Arvoisat Kaffepalstan

sepelkyyhky

lukijat ja kirjoittajat, näin juhlaviikon kunniaksi himpun totisempaakin asiaa. Miten suhtaudutte eutanasiaan, tulisiko se mielestänne laillistaa suomessa, vai sotiiko asia moraalianne vastaan? Olisiko joku syy toista painavampi eutanaasian hyväksymiseksi?

Entä jos joutuisitte tekemään päätöksen omaisenne hoidon jatkamisesta tai lopettamisesta,tällä tarkoitan esim koomassa tai aivokuolleena hengityskoneissa ja letkuissa makaavaa henkilöä.
Omalla kohdallani asia on musta möykky, en tiedä miten toimisin. Onko jollakin omia kokemuksia tai joltain kuultuja, aiheesta.

26

883

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marion.T

päätöksen siitä jatketaanko äitini elämää keinotekoisesti, vai annetaanko hänen kuolla pois.

Valitsin sisarieni kanssa tuon jälkimmäisen vaihtoehdon.

Kyllä Suomessakin eutanasiaa käytetään jossakin määärin. Päätös hoidon lopettamisesta on läheisillä.
      Jos ei ole pienintäkään toivoa paranemisesta niin en näe mitään syytä siihen että elämää pitkitettäisiin keinotekoisesti.

Kyllä se pitäisi laillistaa, koska sitä ollaan käytetty jo vuosikausia ilman laillistamistakin.
      Se että potilas itse haluaa kuolla jos on vielä täysissä sielun voimissa, on otettava huomioon hoitoa suunniteltaessa.
      Kyllä sen potilaan oma mielipide on kuitenkin kaikkein tärkein.

Ja jos potilas on "vihannes" niin turha häntä on koneiden varassa pitää.
      Silloin omaisilla pitäisi olla se sananvalta siitä, miten hoitoa jatketaan vai jatketaanko ollenkaan.

• taikis

tuo eutanasia virallisesti sitten tarkoittaa. Minulla on käsitys että se on yhtä kuin armomurha, eli siinä oikeasti lopetetaan ihminen, joko ruiskeella tai muilla lääkkeillä.

Kun taas tuo hoidon lopettaminen, eli kieltäytyminen keinotekoisesta elämän jatkamisesta ei olisi samaa kuin eutanasia. Olenko käsittänyt oikein vai väärin? Kuka hyvänsä tietää asian, niin toivoisin selventävää vastausta.

• Marion.T
        taikis kirjoitti:

tuo eutanasia virallisesti sitten tarkoittaa. Minulla on käsitys että se on yhtä kuin armomurha, eli siinä oikeasti lopetetaan ihminen, joko ruiskeella tai muilla lääkkeillä.

Kun taas tuo hoidon lopettaminen, eli kieltäytyminen keinotekoisesta elämän jatkamisesta ei olisi samaa kuin eutanasia. Olenko käsittänyt oikein vai väärin? Kuka hyvänsä tietää asian, niin toivoisin selventävää vastausta.

Eutanasia tarkoittaa ihmisen tappamista hänen omasta tahdostaan. Suomen laki kieltää sen.

Mutta ihminen voidaan tavallaan kuitenkin tappaa nälkään ja janoon, kun hän on jo siinä kunnossa ettei mikään pelasta häntä kuitenkaan.

Äitini "tapettiin" juuri noin, hänelle ei annettu nestettä vaan tilalle laitettiin morfiinipumppu, joka piti hänet täysin tajuttomana muutaman päivän, jonka jälkeen hän kuoli nestehukkaan.¨

Keskustelimme lääkärin kanssa pitkään, koska äitini kieltäytyi ehdottomasti syömästä, eikä puhunut enää mitään, ei tuntenut meitä, eikä pystynyt liikkumaan lainkaan. Hän oli halvaantunut ja halvauksia tuli lisää joka päivä.

Hän oli kyllä välillä tajuissaan, mutta täysin poissa tästä maailmasta. Hänen oma halunsa jonka hän usein vielä järkevästi puhuessaan oli, että hän ei missään tapauksessa halua jäädä laitokseen makaamaan, vaan haluaa kuolla silloin kun ei enää mitään ole tehtävissä.

