david brown 880, nostolaite ihmeellinen

tuskastunut

Ostin äskettäin vanhan punaisen david brovn 880 traktorin, jonka nostolaite toimii todella oudosti.

Nostolaitteen vipua täytyy pitää koko ajan alhaalla, jos aikoo esim aurata. Muutoin vipu nousee itsestään ylemmäs ja nostolaite nousee itsestään.

Työkoneen peräänlaitteminenkin täytyy tehdä niin että pitää pönkittää vipu alas että saa koneen perään.

Tässä traktosissahan on useampia vipuja ja yksi ruuvikin jota pyörii käsin sisään ja ulospäin noin sentin verran.

Olisiko tällä palstalla ketään joka voisi selvittää taavetin nostolaitteen toimintaa.

31

25853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seppo

      Kiristä nostolaitteen käyttövivun tyvessä olevaa kiinnitysruuvia. Älä kiristä liikaa, ettei ruuvi katkea.

      • tuskastunut

        Kiristin sen minkä uskalsin, mutta se ottaa johonkin kiinni kun sen rinnalla sisäpuolella on myös toinen vipu ja prikat, mutta jostakin suustä nämä jäävät hyvin löysälle kiristyksestä huolimatta. Vivut ei ruvennut lähtemään pois otettuani ruuvin kokonaan irti, että olisin katsonut onko suora akseli vai onko pykällyksiä.

        Tämä traktori ei ole välttämättä malli 880 vaan saattaa olla malli 990. Koska on maalattu nimet piiloon. Mutta konepellissä kuulsi alta 990. Konepelti saattaa kuitenkin olla vaihdettu jostakin toisesta kun se näyttää olevan irrallaan vain siinä päällä.
        Joka tapauksessa näyttää nuo taavetin mallit olevan samannäköisiä rungolleen vaihdekeppeineen jne. kun katselin google kuvahaulla Taaveteita.

        Sattuisiko ketään jolla olisi juuri omakohtaista kokemusta Taaveteista, ja kertoisit noita nostolaitehommia.?
        Tässä Taavetissa näyttäää olevan nelipyttyinen kone. Jos se kertoisi jotakin mallista?


      • Seppo
        tuskastunut kirjoitti:

        Kiristin sen minkä uskalsin, mutta se ottaa johonkin kiinni kun sen rinnalla sisäpuolella on myös toinen vipu ja prikat, mutta jostakin suustä nämä jäävät hyvin löysälle kiristyksestä huolimatta. Vivut ei ruvennut lähtemään pois otettuani ruuvin kokonaan irti, että olisin katsonut onko suora akseli vai onko pykällyksiä.

        Tämä traktori ei ole välttämättä malli 880 vaan saattaa olla malli 990. Koska on maalattu nimet piiloon. Mutta konepellissä kuulsi alta 990. Konepelti saattaa kuitenkin olla vaihdettu jostakin toisesta kun se näyttää olevan irrallaan vain siinä päällä.
        Joka tapauksessa näyttää nuo taavetin mallit olevan samannäköisiä rungolleen vaihdekeppeineen jne. kun katselin google kuvahaulla Taaveteita.

        Sattuisiko ketään jolla olisi juuri omakohtaista kokemusta Taaveteista, ja kertoisit noita nostolaitehommia.?
        Tässä Taavetissa näyttäää olevan nelipyttyinen kone. Jos se kertoisi jotakin mallista?

        Käyttövivut ovat mitä todennäköisimmin ruostuneet kiinni akseliinsa,jolloin ruuvin kiristäminen ei auta. Laita ruosteenpoistoainetta vipuihin ja niiden akseliin. Vivut pitää saada liikkumaan akselissaan., jolloin vipujen kiristäminen on mahdollista.Vivut ja niiden väliset kitkaprikat pitää saada tiukkaan toisiinsa nähden, jolloin käyttövipu ei enää palaudu itsestään pois laskuasennostaan.Uusi tai lisää tarvittaessa vipujen väliset kitkaprikat.Akselissa on muistaakseni sisäinen kiilapala, joka varmistaa akselin kiertoliikkeen nostolaitevipua käännettäessä.


      • tuskastunut
        Seppo kirjoitti:

        Käyttövivut ovat mitä todennäköisimmin ruostuneet kiinni akseliinsa,jolloin ruuvin kiristäminen ei auta. Laita ruosteenpoistoainetta vipuihin ja niiden akseliin. Vivut pitää saada liikkumaan akselissaan., jolloin vipujen kiristäminen on mahdollista.Vivut ja niiden väliset kitkaprikat pitää saada tiukkaan toisiinsa nähden, jolloin käyttövipu ei enää palaudu itsestään pois laskuasennostaan.Uusi tai lisää tarvittaessa vipujen väliset kitkaprikat.Akselissa on muistaakseni sisäinen kiilapala, joka varmistaa akselin kiertoliikkeen nostolaitevipua käännettäessä.

        Miksi se toinen nostolaitteen vipu on olemassa, kun ei vanhoissa Valmeteissakaan eikä Fordeissa ole toista vipua vieressä?. Noista traktoreista on minulla aikaisempaa kokemusta, että nostolaite pelasi moitteettomasti.

        Mutta mikä on tämä toisen vivun tarkoitus?. Joka on aivan päävivun vieresssä?. Näyttää kuin sillä olisi jokin lukitustarkoitus siihen päävipuun, vai onko se jokin korkeusmerkki päävivulle, esim kyntöaurattaessa?. Kysyn sinulta näitä, kun näyttää että sinulla taitaa olla henk, kohtaista kokemusta näistä vivuista?

        Sitten.. En saanut vielä irtoamaan ruosteenpoistoaineella niitä vipuja, ja prikat, ne kitkaprikat hölskyvät aivan löysällä, samoin hölskyy löysällä se toinen sisempi nostolaitteen vipu. Näitä vipuja on kuitenkin joku paljonkin rassaillut, näki siitä kun mutteri oli nuljaantunut aika pahoin, jota piti viilailla että sain irti sen.Välistä saattaa jopa jokin osa puuttua. On se niin väljä se prikkojen seutu.Laitan ainakin prikkoja lisää kun vain saisi irti sen jumiutuneen vivun.


      • Seppo
        tuskastunut kirjoitti:

        Miksi se toinen nostolaitteen vipu on olemassa, kun ei vanhoissa Valmeteissakaan eikä Fordeissa ole toista vipua vieressä?. Noista traktoreista on minulla aikaisempaa kokemusta, että nostolaite pelasi moitteettomasti.

        Mutta mikä on tämä toisen vivun tarkoitus?. Joka on aivan päävivun vieresssä?. Näyttää kuin sillä olisi jokin lukitustarkoitus siihen päävipuun, vai onko se jokin korkeusmerkki päävivulle, esim kyntöaurattaessa?. Kysyn sinulta näitä, kun näyttää että sinulla taitaa olla henk, kohtaista kokemusta näistä vivuista?

        Sitten.. En saanut vielä irtoamaan ruosteenpoistoaineella niitä vipuja, ja prikat, ne kitkaprikat hölskyvät aivan löysällä, samoin hölskyy löysällä se toinen sisempi nostolaitteen vipu. Näitä vipuja on kuitenkin joku paljonkin rassaillut, näki siitä kun mutteri oli nuljaantunut aika pahoin, jota piti viilailla että sain irti sen.Välistä saattaa jopa jokin osa puuttua. On se niin väljä se prikkojen seutu.Laitan ainakin prikkoja lisää kun vain saisi irti sen jumiutuneen vivun.

        Kokemuksia Taaveteista on 60-luvun alusta alkaen.Kuvaamasi oireet sopisivat hyvin 60-luvun alun DB 950 malliin. Siinä on kaksi vipua nostolaitteessa. Ulompi ja laajaliikeisempi on nostolaitteen varsinainen käyttövipu, joka tuppaa nousemaan itsestään laskuasennosta sen verran ylöspäin, että nostolaitteet nousevat ylös. Näin käy, jos vivulla ei ole riittävää kitkaa, joka estää vivun liikkeen.Kitkaa säädetään kiinnitysmutteria kiristämällä. Toinen sisempi vipu on itse asiassa vain kaksi asentoinen. Tällä ohjataan painonsiirron käyttöä. Vivun ollessa TCU-asennossa (Merkintä käyttövivun syrjässä ja merkkiviiva rungossa) painonsiirto on päällä ja sen voimakkuutta voidaan säätää säätökiekkoa kääntämällä. Tätä asentoa kannattaa käyttää vain kynnössä ja se edellyttää työntövarteen kiinnitetyn vaijerin kunnossa oloa. Kuvaamasi itsetään nostotaipumus on voimakkaampi tässä asennossa. Sisempi käyttövipu kannattaakin pitää terapiatraktorissa siinä toisessa asennossa, jonka tunnusta en nyt muista.


      • tuskastunut
        Seppo kirjoitti:

        Kokemuksia Taaveteista on 60-luvun alusta alkaen.Kuvaamasi oireet sopisivat hyvin 60-luvun alun DB 950 malliin. Siinä on kaksi vipua nostolaitteessa. Ulompi ja laajaliikeisempi on nostolaitteen varsinainen käyttövipu, joka tuppaa nousemaan itsestään laskuasennosta sen verran ylöspäin, että nostolaitteet nousevat ylös. Näin käy, jos vivulla ei ole riittävää kitkaa, joka estää vivun liikkeen.Kitkaa säädetään kiinnitysmutteria kiristämällä. Toinen sisempi vipu on itse asiassa vain kaksi asentoinen. Tällä ohjataan painonsiirron käyttöä. Vivun ollessa TCU-asennossa (Merkintä käyttövivun syrjässä ja merkkiviiva rungossa) painonsiirto on päällä ja sen voimakkuutta voidaan säätää säätökiekkoa kääntämällä. Tätä asentoa kannattaa käyttää vain kynnössä ja se edellyttää työntövarteen kiinnitetyn vaijerin kunnossa oloa. Kuvaamasi itsetään nostotaipumus on voimakkaampi tässä asennossa. Sisempi käyttövipu kannattaakin pitää terapiatraktorissa siinä toisessa asennossa, jonka tunnusta en nyt muista.

        http://www.dunkeldunkel.com/traktori/

        ..Taavetista ja niistä vipujen käytöstä mutta meinaa teksti olla liian pientä ja epäselvää nähtäväksi. Pitäisi lisäksi olla traktori tässä koneen vierellä, jotta ymmärtäisi asiat helpommin. Se vaijeriasia työntövarteen oli myös uutta. Mutta täytyy pikkuhiljaa opetella näitä.

        Tekstistäsi en ymmärtänyt ainakaan mitä tarkoitti: painonsiirto päällä?. Mikä onkaan painonsiirto?.


      • tuskastunut
        tuskastunut kirjoitti:

        http://www.dunkeldunkel.com/traktori/

        ..Taavetista ja niistä vipujen käytöstä mutta meinaa teksti olla liian pientä ja epäselvää nähtäväksi. Pitäisi lisäksi olla traktori tässä koneen vierellä, jotta ymmärtäisi asiat helpommin. Se vaijeriasia työntövarteen oli myös uutta. Mutta täytyy pikkuhiljaa opetella näitä.

        Tekstistäsi en ymmärtänyt ainakaan mitä tarkoitti: painonsiirto päällä?. Mikä onkaan painonsiirto?.

        kohdasta: Ohjekirjoja, Juttuja, yms. Ja sen ylimmästä linkistä David Brown -ohjekirja.

        Sinulle se taitaakin olla jo tuttu sivusto.


      • tuskastunut
        tuskastunut kirjoitti:

        kohdasta: Ohjekirjoja, Juttuja, yms. Ja sen ylimmästä linkistä David Brown -ohjekirja.

        Sinulle se taitaakin olla jo tuttu sivusto.

        yritin saada selville. niitä vivuston osia, mutta ei se ole niin tarkka sellainen piirroskuva että saisi selvää, puuttuuko jotakin siitä välistä. Yksi on ainakin varmaa mikä puuttuu. nimittäin siinä sisemmän vivun sisä- eli kuljettajan istuimen puolella on ruuvin- tai tapin reikä joka on tyhjillään. Siihen siis tulee joku systeemi joka toimii tämän sisemmän vivun kanssa mutta se puuttuu siis kokonaan.

        Joten kyllä tässä työmaata riittää, jos aikoo selvittää tämän asian kuntoon.
        Kävin äsken katsomassa traktorista asian. Vaijeri kuitenkin oli paikallaan nostolaitepuolipäästä, ja näytti eheältä. Se roikkui vetovarren vieressä alhaalla.


      • Seppo
        tuskastunut kirjoitti:

        http://www.dunkeldunkel.com/traktori/

        ..Taavetista ja niistä vipujen käytöstä mutta meinaa teksti olla liian pientä ja epäselvää nähtäväksi. Pitäisi lisäksi olla traktori tässä koneen vierellä, jotta ymmärtäisi asiat helpommin. Se vaijeriasia työntövarteen oli myös uutta. Mutta täytyy pikkuhiljaa opetella näitä.

        Tekstistäsi en ymmärtänyt ainakaan mitä tarkoitti: painonsiirto päällä?. Mikä onkaan painonsiirto?.

        Painonsiirrolla tarkoitetaan traktorissa toimintoa, jolla maassa vedettävästä kyntöaurasta siirretään painoa traktorin vetäville takapyörille. Näin parannetaan traktorin vetokykyä estämällä pyörien sutimista. DB 950/850 Implematic malleissa 60-luvu alulta toiminnon käyttö edellyttää tukipyörän käyttöä auroissa, alkuperäisen työntövarren ja siihen kiinnitettävän tunnusteluvaijerin olemassaoloa sekä käyttövipujen oikeaa asentoja. Kuten aiemmin totesin, niin terapiatraktorissa kannattaa nostolaitteissa käyttää toista toimintamuotoa, jossa nostolaitteiden pito myös väliasennoissa (eikä vain nostovarret ylhäällä tai alhaalla) toimii paremmin.
        Jos et ole vielä saanut nostolaitteen käyttövipua irti akselistaan, niin kannattanee irroittaa käyttövivut akseleineen traktorista. Laita kunnollista ruosteenirroitusainetta käyttövivun akselille jumittuneeseen kohtaan ja anna sen vaikuttaa esim yön yli. Tämän pitäisi helpottaa irroittamista. Lisää avitusta irroittamiseen saat ruuvaamalla kiinnitysmutterin akselin pään tasaan ja lyömällä vasaralla akselin päähän. Varo rikkomasta akselin pään kierteitä.


      • tuskastunut
        Seppo kirjoitti:

        Painonsiirrolla tarkoitetaan traktorissa toimintoa, jolla maassa vedettävästä kyntöaurasta siirretään painoa traktorin vetäville takapyörille. Näin parannetaan traktorin vetokykyä estämällä pyörien sutimista. DB 950/850 Implematic malleissa 60-luvu alulta toiminnon käyttö edellyttää tukipyörän käyttöä auroissa, alkuperäisen työntövarren ja siihen kiinnitettävän tunnusteluvaijerin olemassaoloa sekä käyttövipujen oikeaa asentoja. Kuten aiemmin totesin, niin terapiatraktorissa kannattaa nostolaitteissa käyttää toista toimintamuotoa, jossa nostolaitteiden pito myös väliasennoissa (eikä vain nostovarret ylhäällä tai alhaalla) toimii paremmin.
        Jos et ole vielä saanut nostolaitteen käyttövipua irti akselistaan, niin kannattanee irroittaa käyttövivut akseleineen traktorista. Laita kunnollista ruosteenirroitusainetta käyttövivun akselille jumittuneeseen kohtaan ja anna sen vaikuttaa esim yön yli. Tämän pitäisi helpottaa irroittamista. Lisää avitusta irroittamiseen saat ruuvaamalla kiinnitysmutterin akselin pään tasaan ja lyömällä vasaralla akselin päähän. Varo rikkomasta akselin pään kierteitä.

        Kiitos!
        Vaijerin voi vain kiinnittää alkuperäiseen työntövarteen, niin käsitin viestistäsi.Korjaatko jos käsitin väärin. Ja minulla on tietysti vain yleinen varustetyöntövarsi. Ja kun en ole edes nähnyt alkuperäistä, niin on varmaan ymmärrettävää että on toivoton tapaus saada siitä toimiva vaikka laittaiskin vaijerille kiinnikkeitä. Kun ei ole mitään tietoa niiden tarkasta sijainnista, jotta se myöskin toimisi oikein.


        Jumissa on vielä. Pyhiä tässä pidellään, eikä asialla sinänsä mitään kiirettä ole. Syyshommelit on suurinpiirtein hanskassa. Mutta teen vielä noin kun neuvoit.


      • Seppo
        tuskastunut kirjoitti:

        Kiitos!
        Vaijerin voi vain kiinnittää alkuperäiseen työntövarteen, niin käsitin viestistäsi.Korjaatko jos käsitin väärin. Ja minulla on tietysti vain yleinen varustetyöntövarsi. Ja kun en ole edes nähnyt alkuperäistä, niin on varmaan ymmärrettävää että on toivoton tapaus saada siitä toimiva vaikka laittaiskin vaijerille kiinnikkeitä. Kun ei ole mitään tietoa niiden tarkasta sijainnista, jotta se myöskin toimisi oikein.


        Jumissa on vielä. Pyhiä tässä pidellään, eikä asialla sinänsä mitään kiirettä ole. Syyshommelit on suurinpiirtein hanskassa. Mutta teen vielä noin kun neuvoit.

        Edellyttää tosiaankin alkuperäistä työntövartta eikä painonsiirtotoimintaa saa toimimaan varustetyöntövarrella.
        Tuli tässä mieleen ei-ammattimainen pikakorjausmahdollisuus. Jos käyttövipujen välissä on runsaasti väljyyttä kuten kuvasit, niin voisi yrittää kiertää ohutta rautalankaa prikkojen /kitkapintojen väliin ja kiristää sitä kitkapintojen väliin , jotta riittävä kitkavoima saataisiin eikä käyttövipu palautuisi itsestään laskuasennosta. Voisi auttaa ainakin tilapäisesti.


      • tuskastunut
        Seppo kirjoitti:

        Edellyttää tosiaankin alkuperäistä työntövartta eikä painonsiirtotoimintaa saa toimimaan varustetyöntövarrella.
        Tuli tässä mieleen ei-ammattimainen pikakorjausmahdollisuus. Jos käyttövipujen välissä on runsaasti väljyyttä kuten kuvasit, niin voisi yrittää kiertää ohutta rautalankaa prikkojen /kitkapintojen väliin ja kiristää sitä kitkapintojen väliin , jotta riittävä kitkavoima saataisiin eikä käyttövipu palautuisi itsestään laskuasennosta. Voisi auttaa ainakin tilapäisesti.

        Sopii toki lanka niiden prikkojen väliin, on siinä niin runsaasti välystä.Yksi kitkaprikoista oli hienan haljennut, tai lohkeamassa. Voi olla että lankakiristys ehkä rasittaa prikkoja liikaa jos ovat jo vähän heppaiset. Mutta saahan siihen uusia prikkoja, jos saa irroitettua jumiutuneet osat. Lisäksi lankakiristys saattaa toimia aina vähän aikaa,taas on kiristettävä. Koska tuntuisi että langat kapealla kitkapinnalla kuluvat huomattavan joutuisasti verrattuna laajaan kitkaprikkojen pintaan. Mutta panen kuitenkin korvan taakse tämän lankasysteemin.Sitä pitää tietysti tarvittaessa kokeilla, jos en saa hommaa purettua, ja siten korjattua sitä systeemiä.


      • Taavetti
        Seppo kirjoitti:

        Painonsiirrolla tarkoitetaan traktorissa toimintoa, jolla maassa vedettävästä kyntöaurasta siirretään painoa traktorin vetäville takapyörille. Näin parannetaan traktorin vetokykyä estämällä pyörien sutimista. DB 950/850 Implematic malleissa 60-luvu alulta toiminnon käyttö edellyttää tukipyörän käyttöä auroissa, alkuperäisen työntövarren ja siihen kiinnitettävän tunnusteluvaijerin olemassaoloa sekä käyttövipujen oikeaa asentoja. Kuten aiemmin totesin, niin terapiatraktorissa kannattaa nostolaitteissa käyttää toista toimintamuotoa, jossa nostolaitteiden pito myös väliasennoissa (eikä vain nostovarret ylhäällä tai alhaalla) toimii paremmin.
        Jos et ole vielä saanut nostolaitteen käyttövipua irti akselistaan, niin kannattanee irroittaa käyttövivut akseleineen traktorista. Laita kunnollista ruosteenirroitusainetta käyttövivun akselille jumittuneeseen kohtaan ja anna sen vaikuttaa esim yön yli. Tämän pitäisi helpottaa irroittamista. Lisää avitusta irroittamiseen saat ruuvaamalla kiinnitysmutterin akselin pään tasaan ja lyömällä vasaralla akselin päähän. Varo rikkomasta akselin pään kierteitä.

        aurojen ja kultivaattorin kanssa tosiaan tarvitaan alkuperäinen työntövarsi. silloin kun ei tarvita ns painonsiirtoa vaijerille on paikka istuimen kahtapuolta olevien akkulaatikoitten sivussa paikka jossa on mahdollisuus pitää vaijeri ulosvedettynä tai ei, silloin kun vaijeri on sisässä toimii nostolaite lasku-pito-nosto tavoin kun sisemmän vivun ylempi merkki on kohdallaan. sitten kun on tcu merkki kohdallaan ja vaijeri on ulos vedetty toimii nosto laite lasku-kevennys-nosto ylös, eli kun nostovivun laittaa sisemmän vivun kanssa samalle tasalle voi siitä säätöpyörästä säätää noston voimakkuutta esim syksyllä kun aloittaa lumihommat lingolla tai lanalla voi niitä keventää ettei lähde kaikki hiekat mukaan.


      • aki k-k
        Seppo kirjoitti:

        Kokemuksia Taaveteista on 60-luvun alusta alkaen.Kuvaamasi oireet sopisivat hyvin 60-luvun alun DB 950 malliin. Siinä on kaksi vipua nostolaitteessa. Ulompi ja laajaliikeisempi on nostolaitteen varsinainen käyttövipu, joka tuppaa nousemaan itsestään laskuasennosta sen verran ylöspäin, että nostolaitteet nousevat ylös. Näin käy, jos vivulla ei ole riittävää kitkaa, joka estää vivun liikkeen.Kitkaa säädetään kiinnitysmutteria kiristämällä. Toinen sisempi vipu on itse asiassa vain kaksi asentoinen. Tällä ohjataan painonsiirron käyttöä. Vivun ollessa TCU-asennossa (Merkintä käyttövivun syrjässä ja merkkiviiva rungossa) painonsiirto on päällä ja sen voimakkuutta voidaan säätää säätökiekkoa kääntämällä. Tätä asentoa kannattaa käyttää vain kynnössä ja se edellyttää työntövarteen kiinnitetyn vaijerin kunnossa oloa. Kuvaamasi itsetään nostotaipumus on voimakkaampi tässä asennossa. Sisempi käyttövipu kannattaakin pitää terapiatraktorissa siinä toisessa asennossa, jonka tunnusta en nyt muista.

        kiitos kokeilen


    • 990

      Alla olevassa osoitteessa on taavetti tietäjiä

      WWW.network54.com/Forum/332373

      • Siellä

        oli todellakin Taavettitietoa. Kiitos vain vinkistä!Voi olla aivan hyvä ainakin jatkoa ajatellen.

        Mutta ei sattunut olemaan juuri samanlaisia kysymyksiä kuin minulla on. Mutta en lukenut aivan kaikkia kun oli niin paljon.


      • tuskastunut
        Siellä kirjoitti:

        oli todellakin Taavettitietoa. Kiitos vain vinkistä!Voi olla aivan hyvä ainakin jatkoa ajatellen.

        Mutta ei sattunut olemaan juuri samanlaisia kysymyksiä kuin minulla on. Mutta en lukenut aivan kaikkia kun oli niin paljon.

        edellisessä nimimerkki ja otsikko.


      • tuskastunut kirjoitti:

        edellisessä nimimerkki ja otsikko.

        Moikka! Ei niissä nostolaitteessa mitään varsinaista vikaa. vivut on vaan rakennettu kuiviin koteloihin . konetta säilytetty ehkä ulkona jonkin aikaa. Varen juuren kiristäminen on melkein ainoita. kotelossa olevia vipuja voi yrittää öljytä.


      • tuskastunut
        komee-m kirjoitti:

        Moikka! Ei niissä nostolaitteessa mitään varsinaista vikaa. vivut on vaan rakennettu kuiviin koteloihin . konetta säilytetty ehkä ulkona jonkin aikaa. Varen juuren kiristäminen on melkein ainoita. kotelossa olevia vipuja voi yrittää öljytä.

        Että esim. se ohut akseli missä on nostolaitteen vipu, tai tässä kaksikin vipua, kun se menee kotelon sisään se akseli, niin se kotelo on kuiva. Elikkä ei ole öljyssä?

        Pitää tutkia miten sinne pääsee laittamaan öljyä vipuihin.

        Mitähän tarkoitat varren juuren kiristämisellä?
        Sekö yksi mutteri joka on akselissa vipuakselissa ulommaisena? Ei kait siinä ole muita kiristysmahdollisuuksia?


    • M.G.
      • tuskastunut

        Laitoin suosikeihin.
        Tällä sivustolla tulee olemaan käyttöä itselleni ehkä vielä paljonkin.
        Lueskelin sitä jo jonkin verran, ja tulin siihen tulokseen ettei tämä Taavettini ole 880:nen ainakaan, kun siellä mainittiin sen olevan kolmipyttyinen, ja tämä on nelipyttyinen. Ja siellä oli kuva 950:stä, joka näytti niin samanlaiselta kuin tämä, paitsi täsä on nyt valkoinen konepelti ja alta näkyy se että alkuperäinen on ollut punainen väri.

        ps. Sitä saattaa herätä aamulla aikaisinkin, kuten nyt. kun on Taavetti mielessä lähes jatkuvasti. Saisi vain toimimaan kaikki paikat niin ei tarvisi enää niin paljoin miettiä. Laitan ehkä kohtapuoliin uuden keskustelun Tämän ostamani traktorin vioista,aioin kertoa toki hyviäkin puolia. Muutenhan monet lukijat saattavat ajatella, että on vähän kumma traktorin ostaja kun koko ajan moittii ostamaansa traktoria.
        Tuleva kyselyni siksi tänne palstalle, koska osa kysymyksistä on yleisluontoisia. Eli kuka tahansa traktorimies voi tietää neuvoa asiasta.


      • M.G.
        tuskastunut kirjoitti:

        Laitoin suosikeihin.
        Tällä sivustolla tulee olemaan käyttöä itselleni ehkä vielä paljonkin.
        Lueskelin sitä jo jonkin verran, ja tulin siihen tulokseen ettei tämä Taavettini ole 880:nen ainakaan, kun siellä mainittiin sen olevan kolmipyttyinen, ja tämä on nelipyttyinen. Ja siellä oli kuva 950:stä, joka näytti niin samanlaiselta kuin tämä, paitsi täsä on nyt valkoinen konepelti ja alta näkyy se että alkuperäinen on ollut punainen väri.

        ps. Sitä saattaa herätä aamulla aikaisinkin, kuten nyt. kun on Taavetti mielessä lähes jatkuvasti. Saisi vain toimimaan kaikki paikat niin ei tarvisi enää niin paljoin miettiä. Laitan ehkä kohtapuoliin uuden keskustelun Tämän ostamani traktorin vioista,aioin kertoa toki hyviäkin puolia. Muutenhan monet lukijat saattavat ajatella, että on vähän kumma traktorin ostaja kun koko ajan moittii ostamaansa traktoria.
        Tuleva kyselyni siksi tänne palstalle, koska osa kysymyksistä on yleisluontoisia. Eli kuka tahansa traktorimies voi tietää neuvoa asiasta.

        Kas, en huomannutkaan ennen, että tuo dunkel-sivusto oli jo tullut mainittua.

        Olkoon lopullinen DB:si vuosi- ja muu malli mikä tahansa, niin täältäkin saattaa löytyä jotain hyödyllistä, ohjeellista tai ainakin suuntaa antavaa tietoa:

        http://www.savefile.com/files/2948914


      • taavetti
        tuskastunut kirjoitti:

        Laitoin suosikeihin.
        Tällä sivustolla tulee olemaan käyttöä itselleni ehkä vielä paljonkin.
        Lueskelin sitä jo jonkin verran, ja tulin siihen tulokseen ettei tämä Taavettini ole 880:nen ainakaan, kun siellä mainittiin sen olevan kolmipyttyinen, ja tämä on nelipyttyinen. Ja siellä oli kuva 950:stä, joka näytti niin samanlaiselta kuin tämä, paitsi täsä on nyt valkoinen konepelti ja alta näkyy se että alkuperäinen on ollut punainen väri.

        ps. Sitä saattaa herätä aamulla aikaisinkin, kuten nyt. kun on Taavetti mielessä lähes jatkuvasti. Saisi vain toimimaan kaikki paikat niin ei tarvisi enää niin paljoin miettiä. Laitan ehkä kohtapuoliin uuden keskustelun Tämän ostamani traktorin vioista,aioin kertoa toki hyviäkin puolia. Muutenhan monet lukijat saattavat ajatella, että on vähän kumma traktorin ostaja kun koko ajan moittii ostamaansa traktoria.
        Tuleva kyselyni siksi tänne palstalle, koska osa kysymyksistä on yleisluontoisia. Eli kuka tahansa traktorimies voi tietää neuvoa asiasta.

        vanhemmat DB 880 ovat nelipyttyisiä, tais olla vuosi -65 kun muuttuivat kolmipyttyisiksi. luja peli koneen puolesta, omalla ajettu n. 12000 tuntia, 10000 tunnissa putkien alapään o-renkaat uusittiin ja samalla hoonattii, vaihdettiin männänrenkaat. kytkinlevy, jarruhihnat vaihdettiin. nostolaitteessa joutuu silloin tällöin uusimaan männän tiivisteet ja pari kynkkää vaihdettu. kone vm. 62 DB 880 implematic ja nelipyttyinen


      • tuskastunut
        taavetti kirjoitti:

        vanhemmat DB 880 ovat nelipyttyisiä, tais olla vuosi -65 kun muuttuivat kolmipyttyisiksi. luja peli koneen puolesta, omalla ajettu n. 12000 tuntia, 10000 tunnissa putkien alapään o-renkaat uusittiin ja samalla hoonattii, vaihdettiin männänrenkaat. kytkinlevy, jarruhihnat vaihdettiin. nostolaitteessa joutuu silloin tällöin uusimaan männän tiivisteet ja pari kynkkää vaihdettu. kone vm. 62 DB 880 implematic ja nelipyttyinen

        Kun satuin huomaamaan viestisi, ja olet taavettimiehiä.

        Tiedätkö miten korjataan jumiutuva vasemman puoleinen jarru?. Siis se josta lähtee tanko jarrupoljinakselille ja jarruille. Se vipu joka jarruttaessa tangon avulla liikkuu etenpäin, siellä astinlaudan alla, se ei palaudu, vaikka tanko palautuu ja löysiä tulee kun nostaa jalan jarrupolkimelta.

        Olen laittanut crc. tä moneen kertaan mutta ei ole auttanut.

        Miksi se noin tekee ja miten vika korjataan?.


      • Taavetti
        tuskastunut kirjoitti:

        Kun satuin huomaamaan viestisi, ja olet taavettimiehiä.

        Tiedätkö miten korjataan jumiutuva vasemman puoleinen jarru?. Siis se josta lähtee tanko jarrupoljinakselille ja jarruille. Se vipu joka jarruttaessa tangon avulla liikkuu etenpäin, siellä astinlaudan alla, se ei palaudu, vaikka tanko palautuu ja löysiä tulee kun nostaa jalan jarrupolkimelta.

        Olen laittanut crc. tä moneen kertaan mutta ei ole auttanut.

        Miksi se noin tekee ja miten vika korjataan?.

        vika johtuu osin käytön puutteesta, mutta suurin syy siihen jumimiseen on tiivisteen rikkoontuminen,pykiminen siinä akselin juuressa jolloin siitä pääsee vesi ruostuttamaan akselia ja jossakin määrin jarrukenkien levittäjään asti. laiskan korjaus on just crc tai vastaavaa vain akselin juureen ja pihdillä kitkuttamista jotta paikat vetristyvät. töisempi mutta toimintatakuun antava homma on avata jarru näkyviin eli rengas pois ja sitten alennuspyörästö irti jonka irroituksessa on hyvä olla joko iso hallitunkki tai nosturi. jos tämän homman tekee kannattaa samalla uusia jarrupintojen lisäksi vetoakselin stefa joka on kovettunut eikä välttämättä pidä ettei öljy valu jarruille jos täytät perään reilusti öljyä tai ajat koneen reilusti kallelleen


    • david brown

      ei vipua tarvitse pönkittää, siellä on takana nostolaitteen vieressä vipu jolla nostolaitteen saa elottomaksi ja teippaa nostolaitteen vipu ja se merkki vipu yhteen jotka siinä on, niin hyvä tulee

      • tuskastunuta.pa

        Itelläs on eloton, ei siellä MITÄÄN vipua ole


    • aki k-k

      tosi kiva vika ärsyttää onko näis kaikis taavetis siis toi nostolaite

      • tuskastunut.ap

        No kun kusen bensatankkiin, niin 98E polttoaine muuttuu PISSEKSI ja sitten on vain laskulaitel.


      • kirjailija2

      • Anonyymi
        kirjailija2 kirjoitti:

        http://www.taavetti-talli.net/ Käy tuolla sivulla, siellä on asiantuntijoita.

        Nostolaitteet ei olesen kummallisempia kuin käytäjätkään,usein vika on vaihtamattomissa öljyissä ja väärässä käytössä,eli ei tiedetä mitä tehdään.
        Se ohjekirja olis hyvä saada niin tietäisi miten nostolaitteen pitää toimia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe