Useita vuosia sitten minulle tapahtui outo asia, jonka olen luullut kuuluvan vain elokuviin. Mutta näin todella kävi:
minulla oli kova riita aviomieheni kanssa (nykyisin jo ex), olin todella vihainen ja raivoissani, syytä en enää muista. Tilanne ei sinänsä ollut mitenkään erikoinen tuolloin, sillä traumaattinen liittomme veteli viimeisiään.
Siinä vihanpurkauksessani satuin vilkaisemaan hyllyssä olevaa edesmenneen äitini valokuvaa. Jähmetyin kauhusta ja huutaminenkin loppui siihen paikkaan, sillä äitini kaunis hymy olikin muuttunut rumaksi, todella vihaiseksi irvistykseksi! En ollut uskoa silmiäni, äitini kasvot olivat vääntäytyneet melkein tunnistamattomiksi. Katsoin peloissani poispäin, ja kun kohta katsoin uudelleen kuvaa, se oli palautunut takaisin normaaliksi hymykuvaksi.
Mitä tämä voi olla? Tekikö oma mieleni minulle kepposen jotenkin, vai tuleeko kellekään mieleen parempaa selitystä? Se mitä näin, ei ollut kuvitelmaa. En vain voi ymmärtää, että tällaista ihan oikeasti voi tapahtua. Vieläkin puistattaa..
Valokuva muuttui
6
2009
Vastaukset
- TUOMARI X
Mieli teki tepposen tosiaankin. Tuo on täysin mahdollista ja jopa tavallista. Ilmeisesti alitajunnassasi mietit aina mitä äitisi ajattelee kun näytät vihasi ja pelkäät hänentuomiotaan. Olet ilmeisesti kasvanut perheessä missä vihantunteet on ollut pakko tukahduttaa. Ja kun raivo tulee lopulta esille, niin alitajunta tosiaan rankaisee sinua tällä tavalla.
Ei siis mitään yliluonnollista vaan alkeispsykologiaa.
;D- nappiin
Kiitos, näin itsekin mielelläni uskon! Kotonani ei todellakaan saanut osoittaa vihantunteita, siitä seurasi rankaisu/äidin mykkäkoulu tms. Tuo valokuvatapaus jäi mietityttämään, koska se oli niin konkreettinen ja uskomaton. Mutta että tuollainen olisi jopa tavallista? Liittynee sentään herkkään, visualisoivaan mieleen..
- on ollut
nappiin kirjoitti:
Kiitos, näin itsekin mielelläni uskon! Kotonani ei todellakaan saanut osoittaa vihantunteita, siitä seurasi rankaisu/äidin mykkäkoulu tms. Tuo valokuvatapaus jäi mietityttämään, koska se oli niin konkreettinen ja uskomaton. Mutta että tuollainen olisi jopa tavallista? Liittynee sentään herkkään, visualisoivaan mieleen..
samankaltainen kokemus, kun muutin mieheni luo asumaan. Mieheni isän kuva pelotti minua, silloin kun olin yksin kotona. Tuntui, että katselee aina niin vihaisesti. Minä lopulta käänsin kuvan nurin päin, kun tuntui pahalta.
Jälkeenpäin olen käsitellyt sitä omaksi alitajuiseksi syyllistämiseksi. Itse pidin itseäni vihattavana. Sama juttu kuin sinulla, eli lapsena ei saanut rähistä eikä osoittaa uhmaa.
Monesti ne omat vihan tunteet näkee heijastuksena toisten silmistä.
Välttämättä toiset eivät ole vihaisia, vaan omaminä. - TuomariX
on ollut kirjoitti:
samankaltainen kokemus, kun muutin mieheni luo asumaan. Mieheni isän kuva pelotti minua, silloin kun olin yksin kotona. Tuntui, että katselee aina niin vihaisesti. Minä lopulta käänsin kuvan nurin päin, kun tuntui pahalta.
Jälkeenpäin olen käsitellyt sitä omaksi alitajuiseksi syyllistämiseksi. Itse pidin itseäni vihattavana. Sama juttu kuin sinulla, eli lapsena ei saanut rähistä eikä osoittaa uhmaa.
Monesti ne omat vihan tunteet näkee heijastuksena toisten silmistä.
Välttämättä toiset eivät ole vihaisia, vaan omaminä.Näin on! Ja herkemmät ihmiset myös reagoivat voimakkaammin. Joku siis saattaa jopa nähdä asioita oman alitajuntansa ohjaamana. Syyllisyys (joka sinänsä on turhaa) pukkaa läpi.
Kamalaa ajatella kuinka paljon vanhemmat vaikuttavat lapseen ja miten heidän ehkä pahaa tarkoittamaton mutta ymmärtämätön toimintansa saa lapsen vielä aikuisenakin kärsimään lapsena koetuista asioista.
Suomessahan ei perinteisesti ole ikinä saanut näyttää tunteitaan. Vihan tunne on ollut aina tuomittua. Ihmekös tuo, että ihmiset täällä ovat masentuneita ja estoisia ja osa porukasta purkaa vihaansa kännissä tai väkivallalla.
- aave nainen
voi siinä jotakin (yliluonnollistakin olla). koska kyllähän meidän keskuudessa vallitsee ne näkymättömätkin voimat.
niin ja kenenkään (skeptikon). on turha tulla sitten mussuttamaan minun mielipiteestäni.
koska minulla on omat kokemukseni ja uskomukseni:)
mutta sanon sinulle että äitisi on saattanutkin vierailla luonasi.- Seppo
Minäkin olen sitä mieltä että noihin tuommosiin voi aivan hyvin liittyä jotakin paranormaaleita henkimaailman asioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262798Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292322- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542199Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211812Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891672Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981607- 3031509
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131429- 1331428