Siksi päädyimme tuohon morfiinipumppuun.

Oliko se sitten eutanasiaa vai ei se on aika häilyvä ero.... Teimme lähinnä niin kuin äiti itse oli toivonut, vaikka omatunto soimasikin sen jälkeen pitkään...

Äitini tapauksessa puhuisin kyllä lähinnä eutanasiasta..Vaikka se onkin kielletty täällä Suomessa.

• tähtitoimittaja ejk
        Marion.T kirjoitti:

Eutanasia tarkoittaa ihmisen tappamista hänen omasta tahdostaan. Suomen laki kieltää sen.

Mutta ihminen voidaan tavallaan kuitenkin tappaa nälkään ja janoon, kun hän on jo siinä kunnossa ettei mikään pelasta häntä kuitenkaan.

Äitini "tapettiin" juuri noin, hänelle ei annettu nestettä vaan tilalle laitettiin morfiinipumppu, joka piti hänet täysin tajuttomana muutaman päivän, jonka jälkeen hän kuoli nestehukkaan.¨

Keskustelimme lääkärin kanssa pitkään, koska äitini kieltäytyi ehdottomasti syömästä, eikä puhunut enää mitään, ei tuntenut meitä, eikä pystynyt liikkumaan lainkaan. Hän oli halvaantunut ja halvauksia tuli lisää joka päivä.

Hän oli kyllä välillä tajuissaan, mutta täysin poissa tästä maailmasta. Hänen oma halunsa jonka hän usein vielä järkevästi puhuessaan oli, että hän ei missään tapauksessa halua jäädä laitokseen makaamaan, vaan haluaa kuolla silloin kun ei enää mitään ole tehtävissä.

Oliko se sitten eutanasiaa vai ei se on aika häilyvä ero.... Teimme lähinnä niin kuin äiti itse oli toivonut, vaikka omatunto soimasikin sen jälkeen pitkään...

Äitini tapauksessa puhuisin kyllä lähinnä eutanasiasta..Vaikka se onkin kielletty täällä Suomessa.

jos lainsäädäntö antaa mahdollisuuden, jossa avuton ihminen näännytetään nestehukkaan, miksei se anna mahdollisuutta esim. kohottaa morfiinimäärää niin paljon että ihminen pääsee samantien pois, mikä olisi paljon armollisempaa.

Tässä mielessä ero on kyllä aika häilyvä, molemmissa tapauksissahan ihminen tapetaan, toisessa hitaammin, toisessa nopeammin. Päätös on kuitenkin jo tehty siinä vaiheessa kun hoito päätetään lopettaa.

• taikis
        Marion.T kirjoitti:

nälkääntappamistapaus oli eräällä lähisukulaisellani, iäkäs mieshenkilö 86v. Meille ilmoitettiin että häneltä lopetetaan nesteytys,jolloin elimistö pikkuhiljaa luovuttaa. Samoin tämä oli tajuton ja kipupumpussa loppuun asti. Meidän tapauksessamme vaan ei kysyttykään, haluammeko että hoidot lopetetaan. En ottanut tarkemmin selvää, mutta ilmeisesti tämä on kuitenkin ihan normaalikäytäntö jos muuten elintoiminnat näyttävät loppuvan, eikä ole odotettavissa muuta kuin ehkä päivien tai viikkojen mahdollinen taistelu elämän ja kuoleman välillä.

• taikis
        tähtitoimittaja ejk kirjoitti:

jos lainsäädäntö antaa mahdollisuuden, jossa avuton ihminen näännytetään nestehukkaan, miksei se anna mahdollisuutta esim. kohottaa morfiinimäärää niin paljon että ihminen pääsee samantien pois, mikä olisi paljon armollisempaa.

Tässä mielessä ero on kyllä aika häilyvä, molemmissa tapauksissahan ihminen tapetaan, toisessa hitaammin, toisessa nopeammin. Päätös on kuitenkin jo tehty siinä vaiheessa kun hoito päätetään lopettaa.

ison eron eutanasian ja huodon lopettamisen välillä, eutanasiassahan ihminen "lopetetaan" keinotekisesti ja suunnitelmallisesti, ennalta päätettynä aikana?? Tällöin on mahdollisuus sopia suvun ja ystävien kanssa mahdollisesta paikallaolosta h-hetken koittaessa, tuossa toisessa tapauksessa kun luonto tekee tehtävänsä, niin ei ole mitään varmuutta milloin se viimeinen henkäys tulee. Näin luulen.

Lisäksi, eikö tuo eutanasia ole lähinnä tarkoitettu henkilön itsensä päätettäväksi, tuli mieleeni sellainen tilanne, että joutuu vaikka onnettomuuteen, jonka seurauksena on esim parantumaton neliraajahalvaus tai joku muu ruumiiseen kohdistunut vamma, mutta mieli on säilynyt kirkkaana. Jos siis tällainen ihminen haluaisi ettei jää toisten armoille loppuelämäkseen, niin hänellä olisi mahdollisuus pyytää eutanasiaa?? jos on kyseessä nuorehko henkilö jolla olisi elinaikaa kymmeniä vuosia tuollaisessa tilassa jossa ei itse voi muuta kuin ajatella ja puhua, niin saattahan jollakin tulla vaikka halu lopettaa tällainen elämänsä. Tuossa tilassa sitä ei pysty edes itse tekemään, jokuhan viittasi itsemurhaan eräässä kommentissaan.
        Jos eutanasia olisi mahdollinen, niin esim tässä fiktiivisessä tapauksessa ko henkilö voisi järjestää läheisilleen läksiäiset jotka saattaisivat olla hyvinkin kauniit, itsemurhatapauksissa läheiset jäävät aina itsesyytöksiin.

Nämä nyt olivat vain mieleen nousseita kuvitteellisia asioita,kun olen miettinyt tuota aihetta aamun.

• tähtitoimittaja ejk
        taikis kirjoitti:

ison eron eutanasian ja huodon lopettamisen välillä, eutanasiassahan ihminen "lopetetaan" keinotekisesti ja suunnitelmallisesti, ennalta päätettynä aikana?? Tällöin on mahdollisuus sopia suvun ja ystävien kanssa mahdollisesta paikallaolosta h-hetken koittaessa, tuossa toisessa tapauksessa kun luonto tekee tehtävänsä, niin ei ole mitään varmuutta milloin se viimeinen henkäys tulee. Näin luulen.

Lisäksi, eikö tuo eutanasia ole lähinnä tarkoitettu henkilön itsensä päätettäväksi, tuli mieleeni sellainen tilanne, että joutuu vaikka onnettomuuteen, jonka seurauksena on esim parantumaton neliraajahalvaus tai joku muu ruumiiseen kohdistunut vamma, mutta mieli on säilynyt kirkkaana. Jos siis tällainen ihminen haluaisi ettei jää toisten armoille loppuelämäkseen, niin hänellä olisi mahdollisuus pyytää eutanasiaa?? jos on kyseessä nuorehko henkilö jolla olisi elinaikaa kymmeniä vuosia tuollaisessa tilassa jossa ei itse voi muuta kuin ajatella ja puhua, niin saattahan jollakin tulla vaikka halu lopettaa tällainen elämänsä. Tuossa tilassa sitä ei pysty edes itse tekemään, jokuhan viittasi itsemurhaan eräässä kommentissaan.
        Jos eutanasia olisi mahdollinen, niin esim tässä fiktiivisessä tapauksessa ko henkilö voisi järjestää läheisilleen läksiäiset jotka saattaisivat olla hyvinkin kauniit, itsemurhatapauksissa läheiset jäävät aina itsesyytöksiin.

Nämä nyt olivat vain mieleen nousseita kuvitteellisia asioita,kun olen miettinyt tuota aihetta aamun.

ero on selvä. Eutanasiaa sanotaan armomurhaksi, sanana kuulostaa tökeröltä ja valmiiksi syyllistävältä, armokuolema mieluummin. Nimenomaan sen pitäisi olla jokaisen oma ratkaisu, jota kukaan ei voisi kyseenalaistaa.

