Hei, voisitteko ystävällisesti kertoa, minne minun kannatta ottaa yhteyttä, kun minut tänään irtisanottiin. En ole osannut varautua asiaan ja nyt olen hyvin hämmentynyt.
Työttömyyskassa ja työvoimatoimisto ovat varmaan ensimmäiset paikat, joihin pitää ilmoittautua.
Tiedän, että etuuksia ei saa, ellei osaa niitä vaatia. Työsuhteeni on kestänyt yli 10 vuotta, joten luulen saavani puoli vuotta lomaa ajatella ja suunnitella tulevia.
Vielä en ole jaksanut otta selvää asioista.
Työnantajakin saattaa yrittää pihistellä velvotteistaan, ellen osaa pitää varaani.
Haluaisiko joku ystävällisesti opastaa minua.
Olen hetkellisesti ihan pallo hukassa.
Onneksi aurinko paistaa.
Kiitos etukäteen Työtön lomalainen
Mistä irtisanotulle tietoa
8
634
Vastaukset
- suti
Ihan ekaksi oma ammattiliitto (johon luonnollisesti kuulut) - sieltä neuvovat myös näissä irtissanomisaika- yms. asioissa. Sitten työnvälitystoimisto. Ei niitä sen kummempia paikkoja ole.
Sitten tietty jos on velkaa, pyrit saamaan pankin kanssa aikaan jonkin inhimillisen sopimuksen.
Verotoimisto - alentavat prosenttia.
Lisää tärkeää tietoa:
http://www.suomi.fi/suomi/tyo_ja_yrittaminen/tyottomyys_ja_tyottomyysturva/- päin!!!!!
Heti ja välittömästi työkkäriin että on työtön työnhakija. Ammattiliitto maksaa työkkärin ilmoituksen perusteella korvauksia!!!!!!!!!!!!!!!
Tuolta asiatiedot:
http://www.mol.fi
Nyrkkisääntö kaikissa asioissa on että kukaan ei sinua neuvo vaan kaikki pitää itse otttaa selville. Sekä työkkärissä että liitossa.
- irtisanotulle
Jos irtisanomisesi johtuu sinusta, niin sulla on 8 viikon karenssi,
- Uustyötön
Voi kiitos teille kaikille hyville ihmisille.
Luulen, että moni muukin hyötyy näistä tiedoista.
Ellei tarvitse mennä töihin, voinko käyttää irtisanomisajan miten haluan?
Mistä saan selvää, saanko lähes 6-kymppisenä ja yli 10-vuotisen työsuhteen jälkeen, jonkin erikoislisän ansiosidonnaiseen? Muistan joskus lukeneeni jotain sellaista. En tietysti toivo, että joutuisin jäämään pitkäksi aikaa työttömäksi.
Keneltä saan tietoa siitä, miten mahdolliset tulevat tosi pienet tulot vaikuttaisivat lopulliseen eläkkeeseni. Välillä sanotaan, että eläke putoaa olemattomaksi, jos tekee pilkkapalkalla töitä. Minusta mielekkään työn tekeminen olisi hyvä vaihtoehto, vaikkei siitä paljon palkkaa saisikaan. Epäilen, etten ehkä pääse ihan omaa ammattitaitoani vastaaviin tehtäviin. Kuka antaisi uusia haasteellisia tehtäviä eläkeikää lähestyvälle - vaikea uskoa sellaisen lottovoiton mahdollisuuteen.
Kiitokset kaikille vastaajille.
Edelleenkin pallo hukassa - Palkkatyössä???
Uustyötön kirjoitti:
Voi kiitos teille kaikille hyville ihmisille.
Luulen, että moni muukin hyötyy näistä tiedoista.
Ellei tarvitse mennä töihin, voinko käyttää irtisanomisajan miten haluan?
Mistä saan selvää, saanko lähes 6-kymppisenä ja yli 10-vuotisen työsuhteen jälkeen, jonkin erikoislisän ansiosidonnaiseen? Muistan joskus lukeneeni jotain sellaista. En tietysti toivo, että joutuisin jäämään pitkäksi aikaa työttömäksi.
Keneltä saan tietoa siitä, miten mahdolliset tulevat tosi pienet tulot vaikuttaisivat lopulliseen eläkkeeseni. Välillä sanotaan, että eläke putoaa olemattomaksi, jos tekee pilkkapalkalla töitä. Minusta mielekkään työn tekeminen olisi hyvä vaihtoehto, vaikkei siitä paljon palkkaa saisikaan. Epäilen, etten ehkä pääse ihan omaa ammattitaitoani vastaaviin tehtäviin. Kuka antaisi uusia haasteellisia tehtäviä eläkeikää lähestyvälle - vaikea uskoa sellaisen lottovoiton mahdollisuuteen.
Kiitokset kaikille vastaajille.
Edelleenkin pallo hukassaViipymättä eroraha hakemus, neuvovat työkkärissä olet oikeutettu koska työsuhde yli 10 v
- Remmari
...kertoa, mitä sinun pitää tehdä. Ensimmäinen asia on tietysti ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Se pitää tehdä mahdollisimman pian. Se on edellytys monelle edulle. Ammattiliitto tai työttömyyskassa on toinen, johon pitää heti ottaa yhteys.
JA SITTEN: Ansioluettelon viimeisteleminen sellaiseksi, että se on sisällöltään ja ulkoasultaan hyvä. -> Työpaikkojejn etsiminen MOLista, Oikotiletä, Monsterista ja muilta nettisivustoilta. Lehtien työpaikkailmoitusten lukeminen. Kymmenien, toistan KYMMENIEN hakemusten lähettäminen.
Et sano, millä alalla olet, mutta nykyisin työttömyys ei ole mikään haitta työpaikkaa etsittäessä, 50 vuoden ikä ei ole liian korkea!
Työvoimatoimistot järjestävät kursseja, joilla kerrotaan, miten työpaikkoja nykyään haetaan, ja joilla hakupaperit pannaan kuntoon. Tarkoitan sitä, että nykyaikana hakemusten kirjoittamista opetetaan oppilaitoksissa, ja ja lähes kaikilla on nykyisin hyviä hakemuksia. Pitää olla myös itsellä hyvin tehdyt hakupaperit. Muista, että hakemuksen lukija ei tiedä sinusta mitään muuta kuin sen, mitä kerrot. Siksi paperien pitää olla hyvin tehtyjä.
Loppuvuosi jouluun asti on aikaa, jolloin etsitään paljon työntekijöitä. Toinen huippukausi on kevättalvi ja kevät juhannukseen asti.- nainen
Tuli äskettäin voimaan uusi systeemi tuon työttömäksi joutumisen suhteen. Se koskee sinuakin koska olet ollut saman työnantajan palveluksessa noinkin kauan. Työaikana sinulla on mahdollisuus hakea uutta työtä olikohan se 5-20 pv täydellä palkalla. Kurssit kuuluvat myös asiaan. Silloin saat parempaa työt.pv.rahaa määräajan. Sinulla on oletettavasti kuuden kuukauden irtisanomisaika ilman työvelvoitetta. Minulla aikanaan oli sama aika. Silloin sai tehdä mitä lystäsi. Mutta tuon puolen vuoden aikana, et ole työtön työnhakija, vaan työnhakija. Ekana työttömyyspäivänä on mentävä heti työtodistuksen kanssa työkkäriin muuten tulee karenssi. Kunhan saa palkkatodistuksen niin se lähetetään ammattiliittoon. Voithan tietysti olla yhteydessä liittoon jo aikaisemmin, mutta yleensä ne ei ennen palkkatodistusta ja muita liitteitä eväänsä retkauta.
Kaikki ansiotulo vaikuttaa nykyään tulevaan eläkkeeseen kartuttavasti.
Onneksi meidän ikäluokallamme ei ole vaaraa pudota peruspäivärahalle. Jonkinlaista elämää on mahdollista ylläpitää vaikkei uutta työtä löytyisi.
Toivotan sinulle hyvää jatkoa ja uusia ideoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671414
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä401005Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38725- 14640
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28632- 36626
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver20612Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30577Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17563