Olisin kiinnostunut kuulemaan miten kaikki sujui.
Venevälittäjät, ostaminen, vakuutukset, rahti, tullaus, CE-todistus yms... Harkinnassa olisi itselläkin...
Oletko tuonut veneen USA:sta ?
22
22106
Vastaukset
- Vältä Virolaisia !
Vuosi sitten tuotin yhdeb Sea Ray:n.....
Vene olisi ollut muuten hyvässä kunnossa, mutta lähettäminen Jenkeistä hoidettiin ala-arvoisesti, ilmeisen halvalla koittivat päästä.
Helvetillinen siivoaminen ja korjaaminen seurauksena.
Myöskään mikään aikataulu ei pitänyt, siirtyi ja siirtyi.
ohjeenani onkin, etsi joku ,muu välittäjä kuin Virolainen- Carlos
Saanko vielä udella kuinka paljon rahti maksoi.
Sinunhan ei tarvinnut vielä hankkia CE-kilpeä ?
Paljonko välittäjä otti välistä vai miten se meni.
Paljon kiitoksia !!! - Sea Ray
Carlos kirjoitti:
Saanko vielä udella kuinka paljon rahti maksoi.
Sinunhan ei tarvinnut vielä hankkia CE-kilpeä ?
Paljonko välittäjä otti välistä vai miten se meni.
Paljon kiitoksia !!!Rahdin hintaa en ihan tarkkaan voi sanoa, koska se koostuu useista eri asioista.
Jenkkipäässä jos joutuu kuljettamaan venettä maakuljetuksena, se voipi olla erittäin hankalaa.
Ostamani vene on 3,7m leveä, se aiheutti käsittääkseni siellä ongelmiajo heti ennenkuin oltiin satamassa.
Sen jälkeen pitäisi vene "pakata" ja suojata jollekkin "kuormalavalle", siihen uppoaa helposti yksi päivä siellä, vene kun ei mahdu koskaan 2,4m leveään konttiin.
CE-kilpi kai pitäisi viranomaisen mukaan olla kaikissa veneissä, mutta rekisteröin veneen omavalmisteeksi täällä, näinollen siinä ei tätä merkintää ole.
Rahtimaksu määräytyy koko "kokkareen" tilavuuden perusteella (pituus*leveys*korkeus), tästä saadaan hinnaksi n. 7000$.
Ostopaikkakunta kannattaa miettiä tarkkaan juuri tämän maakuljetuksen tähden.
Hyviä paikkakuntia on Miami, Jaksonville ja ehkä Baltimore, näiltä paikkakunnilta on laivayhteyksiä Suomen eri paikkakunnille.
Huomioitavaa, että USA:ssa matkoja syntyy herkästi satoja kilsoja (vähän isompi maa kuin Suomi).
Hyviä myyjiä löytyy sieltäkin, mutta parempi olisi jos vielä olisi joku "puolueeton" katsoja siellä, ottaisi kuvia vioista jne. Amerikkalaiset keskustelupalstat hyviä, jos sattuu löytämään sieltä jonkun asiaa tuntevan auttavaisen henkilön. - Carlos
Sea Ray kirjoitti:
Rahdin hintaa en ihan tarkkaan voi sanoa, koska se koostuu useista eri asioista.
Jenkkipäässä jos joutuu kuljettamaan venettä maakuljetuksena, se voipi olla erittäin hankalaa.
Ostamani vene on 3,7m leveä, se aiheutti käsittääkseni siellä ongelmiajo heti ennenkuin oltiin satamassa.
Sen jälkeen pitäisi vene "pakata" ja suojata jollekkin "kuormalavalle", siihen uppoaa helposti yksi päivä siellä, vene kun ei mahdu koskaan 2,4m leveään konttiin.
CE-kilpi kai pitäisi viranomaisen mukaan olla kaikissa veneissä, mutta rekisteröin veneen omavalmisteeksi täällä, näinollen siinä ei tätä merkintää ole.
Rahtimaksu määräytyy koko "kokkareen" tilavuuden perusteella (pituus*leveys*korkeus), tästä saadaan hinnaksi n. 7000$.
Ostopaikkakunta kannattaa miettiä tarkkaan juuri tämän maakuljetuksen tähden.
Hyviä paikkakuntia on Miami, Jaksonville ja ehkä Baltimore, näiltä paikkakunnilta on laivayhteyksiä Suomen eri paikkakunnille.
Huomioitavaa, että USA:ssa matkoja syntyy herkästi satoja kilsoja (vähän isompi maa kuin Suomi).
Hyviä myyjiä löytyy sieltäkin, mutta parempi olisi jos vielä olisi joku "puolueeton" katsoja siellä, ottaisi kuvia vioista jne. Amerikkalaiset keskustelupalstat hyviä, jos sattuu löytämään sieltä jonkun asiaa tuntevan auttavaisen henkilön.Voinko siis minäkin rekisteröidä omavalmisteeksi minkä tahansa merkkisen tai tyyppisen veneen ja näin välttää hankaluudet.
- luin
kippari lehdestä jutun,eli oli kolmessa(muistaakseni)lehdessä jatkona.oli hyvinkin tarkkaan selostettu alusta loppuun koko homma.suosittelisin.
- JemekT
Eli kun puhutaan koko normaalikokoluokasta(sieltä 20 jalkaa aina yli 30 jalkaan),niin kannattaa miettiä että kannattaako homma.Joudut nimittäin maksamaan USA: sisäiset maarahdit, huolintamaksut kummassakin päässä, shippauksen(valtameriylityksen laivalla), tullit ja ALV:n ylimääräistä olettaen että vene on sitten heti käyttökunnossa.Sitten tämän päälle voi tulla pikkusälää,kuten öljyjen(nesteiden) vaihdot meille Suomeen sopiviksi, myrkkymaalaukset, mahdolliset kuljetuksen aikana rikkoontuneet osat/paikat. Rahtaukseen liittyy sitten aina pieniä riskejä,eli itse jenkeistä useamman auton uittaneena voin sanoa,että on mahdotonta todistella/hakea korvauksia kun ei tiedä missä kohtaa matkaa edes koko epäkohta on tapahtunut(kuka sen on aiheuttanut) ja onko itseasiassa sitä ollut jo ostovaiheessa jnejne..Eli kannattaa luottaa vain hyvin tunnettuihin tahoihin eikä säästää väärässä paikassa.
Siis sanon ton että kannattaako miettiä näitä normaaleja veneitä siksi, että usein kun lähdetään vertaamaan tosiaan samanlaisia jenkkiläisiä (huom.bensakoneella poikkeuksetta "normaali"-luokassa vielä) samanlaiseen suomalaiseen botskiin bensakoneella,niin huomataan että kaikkien maksujen jälkeen voidaankin usein puhutaan aika samanlaisesta kokonaishinnasta,joskus jopa halvemmasta täältä ostettaessa,ja siihen päälle vielä syytä huomioida,ettei ole kuukausien toimitusaikaa eikä edellämainittuja riskimomentteja.
Tosin,kuten joku jo vastasitkin,joissain tapauksissa tuonti kannattaa ehdottomasti, kyseeseen tullee lähinnä joko uudenkarheat(malliltaan uusi) bensakoneiset veneet, joissa USAssa putoaa suhteellinen hintataso monta kertaa nopeammin vuodessa kuin Suomessa(jenkeissä 5 vuotias vene on jo vanha,täällä myydään vielä "uutena") ja toisaalta tuonti kannattaa isojen veneiden kohdalla,eli kokoluokassa lähemmäs 40 jalkaa ja siitä yli. USA:ssa joku SeaRay 420 maksaa helposti jopa lähemmäs puolet vähemmän alkup.dieseleillä kuin vastaavan pyynti Suomessa olisi(isot veneet eivät täällä menetä hintaansa iän karttumisen takia,vaan lähinnä jos jonkun niin kunnon takia),ja kun puhutaan hinnoista yli 100 000 taalaa,niin siinä alkaa joku 35 000 taalaakin ylimääräisiä maksuja ostohintaan,olla vielä pientä lisäbudjettia verrattuna siihen,että samanlainen maksaisi täällä lähemmäs 200 000,ja huom.euroa vielä.
Siis jos haluat uudenkarhean, tai sitten ison veneen,tai kumpaakin,niin kartota ihmeessä ensin tuontimahdollisuus.Autoihin verrattuna tuontia puoltaa vielä se,että täällähän hyötyä rajoittaa vielä autopuolella se,että veroja mätkitään auton täkäläisen hinta-arvion mukaan ostohinnan ja tullien ja tuonnin päälle vielä,mutta veneissä ei ole tuota tekijää,eli verottaja ei voi rajoittaa siten veneen tuontia. - Carlos
JemekT kirjoitti:
Eli kun puhutaan koko normaalikokoluokasta(sieltä 20 jalkaa aina yli 30 jalkaan),niin kannattaa miettiä että kannattaako homma.Joudut nimittäin maksamaan USA: sisäiset maarahdit, huolintamaksut kummassakin päässä, shippauksen(valtameriylityksen laivalla), tullit ja ALV:n ylimääräistä olettaen että vene on sitten heti käyttökunnossa.Sitten tämän päälle voi tulla pikkusälää,kuten öljyjen(nesteiden) vaihdot meille Suomeen sopiviksi, myrkkymaalaukset, mahdolliset kuljetuksen aikana rikkoontuneet osat/paikat. Rahtaukseen liittyy sitten aina pieniä riskejä,eli itse jenkeistä useamman auton uittaneena voin sanoa,että on mahdotonta todistella/hakea korvauksia kun ei tiedä missä kohtaa matkaa edes koko epäkohta on tapahtunut(kuka sen on aiheuttanut) ja onko itseasiassa sitä ollut jo ostovaiheessa jnejne..Eli kannattaa luottaa vain hyvin tunnettuihin tahoihin eikä säästää väärässä paikassa.
Siis sanon ton että kannattaako miettiä näitä normaaleja veneitä siksi, että usein kun lähdetään vertaamaan tosiaan samanlaisia jenkkiläisiä (huom.bensakoneella poikkeuksetta "normaali"-luokassa vielä) samanlaiseen suomalaiseen botskiin bensakoneella,niin huomataan että kaikkien maksujen jälkeen voidaankin usein puhutaan aika samanlaisesta kokonaishinnasta,joskus jopa halvemmasta täältä ostettaessa,ja siihen päälle vielä syytä huomioida,ettei ole kuukausien toimitusaikaa eikä edellämainittuja riskimomentteja.
Tosin,kuten joku jo vastasitkin,joissain tapauksissa tuonti kannattaa ehdottomasti, kyseeseen tullee lähinnä joko uudenkarheat(malliltaan uusi) bensakoneiset veneet, joissa USAssa putoaa suhteellinen hintataso monta kertaa nopeammin vuodessa kuin Suomessa(jenkeissä 5 vuotias vene on jo vanha,täällä myydään vielä "uutena") ja toisaalta tuonti kannattaa isojen veneiden kohdalla,eli kokoluokassa lähemmäs 40 jalkaa ja siitä yli. USA:ssa joku SeaRay 420 maksaa helposti jopa lähemmäs puolet vähemmän alkup.dieseleillä kuin vastaavan pyynti Suomessa olisi(isot veneet eivät täällä menetä hintaansa iän karttumisen takia,vaan lähinnä jos jonkun niin kunnon takia),ja kun puhutaan hinnoista yli 100 000 taalaa,niin siinä alkaa joku 35 000 taalaakin ylimääräisiä maksuja ostohintaan,olla vielä pientä lisäbudjettia verrattuna siihen,että samanlainen maksaisi täällä lähemmäs 200 000,ja huom.euroa vielä.
Siis jos haluat uudenkarhean, tai sitten ison veneen,tai kumpaakin,niin kartota ihmeessä ensin tuontimahdollisuus.Autoihin verrattuna tuontia puoltaa vielä se,että täällähän hyötyä rajoittaa vielä autopuolella se,että veroja mätkitään auton täkäläisen hinta-arvion mukaan ostohinnan ja tullien ja tuonnin päälle vielä,mutta veneissä ei ole tuota tekijää,eli verottaja ei voi rajoittaa siten veneen tuontia.Omalla kohdallani tuonti kiinnostaa siksi että Suomessa ja ylipäänsä euroopassa ei ole kaupan käytettyjä n.34-36 ft "trawlereita" vai miksi niitä nyt sanotaan. Itselläni mielessä esim. MAINSHIP- merkkinen vene tai jokin vastaava malli.
Joudun kylläkin rahatilanteen takia menemään sinne 80-luvun alkupuolelle. Jenkeisssä tollaisesta pyydetään 30000 - 50000 $
Koneena noissa ( Mainship) on yksi diesel, yleensä 160 hp Perkins. Olen lisäksi ajatellut hoitaa homman niin etten mene itse paikalle vaan annan jollekin toimeksiannon ja otan tietoisen riskin.
ONKO NÄISSÄ SUUNNITELMISSA MITÄÄN JÄRKEÄ ???
Ps. PALJON KIITOKSIA KAIKILLE KESKUSTELUUN OSALLISTUNEILLE. Tossa on tullut jo pari erittäin hyvää vinkkiä.
- Nykyään
Itse toin aikanaan yhden uuden. Osti Floridasta tuli suoraan tehtaan muovikelmussa. Käytetyn ostaminen voi olla nykyään liian monimutkaista vai onko joku eri mieltä.
- Ei hankalaa
Tuomisessa ei itsessään ole mitään hankalaa, mutta siinä miten suomen viranomainen on ottanut tehtäväkseen tehdä siitä mahdollisimman vaikeaa kannattaa ottaa huomioon. Lokakuun alusta astui kaiketi voimaan laki joka käytännössä estää veneen tuomisen (tai ainakin sen käyttämisen) ellei siinä ole CE-merkintää. Eli jos tuot veneen kolmannesta maasta kannattaa siihen hommata Ce-merkki jo lähtömaassa tai viimeistään matkalla suomeen. VTT toki tekee mielellään tarvittavat testit "edukkaaseen" hintaan. Voit tosin edelleen "myydä" sen vaikka ruotsissa asuvalle sukulaiselle joka hoitaa merkinnän kotimaassaan (käytännössä suomessa) ja sitten "ostaa" se takaisin CE-merkattuna.
Summasummarum, ota selvää asiasta ennenkuin tuot veneen. Selvitä mahdollisuus CE-merkintään, sen voi vielä tämän vuoden puolella tehdä vaikka itse! - Carlos
Ei hankalaa kirjoitti:
Tuomisessa ei itsessään ole mitään hankalaa, mutta siinä miten suomen viranomainen on ottanut tehtäväkseen tehdä siitä mahdollisimman vaikeaa kannattaa ottaa huomioon. Lokakuun alusta astui kaiketi voimaan laki joka käytännössä estää veneen tuomisen (tai ainakin sen käyttämisen) ellei siinä ole CE-merkintää. Eli jos tuot veneen kolmannesta maasta kannattaa siihen hommata Ce-merkki jo lähtömaassa tai viimeistään matkalla suomeen. VTT toki tekee mielellään tarvittavat testit "edukkaaseen" hintaan. Voit tosin edelleen "myydä" sen vaikka ruotsissa asuvalle sukulaiselle joka hoitaa merkinnän kotimaassaan (käytännössä suomessa) ja sitten "ostaa" se takaisin CE-merkattuna.
Summasummarum, ota selvää asiasta ennenkuin tuot veneen. Selvitä mahdollisuus CE-merkintään, sen voi vielä tämän vuoden puolella tehdä vaikka itse!Täytyy miettiä...
- Malmin_mies
Ota yhteyttä hankintamies.fi palveluun ja asiat eivät ole ollenkaan näin vaikeita kuin tässä kirjoituspalstalla annetaan ymmärtää. Itse olin todella tyytyväinen kokonaisuuteen miten homma hoidettiin. Sain keväällä veneen edullisesti ja kaikki paperit työt jätin hankintamiehen hoidettavaksi. Taisin säästää noin 10-15 teuroa.
Kaikkein tärkeintä on ensin itse kaivaa se vene, joka halutaan ostaa. Kun on selvää mikä vene halutaan ostaa, on koko asiointi todella helppoa. Koko projektiin meni aikaa toukokuusta heinäkuun loppuun, jolloin vene oli jo pihassa. - paperiton ostaja
Mikolle/hankintamiehelle vinkki, pistä nyt edes yrityksen nimi noille sivuille.Myös henkilön nimi herättäisi enemmän luottamusta kuin pelkkä kännynumero ja info-sähköposti
- U.S. CE
U.S. moottoriveneille voi hankkia itse CE certifioinnin IMCI.org kautta. Kysyin tuossa vuonna 2009 hintaa heiltä, ja sain alla olevan vastauksen.
"Cost to certify the 2004-2007 Bayliner 288 is estimated to be $3750 usd. This includes the certificate, travel, inspection, documentation, owner’s manual amendments, builders plate, and new hull numbers.
Before proceeding, please let me know the engine make, model, and serial number, so that I can confirm exhaust emissions. Also please indicate if the boat is a stern drive or inboard.
NMMA Engineering Standards Department"- paLJOSmaksais
Pieni laskelma jonka tein 2009, jos olisin tuonut Amerikasta veneen Suomeen.
Onhan tuossa joissakin kohtaa spekuloitavaa, mm. nuo paikalliskuljetukset. Lisäksi puuttuu merirahdin aikainen kuljetuspukki, jota tietenkin voi hyödyntää talvisäilytyksessä Suomen päässä.
Veneen hinta U.S. 40.000$
U.S. venetarkistaja 1.100$
U.S. paikalliskuljetus 2.000$
CE-Certifiointimaksu 3.800$
U.S. huolintakulut 300$
Merirahti U.S./Portsmouth -Kotka 10.477$
Rahtivakuutus (0,3903% arvosta) 1.137 €
Suomi satamamaksu/nosto 600 €
Suomi kuljetuskust. 1.500 €
Suomi tulli 1,7%: 730 €
Suomi ALV 22%: 9.613 €
--------------------------------------------------------------
yhteensä (U.S. kurssi 0,73) 55.600 € - kaappari1
paLJOSmaksais kirjoitti:
Pieni laskelma jonka tein 2009, jos olisin tuonut Amerikasta veneen Suomeen.
Onhan tuossa joissakin kohtaa spekuloitavaa, mm. nuo paikalliskuljetukset. Lisäksi puuttuu merirahdin aikainen kuljetuspukki, jota tietenkin voi hyödyntää talvisäilytyksessä Suomen päässä.
Veneen hinta U.S. 40.000$
U.S. venetarkistaja 1.100$
U.S. paikalliskuljetus 2.000$
CE-Certifiointimaksu 3.800$
U.S. huolintakulut 300$
Merirahti U.S./Portsmouth -Kotka 10.477$
Rahtivakuutus (0,3903% arvosta) 1.137 €
Suomi satamamaksu/nosto 600 €
Suomi kuljetuskust. 1.500 €
Suomi tulli 1,7%: 730 €
Suomi ALV 22%: 9.613 €
--------------------------------------------------------------
yhteensä (U.S. kurssi 0,73) 55.600 €eli veneen hintaan 40-50% till
- sUOmestaMAKSAIS
Niin samalla (200) tietenkin vertailin Euroopan hintoja. Näissä veneissä oli EU VAT maksettu ja CE certifikaatt. Ostokohde oli siis Bayliner 288 fly diesel moottorilla
-04, 74K€, 250 hv, Hjemhavn, DK
-05, 67K€, Essex, UK
-05, 75K€, 50hrs, dsl, Potsdam, DE
-06, 73K€, 129hrs, dsl, Troon, UK
-06, 80K€, Windermere, UK
-09, 88K€, Glasgow, UK
Suomessa noita liikkui tosi huonosti, ja tarjolla oli edellinen malli Bayliner 2858 2002 (300hv moottori) ~74.000 €. - hyväksyntä
Teetin jälkisertifioinnin CEproof:n kautta. Heillä on Suomessa toimisto myös.
Internetsivut oli www.vene-ce.com- Anonyymi
Ei toimi sivu!
Vieläkö jenkeistä voi tuoda veneen? Haluan muskeliveneen. - Anonyymi
Ei toimi sivu!
Vieläkö jenkeistä voi tuoda veneen? Haluan muskeliveneen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei toimi sivu!
Vieläkö jenkeistä voi tuoda veneen? Haluan muskeliveneen.Miksei voisi. Ei kai mitään tuontikieltoa ole. Ce merkinnän kanssa saattaa tulla ongelmaa. Sen pystyi ainakin ennen hoitamaan niin, että toi veneen ruotsin kautta. Vene rekisteröidään ruotsissa ja sen jälkeen ei tule trafin kanssa ongelmaa, kun rekisteröi sen tänne.
- Vancouvern29
Meillä on aika villi ajatus hankkia purjevene Washingtonista, Seattle.
Koska mitään päivämäärää ei ole tiedossa milloin palaamme takaisin Suomeen niin kannattaisiko vene myydä takaisin sinne mistä sen on ostanut.
Silloin ei tarvitse ce sertifikaatteja yms mikä aiheuttaa lisätyötä suomen päässä.
Aluksi tämä koko ajatus vaikuttaa kenties huonolta, mutta kun sitä miettii kokonaisuutta ajatellen niin se ei olekaan yhtään hullumpi ajatus.
Koska, silloin voit purjehtia koko Amerikan länsirannikkoa pitkin tai suunnata vaikkapa Havajille.
Eteläinen Tyynimeri on atolleineen ns kintaalla...
Tässä asiassa mietityttää ja huolestuttaa tietenkin jenkkien mahdolliset viranomais/holhous määräykset,
Idea on loistava mutta osaako joku antaa asiallisia vinkkejä.
En kaipaa mitään veneen ominaisuus yms hölynpölyn kommentteja.- Atolli
Eipä ole hassumpi ajatus, länsirannikolta löytyy varmaankin sopivia veneitä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387745Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381955Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1061004- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812