SULHANEN

MILLA

Onhan koirille kautta vuosisatojen ollut uroksia ja narttuja, jotka eivät ole olleet rekisteröityjä. Tarkoituksena ei ehkä kaikilla olekkaan pennuilla rikastuminen vaan parantaa oman koiran oloa koska yleeensä narttukoira kaipaa pentuja (valeraskaudet) ja sen olo helpottuu saatuaan yhdet penikat. Urokset vastatkaa, täällä olis yksi tyttö vailla poikakaveria,on kuvattu ja rokotettu säännöllisesti, ja on erittäin hyvä luontoinen, joka on ehkä suurikokoisen koiran parempia puolia.

29

3163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • href

      Valeraskaus tulee taas seuraavan juoksun jälkeen, pennutus ei auta siihen ollenkaan. Sitä paitsi se on vain hormoonien aikaansaama häiriökäyttäytyminen, ei narttu "toivo" pentuja.

    • juttu3

      Noh, kyseessä on ilman muuta provo, aika hassuahan on odottaa vastauksia kun omat yhteystiedot eivät ole esillä.

      Mutta siis siltä varalta, että joku vielä uskoo/luulee tuon nartulle saatava yhdet pennut väitteen olevan totta, suosittelen perehtymään asiaan koirakirjojen yms avulla.

      "Onhan koirille kautta vuosisatojen ollut uroksia ja narttuja, jotka eivät ole olleet rekisteröityjä." -> tästä ei käy selville,oletko yhdistämässä kahta eri rotuista isoa koiraa vai jostain kumman syystä et vain viitsi rekata pentuja (sehän on tosi vaivalloista ja kallista, just joo). Kannattaa lukea noita aikaisempia viestejä, joissa kerrotaan rodun sairauksista yms. Kysehän ei ole pelkästään siitä, että nartulla on pennut 8viikkoa, niille on löydettävä sen jälkeen hyvät kodit.

      "Tarkoituksena ei ehkä kaikilla olekkaan pennuilla rikastuminen" -> pennuilla ei olekaan tarkoitus rikastua, hyvällä tuurilla jotain jää käsiin ja se menee sitten seuraaviin pentuihin. Rekkaamis/rekkaamattomuus ei liity tuloihin/tienaamiseen mitenkään. Sekarotuisten joksi rekkaamattomat lasketaan virallisesti, suositushinta on 100 - 150 euroa, mutta usein pyyntihinta on 400 - 600 euroa. Juuri näiden rekkaamattominen puhdasrotuisten teettäminen tapahtuu rahanhankintamielessä. Ei samoja kuluja ja vastuita kuin ns. normaalissa kasvatustyössä.

      • MILLA

        MIKÄ ON PROVO? MINUN KÄSITTÄÄKSENI KOIRAN OMA PENIKKAMAISUUS KATOAA KUN SE SAA OMAT PENIKAT VAI OLENKO KENTIES IHAN HAKOTEILLÄ? VOITTE VASTATA MYÖS OMAAN SÄHKÖPOSTIINI JOKA ON [email protected]


      • olet
        MILLA kirjoitti:

        MIKÄ ON PROVO? MINUN KÄSITTÄÄKSENI KOIRAN OMA PENIKKAMAISUUS KATOAA KUN SE SAA OMAT PENIKAT VAI OLENKO KENTIES IHAN HAKOTEILLÄ? VOITTE VASTATA MYÖS OMAAN SÄHKÖPOSTIINI JOKA ON [email protected]

        "MINUN KÄSITTÄÄKSENI KOIRAN OMA PENIKKAMAISUUS KATOAA KUN SE SAA OMAT PENIKAT VAI OLENKO KENTIES IHAN HAKOTEILLÄ?"

        -> vastaus kysymykseesi, olet hakoteillä. vanha, iät ja ajat sitten kumottu uskomus oli, että pentue ehkäisisi kohtutulehduksen. tämä on kumottu ajat sitten.

        toivottavasti et ole sentään liian nuorta koiraa astuttamassa?Jos penikkamaisuus tarkoittaa käytöshäiriöitä, älä luojan tähden teetä lisää samanlaisia koiria! jos kyse on koulutuksen puutteesta, kouluta koiraasi, älä teetä pentuja.

        mielestäni pentumaisessa käytöseksessä ei ole mitään "pahaa" miksi siitä pitäisi päästä eroon. Yleensä koira aikuistuu iän myötä. Näin käy myös ihmisille, ihan sama asia koirilla, eikös näin? pentuja/lapsia tähän ei tarvita. ihan aikuisia lapsettomia naisiakin löytyy.

        Jos et provoile saadaksesi ihmisten verenpaineita kiehumaan, vaan olet tosissasi asian suhteen ja kyse on tiedon puutteesta, niin marssi kirjastostoon ja paneudu asiaan koirakirjojen avulla. Niistä löytyy paljon asiaa ja tietoa aiheesta: myös tuosta rekkaamisen merkityksestä ja pentujen vaikutuksesta nartun luonteeseen ja pentujen tarpeellisuudesta.

        Jos sinulla on aikaa ja energiaa sitoutua niin vaativaan hommaan kuin pennuttamiseen, niin siloin sinulla on aikaa ja enrgiaa myös kirjastossa käyntiin ja asiaan perehtymiseen. Varmasti luotatkin näin saatuun tietoon paremmin kun täällä tuleviin kommentteihin, vaikka siis sisältö on prikulleen sama.


      • provoon
        MILLA kirjoitti:

        MIKÄ ON PROVO? MINUN KÄSITTÄÄKSENI KOIRAN OMA PENIKKAMAISUUS KATOAA KUN SE SAA OMAT PENIKAT VAI OLENKO KENTIES IHAN HAKOTEILLÄ? VOITTE VASTATA MYÖS OMAAN SÄHKÖPOSTIINI JOKA ON [email protected]

        provo on siis sellainen viesti jonka kirjoittaja laittaa esiin saadakseen muilta paljon tulstuneita viestejä ja vilkkaan mielipiteen vaihdon aikaiseksi

        eli et ole oikeasti etsimässä urosta nartullesi (eikä sinulla välttämättä ole edes narttua), mutta laitat moisen ilmoituksen kun tiedän että siitä tulee kiivas sanasota jota on sitten kiva naureskella


    • uskokoon ken haluaa

      No onpa taas provoa :)

      Juuri rekkaamattomia pentuja teettävät ovat niitä joilla ei ole puhtaat jauhot pussissa;

      1) narttua voi pennuttaa vaikka kuinka usein, kun pentuja ei rekisteröidä. Rekkaaminen meinaan vaatii ainakin 10 kk tauon pentueiden väliin.

      2) kun "kasvattaja" = nartun omistaja ei ole mitenkään rekisteröitynyt, ei häntä myöskään saa vastuuseen mistään

      3) rekisteröiminen ei todellakaan maksa kuin muutamia euroja/pentu, ihan p***n jauhantaa että sen jättää tekemättä muuta kuin likaisista syistä.

