Kysy - lentoemäntä vastaa

lentoemäntä

Nyt sinullakin on mahdollisuus kysyä lentoemännältä!
Ole hyvä ja kysy.

38

20000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m kartano

      - Mistä johtuu että matkustamossa välähtävät valot yleensä ennen lähtöä?

      - Voidaanko lentokonetta tankata matkustajat kyydissä, vaatiiko se jotain erityisjärjestelyjä?

      - Missä matkustamon happijärjestelmän happipullot sijaitsevat?

      - Aukeaako varauloskäytävät sisään- vai ulospäin ja onko sillä jotain merkitystä?

      - Mistä ilmastointi ja muut laitteet ottavat virtansa kun ollaan ilmassa?

      Tack!

      • no_compromise

        En ole lentoemäntä, enkä edes töissä alalla, mutta joitakin vastauksia ainakin luulen tietäväni... (Insinöörin peruskiinnostus tekniikkaan)

        Valot välähtää kun kone irrotetaan seisontapaikan sähköjärjestelmästä ja koneen valot toimivat tämän jälkeen koneen APU:n tuottamalla energialla.

        Olen usein ollut kyydissä kun konetta tankataan, yleensä henkilökunta pyytää avaamaan turvavyöt tankkauksen ajaksi, jotta mahdollinen evakuointi olisi nopeampaa. Myös puhelimen/PC:n käyttö ei ole sallittu tankatessa.

        Varahappijärjestelmässä ei ole pulloja, vaan happi tuotetaan sekoittamalla joitakin kemikaaleja jonka reaktiotuotteena syntyy happea.

        Ovien aukeaminen riippuu konetyypistä ja oven sijainnista, ovet joissa on slide aukeaa yleensä ulospäin, ovet jotka ovat vain poistumisteitä esim siivelle aukeavat sisäänpäin, eli "oviaukon" saa irroitettua kokonaan.

        Lennon aikana energiaa tuottavat sekä moottorit että APU:t, varmasti riippuu konetyypistä ja ilmastointijärjestelmästä mistä energia saadaan. Ne ilmastoinnit ei välttämättä toimi aina sähköllä, muistaakseni joissain koneissa hydrauliikalla.


      • aviator
        no_compromise kirjoitti:

        En ole lentoemäntä, enkä edes töissä alalla, mutta joitakin vastauksia ainakin luulen tietäväni... (Insinöörin peruskiinnostus tekniikkaan)

        Valot välähtää kun kone irrotetaan seisontapaikan sähköjärjestelmästä ja koneen valot toimivat tämän jälkeen koneen APU:n tuottamalla energialla.

        Olen usein ollut kyydissä kun konetta tankataan, yleensä henkilökunta pyytää avaamaan turvavyöt tankkauksen ajaksi, jotta mahdollinen evakuointi olisi nopeampaa. Myös puhelimen/PC:n käyttö ei ole sallittu tankatessa.

        Varahappijärjestelmässä ei ole pulloja, vaan happi tuotetaan sekoittamalla joitakin kemikaaleja jonka reaktiotuotteena syntyy happea.

        Ovien aukeaminen riippuu konetyypistä ja oven sijainnista, ovet joissa on slide aukeaa yleensä ulospäin, ovet jotka ovat vain poistumisteitä esim siivelle aukeavat sisäänpäin, eli "oviaukon" saa irroitettua kokonaan.

        Lennon aikana energiaa tuottavat sekä moottorit että APU:t, varmasti riippuu konetyypistä ja ilmastointijärjestelmästä mistä energia saadaan. Ne ilmastoinnit ei välttämättä toimi aina sähköllä, muistaakseni joissain koneissa hydrauliikalla.

        APU ei ole normaalisti käynnissä lennolla. Ilmastointi toimii moottoreista saatavalla vuodatusilmalla. Sähköä toki tarvitaan käyttämään venttiileitä ja puhaltimia.


      • juu mut ennen
        aviator kirjoitti:

        APU ei ole normaalisti käynnissä lennolla. Ilmastointi toimii moottoreista saatavalla vuodatusilmalla. Sähköä toki tarvitaan käyttämään venttiileitä ja puhaltimia.

        Ei käy lennolla, mutta usein kentällä ennen "lentoturbiinien" käynnistämistä (usein ne luukut auki ja tulee käryä, se huomaa jos joutuuu rappusten kautta koneeseen menemään.


    • täs ois asiallisia kysymyksiä

      moi
      ei kannata välittää asiattomista viesteistä..
      tässä olisi muutama kysymys:
      1. onko alalla paljon stuertteja, minkälaisia hommia he tekevät koneessa, tekevätkö samaa hommaa kuin lentoemännät.
      2.Tarviiko montaa kieltä osata, entäpä kuinka hyvin. riittääkö esim. pelkkä työsanasto?
      3. Millanen koulutus? kuinka pitkä/kuinka nopeasti pääsee lentämään?
      4.Millaisissa paikoissa yövytte? itse lensin nykkiin ja koko cabin crew odotti jfk edessä jotaa minibussia?
      5. pistetäänkö aloittelijat vain kotimaan/euroopan lennoille?/ kuka päättää minkälaisen tyyppikoulutuksen kukin saa?
      6.Miksi käytätte nahkasormikkaita nousussa ja laskussa?

      Kiitos oikein paljon asiallisista vastauksista.. arvostan todella koko ammattiryhmää.. muistakaa olette maailman parhaimmistoa!!!!!

      • ehkä joskus lentoemännäksi

        6.Miksi käytätte nahkasormikkaita nousussa ja laskussa?

        No sehän johtuu ihan siitä, että jos nousun tai laskun aikana sattuis tapahtumaan jotain odottamatonta ja esim. matkustajat pitäis saada evakuoitua koneesta pois mahd. pian, niin lentoemäntien ois helpompi saada ne kaikki tarvittavat vivut tai mikskä nyt sanotaankaan vedettyä auki koska käsiä suojaamassa olis hanskat. Niillä saa paremman otteen.


