Hypoglykemia..->hulluuskohtaus

utelias

Luin jostakin, että joku henkirikoksesta epäilty vetoaa alhaiseen verensokeriin. Voiko hypoglykemia aiheuttaa täysin tiedottoman tilan, jolloin pintaan nousee agressiivisuus? Ja tässä tilassa sit hakataan ihminen ja ajellaan autolla..? Onko kellään diabeetikolla tai muutoin asiantuntijoilla (sikäli ku niitä täällä on)kokemusta tai tietoa tälläisestä?

18

10918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksilöllistä...
    • PsykoMies-77

      Monesti verensokeripotilaita hoitaneena voin sanoa että ihminen muuttuu monesti tosi dorkaksi kun se verensookkeri laskee.
      Ihminen todella muuttuu eikä toimi kuten normaalisti, tosin tässäkin kohtaa yksilöllisiä suurikin eroja.
      Ihminen ei välttämättä tajua olonsa olevan epänormaalin!! Olen tavannut juuri esim autoa ajaneen ihmisen jolla ollut hypoglykemia ja voin taata että hän ajoi sen autonsa vain ja ainoastaan ruttuun alhaisen verensokerin takia.
      Juridisesti en tiedä voiko ihminen olla syyntakeeton hypoglykemian takia henkirikoksessa..
      Vähintään alentuneesti luulisin..
      Väkivaltaisuus liittyy kyllä hypoglykemiaan sekin useasti ja riippuu paljon miten tällaiselle ihmiselle käyttäydytään..
      Ihminenhän toimii viime kädessä vaistojensa varassa ja kun sokerivarasto alkaa olla tyhjä on se henkiin jäämisen vaisto päälimmäisenä.Eli voisiko olla tässä tapauksessa mahdollista että ihminen on vain "yksinkertaisesti" ollut tapa tai elä tilassa..
      Vain Luoja sen tietää, jos sekään...

    • jjjjjjjjjjjjj

      kokenut poikaystäväni kohtaukset kolmesti. Aivan kamalia. Kesti tunnin saada hänelle sokeria vereen kahdeksan miehen voimin.

      • joo

        menisit pois täältä, et tiedä diabeteksestä mitään.


      • jjjjjjjjjjjj
        joo kirjoitti:

        menisit pois täältä, et tiedä diabeteksestä mitään.

        V****ks kiinnostaa sun sairaat löpinät.


      • Idiootti

        Minkä takia seuraat kyseistä artikkelia jos ei kiinnosta?


      • Katso_päiväystä
        Idiootti kirjoitti:

        Minkä takia seuraat kyseistä artikkelia jos ei kiinnosta?

        Luuletko että joku reilusti yli kymmenen vuotta sitten viestin kirjoittanut lukee mahtavan mielipiteesi.


    • meillä vasta

      huomattiin tietty "ärtyneisyys" yms. muu poikkeava käytös. Jälkeenpän huomaamisella tarkoitan, että vaimolla diagnisoitiin 1-luokan diabetes äskettäin. Sairauden toteamisen jälkeen moni asia "loksahti kohdalleen" hänen käyttäytymisessään.
      Hypo tulee salakavasti, ellei ao. henkilö/läheiset tunne alkavan kohtauksensa "oireita" ja hae apua niihin. Toiset hoitavat sairauttaan hyvin ja säntillisesti, toiset taasen eivät välitä juuri houdostaan.

      Ko. tila voi olla mitä tahansa, niin agressioita, kuin täyttä flegmaattisuutta, ennen tajuttomuutta.

    • dee1

      Olen tyypin 1 diabeetikko ja kokenut hypoglykemian useamman kerran. Kokemusteni (ja hypoissa minua auttaneiden) mukaan diabeetikon ajatustoiminta loppuu, kun mennään riittävän alas. Minulla se raja on 2 kieppeillä.

      Ensiksi kaikenlainen ajattelua vaativa toiminta on hankalaa, esimerkiksi puhelinnumeron näppäilyyn voi kulua aikaa puolesta tunnista tuntiin.

      Joskus voi tajuta, että nyt on saatava mehua. Sen nauttimiseen kuluu aikaa, vaikka mehupurkki olisi pöydällä nenän edessä. Voin alkaa miettimään erittäin syvällisesti, miksi purkki on pöydällä, vaikka vasta äskenhän se oli jääkaapissa. Sitten purkki pitää viedä takaisin jääkaappiin ja taas ihmetellä, miksi se on siellä, pöydällähän sen pitäisi olla.

