Alkuun muutama fakta:
1. Vuodesta 1998 poliisin panostus liikenneturvallisuuteen on pudonnut alle kolmasosaan miestyövuosissa mitattuna.
Liikkuvan poliisin panostus on kuitenkin pysynyt ennallaan.
Lähde: Rattijuopumus Suomessa, Sirpa Rajalin, Liikenneturva 2004.
2. Poliisi valvoo lähinnä kaupunkiliikennettä ja liikkuva poliisi pääteiden liikennettä.
Lähde: poliisin internet-sivut www.poliisi.fi
3. Valtio budjetoi liikenteestä kerättäville sakoille vuosi vuodelta suuremman kakun.
Lähde: Valtion talousarvioesitykset
http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2006/he_2006.html
Mitä tästä seuraa?
- Liikkuva poliisi hoitaa lähes yksin tuon budetin täyttymisen (Ja se muuten täytetään takuuvarmasti).
- Kaupunkiliikenteen turvallisuus on täysin retuperällä.
- Sekä liikenneministeriön, tiehallinnon, että poliisin pallopäät uskottelevat kansalle, että pääteiden liikenneturvallisuuteen on panostettava vedoten kuolonkolareihin, jotka ovat vain murto-osa loukkaantumisiin, vakaviin loukkaantumisiin, jalankulkijoiden kuolemiin yms. johtaneista onnettomuuksista.
- Liikenteenvalvontaa (myös automaattista) viedään pääteille, jossa rikesakkoraja ylitetään herkemmin ja näin saadaan paremmat sakkotulot.
- Myös rattijuopumus on näennäisesti laskussa, sillä harvoin rattijuoppo ajaa päätiellä. Taajama-aluella se tappaa, eikä pääteillä. (Rattijuopumus Suomessa, Sirpa Rajalin)
- Liikenteenvalvonta on muuttunut "sakkorysien" järjestämiseksi, eli väijytään autoilijoita esim. paikoissa, jossa nopeusrajoitus tippuu nopeasti, eikä autoilija hidasta paniikkijarrutuksella. Myös kameratolppa pystytetään yleensä tällaiseen paikkaan.
Tällaisella autoilijoiden kyykyttämisellä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa.
Pallopäät tienvarsipusikoissamme
9
500
Vastaukset
- tietäjäkö
Liikkuvalta poliisilta kun alkoi rahat loppua niin mikä olikaan ratkaisu? Lisätään raskaanliikenteen valvontaa 50%:lla. Ei sillä etteikö valvontaa tarvita ja törkeydet joutaakin pois, mutta aika innokkaastihan nuo jo nyt ovat tienpäällä. Raskasliikenne on hyvä sakotuksen kohde, koska siitähän saadaan varmaa tuloa valtiolle. Autoilijan on pakko maksaa sakkonsa jos meinaa jatkaa yrittämistä. Eihän rattijuopoilta ja hurjastelijoilta (jos ei satu aivan miljonääri olemaan) saada kuin korkeintaan muutama kymppi jos sitäkään. Siispä rekkoja jahtaamaan ->
- rane
Budjettihan ei ole laki vaan talousarvio, jollaisen tekee esim. jokainen yritys ja myös
suuri joukko tavallisia ihmisiä.
Pitäisiköhän alkaa tutkimaan myös näkökykyä,
kun jotkut näkevät nopeusrajoitusmerkin vasta
sen kohdalta, ja tekevät paniikkijarrutuksen?- Apiina
Kyllä se tässä tapauksessa on laki. Jos katsot menneiden vuosien budjetteja, huomaat, että se sakkobudjetti täytetään, ja jopa ylitetään, joka ainoa vuosi. Jos samaan aikaan poliisin liikennevalvonnan resurssit laskevat kuin lehmän häntä, niin miten tuo on selitettävissä?
Onko kansan tulotaso noussut yli kolminkertaiseksi muutamassa vuodessa? Vai ovatko ylinopeudet kolminkertaistuneet?
Selitä sinä viisaampana.
Ymmärsitköhän tuota jarrutusjuttua ollenkaan?
- 4WD
....miten liikenteen valvonta mielletään kyykyttämiseksi...
...no, usein tänne kirjoittavaa ääliötä jotka oikeasti luulevat valvonnan lopettamisen lisäävän liikenneturvallisuutta...- Apiina
Kuka tässä valvonnan lopettamisesta on puhunut?
Tässä on kyseessä väärille urille joutunut liikenteenvalvonta, jota ohjailee väärät motiivit.
Millainen ihminen on, joka ymmärtämättä toisen tekstiä, haukkuu tätä ääliöksi?
Ääliö? - 4WD
Apiina kirjoitti:
Kuka tässä valvonnan lopettamisesta on puhunut?
Tässä on kyseessä väärille urille joutunut liikenteenvalvonta, jota ohjailee väärät motiivit.
Millainen ihminen on, joka ymmärtämättä toisen tekstiä, haukkuu tätä ääliöksi?
Ääliö?...kommentti uudelleen ja yritä sisäistää teksti tai ainakin sen sanoma... no, tässä viestini idea laveammin selitettynä...
"...miten liikenteen valvonta mielletään kyykyttämiseksi..." tämä osa tarkoitti myös alkuperäistä kirjoitusta/ kirjoittajaa...
"...no, usein tänne kirjoittavaa ääliötä jotka oikeasti luulevat valvonnan lopettamisen lisäävän liikenneturvallisuutta..."
ja edellinen taas kuvasi yleisesti monia tämän palstan käyttäjiä.... niin ja ennen kuin joku taas ymmärtää väärin, ei aivan kaikkia...
...jos luetun ymmärtämisessä on häiriöitä, selitän toki mielelläni lisää muistakin kommenteista...kysy vaan rohkeasti... - Apiina
4WD kirjoitti:
...kommentti uudelleen ja yritä sisäistää teksti tai ainakin sen sanoma... no, tässä viestini idea laveammin selitettynä...
"...miten liikenteen valvonta mielletään kyykyttämiseksi..." tämä osa tarkoitti myös alkuperäistä kirjoitusta/ kirjoittajaa...
"...no, usein tänne kirjoittavaa ääliötä jotka oikeasti luulevat valvonnan lopettamisen lisäävän liikenneturvallisuutta..."
ja edellinen taas kuvasi yleisesti monia tämän palstan käyttäjiä.... niin ja ennen kuin joku taas ymmärtää väärin, ei aivan kaikkia...
...jos luetun ymmärtämisessä on häiriöitä, selitän toki mielelläni lisää muistakin kommenteista...kysy vaan rohkeasti......felix-ketsuppia, jossa kiloon käytetään kaksi kiloa tomaatteja...
- puukuski
Apiina kirjoitti:
...felix-ketsuppia, jossa kiloon käytetään kaksi kiloa tomaatteja...
Ihan asiaa kirjoittelit viitaten siihen aloitukseen. Mieleeni juolahti tuosta valtion budjetoinnista, että mitähän liikenteenvalvonnassa tapahtuisi jos yksinkertaisesti sakkorahan tulo raskaalta liikenteeltä loppuisi? Ei se tietysti aivan kokonaan lopu koskaan tai ainakaan niin pitkään aikaan kun rekkoja teillä liikkuu, mutta sanotaanko vaikka ylikuormien osuus pois sakoista (varmasti paljon). Kuinkahan paljon ensi vuodelle budjetoidusta 67 milj. eurosta jäätäisiin jos näin kävisi tai mihinkähän painopiste sitten siirtyisi?
Olen siinä samaa mieltä, että LP varmasti kantaa suurimman "vastuun" sakkorahoista, ja koska raskaanliikenteen valvontaa lisätään, niin valvonta painottuu varmasti yhä enemmän ja enemmän rekkojen jahtaamiseen. Rattijuopot ja hurjastelijat saavat ajella ja tappaa tai vammauttaa ihmisiä, sillähän ei ole niin väliä kuoleeko/vammautuuko pikkulapsia/nuoria/aikuisia/ukkimummoja, sillä eihän näiltä todellisilta liikenteen riskitekijöiltä saada kuitenkaan nyhettyä rahnoo valtion kassaan. Senhän jo Rajamäkikin älyää vrt. 50% lisäys raskaanliikenteen valvontaan.
" Liikkuva poliisi hoitaa lähes yksin tuon budjetin täyttymisen"
Tämän täyttymisen onnistumiseen me autoilijat voimme vaikuttaa henk.kohtaisesti.
" Kaupunkiliikenteen turvallisuus on täysin retuperällä"
Eipä tosiaan ole ratsiaa sattunut kaupungissa kohdalle 15 vuoteen. Esim. täällä Oulussa ajetaan päin punaisia säännöllisesti jopa poliisilaitoksen kulmalla.
Pääteiden valvonnasta en tinkisi, koska pahinta jälkeä syntyy pääteillä tapahtuvissa onnettomuuksissa. Kameratolpista ei kuitenkaan ole valvojiksi. Kameroilla pystytään parhaimmillaankin vain hyvin rajoitettuun nopeusvalvontaan. Termi "automaattinen liikenteen valvonta" on suorastaan surkuhupaisa.
Parissa paikassa on tosiaan tolppa heti merkin jälkeen. Jos rajoitus toisaalta alkaisi paljon aiemmin, sitäkin arvosteltaisiin. Useimmissa sakkoryssissä valvonta on siellä juuri siksi, että muuten eivät merkit tehoa. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku vahtaisi vaikka joka puskassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 425702
- 445223
- 483668
- 133623
- 313096
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise883053- 512793
- 562673
- 502306
- 381794