      • siniliisa

        1. Stuertit tekevät aivan samaa työtä kuin lentoemännätkin, stuertti=miespuolinen lentoemäntä.
        2. Sujuva suomi, ruotsi, englanti ja jokin neljäs kieli (Finnairilla). Vaatimukset yhtiökohtaisia, mutta uskoisin kaikkien Suomesta operoivien yhtiöiden edellyttävän kotimaisten kielten ja englannin kielen taitoa.
        3. Koulutus vaihtelee yhtiöittäin, yleensä n.4-10 viikkoa, ja töihin pääsee työtilanteen mukaan, yleensä samantien, jos kerran uusia haetaan.
        4. Riippuu yhtiöstä. Tarkoitit Nykki-esimerkillä ilmeisesti Finnairia, ja tokihan siellä yövytään, kun työpäivälle tulee pituutta yhteenkin suuntaan kaiken kaikkiaan kymmenisen tuntia. Käytäntö tietysti vaihtelee, mutta voit suunnilleen laskea, että mikäli lentoaika kohteeseen on reilusti yli 6 tuntia, miehistö mitä todennäköisemmin yöpyy perillä (töissä 1-1,5 h ennen lähtöä 6 h A:sta B:hen tunti maassa 6 h B:stä takaisin A:han 30 min-1 h työaikaa päälle =kokonaistyöaika 14,5-15,5 h). Yleiseurooppalaiset ilmailumääräykset nimittäin sallivat matkustamohenkilökunnalle max 16-tuntisen työpäivän.
        5. Jälleen kerran riippuu varmaan yhtiöstä, mutta esim. Finnairilla annetaan nykyään kaikille kelpuutus kolmeen eri konetyyppiin, ja sitten tie vie sinne, minne ko. konetyypeillä lennellään, eli myös kaukolennoille jo ekasta työpäivästä lähtien.
        6. Nahkahanskat ovat työväline; ne suojaavat käsiä (ei ainoastaan sanomalehtiä ja kuumia ruokia käsiteltäessä, vaan myös käsiteltäessä ovenkahvoja, teräviä reunoja, jne.).Nousut ja laskuthan ovat todennäköisin ajankohta yllättävälle hätätilanteelle.

        Toivottavasti selvensi.
        P.S. Kuka tän ketjun taas aloitti ja jätti sitten itse vastaamatta...?


      • putkipiika

        1. Stuertit tekevät aivan samaa työtä kuin lentoemännätkin, stuertti=miespuolinen lentoemäntä.
        2. Sujuva suomi, ruotsi, englanti ja jokin neljäs kieli (Finnairilla). Vaatimukset yhtiökohtaisia, mutta uskoisin kaikkien Suomesta operoivien yhtiöiden edellyttävän kotimaisten kielten ja englannin kielen taitoa.
        3. Koulutus vaihtelee yhtiöittäin, yleensä n.4-10 viikkoa, ja töihin pääsee työtilanteen mukaan, yleensä samantien, jos kerran uusia haetaan.
        4. Riippuu yhtiöstä. Tarkoitit Nykki-esimerkillä ilmeisesti Finnairia, ja tokihan siellä yövytään, kun työpäivälle tulee pituutta yhteenkin suuntaan kaiken kaikkiaan kymmenisen tuntia. Käytäntö tietysti vaihtelee, mutta voit suunnilleen laskea, että mikäli lentoaika kohteeseen on reilusti yli 6 tuntia, miehistö mitä todennäköisemmin yöpyy perillä (töissä 1-1,5 h ennen lähtöä 6 h A:sta B:hen tunti maassa 6 h B:stä takaisin A:han 30 min-1 h työaikaa päälle =kokonaistyöaika 14,5-15,5 h). Yleiseurooppalaiset ilmailumääräykset nimittäin sallivat matkustamohenkilökunnalle max 16-tuntisen työpäivän.
        5. Jälleen kerran riippuu varmaan yhtiöstä, mutta esim. Finnairilla annetaan nykyään kaikille kelpuutus kolmeen eri konetyyppiin, ja sitten tie vie sinne, minne ko. konetyypeillä lennellään, eli myös kaukolennoille jo ekasta työpäivästä lähtien.
        6. Nahkahanskat ovat työväline; ne suojaavat käsiä (ei ainoastaan sanomalehtiä ja kuumia ruokia käsiteltäessä, vaan myös käsiteltäessä ovenkahvoja, teräviä reunoja, jne.).Nousut ja laskuthan ovat todennäköisin ajankohta yllättävälle hätätilanteelle.

        Toivottavasti selvensi.
        P.S. Kuka tän ketjun taas aloitti ja jätti sitten itse vastaamatta...?


      • erikbertell
        ehkä joskus lentoemännäksi kirjoitti:

        6.Miksi käytätte nahkasormikkaita nousussa ja laskussa?

        No sehän johtuu ihan siitä, että jos nousun tai laskun aikana sattuis tapahtumaan jotain odottamatonta ja esim. matkustajat pitäis saada evakuoitua koneesta pois mahd. pian, niin lentoemäntien ois helpompi saada ne kaikki tarvittavat vivut tai mikskä nyt sanotaankaan vedettyä auki koska käsiä suojaamassa olis hanskat. Niillä saa paremman otteen.

        Onko mitään pituusrajoituksia päästä lentoemmännäksi, olen vain kuullut että lykäsiä ei oteta ja mikä on minimi pituus

        kiittäen erik


      • Anonyymi
        ehkä joskus lentoemännäksi kirjoitti:

        6.Miksi käytätte nahkasormikkaita nousussa ja laskussa?

        No sehän johtuu ihan siitä, että jos nousun tai laskun aikana sattuis tapahtumaan jotain odottamatonta ja esim. matkustajat pitäis saada evakuoitua koneesta pois mahd. pian, niin lentoemäntien ois helpompi saada ne kaikki tarvittavat vivut tai mikskä nyt sanotaankaan vedettyä auki koska käsiä suojaamassa olis hanskat. Niillä saa paremman otteen.

        Kauniit ne nahkahanskat aika söpöä


    • alalla

      Jos kuulen vielä kerrankin tuon ammattinimikkeeni mainittavan tällä palstalla niin...oksennan!!! Ja en kyllä enää ikinä aio käydä täällä. Eikö voitaisi tosiaan välillä puhua jostain muusta ammattiryhmästä? Kyllähän niitä ilmailun parissa luulisi olevan muitakin.

    • bussiemäntä

      Olen ollut töissä bussiemäntänä Suomen Turistiautolla. Onko tästä työkokemuksesta hyötyä koska aion lentoemännäksi? Työhän on käytännössä sama paitsi bussiemäntä on vastuussa myös lipuista.

      • Mari

        Siis jos olet ollut bussiemäntänä, niin
        sehän ei nyt ole YHTÄÄN sama asia kuin
        lentoemäntä. Lentoemännän työssä tärkeintä
        on vastata asiakkaiden turvallisuudesta, ja
        tästähän ei ole bussissa kyse.

        Vaikka käytännössä näyttäisi siltä, että
        ne vain tarjoilee kahvia ym. siellä, niin käytännössä heidän vastuulla on mm. sairaat asiakkaat, juopot asiakkaat, lapset, sokeat
        ja kaikki muut.

        Bussiemännän työstä on se hyöty lentoemännäksi hakiessa, että saat pisteitä asiakaspalvelukokemuksesta.


      • aiheeseen liittyen
        Mari kirjoitti:

        Siis jos olet ollut bussiemäntänä, niin
        sehän ei nyt ole YHTÄÄN sama asia kuin
        lentoemäntä. Lentoemännän työssä tärkeintä
        on vastata asiakkaiden turvallisuudesta, ja
        tästähän ei ole bussissa kyse.

        Vaikka käytännössä näyttäisi siltä, että
        ne vain tarjoilee kahvia ym. siellä, niin käytännössä heidän vastuulla on mm. sairaat asiakkaat, juopot asiakkaat, lapset, sokeat
        ja kaikki muut.

        Bussiemännän työstä on se hyöty lentoemännäksi hakiessa, että saat pisteitä asiakaspalvelukokemuksesta.

        Tähän pyydän vastausta lentoemännältä tai joltain muulta Finnairilaiselta, eli...

        Miksi ihmeessä hakuaika viimeisimpään lentoemäntäkoulutukseen oli vain 3 viikkoa ja hausta ilmoitettiin juuri ennen sen alkamista? Itse olen odottanut ko. hakumahdollisuutta vuodesta '98 saakka jolloin tietääkseni viimeksi lentoemäntiä etsittiin. Viime elokuussa hakuajan aikana olin ulkomailla parantamassa kielitaitoani kielikurssilla, enkä tiennyt hausta tuon taivaallista. Olen käynyt usein tarkistamassa tilanteen Finnairin internet sivuilla (viimeksi heinäkuussa) mutta luulin, että riittäisi kun kerran kuussa tarkistaa tilanteen...mutta ei riittänyt. Olen pettynyt, sillä seuraavaan hakuun kuluu varmasti taas vuosia...*huokaus*

        Alaan liittyviä muita kysymyksiä minulla ei ole, sillä olen lukenut ja hankkinut kaiken mahdollisen tiedon ja valmistautua mahdolliseen hakuun mm. hankkimalla kokemusta asiakaspalvelutyöstä ja käymällä kielikursseilla ulkomailla.

        Ehkä joskus vielä pääsen unelma-ammattiini...Ja mitään negatiivisia kommentteja ammatinvalinta toiveestani en kaipaa, kiitos. Tiedän ammatin hyvät ja huonot puolet, eikä minulla ole mitään ruusuisia unelmia. Olen varma, että juuri tässä ammatissa haluaisin työskennellä.


      • Sirpa
        aiheeseen liittyen kirjoitti:

        Tähän pyydän vastausta lentoemännältä tai joltain muulta Finnairilaiselta, eli...

        Miksi ihmeessä hakuaika viimeisimpään lentoemäntäkoulutukseen oli vain 3 viikkoa ja hausta ilmoitettiin juuri ennen sen alkamista? Itse olen odottanut ko. hakumahdollisuutta vuodesta '98 saakka jolloin tietääkseni viimeksi lentoemäntiä etsittiin. Viime elokuussa hakuajan aikana olin ulkomailla parantamassa kielitaitoani kielikurssilla, enkä tiennyt hausta tuon taivaallista. Olen käynyt usein tarkistamassa tilanteen Finnairin internet sivuilla (viimeksi heinäkuussa) mutta luulin, että riittäisi kun kerran kuussa tarkistaa tilanteen...mutta ei riittänyt. Olen pettynyt, sillä seuraavaan hakuun kuluu varmasti taas vuosia...*huokaus*

        Alaan liittyviä muita kysymyksiä minulla ei ole, sillä olen lukenut ja hankkinut kaiken mahdollisen tiedon ja valmistautua mahdolliseen hakuun mm. hankkimalla kokemusta asiakaspalvelutyöstä ja käymällä kielikursseilla ulkomailla.

        Ehkä joskus vielä pääsen unelma-ammattiini...Ja mitään negatiivisia kommentteja ammatinvalinta toiveestani en kaipaa, kiitos. Tiedän ammatin hyvät ja huonot puolet, eikä minulla ole mitään ruusuisia unelmia. Olen varma, että juuri tässä ammatissa haluaisin työskennellä.

        Olet sitten missannut enemmänkin kuin vain tämän vuoden haun; kyllä Finnair on kouluttanut emäntiä myös vuoden -98 jälkeen! Seurailepa vähän tarkemmin tilannetta tai olet kohta aivan liian vanha hakemaan! Ehkä kannattaisi harkita myös jotain muuta yhtiötä tai eläkeikäisenäkin vielä mietit millaista se emännän työ olisi ollut.


      • ....
        Sirpa kirjoitti:

        Olet sitten missannut enemmänkin kuin vain tämän vuoden haun; kyllä Finnair on kouluttanut emäntiä myös vuoden -98 jälkeen! Seurailepa vähän tarkemmin tilannetta tai olet kohta aivan liian vanha hakemaan! Ehkä kannattaisi harkita myös jotain muuta yhtiötä tai eläkeikäisenäkin vielä mietit millaista se emännän työ olisi ollut.

        Ihmetyttää kovasti viestisi, minkä ihmeen takia et ole hakenut vaikkapa Blue1:lle, jos olet varma että lentoemännän työ on juuri se unelmatyösi. Blue1 rekrytoi jatkuvasti. Ei tarvitse odottaa seitsemää vuotta.


      • aiheeseen liittyen
        .... kirjoitti:

        Ihmetyttää kovasti viestisi, minkä ihmeen takia et ole hakenut vaikkapa Blue1:lle, jos olet varma että lentoemännän työ on juuri se unelmatyösi. Blue1 rekrytoi jatkuvasti. Ei tarvitse odottaa seitsemää vuotta.

        Kyllä kuules finnair on kouluttanut näiden vuosien aikana vain aasialaisia lentoemäntiä ja sitten niitä virolaisia jotka tulivat aerolta. Ihan salettiin ei ole viimeisen kolmen neljän vuoden aikana ollut minkäänlaista koulutusta aloitteleville lentoemännille. Toki vanhaa henkilökuntaa on jatkokoulutettu. Olen jopa ottanut tutun kautta yhteyttä finnairin lentoemäntä kouluttajaan joten tiedän mistä puhun. Hän sanoi vielä viime kesänä ettei uutta kurssia ole näköpiirissäkään.

        Blue 1:lle ja muillekin lentoyhtiöille olen hakenut, mutta silloin oli vielä liian vähän ikää. Finnair on kuitenkin aina Finnair ja varmempi työpaikka kun yhtiön omistusta on myös valtiolla.


      • Sirpa
        aiheeseen liittyen kirjoitti:

        Kyllä kuules finnair on kouluttanut näiden vuosien aikana vain aasialaisia lentoemäntiä ja sitten niitä virolaisia jotka tulivat aerolta. Ihan salettiin ei ole viimeisen kolmen neljän vuoden aikana ollut minkäänlaista koulutusta aloitteleville lentoemännille. Toki vanhaa henkilökuntaa on jatkokoulutettu. Olen jopa ottanut tutun kautta yhteyttä finnairin lentoemäntä kouluttajaan joten tiedän mistä puhun. Hän sanoi vielä viime kesänä ettei uutta kurssia ole näköpiirissäkään.

        Blue 1:lle ja muillekin lentoyhtiöille olen hakenut, mutta silloin oli vielä liian vähän ikää. Finnair on kuitenkin aina Finnair ja varmempi työpaikka kun yhtiön omistusta on myös valtiolla.

        Vai saletisti ei ole ollut koulutusta viime vuosina. Jostain syystä olen itse kuitenkin ollut kurssilla kyseisenä aikana. Jos Finnair on aina Finnair, voi tosiaan helposti käydä niin ettet ikinä saa kokemusta lentoemon töistä. Finnairilla varmempi työpaikka, heh;) Ainakin kolmeksi kuukaudeksi!


      • aiheeseen liittyen
        Sirpa kirjoitti:

        Vai saletisti ei ole ollut koulutusta viime vuosina. Jostain syystä olen itse kuitenkin ollut kurssilla kyseisenä aikana. Jos Finnair on aina Finnair, voi tosiaan helposti käydä niin ettet ikinä saa kokemusta lentoemon töistä. Finnairilla varmempi työpaikka, heh;) Ainakin kolmeksi kuukaudeksi!

        No sitten olen missanut, harmi. Vaikka ei kumma jos hakuaika on aina 3 viikkoa ja siitä ilmoitetaan n. päivää ennen. Eli sivuilla pitäis käydä ainakin kerran kolmes viikos kattoon tilanne.

        Ja jos kerran nimim. Sirpa on niin tietoinen näistä kursseista ja puhuu niin kannustavaan sävyyn niin voisiko hän ystävällisesti ilmoittaa milloin näitä kursseja on ollut, että itsekin tietäisin tämän aikahaitarin näiden kurssien välillä ainakin suurinpiirtein?

        Ja onko se paha jos haluaa juuri Finnairille? Haluaisin isoon yhtiöön ja kyllä blue 1:lla ja Finnairilla on suuri ero. Sitä asiakaspalvelukokemusta hankin tälläkin hetkellä täällä maanpäällä ja käyn samalla koulua...ja odotan seuraavaa kurssia...:)


      • Sirpa
        aiheeseen liittyen kirjoitti:

        No sitten olen missanut, harmi. Vaikka ei kumma jos hakuaika on aina 3 viikkoa ja siitä ilmoitetaan n. päivää ennen. Eli sivuilla pitäis käydä ainakin kerran kolmes viikos kattoon tilanne.

        Ja jos kerran nimim. Sirpa on niin tietoinen näistä kursseista ja puhuu niin kannustavaan sävyyn niin voisiko hän ystävällisesti ilmoittaa milloin näitä kursseja on ollut, että itsekin tietäisin tämän aikahaitarin näiden kurssien välillä ainakin suurinpiirtein?

        Ja onko se paha jos haluaa juuri Finnairille? Haluaisin isoon yhtiöön ja kyllä blue 1:lla ja Finnairilla on suuri ero. Sitä asiakaspalvelukokemusta hankin tälläkin hetkellä täällä maanpäällä ja käyn samalla koulua...ja odotan seuraavaa kurssia...:)

        Kursseja on ollut useina vuosina. Siis noin pari kurssia vuodessa. Anteeksi jos en kuulosta kannustavalta mutta olen vain vähän huvittunut. Ja voin vain neuvoa että kaikkea ei elämässä kannata laskea yhden kortin varaan. Suuri osa finnairin kurssille valituista on työskennellyt jossain muussa lentoyhtiössä aiemmin. Kursseille hakee myös valtava määrä ihmisiä joten kilpailu on kovaa. Suomessa ja maailmalla on paljon muitakin yhtiöitä kuin Finnair tai Blue1. Entä jos et pääse finnairille, etkö silloin halua emännäksi ollenkaan? Samaa työtä teet kuitenkin joka firmassa. Kursseja ja hakuja on varmaan tulossa, ole tarkempi jatkossa.


      • vinkkki
        Sirpa kirjoitti:

        Kursseja on ollut useina vuosina. Siis noin pari kurssia vuodessa. Anteeksi jos en kuulosta kannustavalta mutta olen vain vähän huvittunut. Ja voin vain neuvoa että kaikkea ei elämässä kannata laskea yhden kortin varaan. Suuri osa finnairin kurssille valituista on työskennellyt jossain muussa lentoyhtiössä aiemmin. Kursseille hakee myös valtava määrä ihmisiä joten kilpailu on kovaa. Suomessa ja maailmalla on paljon muitakin yhtiöitä kuin Finnair tai Blue1. Entä jos et pääse finnairille, etkö silloin halua emännäksi ollenkaan? Samaa työtä teet kuitenkin joka firmassa. Kursseja ja hakuja on varmaan tulossa, ole tarkempi jatkossa.

        Jos lentoemo on unelma-ammatti niin minä katselisin maailmaa vähän avarammin ja lähtisin (tai siis ainakin aktiivisesti yrittäisin päästä) ulkomaille ko. hommiin. On lentoyhtiöitä jotka todella pitävät huolta työntekijöistä ja heidän hyvinvoinnistaan eivätkä esim. roikota määräaikaisuuksien varassa.


      • aiheeseen liittyen
        vinkkki kirjoitti:

        Jos lentoemo on unelma-ammatti niin minä katselisin maailmaa vähän avarammin ja lähtisin (tai siis ainakin aktiivisesti yrittäisin päästä) ulkomaille ko. hommiin. On lentoyhtiöitä jotka todella pitävät huolta työntekijöistä ja heidän hyvinvoinnistaan eivätkä esim. roikota määräaikaisuuksien varassa.

        Olen hakenut ulkomaalaiseenkin valtiolliseen isoon firmaan eli meidän finskiä vastaavaan. Olin vähällä päästä jo kurssille, mutta parempaa paikallisen maan kielitaitoa olisivat kaivanneet. Haastatteluissa jännitti kovasti. Yritän varmasti uudelleen.

        En missään nimessä ole jättänyt mitään yhden kortin varaan vaan olen amk opiskelija, mutta se lentoemännän ammatti on silti ykköstoive. Toki tästä koulutuksesta vois olla hyötyä lentoemännän ammatista ja onkin. Koska lukion jälkeen ei missään suomalaisella yhtiöllä tarvittu lentoemäntiä, menin kiltisti kouluun. Soitin myös usein Finnairin rekrytointinumeroon eikä uusia kursseja ollut näköpiirissäkään.

        Anja Brita Huttusen kirjasta Ammattina lentoemäntä sain sellaisen kuvan, että finski ottaa mielummin kouluttamattomia kursseille. Ymmärsin että joillakin toisella lentoyhtiöllä koulutettuihin suhtauduttais tyyliin et miks se pitäs viel uudelleen kouluttaa. Ja et yhteiskunnalle tulee kalliiks ja turhaks kouluttaa ihmisiä useaan eri ammattiin.

        Myönnän, et oisin voinut pyrkiä enemmän muillekin yhtiöille, mutta koska mulla on kuitenkin koulu viel kesken, sen voi katkaista vain paras tarjous eli Finnair :). Mutta aivan varmasti, jos en Finnairille pääse, yritän johonkin muuhun (koulun käytyäni), sillä juuri niinkuin sanoitte, samaa työtähän se on ja sitä haluaisin tehdä.


      • stuertti123
        aiheeseen liittyen kirjoitti:

        Olen hakenut ulkomaalaiseenkin valtiolliseen isoon firmaan eli meidän finskiä vastaavaan. Olin vähällä päästä jo kurssille, mutta parempaa paikallisen maan kielitaitoa olisivat kaivanneet. Haastatteluissa jännitti kovasti. Yritän varmasti uudelleen.

        En missään nimessä ole jättänyt mitään yhden kortin varaan vaan olen amk opiskelija, mutta se lentoemännän ammatti on silti ykköstoive. Toki tästä koulutuksesta vois olla hyötyä lentoemännän ammatista ja onkin. Koska lukion jälkeen ei missään suomalaisella yhtiöllä tarvittu lentoemäntiä, menin kiltisti kouluun. Soitin myös usein Finnairin rekrytointinumeroon eikä uusia kursseja ollut näköpiirissäkään.

        Anja Brita Huttusen kirjasta Ammattina lentoemäntä sain sellaisen kuvan, että finski ottaa mielummin kouluttamattomia kursseille. Ymmärsin että joillakin toisella lentoyhtiöllä koulutettuihin suhtauduttais tyyliin et miks se pitäs viel uudelleen kouluttaa. Ja et yhteiskunnalle tulee kalliiks ja turhaks kouluttaa ihmisiä useaan eri ammattiin.

        Myönnän, et oisin voinut pyrkiä enemmän muillekin yhtiöille, mutta koska mulla on kuitenkin koulu viel kesken, sen voi katkaista vain paras tarjous eli Finnair :). Mutta aivan varmasti, jos en Finnairille pääse, yritän johonkin muuhun (koulun käytyäni), sillä juuri niinkuin sanoitte, samaa työtähän se on ja sitä haluaisin tehdä.

        ...ei ole kovin kummoista. Suurin osa työstä (vastuusta) on toki sellaista, jota asiakas ei näe, mutta rutiinit ovat rutiineja.
        Sinä, joka opiskelit amk-tutkintoa. Jatka siitä vaan tutkintoja! Meitä on Finskillä monta, joilla usemapikin tutkinto ennen pääsyä matkustamohenkilökunnan kurssille. Itse opiskelin ylppärissä ensin englantia pääaineena ja ranskaa toisena ja sittemmin hankin vielä toisen korkeakoulututkinnon, enkä suinkaan ole harvinaisuus emojen/stujujen joukossa.
        Blue1 kuuluu Scandinavian Airlinesiin joten jos isoista firmoista puhutaan...kannattaa ehkä sitäkin harkita. Itse lensin ensimmäiset vuoteni Ruotsista SAS:llä ja vasta sitten hain Finskille.
        Tsemppiä kuitenkin kaikille, jotka halajavat ilmailun ammatteihin! Edelleen työssä viihtyy niiden hyvien asioiden vuoksi ;)


      • ----------------
        stuertti123 kirjoitti:

        ...ei ole kovin kummoista. Suurin osa työstä (vastuusta) on toki sellaista, jota asiakas ei näe, mutta rutiinit ovat rutiineja.
        Sinä, joka opiskelit amk-tutkintoa. Jatka siitä vaan tutkintoja! Meitä on Finskillä monta, joilla usemapikin tutkinto ennen pääsyä matkustamohenkilökunnan kurssille. Itse opiskelin ylppärissä ensin englantia pääaineena ja ranskaa toisena ja sittemmin hankin vielä toisen korkeakoulututkinnon, enkä suinkaan ole harvinaisuus emojen/stujujen joukossa.
        Blue1 kuuluu Scandinavian Airlinesiin joten jos isoista firmoista puhutaan...kannattaa ehkä sitäkin harkita. Itse lensin ensimmäiset vuoteni Ruotsista SAS:llä ja vasta sitten hain Finskille.
        Tsemppiä kuitenkin kaikille, jotka halajavat ilmailun ammatteihin! Edelleen työssä viihtyy niiden hyvien asioiden vuoksi ;)

        itseani kiinnostaisi kovasti lentoemannan tyo. finnairin sivuilla nakyi olevan ikaraja 22 vuotta. miten on muiden yhtioiden suhteen?

        ja minka tasoinen on palkka?tyo ajat ovat todella huonot ja epasaannolliset--> tietaako se siis hyvaa korvausta? ja nouseeko kokemuksen mukaan? millalailla?

        mitka todennakoisyydet paasta koulutukseen ja onko sen jalkeen monia jotka jaa ilman tyota?
        Maksaako koulutus jotain?

        puhun sujuvaa englantia ja espanjaa. ruotsia olen opiskellut viisi vuotta, mutta se on ihan onnettomalla tasolla. en puhu enka ymmarra--> kovasti haittaa?
        tokihan sita voi treenata viela lukion viimesena vuonna...


      • senior purser
        aiheeseen liittyen kirjoitti:

        Tähän pyydän vastausta lentoemännältä tai joltain muulta Finnairilaiselta, eli...

        Miksi ihmeessä hakuaika viimeisimpään lentoemäntäkoulutukseen oli vain 3 viikkoa ja hausta ilmoitettiin juuri ennen sen alkamista? Itse olen odottanut ko. hakumahdollisuutta vuodesta '98 saakka jolloin tietääkseni viimeksi lentoemäntiä etsittiin. Viime elokuussa hakuajan aikana olin ulkomailla parantamassa kielitaitoani kielikurssilla, enkä tiennyt hausta tuon taivaallista. Olen käynyt usein tarkistamassa tilanteen Finnairin internet sivuilla (viimeksi heinäkuussa) mutta luulin, että riittäisi kun kerran kuussa tarkistaa tilanteen...mutta ei riittänyt. Olen pettynyt, sillä seuraavaan hakuun kuluu varmasti taas vuosia...*huokaus*

        Alaan liittyviä muita kysymyksiä minulla ei ole, sillä olen lukenut ja hankkinut kaiken mahdollisen tiedon ja valmistautua mahdolliseen hakuun mm. hankkimalla kokemusta asiakaspalvelutyöstä ja käymällä kielikursseilla ulkomailla.

        Ehkä joskus vielä pääsen unelma-ammattiini...Ja mitään negatiivisia kommentteja ammatinvalinta toiveestani en kaipaa, kiitos. Tiedän ammatin hyvät ja huonot puolet, eikä minulla ole mitään ruusuisia unelmia. Olen varma, että juuri tässä ammatissa haluaisin työskennellä.

        hei miksi ihmeessa odottelet finnairin hakua?
        tein itse saman virheen aikanani..ja huomasin etta finnair recrytoi ylikoulutettuja snobeja joilla ei ole teitoakaan asiakas palvelusta.
        ja lento kohteita loppuen lopuksi aika vahan..
        olen itse tyoskennellyt lento emantana suuressa hyvin tunnetussa lentoyhtiossa "ulkomailla"
        enemman kohteita,parempi palkka,ja paaset toihin busines luokkaan tai forstiin tai purseriksi omien kykyjesi mukaan...ei tarvitse odotella vuosia niinkuin finnairilla.
        siita vaan hakemaan netin kautta.


      • senior purser
        ---------------- kirjoitti:

        itseani kiinnostaisi kovasti lentoemannan tyo. finnairin sivuilla nakyi olevan ikaraja 22 vuotta. miten on muiden yhtioiden suhteen?

        ja minka tasoinen on palkka?tyo ajat ovat todella huonot ja epasaannolliset--> tietaako se siis hyvaa korvausta? ja nouseeko kokemuksen mukaan? millalailla?

        mitka todennakoisyydet paasta koulutukseen ja onko sen jalkeen monia jotka jaa ilman tyota?
        Maksaako koulutus jotain?

        puhun sujuvaa englantia ja espanjaa. ruotsia olen opiskellut viisi vuotta, mutta se on ihan onnettomalla tasolla. en puhu enka ymmarra--> kovasti haittaa?
        tokihan sita voi treenata viela lukion viimesena vuonna...

        jos et puhu ruotsia SUJUVASTI turha edes haaveilla tyoskennella suomalaisella lentoyhtiolla!
        mitas jos todella preppaisit englantia,ulkomailla,lukemalla kirjoja ja lehtia englanniksi..jne
        osta kosmopolitan (british)ja seuraa recrytointi sivuja silla ilmoitellaan jatkuvasti.
        mut varaudu kovaan kilpailuun haastattelussa.
        ole ystavallinen ,ala jannita,pukeudu hyvin ja kay kampaajalla.
        kun tayatat haku lomaketta tee se huolellisesti ja tarkasta kirjoitus virheet!!!
        liitettavat valokuvat taytyy olla studio laatua(kay kuvaajalla)vaikka maksaakin paljon.
        ala lannistu ja yrita jokaisen mahdolliseen paikkaan.
        onnea matkaan


      • senior purser
        ---------------- kirjoitti:

        itseani kiinnostaisi kovasti lentoemannan tyo. finnairin sivuilla nakyi olevan ikaraja 22 vuotta. miten on muiden yhtioiden suhteen?

        ja minka tasoinen on palkka?tyo ajat ovat todella huonot ja epasaannolliset--> tietaako se siis hyvaa korvausta? ja nouseeko kokemuksen mukaan? millalailla?

        mitka todennakoisyydet paasta koulutukseen ja onko sen jalkeen monia jotka jaa ilman tyota?
        Maksaako koulutus jotain?

        puhun sujuvaa englantia ja espanjaa. ruotsia olen opiskellut viisi vuotta, mutta se on ihan onnettomalla tasolla. en puhu enka ymmarra--> kovasti haittaa?
        tokihan sita voi treenata viela lukion viimesena vuonna...

        koulutus ei maksa mitaan ja kestaa 4-8vkk yhtiosta riippuen.
        finnair ei takaa tyota ja suurella todennakoisyydella olet osa aikaisena vuosia.
        ulkomailla sun pitaa maksaa asunto kurssin ajalta,ruuat ja juomat seka omistaa riittavasti bysines tyyppisia vaatteita kurssille.
        palkka kasvaa vuosien myota ja voi olaa hyvakin.


      • Tietoa
        senior purser kirjoitti:

        hei miksi ihmeessa odottelet finnairin hakua?
        tein itse saman virheen aikanani..ja huomasin etta finnair recrytoi ylikoulutettuja snobeja joilla ei ole teitoakaan asiakas palvelusta.
        ja lento kohteita loppuen lopuksi aika vahan..
        olen itse tyoskennellyt lento emantana suuressa hyvin tunnetussa lentoyhtiossa "ulkomailla"
        enemman kohteita,parempi palkka,ja paaset toihin busines luokkaan tai forstiin tai purseriksi omien kykyjesi mukaan...ei tarvitse odotella vuosia niinkuin finnairilla.
        siita vaan hakemaan netin kautta.

        Aikaisemmissa viesteissä siis tulikin jo selväksi, että uusia lentoemäntiä on haettu isoilla hauilla n. 2 kertaa vuodesssa keskimäärin esim. viimeisen viiden aikana. En ymmärrä, miten olet voinut välttää tämän tiedon, jos oikeasti olet kiinnostunut??
        Ruotsin kieli ei ole enää pakollinen, kielikriteerit muuttuivat parisen vuotta tämän osalta. Eli suomi ja englanti riittää, muu kielitaito on toki plussaa päälle.


      • Jii.
        senior purser kirjoitti:

        hei miksi ihmeessa odottelet finnairin hakua?
        tein itse saman virheen aikanani..ja huomasin etta finnair recrytoi ylikoulutettuja snobeja joilla ei ole teitoakaan asiakas palvelusta.
        ja lento kohteita loppuen lopuksi aika vahan..
        olen itse tyoskennellyt lento emantana suuressa hyvin tunnetussa lentoyhtiossa "ulkomailla"
        enemman kohteita,parempi palkka,ja paaset toihin busines luokkaan tai forstiin tai purseriksi omien kykyjesi mukaan...ei tarvitse odotella vuosia niinkuin finnairilla.
        siita vaan hakemaan netin kautta.

        Mites on pystyykö suomalainen ja Suomessa asuva tekemään töitä ulkomaalaiselle yhtiölle?


      • Pantry hose
        senior purser kirjoitti:

        jos et puhu ruotsia SUJUVASTI turha edes haaveilla tyoskennella suomalaisella lentoyhtiolla!
        mitas jos todella preppaisit englantia,ulkomailla,lukemalla kirjoja ja lehtia englanniksi..jne
        osta kosmopolitan (british)ja seuraa recrytointi sivuja silla ilmoitellaan jatkuvasti.
        mut varaudu kovaan kilpailuun haastattelussa.
        ole ystavallinen ,ala jannita,pukeudu hyvin ja kay kampaajalla.
        kun tayatat haku lomaketta tee se huolellisesti ja tarkasta kirjoitus virheet!!!
        liitettavat valokuvat taytyy olla studio laatua(kay kuvaajalla)vaikka maksaakin paljon.
        ala lannistu ja yrita jokaisen mahdolliseen paikkaan.
        onnea matkaan

        Ruotsin kieli ei ole vaatimuksena esim. Finnairilla enää. Ankdammenin hohto alkaa pikkuhiljaa rapistua, gazzos.

        Ja että ihan ulkomailla tulisi opetella englantia? Wau! Suomessa tuo on sitten ilmeisesti aivan mahdotonta? Ja että esimerkkinä ihan "British Cosmopolitan"? Ooh, higher class people, ooh!!!

        Ja valokuvien ei todellakaan tarvitse olla studiolaatua. Riittää hyvin että on selkeät ja siistit kuvat.

        "tein itse saman virheen aikanani..ja huomasin etta finnair recrytoi ylikoulutettuja snobeja joilla ei ole teitoakaan asiakas palvelusta."

        Mielestäni annat itse kuvan kuvottavasta snobista. Lisäksi tuolla kirjoitusvirheiden määrällä ei sinun tulisi ainakaan Suomessa päästä yhteenkään duuniin vaan palata pikimmiten koulun penkille.

        Pelottava ajatus että kaltaisiasi ihmisiä on duunissa lentoyhtiöillä duunissa.


      • wysig
        Jii. kirjoitti:

        Mites on pystyykö suomalainen ja Suomessa asuva tekemään töitä ulkomaalaiselle yhtiölle?

        Monilla ulkomaisilla lentoyhtiöillä on suomalaisia töissä matkustamossa lentoemäntinä/stuertteina. Ja nämä sitten pendlaavat baseen. Monet myös jakavat kimppakämppää basessa, ettei tarvitse yöpyä hotellissa..


      • takaisin kouluun!!!
        senior purser kirjoitti:

        hei miksi ihmeessa odottelet finnairin hakua?
        tein itse saman virheen aikanani..ja huomasin etta finnair recrytoi ylikoulutettuja snobeja joilla ei ole teitoakaan asiakas palvelusta.
        ja lento kohteita loppuen lopuksi aika vahan..
        olen itse tyoskennellyt lento emantana suuressa hyvin tunnetussa lentoyhtiossa "ulkomailla"
        enemman kohteita,parempi palkka,ja paaset toihin busines luokkaan tai forstiin tai purseriksi omien kykyjesi mukaan...ei tarvitse odotella vuosia niinkuin finnairilla.
        siita vaan hakemaan netin kautta.

        Senior purser ei osaa edes ammattiaan kirjoittaa, todela pelottavaa että työskentelee lento emäntänä!!!

        finnair, finnairi = Finnair
        recrytoi= rekrytoi
        teitoakaan= tietoakaan
        asiakas palvelusta= asiakaspalvelusta
        lento kohteita= lentokohteita
        lento emantana= lentoemäntänä
        busines luokka= businessluokka


    • llatee

      elikkä olen yrittäny etsiä vastauksia ties miltä keskustelukanavilta ja toivon että saisin täältä apuja.
      Valmistun 2vuoden päästä matkailualalta ja haaveena olisi kouluttautua lentoemännäksi. Missäpäin suomea kursseja on mahdollisuus käydä esim etelä-suomessa missäpäin? ja onko 22vuoden ikä välttämätön että koulutukseen pääsee?

      • uutta peliin

        Aloita uusi ketju. Ei näitä vanhoja kukaan selaa.


    • Kauan ollut toive

      Mulla on ollut kauan suuri toive päästä lentoemännäksi. Olen kuullut että jos käy armeijan niin siitä voisi olla jotain hyötyä? Onko se totta? Olen vasta 15 mutta tiedän että haluan lentoemännäksi. Oisko mulla tulevaisuudessa mahis päästä lentoemännäksi? Finnair ei olisi pakollinen yhtiö koska haluan vain lentoemännäksi. Onko 174 cm sopiva pituus lentoemännäksi? Entä onko parempi käydä lukio kuin ammattikoulu? Mua huolettaa etten pääse lentoemännäksi joten onko ulkomaiseen yhtiöön kauhean vaikea päästä? Miten pitää toimia kun haluaa osallistua rekrytointiin? Olen todella kiinnostunut ammatista joten kiitos jos vastaatte.

    • tikrud

      Lensin viime kerralla azoreilta suomeen ja kone laskeutu klo 22 jälkeen kun oli pimeää , en ollut sitä ennen ollut koneessa kun on ollut myöhäinen ilta/ yö ja säikähdin kovasti kun koneesta sammuivat hätävaloja lukuuottamatta kaikki kun kone laskeutui . Miksi toimitte näin? Samoin tulevasta lennosta tai lennon kulusta voisi ilmottaa matkustajille esim. jos on kauheen tuulista että varautuu kovinkiin ilmakuoppiin.

      • 15+9

        Valot sammutetaan koska jos laskeutuessa jokin menee pieleen, kone pitää evakuoida ja sähköt ovat poikki, matkustajien silmät ovat tottuneet hämärään. Samasta syystä myös ikkunoiden häikäisysuojat pitää olla ylhäällä. Pieni varotoiminpide, mutta juuri sopivassa tilanteessa voi säästää ihmishenkiä. Pahemmista turbulensseista yleensä tiedotetaan jos niitä osataan odottaa. Joskus ne tulevat yllättäen.


      • Almako se oli

        Yleensä jätetään osa valoista, mutta siten että on hämärämpää. Lieneekö bulgarialaisilla eri linja...


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      49
      1857
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1658
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1388
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      239
      1333
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      211
      1252
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1147
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1096
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1067
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    Aihe