Olen joitakin kertoja chattaillut 50 -palstalla. Ja kolme kerta viiden päivän aikana nikkiini on n.s. tarttunut mies, joka on julkisenn hallinnon palveluksessa ja työaikanaan, työpaikan koneilla häärii chatissa ja ties missä!
En halua paljastaa, missä laitoksissa he työskentelevät, mutta yhteistä kaikille oli tietynlainen turhautuminen työhönsä - ja liika n.s luppoaika! Ja tietty luonteensa
ominaisuus
Tästä tuntuu tulevan TAPA Suomessa! Jokaisessa työpaikassa on tietokoneet ja josm kukaan ei valvo, työntekijät voivat useita tunteja päivässä käyttää koneita omiin chattailuihinsa ja keskusteluihinsa!
Kuka ne maksaa - ne menetetyty työyunnit ja chatin käytön? ME = veronmaksajat!
Nyt pitäisi ryhdistäytyä, ennenkuin tämä homma menee kokonaan käsistä! Omat jutut kotona ja kotipäätteellä - työpaikka ei ole omien henkilökohtaisten chatti- ym, juttujen ylläpitopaikka!!
Vai onko teistä? Keskustelua ja mielipiteitä odotan ja toivon runsaasti!
Vai onko tämä(kin) porukka "salakäyttäjiä"???
En usko!
Uskomatonta lusmuilua -ottakaa kantaa!!
24
1376
Vastaukset
- Ansku
mitä rutiset?? mikset ole töissä? kuka maksaa chattailysi päivisin? me veronmaksajat?
minun mieheni on päästäinen! - Pirre*
yövuorosi loppui..?
- turiset
työaikana ihmisellä olettaisi olevan muutakin tekemistä kuin roikkua säteissä.
Ymmärtäähän sen kun töitä koneella tehdään niin samoinhan sitä voi välillä jutustella netin ylikin kuin normaaleissa duunikeskusteluissa työkamujen kaa..., ei siin mitään.
Ite oon välillä vetänyt hernettä nessuun yöhoitsuista kun net istuu tuntitolkulla sättäämässä . Okei potilaat nukkuu.. vaan luulis sitä hospitaalissa olevan kaikenlaista tekemistä hiljasimmillekin ajoille.
Asiallisesti ottaen monet työpaikat toimisivat ihan hyvin ilman työntekijöitten nettiyhteyksiäkin. Onhan net ennenkin toimineet.
"sori pitää lopettaa kun on pakko mennä kierrolle"- juttuja ei kiinnosta lukea.- joutuu
toiset tekemään muidenkin työt.
- vuoro
herkkua ole. On hyvin erilaisia työpaikkoja, missä on yöllä hoitaja vuorossaan. On niin kiireisiä sairaala-osastoja, missä hyvä kun kahvit ja eväät ennätät jossain välissä juoda ja syödä. Sitten on taas rauhallisempia pitkäaikaisosastoja, jossa asukkaat nukkuvat yönsä kuten me kaikki muutkin kotonamme. Heidät käydään kuitenkin määrätyin välein mahdollisimman hiljaa katsomassa ja asennot vaihtamassa ja tarvittaessa vaipat vaihtamassa. Heidänkin uni katkeaa säännöllisesti. Sitten jos siinä hoitajat vielä alkaisivat kaikkea koluamaan ja touhuilemaan, niin näillä vanhoilla ja sairailla ei edes yörauhaa olisi.
Kyllä siinä hoitaja yön mittaan silti kaikkea hiljaisesti touhuaa, jakaa lääkkeitä, tekee erilaisia kirjauksia, on mittauksia jne. Lisäksi yövuoro on AINA pitempi, yleensä 10 tuntia.
Kun teet tuota epäsäännöllistä vuorotyötä ja yövuoroja milloin mitenkin, välillä rytmihäiriöissä ja aamuyöstä yökkäyksen maku suussa, niin ei kadehdita heitä vaikka välillä istuvatkin chattailemassa. Samahan se on jos lukisi jotain aikakausilehteä hereilläolemisen avuksi.
Jos yrittäisimme käyttää enemmän aikaa omien tekemistemme miettimiseen ja toimintamallien kehittämiseen kuin toisten arvosteluun, maailma olisi luultavasti paljon parempi paikka. Miksi niin usein kuvittelemme ihmisistä pahaa ja olemme valmiita kehittämään toisten tekemisiä ja työmoraalia?
Minusta nettikeskustelu voi hyvinkin vastata kahvitauolla käytävää keskustelua. Joku käyttää siihen enemmän aikaa, joku vähemmän. Joku istuu työpöytänsä ääressä koko päivän saamatta mitään aikaan. Monet ihmiset saavat palkkansa siitä mitä tekevät, eivät siitä kuinka ahkerilta he näyttävät. Intensiivinen ajatustyö tarvitsee välillä pieniä taukoja. Mitä väärää siinä on, jos joku poikkeaa välillä vaikkapa netissä? Voihan olla, että joinain kesälomakauden päivinä ihmisillä ei ihan oikeasti ole mitään hyödyllistä tekemistä työpaikallaan. Jos he ovat operatiivisen tason toimijoita, voi olla vaikeata keksiä tekemistä. Sitä paitsi kukaan ei voi ihan yhtämittaisesti olla tehokas kahdeksaa tuntia päivässä.
Monilla ihmisillä ei ole varsinaista työaikaa, vaan he ovat vastuussa omista töistään. Eikä työpaikalla käytettyyn internet-yhteyteen kulu yhtään markkaasi, ei eurojakaan. Kiinteä maksu on sama, vaikkei yhteyttä käytettäisikään.
Jos minä rupattelisin netissä työaikana käyttäisin kuitenkin omaa aikaani, koska joutuisin tekemään töitä pitempään. Jos menisin juttelemaan kollegan kanssa huvikseni muista kuin työasioista, kuluttaisin myös hänen työaikaansa. ;)
Vaikka älähdin, ei kolahtanut.;)
Mielestäni ihmisten työteho ja -moraali eivät vahtimalla parane. Positiivisella motivoinnilla voi saada paljon enemmän hyvää aikaan.
Montako veroeuroa sinä olisit valmis sijoittamaan kyttäys- ja estojärjestelmien kehittämiseen? Luuletko, että se olisi hyvä sijoitus?
Kannetaan itse kukin oma vastuumme ja kuvitellaan vähemmän toisten tekemistä.- Iili
Minun palkkani ei juokse sillä, että olen tiettynä aikana toimistossa. Meillä ei ole kellokortteja eikä työaikaa kukaan valvo. Kukaan ei vahdi sitäkään, mitä kukin tekee. Jokainen on vastuussa työstään. Jos sen jättää tekemättä, niin silloin ei kunnian kukko laula, sillä kaikkien työpanos vaikuttaa muiden työhön.
Ei kai kukaan kieltäisi seikkailemasta chatti-sivuilla, mutta pelkkä ajatus, että niistä jää loki serverille aiheuttaa ikävän tunteen. Ja työt pitää kuitenkin tehdä sitten illalla, jos ei päivällä tee.
Olen ollut joskus nuorena yötyössä sairaalassa. Sydänyöllä ei todellakaan ollut muuta tekemista kuin kierrokset ja nukahtamisen estäminen. Chatti voi olla hyvä keino jälkimmäiseen, ei sitä aina jaksa lukeakaan. Minä pelasin usein pasianssia. Kiiret alkavat vasta aamuyöstä. - selkeästi:
Duunari ei tosiaankaan tarvitse nettiyhteyksiä ainakaan sätteihin työpaikaltansa ja työajaltaan.
Tehköön töitä työaikananaan ja jos on kaffitunnilla tai ruokkiksella niin sätätköön sitten omilla rahoilaan ja omilla yhteyksillään ja koneillaan.
UGH !
=DW= - Aiheen aloittaja
selkeästi: kirjoitti:
Duunari ei tosiaankaan tarvitse nettiyhteyksiä ainakaan sätteihin työpaikaltansa ja työajaltaan.
Tehköön töitä työaikananaan ja jos on kaffitunnilla tai ruokkiksella niin sätätköön sitten omilla rahoilaan ja omilla yhteyksillään ja koneillaan.
UGH !
=DW=Otin tämän aiheen keskusteluun ihan siksi, että itsekin ällistyin, kun tuntui jo siltä, että on kyse ILMIÖSTÄ, josta on tulossa todella suuri epidemia Suomessa nimenomaan JULKISELLA puolella, jollei siihen napakasti puututa!
Jotkut tiesät pitivät minua tyhjänpäiväisenä napisijana, "tiukkapilona". En ole sitä!
Mutta nämä kaikki kolme henkilöä ( iehiä) ovat harrastaneet jo pitkään työaikanaan (valtion palveluksessajokaienen!) melkomoista chattailua. Joillain ei ole KOTONA KONETTA OLLENKAAN, vaan
työkoneella useampiakin e-mail-osoitteita...Joiden avulla sitten "luodaan kontakteja".
En halua olla "vasikka" enkä paljastaa k.o. henkilöiden taustaa,mutta koska tuli niin ylimielisiä ja "hälläväliä"-vastauksia, kerron, että KIKKI KOLME HENKILÖÄ olivat vaativalla, jokahetkistä tarkkuutta edellyttävällä alalla...ei mitään "kirjoituspöytänörttejä"!!!
Enempää en aio kertoa, koska jäljet johtaisivat nopeasti "sylttytehtaalle"! Lisää palautetta, kiitos!!! - Kirjoitusvirheitä...
Aiheen aloittaja kirjoitti:
Otin tämän aiheen keskusteluun ihan siksi, että itsekin ällistyin, kun tuntui jo siltä, että on kyse ILMIÖSTÄ, josta on tulossa todella suuri epidemia Suomessa nimenomaan JULKISELLA puolella, jollei siihen napakasti puututa!
Jotkut tiesät pitivät minua tyhjänpäiväisenä napisijana, "tiukkapilona". En ole sitä!
Mutta nämä kaikki kolme henkilöä ( iehiä) ovat harrastaneet jo pitkään työaikanaan (valtion palveluksessajokaienen!) melkomoista chattailua. Joillain ei ole KOTONA KONETTA OLLENKAAN, vaan
työkoneella useampiakin e-mail-osoitteita...Joiden avulla sitten "luodaan kontakteja".
En halua olla "vasikka" enkä paljastaa k.o. henkilöiden taustaa,mutta koska tuli niin ylimielisiä ja "hälläväliä"-vastauksia, kerron, että KIKKI KOLME HENKILÖÄ olivat vaativalla, jokahetkistä tarkkuutta edellyttävällä alalla...ei mitään "kirjoituspöytänörttejä"!!!
Enempää en aio kertoa, koska jäljet johtaisivat nopeasti "sylttytehtaalle"! Lisää palautetta, kiitos!!!käyn aika kuumana tämän aiheen tiimoilta ja sormet ovat nopeampia kuin ajatus...Eniten ihmetyttää, miten suppeasti näkeviä ihmisiä täällä keskustelee! AJATELKAA!
Olen itse pienyrittäjä - olin julkishallinnon palveluksessa 16 vuotta ja jätin varman eläkeviran, pitkät lomat jne. Halusin osallistuia Oy Suomi Ab:n pystyssäpitotalkoisiin...Se maksoi minulle terveyteni - ,mutta omatunto on puhdas!! - Pirre*
Kirjoitusvirheitä... kirjoitti:
käyn aika kuumana tämän aiheen tiimoilta ja sormet ovat nopeampia kuin ajatus...Eniten ihmetyttää, miten suppeasti näkeviä ihmisiä täällä keskustelee! AJATELKAA!
Olen itse pienyrittäjä - olin julkishallinnon palveluksessa 16 vuotta ja jätin varman eläkeviran, pitkät lomat jne. Halusin osallistuia Oy Suomi Ab:n pystyssäpitotalkoisiin...Se maksoi minulle terveyteni - ,mutta omatunto on puhdas!!katkeralta kuulostat...
- EN ole katkera
Pirre* kirjoitti:
katkeralta kuulostat...
mutta kuitenkin! Olen kokenut julkisessa palveluksessa olemiesen = liian suuri palkka työmäärään nähden! ja halunnut vapaaehtoisesti valita yrittäjyyden, kun siihen tuli tilaisuus.
Eli TIEDÄN, mistä puhun.
Suomessa on 700.000 virkamiestä ja -naista julkishallinnon palveluksessa!
Se on hirmuinen määrä!!! Samoja asioita hoitaa 2-3 ihmistä.
Tottakai niille tulee luppoaikaa ja se täytetään esim. työpaikan koneella chattailuun, keskusteluun ja mailailuun!!! Usko nyt pois vaan!
Tämä foorumi on - tiedän sen kyllä väärä paikka käsitellä näitä asioita, mutta jos edes jollekulle "laamppu syttyy" - niin tämä ei ole turhaa!
Voisitko sinä "Pirre" ajatella = elääkö tämä Suomi toinen toistensa selänpesijöistä? Jos verovaroin palkatut henkilöt voivat käyttää tuntikausia päivässä MUUHUN, kuin työntekoon - jotain on todella pahasti pielessä!
Sano mitä sanot! - Pirre*
EN ole katkera kirjoitti:
mutta kuitenkin! Olen kokenut julkisessa palveluksessa olemiesen = liian suuri palkka työmäärään nähden! ja halunnut vapaaehtoisesti valita yrittäjyyden, kun siihen tuli tilaisuus.
Eli TIEDÄN, mistä puhun.
Suomessa on 700.000 virkamiestä ja -naista julkishallinnon palveluksessa!
Se on hirmuinen määrä!!! Samoja asioita hoitaa 2-3 ihmistä.
Tottakai niille tulee luppoaikaa ja se täytetään esim. työpaikan koneella chattailuun, keskusteluun ja mailailuun!!! Usko nyt pois vaan!
Tämä foorumi on - tiedän sen kyllä väärä paikka käsitellä näitä asioita, mutta jos edes jollekulle "laamppu syttyy" - niin tämä ei ole turhaa!
Voisitko sinä "Pirre" ajatella = elääkö tämä Suomi toinen toistensa selänpesijöistä? Jos verovaroin palkatut henkilöt voivat käyttää tuntikausia päivässä MUUHUN, kuin työntekoon - jotain on todella pahasti pielessä!
Sano mitä sanot!ihan tukehu, mie taas olen sitä mieltä, että kyllä julkisen puolen toimi/henkilöstömäärää on jouduttu vähentämään kestokyvyn äärirajoille...ainakin pienissä kunnissa on näin.
Ei sielä jouvettu sättäilemmään, kiirus oli.
- vexi
Elämäni eka kerta kun kävin tänään sätissä
50 huoneessa.En vissiin osannu käyttää,koska
en saanu mitään keskustelu aiheita auki?
Nikit vilisti silmissä ja niitten perässä
pari kolme sanaa,olisko ollu otsikoita?
Tunteeko joku asiaa paremmin?? - renata1
"Kuka ne maksaa ne menetetyt työtunnit chatin käytön? ME veronmaksajat."
Noin kirjoitit ja paljastit samalla, että et taida olla työtä tekevään väestön osaan kuuluva, sillä muuten tietäisit jotain.
Tietäisit esm. sen että kaikissa julkisen sektorin virastoissa ovat tietokoneet koko ajan auki.(ei siis huolta sähkölaskusta)
Internet maksut ovat vakio.(käytää nettiä päivässä tunnin tai kymmenen tuntia.)
Työt on tehtävä ja jos ne hoitaa, voi muun aikansa käyttää vaikka chattailuun.
Pomo palauttaa päiväjärjestykseen, jos hommat meinaavat jäädä rästiin.
Voisitkohan yrittää saada huomiota osaksesi jollain muulla tavalla kuin puhumalla typeryyksiä?- enpä puhuisi
..tuolleen jos itse toimisin lastenlapsieni päivähoitajana rahaa vastaan... eli en siis tietäisi asiasta yhtikäs mittään.
- renata1
enpä puhuisi kirjoitti:
..tuolleen jos itse toimisin lastenlapsieni päivähoitajana rahaa vastaan... eli en siis tietäisi asiasta yhtikäs mittään.
Minä olen toiminut lasteni lasten päivähoitajana vasta vajaan vuoden ja olin sitä ennen muussa työssä,että silleen.
- Miltä sinusta tuntuisi
jos makaatliikuntakyvyttömänä terveyskeskuksessa ja hoiturit eivät malta lopettaa chattailuaan eikä keskustelujaan? -Tämä on täysin tahaton esimerkki, huom!-
Siinä sitten pissavaipoissasi valittelisit, kun hoitsuilla on kiintoisat jutut kesken...! Vai?
On monia muita aloja, joissa "voi vapaasti" käyttää nettiä - tiedän kyllä nämä maksut ym. älä huolehdi!
Jollei näihin asioihin nyt oikeesti puututa, se menee käsistä!!Vankeja karkaa, tulipalot pääsevät etenemään liian isoiksi, ambulanssien tulo viivästyy - puhumattakaan monista muista asioista, joista n.s. suuri yleisö ei tietä mitään!
Mieti ja ajattele ...ennenkuin heität kivillä avaajaa! - renata1
Miltä sinusta tuntuisi kirjoitti:
jos makaatliikuntakyvyttömänä terveyskeskuksessa ja hoiturit eivät malta lopettaa chattailuaan eikä keskustelujaan? -Tämä on täysin tahaton esimerkki, huom!-
Siinä sitten pissavaipoissasi valittelisit, kun hoitsuilla on kiintoisat jutut kesken...! Vai?
On monia muita aloja, joissa "voi vapaasti" käyttää nettiä - tiedän kyllä nämä maksut ym. älä huolehdi!
Jollei näihin asioihin nyt oikeesti puututa, se menee käsistä!!Vankeja karkaa, tulipalot pääsevät etenemään liian isoiksi, ambulanssien tulo viivästyy - puhumattakaan monista muista asioista, joista n.s. suuri yleisö ei tietä mitään!
Mieti ja ajattele ...ennenkuin heität kivillä avaajaa!Sanoin vain, etä jos työntekijä hoitaa tehtävänsä, niin hänen chattailunsa ei ole pois sinulta, eikä keneltäkään muultakaan.
Aloittajahan puhuikin Veronmaksajan rahoista ja työnantajan ajasta.
Minä kyllä luulen, että monilla aloilla on sen verran kiirettä työpaikallaan, että chattailu joudutaan jättämään vapaa-ajalle.
Oikeinko vankeja karkaa ja tulipalot leviävät kun palomiehet ja vanginvartijat vain notkuvat netissä:( Johan on! - Näin On!!
renata1 kirjoitti:
Sanoin vain, etä jos työntekijä hoitaa tehtävänsä, niin hänen chattailunsa ei ole pois sinulta, eikä keneltäkään muultakaan.
Minä kyllä luulen, että monilla aloilla on sen verran kiirettä työpaikallaan, että chattailu joudutaan jättämään vapaa-ajalle.
Oikeinko vankeja karkaa ja tulipalot leviävät kun palomiehet ja vanginvartijat vain notkuvat netissä:( Johan on!Ala ajattelemaan. Oikeesti.
Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä ja yhtä huolestunut suomalaisesta yhteiskunnasta ja "tarja-maailmasta".
Suomalaiset pitäisi havahduttaa siihen, missä tämä maa oikeesti nyt menee...ja pienistä puroista kaikki alkaa... - Pirre*
renata1 kirjoitti:
Sanoin vain, etä jos työntekijä hoitaa tehtävänsä, niin hänen chattailunsa ei ole pois sinulta, eikä keneltäkään muultakaan.
Oikeinko vankeja karkaa ja tulipalot leviävät kun palomiehet ja vanginvartijat vain notkuvat netissä:( Johan on!paloi ja me maattiin vaan..:)
- vangit karkaa
Miltä sinusta tuntuisi kirjoitti:
Mieti ja ajattele ...ennenkuin heität kivillä avaajaa!ja tulipalot senku roihuu ja hoitajat vaan sättäilee??? HEI HALOO näin sen ymmärsin..*sättii* sättijää. Ja silti julkishallinnon ukot lojuu sätissä, nyt en kyl pysy perillä, pakko mennä nukkumaan näin kolmen yövuoron jälkeen, joista ei sekuntiakaan sättäillen, että kiirusta piti meidän osastolla, niinkuin aina, mutta joka potilas oli hengis aamulla kun lähdin, ehkä myös sinun omaisesi???
- renata1
Pirre* kirjoitti:
paloi ja me maattiin vaan..:)
lapsenlapset heräilevät kohta päiväuniltaan.
Minulta jää tämä shcattailu kesken :(
Voi pirskatti kun olisi ollut mukava täällä netissä notkua työnantajan ajalla, mutta pakko hoitaa hommiakin välillä.
Onkohan lieventävä asianhaara sekään kun näpyttelen omalla koneellani? - Pirre*
renata1 kirjoitti:
lapsenlapset heräilevät kohta päiväuniltaan.
Minulta jää tämä shcattailu kesken :(
Voi pirskatti kun olisi ollut mukava täällä netissä notkua työnantajan ajalla, mutta pakko hoitaa hommiakin välillä.
Onkohan lieventävä asianhaara sekään kun näpyttelen omalla koneellani?ruveta syöttämään työni, ja pitää pikkuisen siivoillakin tänään vielä.
On se varmasti pienempi synti, kun edes kone on oma..:)) uskottaan niin.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671414
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä401005Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38725- 14640
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28632- 36626
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver20612Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30577Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17563