Hei!
Olen oikeasti 69-vuotias hyvin säilynyt leski-ihminen (mieheni kuolemasta tulee syyskuussa kuluneeksi 13 vuotta). Sen jälkeen olen hoitanut kuntoani jumppaamalla, keppivoimistelemalla ja osallistumalla erilaisiin kerhoihin. Juuri nyt olen aloittamassa taas uutta kerhoa, jossa opetellaan japanilaisten origamitaitosten tekoa ryhmässä. Minusta ryhmässä on kiva rupatella puuhastelun lomassa.
Kysyn, mitä mieltä Suomi24-foorumin käyttäjät ovat iän valehtelemisesta? Onko oikein kertoa olevansa 59-vuotias, jos oikea ikä on kymmenen vuotta enemmän? Olen huomannut useat ihmiset ovat kovin asenteellisia kun kysymys on 60 - tai 70 -iästä. Siksi olen juuri ilmoittautunut mm. työväenopiston viittomakielen kurssille 59-vuotiaana.
Onko tämä oikein?
terveisin Leila
MIkä on oikea ikäni?
12
1113
Vastaukset
- nainen
Mikset voi esiintyä oman ikäisenäsi? Onko noitten ikävuosien niin väliä?
- Remmari
Jos olet sen oloinen ja näköinen, että menee täydestä, niin antaa mennä! Hyvä vain, jos se toimii. - Toiset taas muuttuvat mummoiksi tai vaareiksi jo nuorella iällä. Paljon on varmaankin kiinni omasta asenteesta.
Kaikki filmitähdetkin valehtelevat ikänsä. - Muuan tunnettu suomalainen malli ilmoitti Ranskassa iäkseen 23 vuotta saadessaan elokuvaroolin. Oikeasti hän oli 32.
Eräs tuntemani daami oli niin arka iästään, ettei edes hänen kuolinilmoituksessaan eikä hautakivessään ollut mainintaa syntymäajasta. Täällä kuulee ainakin deitti-tapaamisista kerrottaessa ihmisten useinkin valehtelevan ikänsä monien muiden asioiden lisäksi. Ihmettelen, miksi.
Itselleni valehteleminen on jostain syystä vaikeata, siksi kieltäydyn vastaamasta kysymyksiin ellen halua kertoa totuutta.
Ihailen suunnattomasti ystävättäreni äitiä, joka täyttää pian 80 ja kaikkien liikunnallisten ym. harrastustensa ansiosta näyttää lähes yhtä nuorelta kuin tyttärensä. Hän ilmiselvästi iloitsee aina kun ihmiset päivittelevät hänen olemukseensa verraten hämmästyttävän korkeaa ikäänsä. Luulen, että jos voisin, haluaisin mielelläni päästä samanlaisiin tilanteisiin.
En kuitenkaan voi tietää, mitä itse tekisin sinun tilanteessasi. Siksi suosittelen, että teet niinkuin sinusta hyvältä tuntuu. Ethän ketään sillä vahingoita.
Reipasta mieltä ja hyvää jatkoa sinulle, edelleenkin.- Iili
...kertoa hänen tyttärelleen, että hän näyttää samanikäiseltä kuin äitinsä :) Vitsi-vitsi-vitsi
- Pirre*
vaatineet henkilötunnuksesi tietoja ilmoittautuessasi niille kertomillesi kursseille..?
- Reyo
-mikä on oikein,tai väärin on tuonkaltaisessa asiassa samantekevää mielestäni.Kerropas sinä 69-vuotiaana,mitä olisit minun iässäni tehnyt toisin? Siis jos saisit olla 51-vuotias nyt? Anna nyt hieman perspektiiviä lopille.. :)
- nainen
Kuulin tuolla Eestissä tälläisen jutun joskus 90 -luvun alkupuolella, että eräs nainen, jonka
rekisteritiedot olivat palaneet rekisteiviraston palon yhteydessä. Ilmoitti itsensä 10 -vuotta nuoremmaksi. Mitä hän todellisuudessa oli, kun heidän puuttuvia rekisteritietoja vietiin virallisiin arkistoihin.
Olihan hän hiljakkoin alkanut seurustelemaan huomattavasti itseään nuoremman miehen kanssa, että näin sopi paremmin sen hetkiseen tilanteeseen.
Mutta annahan olla, vuodet vieri ja taisi siinä mieskin vaihtua ja eläkeikä tuntui olevan vielä valovuosien päässä, vaikka alkoi "vanhuus" vaivata.
Ajatella, tämän "turhamaisuuden" vuoksi hän sai tehdä töitä 10 -vuotta pidempään enne, kun oli oikeutettu täyteen eläkkeeseen.Virossa täysi eläke taitaa edelleenkin tarkoittaa jotain ihan muuta kuin Suomessa.
Ainakin 90-luvulla paikalliset eläkeläiset kertoivat aivan uskomattoman pienistä eläkkeistään, lieneekö ollut sadan markan luokkaa kuukaudessa.- nainen
optimisti-orvokki kirjoitti:
Virossa täysi eläke taitaa edelleenkin tarkoittaa jotain ihan muuta kuin Suomessa.
Ainakin 90-luvulla paikalliset eläkeläiset kertoivat aivan uskomattoman pienistä eläkkeistään, lieneekö ollut sadan markan luokkaa kuukaudessa.Kyllä siellä "keltaisilla korteiilla", jotka perustuivat palveluvuosiin, sai hieman korkeamman eläkkeen. Mutta jos niitä täysinpalvelleen vähiäkin rahoja sai odotella 10 ylimääräistä vuotta, niin jossain se varmasti alkoi tuntumaan.
Nykyisin heille on tullut ikäraja (70-74 v) tuohon työntekoon, eläkkeellä ollessa. Ja muistelen, että niin sanottu "kansaneläke" edellytty eläkeläiseltä yhteiskuntapalvelua 20 tuntia kuukaudessa. Puistojen haravointia ja kadunlakaisua.
- Helena 49 vuotta
että valehteleminen on väärin. Jos olet 69-vuotias niin olet, et saa vuosia keppijumpalla pois. Olen sitä mieltä, että oma ikä on aina paras ikä. Miksi olla nuorempi, kun se on jo kertaalleen eletty.
- sarkikala
ei pala tulessakaan, joten...
- lannenhunttari
mialpualta,jotenka raakasti 69,ja risat...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671414
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä401005Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38725- 14640
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28632- 36626
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver20612Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30577Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17563