Muistuu mieleen tämä Jenkkilän tapaus, missä vanhemmat ja aviomies riitelivät vaimon hoidosta ja sen lopettamisesta. Hoitotestamentti estäisi tällaiset, mutta monellako sellainen on tehtynä? Kun eihän minulle mitään satu… ja taipuisiko laki koskaan siihen, että tajuissaan olevan, täysipäisen vaikkakin liikuntakyvyttömän ihmisen elämän saisi lopettaa, olkoon että hänen luvallaan?

Kaikki eivät sopeudu onnettomuuden jälkeiseen elämään koskaan, vaikka etupäässä kerrotaan reippaista selviytymistarinoista. Mitä ihminen esittää ulospäin kun ei halua olla taakaksi, tai mitä hän sitten sisällään tuntee, jaa-a. Toinen mieleen tullut oli dokumentti Suomen telkasta, kertoi nuoresta miehestä joka neliraajahalvaantui laskettelurinteessä ja teki myöhemmin ”vaivalloisen itsemurhan”, joten ilmeisesti sekin onnistuu. Ikävään välikäteen joutuvat ne läheiset, joilta pyydetään apua tällaiseen.

• tähtitoimittaja ejk

on päivänselvä molemmissa tapauksissa. En haluaisi kitua täällä, enkä vain olla olemassa fyysisesti, siis aivokuollut. En myöskään haluaisi läheisteni joutuvan niin tekemään. Soisi kyllä ihmisten kirjaavan kantansa sairaalapapereihin tai mihin niitä nyt voikaan kirjata, miten haluaa toimittavan.

Taikis tuossa pohtii eroa eutanasian ja hoidon lopettamisen välillä, periaatteessa asia on sama, mutta aika tärkeät sävyerot siinä kuitenkin on.

Eutanasian laillistamisesta, siinä tullaankin vaikeimpaan kohtaan; miten saada yksiselitteinen lainsäädäntö niin että sukulaiset eivät omia etuja ajaen armomurhaile ympäriinsä. Ja mikä on se aikaraja, jolloin esim. koomassa olevan letkut irroitetaan, siinäpä pohtimista.

• sepelkyyhky

tapauksesta, jossa potilas oli herännyt koomastaan viidentoista vuoden makaamisen jälkeen. Tarua vai totta, mutta tuossa tapauksessa mikäli totta on, odottaminen oli kannattanut. Mitä se on tullut maksamaan, on toinen juttu.

• tähtitoimittaja ejk
        sepelkyyhky kirjoitti:

tapauksesta, jossa potilas oli herännyt koomastaan viidentoista vuoden makaamisen jälkeen. Tarua vai totta, mutta tuossa tapauksessa mikäli totta on, odottaminen oli kannattanut. Mitä se on tullut maksamaan, on toinen juttu.

jos ei ajatella taloudellista puolta, niin mitä lie potilas itse mieltä siitä että hän on menettänyt 15 vuotta elämästään? Oliko hän nuori, vanha, keski-ikäinen, osasiko hän heräämisensä jälkeen puhua, palautuiko aivotoiminta, muistiko mitään ajasta ennen koomaa, joutuiko opettelemaan kaiken alusta, oliko hän liikuntakykyinen, tai palautuiko enää sellaiseksi? Kannattavuutta ja maksamista voi ajatella toiseltakin kantilta.

• taikis
        tähtitoimittaja ejk kirjoitti:

jos ei ajatella taloudellista puolta, niin mitä lie potilas itse mieltä siitä että hän on menettänyt 15 vuotta elämästään? Oliko hän nuori, vanha, keski-ikäinen, osasiko hän heräämisensä jälkeen puhua, palautuiko aivotoiminta, muistiko mitään ajasta ennen koomaa, joutuiko opettelemaan kaiken alusta, oliko hän liikuntakykyinen, tai palautuiko enää sellaiseksi? Kannattavuutta ja maksamista voi ajatella toiseltakin kantilta.

artikkelista on kyse, niin minäkin olen lukenut tuon jutun. Tapauksessa nuori mies oli 19v joutuessaan liikenneonnettomuuteen, jonka seurauksena oli vaipunut koomaan.
        Äitinsä oli pitänyt toivoa yllä koko tämän viisitoista vuotta, ja olikohan peräti amerikassa tapahtunut, en muista, mutta jos on ollut omaisten maksettavana sairaalakustannukset, niin kalliksi on tullut.
        Niin, mies oli herännyt 34 vuotiaana ja lehtiartikkelin perusteella oli hyvinkin tyytyväinen heräämisenensä. Puhua oli osannut, mitään ei ollut muistanut kolarista,eikä aluksi entisestä elämästään, mutta artikkelin mukaan muisti oli pätkittäin palautumassa. oli halvaantunut niin ettei pysty koskaan kävelemään.

• ex-hoitsu

Aivokuollut ihminen on yhtä kuin kuollut, ja sydän lakkaa toimimasta, koska ei ole aivoja, jotka antaisivat enää hengityskäskyjä keuhkoille ja muille hengityselimille. Keinotekoiset laitteet vain pidentävät elämää muutaman päivän.

• merliNelli

asioita.

Olen itse sukulaisten kanssa joutunut kerran tuon päätöksen eteen.Tuohon päivään asti olin jyrkästi vastustanut ihmisen valtaa päättää siitä, milloin on aika luovuttaa ja tehdä se vielä toisen puolesta, ihmisen joka on itse kykenemätön kertomaaan mitä itse toivoisi.Ihmisen, jolla olisi vielä elämää vuosikymmeniä edessä.
      Puolustelin kantaani ihmeiden tapahtumisilla, mahdollisuuden antamisella..Vetosin siihen, ettei ihminen voi leikkiä Jumalaa ja päätää milloin kuolema saa tulla.

Ystäväni sanat,.."Eikö ihminen leiki Jumalaa, kun pitää keinotekoisesti hengen kehossa, joka ilman koneita olisi kuollut..." pysähdyttivät ajattelemaan.
      Päätös oli hyvin raskas ja jokaisen jonka kohdalle sellainen tulee, on se itse ratkaistava.Jotenkin tuntuu, onko olemassa väärää tai oikeaa tapaa.

• taikis

pystyy pitämää ihmistä keinotekoisesti hengissä todella pitkään,minusta aika mieletöntä jos vaikka jotain aivokuollutta pidetään hengityskoneen ja keinoruokinnan avulla sellaisessa tilassa että hänen ruumiinsa elää,vaikka mieli on kuollut.

Saitteko te niin paljon tietoa tilanteesta ja potilaan tilasta,että tuo ihmeen odottaminen olisi tuntunut kuitenkin täysin turhalta. Luulen, ettei tällaisten päätösten tekemistäkään edes ehdoteta jos jotain toivoa paranemisesta olisi?

• merliNelli
        taikis kirjoitti:

pystyy pitämää ihmistä keinotekoisesti hengissä todella pitkään,minusta aika mieletöntä jos vaikka jotain aivokuollutta pidetään hengityskoneen ja keinoruokinnan avulla sellaisessa tilassa että hänen ruumiinsa elää,vaikka mieli on kuollut.

Saitteko te niin paljon tietoa tilanteesta ja potilaan tilasta,että tuo ihmeen odottaminen olisi tuntunut kuitenkin täysin turhalta. Luulen, ettei tällaisten päätösten tekemistäkään edes ehdoteta jos jotain toivoa paranemisesta olisi?

tilanne oli täysin toivoton, pyysimme jopa lausunnon monilta eri lääkäreiltä...ja lääkärit varmasti tekivät minkä pystyivät sekä selittivät kärsivällisesti ja seikkaperäisesti missä mennään.
        Jokin vain kapinoi sisällä, ehkä epäoikeudenmukaisuutta ja menetyksen pelkoa vastaan.

Sitä vaan epätoivon hetkellä haluaa uskoa ihmeisiin...ja niin sen pitääkin olla, ehkä joskus ja jos ei omalle kohdalle niin jollekkin toiselle sellainen tapahtuu.
        Niin kauan kun on elämää on toivoakin..*surumielinen hymy*

• ..joten kuuluunee näihin vaikeisiin kysymyksiin.
      Voisi olla järkevää, jos itse kukanenkin kirjoittasi vielä täysissä sielun- ja ruumiinvoimissa virallisen paperin etukäteen tuollaisen varalle.Tietysti jonkun läiheisen olisi syytä tietää päätöksestä.
      Kohdalleni ei ole tullut joten hyvä miettiä nyt.

Ehkä olisi syytä olla jokin lainsäädäntö , milloin ilman omaistenkaan päätöstä asia olisi selvästi ratkaistavissa. Jos taas joku tietty määritelty prosentti palautumisesta olisi olemassa, niin silloin tietyn ajan katsottaisiin.

Harvan kuvittelisi haluavan olla pelkkien koneiden ja letkujen varassa ilman ,että tietoisuutta tästä elämästä enää olisi jäljellä.

Aikaisemmin tälläista ei ole tarvinnut pohtia, koska lääketieteelliset menetelmätkään eivät vielä olleet näin kehittyneitä.

Ihminen saattaa itseään aina ja aina vain monimutkaisempien ratkaisujen eteen.

Kiintoisaa sinäänsä ,että kuinka voimme päättää tänne syntymisestä ja nyt sitten pitäisi päättää koska elämämme loppuu.

Kuten totesinkin..tämä on näitä henkimaailma kysymyksiä.

• tähtitoimittaja ejk

minusta mitään henkimaailman asioita ole, päinvastoin kysymys on terveestä järjestä ja siitä, millainen elämä on arvokasta, tai onko aivokuolleena makaaminen edes elämää. Lääketieteen elossapitomenetelmät saavat kyllä aikaan juuri tuon, että ihminen joutuu miettimään ratkaisuja joita ennen tätä suunnatonta ”kehitystä” ei osannut edes kuvitella.

• päivänselvää

...ettei kukaan haluaisi kitua, jos todella olisi varmaa ettei toivoa ole.
      Noista kahdesta esiintulleesta vaihtoehdosta, kuolla nestevajaukseen tai morfiinin yliannostukseen, tämänhetkisellä tietämykselläni valitsisin jälkimmäisen. Senkin perusteella, että äitini tunsi ko. tilassa olevansa 'kuin taivaassa'.

• sepelkyyhky

voin myös sanoa, etten haluaisi jäädä kitumaan ja letkuihin ihmisten armoille, mutta tehdä päätös toisen puolesta se askarruttaa.

Eutanasiahan Käsittäkseni on kuoleman aktiivista nopeuttmista jossa lääkäri toimenpiteillään vaikuttaa siihen milloin on ihmisen viimeinen hetki. Mikäli eutanasia laillistettaisiin suomessa,varsinkin jos siitä tulisi omaisten päätettävä asia, tulisiko tuosta väärinkäytöksiä, sairaalajonoja hissukseen lyhennettäisiin...rikkaan omaisen elinpäiviä voitaisiin hiukan nipistää vähemmäksi jne. Tällä hetkellähän lääkärien etiikkaan kuuluu elämän ylläpitäminen, rapistuisokohan tuo etiikka eutanasian vapauttamisesta, tällaiset seikat askarruttavat.

• sepelkyyhky kirjoitti:

voin myös sanoa, etten haluaisi jäädä kitumaan ja letkuihin ihmisten armoille, mutta tehdä päätös toisen puolesta se askarruttaa.

Eutanasiahan Käsittäkseni on kuoleman aktiivista nopeuttmista jossa lääkäri toimenpiteillään vaikuttaa siihen milloin on ihmisen viimeinen hetki. Mikäli eutanasia laillistettaisiin suomessa,varsinkin jos siitä tulisi omaisten päätettävä asia, tulisiko tuosta väärinkäytöksiä, sairaalajonoja hissukseen lyhennettäisiin...rikkaan omaisen elinpäiviä voitaisiin hiukan nipistää vähemmäksi jne. Tällä hetkellähän lääkärien etiikkaan kuuluu elämän ylläpitäminen, rapistuisokohan tuo etiikka eutanasian vapauttamisesta, tällaiset seikat askarruttavat.

Kun ja jos terveydentilani muuttuu niin radikaalisti, että joutuisin
        koneelliseen hengitykseen, hoitotestamentti estää tämän.

Suunnitelma 2,on se että ystäväni tuo nyt terveenä hankkiman vapauttavan pillerin.

• sepelkyyhky
        capt.cöpenick kirjoitti:

Kun ja jos terveydentilani muuttuu niin radikaalisti, että joutuisin
        koneelliseen hengitykseen, hoitotestamentti estää tämän.

Suunnitelma 2,on se että ystäväni tuo nyt terveenä hankkiman vapauttavan pillerin.

tuosta hoitotestamentista, onko olemassa valmista kaavaketta tällaiseen, vai kuinka olet tehnyt testamentin? Onko tuo hoitotestamentti lainvoimainen siten, että lääkärien on noudatettava sitä?

Sinulla täytyy olla hyvin läheinen ja luotettava ystävä, jos on lupautinut tuollaiseen, entä jos pillerin tuominen paljastuisi myöhemmin ja ystäväsi jäisi kiinni teosta? Häntähän voitaisiin syyttä asiasta?

Tarkoituksenani ei ole olla epäkohtelias, nämä asiat vain askarruttavat mieltäni, siksi kyselen lisää.

• jos haluan

kuolla ennenaikaisesti, tapan kyllä itseni. Muiden esimerkiksi minulle junailemaa ns. armomurhaa en kannata. Väärinkäytön mahdollisuus on aivan liian suuri.

• armomurha

ois ennenaikainen,ihminen ois kuollut ilman konetta aikaisemmin,pikemmin se on pidennetty.

• sepelkyyhky

mielipiteistänne, kaikille en ole yksityisesti vastannut,mutta erittäin kiitollinen olen mielipiteistänne ja kokemustenne kertomisista. Toivoisin vielä lisää näkökantoja aiheesta, saadakseni omia ajatuksiani selkeytettyä.
      Lämmin kiitos kaikille osallistujille.

• tähtitoimittaja ejk

pitäisi minusta sopia etukäteen lähimpien kanssa, tai tehdä hoitotestamentti jos se kerran on mahdollista. En tiedä yhtään ihmistä joka haluaisi elää tiedottomana koneiden varassa, ja silti heitä on. Omaiset haluavat pitää toivoa ja ”elämää” yllä, vaikka minusta sellainen ei ole elämää, jossa koneet pitävät ihmistä hengissä. Silloin ei voi puhua elämän arvokkuudesta edes sivulauseessa.

Kyse on varmaan enemmän siitä, että omaiset tai läheiset eivät halua luopua, kohdata tosiasioita, vaan toivovat ihmeen tapahtuvan juuri heidän kohdallaan. Ymmärrän sen hyvin, ja joskus näitä heräämisiä tapahtuu. Mutta mahtaako näin käydä vanhojen tai hyvin sairaiden ihmisten kohdalla? Tuo kommentti heräämisestä 15 vuoden jälkeen tietysti pistää miettimään, mutta itse en haluaisi menettää elämästäni noin suurta osaa ja olla sen jälkeen liikuntakyvytön.

• hurlumHei_

...selkeältähän tuo ratkaisu siis teoriassa olisi. Nykyinen, hankittu hoitotestamentti jo sallinee henkilön omankin kannanoton, mikäli joutuisi tilanteeseen, jossa elämänsä ylläpidettäisiin kauan keinotekoisesti? Omalle kohdalleni ei ole koskaan (onneksi) tilannetta sattunut, jossa joutuisin päättämään, pohtimaan moista.

Mutta kyllä olen läheisteni kanssa asiasta keskustellut, sopinut, miten haluaisimme ko. tilanteessa toimittavan. Ja tätä sopimusta kyllä kunnioittaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      85
      7084
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3781
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      44
      3318
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2532
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      2259
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2202
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      122
      2192
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2119
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1848
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      40
      1739
    Aihe