funk elämän alku

leeennnaa

heippa,

minusta on tullut sivistynyt.
Funk-musiikki iskee, jalat jammaa ja mieli tulee hyväksi..
mutta, mistäs kandeis alottaa toi kuuntelu? Aina kuulee biisejä, muttei oikein tiedä noita ikivihreitäkään..ja niiden esittäjiä..
neuvoja, please..

14

5283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Buddha

      Siinä hyvä funk-bändi, vaikken funkkia kuuntelekkaan.

      • vunkyboy

        jeps eli kipin kapin kirjastosta hakemaan funk-kokoelmia. tai tilaat vaikka jostain netti kaupasta.

        ps. jos funk kiinnostaa niin, tutustu toki myös Soul musaan.


      • klinttoni
        vunkyboy kirjoitti:

        jeps eli kipin kapin kirjastosta hakemaan funk-kokoelmia. tai tilaat vaikka jostain netti kaupasta.

        ps. jos funk kiinnostaa niin, tutustu toki myös Soul musaan.

        eli george clintonin tuotantoon kannattaa tutustua ja ehdottomasti myös kotimaiseen eternal erectioniin, jolta ilmestyy muistaakseni 15.9 uus levy.


      • Alternative

        Noilla tyhjillä nimillä kuten Funkadelic on täytynyt olla jossain vaiheessa liian hyvät jakelureitit. Vai oisko, että Suomen kaikki kirjastot tilas niitten levyt jostain tukusta yhteistilauksena.

        Uskokaa pois, syy Funkadelic:in tunnettavuuteen on vain se, että sen levyt löytyy kirjastoista. Niillä ei esim. ole keräilyarvoa. Pelkkää roskapoppia.


    • mescalero84

      Onnea!
      Aloita vaikka näistä James Brown, George Clinton (Funkadelic, Parliament), Curtis Mayfield, The Meters, Sly and the familystone, Tower of power, Earth wind and fire, Kool and the Gang jne...

      • Tukanheiluttaja

        Edellinen kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu.

        Clinton ja Funkadelic. Siis noihan on ihan ahterista. Fyj Faan!! Vältä niitä.

        Graham Central Station on se mistä Funk alkaa ja siihen se myös loppuu.

        Sly Stonen serkku, Funkjumala Larry Graham on mies joka kehitti slappayksen. Kun pitkän linjan
        jazzguru Stanley Clarkelta kysyttiin ottaako hän kunnian itselleen hän vastasi: "Ei, kyllä Larry oli ensin.."

        Loistavan GCS:n jälkeen Larry on soittanut bassoa mm. Prinssille.

        Juttelin taannoin Eternal Erectionin Sam Huberin kanssa ja hänkin todisti, että Grahamista kaikki lähti. Funkin messias, autuas on se joka uskoo.


      • hmm hmm
        Tukanheiluttaja kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu.

        Clinton ja Funkadelic. Siis noihan on ihan ahterista. Fyj Faan!! Vältä niitä.

        Graham Central Station on se mistä Funk alkaa ja siihen se myös loppuu.

        Sly Stonen serkku, Funkjumala Larry Graham on mies joka kehitti slappayksen. Kun pitkän linjan
        jazzguru Stanley Clarkelta kysyttiin ottaako hän kunnian itselleen hän vastasi: "Ei, kyllä Larry oli ensin.."

        Loistavan GCS:n jälkeen Larry on soittanut bassoa mm. Prinssille.

        Juttelin taannoin Eternal Erectionin Sam Huberin kanssa ja hänkin todisti, että Grahamista kaikki lähti. Funkin messias, autuas on se joka uskoo.

        Todellisuudessa homma lähti Sly & the Family Stonesta, jonka basisti Larry Graham oli. Tämän bändin alkuperäiskokoonpanon hajottua Graham perusti Central Stationin jossa hän omienkin sanojensa mukaan pystyi jatkamaan Family Stonessa aloittamaansa bassonsoittotyyliä.

        Graham tuli kehittäneeksi omintakeisen ja laajalti kopioidun soittotyylinsä teinipoikana säestäessään äitiään joka lauloi yökerhoissa jazz-standardeja. Larry soitti kitaraa ja polki urkujen bassopedaaleilla bassolinjoja. No, urku hajosi ja Larry päätti vuokrata sähköbasson siksi aikaa että urut saataisiin korjattua. Koska bassonsoiton piti olla vain väliaikaista, hän näpytteli sitä peukalolla eikä viitsinyt opetella perinteistä etu- ja keskisormi-tyyliä. No, urkuja ei koskaan saatu kuntoon ja lopulta rumpalikin lähti kokoonpanosta. Larry vuokrabassoineen jäi kaksistaan äitinsä kanssa. Kompensoidakseen bassorummun puuttumista Larry alkoi läväytellä bassonkieliä peukalollaan hieman kovempaa ykkösten kohdalla - ja kompensoidakseen virvelirummun puuttumista hän alkoi napauttamaan bassonkieliä "ylöspäin" kolmosten kohdalla. Näin syntyi kuuluisa Thumpin' and Pluckin' tyyli. Joku mainitsi erikoisesta basistista tuolloin radio-DJ:nä toimineelle Sly Stonelle. Sly tuli tsekkaamaan ja pyysi Grahamin mukaan kehitteillä olleeseen bändiinsä "Sly & the Family Stone". Loppu onkin historiaa. (Miehet eivät oikeasti ole serkuksia.)

        Peukalon pauketta on kuultavissa jo esim. Family Stonen toisen levyn suurhitissä "Dance to the Music". Koko Thumpin & Pluckin soundi tehtiin suosituksi myöhemmin hittisinkulla "Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)".

        Yleisesti ottaen, jos funk-musiikki kiinnostaa, kannattaa todellakin ottaa haltuun Sly & The Family Stonen kultakauden levyt.


      • FunkyShit

      • ggg
        FunkyShit kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Funk

        Juu siis James Brown ja Tsoots Klinttoni veti jo tommosta "big-band" funkkia, mut jos tykkää oikeen natiivifunkista nii kannattaa kaivaa esiin bändi nimeltä The Meters ja 60-luvun puolivälin levytykset. Sieltä löytyy se funkin peruspoljento - eikä paljon muuta, tavara on hyvinki raakaa ja riisuttua.


      • wanha funk-äijä
        ggg kirjoitti:

        Juu siis James Brown ja Tsoots Klinttoni veti jo tommosta "big-band" funkkia, mut jos tykkää oikeen natiivifunkista nii kannattaa kaivaa esiin bändi nimeltä The Meters ja 60-luvun puolivälin levytykset. Sieltä löytyy se funkin peruspoljento - eikä paljon muuta, tavara on hyvinki raakaa ja riisuttua.

        Edellisistä viesteistä käy ilmi, että funkkia löytyy moneen lähtöön. Kun James Brown laittoi homman alulle 60-luvun puolella, läiskebiitin puuttuessa rytmiä luotiin monipuolisesti kaikilla soittimilla torvisektiota ja laulajaa myöten. Sly Stone ja Larry Graham vahvensivat basson osuutta ja lisäsivät sekoitukseen ripauksen rockia.
        70-luvun diskovillityksen aikaan myös funk-yhtyeet lisäsivät tempoa ja panostivat tanssittavuuteen: pinnalle nousivat mm. Kool & the Gang, Rose Royce, Bar-Kays, Fatback ja Brass Construction.
        George Clintonin yhtyeet olivat tärkeitä pioneereja: ne toivat funkkiin paljon uusia ideoita. Lisäksi Parliamentin, Bootsy Collinsin ja Zappin levyiltä löytyvät ne kaikkein raskasrytmisimmät funk-mäiskeet.
        Wanhana funk-äijänä en voi tietenkään ymmärtää, miksi funkin suosio alkoi 90-luvulla hiipua kovasti, vaikka kuulemma live-keikat ovat edelleen menestyksekkäitä. Onneksi Britanniassa acid jazz-poppoot Jamiroquai, Brand New Heavies ja James Taylor Quartet ovat pitäneet perinnettä yllä. Elllenin kannattaa panna nämä brittinimet ostoslistalle, koska levyjä onneksi on helposti saatavana.


      • funkymies
        wanha funk-äijä kirjoitti:

        Edellisistä viesteistä käy ilmi, että funkkia löytyy moneen lähtöön. Kun James Brown laittoi homman alulle 60-luvun puolella, läiskebiitin puuttuessa rytmiä luotiin monipuolisesti kaikilla soittimilla torvisektiota ja laulajaa myöten. Sly Stone ja Larry Graham vahvensivat basson osuutta ja lisäsivät sekoitukseen ripauksen rockia.
        70-luvun diskovillityksen aikaan myös funk-yhtyeet lisäsivät tempoa ja panostivat tanssittavuuteen: pinnalle nousivat mm. Kool & the Gang, Rose Royce, Bar-Kays, Fatback ja Brass Construction.
        George Clintonin yhtyeet olivat tärkeitä pioneereja: ne toivat funkkiin paljon uusia ideoita. Lisäksi Parliamentin, Bootsy Collinsin ja Zappin levyiltä löytyvät ne kaikkein raskasrytmisimmät funk-mäiskeet.
        Wanhana funk-äijänä en voi tietenkään ymmärtää, miksi funkin suosio alkoi 90-luvulla hiipua kovasti, vaikka kuulemma live-keikat ovat edelleen menestyksekkäitä. Onneksi Britanniassa acid jazz-poppoot Jamiroquai, Brand New Heavies ja James Taylor Quartet ovat pitäneet perinnettä yllä. Elllenin kannattaa panna nämä brittinimet ostoslistalle, koska levyjä onneksi on helposti saatavana.

        "Kun James Brown laittoi homman alulle 60-luvun puolella, läiskebiitin puuttuessa rytmiä luotiin monipuolisesti kaikilla soittimilla torvisektiota ja laulajaa myöten. Sly Stone ja Larry Graham vahvensivat basson osuutta ja lisäsivät sekoitukseen ripauksen rockia."

        Bassosta tuli- niinkuin sanoit- yksi funkin pääinstrumenteista nimenomaan Larryn myötä, ja olihan se tanssimusan vahva peruskallio aina vuoteen 1984 saakka, kunnes Prince rikkoi kaavan. When Doves Cry -biisissä ei kuulla lainkaan bassoa, ja silti se on täydellinen tanssikappale: tarttuva, svengaava, rytmikäs. Kappaletta ei turhaan pidetä yhtenä pop-musiikin merkittävimmistä tuotannollisista innovatiivioista: basso toimi rumpujen ohella koko mustan musiikin tradition kantavana voimana, kaikkialla maailmassa, kunnes Minneapolisin nero pläjäytti When Doves Cry'n ulos Purple Rain -albumin ekana sinkkuna, ja muutti koko touhun. Sittemmin tällaista minimalistista tuotantoa on käytetty pop- ja r&b-musassa paljon, etenkin 2000-luvulla.

        James Brown ja Sly and the Family Stown ovat funkin kiistattomat isät ja alullepanijat, mutta heidän jälkeensä on tullut monia vähintään yhtä kovia nimiä, kuten George Clinton, Earth Wind & Fire ja Prince, joista viime mainittu on kurottanut ilmaisuaan kenties pidemmälle ja laajemmalle alueelle kuin kukaan muu pop-artisti koskaan (no, David Bowie pääsee lähelle.) Prince on allekirjoittaneelle funkin ehdoton ykkösnimi loistavine 80-luvun albumeineen, kuten Dirty Mind ja 1999. Hienoja artisteja on kyllä kaikki tässä viestissä mainitut, myös Bowie, vaikkei tyylilajillisesti samaan sakkiin noiden muiden kanssa kuulukaan ;)


      • drum
        funkymies kirjoitti:

        "Kun James Brown laittoi homman alulle 60-luvun puolella, läiskebiitin puuttuessa rytmiä luotiin monipuolisesti kaikilla soittimilla torvisektiota ja laulajaa myöten. Sly Stone ja Larry Graham vahvensivat basson osuutta ja lisäsivät sekoitukseen ripauksen rockia."

        Bassosta tuli- niinkuin sanoit- yksi funkin pääinstrumenteista nimenomaan Larryn myötä, ja olihan se tanssimusan vahva peruskallio aina vuoteen 1984 saakka, kunnes Prince rikkoi kaavan. When Doves Cry -biisissä ei kuulla lainkaan bassoa, ja silti se on täydellinen tanssikappale: tarttuva, svengaava, rytmikäs. Kappaletta ei turhaan pidetä yhtenä pop-musiikin merkittävimmistä tuotannollisista innovatiivioista: basso toimi rumpujen ohella koko mustan musiikin tradition kantavana voimana, kaikkialla maailmassa, kunnes Minneapolisin nero pläjäytti When Doves Cry'n ulos Purple Rain -albumin ekana sinkkuna, ja muutti koko touhun. Sittemmin tällaista minimalistista tuotantoa on käytetty pop- ja r&b-musassa paljon, etenkin 2000-luvulla.

        James Brown ja Sly and the Family Stown ovat funkin kiistattomat isät ja alullepanijat, mutta heidän jälkeensä on tullut monia vähintään yhtä kovia nimiä, kuten George Clinton, Earth Wind & Fire ja Prince, joista viime mainittu on kurottanut ilmaisuaan kenties pidemmälle ja laajemmalle alueelle kuin kukaan muu pop-artisti koskaan (no, David Bowie pääsee lähelle.) Prince on allekirjoittaneelle funkin ehdoton ykkösnimi loistavine 80-luvun albumeineen, kuten Dirty Mind ja 1999. Hienoja artisteja on kyllä kaikki tässä viestissä mainitut, myös Bowie, vaikkei tyylilajillisesti samaan sakkiin noiden muiden kanssa kuulukaan ;)

        Tästä When doves cry -biisistä. Kuuntelen kuulokkeista juuri tätä kappaletta ja täytyy sanoa, että biisi toimii, mutta olisi vielä parempi ja muhevampi, jos olisi basso mukana. Basso heittelisi koppeja, ottaisi vastaan ja homma toimisi vielä hypnoottisemmin basson kanssa, if you understand. Vaikka pidänkin kuulemastani, jää kokonaisuus liian konemaiseksi.
        Tästä funkista yleensä vinkkinä: kuunteleppa Stevie Wonderia tai The Temptationsia kuuskytluvulta esim. Papa was a rolling stone, Cloud nine; kulkee ja svengaa, täältä ne löytyvät funkin alkujuuret, tietenkin James Brown on yksi suurista. Ja kannattaa tsekata myös Blood, Sweat and Tears, todella toimiva kokoonpano 60-luvulla, jonka soitannassa oli funkin lisäksi aineksia jatsista, klassiisisesta, countrysta ja tietenkin rockista ja popista. Todella pro -kokoonpano, erityisesti toinen, kolmas, neljäs älppäri, joissa oli todella loistava rumpali Bobby Colomby ja nuo torvet, todella hienoa ja monipuolista musikkia. Bändi, joka kannattaa tsekata myös on Chigaco, jonka kaksi ensimmäistä levyä ovat todella hienoja. No, myöhemmin Chigaco meni tuohon easylistening -suuntaan.
        Oli meillä 60-luvun nuorilla todella valinnan varaa tuossa musiikissa, 60-luku oli kevyen musiikin todellinen runsaudensarvi, joka vaikutti todella paljon myöhempien vuosikymmenien musiikin kehitykseen.


    • James Brown, Earth wind and fire ja Kool and the Gang.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      358
      3765
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      23
      2459
    3. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      2010
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1665
    5. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      423
      1586
    6. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      48
      1568
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      291
      1517
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1334
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1136
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      20
      1091
    Aihe