vanhenevat dieselit

volvo penta

Onko mielipiteitä/kokemuksia kumpi on pahempi diesel-koneille ikä vai tunnit? Aihettahan sivuttiin Kippari-lehden artikkelissa jossa mainittiin että vanhoilla koneilla varustettuja veneitä ei mielellään oteta myyntiin. Olen kuullut aiheesta myös "ammattilaisilta" että ei ole tullut vastaan konetta joka olisi ajtettu loppuun normaali ajolla, ikä sensijaan on pahaksi. Paljonhan on myynnissä veneitä joissa on esim Volvon 41:nen 80-luvulta.

37

18033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattilaiselta kuultua

      Aika kuluttaa tehokkaammin kuin ajot mitä huviveneilijät Suomessa keskimäärin ajavat.
      Tärkeintä olisi kuitenkin tehdä huollot asiallisesti, käyttää asiallisesti ja mielellään yleensä käyttää - näillä eväillä ikä ei vie niin nopeasti. Riippuu tietty myös millaisesta dieselistä on kysymys (esim. 3-litranen 4-kone, joka laulaa 3500-4000 rpm tai 14-litranen 8-kone, joka kiertää 1500 rpm ymv.).

    • RRW

      rasita läheskään niin paljon kun käyttämättömyys.
      Tästä hyvänä esimerkkinä on se, että ammattikäytössä venemoottoreiden ns.täysremontti tehdään 10000 tunnin jälkeen eli n.10 vuoden käytön jälkeen.
      Harrasteveneilijä ajaa n.100 konetuntia vuodessa tämä tarkoittaa, että aina kun käynnistetään, käynnistetään kuiva kone.
      Sitten käyttämättömyydestä tulevat lisäksi erilaiset muut "makuuhaavat" päälle.
      Itse ajoin ammattikäytössä vuodesta 1993 vuoteen 2004 yhteensä 14278 tuntia eikä koneessa ollut mitään mainittavia vikoja koko aikana, edes öljynkulutus ei ollut havaittavaa.
      Luonnollisesti koneet vaativat hyvää hoitoa ja huoltoa eikä niitä tule rasittaa liiaksi (siis järkevää käyttöä).

      • VPman

        Itselläni on vahva tunto, että talvi kuluttaa suomalaisia venedieseleitä kaikista eniten. Harva tekee kunnon suojavoitelua koneelle.

        Imu- ja pakoaukot jätetään peittämättä. Kostea ilma pääsee kulkemaan edestakaisin ja ruostuttaa niin venttiilien varret kuin sylinterien seinämät. Kuukausitolkulla paikallaan seisovan moottorin venttiilinnostimiin ja nokka-akseliin tulee pintasyöpymiä.

        Mallia voisi ottaa lentokonemoottoreiden seisontahuollousta. Jos täydellistä suojavoitelua ei viitsi tehdä, vähin olisi moottorin pöyrittely muutamaan kertaan talven aikana. Ainakin nokka saisi vähän liikuntaa ja uutta voitelua.


      • 31:nen
        VPman kirjoitti:

        Itselläni on vahva tunto, että talvi kuluttaa suomalaisia venedieseleitä kaikista eniten. Harva tekee kunnon suojavoitelua koneelle.

        Imu- ja pakoaukot jätetään peittämättä. Kostea ilma pääsee kulkemaan edestakaisin ja ruostuttaa niin venttiilien varret kuin sylinterien seinämät. Kuukausitolkulla paikallaan seisovan moottorin venttiilinnostimiin ja nokka-akseliin tulee pintasyöpymiä.

        Mallia voisi ottaa lentokonemoottoreiden seisontahuollousta. Jos täydellistä suojavoitelua ei viitsi tehdä, vähin olisi moottorin pöyrittely muutamaan kertaan talven aikana. Ainakin nokka saisi vähän liikuntaa ja uutta voitelua.

        Mitä moottorin pyöräyttely auttaa esim. avaimella kampiakselilta keskellä talvea. Eihän öljypumppu anna niillä kierroksilla kuitenkaan öljyä esim. nokka-akselille. Taas moottorin lämpimäksi käyttö pakkasella ei tunnu viisaalta.Eihän nokka kuitenkaan öljykalvoa saa pinnalleen vaan kosketuspiste muuttuu toiseen kohtaan.Parhaan neuvon antoi Matti Karhunen öljylabrasta. Siinä neuvottiin ottamaan ruiskusuuttimet talveksi irti ja lurauttamaan öljyä sylintereihin. Mutta tämä on niin työläs moottorin talvisäilöntä, että sen tekee yks tuhannesta veneilijästä, jos siitäkään.


      • VPman
        31:nen kirjoitti:

        Mitä moottorin pyöräyttely auttaa esim. avaimella kampiakselilta keskellä talvea. Eihän öljypumppu anna niillä kierroksilla kuitenkaan öljyä esim. nokka-akselille. Taas moottorin lämpimäksi käyttö pakkasella ei tunnu viisaalta.Eihän nokka kuitenkaan öljykalvoa saa pinnalleen vaan kosketuspiste muuttuu toiseen kohtaan.Parhaan neuvon antoi Matti Karhunen öljylabrasta. Siinä neuvottiin ottamaan ruiskusuuttimet talveksi irti ja lurauttamaan öljyä sylintereihin. Mutta tämä on niin työläs moottorin talvisäilöntä, että sen tekee yks tuhannesta veneilijästä, jos siitäkään.

        On totta, että pieni pöyrittely ei pajoa öljyä kierrätä. Ja jos moottori on kunnolla suojavoideltu, silloin ei pidä edes mennä pyörittelemään (näin esim. lekomoottoreissa).

        Mutta normaalissa talvisäilönnässä muutaman kerran talvessa pyörittely tekee hyvää nokka-akselin nostimille. Painekohta siirtyy toiselle alueelle ja vähentää pistemäisen syöpymisen mahdollisuutta.

        Siittimien irroitus on tietysti mitä viisainta. Joissakin tapauksissa vain aikamoinen työ. Itse olen ottanut yksipyttyisestä vanhasta Volvosta (vm.-75 MD1B) suuttimet aina irti ja öljyt sylinteriin.


      • karii
        31:nen kirjoitti:

        Mitä moottorin pyöräyttely auttaa esim. avaimella kampiakselilta keskellä talvea. Eihän öljypumppu anna niillä kierroksilla kuitenkaan öljyä esim. nokka-akselille. Taas moottorin lämpimäksi käyttö pakkasella ei tunnu viisaalta.Eihän nokka kuitenkaan öljykalvoa saa pinnalleen vaan kosketuspiste muuttuu toiseen kohtaan.Parhaan neuvon antoi Matti Karhunen öljylabrasta. Siinä neuvottiin ottamaan ruiskusuuttimet talveksi irti ja lurauttamaan öljyä sylintereihin. Mutta tämä on niin työläs moottorin talvisäilöntä, että sen tekee yks tuhannesta veneilijästä, jos siitäkään.

        Mielestäni ei kannata suuttimia irroittaa koska aina tiiviste pinta kärsii ja jos on suihku putket, niin voi olla että alkaa vuotamaa jäähdytin nesteen sylinteriin ajan ollen. Ei niitä suuttimia siis kannata irroittaa kuin suuttimien huoltoa varten.
        Moottoriin kannataa vaihtaa öljyt ja KÄYTTÄÄ LÄMPIMÄKSI JA ENNEN TELAKOINTIA KÄYTTÄÄ MOOTTORIA 2- TAHTI ÖLJYÄ NAFTAN SEKAAN JA KÄYTELLÄ JONKUN AIKAA.


      • Aatos Hanhi
        VPman kirjoitti:

        Itselläni on vahva tunto, että talvi kuluttaa suomalaisia venedieseleitä kaikista eniten. Harva tekee kunnon suojavoitelua koneelle.

        Imu- ja pakoaukot jätetään peittämättä. Kostea ilma pääsee kulkemaan edestakaisin ja ruostuttaa niin venttiilien varret kuin sylinterien seinämät. Kuukausitolkulla paikallaan seisovan moottorin venttiilinnostimiin ja nokka-akseliin tulee pintasyöpymiä.

        Mallia voisi ottaa lentokonemoottoreiden seisontahuollousta. Jos täydellistä suojavoitelua ei viitsi tehdä, vähin olisi moottorin pöyrittely muutamaan kertaan talven aikana. Ainakin nokka saisi vähän liikuntaa ja uutta voitelua.