      Pahimpia ovat olleet ne tilanteet, jossa olen "eksynyt" omaan kotiini. Joskus olohuone on näyttänyt niin oudolta, että on pitänyt mennä tarkistamaan postiluukusta talon asukkaiden nimet. Sittenkään ei ole selvinnyt, missä oikein olen. Ja kuka olen.

      Kerran olen heittänyt miestäni hypoissa juustopaketilla päin näköä. Alkoi käskemällä vaatimaan, että alkaisin syödä. Jos olisi ollut leipäveitsi juuston tilalla, olisi lentänyt varmaan sekin.

      Eli hypoglykemiassa diabeetikko on täysin tiedoton, ellei saa hiilihydraattipitoista syötävää heti. Jotkut käyttäytyvät agressiivisesti, jotkut itkevät ja jotkut alkavat sekoilla. Verensokeriarvo, missä näin alkaa tapahtua, on tietenkin yksilöllinen.

      Lisää hypoglykemia- käyttäytymisestä täällä:

      http://www.vilmamedia.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=001105;p=1

    • Nainen -80

      Heippa!

      Isäni on 1-tyypin diabeetikko (eli geneettinen virhe, lapsuudessa alkanut, EI elintasosairaus)ja hypoglykemian oireet ovat sitä kautta tuttuja. Hypoglykemian oireita ovat mm.hikoilu, vapina, nälkä, näköhäiriöt, väsymys tai haukottelu, päänsärky, huulien pistely, epäselvä puhe, levottomuus tai ärtyneisyys, aggressiivisuus, poissaoleva tunne, horjuva liikkuminen, tuskainen olo tai pessimistiset ajatukset.

      Oma isäni muuttui verensokerien päästessä matalalle erittäin ärtyisäksi ja pahantuuliseksi, jopa aggressiiviseksi. Hän saattoi huutaa ja tiuskia, ärähdellä ja oikutella, mutta ei koskaan ollut väkivaltainen.

      Vaikeassa hypoglykemiassa tajunnan taso voi hämärtyä ja järjenjuoksu himmetä siten, että muistan kerrankin isäni paiskanneen pussillisen piispanmunkkeja raivoissaan auton ikkunasta kun niissä oli vääränlainen kuorrute. Äitini oli juossut ostamaan munkit viereisestä kaupasta kun isän sokerit humahtivat alas.Kyseinen käytös oli TÄYSIN vastoin isäni normaalia käyttäytymistä!

      Lyhyestä virsi kaunis, vaikea kuvitella että kukaan ihan moisiin hirmutekoihin pelkän matalan verensokerin vuoksi yltyy, mutta jos on muuten aggressiivinen tai väkivaltainen luonne, niin kai siitä teoilleen extra boostia saa.

      ...Antaa oikeuden päättää...

    • useasti

      Itse olen käynyt 1.3:sen horkassa, jolloin vielä tajusin että "tää on tätä" mutta onneksi mies oli kotona sillä valuin pitkin keittiön kaappeja lattialle istumaan. Ymmärsin hänen auttavan juottamalla mehua ja taisin höpöttää jotain leivästä ja äkkiä. Amaryl -niminen lääke aiheuttaa aika pienilläkin annoksilla minulle tuota mutta varovaisuutta ja seurantaa noudattaen saan pidettyä sen avulla yleensä sokrut 4-6 tasolla. Eli toimintakyvytön olen enemmän kuin äksy, mutta varmaankin laskuvaiheessa ärsyttää pienetkin asiat suunnattoman paljon enemmän kuin tavallisilla arvoilla. En oikein usko että tappoihin tai murhiin pystyisi kukaan vaan ennenminkin tajuttomuuden kohtaavan. Tiedä nyt varmasti kuitenkaan?

    • seliseliseli

      matala verensokeri vie voimat ei siinä tilassa ketään hakata , ne ihan muut aineet mitkä hullux tekee

      • kikka

        Tuo nyt ei ihan pidä paikkaansa. Alhainen verensokeri saattaa lisätä 1 tyypin diabeetikon voimia ja agressiivista käyttäytymistä. Olen kohdannut tämän tilanteen monesti. Tilanteessa diabeetikon keho käy ylikierroksilla, kun se yrittää saada itsensä normaalitilaan. Käytännössä sydän lyö nopeampaa ja hengitys tihenee, kun aivoihin asti ei riitä happea ja keho yrittää sitä sinne kovasti saada. Tilaa seuraa yleensä tajuttomuus.


    • Rasmus35

      Moikka
      Joo, samoja juttuja sattuu mulle itselle.
      Kaikki tälläinen "seko" käyttäytyminen on kohdallani alkanut diabeteksen myötä. Itse en ole ollut agressiivinen mutta olen käyttäytynyt hyvin pelottavasti. Muuten menee ihan ok mutta jos viinaksiin kosken niin riski on kohdallani tosi iso. Mikäli unohdan syödä kun juopottelen niin loput on sitten tuurista kiinni.
      Ja hulluinta siinä on se että sulla voi olla pitsa kädessä mutta et syö sitä!!! Siinä tulee joku "minä en syö" juttu vastaan. Veljelläni on sama kohtalo.
      Ihan ekana menee muisti, et todellakaan muista yhtään mitään koko illasta. Siihen riittää jo pari viini lasillista ilman ruokaa!!!
      Mulla D2 ja siinä sokerit nousee korkealle ja sekottaa pään. Veljeltä on ampparissa mitattu lähes 40 arvoja!!! Normaalin ollessa jotain 5-6.
      Että tällästä.
      Jos otat mitään alkoa niin patonkia, sämpylää, hamppari tms PAKKO syödä, tai ihmiset ympärillä ihmeissään.. :)
      D1 jutuista en tiedä, niillä vähän erilainen tämä tauti.
      Olen tästä johtuen vakavasti harkinnut absolutistin elämää ja jos jossain juhlissa otan niin ruokaa on oltava koko ajan ja sitä pitää syödä.


      Rasmus

    • Traumaattinen-kokemus

      Itse en pysty selkeästi ajattelemaan kun on hypo päällä, on sellainen sekava olo.
      Silloin hermostuu myös tavallista helpommin, eikä ajattele mitä tekee.
      Olen hypon aikana joutunut itsepuolustustilanteeseen ja voimaa on tullut käytettyä liikaa, koska tilanteesta on pitänyt päästä nopeasti pois. Minut vietiin poliisivankilaan, vaikka olin syömässä kun päälleni käytiin. Ruokailu jäi kesken, enkä saanut jatkaa sitä vaikkaselitin poliiseille, että on diabetes ja
      Verensokerit on alhaalla. Kopissa lähti sitten taju ja joutuivat kutsumaan lääkintähenkilökunnan aloittamaan tiputuksen. Seuraavana aamupäivänä iski taas hypo, kun eivät välipaloja antaneet ja
      Aamiainen jäi kuulustelujen takia väliin. Henkilökunta tuntuu olevan kouluttamatonta putkanvartijan tehtäviin. Terveystietoihin jäi merkintä, että olin selviämisasemalla, vaikka en ole käyttänyt alkoholia
      kuuteen vuoteen.
      Näin Espoon poliisissa toimitaan.

      • iuhiuhgyugkuh

        Otitko kuitenkin insuliinia vaikka et saanut välipaloja. Ilmeisesti kuitenkin normaalin "vankilaruuan" ja silloin olisi pitänyt arvioida tarkemmin tarvittavan insuliiniannoksen (vähemmän). Lääkintöhenkilökunta sai ilmeisesti verensokerisi normaaliksi, eikä se putoa liian alas ellei ota insuliinia tai muuta lääkitystä joka pystyy alentamaan verensokereita alle normaalin. Tuntuu siis oudolta että hypo on iskenyt uudelleen, ellei kyse ole reaktiivisesta hypoglykemiasta.

        Minulla on kokemusta vain parista kaveristani jotka sairastivat ykköstyyppiä ja mennyt hypoille. Tuolloin oli isompi homma saada syötettyä kaverille jotain sokeripitoista verensokerin kohottamiseksi. Pistivät hanttiin ihan tosissaan. Tuollainen tilanne että hakeutuu agressiivisesti syömään, tuntuu oudolta vaihtoehdolta.

        Itse olen D2 ja joskus on iskenyt lievä hypo (taju ei ole ollut lähdössä) ja silloin on ajatuksen juoksu hidastunut oudosti. Kestää hetken että edes tajuaa mistä on kyse ja ymmärtää mitata verensokerit.


    • linköpingin_guru

      Täällä Ruåttissa on eräs jolla tällainen hulluuskohtaus on päässyt kroonistumaan. Arvatkaapa kuka?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe