Luuk.23:43
Niin Jeesus sanoi hänelle:"Totisesti minä sanon
sinulle:tänä päivänä pitää sinun oleman minun
kanssani paratiisissa." (Raamattu 1933/38)
Jeesus meni kuoleman jälkeen hetkeksi tuonelaan,pahantekijä paratiisiin.Eivät siis
samaan paikkaan?
Jehovantodistajat muuttavat käännöksessään kaksoispisteen paikkaa jotenkin näin:minä sanon sinulle tänään:olet...
Kuullostaa hyvältä selitykseltä.Kuitenkin lähes kaikki muut maailman raamatut kääntävät kohdan kuten meillä,joten se lienee oikea.
Risto Santala sanoo kirjassaan Kristinuskon juuret että rabbit kutsuvat tuonelaa "paratiisiksi" ja "Aabrahamin helmaksi".
Voisiko tämä selittää kohdan?Onko muita selityksiä?
Tuonela=Paratiisi?
Miki
2
155
Vastaukset
- ihmiskunta on saanut alkunsa
aivan oikea käännös on kutenkin muotoa; näinä päivinä sinun pitää oleman kanssani paratiisissa
Absoluuttisen oikeaa käännöstä kielestä toiseen ei voi olla olemassa. Käännös on aina enemmän tai vähemmän tulkinta. Yleensä sanatarkkuuden lisääntyessä luettavuus kärsii ja luettavuuden lisääntyessä sanatarkkuus kärsii.
Oman hienoisen ongelmansa muodostaa ehkä sekin, ettei vanhoissa kreikankielisissä teksteissä käytetty välimerkkejä. Koko teksti oli "yhtä pötköä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943652
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli463003Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.782507- 612358
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512321Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172297Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202197- 1172188
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212183- 642040