        Venemoottorien telakointiajan
        korroosiota on käsitelty
        perinpohjaisesti
        kirjoituksessa

        Männänrengas rannalla
        Hermola Kari Vene 9/1999

        Märän pakoputken korroosio ym.
        ongelmia on käsitelty
        kirjoituksessa

        Märkä pakoputki -
        pitkä oppimäärä
        Karhunen Matti Venemestari 5/2005


      • Aatos
        Aatos Hanhi kirjoitti:

        Venemoottorien telakointiajan
        korroosiota on käsitelty
        perinpohjaisesti
        kirjoituksessa

        Männänrengas rannalla
        Hermola Kari Vene 9/1999

        Märän pakoputken korroosio ym.
        ongelmia on käsitelty
        kirjoituksessa

        Märkä pakoputki -
        pitkä oppimäärä
        Karhunen Matti Venemestari 5/2005

        Männänrengas rannalla on numerossa
        Vene 10/1999


      • Kalle Aaltonen
        karii kirjoitti:

        Mielestäni ei kannata suuttimia irroittaa koska aina tiiviste pinta kärsii ja jos on suihku putket, niin voi olla että alkaa vuotamaa jäähdytin nesteen sylinteriin ajan ollen. Ei niitä suuttimia siis kannata irroittaa kuin suuttimien huoltoa varten.
        Moottoriin kannataa vaihtaa öljyt ja KÄYTTÄÄ LÄMPIMÄKSI JA ENNEN TELAKOINTIA KÄYTTÄÄ MOOTTORIA 2- TAHTI ÖLJYÄ NAFTAN SEKAAN JA KÄYTELLÄ JONKUN AIKAA.

        Suhteellisen monissa venemoottorityypeissä
        on sentään helkutulpat, esim Solen
        koneissa. Näiden irroittaminen
        sylinterien ja venttiilien telakointiajan
        suojavoitelua ja koneen startilla pyörittämistä varten ei ole hankalaa.


      • Toivo
        Kalle Aaltonen kirjoitti:

        Suhteellisen monissa venemoottorityypeissä
        on sentään helkutulpat, esim Solen
        koneissa. Näiden irroittaminen
        sylinterien ja venttiilien telakointiajan
        suojavoitelua ja koneen startilla pyörittämistä varten ei ole hankalaa.

        Jos pyörittäs moottoria startilla ja suihkuttas ohutta öljyä imukanavaan niin ei tarttis purkaa muuta kuin ilmanputsari?


      • jamo
        Toivo kirjoitti:

        Jos pyörittäs moottoria startilla ja suihkuttas ohutta öljyä imukanavaan niin ei tarttis purkaa muuta kuin ilmanputsari?

        kone käymään jos noin teet


      • Kalle Aaltonen
        jamo kirjoitti:

        kone käymään jos noin teet

        Kun moottori vapautetaan puristuksesta
        pystyy starttimoottori pyörittämään
        akselia ja öljypumppua suurella nopeudella
        esim 15-30 sek "startissa".
        Paineinen öljy roiskuu kk-laakerista sylinteriseinämiin ja ja öljypumppu nostaa
        öljyä tehokkasti ympäri konetta. Asianmukaisilla
        öljytyypeillä tämä käy pakkasesakin.
        Laakerien tilat ovat ilman kuormia.
        Kaikien osien ( esim venttiilivarsien ) asennot muuttuvat, ja mm nokka-akseli ja nostimetkin saavat öljykerroksen. Öljy valuu venttiilivarsia
        pitkin tiivistepintoihin. Ruiskutuslaitteet, pumppu ja sumuttimet saavat voimistelua eivätkä
        juutu ja korrodoidu yksittäisen vesipisaroiden
        kohdista.


    • Kyselijä

      Onko olemassa luotettavaa kaavaa jolla ajotunnit voisi laskea vastaamaan maantiekilometrejä.
      1h ajonopeus 67 km/h -> 1000 h vastaa 67 000 km ??

      • RRW

        Tämä onkin vaikeampi kysymys.
        Niinkuin aiemmin mainitsin ajotunteja oli 14278 ja meripeninkulmia 129929 eli 129929x1,852=240628km.
        Tosin koneen rasitus on suurempi veneessä kun esim.autossa.
        Joskus olen kuullut käytettävän sellaista arviota, että 1 konetunti vastaisi 50 kilometriä.
        Tämä tarkoittaisi että ko.koneella olisi ajettu 50x14278=713900 kilometriä.
        Tämäkään ei ole mikään mahdottomuus jos verrataan esim.laadukkaisiin autoihin kuten Mersun dieseleihin joilla ajetaan yli miljoona kilometriä taksikäytössä ilman suurempia murheita.
        Öljynvaihdon suoritin ja suoritan 250 tunnin välein samoin kuin muutkin huollot säännöllisin väliajoin.
        Toivottavasti tämä vähän selvensi asiaa.
        Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä lisäpohdinnan merkeissä seuraavassa linkissä olevaan päivystys numeroon.
        http://gamma.nic.fi/~rvuo/Kalastuksenvalvonta.htm


      • Kysyjä.
        RRW kirjoitti:

        Tämä onkin vaikeampi kysymys.
        Niinkuin aiemmin mainitsin ajotunteja oli 14278 ja meripeninkulmia 129929 eli 129929x1,852=240628km.
        Tosin koneen rasitus on suurempi veneessä kun esim.autossa.
        Joskus olen kuullut käytettävän sellaista arviota, että 1 konetunti vastaisi 50 kilometriä.
        Tämä tarkoittaisi että ko.koneella olisi ajettu 50x14278=713900 kilometriä.
        Tämäkään ei ole mikään mahdottomuus jos verrataan esim.laadukkaisiin autoihin kuten Mersun dieseleihin joilla ajetaan yli miljoona kilometriä taksikäytössä ilman suurempia murheita.
        Öljynvaihdon suoritin ja suoritan 250 tunnin välein samoin kuin muutkin huollot säännöllisin väliajoin.
        Toivottavasti tämä vähän selvensi asiaa.
        Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä lisäpohdinnan merkeissä seuraavassa linkissä olevaan päivystys numeroon.
        http://gamma.nic.fi/~rvuo/Kalastuksenvalvonta.htm

        Pitääkö öljyt vaihtaa mielestäsi koneeseen aina telakoinnin aikana,vaikka koneella olisi ajettu vain alle 100 tuntia kaudessa.


      • RRW
        Kysyjä. kirjoitti:

        Pitääkö öljyt vaihtaa mielestäsi koneeseen aina telakoinnin aikana,vaikka koneella olisi ajettu vain alle 100 tuntia kaudessa.

        Ehdottomasti öljyt ja suodattimet tulee vaihtaa telakoitaessa vaikka ei olisi ajettu juuri mitään.


    • Jussi

      Pakoputkeen menevä jäähdytysvesi höyrystyy putkessa kovasti ja kun moottori sammutetaan hyvin kostea ilma, jopa höyry pääsee venttiilinvarsille ja avonaisten venttiilien kautta sylintereihin saakka. Olen ajatellut tämän olevan osasyynä venemoottoreiden uskomattoman alhaiseen kestoon. Olen päättänyt kokeilla menettelyä, jossa suljen jäähdytysveden sisääntulon ennen moottorin sammuttamista. Sammutan moottorin kun äänestä kuulee, että pakoputki on kuiva.

      Traktoreiden moottorit kestävät tyypillisesti paljon yli 10000 tuntia vaikka niiden käyttö on moottoria selvästi rasittavampaa kun venekäytössä on.

    • Semi

      Venedieselit yleisesti ottaen ruostuvat ennemminkin kuin kuluvat loppuun. Vähäinen käyttö, pitkät talviseisokit, suolan ja kosteuden läsnäolo ovat syitä tähän. Em. asioihin ei vähäistä käyttöä lukuunottamatta juuri voi vaikuttaa. Märkä pakoputki on kompromissi jossa saavutetaan tiettyjä etuja, mutta toisaalta altistetaan moottori korroosiolle. Mitä veneenomistaja sitten voi itse tehdä moottorinsa eteen. Käytä mahdollisimman usein kuumaksi kauden aikana, ei siis pitkiä seisonta-aikoja. Anna moottorin lämmetä rauhassa ennen tehon merkittävää ulosottoa, älä aja aivan täysillä, toisaalta myös hyvin pitkät tyhjäkäyntiajot ovat haitallisia. Kunnon nokiajo silloin tällöin on paikallaan. Älä sammuta konetta heti kovan ajon jälkeen, vaan anna lämpöjen tasaantua. Vaihda öljyt/suodattimet aina syksyllä jotta happamia palo-, rikkijämiä ei jää talveksi moottoriin. Huolla käsikirjan ohjeiden mukaisesti. Älä käytä enään lämmitysöljyä. Näilä ohjeilla ajat aika pitkään moottorillasi.

    • R K-S

      Kun arvioidaan venedieselin käyttöikää. Ryhmät ovat seuraavat:
      1.) Merivesijäähdytteiset piendieselit (alle 50 hv) esim. Bukh, Volvo-Penta, Yanmar. Kannet ja pakosarjat syöpyvät puhki tai ruostesakka tukkii jäähdytysjärjestelmää. Käyttöikä n. 20 vuotta. Ei kannata tehdä suurta remonttia.
      2.) Makeavesijäähdytteiset piendieselit esim. Beta, Nanni ja Solé diesel. Perusmoottorit japanilaisia teollisuusmoottoreita. Kestävät useita tuhansia tunteja. Huolto- ja käyttövirheet saattavat rikkoa moottorin. Apulaitteet vaativat kuitenkin joksus remonttia.
      3.) Nopeakäyntiset turbomoottorit esim: BMW, Mercruiser, Volvo-Penta. Usein on 1.500 - 2.000 kättötuntia ja tehdään isoa remonttia tai vaihdetaan uuteen. Syy: huollon laiminlyönti tai kone on pantu liian suureen veneeseen.
      4.) Hidaskäyntiset suuret venedieselit. Esim. Ford, Perkins jne. Yleensä kuorma-auton moottoreista marinoituja. Kestävät useita tuhansia tunteja. Vanhemmiten vuotavat öljyä ym pikku vikoja.
      Ylesisääntö:Jos hoidat hyvin, eikäkone joudu liian koville, niin kone kestää.

      • Vanha kone

        Mulla koneessa puolipuristin; konetta voihelposti pyörittää talvella vaikka kuinka surkealla akulla. Ainakin löpöä menee sylinteriin..


      • Matti Mainio
        Vanha kone kirjoitti:

        Mulla koneessa puolipuristin; konetta voihelposti pyörittää talvella vaikka kuinka surkealla akulla. Ainakin löpöä menee sylinteriin..

        Käytän pelkästään 1/4 puristimia ja öljyä menee ihan lorottamalla!! mut toisaalta jos otan käyttöön kokonaisen puristimen, niin öljyt voi jopa lisääntyä??


      • pikkudieseli

        Ihan mielenkiinnosta, kerroppa miksi "Ei kannata tehdä suurta remonttia." näihin pikkudieseleihin? Tulin hankkineeksi tässä syksyllä fiskarin missä bemarin 10 heppanen pikkudieseli 80-luvulta, roiskeöljyvoitelu ja raakavesijäähdytys... Luulen tietäväni jo vastauksen, mutta kerro ensin näkemyksesi :)

        bemari


      • R K-S
        pikkudieseli kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta, kerroppa miksi "Ei kannata tehdä suurta remonttia." näihin pikkudieseleihin? Tulin hankkineeksi tässä syksyllä fiskarin missä bemarin 10 heppanen pikkudieseli 80-luvulta, roiskeöljyvoitelu ja raakavesijäähdytys... Luulen tietäväni jo vastauksen, mutta kerro ensin näkemyksesi :)

        bemari

        Esim. BMW D-12 (10 hv.) on Hatz teollisuuskone. Ikää n. 20 vuotta? Sylinterinkansi on varmasti syöpynyt. Uusi kansi ja muu remontti, kustannusarvio 1.500,- - 2.000,-. Ja sen jälkeen sinulla on edelleen se vanha Bemari. Uusi kone maksaa 4.000,- -5.000,- . Se on 2-sylinterinen makeavesijäähdytteinen ja varustettu normaalilla laturilla. Voi olla, että lisätehosatkin olisi hyötyä? Mieti itse.


      • R K-S
        Vanha kone kirjoitti:

        Mulla koneessa puolipuristin; konetta voihelposti pyörittää talvella vaikka kuinka surkealla akulla. Ainakin löpöä menee sylinteriin..

        Otapa kerran sylinterinkansi auki, niin näet millaista mömmöä koneesi on täynnä?


      • pikkudieseli
        R K-S kirjoitti:

        Esim. BMW D-12 (10 hv.) on Hatz teollisuuskone. Ikää n. 20 vuotta? Sylinterinkansi on varmasti syöpynyt. Uusi kansi ja muu remontti, kustannusarvio 1.500,- - 2.000,-. Ja sen jälkeen sinulla on edelleen se vanha Bemari. Uusi kone maksaa 4.000,- -5.000,- . Se on 2-sylinterinen makeavesijäähdytteinen ja varustettu normaalilla laturilla. Voi olla, että lisätehosatkin olisi hyötyä? Mieti itse.

        Näin arvelin vastauksen olevankin.

        Tarkalleen ottaen pelkän kannen hinta kuullosti olevan muutamaa euroa alle tonnin.

        Siis tässä maassa missä "vene on vedessä oleva reikä mihin kaadetaan rahaa".

        Ja kun kyselin sylinterin hintaa, en saanut enää suoraa vastausta vaan epämääräisen heiton: "No siinä se on vajaat kaksi kertaa kannen hinta, mutta eikö kannattaisi harkita uutta moottoria?".

        Kun laittaa tuohon kannen hintaan: tonniin, pari saturaista lisää, keski-euroopasta tulee kotiovelle toimitettuna uusi kansi, sylinteri ja mäntä.
        Niinkuin tämäkin moottori (tällä hetkellä hallin työpöydällä purettuna osiin) on osoittanut että nuo aiemmat kirjoitukset pitää hyvin paikkansa, siis jos moottori on ollut hyvällä huollolla ei näitä ajamalla saa loppuun. Raakavesijäähdytteisen moottorin kohdallahan tämä syöpyminen on väistämätöntä, mutta esim. tämä yksilö on ollut 25 vuotta liikenteessä ja tällä rempalla tulee varmasti vähintään 10 vuotta lisää, konehan tulee olemaan siis jatkossakin hyvällä huollolla.. ;)

        Btw, tuohon uuden moottorin hintaan 4000-5000eur, kysyisin minkä verran saa budjetoida lisää kun aletaan asentamaan uutta vanhan tilalle, esim. uuteen potkuriin, potkurinakselin muutoksiin, uuteen moottoriasennukseen, pakoputkistoon ja kaukohallintalaitteisiin työt jos ei itseltä onnistu?

        En minä sitä kiellä, että uusi konehan on aina uusi kone. Ja vanha bemari on tosiaankin rempattunakin vanha bemari. Mutta jos ajattelen omalla kohdallani tuota remonttia minkä koneeseeni teen, hintaa suhteessa tulevaan todennäköiseen käyttöikään ja tuota lausuntoasi että näihin pikkudieseleihin
        "Ei kannata tehdä isoja remontteja", vaan hankkia uusi 5000Eur moottori lisäasennuksineen, niin..

        Mutta kukin tyylillään. Ja kun nyt miettimään kehoitettiin niin tältäkin puolelta asiaa voi miettiä...


      • R K-S
        pikkudieseli kirjoitti:

        Näin arvelin vastauksen olevankin.

        Tarkalleen ottaen pelkän kannen hinta kuullosti olevan muutamaa euroa alle tonnin.

        Siis tässä maassa missä "vene on vedessä oleva reikä mihin kaadetaan rahaa".

        Ja kun kyselin sylinterin hintaa, en saanut enää suoraa vastausta vaan epämääräisen heiton: "No siinä se on vajaat kaksi kertaa kannen hinta, mutta eikö kannattaisi harkita uutta moottoria?".

        Kun laittaa tuohon kannen hintaan: tonniin, pari saturaista lisää, keski-euroopasta tulee kotiovelle toimitettuna uusi kansi, sylinteri ja mäntä.
        Niinkuin tämäkin moottori (tällä hetkellä hallin työpöydällä purettuna osiin) on osoittanut että nuo aiemmat kirjoitukset pitää hyvin paikkansa, siis jos moottori on ollut hyvällä huollolla ei näitä ajamalla saa loppuun. Raakavesijäähdytteisen moottorin kohdallahan tämä syöpyminen on väistämätöntä, mutta esim. tämä yksilö on ollut 25 vuotta liikenteessä ja tällä rempalla tulee varmasti vähintään 10 vuotta lisää, konehan tulee olemaan siis jatkossakin hyvällä huollolla.. ;)

        Btw, tuohon uuden moottorin hintaan 4000-5000eur, kysyisin minkä verran saa budjetoida lisää kun aletaan asentamaan uutta vanhan tilalle, esim. uuteen potkuriin, potkurinakselin muutoksiin, uuteen moottoriasennukseen, pakoputkistoon ja kaukohallintalaitteisiin työt jos ei itseltä onnistu?

        En minä sitä kiellä, että uusi konehan on aina uusi kone. Ja vanha bemari on tosiaankin rempattunakin vanha bemari. Mutta jos ajattelen omalla kohdallani tuota remonttia minkä koneeseeni teen, hintaa suhteessa tulevaan todennäköiseen käyttöikään ja tuota lausuntoasi että näihin pikkudieseleihin
        "Ei kannata tehdä isoja remontteja", vaan hankkia uusi 5000Eur moottori lisäasennuksineen, niin..

        Mutta kukin tyylillään. Ja kun nyt miettimään kehoitettiin niin tältäkin puolelta asiaa voi miettiä...

        sen asennusmitat ovat lähes samat. Akselilaippa on sama ja usein voidaan käyttää samaa potkuriakin (riippuen siitä, mikä potkuri on asennettuna). Uskoisin, että koneen hinnan lisäksi menee n. 200. Jotain letkuja jne. on usein vaihdettava. Pohjahana on liian pieni jne.
        Asennuksen voi tehdä itse. Hyvät ohjeet saat varmasti.


      • tosiaan
        pikkudieseli kirjoitti:

        Näin arvelin vastauksen olevankin.

        Tarkalleen ottaen pelkän kannen hinta kuullosti olevan muutamaa euroa alle tonnin.

        Siis tässä maassa missä "vene on vedessä oleva reikä mihin kaadetaan rahaa".

        Ja kun kyselin sylinterin hintaa, en saanut enää suoraa vastausta vaan epämääräisen heiton: "No siinä se on vajaat kaksi kertaa kannen hinta, mutta eikö kannattaisi harkita uutta moottoria?".

        Kun laittaa tuohon kannen hintaan: tonniin, pari saturaista lisää, keski-euroopasta tulee kotiovelle toimitettuna uusi kansi, sylinteri ja mäntä.
        Niinkuin tämäkin moottori (tällä hetkellä hallin työpöydällä purettuna osiin) on osoittanut että nuo aiemmat kirjoitukset pitää hyvin paikkansa, siis jos moottori on ollut hyvällä huollolla ei näitä ajamalla saa loppuun. Raakavesijäähdytteisen moottorin kohdallahan tämä syöpyminen on väistämätöntä, mutta esim. tämä yksilö on ollut 25 vuotta liikenteessä ja tällä rempalla tulee varmasti vähintään 10 vuotta lisää, konehan tulee olemaan siis jatkossakin hyvällä huollolla.. ;)

        Btw, tuohon uuden moottorin hintaan 4000-5000eur, kysyisin minkä verran saa budjetoida lisää kun aletaan asentamaan uutta vanhan tilalle, esim. uuteen potkuriin, potkurinakselin muutoksiin, uuteen moottoriasennukseen, pakoputkistoon ja kaukohallintalaitteisiin työt jos ei itseltä onnistu?

        En minä sitä kiellä, että uusi konehan on aina uusi kone. Ja vanha bemari on tosiaankin rempattunakin vanha bemari. Mutta jos ajattelen omalla kohdallani tuota remonttia minkä koneeseeni teen, hintaa suhteessa tulevaan todennäköiseen käyttöikään ja tuota lausuntoasi että näihin pikkudieseleihin
        "Ei kannata tehdä isoja remontteja", vaan hankkia uusi 5000Eur moottori lisäasennuksineen, niin..

        Mutta kukin tyylillään. Ja kun nyt miettimään kehoitettiin niin tältäkin puolelta asiaa voi miettiä...

        miettinyt,hyvä näin,kansi ei tosin ole ainoa joka syöpyy,sylinterihän myös,jos osaat itse tehdä ja saat osat hommattua jostain,mikä ettei.Yleensä ne jotka täältä kysyvät eivät osaa eivätkä tiedää.Suomiosat jos vaivautuvat tilaamaan maksaa äkkipäiten tuon 5000 euroa töineen joten siinä vaiheessa kannattaa vaihtaa.Jos parilla tontulla ajelet 10 vuotta olet tehnnyt hyvät kaupat.


    • 595947

      Vanhat jamahat on paskinta mitä nyt näin aluksi mieleen tulee. Rikki jo uutena.

    • entmyöjä

      muutamaan kysymykseen vastaus:
      maarakennus- ja maatalouskoneiden moott iän vertaamisessa autoiluun käytetään yleensä 50km/h kerrointa, ainakin 80-luvun alussa noin opettettiin .
      Pienten ja isojen dsl moott käyttöikä muualla kuin veneessä on 20.000 tuntia. mm pikkuisia Kubota dslmoott on kuorma-autojen kyydissä kylmäkoneikoissa jossa ne käy tuon määrän _hyvän huollon ansiosta. Noissa moott on tasanopeus säätimet.
      Suuremmat dsl moot pääsevät mm teollisuudessa samaan joissa huolto on täsmällisempää kuin maataisteluissa missä on myöskin hyvin pidettyjä koneita. Maapuolen ja joilla teoll töissä koneen käyttöikää lyhentää ennen kaikkea pöly.
      Yleensä moott kannattaa peruskorjata täysin kerran ennen vaihtoa uuteen. Varsinkin raskaammissa koneissa.
      Huoleton Käyttö vanhentaa moottoria enempi kuin ikä. Raudan iässä viisikymmentä vuotta on maaginen ikä (samoin on -50C pakkasta) hilassa, siis rakenteessa alkaa tapahtua jänniä..
      T. ent myöjä

      • Sisään_ajettu

        Paitsi että oikeasti raskaassa kalustossa kannattaa peruskorjata useammin kuin kerran. Merillä liikkuu paljon yli 100 000 h ajettua kalustoa.


    • entmyöjä

      ..niin unohtui niin pien kuin suurilla koneilla ajetaan aina täydellä kaasulla pääasiassa., kun tehdöön töitä tai siirrytään paikasta toiseen. mistä johtuu 50km/ koska käytetään raskaasti. esim ruohonleikkurit, puutarhatraktorit, pyörkuormaajat, trukit, traktori, kurottajat jne

      • DieselKestää

        Ajelen 12 vuotta vanhalla Sisulla (18 tonnia) jonka mittarissa on vasta 70000 km ja käyttötunteja moottorin tietokoneen mukaan n. 4600 tuntia. Hyvin Cummins vielä toimii, on vielä sisäänajo menossa. Auton käytön takia sillä ajetaan kohtuu paljon kaasu pohjassa eli konetta myös kuormitetaan. Vinkkinä ajoneuvon käyttötarkoituksesta, Sisussa ei ole nopeuden rajoitinta ja tämä on täysinlaillinen tilanne.


      • QSB
        DieselKestää kirjoitti:

        Ajelen 12 vuotta vanhalla Sisulla (18 tonnia) jonka mittarissa on vasta 70000 km ja käyttötunteja moottorin tietokoneen mukaan n. 4600 tuntia. Hyvin Cummins vielä toimii, on vielä sisäänajo menossa. Auton käytön takia sillä ajetaan kohtuu paljon kaasu pohjassa eli konetta myös kuormitetaan. Vinkkinä ajoneuvon käyttötarkoituksesta, Sisussa ei ole nopeuden rajoitinta ja tämä on täysinlaillinen tilanne.

        Cummins on dieseleiden aatelia. Kestää venekäytössäkin hyvin, jos kone valinta tehty oikein ja huoltaa hyvin

        Cummins 5.9 perus kone on valittu maailman parhaaksi koneeksi.


      • moottoripää
        DieselKestää kirjoitti:

        Ajelen 12 vuotta vanhalla Sisulla (18 tonnia) jonka mittarissa on vasta 70000 km ja käyttötunteja moottorin tietokoneen mukaan n. 4600 tuntia. Hyvin Cummins vielä toimii, on vielä sisäänajo menossa. Auton käytön takia sillä ajetaan kohtuu paljon kaasu pohjassa eli konetta myös kuormitetaan. Vinkkinä ajoneuvon käyttötarkoituksesta, Sisussa ei ole nopeuden rajoitinta ja tämä on täysinlaillinen tilanne.

        Ei kannattaisi ajaa sisäänajoa kaasu pohjassa.


      • BlueLight
        moottoripää kirjoitti:

        Ei kannattaisi ajaa sisäänajoa kaasu pohjassa.

        Ei taida olla tuo peli enää missään perinteisessä koeajossa kun on jo 4600 tuntia mittarissa.
        Veikkaisin että kyseessä on paloauto. Niihin tulee vuosiin nähden vähän kilometrejä.


      • DieselKestää
        BlueLight kirjoitti:

        Ei taida olla tuo peli enää missään perinteisessä koeajossa kun on jo 4600 tuntia mittarissa.
        Veikkaisin että kyseessä on paloauto. Niihin tulee vuosiin nähden vähän kilometrejä.

        Bluelight: "Veikkaisin että kyseessä on paloauto"

        Kyllä. Siksi ei ole nopeudenrajoitintakaan.


        moottoripää: "Ei kannattaisi ajaa sisäänajoa kaasu pohjassa. "

        Juu, körötellän tulipalokohteeseen ajaen hitaasti sisäänajoa. Haluaisitko odotella saapumistamme? Palopumpustakaan ei voi paljon vettä ottaa kun kone on vielä sisäänajossa, että antaa talon vaan palaa. Palopumppu muuten kuormittaa moottoria (ja vaihteistoa, josta ulosotto) yllättävän paljon, valmistajan mukaan 165 kW täydellä tuotollaan.


    • Laiskasika

      Turhaa hourimista koko homma,enne loppuu äijä enne kuin perkins vm 84nyt 5600h takana ilman murheita.muistaa pitää voitelusta ja jäähdytysvermeistä huolta niin ei tule ongelmia.glygolit ja öljyt uusiks joka syksy niin homma toimii ilman muita kotkotuksia.saahan näistä vaikka mitä paniikki teorioita väännettyä mutta vähemmälläkin pääsee.ja yleensä mitä yksinkertaisemipi kone sen vahvempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe