Mikä uusi dieseli?

puuvenekippari

Pientä galluppia laittaisin koskien uuden diesel sisäperäkoneen hankintaa. Eli tarve olisi noin 160 - 200 hv sisäperädiesel liukuvarunkoiseen mahonkiveneeseen (7,8x2,8, 2500kg). Vaihtoehtoja on volvon uudet D3-sarjan koneet 160 tai 190hv, (näissä etuina ainakin alhainen paino 330kg) volvon KAD32 170hv, ja sitten olisi volvon ad41 200hv, cummins-mercruiserin 2,8 ES 200hv, sekä yanmarin 4LHA 160 ja 200hv.

Onko arvon raadilla tiedossa vielä jotain vaihtoehtoa edellä mainituille, sekä mielipiteitä mitä noista voisi suositella. Nykyinen kone on volvon aqd40 135hv, ja hiemen alitehoinen vaikkakin huippukunnossa. Itse olisin ehkä taipumassa noihin uusiin D3-koneisiin, nykyisellään vene on hieman takapainoinen, ja nuo olisivat 200kg kevyempiä kuin nykyinen.

Mielipiteistä kiitollisena toivotan hyvät syksyt kanssaveneilijöille.

22

4721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JRxxx

      ...vaikutti ainakin minusta mielenkiintoiselta tapaukselta. Jo pelkästään se keveys pani ajattelemaan, että tuo olisi noin teknisessä mielessä kenties kovinkin oiva vaihtoehto, kun 41:n korvaajaa pitää joskus ensi vuosikymmenellä miettiä (no, ehkä siiheksi ilmestyy markkinoille vielä parempi :)) Se 200 kg pienentäisi kuormaa n. 7% (no, ehkä vähän vähemmän, minusta vähän tuntuu, että veneeni virallinen 3000 kg paino on alakanttiin) ja teho vähenisi vain 5%...

      Sinulle kuvittelisin 160 hv version saattavan jo riittää.

    • Yanmarin tai Cumminsin. Uusissa Volvoissa luvattoman paljon vikoja (erityisesti elektroniikka). Huolto/korjaus, asiakaspalvelu ja varaosien saanti ei myöskään ole vakuuttanut (yhtenä tosi huonona esimerkkinä venekerhon takuunalainen Volvo kahtena vuotena peräkkäin). Samaa on kuulunut viranomaispuoleltakin...

      • JRxxx

        Sekä Yanmar että Cummins ovat melkein yhtä painavia kuin isommat Volvot. D3:n kaikkein houkuttelevin puoli on juuri pienuus ja keveys. Katselin eilen esitteitä huvikseni ja totesin, että hyvin moneen konehuoneeseen tulisi rutkasti lisää tilaa, jos tuon sinne heittäisi nykyisen tilalle. Mutta pelkäänpä, että hinta ei tule korreloimaan koon kanssa :) Ja se on tietysti totta, että kestävyydestä ei ole vielä mitään näyttöä, kun malli on vasta lanseerattu. 2-3 vuoden päästä kai ollaan viisaampia.


    • niitä

      Muitakin merkkejä löytyy... VW, FNM ym.
      Taitaa olla valinnan vaikeutta tuossa kokoluokassa nykyään.

      Itsellä on 4,2l 250hv versio tuosta Mercruiserista, 400h ajettu eikä
      ikinä ollut isompaa harmia.

      Tutki, jos mahdollista vääntö- ja ominaiskulutuskäyriä tehdessäsi valintaa !

      • Katsastusmies-1

        Markkinoille tulee aina aikajoin uusia yrittäjiä, jotka saattavat jäädä lyhytikäisiksi.
        Mollaajia ja "asiantuntijoita" löytyy joka laiturilta jotka osaavat kertoa kuinka huonon moottorin ostit. Tai kuinka huonoja määrätyn merkkiset moottorit ovat. Usein ei ole omakohtaista kokemusta ollenkaan.
        Vakavaraiset moottorinvalmistajat eivät ainakaan tietentahtoen tuo roskaa markkinoille, joten se on yksi tekijä. Myöskin huolto ja varaosat ovat taatut kauas tulevaisuueteen.
        Huollon ja korjaamon saatavuus/kattavuus on toinen tekijä samoin kuin varaosien saanti niillä alueilla millä aiot liikkua.
        Sitten tulee ne "pehmeät" arvot joista se "paperirahakysymys" on se tärkeä, eli mitä maksaa veneeseen asennettuna?
        Mitä hyvitetään vanhasta vai myynkö itse?
        Lisäksi kaikki mahdolliset ennakkoluulot ja mieltymykset ja VaTut = Vaimosta Tuntuu :)
        Moottorikauppiaat kehyvat kaikki omi merkkejään, mutta koeta kyseltä veneesi veistäjältä tai muilta vesitämöiltä. Heillä on kohtuullisen tasapuolinen käsitys moottoreista yleensä.


    • tilalle

      Itsekkin olen selaillut esitteitä ja nettisivuja koneita tiiraillen. Nykyinen kone on 5,7 V8 260 hv bensa liukuvassa jenkkiveneessä. Mikä olisi TEHOLTAAN sopiva diesel nykyisen tilalle? Bensakoneita vastaavassa veneessä näkee 175 hv-260 hv väliltä. Olisiko noin 200-220 hv diesel sopiva valinta? Painoa noin 2200-2400 kg kuormattuna.

      • JRxxx

        ...arvelet, että tehossa pitäisi olla jotain eroa polttoaineen perusteella? Tiedät, miten veneesi kulkee nykykoneella, mieti siitä lähtökohdasta tehotarvetta ja ota huomioon moottorin paino.
        Minä en taitaisi yli 170 hv konetta tuohon laittaa, ihan painon perusteella arvioituna. Vertailun vuoksi, n. 3000 kg (virallisesti, todelliseksi painoksi epäilen jonkin verran enemmän) painava liukuva matkaveneeni kulkee 200 hv koneella mukavasti sellaista 18-22 solmun matkavauhtia, gps:n mukainen huippunopeus on tasan 28 solmua.


      • tilalle
        JRxxx kirjoitti:

        ...arvelet, että tehossa pitäisi olla jotain eroa polttoaineen perusteella? Tiedät, miten veneesi kulkee nykykoneella, mieti siitä lähtökohdasta tehotarvetta ja ota huomioon moottorin paino.
        Minä en taitaisi yli 170 hv konetta tuohon laittaa, ihan painon perusteella arvioituna. Vertailun vuoksi, n. 3000 kg (virallisesti, todelliseksi painoksi epäilen jonkin verran enemmän) painava liukuva matkaveneeni kulkee 200 hv koneella mukavasti sellaista 18-22 solmun matkavauhtia, gps:n mukainen huippunopeus on tasan 28 solmua.

        Yleisesti kun katselee bieselkoneita ja bensakoneita samoissa veneissä tuntuu diesel olevan usein pienempi kuin bensa tehoiltaan.

        Itselläni sopiva matkavauhti on luokkaa 23 kn, jotta kerkeää maisemia katsella. Nykyisen koneen voimavaroja tulee harvoin käytettyä, muuten kuin liukuun venettä nostettaessa. Jos en raski dieseliä ostaa, niin laitan Mercruiserin 4,3 l MPI 220 hv nykyisen tilalle.


      • JRxxx
        tilalle kirjoitti:

        Yleisesti kun katselee bieselkoneita ja bensakoneita samoissa veneissä tuntuu diesel olevan usein pienempi kuin bensa tehoiltaan.

        Itselläni sopiva matkavauhti on luokkaa 23 kn, jotta kerkeää maisemia katsella. Nykyisen koneen voimavaroja tulee harvoin käytettyä, muuten kuin liukuun venettä nostettaessa. Jos en raski dieseliä ostaa, niin laitan Mercruiserin 4,3 l MPI 220 hv nykyisen tilalle.

        ...nopeusvaatimuksella kallistuisin yhä selvemmin pienempään kokoluokkaan kuin esittämäsi. Veneesi painaa n. 20-25% vähemmän kuin omani, joten sinun pitäisi pärjätä vastaavasti vähemmällä teholla. Aivan näin suoraviivaista se ei tietysti ole, koska veneen runkomuoto vaikuttaa paljon. Edellisellä omistajalla oli ollut omassani aiemmin myös 170 hv diesel, jota hän arvioi hieman liian pieneksi.


      • kevyt
        tilalle kirjoitti:

        Yleisesti kun katselee bieselkoneita ja bensakoneita samoissa veneissä tuntuu diesel olevan usein pienempi kuin bensa tehoiltaan.

        Itselläni sopiva matkavauhti on luokkaa 23 kn, jotta kerkeää maisemia katsella. Nykyisen koneen voimavaroja tulee harvoin käytettyä, muuten kuin liukuun venettä nostettaessa. Jos en raski dieseliä ostaa, niin laitan Mercruiserin 4,3 l MPI 220 hv nykyisen tilalle.

        tossa kevyt kone:

        http://www.tekno-marine.fi/fnmhpe200.htm

        tulossa myös 250 heppanen versio


      • puuvenekippari
        kevyt kirjoitti:

        tossa kevyt kone:

        http://www.tekno-marine.fi/fnmhpe200.htm

        tulossa myös 250 heppanen versio

        Joo nämä FNM -koneet kyllä huomasin myös ja herätti kyllä mielenkiinnon. HPEP200 (200hv) painaa saman kuin volvon D3 ja Bravo 3 vetolaitteella lähtöhinta on kuitenkin useita keuroja alhaisempi kuin D3-190-DP mallin. Myös pienempi ATMP155 (163hv) vaikuttaa mielenkiintoiselta, paino vetarin kanssa 290kg ja hinta n.30% alhaisempi kuin volvon vastaava.

        Onko jollain palstan lukijalla kokemusta näistä koneista, tai muuten jotain kerrottavaa?


      • AD41P-A
        JRxxx kirjoitti:

        ...arvelet, että tehossa pitäisi olla jotain eroa polttoaineen perusteella? Tiedät, miten veneesi kulkee nykykoneella, mieti siitä lähtökohdasta tehotarvetta ja ota huomioon moottorin paino.
        Minä en taitaisi yli 170 hv konetta tuohon laittaa, ihan painon perusteella arvioituna. Vertailun vuoksi, n. 3000 kg (virallisesti, todelliseksi painoksi epäilen jonkin verran enemmän) painava liukuva matkaveneeni kulkee 200 hv koneella mukavasti sellaista 18-22 solmun matkavauhtia, gps:n mukainen huippunopeus on tasan 28 solmua.

        Tosiasia on, että liukuvassa veneessä suurin tarve voimalle on liukuunnousussa ja myötälaineeseen ajettaessa. Tällöin dieselin huomattavasti bensakonetta suurempi vääntö näyttää kyntensä.

        Eli yhteenvetona toteasin, että 260 hv bensakonetta arvioisin vastaavan 200 hv dieselin.


      • Dieselöinyt
        AD41P-A kirjoitti:

        Tosiasia on, että liukuvassa veneessä suurin tarve voimalle on liukuunnousussa ja myötälaineeseen ajettaessa. Tällöin dieselin huomattavasti bensakonetta suurempi vääntö näyttää kyntensä.

        Eli yhteenvetona toteasin, että 260 hv bensakonetta arvioisin vastaavan 200 hv dieselin.

        Vaikka dieselin vääntö on paljon suurempi, suuri osa siitä hukkuu "harvempaan" välitykseen. Tämä tosiasia unohdetaan liian usein. Dieselin matalat kierrokset vaativat välityksen muuttamisen. Itse olen vaihtanut 146 hp:n bensakoneen 165 hp dieseliksi. Välityksen raskaus ja suurempi paino tekevät sen, että dieselillä liukuunnousu on paljon hitaampaa. Bensakoneella vene oli kaikin tavoin liukkaampi kulkemaan.

        Jos alkuperäinen bensakone on matalakierroksinen "jenkki", niin välityksen muutostarve ei tietenkään ole kovin suuri. Tällöin voidaan selvitä pelkällä potkurin vaihdolla.


      • tehty

        tulee mielestäni tehdä potkuriakseli tehoilla, siis tehokäyrillä. Tällöin siis lähdetään siitä, että molemmilla koneilla potkuriakselin max pyörimisnopeus on likimain sama, esim luokkaa 1800-2000 rpm. Näin siis molemmille tulee hiukka erilainen välitys, jotta tähän päästään. Välityksen huomioiden piirrä tehokäyrä potkuriakselilla kierrosnopeuden funktiona tai teho muutamassa pisteessä nykyiselle koneelle. Tee sama diesel kandidaatille ja näet mikä on ero. Tarkkana siis juuri luikuunnousu kierrosilla!

        Teho potkuriakselilla (häviöitä lukuunottamatta) sama kuin kampiakselilla.
        Vääntö potkuriakselilla on vääntö kampiakselilla x välityssuhde.


      • tilalle
        JRxxx kirjoitti:

        ...nopeusvaatimuksella kallistuisin yhä selvemmin pienempään kokoluokkaan kuin esittämäsi. Veneesi painaa n. 20-25% vähemmän kuin omani, joten sinun pitäisi pärjätä vastaavasti vähemmällä teholla. Aivan näin suoraviivaista se ei tietysti ole, koska veneen runkomuoto vaikuttaa paljon. Edellisellä omistajalla oli ollut omassani aiemmin myös 170 hv diesel, jota hän arvioi hieman liian pieneksi.

        Olen haarukoinut 170 - 200 hv parhaimmaksi itselleni. Nyt pitäisi saada käsitystä kokonaiskuluista kun bensa vaihdetaan dieseliin. Paljonko mahtaa olla oheiskulut eli asennukset, tarvikkeet ym. jos moiseen ryhtyy = teetättää liikkeessä? Eli, jos koneen hintalapussa lukee 20 000 €, niin paljonko mahtaa olla lopullinen hinta? Tietysti tarjouksia pyytelen talven aikana useammasta paikasta, jotta löydän parhaan hinta-laatusuhteen. Nämä uudet pienet dieselit kyllä mahtuvat nykyisen V8 paikalle.


    • RRW

      Itse olen ammatti käytössä ajanut Yanmarilla n.20 vuotta.
      Edellisellä koneella yli 14000 tuntia ilman huolia.
      Yanmar on nimenomaan rakennettu merikoneeksi ei siis mikään marinoitu yleiskone.

      • se ero

        voisi olla merikoneella ja merikäyttöön tehtaan marinoimalla.kunhan muistaa että kierroksia nostamalla koneen käyttöikä vähenee mikä on luonnollista.


    • ma..

      itselleni asensin fnm 165 atmp koneen mercruiserin alfa 1 vetolaitteella ,vene 74vm. mahonki melaisa syvä - v, (vaneripohja nousulistoin),mirage 19",pituus 6.8m. paino täysvarustuksessa n.2000kg vähintään.
      nousee liukuun todella räväkästi, matkanopeus 22s, huiput 28s. gps.
      kulutus olematonta.

      • puuvenekippari

        Tarkoittanet tuota 1,9l ATMP155 mallia (163hv). Kyllä itseäkin tuo kiinnostaa hintaluokan ja painon suhteen, mutta kuitenkin hieman epäilyttää että riittääkö puhti sittenkään. Kun vertailee suorituskäyriä esim volvon D3-160 kanssa, niin kovin paljon jälkeen jää. Tosin hinta on noin 3,5k€ alhaisempi myös verrattuna volvon dp-malliin. Noin äkkiseltään verrattuna sanoisin hinta/suorituskyky(laatu) -suhteen olevan hiukan parempi tuossa volvossa.

        Yhdeltä paikalliselta veneilijältä kuulin positiivisia lausuntoja Steyr-moottoreista. Ovat myös aika kompakteja paketteja, ja kevyitä. Esim. 166 K26 (163hv) ja 206 K40 (204hv) paino ilman vetaria karvan yli 300kg ja hintaluokka samoissa volvon kanssa. Löytyyköhän näistä kokemuksia?


      • ma..
        puuvenekippari kirjoitti:

        Tarkoittanet tuota 1,9l ATMP155 mallia (163hv). Kyllä itseäkin tuo kiinnostaa hintaluokan ja painon suhteen, mutta kuitenkin hieman epäilyttää että riittääkö puhti sittenkään. Kun vertailee suorituskäyriä esim volvon D3-160 kanssa, niin kovin paljon jälkeen jää. Tosin hinta on noin 3,5k€ alhaisempi myös verrattuna volvon dp-malliin. Noin äkkiseltään verrattuna sanoisin hinta/suorituskyky(laatu) -suhteen olevan hiukan parempi tuossa volvossa.

        Yhdeltä paikalliselta veneilijältä kuulin positiivisia lausuntoja Steyr-moottoreista. Ovat myös aika kompakteja paketteja, ja kevyitä. Esim. 166 K26 (163hv) ja 206 K40 (204hv) paino ilman vetaria karvan yli 300kg ja hintaluokka samoissa volvon kanssa. Löytyyköhän näistä kokemuksia?

        joo siis 155,163hv.
        volvolla sattaisi saada enemmän huippunopeutta,
        mutta volvo ei tinkaa hinnasta,(ovh)
        teknomarine kylläkin !


    • 666555444

      Massey Ferguson on hyä diesel

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe