnon historiiaa, niin kyllä kirkon penkit ammotas tyhjyttää.

joulu etenkii ,se saapp viilemmänkin ihmisen herkäks ja hyväntahtoseks. monet käykii vain jouluna kirkossa, sillo hyö tuntee joulun jouluksi ja ehkä täyttämällä velvollisuuenkin.

minust kirkon uskonto pelottellee ihmistä. mie pelkäsin lapsen ihan tarpeeksi ja viel pitkää aikusenakin. pelosta miekii täytin #velvollisuutein# käymällä kirkossa.

nyt on asiat muuttunu, tiiän jumalan niinko pittääkin. siks olen ottanut kirkosta eron, mutten jumalasta.

hyttinen on tuttu nimi , meil ol hyttinen naapurina viipurissa patterinmäellä. saima hyttinen,mutta hää ol äitin tuttu,mie olin viipurin aikaa vasta 12-13 vuotta.
        kivennaval ollessa olin aika pien ko sielt ei kovin paljo ole muistikuvvii.

mutta viipurin ajan muistan lapsuutein parhainpan aikan. sillo meil ol oma asunto ja huonekalut jopa radio saatii.
        myö tehtii ruusuja reppipaperista ja kaikennäkösii muita koristeita rintapieleen vapuksi. kävin sitte niitä myymässä, se mukavaa tienistiä.

mänen taas jatkamaa pihahommi garbon kanssa.terveisin lyyli

• señora lyyli
        tarkoin kirjoitti:

ihanko totta näinkö sie luit että sivalsin .
        luin parrii oteesee puhumiseni ,mutta en vaa osant lukkee niin että olisin sen löytänt.

ainoo ol tuo jonka panin pykäliin ja jota vaa sivusin kirjotuksessain ,se ol morjens sanan alkuperrää. jos sie siitä sait sellasen tunteen.

miun pitäs ain puhhuu asia kokonaa eikä vaa sivuta,muute se saattaa muuttuu lukijalle sivallukses.:)))siin vaa tahtoo kirjeet venähtää niin pitkäks.

minusta on hienoo että ihmiset tietää jonkun sanankin alkuperän tai jonkuu muun tiedon, mie ko ite oon sen luontonen, että tykkään tutkii mistä mikin on peräsin.

tässä puhuttii morjens sanasta jonka sarkikala selvensi,se on alkujaa roomasta moriens ja jos se meinaa tappamista,niin nyt ko sen tietää en mie ainakaa sitä käytä.:))

no en tiiä oliko tämä se, mutta sanon vaa lukijoille että en ole kyllä kettää tarkotuksella sivaltant oon pahoilla jos sellasen käsityksen saap.

sanonha mie mielipittein välil aika napakastikin, enkä ole aina kirjottajan kanssa sammaa mieltä, mutta mie sanon sen tai olen hiljaa:)),mie en mittää arvuuttele. arvostan silti jokkaista kirjottajaa vaik asioista aatellaakin eri lailla.

tämä ol pakko selitellä,ettei sarkikala tai joku muu pahota mieltää.
        terveisin lyyli

• Magda
        señora lyyli kirjoitti:

luin parrii oteesee puhumiseni ,mutta en vaa osant lukkee niin että olisin sen löytänt.

ainoo ol tuo jonka panin pykäliin ja jota vaa sivusin kirjotuksessain ,se ol morjens sanan alkuperrää. jos sie siitä sait sellasen tunteen.

miun pitäs ain puhhuu asia kokonaa eikä vaa sivuta,muute se saattaa muuttuu lukijalle sivallukses.:)))siin vaa tahtoo kirjeet venähtää niin pitkäks.

minusta on hienoo että ihmiset tietää jonkun sanankin alkuperän tai jonkuu muun tiedon, mie ko ite oon sen luontonen, että tykkään tutkii mistä mikin on peräsin.

tässä puhuttii morjens sanasta jonka sarkikala selvensi,se on alkujaa roomasta moriens ja jos se meinaa tappamista,niin nyt ko sen tietää en mie ainakaa sitä käytä.:))

no en tiiä oliko tämä se, mutta sanon vaa lukijoille että en ole kyllä kettää tarkotuksella sivaltant oon pahoilla jos sellasen käsityksen saap.

sanonha mie mielipittein välil aika napakastikin, enkä ole aina kirjottajan kanssa sammaa mieltä, mutta mie sanon sen tai olen hiljaa:)),mie en mittää arvuuttele. arvostan silti jokkaista kirjottajaa vaik asioista aatellaakin eri lailla.

terveisin lyyli

Tuntuu hauskalta, mitään sen enempää ajattematta kun lapsenlapset huutelevat; moikkelis mummi.
        Kait tämä moikkelis-sanakin johtuu moi-sanasta.
        Tämän päivän nuoret ovat verbaalisesti lahjakkaita ja käyttävät uusia ilmaisuja. Trendin mukana sitä kuljetaan.

Kyselevät millainen iskä oli lapsena sitten sitä pitää muistella heille asioita. Onneksi säilytin
        lasten isän päiväkirjaa kun he olivat inter-rail matkalla Keski-Euroopassa kavereiden kanssa, kyllä tytöt nauraa hekottelivat poikien kommelluksille. No, pojat ovat aina poikia koko ikänsä. Päiväkirjasta on hyvä apu kun kertoo omasta tai lasten elämästä tytöille. Monet hauskuudet on tullut muisteltua.

• kirjoittaa. kirjoitti:

Hän vastaa ystävällisesti ihan jokaiselle jonka viestiin ottaa kantaa!
        Hänellä on sitä sivistystä jota jotkut peräänkuuluttavat ja riitelevät arvoista ja arvostuksista kuin lapset hiekkalaatikolla; kun tuo sanoi noin, minä vastaan näin!!! ja pelkkää kinaamista jatkuu ja jatkúu.

Kiitos Lyyli. Sinun viestisi nostaa tämänkin ketjun asiallisuutta johon jo on heitetty piikkejä tuolta sivusta.

Piikeittä, en käytä hattua, mutta moi sanoin eilenkin noille koululaisille, he kun itse niin ensiksi sanoivat.
        Oli taas kiva pysähtyä tuolla kadulla juttelemaan ylä-asteelle siirtyvien nuorten ystävieni kanssa kun he juoksivat perääni moi huutoinensa. Olivat etsineet.. autoni kun olivat parkkipaikalla havainneet.
        Ja Moi! huudoin myös erosimme, lisänä Nähdään!

hyvin luonnollisesti heittelen "moita" ei se mitenkään minua pudota mistään/mihinkään.

• sarkikala
        señora lyyli kirjoitti:

terveisin lyyli

sivaltanut suuntaan etkä toiseen. Luin muuten eräästä sitaattikohdasta internetissä että marilainen kansallisrunoilija Valentin Kolumb on joskus kirjoittanut näin:
        "On kirjoitettava kaikesta niin hyvin,
        että sanat lävistäisi sydämet.
        Niin ammennat vettä avoimesta lähteestä
        ja juot kylliksesi."
        Siinäpä viisaus kerrakseen. Kiitos sinulle pitkistä viesteistä näillä palstoilla! Jatketaan samaa tahtia.

• ellumari
        sarkikala kirjoitti:

sivaltanut suuntaan etkä toiseen. Luin muuten eräästä sitaattikohdasta internetissä että marilainen kansallisrunoilija Valentin Kolumb on joskus kirjoittanut näin:
        "On kirjoitettava kaikesta niin hyvin,
        että sanat lävistäisi sydämet.
        Niin ammennat vettä avoimesta lähteestä
        ja juot kylliksesi."
        Siinäpä viisaus kerrakseen. Kiitos sinulle pitkistä viesteistä näillä palstoilla! Jatketaan samaa tahtia.

palstoja, minulle tuli mieleen eräs pikku kertomus tuulesta ja auringosta.
        Se lienee kaikille tuttu .
        Siinähän tuuli ja aurinko kiistelivät kumpi saa mummon(tai ukkoko se oli) riisumaan takkinsa.
        Tuuli uhosi, että kun hän puhaltaa ja tuivertaa, niin takki kyllä lähtee.
        Tuuli riehui ja repi...ja mummo kietoi nuttua entistä tiukemmin ympärilleen.
        Sitten oli auringon vuoro näyttää voimansa. Se alkoi lämmittää säteillään ja mummo hellitti nuttunsa nappeja auli, aurinko jatkoi porottamistaan ja lopulta mummolla oli niin lämmin, että hänen täytyi riisua takkinsa.

Me ihmisetkin olemme myrskyn puuskia ja aurinkoja läheistemme elämässä.
        Itse lukeudun edellä mainittuihin, kun taas uskon senjooramme kuuluvan viimeisten joukkoon.
        Ja näiden kahdenlaisen persoonallisuuden väliin mahtuu vielä lukuisia variaatioita.
        Ajattelemisen aihetta, eikö totta?:)

• kaunisoivi

vierastanut moi sanaa,periaattesta,

• Trina

En koskaan sano m o i. Enkä myöskään "kiitti" tai
        "tattis". Ne sanat eivät jotenkin vain istu
        sanastooni.
        En ole lukenut kaikkia tekstejä tästä ketjusta,
        mutta ilmeisesti oli kysymys morjens- ja moi-
        sanoista.
        Olen aina luullut, että "morjens" tulee ruotsin-
        kielestä "god morgon". No, värssyn päivässä
        viisastuu. Nytpä tiedän mistä sana juontuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      77
      5802
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3191
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      44
      2818
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2112
    5. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      27
      2095
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1889
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      102
      1888
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      1847
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1508
    10. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      17
      1278
    Aihe