Opus Dei ulos Suomesta!

Ex-Seurakuntalainen

Vuosi sitten Katkirkon aktiivijoukko järjesti historiallisen mielenosoituksen piispantalon edessä. Meidän perheestämme ei siihen tuolloin osallistuttu, koska isä Jan oli sitä vastustanut.

Miksiköhän mielenosoituksesta on koko ajan puhuttu pelkästään piispan vastaisena? Ainakin muutaman kyltin perusteella se oli paljon enemmän OPUS DEIN vastainen. Kylteissä vaaadittiin selvästi Opus Dein poistamista Suomesta.

Jos olisin tästä tiennyt etukäteen, olisin ehkä tullut sittenkin mukaan. Opus Dein toiminta on minusta ollut keskuudessamme repivää, pieniä seurakuntiamme hajaannuttavaa, elitististä, epäekumeenista, itsekeskeistä ja kaiken kaikkiaan kirkkomme maineelle vahingollista. Nämä eivät ole mitään pikkuseikkoja maassamme, jonka väestöstä meitä katolilaisia on vain 0,1 prosenttia.

Mielestäni on siksi ihan oikein ja kohtuullistakin vaatia, että Opus Dei keräisi kimpsunsa ja poistuisi vähin äänin tästä maasta ja hiippakunnasta. Olenkin jo kauan ihmetellyt miksi opparit yleensä täällä viihtyvät. He tulivat joskus 1980-luvun lopussa ja tänä aikana lähes 20 täyspäiväopparin käännytys- ja värväystyön tuloksena jäseneksi on liittynyt vain yksi vastakastettu Oskari (vrt. Image-lehden haastettelu kesällä).

Mitä Opus Dei täällä oikein tekee? Miksi se ei ole suostunut määrittelemään julkisesti toimintaansa ja sen tarkoitusperiä? Miksi Opus Dein jäsenet eivät maksa saman järjestön papin Larenzin ajamaa kirkollisveroa? Miksi Opus Dei yrittää aggressiivisesti käännyttää ei-katolisia ekumeniasta piittaamatta?

Avoimia kysymyksiä on liian paljon, rehellisiä vastauksia liian vähän. Siksi sanon: Opus Dei ulos Suomesta!

208

16704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusi katolilainen

      Kun olin vielä informaatiokurssilla, Opus Dein jäsenet osoittivat jo suurta kiinnostusta minua kohtaan.

      Kun liityin kirkkoon, he olivat jo kimpussani. Ensiksi minulle soiteltiin joka päivä, sitten kutsuttiin eri kekkereisiin, sitten pyhiinvaellusmatkoille, sitten...

      Kun aloin seurustella, Opus Dein jäsenet ottivat kylmää etäisyyttä minuun.

      Kun solmin avioliiton ei-katolilaisen kanssa, Opus Dein jäsenet ehdottivat minulle, että minun tulisi käännyttää puolisoni katoliseen uskoon.

      Kun vielä ajoittain ehdin käydä messuissa, Opus Dein jäsenet eivät ole tuntevinaan minua ja luovat minuun murhaavia katseita.

      • Ex-Seurakuntalainen

        Surullista, tosiaan. Mutta samaa olen kuullut monilta toisilta.


      • asfasf

        Viestiäsi on hyvin vaikea ottaa vakavasti koska, et ole edes rekisteröitynyt. Kuka tahansa voisi kirjoittaa tuollaisen viestin millä tahansa nimimerkillä ja tunnetusti tällä palstalla on useita eri nimimerkkejä käyttäviä yksilöitä.


      • entinen srk:lainen

        Noin kävi minullekin. Oppareilla näyttää olevan aina samanlainen toimintamalli. Kun heille sitten selvisi, etten alkaisi heidän porukoissaan pyöriä, niin oli kuin jääkausi olisi Helsinkiin iskenyt! Olin pelkkää ilmaa! Ja varjelkoon sitä epäystävällisyyden määrää mitä osakseni sain!

        Alunperin minulla ei ollut mitään opus deitä vastaan, kun en heistä juurikaan mitään tiennyt. En vain kokenut vastakääntyneenä, että minun pitäisi kovin alkaa missään tietyssä porukassa pyöriä, vaan halusin tutustua laajalti kaikenmoiseen toimintaan. Tämä ei sitten oppareille passannut! Mitään pahaa en koskaan heille tehnyt tai sanonut, mutta se tapa millä minua kohdeltiin, oli kaikkea muuta kuin kristityltä voisi odottaa!


      • naisasianainen
        entinen srk:lainen kirjoitti:

        Noin kävi minullekin. Oppareilla näyttää olevan aina samanlainen toimintamalli. Kun heille sitten selvisi, etten alkaisi heidän porukoissaan pyöriä, niin oli kuin jääkausi olisi Helsinkiin iskenyt! Olin pelkkää ilmaa! Ja varjelkoon sitä epäystävällisyyden määrää mitä osakseni sain!

        Alunperin minulla ei ollut mitään opus deitä vastaan, kun en heistä juurikaan mitään tiennyt. En vain kokenut vastakääntyneenä, että minun pitäisi kovin alkaa missään tietyssä porukassa pyöriä, vaan halusin tutustua laajalti kaikenmoiseen toimintaan. Tämä ei sitten oppareille passannut! Mitään pahaa en koskaan heille tehnyt tai sanonut, mutta se tapa millä minua kohdeltiin, oli kaikkea muuta kuin kristityltä voisi odottaa!

        Taitaa olla sama kummajainen kirjoittanut kaikki kolme Opus Deitä kammoksuvaa viestiä.

        Oppareiden toiminta on aivan avointa, kts. esim http://www.bulevardifoorumi.org/ ja sieltä vielä Mikä on Opus Dei.

        Oppareihin on liittynyt kyllä muitakin kuin tämä ensimmäisessä kirjoituksessa mainittu Oskari, jäseniä vain voi olla monenlaisia.

        En kuulu Opus Deihin, mutta tunnen heitä, ja olen peräti kiistellyt heidän kanssaan joistakin Opus Dein periaatteista. Ja olen nainen! Syön pipollisen pa..aa, jos pitää paikkansa, että Suomen Opus Dein porukasta yksikään olisi heittäytynyt epäystävälliseksi vain siksi, ettei joku heidän toimintaansa tutustunut ole liittynyt joukkoon!


      • illi
        naisasianainen kirjoitti:

        Taitaa olla sama kummajainen kirjoittanut kaikki kolme Opus Deitä kammoksuvaa viestiä.

        Oppareiden toiminta on aivan avointa, kts. esim http://www.bulevardifoorumi.org/ ja sieltä vielä Mikä on Opus Dei.

        Oppareihin on liittynyt kyllä muitakin kuin tämä ensimmäisessä kirjoituksessa mainittu Oskari, jäseniä vain voi olla monenlaisia.

        En kuulu Opus Deihin, mutta tunnen heitä, ja olen peräti kiistellyt heidän kanssaan joistakin Opus Dein periaatteista. Ja olen nainen! Syön pipollisen pa..aa, jos pitää paikkansa, että Suomen Opus Dein porukasta yksikään olisi heittäytynyt epäystävälliseksi vain siksi, ettei joku heidän toimintaansa tutustunut ole liittynyt joukkoon!

        Lukemani perusteella ( Mikä on Opus Dei? )voin todeta, että OpusDein periaatteet ja toiminta vaikuttavat hyviltä ja kannatettavilta, enkä ymmärrä miksi järjestöön suhtaudutaan negatiivisesti ja ennakkoluuloisesti!? Olisipa muillakin kirkkokunnilla joku vastaava järjestö!


      • Ex-Seurakuntalainen
        entinen srk:lainen kirjoitti:

        Noin kävi minullekin. Oppareilla näyttää olevan aina samanlainen toimintamalli. Kun heille sitten selvisi, etten alkaisi heidän porukoissaan pyöriä, niin oli kuin jääkausi olisi Helsinkiin iskenyt! Olin pelkkää ilmaa! Ja varjelkoon sitä epäystävällisyyden määrää mitä osakseni sain!

        Alunperin minulla ei ollut mitään opus deitä vastaan, kun en heistä juurikaan mitään tiennyt. En vain kokenut vastakääntyneenä, että minun pitäisi kovin alkaa missään tietyssä porukassa pyöriä, vaan halusin tutustua laajalti kaikenmoiseen toimintaan. Tämä ei sitten oppareille passannut! Mitään pahaa en koskaan heille tehnyt tai sanonut, mutta se tapa millä minua kohdeltiin, oli kaikkea muuta kuin kristityltä voisi odottaa!

        Miksiköhän Opus Dein toiminta on niin kovin laskelmoivaa, mutta niin vähän kristillistä?


      • Kuunarikerholaiseksikin hau...
        illi kirjoitti:

        Lukemani perusteella ( Mikä on Opus Dei? )voin todeta, että OpusDein periaatteet ja toiminta vaikuttavat hyviltä ja kannatettavilta, enkä ymmärrä miksi järjestöön suhtaudutaan negatiivisesti ja ennakkoluuloisesti!? Olisipa muillakin kirkkokunnilla joku vastaava järjestö!

        Onhan Opus Dei kamala mörkö, kun se opettaa elämään kuten Raamattu sanoo ja käskee olemaan ystävällinen muille. Viimeksi mainittu on monelle täällä kirjoittavalle täysin ylivoimaista, kuten olemme huomanneet.


      • Sameli36
        naisasianainen kirjoitti:

        Taitaa olla sama kummajainen kirjoittanut kaikki kolme Opus Deitä kammoksuvaa viestiä.

        Oppareiden toiminta on aivan avointa, kts. esim http://www.bulevardifoorumi.org/ ja sieltä vielä Mikä on Opus Dei.

        Oppareihin on liittynyt kyllä muitakin kuin tämä ensimmäisessä kirjoituksessa mainittu Oskari, jäseniä vain voi olla monenlaisia.

        En kuulu Opus Deihin, mutta tunnen heitä, ja olen peräti kiistellyt heidän kanssaan joistakin Opus Dein periaatteista. Ja olen nainen! Syön pipollisen pa..aa, jos pitää paikkansa, että Suomen Opus Dein porukasta yksikään olisi heittäytynyt epäystävälliseksi vain siksi, ettei joku heidän toimintaansa tutustunut ole liittynyt joukkoon!

        Muutama, ei kovin moni, vuosi sitten tallusteli erään maaseutukaupungin kaduilla karhu. Kuullessaan asiasta poliisipäällikkö ei ensin huhuun uskonut vaan lupasi syödä hatullisen p-aa jos asia pitää paikkansa. Karhu saatiin sitten kiinni ja karkotettiin erämaihin ja poliisipäällikkö joutui valinnan eteen: syödäkö sanansa vai sitä mitä oli luvannut. Joku armelias ihminen lähetti sitten hänelle miniminikokoisen hatun lupauksen lunastamista varten. Tarinan jatkoa en tunne.

        Mutta nyt virkkuutaitoiset: koukku varmuuden vuoksi esille ja näpräämään naisasianaiselle pikkiriikkistä pipoa!


      • Uusi katolilainen
        naisasianainen kirjoitti:

        Taitaa olla sama kummajainen kirjoittanut kaikki kolme Opus Deitä kammoksuvaa viestiä.

        Oppareiden toiminta on aivan avointa, kts. esim http://www.bulevardifoorumi.org/ ja sieltä vielä Mikä on Opus Dei.

        Oppareihin on liittynyt kyllä muitakin kuin tämä ensimmäisessä kirjoituksessa mainittu Oskari, jäseniä vain voi olla monenlaisia.

        En kuulu Opus Deihin, mutta tunnen heitä, ja olen peräti kiistellyt heidän kanssaan joistakin Opus Dein periaatteista. Ja olen nainen! Syön pipollisen pa..aa, jos pitää paikkansa, että Suomen Opus Dein porukasta yksikään olisi heittäytynyt epäystävälliseksi vain siksi, ettei joku heidän toimintaansa tutustunut ole liittynyt joukkoon!

        Omasta puolestani voit jo syödä lupaamasi pipollisen pa...aa, koska kokemukseni oppareista ovat juuri sellaisia, joiksi et tahdo niitä uskoa.

        Kysypä Opus Dei -kokemuksia eronneilta, toisen avioliiton solmineilta, työttömiltä, köyhiltä ja vammaisilta. Sellaisia ei takuulla heillä ole, koska heille bulevardifoorumien ovet eivät edes avaudu!


      • Uusi katolilainen
        Kuunarikerholaiseksikin hau... kirjoitti:

        Onhan Opus Dei kamala mörkö, kun se opettaa elämään kuten Raamattu sanoo ja käskee olemaan ystävällinen muille. Viimeksi mainittu on monelle täällä kirjoittavalle täysin ylivoimaista, kuten olemme huomanneet.

        Johan jo vitsin murjasit. Vai opettaa OD elämään Raamatun mukaisesti?

        Oppareiden eliitti elää selibaatissa, joten miten se nyt olikaan: lisääntykää ja täyttäkää maa...


      • Uusi katolilainen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Miksiköhän Opus Dein toiminta on niin kovin laskelmoivaa, mutta niin vähän kristillistä?

        Opus Dei toitottaa aina avioliiton pyhyyttä ja ties mitä. Mutta ainakin minun kohdallani oppareiden leveä hymy hyytyi jäävuorisalaatiksi, kun ilmoitin purjehtivani avioliiton onnelliseen satamaan.

        En vieläkään tiedä oliko oppareiden negatiivisuuden syynä itse avioliiton solmiminen, puolisoni ei-katolilaisuus, puolisoni ei-akateemisuus vaiko kaikki kolme tekijää yhdessä. Keskusteluyhteyttä ei enää ole, yrityksistäni huolimatta. Enää en jaksa edes yrittää.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Uusi katolilainen kirjoitti:

        Opus Dei toitottaa aina avioliiton pyhyyttä ja ties mitä. Mutta ainakin minun kohdallani oppareiden leveä hymy hyytyi jäävuorisalaatiksi, kun ilmoitin purjehtivani avioliiton onnelliseen satamaan.

        En vieläkään tiedä oliko oppareiden negatiivisuuden syynä itse avioliiton solmiminen, puolisoni ei-katolilaisuus, puolisoni ei-akateemisuus vaiko kaikki kolme tekijää yhdessä. Keskusteluyhteyttä ei enää ole, yrityksistäni huolimatta. Enää en jaksa edes yrittää.

        Ehkäpä opparit laskelmoivat sinun pysyvän selibaatissa lopun ikääsi!


      • Kuunarikerholaiseksikin hau...
        Uusi katolilainen kirjoitti:

        Johan jo vitsin murjasit. Vai opettaa OD elämään Raamatun mukaisesti?

        Oppareiden eliitti elää selibaatissa, joten miten se nyt olikaan: lisääntykää ja täyttäkää maa...

        Seksi kuuluu vain avioliittoon. Tämä koskee muitakin kuin oppareita.


      • naisasianainen
        Uusi katolilainen kirjoitti:

        Omasta puolestani voit jo syödä lupaamasi pipollisen pa...aa, koska kokemukseni oppareista ovat juuri sellaisia, joiksi et tahdo niitä uskoa.

        Kysypä Opus Dei -kokemuksia eronneilta, toisen avioliiton solmineilta, työttömiltä, köyhiltä ja vammaisilta. Sellaisia ei takuulla heillä ole, koska heille bulevardifoorumien ovet eivät edes avaudu!

        Satun olemaan eronnut ja toisen avioliiton solminut, köyhyys lie suhteellista. Bulevardifoorumin ovet kyllä avautuvat.

        Ne Opus Dein jäsenet joita tunnen, ovat poikkeuksellisen hyvin käyttäytyviä ja kohteliaita. Oletan, että muutamat nimimerkit täällä (tarkoitushakuisesti) tulkitsevat töykeydeksi sen, että heidät jätetään hienotunteisesti rauhaan sen jälkeen kun he ovat osoittaneet, ettei Opus Dei heitä kiinnosta.

        Huomionhan he ovat jo aiemmin kokeneet tyrkyttämiseksi.

        Koko herjaava keskustelu kumpuaa tietämättömyydestä, ja näköjään vähän myös itsetunto-ongelmista.


      • Ajatteleva katolilainen
        Uusi katolilainen kirjoitti:

        Opus Dei toitottaa aina avioliiton pyhyyttä ja ties mitä. Mutta ainakin minun kohdallani oppareiden leveä hymy hyytyi jäävuorisalaatiksi, kun ilmoitin purjehtivani avioliiton onnelliseen satamaan.

        En vieläkään tiedä oliko oppareiden negatiivisuuden syynä itse avioliiton solmiminen, puolisoni ei-katolilaisuus, puolisoni ei-akateemisuus vaiko kaikki kolme tekijää yhdessä. Keskusteluyhteyttä ei enää ole, yrityksistäni huolimatta. Enää en jaksa edes yrittää.

        Todella ikävää kuultavaa, tuo kokemuksesi avioliittosi häveksymisestä. En oikein tiedä mitä sanoa, mutta sanon kuitenkin: osanottoni.

        Ehkä Jumala sillä tavoin osoitti sinulle oikean tien, johon Opus Dei ei vaikuta Hänen suunnitelmissaan kuuluvan. En sano tätä puolustellakseni epäkristillistä käyttäytymistä ja syrjintää, vaan antaakseni rohkeutta.

        Samaa olen muuten kuullut muiltakin, että vain "naisasianaiselle" tiedoksi.


      • Elisabeth
        illi kirjoitti:

        Lukemani perusteella ( Mikä on Opus Dei? )voin todeta, että OpusDein periaatteet ja toiminta vaikuttavat hyviltä ja kannatettavilta, enkä ymmärrä miksi järjestöön suhtaudutaan negatiivisesti ja ennakkoluuloisesti!? Olisipa muillakin kirkkokunnilla joku vastaava järjestö!

        luterilaisilla ainakin Luther-säätiö, joka on puhdasoppisempi kuin... Opus Dei valitsee jäsenensä tarkkaan kouluttautuneisuuden mukaan. Tosin OD myös ottaa kouluttaakseen varattomia nuoria, jotka sitten kasvavat järjestön ylläpitäjiksi.


      • Elisabeth
        naisasianainen kirjoitti:

        Satun olemaan eronnut ja toisen avioliiton solminut, köyhyys lie suhteellista. Bulevardifoorumin ovet kyllä avautuvat.

        Ne Opus Dein jäsenet joita tunnen, ovat poikkeuksellisen hyvin käyttäytyviä ja kohteliaita. Oletan, että muutamat nimimerkit täällä (tarkoitushakuisesti) tulkitsevat töykeydeksi sen, että heidät jätetään hienotunteisesti rauhaan sen jälkeen kun he ovat osoittaneet, ettei Opus Dei heitä kiinnosta.

        Huomionhan he ovat jo aiemmin kokeneet tyrkyttämiseksi.

        Koko herjaava keskustelu kumpuaa tietämättömyydestä, ja näköjään vähän myös itsetunto-ongelmista.

        tietoa OD:sta kyllä sitäkin enemmän. Ja kokemuksia.
        Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokainen katsokoon eteensä. Mehän vastaamme täällä vain omista teoistamme.


      • satunnainen ohikulkija
        Uusi katolilainen kirjoitti:

        Johan jo vitsin murjasit. Vai opettaa OD elämään Raamatun mukaisesti?

        Oppareiden eliitti elää selibaatissa, joten miten se nyt olikaan: lisääntykää ja täyttäkää maa...

        selibaatistakin kirjoitetaan.


      • Thor
        Kuunarikerholaiseksikin hau... kirjoitti:

        Seksi kuuluu vain avioliittoon. Tämä koskee muitakin kuin oppareita.

        Olihan itse Jeesuskin avioliiton omaisessa suhteessa Magdalan Mariaan. Tekikö hän siis syntiä ?


      • Muah
        Thor kirjoitti:

        Olihan itse Jeesuskin avioliiton omaisessa suhteessa Magdalan Mariaan. Tekikö hän siis syntiä ?

        No eipä ollut. DaVinci-koodi ei ole mikään tietokirja.


      • minä
        Muah kirjoitti:

        No eipä ollut. DaVinci-koodi ei ole mikään tietokirja.

        Juu, ei Da Vinci-koodi mikään tietokirja ole, mutta ei meistä kukaan voi tietää Jeesuksen naissuhteista mitään. Ehkäpä Dan Brown on kuin sokea kana, joka on sattumoisin löytänyt jyvän?


      • Thor
        minä kirjoitti:

        Juu, ei Da Vinci-koodi mikään tietokirja ole, mutta ei meistä kukaan voi tietää Jeesuksen naissuhteista mitään. Ehkäpä Dan Brown on kuin sokea kana, joka on sattumoisin löytänyt jyvän?

        Dan Brownin teos perustuu 2000 vuoden ajan kirjalliseen aineistoon ja perimätietoon. Jossain ei-kanonisoidussa evankeliumissakin kuvaillaan Marian ja Jeesuksen suhdetta.


      • Rome sweet home
        Thor kirjoitti:

        Dan Brownin teos perustuu 2000 vuoden ajan kirjalliseen aineistoon ja perimätietoon. Jossain ei-kanonisoidussa evankeliumissakin kuvaillaan Marian ja Jeesuksen suhdetta.

        Asia on käsitelty palstalla jo moneen kertaan, kuka jaksaa.
        Dan Brown kirjoittaa tuottoisaa viihdettä, jonka tasosta ei kannata alkaa kiistellä, makunsa kullakin.


      • Tuomas
        Rome sweet home kirjoitti:

        Asia on käsitelty palstalla jo moneen kertaan, kuka jaksaa.
        Dan Brown kirjoittaa tuottoisaa viihdettä, jonka tasosta ei kannata alkaa kiistellä, makunsa kullakin.

        Kyllä se totta on, sweet rome, eräissä ei-kanonisoiduissa evankeliumeissa kyllä kerrotaan Jeesuksen ja Magdalan Marian läheisestä suhteesta. Ei Dan Brown tätä keksinyt ole! Sinun mielestäsi nämä evankeliumit ovat varmaan 2000 vuotta vanhoja trolleja! ajatella, sitä jo silloin osattiin.


      • Rome sweet home
        Tuomas kirjoitti:

        Kyllä se totta on, sweet rome, eräissä ei-kanonisoiduissa evankeliumeissa kyllä kerrotaan Jeesuksen ja Magdalan Marian läheisestä suhteesta. Ei Dan Brown tätä keksinyt ole! Sinun mielestäsi nämä evankeliumit ovat varmaan 2000 vuotta vanhoja trolleja! ajatella, sitä jo silloin osattiin.

        olen saanut tarpeeksi tietoa joten turha yrittää.
        Kuvitellahan saa mielin määrin, jos kiinnostaa.
        Evvk.


      • Jänöjussi=
        Rome sweet home kirjoitti:

        olen saanut tarpeeksi tietoa joten turha yrittää.
        Kuvitellahan saa mielin määrin, jos kiinnostaa.
        Evvk.

        Juuri oikea toimintamalli! Pää vaan pensaaseen ja silmät kiinni. Ja sitten ihmetellään, kun katolilaisia syytetään älyllisestä epärehellisyydestä ja laiskuudesta...


      • Rome sweet home
        Jänöjussi= kirjoitti:

        Juuri oikea toimintamalli! Pää vaan pensaaseen ja silmät kiinni. Ja sitten ihmetellään, kun katolilaisia syytetään älyllisestä epärehellisyydestä ja laiskuudesta...

        mitä minäkin olen ehtinyt varmaan useita kymmeniä eri tutkijoilta eri maista tästä aiheesta, niin ei voi kuin ihmetellä ihmisten hyväuskoisuutta.

        Kansa vaatii leipää ja sirkushuveja, skandaaleja ja sensaatioita, elämyksiä - ei mitään uutta auringon alla tässä mielessä.


      • Rome sweet home
        Jänöjussi= kirjoitti:

        Juuri oikea toimintamalli! Pää vaan pensaaseen ja silmät kiinni. Ja sitten ihmetellään, kun katolilaisia syytetään älyllisestä epärehellisyydestä ja laiskuudesta...

        Hankin ja luin alkuperäistekstin ennen kuin käännöstä alettiin markkinoida Suomessa. Otsikon "Fact" alla luetellaan useita valheita, mm. "All descriptions of artwork, architecture, documents, and secret rituals in this novel are accurate." Ei pidä paikkaansa.

        Vastoin kaikkea järkeä, jotkut käyttävät tätä fiktiivistä keitosta tietolähteenä.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Rome sweet home kirjoitti:

        Hankin ja luin alkuperäistekstin ennen kuin käännöstä alettiin markkinoida Suomessa. Otsikon "Fact" alla luetellaan useita valheita, mm. "All descriptions of artwork, architecture, documents, and secret rituals in this novel are accurate." Ei pidä paikkaansa.

        Vastoin kaikkea järkeä, jotkut käyttävät tätä fiktiivistä keitosta tietolähteenä.

        Da Vinci koodi on osittain totta! Opus Dein salamyhkäinen ilmapiiri on ainakin kansainvälisen katolisen lehdistön ja useiden OD-kriittisten teosten mukaan juuri sellaista kuin Dan Brown kuvaa.

        Kertomus on pelkkää tarua, mutta taustakuviot toden totta. Se onkin kirjan todellinen saavutus.


      • Legion Entragere
        Rome sweet home kirjoitti:

        Asia on käsitelty palstalla jo moneen kertaan, kuka jaksaa.
        Dan Brown kirjoittaa tuottoisaa viihdettä, jonka tasosta ei kannata alkaa kiistellä, makunsa kullakin.

        Lukekaa Robert Hutchinsonin kirja Their Kingdom come......niin saatte uutta perspektiiviä OD:n toiminnasta ja suhteista mm Mafiaan.....

        OD:n on pahanlaatuinen kasvain joka on poistettava tavalla tai toisella


      • sitten
        Rome sweet home kirjoitti:

        Hankin ja luin alkuperäistekstin ennen kuin käännöstä alettiin markkinoida Suomessa. Otsikon "Fact" alla luetellaan useita valheita, mm. "All descriptions of artwork, architecture, documents, and secret rituals in this novel are accurate." Ei pidä paikkaansa.

        Vastoin kaikkea järkeä, jotkut käyttävät tätä fiktiivistä keitosta tietolähteenä.

        kaksi esimerkkiä mitkä ei pidä paikkaansa.


      • Rome sweet home
        sitten kirjoitti:

        kaksi esimerkkiä mitkä ei pidä paikkaansa.

        mutta kuten sanottu, kuka jaksaa?
        Kirjan ongelmallisin sivu on juuri tuo "Facts". Ilman sitä se olisi vain yksi kaupallisesti myyväksi laskelmoitu dekkari muiden joukossa.
        Mutta kun se väittää olevansa enemmän.
        Tässä 2 esimerkkiä:
        1. On ihan fakta, että Louvressa ei ole wc:tä josta näkisit yhtä aikaa Eiffel-tornin, Riemukaaren ja Saint-Sulpicen, kuten kirjassa väitetään.
        2. Ei ole mitään Prieuré de Sion -järjestöä, joka olisi _jatkunut_ tähän päivään ja perustettu lähes 1000 vuotta sitten.

        Onko Pariisissa muuten Haxo-nimistä katua? Ihmettelenpä jos on, mutta ainakin haxo -> hoax.

        Taidetulkinnat ovat huvittavia. Kuka tahansa voi todeta, että tuon ajan maalauksissa erityisesti nuoret miehet muistuttavat usein naisia. Yhtä hyvin voisi sanoa että siinä ja siinä taulussa, jokin arkkienkeli onkin yllätys yllätys - nainen. (Eikä taiteilijalla todellakaan ole ollut mitään sellaista mielessään.) Se väitteestä, että maalauksessa Viimeinen ehtoollinen olisi Jeesusta lähinnä nainen eikä apostoli Johannes, jonka Leonardo siihen maalasi.

        Jne.

        Kristinuskon ja kirkon historiasta on niin paljon virheitä, että yksi arvostelija, Per Beskow, luonnehti sitä osuvasti sanoin "denna obeskrivliga rappakalja". Hänen artikkelinsa on luettavissa täällä:

        www.signum.se/signum/template.php?page=read&id=1316


      • Legion Etrangere
        Jänöjussi= kirjoitti:

        Juuri oikea toimintamalli! Pää vaan pensaaseen ja silmät kiinni. Ja sitten ihmetellään, kun katolilaisia syytetään älyllisestä epärehellisyydestä ja laiskuudesta...

        Rue Haxo on olemassa Pariisissa...nimi tulee Napoleonin pioneerikenraali Paroni Francois Nicolas Benoit Haxosta (1774-1838)..katu sijaitsee 19 arrodissemantissa..eli kaupunginosassa..Pere-lachaisen hautausmaan takana......tuli asusteltua aika lähellä joskus 10 vuotta sitten,,,

        sorry olisin vastanut oikeaan paikkaan viestiketjussa mutta systeemi ei anna..


      • Rome sweet home
        Legion Etrangere kirjoitti:

        Rue Haxo on olemassa Pariisissa...nimi tulee Napoleonin pioneerikenraali Paroni Francois Nicolas Benoit Haxosta (1774-1838)..katu sijaitsee 19 arrodissemantissa..eli kaupunginosassa..Pere-lachaisen hautausmaan takana......tuli asusteltua aika lähellä joskus 10 vuotta sitten,,,

        sorry olisin vastanut oikeaan paikkaan viestiketjussa mutta systeemi ei anna..

        Tuo olikin hauska detalji. En esittänytkään varmana tietona, ettei sellaista voisi olla. Ja edelleen tuo haxo johtaa hoaxiin. Dan Brown harrastaa paljonkin sana- ja kirjainleikkejä, ja mitä enemmän tietää, sitä enemmän niitä huomaa.
        Fiktiohan on aina joka tapauksessa sekoitus reaalimaailmaa ja fantasiaa.


      • Rome sweet home
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Da Vinci koodi on osittain totta! Opus Dein salamyhkäinen ilmapiiri on ainakin kansainvälisen katolisen lehdistön ja useiden OD-kriittisten teosten mukaan juuri sellaista kuin Dan Brown kuvaa.

        Kertomus on pelkkää tarua, mutta taustakuviot toden totta. Se onkin kirjan todellinen saavutus.

        ja tutkimaan OD:n omia sivuja ja OD-kriittisiä, kuten Opus Dei Awareness nettisivuja jne.

        Ja jos ei tiedä katolisuudesta yleensä, ottamaan siitäkin selvää enemmän oikeista tietolähteistä.

        Jotkut näyttävät luulevan että Opus Dei = Katolinen kirkko.

        Joku kertoi lukeneensa Da Vinci koodin ja sanoi, että se auttoi "ymmärtämään katolilaisia". Anna minun kaikki kestää. Jos ennestään tieto katolisuudesta perustuu Välskärin kertomuksiin
        ja median välittämään kuvaan,
        niin Dan Brown tarjoaa loppusilauksen?


      • eikä oltu tuntevinan
        naisasianainen kirjoitti:

        Taitaa olla sama kummajainen kirjoittanut kaikki kolme Opus Deitä kammoksuvaa viestiä.

        Oppareiden toiminta on aivan avointa, kts. esim http://www.bulevardifoorumi.org/ ja sieltä vielä Mikä on Opus Dei.

        Oppareihin on liittynyt kyllä muitakin kuin tämä ensimmäisessä kirjoituksessa mainittu Oskari, jäseniä vain voi olla monenlaisia.

        En kuulu Opus Deihin, mutta tunnen heitä, ja olen peräti kiistellyt heidän kanssaan joistakin Opus Dein periaatteista. Ja olen nainen! Syön pipollisen pa..aa, jos pitää paikkansa, että Suomen Opus Dein porukasta yksikään olisi heittäytynyt epäystävälliseksi vain siksi, ettei joku heidän toimintaansa tutustunut ole liittynyt joukkoon!

        mulle ainakin oltiin epäystävällisiä ja viileitä


      • 15+19
        eikä oltu tuntevinan kirjoitti:

        mulle ainakin oltiin epäystävällisiä ja viileitä

        En nyt tiedä onko mitään järkeä nostaa esiin näitä vanhoja viesti ketjuja, mutta minulle ei olla kyllä ikinä oltu epäystävällisiä tai viileitä. En ole jäsen, mutta olen ollut OD:n lähellä neljän vuoden ajan, kahdessa eri maassa (kumpikaan ei tosin Suomi). Sekä jäsenet että papit ovat olleet tosi mukavia ja ystävällisiä. Olen ihan avoimesti tuonut esiin että tällä hetkellä liittyminen ei ole ajankohtaista koska on niin paljon muuta tapahtumassa kokoajan meidän elämässä. Rikkaudestakaan ei voi puhua, kyllähän me pärjäillään, mutta sekä mieheni että minä olemme jatko-opiskelijoita.


    • Elisabeth

      suomalaisten suhtautumiseen tyrkytyksiin. Näemme heti ketunhännän tyrkyttäjän kainalossa.
      Tosikkomaisuuskin on tehokas karkote.

      • Ex-Seurakuntalainen

        Oppareiden ihaileman markkinatalouden lakien ja kaiken järjenkin mukaan heidän olisi pitänyt jättää Suomi jo ajat sitten. Mitään todellista, kestävää vastakaikua oppareiden aggressiivinen värväystoiminta ei ole osakseen saanut. Päinvastoin Da Vinci koodin vanavirrassa monet ovat havahtuneet sille, että täälläkin elää ja vaikuttaa moinen lahko.

        Olisiko tässä koira haudattuna? Tavoitteleeko Opus Dei Helsingin hiippakunnan valtaamista? Virossa valtaus on näemmä jo onnistunut ja nykyisessä hiippakuntamme syöksykierteessä Opus Dei voi hyvinkin tyrkyttää itseään "tuttuna ja turvallisena" vaihtoehtona hiippakuntamme "pelastamiseksi".


      • Uusi katolilainen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Oppareiden ihaileman markkinatalouden lakien ja kaiken järjenkin mukaan heidän olisi pitänyt jättää Suomi jo ajat sitten. Mitään todellista, kestävää vastakaikua oppareiden aggressiivinen värväystoiminta ei ole osakseen saanut. Päinvastoin Da Vinci koodin vanavirrassa monet ovat havahtuneet sille, että täälläkin elää ja vaikuttaa moinen lahko.

        Olisiko tässä koira haudattuna? Tavoitteleeko Opus Dei Helsingin hiippakunnan valtaamista? Virossa valtaus on näemmä jo onnistunut ja nykyisessä hiippakuntamme syöksykierteessä Opus Dei voi hyvinkin tyrkyttää itseään "tuttuna ja turvallisena" vaihtoehtona hiippakuntamme "pelastamiseksi".

        Uusi piispamme Józef on kuulemani mukaan hyvinkin Opus Dei - myönteinen, joten tuskinpa OD:n tarvitsee enää yrittää hiippakuntamme valtausta. Ovathan sen rahat jo nykytilassa OD:n käsissä ja valvonnassa, kun isä Rudolf hoitaa finansseja.


    • Uusi katolilainen 2

      Mielenkiintoista tekstiä. En tiedä mistä johtuu, mutta en tunne tai tiedä mihin ryhmittymään ihmiset ylipäänsä kuuluvat, eli en tiedä kuka on opusdeiläinen ja kuka ei. Minulta ei ole koskaan tullut kukaan kysymään mitään tai tyrkyttämään mitään ja olen mielestäni jutellut kaikennäköisten ihmisten kanssa ja kysellyt kaikenlaisia asioita tietämättä, että kuka on mitäkin.

      Missä ihmeessä te olette joutuneet tuollaisen "käännytyksen" uhriksi, koska vaikka miten yrittäisin pinnistellä muistiani en tiedä, että olisin ikinä kenenkään opusdeiläisen kanssa edes puhunut... tai siis en ole tullut tietämään, että tämä henkilö olisi odläinen.

      Eli itselläni ei ainakaan ole mitään pahaa sanottavaa, mutta ei kyllä hyvääkään, koska en tiettävästi arkielämässä ole ikinä ko. järjestöön törmäillyt.

      • Uusi minkäkin

        ...täältä kehä 3:n ulkopuolelta. Ei minkäänlaisia ongelmia.


      • kehän sisäpuolelta
        Uusi minkäkin kirjoitti:

        ...täältä kehä 3:n ulkopuolelta. Ei minkäänlaisia ongelmia.

        En minäkään ole koskaan oppareihin Kehä3:n ulkopuolella törmännyt, vaikka kotipaikka muualla Suomessa onkin. Helsinkiin näyttää toiminta keskittyneen ja täällä olen oppareihin törmännytkin.

        En osaa sanoa millä perusteella opparit kontaktia ottavat. Joku kriteeri siinä varmaankin on, mutta tätä pitäisi kysyä heiltä itseltään. Tosin tuskin vastaisivat. No, joka tapauksessa Henrikissä minua lähestyttiin v. 1995. Kovin oli ystävällistä ja avuliasta porukkaa ensin, homma kuitenkin kuivahti kokoon, kun en innostunut aatteesta. Olen Henrikissä törmännyt monesti jälkeenpäin tähän 'sponsoriini', mutta lämmön aste on valahtanut pakkasen puolelle tervehdyksessä. Itse asiassa uskallan väitttää, että jos en itsepintaisesti itse tervehtisi, hän ei aloitetta hein sanomiseen tekisi. Että se siitä.

        Mutta samaan hengenvetoon on muisteltava, että parikin tyttöä, jotka kääntyivät samoihin aikoihin kuin itse, ja jotka olivat tosi ahkeria kirkossäkävijöitä, niin heitä ei koskaan opparit lähestyneet. Kyllä heillä selkeästi jotkin kriteerit on! Mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin voihan heihin itsekin ottaa yhteyttä. Mitä sitä aloitetta odottelemaan!


      • Uusi katolilainen 2
        kehän sisäpuolelta kirjoitti:

        En minäkään ole koskaan oppareihin Kehä3:n ulkopuolella törmännyt, vaikka kotipaikka muualla Suomessa onkin. Helsinkiin näyttää toiminta keskittyneen ja täällä olen oppareihin törmännytkin.

        En osaa sanoa millä perusteella opparit kontaktia ottavat. Joku kriteeri siinä varmaankin on, mutta tätä pitäisi kysyä heiltä itseltään. Tosin tuskin vastaisivat. No, joka tapauksessa Henrikissä minua lähestyttiin v. 1995. Kovin oli ystävällistä ja avuliasta porukkaa ensin, homma kuitenkin kuivahti kokoon, kun en innostunut aatteesta. Olen Henrikissä törmännyt monesti jälkeenpäin tähän 'sponsoriini', mutta lämmön aste on valahtanut pakkasen puolelle tervehdyksessä. Itse asiassa uskallan väitttää, että jos en itsepintaisesti itse tervehtisi, hän ei aloitetta hein sanomiseen tekisi. Että se siitä.

        Mutta samaan hengenvetoon on muisteltava, että parikin tyttöä, jotka kääntyivät samoihin aikoihin kuin itse, ja jotka olivat tosi ahkeria kirkossäkävijöitä, niin heitä ei koskaan opparit lähestyneet. Kyllä heillä selkeästi jotkin kriteerit on! Mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin voihan heihin itsekin ottaa yhteyttä. Mitä sitä aloitetta odottelemaan!

        Kiitos vastauksesta!
        Ei minua opusdei kiinnosta, mutta ehkä sitten en kuulu heidän kohderyhmäänsä tai ole muuten kiinnostava, kun ei kontaktia ole otettu. Eli porskuttelen eteenpäin harmaahiirenä tästäkin eteenpäin!


      • Ex-Seurakuntalainen
        Uusi minkäkin kirjoitti:

        ...täältä kehä 3:n ulkopuolelta. Ei minkäänlaisia ongelmia.

        Opus Dein rienauskierteeseen joutuneilla ei kai sitten liene muita vaihtoehtoja kuin muutaa Kehä kolmosen ulkopuolelle.

        Olen pannut merkille, että papit ovat kovin, kovin vaitonaisia Opus Deihin kohdistuvassa kritiikissään. Ettei tule uusia "isä Janeja".


      • Uusi katolilainen

        Kuten aikaisemmin kirjoitin, omat kokemukseni oppareista eivät ole hyviä. Olisi mukavaa kuulla, jos jollakulla toisella on erilaisia kokemuksia.

        Ainakin omassa seurakunnassani opparit eivät nauti hyvästä maineesta. Olen kuullut huhuja muun muassa siitä, että Kuunarikerhoon kutsuttaisiin vain Etelä-Helsingin hienostokotien kasvatteja. Onko totta?


      • Ex-Seurakuntalainen
        Uusi katolilainen kirjoitti:

        Kuten aikaisemmin kirjoitin, omat kokemukseni oppareista eivät ole hyviä. Olisi mukavaa kuulla, jos jollakulla toisella on erilaisia kokemuksia.

        Ainakin omassa seurakunnassani opparit eivät nauti hyvästä maineesta. Olen kuullut huhuja muun muassa siitä, että Kuunarikerhoon kutsuttaisiin vain Etelä-Helsingin hienostokotien kasvatteja. Onko totta?

        Seurakuntamme voi hyvinkin olla sama, koska minunkaan seurakunnassani oppareiden maine ei ole pörssissä noteeraamisen arvoinen.

        Joka tapauksessa olisi mielenkiintoista keskustella siitä mitä opparit täällä oikein tekevät. Miksi Suomi on heille niin houkutteleva apaja, että täällä pysytään, vaikka oma toiminta ei ole tuottanut käytännössä mitään tuloksia?

        Olisi tietenkin kaikin puolin rakentavaa, jos opparit itse selostaisivat hankkeistaan, tarkoitusperistään, ilon ja pettymyksen aiheistaan. Mutta sellaista lienee turhaa odottaa!


      • naisasianainen
        Uusi katolilainen kirjoitti:

        Kuten aikaisemmin kirjoitin, omat kokemukseni oppareista eivät ole hyviä. Olisi mukavaa kuulla, jos jollakulla toisella on erilaisia kokemuksia.

        Ainakin omassa seurakunnassani opparit eivät nauti hyvästä maineesta. Olen kuullut huhuja muun muassa siitä, että Kuunarikerhoon kutsuttaisiin vain Etelä-Helsingin hienostokotien kasvatteja. Onko totta?

        Taas löytyy tietoa netistä, http://www.kuunarikerho.org/. Ei sinne ketään kutsuta, se on tavallinen kristillinen nuortenkerho, johon voi liittyä ihan asuinpaikasta tai perheen tulotasosta riippumatta.

        Olisi tietenkin aika luonnollista, että kun kerho sijaitsee fredalla, sinne voisi tulla poikia enemmän kantakaupungista kuin kauempaa. Mutta tuskinpa tuotakaan on tilastoitu.


      • Ajatteleva katolilainen
        naisasianainen kirjoitti:

        Taas löytyy tietoa netistä, http://www.kuunarikerho.org/. Ei sinne ketään kutsuta, se on tavallinen kristillinen nuortenkerho, johon voi liittyä ihan asuinpaikasta tai perheen tulotasosta riippumatta.

        Olisi tietenkin aika luonnollista, että kun kerho sijaitsee fredalla, sinne voisi tulla poikia enemmän kantakaupungista kuin kauempaa. Mutta tuskinpa tuotakaan on tilastoitu.

        Muutamat ovat kirjoittaneet täällä omakohtaisista kokemuksista Opus Dein keskuksista ja niiden asukeista, ja sinä tarjoat vastaukseksi kaikkiin avoimiin kysymyksiin yhtä onnetonta nettisivua!

        Aivan sama kuin minä tyrkyttäisin Tasavallan Presidentin nettisivua vastaukseksi kaikille niille, jotka valittavat yhteiskuntamme ongelmista.

        Siis haloo?


      • Ajatteleva katolilainen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Opus Dein rienauskierteeseen joutuneilla ei kai sitten liene muita vaihtoehtoja kuin muutaa Kehä kolmosen ulkopuolelle.

        Olen pannut merkille, että papit ovat kovin, kovin vaitonaisia Opus Deihin kohdistuvassa kritiikissään. Ettei tule uusia "isä Janeja".

        Muistan elävästi kysyneeni muutamilta papeiltamme heidän NEUVOAAN Opus Deistä. Kukaan ei oikeastaan suostunut sanomaan mitään - paitsi isä Jan, joka neuvoi minua löytämään oman paikkani ensin seurakuntani keskuudesta ja vasta sitten hakeutumaan eri ryhmiin.

        Miksi papit ovat niin hiljaa Opus Deistä? Onko Opus Dein arvosteleminen kiellettyä? Jos on, minusta meidän olisi syytä tietää siitä. Silloin emme kysyisi mitään.


      • naisasianainen
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        Muutamat ovat kirjoittaneet täällä omakohtaisista kokemuksista Opus Dein keskuksista ja niiden asukeista, ja sinä tarjoat vastaukseksi kaikkiin avoimiin kysymyksiin yhtä onnetonta nettisivua!

        Aivan sama kuin minä tyrkyttäisin Tasavallan Presidentin nettisivua vastaukseksi kaikille niille, jotka valittavat yhteiskuntamme ongelmista.

        Siis haloo?

        Olen niinikään kirjoittanut omakohtaisista kokemuksistani Opus Dein Helsingin "keskuksesta".

        Ja olen linkittänyt tänne kaksi nettisivustoa, joista toisessa kerrottiin selkeästi Opus Dein toiminnasta ja periaatteista, ja toisessa taas nuortenkerhosta, jota huhujen perusteella epäiltiin tietynlaisille piireille suunnatuksi.

        Ei minulla ole vastausta kaikkiin avoimiin kysymyksiin.
        Ja mahdotontahan on vastatakin kysymyksiin, jotka eivät aidosti ole kysymyksiä, vaan kysymysten muotoon puettua Opus Dei -vastaisuutta vailla pienintäkään halua kohdata totuutta.


      • Elisabeth
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        Muistan elävästi kysyneeni muutamilta papeiltamme heidän NEUVOAAN Opus Deistä. Kukaan ei oikeastaan suostunut sanomaan mitään - paitsi isä Jan, joka neuvoi minua löytämään oman paikkani ensin seurakuntani keskuudesta ja vasta sitten hakeutumaan eri ryhmiin.

        Miksi papit ovat niin hiljaa Opus Deistä? Onko Opus Dein arvosteleminen kiellettyä? Jos on, minusta meidän olisi syytä tietää siitä. Silloin emme kysyisi mitään.

        Olet siis valmis jättämään kyselyt sikseen, jos kyseleminen on kiellettyä?
        Minä haluan kysyä Sinulta, miten rakennat tätä yhteiskuntaa, johon kirkkosikin kuuluu?


      • Elisabeth
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        Muistan elävästi kysyneeni muutamilta papeiltamme heidän NEUVOAAN Opus Deistä. Kukaan ei oikeastaan suostunut sanomaan mitään - paitsi isä Jan, joka neuvoi minua löytämään oman paikkani ensin seurakuntani keskuudesta ja vasta sitten hakeutumaan eri ryhmiin.

        Miksi papit ovat niin hiljaa Opus Deistä? Onko Opus Dein arvosteleminen kiellettyä? Jos on, minusta meidän olisi syytä tietää siitä. Silloin emme kysyisi mitään.

        mutta mielestäni kylläkin väärällä tavalla. Oletko todella valmis lopettamaan arvostelut, jos ne ovat kiellettyjä? Huomaa, että kyseleminen ei ole arvostelua.
        Minä puolestani haluan kysyä Sinulta: miten rakennat tätä yhteiskuntaa, johon kirkkosikin kuuluu?


      • Jatsi poliisi
        kehän sisäpuolelta kirjoitti:

        En minäkään ole koskaan oppareihin Kehä3:n ulkopuolella törmännyt, vaikka kotipaikka muualla Suomessa onkin. Helsinkiin näyttää toiminta keskittyneen ja täällä olen oppareihin törmännytkin.

        En osaa sanoa millä perusteella opparit kontaktia ottavat. Joku kriteeri siinä varmaankin on, mutta tätä pitäisi kysyä heiltä itseltään. Tosin tuskin vastaisivat. No, joka tapauksessa Henrikissä minua lähestyttiin v. 1995. Kovin oli ystävällistä ja avuliasta porukkaa ensin, homma kuitenkin kuivahti kokoon, kun en innostunut aatteesta. Olen Henrikissä törmännyt monesti jälkeenpäin tähän 'sponsoriini', mutta lämmön aste on valahtanut pakkasen puolelle tervehdyksessä. Itse asiassa uskallan väitttää, että jos en itsepintaisesti itse tervehtisi, hän ei aloitetta hein sanomiseen tekisi. Että se siitä.

        Mutta samaan hengenvetoon on muisteltava, että parikin tyttöä, jotka kääntyivät samoihin aikoihin kuin itse, ja jotka olivat tosi ahkeria kirkossäkävijöitä, niin heitä ei koskaan opparit lähestyneet. Kyllä heillä selkeästi jotkin kriteerit on! Mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin voihan heihin itsekin ottaa yhteyttä. Mitä sitä aloitetta odottelemaan!

        isä Rudolfin Jyväskylässä. Se taisi olla kesällä 1998.

        Luulisi, että yksi kriteeri on se, että henkiö ei saa olla psykologisesti valmis. Ts. häntä on vileä pystyttävä muovamaan haluttuun suuntaa.

        Toki sosiaalinen taustakin varmasti merkitsee.

        Samoin sukupuoli. Miksi ne, jotka eivät pidä naista miehen vertaisena haluaisivat naisia joukkoonsa?

        Mutta toisaalta noinhan kaikki sääntökunnat suhtaustuvat mahdollisiin jäseniin.


      • Kokemus puhuu
        naisasianainen kirjoitti:

        Olen niinikään kirjoittanut omakohtaisista kokemuksistani Opus Dein Helsingin "keskuksesta".

        Ja olen linkittänyt tänne kaksi nettisivustoa, joista toisessa kerrottiin selkeästi Opus Dein toiminnasta ja periaatteista, ja toisessa taas nuortenkerhosta, jota huhujen perusteella epäiltiin tietynlaisille piireille suunnatuksi.

        Ei minulla ole vastausta kaikkiin avoimiin kysymyksiin.
        Ja mahdotontahan on vastatakin kysymyksiin, jotka eivät aidosti ole kysymyksiä, vaan kysymysten muotoon puettua Opus Dei -vastaisuutta vailla pienintäkään halua kohdata totuutta.

        Se että sinulla on tietynlaisia kokemuksia, ei sulje pois sitä, etät jollakulla muulla on toisenlaisia kokemuksia. Luulisi tämän olevan selvää aikuiselle(?) ihmiselle.

        Mitä kauheaa siinä nyt on, että OD ei ole kaikkien mielestä täydellinen? Ei tässä maailmassa kaikki samoja asioita hyvänä pidä, tämän kun tajuaa, niin ei ehkä koe tarvetta kiihkeään puolustukseen ja toisten kokemusten lyttäämiseen. Informaatiosta puheenollen, tuskinpa tänne kannattaa postata OD:n itsensä ylläpitämiä linkkejä, ei sieltä puolueetonta tietoa irti saa, vaan kaikki on niin ruusunpunaisen ihanaa ja hyvää ja kaunista...


      • opiskelija
        naisasianainen kirjoitti:

        Olen niinikään kirjoittanut omakohtaisista kokemuksistani Opus Dein Helsingin "keskuksesta".

        Ja olen linkittänyt tänne kaksi nettisivustoa, joista toisessa kerrottiin selkeästi Opus Dein toiminnasta ja periaatteista, ja toisessa taas nuortenkerhosta, jota huhujen perusteella epäiltiin tietynlaisille piireille suunnatuksi.

        Ei minulla ole vastausta kaikkiin avoimiin kysymyksiin.
        Ja mahdotontahan on vastatakin kysymyksiin, jotka eivät aidosti ole kysymyksiä, vaan kysymysten muotoon puettua Opus Dei -vastaisuutta vailla pienintäkään halua kohdata totuutta.

        Itse tutustuin Opus Deihin myös infokurssiaikana. Olin hyvin lähellä liittyä jäseneksi, mutta tein päätöksen etten liity, koska siellä oli asioita, joita en voinut hyväksyä.

        Yksi tällainen on se, että kun aloin mennä syvemmälle heidän "maailmaansa" ja teologiaansa, minulle jäi se kuva, että perustajalla oli suurempi rooli kuin Kristuksella, minusta hänen kunnioituksensa oli ylikorostunutta verrattuna esim. moneen sääntökuntaan. Toinen asia oli köyhien ja syrjäytyneiden täydellinen huomiotta jättäminen, heille ei saanut antaa rahaa tai materiaalista apua, koska Opus Dein sanojen mukaan on olemassa järjestöjä, jotka huolehtivat heistä. Heillä on ei-antamisen apostolaatti (apostolate of not giving). Kaikesta peritään maksu. Minusta heidän sydämensä oli sulkeutunut köyhemmiltä ihmisiltä ja heidän ongelmiltaan. Ajattelin että entä jos se satun olemaan minä, joka olen silloin paikalla kun joku syrjäytynyt ihminen tarvitsee apua, eikö auttaminen ole velvollisuuteni? Minusta tämä koskee kaikkia kristittyjä, ketään erottamatta, sillä Kristus itse samastui köyhiin. Miksi jokin järjestö olisi poikkeus tähän, että heidän ei tarvitsisi auttaa hädässä olevia? Ajattelin että minä en voi elää niin, tästä tuli minulle huono omatunto. Ja kuitenkin Opus Dein jäsenet itse kerää rahaa tilaisuuksissaan itselleen ja mitään ei saa ilman maksua, lahjaksi, ei edes kahvitarjoilua.

        He sanovat etteivät auta köyhiä koska ovat itsekin "köyhiä" ja eivät omista mitään. Mutta mitä tämä köyhyys on, kun kaikilla on kalliita vaatteita, hienoja autoja ja asuvat parhaalla paikalla. Eivät he ole minusta ihan "tavallisia" ihmisiä. Ja usein he halusivat tilaisuuksiin rikkaita ihmisiä ja niitä joilla on vaikutusvaltaa, yliopistoihmisiä jne.

        Ja myöskin en tykännyt siitä manipuloinnista ystävyyssuhteilla. Ihmisten selän takana juoniteltiin että heidät olisi saanut liittymään ja tulemaan tilaisuuksiin ja hengellisessä ohjauksessa pääaiheena oli että olenko kutsunut ystäviä keskukseen. Ei yhtään ajateltu, että mitä jos näiden ihmisten kohdalla Jumala haluaa heille jotain muuta kutsumusta. Siinä ei ollut vapautta. Haluan itse nähdä minun ystäviäni sen takia että he ovat minulle rakkaita ja viihdyn heidän seurassaan, en siksi että minun pitää saada heitä liittymään Opus Deihin. Mutta Opus Deissä ei minun kokemuksen mukaan ollut aitoja ystävyyssuhteita. Itse halusin uskoa, että minun keskuksessa oleva ystävä oli minulle todellinen ystävä, mutta kun sanoin että en voi liittyä jäseneksi mutta haluan silti olla hänen ystävänsä, hän ei enää soittanut minulle kertaakaan! Minulla oli tosi ikävä tätä ystävää ja soitin sitten itse hänelle mutta vaikka hän sanoi että voit joskus tulla käymään hän ei koskaan enää kutsunut minua mihinkään tilaisuuteen tai halunnut nähdä minua. Tämä loukkasi minua koska ajattelin että hän välitti minusta oikeasti.

        Haluan vielä sanoa että en ole kirkon opetuksen vastainen ihminen ollenkaan. Ymmärrän myös että jollain ihmisellä saattaa olla kutsumus Opus Dein kaltaisiin järjestöihin ja se saattaa olla heille hyödyllinen. Mutta omalta kohdaltani vain sanon, että jos jonkin järjestön toiminta edes jossain kohden on ristiriidassa evankeliumin hengen kanssa sitä ei voi noin vain "selittää pois", ja en halua sellaiseen sitoutua, vaikka monille ulkopuolisille Opus Dei varmasti antaakin hyvää hengellistä opetusta monissa asioissa. Minusta tarkoitus ei pyhitä keinoja. Vaikka heidän tarkoituksensa varmasti on heidän mielessään hyvä (ihmisen liittyminen jäseneksi ja siten uskonsa syvällisempi harjoittaminen vaikka siten että rukoilee ja käy ripillä useammin, jne), niin siihen ei tule käyttää keinoja jotka ovat vääriä (manipulointi, juonittelu, se ettei kerro heti kaikkea mitä jäsenyys sisältää jne.). Hyvyys, jota ei ole saavutettu hyvillä keinoilla ei ole hyvyyttä.

        Opus Dein koko kuvaa ei näe virallisilta sivuilta, vaan se avautuu vasta pikkuhiljaa. He on aika varovaisia missä määrin kertovat kaikkea mitä jäsenyyteen kuuluu.


      • henkkalainen
        opiskelija kirjoitti:

        Itse tutustuin Opus Deihin myös infokurssiaikana. Olin hyvin lähellä liittyä jäseneksi, mutta tein päätöksen etten liity, koska siellä oli asioita, joita en voinut hyväksyä.

        Yksi tällainen on se, että kun aloin mennä syvemmälle heidän "maailmaansa" ja teologiaansa, minulle jäi se kuva, että perustajalla oli suurempi rooli kuin Kristuksella, minusta hänen kunnioituksensa oli ylikorostunutta verrattuna esim. moneen sääntökuntaan. Toinen asia oli köyhien ja syrjäytyneiden täydellinen huomiotta jättäminen, heille ei saanut antaa rahaa tai materiaalista apua, koska Opus Dein sanojen mukaan on olemassa järjestöjä, jotka huolehtivat heistä. Heillä on ei-antamisen apostolaatti (apostolate of not giving). Kaikesta peritään maksu. Minusta heidän sydämensä oli sulkeutunut köyhemmiltä ihmisiltä ja heidän ongelmiltaan. Ajattelin että entä jos se satun olemaan minä, joka olen silloin paikalla kun joku syrjäytynyt ihminen tarvitsee apua, eikö auttaminen ole velvollisuuteni? Minusta tämä koskee kaikkia kristittyjä, ketään erottamatta, sillä Kristus itse samastui köyhiin. Miksi jokin järjestö olisi poikkeus tähän, että heidän ei tarvitsisi auttaa hädässä olevia? Ajattelin että minä en voi elää niin, tästä tuli minulle huono omatunto. Ja kuitenkin Opus Dein jäsenet itse kerää rahaa tilaisuuksissaan itselleen ja mitään ei saa ilman maksua, lahjaksi, ei edes kahvitarjoilua.

        He sanovat etteivät auta köyhiä koska ovat itsekin "köyhiä" ja eivät omista mitään. Mutta mitä tämä köyhyys on, kun kaikilla on kalliita vaatteita, hienoja autoja ja asuvat parhaalla paikalla. Eivät he ole minusta ihan "tavallisia" ihmisiä. Ja usein he halusivat tilaisuuksiin rikkaita ihmisiä ja niitä joilla on vaikutusvaltaa, yliopistoihmisiä jne.

        Ja myöskin en tykännyt siitä manipuloinnista ystävyyssuhteilla. Ihmisten selän takana juoniteltiin että heidät olisi saanut liittymään ja tulemaan tilaisuuksiin ja hengellisessä ohjauksessa pääaiheena oli että olenko kutsunut ystäviä keskukseen. Ei yhtään ajateltu, että mitä jos näiden ihmisten kohdalla Jumala haluaa heille jotain muuta kutsumusta. Siinä ei ollut vapautta. Haluan itse nähdä minun ystäviäni sen takia että he ovat minulle rakkaita ja viihdyn heidän seurassaan, en siksi että minun pitää saada heitä liittymään Opus Deihin. Mutta Opus Deissä ei minun kokemuksen mukaan ollut aitoja ystävyyssuhteita. Itse halusin uskoa, että minun keskuksessa oleva ystävä oli minulle todellinen ystävä, mutta kun sanoin että en voi liittyä jäseneksi mutta haluan silti olla hänen ystävänsä, hän ei enää soittanut minulle kertaakaan! Minulla oli tosi ikävä tätä ystävää ja soitin sitten itse hänelle mutta vaikka hän sanoi että voit joskus tulla käymään hän ei koskaan enää kutsunut minua mihinkään tilaisuuteen tai halunnut nähdä minua. Tämä loukkasi minua koska ajattelin että hän välitti minusta oikeasti.

        Haluan vielä sanoa että en ole kirkon opetuksen vastainen ihminen ollenkaan. Ymmärrän myös että jollain ihmisellä saattaa olla kutsumus Opus Dein kaltaisiin järjestöihin ja se saattaa olla heille hyödyllinen. Mutta omalta kohdaltani vain sanon, että jos jonkin järjestön toiminta edes jossain kohden on ristiriidassa evankeliumin hengen kanssa sitä ei voi noin vain "selittää pois", ja en halua sellaiseen sitoutua, vaikka monille ulkopuolisille Opus Dei varmasti antaakin hyvää hengellistä opetusta monissa asioissa. Minusta tarkoitus ei pyhitä keinoja. Vaikka heidän tarkoituksensa varmasti on heidän mielessään hyvä (ihmisen liittyminen jäseneksi ja siten uskonsa syvällisempi harjoittaminen vaikka siten että rukoilee ja käy ripillä useammin, jne), niin siihen ei tule käyttää keinoja jotka ovat vääriä (manipulointi, juonittelu, se ettei kerro heti kaikkea mitä jäsenyys sisältää jne.). Hyvyys, jota ei ole saavutettu hyvillä keinoilla ei ole hyvyyttä.

        Opus Dein koko kuvaa ei näe virallisilta sivuilta, vaan se avautuu vasta pikkuhiljaa. He on aika varovaisia missä määrin kertovat kaikkea mitä jäsenyyteen kuuluu.

        hyvä kirjoitus, kiitos tästä! meillä monilla on vastaavanlaisia kokemuksia. on hyvä, että niitä tuodaan julki, ettei synny sitä käsitystä, että opus deitä vaan halutaan katteettomasti moittia.


      • palstan lukija
        opiskelija kirjoitti:

        Itse tutustuin Opus Deihin myös infokurssiaikana. Olin hyvin lähellä liittyä jäseneksi, mutta tein päätöksen etten liity, koska siellä oli asioita, joita en voinut hyväksyä.

        Yksi tällainen on se, että kun aloin mennä syvemmälle heidän "maailmaansa" ja teologiaansa, minulle jäi se kuva, että perustajalla oli suurempi rooli kuin Kristuksella, minusta hänen kunnioituksensa oli ylikorostunutta verrattuna esim. moneen sääntökuntaan. Toinen asia oli köyhien ja syrjäytyneiden täydellinen huomiotta jättäminen, heille ei saanut antaa rahaa tai materiaalista apua, koska Opus Dein sanojen mukaan on olemassa järjestöjä, jotka huolehtivat heistä. Heillä on ei-antamisen apostolaatti (apostolate of not giving). Kaikesta peritään maksu. Minusta heidän sydämensä oli sulkeutunut köyhemmiltä ihmisiltä ja heidän ongelmiltaan. Ajattelin että entä jos se satun olemaan minä, joka olen silloin paikalla kun joku syrjäytynyt ihminen tarvitsee apua, eikö auttaminen ole velvollisuuteni? Minusta tämä koskee kaikkia kristittyjä, ketään erottamatta, sillä Kristus itse samastui köyhiin. Miksi jokin järjestö olisi poikkeus tähän, että heidän ei tarvitsisi auttaa hädässä olevia? Ajattelin että minä en voi elää niin, tästä tuli minulle huono omatunto. Ja kuitenkin Opus Dein jäsenet itse kerää rahaa tilaisuuksissaan itselleen ja mitään ei saa ilman maksua, lahjaksi, ei edes kahvitarjoilua.

        He sanovat etteivät auta köyhiä koska ovat itsekin "köyhiä" ja eivät omista mitään. Mutta mitä tämä köyhyys on, kun kaikilla on kalliita vaatteita, hienoja autoja ja asuvat parhaalla paikalla. Eivät he ole minusta ihan "tavallisia" ihmisiä. Ja usein he halusivat tilaisuuksiin rikkaita ihmisiä ja niitä joilla on vaikutusvaltaa, yliopistoihmisiä jne.

        Ja myöskin en tykännyt siitä manipuloinnista ystävyyssuhteilla. Ihmisten selän takana juoniteltiin että heidät olisi saanut liittymään ja tulemaan tilaisuuksiin ja hengellisessä ohjauksessa pääaiheena oli että olenko kutsunut ystäviä keskukseen. Ei yhtään ajateltu, että mitä jos näiden ihmisten kohdalla Jumala haluaa heille jotain muuta kutsumusta. Siinä ei ollut vapautta. Haluan itse nähdä minun ystäviäni sen takia että he ovat minulle rakkaita ja viihdyn heidän seurassaan, en siksi että minun pitää saada heitä liittymään Opus Deihin. Mutta Opus Deissä ei minun kokemuksen mukaan ollut aitoja ystävyyssuhteita. Itse halusin uskoa, että minun keskuksessa oleva ystävä oli minulle todellinen ystävä, mutta kun sanoin että en voi liittyä jäseneksi mutta haluan silti olla hänen ystävänsä, hän ei enää soittanut minulle kertaakaan! Minulla oli tosi ikävä tätä ystävää ja soitin sitten itse hänelle mutta vaikka hän sanoi että voit joskus tulla käymään hän ei koskaan enää kutsunut minua mihinkään tilaisuuteen tai halunnut nähdä minua. Tämä loukkasi minua koska ajattelin että hän välitti minusta oikeasti.

        Haluan vielä sanoa että en ole kirkon opetuksen vastainen ihminen ollenkaan. Ymmärrän myös että jollain ihmisellä saattaa olla kutsumus Opus Dein kaltaisiin järjestöihin ja se saattaa olla heille hyödyllinen. Mutta omalta kohdaltani vain sanon, että jos jonkin järjestön toiminta edes jossain kohden on ristiriidassa evankeliumin hengen kanssa sitä ei voi noin vain "selittää pois", ja en halua sellaiseen sitoutua, vaikka monille ulkopuolisille Opus Dei varmasti antaakin hyvää hengellistä opetusta monissa asioissa. Minusta tarkoitus ei pyhitä keinoja. Vaikka heidän tarkoituksensa varmasti on heidän mielessään hyvä (ihmisen liittyminen jäseneksi ja siten uskonsa syvällisempi harjoittaminen vaikka siten että rukoilee ja käy ripillä useammin, jne), niin siihen ei tule käyttää keinoja jotka ovat vääriä (manipulointi, juonittelu, se ettei kerro heti kaikkea mitä jäsenyys sisältää jne.). Hyvyys, jota ei ole saavutettu hyvillä keinoilla ei ole hyvyyttä.

        Opus Dein koko kuvaa ei näe virallisilta sivuilta, vaan se avautuu vasta pikkuhiljaa. He on aika varovaisia missä määrin kertovat kaikkea mitä jäsenyyteen kuuluu.

        .......asuvat parhaalla paikalla ....

        Onko nyt niin, arvoisat naiset ja miehet, että kaikki sääntökunnat ym., jotka asuvat mielestänne ns. parhailla paikoilla tulisi karkottaa kehä kolmosen ulkopuolelle?


      • Credo et cogito
        opiskelija kirjoitti:

        Itse tutustuin Opus Deihin myös infokurssiaikana. Olin hyvin lähellä liittyä jäseneksi, mutta tein päätöksen etten liity, koska siellä oli asioita, joita en voinut hyväksyä.

        Yksi tällainen on se, että kun aloin mennä syvemmälle heidän "maailmaansa" ja teologiaansa, minulle jäi se kuva, että perustajalla oli suurempi rooli kuin Kristuksella, minusta hänen kunnioituksensa oli ylikorostunutta verrattuna esim. moneen sääntökuntaan. Toinen asia oli köyhien ja syrjäytyneiden täydellinen huomiotta jättäminen, heille ei saanut antaa rahaa tai materiaalista apua, koska Opus Dein sanojen mukaan on olemassa järjestöjä, jotka huolehtivat heistä. Heillä on ei-antamisen apostolaatti (apostolate of not giving). Kaikesta peritään maksu. Minusta heidän sydämensä oli sulkeutunut köyhemmiltä ihmisiltä ja heidän ongelmiltaan. Ajattelin että entä jos se satun olemaan minä, joka olen silloin paikalla kun joku syrjäytynyt ihminen tarvitsee apua, eikö auttaminen ole velvollisuuteni? Minusta tämä koskee kaikkia kristittyjä, ketään erottamatta, sillä Kristus itse samastui köyhiin. Miksi jokin järjestö olisi poikkeus tähän, että heidän ei tarvitsisi auttaa hädässä olevia? Ajattelin että minä en voi elää niin, tästä tuli minulle huono omatunto. Ja kuitenkin Opus Dein jäsenet itse kerää rahaa tilaisuuksissaan itselleen ja mitään ei saa ilman maksua, lahjaksi, ei edes kahvitarjoilua.

        He sanovat etteivät auta köyhiä koska ovat itsekin "köyhiä" ja eivät omista mitään. Mutta mitä tämä köyhyys on, kun kaikilla on kalliita vaatteita, hienoja autoja ja asuvat parhaalla paikalla. Eivät he ole minusta ihan "tavallisia" ihmisiä. Ja usein he halusivat tilaisuuksiin rikkaita ihmisiä ja niitä joilla on vaikutusvaltaa, yliopistoihmisiä jne.

        Ja myöskin en tykännyt siitä manipuloinnista ystävyyssuhteilla. Ihmisten selän takana juoniteltiin että heidät olisi saanut liittymään ja tulemaan tilaisuuksiin ja hengellisessä ohjauksessa pääaiheena oli että olenko kutsunut ystäviä keskukseen. Ei yhtään ajateltu, että mitä jos näiden ihmisten kohdalla Jumala haluaa heille jotain muuta kutsumusta. Siinä ei ollut vapautta. Haluan itse nähdä minun ystäviäni sen takia että he ovat minulle rakkaita ja viihdyn heidän seurassaan, en siksi että minun pitää saada heitä liittymään Opus Deihin. Mutta Opus Deissä ei minun kokemuksen mukaan ollut aitoja ystävyyssuhteita. Itse halusin uskoa, että minun keskuksessa oleva ystävä oli minulle todellinen ystävä, mutta kun sanoin että en voi liittyä jäseneksi mutta haluan silti olla hänen ystävänsä, hän ei enää soittanut minulle kertaakaan! Minulla oli tosi ikävä tätä ystävää ja soitin sitten itse hänelle mutta vaikka hän sanoi että voit joskus tulla käymään hän ei koskaan enää kutsunut minua mihinkään tilaisuuteen tai halunnut nähdä minua. Tämä loukkasi minua koska ajattelin että hän välitti minusta oikeasti.

        Haluan vielä sanoa että en ole kirkon opetuksen vastainen ihminen ollenkaan. Ymmärrän myös että jollain ihmisellä saattaa olla kutsumus Opus Dein kaltaisiin järjestöihin ja se saattaa olla heille hyödyllinen. Mutta omalta kohdaltani vain sanon, että jos jonkin järjestön toiminta edes jossain kohden on ristiriidassa evankeliumin hengen kanssa sitä ei voi noin vain "selittää pois", ja en halua sellaiseen sitoutua, vaikka monille ulkopuolisille Opus Dei varmasti antaakin hyvää hengellistä opetusta monissa asioissa. Minusta tarkoitus ei pyhitä keinoja. Vaikka heidän tarkoituksensa varmasti on heidän mielessään hyvä (ihmisen liittyminen jäseneksi ja siten uskonsa syvällisempi harjoittaminen vaikka siten että rukoilee ja käy ripillä useammin, jne), niin siihen ei tule käyttää keinoja jotka ovat vääriä (manipulointi, juonittelu, se ettei kerro heti kaikkea mitä jäsenyys sisältää jne.). Hyvyys, jota ei ole saavutettu hyvillä keinoilla ei ole hyvyyttä.

        Opus Dein koko kuvaa ei näe virallisilta sivuilta, vaan se avautuu vasta pikkuhiljaa. He on aika varovaisia missä määrin kertovat kaikkea mitä jäsenyyteen kuuluu.

        Tämä oli hyvä kirjoitus ja näin saattaakin olla. Opus Dei on tietysti virallisesti hyväksytty kirkollinen järjestys ja on aikoinaan saanut piispa Verschurenilta luvan toimia Suomessa. Heidän toimintansa korostukset eivät sovi kaikille. Usein heitä kritisoidaan heidän toimintansa metodin ja keinojen takia. Opiskelijan kokemukset antavat niistä kuvan.


      • Rome sweet home
        Credo et cogito kirjoitti:

        Tämä oli hyvä kirjoitus ja näin saattaakin olla. Opus Dei on tietysti virallisesti hyväksytty kirkollinen järjestys ja on aikoinaan saanut piispa Verschurenilta luvan toimia Suomessa. Heidän toimintansa korostukset eivät sovi kaikille. Usein heitä kritisoidaan heidän toimintansa metodin ja keinojen takia. Opiskelijan kokemukset antavat niistä kuvan.

        varmaan että erilaisuudet täydentävät toisiaan. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Hyvä johtaja hyödyntää monimuotoisuutta yhteiseksi hyväksi, pitää vahvat kurissa ja vahvistaa heikkoja, ei peluuta ryhmiä toisiaan vastaan tai anna yksille erityisasemaa.

        Perusedellytys on tietysti lauman tunteminen.


    • Ajatteleva katolilainen

      Heti alkuunsa kiitokset Ex-Seurakuntalaiselle mielestäni mielenkiintoisesta avauksesta!

      Keskustelun jatkumisen kannalta olisi mukavaa kuulla katkirkkolaisilta (anteeksi termi!) suoraan mitä he tarkoittivat OPUS DEI ULOS SUOMESTA ja OPUS DEI ULOS -kylteillään.

      Koettiinko vuosi sitten Opus Dein toiminta keskuudessamme erityisen uhkaavana? En ole huomannut OD-keskustelun juuri jatkuneen Katkirkossa, Suomi24:ssä kylläkin.

      Mitä katkirkkolaiset oikein tarkoittivat ja halusivat saavuttaa kylteillään? Jos sen tietäisimme, sitä olisi mielenkiintoista sitten kommentoidakin. Voihan hyvin olla, että olisin samaa mieltä.

      Toki ymmärrän sen, ettei kukaan voi puhua koko Katkirkon nimessä, kun se on vain vapaa nettifoorumi. Mutta varmasti joku miekkariin osallistuneista lukee tätä viestiäni.

      • Ex-Seurakuntalainen

        Mielestäni Ajatteleva katolilainen esitti asiallisen kysymyksen.

        Ihmettelen suuresti sitä, ettei kukaan vuosi sitten pidettyyn mielenosoitukseen osallistuneista ole ottanut kantaa siihen mitä Opus Dei:n vastaisilla kylteillä oikein haluttiin.

        Koettiinko Opus Dei SILLOIN erityisenä uhkana? Ja miksi?


      • Filbert
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Mielestäni Ajatteleva katolilainen esitti asiallisen kysymyksen.

        Ihmettelen suuresti sitä, ettei kukaan vuosi sitten pidettyyn mielenosoitukseen osallistuneista ole ottanut kantaa siihen mitä Opus Dei:n vastaisilla kylteillä oikein haluttiin.

        Koettiinko Opus Dei SILLOIN erityisenä uhkana? Ja miksi?

        On ilmeisesti niin, että hyvin harva mielenosoitukseen osallistuneista seuraa tätä palstaa. Minä osallistuin ja olen kyllä lukenut kysymyksen. Minulla taas on se hankaluus, että en ole ollut mukana mielenosoituksen käytännön järjestelyissä kuten kylttien teossa, koska en asu pääkaupunkiseudulla. Vastaan kuitenkin, koska kysymys ei ilmeisesti ole tavoittanut tietävämpiä henkilöitä.
        (Sanotaan nyt sivumennen, että kirjoitin itse tekstin siihen banderolliin,jota olin kantamassa, ja se teksti kuului:
        "Katso laumasi, paimen Józef.
        Miksi et kuuntele? Miksi et vastaa?"
        Halusin siis viestittää, että olin tyytymätön piispan hallinnon sulkeutuneisuuteen ja etäisyyteen maallikoista sekä siihen, että maallikoiden mahdollisuus osallistua päätöksentekoon tuntui kutistuneen. Oma ensisijainen huoleni ei mielenosoituksessa ollut Opus Dei. En myöskään muistaakseni puhunut siitä mielenosoituksen yhteydessä pyydetyissä haastatteluissa).

        Yritin etsiä katkirkon arkiston kirjoituksista syitä siihen, että OD:stä tuli mielenosoituksen keskeisiä teemoja. Löysin kannanottoja, joissa OD:n pappien koettiin saaneen suhteettoman suuren vaikutusvallan hiippakunnan toimielimissä verrattuna hiippakunnan od-läisten määrään. Tässä on viikkoa ennen mielenosoitusta julkaistusta kirjoituksesta otettu, kirjoittajan catholic.fi-sivuilta kokoama lista OD-papeista hiippakunnan hallinnossa:

        Hiippakunnan kuuria: läsnä Rudolf Larenz
        Piispanvikaari (talousasioita varten): isä Larenz
        Neuvonantajakollegio: läsnä isä Larenz
        Piispanneuvosto: läsnä isä Larenz
        Pappienneuvosto: läsnä isä Prado
        Pastoraalineuvosto: läsnä isä Larenz
        Talousneuvosto: läsnä isä Larenz
        Taloustoimisto: läsnä isä Larenz
        Katekeettinen keskus (uskonopetus): läsnä isä Larenz
        Hiippakunnan oikeusistuin: defensor vinculi: isä Larenz
        judices: läsnä isä Prado

        Em. isät eivät ole edustettuina seuraavilla kohdin:
        - Katolinen tiedotuskeskus
        - ekumenian kenttä
        - yhteiskristillisten kasvatusasioiden neuvottelukunta
        - historia
        - liturginen toiminta
        - lähetysasioiden hoito
        - hiippakunnan jäsenrekisteri
        - katolis-luterilainen oppikeskustelu

        Yksi erityisen närän syy oli isä Larenzin valinta hiippakunnan taloudenhoitajaksi, tehtävään, johon hänellä ei ole muodollista pätevyyttä ja jonka pätevä maallikko voisi hoitaa, kuten ennen on ollut laita. Yllämainittu kirjoittaja toteaa, ettei OD-isien voimia ole sen sijaan tuhlattu sellaisiin toisarvoisiin asioihin kuin ekumenia, arkistotoimet ja historia.

        Tässä on osa vastauksesta kysymykseenne, miksi OD oli esillä mielenosoituksessa: sen katsottiin saaneen liikaa valtaa hiippakunnassamme. Mielenosoituksessa oli myös kyltti, jossa järjestö haluttiin kokonaan ulos Suomesta. En ole varma, riittääkö järjestön vallantavoittelu yksinomaisesti selittämään sen tekstin.
        Ehkä joku vielä tuo lisää selityksiä.


      • Katolilainen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Mielestäni Ajatteleva katolilainen esitti asiallisen kysymyksen.

        Ihmettelen suuresti sitä, ettei kukaan vuosi sitten pidettyyn mielenosoitukseen osallistuneista ole ottanut kantaa siihen mitä Opus Dei:n vastaisilla kylteillä oikein haluttiin.

        Koettiinko Opus Dei SILLOIN erityisenä uhkana? Ja miksi?

        niinkin, että heistä monella on paljon muutakin hommaa kuin päivystää täällä vastailemassa. Tämä listahan ei älyllisellä korkeatasoisuudellaan päätä huimaa, joten onko tuo ihme ettei ole päivystystä. Kyllähän sitä paitsi konservatiivipiispa joka suosii opusdeitä ja neokatekumenaaleja (siis lahkoja) on uhka hiippakunnalle ollut viime vuonna ja on yhä.


      • Repostor
        Filbert kirjoitti:

        On ilmeisesti niin, että hyvin harva mielenosoitukseen osallistuneista seuraa tätä palstaa. Minä osallistuin ja olen kyllä lukenut kysymyksen. Minulla taas on se hankaluus, että en ole ollut mukana mielenosoituksen käytännön järjestelyissä kuten kylttien teossa, koska en asu pääkaupunkiseudulla. Vastaan kuitenkin, koska kysymys ei ilmeisesti ole tavoittanut tietävämpiä henkilöitä.
        (Sanotaan nyt sivumennen, että kirjoitin itse tekstin siihen banderolliin,jota olin kantamassa, ja se teksti kuului:
        "Katso laumasi, paimen Józef.
        Miksi et kuuntele? Miksi et vastaa?"
        Halusin siis viestittää, että olin tyytymätön piispan hallinnon sulkeutuneisuuteen ja etäisyyteen maallikoista sekä siihen, että maallikoiden mahdollisuus osallistua päätöksentekoon tuntui kutistuneen. Oma ensisijainen huoleni ei mielenosoituksessa ollut Opus Dei. En myöskään muistaakseni puhunut siitä mielenosoituksen yhteydessä pyydetyissä haastatteluissa).

        Yritin etsiä katkirkon arkiston kirjoituksista syitä siihen, että OD:stä tuli mielenosoituksen keskeisiä teemoja. Löysin kannanottoja, joissa OD:n pappien koettiin saaneen suhteettoman suuren vaikutusvallan hiippakunnan toimielimissä verrattuna hiippakunnan od-läisten määrään. Tässä on viikkoa ennen mielenosoitusta julkaistusta kirjoituksesta otettu, kirjoittajan catholic.fi-sivuilta kokoama lista OD-papeista hiippakunnan hallinnossa:

        Hiippakunnan kuuria: läsnä Rudolf Larenz
        Piispanvikaari (talousasioita varten): isä Larenz
        Neuvonantajakollegio: läsnä isä Larenz
        Piispanneuvosto: läsnä isä Larenz
        Pappienneuvosto: läsnä isä Prado
        Pastoraalineuvosto: läsnä isä Larenz
        Talousneuvosto: läsnä isä Larenz
        Taloustoimisto: läsnä isä Larenz
        Katekeettinen keskus (uskonopetus): läsnä isä Larenz
        Hiippakunnan oikeusistuin: defensor vinculi: isä Larenz
        judices: läsnä isä Prado

        Em. isät eivät ole edustettuina seuraavilla kohdin:
        - Katolinen tiedotuskeskus
        - ekumenian kenttä
        - yhteiskristillisten kasvatusasioiden neuvottelukunta
        - historia
        - liturginen toiminta
        - lähetysasioiden hoito
        - hiippakunnan jäsenrekisteri
        - katolis-luterilainen oppikeskustelu

        Yksi erityisen närän syy oli isä Larenzin valinta hiippakunnan taloudenhoitajaksi, tehtävään, johon hänellä ei ole muodollista pätevyyttä ja jonka pätevä maallikko voisi hoitaa, kuten ennen on ollut laita. Yllämainittu kirjoittaja toteaa, ettei OD-isien voimia ole sen sijaan tuhlattu sellaisiin toisarvoisiin asioihin kuin ekumenia, arkistotoimet ja historia.

        Tässä on osa vastauksesta kysymykseenne, miksi OD oli esillä mielenosoituksessa: sen katsottiin saaneen liikaa valtaa hiippakunnassamme. Mielenosoituksessa oli myös kyltti, jossa järjestö haluttiin kokonaan ulos Suomesta. En ole varma, riittääkö järjestön vallantavoittelu yksinomaisesti selittämään sen tekstin.
        Ehkä joku vielä tuo lisää selityksiä.

        Tilanne näyttää kehittyneen siten, että nyt myös tiedotuskeskuksen johtokunnassa on OD-pappi, isä Alexandre Havard.


      • Ajatteleva katolilainen

        Huomasin tänään Katkirkkoon ilmestyneen vastauksen kysymykseeni. Kiitos siitä heille!

        Minusta tosin Opus Dei on paremminkin vaarallinen kuin pelkästään tylsä, toisin kuin Alex kirjoittaa. Ettekö te muut ole lukeneet netistä entisten oppareiden kertomuksia? Kokemukset ovat valitettavan samankaltaisia kuin lahkoihin kuuluneilla - ja lahkon jälkeinen elämä sitäkin vaikeampaa. Jokainen ihminen on tärkeä eikä ihmiselämää voida manipuloida (edes) uskonnon takia.

        Itse siis yhdyn tämän keskustelun otsikkoon koko sielustani: Opus Dei ulos Suomesta!


      • henkan takapenkki
        Filbert kirjoitti:

        On ilmeisesti niin, että hyvin harva mielenosoitukseen osallistuneista seuraa tätä palstaa. Minä osallistuin ja olen kyllä lukenut kysymyksen. Minulla taas on se hankaluus, että en ole ollut mukana mielenosoituksen käytännön järjestelyissä kuten kylttien teossa, koska en asu pääkaupunkiseudulla. Vastaan kuitenkin, koska kysymys ei ilmeisesti ole tavoittanut tietävämpiä henkilöitä.
        (Sanotaan nyt sivumennen, että kirjoitin itse tekstin siihen banderolliin,jota olin kantamassa, ja se teksti kuului:
        "Katso laumasi, paimen Józef.
        Miksi et kuuntele? Miksi et vastaa?"
        Halusin siis viestittää, että olin tyytymätön piispan hallinnon sulkeutuneisuuteen ja etäisyyteen maallikoista sekä siihen, että maallikoiden mahdollisuus osallistua päätöksentekoon tuntui kutistuneen. Oma ensisijainen huoleni ei mielenosoituksessa ollut Opus Dei. En myöskään muistaakseni puhunut siitä mielenosoituksen yhteydessä pyydetyissä haastatteluissa).

        Yritin etsiä katkirkon arkiston kirjoituksista syitä siihen, että OD:stä tuli mielenosoituksen keskeisiä teemoja. Löysin kannanottoja, joissa OD:n pappien koettiin saaneen suhteettoman suuren vaikutusvallan hiippakunnan toimielimissä verrattuna hiippakunnan od-läisten määrään. Tässä on viikkoa ennen mielenosoitusta julkaistusta kirjoituksesta otettu, kirjoittajan catholic.fi-sivuilta kokoama lista OD-papeista hiippakunnan hallinnossa:

        Hiippakunnan kuuria: läsnä Rudolf Larenz
        Piispanvikaari (talousasioita varten): isä Larenz
        Neuvonantajakollegio: läsnä isä Larenz
        Piispanneuvosto: läsnä isä Larenz
        Pappienneuvosto: läsnä isä Prado
        Pastoraalineuvosto: läsnä isä Larenz
        Talousneuvosto: läsnä isä Larenz
        Taloustoimisto: läsnä isä Larenz
        Katekeettinen keskus (uskonopetus): läsnä isä Larenz
        Hiippakunnan oikeusistuin: defensor vinculi: isä Larenz
        judices: läsnä isä Prado

        Em. isät eivät ole edustettuina seuraavilla kohdin:
        - Katolinen tiedotuskeskus
        - ekumenian kenttä
        - yhteiskristillisten kasvatusasioiden neuvottelukunta
        - historia
        - liturginen toiminta
        - lähetysasioiden hoito
        - hiippakunnan jäsenrekisteri
        - katolis-luterilainen oppikeskustelu

        Yksi erityisen närän syy oli isä Larenzin valinta hiippakunnan taloudenhoitajaksi, tehtävään, johon hänellä ei ole muodollista pätevyyttä ja jonka pätevä maallikko voisi hoitaa, kuten ennen on ollut laita. Yllämainittu kirjoittaja toteaa, ettei OD-isien voimia ole sen sijaan tuhlattu sellaisiin toisarvoisiin asioihin kuin ekumenia, arkistotoimet ja historia.

        Tässä on osa vastauksesta kysymykseenne, miksi OD oli esillä mielenosoituksessa: sen katsottiin saaneen liikaa valtaa hiippakunnassamme. Mielenosoituksessa oli myös kyltti, jossa järjestö haluttiin kokonaan ulos Suomesta. En ole varma, riittääkö järjestön vallantavoittelu yksinomaisesti selittämään sen tekstin.
        Ehkä joku vielä tuo lisää selityksiä.

        Kiinnostava lista, Filbert! En ole jaksanut paneutua od:n pappeihin niin paljon, että olisin tarkistanut missä kaikkialla he hääräävät mukana, mutta tämän listan kun lukaisee, niin voi varsin hyvin sanoa, että od on mukana kaikessa tärkeässä, kun taas toisarvoisiksi mielletyt asiat on sitten jätetty muille. Ihmekö tuo, jos heitä syytetään vallan kahmimisesta itselleen! Tottahan se on! Minustakin voimasuhteet on vinksallaan, od:lla on aivan liikaa painoarvoa ottaen huomioon, että pappeja on vain 2 ja jäseniä ei tiettävästi ole kovin montaa täällä Suomessa.


      • Ex-Seurakuntalainen
        henkan takapenkki kirjoitti:

        Kiinnostava lista, Filbert! En ole jaksanut paneutua od:n pappeihin niin paljon, että olisin tarkistanut missä kaikkialla he hääräävät mukana, mutta tämän listan kun lukaisee, niin voi varsin hyvin sanoa, että od on mukana kaikessa tärkeässä, kun taas toisarvoisiksi mielletyt asiat on sitten jätetty muille. Ihmekö tuo, jos heitä syytetään vallan kahmimisesta itselleen! Tottahan se on! Minustakin voimasuhteet on vinksallaan, od:lla on aivan liikaa painoarvoa ottaen huomioon, että pappeja on vain 2 ja jäseniä ei tiettävästi ole kovin montaa täällä Suomessa.

        Olisin valmis heti olemaan hiljaa OD:n toiminnasta, jos se EDES ilmoittaisi missä sen toimintakeskukset sijaitsevat.

        Hiippakuntamme osoitekalenterissa lukee pelkkä Fredrikinkatu jotakin, vaikka tiedän, että opparinaiset oleskelevat Vanhan Kirkon vieressä ja jossakin Mariankirkon läheisyydessä.

        Ja olisihan se kiva, jos opparit ainakin kerran vuodessa pitäisivät kaikille avoimen yleisöluennon, kun kerran luennoitsijoiksi on onnistuttu haalimaan koviakin nimiä (vrt. Bulevardifoorumin nettisivut).


      • ???
        Repostor kirjoitti:

        Tilanne näyttää kehittyneen siten, että nyt myös tiedotuskeskuksen johtokunnassa on OD-pappi, isä Alexandre Havard.

        OD-pappi, isä Alexandre??


      • netistä:
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Olisin valmis heti olemaan hiljaa OD:n toiminnasta, jos se EDES ilmoittaisi missä sen toimintakeskukset sijaitsevat.

        Hiippakuntamme osoitekalenterissa lukee pelkkä Fredrikinkatu jotakin, vaikka tiedän, että opparinaiset oleskelevat Vanhan Kirkon vieressä ja jossakin Mariankirkon läheisyydessä.

        Ja olisihan se kiva, jos opparit ainakin kerran vuodessa pitäisivät kaikille avoimen yleisöluennon, kun kerran luennoitsijoiksi on onnistuttu haalimaan koviakin nimiä (vrt. Bulevardifoorumin nettisivut).

        http://www.bulevardifoorumi.org/
        Bulevardi Foorumi kulttuurikeskus
        Fredrikinkatu 41 C 43

        http://projects.elis.org/leonardo/
        Vanhan Puiston kulttuurikeskus
        Lönnrotinkatu 9 A 1

        http://www.silta-klubi.fi/siltaklubi3.htm
        Silta-klubi
        Paraistentie 6


      • Ajatteleva katolilainen
        netistä: kirjoitti:

        http://www.bulevardifoorumi.org/
        Bulevardi Foorumi kulttuurikeskus
        Fredrikinkatu 41 C 43

        http://projects.elis.org/leonardo/
        Vanhan Puiston kulttuurikeskus
        Lönnrotinkatu 9 A 1

        http://www.silta-klubi.fi/siltaklubi3.htm
        Silta-klubi
        Paraistentie 6

        Tuskinpa olisit kyseisiä osoitteita ihan noin vain löytänyt ellet olisi tiennyt mitä etsiä!

        Vilkaisin Silta-klubin sivuja. Missään ainakaan näkyvästi ei ollut sanoja katolinen, Opus Dei tms. Tämäkö on avoimuutta? En sanoisi.


      • katolilainen
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        Tuskinpa olisit kyseisiä osoitteita ihan noin vain löytänyt ellet olisi tiennyt mitä etsiä!

        Vilkaisin Silta-klubin sivuja. Missään ainakaan näkyvästi ei ollut sanoja katolinen, Opus Dei tms. Tämäkö on avoimuutta? En sanoisi.

        Mitäs tässä sitten on? Katso sivun alareunaan!!


        Silta-Klubi haluaa edistää ihmisen persoonallisuuden harmonista kehitystä ja rohkaista häntä toimimaan yhteiskunnan yhteiseksi hyväksi. Silta toivoo erityisesti lisäävänsä ymmärrystä eri kulttuuritaustan omaavien ihmisten välillä.

        Silta-Klubin toiminta perustuu kristillisiin periaatteisiin. Sen toimintaan voivat osallistua kaikki kiinnostuneet vakaumuksesta riippumatta. Asiasta kiinnostuneille klubi tarjoaa hengellisiä tilaisuuksia, jotka on uskottu Opus Deille, Katolisen kirkon personaaliprelatuurille.
        www.opusdei.org

        2/2


      • Ex-Seurakuntalainen
        katolilainen kirjoitti:

        Mitäs tässä sitten on? Katso sivun alareunaan!!


        Silta-Klubi haluaa edistää ihmisen persoonallisuuden harmonista kehitystä ja rohkaista häntä toimimaan yhteiskunnan yhteiseksi hyväksi. Silta toivoo erityisesti lisäävänsä ymmärrystä eri kulttuuritaustan omaavien ihmisten välillä.

        Silta-Klubin toiminta perustuu kristillisiin periaatteisiin. Sen toimintaan voivat osallistua kaikki kiinnostuneet vakaumuksesta riippumatta. Asiasta kiinnostuneille klubi tarjoaa hengellisiä tilaisuuksia, jotka on uskottu Opus Deille, Katolisen kirkon personaaliprelatuurille.
        www.opusdei.org

        2/2

        Onko Silta-klubin mainos mielestäsi rehellistä tekstiä?

        Miksi siinä ei lue suoraan: "Silta-klubi haluaa käännyttää rikkaat ja mieluiten akateemiset Opus Dein jäseniksi"?

        Onko mielestäsi avoimuutta, että koko Silta-klubin osoitetietoja ei lue edes hiippakuntamme osoitekirjassa, vaikka tietojeni mukaan samassa talossa toimii mm. katolinen kappeli?


      • Ajatteleva katolilainen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Onko Silta-klubin mainos mielestäsi rehellistä tekstiä?

        Miksi siinä ei lue suoraan: "Silta-klubi haluaa käännyttää rikkaat ja mieluiten akateemiset Opus Dein jäseniksi"?

        Onko mielestäsi avoimuutta, että koko Silta-klubin osoitetietoja ei lue edes hiippakuntamme osoitekirjassa, vaikka tietojeni mukaan samassa talossa toimii mm. katolinen kappeli?

        Missä Raamatussa on se kohta, jossa Jeesus kehottaa kutsumaan pitoihin köyhät, rammat ja sokeat, jotka eivät voi maksaa takaisin?

        Minulta on unohtunut missä se kohta on, mutta Opus Deiltä vaikuttaa unohtuneen raamatunkohdan sisältö!


      • Michael
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        Missä Raamatussa on se kohta, jossa Jeesus kehottaa kutsumaan pitoihin köyhät, rammat ja sokeat, jotka eivät voi maksaa takaisin?

        Minulta on unohtunut missä se kohta on, mutta Opus Deiltä vaikuttaa unohtuneen raamatunkohdan sisältö!

        OD:n karismaan kuuluu "ei antaminen". Se on hyväksytty Vatikaanissa ja järjestön perustaja on julistettu pyhäksi.

        Että revi siitä.


      • Uusi katolilainen
        Michael kirjoitti:

        OD:n karismaan kuuluu "ei antaminen". Se on hyväksytty Vatikaanissa ja järjestön perustaja on julistettu pyhäksi.

        Että revi siitä.

        Ja avioliitto on kirkon pyhä sakramentti, mutta omani (kirkossa solmittunakin) ei kelvannut OD:lle.

        Heidän mielestään heidän oma elämäntyylinsä on kaikista korkein ja peräti lähimpänä Jumalaa!

        Toisaalta he itse toitottavat kunnioitusta piispoja ja pappeja kohtaan, mutta selän takana he osaavat kyllä naureskella kaikille ei-opparipapeille. Ja tämän olen kuullut ihan omin korvin!


    • satunnainen ohikulkija

      nyt on siis taas OD:n vuoro. Muistaako kukaan mikä aihe on vuorossa seuraavaksi?

    • Michael

      Tänään Fidesissä oli KATTin uutinen, jonka mukaan Opus Dein prelaatti, piispa Javier Echevarria vieraili Suomessa Tallinnan piispanvihkimyksen yhteydessä syyskuun alkupuolella. KATTin mukaan piispa tapasi useita kertoja myös suomalaisia ja Suomessa asuvia Opus Dein jäseniä, joita Helsingissä järjestetyssä yleisötilaisuudessa oli paikalla toista sataa.

      Anteeksi, mutta minä tunnen itseni hieman ulkopuoliseksi, kun en ole saanut kutsua tähän yleisötilaisuuteen tai nähnyt missään siitä ilmoitusta. - Leikki leikkinä: kysyn kuitenkin, kuka tietää tuosta tilaisuudesta ja missä siitä on ilmoitettu?

      • Kutsuttu

        Yritin jo vastata jälkimmäiseen viestiisi, mutta kun heitti virheilmoituksen...

        Prelaatti tapasi Opus Dein jäseniä, ystäviä ja muuten vain Opus Deistä tai prelaatista kiinnostuneita, tilaisuuteen kutsun saaneita muistaakseni hotelli Linnassa Lönnrotinkadulla.

        En ollut paikalla, mutta olen ollut joskus aiemmin vastaavanlaisessa tilaisuudessa. Kaikki tulevat tuollaiseen tapaamiseen hyvissä ajoin paikalle siististi pukeutuneina, prelaatti saapuu avustajiensa kanssa pitkissä mustissa kaavuissa, prelaatti puhuu varttitunnin tai puoli tuntia, ja lopuksi yleisö saa esittää kysymyksiä. Kysymykset on etukäteen huolella suunniteltu, ja prelaatti vastaa.

        Tuollaisista tilaisuuksista ei ilmoitella yleisesti vaan ainoastaan jäsenille, ystäville ja niille, joista toivotaan jäseniä tai ystäviä. Kutsut tulevat puhelimitse, tekstareilla ja sähköpostilla. Joskus johonkin Josemarian messuun on tullut oikein painettu kutsu postitse.

        Mutta älä murehdi. Tuskin jäit paljosta paitsi. Luulen, ettet olisi pitänyt tilaisuudesta :)


      • Ex-Seurakuntalainen

        Kutsusta on turha haaveilla! Sen saavat vain kauniin ja rikkaat, uskontokunnasta riippumatta.


    • Michael

      Tänään Fidesissä oli KATTin uutinen, jonka mukaan Opus Dein prelaatti, piispa Echevarria vieraili Suomessa Tallinnan piispanvihkimyksen yhteydessä syyskuun alkupuolella. KATTin mukaan Echevarria tapasi useita kertoja myös suomalaisia ja Suomessa asuvia Opus Dein jäseniä sekä prelatuurin ystäviä, joita Helsingissä järjestetyssä yleisötilaisuudessa oli paikalla toista sataa.

      Kröhöm, tietääkö kukaan tuosta tilaisuudesta ja siitä, missä siitä oli ilmoitettu? Toista sataa ihmistä oli tilaisuus kerännyt, enkä minä ole huomannut mitään! Olenko jotenkin syrjäytynyt, vai mistä kiikastaa?

      • Kutsuttu

        Prelaatti tapasi Opus Dein jäseniä, ystäviä ja muuten vain Opus Deistä tai prelaatista kiinnostuneita, tilaisuuteen kutsun saaneita muistaakseni hotelli Linnassa Lönnrotinkadulla.

        En ollut paikalla, mutta olen ollut joskus aiemmin vastaavanlaisessa tilaisuudessa. Kaikki tulevat tuollaiseen tapaamiseen hyvissä ajoin paikalle siististi pukeutuneina, prelaatti saapuu avustajiensa kanssa pitkissä mustissa kaavuissa, prelaatti puhuu varttitunnin tai puoli tuntia, ja lopuksi yleisö saa esittää kysymyksiä. Kysymykset on etukäteen huolella suunniteltu, ja prelaatti vastaa.

        Tuollaisista tilaisuuksista ei ilmoitella yleisesti vaan ainoastaan jäsenille, ystäville ja niille, joista toivotaan jäseniä tai ystäviä. Kutsut tulevat puhelimitse, tekstareilla ja sähköpostilla. Joskus johonkin Josemarian messuun on tullut oikein painettu kutsu postitse.

        Mutta älä murehdi. Tuskin jäit paljosta paitsi. Luulen, ettet olisi pitänyt tilaisuudesta :)


      • Rome sweet home
        Kutsuttu kirjoitti:

        Prelaatti tapasi Opus Dein jäseniä, ystäviä ja muuten vain Opus Deistä tai prelaatista kiinnostuneita, tilaisuuteen kutsun saaneita muistaakseni hotelli Linnassa Lönnrotinkadulla.

        En ollut paikalla, mutta olen ollut joskus aiemmin vastaavanlaisessa tilaisuudessa. Kaikki tulevat tuollaiseen tapaamiseen hyvissä ajoin paikalle siististi pukeutuneina, prelaatti saapuu avustajiensa kanssa pitkissä mustissa kaavuissa, prelaatti puhuu varttitunnin tai puoli tuntia, ja lopuksi yleisö saa esittää kysymyksiä. Kysymykset on etukäteen huolella suunniteltu, ja prelaatti vastaa.

        Tuollaisista tilaisuuksista ei ilmoitella yleisesti vaan ainoastaan jäsenille, ystäville ja niille, joista toivotaan jäseniä tai ystäviä. Kutsut tulevat puhelimitse, tekstareilla ja sähköpostilla. Joskus johonkin Josemarian messuun on tullut oikein painettu kutsu postitse.

        Mutta älä murehdi. Tuskin jäit paljosta paitsi. Luulen, ettet olisi pitänyt tilaisuudesta :)

        Kun ODn edustajat ovat yhä uudestaan sanoneet, ja heidän esittelyissään kerrotaan, että järjesto on avoin kaikille. Mitä "avoimuus" siis tarkoittaa? Miten voi tutustua järjestöön, joka lähettää vain yksityisiä kutsuja ihmisille joista toivotaan jäseniä tai ystäviä? Ja miksi sitten tiedottaa kaiken kansan lehdessä eliittiklubin tilaisuuksista jälkikäteen? ("on hienoa kuulua kultapossukerhoon"?)

        Suomessa on niin paljon mielenkiintoa Opus Deitä kohtaan, että olisi korkea aika järjestää ihan oikeasti avoin tilaisuus kaikille kiinnostuneille. Elämme todellakin tietoyhteiskunnassa ja vapaassa maassa. Katolinen kirkko ei pelkää dialogia vaan tietämättömyyttä.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Rome sweet home kirjoitti:

        Kun ODn edustajat ovat yhä uudestaan sanoneet, ja heidän esittelyissään kerrotaan, että järjesto on avoin kaikille. Mitä "avoimuus" siis tarkoittaa? Miten voi tutustua järjestöön, joka lähettää vain yksityisiä kutsuja ihmisille joista toivotaan jäseniä tai ystäviä? Ja miksi sitten tiedottaa kaiken kansan lehdessä eliittiklubin tilaisuuksista jälkikäteen? ("on hienoa kuulua kultapossukerhoon"?)

        Suomessa on niin paljon mielenkiintoa Opus Deitä kohtaan, että olisi korkea aika järjestää ihan oikeasti avoin tilaisuus kaikille kiinnostuneille. Elämme todellakin tietoyhteiskunnassa ja vapaassa maassa. Katolinen kirkko ei pelkää dialogia vaan tietämättömyyttä.

        Nyt kun OD liputtaa avoimuuden puolesta, miksi se ei järjestä avoimien ovien päiviä kummassakin keskuksessaan. Saavathan ihmiset vierailla vapaasti mm. Studium Catholicumissa.


      • fcastro
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Nyt kun OD liputtaa avoimuuden puolesta, miksi se ei järjestä avoimien ovien päiviä kummassakin keskuksessaan. Saavathan ihmiset vierailla vapaasti mm. Studium Catholicumissa.

        miten mahtaa olla: kuinka usein me tavalliset ihmiset pääsemmekään vierailemaan Studiumin yläkerrassa dominikaanien "omissa" tiloissa?


      • varsinais-suomalainen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Nyt kun OD liputtaa avoimuuden puolesta, miksi se ei järjestä avoimien ovien päiviä kummassakin keskuksessaan. Saavathan ihmiset vierailla vapaasti mm. Studium Catholicumissa.

        voisitko vastata fcastron kysymykseen?


      • Elisabeth
        fcastro kirjoitti:

        miten mahtaa olla: kuinka usein me tavalliset ihmiset pääsemmekään vierailemaan Studiumin yläkerrassa dominikaanien "omissa" tiloissa?

        Voimme viettää messua yhdessä dominikaanien kanssa. Ajat on julkaistu mm. Fideksessä. Voimme myös osallistua esitelmätilaisuuksiin. Nekin ovat julkisia. Muista kuitenkin, että Studiumin yhteydessä on myös dominikaanien koti, luostari. Se ei ole julkista tilaa. Eihän kukaan tuntematon änkeä kutsumatta Sinunkaan kotiisi, vai?


      • varsinais-suomalainen
        Elisabeth kirjoitti:

        Voimme viettää messua yhdessä dominikaanien kanssa. Ajat on julkaistu mm. Fideksessä. Voimme myös osallistua esitelmätilaisuuksiin. Nekin ovat julkisia. Muista kuitenkin, että Studiumin yhteydessä on myös dominikaanien koti, luostari. Se ei ole julkista tilaa. Eihän kukaan tuntematon änkeä kutsumatta Sinunkaan kotiisi, vai?

        "Eihän kukaan tuntematon änkeä kutsumatta Sinunkaan kotiisi, vai? "

        Koti on koti muillakin kuin dominikaaneilla.


      • Repostor
        varsinais-suomalainen kirjoitti:

        "Eihän kukaan tuntematon änkeä kutsumatta Sinunkaan kotiisi, vai? "

        Koti on koti muillakin kuin dominikaaneilla.

        OD:tä kohtaan tunnetaan laajasti epäluuloa suomalaisten katolilaisten keskuudessa. Dominikaaneja kohtaan ei tunneta. Jos tunnettaisiin, kuvittelisin, että dommarit joko pyrkisivät niitä hälventämään lisäämällä avoimuutta tai poistuisivat maasta.
        Ex-seurakuntalainen, yhtenä epäluuloisista, teki tässä vain ehdotuksen, miten opparit voisivat epäluuloja yrittää vähentää. Se oli ehdotus, ei vaatimus. Miksi välittömästi torjutte sen?


      • Rome sweet home
        varsinais-suomalainen kirjoitti:

        voisitko vastata fcastron kysymykseen?

        antavat (antaa?) taas lisää näytteitä ikävistä OD-menetelmistä: tyhmiä kysymyksiä ja ahdistelua (harassment). Aamuvirkut palstalaiset ehtivät jo tutustua alkeellisiin trollaustaitoihin, ennen kuin seriffi siivoili ne näytteet pois (kiitos!)

        En arvostele järjestöä tai sen edustajia ihmisinä, vaan joitakin sen käyttämiä toimintatapoja, jotka eivät mielestäni ole Katolisen kirkon arvoisia eivätkä palvele kirkon yhteistä hyvää, kuten manipulointi, alaikäisten houkuttelu asioihin, joita he eivät ymmärrä, soluttautuminen ja identiteettivarkauden eri muodot.

        Suomi on karua maaperää salaseuroille ja ääriliikkeille. Ei ole kunniaksi järjestölle, että se hankkii itselleen vaikutusvaltaa kulissien takana ja kansalaiset ohittaen. Katolinen kirkko ei hyödy siitä laisinkaan, vaan päinvastoin.


      • varsinais-suomalainen
        Rome sweet home kirjoitti:

        antavat (antaa?) taas lisää näytteitä ikävistä OD-menetelmistä: tyhmiä kysymyksiä ja ahdistelua (harassment). Aamuvirkut palstalaiset ehtivät jo tutustua alkeellisiin trollaustaitoihin, ennen kuin seriffi siivoili ne näytteet pois (kiitos!)

        En arvostele järjestöä tai sen edustajia ihmisinä, vaan joitakin sen käyttämiä toimintatapoja, jotka eivät mielestäni ole Katolisen kirkon arvoisia eivätkä palvele kirkon yhteistä hyvää, kuten manipulointi, alaikäisten houkuttelu asioihin, joita he eivät ymmärrä, soluttautuminen ja identiteettivarkauden eri muodot.

        Suomi on karua maaperää salaseuroille ja ääriliikkeille. Ei ole kunniaksi järjestölle, että se hankkii itselleen vaikutusvaltaa kulissien takana ja kansalaiset ohittaen. Katolinen kirkko ei hyödy siitä laisinkaan, vaan päinvastoin.

        en ole fcastro enkä myöskään kuulu ko. järjestöön jota täällä säännöllisin väliajoin solvaatte.

        Ihmettelen suuresti tätä jatkuvaa muutaman henkilön taholta tapahtuvaa solvauskamppanjaa, joka kohdistuu milloin mihinkin ja keneenkin.

        Menkää välillä itseenne.


      • Rome sweet home
        varsinais-suomalainen kirjoitti:

        en ole fcastro enkä myöskään kuulu ko. järjestöön jota täällä säännöllisin väliajoin solvaatte.

        Ihmettelen suuresti tätä jatkuvaa muutaman henkilön taholta tapahtuvaa solvauskamppanjaa, joka kohdistuu milloin mihinkin ja keneenkin.

        Menkää välillä itseenne.

        En ole arvostellut ihmisiä.

        Minusta ko. järjestöllä olisi erinomainen tilaisuus kertoa itsestään, poistaa ennakkoluuloja ja kiillottaa kaikin tavoin kilpeään, kun viihdekirja on herättänyt mielenkiintoa siihen Suomessakin.

        Näkisin tämän todella haasteellisena (tai ehkä unelmatilanteenakin?) osaavalle ja innostuneelle tiedottajalle. Tuo Fides-uutinen ei nyt oikein vahvistanut imagoa.


      • Ex-Seurakuntalainen
        varsinais-suomalainen kirjoitti:

        voisitko vastata fcastron kysymykseen?

        En odotakaan tutustuvani dominikaanien sen paremmin kuin oppareidenkaan kylpyhuoneisiin.

        Sen sijaan tuntuu oudolta, että Helsingissä toimii tietojeni mukaan ainakin kaksi OD:n pyörittämää "kulttuurikeskusta", joiden tilaisuuksista ei tiedoteta kuin harvoille valituille.

        Nettisivuilla pyörivä ohjelma on vuodelta 2004 ja se ilmestyi sinne vasta, kun tilaisuudet oli jo pidetty. Fideksessä mainitusta OD:n johtajan konferenssista ei siitäkään annettu mitään etukäteistietoa.

        Koska muuten OD:n keskuksissa vietetään messua? Ovatko messut kaikille avoimia? Dominikaanit ilmoittavat messuistaan julkisesti ja antavat ainakin puhelinnumeron, josta messuaikoja voi vapaasti tiedustella.

        Tässä siis lyhyesti avoimuuden ja sulkeutuneen salamyhkäisyyden ero. Katolisia ulkomaalaisia lehtiä (mm. The Tablet) lukevana tiedän, että OD:hen liittyvät ongelmat ovat ihan samanlaisia ulkomailla.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Repostor kirjoitti:

        OD:tä kohtaan tunnetaan laajasti epäluuloa suomalaisten katolilaisten keskuudessa. Dominikaaneja kohtaan ei tunneta. Jos tunnettaisiin, kuvittelisin, että dommarit joko pyrkisivät niitä hälventämään lisäämällä avoimuutta tai poistuisivat maasta.
        Ex-seurakuntalainen, yhtenä epäluuloisista, teki tässä vain ehdotuksen, miten opparit voisivat epäluuloja yrittää vähentää. Se oli ehdotus, ei vaatimus. Miksi välittömästi torjutte sen?

        Avoimien ovien päivä vähentäisi ainakin ennakkoluuloja, joten siitä hyötyisi ennen kaikkea Opus Dei itse. Ja kuka tietää: ehkä jokin uusi Oskari löytäisi sitä kautta tiensä oppareiden autuaalliseen porukkaan.

        Onkin syytä ihmetellä miksi jotkut tuntuvat paniikinomaisesti heti torjuvan ehdotukseni.


      • on tunnetusti
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        En odotakaan tutustuvani dominikaanien sen paremmin kuin oppareidenkaan kylpyhuoneisiin.

        Sen sijaan tuntuu oudolta, että Helsingissä toimii tietojeni mukaan ainakin kaksi OD:n pyörittämää "kulttuurikeskusta", joiden tilaisuuksista ei tiedoteta kuin harvoille valituille.

        Nettisivuilla pyörivä ohjelma on vuodelta 2004 ja se ilmestyi sinne vasta, kun tilaisuudet oli jo pidetty. Fideksessä mainitusta OD:n johtajan konferenssista ei siitäkään annettu mitään etukäteistietoa.

        Koska muuten OD:n keskuksissa vietetään messua? Ovatko messut kaikille avoimia? Dominikaanit ilmoittavat messuistaan julkisesti ja antavat ainakin puhelinnumeron, josta messuaikoja voi vapaasti tiedustella.

        Tässä siis lyhyesti avoimuuden ja sulkeutuneen salamyhkäisyyden ero. Katolisia ulkomaalaisia lehtiä (mm. The Tablet) lukevana tiedän, että OD:hen liittyvät ongelmat ovat ihan samanlaisia ulkomailla.

        lehti, jota kirjoittavat korkeakirkolliset anglikaanit; koti-ikävää poteville metodisteille; pyrkien todistamaan itselleen ja muille helppo uskoisille, että ehkäisy on tärkeä asia... (kts. viimeisimmät Cafod-keskustelut). Näin eräs benediktiini minulle kerran viisaasti sanoi. Sillä ei ole mitään tekemistä katolisen kirkon kanssa, virallisesti eikä epävirallisesti. Sinun olisi syytä lukea Priests & People-lehteä, joka on piispainkonferenssin jäsenten tuottama tai vaikkapa The Catholic Heraldia mieluummin kuin Tabletin kaltaista populismia... Mutta ehkäpä se sopii sinulle paremmin. Tiedä häntä.


      • Katolilainen
        on tunnetusti kirjoitti:

        lehti, jota kirjoittavat korkeakirkolliset anglikaanit; koti-ikävää poteville metodisteille; pyrkien todistamaan itselleen ja muille helppo uskoisille, että ehkäisy on tärkeä asia... (kts. viimeisimmät Cafod-keskustelut). Näin eräs benediktiini minulle kerran viisaasti sanoi. Sillä ei ole mitään tekemistä katolisen kirkon kanssa, virallisesti eikä epävirallisesti. Sinun olisi syytä lukea Priests & People-lehteä, joka on piispainkonferenssin jäsenten tuottama tai vaikkapa The Catholic Heraldia mieluummin kuin Tabletin kaltaista populismia... Mutta ehkäpä se sopii sinulle paremmin. Tiedä häntä.

        enemmän väärässä olla! Samat sanat benediktiinikaverillesi. Ei sitä tosiaan papitkaan kaikkitietäviä ole!
        Vai että Tablet populistinen ja ei-katolinen! Hankipa kuule sivistyssanakirja, niin ymmärrät milloin benediktiinikaverisi puhuu taas läpiä päähänäsä!


      • Katolilainen
        on tunnetusti kirjoitti:

        lehti, jota kirjoittavat korkeakirkolliset anglikaanit; koti-ikävää poteville metodisteille; pyrkien todistamaan itselleen ja muille helppo uskoisille, että ehkäisy on tärkeä asia... (kts. viimeisimmät Cafod-keskustelut). Näin eräs benediktiini minulle kerran viisaasti sanoi. Sillä ei ole mitään tekemistä katolisen kirkon kanssa, virallisesti eikä epävirallisesti. Sinun olisi syytä lukea Priests & People-lehteä, joka on piispainkonferenssin jäsenten tuottama tai vaikkapa The Catholic Heraldia mieluummin kuin Tabletin kaltaista populismia... Mutta ehkäpä se sopii sinulle paremmin. Tiedä häntä.

        ehkäisy ON tärkeä asia.


      • Ex-Seurakuntalainen

        Piispa Wróbelin myötä hiippakuntaamme on ikävä kyllä jo kotiutunut ilmapiiri, joka on kaikkea muuta kuin avoin.

        Opus Dei on ollut keskeisesti myötävaikuttamassa tällaisen ikävän ilmapiirin aikaansaamiseen. Minusta se toi Suomeen ja täällä pieneen kirkkoomme "salailemisen" kulttuurin.

        Tunnetusti emme tiedä miksi isä Jan ei saa toimia pappina Suomessa, miksi opparit eivät maksa kirkollisveroa, miksi neokatekumenaalit ovat perustaneet tänne lähetysseminaarin, miksi ekumeniassa ei tapahtu mitään, miksi, miksi...

        Piispa Paulin kaudella hiippakunnassamme kaikki oli avointa. Muistan, että pastoraalineuvoston jäsenten yhteystiedot olivat osoitekirjassa, jotta ihmiset saattoivat tehdä heille aloitteita. Nykyään sama neuvosto ei kuulemani mukaan kokoonnu kuin muutamaksi tunniksi vuodessa!

        Jos puu tunnetaan hedelmistään, voimme siis sanoa, että OD:n toiminta täällä on alkanut tuottaa roppakaupalla kyseenalaista "hedelmää".


      • Ex-Seurakuntalainen
        on tunnetusti kirjoitti:

        lehti, jota kirjoittavat korkeakirkolliset anglikaanit; koti-ikävää poteville metodisteille; pyrkien todistamaan itselleen ja muille helppo uskoisille, että ehkäisy on tärkeä asia... (kts. viimeisimmät Cafod-keskustelut). Näin eräs benediktiini minulle kerran viisaasti sanoi. Sillä ei ole mitään tekemistä katolisen kirkon kanssa, virallisesti eikä epävirallisesti. Sinun olisi syytä lukea Priests & People-lehteä, joka on piispainkonferenssin jäsenten tuottama tai vaikkapa The Catholic Heraldia mieluummin kuin Tabletin kaltaista populismia... Mutta ehkäpä se sopii sinulle paremmin. Tiedä häntä.

        The Tablet on selkeästi katolinen lehti ja on sitä paljon enemmän kuin esimerkiksi Fides. Siinä on uutisia muustakin kirkossa tapahtuvasta kuin pelkästä paavista ja piispasta.


      • Rome sweet home
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Avoimien ovien päivä vähentäisi ainakin ennakkoluuloja, joten siitä hyötyisi ennen kaikkea Opus Dei itse. Ja kuka tietää: ehkä jokin uusi Oskari löytäisi sitä kautta tiensä oppareiden autuaalliseen porukkaan.

        Onkin syytä ihmetellä miksi jotkut tuntuvat paniikinomaisesti heti torjuvan ehdotukseni.

        niin Suomessa kuka tahansa saa järjestää avoimen keskustelutilaisuuden asiasta kuin asiasta. Minusta siitä tulisi varmaan menestys vaikka olisi pieni ovimaksukin (mieluiten kuitenkin vapaaehtoinen?)

        Helsingin yliopisto, herätys!
        (Kaikella kunnioituksella tri Dawkinsia kohtaan, ihmiset haluavat tietää muustakin kuin itsekkäistä geeneistä. Luulen, uskon, toivon.)

        Tai joku muu sitten?


      • Ex-Seurakuntalainen
        Rome sweet home kirjoitti:

        niin Suomessa kuka tahansa saa järjestää avoimen keskustelutilaisuuden asiasta kuin asiasta. Minusta siitä tulisi varmaan menestys vaikka olisi pieni ovimaksukin (mieluiten kuitenkin vapaaehtoinen?)

        Helsingin yliopisto, herätys!
        (Kaikella kunnioituksella tri Dawkinsia kohtaan, ihmiset haluavat tietää muustakin kuin itsekkäistä geeneistä. Luulen, uskon, toivon.)

        Tai joku muu sitten?

        Tuntuu oudolta, ettei Fideksessä ole koskaan mitään juttuja oppareiden "kulttuurikeskuksista", vaikka niissä nettisivujen perusteella käy luennoimassa monia yhteiskuntamme kärkinimiä.

        Miksi tilaisuuksiin ei kutsuta etukäteen eikä julkisesti? Voisihan olla, että joku oppareiden havittelema kaunis, rikas ja rohkea sitä kautta löytäisi tien Opus Deihin. Ehkä opparit pelkäävät eliittitilaisuuden täyttyvän työttömillä, joita kiinnostavat enemmän ilmaiset pullakahvit kuin Escrivan opit.


      • Rome sweet home
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Tuntuu oudolta, ettei Fideksessä ole koskaan mitään juttuja oppareiden "kulttuurikeskuksista", vaikka niissä nettisivujen perusteella käy luennoimassa monia yhteiskuntamme kärkinimiä.

        Miksi tilaisuuksiin ei kutsuta etukäteen eikä julkisesti? Voisihan olla, että joku oppareiden havittelema kaunis, rikas ja rohkea sitä kautta löytäisi tien Opus Deihin. Ehkä opparit pelkäävät eliittitilaisuuden täyttyvän työttömillä, joita kiinnostavat enemmän ilmaiset pullakahvit kuin Escrivan opit.

        Helsingin synagoogassakin oli avoimien ovien päivä, hyvin mielenkiintoista ja sain vastauksia kysymyksiin.

        Tottakai yhteisöillä on sellaista, mitä ei jaeta ulkopuolisten kanssa, mutta kuitenkin yleensä halutaan kertoa itsestään ja reagoidaan, kun selvää tiedontarvetta ilmenee.


    • Serafim

      Taitaa olla yhtä mahdotonta saada Opusta ulos Helsingin roomalaiskatolisesta hiippakunnasta kuin saada katolinen kirkko ulos Suomesta...
      KP piispa Paulin aikana järjestö tänne tuli ja KP piispa Josefin aikana ainakaan ei poies lähde.

      • Crux stat

        ovat niin eri asioita - turha rinnastaa. Opukseen kuuluu alle satatuhatta maallikkoa ja kourallinen pappeja koko maailmassa. Se arvostaakin ehkä enemmän epäsuoraa vaikutusvaltaa.

        Historian kuluessa järjestöjä on myös lakkautettu tai ne ovat kuihtuneet. Kukaan ei tiedä, miten OD menestyy tulevaisuudessa. Sen sijaan voimme luottaa, että Kirkko pysyy, mutta ei omasta voimastaan.


      • tallailija

        Eikös Opus Dei ole suoraan paavin alainen järjestö, joten piispalla ei taida olla mahdollisuutta heitä poistaa Suomesta. OD ilmeisesti maksaa myös tukimaksua Vatikaanin eikä hiippakunnan rahakirstuun, jäsenet taitavat myös maksaa pelkästään OD:lle. En ikinä vertaisi dominikaaneja, vanha sääntökunta, ja Opus Deitä keskenään. Dominikaanien sääntökunta kuuluu hiippakunnan piispan alaisuuteen ja on avoin toiminnaltaan. OD sen sijaan on ilmeisen suljettu ja toimintaan kutsutaan osallistumaan mielellään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita ja varakkaita henkilöitä.


      • Ex-Seurakuntalainen
        tallailija kirjoitti:

        Eikös Opus Dei ole suoraan paavin alainen järjestö, joten piispalla ei taida olla mahdollisuutta heitä poistaa Suomesta. OD ilmeisesti maksaa myös tukimaksua Vatikaanin eikä hiippakunnan rahakirstuun, jäsenet taitavat myös maksaa pelkästään OD:lle. En ikinä vertaisi dominikaaneja, vanha sääntökunta, ja Opus Deitä keskenään. Dominikaanien sääntökunta kuuluu hiippakunnan piispan alaisuuteen ja on avoin toiminnaltaan. OD sen sijaan on ilmeisen suljettu ja toimintaan kutsutaan osallistumaan mielellään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita ja varakkaita henkilöitä.

        Olisi mielenkiintoista ja kannustavaakin tietää, onko OD "luovuttanut" jossakin päin maailmaa eli poistunut jostakin hiippakunnasta.

        Tällaisten fanaattikkojärjestöjen imagoon ei taida kuulua luovuttaminen, mutta toistaalta olen kyllä lukenut OD:nkin menettäneen jäseniä roppakaupalla. Fanaattinen kristillisyys voi hyvin vetää puoleensa kokemattomia nuoria, mutta elämän "Siperia opettaa" ja he tulevat toisiin, parempiin ajatuksiin.


      • lukumiehiä
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista ja kannustavaakin tietää, onko OD "luovuttanut" jossakin päin maailmaa eli poistunut jostakin hiippakunnasta.

        Tällaisten fanaattikkojärjestöjen imagoon ei taida kuulua luovuttaminen, mutta toistaalta olen kyllä lukenut OD:nkin menettäneen jäseniä roppakaupalla. Fanaattinen kristillisyys voi hyvin vetää puoleensa kokemattomia nuoria, mutta elämän "Siperia opettaa" ja he tulevat toisiin, parempiin ajatuksiin.

        Tästä, ja monesta muustakin ketjusta päätellen, fanaatikoksi voidaan hyvin luokitella nimimerkki ex-seurakuntalainen, ei Opus Dei.


      • Ex-Seurakuntalainen
        lukumiehiä kirjoitti:

        Tästä, ja monesta muustakin ketjusta päätellen, fanaatikoksi voidaan hyvin luokitella nimimerkki ex-seurakuntalainen, ei Opus Dei.

        Kannustan keskustelemaan. Vaadin päättäjiltä avoimuutta. Selitän itse ja pyydän muiltakin selityksiä. Arvostan moniarvoisuutta. En tyrkytä omia mielipiteitäni ainoana totuutena. Arvostan sitä, että toiset uskaltavat olla eri mieltä.

        Opus Dei ei keskustele. Se ei ilmoita ketkä ovat sen jäseniä ja missä/milloin sen tilaisuudet pidetään. Se pyrkii käännyttämään toiset. Se on aina oikeassa. Se ei arvosta sellaisia, jotka ovat eri mieltä.

        Kumpi meistä on fanaatikko?


      • lukumiehiä
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Kannustan keskustelemaan. Vaadin päättäjiltä avoimuutta. Selitän itse ja pyydän muiltakin selityksiä. Arvostan moniarvoisuutta. En tyrkytä omia mielipiteitäni ainoana totuutena. Arvostan sitä, että toiset uskaltavat olla eri mieltä.

        Opus Dei ei keskustele. Se ei ilmoita ketkä ovat sen jäseniä ja missä/milloin sen tilaisuudet pidetään. Se pyrkii käännyttämään toiset. Se on aina oikeassa. Se ei arvosta sellaisia, jotka ovat eri mieltä.

        Kumpi meistä on fanaatikko?

        Uskallan olla eri mieltä siitä näkemyksestä, mikä sinulla on itsestäsi, kuin myös siitä näkemyksestä, mikä sinulla on Opus Deistä.

        Mutta mukavahan se on, että arvostat näkemyksiäni!Minä kun en saa itsestäni oikein puristettua arvostusta sinun mustavalkoista ajattelusi kohtaan.


      • Ajatteleva katolilainen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Kannustan keskustelemaan. Vaadin päättäjiltä avoimuutta. Selitän itse ja pyydän muiltakin selityksiä. Arvostan moniarvoisuutta. En tyrkytä omia mielipiteitäni ainoana totuutena. Arvostan sitä, että toiset uskaltavat olla eri mieltä.

        Opus Dei ei keskustele. Se ei ilmoita ketkä ovat sen jäseniä ja missä/milloin sen tilaisuudet pidetään. Se pyrkii käännyttämään toiset. Se on aina oikeassa. Se ei arvosta sellaisia, jotka ovat eri mieltä.

        Kumpi meistä on fanaatikko?

        Arvostan Ex-Seurakuntalaista keskustelijana, jonka kanssa en aina voi olla samaa mieltä, mutta joka sentää osaa KESKUSTELLA eikä syytellä toisia keskustelijoita.


      • Rome sweet home
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        Arvostan Ex-Seurakuntalaista keskustelijana, jonka kanssa en aina voi olla samaa mieltä, mutta joka sentää osaa KESKUSTELLA eikä syytellä toisia keskustelijoita.

        täällä. Erityisesti arvostan Ex-Seurakuntalaista keskustelun avauksista.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Rome sweet home kirjoitti:

        täällä. Erityisesti arvostan Ex-Seurakuntalaista keskustelun avauksista.

        Kiitos!


    • Ex-Seurakuntalainen

      Jos Opus Dei olisi yhtä elitistinen kuin nyt, mutta avoimempi, sillä olisi paljon vähemmän kriitikoita.

      Mitä opparit luulevat saavuttavansa salailulla ja salamyhkäisyydellä? Eihän sellainen kuulu edes kristinuskoon!

      Jotkut ovat täällä mainostaneet, että herrojen Bulevardifoorumilla ja naisten Silta-Klubilla ja Puiston keskuksella on jopa omat nettisivutkin. Tarkoittaako tämä, että aviomiehenä saan mennä Silta-Klubin tilaisuuksiin yhdessä kymmenen ei-katolisen työttömän kanssa?

      Minua häiritsee ainakin se, että Helsingissä toimii KOLME KATOLISTA KAPPELIA, joiden osoitteet pimitetään, joissa vietettävät messut eivät ole kaikille avoimia tilaisuuksia ja joiden messuajoista ei edes tietoteta!

      Jos teitä muita tämä ei häiritse, kertokaa toki.

      • Michael

        En ole salamyhkäisyyden enkä OD:n ystävä. Asiaa voi kuitenkin katsoa myös myönteisestä näkökulmasta. Mehän tiedämme, että OD on skientologiaan verrattava järjestö, joka harjoittaa manipulaatiota ja muita ei-kristillisiä keinoja toimintaansa edistääkseen. Ehkä on vain hyvä, että sinne eivät vilpittömät sielut eksy.

        Toinen puoli asiaa on taas se, että näin myös jää katolisen yhteisön kontrolli pois ja he saavat harjoittaa inhottavuuksiaan kaikessa rauhassa vapaina arvostelusta.

        Miksi kirjoitin "inhottavuuksiaan"? Minusta henkinen väkivalta ja manipulointi ovat pahoja asioita. Samoin se, että katsotaan tarkoituksen pyhittävän keinot.


      • Johanna
        Michael kirjoitti:

        En ole salamyhkäisyyden enkä OD:n ystävä. Asiaa voi kuitenkin katsoa myös myönteisestä näkökulmasta. Mehän tiedämme, että OD on skientologiaan verrattava järjestö, joka harjoittaa manipulaatiota ja muita ei-kristillisiä keinoja toimintaansa edistääkseen. Ehkä on vain hyvä, että sinne eivät vilpittömät sielut eksy.

        Toinen puoli asiaa on taas se, että näin myös jää katolisen yhteisön kontrolli pois ja he saavat harjoittaa inhottavuuksiaan kaikessa rauhassa vapaina arvostelusta.

        Miksi kirjoitin "inhottavuuksiaan"? Minusta henkinen väkivalta ja manipulointi ovat pahoja asioita. Samoin se, että katsotaan tarkoituksen pyhittävän keinot.

        Ihmettelen miksi roomalaiskatolinen kirkko sietää Opus Dein kaltaisten äärijärjestöjen toimintaa maassamme. Luulisi niiden tekevän enemmän hallaa kirkon toiminnalle täällä kuin auttavan sitä.

        Jos tämän palstan kirjoitukset Opus Dein harjoittamista ihmisten pakkokäännyttämisistä katoliseen uskoon pitävät paikkansa, on toiminta lisäksi ekumeenisesti erittäin huolestuttavaa.

        Oletan sinun, Michael, olevan katolilainen. Siksi kirjoituksesi saa minut todella huolestumaan.


      • Michael
        Johanna kirjoitti:

        Ihmettelen miksi roomalaiskatolinen kirkko sietää Opus Dein kaltaisten äärijärjestöjen toimintaa maassamme. Luulisi niiden tekevän enemmän hallaa kirkon toiminnalle täällä kuin auttavan sitä.

        Jos tämän palstan kirjoitukset Opus Dein harjoittamista ihmisten pakkokäännyttämisistä katoliseen uskoon pitävät paikkansa, on toiminta lisäksi ekumeenisesti erittäin huolestuttavaa.

        Oletan sinun, Michael, olevan katolilainen. Siksi kirjoituksesi saa minut todella huolestumaan.

        Olen katolilainen ja olen toiminut erään ihmisen tukihenkilönä, kun hän halusi irtautua OD:stä. En ole ainoa meidän hiippakunnassamme, joka on ollut vastaavassa hommassa. Olen pahoillani siitä, että meillä on tällainen järjestö Suomessa, enkä siinäkään ole yksin.


      • Rome sweet home
        Johanna kirjoitti:

        Ihmettelen miksi roomalaiskatolinen kirkko sietää Opus Dein kaltaisten äärijärjestöjen toimintaa maassamme. Luulisi niiden tekevän enemmän hallaa kirkon toiminnalle täällä kuin auttavan sitä.

        Jos tämän palstan kirjoitukset Opus Dein harjoittamista ihmisten pakkokäännyttämisistä katoliseen uskoon pitävät paikkansa, on toiminta lisäksi ekumeenisesti erittäin huolestuttavaa.

        Oletan sinun, Michael, olevan katolilainen. Siksi kirjoituksesi saa minut todella huolestumaan.

        Opus Deistä sanotaan, messussa käyvien ja uskonnollisten ihmisten keskuudessa...

        Ongelma Suomessa (ja Opus Deille "etu") on ettei liikettä täällä tunneta entuudestaan, Francon diktatuuri ei varjosta sitä täällä niin kuin sen syntysijoilla.

        Meidän pitäisi kyllä saada tietää ketä suomalaisia vaikuttajia ja päättäjiä on ODn lumoissa (jos on).

        Ja yhtä tärkeää on levittää tietoa ja tietoutta sekä Katolisesta kirkosta että tästä erikoisesta järjestöstä ja sen erityispiirteistä (varsinkin lapsia ja nuoria ajatellen, kaikkien vanhempien tietoon). Koska Katolista kirkkoa tunnetaan liian vähän, OD:llä lienee suuri kiusaus esiintyä "oikeina katolilaisina" niin nuorison kuin vaikutusvaltaisten ihmisten parissa.


      • Michael
        Rome sweet home kirjoitti:

        Opus Deistä sanotaan, messussa käyvien ja uskonnollisten ihmisten keskuudessa...

        Ongelma Suomessa (ja Opus Deille "etu") on ettei liikettä täällä tunneta entuudestaan, Francon diktatuuri ei varjosta sitä täällä niin kuin sen syntysijoilla.

        Meidän pitäisi kyllä saada tietää ketä suomalaisia vaikuttajia ja päättäjiä on ODn lumoissa (jos on).

        Ja yhtä tärkeää on levittää tietoa ja tietoutta sekä Katolisesta kirkosta että tästä erikoisesta järjestöstä ja sen erityispiirteistä (varsinkin lapsia ja nuoria ajatellen, kaikkien vanhempien tietoon). Koska Katolista kirkkoa tunnetaan liian vähän, OD:llä lienee suuri kiusaus esiintyä "oikeina katolilaisina" niin nuorison kuin vaikutusvaltaisten ihmisten parissa.

        Ulkomailla ollessani ja muuten ulkomaisiin katolilaisiin yhteydessä ollessani olen saanut kuulla, kuinka OD on edelleen todellinen yhteiskunnallinen ongelma, esimerkiksi joissakin latinalaisen Amerikan maissa. Tämä tarkoittaa, että ei ole kysymys vain niistä scientologis-tyyppisistä värväys- ja manipulointimenetelmistä, vaan myös aidosta yhteiskunnallisesta uhkasta. OD kannattaa sellaista konservatiivisuutta, jota meillä sanottaisiin ehkä natsismiksi, totalitarismiksi, tai diktatuuriksi.


      • Elisabeth
        Rome sweet home kirjoitti:

        Opus Deistä sanotaan, messussa käyvien ja uskonnollisten ihmisten keskuudessa...

        Ongelma Suomessa (ja Opus Deille "etu") on ettei liikettä täällä tunneta entuudestaan, Francon diktatuuri ei varjosta sitä täällä niin kuin sen syntysijoilla.

        Meidän pitäisi kyllä saada tietää ketä suomalaisia vaikuttajia ja päättäjiä on ODn lumoissa (jos on).

        Ja yhtä tärkeää on levittää tietoa ja tietoutta sekä Katolisesta kirkosta että tästä erikoisesta järjestöstä ja sen erityispiirteistä (varsinkin lapsia ja nuoria ajatellen, kaikkien vanhempien tietoon). Koska Katolista kirkkoa tunnetaan liian vähän, OD:llä lienee suuri kiusaus esiintyä "oikeina katolilaisina" niin nuorison kuin vaikutusvaltaisten ihmisten parissa.

        asuva ystävättäreni kertoi, kuinka heidän seurakuntaansa nimitettiin papiksi OD-pappi. Kyseisessä maassa, jossa kirkkojamme on tiheästi, ei seurakuntiin riitä useita pappeja, joten tuokin OD-pappi on srk:n ainoa pappishenkilö.
        Seurakuntalaiset ryhtyivät osallistumaan toisen seurakunnan messuihin, laudeksiin ja vespereihin ja kantoivat tietenkin myös kolehtinsa siihen seurakuntaan.
        Puolen vuoden kuluttua heidänkin seurakuntaansa nimitettiin uudelleen sääntökuntapappi ja he käyvät nyt tyytyväisinä kotikirkossaan.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Michael kirjoitti:

        Olen katolilainen ja olen toiminut erään ihmisen tukihenkilönä, kun hän halusi irtautua OD:stä. En ole ainoa meidän hiippakunnassamme, joka on ollut vastaavassa hommassa. Olen pahoillani siitä, että meillä on tällainen järjestö Suomessa, enkä siinäkään ole yksin.

        Meidän perheessämme ei ole kuultukaan mistään sellaisesta HYVÄSTÄ mitä Opus Dein kummalliset porukat olisivat täällä saaneet aikaan.

        Oppareiden tyyli on ollut täällä elitististä, aggressiivista, repivää - ja fanaattista. En iloitse joutuessani kuvaamaan jonkun ryhmän toimintaa tällaisilla adjektiiveillä, mutta totuuden nimessä en muuhunkaan pysty.

        Opus Dei on aiheuttanut hiippakunnassamme liian monta "siipirikkoista" katolilaista, joista itse tunnen pari. Eikä liene kaukaa haettua sekään, että Opus Dei olisi ollut ensimmäisten joukossa karkottamassa "vapaamielistä" isä Jania tämän kotimaasta Suomesta...


      • Ex-Seurakuntalainen
        Rome sweet home kirjoitti:

        Opus Deistä sanotaan, messussa käyvien ja uskonnollisten ihmisten keskuudessa...

        Ongelma Suomessa (ja Opus Deille "etu") on ettei liikettä täällä tunneta entuudestaan, Francon diktatuuri ei varjosta sitä täällä niin kuin sen syntysijoilla.

        Meidän pitäisi kyllä saada tietää ketä suomalaisia vaikuttajia ja päättäjiä on ODn lumoissa (jos on).

        Ja yhtä tärkeää on levittää tietoa ja tietoutta sekä Katolisesta kirkosta että tästä erikoisesta järjestöstä ja sen erityispiirteistä (varsinkin lapsia ja nuoria ajatellen, kaikkien vanhempien tietoon). Koska Katolista kirkkoa tunnetaan liian vähän, OD:llä lienee suuri kiusaus esiintyä "oikeina katolilaisina" niin nuorison kuin vaikutusvaltaisten ihmisten parissa.

        Kun luin Bulevardifoorumin nettisivuilta ketkä kaikki ovat käyneet luennoimassa ko. Opus Dein pyörittämässä "kulttuurikeskuksessa", kauhistuin!

        Luennoitsijoiden joukossa on ollut niin tieteen, talouselämän kuin politiikankin kärkinimiä. En usko, että kyseiset henkilöt ovat tienneet pitävänsä luentoja kyseenalaiselle katoliselle lahkoryhmittymälle.

        Pelkään, että opparit ovat esiintyneet katolisen kirkon "virallisina" edustajina ja heidän oppiaan on tyrkytetty katolisen kirkon "uskona". Mitähän kyseiset päättäjät ajattelevat kirkostamme? En usko, että ainakaan mitään hyvää!


      • Ex-Seurakuntalainen
        Michael kirjoitti:

        Ulkomailla ollessani ja muuten ulkomaisiin katolilaisiin yhteydessä ollessani olen saanut kuulla, kuinka OD on edelleen todellinen yhteiskunnallinen ongelma, esimerkiksi joissakin latinalaisen Amerikan maissa. Tämä tarkoittaa, että ei ole kysymys vain niistä scientologis-tyyppisistä värväys- ja manipulointimenetelmistä, vaan myös aidosta yhteiskunnallisesta uhkasta. OD kannattaa sellaista konservatiivisuutta, jota meillä sanottaisiin ehkä natsismiksi, totalitarismiksi, tai diktatuuriksi.

        Positiivisemmin sanottuna: Opus Dei ei ainakaan edusta eikä edistä rehellisyyttä, avoimuutta, ihmisoikeuksia, demokratiaa, dialogia eikä tasa-arvoa.


      • Johanna
        Elisabeth kirjoitti:

        asuva ystävättäreni kertoi, kuinka heidän seurakuntaansa nimitettiin papiksi OD-pappi. Kyseisessä maassa, jossa kirkkojamme on tiheästi, ei seurakuntiin riitä useita pappeja, joten tuokin OD-pappi on srk:n ainoa pappishenkilö.
        Seurakuntalaiset ryhtyivät osallistumaan toisen seurakunnan messuihin, laudeksiin ja vespereihin ja kantoivat tietenkin myös kolehtinsa siihen seurakuntaan.
        Puolen vuoden kuluttua heidänkin seurakuntaansa nimitettiin uudelleen sääntökuntapappi ja he käyvät nyt tyytyväisinä kotikirkossaan.

        Kertoisitko, Elisabeth, tarkemmin miksi ihmiset etääntyivät kuvaamastasi OD-papin johtamasta seurakunnasta. Oletan, että OD tarkoittaa Opus Deitä.

        En kuulu roomalaiskatoliseen kirkkoon, mutta olen seurannut etenkin Opus Deistä käytyä keskustelua ja minun täytyy sanoa, että se huolestuttaa minua suuresti ekumeniankin kannalta.


      • Elisabeth
        Johanna kirjoitti:

        Kertoisitko, Elisabeth, tarkemmin miksi ihmiset etääntyivät kuvaamastasi OD-papin johtamasta seurakunnasta. Oletan, että OD tarkoittaa Opus Deitä.

        En kuulu roomalaiskatoliseen kirkkoon, mutta olen seurannut etenkin Opus Deistä käytyä keskustelua ja minun täytyy sanoa, että se huolestuttaa minua suuresti ekumeniankin kannalta.

        Koska et ole katolilainen, et tietenkään ole ripittäytynyt OD-papille, et kuunnellut sellaisen saarnaa etkä muutoinkaan ole kokenut henkisen ilmapiirin muutosta seurakunnassa.
        Itse olen iloinen, että voin valita rippi-isäni ja kuunnella muiden kuin OD:läisten saarnoja. Minä olen publikaani ja he ovat fariseuksia, jos ymmärrät tällaisen vertauksen?


      • Johanna
        Elisabeth kirjoitti:

        Koska et ole katolilainen, et tietenkään ole ripittäytynyt OD-papille, et kuunnellut sellaisen saarnaa etkä muutoinkaan ole kokenut henkisen ilmapiirin muutosta seurakunnassa.
        Itse olen iloinen, että voin valita rippi-isäni ja kuunnella muiden kuin OD:läisten saarnoja. Minä olen publikaani ja he ovat fariseuksia, jos ymmärrät tällaisen vertauksen?

        En suinkaan puolustele Opus Dein pappeja, en vain tunne heitä. Olen tosin lukenut netistä paljon negaa kyseisestä järjestöstä.

        Elisabeth, itse kirjoitit ulkomaalaisesta seurakunnasta. En halua mitenkään kyseenalaistaa mainitsemasi seurakunnan negatiivisia kokemuksia. Halusin vain tietää mikä erityinen piirre OD:n papeissa srk-laisia ärsytti ja etäännytti.

        En ole tosiaankaan koskaan ripittäytynyt OD-papeille, koska en ole katolinen. Mutta juuri siksi haluaisin tietää mistä on kysymys.


      • Elisabeth
        Johanna kirjoitti:

        En suinkaan puolustele Opus Dein pappeja, en vain tunne heitä. Olen tosin lukenut netistä paljon negaa kyseisestä järjestöstä.

        Elisabeth, itse kirjoitit ulkomaalaisesta seurakunnasta. En halua mitenkään kyseenalaistaa mainitsemasi seurakunnan negatiivisia kokemuksia. Halusin vain tietää mikä erityinen piirre OD:n papeissa srk-laisia ärsytti ja etäännytti.

        En ole tosiaankaan koskaan ripittäytynyt OD-papeille, koska en ole katolinen. Mutta juuri siksi haluaisin tietää mistä on kysymys.

        En minäkään ripittäydy OD-papeille. Tuttavapiirissäni täällä Suomessa on kyllä sellaisia - kaikki naisia - jotka ovat kerran ripittäytyneet ja sen jälkeen valinneet toisen rippipapin. Opus Dein pappi oli ryhtynyt rippituolissa pohtimaan a.o. henkilön sukupuolielämää, ja esittänyt suomalaisen ripittäytyjän mielestä asiattomia, tahdittomiakin, kysymyksiä. Oli virinnyt tunne, että kyseinen pappi käyttää ripittäytyjää omiin pornoilutarpeisiinsa. Kyllä sellaisen ihmisen kiertää kaukaa!
        Saarnoja voi ei-katolilaisenakin käydä kuuntelemassa p. Henrikin kirkossa, jossa kyseiset papit silloin tällöin toimittavat messun, varsinkin missa latinan.


    • Ex-Seurakuntalainen

      Tässä keskustelussa on tullut jo monta kertaa ilmi, että isä Jan oli ja on piikki Opus Dein lihassa.

      Isä Janhan on aina kehottanut varsinkin uusia katolilaisia etsimään paikkansa ensin omasta seurakunnasta ja vasta sitten hakeutumaan eri ryhmiin.

      Olen kuullut huhuna Opus Dein jäsenten sanoneen, että isä Janin kohtelu olisi ollut "ihan oikein hänelle". Onko tämä totta? Tietääkö joku asiasta enemmän? Itseäni ei ole koskaan kutsuttu OD:n hienoihin ja kalliisiin "kulttuurikeskuksiin", joten ensikäden tietoa asiasta minulla ei ole.

      Jos tieto osoittautuu oikeaksi, tämän keskustelun pääotsikko saa kyllä uutta pontta!

      • Ajatteleva katolilainen

        En ole koskaan kuullut isä Janin sanovan mitään negatiivistä Opus Deistä, vaikka aavistankin, ettei hän jaa kyseisen järjestön arvopohjaa.

        Sen sijaan voin hyvin kuvitella, ettei Opus Dei pidä arkivaatteissa esiintyvästä, ekumenian ja keskustelun sydämenasiakseen ottaneesta, köyhien, sorrettujen ja murrettujen puolustajana tunnetusta vaatimattomasta sääntökuntalaisesta.

        Opus Dei on keittänyt jo monta soppaa tässä hiippakunnassa, enkä yhtään ihmettelisi, vaikka se tavalla tai toisella olisi taustapiruna myös isä Janin tapauksessa.


      • Uusi katolilainen
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut isä Janin sanovan mitään negatiivistä Opus Deistä, vaikka aavistankin, ettei hän jaa kyseisen järjestön arvopohjaa.

        Sen sijaan voin hyvin kuvitella, ettei Opus Dei pidä arkivaatteissa esiintyvästä, ekumenian ja keskustelun sydämenasiakseen ottaneesta, köyhien, sorrettujen ja murrettujen puolustajana tunnetusta vaatimattomasta sääntökuntalaisesta.

        Opus Dei on keittänyt jo monta soppaa tässä hiippakunnassa, enkä yhtään ihmettelisi, vaikka se tavalla tai toisella olisi taustapiruna myös isä Janin tapauksessa.

        Suorastaan veit sanat suustani! Olen epäillyt samaa.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut isä Janin sanovan mitään negatiivistä Opus Deistä, vaikka aavistankin, ettei hän jaa kyseisen järjestön arvopohjaa.

        Sen sijaan voin hyvin kuvitella, ettei Opus Dei pidä arkivaatteissa esiintyvästä, ekumenian ja keskustelun sydämenasiakseen ottaneesta, köyhien, sorrettujen ja murrettujen puolustajana tunnetusta vaatimattomasta sääntökuntalaisesta.

        Opus Dei on keittänyt jo monta soppaa tässä hiippakunnassa, enkä yhtään ihmettelisi, vaikka se tavalla tai toisella olisi taustapiruna myös isä Janin tapauksessa.

        OD on ollut hiirenhiljaa isä Janin "tapauksesta". Sattumaa vai ei, sen arvioikoon itse kukin.

        Suomen Kuvalehden "Isä Jan -numerossa" oli muuten juttu OD:n kyseenalaisesta toiminnasta Suomessa. Sattumaa vai ei, sen arvioikoon itse kukin.

        Isä Janin seuraaja hiippakunnan ekonomina on OD:n isä Larenz. Sattumaa vai ei, sen arvioikoon itse kukin.

        Isä Janin lähdettyä kotimaastaan Suomesta pakkomaanpakoon Hollantiin, Opus Dein vaikutusvalta on hiippakunnassamme vain kasvanut. Sattumaa vai ei, sen arvioikoon itse kukin.

        Sattumaa vai ei?


      • Uusi katolilainen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        OD on ollut hiirenhiljaa isä Janin "tapauksesta". Sattumaa vai ei, sen arvioikoon itse kukin.

        Suomen Kuvalehden "Isä Jan -numerossa" oli muuten juttu OD:n kyseenalaisesta toiminnasta Suomessa. Sattumaa vai ei, sen arvioikoon itse kukin.

        Isä Janin seuraaja hiippakunnan ekonomina on OD:n isä Larenz. Sattumaa vai ei, sen arvioikoon itse kukin.

        Isä Janin lähdettyä kotimaastaan Suomesta pakkomaanpakoon Hollantiin, Opus Dein vaikutusvalta on hiippakunnassamme vain kasvanut. Sattumaa vai ei, sen arvioikoon itse kukin.

        Sattumaa vai ei?

        Mikään mainitsemistasi seikoista ei ole pelkkää sattumaa. Valitettavasti.


      • Tarkkaavainen

        Tämä kysymys on sen verran tärkeä, että toivottavasti asiasta jotakin tietävät ilmoittavat tietonsa.


      • Johannes XXIV
        Tarkkaavainen kirjoitti:

        Tämä kysymys on sen verran tärkeä, että toivottavasti asiasta jotakin tietävät ilmoittavat tietonsa.

        ...voin sanoa, että eräs katolinen pappi näytti minulle kirjeen, jossa eräs OD:n pappi kirjoitti isä Janin kohtelun olleen "ihan oikein hänelle".
        Kirjeen lukijana oli kanssani (papin lisäksi) toinenkin henkilö.


      • eräs katolinen henkilö
        Johannes XXIV kirjoitti:

        ...voin sanoa, että eräs katolinen pappi näytti minulle kirjeen, jossa eräs OD:n pappi kirjoitti isä Janin kohtelun olleen "ihan oikein hänelle".
        Kirjeen lukijana oli kanssani (papin lisäksi) toinenkin henkilö.

        "...voin sanoa, että eräs katolinen pappi näytti minulle kirjeen, jossa eräs OD:n pappi kirjoitti isä Janin kohtelun olleen "ihan oikein hänelle".
        Kirjeen lukijana oli kanssani (papin lisäksi) toinenkin henkilö."

        Tulostin kirjoituksesi ja soittelen papeille kysyäkseni, kuka on saanut yllä mainitsemasi kirjeen ja ketkä kaksi (siis sinä ja henkilö X) ovat ne mainitsemasi kirjeen (jos sellaista on olemassakaan) lukenutta henkilöä.


      • paroni von Münchausen
        eräs katolinen henkilö kirjoitti:

        "...voin sanoa, että eräs katolinen pappi näytti minulle kirjeen, jossa eräs OD:n pappi kirjoitti isä Janin kohtelun olleen "ihan oikein hänelle".
        Kirjeen lukijana oli kanssani (papin lisäksi) toinenkin henkilö."

        Tulostin kirjoituksesi ja soittelen papeille kysyäkseni, kuka on saanut yllä mainitsemasi kirjeen ja ketkä kaksi (siis sinä ja henkilö X) ovat ne mainitsemasi kirjeen (jos sellaista on olemassakaan) lukenutta henkilöä.

        niin? Eihän pappi, tai muu henkilö, joka näyttäisi em. kirjeen sellaiselle henkilölle, joka julkisesti arvostelisi Opus Deitä kertoisi tehneensä sellaista. Tai vaikka myötäisikin näyttänneensä, niin miksi hän kertoisi henkilön nimen?

        Siten siis et saisi mitään tietoa tuolla kyselläsi. Sen sijaan vain nolaisit itsesi.

        Jos oletetaan että OD:n jäsenet ovat älykkäistä, niin edellisen viestin kirjoittaja ei kuulu OD:hen, vaan on tavllinen trolli, joka kirjoittaa jutun vain peloitellakseen muita.

        Tai sitten henkilö on OD:n jäsen joka tietää edellisen ja kirjoittaa trollauksen, sillä hän tietää, että kukaan ei usko OD:n jäsenen kirjoittavan sellaista sillä hehän ovat älykkäitä ja eivät kirjoittaisi tuollaista.

        Tai sitten oletus siitä että OD:n jäsenet ovat älykkäitä ei pidä paikkaansa.

        Miten on?


      • eräs katolinen henkilö
        paroni von Münchausen kirjoitti:

        niin? Eihän pappi, tai muu henkilö, joka näyttäisi em. kirjeen sellaiselle henkilölle, joka julkisesti arvostelisi Opus Deitä kertoisi tehneensä sellaista. Tai vaikka myötäisikin näyttänneensä, niin miksi hän kertoisi henkilön nimen?

        Siten siis et saisi mitään tietoa tuolla kyselläsi. Sen sijaan vain nolaisit itsesi.

        Jos oletetaan että OD:n jäsenet ovat älykkäistä, niin edellisen viestin kirjoittaja ei kuulu OD:hen, vaan on tavllinen trolli, joka kirjoittaa jutun vain peloitellakseen muita.

        Tai sitten henkilö on OD:n jäsen joka tietää edellisen ja kirjoittaa trollauksen, sillä hän tietää, että kukaan ei usko OD:n jäsenen kirjoittavan sellaista sillä hehän ovat älykkäitä ja eivät kirjoittaisi tuollaista.

        Tai sitten oletus siitä että OD:n jäsenet ovat älykkäitä ei pidä paikkaansa.

        Miten on?

        tunnu kummalliselta, että pappi näyttäisi tuon kaltaista kirjettä (jos sellaista on olemassakaan) henkilöille, joille sitä ei ole tarkoitettu. Se kirjeen (?) näyttäminen tässä eniten ihmetyttää, ei se keille se mahdollisesti on näytetty.

        Minä en edes usko, että tuollaista kirjettä on olemassakaan.

        En ole OD:n jäsen.


      • Ajatteleva katolilainen
        Johannes XXIV kirjoitti:

        ...voin sanoa, että eräs katolinen pappi näytti minulle kirjeen, jossa eräs OD:n pappi kirjoitti isä Janin kohtelun olleen "ihan oikein hänelle".
        Kirjeen lukijana oli kanssani (papin lisäksi) toinenkin henkilö.

        Luotan Johannes XXIV:n tietoihin. Ehdotan, että kaikki ryhdymme nyt selvittelemään kenen hallussa ko. kirje on ja kuka muu on sen nähnyt.

        Jos todella saamme opparit kiinni siitä, että he ovat kirjoittaneet mustaa valkoisella isä Janin kohtelun olleen tälle "ihan oikein", voimme välittää tiedon nuntiukselle. Minusta oppareiden touhut alkavat saavuttaa kenen tahansa ajattelevan ihmisen sietorajan!


      • paroni von Münchhausen
        eräs katolinen henkilö kirjoitti:

        tunnu kummalliselta, että pappi näyttäisi tuon kaltaista kirjettä (jos sellaista on olemassakaan) henkilöille, joille sitä ei ole tarkoitettu. Se kirjeen (?) näyttäminen tässä eniten ihmetyttää, ei se keille se mahdollisesti on näytetty.

        Minä en edes usko, että tuollaista kirjettä on olemassakaan.

        En ole OD:n jäsen.

        se tuntuisi minusta erittäin kummalliselta. Olen kanssasi siitä samaa mieltä. Mutta pappeja on moneen junaan.


      • paroni von Münchhausen
        eräs katolinen henkilö kirjoitti:

        tunnu kummalliselta, että pappi näyttäisi tuon kaltaista kirjettä (jos sellaista on olemassakaan) henkilöille, joille sitä ei ole tarkoitettu. Se kirjeen (?) näyttäminen tässä eniten ihmetyttää, ei se keille se mahdollisesti on näytetty.

        Minä en edes usko, että tuollaista kirjettä on olemassakaan.

        En ole OD:n jäsen.

        ongelma on se, että tuota kirjettä ei tulla todennäköisesti koskaan löytämään, jos se on edes koskaan ollut olemassa.

        Toinen ongelma on se, että ei riittäisi etsiä em kirjettä vaan pitäisi todella tietää miksi isä Jan lähetettiin takaisin Alankomaihin. Muutoinhan kommentti, että isä Jan sai ansionsa mukaan, ei merkitse yhtään mitään.


      • Repostor
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        Luotan Johannes XXIV:n tietoihin. Ehdotan, että kaikki ryhdymme nyt selvittelemään kenen hallussa ko. kirje on ja kuka muu on sen nähnyt.

        Jos todella saamme opparit kiinni siitä, että he ovat kirjoittaneet mustaa valkoisella isä Janin kohtelun olleen tälle "ihan oikein", voimme välittää tiedon nuntiukselle. Minusta oppareiden touhut alkavat saavuttaa kenen tahansa ajattelevan ihmisen sietorajan!

        siihen, että Johannes XXIV:n kertomus on totta.
        Voin keksiä yhden papin, jolta opus on saattanut haluta jotakin ja joka on voinut olla haluton suostumaan pyyntöön isä Janin epäoikeudenmukaisen kohtelun takia.
        Mutta jos kirje löytyy, mitä sillä voi tehdä? Eihän OD-papin mielipide, joka tukee piispan päätöstä isä Janin karkottamisesta, ole sellainen asia, millä voisi operoida OD:n ajamiseksi ulos maasta.


      • Johannes XXIV
        eräs katolinen henkilö kirjoitti:

        "...voin sanoa, että eräs katolinen pappi näytti minulle kirjeen, jossa eräs OD:n pappi kirjoitti isä Janin kohtelun olleen "ihan oikein hänelle".
        Kirjeen lukijana oli kanssani (papin lisäksi) toinenkin henkilö."

        Tulostin kirjoituksesi ja soittelen papeille kysyäkseni, kuka on saanut yllä mainitsemasi kirjeen ja ketkä kaksi (siis sinä ja henkilö X) ovat ne mainitsemasi kirjeen (jos sellaista on olemassakaan) lukenutta henkilöä.

        ...että asioiden salaamisessa ovat erikoistuneita paitsi piispa Wróbel ja OD:n jäsenet myös kaikki nuo papit, jotka eivät halua tulla karkotetuiksi (Hollantiin tai Puolaan). Kirje on (tai oli?) todella olemassa. Kysy vaikka OD:n papilta, kenelle hän on kirjoittanut ko. kirjeen ja... voilà, tulet tietämään myös paljon muuta.
        Ja minäkin olen olemassa, tarvittaessa.


      • Repostor
        Repostor kirjoitti:

        siihen, että Johannes XXIV:n kertomus on totta.
        Voin keksiä yhden papin, jolta opus on saattanut haluta jotakin ja joka on voinut olla haluton suostumaan pyyntöön isä Janin epäoikeudenmukaisen kohtelun takia.
        Mutta jos kirje löytyy, mitä sillä voi tehdä? Eihän OD-papin mielipide, joka tukee piispan päätöstä isä Janin karkottamisesta, ole sellainen asia, millä voisi operoida OD:n ajamiseksi ulos maasta.

        pikemminkin, mitäpä rikas opus joltakin ulkopuoliselta papilta tarvitsisi. Siis: voin kuvitella yhden papin, jolta hiippakunnan taloudenhoitaja on voinut haluta jotakin.


      • paroni von Münchhausen
        Repostor kirjoitti:

        pikemminkin, mitäpä rikas opus joltakin ulkopuoliselta papilta tarvitsisi. Siis: voin kuvitella yhden papin, jolta hiippakunnan taloudenhoitaja on voinut haluta jotakin.

        täsä jollakin tapaa seksuaalisiin taipumuksiin?

        Vai oliko isä Jan liittynyt illuminaatteihin ja Opus Dei raivasi hänet siksi pois maasta sillä isä Jan oli uhka heille? Onko noita illuminaatteja Suomessa lisääkin?


      • Ex-Seurakuntalainen
        paroni von Münchhausen kirjoitti:

        täsä jollakin tapaa seksuaalisiin taipumuksiin?

        Vai oliko isä Jan liittynyt illuminaatteihin ja Opus Dei raivasi hänet siksi pois maasta sillä isä Jan oli uhka heille? Onko noita illuminaatteja Suomessa lisääkin?

        Luulen, että oppareiden kaltaiset lahkot kokevat kenet tahansa uhkana, joka uskaltaa olla heidän kanssaan eri mieltä!

        Asiaan ei liity kuitenkaan mitään seksuaalista, joten toivottavasti sellaiseen viittaaminen tai vihjaaminen päättyy nyt.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Johannes XXIV kirjoitti:

        ...että asioiden salaamisessa ovat erikoistuneita paitsi piispa Wróbel ja OD:n jäsenet myös kaikki nuo papit, jotka eivät halua tulla karkotetuiksi (Hollantiin tai Puolaan). Kirje on (tai oli?) todella olemassa. Kysy vaikka OD:n papilta, kenelle hän on kirjoittanut ko. kirjeen ja... voilà, tulet tietämään myös paljon muuta.
        Ja minäkin olen olemassa, tarvittaessa.

        Ei kai sekään voi olla silkkaa sattumaa, että olen kuullut huhuna oppareiden selitelleen, että isä Janin kohtelu olisi ollut tälle "ihan oikein". Tällaisilta huhuilta voivat katkaista siivet vain opparit itse!

        Jälleen kerran kannattaisi olla avoin, sillä salamyhkäisyys vain lisää (turhiakin) huhuja.


      • paroni von Münchhausen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Luulen, että oppareiden kaltaiset lahkot kokevat kenet tahansa uhkana, joka uskaltaa olla heidän kanssaan eri mieltä!

        Asiaan ei liity kuitenkaan mitään seksuaalista, joten toivottavasti sellaiseen viittaaminen tai vihjaaminen päättyy nyt.

        viestistä ainakin minulle tuli mieleen mitähän lie tuo taloudenhoitaja halunnut. Siten siis vastaat väärälle henkilölle. Minä olen paroni.


      • Repostor
        paroni von Münchhausen kirjoitti:

        viestistä ainakin minulle tuli mieleen mitähän lie tuo taloudenhoitaja halunnut. Siten siis vastaat väärälle henkilölle. Minä olen paroni.

        No enpä mitään sellaista tarkoittanut.


      • paroni von Münchhausen
        Repostor kirjoitti:

        No enpä mitään sellaista tarkoittanut.

        Minulla on kai sitten vain likainen mielikuvitus.


      • Johanna

        Ovatko roomalaiskatolisessa kirkossa jotkut porukat niin vaikutusvaltaisia ja vallanhimoisia, että he voivat lähettää papin kotimaastaan pois ulkomaille?

        Onko toisinajattelijoiden "syrjäyttäminen" tällä tavalla yleistäkin?

        Mitä enemmän kuulen Opus Deistä, sitä vakuuttuneemmaksi tulen siitä, etteivät sen jäsenet sydämessään voi olla kristittyjä.


      • Ajatteleva katolilainen
        Johannes XXIV kirjoitti:

        ...voin sanoa, että eräs katolinen pappi näytti minulle kirjeen, jossa eräs OD:n pappi kirjoitti isä Janin kohtelun olleen "ihan oikein hänelle".
        Kirjeen lukijana oli kanssani (papin lisäksi) toinenkin henkilö.

        Muistan lukeneeni jostakin, että Belgiassa säädettiin jokunen vuosi sitten laki, jossa lueteltiin yhteiskunnalle vaarallisia lahkoja eli sellaisia, jotka polkevat ihmisten perusoikeuksia.

        Lahkojen joukossa mainittiin myös Opus Dei.


      • Rome sweet home
        Repostor kirjoitti:

        siihen, että Johannes XXIV:n kertomus on totta.
        Voin keksiä yhden papin, jolta opus on saattanut haluta jotakin ja joka on voinut olla haluton suostumaan pyyntöön isä Janin epäoikeudenmukaisen kohtelun takia.
        Mutta jos kirje löytyy, mitä sillä voi tehdä? Eihän OD-papin mielipide, joka tukee piispan päätöstä isä Janin karkottamisesta, ole sellainen asia, millä voisi operoida OD:n ajamiseksi ulos maasta.

        Minä ainakin kysyisin ao. papilta, _miksi_ hän on sanonut, että maastakarkoitus oli hänen mielestään "oikein" isä Janille.

        En ole koskaan kuullut isä Janin puhuvan pahaa Opus Dein papeista. Tässä keskustelussa on kuitenkin ilmennyt, että Opus Dein papit puhuisivat pahaa niistä virkaveljistään, jotka eivät kuulu heidän järjestöönsä. Surullista.


      • eräs katolinen henkilö
        Rome sweet home kirjoitti:

        Minä ainakin kysyisin ao. papilta, _miksi_ hän on sanonut, että maastakarkoitus oli hänen mielestään "oikein" isä Janille.

        En ole koskaan kuullut isä Janin puhuvan pahaa Opus Dein papeista. Tässä keskustelussa on kuitenkin ilmennyt, että Opus Dein papit puhuisivat pahaa niistä virkaveljistään, jotka eivät kuulu heidän järjestöönsä. Surullista.

        kysyisin (tai sitten en) mahdollisen kirjeen näyttäneeltä papilta, miksi hän teki niin kuin teki.

        Rome sweet homelle sanon vielä, että ei kannata nostaa ketään jalustalle. Kyllä se "pahan puhuminen" ja vinoilu onnistuu ihmiseltä kuin ihmiseltä.


      • Elisabeth

        minäkin olen kuullut luotettavaksi pitämästäni lähteestä, että tuollainen lausahdus tai tokaisu on totta. Minun "lähteeni" mukaan sen lausuja oli SCJ-pappi, joka ei niin kauhean kauan ole ollut maassamme.


      • Rome sweet home
        eräs katolinen henkilö kirjoitti:

        kysyisin (tai sitten en) mahdollisen kirjeen näyttäneeltä papilta, miksi hän teki niin kuin teki.

        Rome sweet homelle sanon vielä, että ei kannata nostaa ketään jalustalle. Kyllä se "pahan puhuminen" ja vinoilu onnistuu ihmiseltä kuin ihmiseltä.

        Kunnioitan pappeja, mutta tiedän toki, että he ovat ihmisiä omine heikkouksineen.
        En minä ole ketään jalustalle nostanut. Niin, haluaisin keskustella suoraan tuon mielipiteen esittäneen OD-papin kanssa, jos vain tietäisin kuka hän on.

        Kaiken kaikkiaan tämä asia täytyy selvittää.


      • eräs katolinen henkilö
        Rome sweet home kirjoitti:

        Kunnioitan pappeja, mutta tiedän toki, että he ovat ihmisiä omine heikkouksineen.
        En minä ole ketään jalustalle nostanut. Niin, haluaisin keskustella suoraan tuon mielipiteen esittäneen OD-papin kanssa, jos vain tietäisin kuka hän on.

        Kaiken kaikkiaan tämä asia täytyy selvittää.

        Mielestäni henkilö, joka näyttää itselleen osoitettuja kirjeitä ulkopuolisille, on epäluotettava. Ainakin minä pyrin välttämään sellaisten henkilöiden seuraa oli hän sitten kuka tahansa.

        Hyvää päivän jatkoa sinulle Rome sweet home.


      • sama
        Rome sweet home kirjoitti:

        Kunnioitan pappeja, mutta tiedän toki, että he ovat ihmisiä omine heikkouksineen.
        En minä ole ketään jalustalle nostanut. Niin, haluaisin keskustella suoraan tuon mielipiteen esittäneen OD-papin kanssa, jos vain tietäisin kuka hän on.

        Kaiken kaikkiaan tämä asia täytyy selvittää.

        Elisabethin lähteen mukaan noin on sanonut maassamme vähän aikaa oleskellut SCJ-pappi. Niin, ehkä sitä on sanonut yksi ja toinen? Tosiasiaksi jää, että karkoitusmääräyksen antoi SCJ-pappi, sääntökuntaveljelleen.

        Asialla joka pitää selvittää, en tarkoita loputonta juorujen penkomista, vaan oikeasti, mitä tämän kohtuuttoman vääryyden takana on, että se korjataan ja saadaan edes jonkinlainen rauha tähän hiippakuntaan (muun kuvittelu on kohtalokas harhaluulo). Ei rauhaa ilman oikeutta.


      • Rome sweet home
        eräs katolinen henkilö kirjoitti:

        Mielestäni henkilö, joka näyttää itselleen osoitettuja kirjeitä ulkopuolisille, on epäluotettava. Ainakin minä pyrin välttämään sellaisten henkilöiden seuraa oli hän sitten kuka tahansa.

        Hyvää päivän jatkoa sinulle Rome sweet home.

        jossa sinut/läheisesi uhattaisiin tappaa, niin etkö näytä sitä esim. poliisille? Tai kirjeessä kerrottaisiin suunnitellusta maanpetoksesta? Vaikka Suomessa on kirjesalaisuus, käsittääkseni laki myös velvoittaa ilmoittamaan tiettyjä asioita. Toisaalta monet kirjeet on tarkoitettukin perhepiirissä jaettaviksi, vaikka osoitettu yhdelle perheenjäsenelle jne.

        Moraalisille valinnoille on annettu ohjeet 10 käskyssä, mutta ei jokaista tilannetta varten löydy käytännöllistä toimintaohjetta sen enempää Raamatussa kuin Suomen laissakaan. Meidän sisimpämme on aina viime kädessä moraalisten ratkaisujen näyttämö.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Elisabeth kirjoitti:

        minäkin olen kuullut luotettavaksi pitämästäni lähteestä, että tuollainen lausahdus tai tokaisu on totta. Minun "lähteeni" mukaan sen lausuja oli SCJ-pappi, joka ei niin kauhean kauan ole ollut maassamme.

        "Turun tauti" on saanut, Elisabeth, jo ajat sitten oman merkityksensä katolilaisten kielenkäytössä ainakin minun seurakunnassani.

        Kun täällä nyt puhutaan papeista sitä sun tätä, olenpa tullut ihmetelleeksi sitäkin miksi Opus Dein papit esiintyvät ilman sääntökuntatunnusta. Laittavathan muut nimensä peräään rohkeasti SCJ, OP, SJ, OFM jne.

        Huvittavin oppareiden antama selitys kirjainten puuttumiselle olisi se, että opparipapit olisivat tavallisia seurakuntapappeja. Eräs ulkomaalainen tavallinen seurakuntapappi nauroi tälle "teorialle" pitkät...


      • Ex-Seurakuntalainen
        Rome sweet home kirjoitti:

        Minä ainakin kysyisin ao. papilta, _miksi_ hän on sanonut, että maastakarkoitus oli hänen mielestään "oikein" isä Janille.

        En ole koskaan kuullut isä Janin puhuvan pahaa Opus Dein papeista. Tässä keskustelussa on kuitenkin ilmennyt, että Opus Dein papit puhuisivat pahaa niistä virkaveljistään, jotka eivät kuulu heidän järjestöönsä. Surullista.

        Kirje pitäisi tietenkin toimittaa suoraan nuntiukselle, jotta tämä voisi (taas kerran) huomata hiippakuntamme katastrofaalisen hengellisen tilan, jonka "seppinä" Opus Dein papit ovat olleet ihan etulinjassa.


      • kyseleväinen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        "Turun tauti" on saanut, Elisabeth, jo ajat sitten oman merkityksensä katolilaisten kielenkäytössä ainakin minun seurakunnassani.

        Kun täällä nyt puhutaan papeista sitä sun tätä, olenpa tullut ihmetelleeksi sitäkin miksi Opus Dein papit esiintyvät ilman sääntökuntatunnusta. Laittavathan muut nimensä peräään rohkeasti SCJ, OP, SJ, OFM jne.

        Huvittavin oppareiden antama selitys kirjainten puuttumiselle olisi se, että opparipapit olisivat tavallisia seurakuntapappeja. Eräs ulkomaalainen tavallinen seurakuntapappi nauroi tälle "teorialle" pitkät...

        mihin sääntökuntaan he sitten kuuluvat.


      • Rome sweet home
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Kirje pitäisi tietenkin toimittaa suoraan nuntiukselle, jotta tämä voisi (taas kerran) huomata hiippakuntamme katastrofaalisen hengellisen tilan, jonka "seppinä" Opus Dein papit ovat olleet ihan etulinjassa.

        ehdotus. Pari kopiota vain, ja sitten kirje (kirjattuna) nuntiukselle. Kiitos!


      • Ajatteleva katolilainen
        Rome sweet home kirjoitti:

        ehdotus. Pari kopiota vain, ja sitten kirje (kirjattuna) nuntiukselle. Kiitos!

        Vetoan sinuun, isä Jania mollaavan kirjeen haltija: Lähetä kirjeesi nuntiukselle! Se muodostaa tärkeän todistusaineen Opus Dein kyseenalaisesta toiminnasta keskuudessamme.


      • Anemone
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        Vetoan sinuun, isä Jania mollaavan kirjeen haltija: Lähetä kirjeesi nuntiukselle! Se muodostaa tärkeän todistusaineen Opus Dein kyseenalaisesta toiminnasta keskuudessamme.

        Ensinnäkään kyseistä kirjettä ei ole, ja toisekseen, tässä Opus Deitä kivittävässä porukassa ei ole kovin monta - jos yhtään - jotka uskaltaisivat edes nuntiukselle vikistä niin, että henkilöllisyys paljastuu.

        Perättömiä herjoja ja ilkeitä vihjeitä kun on paras heitellä nimettömästi.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Anemone kirjoitti:

        Ensinnäkään kyseistä kirjettä ei ole, ja toisekseen, tässä Opus Deitä kivittävässä porukassa ei ole kovin monta - jos yhtään - jotka uskaltaisivat edes nuntiukselle vikistä niin, että henkilöllisyys paljastuu.

        Perättömiä herjoja ja ilkeitä vihjeitä kun on paras heitellä nimettömästi.

        Oletko huomannut, että elämme demokraattisessa länsimaassa, jossa keskustelu on sallittua? Vai olisiko mielestäsi parempi, että me oppareita krisoivat henkilöt suljettaisiin vankiloihin tai ainakin työleireille? Ketkä muut sinne mielestäsi kuuluisivat?

        Jopas on Anemonella väitteet. Täällä ainakin kaksi henkilöä on todennut nähneensä kirjeen ja sinä väität kuin lonkalta, ettei koko kirjettä olisi olemassa. Perusteluja?

        Mitä tulee nuntiukseen, olen lähettänyt hänelle jo monta kirjettä ja kaikki omalla nimelläni. Eikä Opus Dein "kivittäminen" eli asiallinen arvostelu on meille mitään kansanhuvia, vaan seuraus ihan aidosta huolestamme kirkkomme tilasta täällä Suomessa.


      • Johanna
        Anemone kirjoitti:

        Ensinnäkään kyseistä kirjettä ei ole, ja toisekseen, tässä Opus Deitä kivittävässä porukassa ei ole kovin monta - jos yhtään - jotka uskaltaisivat edes nuntiukselle vikistä niin, että henkilöllisyys paljastuu.

        Perättömiä herjoja ja ilkeitä vihjeitä kun on paras heitellä nimettömästi.

        En ole roomalaiskatolilainen, joten en halua puuttua siihen onko jokin kirje olemassa vai ei.

        Sanon vain sen, että jos Anemone tahtoo puolustaa Opus Dein toimintaa, hän voisi tehdä niin asiallisesti eikä toisia syyttelemällä.


      • Rome sweet home
        Anemone kirjoitti:

        Ensinnäkään kyseistä kirjettä ei ole, ja toisekseen, tässä Opus Deitä kivittävässä porukassa ei ole kovin monta - jos yhtään - jotka uskaltaisivat edes nuntiukselle vikistä niin, että henkilöllisyys paljastuu.

        Perättömiä herjoja ja ilkeitä vihjeitä kun on paras heitellä nimettömästi.

        minäkin tietysti lähetin kriittisen kirjeeni ja niin teen vastaisuudessakin.

        Miten voi edes kuvitella muuta?

        Onpas nuntiuksella selvittelemistä, jos eräät käyttävät peitenimiä. Oikealla asialla olevien ei todellakaan tarvitse.


      • Anemone
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Oletko huomannut, että elämme demokraattisessa länsimaassa, jossa keskustelu on sallittua? Vai olisiko mielestäsi parempi, että me oppareita krisoivat henkilöt suljettaisiin vankiloihin tai ainakin työleireille? Ketkä muut sinne mielestäsi kuuluisivat?

        Jopas on Anemonella väitteet. Täällä ainakin kaksi henkilöä on todennut nähneensä kirjeen ja sinä väität kuin lonkalta, ettei koko kirjettä olisi olemassa. Perusteluja?

        Mitä tulee nuntiukseen, olen lähettänyt hänelle jo monta kirjettä ja kaikki omalla nimelläni. Eikä Opus Dein "kivittäminen" eli asiallinen arvostelu on meille mitään kansanhuvia, vaan seuraus ihan aidosta huolestamme kirkkomme tilasta täällä Suomessa.

        Kyllä näissä nettikeskusteluissa varsin moni on todennut nähneensä myös ufoja ja menninkäisiä.

        Emmekä me Opus Dein työtä kunnioittavat mitenkään toivo, että heitä kritisoivat suljettaisiin vankiloihin tai työleireille :)

        Eiköhän tuo jo kerro sen luulottelun ja hysterian tasosta, jossa oppareiden arvostelijat liikkuvat.


      • Rome sweet home
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        "Turun tauti" on saanut, Elisabeth, jo ajat sitten oman merkityksensä katolilaisten kielenkäytössä ainakin minun seurakunnassani.

        Kun täällä nyt puhutaan papeista sitä sun tätä, olenpa tullut ihmetelleeksi sitäkin miksi Opus Dein papit esiintyvät ilman sääntökuntatunnusta. Laittavathan muut nimensä peräään rohkeasti SCJ, OP, SJ, OFM jne.

        Huvittavin oppareiden antama selitys kirjainten puuttumiselle olisi se, että opparipapit olisivat tavallisia seurakuntapappeja. Eräs ulkomaalainen tavallinen seurakuntapappi nauroi tälle "teorialle" pitkät...

        mielestäni yksi kaunis piirre katolisessa kirkossa. Kun (oudonkin) nimen jälkeen näet vaikka kirjaimet SJ, tulee sellainen tuttuuden tunne pyhän Ignatiuksen kautta, samoin kun näet OP näet pyhän Dominicuksen, jne. ja jos tapaat jonkun sisaren/veljen/papin tietystä sääntökunnasta, ehkä virittäydyt tietyllä tavalla. Tietysti ihmiset ovat ainutlaatuisia yksilöitä, mutta usein havaitsee jotain perheyhtäläisyyttä. Olisiko sitten niin, että OD:t eivät välttämättä haluakaan, että "näemme" heidän perustajansa hahmon? Tätä pitää varmaan kysyä heiltä itseltään.


      • ei ole
        Rome sweet home kirjoitti:

        mielestäni yksi kaunis piirre katolisessa kirkossa. Kun (oudonkin) nimen jälkeen näet vaikka kirjaimet SJ, tulee sellainen tuttuuden tunne pyhän Ignatiuksen kautta, samoin kun näet OP näet pyhän Dominicuksen, jne. ja jos tapaat jonkun sisaren/veljen/papin tietystä sääntökunnasta, ehkä virittäydyt tietyllä tavalla. Tietysti ihmiset ovat ainutlaatuisia yksilöitä, mutta usein havaitsee jotain perheyhtäläisyyttä. Olisiko sitten niin, että OD:t eivät välttämättä haluakaan, että "näemme" heidän perustajansa hahmon? Tätä pitää varmaan kysyä heiltä itseltään.

        sääntökunta. Jokainen personaprelatuuriin kuuluva on itseasiassa hiippakuntapappi. Siksi kirjaimet OD eivät näy heidän nimiensä perässä.


      • Ex-Seurakuntalainen
        ei ole kirjoitti:

        sääntökunta. Jokainen personaprelatuuriin kuuluva on itseasiassa hiippakuntapappi. Siksi kirjaimet OD eivät näy heidän nimiensä perässä.

        Opus Dei on osannut aina saivartelun taidon. Se ei ehkä viime aikoina Suomessa intensiivisesti lainatun kirkkolain mukaan olekaan sääntökunta, mutta KÄYTÄNNÖSSÄ se on ihan sääntökunta. Onhan sen jäsenillä salaiset lupaukset jne.

        Erona vain on se, että aidot sääntökuntalaiset kutsuvat talojaan avoimesti luostareiksi (eivätkä "kulttuurikeskuksiksi") ja he ainakin yrittävät elää evankeliumin köyhyyden hengessä (eivätkä liehittele vain miljonäärejä, akateemisia rikkaita ja varakkaita leskiä).


      • Rome sweet home
        ei ole kirjoitti:

        sääntökunta. Jokainen personaprelatuuriin kuuluva on itseasiassa hiippakuntapappi. Siksi kirjaimet OD eivät näy heidän nimiensä perässä.

        Kiitos vastauksestasi!

        Olisitko ystävällinen ja vastaisit myös Ajattelevan katolilaisen 10 kysymykseen tässä alempana? (Keskusteluhan alkaa täyttyä, ja olisi mukava saada tähän mahdollisimman paljon asiallista tietoa. Kiitos etukäteen.)


    • Uusi katolilainen

      Nimim. Ex-Seurakuntalainen on ainakin kymmenen kertaa tivannut vastausta kysymykseen: maksavatko Opus Dein jäsenet kirkollisveroa?

      Selvää vastausta en minä ainakaan ole nähnyt. Kysymys on oikeutettu, koska kirkollisveroa on kirkkoomme ollut tuomassa nimenomaan Opus Dein oma pappi, isä Larenz. Lisäksi minä ja mieheni, jotka emme (toisin kuin opparit) asu tilavassa luksus-omistushuoneistossa Helsingin keskustassa, joudumme sitä maksamaan.

      Vastaako Opus Dei koskaan?

      • Ex-Seurakuntalainen

        Opus Dein jäsenet ovat olleet aina kernaasti esittäneet lehdistössä vastineita heidän järjestöään kirjoitetuista jutuista esiintyneistä "väärinkäsityksistä". Outoa, että sellaisia tuppaa olevan ihan joka jutussa.

        Sen sijaan tätä "väärinkäsitystä" he eivät ole ryhtyneet korjaamaan. Tulkitsen oppareiden hiljaisuutta siten, että Opus Dein jäsenet EIVÄT MAKSA saman järjestön papin Larenzin keksimää jäsenmaksua, jota taas muiden täällä asuvien katolilaisten Larenzin ukaasien mukaan tulisi maksaa.

        Opus Dei korjatkoon tämän "väärinkäsityksen" vapaasti, jos olen väärässä.


    • Repostor

      Olen kuullut, ja eiköhän Fideksessäkin lie ollut tästä tieto, että tällä hetkellä on opiskelemassa meiltä kolme vietnamilaissyntyistä hiippakuntapappia, jotka ovat opintojen loppusuoralla. Siis ovat ilmeisesti aloittaneet opinnot isä Janin ollessa asiainhoitajana.
      Ja, kuulemani mukaan, nämä kolme aloittivat muissa seminaareissa, joista piispa Wróbel sittemmin on määrännyt heidät siirtymään Roomaan Opus Dein pappisseminaariin. Tähän siirtoon haluaisin kuulla niin muodollisen syyn, vaikuttavan syyn kuin finaalisen syyn (kiitos Michael näiden syiden kertauksesta).

      • Rome sweet home

        Miksi tosiaan? Minäkin haluan tietää kaikki nuo syyt.
        (Minusta tuo vaikuttaa siltä, että on puututtu toisten ihmisten kutsumuksiin. Elleivät siis itse ole tunteneet tarvetta vaihtaa seminaaria.)


      • Ex-Seurakuntalainen

        Jos mainitsemasi tieto pitää paikkansa, se tarkoittaisi kaiken järjen mukaan myös sitä, että hiippakuntamme SUORITTAA MAKSUJA OPUS DEILLE - jos ei muuten niin ainakin mainitsemiesi vietnamilaisten "kouluttamisesta".

        Tämä selittäisi osaltaan sitä intoa, jolla OD-pappi isä Larenz on ollut keräämässä jäsenmaksuja hiippakuntamme rahakirstuun.

        Muistaakseni Larenzin kirjeessä luvattiin, että jäsenmaksuista annettaisiin tarkka selvitys. Siksi kysynkin: Kuinka paljon hiippakuntamme maksaa vuosittain rahaa Opus Deille?


      • odottelevainen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Jos mainitsemasi tieto pitää paikkansa, se tarkoittaisi kaiken järjen mukaan myös sitä, että hiippakuntamme SUORITTAA MAKSUJA OPUS DEILLE - jos ei muuten niin ainakin mainitsemiesi vietnamilaisten "kouluttamisesta".

        Tämä selittäisi osaltaan sitä intoa, jolla OD-pappi isä Larenz on ollut keräämässä jäsenmaksuja hiippakuntamme rahakirstuun.

        Muistaakseni Larenzin kirjeessä luvattiin, että jäsenmaksuista annettaisiin tarkka selvitys. Siksi kysynkin: Kuinka paljon hiippakuntamme maksaa vuosittain rahaa Opus Deille?

        mitä seuraavaksi keksit, aikuinen ihminen? Sinulla noita juttuja tuntuu riittävän.


      • Rome sweet home
        odottelevainen kirjoitti:

        mitä seuraavaksi keksit, aikuinen ihminen? Sinulla noita juttuja tuntuu riittävän.

        Ex-Seurakuntalaisen kysymys on ihan asiallinen ja kiinnostaa varmasti monia. Jos tämä keskustelu vaivaa sinua, niin muista että ei kukaan pakota sinua seuraamaan tätä.


      • paroni von Münchhausen

        kuulostaa hyvin oudolta. Varmaan helpoiten asia selviää kun pirautat OD seminaariin Roomaan ja kysyt asiaa seminaristeilta itseltään.

        Piispa tai OD ei kyllä varmastikkaan antaisi asialle mitään selitystä.

        Itse en kykene keksimään kuin yhden järkevän syyn sille miksi täysjäkinen piispa siirtäisi seminaristit OD:n seminaariin. Selitys olisi se, että OD maksaisi suuren osan em. seminaristien kuluista. Jos näin ei ole niin...[sensuroitu, jotta viestiä ei poisteta piispaa loukkaavana]


      • Rome sweet home
        paroni von Münchhausen kirjoitti:

        kuulostaa hyvin oudolta. Varmaan helpoiten asia selviää kun pirautat OD seminaariin Roomaan ja kysyt asiaa seminaristeilta itseltään.

        Piispa tai OD ei kyllä varmastikkaan antaisi asialle mitään selitystä.

        Itse en kykene keksimään kuin yhden järkevän syyn sille miksi täysjäkinen piispa siirtäisi seminaristit OD:n seminaariin. Selitys olisi se, että OD maksaisi suuren osan em. seminaristien kuluista. Jos näin ei ole niin...[sensuroitu, jotta viestiä ei poisteta piispaa loukkaavana]

        OD-seminaarissa opetetaan jättämään turhat kyselemiset ja vastaamiset. Ei niistä mitään hyvää seuraa. (Ehkä potkut opinahjosta, ellei kadotustuomio.) Mutta toivon, että olen väärässä.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Rome sweet home kirjoitti:

        Ex-Seurakuntalaisen kysymys on ihan asiallinen ja kiinnostaa varmasti monia. Jos tämä keskustelu vaivaa sinua, niin muista että ei kukaan pakota sinua seuraamaan tätä.

        Kiitos tuesta, Rome sweet home!

        Edellinen "keskustelija" oli kai sama, joka taannoin syytti minua fanaatikoksi. Toisten syyttäminen, asioista vaikeneminen, salaileminen, salamyhkäisyys, nimitteleminen... mitenkähän sellaista tulee Opus Dei -keskusteluun? Ettei vain jokin kulttuurikeskus ole asialla?


      • odottelevainen
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Kiitos tuesta, Rome sweet home!

        Edellinen "keskustelija" oli kai sama, joka taannoin syytti minua fanaatikoksi. Toisten syyttäminen, asioista vaikeneminen, salaileminen, salamyhkäisyys, nimitteleminen... mitenkähän sellaista tulee Opus Dei -keskusteluun? Ettei vain jokin kulttuurikeskus ole asialla?

        en ole syyttänyt sinua fanaatikoksi en aiemmin enkä nytkään. Esitin vaan kysymyksen, johon en saanut asiallista vastausta, vaan syyttelyä ja päin honkia menneitä arveluja.


      • Ajatteleva katolilainen
        odottelevainen kirjoitti:

        en ole syyttänyt sinua fanaatikoksi en aiemmin enkä nytkään. Esitin vaan kysymyksen, johon en saanut asiallista vastausta, vaan syyttelyä ja päin honkia menneitä arveluja.

        Anteeksi vain, odottavainen, mutta keväällä tässä keskustelussa kyllästyttiin niin perusteellisesti toisten mollaajiin ja saivartelijoihin, että heitä alettiin kutsua 'kuunarikerholaisiksi'.

        Kuvaavaa?


      • odottavainen
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

        Anteeksi vain, odottavainen, mutta keväällä tässä keskustelussa kyllästyttiin niin perusteellisesti toisten mollaajiin ja saivartelijoihin, että heitä alettiin kutsua 'kuunarikerholaisiksi'.

        Kuvaavaa?

        lähes jokaisessa viestissähän mollataan ja saivarrellaan toisia. Siis koko jengikö on kuunarikerholaisia?


      • Ajatteleva katolilainen
        odottavainen kirjoitti:

        lähes jokaisessa viestissähän mollataan ja saivarrellaan toisia. Siis koko jengikö on kuunarikerholaisia?

        Nyt kun näytät olevan kovasti Opus Dein puolustuslinjoilla, voitkin samantien siirtyä asiallisiin argumentteihin ja vastata seuraaviin täällä esitettyihin kysymyksiin:

        1. Mitä Opus Dei tekee Suomessa?
        2. Miksi se yrittää käännyttää aggressiivisesti ei-katolilaisia ekumeniasta piittamatta?
        3. Maksavatko Opus Dein jäsenet isä Larenzin kehittelemää kirkollisveroa?
        4. Maksaako kirkkomme Opus Deille vietnamilaisten pappiskandidaattien kouluttamisesta?
        5. Miksi Opus Dein keskuksissa ei pidetä avointen ovien päiviä?
        6. Onko totta, että Opus Dein jäsenet ovat pitäneet isä Janin kohtelua "oikeana hänelle"?
        7. Miksi Opus Dein keskuksiin ei kutsuta köyhiä, työttömiä, eronneita eikä vammaisia?
        8. Miksi Opus Dein jäsenet vaikenevat jäsenyydestään eivätkä tee mitään töitä seurakunnissamme?
        9. Onko totta, että Opus Dei pyrkii valtaamaan hiippakuntamme?
        10. Miksi Opus Dei ei ole lähtenyt Suomesta, vaikka uusia jäseniä se ei ole onnistunut täältä värväämään?

        Muun muassa nämä tässäkin keskustelussa esitetyt kysymykset ovat yhä vailla vastausta, koska OD ja sen tukijat vaikenevat kuin muuri!


      • paroni von Münchhausen
        Rome sweet home kirjoitti:

        OD-seminaarissa opetetaan jättämään turhat kyselemiset ja vastaamiset. Ei niistä mitään hyvää seuraa. (Ehkä potkut opinahjosta, ellei kadotustuomio.) Mutta toivon, että olen väärässä.

        kaikissa seminaareissa opetetaan niin. Ainakin eräät tuntemani sääntökuntaseminaristit ovat sanoneet, että heille on sanottu, että luostarin ja siellä tapahtuvista asioista ei saa puhua olkopuolisille.

        Mutta toisaalta tuo seminaarin vaihtohan ei ole luostarin sisäinen asia eikä myöskään minkään sääntökunnan sisäinen asia.


      • Ex-Seurakuntalainen
        odottelevainen kirjoitti:

        en ole syyttänyt sinua fanaatikoksi en aiemmin enkä nytkään. Esitin vaan kysymyksen, johon en saanut asiallista vastausta, vaan syyttelyä ja päin honkia menneitä arveluja.

        Jos osaisit ensin lukea toisten mielipiteet, sitten miettiä omiasi ja vieläpä muotoilla ne asiallisesti, voisimme kuunnellakin sinua.


      • Elisabeth
        Rome sweet home kirjoitti:

        OD-seminaarissa opetetaan jättämään turhat kyselemiset ja vastaamiset. Ei niistä mitään hyvää seuraa. (Ehkä potkut opinahjosta, ellei kadotustuomio.) Mutta toivon, että olen väärässä.

        Aikoinaan neuvosto-opiskelusta laulettiin näin:
        Yliopistoja siell' on monta,
        monta niissä opiskelijaa.
        Opiskelu on niin vaivatonta,
        kun vain tietää, onko "njet" vai "da".

        Onkohan noin myös Opus Dein seminaareissa?


      • Michael
        odottavainen kirjoitti:

        lähes jokaisessa viestissähän mollataan ja saivarrellaan toisia. Siis koko jengikö on kuunarikerholaisia?

        Nyt kyllä pisti vihaksi. Muka lähes jokaisessa viestissä saivarrellaan ja mollataan. No way. Pitkän aikaa jo täällä on ollut vallalla ihan hyvä keskustelukulttuuri.

        Sinä, joka kirjoitit tuon viestin, et luultavasti arvosta asiallista keskustelua vaan pidät saivartelua ja mollaamista ihan OK:na,
        koska näet sitä joka paikassa. Viestisi toimii inhottavasti saivartelun ja mollaamisen puolesta.

        Minä sanon tällaisille ihmisille: antaa vetää sinne, missä saivarrellaan ja mollataan: täällä ei tarvitse riekkua!


      • Ex-Seurakuntalainen
        Elisabeth kirjoitti:

        Aikoinaan neuvosto-opiskelusta laulettiin näin:
        Yliopistoja siell' on monta,
        monta niissä opiskelijaa.
        Opiskelu on niin vaivatonta,
        kun vain tietää, onko "njet" vai "da".

        Onkohan noin myös Opus Dein seminaareissa?

        Ainakaan meidän perheessämme eilinen tieto siitä, että papeiksemme opiskelevat vietnamilaiset on lähetetty piispa J. Wróbelin toimesta Opus Dein seminaariin, ei herättänyt myönteisiä odotuksia.

        Onko Opus Dein pappisseminaari paras paikka valmistumiseen papiksi moniarvoisessa suomalaisessa yhteiskunnassa? Tai hiippakunnassa, joka ei voi elää ilman ekumeniaa? Tai meillä, jossa vielä viisi vuosi sitten vallitsi avoin keskustelun kulttuuri?

        Pelottaa - sekä heidän puolestaan, että meidän puolestamme.


      • Höhhö
        Ex-Seurakuntalainen kirjoitti:

        Kiitos tuesta, Rome sweet home!

        Edellinen "keskustelija" oli kai sama, joka taannoin syytti minua fanaatikoksi. Toisten syyttäminen, asioista vaikeneminen, salaileminen, salamyhkäisyys, nimitteleminen... mitenkähän sellaista tulee Opus Dei -keskusteluun? Ettei vain jokin kulttuurikeskus ole asialla?

        Jäsenmaksuja ei juuri maksella ainakaan katkirkkolaisten toimesta joten teille lienee aivan sama mitä niillä tehdään? PS: Kannattaa lukea Fidestä, siinä tiedot julkaistaan.


      • Rome sweet home
        Höhhö kirjoitti:

        Jäsenmaksuja ei juuri maksella ainakaan katkirkkolaisten toimesta joten teille lienee aivan sama mitä niillä tehdään? PS: Kannattaa lukea Fidestä, siinä tiedot julkaistaan.

        Kiitos neuvosta, täytyypä siis katsoa ne tiedot Fideksestä.

        Vetoan samantien sinuunkin, voisitko ystävällisesti vastata Ajattelevan katolilaisen 10 kysymykseen (ks. otsikko "Vastaapa kysymyksiini", elleivät "odottavainen" tai "ei ole" ehdi/halua), koska nämä kiinnostavat myös monia muita keskustelijoita ja sinulla lienee tietoa näistä asioista?


    • Ajatteleva katolilainen

      Tämäkin keskustelu on uhkaavasti täyttymässä. Se ei olisi niin täynnä, jos trollit ja toisten syyttelijät eivät olisi päässeet ääneen.

      Mutta millä tavalla saamme Opus Dein ulos Suomesta? Ehdotuksia? Valituksia nuntiukselle vaiko OD:n päämajaan?

      Voisimmehan itse asiassa tehdä pienen leikkelekirjasen OD:n Suomessa saamasta julkisuudesta ja lähettää sen järjestön pääjehuille Roomassa. Lisäksi voisimme tuoda selvästi ilmi sen tosiasian, ettei suomalaisia kiinnosta OD:n opit. Ja tämän he voivat itse lukea ihan omista jäsenyystilastoistaan...

      • Tarkkaavainen

        Jos Katkirkko järjesti miekkarin piispan toimien takia, sellainen vain pystyyn Opus Deitä vastaan!

        Tässä keskustelussa on tullut esille jo 100 syytä moisen miekkarin järjestämiseksi. Kiitos Dan Brownin suurikin yleisö voisi olla siitä kiinnostunut, eikä kansainvälisenkään median intressi ole poissuljettua.

        Toivottavasti "Opus Dei ulos Suomesta!" -kyltit ovat vielä tallella. Niillä vain sitten Fredan ja Lönkan kulmaan huutamaan. Onko ideoita? Minusta OD on kuin onkin kirkkomme viime vuosien syvien ongelmien taustapiru - ja tämä tulee iskeä heille kunnolla kaaliin.


      • Rome sweet home
        Tarkkaavainen kirjoitti:

        Jos Katkirkko järjesti miekkarin piispan toimien takia, sellainen vain pystyyn Opus Deitä vastaan!

        Tässä keskustelussa on tullut esille jo 100 syytä moisen miekkarin järjestämiseksi. Kiitos Dan Brownin suurikin yleisö voisi olla siitä kiinnostunut, eikä kansainvälisenkään median intressi ole poissuljettua.

        Toivottavasti "Opus Dei ulos Suomesta!" -kyltit ovat vielä tallella. Niillä vain sitten Fredan ja Lönkan kulmaan huutamaan. Onko ideoita? Minusta OD on kuin onkin kirkkomme viime vuosien syvien ongelmien taustapiru - ja tämä tulee iskeä heille kunnolla kaaliin.

        Sitä kannattaa pohtia ennenkuin ryntää kadulle huutamaan. Sehän nyt on tilaisuus, joka oikein kutsuu paikalle sabotöörejä, soluttautujia ja ihan tavanomaisia häiriköitä, joita kirkon kohtalo ei voisi vähempää kiinnostaa. Media on mässäillyt jo ihan tarpeeksi kirkon ongelmilla, mutta tietysti se on kyltymätön (Mitä media hyötyisi sovinnosta? Kriisi myy aina enemmän.)

        Ensin tutkitaan, sitten hutkitaan. Tehdään kotiläksyt, selvitetään mahdollisimman hyvin, mitä oikeasti on tapahtunut, valitetaan asianmukaisesti oikeisiin osoitteisiin. Taloudellisesti voi avustaa kirkkoa ohi vaikenevan taloudenhoitajan. (Kunnes yhteys löytyy?)

        Joissain tapauksissa mielenosoitus on ok, joissain toisissa kardinaalivirhe.


      • sama
        Rome sweet home kirjoitti:

        Sitä kannattaa pohtia ennenkuin ryntää kadulle huutamaan. Sehän nyt on tilaisuus, joka oikein kutsuu paikalle sabotöörejä, soluttautujia ja ihan tavanomaisia häiriköitä, joita kirkon kohtalo ei voisi vähempää kiinnostaa. Media on mässäillyt jo ihan tarpeeksi kirkon ongelmilla, mutta tietysti se on kyltymätön (Mitä media hyötyisi sovinnosta? Kriisi myy aina enemmän.)

        Ensin tutkitaan, sitten hutkitaan. Tehdään kotiläksyt, selvitetään mahdollisimman hyvin, mitä oikeasti on tapahtunut, valitetaan asianmukaisesti oikeisiin osoitteisiin. Taloudellisesti voi avustaa kirkkoa ohi vaikenevan taloudenhoitajan. (Kunnes yhteys löytyy?)

        Joissain tapauksissa mielenosoitus on ok, joissain toisissa kardinaalivirhe.

        Median olisi syytä levittää tosiasioihin perustuvaa tietoa. Siihen ei tarvita mielenosoitusta, vaan ihan arkista aherrusta - tiedon hakemista, lähteiden tarkistamista, kääntämistä, referointia, haastatteluja yms.


      • Ex-Seurakuntalainen
        Rome sweet home kirjoitti:

        Sitä kannattaa pohtia ennenkuin ryntää kadulle huutamaan. Sehän nyt on tilaisuus, joka oikein kutsuu paikalle sabotöörejä, soluttautujia ja ihan tavanomaisia häiriköitä, joita kirkon kohtalo ei voisi vähempää kiinnostaa. Media on mässäillyt jo ihan tarpeeksi kirkon ongelmilla, mutta tietysti se on kyltymätön (Mitä media hyötyisi sovinnosta? Kriisi myy aina enemmän.)

        Ensin tutkitaan, sitten hutkitaan. Tehdään kotiläksyt, selvitetään mahdollisimman hyvin, mitä oikeasti on tapahtunut, valitetaan asianmukaisesti oikeisiin osoitteisiin. Taloudellisesti voi avustaa kirkkoa ohi vaikenevan taloudenhoitajan. (Kunnes yhteys löytyy?)

        Joissain tapauksissa mielenosoitus on ok, joissain toisissa kardinaalivirhe.

        Olen itsekin pohtinut Opus Dein vastaisen mielenosoituksen mielekkyyttä.

        On olemassa paljon tehokkaampiakin keinoja toimia oppareiden lähtemiseksi Suomesta. Niitä on syytä alkaa miettiä!

        Joka tapauksessa siltä ei voitane välttyä, että mediaa kiinnostanee edelleenkiin Suomessa toimivan ja mm. Belgiassa lahkoksi luokitellun äärikonservatiivijärjestön toiminta, varsinkin, jos se rahoittaa toimintaansa EU:n ja Suomen avustuksilla.


      • Michael

        Minusta heidän häätämisensä tuntuu vaikeasti toteutettavalta asialta. Hehän oikein nauttivat siitä, että he toimivat vihamielisissä ympäristöissä. Kun/jos toimittaisimme ehdotettuja kirjelmiä ja muuta pääkallonpaikalle, niin siitähän Suomessa toimivien oppareiden marttyyrinkruunut kirkastuisivat, ja into vain lisääntyisi.

        Opparit ovat eräänlaisia siipeilijöitä tai vapaamatkustajia. He ajattelevat, että tarkoitus pyhittää keinot. Heillä on ei-antamisen kutsumus ja järjestö, jonka jäsenet toteuttavat ehdotonta kuuliaisuutta ylempiään kohtaan. Näin he ovat omaksuneet roolin, joka Välskärin kertomuksissa oli annettu jesuiitoille.

        Anteeksi vain, mutta minusta tuollainen asenne ja toiminta vastaa scientologien meininkiä.


      • Nyt kyllä naurattaa
        Tarkkaavainen kirjoitti:

        Jos Katkirkko järjesti miekkarin piispan toimien takia, sellainen vain pystyyn Opus Deitä vastaan!

        Tässä keskustelussa on tullut esille jo 100 syytä moisen miekkarin järjestämiseksi. Kiitos Dan Brownin suurikin yleisö voisi olla siitä kiinnostunut, eikä kansainvälisenkään median intressi ole poissuljettua.

        Toivottavasti "Opus Dei ulos Suomesta!" -kyltit ovat vielä tallella. Niillä vain sitten Fredan ja Lönkan kulmaan huutamaan. Onko ideoita? Minusta OD on kuin onkin kirkkomme viime vuosien syvien ongelmien taustapiru - ja tämä tulee iskeä heille kunnolla kaaliin.

        Eijei, Katkirkon uusi historiankirjoitus selittää, että mielenosoitus oli juuri Opus Deitä vastaan. Muu on vääristelyä.

        Katkirkko se veikeä on, muuttuu historiakin noin vain keskenkaiken.


    • Ex-Seurakuntalainen

      Eräät tähän keskusteluun osallistuneista ovat väittäneet, ettei Opus Deissä mättäisi mikään ja että kaikki siihen liittyvät vakavat ongelmat olisivat olemassa vain pääkopassani.

      Heille ja muillekin suosittelen uusinta Opus Dein karmaisevan todellisuuden paljastavaa kirjaa, joka esitellään uusimassa katolisessa The Tablet -lehdessä:

      JOHN L. ALLEN:
      Opus Dei: secrets and power inside the Catholic Church

      Allen Lane, 2005

      Suosittelen! Tässä The Tabletin verkkosivuilta poimimani kirjan esittely ja arvostelu:

      In 1987 Cardinal Hume wrote to the Archbishop of Seoul, who had asked if it was a good idea to let Opus Dei start up in his diocese. “I know that Opus Dei contains many good people and does good work,” he replied, “but – strictly between ourselves – I would always be cautious in their regard. I don’t like the secretiveness that seems to surround their activities, and I have suspicions about pressure that can at times be put on youths.” This previously unpublished detail on the late Cardinal’s thinking is typ-ical of the spadework put in by John Allen, the Vatican correspondent of the National Catholic Reporter, in this determinedly unsensationalist but deeply intriguing study.

      In my experience the most frequent reason given for disliking Opus Dei among bien- pensant English Catholics is that it is “right-wing” in ecclesiastical terms. John Allen does not see it that way. “It’s not quite right to call this a ‘traditional’ alternative to a more ‘liberal’ post-conciliar Catholicism, since from a historical point of view Opus Dei is not trad-itional at all.” Indeed, he goes so far as to say that its founder’s “insistence that the real work of bringing the gospel to the world is to be carried out by lay people through their secular occupation marks something of a Copernican shift for Catholicism”.

      This worldwide organisation (the Church’s only “personal prelature”) of 85,000 men and women was founded in Spain in 1928 by a 26-year-old Aragonese priest, Jose-maría Escrivá. He was canonised in 2002, 27 years after his death, though to his opponents this seemed indecent haste. John Allen gives a chapter each to what he calls “question marks” about Opus Dei: corporal mortification; attitudes to women, money, politics; “blind obedience”; recruiting; and the two items in his subtitle, secrecy and power in the Church.

      In giving answers, John Allen’s 388 pages are so full of facts (mostly accurate, though he writes “teapot” on page 19 when he means “kettle”) that sometimes the shape of the wood is lost, though the trees are correctly identified. He has tirelessly under-taken a string of interviews – in Africa, Peru, the United States and Rome. And here I am on page 288, “an ex-numerary who reports that he was not traumatised by the process of leaving, which he elected to do in 1988”. (The weird-sounding category of member “numerary” refers to the unmarried minority in Opus Dei. The married majority are called “supernumeraries”. The terms were originally adopted from Spanish academic life as terms with ordinary and secular connotations, which they lack in English.)

      On the authority of that bestselling shocker The Da Vinci Code, plenty of readers are left only with the impression that Opus Dei is a cult of pain. “Corporal mortification” to many non-Catholics now conjures up the image of the discipline, made of knotted cords, which most members of Opus Dei do not use, but some do. The use of the discipline might have been fine for Cardinal Newman, but it is unusually old-fashioned today. Yet interest in it is, I fear, largely prurient, and a red herring. “Mortification” in Opus Dei usually means things like making generous use of one’s time, not gossiping and keeping one’s temper.

      Opus Dei is criticised for its attitude both to women members who are married, and to those who are not. The married ones are expected to be good Catholic mothers, es-chewing contraception and welcoming children. Some of the unmarried ones carry out cooking and cleaning at Opus Dei houses, and critics find this sexist and demeaning. On the other hand, women members receive high-level theological training and some become experienced spiritual advisers. John Allen’s cautious conclusion is that “Women in Opus Dei do not, for the most part, feel like ‘second-class citizens’.”

      As for money and power, both political and ecclesiastical, the charge is that Opus Dei has too much. Its members, moreover, are said to do as they are told, and are too pushy in recruiting. Then, returning to the central question of secrecy, about which Cardinal Hume had doubts, people complain that Opus Dei does not publish a list of members, and they do not wear special uniforms. The fear is of unidentifiable influence.

      The best-known recent example in Britain was the media dance around Ruth Kelly, the Secretary of State for Education. She apparently did not want the equation to be made: “Opus Dei equals New Labour apparatchik”. She did not volunteer information about her membership (though she admitted being influenced spiritually), so Opus Dei felt honour-bound to refrain from comment on it.

      It is one thing if poor Miss Kelly feels the weight of Opus Dei being judged by her. But there is a bigger argument, if a subtler one, for members not defining themselves by their membership, and it is to do with the essentially lay (lay, that is, as opposed to consecrated religious) but spiritual nature of their vocation. Members’ secular work is something for which they are individually responsible, and for which Opus Dei is not. A greengrocer who is a member of Opus Dei might sell you a rotten apple, but there’s no point taking it back to Opus Dei headquarters in Bayswater.

      Throughout, John Allen, the author of the critical biography Cardinal Ratzinger: the Vatican’s enforcer of the faith, is surprisingly sympathetic to his new subject. He has a striking chapter on “divine filiation”, the awareness of being children of God, a hallmark of Opus Dei. And at one point he is so puzzled by the disparity between hostile accounts of Opus Dei and friendly ones that he is reminded of Kurosawa’s Rashomon, a tale told differently by several narrators.

      The method Allen follows is to take the case against Opus Dei and sift it. Thus, he takes an article published in the magazine America in 1995 which says the statutes of Opus Dei are secret. Next he interviews the article’s author. Then he finds that the statutes are all in a book printed by an Opus Dei affiliated publisher, and there is a translation on the internet too. He also quotes a prohibition of secrecy in the statutes of Opus Dei themselves, approved by the Vatican in 1982.

      Though struck by the “startling ferocity” of criticisms by a proportion of former members, Allen concludes that Opus Dei is no Gothic horror. One of the funniest passages comes when he investigates what he has been told by a hostile ex-member is the “Opus Gulag”, housing “mad numeraries” on the notorious fourth floor of a clinic at the Opus Dei-run University of Navarre. Instead, the author finds a mild-mannered psychiatrist of international standing who shows him round and tells him that of the 25 men and women presently being treated at his clinic, none is in Opus Dei.

      Allen’s findings are generally deflationary. Opus Dei’s membership is only equivalent to the diocese of Hobart, he notes; it has only 39 bishops out of the 4,564 in the world; its presence in the Vatican is limited, with only 20 members working in the Curia. None of its priests, he thinks it worth saying, has been accused in the US child abuse scandal. Allen does not see Opus Dei expanding as fast as tales of relentless recruitment suggest, since by his calculations it gained only 650 members a year in the past four years.

      As for money, in a chapter analysing the picture in the United States, he puts its assets at $344 million, compared with an annual revenue for the Catholic Church in the United States of $102 billion. By comparison, General Motors has assets of $455 billion. The worldwide revenue of Opus Dei, he says, equals that of a mid-sized American diocese.

      All this is fairly interesting on the level of debunking Da Vinci Code images of Opus Dei as scarcely human in its depravity, but it is beside the main point. The real question remains: is Opus Dei, as it behaves now, an element in the Catholic Church that should be encouraged? In answer John Allen makes two distinctions, first between the institution and its message, then between the philosophy of Opus Dei and its sociology. He argues that “whatever one makes of the fact that a minority of Opus Dei members wear a barbed chain called a cilice around their thigh for two hours a day”, still at its core “the message of Opus Dei is that the redemption of the world will come in large part through lay women and men sanctifying their daily work, transforming secularity from within”.

      While its philosophy, he says, is a secular one that forms no group policy (on tax policy, say, or the war on terror), its sociology is aligned with the sort of people who think that abortion and homosexual acts are wrong. I’m not sure how useful these distinctions are, since an institution’s ideas and standards are contained in its very structure. In the sociological examples he gives, of attitudes to abortion and homo-sexuality, he assumes that they hold else-where the political significance that they do in America. In British politics those issues do not loom large.

      In conclusion, Allen judges that Opus Dei is “not especially secretive”, is “not rich” and does have a social conscience, with “the bulk of Opus Dei’s corporate works designed to serve the poor and excluded”. In secular politics “Opus Dei as an organisation has no line”; ecclesiologically, “Opus Dei is not taking over the Catholic Church.”

      The biggest negative he asserts is that “a substantial number of ex-members of Opus Dei, enough to suggest that this is something more than isolated cases, report feeling damaged by their experience.” That, I think, is chiefly because they once saw member-ship as a vocation, and vocations are not changed like clothes.

      Christopher Howse

      • Hocus opus

        Allenin kirja ei ole sikäli hyvä esimerkki, että hän päätyy loppujen lopuksi aika harmittomaan kuvaan Opuksesta.


    • Ajatteleva katolilainen

      Kuten tämä keskustelu on jälleen kerran osoittanut, konsensus Suomen katolilaisten keskuudessa on melkoisen vahva: Opus Dei ulos Suomesta!

      Kunpa opparit itse tajuaisivat tämän ja sen, etteivät he ole tervetulleita tänne romuttamaan pienen katolisen kirkkomme elintärkeitä ekumeenisia suhteita. Kunpa opparit käsittäisivät sen, että heidän "kauniita ja rikkaita" värväävä toimintansa tekee suuren karhunpalveluksen kirkolle ja sen uskottavuudelle maassamme. Kirkko on köyhien kirkko, ja itse paavit ovat niin sanoneet. Opus Dei ei ole uskollinen kirkolle ja sen perimmäiselle olemukselle.

      Opus Dei, lähtekää maastamme!

    • Silta-klubi??

      Opus Deihin yhteydessä oleva Silta- klubi etsii naisia opiskelija-asuntolaan Ruskeasuolle. Onko jollakin kokemuksia ko. paikasta? Saako opiskella rauhassa vai yritetäänkö käännyttää johonkin?

      "Silta-klubi on viihtyisä asuntola joka sopii nuorelle naiselle joka haluaa viettää opiskeluaikansa hyödyllisesti kannustavassa seurassa.
      Silta-klubi ottaa vastaan opiskelijoita jotka haluavat suoriutua hyvin tehtävisään, menestyä akateemisesti ja viettää opiskeluaikansa mielekkäästi. Silta-Klubi vaalii perinteistä yliopiston merkitystä paikkana jossa opiskellaan henkisessä, itsenäisessä ja avoimessa ympäristössä.
      Silta-Klubin hengellinen johto on uskottu Opus Deille, katolisen kirkon personaaliprelatuurille joka pyrkii auttamaan ihmisiä elämään kristittyä elämää ja etsimään pyhyyttä opintojen, päivittäisen työn, vapaa-ajan käytön sekä perhe-elämän kautta."
      http://www.silta-klubi.fi/suomi/residence.html
      http://www.asuntohelppi.fi/ilmoitukset/vuokrataan/ilmoitukset/49489.html

      • amazon22

        Sen koommin itse hyvää kysymystäsi kommentoimasta olisin sen verran sinua neuvonut että sinun kannattaisi avata aiheesta aivan uusi keskustelu se tulee olemaan sillon aktiivisempi.


    • 2+20

      Tallinnassa OD naisilla on myös opiskelijoille huoneita vuokralla. Oman kokemukseni mukaan (tunnen joitain näistä opiskelijoista) siellä jätetään kyllä ihan rauhaan jos näin toivot, tietysti on hyvä muistaa että siellä kunnioitetaan kristillisiä pelisääntöjä eli esimerkiksi törkyviestit vaatteissa eivät ole suotavia.

      • 2+20

        Tuli vielä mieleen. Että luultavasti (en tiedä) ruokarukoukset ovat käytössä, että jos se häiritsee niin et välttämättä ole oikeassa paikassa.


    • Foco

      Mitä Jeesus sanoisi asiasta. Kun kehoitetaqan rakastamaan vihollisia ja opuslaiset ovat oman kirkon uskovia jäseniä.?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe