tarvitsen apua->propylene glycol

jessica

olen allerginen propyleeniglykolille, mitä kosmetiikka teollisuus käyttää aika paljon...

eli mikä tuossa on se allergisoiva aines-osa?
ja mistä muusta sitä löytyy,
tarkotan että mille muulle voisin ajatella olevani allerginen?
sillä oireet eivät ole hävinneet kokonaan vaikka en enää käytäkkään kosmetiikka josta löytyy tuota ainetta.

10

9586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hajusteintolerantti

      Tein google-haun sanoilla 'propylene glycol' ja sain mm.

      Ethylene Glycol and Propylene Glycol
      http://www.atsdr.cdc.gov/tfacts96.html

      Siellä kerrotaan, missä käytetään.
      En lukenut muita sivuja.

      Tee haku sanalla propyleeniglykoli
      Jotain tietoa on suomeksikin saatavilla.
      Voi olla lääkkeissä, esim. yskänlääkkeessä:

      http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=1170

      http://www.mustiala.hamk.fi/verkkokurssit/michelson/21145500/12ihmiset4-4.htm
      211455500 Ympäristötalous maataloudessa 5 ov
      Propyleeniglykoli

      Propyleeniglykoli on kielletty lisäaineena, mutta sallittu pieninä määrinä lisäaineen liuottimena. Propyleeniglykoli on käytetty pitämään leivonnaisia kosteina ja estämään homehtumista. Ruotsin kuluttajanvironomaiset tiedottivat kuluttajia 6.10.2000: snip
      (teksti ruotsiksi)

      • jessica

        kiitos näistä!
        oon kyl yrittäny ettii netist, mut aika huonosti löytyy mitää, ainakaa mitää hyödyllist.
        yllätys oli et tätä löytyy elintarvikkeistaki(ei missää leipäpussin kyljes lue aineksis "propylene glycol", )
        minkäköhänlaisia oireita tost voi saada...

        voi ei, iha hukas oon =(
        onks ketää muuta joka on allerginen propyleeniglykolille?


      • lukuisat ystäväni
        jessica kirjoitti:

        kiitos näistä!
        oon kyl yrittäny ettii netist, mut aika huonosti löytyy mitää, ainakaa mitää hyödyllist.
        yllätys oli et tätä löytyy elintarvikkeistaki(ei missää leipäpussin kyljes lue aineksis "propylene glycol", )
        minkäköhänlaisia oireita tost voi saada...

        voi ei, iha hukas oon =(
        onks ketää muuta joka on allerginen propyleeniglykolille?

        Minä olen myös allerginen ja lukuisa määrä ystäviäni ja sukuani. Propylene glycol aiheuttaa mm. silmien kamalaa kirvelemistä ja vuotamista, jos käyttää sitä sisältävää ripsiväriä tai muuta silmämeikkiä. Monet ihmiset ovat tietämättään allergisia propylene glycolille.

        Eräs ystäväni juuri viime viikolla valitteli, kun naamaa kirvelee ja silmät vuotavat. Sanoin, että tarkista sisältävätkö naamavoiteesi ja ripsivärisi propylene glycolia. No nehän sisältivät ja ystäväni heitti ne suoraan roskiin. Enää naama ei kirvele eivätkä silmät vuoda!

        Propylene glycolia on myös monissa shampoissa ja hoitoaineissa, puhdistusaineissa ja meikeissä ja kumma kyllä, myös herkän ihon tuotteissa. Myös joissakin lääkkeissä, mm. hormonilääkkeessä on sitä, joten kannattaa tarkistaa lääkkeetkin, jos on sille allerginen. Eräs toinen ystäväni on myös allerginen ko. aineelle ja sai kamalat ihottumat (oikein patteja) ihoonsa, kun söi propylene glycolia sisältävää hormonia vaihdevuosioireisiinsa. Jos lääkäri määrää lääkkeitä, kannattaa häntä pyytää tarkistamaan ensin, ettei ko. lääke sisällä propylene glycolia.


      • poissulkutekniikalla
        lukuisat ystäväni kirjoitti:

        Minä olen myös allerginen ja lukuisa määrä ystäviäni ja sukuani. Propylene glycol aiheuttaa mm. silmien kamalaa kirvelemistä ja vuotamista, jos käyttää sitä sisältävää ripsiväriä tai muuta silmämeikkiä. Monet ihmiset ovat tietämättään allergisia propylene glycolille.

        Eräs ystäväni juuri viime viikolla valitteli, kun naamaa kirvelee ja silmät vuotavat. Sanoin, että tarkista sisältävätkö naamavoiteesi ja ripsivärisi propylene glycolia. No nehän sisältivät ja ystäväni heitti ne suoraan roskiin. Enää naama ei kirvele eivätkä silmät vuoda!

        Propylene glycolia on myös monissa shampoissa ja hoitoaineissa, puhdistusaineissa ja meikeissä ja kumma kyllä, myös herkän ihon tuotteissa. Myös joissakin lääkkeissä, mm. hormonilääkkeessä on sitä, joten kannattaa tarkistaa lääkkeetkin, jos on sille allerginen. Eräs toinen ystäväni on myös allerginen ko. aineelle ja sai kamalat ihottumat (oikein patteja) ihoonsa, kun söi propylene glycolia sisältävää hormonia vaihdevuosioireisiinsa. Jos lääkäri määrää lääkkeitä, kannattaa häntä pyytää tarkistamaan ensin, ettei ko. lääke sisällä propylene glycolia.

        Etsiskelinpä minäkin allergiatietoa netistä, kun mulla tulee joistakin hammastahnoista ihottumaa suun ympärille. Tällä hetkellä suurimman epäilykseni allla on propylene glycol eli suomeksi propyleeniglykolia. Sen lisäainekoodi on muuten E 1520. Mutta voihan ihottuman aiheuttaja olla jokin muukin aineosa....Täytyy vielä testailla eri tahnamerkkejä.


      • riksa_
        poissulkutekniikalla kirjoitti:

        Etsiskelinpä minäkin allergiatietoa netistä, kun mulla tulee joistakin hammastahnoista ihottumaa suun ympärille. Tällä hetkellä suurimman epäilykseni allla on propylene glycol eli suomeksi propyleeniglykolia. Sen lisäainekoodi on muuten E 1520. Mutta voihan ihottuman aiheuttaja olla jokin muukin aineosa....Täytyy vielä testailla eri tahnamerkkejä.

        Mulla myös herkkyys propyleeniglykolille, löytyi allergiatesteissä. esim ihovoiteissa pari kertaa iho sietää, sitten seurauksena jopa päänahasta varpaisiin ulottuva erittäin tuskainen nokkosihottuma eli urtikaria.
        Eniten vältän kosmetiikkaa, ts. ihovoiteita, meikkejä, hammastahnaa, muotovaahdot, hiusvahat ja hiuskiinteet. tarkkana pitää olla. Hajusteet ovat toinen paha mulle. Työn ja tuskan takana oli löyää hajusteeton aurinkovoide jossa ei ole propyleeniglykolia. Viimeeksi kuukausi sitten piti käydä polilta hakemassa kortisonikuuri kun olin epähuomiossa ostanut hiuskiinteen jossa oli p.glykolia!


      • riksa_
        riksa_ kirjoitti:

        Mulla myös herkkyys propyleeniglykolille, löytyi allergiatesteissä. esim ihovoiteissa pari kertaa iho sietää, sitten seurauksena jopa päänahasta varpaisiin ulottuva erittäin tuskainen nokkosihottuma eli urtikaria.
        Eniten vältän kosmetiikkaa, ts. ihovoiteita, meikkejä, hammastahnaa, muotovaahdot, hiusvahat ja hiuskiinteet. tarkkana pitää olla. Hajusteet ovat toinen paha mulle. Työn ja tuskan takana oli löyää hajusteeton aurinkovoide jossa ei ole propyleeniglykolia. Viimeeksi kuukausi sitten piti käydä polilta hakemassa kortisonikuuri kun olin epähuomiossa ostanut hiuskiinteen jossa oli p.glykolia!

        lääkkeiden kanssa pitää myös olla tarkkana. Monesti nestemäisissä lääkkeissä, yskä-ja allergialääkkeet sisältävät. Myös monien lääkkeiden apuaineena, esim. kalvon valmistuksessa on määriä jotka jo mulla laukaisvat urtikarian.


      • Anonyymi
        riksa_ kirjoitti:

        lääkkeiden kanssa pitää myös olla tarkkana. Monesti nestemäisissä lääkkeissä, yskä-ja allergialääkkeet sisältävät. Myös monien lääkkeiden apuaineena, esim. kalvon valmistuksessa on määriä jotka jo mulla laukaisvat urtikarian.

        Missä tuota propyleeniglykoli allergiaa voi testauttaa?


    • Anonyymi

      Propyleeniglykolia näyttää olevan paljon, mm. apteekkien ns. terveysvoiteissa, kuten aloe vera-voiteissa. Tuotetta myydään aloe veralla, joka on hyvä iholle, mutta kun siihen lisätään tuo propyleeniglykoli, tuotteesta tuleekin myrkkyä ihmisille.

    • Anonyymi

      Entäs kun apteekin b-vitamiinivalmisteessa lukee:

      hydroksipropyylimetyyliselluloosa - voiko se olla allergisoiva ?

      Tuotetta mainostetaan fodmap-vapaana, ei eläinperäisenä, gluteenittomana ja laktoosittomana, mutta sitten on tuollaisia kerrotun kaltaisia lisäaineita ja YA:n tuote.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe