Sanokaapas viisaammat, että tuleeko veneestä mahdoton tai ainakin ”liian” huono ohjattava, jos laittaa ajomoottorin hieman sivuun keskilinjasta, jotta saisi uistelukoneen mahtumaan siihen viereen. Mulla on veneessä aika leveä moottorikaivo, johon lähestulkoon saisi 6 heppaisen uistelukoneen mahtumaan pääkoneen viereen. Mutta joutuisi siirtämään pääkonetta n. 10-12 cm sivuun keskilinjasta, että apukone mahtuisi kunnolla. Olisi niin paljon parempi, että apukone on perälaudassa kiinni ”normaalisti” kuin että se olisi erillisessä heppoisessa telineessä. Mutta miten vene reagoi siihen, että iso kone on hieman sivussa keskilinjasta?
Pääkone sivuun keskilinjasta?
18
2972
Vastaukset
- Katsastusmies-1
kun et ole saanut vastausta.
Tuo 10 - 12 cm voi olla sen verran suuri poikkeama että saattaa vaikuttaa ajoon kampeamalla venettä.
Minkä kokoisesta koneesta on kysymys pääkoneena? Mikäli konetta voi kohtuudella liikutella (= ei paina yli 50 - 60 kg) kokeilisin Sinuna mitä tapahtuu kun koneen asentaa sivuun keskilinjasta. Sittenhän sen tietää.- mmmmmmmmmmmmm
Pulpettivene ja 70 hv 2-t jammu olis kyseessä. ja apukoneena 5 hepoinen yammu. Musta ne apukonetelineet on vähän sellaisia kötöstyksiä... Kaukana ja sivussa. Hankala ylettää, olis helpompaa jos apukonekin olis siinä perälaudassa. Mutta sellaiseen kotostykseen kai on tyytyminen.
- kokeilisi
En ole kokeillut, mutta todennäköisesti sivussa oleva kone kampeaisi venettä koko ajan vastakkaiselle puolelle.
Mikset suurenna moottorikaivoa apukoneen suuntaan. Iso työ, mutta lopputuloksena ilmeisen tyylikäs.
Miksi laittaisit apukoneen "heppoiseen" telineeseen. 10mm rosterista hitsattu bräketti, joka läpipultataan perälautaan ei ole heppoinen.- pertsa
en kyllä laittaisi toiseen sivuun kun painojakautuma siirtyy liikaa toiselle laidalle.Tollanen 70 kone varmaan painaa 70-90 kiloa joka toisessa sivussa kallistaa venettä jonkun verran.Ei ainakaan samalle puolelle millä kuljettaja istuu jos yksinään päästelee.
- Taneli-W
Kun vesi on 'tiheämpää' mitä syvemmälle mennään, niin yksi potkuri kampeaa koko ajan vähän. Alapuoli kauhoo enemmän kuin ylä. Tässä potkurin dimensio ja systeemin mitta pinnasta. Sitten työntösuunta, eli akselin suunta veneen köliin verrattuna. Painojakauma paatissa on vain sitä vanhan kansakoulun kuorma-kertaa-kuormanvarsi-laskua keskilinjan kahta puolta. Kysy joltain, joka tietää mikä on vektori ja resultantti.
- heh
Veden tideys ei muutu näissä yhteyksissä ollenkaan.
- vesi
heh kirjoitti:
Veden tideys ei muutu näissä yhteyksissä ollenkaan.
Joo, ei se veden tiheys juuri taida muuttua, vaikka kuinkasyvälle vetolaitteen upotat...
Kampeaminen ei johdu veden tiheydestä, vaan potkurin kiertosuunnasta/kätisyydestä.
Jos vene on reilusti kanttaaava (esim. buster) aiheutuu koneen sivuun asennus sen, että se toiselle puolelle kääntäessä nousee ylös vedestä ja toiselle puolelle kääntäessä hautautuu peräaaltoon.
Tokihan siitä aika kiva vääntömomenttikin tulee toiselle sivulle, että voi olla hankala saada kulkemaan suoraan - selitetään
vesi kirjoitti:
Joo, ei se veden tiheys juuri taida muuttua, vaikka kuinkasyvälle vetolaitteen upotat...
Kampeaminen ei johdu veden tiheydestä, vaan potkurin kiertosuunnasta/kätisyydestä.
Jos vene on reilusti kanttaaava (esim. buster) aiheutuu koneen sivuun asennus sen, että se toiselle puolelle kääntäessä nousee ylös vedestä ja toiselle puolelle kääntäessä hautautuu peräaaltoon.
Tokihan siitä aika kiva vääntömomenttikin tulee toiselle sivulle, että voi olla hankala saada kulkemaan suoraanmutta selitäppäs tarkemmin miksi se kampeaminen johtuu potkurin kiertosuunnasta. Jos potkuri pyörii takaa katsottuna myötäpäivään niin potkurin yläreuna kampeaa vasemmalle ja potkurin alareuna oikealle, eli summattuna ei kampea ollenkaan....
vai onko parempia selityksiä??? - Selittäjä
selitetään kirjoitti:
mutta selitäppäs tarkemmin miksi se kampeaminen johtuu potkurin kiertosuunnasta. Jos potkuri pyörii takaa katsottuna myötäpäivään niin potkurin yläreuna kampeaa vasemmalle ja potkurin alareuna oikealle, eli summattuna ei kampea ollenkaan....
vai onko parempia selityksiä???Kanteaminen johtuu siitä, että vesi kohtaa potkurin lavan vinossa kulmassa suhteessa kulkusuuntaan. Osa voimasta kohdistuu taaksepäin ja osa hieman sivuun. Koska potkuri pyörii siirtyy aihettaa sivuttainen voima vääntöä. Jos potkurin lavat olisivat saman suuntaiset kulkusuuntaan nähden, väänto olisi 100% eikä taaksepäin vievää voimaa olisi lainkaan. Pieni osa väännöstä johtuu lisäksi veden sisäisestä vastuksesta veden pyrkiessä jarruttamaan omaa virtaustaan potkurin liikessä.
Olipa hankalaa...en ymmärtänyt itsekään kaikkea mitä selitin. - Katsastusmies-1
Selittäjä kirjoitti:
Kanteaminen johtuu siitä, että vesi kohtaa potkurin lavan vinossa kulmassa suhteessa kulkusuuntaan. Osa voimasta kohdistuu taaksepäin ja osa hieman sivuun. Koska potkuri pyörii siirtyy aihettaa sivuttainen voima vääntöä. Jos potkurin lavat olisivat saman suuntaiset kulkusuuntaan nähden, väänto olisi 100% eikä taaksepäin vievää voimaa olisi lainkaan. Pieni osa väännöstä johtuu lisäksi veden sisäisestä vastuksesta veden pyrkiessä jarruttamaan omaa virtaustaan potkurin liikessä.
Olipa hankalaa...en ymmärtänyt itsekään kaikkea mitä selitin.Tuossahan olikin ideaa ! Eli kun siirtää moottoria oikeaan suuntaan sivuun saattaa potkurin kampeaminen ja tuo keskilinjalta syrjässäolevan työntövoima pisteen momentit kumota toisensa tai ainakin toisiaan.
Omassa 90 hv prutkussa on se pieni ohjausevä tapissa toisessa ääriasennossa että vene kulkisi suoraan kun ratista päästää otteen.
Mikäli moottoria siirretään juuri siihen oikeaan suuntaan, saattaa homma hoituakin.
Selviää edelleenkin ainoastaan kokeilemalla kuten suosittelin. - fdfdfdf
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Tuossahan olikin ideaa ! Eli kun siirtää moottoria oikeaan suuntaan sivuun saattaa potkurin kampeaminen ja tuo keskilinjalta syrjässäolevan työntövoima pisteen momentit kumota toisensa tai ainakin toisiaan.
Omassa 90 hv prutkussa on se pieni ohjausevä tapissa toisessa ääriasennossa että vene kulkisi suoraan kun ratista päästää otteen.
Mikäli moottoria siirretään juuri siihen oikeaan suuntaan, saattaa homma hoituakin.
Selviää edelleenkin ainoastaan kokeilemalla kuten suosittelin.Kumpaan suuntaan potkuri pyörii tavallisessa perämoottorissa, eli kumpaan suuntaan konetta tulisi sivusuunnassa siirtää jos tuollaista alkaa kokeilemaan?
- Osku
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Tuossahan olikin ideaa ! Eli kun siirtää moottoria oikeaan suuntaan sivuun saattaa potkurin kampeaminen ja tuo keskilinjalta syrjässäolevan työntövoima pisteen momentit kumota toisensa tai ainakin toisiaan.
Omassa 90 hv prutkussa on se pieni ohjausevä tapissa toisessa ääriasennossa että vene kulkisi suoraan kun ratista päästää otteen.
Mikäli moottoria siirretään juuri siihen oikeaan suuntaan, saattaa homma hoituakin.
Selviää edelleenkin ainoastaan kokeilemalla kuten suosittelin."Tuossahan olikin ideaa ! Eli kun siirtää moottoria oikeaan suuntaan sivuun saattaa potkurin kampeaminen ja tuo keskilinjalta syrjässäolevan työntövoima pisteen momentit kumota toisensa tai ainakin toisiaan."
Eikös tämä ole yleinen käytäntö. Vaikka evä estää moottoria kääntymästä pystyakselinsa ympäri, vetää potkuri silti sivulle päin. Tämä on helppo kompensoida siirtämällä vähän konetta. Käsittääkseni tämä on otettu huomioon veneissä, joissa on valmiina pultinreiät. - sivukone
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Tuossahan olikin ideaa ! Eli kun siirtää moottoria oikeaan suuntaan sivuun saattaa potkurin kampeaminen ja tuo keskilinjalta syrjässäolevan työntövoima pisteen momentit kumota toisensa tai ainakin toisiaan.
Omassa 90 hv prutkussa on se pieni ohjausevä tapissa toisessa ääriasennossa että vene kulkisi suoraan kun ratista päästää otteen.
Mikäli moottoria siirretään juuri siihen oikeaan suuntaan, saattaa homma hoituakin.
Selviää edelleenkin ainoastaan kokeilemalla kuten suosittelin.Ei taida onnistua voimien kumoaminen, koska suurimmaksi osaksi veneen kääntyminen johtuu siitä, niin kuin mainitsit, että kone kääntyy kun ratista päästetään irti.
Jos koneen asentaa sivuun niin se puolestaan kampeaa venettä, ei moottoria. - huono selitys
Selittäjä kirjoitti:
Kanteaminen johtuu siitä, että vesi kohtaa potkurin lavan vinossa kulmassa suhteessa kulkusuuntaan. Osa voimasta kohdistuu taaksepäin ja osa hieman sivuun. Koska potkuri pyörii siirtyy aihettaa sivuttainen voima vääntöä. Jos potkurin lavat olisivat saman suuntaiset kulkusuuntaan nähden, väänto olisi 100% eikä taaksepäin vievää voimaa olisi lainkaan. Pieni osa väännöstä johtuu lisäksi veden sisäisestä vastuksesta veden pyrkiessä jarruttamaan omaa virtaustaan potkurin liikessä.
Olipa hankalaa...en ymmärtänyt itsekään kaikkea mitä selitin.Eiköhän tuo kampeaminen johdu kuules ihan siitä fysiikan perusssäännöstä nr X: voima ja vastavoima. Yhtä suuri vääntömomentti joka pyörittää potkuria pitää olla myös vastustamassa veneen kääntymistä (=kulkee kallellaan = toisen puolen uppoama isompi). Jos olisit tosi vahva jätkä ja pitäisit potkurista kiinni niin vene lähtisi pyörimään potkuriakselin ympäri! Tuota pyörimistä vastustaa vesi=noste/uppoama.
Jos veneessä on kaksi vastakaisiin suuntiin pyrivää potkuria tai duoprop vetolaite niin voimat kumoavat toisensa. - selitetään
Selittäjä kirjoitti:
Kanteaminen johtuu siitä, että vesi kohtaa potkurin lavan vinossa kulmassa suhteessa kulkusuuntaan. Osa voimasta kohdistuu taaksepäin ja osa hieman sivuun. Koska potkuri pyörii siirtyy aihettaa sivuttainen voima vääntöä. Jos potkurin lavat olisivat saman suuntaiset kulkusuuntaan nähden, väänto olisi 100% eikä taaksepäin vievää voimaa olisi lainkaan. Pieni osa väännöstä johtuu lisäksi veden sisäisestä vastuksesta veden pyrkiessä jarruttamaan omaa virtaustaan potkurin liikessä.
Olipa hankalaa...en ymmärtänyt itsekään kaikkea mitä selitin.Mutta selityksistä ei itsekään mitään ymmärretä. Kaikki kunnia yhdelle selittäjälle, joka tämän avoimesti myönsi.
Yksipotkurinen vehje kampeaa aina, voihan sitä yrittää kompensoida siitämällä potkuria kölilinjaan nähden, mutta lopputulos pätee vain yhdellä potkurin kierrosluvulla. Oman kommenttini kärki oli tarkoitettu sille henkilölle, joka väitti, ettei veden sisäisellä painetasolla olisi asiaan mitään merkitystä. Miettikääpäs kaikki sitä tilannetta, kun laivan potkuri on puoliksi veden yläpuolella. Mihinkähän se kampeaa ja miksi?
Muuten en ole vähäisimmäsäkään määrin laivanrakennusinsinööri, insinööri kuitenkin. - selittelijä
huono selitys kirjoitti:
Eiköhän tuo kampeaminen johdu kuules ihan siitä fysiikan perusssäännöstä nr X: voima ja vastavoima. Yhtä suuri vääntömomentti joka pyörittää potkuria pitää olla myös vastustamassa veneen kääntymistä (=kulkee kallellaan = toisen puolen uppoama isompi). Jos olisit tosi vahva jätkä ja pitäisit potkurista kiinni niin vene lähtisi pyörimään potkuriakselin ympäri! Tuota pyörimistä vastustaa vesi=noste/uppoama.
Jos veneessä on kaksi vastakaisiin suuntiin pyrivää potkuria tai duoprop vetolaite niin voimat kumoavat toisensa.Ilman muuta voima ja vastavoima jylläävät vääntömomentin muodossa, mutta olisit selittänyt mistä potkurin sivuttainen vääntomomentti aiheutuu.
Se aiheutuu virtauksesta potkirin lavoissa ja johtuu lavan noususta sekä veden sisäisestä vastuksesta. Mitä jyrkempi potkuri sitä lujempi vääntömomentti. Jos nollanousuista potkuria pyörittelisi, syntyisi vääntö ainoastaan veden sisäisen kitkan vaikutuksesta.
Veden paine kohdistuu potkurissa kohtisuorassa sen lapaan. Koska lavassa on nousua suunta ei ole veneen kulkusuunta vaan hieman vinoittain. Osa voimaa työntää venettä eteenpäin ja osa pyrkii vääntämään venettä vinoon.
Jos potkurin vääntöä ai saa tasapainoon, trimmievällä, niin kannattaa kokoilla pientä "trimmilevyä" veneen peräpeilissä. Levy voi olla volvon uusien trimmien tapainen ja kokeilemalla hakea säätö kohdalleen. Pitäisi toimia koko nopeusalueella, sillä vahdin ja väännön kasvaessa myös "trimmievän" voima kasvaa. - Otsoni
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Tuossahan olikin ideaa ! Eli kun siirtää moottoria oikeaan suuntaan sivuun saattaa potkurin kampeaminen ja tuo keskilinjalta syrjässäolevan työntövoima pisteen momentit kumota toisensa tai ainakin toisiaan.
Omassa 90 hv prutkussa on se pieni ohjausevä tapissa toisessa ääriasennossa että vene kulkisi suoraan kun ratista päästää otteen.
Mikäli moottoria siirretään juuri siihen oikeaan suuntaan, saattaa homma hoituakin.
Selviää edelleenkin ainoastaan kokeilemalla kuten suosittelin.Hyvinkin ideaa.Joitakin aikoja sitten luin artikkelin,isoihin tankkilaivoihin oli asennettu potkuri hiemen kölin oikealle puolelle kumoamaan potkurin kääntövoimaa ja siinä oli saavutettu huomattava polttoaineen säästö.Voi tietenkin vaikuttaa hieman nopeuteenkin.Itse olen ajellut pikkuveneillä kone vasemmassa laidassa ihan mukavuussyistä,koska silloin voin ojata keskellä istuen.(tuo oikea puoli johtui tietenkin potkurin pyörimissuunnasta)
- ajanut
Olen ajanut vuosia liukuvalla tasaperäveneellä moottori keskilinjasta vasemmalla n 8-10cm.Silloin saa ajokahvasta mukavamman otteen.Vene ei kampea mielestäni ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti23945188Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole12125963SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude32315654Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy16310782Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1229697Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369401Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!308663Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858468Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.2426814Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2216476