      4) "narttukoira kaipaa pentuja" no just joo, ja joulupukki asuu Korvatunturilla ja hammaskeiju tuo lantteja tyynyn alle ja mitä satuja vielä haluat uskoa ja uskotella ???

      • pentuja

        Johan tämäkin keskustelu on oudoksi käynyt. Jokainen elää elämänsä niin kuin haluaa ja mielestäni, tuolla alemmissa teksteissä luki aivan selvästi, että tämä pennuttaja aikoo teettää rekisteröidyt pennut.
        Jos narttu on kerran tutkittu ja kuvattu ja terveys on sitä luokkaa, että pennuttaminen kannattaa, niin ei tiedä vaikka syntyisi parempia pentuja ns. kotikoirilla, kun aina samoja koiria käyttämällä (niinkuin kennelleissä monesti käy, että risteytetään samoja koiria usein).
        Ymmärsin kyllä myös, että sulhasta etsivä etsii juuri nöffiä pennutukseen, eikä mitä tahansa isoa koiraa.

        Itselläni olisi täällä komia uros jolla on aivan upea luonne. Mutta miksi en ole ilmoittanut urosta hänelle johtuu siitä, että urokseltani puuttuu sekä kuvaus että kystinuria tulokset. Mutta jos koirani olisi tutkittu, niin ottaisin tähän ihmiseen yhteyttä, ottaisin selvää sukutaustoista ja nartun terveydestä. Kävisin narttua itse katsomassa ja jos kaikki tämä olisi hyvin, en näkisi mitään estettä antaa uroksemme astua tämän nartun (enkä tekisi sitä rahan vuoksi).

        Olen ymmärtänyt Millan kirjoituksista, että hän on tosissaan, eikä tosiaankaan aio käyttää mitä tahansa urosta. Uskon, että Millakin voi sanoa ei tarvittaessa.

        Lopettakaa jo tuo toisten sorsiminen, kun ei ihminen täällä palstalla pysty kertomaan kaikkia asioita pilkun tarkasti, että selviäisi kaikki asiat...

        Tuntuu niinkuin pentuja ei saisi teetättää muut kuin ne joilla on ollut kennelit jo pidempään. Itse olen kiinnostunut myös pennuttamisesta, mutta olen kyllä käynyt kasvattajakurssit ja ottanut selvää muutenkin asioista ja aion ensisijaisesti käyttää jalostusneuvontaa. Tästä kaikesta huolimatta, en ole mikään tuomitsemaan toisia, jos he ovat valmiita ottamaan riittävästi selvää asioista ja arvioivat, että heidän koiransa on jalostuksellisesti hyvä.

        Niin ja kenenkään en ole kuullut sitten pennuttamisella rikastuvan!


      • tasta
        pentuja kirjoitti:

        Johan tämäkin keskustelu on oudoksi käynyt. Jokainen elää elämänsä niin kuin haluaa ja mielestäni, tuolla alemmissa teksteissä luki aivan selvästi, että tämä pennuttaja aikoo teettää rekisteröidyt pennut.
        Jos narttu on kerran tutkittu ja kuvattu ja terveys on sitä luokkaa, että pennuttaminen kannattaa, niin ei tiedä vaikka syntyisi parempia pentuja ns. kotikoirilla, kun aina samoja koiria käyttämällä (niinkuin kennelleissä monesti käy, että risteytetään samoja koiria usein).
        Ymmärsin kyllä myös, että sulhasta etsivä etsii juuri nöffiä pennutukseen, eikä mitä tahansa isoa koiraa.

        Itselläni olisi täällä komia uros jolla on aivan upea luonne. Mutta miksi en ole ilmoittanut urosta hänelle johtuu siitä, että urokseltani puuttuu sekä kuvaus että kystinuria tulokset. Mutta jos koirani olisi tutkittu, niin ottaisin tähän ihmiseen yhteyttä, ottaisin selvää sukutaustoista ja nartun terveydestä. Kävisin narttua itse katsomassa ja jos kaikki tämä olisi hyvin, en näkisi mitään estettä antaa uroksemme astua tämän nartun (enkä tekisi sitä rahan vuoksi).

        Olen ymmärtänyt Millan kirjoituksista, että hän on tosissaan, eikä tosiaankaan aio käyttää mitä tahansa urosta. Uskon, että Millakin voi sanoa ei tarvittaessa.

        Lopettakaa jo tuo toisten sorsiminen, kun ei ihminen täällä palstalla pysty kertomaan kaikkia asioita pilkun tarkasti, että selviäisi kaikki asiat...

        Tuntuu niinkuin pentuja ei saisi teetättää muut kuin ne joilla on ollut kennelit jo pidempään. Itse olen kiinnostunut myös pennuttamisesta, mutta olen kyllä käynyt kasvattajakurssit ja ottanut selvää muutenkin asioista ja aion ensisijaisesti käyttää jalostusneuvontaa. Tästä kaikesta huolimatta, en ole mikään tuomitsemaan toisia, jos he ovat valmiita ottamaan riittävästi selvää asioista ja arvioivat, että heidän koiransa on jalostuksellisesti hyvä.

        Niin ja kenenkään en ole kuullut sitten pennuttamisella rikastuvan!

        #Onhan koirille kautta vuosisatojen ollut uroksia ja narttuja, jotka eivät ole olleet rekisteröityjä.# -> samalta kirjoittajalta - nimimerkki Milla - en kyllä löytänyt muuta kirjoitusta joissa kerrotaan rekkaamisaikeista? joten ihan tuosta lainauksesta hiipii mieleen epäily, että ollaan teettämässä muodikkaita risteytyspentuja tai sitten rekkaamattomia pentuja.

        Mutta provostahan tästä on kyse, aika hassua tosiaan etsiä urosta olettaen että uroksen omistajat alkavat täällä kaupitella omia yhteystietojaan julkisesti. Omat yhteystiedothan annettiin (mahdollisesti keksitty hotmail-osoite)vasta myöhemmin. Hyvä pila, jos haluaa nähdä, ketkä tarjoaa uroksiaan jalostukseen näin.

        Tästä aiheesta on jo väännetty monta kertaa, miksi ihmeessä uroksia etsitään näin. Käytössä on mitä mainioin koiranet josta löytyy taustoja vaikka kuinka, nöffien oma terveystietokanta, yhdistyksen jalostusneuvonta, tilastonumerot yms. Omalta kasvattajalta voi kysyä neuvoja yhdistelmää harkitessa.

        Kun käytössä on näin paljon muita kanavia (joiden käyttö edellyttää omaa vaivannäköä), niin miksi jättää ne hyödyntämättä ja katsoa tuurilla kuka tarjoaa urostaan astumaan. Todennäköisyys on kuitenkin aika lailla pienempää sopivan partnerin löytämiseen kuin jos alkaisi suorittaa karsintaa isosta populaatiosta esim. koiranetin kautta/terveystuloksia katsellesssa. Sitä täällä kritisoidaan, ei minkään tietyn nartun jalostusominaisuuksia.

        Jollei nyt ole kyseessä provo tai pila, jolla koitetaan saada selville, kuka uroksen omistaja tosiaan kaupittelee urostaan näin, kyseessä on selvästi nuori harrastaja, joka uskoo sitkeästi tuohon auttaa valeraskauksiin/muuttaa koiran luonteen aikuismaiseksi. Näihin luuloihin on jo neuvottu etsimään faktatietoja koirakirjoista, tämä ei mielestäni ole kenenkään tuomitsemista. Jos moinen neuvo jotenkin vaikuttaa siihen, että "jokainen ei voi omaa elämään elää omalla tavalla", kannattaa sitten laatia lakiehdotus että kirjastot lopetaan kokonaan.


      • JALOSTAMINEN
        pentuja kirjoitti:

        Johan tämäkin keskustelu on oudoksi käynyt. Jokainen elää elämänsä niin kuin haluaa ja mielestäni, tuolla alemmissa teksteissä luki aivan selvästi, että tämä pennuttaja aikoo teettää rekisteröidyt pennut.
        Jos narttu on kerran tutkittu ja kuvattu ja terveys on sitä luokkaa, että pennuttaminen kannattaa, niin ei tiedä vaikka syntyisi parempia pentuja ns. kotikoirilla, kun aina samoja koiria käyttämällä (niinkuin kennelleissä monesti käy, että risteytetään samoja koiria usein).
        Ymmärsin kyllä myös, että sulhasta etsivä etsii juuri nöffiä pennutukseen, eikä mitä tahansa isoa koiraa.

        Itselläni olisi täällä komia uros jolla on aivan upea luonne. Mutta miksi en ole ilmoittanut urosta hänelle johtuu siitä, että urokseltani puuttuu sekä kuvaus että kystinuria tulokset. Mutta jos koirani olisi tutkittu, niin ottaisin tähän ihmiseen yhteyttä, ottaisin selvää sukutaustoista ja nartun terveydestä. Kävisin narttua itse katsomassa ja jos kaikki tämä olisi hyvin, en näkisi mitään estettä antaa uroksemme astua tämän nartun (enkä tekisi sitä rahan vuoksi).

        Olen ymmärtänyt Millan kirjoituksista, että hän on tosissaan, eikä tosiaankaan aio käyttää mitä tahansa urosta. Uskon, että Millakin voi sanoa ei tarvittaessa.

        Lopettakaa jo tuo toisten sorsiminen, kun ei ihminen täällä palstalla pysty kertomaan kaikkia asioita pilkun tarkasti, että selviäisi kaikki asiat...

        Tuntuu niinkuin pentuja ei saisi teetättää muut kuin ne joilla on ollut kennelit jo pidempään. Itse olen kiinnostunut myös pennuttamisesta, mutta olen kyllä käynyt kasvattajakurssit ja ottanut selvää muutenkin asioista ja aion ensisijaisesti käyttää jalostusneuvontaa. Tästä kaikesta huolimatta, en ole mikään tuomitsemaan toisia, jos he ovat valmiita ottamaan riittävästi selvää asioista ja arvioivat, että heidän koiransa on jalostuksellisesti hyvä.

        Niin ja kenenkään en ole kuullut sitten pennuttamisella rikastuvan!

        "Itse olen kiinnostunut myös pennuttamisesta" -->
        No kuule haloo, juuri näitä pennuttajia tässä maailmassa ei tarvita yhtikäs lisää!

        Ymmärrätkö edes mitä eroa on pennuttamisella verrattuna kasvattamiseen, jalostamiseen !!??

        "Jokainen elää elämäänsä niin kuin haluaa". No joo, omaasi voit elää tasan niin kuin haluat, mutta anna sitten niiden pentujen teettämisen olla vaan. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan -periaate kun ei sovi koiran kasvattamiseen. Jotain järkeä ja tietämystä sekä asioiden ja rajojen ja TIETOJEN kunnioittamista tarvitaan, kun aletaan leikkiä eläinten elämällä!

        Jos ja kun ehdit perehtyä asioihin niin, että päätät alkaa KASVATTAA jotain rotua, niin muista ettei se kasvattajan vastuu pääty siihen että pennut on 8-viikkoisiksi saatu ja maailmalle myyty. Oletko valmis vastaamaan henkisesti ja taloudellisesti kasvattamistasi pennuista koko niiden eliniän? Näin se meinaan sitten on, että vastuussa olet.


      • pentuja
        JALOSTAMINEN kirjoitti:

        "Itse olen kiinnostunut myös pennuttamisesta" -->
        No kuule haloo, juuri näitä pennuttajia tässä maailmassa ei tarvita yhtikäs lisää!

        Ymmärrätkö edes mitä eroa on pennuttamisella verrattuna kasvattamiseen, jalostamiseen !!??

        "Jokainen elää elämäänsä niin kuin haluaa". No joo, omaasi voit elää tasan niin kuin haluat, mutta anna sitten niiden pentujen teettämisen olla vaan. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan -periaate kun ei sovi koiran kasvattamiseen. Jotain järkeä ja tietämystä sekä asioiden ja rajojen ja TIETOJEN kunnioittamista tarvitaan, kun aletaan leikkiä eläinten elämällä!

        Jos ja kun ehdit perehtyä asioihin niin, että päätät alkaa KASVATTAA jotain rotua, niin muista ettei se kasvattajan vastuu pääty siihen että pennut on 8-viikkoisiksi saatu ja maailmalle myyty. Oletko valmis vastaamaan henkisesti ja taloudellisesti kasvattamistasi pennuista koko niiden eliniän? Näin se meinaan sitten on, että vastuussa olet.

        "Ymmärrätkö edes mitä eroa on pennuttamisella verrattuna kasvattamiseen, jalostamiseen !!??" Kyllä ymmärrän. Itse olen mielestäni erittäin perillä näistä asioista, enkä tosiaankaan katselisi täältä netin kautta ensimmäisenä uroksia nartulleni.
        Mutta en kerta kaikkiaan ymmärrä ihmisiä, jotka tuomitsevat toisia sen mukaan mitä ovat täältä palstalta pari riviä lukeneet. Näitä palstoja kyllä kannattaakin lukea todella rivien välistä.

        Ja tasan tiedän, että kasvattajan vastuu ei pääty kun pennut on saatu 8 -viikkoisiksi. Itse haluan ehdottomasti kuulla mahdollisimman paljon pennuista ja niiden omistajista vielä myymisen jälkeen (mikäli edes käytän narttuani jalostukseen). Enkä siis ole vielä päättänyt käytänkö narttuani jalostukseen, koska en ole todellakaan vielä varma onko nartussani "ainesta", onko narttu terve jne.
        Sitä paitsi yksi kompastus kivi juuri tällä tiellä on, että haluan olla varma, että narttuni pennut löytävät hyvän kodin.

        Et ihan vapaasti vaan, arvostelemaan täällä palstalla hyökkäävästi toisia ihmisiä, kun kerran ette ole valmiita ottamaan edes selvää, millaisia ajatuksia toisilla ihmisillä on asiasta.

        Kuka sitä paitsi tietää, kuinka valveutunut Milla on näistä asioista, vaikkakin en itsekään ymmärrä lausetta, että narttua pennutettaisiin sen vuoksi, että on valeraskauksia tai narttu kaipaisi pentuja. Kuitenkaan kukaan ei voi täällä kirjoittaa mitään niin selkeästi(mikäli ei tee kirjaa asiasta), että kaikki ymmärtäisivät mistä on kyse. Kaikilla meillä ei ole sana hallussa ja en pidä yhtään mahdottomana, että Millan lähtökohdat on muualla kuin tuossa valeraskaudessa, vaikka mainitsikin sen.

        Otetaan ensin asioista selvää, ennenkuin hutkitaan!

        p.s. En itsekään pidä ajatuksesta, että koiria pennutellaan miten sattuu, koska nykyisin on otettava niin paljon asioita huomioon, ennen kuin koiraa voidaan käyttää jalostukseen:)


      • MILLA
        JALOSTAMINEN kirjoitti:

        "Itse olen kiinnostunut myös pennuttamisesta" -->
        No kuule haloo, juuri näitä pennuttajia tässä maailmassa ei tarvita yhtikäs lisää!

        Ymmärrätkö edes mitä eroa on pennuttamisella verrattuna kasvattamiseen, jalostamiseen !!??

        "Jokainen elää elämäänsä niin kuin haluaa". No joo, omaasi voit elää tasan niin kuin haluat, mutta anna sitten niiden pentujen teettämisen olla vaan. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan -periaate kun ei sovi koiran kasvattamiseen. Jotain järkeä ja tietämystä sekä asioiden ja rajojen ja TIETOJEN kunnioittamista tarvitaan, kun aletaan leikkiä eläinten elämällä!

        Jos ja kun ehdit perehtyä asioihin niin, että päätät alkaa KASVATTAA jotain rotua, niin muista ettei se kasvattajan vastuu pääty siihen että pennut on 8-viikkoisiksi saatu ja maailmalle myyty. Oletko valmis vastaamaan henkisesti ja taloudellisesti kasvattamistasi pennuista koko niiden eliniän? Näin se meinaan sitten on, että vastuussa olet.

        Ihmettelen, suuresti, noin monesta viestitä ainoastaan kaksi on positiivista. En todellakaan naureskele viesteille, vaan olen kiukustunut.
        Joten tässä vähän faktaa:
        1. Ensimmäistä viestiä kirjoittaessani en tiennyt että sähköpostiosoite joka ruutuun laiteataan ei tule näkyviin. Osoitetta ei ole tehty myöhemmin, osoite johtuu poikani innokkkasta motocross harrastuksesta.
        2.minulla on kokemusta suurikokoisista koirista ensimmäinen koirani oli lassie, joka eli peräti 15 vuotiaaksi. Toinen oli berhandinkoira, joka haettiin lounais-suomesta kenneliltä, joka oli kasvattanut useita muitakin koirarotuja , ja paljon berhandilaisia. Koira oli todella vihainen sitä yritti ammattikouluttajakin opettaa, todeten, että et tule tämän koiran kanssa pärjäämään ,saman asian olin todennut jo siinä vaiheessa itsekin kun häkkiin ripustin kyltin varokaa vihaista koiraa. Olin myös vastuussa, kun koira puri naapurin emäntää ja jouduin korvaamaan vaatteet ja lääkärikulut. Eläinlääkäri kävi koiran lopettamassa. Olen ollut myöhemmin yhteydessä muihinkin samasta pentueesta hakeneisiin koirien isäntiin, kaikki koirat on lopetettu samasta syystä. Se vastuusta ja jalostamisesta. Minulla oli myös nöffi tätä ennen koira, ei ehtinyt olla kuin neljä kuukautta kun se jäi valitettavasti, auton alle.
        3. 20 vuotisen työurani aikana olen käsitellyt erilaisia eläimiä, joten uskon että kirjaston kirjoista tuskin on minulle suurta hyötyä.
        4. alusssa mainitsin en tee pentuja rahan takia, niin kohta jo kommentti,jossa kommentoitiin erilaisten pentuvaihtoehtojen hintoja.
        5.Minulle koira on lemmikki osa perhettä, jota myös lapset innokkasti hoitaa. Milla ei ole näyttelykappale, vaikka sillä edellytykset siihen olisivatkin, jo monen ulkopuolisenkin mielestä. Olen kysynyt Millalle muutamaa priima urosta mutta ne on tarkoitettu vain koirille joilla on näyttelytulos. Itse en halua pitää koiraani pienessä näyttelyhäkissä koko päivää vaan sen takia,että se saisi tuloksen, en kuljeta lapsianikaan häkissä näyttelyihin.
        6. Ja Wilmasta ja Madonnasta en tiedä ,mutta Milla on ainakin ihan vaan Milla.


      • href
        MILLA kirjoitti:

        Ihmettelen, suuresti, noin monesta viestitä ainoastaan kaksi on positiivista. En todellakaan naureskele viesteille, vaan olen kiukustunut.
        Joten tässä vähän faktaa:
        1. Ensimmäistä viestiä kirjoittaessani en tiennyt että sähköpostiosoite joka ruutuun laiteataan ei tule näkyviin. Osoitetta ei ole tehty myöhemmin, osoite johtuu poikani innokkkasta motocross harrastuksesta.
        2.minulla on kokemusta suurikokoisista koirista ensimmäinen koirani oli lassie, joka eli peräti 15 vuotiaaksi. Toinen oli berhandinkoira, joka haettiin lounais-suomesta kenneliltä, joka oli kasvattanut useita muitakin koirarotuja , ja paljon berhandilaisia. Koira oli todella vihainen sitä yritti ammattikouluttajakin opettaa, todeten, että et tule tämän koiran kanssa pärjäämään ,saman asian olin todennut jo siinä vaiheessa itsekin kun häkkiin ripustin kyltin varokaa vihaista koiraa. Olin myös vastuussa, kun koira puri naapurin emäntää ja jouduin korvaamaan vaatteet ja lääkärikulut. Eläinlääkäri kävi koiran lopettamassa. Olen ollut myöhemmin yhteydessä muihinkin samasta pentueesta hakeneisiin koirien isäntiin, kaikki koirat on lopetettu samasta syystä. Se vastuusta ja jalostamisesta. Minulla oli myös nöffi tätä ennen koira, ei ehtinyt olla kuin neljä kuukautta kun se jäi valitettavasti, auton alle.
        3. 20 vuotisen työurani aikana olen käsitellyt erilaisia eläimiä, joten uskon että kirjaston kirjoista tuskin on minulle suurta hyötyä.
        4. alusssa mainitsin en tee pentuja rahan takia, niin kohta jo kommentti,jossa kommentoitiin erilaisten pentuvaihtoehtojen hintoja.
        5.Minulle koira on lemmikki osa perhettä, jota myös lapset innokkasti hoitaa. Milla ei ole näyttelykappale, vaikka sillä edellytykset siihen olisivatkin, jo monen ulkopuolisenkin mielestä. Olen kysynyt Millalle muutamaa priima urosta mutta ne on tarkoitettu vain koirille joilla on näyttelytulos. Itse en halua pitää koiraani pienessä näyttelyhäkissä koko päivää vaan sen takia,että se saisi tuloksen, en kuljeta lapsianikaan häkissä näyttelyihin.
        6. Ja Wilmasta ja Madonnasta en tiedä ,mutta Milla on ainakin ihan vaan Milla.

        "Itse en halua pitää koiraani pienessä näyttelyhäkissä koko päivää vaan sen takia,että se saisi tuloksen"
        Turha yrittää esittää näyttelyitä eläinrääkkäyksenä. Voit mennä näyttelyyyn, hakea tuloksen ja lähteä kotiin. Aikaa menee noin kaksi tuntia. Yksi tulos riittää, jos sitä ei viitsi hakea, on todellakin laiska ja saamaton. Näyttelyssä muutkin näkevät narttusi ja tapaat uroksen omistajia ja varmasti tasokkaampia uroksia kuin mitä tämän palstan kautta tavoitat.


      • jopa
        href kirjoitti:

        "Itse en halua pitää koiraani pienessä näyttelyhäkissä koko päivää vaan sen takia,että se saisi tuloksen"
        Turha yrittää esittää näyttelyitä eläinrääkkäyksenä. Voit mennä näyttelyyyn, hakea tuloksen ja lähteä kotiin. Aikaa menee noin kaksi tuntia. Yksi tulos riittää, jos sitä ei viitsi hakea, on todellakin laiska ja saamaton. Näyttelyssä muutkin näkevät narttusi ja tapaat uroksen omistajia ja varmasti tasokkaampia uroksia kuin mitä tämän palstan kautta tavoitat.

        oma koirani on muotovalio ja sitä varten näyttelyitä on tultu koluttua. häkki sinälllään on ihan ok asia, mutta itse emme ole slleiaseen rahaa laittaneet tai viitsineet raahata häkkiä tungoksessa. ilman häkkiä pärjää oikein hyvin, sellaista ei tosiaan tarvitse hankkia tai koiraa siihen laittaa, hassu tekosyys


      • voi ei!
        MILLA kirjoitti:

        Ihmettelen, suuresti, noin monesta viestitä ainoastaan kaksi on positiivista. En todellakaan naureskele viesteille, vaan olen kiukustunut.
        Joten tässä vähän faktaa:
        1. Ensimmäistä viestiä kirjoittaessani en tiennyt että sähköpostiosoite joka ruutuun laiteataan ei tule näkyviin. Osoitetta ei ole tehty myöhemmin, osoite johtuu poikani innokkkasta motocross harrastuksesta.
        2.minulla on kokemusta suurikokoisista koirista ensimmäinen koirani oli lassie, joka eli peräti 15 vuotiaaksi. Toinen oli berhandinkoira, joka haettiin lounais-suomesta kenneliltä, joka oli kasvattanut useita muitakin koirarotuja , ja paljon berhandilaisia. Koira oli todella vihainen sitä yritti ammattikouluttajakin opettaa, todeten, että et tule tämän koiran kanssa pärjäämään ,saman asian olin todennut jo siinä vaiheessa itsekin kun häkkiin ripustin kyltin varokaa vihaista koiraa. Olin myös vastuussa, kun koira puri naapurin emäntää ja jouduin korvaamaan vaatteet ja lääkärikulut. Eläinlääkäri kävi koiran lopettamassa. Olen ollut myöhemmin yhteydessä muihinkin samasta pentueesta hakeneisiin koirien isäntiin, kaikki koirat on lopetettu samasta syystä. Se vastuusta ja jalostamisesta. Minulla oli myös nöffi tätä ennen koira, ei ehtinyt olla kuin neljä kuukautta kun se jäi valitettavasti, auton alle.
        3. 20 vuotisen työurani aikana olen käsitellyt erilaisia eläimiä, joten uskon että kirjaston kirjoista tuskin on minulle suurta hyötyä.
        4. alusssa mainitsin en tee pentuja rahan takia, niin kohta jo kommentti,jossa kommentoitiin erilaisten pentuvaihtoehtojen hintoja.
        5.Minulle koira on lemmikki osa perhettä, jota myös lapset innokkasti hoitaa. Milla ei ole näyttelykappale, vaikka sillä edellytykset siihen olisivatkin, jo monen ulkopuolisenkin mielestä. Olen kysynyt Millalle muutamaa priima urosta mutta ne on tarkoitettu vain koirille joilla on näyttelytulos. Itse en halua pitää koiraani pienessä näyttelyhäkissä koko päivää vaan sen takia,että se saisi tuloksen, en kuljeta lapsianikaan häkissä näyttelyihin.
        6. Ja Wilmasta ja Madonnasta en tiedä ,mutta Milla on ainakin ihan vaan Milla.

        Vähän kommentteja kirjoitukseesi:

        1. "En tiennyt että sähköpostiosoite joka ruutuun laitetaan ei tule näkyviin". Tuntuu olevan sulla tyyli että otat ohjeista vaarin vaan hätäisesti ja pintapuolisesti? Onko koira-asioissa sama juttu; ohjeista ja kirjoituksista mielletään vaan ne asiat jotka kiireessä ehtii ja itselle sopii?

        2. "Minulla on kokemusta suurikokoisista koirista ensimmäinen koirani oli lassie." No "lassie" rotua ei ole olemassakaan, collieita kylläkin. Collie on muuten keskikokoinen rotu.

        3."Kirjaston kirjoista tuskin on minulle suurta hyötyä" Jaa-a, tässä ollaan oltu työelämässä kohta 30 vuotta ja kasvatettu isoa rotua melkein 20 vuotta, ja JOKAINEN VIIKKO tulee jotain uutta vastaan. Älä ala tuolla nöyryyden ja oppimisen ilon puutteella kasvattajaksi!

        4. Kerro nyt vielä, miksi haluat tehdä pentuja? Ei rahan takia, ei uuden oppimisen takia, minkä takia ?? Äläkä vaan kirjoita että siksi kun narttusi niitä haluaa :D

        5. "Milla ei ole näyttelykappale, vaikka sillä edellytykset siihen olisivatkin, jo monen ulkopuolisenkin mielestä". Keitäs nämä asiantuntevat ulkopuoliset mahtavat olla, jos koiraa ei kerran ole näyttelyyn koulutetun tuomarin arvosteltavaksi viety? Kehuu meilläkin anoppi ja naapurit koiria kauniiksi, vaikka niissä on jalostuksen kokonaan estäviä seikkoja. mm. kivesvika uroksella.

        Omistamiani ja kasvattamiani koiria olen näyttelyissä kuljettanut kaikissa pohjoismaissa Suomen lisäksi ja valioiksi asti saanut yli 20 koiraa. Yhtäkään koiraa en ole vielä häkkiin laittanut. Laittaisin kuitenkin heti jos olisi tarvis, ei häkki ole mikään paha asia.

        Kuule Milla, eivät kaikki auton ajo taitoiset ala ajamaan kilpaa eivätkä kaikki kirjoitustaitoiset ala kirjoittaa kirjoja. Pysy vaan sinäkin hyvänä koiran omistajana ja jätä nuo kasvatusasiat sellaisille jotka tietävät mihin ryhtyvät :)


      • lisaa
        MILLA kirjoitti:

        Ihmettelen, suuresti, noin monesta viestitä ainoastaan kaksi on positiivista. En todellakaan naureskele viesteille, vaan olen kiukustunut.
        Joten tässä vähän faktaa:
        1. Ensimmäistä viestiä kirjoittaessani en tiennyt että sähköpostiosoite joka ruutuun laiteataan ei tule näkyviin. Osoitetta ei ole tehty myöhemmin, osoite johtuu poikani innokkkasta motocross harrastuksesta.
        2.minulla on kokemusta suurikokoisista koirista ensimmäinen koirani oli lassie, joka eli peräti 15 vuotiaaksi. Toinen oli berhandinkoira, joka haettiin lounais-suomesta kenneliltä, joka oli kasvattanut useita muitakin koirarotuja , ja paljon berhandilaisia. Koira oli todella vihainen sitä yritti ammattikouluttajakin opettaa, todeten, että et tule tämän koiran kanssa pärjäämään ,saman asian olin todennut jo siinä vaiheessa itsekin kun häkkiin ripustin kyltin varokaa vihaista koiraa. Olin myös vastuussa, kun koira puri naapurin emäntää ja jouduin korvaamaan vaatteet ja lääkärikulut. Eläinlääkäri kävi koiran lopettamassa. Olen ollut myöhemmin yhteydessä muihinkin samasta pentueesta hakeneisiin koirien isäntiin, kaikki koirat on lopetettu samasta syystä. Se vastuusta ja jalostamisesta. Minulla oli myös nöffi tätä ennen koira, ei ehtinyt olla kuin neljä kuukautta kun se jäi valitettavasti, auton alle.
        3. 20 vuotisen työurani aikana olen käsitellyt erilaisia eläimiä, joten uskon että kirjaston kirjoista tuskin on minulle suurta hyötyä.
        4. alusssa mainitsin en tee pentuja rahan takia, niin kohta jo kommentti,jossa kommentoitiin erilaisten pentuvaihtoehtojen hintoja.
        5.Minulle koira on lemmikki osa perhettä, jota myös lapset innokkasti hoitaa. Milla ei ole näyttelykappale, vaikka sillä edellytykset siihen olisivatkin, jo monen ulkopuolisenkin mielestä. Olen kysynyt Millalle muutamaa priima urosta mutta ne on tarkoitettu vain koirille joilla on näyttelytulos. Itse en halua pitää koiraani pienessä näyttelyhäkissä koko päivää vaan sen takia,että se saisi tuloksen, en kuljeta lapsianikaan häkissä näyttelyihin.
        6. Ja Wilmasta ja Madonnasta en tiedä ,mutta Milla on ainakin ihan vaan Milla.

        Ihmettelen, suuresti, noin monesta viestitä ainoastaan kaksi on positiivista. En todellakaan naureskele viesteille, vaan olen kiukustunut -> jos olet lukenut palstan aikaisempia sulhasen hakukeskusteluja, tiesit tasan tarkkaan mitä odottaa. SIksi hiipii väkisinkin mieleen provoilu kuumaan aiheesen.


        3. 20 vuotisen työurani aikana olen käsitellyt erilaisia eläimiä, joten uskon että kirjaston kirjoista tuskin on minulle suurta hyötyä.

        -> Tarkoitus ei ole hyökätä yhtä ihmistä tai silkkaa tietämättömyyttä vastaan. Mutta siis eiköhän tuo asioihin perehtyminen vaikka kirjallisuuden avulla ollut kohdistunut siihen, että sieltä löytyisi paljon faktatietoa joka kumoaisi tuon uskomuksesi siitä, että pennut auttaisivat valeraskauteen ja narttu haluaa
        pennut. Sain jopa sen käsityksen, että halusit asiasta lisätietoja meiliisi. Helpompaa ja ehkäpä uskottavampaa olisi saada asia selville kirjoista. ensin halusit lisätietoa asiasta, mutta nyt tietoakin paljon ns. koirakirjatietoutta enemmän. hmmm.

        4. alusssa mainitsin en tee pentuja rahan takia, niin kohta jo kommentti,jossa kommentoitiin erilaisten pentuvaihtoehtojen hintoja.

        ->eiköhän sen viestin tarkoitus ollut perustella, että juuri rekkaamattomien pentujen teettäminen on sitä rahastusta. tästä aiheesta eri eläinsuojeluyhdistykset käyvät parhaillaan tiedotuskampanjoita. eli leimaa ns. laatukasvatuksen rahastukseksi, täytyy olla valmis kuulemaan myös perusteluja rekkaamattomien pentujen rahastusbisneksestä

        5.Minulle koira on lemmikki osa perhettä, jota myös lapset innokkasti hoitaa. Milla ei ole näyttelykappale,

        -> meilläkin koirat ovat rakkaita ystäviä ja kumppaneita ja kumpikin lapsi niistä huolehtii. käymme kuitenkin silloin tällöin näyttelyistä, ei koira siellä muutu "esineeksi" tai vähemmän rakkaaksi lasten kumppaniksi. saamme siitä kirjallisen arvion koulutetulta ulkomuototuomarilta ja tapaamme muita rodun edustajia. Mitään pahaa ja eläintä alistavaa emme ole kohdanneet. jos saamme H:n koira on meille aivan yhtä rakas kuin erin saaneena, mutta jos pennut tulevat mieleen, käytössä on tuloksen jälkeen jalostusneuvonta ja erittäin hyvä pentuvälitys. urosta on helpompi valita kun tietää oman nartun edut ja huonot puolet. jotkut asiat vaikuttavat suoraan terveyteen (Koiramme-lehdessä puhuttiin molossien kulmista -> suora vaikutus ristareihin -> todellinen ongelma jos poksahtelevat -> rekkaamattomilla pennuilla esim. vakuutuskorvaukset ovat ihan eri luokkaa kuin rekatuilla, eli pennun ostaja voi olla todella katkera maksaesssaan kalliita leikkauksia vain siksi, että yksi näyttelykäynti oli "kasvattajalle" liikaa.

        Mutta olisi jännä kuulla, miten paljon ihmiset uroksiaan tarjoavat tätä kautta.


      • Elämä ei ole elokuva
        pentuja kirjoitti:

        Johan tämäkin keskustelu on oudoksi käynyt. Jokainen elää elämänsä niin kuin haluaa ja mielestäni, tuolla alemmissa teksteissä luki aivan selvästi, että tämä pennuttaja aikoo teettää rekisteröidyt pennut.
        Jos narttu on kerran tutkittu ja kuvattu ja terveys on sitä luokkaa, että pennuttaminen kannattaa, niin ei tiedä vaikka syntyisi parempia pentuja ns. kotikoirilla, kun aina samoja koiria käyttämällä (niinkuin kennelleissä monesti käy, että risteytetään samoja koiria usein).
        Ymmärsin kyllä myös, että sulhasta etsivä etsii juuri nöffiä pennutukseen, eikä mitä tahansa isoa koiraa.

        Itselläni olisi täällä komia uros jolla on aivan upea luonne. Mutta miksi en ole ilmoittanut urosta hänelle johtuu siitä, että urokseltani puuttuu sekä kuvaus että kystinuria tulokset. Mutta jos koirani olisi tutkittu, niin ottaisin tähän ihmiseen yhteyttä, ottaisin selvää sukutaustoista ja nartun terveydestä. Kävisin narttua itse katsomassa ja jos kaikki tämä olisi hyvin, en näkisi mitään estettä antaa uroksemme astua tämän nartun (enkä tekisi sitä rahan vuoksi).

        Olen ymmärtänyt Millan kirjoituksista, että hän on tosissaan, eikä tosiaankaan aio käyttää mitä tahansa urosta. Uskon, että Millakin voi sanoa ei tarvittaessa.

        Lopettakaa jo tuo toisten sorsiminen, kun ei ihminen täällä palstalla pysty kertomaan kaikkia asioita pilkun tarkasti, että selviäisi kaikki asiat...

        Tuntuu niinkuin pentuja ei saisi teetättää muut kuin ne joilla on ollut kennelit jo pidempään. Itse olen kiinnostunut myös pennuttamisesta, mutta olen kyllä käynyt kasvattajakurssit ja ottanut selvää muutenkin asioista ja aion ensisijaisesti käyttää jalostusneuvontaa. Tästä kaikesta huolimatta, en ole mikään tuomitsemaan toisia, jos he ovat valmiita ottamaan riittävästi selvää asioista ja arvioivat, että heidän koiransa on jalostuksellisesti hyvä.

        Niin ja kenenkään en ole kuullut sitten pennuttamisella rikastuvan!

        Suotavaa varmaankin olisi, että kasvattajan peruskurssi olisi käytynä ennenkuin kätilöksi aikoo...


    • pentuja

      ...vielä kystinuria testi, ennen pennuttamista ettet vahingossa risteytä kahta kantajaa, tai varmista, että uros ei ole kantaja.

      • niin6

        nimimerkki madonna etsi ensin sulhasta täältä, siitä käytiin kiivas keskustelu

        sitten nimimerkki wilma etsi pohjoiskarjalasta yksivuotiaalle!!!! (ikä ilmi toisesta viestistä) nartulle urosta

        millaa en löydä ennestään, eli missähän kertoo rekkaavansa pennut?


      • pentuja
        niin6 kirjoitti:

        nimimerkki madonna etsi ensin sulhasta täältä, siitä käytiin kiivas keskustelu

        sitten nimimerkki wilma etsi pohjoiskarjalasta yksivuotiaalle!!!! (ikä ilmi toisesta viestistä) nartulle urosta

        millaa en löydä ennestään, eli missähän kertoo rekkaavansa pennut?

        Ymmärsin, että wilma ja Milla on sama persoona, mutta hei jos ne onkin, niin ei todellakaan yksi vuotiaalla nöffillä lähdetä pentuja teettään? Madonnan tiedän ja kaikki meni hienosti. Pennut on maailmalla hyvissä kodeissa, rekisterissä ja terveistä hyvistä koirista.

        Enpä kommentoi tähän asiaan enää, sillä itsekin olen tainnut lukea huonosti viestit ja olen todellakin sitä mieltä, että pentuja voi teettää, mutta sellaisilla koirilla jotka on jalostus kelpoisia ;o


      • merkit
        pentuja kirjoitti:

        Ymmärsin, että wilma ja Milla on sama persoona, mutta hei jos ne onkin, niin ei todellakaan yksi vuotiaalla nöffillä lähdetä pentuja teettään? Madonnan tiedän ja kaikki meni hienosti. Pennut on maailmalla hyvissä kodeissa, rekisterissä ja terveistä hyvistä koirista.

        Enpä kommentoi tähän asiaan enää, sillä itsekin olen tainnut lukea huonosti viestit ja olen todellakin sitä mieltä, että pentuja voi teettää, mutta sellaisilla koirilla jotka on jalostus kelpoisia ;o

        otsikko:
        kavereita? wilma 0 69 06.06

        sisältö:

        oisiko joensuun lähellä muita nöffejä?itse asutaan outokummussa ja olisi kiva tavata muitakin rodun edustajia?itsellä vuoden ikäinen tyttö nöffi.ottakaa yhteyttä?

        otsikko: sulhanen haussa

        sisältö:
        etsin sulhasta wilma nöffille mahdolisimman pian.mielellään pohjois karjalan läänistä joensuun läheltä?

        Tosin kertoo myöhemmin omaavansa tietoa isoista koirista ja siitä miten toimitaan.

        Mielestäni on erittäin asiallista selittää ns. yleisiä käytänteitä ja vastuujuttuja siinä vaiheessa, kun joku tosiaan kyselee urosta yksivuotiaalle nartulle :-(. Virallinen kuvausikä on tosiaan tuo yksi vuotta, joskin "normaalisti" isot koirat kuvataan myöhemmin.

        Mutta siis hyvä että koira on kuvattu jo nyt, ja ennen järkevää astutusajankohtaa narttu on mahdollista k-testata ja käyttää näyttelyissä ja vaikka sitten paneutua tuohon uroksen valintaakin eri vakavuudella. Ja jos joku oikeasti aikoo yksivuotiaan nöffinartun astuttaa, niin huh huh!

        Sitähän ei sitten tiedä, onko wilma ja milla sama nimimerkki, tosin siis toisessa kerrotaan rekkaamisaikeesta ja toinen alkaa provokakiivisesti eli vähätellään rekkaamisentarvetta (ja verrataan sitä rahastukseen). Uskon 99% että nimimerkki milla on ihan oikeasti provo, jolla halutaan paljon kiihkeitä mielipiteitä esiin.

        Netissä ei saa muotoiltua kaikkia asiaan liittyviä kommervenkkejä muutamalla lauseella esille. Ok. Mutta jos haluaa etsiä urosta tällä tavalla (eikä ns. yksityisesti jalostusneuvonnan ja eri tietolähteiden kautta) ottaa itse riskin, että asiaa myös puidaan julkisesti. Jos menen laulamaan Idolsiin, en sitten ala itkemään että laulutaidolleni nauretaan. Jos etsin urosta keskustelupalstalla, otan tietoisen riskin, että asiaa ihmetellään ja koitetaan vaikka selittään noita valeraskaus yms asioita. Elämä on.


      • Viisastelijat
        niin6 kirjoitti:

        nimimerkki madonna etsi ensin sulhasta täältä, siitä käytiin kiivas keskustelu

        sitten nimimerkki wilma etsi pohjoiskarjalasta yksivuotiaalle!!!! (ikä ilmi toisesta viestistä) nartulle urosta

        millaa en löydä ennestään, eli missähän kertoo rekkaavansa pennut?

        Madonna todella oli kaksivuotias - ja pennut rekisteröitiin. Uros oli kaikinpuolin terve.


      • kukaan7
        Viisastelijat kirjoitti:

        Madonna todella oli kaksivuotias - ja pennut rekisteröitiin. Uros oli kaikinpuolin terve.

        Eihän kukaan muuta väittänytkään. Jos sisälukutaito pelaa, niin teksteissä sanotaan nimimerkki Wilman hakevan yksivuotiaalla nartulle urosta (ei sanota mitään Madonnan iästä) sitten puututaan tuohon vielä penikkamaisen Millan uroskyselyihn (=ei sanota mitään Madonnan iästä).


    • :-)

      Jos edelleen etsit sulhasta, laita sähköpostiosoite. Kyllästyin tuohon haukkumiseen ja ymmärrän kantasi täysin. Uskon, että olet vastuuntuntoinen ihminen. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, ettei kaikkia syntyviä pentuja ole välttämätöntä rekisteröidä, vaikka se eräänlaisen takuun pennulle antaakin. Jos kaikki muu on kuitenkin kunnossa ja nartun omistaja vastuuntuntoinen, ei estettä pitäisi olla. Tunnen useita kasvattajia (kaikki eivät tosin kasvata kyseistä rotua), joiden mielestä pennutusmonopoli pitäisi kyetä murtamaan, jotta rodut saisivat uutta verta. Halusitpa rekisteröidä pentusi tai et, laita osoitteesi. Minulla on terve, ulkosiittoinen uros, jolla on upea turkki ja kauniit rungon mittasuhteet. Näyttelyitä on takana melko vähän, muttaarvostelut ovat olleet hyviä. Se on erittäin liikkuva, energinen ja hyväluonteinen. :)

      • sulhanen

        Kyllä sulhanen kiinnostaa ja ihan muutaman päivän pääatä olisi oikea hetki. Osoitteeni on [email protected]


      • nopoli

        "Tunnen useita kasvattajia (kaikki eivät tosin kasvata kyseistä rotua), joiden mielestä pennutusmonopoli pitäisi kyetä murtamaan, jotta rodut saisivat uutta verta. "

        -> Mikä on pennutusmonopoli? Miten se ko. roduilla esiintyy? Miten sen murtaminen toisi uutta verta rotuun?


      • dante
        nopoli kirjoitti:

        "Tunnen useita kasvattajia (kaikki eivät tosin kasvata kyseistä rotua), joiden mielestä pennutusmonopoli pitäisi kyetä murtamaan, jotta rodut saisivat uutta verta. "

        -> Mikä on pennutusmonopoli? Miten se ko. roduilla esiintyy? Miten sen murtaminen toisi uutta verta rotuun?

        samaa kysyn minäkin, en tiedä rodusta mitään, mutta siis mitä monopolia siellä oikein on? haittaako se koirien terveyttä?


      • Parhaat päivät?
        sulhanen kirjoitti:

        Kyllä sulhanen kiinnostaa ja ihan muutaman päivän pääatä olisi oikea hetki. Osoitteeni on [email protected]

        En nyt ole sitten saanut viestejä lähtemään sinne päin... En tiedä miksei onnistu. Soita suoraan numeroon 0449149150. Laskujeni mukaan parhaiden päivien pitäisi olla pian käsillä. :) Pääsen paikalle nopeastikin.


      • Nam
        Parhaat päivät? kirjoitti:

        En nyt ole sitten saanut viestejä lähtemään sinne päin... En tiedä miksei onnistu. Soita suoraan numeroon 0449149150. Laskujeni mukaan parhaiden päivien pitäisi olla pian käsillä. :) Pääsen paikalle nopeastikin.

        Miksi noin turha hoppu? Miksi ei voisi pentuja rekisteröidä, sehän ei vaadi kasvattaja nimeä jos rekisteröi?

        Eli tosiaan tuo kystinuria testi kannattaa kummaltakin vanhemmammalta ottaa heti ennen pentuja, kystinuria kantajia ei missään nimessä pidä yhdistää keskenään.

        Ja jäitä hattuun senkin takia, ettei ihmiset/pennun ostajat mitään tyhmiä ole, ellei koiriasi ole testattu millään saralla niin kuinka luulet saavasi pentusi uusiin koteihin? Ja se että kun pentusi normaalisti rekisteröit ja narttusi tutkitutat on sinulla varmasti mahdollisuus saada parempiakin urosvaihtoehtoja kuin täällä tarkoitetaan jopa ihan aktiiviselta nöffi porukalta, ja sulhoja joilla kenties on jo jälkeläisnäyttöjä joiden terveystietojakin tiedät niin myös uroksen jälkeläistenkin..

        Ja en aivan koko aihetta lukenut, mutta tuolla oli puhetta 1-vuotiaasta nartusta jolla pennut teetettäsiin? sen ikäinenhän on itsekin vielä aivan pentu ja niin nuorelle pennuttaminen voi olla erittäin kohtalokasta!

        Eli eiköhön nyt kannatane asia rauhoittaa ja ottaa ajan kanssa.


    • ääääääshooouls!

      tätä ketjua kun luen niin muistan miksi en käy näyttelyissä/ole tekemisissä muiden koiran omistajien kanssa! sisäsiittoista porukkaa! ja luulevat tietävänsä kaikesta kaiken! appajee jos tietäisitte miten meillä koirat kasvatetaan ja ruokitaan, varmaan soittaisitte eläinsuojeluviranomaiset. eihän koiralle saa antaa kaupan ruokaa eikä korottaa ääntä, saati ottaa niskasta kiinni :O :DDDD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      207
      8351
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4718
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      30
      2275
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2168
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1468
    Aihe