PENNUN TARHAAN OPETTAMINEN(!!!)

gianna

Kaipaan kiperästi apua tässä asiassa....meidän 8 vkoinen lapinkoiran urospentu ei meinaa millään oppia olemaan tarhassa. Me emme voi alkaa pitää sitä kokopäiväisesti sisällä,joten nyt on todellinen ongelma! Se viihtyy tarhassa n.5-10min sen jälkeen se aloittaa kamalan räksytyksen ja ulinan..ja vaikka sillä on toinen koira seurana! apua kaipaan...asumme tiheästi asutulla omakotialueella,eikä naapurit varmasti tykkää paljon haukkuvasata koirasta! mitä voimme siis tehdä??! :(

135

11212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E.A

      Asutaan samoin ja ajokoirat on opetettu vaan siten, että ollaan siinä pihalla mahdollisimman paljon, eikä koiraa (toinen oli varsinainen huomionkerjääjä aluksi), huomioida ei oman väen eikä vieraiden toimesta ennenkuin lakkaa vinkumasta.
      Nuo viimeisimmät tulivat kesäaikaan nelikuisina eri kasvattajilta ja otin tavaksi, että kieltäessäni samaanaikaan roiskautin sinne vettä vadista ja kohtapuoliin sille Ei-sanalle tuli jo koirankin mielestä merkitystä.
      Sitten kun ei ollut enää itse huomiota kerjäämässä saatoin mennä siihen tarhalle rapsuttelemaan.
      Tarha ei ole tien vieressä vaan sijainti on sellainen, että näkevät siellä liikkuvat mutteivät tunne oloaan mitenkään "uhatuksi" liian läheltä kulkevien taholta.
      Siis pitäisin vaan koiraa siellä tarhassa jos siinä on liikkumatilaa ja lämmin eteisellä varustettu koppi jonne sille vaihdetaan vesi päivittäin ja mielellään se vesiastiakin samalla kertaa ettei mene limaiseksi.
      Sisällä pääsevät käymään noin kerran viikossa (muitakin koiria sisällä)"varikkokäynnillä" :D jolloin ne huolletaan tutkitaan korvat, kynnet leikataan jne.
      Pääsääntöisesti asuvat tarhassa ja pitävät sitä kotinaan eivätkä ole vaatimassakaan sieltä poispääsyä.
      Tuo varmasti on hieman koirakohtaista ja sekin, että jos pentu välillä haetaan sisälle ja juuri silloin, kun se vinkuu niin oppii nopeasti pitämään aina suurempaa älämölöä siellä tarhassa.
      8 viikkoinen on vielä pentu jonka tulisi leimaantua teihin, jos ei ole tarkoitus sitä asuttaa siellä tarhassa jatkuvasti, sille on tosi vaikeaa ymmärtää miksi ei saa kokoajan olla sisällä.
      Siis jokotai sitä pidetään siellä tarhassa jonne sille tarjotaan ruoka ja annetaan raakoja naudanputkiluita jyrsittäväksi, siis tarhassa saa vaan syödäkseen.
      Tai teette sille nyt vauva-ajaksi sinne sisälle ison oleskeluhäkin ja aina kun olette kotosalla viette koiran tarhaan.
      Nyt vaan on huomioitava se tosiseikka, että jos se toinen koira on aikuinen niin pentu tulee saamaan hammasta nuo koirat kun ovat niiden luiden päältä kateita.
      Kaksi pentua menee paremmin yhdessä, niillä kun on sitä yhteistä puuhaa leikkimisen y.m.s. merkeissä.

      • gianna

        No tarkoitushan on ennä se olis ihan pääsääntöisesti ulkona aikuisena koska yhdellä perheenjäsenellämme on astma joten koiran koko ajan sisällä pitäminen ei tule kysymykseen.
        Tarhassa oleva toinen koira on 6-vuotias eli kaikkea muuta kuin pentu. Olemme todella turhautuneita...emme tiedä miten menetellä,koska vanhempi koiramme tottui heti tarhassa oloon ja viihtyykin siellä todella hyvin. Ruokkiminen tarhaan ei taida onnistua vielä,koska pentu syö 4 kertaa päivässä ja vanhempi koira vain kerran joten se varmaan yrittäisi syödä pennunkin ruoat.
        Entäs nämä haukunestopannat..? ne joista tulee sitä suihketta koira nenää kun se haukkuu....olisiko se hyvä/ainoa(??) ratkaisu tähän tilanteeseen? :(


      • E.A
        gianna kirjoitti:

        No tarkoitushan on ennä se olis ihan pääsääntöisesti ulkona aikuisena koska yhdellä perheenjäsenellämme on astma joten koiran koko ajan sisällä pitäminen ei tule kysymykseen.
        Tarhassa oleva toinen koira on 6-vuotias eli kaikkea muuta kuin pentu. Olemme todella turhautuneita...emme tiedä miten menetellä,koska vanhempi koiramme tottui heti tarhassa oloon ja viihtyykin siellä todella hyvin. Ruokkiminen tarhaan ei taida onnistua vielä,koska pentu syö 4 kertaa päivässä ja vanhempi koira vain kerran joten se varmaan yrittäisi syödä pennunkin ruoat.
        Entäs nämä haukunestopannat..? ne joista tulee sitä suihketta koira nenää kun se haukkuu....olisiko se hyvä/ainoa(??) ratkaisu tähän tilanteeseen? :(

        En menisi nyt siitä missä aita on matalin, muistetaas että kyseessä on luovutusikäinen pentu.
        Voitteko tehdä tarhaan "toista osastoa" aivan joko vanhemman sinne laittamiseksi pennun ruokailun ajaksi tai sitten niin että pentu ruokailee siellä.
        Voitko vielä mahdollisesti käydä jututtamassa naapurustoa?
        Jos stressaa se mitä asiasta tykkäävät voi löytyä hyvinkin ymmärtäväistä kommenttia sitten vaan sitkeästi pentua kouluttamaan.
        Viette pennun tarhaan ja sinne sille ruoan, siompi siksi syönnin ajaksi siitä pois ja se ruokakuppikin pois kun pentu on aterioinut ja sitten vaan ilman mitään erikoisempia hyvästelyrituaaleja itse pois sieltä ja vanhempi kaveriksi.
        Vaikka pentu vinkuisikin niin sinne ei mennä vaan odotellaan kun se rauhottuu leikkimään tai nukkumaan.
        Usko pois kyllä se siitä lapinkoirat tahtoo olla hiukan jääriä luonteeltaan mutta muuten sieltä fiksuimmasta päästä.
        Kävisin nyt vaan nuo naapurit läpi niin sitten olisi itselläkin paremmin hermoja tuohn totuttamiseen.
        Tsemppiä


      • gianna
        E.A kirjoitti:

        En menisi nyt siitä missä aita on matalin, muistetaas että kyseessä on luovutusikäinen pentu.
        Voitteko tehdä tarhaan "toista osastoa" aivan joko vanhemman sinne laittamiseksi pennun ruokailun ajaksi tai sitten niin että pentu ruokailee siellä.
        Voitko vielä mahdollisesti käydä jututtamassa naapurustoa?
        Jos stressaa se mitä asiasta tykkäävät voi löytyä hyvinkin ymmärtäväistä kommenttia sitten vaan sitkeästi pentua kouluttamaan.
        Viette pennun tarhaan ja sinne sille ruoan, siompi siksi syönnin ajaksi siitä pois ja se ruokakuppikin pois kun pentu on aterioinut ja sitten vaan ilman mitään erikoisempia hyvästelyrituaaleja itse pois sieltä ja vanhempi kaveriksi.
        Vaikka pentu vinkuisikin niin sinne ei mennä vaan odotellaan kun se rauhottuu leikkimään tai nukkumaan.
        Usko pois kyllä se siitä lapinkoirat tahtoo olla hiukan jääriä luonteeltaan mutta muuten sieltä fiksuimmasta päästä.
        Kävisin nyt vaan nuo naapurit läpi niin sitten olisi itselläkin paremmin hermoja tuohn totuttamiseen.
        Tsemppiä

        Toista osastoa on aika hankala tehdä mutta ehkä sen vanhemman voi ottaa sieltä pois...entä jos pentu ruokittaisiin tarhan ulkopuolella?
        Luulen kyllä että suurinosa naapureista on ymmärtäväisiä sillä monella heistä on koira,sisäkoira tosin,mutta yhdellä on ollut mm.ajokoiria.Mutta olemme myös kerran joutuneet antamaan(minun ollessa tosi pieni) koiran pois koska joku lähellä asuvista oli ilmoittanut poliisille liiallisesta haukkumisesta,mutta ilmoittaja ei ollut kukaan ihan lähinaapuri.
        Aina kun jätän pennun tarhaan se jää sinne ihan hyvin,mutta kun pääsen sisälle asti, se alkaa vinkumaan ja kun en välitä siitä mitään se alkaa räksyttää todella kamalalla äänellä, mutta tuo ruokinta tarhassa on ihan kokeilemisen arvoinen keino :) kiitos neuvoistasi!


      • gianna kirjoitti:

        No tarkoitushan on ennä se olis ihan pääsääntöisesti ulkona aikuisena koska yhdellä perheenjäsenellämme on astma joten koiran koko ajan sisällä pitäminen ei tule kysymykseen.
        Tarhassa oleva toinen koira on 6-vuotias eli kaikkea muuta kuin pentu. Olemme todella turhautuneita...emme tiedä miten menetellä,koska vanhempi koiramme tottui heti tarhassa oloon ja viihtyykin siellä todella hyvin. Ruokkiminen tarhaan ei taida onnistua vielä,koska pentu syö 4 kertaa päivässä ja vanhempi koira vain kerran joten se varmaan yrittäisi syödä pennunkin ruoat.
        Entäs nämä haukunestopannat..? ne joista tulee sitä suihketta koira nenää kun se haukkuu....olisiko se hyvä/ainoa(??) ratkaisu tähän tilanteeseen? :(


      • E.A
        gianna kirjoitti:

        Toista osastoa on aika hankala tehdä mutta ehkä sen vanhemman voi ottaa sieltä pois...entä jos pentu ruokittaisiin tarhan ulkopuolella?
        Luulen kyllä että suurinosa naapureista on ymmärtäväisiä sillä monella heistä on koira,sisäkoira tosin,mutta yhdellä on ollut mm.ajokoiria.Mutta olemme myös kerran joutuneet antamaan(minun ollessa tosi pieni) koiran pois koska joku lähellä asuvista oli ilmoittanut poliisille liiallisesta haukkumisesta,mutta ilmoittaja ei ollut kukaan ihan lähinaapuri.
        Aina kun jätän pennun tarhaan se jää sinne ihan hyvin,mutta kun pääsen sisälle asti, se alkaa vinkumaan ja kun en välitä siitä mitään se alkaa räksyttää todella kamalalla äänellä, mutta tuo ruokinta tarhassa on ihan kokeilemisen arvoinen keino :) kiitos neuvoistasi!

        Kävin lukaisemassa nuo toisten viestit ja tulin jo pahoille mielin kun näin tilanteenne heidän silminsä.
        Toivottavasti tilanne ei todellakaan ole tuollainen vaan olet itsekin järkevä nuori aikuinen ja äitisikin on halunnut koiran ottaa ja olette sillä myös aikeissa harrastaa jotain.

        Kuten jo eilen mainitsin niin se on vielä todellakin luovutusikäinen ja sen tulee ensisijaisesti leimaantua teihin eli laumaansa ja sitä tarhaan opettelua todellakin vaan noin tunteroinen päivässä.

        Tuli mieleen valitettavasti vielä tässä taannoin useampikin viesti tuolla yleistä koirista y.m.s. palstoilla joissa joku kouluikäinen kyseli sopivia rotuja juuri ulos toisen vanhemman koiran kaveriksi koska hänen äitinsä oli allerginen, nyt sydämestäni toivon, että olen väärässä etkä sinä ole tuo lapsonen.
        Häntä varoitettiin moneenkin eri kertaan juuri tällaisista ongelmista.


      • E.A kirjoitti:

        Kävin lukaisemassa nuo toisten viestit ja tulin jo pahoille mielin kun näin tilanteenne heidän silminsä.
        Toivottavasti tilanne ei todellakaan ole tuollainen vaan olet itsekin järkevä nuori aikuinen ja äitisikin on halunnut koiran ottaa ja olette sillä myös aikeissa harrastaa jotain.

        Kuten jo eilen mainitsin niin se on vielä todellakin luovutusikäinen ja sen tulee ensisijaisesti leimaantua teihin eli laumaansa ja sitä tarhaan opettelua todellakin vaan noin tunteroinen päivässä.

        Tuli mieleen valitettavasti vielä tässä taannoin useampikin viesti tuolla yleistä koirista y.m.s. palstoilla joissa joku kouluikäinen kyseli sopivia rotuja juuri ulos toisen vanhemman koiran kaveriksi koska hänen äitinsä oli allerginen, nyt sydämestäni toivon, että olen väärässä etkä sinä ole tuo lapsonen.
        Häntä varoitettiin moneenkin eri kertaan juuri tällaisista ongelmista.

        Sama tyttönen tämä on, hän kysyy, mutta tekee niinkuin itselleen sopii, koiran hyvinvointi ei kuulu hänen itsekkään haluamisen edelle.


      • gianna
        E.A kirjoitti:

        Kävin lukaisemassa nuo toisten viestit ja tulin jo pahoille mielin kun näin tilanteenne heidän silminsä.
        Toivottavasti tilanne ei todellakaan ole tuollainen vaan olet itsekin järkevä nuori aikuinen ja äitisikin on halunnut koiran ottaa ja olette sillä myös aikeissa harrastaa jotain.

        Kuten jo eilen mainitsin niin se on vielä todellakin luovutusikäinen ja sen tulee ensisijaisesti leimaantua teihin eli laumaansa ja sitä tarhaan opettelua todellakin vaan noin tunteroinen päivässä.

        Tuli mieleen valitettavasti vielä tässä taannoin useampikin viesti tuolla yleistä koirista y.m.s. palstoilla joissa joku kouluikäinen kyseli sopivia rotuja juuri ulos toisen vanhemman koiran kaveriksi koska hänen äitinsä oli allerginen, nyt sydämestäni toivon, että olen väärässä etkä sinä ole tuo lapsonen.
        Häntä varoitettiin moneenkin eri kertaan juuri tällaisista ongelmista.

        En mä nyt ihan lapsonen enää ole, nuori lähinnä, 17-vuotias ja oon kyllä perehtyny näihin asioihin,koiriin siis. Joo olen kyllä huomannut että harvemmin täällä ulkokoiranomistajat saavat asiallisia vastauksia...Kaikki vastailevat nytkin niin kuin pitäisin pentua yöt läpeensä pihalla...ja minä kun puhuin vaan TOTUTTELEMISESTA.


      • issu56
        gianna kirjoitti:

        En mä nyt ihan lapsonen enää ole, nuori lähinnä, 17-vuotias ja oon kyllä perehtyny näihin asioihin,koiriin siis. Joo olen kyllä huomannut että harvemmin täällä ulkokoiranomistajat saavat asiallisia vastauksia...Kaikki vastailevat nytkin niin kuin pitäisin pentua yöt läpeensä pihalla...ja minä kun puhuin vaan TOTUTTELEMISESTA.

        niin paljon muutakin, mutta et oikeastaan sano juurikaan mitään! Ja vaikka täälä miten moni tahansa on sulle yrittänyt sanoa, ettei tuon ikäinen pentu kuulu tarhaan vielä ensinkään, niin se on sulle ihan yks hailee! Miksi se pentu piti ylipäätään ottaa?????


      • gianna
        issu56 kirjoitti:

        niin paljon muutakin, mutta et oikeastaan sano juurikaan mitään! Ja vaikka täälä miten moni tahansa on sulle yrittänyt sanoa, ettei tuon ikäinen pentu kuulu tarhaan vielä ensinkään, niin se on sulle ihan yks hailee! Miksi se pentu piti ylipäätään ottaa?????

        Siis mitä ihmettä?? taas puhut niin kuin pentu olisi tarhassa tai että se joutuisi tällä sekunnilla 'kärsimään' siellä... :/ Eipä täällä oikeen asiaa ole kamalasti ehtinyt puhua kun on pitänyt vastailla syytteleviin kysymyksiinne.
        Kerrompa nyt miten aion tästedes menetellä: Aion totuttaa pentua tarhaan sillä tavalla että pidä sitä sielä n.15-30min(itse kenties olen tarhan ulkopuolella) ja niin pois päin..ja toki pentu saa sylin täydeltä hellyyttää sisällä ja ulkona, NIIN KUIN TÄHÄNKIN SAAKKA.


      • gianna kirjoitti:

        Siis mitä ihmettä?? taas puhut niin kuin pentu olisi tarhassa tai että se joutuisi tällä sekunnilla 'kärsimään' siellä... :/ Eipä täällä oikeen asiaa ole kamalasti ehtinyt puhua kun on pitänyt vastailla syytteleviin kysymyksiinne.
        Kerrompa nyt miten aion tästedes menetellä: Aion totuttaa pentua tarhaan sillä tavalla että pidä sitä sielä n.15-30min(itse kenties olen tarhan ulkopuolella) ja niin pois päin..ja toki pentu saa sylin täydeltä hellyyttää sisällä ja ulkona, NIIN KUIN TÄHÄNKIN SAAKKA.

        >>>> Kaipaan kiperästi apua tässä asiassa....meidän 8 vkoinen lapinkoiran urospentu ei meinaa millään oppia olemaan tarhassa. Me emme voi alkaa pitää sitä kokopäiväisesti sisällä,joten nyt on todellinen ongelma! Se viihtyy tarhassa n.5-10min sen jälkeen se aloittaa kamalan räksytyksen ja ulinan..ja vaikka sillä on toinen koira seurana! apua kaipaan...asumme tiheästi asutulla omakotialueella,eikä naapurit varmasti tykkää paljon haukkuvasata koirasta! mitä voimme siis tehdä??! :(


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        >>>> Kaipaan kiperästi apua tässä asiassa....meidän 8 vkoinen lapinkoiran urospentu ei meinaa millään oppia olemaan tarhassa. Me emme voi alkaa pitää sitä kokopäiväisesti sisällä,joten nyt on todellinen ongelma! Se viihtyy tarhassa n.5-10min sen jälkeen se aloittaa kamalan räksytyksen ja ulinan..ja vaikka sillä on toinen koira seurana! apua kaipaan...asumme tiheästi asutulla omakotialueella,eikä naapurit varmasti tykkää paljon haukkuvasata koirasta! mitä voimme siis tehdä??! :(

        ...en tuossakaan maininnut että sen pitäisi heti olla KOKO AJAN ulkona. Että sinänsä joo.
        No jos tässä ikää aletaan arvuuttelemaan niin taidat itsekin olla alle 20...vaikutat ainakin juttujesi perusteella.


      • gianna kirjoitti:

        ...en tuossakaan maininnut että sen pitäisi heti olla KOKO AJAN ulkona. Että sinänsä joo.
        No jos tässä ikää aletaan arvuuttelemaan niin taidat itsekin olla alle 20...vaikutat ainakin juttujesi perusteella.

        Aika lähelle arvasit ikäni juu, juttuni on mielestäsi tosiaan mitä on , kun en ole kanssasi samaamieltä tuon pienen pennun tarhassa pitämisestä.
        Kyllä tuo alkuperäinen tekstisi aivan selvästi oli hätähuuto siitä, kun pentu ei viihdy tarhassa,
        ja pelkäsit että naapurit häiriinyy kun pentu haukkuu.
        Jos pentu tosiaan olisi parikertaa päivässä 10-15 min. siellä ja vaikka rääkyisi koko sen ajan, niin naapurit ei siitä voisi valittaa, ihan turhaa höpinää sulta, taidat pitää ihmisiä täällä ihan tyhmänä....
        Onneksi sulla on noin hyviä naapureita.


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Aika lähelle arvasit ikäni juu, juttuni on mielestäsi tosiaan mitä on , kun en ole kanssasi samaamieltä tuon pienen pennun tarhassa pitämisestä.
        Kyllä tuo alkuperäinen tekstisi aivan selvästi oli hätähuuto siitä, kun pentu ei viihdy tarhassa,
        ja pelkäsit että naapurit häiriinyy kun pentu haukkuu.
        Jos pentu tosiaan olisi parikertaa päivässä 10-15 min. siellä ja vaikka rääkyisi koko sen ajan, niin naapurit ei siitä voisi valittaa, ihan turhaa höpinää sulta, taidat pitää ihmisiä täällä ihan tyhmänä....
        Onneksi sulla on noin hyviä naapureita.

        hätähuuto sen vuoksi koska pelkään ettei koira IKINÄ totu olemaan tarhassa....en mä ny ajatellukkaa että noi pienet hetket mitä se nyt siellä haukkuu häirittis naapureita...iha tulevaisuutta ajattelin!


      • gianna kirjoitti:

        hätähuuto sen vuoksi koska pelkään ettei koira IKINÄ totu olemaan tarhassa....en mä ny ajatellukkaa että noi pienet hetket mitä se nyt siellä haukkuu häirittis naapureita...iha tulevaisuutta ajattelin!

        Et sä voi tosissasi kuvitellä tällä kokemuksella ettei koirasi IKINÄ totu olemaan tarhassa.
        Se pentusi oppii kyllä olemaan tarhassa, kun se on
        kyllin vanha oppimaan yleensäkin mitään, aikasintaan puolivuotiaana, sittekin pikkuhiljaa
        ajan kanssa. Nyt jos alat sitä sinne yksin jättämään ilman ihmisen turvaa, se voi saada siitä elinikäisen kammon. Ajattelisit tuon asian niinkuin se todellisuudessa on, ihan sama kun alkaisit opettamaan jotain asioita ihmisvauvalle.

        Mä en todellakaan halua olla mitenkään ilkeä, vaan olen tosi huolissani tuosta pennustasi.


      • -------
        Sikra kirjoitti:

        Et sä voi tosissasi kuvitellä tällä kokemuksella ettei koirasi IKINÄ totu olemaan tarhassa.
        Se pentusi oppii kyllä olemaan tarhassa, kun se on
        kyllin vanha oppimaan yleensäkin mitään, aikasintaan puolivuotiaana, sittekin pikkuhiljaa
        ajan kanssa. Nyt jos alat sitä sinne yksin jättämään ilman ihmisen turvaa, se voi saada siitä elinikäisen kammon. Ajattelisit tuon asian niinkuin se todellisuudessa on, ihan sama kun alkaisit opettamaan jotain asioita ihmisvauvalle.

        Mä en todellakaan halua olla mitenkään ilkeä, vaan olen tosi huolissani tuosta pennustasi.

        ANNA NYT SEN TYTÖN OLLA!
        EIKÖHÄN HÄN OLE JO KAIKKI NEUVOT KUULLUT!!

        L O P E T A!! Tämä ketju on mennyt mahdottomaksi. Minullakin on ollut koiria paljon ja tälläkin hetkellä 4, mutta silti en vaahtoa täällä. VAIKKA kyse on pikkupennun tulevaisuudesta jne. Se on tämän koiranomistajan asia, miten kouluttaa koiransa. En tietenkään hyväksy rääkkäystä enkä pennun "julmaa jäätymiskuolemaa".

        Koita Gianna kestää, oletkin jo saanut erinomaisia neuvoja! Nyt vaan lopetetaan tämä ketju jookos? Ei enää kirjoitteluja eikä väittelyhä turhasta.. :)


      • ------- kirjoitti:

        ANNA NYT SEN TYTÖN OLLA!
        EIKÖHÄN HÄN OLE JO KAIKKI NEUVOT KUULLUT!!

        L O P E T A!! Tämä ketju on mennyt mahdottomaksi. Minullakin on ollut koiria paljon ja tälläkin hetkellä 4, mutta silti en vaahtoa täällä. VAIKKA kyse on pikkupennun tulevaisuudesta jne. Se on tämän koiranomistajan asia, miten kouluttaa koiransa. En tietenkään hyväksy rääkkäystä enkä pennun "julmaa jäätymiskuolemaa".

        Koita Gianna kestää, oletkin jo saanut erinomaisia neuvoja! Nyt vaan lopetetaan tämä ketju jookos? Ei enää kirjoitteluja eikä väittelyhä turhasta.. :)

        Mulle on aivan turha huutaa... nyt ei ole kysymys tuosta tytöstä vaan siitä avuttomasta pienestä pennusta joka on tämän itsekkään lapsellisen ihmisen armoilla, joka ei ymmärrä pienestä koiranpennusta pätkänvertaa.Se ei ole pelkästään tämän koiranomistajan asia jos hän työntää kasiviikkoista pentua tarhaan ja kyselee täällä millä sen vauvan saisi oppimaan hiljaa siellä tarhassa. Siis kysymys on eläinrääkkäyksestä ja se kuuluu muillekkin.
        Ihmettelen vaan jos et ole itse alkuperäinen viestin laittaja, niin MIX sä tulet mulle räyhäämään, oletko ehkä tämä mallikasvattaja joka on vastuuttomasti tämän pennun myynnyt osaamattomille ihmisille ?!


      • issu56
        ------- kirjoitti:

        ANNA NYT SEN TYTÖN OLLA!
        EIKÖHÄN HÄN OLE JO KAIKKI NEUVOT KUULLUT!!

        L O P E T A!! Tämä ketju on mennyt mahdottomaksi. Minullakin on ollut koiria paljon ja tälläkin hetkellä 4, mutta silti en vaahtoa täällä. VAIKKA kyse on pikkupennun tulevaisuudesta jne. Se on tämän koiranomistajan asia, miten kouluttaa koiransa. En tietenkään hyväksy rääkkäystä enkä pennun "julmaa jäätymiskuolemaa".

        Koita Gianna kestää, oletkin jo saanut erinomaisia neuvoja! Nyt vaan lopetetaan tämä ketju jookos? Ei enää kirjoitteluja eikä väittelyhä turhasta.. :)

        Kerrohan, mikä siitä tekee turhan!?
        Mitähän tuo oma tekstisi oli....huutamista ja ihan turhaa mussutusta (lue: vaahtoamista)!


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Mulle on aivan turha huutaa... nyt ei ole kysymys tuosta tytöstä vaan siitä avuttomasta pienestä pennusta joka on tämän itsekkään lapsellisen ihmisen armoilla, joka ei ymmärrä pienestä koiranpennusta pätkänvertaa.Se ei ole pelkästään tämän koiranomistajan asia jos hän työntää kasiviikkoista pentua tarhaan ja kyselee täällä millä sen vauvan saisi oppimaan hiljaa siellä tarhassa. Siis kysymys on eläinrääkkäyksestä ja se kuuluu muillekkin.
        Ihmettelen vaan jos et ole itse alkuperäinen viestin laittaja, niin MIX sä tulet mulle räyhäämään, oletko ehkä tämä mallikasvattaja joka on vastuuttomasti tämän pennun myynnyt osaamattomille ihmisille ?!

        ..kuvittelette että pentuni on täällä hätää kärsimässä, se on väärä luulo se. nytkin se tuossa tyytyväisenä köllii matolla kun on massu pullollaan ruokaa.Ylireagointi on ylireagointia...jos kerta puhun pennun totuttamisesta tarhaan, en sen sinne sulkemista lopullisesti!


      • issu56
        gianna kirjoitti:

        ..kuvittelette että pentuni on täällä hätää kärsimässä, se on väärä luulo se. nytkin se tuossa tyytyväisenä köllii matolla kun on massu pullollaan ruokaa.Ylireagointi on ylireagointia...jos kerta puhun pennun totuttamisesta tarhaan, en sen sinne sulkemista lopullisesti!

        nyt ensin aloituksesi ja muut kirjoituksesi niin täällä kuin myöskin yleisissä (tosin yleisissä sulla ei paljon sanomisia ole ilmaantunut jostain kumman syystä)ja mieti vasta sen jälkeen, mistä mahtaakaan reagointimme johtua! Itse olet siihen suurin syyllinen ja tiedätkö miksi, onko sulla pienintäkään hajua siitä syystä ??
        Me kasvattajat ja koiria harrastavat eläinrakkaat ihmiset vain satumme olemaan tällaisia, että ensin se koira ja sen "halut" ja vasta sitten omamme, eli jo yksistään tuossa on sulla väärä järjestys!
        Niinkuin sulle jo on sanottu, niin ei kukaan halua olla ilkeä, mutta meitä jokaista painaa huoli siitä pennusta, sen oloista ja elämästä juuri tässä todella tärkeässä kehitysvaiheessa!!


      • Niin lapsellista
        issu56 kirjoitti:

        Kerrohan, mikä siitä tekee turhan!?
        Mitähän tuo oma tekstisi oli....huutamista ja ihan turhaa mussutusta (lue: vaahtoamista)!

        Anteeksi, en tiennyt että olette kypsymättömiä ymmärtämään normalia tekstiä.

        Pyysin lopettamaan!!! Onko se niin vaikeaa?

        Tämä on naurettavaa!
        Seuraavasta "mix vitus et tajuu" viestistä ilmoitan ylläpidolle.
        En voi ymmärtää miten voi olla noin agressiivisia ihmisiä.


      • Niin lapsellista kirjoitti:

        Anteeksi, en tiennyt että olette kypsymättömiä ymmärtämään normalia tekstiä.

        Pyysin lopettamaan!!! Onko se niin vaikeaa?

        Tämä on naurettavaa!
        Seuraavasta "mix vitus et tajuu" viestistä ilmoitan ylläpidolle.
        En voi ymmärtää miten voi olla noin agressiivisia ihmisiä.

        No nyt tiedät.
        Miks meidän pitää lopettaa? Sulla nyt on tässä ihan varmaan "omalehmä ojassa" muuten et "vaahtoaisi" tullalailla, jos on kanttia niin kerroppa totuus ?


      • issu56
        Niin lapsellista kirjoitti:

        Anteeksi, en tiennyt että olette kypsymättömiä ymmärtämään normalia tekstiä.

        Pyysin lopettamaan!!! Onko se niin vaikeaa?

        Tämä on naurettavaa!
        Seuraavasta "mix vitus et tajuu" viestistä ilmoitan ylläpidolle.
        En voi ymmärtää miten voi olla noin agressiivisia ihmisiä.

        ihmisiä siis yhäkin vain löytyy ajattelemaan vain ja ainoastaan sitä omaa napaa! Se on sääli, sillä tuolla mentaliteetilla ei todellakaan pitkälle pötkitä ainakaan tässä koiramaailmassa, eikä niiden koiraihmisten keskuudessa, joille tärkeintä on koirat, niiden hyvinvointi, tulevaisuus ja siis yksinkertaistettuna se koko loppu elämä!!
        Jospa menisit ihan johonkin muualle omien ongelmies kans, katos kun apu ihmisten ongelmiin löytyy tietyistä toimistoista!!


    • roosa

      Herra siunatkoon. Kuka telkeää päiviksi 8 viikkoisen pennun tarhaan. Sehän on ihan vauva vielä ja tarvitsee teidän seuraanne, turvaa ja huolenpitoa.
      Ruokkikaa pentu tarhaan. Se mieltää sen mukavaksi paikaksi. Menette tarhaan sille leikkiseuraksi. Kun se väsyy ja nukahtaa, jätätte hetkeksi sinne. Ihan muutamista minuuteista se opettelu alkaa.
      Tehkää nyt pentuvaiheessa sille sisätiloihin olekskelutila jotta naapurit eivät heti kättelyssä hermostu. Pikkuhiljaa se tottuu tarhaolosuhteisiin, mutta ei vielä, ehkä puoli vuotiaana tilanne on parempi.

      • gianna

        ...pentu tottuu että se saa olla koko ajan sisällä ihmisten lellittävänä niin miten se muka vanhempana osaisi olla tarhassa? ja ei sen tarvitsisi olla siellä nytkään yksin. Me emme vain yksinkertaisesti voi enää kauaa pitää sitä sisällä!


      • gianna kirjoitti:

        ...pentu tottuu että se saa olla koko ajan sisällä ihmisten lellittävänä niin miten se muka vanhempana osaisi olla tarhassa? ja ei sen tarvitsisi olla siellä nytkään yksin. Me emme vain yksinkertaisesti voi enää kauaa pitää sitä sisällä!

        Vastaa ihan rehellisesti, miks olette hankkineet koiran, mitä varten ?


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Vastaa ihan rehellisesti, miks olette hankkineet koiran, mitä varten ?

        perheemme iloksi,ystäväksi,lenkkikaveriksi,harrastukseksi...


      • gianna kirjoitti:

        perheemme iloksi,ystäväksi,lenkkikaveriksi,harrastukseksi...

        Just näin allergiaperheen iloksi, tarhaan palelemaan luovutusikäinen vauva, siinäpä sitä iloa on katsella ja kuunnella pienen pennun hätääntynyttä huutoa siellä tarhassa, pennun joka juuri nyt tarvii sitä turvallista luotettavaa ihmistä, ja se ihminen heittää sen tarhaan ja kauhistelee miten se ei osaa olla hiljaa, miten sen saisi oppimaan hiljaa olemaan ?
        (ja ehdottelee vauvalle vielä sitruunapantaa)


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Just näin allergiaperheen iloksi, tarhaan palelemaan luovutusikäinen vauva, siinäpä sitä iloa on katsella ja kuunnella pienen pennun hätääntynyttä huutoa siellä tarhassa, pennun joka juuri nyt tarvii sitä turvallista luotettavaa ihmistä, ja se ihminen heittää sen tarhaan ja kauhistelee miten se ei osaa olla hiljaa, miten sen saisi oppimaan hiljaa olemaan ?
        (ja ehdottelee vauvalle vielä sitruunapantaa)

        ei pentua todellakaan heitetä lojumaan mihinkään tarhaan! sen annetaan olla sielä jonkun aikaa,pitäähän sen oppia että ei sitä sinne ikiajoiksi jätetä ja että sitä tullaan katsomaan ja rapsuttelemaan...on se mukava sitten vanhempana viedä täysin vieraaseen tarhaan, sekös sitten on mukavasti tehty? mielestäni pennun pitää olla tarhassa vähä aikaa aina...että se tottuis siihen.
        Enkä mä EHDOTTANU sitruunapantaa...kysyin vaan että olisko se hyvä ratkaisu!minä kun en niistä sitruunapannoista kamalasti tiedä..Haluaisin vain että pentu opppisi olemaan haukkumatta,jotta emme joutuisi sen vuoksi siitä tulevaisuudessa luopumaan,niin kuin olemme joskus joutuneet :(


      • gianna kirjoitti:

        ei pentua todellakaan heitetä lojumaan mihinkään tarhaan! sen annetaan olla sielä jonkun aikaa,pitäähän sen oppia että ei sitä sinne ikiajoiksi jätetä ja että sitä tullaan katsomaan ja rapsuttelemaan...on se mukava sitten vanhempana viedä täysin vieraaseen tarhaan, sekös sitten on mukavasti tehty? mielestäni pennun pitää olla tarhassa vähä aikaa aina...että se tottuis siihen.
        Enkä mä EHDOTTANU sitruunapantaa...kysyin vaan että olisko se hyvä ratkaisu!minä kun en niistä sitruunapannoista kamalasti tiedä..Haluaisin vain että pentu opppisi olemaan haukkumatta,jotta emme joutuisi sen vuoksi siitä tulevaisuudessa luopumaan,niin kuin olemme joskus joutuneet :(

        Edelleen tuonikäisen pennun ei tarvi vielä oppia olemaan siellä tarhassa, se kerkiää oppia siihen myöhemminkin joskus keväällä. Tässä iässä sinä käytät se pennun siellä tarhassa vaan tarpeillaan ja olet itse mukana tarhassa, yksin et vielä sitä sinne jätä, ettei siitä tarhasta tule sille myöhemminkin kauhun paikka.
        Jos yhdestä olette jo joutuneet luopumaan, niin miks ihmeessä leikitte viattomilla koirilla, uskoisitte ettei ulkokoirat ole lähiöalueen koiria ? ? ! !


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Edelleen tuonikäisen pennun ei tarvi vielä oppia olemaan siellä tarhassa, se kerkiää oppia siihen myöhemminkin joskus keväällä. Tässä iässä sinä käytät se pennun siellä tarhassa vaan tarpeillaan ja olet itse mukana tarhassa, yksin et vielä sitä sinne jätä, ettei siitä tarhasta tule sille myöhemminkin kauhun paikka.
        Jos yhdestä olette jo joutuneet luopumaan, niin miks ihmeessä leikitte viattomilla koirilla, uskoisitte ettei ulkokoirat ole lähiöalueen koiria ? ? ! !

        Homma on niin että se ei tee tarpeitaan tarhaan,haluaa aina sieltä pois ja sitten menee pissalle/kakalle.
        Ja tuo ulkokoiran haukkuminen kaiketi pitäisi loppua kouluttamisella....


      • Kyllästynyt ketjuun
        Sikra kirjoitti:

        Edelleen tuonikäisen pennun ei tarvi vielä oppia olemaan siellä tarhassa, se kerkiää oppia siihen myöhemminkin joskus keväällä. Tässä iässä sinä käytät se pennun siellä tarhassa vaan tarpeillaan ja olet itse mukana tarhassa, yksin et vielä sitä sinne jätä, ettei siitä tarhasta tule sille myöhemminkin kauhun paikka.
        Jos yhdestä olette jo joutuneet luopumaan, niin miks ihmeessä leikitte viattomilla koirilla, uskoisitte ettei ulkokoirat ole lähiöalueen koiria ? ? ! !

        Sikra, anna olla.
        Et vain osaa neuvoa ilman turhaa "minulla on satamiljoonaa koiraa ja olen paras ihminen"-asennetta.
        Älä yritä enää. Vaikka neuvosi ovatkin hyviä, et vain osaa sanoa niitä oikein.
        Muutenkin tässä ketjussa esittämäsi väitteet ja oletukset muista ihmisistä ovat aika yleistäviä ja naurettavan syytteleviä.
        Jätä tuo "jos et tajuu yhtään ni miks sullon koira"-asenne myös kotiin.
        Niin ja samalla kun olet siellä kotona, katso myös itseäsi peiliin ja mieti mistä tuo uhoaminen oikein on lähtöisin. Edelleen, neuvosi ovat kyllä hyviä, en puhu nyt niistä.

        Hauskaa loppusyksyä ketjun aloittajalle ja kaikille muillekin kirjoittaneille!


      • Kyllästynyt ketjuun kirjoitti:

        Sikra, anna olla.
        Et vain osaa neuvoa ilman turhaa "minulla on satamiljoonaa koiraa ja olen paras ihminen"-asennetta.
        Älä yritä enää. Vaikka neuvosi ovatkin hyviä, et vain osaa sanoa niitä oikein.
        Muutenkin tässä ketjussa esittämäsi väitteet ja oletukset muista ihmisistä ovat aika yleistäviä ja naurettavan syytteleviä.
        Jätä tuo "jos et tajuu yhtään ni miks sullon koira"-asenne myös kotiin.
        Niin ja samalla kun olet siellä kotona, katso myös itseäsi peiliin ja mieti mistä tuo uhoaminen oikein on lähtöisin. Edelleen, neuvosi ovat kyllä hyviä, en puhu nyt niistä.

        Hauskaa loppusyksyä ketjun aloittajalle ja kaikille muillekin kirjoittaneille!

        Miksi pitäisi antaa olla ?
        Hmm..ei minulla ole sataamiljoonaa koiraa ollut, eikä nytkään ole, mutta tarpeeksi kuitenkin, että tiedän mitä puhun. Enkä ole läheskään maailman paras "ihminen", mutta erittäin hyvä ihminen olen koirilleni..ja vielä yritän olla hyvä myös vieraillekkin koirille ja kaikille eläimille yleensäkin.
        Miten nuo neuvot voi olla hyviä, jos et niitä edes ymmärrä, niinkuin sanot ?
        Tässä ketjussa en ole nimennyt kuin aloittaja,
        ei siis monikossa, ja syyttelyyn on ollut aihetta, vaikka se sinua kuinka naurattaisikin.
        Edelleen ihmettelen miks hankitaan koira allergia kotiin varoituksista huolimati, ja sitte yritetään työntää vauva tarhaan, kyllä siinä ei voi muuta kun ihmetellä, että miksi se koira on pakko hankkia ?
        Ei tässä uhoamisesta ole kysymys, enkä edes peiliä tarvi, kyllä tuon voi lukea täältä, tämän pienen avuttoman, itsekkäänihmisen armoilla olevan koiranpennun kohtalosta, en siihen todellakaan tarvi peiliä.

        Kyllä tuntuu tosiaan, että hakkaa päätänsä kiviseinään, kun tälle aloittajalle yrittää järkeä puhua..


      • gianna kirjoitti:

        ...pentu tottuu että se saa olla koko ajan sisällä ihmisten lellittävänä niin miten se muka vanhempana osaisi olla tarhassa? ja ei sen tarvitsisi olla siellä nytkään yksin. Me emme vain yksinkertaisesti voi enää kauaa pitää sitä sisällä!

        sitten tarkoittaa ???


    • roosa

      Onkohan kasvattaja ollut tietoinen allergiasta ja pennun tarhaan lykkäämisestä myydessään pennun?
      Ihmettelen jos on tiennyt ja myynyt.

      • gianna

        En mielestäni ole sanonut että me ollaan juuri tällä minuutilla sitä tarhaan laittamassa KOKO AJAKSI, mutta mahdollisimman pian. Ja tottakai koira saa tulla sisälle jos sillä on kylmä!


      • huh........
        gianna kirjoitti:

        En mielestäni ole sanonut että me ollaan juuri tällä minuutilla sitä tarhaan laittamassa KOKO AJAKSI, mutta mahdollisimman pian. Ja tottakai koira saa tulla sisälle jos sillä on kylmä!

        sinä siis odotat ensin sen palelemista.
        Palauta se kasvattajalle!!!!!


      • roosa
        gianna kirjoitti:

        En mielestäni ole sanonut että me ollaan juuri tällä minuutilla sitä tarhaan laittamassa KOKO AJAKSI, mutta mahdollisimman pian. Ja tottakai koira saa tulla sisälle jos sillä on kylmä!

        Aiemmin sanot, että äidilläsi on jo nyt oireita allergiasta. Sanot myöskin, että ette voi pitää sitä kauaa sisällä. Eli kiire tuntuu olevan.
        Luovutusikäinen pentu nyt on kertakaikiaan pieni ja kypsymätön tarhaan laitettavaksi. Ja se palelee kylmillä ilmoilla. Saa herkästi pissatulehduksen ja flunssan. Pentuturkki ei suojaa sitä riittävästi.
        Sitä voi alkaa totuttaa siihen, että tarha on olemassa. Kuten jo aiemmin sanoin, ruokkia silellä, leikkiä siellä ja tutustuttaa se koppiin. Vasta puolivuotiaana se alkaa olla riittävän iso viihtyäkseen tarhassa pidemmän aikaa.
        Minulla on kokemusta arktisita roduista, myös lapinkoirista pitkältä ajalta. Eipä tulisi mieleenikään laittaa niin pientä pentua tarhaolosuhteisiin edes tunniksi, päivistä ja öistä puhumattakaan. Sehän on kuin kome-neljäkuisen lapsen laittaisit yksinään jonnekin. Pentu tuntee turvattomuutta ja pelkoa jäädessään yksin ulos, tilaan johon se ei ole tottunut ja josta emo( nytihmiset) puuttuvat. Et rakenna hyvää alustaa luottamuksen kehittymiselle hylkäämällä sen. Sillä niin pentu asian kokee.
        Lapinkoira on haukkuherkkä rotu. Kysyt, kuinka se tottuu ulko-olosuhteisiin jos sitä nyt pienenä paijataan sisällä? Hyvin se tottuu, hiljakseen totuttamalla. Sen rohkeus ja itseluottamus kasvavat iän mukana jos sitä kohdellaan oikeinja annetaan sille turvallisuutta ja huolenpitoa.
        Jos tilanne on todellakin se, että pennun pitää alkaa olemaan ulkona päivisin, on parasta, että luovutat sen takaisin kasvattajalle ja hankit aikuisen koiran.


    • Sari-PETS

      että eläinsuojelulaki suojaa koiria tällaiselta kohtelulta?
      Toivon sydämestäni että joku naapureistanne kuulee pennun uikutuksen ja kutsuu eläinsuojeluvalvojan paikalle.
      Neuvot ja haukut joita olet saanut täällä eivät ole täysin aiheettomia!!!

      Pennun paikka on laumansa parissa, ei tarhassa!
      Myös sen aikuisen koiran paikka on ihan jossain muualla kuin pihan perällä tarhassa odottamassa koska ruokitaan seuraavaksi.

      Millaisia virikkeitä tarjoatte koirille?
      Millainen koppi niillä on?
      MIKSI teillä on koiria?

      Vastaisitko itse asiallisesti jos kaikki on asianmukaisesti hoidettu?

      Pennulla ei ole vielä turkki niin paksu että se tarkenisi ulkona, ei vielä pitkään aikaan.. Silitä sitä vastakarvaan ja kerro mitä näet??

      • gianna

        Jaahas...Ei se siellä tarhassa yksin ole, siellä on toinen koira ja kyllähän niiden pitää ystävystyä.

        Koirilla on virikkeitä...leluja,luita ja sen lisäksi jokapäiväiset leikit ja "leikkihetket".
        Koppi on asiallinen(lämmitetty,pehmustettu..)
        Ja koiria meillä on siksi kun isä metsästää...lapinkoiraa tosin emme aio käyttää metsästykseen vaan näyttelyihin,agilityyn,tokoon.Ja olen myös erittäin eläinrakas ihminen ja taas kaikki pikku puudelien omistajat vaahtoavat siitä kun koiria pidetään ulkona...Ne eivät edes viihdy sisällä! siis meidän koirat.


      • sth
        gianna kirjoitti:

        Jaahas...Ei se siellä tarhassa yksin ole, siellä on toinen koira ja kyllähän niiden pitää ystävystyä.

        Koirilla on virikkeitä...leluja,luita ja sen lisäksi jokapäiväiset leikit ja "leikkihetket".
        Koppi on asiallinen(lämmitetty,pehmustettu..)
        Ja koiria meillä on siksi kun isä metsästää...lapinkoiraa tosin emme aio käyttää metsästykseen vaan näyttelyihin,agilityyn,tokoon.Ja olen myös erittäin eläinrakas ihminen ja taas kaikki pikku puudelien omistajat vaahtoavat siitä kun koiria pidetään ulkona...Ne eivät edes viihdy sisällä! siis meidän koirat.

        Miks sä valehtelet, ja muutat vielä alkuperäistä kirjoittamaasi tekstiä. Aikasempaa kerroit ettei pentu viihdy tarhassa kuin n.kymmenen minuuttia, ja sitte alkaa kiljua sisälle, ja kysyt täältä neuvoa miten saisit sen kasiviikkoisen pennun oppimaan tarhaan kun ei halua olla siellä.
        Ne lelut ja luut ei korvaa sitä tarvittavaa turvallista ihmistä.Ja siihen toiseen koiraan on aikaa tutustua pikkuhiljaa...
        Kyllä siitä "vaahtoavat" muutkin kuin pikkupuudelien omistajat !


      • gianna
        sth kirjoitti:

        Miks sä valehtelet, ja muutat vielä alkuperäistä kirjoittamaasi tekstiä. Aikasempaa kerroit ettei pentu viihdy tarhassa kuin n.kymmenen minuuttia, ja sitte alkaa kiljua sisälle, ja kysyt täältä neuvoa miten saisit sen kasiviikkoisen pennun oppimaan tarhaan kun ei halua olla siellä.
        Ne lelut ja luut ei korvaa sitä tarvittavaa turvallista ihmistä.Ja siihen toiseen koiraan on aikaa tutustua pikkuhiljaa...
        Kyllä siitä "vaahtoavat" muutkin kuin pikkupuudelien omistajat !

        En ole muuttanut tekstiäni yhtään.Pentu ei siis viihdy tarhassa vinkumatta kuin n.10-15min,mutta kun sen tuo sisälle se haluaa heti uudelleen ulos...se varmaan haluaisi juoksennella vapaana pihassa,mutta itse en ainakaan tarkene olla KOKO päivää ulkona kauheassa viimassa vaikka pentu niin haluaisikin!


      • gianna kirjoitti:

        En ole muuttanut tekstiäni yhtään.Pentu ei siis viihdy tarhassa vinkumatta kuin n.10-15min,mutta kun sen tuo sisälle se haluaa heti uudelleen ulos...se varmaan haluaisi juoksennella vapaana pihassa,mutta itse en ainakaan tarkene olla KOKO päivää ulkona kauheassa viimassa vaikka pentu niin haluaisikin!

        Aikasemmin kehuit kuinka teilläpäin on niiiin
        lämmintä, sä puhut ihan sitä mikä sulle milloinkin sopii, jos on kylmä ja viima, ei sen pennun tarvi tahtomastaan huolimatta päästä ulos kuin taepeilleen, se on vauva.


      • Sari-PETS
        gianna kirjoitti:

        Jaahas...Ei se siellä tarhassa yksin ole, siellä on toinen koira ja kyllähän niiden pitää ystävystyä.

        Koirilla on virikkeitä...leluja,luita ja sen lisäksi jokapäiväiset leikit ja "leikkihetket".
        Koppi on asiallinen(lämmitetty,pehmustettu..)
        Ja koiria meillä on siksi kun isä metsästää...lapinkoiraa tosin emme aio käyttää metsästykseen vaan näyttelyihin,agilityyn,tokoon.Ja olen myös erittäin eläinrakas ihminen ja taas kaikki pikku puudelien omistajat vaahtoavat siitä kun koiria pidetään ulkona...Ne eivät edes viihdy sisällä! siis meidän koirat.

        Ihan ensin alkoi naurattaa tuo kommenttisi pikku buudelin omistajasta :), totta on että omani kuvittelevat sellaisia olevansa vaikka totuus on toinen.
        Toinen elänyt 7kk ulkokoirana, ketjussa ja viihtyy LOISTAVASTI nykyään sisällä! Sovalla vielä ja mielellän tyynyn kera.
        Koira läähättää myös muutenkin kuin kuumuuttaan, ehkä tarhassa olo ja hylkääminen sinne stressaa sitä eikä se osaa rentoutua sisällä kun odottaa hetkeä jolloin tarhaan on taas mentävä.
        Kuten joku jo mainitsikin lelut ja luut eivät korvaa läheisyyttä, hellyyttä, kontaktia jonka tuon ikäinen tarvitsee. Lelut ja "leikkihetket" eivät korvaa turvaa jonka pentu ihmiseltään normaalisti saa.
        Ellei pentusi tosiaan edes viihdy sisällä niin miksi se itkee jäätyään toisen koiran kanssa kahden tarhaan?
        Miten voit jättää pennun aikuisen kanssa kahden ilman valvontaa?
        Tutustuminen ja ystävystyminen tapahtuu pikku hiljaa ja pienin askelin, ei silloin kun sinä sitä haluat!
        Miettikää nyt vielä, olisiko sen pennun parempi kodissa jossa sille voidaan tarjota se mitä se tarvitsee?
        Valitettavasti me täällä palstalla kirjoittelevat emme voi paljoa tehdä, mutta toivon edelleen että naapurinne puuttuvat pikaisesti tilanteeseenne.


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Aikasemmin kehuit kuinka teilläpäin on niiiin
        lämmintä, sä puhut ihan sitä mikä sulle milloinkin sopii, jos on kylmä ja viima, ei sen pennun tarvi tahtomastaan huolimatta päästä ulos kuin taepeilleen, se on vauva.

        ...mutta ei koirille! mä nyt satun olemaan tämmönen 'vilukissa', eikä esim mun äidistä se viima mikään kylmä ollut.


      • gianna kirjoitti:

        ...mutta ei koirille! mä nyt satun olemaan tämmönen 'vilukissa', eikä esim mun äidistä se viima mikään kylmä ollut.

        Voi hyvänenaka sua, ajattele nyt vielä kerran että SE SUN KOIRA ON PENTU,VAUVA, jos sun äidillä ei ole kylmä ulkovaatteissa, se ei tarkoita sitä että sillä pennullakaan ei olisi kylmä. Sillä pennulla kun ei ole vielä aikuisenkoiran turkkia, vaikka pörröiseltä näyttääkin, se on sama kun itse ulkoilisit kesämekossa.


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Voi hyvänenaka sua, ajattele nyt vielä kerran että SE SUN KOIRA ON PENTU,VAUVA, jos sun äidillä ei ole kylmä ulkovaatteissa, se ei tarkoita sitä että sillä pennullakaan ei olisi kylmä. Sillä pennulla kun ei ole vielä aikuisenkoiran turkkia, vaikka pörröiseltä näyttääkin, se on sama kun itse ulkoilisit kesämekossa.

        ...mielestäni näyttävät jos niillä on kylmä(tärisevät,vinkuvat..) ja pennulla on vapaa pääsy sisälle jos se vain haluaisi...tuskin se itseään tahallaan haluaa palelluttaa?
        J kyllä mä nyt ymmärrän sen että ei pienen pennun turkki ole yhtä paksu kuin aikuisen.


      • issu56
        gianna kirjoitti:

        ...mielestäni näyttävät jos niillä on kylmä(tärisevät,vinkuvat..) ja pennulla on vapaa pääsy sisälle jos se vain haluaisi...tuskin se itseään tahallaan haluaa palelluttaa?
        J kyllä mä nyt ymmärrän sen että ei pienen pennun turkki ole yhtä paksu kuin aikuisen.

        ihan oikeasti!!!!
        Etkö nyt ihan oikeasti ymmärrä, vai etkö halua ymmärtää, että se ON VASTA VAUVA, ei siis täyskasvuinen, joka jo jotain osaa näyttääkin!!!
        Voi luoja paratkoon, kun se pentu ihan TÄYSIN TEIDÄN IHMISTEN ARMOILLA.
        Tuskin se itseään tahallaan palelluttaa...voi itkujen viserrys, että aina vain enempi olen sitä mieltä, että te ette tarvisi yhtä ainoatakaan koiraa, kun järjenjuoksu on tuota luokkaa...täysin ja totaalisesti nollassa!!
        Kerros nyt vielä aikasi kuluksi, että miksi se vaavi sielä tarhalla metelöi ja siis suomeksi käännettynä ITKEE!!??


      • gianna kirjoitti:

        ...mielestäni näyttävät jos niillä on kylmä(tärisevät,vinkuvat..) ja pennulla on vapaa pääsy sisälle jos se vain haluaisi...tuskin se itseään tahallaan haluaa palelluttaa?
        J kyllä mä nyt ymmärrän sen että ei pienen pennun turkki ole yhtä paksu kuin aikuisen.

        Ei se itseään tahallaan palellutakkaan, sen teet sinä jos et ymmärrä, ettei ole vauvan aika oppia tarhaan vielä puoleenvuoteen.Ja jos ei ihan palellu, niin kylmästä ja viimasta pieni pentu saa erittäin herkästi esim. korva ja virtsatie tulehduksia.

        Aikasemmin muuten kehuit kuinka sillä pennulla on niin paksuturkki, ettei sillä ole kylmä, noin ne jutut taas muuttui kerran.


      • gianna
        issu56 kirjoitti:

        ihan oikeasti!!!!
        Etkö nyt ihan oikeasti ymmärrä, vai etkö halua ymmärtää, että se ON VASTA VAUVA, ei siis täyskasvuinen, joka jo jotain osaa näyttääkin!!!
        Voi luoja paratkoon, kun se pentu ihan TÄYSIN TEIDÄN IHMISTEN ARMOILLA.
        Tuskin se itseään tahallaan palelluttaa...voi itkujen viserrys, että aina vain enempi olen sitä mieltä, että te ette tarvisi yhtä ainoatakaan koiraa, kun järjenjuoksu on tuota luokkaa...täysin ja totaalisesti nollassa!!
        Kerros nyt vielä aikasi kuluksi, että miksi se vaavi sielä tarhalla metelöi ja siis suomeksi käännettynä ITKEE!!??

        en tiedä omista pennuistasi mutta meidän pentumme kyllä menee heti ulko-oven eteen seisomaan kun haluaa pihalta pois.


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Ei se itseään tahallaan palellutakkaan, sen teet sinä jos et ymmärrä, ettei ole vauvan aika oppia tarhaan vielä puoleenvuoteen.Ja jos ei ihan palellu, niin kylmästä ja viimasta pieni pentu saa erittäin herkästi esim. korva ja virtsatie tulehduksia.

        Aikasemmin muuten kehuit kuinka sillä pennulla on niin paksuturkki, ettei sillä ole kylmä, noin ne jutut taas muuttui kerran.

        ...sillä onkin paksu turkki! mutta ei niin paksu kuinn aikuisella eli sille tulee kylmä jossai vaiheessa.


    • Mikä meihin viksuihin ihmis...

      Turhin viestiketju ikinä.
      Rauhottukaa nyt oikeesti ja lopettakaa tuo päteminen.
      En ala sanomaan onko joku eläinrääkkääjä vai ei, (onhan kyseisillä ihmisillä jo koira?) mutta sen tiedän että tällainen paskanjauhanta on ihan totaalisen typerää.
      Inhoa juurikin tuollaisia kyttääjiä, jotka tietävät aina niin tasan tarkkaan miten koira pitää kasvattaa, yleensä tietävät myös koiran omistajan asiat paremmin kuin omistaja itse.

      Lopettakaa siis päteminen ja nillittäminen ja antakaa kunnon neuvoja syyttelyn sijaan.
      Ja muistakaa:
      Koira on KOIRA.

      • Kunnon neuvot on annettu PENTU SISÄLLE !
        Eikä ole kysymys mistään p*****jauhannasta.
        Sen kahdeksanviikkoisen pennun olinpaikka ei ole ulkona!
        Sanot että "koira on koira" senkö voi mielestäsi miten julmasti vaan sitte kiduttaa hengiltä.

        "Voi jeesus sentään" sanon minäkin sinulle, joka nimmarissasi vielä nimität itseäsikin fiksuksi ihmiseksi...kaikkia se leipä elättää.....
        Nyt sanon kyllä tosi rumasti, mutta jätän sen kirjoittamatta...


      • Edelleen viksu ihminen..
        Sikra kirjoitti:

        Kunnon neuvot on annettu PENTU SISÄLLE !
        Eikä ole kysymys mistään p*****jauhannasta.
        Sen kahdeksanviikkoisen pennun olinpaikka ei ole ulkona!
        Sanot että "koira on koira" senkö voi mielestäsi miten julmasti vaan sitte kiduttaa hengiltä.

        "Voi jeesus sentään" sanon minäkin sinulle, joka nimmarissasi vielä nimität itseäsikin fiksuksi ihmiseksi...kaikkia se leipä elättää.....
        Nyt sanon kyllä tosi rumasti, mutta jätän sen kirjoittamatta...

        Vastasit "Sanot että "koira on koira" senkö voi mielestäsi miten julmasti vaan sitte kiduttaa hengiltä. " NO EI!!!!
        Vaan että koira on KOIRA, ei mikään jeesustelun aihe.
        Sanoit silti jotain oikeinkin, sen että neuvot on annettu ja kyseisen koiranomistajan aika ottaa niistä vaarin. Olisi ehkä ollut vain alunperinkin hyvä jättää nuo pätemiset ja syyttelyt sikseen ja antaa vain NIITÄ NEUVOJA.

        Etkä ollenkaan sanonut rumasti, kyllä se leipä näkyy elättävän sinuakin ihan hienosti. Eli ei pelkoa, en loukkaantunut.


      • Hurraa, edelleen viksu!
        Sikra kirjoitti:

        Kunnon neuvot on annettu PENTU SISÄLLE !
        Eikä ole kysymys mistään p*****jauhannasta.
        Sen kahdeksanviikkoisen pennun olinpaikka ei ole ulkona!
        Sanot että "koira on koira" senkö voi mielestäsi miten julmasti vaan sitte kiduttaa hengiltä.

        "Voi jeesus sentään" sanon minäkin sinulle, joka nimmarissasi vielä nimität itseäsikin fiksuksi ihmiseksi...kaikkia se leipä elättää.....
        Nyt sanon kyllä tosi rumasti, mutta jätän sen kirjoittamatta...

        Miten viestini aiheutti sinussa muuten sellaisen reaktion että en olisi fiksu?
        Olisi hauska kuulla. Ei muuta kysyttävää. Ketjun aloittajalle sellainen viesti että koiras sisälle vaan, ja laita allerginen mutsis sinne tarhaan ;)


      • issu56

        Jumankekka se ei ole pätemistä, vaan oikeudenmukaisuutta, josta tuo aloittaja ei tiedä hevonkaan kukkua! Ainoat paskanjauhajat tässä ketjussa on sen aloittaja ja sinä itse! Kyllä olis hauska saada laittaa sut kolmenkympin pakkases munasillas hankeen istumaan. Ja kun rupeisit valittamaan, että paikat jäätyy, niin takuuvarmasti laittaisin ilmastointiteippiä suus päälle! Ei pahemmin naapurit häiriintyis...korvais sen sitruunapannan, jota joku tollo suunnittelee kasiviikkoiselle! Täysin idioottimaista touhua, eikä sitäpaitsi tuollaiset koiraa tarvisi ainoatakaan, sillä pienen pennun ulkonapito lakkaamati on ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!!!


      • Fiksu
        issu56 kirjoitti:

        Jumankekka se ei ole pätemistä, vaan oikeudenmukaisuutta, josta tuo aloittaja ei tiedä hevonkaan kukkua! Ainoat paskanjauhajat tässä ketjussa on sen aloittaja ja sinä itse! Kyllä olis hauska saada laittaa sut kolmenkympin pakkases munasillas hankeen istumaan. Ja kun rupeisit valittamaan, että paikat jäätyy, niin takuuvarmasti laittaisin ilmastointiteippiä suus päälle! Ei pahemmin naapurit häiriintyis...korvais sen sitruunapannan, jota joku tollo suunnittelee kasiviikkoiselle! Täysin idioottimaista touhua, eikä sitäpaitsi tuollaiset koiraa tarvisi ainoatakaan, sillä pienen pennun ulkonapito lakkaamati on ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!!!

        Kuten mainitsin tuossa, ei ollut ollenkaan tarkoituksena valittaa niistä oikeista neuvoista vaan tuosta TURHASTA syyttelystä ja pätemisestä.
        Jos joku on tyrkkimässä koiralleen sitruunapantaa kasiviikkoiselle, voi sille ilman muuta ilmoittaa että EI. Mielellään silti ilman sitä alati raivostuttavaa asennetta.

        Enkä kyllä ole ollenkaan sitä mieltä että koiraa missään kolmenkympin pakkasessa pitäis ulkona pitää.
        Että näin.
        Jos tämä on paskanjauhamista mielestäsi niin onnea vaan loppulämälle.


      • Koirakko
        Fiksu kirjoitti:

        Kuten mainitsin tuossa, ei ollut ollenkaan tarkoituksena valittaa niistä oikeista neuvoista vaan tuosta TURHASTA syyttelystä ja pätemisestä.
        Jos joku on tyrkkimässä koiralleen sitruunapantaa kasiviikkoiselle, voi sille ilman muuta ilmoittaa että EI. Mielellään silti ilman sitä alati raivostuttavaa asennetta.

        Enkä kyllä ole ollenkaan sitä mieltä että koiraa missään kolmenkympin pakkasessa pitäis ulkona pitää.
        Että näin.
        Jos tämä on paskanjauhamista mielestäsi niin onnea vaan loppulämälle.

        syntyy aikamoista sanailua. Ehdin lukaisemaan viestin päivällä pikaisesti, mutta vastailuun ei jäänyt aikaa.
        Koiraihmiset täällä ovat täysin oikeassa siinä, ettei minkään rotuinen pentu pärjää ulkona pienenä. Eikä sille saa laittaa mitään sitruunapantaa.
        Koiran tärkeimmät ajat ovat meneillään ja kestävät sinne murkkuikään asti ja silloin on tärkeää, miten koiraa kohdellaan. Jos on tarkoitus koirasta saada sosiaalinen, mukava kaveri, sitä ei jätetä alkuvaiheessa yksin tai "vieraan" aikuisen koiran kaveriksi. Tässä on hyvät ainekset ongelmakoiran saamiseksi tai pennun tappamiseksi kylmään..
        Toivon totisesti mietintämyssyjä aloittajan perheen päihin, kuinka monta heitä perheessä sitten onkin, että miettivät, mikä on koiralle parasta.


      • issu56
        Fiksu kirjoitti:

        Kuten mainitsin tuossa, ei ollut ollenkaan tarkoituksena valittaa niistä oikeista neuvoista vaan tuosta TURHASTA syyttelystä ja pätemisestä.
        Jos joku on tyrkkimässä koiralleen sitruunapantaa kasiviikkoiselle, voi sille ilman muuta ilmoittaa että EI. Mielellään silti ilman sitä alati raivostuttavaa asennetta.

        Enkä kyllä ole ollenkaan sitä mieltä että koiraa missään kolmenkympin pakkasessa pitäis ulkona pitää.
        Että näin.
        Jos tämä on paskanjauhamista mielestäsi niin onnea vaan loppulämälle.

        paskan jauhamista!
        Saa kuules ponnarinkin nousemaan pystyyn tuollaiset hörhöilyt, kuin mitä ketjun aloittajalla on! Siinä ei ole minkään järjen käytöllä pienintäkään tekemistä. Pakostikin tässä kiukustuu, kun aattelee sitä pientä pentu parkaa ja sen oloja. Ei häävisesti sen elämä ala ja mitä viestiikään pennulle sen perheen käyttäytyminen sitä kohtaan!?
        Voi hyvänen aika sentään, täysin järjetöntä ja uskomatonta touhua on kyllä!
        Kiitos vain niistä onnentoivotuksista ;=)).


      • Hurraa, edelleen viksu! kirjoitti:

        Miten viestini aiheutti sinussa muuten sellaisen reaktion että en olisi fiksu?
        Olisi hauska kuulla. Ei muuta kysyttävää. Ketjun aloittajalle sellainen viesti että koiras sisälle vaan, ja laita allerginen mutsis sinne tarhaan ;)

        Ensin arvostelit tämän ketjun "turhin ketju"..
        siksikö, kun me koiria rakastavat ihmiset, emme hyväksy kahdeksanviikkoista pentua ulos tarhakoiraksi,elikä emme hyväksy eläinrääkkäystä?

        Sori jos loukkasin sua tuossa mitä fiksuuteen tulee, ehkä sitte erehdyin... enemmin minua edelleen huolestuttaa tuo pienipentu siellä kylmässä märässä ulkotarhassa....


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Kunnon neuvot on annettu PENTU SISÄLLE !
        Eikä ole kysymys mistään p*****jauhannasta.
        Sen kahdeksanviikkoisen pennun olinpaikka ei ole ulkona!
        Sanot että "koira on koira" senkö voi mielestäsi miten julmasti vaan sitte kiduttaa hengiltä.

        "Voi jeesus sentään" sanon minäkin sinulle, joka nimmarissasi vielä nimität itseäsikin fiksuksi ihmiseksi...kaikkia se leipä elättää.....
        Nyt sanon kyllä tosi rumasti, mutta jätän sen kirjoittamatta...

        Kirjoitat nyt siihen sävyyn että pentuni olisi koko ajan ulkona ja että nyt olisi jotku -10 asteen pakkaset!!Meilläpäin on 15 astetta lämmintä, koira siis HALUAA pihalle...välillä vähän hermostuttaa kun se vaan koko ajan haluaa pihalle juoksentelemaan ja itse en koko päivää mielelläni pihalla vietä ja pitäähän pennun levätäkkin.


      • gianna
        issu56 kirjoitti:

        Jumankekka se ei ole pätemistä, vaan oikeudenmukaisuutta, josta tuo aloittaja ei tiedä hevonkaan kukkua! Ainoat paskanjauhajat tässä ketjussa on sen aloittaja ja sinä itse! Kyllä olis hauska saada laittaa sut kolmenkympin pakkases munasillas hankeen istumaan. Ja kun rupeisit valittamaan, että paikat jäätyy, niin takuuvarmasti laittaisin ilmastointiteippiä suus päälle! Ei pahemmin naapurit häiriintyis...korvais sen sitruunapannan, jota joku tollo suunnittelee kasiviikkoiselle! Täysin idioottimaista touhua, eikä sitäpaitsi tuollaiset koiraa tarvisi ainoatakaan, sillä pienen pennun ulkonapito lakkaamati on ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!!!

        Ai siellä päin on jo pakkasia?? kumma kyllä täällä ei! Ja OLENKO SANONUT ETTÄ PENTU ON OLLUT ULKONA YÖT JA PÄIVÄT????????? ja mähän vaa kysyin siitä sitruunapannasta...kun en niistä oikeen mitään tiedä,mutta eihän täällä voi edes kysyä niin että saa saavillisen paskaa niskaan! Tästä lähtien jos haluan kysyä minua todella askarruttavia kysymyksiä koirista...en todellakaan aio kysyä niitä täällä foorumissa,koska ehkä noin 2% vastauksista on ASIALLISIA.


      • gianna
        issu56 kirjoitti:

        paskan jauhamista!
        Saa kuules ponnarinkin nousemaan pystyyn tuollaiset hörhöilyt, kuin mitä ketjun aloittajalla on! Siinä ei ole minkään järjen käytöllä pienintäkään tekemistä. Pakostikin tässä kiukustuu, kun aattelee sitä pientä pentu parkaa ja sen oloja. Ei häävisesti sen elämä ala ja mitä viestiikään pennulle sen perheen käyttäytyminen sitä kohtaan!?
        Voi hyvänen aika sentään, täysin järjetöntä ja uskomatonta touhua on kyllä!
        Kiitos vain niistä onnentoivotuksista ;=)).

        ja kun me vasta suunnittelimme tarhaan TOTTULEMISTA! En sanonut että se on siellä heti yöt ja päivät...pieniä jaksoja aina. Ja yöt se voi nukkua pitkään mun huoneessa(vaikka äidillä onkin astma),koska ei äidin sinne tarvitse tulla.Pennullamme on kuules tällä hetkellä vallanmainiot elinolosuhteet! Niin mutta eihän kenenkään muun koiralla,joka elää eri tavalla kuin oma koirasi, voi olla onnellista elämää? tuollaisessa mielipiteessä ei ole järjen hiventäkään.


      • Pipa
        gianna kirjoitti:

        Ai siellä päin on jo pakkasia?? kumma kyllä täällä ei! Ja OLENKO SANONUT ETTÄ PENTU ON OLLUT ULKONA YÖT JA PÄIVÄT????????? ja mähän vaa kysyin siitä sitruunapannasta...kun en niistä oikeen mitään tiedä,mutta eihän täällä voi edes kysyä niin että saa saavillisen paskaa niskaan! Tästä lähtien jos haluan kysyä minua todella askarruttavia kysymyksiä koirista...en todellakaan aio kysyä niitä täällä foorumissa,koska ehkä noin 2% vastauksista on ASIALLISIA.

        Itselläni on mm. lapinkoira ja on se buudelikin. Mutta en ole lapinkoiraani alle vuoden tarhaan pannut. Sisällä oli yötä päivää. Ulkona olin sen kanssa ainakin 10 kertaa päivässä ja oppikin nopeasti sisäsiistiksi. On edelleen yöt sisällä ja päivätkin talviaikaan, ja kun/tai haluaa, vaikka onkin jo 5 vuotias. Tarhaan opetin sen vuoden vanhana ja keväällä aloitimme opettelun. Oppii sen ikäisenä hyvin olemaan tarhassa muutaman tunnin päivässä, koska ei pode enää kaipausta emoonsa, ja on muutenkin aikuistunut ja tullut rohkeammaksi. Kopinkatolle on tikkaat ja niitä pitkin se sinne kiipeää tähyilemään ja nukkuukin paljon katolla auringon paisteessa. Rakastaa harrastaa agilitya ja tokokin on sen mieleen. Eniten kuitenkin tykkää löhötä kainalossa sohvalla. Minun mielestäni koiran täytyy olla vuoden vanhaksi tiiviisti sen henkilön kanssa, joka sitä kouluttaa ja opettaa, kun ajatellaan esim. agility-harrastusta. Tämä tarkoittaa sitä, että koira asuu talossa eikä tarhassa. Yksin olemisen se oppii sen ekan vuoden aikana, kun se jää sinne kotiin sisälle, kun menet asioimaan kauppaan, kouluun jne. Tarhaan se jää sitten mielellään ensi keväänä, kun lähdet. Sää on lämmin, ja ulkona on kaikenlaista mielenkiintoista nähtävää.


      • issu56
        gianna kirjoitti:

        ja kun me vasta suunnittelimme tarhaan TOTTULEMISTA! En sanonut että se on siellä heti yöt ja päivät...pieniä jaksoja aina. Ja yöt se voi nukkua pitkään mun huoneessa(vaikka äidillä onkin astma),koska ei äidin sinne tarvitse tulla.Pennullamme on kuules tällä hetkellä vallanmainiot elinolosuhteet! Niin mutta eihän kenenkään muun koiralla,joka elää eri tavalla kuin oma koirasi, voi olla onnellista elämää? tuollaisessa mielipiteessä ei ole järjen hiventäkään.

        käy niinkuin lapsille yleensä, eli tinttailu alkaa välittömästi...kuten sullekin kävi!
        Miksi et voisi edes yrittää kirjoittaa joka kerta samoin, vaan väännät miten sattuu?
        Joka tapauksessa 8-viikkoinen pentu EI KUULU sinne tarhalle vielä laisinkaan! Ja miten aiot sen kanssa muka joskus jotain harrastaa, kun se viettää aikaansa toisen koiran seurana tarhalla...senkö kuvittelet pennulle opettavan sen ihmiseen leimaantumisen, sisäsiisteyden ja kaiken muun asiaankuuluvan?
        Edelleenkin olen sitä mieltä, että viisainta olisi palauttaa pentu takaisin kasvattajalle!!
        Tuota noin, niitä koiria mulla kuules on nyt 10 tuos jalois pyörimäs ja vaikka turkillisia ovatkin, niin ei tulisi mieleenkään pitää niitä pihakoirina!


      • issu56
        gianna kirjoitti:

        Ai siellä päin on jo pakkasia?? kumma kyllä täällä ei! Ja OLENKO SANONUT ETTÄ PENTU ON OLLUT ULKONA YÖT JA PÄIVÄT????????? ja mähän vaa kysyin siitä sitruunapannasta...kun en niistä oikeen mitään tiedä,mutta eihän täällä voi edes kysyä niin että saa saavillisen paskaa niskaan! Tästä lähtien jos haluan kysyä minua todella askarruttavia kysymyksiä koirista...en todellakaan aio kysyä niitä täällä foorumissa,koska ehkä noin 2% vastauksista on ASIALLISIA.

        asiallisia vastauksia mielestäsi vain ja yksinomaan ne, jotka myötäilevät itseäsi?
        Ihan turhaan kiljut, sillä kyllähän se nyt vain on niin puhdas totuus, ettei se tarha todellakaan ole sen pienen pennun paikka, onko se niin vaikea asia saada mahtumaan sinne korvien väliin?


      • vaan!
        gianna kirjoitti:

        Ai siellä päin on jo pakkasia?? kumma kyllä täällä ei! Ja OLENKO SANONUT ETTÄ PENTU ON OLLUT ULKONA YÖT JA PÄIVÄT????????? ja mähän vaa kysyin siitä sitruunapannasta...kun en niistä oikeen mitään tiedä,mutta eihän täällä voi edes kysyä niin että saa saavillisen paskaa niskaan! Tästä lähtien jos haluan kysyä minua todella askarruttavia kysymyksiä koirista...en todellakaan aio kysyä niitä täällä foorumissa,koska ehkä noin 2% vastauksista on ASIALLISIA.

        Sellaista se on. Neuvojen kysyminen on vähän vaikeaa täällä. Pitää katsos tietää kaikki koirista ennenkuin voi kysyä mitään. :D


      • gianna kirjoitti:

        Ai siellä päin on jo pakkasia?? kumma kyllä täällä ei! Ja OLENKO SANONUT ETTÄ PENTU ON OLLUT ULKONA YÖT JA PÄIVÄT????????? ja mähän vaa kysyin siitä sitruunapannasta...kun en niistä oikeen mitään tiedä,mutta eihän täällä voi edes kysyä niin että saa saavillisen paskaa niskaan! Tästä lähtien jos haluan kysyä minua todella askarruttavia kysymyksiä koirista...en todellakaan aio kysyä niitä täällä foorumissa,koska ehkä noin 2% vastauksista on ASIALLISIA.

        Sanompa nyt ihan suoraan jos sinusta tuntuu että olet saanut "saavillisen" niskaasi, niin asiasta olet sen "saavillisen" saanut, ja toisenkin ansaitsisit!
        Sinä olet valehteleva pikkutyttö, eikö sinua ole opetettu kotona rehellisyyteen, ja vastuuseen eläimestä ?


      • dansku
        issu56 kirjoitti:

        asiallisia vastauksia mielestäsi vain ja yksinomaan ne, jotka myötäilevät itseäsi?
        Ihan turhaan kiljut, sillä kyllähän se nyt vain on niin puhdas totuus, ettei se tarha todellakaan ole sen pienen pennun paikka, onko se niin vaikea asia saada mahtumaan sinne korvien väliin?

        luin tossa noita sun vastauksia ja melkein näin sut edessäni huutamassa naama punasena... :) Eihän aloittaja ollut sitä pentua sinne jättämässä vaan totuttamassa pikku hiljaa. Eikä ulkona ole edes pakkasta vielä pitkään aikaan.(toivottavasti)
        Ja vaikka oikeassa olet niin ei tarvitse tuohon sävyyn niitä omia neuvoja antaa. Ihan nätisti ja rauhallisesti vaan niin menee paremmin perillekin.. :)

        Ja tämä koskee kaikkia muitakin kuin vain issua... :)


      • Lionair
        dansku kirjoitti:

        luin tossa noita sun vastauksia ja melkein näin sut edessäni huutamassa naama punasena... :) Eihän aloittaja ollut sitä pentua sinne jättämässä vaan totuttamassa pikku hiljaa. Eikä ulkona ole edes pakkasta vielä pitkään aikaan.(toivottavasti)
        Ja vaikka oikeassa olet niin ei tarvitse tuohon sävyyn niitä omia neuvoja antaa. Ihan nätisti ja rauhallisesti vaan niin menee paremmin perillekin.. :)

        Ja tämä koskee kaikkia muitakin kuin vain issua... :)

        ..vielä pitkään aikaan? Kurkipas välillä myöhään illalla/yöllä tai aikaisin aamulla lämpömittaria, niin huomaat, että kyllä sieltä kylmä on todellakin jo tulolla.

        Ja entäpä oma äitimäinen kirjoitustyylisi, kun muiden ulosantia parjaat?


      • issu56
        dansku kirjoitti:

        luin tossa noita sun vastauksia ja melkein näin sut edessäni huutamassa naama punasena... :) Eihän aloittaja ollut sitä pentua sinne jättämässä vaan totuttamassa pikku hiljaa. Eikä ulkona ole edes pakkasta vielä pitkään aikaan.(toivottavasti)
        Ja vaikka oikeassa olet niin ei tarvitse tuohon sävyyn niitä omia neuvoja antaa. Ihan nätisti ja rauhallisesti vaan niin menee paremmin perillekin.. :)

        Ja tämä koskee kaikkia muitakin kuin vain issua... :)

        mutta en silti kilju naama punaisena! Kasvattajana, äitinä ja usean koiran omistajana kuitenkin olen sitä mieltä, että täysin typerää oli tuon perheen ottaa tuota pentua sinne pihalle kärsimään! Tytön sanojen mukaan äidillä on astma ja jossain kertoi hänen jo saaneen jopa oireita siitä, että pentu oli ollut yön tytön huoneessa! Jokin tuossa hommassa nyt mättää pahan päiväisesti, kun likka puhuu niin pirusti ristiin kuin vain olla ja voi.
        Ehkäpä sunkin kannattaisi lukea koko ketju läpi, eikä vain mun vastauksia, niin pääsisit paremmin jyvälle koko hommasta...niin ja käy myös yleistä-osiossa lukemassa samasta aiheesta.
        Minä taas näen tuon likan kiljumassa suoraa huutoa ja polkemassa jalkaa lattiaan, kun täällä ei oikein osata hattua hälle nostaa ja kehua loistavasta pennunpidosta! Ei osata ei, kun niihin kehuihin ei ole pienintäkään syytä!
        Jos itse kuulisin kasvattiamme kohdeltavan vastaavalla tavalla, niin ei ole epäilystäkään, ettäkö en hakisi pentua moisesta paikasta pois ja toivottavasti niin tulee tekemään myöskin tuon ko pennun kasvattaja!


      • dansku kirjoitti:

        luin tossa noita sun vastauksia ja melkein näin sut edessäni huutamassa naama punasena... :) Eihän aloittaja ollut sitä pentua sinne jättämässä vaan totuttamassa pikku hiljaa. Eikä ulkona ole edes pakkasta vielä pitkään aikaan.(toivottavasti)
        Ja vaikka oikeassa olet niin ei tarvitse tuohon sävyyn niitä omia neuvoja antaa. Ihan nätisti ja rauhallisesti vaan niin menee paremmin perillekin.. :)

        Ja tämä koskee kaikkia muitakin kuin vain issua... :)

        >Ja tämä koskee kaikkia muitakin kuin vain issua... :) > OK.
        Onko ihmeellistä että ihmiset jotka ajattelee ja toimii koirien/eläinten parhaaksi, niin hermostuu tuollaisesta joka katsoo vaan omaan napaansa??
        Tälle tyypille ei mene mikään muu perille, kuin se että hyväksyttäisi se pieni vauva sinne tarhaan asumaan.

        Lueppa uudelleen tuon tytön aloitus...kysymys ei ollut mistään pikkuhiljaa aloittamisesta. Ja tuon ikäistä pentua kun ei jätetä sinne tarhaan yksin ollenkaan, siellä on vielä oltava ihmisen mukana.


      • gianna
        issu56 kirjoitti:

        käy niinkuin lapsille yleensä, eli tinttailu alkaa välittömästi...kuten sullekin kävi!
        Miksi et voisi edes yrittää kirjoittaa joka kerta samoin, vaan väännät miten sattuu?
        Joka tapauksessa 8-viikkoinen pentu EI KUULU sinne tarhalle vielä laisinkaan! Ja miten aiot sen kanssa muka joskus jotain harrastaa, kun se viettää aikaansa toisen koiran seurana tarhalla...senkö kuvittelet pennulle opettavan sen ihmiseen leimaantumisen, sisäsiisteyden ja kaiken muun asiaankuuluvan?
        Edelleenkin olen sitä mieltä, että viisainta olisi palauttaa pentu takaisin kasvattajalle!!
        Tuota noin, niitä koiria mulla kuules on nyt 10 tuos jalois pyörimäs ja vaikka turkillisia ovatkin, niin ei tulisi mieleenkään pitää niitä pihakoirina!

        lapsi tosiaan..*hah* Sä varmaan oot sitten sen takia tommonen äkäpussi kun oot niin vanha mummeli? Kyllä varmasti itselläsikin palaisi päreet jos koiriasi ja omia kasvatusmetodejasi alettaisiin haukkumaan?! olen kyllä huomannut että itselläsikin tulee näitä "tinttailu kommentteja"...että sinuna olisin hiljaa siitä asiasta.
        Ehkä voisit itse palauttaa koirasi kasvattajalle sillä minun koirani saa niin hyvää hoitoa ettei tarvitse palauttaa. Sattumalta keskustelin kasvattajan kanssa ja hän sanoi että lapinkoira viihtyy huomattavasti paremmin ulkona kuin sisällä...kysyin siis että sopiiko tarhassa pidettäväksi ja ehkä mä ny ennemmin uskon häntä kuin sua. Hän sentään kasvattaa nimenomaan lapinkoiria eli hän varmasti tietää niistä PALJON.


      • gianna
        issu56 kirjoitti:

        asiallisia vastauksia mielestäsi vain ja yksinomaan ne, jotka myötäilevät itseäsi?
        Ihan turhaan kiljut, sillä kyllähän se nyt vain on niin puhdas totuus, ettei se tarha todellakaan ole sen pienen pennun paikka, onko se niin vaikea asia saada mahtumaan sinne korvien väliin?

        Asiallinen vastaus ei tarkoita sellaista joka "myötäilisi" omia mielipiteitäni tai sitä millaista vastausta odotan...mutta tuo toisten haukkuminen ja se että rupeatte syyttelemään kaikesta mahdollisesta elämääni liittyvästä?? jos mainitsen aiemmista koiristani tai iästäni niin siitäkin saatte aika ilkeitä vastauksia.


      • gianna
        issu56 kirjoitti:

        mutta en silti kilju naama punaisena! Kasvattajana, äitinä ja usean koiran omistajana kuitenkin olen sitä mieltä, että täysin typerää oli tuon perheen ottaa tuota pentua sinne pihalle kärsimään! Tytön sanojen mukaan äidillä on astma ja jossain kertoi hänen jo saaneen jopa oireita siitä, että pentu oli ollut yön tytön huoneessa! Jokin tuossa hommassa nyt mättää pahan päiväisesti, kun likka puhuu niin pirusti ristiin kuin vain olla ja voi.
        Ehkäpä sunkin kannattaisi lukea koko ketju läpi, eikä vain mun vastauksia, niin pääsisit paremmin jyvälle koko hommasta...niin ja käy myös yleistä-osiossa lukemassa samasta aiheesta.
        Minä taas näen tuon likan kiljumassa suoraa huutoa ja polkemassa jalkaa lattiaan, kun täällä ei oikein osata hattua hälle nostaa ja kehua loistavasta pennunpidosta! Ei osata ei, kun niihin kehuihin ei ole pienintäkään syytä!
        Jos itse kuulisin kasvattiamme kohdeltavan vastaavalla tavalla, niin ei ole epäilystäkään, ettäkö en hakisi pentua moisesta paikasta pois ja toivottavasti niin tulee tekemään myöskin tuon ko pennun kasvattaja!

        Ei pentu ole ainoastaan öitä sisällä...se on myös suurimman osa päivästä...vaikka se kyllä haluaisi koko ajan juosta ulkona.
        Puhun ristiin?? Mielestäni olen sanonut kaikki samalla tavalla, että tuota asiaa en kyllä ymmärrä.
        Ja onneksi kasvattaja jolta haimme koiran oli ystävällinen eikä mikään turhanpäiväinen nipottaja...hän kertoi asiallisesti ja ystävälliseen sävyyn miten koiraa pidetään ja kuinka pentua hoidetaan eli kuten aiemmin sanoin kuuntelen ennemmin hänen neuvojaan kuin sinun issu.


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Sanompa nyt ihan suoraan jos sinusta tuntuu että olet saanut "saavillisen" niskaasi, niin asiasta olet sen "saavillisen" saanut, ja toisenkin ansaitsisit!
        Sinä olet valehteleva pikkutyttö, eikö sinua ole opetettu kotona rehellisyyteen, ja vastuuseen eläimestä ?

        En mä ny enää mikään ihan pikkutyttö ole...ja osaan kyllä kantaa vastuuni.


      • issu56
        gianna kirjoitti:

        lapsi tosiaan..*hah* Sä varmaan oot sitten sen takia tommonen äkäpussi kun oot niin vanha mummeli? Kyllä varmasti itselläsikin palaisi päreet jos koiriasi ja omia kasvatusmetodejasi alettaisiin haukkumaan?! olen kyllä huomannut että itselläsikin tulee näitä "tinttailu kommentteja"...että sinuna olisin hiljaa siitä asiasta.
        Ehkä voisit itse palauttaa koirasi kasvattajalle sillä minun koirani saa niin hyvää hoitoa ettei tarvitse palauttaa. Sattumalta keskustelin kasvattajan kanssa ja hän sanoi että lapinkoira viihtyy huomattavasti paremmin ulkona kuin sisällä...kysyin siis että sopiiko tarhassa pidettäväksi ja ehkä mä ny ennemmin uskon häntä kuin sua. Hän sentään kasvattaa nimenomaan lapinkoiria eli hän varmasti tietää niistä PALJON.

        ja tinttailu senkun jatkuu vain. Jaa, vai että palauttaa kasvattajalle...hmm, se onkin helppoa katsos kun olen niiden kasvattaja kahta lukuunottamatta ;=)).
        En ole vanha mummeli, mutta niin äärettömän kiukussa kaltaisillesi välinpitämättömille ja holtittomille koiranpitäjille!
        Kyllähän nyt taas kirjoitat puutaheinää, sillä sellaista kasvattajaa ei vielä ole keksittykään, joka olisi sitä mieltä, että tuon ikäinen pentu viihtyy tarhalla ilman ihmisen läheisyyttä ja turvaa! Ja katsos kuule kun hyvä ystävänikin tuota rotua kasvattaa, on kasvattanut jo tosi pitkään eikä hän ainakaan ollut sitä mieltä, että tuon ikäinen pentu kuuluu tarhalle!!
        Jaa, vai hyvää hoitoakin vielä saa...jaa'a...hmm, sitä sopii ihmetellä ja mietiskellä, että jos tuo on hyvää hoitoa, niin mimmoista mahtaisikaan sitten olla se oikea hyvä hoito!?


      • issu56
        gianna kirjoitti:

        Ei pentu ole ainoastaan öitä sisällä...se on myös suurimman osa päivästä...vaikka se kyllä haluaisi koko ajan juosta ulkona.
        Puhun ristiin?? Mielestäni olen sanonut kaikki samalla tavalla, että tuota asiaa en kyllä ymmärrä.
        Ja onneksi kasvattaja jolta haimme koiran oli ystävällinen eikä mikään turhanpäiväinen nipottaja...hän kertoi asiallisesti ja ystävälliseen sävyyn miten koiraa pidetään ja kuinka pentua hoidetaan eli kuten aiemmin sanoin kuuntelen ennemmin hänen neuvojaan kuin sinun issu.

        se äitisi astma...joko se parani, kun yhdessä kirjoituksessasi mainitsit, että oli rragoinut jo siitäkin, kun se pentu oli ollut huoneessasi yön??
        Se kasvattaja ei varmaankaan tarkoittanut, että 8-viikkoinen kuuluu tarhalle!!


      • issu56
        gianna kirjoitti:

        Asiallinen vastaus ei tarkoita sellaista joka "myötäilisi" omia mielipiteitäni tai sitä millaista vastausta odotan...mutta tuo toisten haukkuminen ja se että rupeatte syyttelemään kaikesta mahdollisesta elämääni liittyvästä?? jos mainitsen aiemmista koiristani tai iästäni niin siitäkin saatte aika ilkeitä vastauksia.

        ja vielä sen toisenkin kerran! Totuus nyt kuitenkin on hyvin yksinkertaisesti se, että sen pennun kanssa toimitaan ihan täysin ja kokonaan VÄÄRIN!


      • gianna
        issu56 kirjoitti:

        ja tinttailu senkun jatkuu vain. Jaa, vai että palauttaa kasvattajalle...hmm, se onkin helppoa katsos kun olen niiden kasvattaja kahta lukuunottamatta ;=)).
        En ole vanha mummeli, mutta niin äärettömän kiukussa kaltaisillesi välinpitämättömille ja holtittomille koiranpitäjille!
        Kyllähän nyt taas kirjoitat puutaheinää, sillä sellaista kasvattajaa ei vielä ole keksittykään, joka olisi sitä mieltä, että tuon ikäinen pentu viihtyy tarhalla ilman ihmisen läheisyyttä ja turvaa! Ja katsos kuule kun hyvä ystävänikin tuota rotua kasvattaa, on kasvattanut jo tosi pitkään eikä hän ainakaan ollut sitä mieltä, että tuon ikäinen pentu kuuluu tarhalle!!
        Jaa, vai hyvää hoitoakin vielä saa...jaa'a...hmm, sitä sopii ihmetellä ja mietiskellä, että jos tuo on hyvää hoitoa, niin mimmoista mahtaisikaan sitten olla se oikea hyvä hoito!?

        Ja taas kerran puhut kuin olisin pitänyt koiraani tarhassa koko sen kaksi viikkoa mitä se on meillä ollut...en todellakaan. Kolme ensimmäistä päivää se oli ainoastaan sisällä mutta sitten se alkoi kiinnostua siitä mitä ulkona on ja halusi päästä tarhaan tutustumaan toiseen koiraamme(me tietysti olimme tarhassa pennun kanssa).Ja ei se pentu siis ole tarhassa päivän aikana yhteensä kuin n.1h-1,5h,huom yhteensä! joskus se on 1h...ja sen jälkeen muina kertoina n.5-10min.


      • gianna
        issu56 kirjoitti:

        se äitisi astma...joko se parani, kun yhdessä kirjoituksessasi mainitsit, että oli rragoinut jo siitäkin, kun se pentu oli ollut huoneessasi yön??
        Se kasvattaja ei varmaankaan tarkoittanut, että 8-viikkoinen kuuluu tarhalle!!

        tarkoitit varmaan ÖITÄ, ei vain yhtä yötä. Ja kyllähän pentu nyt on muuallakin talossamme, eikä vain mun huoneessa! Eli siitä ne oireet tulevat kun pentu pörrää olohuoneessa,keittiössä....joka paikassa,mutta kuten edellä mainitsin äitini astma-oireet saadaan lievittymään kun tuplataan lääkeannos(ei siis mitään pillereitä). eli näin se homma menee..


      • gianna kirjoitti:

        Ja taas kerran puhut kuin olisin pitänyt koiraani tarhassa koko sen kaksi viikkoa mitä se on meillä ollut...en todellakaan. Kolme ensimmäistä päivää se oli ainoastaan sisällä mutta sitten se alkoi kiinnostua siitä mitä ulkona on ja halusi päästä tarhaan tutustumaan toiseen koiraamme(me tietysti olimme tarhassa pennun kanssa).Ja ei se pentu siis ole tarhassa päivän aikana yhteensä kuin n.1h-1,5h,huom yhteensä! joskus se on 1h...ja sen jälkeen muina kertoina n.5-10min.

        Oletko hankkinut pennun vielä liian nuorenakin jos se nyt on 8 viikkoa ja se on sulla ollut jo 2viikkoa ??!!!


      • gianna
        Sikra kirjoitti:

        Oletko hankkinut pennun vielä liian nuorenakin jos se nyt on 8 viikkoa ja se on sulla ollut jo 2viikkoa ??!!!

        ...se on nyt meillä toista viikkoa,kohta siis ollut kaksi viikkoa. pentu oli 7vkon ja yhden päivän ikäinen kun haimme sen.


      • Cara
        issu56 kirjoitti:

        paskan jauhamista!
        Saa kuules ponnarinkin nousemaan pystyyn tuollaiset hörhöilyt, kuin mitä ketjun aloittajalla on! Siinä ei ole minkään järjen käytöllä pienintäkään tekemistä. Pakostikin tässä kiukustuu, kun aattelee sitä pientä pentu parkaa ja sen oloja. Ei häävisesti sen elämä ala ja mitä viestiikään pennulle sen perheen käyttäytyminen sitä kohtaan!?
        Voi hyvänen aika sentään, täysin järjetöntä ja uskomatonta touhua on kyllä!
        Kiitos vain niistä onnentoivotuksista ;=)).

        Lopeta nyt jo tuo voivottelu, on tullut selväksi että olet huolissasi pennun puolesta jne...Tuo jaaritteleminen alkaa saada jo koomisia piirteitä ja kuka ottaa sinua enää vakavasti? Kun tämä kuitenkin on aika vakava asia...


      • Cara kirjoitti:

        Lopeta nyt jo tuo voivottelu, on tullut selväksi että olet huolissasi pennun puolesta jne...Tuo jaaritteleminen alkaa saada jo koomisia piirteitä ja kuka ottaa sinua enää vakavasti? Kun tämä kuitenkin on aika vakava asia...

        Kuule jos sinäkin hiukka kantaisit huolta, avuttomasta koiranpennusta, niin et näkisi mitään
        koomista näissä neuvoissa.Koomista tässä ketjussa on se, kun tuo tyttö kaikin keinoin yrittää kiertää, ettei hänen tarvisi näitä ohjeita noudattaa mitä täältä on saanut..lopputotuushan on se, että se vauva on siellä tarhassa!! Sillä kaikkein pahin allergiselle on pentukoira, siitä erittyy pahimmat ärsykkeet.Eli se pentu ei voi olla asunnossa joten se työnnetään sinne tarhaan.

        Ainoa toivo tällähetkellä tuon pennun suhteen on, että nuo naapurit todella hermostuisi tuohon pennun itkuun ja vielä nopeasti, ettei tule pahempia vammoja tai henki lähde pennulta.

        Se mikä tässä ketjussa on "koomista" on tuon tytön valeet, en tiedä uskooko niihin itsekkin..
        minä en !


      • Cara
        Sikra kirjoitti:

        Kuule jos sinäkin hiukka kantaisit huolta, avuttomasta koiranpennusta, niin et näkisi mitään
        koomista näissä neuvoissa.Koomista tässä ketjussa on se, kun tuo tyttö kaikin keinoin yrittää kiertää, ettei hänen tarvisi näitä ohjeita noudattaa mitä täältä on saanut..lopputotuushan on se, että se vauva on siellä tarhassa!! Sillä kaikkein pahin allergiselle on pentukoira, siitä erittyy pahimmat ärsykkeet.Eli se pentu ei voi olla asunnossa joten se työnnetään sinne tarhaan.

        Ainoa toivo tällähetkellä tuon pennun suhteen on, että nuo naapurit todella hermostuisi tuohon pennun itkuun ja vielä nopeasti, ettei tule pahempia vammoja tai henki lähde pennulta.

        Se mikä tässä ketjussa on "koomista" on tuon tytön valeet, en tiedä uskooko niihin itsekkin..
        minä en !

        Nimenomaan koirasta tässä on kyse ja tämä yksi kyllä menee nyt hieman asian vierestä vai mitähän tällä "neuvolla" tarkoitetaan...

        "Jospa menisit ihan johonkin muualle omien ongelmies kans, katos kun apu ihmisten ongelmiin löytyy tietyistä toimistoista!!"

        Kyllä tämä on jo aika koominen neuvo...tai ainakaan minä en ymmärrä miten se voisi tätä pentua auttaa???


      • issu56
        Cara kirjoitti:

        Nimenomaan koirasta tässä on kyse ja tämä yksi kyllä menee nyt hieman asian vierestä vai mitähän tällä "neuvolla" tarkoitetaan...

        "Jospa menisit ihan johonkin muualle omien ongelmies kans, katos kun apu ihmisten ongelmiin löytyy tietyistä toimistoista!!"

        Kyllä tämä on jo aika koominen neuvo...tai ainakaan minä en ymmärrä miten se voisi tätä pentua auttaa???

        katsoa, kelle se kirjoitus oli osoitettu??
        Voisit kyllä vedellä sanasi takaisin, sillä sitä EI OLTU osoitettu ketjun aloittajalle!!


    • Leon

      Yritän olla asiallinen ja toivon samankaltaisia vastauksia sinulta, mutta eittämättä koko juttu kalskahtaa vähän siltä, että tappeluksihan tämä tuppaa menemään.

      Ihan alkuun..Miksi teillä on koiria, jos äidilläsi on astma? Mitä jos astma yllättäin pahentuu (näinhän voi käydä), sillä jos koirat ovat edes välillä talossanne sisällä, niin sitä hilsettä ja karvaa kyllä sieltä löytyy. Sekö ei ärsytä äitisi elimistöä?

      Mitä jos jompikumpi koiristanne joskus sairastuu vakavammin, silloinhan koiran on pakko saada olla sisällä ja toipua rauhassa. Pahimmissa tapauksissa jopa kuukausia. Mitä silloin teette, äitisikö muuttaa muualle siksi aikaa? Etsittekö hoitopaikan sukulaisilta vai toivotteko vain sormet ristissä, että koiranne saavat elää terveen elämän, eikä moista pääse tapahtumaan?

      Miten aiot harrastaa koiran kanssa tulevaisuudessa yhtään mitään, kun koirasi on leimaantunut vain lajitovereihinsa, eikä teihin ihmisiin, joiden pitäisi sille pienelle olla tuki, turva ja auktoriteetti. Pitämällä liian nuorta koiraa tarhassa toisen kanssa saatte aikaiseksi vaan sosiaalistumattoman ongelmakoiran..Kukaties jo vuoden päästä haet neuvoja täältä siihen, miksi se koira ei tottele teitä ihmisiä yhtään, ja todennäköisesti vielä osoittaa sen erehtymättömällä tavalla, ettei aiokaan totella.

      Pennun kanssa tulee seurustella ja viettää aikaa, antaa sen tutustua ja turvata teihin, EIKÄ vanhempaan koiraanne, viedä sitä erilaisiin paikkoihin, totuttaa erilaisiin asioihin jne. Tarhassa olemalla ei tästä tule mitään.

      Sitruunapannat sun muut ovat höpöhöpöhöpöä pienelle pennulle. Ikäväähän se vain itkee, kun raukka on peloissaan. Totutelkaa pikkuhiljaa. Pitäkää sitä pentua sisällä. Pikkuhiljaa voi lisätä sitä tarha-aikaa, mutta HITAASTI. Talvi tekee tuloaan, eikä se muksu, eikä sen muksun turkki ole vielä riittävän paksu pitämään sitä lämpimänä. Se voi vilustua pahan päiväisesti.

      Eli nyt mietintämyssy päähän. Pystyttekö oikeasti tarjoamaan tuolle otukselle sen arvoisen elämän? Jos koira ei voi äitisi takia tulla sisälle, eikä äitiäsi kai voi muualle käskeä asumaan, niin tehkää pienelle palvelus; antakaa se pois vielä kun se on pieni ja sopeutuvainen.

      Viimeisenä, muttei vähäisimpänä, miksi otitte pennun, jos sille ei ole aikaa? (viittaan johonkin viestiisi, jossa sanoit ettet jaksa olla sen kanssa ulkona tmv.)

      • gianna

        Katsos, lääkkeillä astma pysyy hallinnassa ja nyt kun pentu on ollut sisällä äitini on ottanut lääkettä tupla-annoksen ja oireet lievittyy siten.

        Hmph, kumma kyllä yksikään aikaisemmista koiristamme ei ole ollut mitenkään ei-sosiaalinen vaikka ovatkin viettäneet paljon aikaa lajitoverien seurassa...ja ovat olleet äärimmäisen tottelevaisia!

        No mukava huomata että itse viitsisit/tarkenisit olla koirasi kanssa ulkona aamu 6:sta illalla 9..? välillä vaan kävisit syömässä(n.15-30min)....on se mahtava homma.Valitan mutta itse ainakin väsyn ja olenkin koiran kanssa ulkona vain n.5-6h päivässä että äitini vie sitä ulkoilemaan/jaloittelemaan.


      • Leon
        gianna kirjoitti:

        Katsos, lääkkeillä astma pysyy hallinnassa ja nyt kun pentu on ollut sisällä äitini on ottanut lääkettä tupla-annoksen ja oireet lievittyy siten.

        Hmph, kumma kyllä yksikään aikaisemmista koiristamme ei ole ollut mitenkään ei-sosiaalinen vaikka ovatkin viettäneet paljon aikaa lajitoverien seurassa...ja ovat olleet äärimmäisen tottelevaisia!

        No mukava huomata että itse viitsisit/tarkenisit olla koirasi kanssa ulkona aamu 6:sta illalla 9..? välillä vaan kävisit syömässä(n.15-30min)....on se mahtava homma.Valitan mutta itse ainakin väsyn ja olenkin koiran kanssa ulkona vain n.5-6h päivässä että äitini vie sitä ulkoilemaan/jaloittelemaan.

        ..tätä keskustelua, kun et vastannut puoliinkaan kysymyksistäni? Vai eikö sinulla ole vastauksia?


      • gianna

        Äitini astma on aika lievää sorttia ja sillä lääkkeannoksen tuplauksella esim.koiranhilseen vaikutuksia voidaan pienentää.Eikä äitini astma ole melkein 30:neen vuoteen muuttunut miksikään elikkä empä usko että pahenee.
        Koiran sairastapauksessa ottaimsimme tottakai koiran sisätiloihin ja se olisi tiloissa/huoneessa jossa sen hilse vähiten äitiäni ärsyttäisi,mutta jossa kuitenkin pystyisimme helposti tarkkailemaan koiran vointia.
        Meillä on ollut elämämme aikana(ei ainoastaan minun) n.6-7 koiraa yksi pentue, eikä koskaan mikään niistä ole ollut sairaana, mutta viime syksynä vanhempaa koiraamme potkaisi hirvi päähän mutta se selvisi ja parani siitä mainiosti :)


      • gianna
        Leon kirjoitti:

        ..tätä keskustelua, kun et vastannut puoliinkaan kysymyksistäni? Vai eikö sinulla ole vastauksia?

        ...vastasin kysymyksiisi.


      • gianna
        Leon kirjoitti:

        ..tätä keskustelua, kun et vastannut puoliinkaan kysymyksistäni? Vai eikö sinulla ole vastauksia?

        ...vastasin kysymyksiisi....


      • Leon
        gianna kirjoitti:

        Äitini astma on aika lievää sorttia ja sillä lääkkeannoksen tuplauksella esim.koiranhilseen vaikutuksia voidaan pienentää.Eikä äitini astma ole melkein 30:neen vuoteen muuttunut miksikään elikkä empä usko että pahenee.
        Koiran sairastapauksessa ottaimsimme tottakai koiran sisätiloihin ja se olisi tiloissa/huoneessa jossa sen hilse vähiten äitiäni ärsyttäisi,mutta jossa kuitenkin pystyisimme helposti tarkkailemaan koiran vointia.
        Meillä on ollut elämämme aikana(ei ainoastaan minun) n.6-7 koiraa yksi pentue, eikä koskaan mikään niistä ole ollut sairaana, mutta viime syksynä vanhempaa koiraamme potkaisi hirvi päähän mutta se selvisi ja parani siitä mainiosti :)

        Teillä on ollu 6-7 koiraa ja vielä pentuekin, eikä kukaan ole koskaan sairastanut? Vähän kuulostaa paksulta..Minulla on ollut elämäni aikana 8 koiraa, ja niistä joka iikka on jotain sairastanut, toinen enemmän ja toinen vähemmän. Olikoos se teilläkin kuitenkin niin, ettei niitä koiria ole juuri eläinlääkärillä käytetty ja kaiken on annettu "parantua itsekseen"?

        Äitisi astma on siis lievää sorttia. Silti joissakin noissa aiemmissa viesteissä itket sitä, ettei pentua voi kauaa enää talossa sisällä pitää, kun äitisi jo nyt oireilee. Miten ihmeessä se sitten esim. sairastapauksissa onnistuu, jos jo nyt on ongelmia, kun pentu on ollut teillä vajaan 2 viikkoa? En ymmärrä. Puheesi menevät niin ristiin, että niistä on tosi vaikea yrittää ottaa selkoa.

        Vielä siitä vauvasta..Et voi olla tosissasi, että olette sitä nyt jo jättänyt vanhemman koiran kanssa valvomatta tarhaan! Eikö vanhempasikaan tuon enempää koirienpidosta tiedä!? Vanhemman ja vauvan yhdessäoloa TULEE AINA VALVOA, vanhempi ei ole vielä tottunut tulokkaaseen, leikkiessä vanhempi voi pöllyttää pientä liikaa, pyöritellä rikki..Ei niiden voi antaa heti olla omin päin yhdessä. Ihmisen tulee koko ajan pitää tilannetta silmällä, ettei leikit äidy liian rajuiksi, sillä niistä voi olla tosi kohtalokkaita seurauksia. Tiedän tapauksen, jossa pieni pentu ja suurehkorotuinen aikuinen koira oli valvomatta jätetty leikkimään ulos; tulos oli vauvan kuolema, ilmeisesti tukehtumalla toisen alle.

        Mietihän noita asioita. Ota se ipana sisälle ja pidä se sisällä. Ihan oikeesti, kun äitisi astman uhallakin ootte koiranpennun ottanut, niin eläkää sen mukaisesti ja ottakaa vastuunne! Vetäköön äitisi sitten vaikka 30-kertaista lääkeannostusta, jos niin ajattelematon on ollut, että pentu on hankittu vaikeasti allergiseen perheeseen. Kuten moni on jo sinulle sanonut, vasta ENSI KEVÄÄNÄ on aika opettaa sitä ressukkaa tarhaan. Sitä mieltä monien muiden lisäksi minäkin olen, ja olen pahoillani, mutta se on AINOA OIKEA TAPA.

        Mietihän tilannetta ja menkää vähän itseenne.


      • gianna
        Leon kirjoitti:

        Teillä on ollu 6-7 koiraa ja vielä pentuekin, eikä kukaan ole koskaan sairastanut? Vähän kuulostaa paksulta..Minulla on ollut elämäni aikana 8 koiraa, ja niistä joka iikka on jotain sairastanut, toinen enemmän ja toinen vähemmän. Olikoos se teilläkin kuitenkin niin, ettei niitä koiria ole juuri eläinlääkärillä käytetty ja kaiken on annettu "parantua itsekseen"?

        Äitisi astma on siis lievää sorttia. Silti joissakin noissa aiemmissa viesteissä itket sitä, ettei pentua voi kauaa enää talossa sisällä pitää, kun äitisi jo nyt oireilee. Miten ihmeessä se sitten esim. sairastapauksissa onnistuu, jos jo nyt on ongelmia, kun pentu on ollut teillä vajaan 2 viikkoa? En ymmärrä. Puheesi menevät niin ristiin, että niistä on tosi vaikea yrittää ottaa selkoa.

        Vielä siitä vauvasta..Et voi olla tosissasi, että olette sitä nyt jo jättänyt vanhemman koiran kanssa valvomatta tarhaan! Eikö vanhempasikaan tuon enempää koirienpidosta tiedä!? Vanhemman ja vauvan yhdessäoloa TULEE AINA VALVOA, vanhempi ei ole vielä tottunut tulokkaaseen, leikkiessä vanhempi voi pöllyttää pientä liikaa, pyöritellä rikki..Ei niiden voi antaa heti olla omin päin yhdessä. Ihmisen tulee koko ajan pitää tilannetta silmällä, ettei leikit äidy liian rajuiksi, sillä niistä voi olla tosi kohtalokkaita seurauksia. Tiedän tapauksen, jossa pieni pentu ja suurehkorotuinen aikuinen koira oli valvomatta jätetty leikkimään ulos; tulos oli vauvan kuolema, ilmeisesti tukehtumalla toisen alle.

        Mietihän noita asioita. Ota se ipana sisälle ja pidä se sisällä. Ihan oikeesti, kun äitisi astman uhallakin ootte koiranpennun ottanut, niin eläkää sen mukaisesti ja ottakaa vastuunne! Vetäköön äitisi sitten vaikka 30-kertaista lääkeannostusta, jos niin ajattelematon on ollut, että pentu on hankittu vaikeasti allergiseen perheeseen. Kuten moni on jo sinulle sanonut, vasta ENSI KEVÄÄNÄ on aika opettaa sitä ressukkaa tarhaan. Sitä mieltä monien muiden lisäksi minäkin olen, ja olen pahoillani, mutta se on AINOA OIKEA TAPA.

        Mietihän tilannetta ja menkää vähän itseenne.

        ...minä sill mahdan että koiramme ovat olleet terveitä?? ja omasta mielestäni se on vain hyvä asia. Koiriamme on tarkastettu eläinlääkärillä aina esim.rokotusten yhteydessä ja jos jotain poikkeavaa niiden käytöksessä,turkissa,ulosteissa yms olisi ollut myös niissä tapauksissa ne olisi viety tutkittavaksi.

        Koiran sairauden ajan äitini nyt voi asua vaikka sukulaisilla jos sellainen tilanne eteen tulee. Mutta toivotaan että hyvä onni koiran terveyden suhteen jatkuu!


      • Leon
        gianna kirjoitti:

        ...minä sill mahdan että koiramme ovat olleet terveitä?? ja omasta mielestäni se on vain hyvä asia. Koiriamme on tarkastettu eläinlääkärillä aina esim.rokotusten yhteydessä ja jos jotain poikkeavaa niiden käytöksessä,turkissa,ulosteissa yms olisi ollut myös niissä tapauksissa ne olisi viety tutkittavaksi.

        Koiran sairauden ajan äitini nyt voi asua vaikka sukulaisilla jos sellainen tilanne eteen tulee. Mutta toivotaan että hyvä onni koiran terveyden suhteen jatkuu!

        ..mieltä äitisi on tuosta ratkaisusta, että hän asuisi sukulaisissa koiran sairauden takia, oletko kysynyt? Tuskin.

        Pointtini on nyt se, niinkuin kaikkien muidenkin, ettei sen pienen paikka ole vielä pitkään aikaan ulkona. Itse en ymmärrä 24/7-ulkokoirien pitoa ollenkaan ja se nyt on asia ihan erikseen, mutta ei kakaraa voi yksin ulkona pitää. Vai miltä sinusta tuntuisi löytää se sieltä hengettömänä, nukahdettuaan paleltuneena tai vanhemman alta tukehtuneena/niskat vääntyneenä? Ja nämä eivät ole mitään pelotteluita, niin voi oikeasti käydä.

        Mieti!


      • Wilma
        Leon kirjoitti:

        Teillä on ollu 6-7 koiraa ja vielä pentuekin, eikä kukaan ole koskaan sairastanut? Vähän kuulostaa paksulta..Minulla on ollut elämäni aikana 8 koiraa, ja niistä joka iikka on jotain sairastanut, toinen enemmän ja toinen vähemmän. Olikoos se teilläkin kuitenkin niin, ettei niitä koiria ole juuri eläinlääkärillä käytetty ja kaiken on annettu "parantua itsekseen"?

        Äitisi astma on siis lievää sorttia. Silti joissakin noissa aiemmissa viesteissä itket sitä, ettei pentua voi kauaa enää talossa sisällä pitää, kun äitisi jo nyt oireilee. Miten ihmeessä se sitten esim. sairastapauksissa onnistuu, jos jo nyt on ongelmia, kun pentu on ollut teillä vajaan 2 viikkoa? En ymmärrä. Puheesi menevät niin ristiin, että niistä on tosi vaikea yrittää ottaa selkoa.

        Vielä siitä vauvasta..Et voi olla tosissasi, että olette sitä nyt jo jättänyt vanhemman koiran kanssa valvomatta tarhaan! Eikö vanhempasikaan tuon enempää koirienpidosta tiedä!? Vanhemman ja vauvan yhdessäoloa TULEE AINA VALVOA, vanhempi ei ole vielä tottunut tulokkaaseen, leikkiessä vanhempi voi pöllyttää pientä liikaa, pyöritellä rikki..Ei niiden voi antaa heti olla omin päin yhdessä. Ihmisen tulee koko ajan pitää tilannetta silmällä, ettei leikit äidy liian rajuiksi, sillä niistä voi olla tosi kohtalokkaita seurauksia. Tiedän tapauksen, jossa pieni pentu ja suurehkorotuinen aikuinen koira oli valvomatta jätetty leikkimään ulos; tulos oli vauvan kuolema, ilmeisesti tukehtumalla toisen alle.

        Mietihän noita asioita. Ota se ipana sisälle ja pidä se sisällä. Ihan oikeesti, kun äitisi astman uhallakin ootte koiranpennun ottanut, niin eläkää sen mukaisesti ja ottakaa vastuunne! Vetäköön äitisi sitten vaikka 30-kertaista lääkeannostusta, jos niin ajattelematon on ollut, että pentu on hankittu vaikeasti allergiseen perheeseen. Kuten moni on jo sinulle sanonut, vasta ENSI KEVÄÄNÄ on aika opettaa sitä ressukkaa tarhaan. Sitä mieltä monien muiden lisäksi minäkin olen, ja olen pahoillani, mutta se on AINOA OIKEA TAPA.

        Mietihän tilannetta ja menkää vähän itseenne.

        Tässä on malliesimerkki asiallisesta vastauksesta ja myös saman henkilön seuraava viesti. Ei tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin tai rueta paasaamaan lasten kasvatuksesta kuten eräät...Myös näin esitettynä asia menee aivan varmasti paremmin perille! Vähän puuduttavaa lukea tuota kädenvääntöä issun ja tuon likan välillä kun se ei johda mihinkään...


      • pyytämätikkin
        Wilma kirjoitti:

        Tässä on malliesimerkki asiallisesta vastauksesta ja myös saman henkilön seuraava viesti. Ei tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin tai rueta paasaamaan lasten kasvatuksesta kuten eräät...Myös näin esitettynä asia menee aivan varmasti paremmin perille! Vähän puuduttavaa lukea tuota kädenvääntöä issun ja tuon likan välillä kun se ei johda mihinkään...

        Herranjestas ja sinä arvostelet toisia, kerroppa oma kommenttisi tuolle pennusta tietämättömälle,
        kuinka järkeviä ohjeita olet antanut ?!
        Kai olet myös antanut malliesimerkillisiä vastauksia... vaikka helppohan niitä on tässävaiheessa antaa kun tekee yhteenvedon siitä mitä toiset on opastanut....
        "tyhjän saa pyytämätikin"


      • Wilma
        pyytämätikkin kirjoitti:

        Herranjestas ja sinä arvostelet toisia, kerroppa oma kommenttisi tuolle pennusta tietämättömälle,
        kuinka järkeviä ohjeita olet antanut ?!
        Kai olet myös antanut malliesimerkillisiä vastauksia... vaikka helppohan niitä on tässävaiheessa antaa kun tekee yhteenvedon siitä mitä toiset on opastanut....
        "tyhjän saa pyytämätikin"

        Minä en ole antanut yhtään ohjetta, mielestäni niitä kun on tullut ihan tarpeeksi. On vain niin monta eri tapaa esittää asiansa ja mielestäni tämä kyseinen vastaus oli asiallinen toisin kuin monet muut tämän ketjun viesteistä.


      • niinhän se menee
        Wilma kirjoitti:

        Minä en ole antanut yhtään ohjetta, mielestäni niitä kun on tullut ihan tarpeeksi. On vain niin monta eri tapaa esittää asiansa ja mielestäni tämä kyseinen vastaus oli asiallinen toisin kuin monet muut tämän ketjun viesteistä.

        Juu käyt vain arvostelemassa, kun itse et muuhun pysty, just näin. Tuohan se sitä avutonta koira vauvaa auttaa. Tehköön muut minä vaan arvostelen.


      • tarinaansa
        Wilma kirjoitti:

        Minä en ole antanut yhtään ohjetta, mielestäni niitä kun on tullut ihan tarpeeksi. On vain niin monta eri tapaa esittää asiansa ja mielestäni tämä kyseinen vastaus oli asiallinen toisin kuin monet muut tämän ketjun viesteistä.

        Hei oletko hetkeäkään ajatellut miksi nämä vastaukset on mitä on, yhtään en ihmettele kun luen tuon koiraomistajan sekalaisia selostuksia koiransa pidosta, kyllä tuosta jo oikeat koirista välittävät hermostuu, kun omistaja ei ota mitään neuvoja vastaan, ja muuttaa tarinaansa jatkuvasti.


      • issu56
        Leon kirjoitti:

        ..mieltä äitisi on tuosta ratkaisusta, että hän asuisi sukulaisissa koiran sairauden takia, oletko kysynyt? Tuskin.

        Pointtini on nyt se, niinkuin kaikkien muidenkin, ettei sen pienen paikka ole vielä pitkään aikaan ulkona. Itse en ymmärrä 24/7-ulkokoirien pitoa ollenkaan ja se nyt on asia ihan erikseen, mutta ei kakaraa voi yksin ulkona pitää. Vai miltä sinusta tuntuisi löytää se sieltä hengettömänä, nukahdettuaan paleltuneena tai vanhemman alta tukehtuneena/niskat vääntyneenä? Ja nämä eivät ole mitään pelotteluita, niin voi oikeasti käydä.

        Mieti!

        vaikka tuolle tytölle puhuis millä kielellä tahansa ja vaikka miten nätisti/rumasti, niin mikään ei yksinkertaisesti mene perille! Änkkää vain sitä omaa änkkäänsä ja muuttelee juttujaan aina siihen suuntaan, mikä on itelleen mieluisin. Todella edesvastuutonta touhua pennun kanssa kuitenkin pitävät, eikä siitä tosiasiasta pääse minnekään. Jo pelkästään se, että ovat sen tarhalle vanhemman kanssa jättäneet kahden, kertoo tosi paljon siitä väitetystä hyvästä hoidosta ja ylipäätään jo sekin, että sitä pientä sielä tarhassa pidetään, on täysin edesvastuutonta touhua. Meillä on täälä 9 aikuista kultaista ja 3-kuinen pentu, mutta ei olisi tullut pieneen mieleen antaa kaikkien olla kimpassa ilman valvontaa, koska isot on aina isoja ja pentu todellakin vasta pentu ja vahingossa voi sattua ihan mitä tahansa. Ja ainakin täälä Pohjanmaalla on illat, yöt ja aamut varsin koleita, syksy kun on, niin ihmettelen kyllä isosti miten tuolla perheellä on ylipäätään sydäntä kohdella pientä pentua niinkuin tekevät!


      • issu56
        Wilma kirjoitti:

        Tässä on malliesimerkki asiallisesta vastauksesta ja myös saman henkilön seuraava viesti. Ei tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin tai rueta paasaamaan lasten kasvatuksesta kuten eräät...Myös näin esitettynä asia menee aivan varmasti paremmin perille! Vähän puuduttavaa lukea tuota kädenvääntöä issun ja tuon likan välillä kun se ei johda mihinkään...

        siihenhän on hyvin yksinkertainen menetelmä...älä lue kirjoituksiani jos ovat puuduttavia! Siksi toisekseen en ollut osoittanut sitä kirjoitustani lasten kasvatuksesta ketjun aloittajalle!!


      • Leon
        issu56 kirjoitti:

        vaikka tuolle tytölle puhuis millä kielellä tahansa ja vaikka miten nätisti/rumasti, niin mikään ei yksinkertaisesti mene perille! Änkkää vain sitä omaa änkkäänsä ja muuttelee juttujaan aina siihen suuntaan, mikä on itelleen mieluisin. Todella edesvastuutonta touhua pennun kanssa kuitenkin pitävät, eikä siitä tosiasiasta pääse minnekään. Jo pelkästään se, että ovat sen tarhalle vanhemman kanssa jättäneet kahden, kertoo tosi paljon siitä väitetystä hyvästä hoidosta ja ylipäätään jo sekin, että sitä pientä sielä tarhassa pidetään, on täysin edesvastuutonta touhua. Meillä on täälä 9 aikuista kultaista ja 3-kuinen pentu, mutta ei olisi tullut pieneen mieleen antaa kaikkien olla kimpassa ilman valvontaa, koska isot on aina isoja ja pentu todellakin vasta pentu ja vahingossa voi sattua ihan mitä tahansa. Ja ainakin täälä Pohjanmaalla on illat, yöt ja aamut varsin koleita, syksy kun on, niin ihmettelen kyllä isosti miten tuolla perheellä on ylipäätään sydäntä kohdella pientä pentua niinkuin tekevät!

        melko turhalta näyttää, sanoo tuolle mitä sanoo. Kylmät illat alkaa olla täällä etelämmässäkin, kyllä reilusti saa päälle vaatetta laittaa kun hurttien kanssa iltamyöhäsellä ulos lähtee.

        Eikö kukaan tiedä/ole saanut selville, missä tämä tyyppi perheineen majailee? Jos, niin vois oikeasti vinkata asiaankuuluvalle taholle ja vähintään kasvattajalle, joka on taatusti rehellisen tietämätön tästä koko jutusta. Kyllä kylmää sydäntä ja kiehuttaa päätä tämä koko juttu..Omistani sen verran, että valvottunakin vanhimpani rysähti nuorimmaisen päälle nuorimman ollessa ehkä 10-11 viikkoa, ja silloinkin kiljuminen oli sitä luokkaa, että varuiksi lähdettiin näyttään lekurille jalkaa, jota pikkunen hetken linkkasi. Selvittiin säikähdyksellä, mutta eipä tosiaaan tulisi itsellenikään mieleen jättää kakaraa vanhemman/vanhempien kanssa valvomatta..


      • Leon
        pyytämätikkin kirjoitti:

        Herranjestas ja sinä arvostelet toisia, kerroppa oma kommenttisi tuolle pennusta tietämättömälle,
        kuinka järkeviä ohjeita olet antanut ?!
        Kai olet myös antanut malliesimerkillisiä vastauksia... vaikka helppohan niitä on tässävaiheessa antaa kun tekee yhteenvedon siitä mitä toiset on opastanut....
        "tyhjän saa pyytämätikin"

        ..viitattiinko tässä nyt minun vastaukseeni "tyhjän saa pyytämätikin", vaikka toiselle hlölle oli osoitettukin, mutta omasta puolestani voin sanoa, etten todellakaan jaksanut lukea koko ketjua. Vastasin tälle henkilölle puhtaasti sen pohjalta, minkä ehdin hänen kirjoituksiaan lukea. Jokusen vastauksen luin issun ja haukullisen kirjoittamina, mutta siihen se sitten jäikin, etten itse ainakaan koe yhdistelleeni valmiista vastauksista omaani.


      • Leon
        Wilma kirjoitti:

        Tässä on malliesimerkki asiallisesta vastauksesta ja myös saman henkilön seuraava viesti. Ei tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin tai rueta paasaamaan lasten kasvatuksesta kuten eräät...Myös näin esitettynä asia menee aivan varmasti paremmin perille! Vähän puuduttavaa lukea tuota kädenvääntöä issun ja tuon likan välillä kun se ei johda mihinkään...

        Wilmalle kauniista sanoista. Loppua kohden tässä alan hiiltyä, mutta kiitos silti.


      • Leon
        Leon kirjoitti:

        melko turhalta näyttää, sanoo tuolle mitä sanoo. Kylmät illat alkaa olla täällä etelämmässäkin, kyllä reilusti saa päälle vaatetta laittaa kun hurttien kanssa iltamyöhäsellä ulos lähtee.

        Eikö kukaan tiedä/ole saanut selville, missä tämä tyyppi perheineen majailee? Jos, niin vois oikeasti vinkata asiaankuuluvalle taholle ja vähintään kasvattajalle, joka on taatusti rehellisen tietämätön tästä koko jutusta. Kyllä kylmää sydäntä ja kiehuttaa päätä tämä koko juttu..Omistani sen verran, että valvottunakin vanhimpani rysähti nuorimmaisen päälle nuorimman ollessa ehkä 10-11 viikkoa, ja silloinkin kiljuminen oli sitä luokkaa, että varuiksi lähdettiin näyttään lekurille jalkaa, jota pikkunen hetken linkkasi. Selvittiin säikähdyksellä, mutta eipä tosiaaan tulisi itsellenikään mieleen jättää kakaraa vanhemman/vanhempien kanssa valvomatta..

        ..tuo lapinkoira olla paperillinen? En kirveelläkään jaksa plärätä ketjua läpi, mutta ihan kun gianna olis jossain vaiheessa maininnu, että aikoo jotain harrastaa tuon koiran kanssa tulevaisuudessa. Tää nyt on vähän hakuaamuntaa, mutta yritän silti..Jos tuohon harrastukseen tarvitaan paprut, niin sillonhan tuolla täytyy ne olla. Lapinkoirien sivuilla näyttäis olevan 2 pentuetta, jotka on syntyny niihin aikoihin, että iältään sopisivat tän ko. pennun ikään, eli heinäkuun lopulla syntyneitä. Toinen pentue synty Kiviniemeen ja toinen karjaalle...Jatkan vielä tutkimusta...


      • Leon kirjoitti:

        ..tuo lapinkoira olla paperillinen? En kirveelläkään jaksa plärätä ketjua läpi, mutta ihan kun gianna olis jossain vaiheessa maininnu, että aikoo jotain harrastaa tuon koiran kanssa tulevaisuudessa. Tää nyt on vähän hakuaamuntaa, mutta yritän silti..Jos tuohon harrastukseen tarvitaan paprut, niin sillonhan tuolla täytyy ne olla. Lapinkoirien sivuilla näyttäis olevan 2 pentuetta, jotka on syntyny niihin aikoihin, että iältään sopisivat tän ko. pennun ikään, eli heinäkuun lopulla syntyneitä. Toinen pentue synty Kiviniemeen ja toinen karjaalle...Jatkan vielä tutkimusta...

        Juu kyllä näyttelyt oli hänen tulevaisuuden suunnitelmissa.


      • Leon
        Sikra kirjoitti:

        Juu kyllä näyttelyt oli hänen tulevaisuuden suunnitelmissa.

        No sitten lappalaisten sivuilla ei ole kuin nää kaks pentue vaihtoehtoo, -tosin sit tietty eri asia jos joku pentue listalta puuttuupi :-/


      • issu56
        Leon kirjoitti:

        No sitten lappalaisten sivuilla ei ole kuin nää kaks pentue vaihtoehtoo, -tosin sit tietty eri asia jos joku pentue listalta puuttuupi :-/

        kasvattajana on joku kennelnimetön, kun mainitsihan likka, että 8-viikkoinen oli ollut heillä jo 2vkoa. Vaan onhan se nimetönkin tarvinnut sitä urosta, joten kyllä joku aina jotain tietää kuitenkin ja lopuksi päästään oikeaan osoitteeseen.
        Tänään oli niin kiireinen päivä, etten ole ehtinyt tehdä mitään, mutta huomenna soitan rotua kasvattavalle ystävälleni ja yritän saada jotain tietoa. Yöunet on multa tuon pennun kohtelu vienyt kyllä lähes kokonaan...on koko ajan mielessä.


      • gianna

        En kai mä nyt noin tekisi??? että veisin oksentelevan ja sairaanoloisen pennun yöksi tarhaan! Omakin pentuni oksensi pari kertaa mutta kasvattaja sanoi että se on normaalia kun tulee uuteen paikkaan yms. mutta eipä sitä tapahtunut kuin kaksi kertaa. Kamala tuo linkin tapaus....hyi kamala.


      • issu56
        gianna kirjoitti:

        En kai mä nyt noin tekisi??? että veisin oksentelevan ja sairaanoloisen pennun yöksi tarhaan! Omakin pentuni oksensi pari kertaa mutta kasvattaja sanoi että se on normaalia kun tulee uuteen paikkaan yms. mutta eipä sitä tapahtunut kuin kaksi kertaa. Kamala tuo linkin tapaus....hyi kamala.

        on oksentelu...rohkenen kyllä epäillä näiden useiden vuosien kokemuksella moista!!


    • roosa

      gianna: sinulle on annettu asiallisiakin neuvoja pennun hoidon suhteen. Et vain näytä hyväksyvän niitä. Moni on sanonut, että hiljakseen opetat sen yksinoloon ja tutustutat tarhaan. Se todellakin tarkoittaa sitä, että vietät aikaa sen kanssa. Tarhassakin. Turhaa riitelet. Kaikkinainen riitely ja haukkuminen tällä palstalla on muutoinkin tarpeetonta.
      Meitä "sata" vuotta koiria kasvattaneita helposti suututtaa se tietämättömyys, mikä monilla koiranpennun ostajilla on. Kukaan, joka vähänkin tietää koirista ja niiden kasvusta ja kehityksestä ei edes ehdota 8-viikkoisen opettamista tarhaan. Eikä varsinkaan näin syksyllä. Eikä edes puhu sitruunapannoista niin pienten kohdalla. Joten siinä ainakin paljastit tietämättömyytesi, vaikka sanoit lukeneesi koirista kaiken ja perheessänne olleen koiria aiemminkin.
      Lapinkoira on luonteeltaan erilainen kuin metsästyskoirat. Se tarvitsee paljon ihmisen seuraa ja toimintaa. Pienenä ja aikuisena. Se on myös hyvin haukkuherkkä rotu. Voi olla, että kaikesta huolimatta ajan oloon ongelmia naapureiden kanssa tulee. Puhun kokemuksesta. Syvällä rintaäänellä.
      Toivon, että äitisi astma todellakin pysyy lääkkeillä kurissa edes niin kauan kun pentu on pieni. Ja voit pitää sitä ihmisten seurassa, kasvattaa ja opettaa yhteiskuntakelpoiseksi. Teet sille suunnattoman karhunpalveluksen jos pidät sitä tarhassa pitkiä aikoja ennen aikuisikää.
      Se toinen koira ei näin pienelle välttämättä ole seura..se voi olla uhka. Sinä ja perheenne ihmiset tuotte sille turvallisuuden.
      Kannattaa tutustua Tuire Kaimion kirjaan: Pennun kasvatus. Sen kun luet ajatuksella, ajattelet ehkä monista asioista toisin. Ja löydät vastauksen siihenkin ongelmaan, ettei pentu rauhoitu ja pyrkii koko ajan ulos.

      • gianna

        ...kyllä mä aika paljon koirista tiedän,mutta sanoin etten näistä sitruunapannoista tiedä juuri mitään,muuta kuin että siitä tulee koiran nenään jotain suihketta.
        Kyllähän mä oon kiittäny hyvistä vastauksista kuten esimerkiksi sun:kiitos! mutta en mä halua kiittää syyttelytyylisistä viesteistä.

        Olemme kyllä huomanneet että lapinkoira on ihan erilainen kuin metsästyskoirat(mitä meillä on aiemmin ollut),kun veimme metsästyskoiriamme pienenä tutustumaan tarhaan ne olisivat heti olleet valmiit jäämään,mutta emme tietenkään antanut.


    • gianna

      Olen vastaukseni kysymykseeni saanut,kiitos kaikille jotka osasivat hillitä hermonsa ja vastata asiallisesti! :)

      • miiah_

        yritä ajatella sitä pentua.. varmasti rakastat sitä eikö? sillonhan ajatellaan sen rakkaan parasta,vaikka se olis itelle vaikeeta.. eli anna se pentu pois. se on pennulle parasta.sulla ei oo nyt rahkeita pitää sitä..ehkä sitten kun muutat pois kotoa,asut yksin, ja voit pitää koiraa sisällä sen tarvitteman ajan (tai vaikka lopun ikää). en tajua edes miksi ihmiset haluaa pihakoiran? esim. mä en kotona asuessani voinu ottaa koiraa (oli kymmeniä ollu ja vanhemmat ei enää halunnu), joten odotin että muutin pois kotoa ennenkun koiran otin. paljo virheitä oon tuon koiran kans tehny ja teen edelleen, mutta yritän silti maalaisjärjellä ajatella asioita. ei noin pienen pennun turkki millään lämmitä ulkona, ei todellakaan.

        en usko että pystyisit sitä pitämään sisällä siihen kevääseen asti, äitis astman takia, ja ei pentua voi vielä tuon ikäsenä pihalle kylmään jättää. kyllähän ihmisvauvatkin puetaan monta vuotta hyvin kun kylmä on! (samoin aikuset)

        kuuntelisit näiden ihmisten neuvoja,jotka on vuosikymmeniä kasvattanut koiria. en usko että oot sille kasvattajalle edes sanonut että 8viikkoisena meinaat pentua ruveta pihalla pitämään! vai ootko?


      • gianna
        miiah_ kirjoitti:

        yritä ajatella sitä pentua.. varmasti rakastat sitä eikö? sillonhan ajatellaan sen rakkaan parasta,vaikka se olis itelle vaikeeta.. eli anna se pentu pois. se on pennulle parasta.sulla ei oo nyt rahkeita pitää sitä..ehkä sitten kun muutat pois kotoa,asut yksin, ja voit pitää koiraa sisällä sen tarvitteman ajan (tai vaikka lopun ikää). en tajua edes miksi ihmiset haluaa pihakoiran? esim. mä en kotona asuessani voinu ottaa koiraa (oli kymmeniä ollu ja vanhemmat ei enää halunnu), joten odotin että muutin pois kotoa ennenkun koiran otin. paljo virheitä oon tuon koiran kans tehny ja teen edelleen, mutta yritän silti maalaisjärjellä ajatella asioita. ei noin pienen pennun turkki millään lämmitä ulkona, ei todellakaan.

        en usko että pystyisit sitä pitämään sisällä siihen kevääseen asti, äitis astman takia, ja ei pentua voi vielä tuon ikäsenä pihalle kylmään jättää. kyllähän ihmisvauvatkin puetaan monta vuotta hyvin kun kylmä on! (samoin aikuset)

        kuuntelisit näiden ihmisten neuvoja,jotka on vuosikymmeniä kasvattanut koiria. en usko että oot sille kasvattajalle edes sanonut että 8viikkoisena meinaat pentua ruveta pihalla pitämään! vai ootko?

        ..pentua pois, se on varma. Pennut olivat kasvattajankin luona päivisin paljon ulkona,omassa aitauksessaan.


      • issu56
        gianna kirjoitti:

        ..pentua pois, se on varma. Pennut olivat kasvattajankin luona päivisin paljon ulkona,omassa aitauksessaan.

        sun kanssas, kyllähän jokainen kasvattaja totuttaa pentuja ulkonaoloon KESÄLLÄ, kun on hienot kelit. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne olisivat nyt näillä syksyisimmillä koleuksilla valmiita jatkuvasti olemaan pihalla, oli sitten kyseessä mikä rotu tahansa! Sulla on kyllä nyt ihan täysin ja tykkänään väärät käsitykset...valitettavasti! Jos tosiaankin välität siitä pennusta ja haluat sille vain parasta elämää, niin anna sen mennä sellaiseen kotiin, jossa se sitä saa! Kotiin, jossa sitä ei rääkätä pitämällä ulkona tarhassa. Kotiin, jossa se tuntee olonsa turvalliseksi ja on tyytyväinen ja luottavainen! Valitettavasti te ette voi taata sille turvallista lapsuutta, kuin ette myöskään aikuisuutta käsittelemällä sitä kuin kylmää tavaraa! Niinkuin sillä pienellä pennulla ei olisi laisinkaan tunteita, ei laisinkaan omia tuntemuksia...ei mitään. Omistajaperhe määrää tahdin, mutta oikeasti se ei niin mene! Koiraperhe elää sen koiran/koirien ehdoilla, eikä toistepäin!!


      • kuulostat
        gianna kirjoitti:

        ..pentua pois, se on varma. Pennut olivat kasvattajankin luona päivisin paljon ulkona,omassa aitauksessaan.

        erittäin itsekkäältä ja tietämättömältä! En voi kuin sääliä tuota pentua.. Eivätkö vanhempasi puutu tilanteeseen? Luulisi edes heidän ymmärtävän, ettei tuollainen meno voi jatkua. Ota nyt noista neuvoista vaari, ja järjestä pennulle kunnon olosuhteet tavalla tai toisella; vaikka sitten antamalla pentu pois. En ala edes vaahtoamaan tuosta koiran ottamisesta oireilevan astmapotilaan perheeseen...


    • tietoa
    • aikuinen
    • Åke

      Tajutkaa nyt hyvät issut, sikrat ja muut että tämähän on selvä provo!
      Kun ei mitkään läpinäkyvät aiheet enää ota tulta alleen niin tässä on kyllä onnistuttu. Tällaista tappelua olette varmaan tänne kaivanneetkin ja kun nyt tuli tilaisuus, pitihän sitä heti lähteä hyökkäämään, eikö?

      • issu56

        Sinäkin se sitten vain arvostelit meitä muita ilman omaa neuvoasi tuolle aloittajalle. Näyttää siltä, että Åke-poikapa se ei edes ymmärrä muusta kuin tappelusta, sillä tässä koko ketjussa ei mielestäni ole pienintäkään tappelun poikasta ollut, mutta jotain muuta sitäkin enemmän. Mutta kun tappelu ja tuo muu ovat ihan kaksi eri asiaa, tiesitkös sitä?
        Mikä olisi oma neuvosi tuolle ketjun aloittajalle 8-viikkoisen pennun tarhalla pidon suhteen????


      • No niin siinäpä Åken ohjeet kahdeksanviikkoisen pennun tarhauttamisesta.

        Olisit käskenyt tuon likan tajuamaan jotain, meidän tajuamattomuus, ei vahingoita pientä koiravauvaa eikä muitakaan eläimiä.


      • nimetön
        Sikra kirjoitti:

        No niin siinäpä Åken ohjeet kahdeksanviikkoisen pennun tarhauttamisesta.

        Olisit käskenyt tuon likan tajuamaan jotain, meidän tajuamattomuus, ei vahingoita pientä koiravauvaa eikä muitakaan eläimiä.

        Hyvin moni kasvattaja pitää koiriaan tarhassa/ulkona jo ennen luovutusikää, tai ainakin näin tulisi olla. Kummallisempana pidän sellaista kasvattajaa, joka ei ole luovutusikäisiä pentujaan ulkona käyttänyt. Eivät ne pennut hetkessä palellu - niin tarhassa kuin muutoinkaan ulkona.

        Aiheen aloittajalle: opeta vain koirasi rauhassa olemaan tarhassa tietyn rytmin mukaan, esimerkiksi vie se tarhaan aina syömään. Ilmasta riippuen pentu voi olla syötyään tarhassa pidemmän tai lyhemmän ajan. Jos pentusi syö neljä kertaa päivässä ja aina tarhassa, siinä opettelua tulee jo melko paljon.

        Pentu yhdistää tarhan ja ruokailun = tarhasta tulee mukava paikka. Itse en jäisi seisoskelemaan tarhan viereen, toki pentu silloin kiljuu, kun ei aidan läpi pääse ihmistä katsomaan.

        Tarhaan voi jättää vaikkapa namipaloja, siankorvan tms. pennulle virikkeeksi. Pennun aika kuluu mukavasti, kun se etsiskelee makupaloja ja samalla se oppii, että tarhassa on mukavaa.

        Älä missään tapauksessa rankaise/komenna pentua metelöinnistä.

        Sisällähän koiran olemista voi rajoittaa esimerkiksi siten, että se saa olla vain tietyissä huoneissa (ei äitisi makuuhuoneessa jne.), jotta pahimmilta allergiaoireilta vältyttäisiin. Koiranpennulle riittää aivan hyvin, jos se saa oleskella esimerkiksi sinun huoneessasi, keittiössä ja eteisessä.

        (En ole tällä palstalla juuri vieraillut, mutta en mitään ole tainnut menettääkään. Kovasti omituiselta nämä ns. hyvää tarkoittavat kuulostavat - silkaksi ilkeydeksi sanoisin).


      • issu56
        nimetön kirjoitti:

        Hyvin moni kasvattaja pitää koiriaan tarhassa/ulkona jo ennen luovutusikää, tai ainakin näin tulisi olla. Kummallisempana pidän sellaista kasvattajaa, joka ei ole luovutusikäisiä pentujaan ulkona käyttänyt. Eivät ne pennut hetkessä palellu - niin tarhassa kuin muutoinkaan ulkona.

        Aiheen aloittajalle: opeta vain koirasi rauhassa olemaan tarhassa tietyn rytmin mukaan, esimerkiksi vie se tarhaan aina syömään. Ilmasta riippuen pentu voi olla syötyään tarhassa pidemmän tai lyhemmän ajan. Jos pentusi syö neljä kertaa päivässä ja aina tarhassa, siinä opettelua tulee jo melko paljon.

        Pentu yhdistää tarhan ja ruokailun = tarhasta tulee mukava paikka. Itse en jäisi seisoskelemaan tarhan viereen, toki pentu silloin kiljuu, kun ei aidan läpi pääse ihmistä katsomaan.

        Tarhaan voi jättää vaikkapa namipaloja, siankorvan tms. pennulle virikkeeksi. Pennun aika kuluu mukavasti, kun se etsiskelee makupaloja ja samalla se oppii, että tarhassa on mukavaa.

        Älä missään tapauksessa rankaise/komenna pentua metelöinnistä.

        Sisällähän koiran olemista voi rajoittaa esimerkiksi siten, että se saa olla vain tietyissä huoneissa (ei äitisi makuuhuoneessa jne.), jotta pahimmilta allergiaoireilta vältyttäisiin. Koiranpennulle riittää aivan hyvin, jos se saa oleskella esimerkiksi sinun huoneessasi, keittiössä ja eteisessä.

        (En ole tällä palstalla juuri vieraillut, mutta en mitään ole tainnut menettääkään. Kovasti omituiselta nämä ns. hyvää tarkoittavat kuulostavat - silkaksi ilkeydeksi sanoisin).

        varsin oivalliset neuvot. Tosin sanoisin kyllä että voi auta armias niitä noudattamasta!
        Onko sulla nyt laisinkaan tullut mieleen sellainenkin yksinkertainen juttu, kuin kylmyys ja seuraamukset siitä pienelle pennulle? Katos kun sielä maanrajassa se lämpötila on aina huomattavasti alhaisempi kuin mitä se mittari näyttää ylempänä! Kyllä minäkin kasvattejani KESÄISIN pihalle opetan, mutta on ihan kaksi eri asiaa opettaa niitä siihen tarhalla oloon, kuin pitää niitä sielä jatkuvalla syötöllä! Katos kun pieni pentu saa esim. sen pissatulehduksen huomattavasti helpommin kuin aikuinen!! Ehkäpä kannattaisi pikkuisen mietiskellä, ennenkuin kirjoittaa huuhaata! Niin ja onko ihan oikeasti mielestäsi koiran ruokapaikka ULKONA???


      • nimetön
        issu56 kirjoitti:

        varsin oivalliset neuvot. Tosin sanoisin kyllä että voi auta armias niitä noudattamasta!
        Onko sulla nyt laisinkaan tullut mieleen sellainenkin yksinkertainen juttu, kuin kylmyys ja seuraamukset siitä pienelle pennulle? Katos kun sielä maanrajassa se lämpötila on aina huomattavasti alhaisempi kuin mitä se mittari näyttää ylempänä! Kyllä minäkin kasvattejani KESÄISIN pihalle opetan, mutta on ihan kaksi eri asiaa opettaa niitä siihen tarhalla oloon, kuin pitää niitä sielä jatkuvalla syötöllä! Katos kun pieni pentu saa esim. sen pissatulehduksen huomattavasti helpommin kuin aikuinen!! Ehkäpä kannattaisi pikkuisen mietiskellä, ennenkuin kirjoittaa huuhaata! Niin ja onko ihan oikeasti mielestäsi koiran ruokapaikka ULKONA???

        Jaa. Omat pentuni onneksi (sisäkoiramallia) olivat tottuneet ulkoilemaan myös talvisaikaan.
        Ihan terveitä ovat olleet.
        Mainittakoon vielä, etten siis kasvata, vaan kasvattajillaan olivat ulkoilleet - luonnollisesti myös heti kotiin tultuaan meillä.
        En tiedä, millaisia ovat koirat, jotka eivät kestä minkäänlaista ulkoilmaa.

        -- tarhassa taitaa olla kylmempi kuin lenkillä? --


      • issu56
        nimetön kirjoitti:

        Jaa. Omat pentuni onneksi (sisäkoiramallia) olivat tottuneet ulkoilemaan myös talvisaikaan.
        Ihan terveitä ovat olleet.
        Mainittakoon vielä, etten siis kasvata, vaan kasvattajillaan olivat ulkoilleet - luonnollisesti myös heti kotiin tultuaan meillä.
        En tiedä, millaisia ovat koirat, jotka eivät kestä minkäänlaista ulkoilmaa.

        -- tarhassa taitaa olla kylmempi kuin lenkillä? --

        ja tehdä asiasta ihan jotain muuta kuin onkaan!
        Ihan totta kirjoitit siinä suhteessa, että sielä tarhassa on kylmempi kuin lenkillä.
        Kerros muuten, että oikeinko tosi se kasvattaja oli vienyt pentuja ulkoilemaan esim. -30 pakkaseen??
        Jos noin on toiminut, niin eipä paljon niitä pikkuisia ajatellut!!


      • nimetön
        issu56 kirjoitti:

        ja tehdä asiasta ihan jotain muuta kuin onkaan!
        Ihan totta kirjoitit siinä suhteessa, että sielä tarhassa on kylmempi kuin lenkillä.
        Kerros muuten, että oikeinko tosi se kasvattaja oli vienyt pentuja ulkoilemaan esim. -30 pakkaseen??
        Jos noin on toiminut, niin eipä paljon niitä pikkuisia ajatellut!!

        Kolmenkymmenen asteen pakkasia ei nyt juuri ole, tuskin koko talvena satunnaisia päiviä lukuunottomatta, ellei aivan pohjoisimmassa Suomessa asu - sellaisilla ilmoilla ani harva vie koiraansa pissatusta pitemmäksi ajaksi ulos. Ei varsinkaan pentua.

        Miten tämä kolmenkymmenen asteen pakkanen liittyy normaaliin syksyilmaan ja pennun ulkoiluttamiseen/ tarhaan opettamiseen?

        Tarhassa ei ole sen kylmempi kuin muuallakaan ulkona.


      • gianna
        nimetön kirjoitti:

        Hyvin moni kasvattaja pitää koiriaan tarhassa/ulkona jo ennen luovutusikää, tai ainakin näin tulisi olla. Kummallisempana pidän sellaista kasvattajaa, joka ei ole luovutusikäisiä pentujaan ulkona käyttänyt. Eivät ne pennut hetkessä palellu - niin tarhassa kuin muutoinkaan ulkona.

        Aiheen aloittajalle: opeta vain koirasi rauhassa olemaan tarhassa tietyn rytmin mukaan, esimerkiksi vie se tarhaan aina syömään. Ilmasta riippuen pentu voi olla syötyään tarhassa pidemmän tai lyhemmän ajan. Jos pentusi syö neljä kertaa päivässä ja aina tarhassa, siinä opettelua tulee jo melko paljon.

        Pentu yhdistää tarhan ja ruokailun = tarhasta tulee mukava paikka. Itse en jäisi seisoskelemaan tarhan viereen, toki pentu silloin kiljuu, kun ei aidan läpi pääse ihmistä katsomaan.

        Tarhaan voi jättää vaikkapa namipaloja, siankorvan tms. pennulle virikkeeksi. Pennun aika kuluu mukavasti, kun se etsiskelee makupaloja ja samalla se oppii, että tarhassa on mukavaa.

        Älä missään tapauksessa rankaise/komenna pentua metelöinnistä.

        Sisällähän koiran olemista voi rajoittaa esimerkiksi siten, että se saa olla vain tietyissä huoneissa (ei äitisi makuuhuoneessa jne.), jotta pahimmilta allergiaoireilta vältyttäisiin. Koiranpennulle riittää aivan hyvin, jos se saa oleskella esimerkiksi sinun huoneessasi, keittiössä ja eteisessä.

        (En ole tällä palstalla juuri vieraillut, mutta en mitään ole tainnut menettääkään. Kovasti omituiselta nämä ns. hyvää tarkoittavat kuulostavat - silkaksi ilkeydeksi sanoisin).

        kiitos vastauksesta.

        Olemme tehneetkin niin että pennulla on ollut siankorva tarhassa,ja koavsti tuntui tykkäävän(ihan alusta asti emme antaneet,mutta halusimme keksiä sille mieluisaa tekemistä tarhaan) ja olemme myös heitelleet koirannaksuja tarhaan ja pentu etsii niitä sieltä.

        Sisällä pentu on enimmäkseen mun huoneessa,mutta iltaisin varsinkin se on myös olohuoneessa leikkimässä kun me katsomme tv:tä.Päivisin se on myös jonkun aikaa eteisessä leikkimässä ja keittiössä syömässä, tosin aiomme opettaa että ruokailu tapahtuu tarhassa.


    • Huolestunut oikeasta maailm...

      Täällä sitä ollaan huolissaan jostain koirasta, vaikka kokoajan tapahtuu kauheampiakin asioita maailmassa.

      Asiat mittasuhteisiin.
      Välittäisitte lähimmäisistä ja maailman menosta yhtä paljon kuin tuntemattoman ihmisen omistamasta koiranpennusta niin jopas olis mallillaan asiat.

      • välittäminen

        edelleenkään poissulje muista ihmisistä ja elämänmenosta välittämistä.


    • Minni3

      Mitenköhän tämä pentutarina päättyi???

    • Anonyymi

      Koiran laapsi on pentu
      Ihmisen lapsi on vauva
      Lampaan lapsi on karitsa
      Lehmän lapsi on vasikka.
      Ärsyttävää luettavaa, että koiranpentu on vauva. Vauvaa kannetaan omassa mahassa 9kk,jonka jälkeen se ei etes kannattele omaa päätään. Eläin on eläin. Ja kotikoira voi kasvatusvirheineen olla onnellinen ja hyvinvoiva.
      Mutta syy mikä saa (yleensä) tahtomattaan tai tahallisesti lapsettomat antamaan lemmikille yliominaisuuksia on naiseen sisäänrakennettu äiti ja hoivavietti. Pakkohan se on johonki kanavoida. Toisilla se on enemmän kehittynyt, kuten terveysalan valinneilla yleensä on. Minulla ei tosiaankaan ole, vaikka olen kahden kesken sanonut lapinkoiralleni "äitin kulta"

    Ketjusta on poistettu 64 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe